پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM

word 501 KB 30511 95
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی

    مقدمه

    در جهان صنعتی امروز که تحت تاثیر رقابت‌های تنگاتنگ صنعتی است ضرورت توجه به کیفیت محصول یا خدمات نهایی و بهبود مستمر آن برای مدیران هر سازمان تولیدی یا خدماتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به بیان دیگر، مطلوب بودن کیفیت محصول و خدمات نهایی، دیگر به تنهایی عامل اساسی برای موفقیت در رقابت و حضور برتر و پیوسته در بازار به شمار نمی‌آید بلکه عوامل موثر و متعدد دیگری نیز مطرح شده‌اند که در زمره آنها اطمینان مشتریان از توانایی سازمان‌ها در استمرار سطح کیفیت محصول یا خدماتی است که تولید و عرضه می‌نمایند. بر این اساس می‌توان گفت که توجه اصلی از مطلوب بودن کیفیت محصول یا خدمات نهایی، به کیفیت در عملکردها و فرایند‌های تاثیر گذار بر کیفیت و سطح مطلوب خدمات، در سراسر ساختار موسسه و در مجموعه نرم افزارها و سخت افزارها معطوف شده است. از طرف دیگر با توجه به رقابت شدید، پیشرفت سریع تکنولوژی، چرخه کوتاه تولید و نیاز به خدمت‌دهی در سطح بالا به مشتری، دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند به تنهایی از عهده همه فعالیت‌های خود بر آیند به طوری که امروزه رقابت از سطح سازمان‌ها به سطح زنجیره عرضه حرکت کرده است و شاخص خدمات مطلوب در سیستم نظام گرا در طول زنجیره عرضه مورد نظر می‌باشد. در چارچوب این زنجیره عرضه، شرکت‌ها مجبورند قسمتی یا تمامی عملیات تولیدی خود را در خارج از سازمان توسط تامین‌کنندگان انجام دهند. در این جاست که شرکت‌ها، تامین‌کنندگان خود را به عنوان یکی از حلقه‌های بسیار مهم زنجیره عرضه تلقی کرده و از این رو تامین‌کنندگان قسمت عمده‌ای از انجام عملکردها و فرایندهای تاثیر گذار بر کیفیت محصول یا خدمات نهایی شرکت را به عهده دارند. در واقع در یک زنجیره عرضه، سازمان‌ها خود در زمره مشتریان تامین‌کنندگان محسوب می‌گردند و بدیهی است که هر گونه کیفیت و خدمات نامطلوب از سوی تامین‌کنندگان به سازمان‌ها مانند موجی به مشتریان نهایی خواهد رسید.

    متخصصان امر بر این باورند که بخش عمده‌ای از مشکلات سازمان‌ها، ناشی از انتخاب و مدیریت ضعیف تامین‌کنندگان می‌باشد]49[. بنابراین سازمان‌ها تلاش خواهند کرد تا با احاطه بر وظایف تامین‌کنندگان، انتخاب درست و مدیریت آن‌ها بخش اعظمی از مشکلات خود را از میان بردارند. اهمیت مساله انتخاب تامین‌کننده تا آنجاست که پیوند استراتژیک و مناسب با تامین‌کنندگان مناسب می‌تواند موجب رشد و شکوفایی سازمان شود و بالعکس عدم انتخاب درست تامین‌کنندگان می‌توان موجب رکود و حتی زوال سازمان گردد.

    در فصل اول، هدف، بیان کلیاتی از پژوهش شامل مواردی مانند بیان مساله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، سؤالات پژوهش و... است تا خواننده با ساختار کلی آن آشنا شود.

    1-2:بیان مسئله

    مساله انتخاب تامین‌کننده از شاخص‌های متعددی تشکیل شده است که هر کدام از این شاخص‌ها ممکن است به زیر شاخص‌هایی تقسیم شوند. هر کدام از این شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها، به تنهایی وزن و تاثیر خود را در فرایند انتخاب تامین‌کننده دارند. در مسائل واقعی و در یک سیستم انتخاب تامین‌کننده، ممکن است اجزای آن متاثر از یکدیگر بوده و دارای اثر متقابل باشند]69[. در پژوهش‌های گذشته که با تصمیم‌گیری چند شاخصه و روش‌های دیگر انجام شده است، شاخص‌های گزینش عمدتا از یکدیگر مستقل فرض شده‌اند و تاثیر آن‌ها بر یکدیگر و بر فرایند انتخاب کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است. در حالی که اغلب شاخص‌ها از یکدیگر مستقل نمی‌باشند و اثر ترکیبی که بر یکدیگر و در نتیجه بر کل فرایند ارزیابی می‌گذارند باید مد نظر قرار گیرد]78[.

    1-3: اهمیت و ضرورت پژوهش

    امروزه مدیریت زنجیره تامین بعنوان یک عنصر بسیار حیاتی و تاثیر گذار در استراتژی‌های سازمان‌ها است و یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد ارزش برای مشتریان می‌باشد. ساختار زنجیره تامین متشکل از تامین‌کنندگان بالقوه، تولید‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان، مشتری و... می‌باشد و تامین‌کنندگان به عنوان یکی از اعضای با اهمیت زنجیره تامین نقش بسیار اساسی را در دست یابی به اهداف یک زنجیره تامین ایفا می‌کنند]9[. انتخاب یک تامین کننده مناسب می‌تواند سبب افزایش ارزش ایجاد شده در یک زنجیره تامین گردد که منفعت آن به تمامی اجزای دخیل در زنجیره تامین خواهد رسید.

    در نتیجه ارزیابی و انتخاب تامین‌کنندگان مناسب و پیوندهای استراتژیک با آنها جز انکارناپذیری از یک زنجیره تامین می‌باشد که می‌تواند سبب بهبود عملکرد در بسیاری از موارد شامل: کاستن از هزینه‌ها توسط حذف ضایعات، بهبود مستمر کیفیت به منظور دستیابی به نرخ عیوب صفر، بهبود قابلیت انعطاف به منظور ارضای نیازهای مشتریان نهایی، کاهش زمان تاخیر در مراحل مختلف زنجیره تامین و... شود]12[.

    1-4: اهداف پژوهش

    1-4-1-  اهداف کلی

    هدف این پژوهش استفاده از یک مدل ترکیبی از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه جهت ارزیابی و رتبه‌بندی تامین‌کنندگان مواد اولیه شرکت صنایع فولاد مازندران می‌باشد. شایان ذکر است در گام‌های نخستین به ارزیابی و رتبه‌بندی شاخص‌های موثر نیز پرداخته شده است.

     

     

    1-4-2- اهداف فرعی

    تعیین وزن هر یک از شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها در فرایند انتخاب تامین کننده

    تعیین ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب تامین‌کنندگان

    کمک به شرکت جهت افزایش کارایی با انتخاب بهترین تامین‌کننده

    بررسی و مطالعه روش‌ها و مدل‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه و انتخاب روش یا ترکیب روش‌های مناسب

    1-5: سؤالات پژوهش

    شاخص‌های کمی و کیفی ارزیابی و رتبه‌بندی تامین‌کنندگان کدامند؟

    استاندارد‌های مناسب برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان کدامند؟

    میزان اهمیت هر یک از شاخص‌ها تا چه حدی است؟

    روش اولویت‌بندی تامین‌کنندگان به چه شکل است؟

    شاخص‌های حساس در تعیین جایگاه رتبه‌ تامین‌کنندگان کدامند؟

    1-6: سازمان‌های استفاده کننده از نتایج پژوهش

    با توجه به کاربردی بودن این پژوهش، کلیه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات و مواد اولیه خود را خارج از سازمان دریافت می‌کنند می‌توانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند. از آنجایی که ارتباط با یک تامین‌کننده مناسب یکی از اجزای حیاتی یک زنجیره تامین می‌باشد این پژوهش برای سازمان‌هایی که خواستار دستیابی به مزیت رقابتی از طریق مدیریت صحیح زنجیره تامین هستند، بسیار مفید می‌باشد.

    همچنین به این علت که پژوهش اخیر از ساختار تصمیم‌گیری چند شاخصه برای انتخاب تامین‌کننده استفاده می‌کند می‌توان از آن در کلیه تصمیم‌گیری‌هایی که در آن تصمیم‌گیرنده با یک ساختار پیچیده، چند شاخصه و با اثر گذاری شاخص‌ها بر یکدیگر روبرو است، استفاده نمود.

    1-7: قلمرو مکانی پژوهش

    قلمرو مکانی پژوهش حاضر، تامین‌کنندگان مواد اولیه شرکت صنایع فولاد مازندران می‌باشد.

    1-8: قلمرو زمانی پژوهش

    پژوهش حاضر به لحاظ قلمرو زمانی، فرا زمانی محسوب گشته لاکن داده‌های پرسشنامه در محدوده‌ زمانی از مهر ماه سال 1391 تا پایان سال 1391 می‌باشد.

    1-9: شرح واژه‌های کلیدی پژوهش

    زنجیره‌تامین: شامل دو یا چند سازمان است که بطور قانونی از یکدیگر جدا بوده و توسط
    جریان‌های مواد، مالی و اطلاعات به هم مرتبط هستند و هدف آن‌ها ارائه خدمت یا محصول به مشتری نهایی می‌باشد]47[.

    مدیریت زنجیره‌تامین: مدیریت زنجیره تأمین به عنوان مجموعه‌ای از رویکردها و تلاش‌هایی به شمار می‌رود که از تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان حمایت نموده و زنجیره ارزش را به گونه‌ای هماهنگ می‌نمایند که محصولات در مقادیر مناسب، زمان مناسب و مکان مناسب تولید و توزیع گردیده تا در نتیجه رضایت مشتری حاصل گردد]47[.

    تامین‌کننده: به سازمانی اطلاق می‌شود که کالای مورد نیاز سازمان دیگر را به مقدار مناسب، در زمان مناسب و تحت شرایط مورد نیاز فراهم سازد]61[.

    ارزیابی‌تامین‌کننده: عبارت است از مجموعه اقداماتی که توسط مدیران و عوامل خرید در راستای اهداف استراتژیک سازمان از جمله کاهش هزینه‌ها، تامین نیازهای مشتری، و افزایش رضایت مشتری به منظور شناسایی تامین کننده صورت می‌گیرد]61[.

    انتخاب تامین‌کننده: فرایند یافتن تامین‌کننده یا تامین‌کنندگان مناسب که بیشترین میزان انطباق را با شاخص‌های مورد نظر سازمان داشته باشند]61[.

    تصمیم‌گیری چند شاخصه: شاخه‌ای از علم تصمیم‌گیری می‌باشد که شامل مجموعه‌ای از روش‌ها است که هدف آن انتخاب گزینه برتر از بین چندین گزینه با در نظر گرفتن شاخصهای مطلوب
    می‌باشد‌]11[.

    1-10: محدودیت‌های پژوهش

    با توجه به محدوده‌ی موضوع پژوهش و گستردگی و تعدد شاخص‌های تصمیم‌گیری، تمرکز پژوهشگر روی تعداد خاصی از شاخص‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری بوده است. اما از جمله مهمترین مشکلات پژوهش عدم دسترسی سریع و آسان به اطلاعات بود که در تمامی پژوهش‌ها در زمینه‌های مختلف در کشور وجود دارد که ناشی از عدم وجود اطلاعات یا عدم همکاری دارندگان اطلاعات با محققان می‌باشد. محقق سعی نموده است در طی پژوهش، کارشناسان و مدیران سازمان را در مورد اهمیت و تاثیرات موضوع پژوهش بر پیشرفت سازمان آگاه سازد تا مشکل عدم همکاری بعضی از کارشناسان یا مدیران تا حدودی برطرف گردد.

    1-11: ساختار نگارش پژوهش

    پژوهش حاضر مشتمل بر پنج فصل خواهد بود که فصل اول مربوط به کلیات پژوهش بوده و شامل مواردی همچون مقدمه، ضرورت انجام پژوهش، اهداف، کاربردهای پژوهش، پیش‌فرض‌های پژوهش و... است. در فصل دوم، که مربوط به مبانی نظری و پیشینه پژوهش می‌باشد، در ابتدا مساله انتخاب تامین‌کننده و مراحل آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس پژوهش‌های انجام شده پیرامون موضوع پژوهش با تکیه بر دسته‌بندی آن‌ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و در آخر نیز با پرداختن به مفاهیم مرتبط با روش حل در تکنیک‌های تصمیم‌گیری به اتمام می‌رسد. در فصل سوم به بررسی مدل ارائه شده و الگوریتم آن جهت انتخاب تامین‌کننده مناسب پرداخته می‌شود. فصل چهارم شامل اجرای گام به گام مدل ارائه شده همراه با مطالعه موردی خواهد بود. در نهایت، فصل پنجم به نتیجه گیری، جمع بندی و پیشنهادات اختصاص دارد.

    مقدمه

    هدف از این فصل ارائه کلیاتی از مبانی نظری پژوهش شامل آشنایی با تامین‌کنندگان و نقش و اهمیت آنها در زنجیره تامین و فرایند خرید، مراحل انتخاب تامین‌کننده مناسب، آشنایی با روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه همچنین آشنایی با پیشینه پژوهش شامل پژوهش‌های انجام شده در زمینه مراحل مختلف انتخاب تامین‌کننده در گذشته می‌باشد.

    2-2: مبانی نظری

    2-2-1 تامین‌کنندگان

    2-2-1-1: تامین‌کنندگان در زنجیره تامین

    با تغییر بازارها، تغییر روز افزون نیازها و سلیقه مشتریان و تبدیل شدن محیط کسب و کار به محیطی که در آن سازمان‌ها باید از کمترین فرصت بیشترین بهره را بگیرند و برای بقا و موفقیت خود بجنگند، توجه به عوامل موفقیت‌زا که توجه به آن سازمان‌ها را در مسیر موفقیت و پیشگامی قرار می‌دهد، سخت مورد توجه قرار گرفته است]58[. سازمان‌ها می‌دانند که حیات آنها وابسته به مشتری است و باید در مقابل تغییرات حاکم انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند. در این مسیر سازمان‌ها به شیوه‌های مختلف به بازبینی و بازنگری استراتژی‌های خود پرداخته‌اند و رمز بقا را در رضایت‌مندی هر چه بیشتر مشتریان خود یافتند. بنابراین شرایط رقابت‌پذیری، انعطاف‌پذیری و تنوع محصولات مورد توجه سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های تولیدی قرار گرفته است. در این راستا یکی از فلسفه‌هایی که مورد توجه قرار گرفت، فلسفه‌ی مدیریت زنجیره تامین بوده است]41[. در این نگرش ارضای نیازهای مشتری، تنها، وظیفه سازمان نیست بلکه اعضای زنجیره نیز باید به شکلی موثر در این امر دخیل باشند. هم چنین نه یک تامین‌کننده بلکه مجموعه‌ای از تامین‌کنندگان به منظور مشارکت مد نظر قرار می‌گیرند]73 [در یک زنجیره تامین حضور تامین‌کنندگان در راس هرم و به عنوان سر‌آغاز تولید و ارائه خدمات حائز اهمیت است. با توجه به نقش کلیدی تامین‌کنندگان در فرایند پشتیبانی از تولید، توزیع و ارائه خدمات به متقاضیان کالا فرایندهایی مانند: تدارک، تامین به موقع کالا یا خدمات، دستیابی به کیفیت بیشتر و هزینه تمام شده کمتر، رضایت مشتریان و... تنها در سایه انتخاب تامین‌کنندگان مناسب که بتوانند همگام با سازمان در جهت دستیابی به اهداف ذکر شده تلاش کنند، امکان پذیر خواهد بود]80[. آنچه امروزه مشاهده می‌شود رقابت بین سازمان‌ها در حال تبدیل به رقابت بین زنجیره‌های تامین است که این به معنی همکاری نزدیک‌تر اعضای زنجیره‌تامین برای به دست آوردن مزیت رقابتی می‌باشد. در این حالت ارتباط یا به عبارتی به اشتراک گذاری اطلاعات یک معیار کلیدی برای شرکت های خریدار در انتخاب تامین‌کنندگان می‌باشد و سازمان‌ها می‌بایست یک ارتباط بلند‌مدت با تامین‌کنندگان اصلی خود را جایگزین ارتباط کوتاه‌مدت کنند.

    2-2-1-2: تامین کنندگان در فرایند خرید

    در دنیای تجارت دو نوع خرید وجود دارد که از انواع اصلی آن به شمار می‌رود. خرید برای فروش و خرید برای مصرف یا تبدیل. خرید برای فروش مجدد توسط دلالان و بازرگانان صورت می‌گیرد، اما خرید برای مصرف توسط مامورین خرید صنعتی صورت می‌گیرد. در ادبیات مربوط به ارزیابی تامین‌کنندگان منظور از خرید، خرید صنعتی بوده که برای مصرف در راستای تولید صورت می‌گیرد. در اغلب صنایع، هزینه خرید مواد اولیه و لوازم جانبی به بیش از 70 درصد قیمت تمام شده یک محصول می‌رسد. همچنین در صنایع با تکنولوژی بالا هزینه مواد خریده شده و خدمات یک محصول، بیش از 80 درصد قیمت تمام شده یک محصول را تشکیل می‌دهد]20[. از طرفی در سازمان‌های تولید کننده، سهم خرید از کل گردش مالی بین 50 تا 90 درصد است. با این اوصاف بدیهی است که تصمیم‌گیری در مورد خرید و استراتژی‌های مربوط به آن تاثیر مستقیم بر سود‌آوری سازمان دارد.

    همان‌طور که بیان شد خرید صنعتی توسط مامورین خرید صنعتی انجام می‌شود. این اشخاص بر طبق پیش‌بینی فروش و برنامه تولید، کار خرید را هماهنگ می‌سازند و با در نظر گرفتن سود هر دو طرف افرادی را که می‌خواهند از آنها خرید کنند انتخاب می‌کنند. آنچه مسلم است انتخاب یک مجموعه خوب از تامین‌کنندگان که به صورت منسجم با یک سازمان در همکاری باشند، از عوامل موفقیت آن سازمان محسوب می‌شوند. انگلند[1] (1975) ارزیابی و انتخاب تامین‌کننده را مهمترین مسئولیت واحد خرید می‌داند. وبر و همکارانش ]72 [ نیز تولید محصول با بهای تمام شده پائین را در محیط رقابتی امروز ممکن نمی‌دانند مگر با انتخاب تامین‌کنندگان مناسب.

    2-2-1-3: مراحل انتخاب تامین‌کنندگان

    انتخاب تامین‌کننده مناسب در پنج مرحله اصلی انجام می‌پذیرد. در مرحله اول سازمان به منظور ارائه محصول یا خدمات جدید احتیاج به تامین مواد اولیه و یا خدمات دیگر از خارج از سازمان دارد. در این مرحله مساله نیاز به یک تامین‌کننده ظاهر خواهد شد. در مرحله دوم که مرحله اساسی و پایه‌ی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب تامین‌کننده می‌باشد، کارشناسان مربوطه با بررسی و در نظر گرفتن استراتژی‌ها و شرایط سازمان، لیستی از شاخص‌هایی را تعیین می‌کنند که تامین کننده ملزم به دارا بودن آن است. در صورتی که سازمان با تعداد تامین‌کنندگان بیشتر از نیاز خود مواجه باشد لازم است که یک فرایند پیش ارزیابی را اجرا نماید که در آن از بین تامین‌کنندگان اولیه تعدادی به عنوان تامین‌کنندگان بالقوه انتخاب می‌شوند. در مرحله چهارم که مرحله ارزیابی نهایی است با استفاده از یکی از روش‌های انتخاب تامین‌کننده، تامین‌کننده یا تامین‌کنندگان نهایی از بین تامین‌کنندگان بالقوه انتخاب می‌شوند. این عمل پایان کار نبوده و بلکه تامین‌کننده باید به طور مستمر و پیوسته توسط سازمان ارزیابی شود]64[. در شکل 2-1 پنج مرحله‌ی فرایند انتخاب‌تامین کننده بیان شده است

     

    1-England

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع

    احمد‌پور، محمود.، (1381)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پردیس،.

    آذر، عادل ، 1373، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت.

    اصغرپور، محمد جواد، 1387 ، تصمیم‌گیری های چند شاخصه، انتشارات دانشگاه تهران.

    ایران‌نژاد، مهدی، 1378، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، نشر مدیران، تهران.

    بازرگان، عباس و الهه حجازی و زهره سرمد، (1377)، روش‌های پژوهش در علوم رفتاری، تهران، نشر آگاه.

    حسن زاده، رمضان،(1382) روش‌هاى تحقیق در علوم رفتارى، تهران.

    دانایی‌فر، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل، 1383، روش‌شناسی تحقیق کمی در مدیریت، انتشارات صفار.

    ساکاران، اوما، 1384، روش تحقیق در مدیریت، صائبی، محمد، شیرازی، محمود، انتشارات موسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامه‌ریزی.

    شوندی، حسن، 1385 ، نظریه مجموعه فازی و کاربرد آن در مهندسی صنایع و مدیریت، انتشارات گسترش علوم پایه، تهران.

    ظهوری، قاسم،1378، کاربرد روش‌های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران، انتشارات امیر.

    مومنی، منصور، 1385 ، مباحث نوین در تحقیق در عملیات، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

     

    Albino, V. and Garavelli, A.C., (1998), A neural network application to subcontractor rating in construction firms, International Journal of Project Management, 16 (1), 9 -14.

    Bach, J., Carr, R., Parnaby, J. and Tobias, A. M., (1987), Supplier development system, International Journal of Technology Management, 2(2), 219-228.

    Barbarosoglu, G. and Yazgac, T., (1997), An application of the analytic hierarchy process to the supplier selection problem, Production and Inventory Management Journal 1st quarter, 14-21.

    Bender, P.S., Brown, R.W., Isaac, M.H. and Shapiro, J.F., (1985), Improving purchasing productivity at IBM with a normative decision support system, Interfaces, 15 (3), 106 -115.

    Benton, W.C., (1991), Quantity discount decisions under conditions of multiple items, multiple suppliers and resource limitations, International Journal of Production Research, 29 (10), 1953-1961.

    Bhutta, K. S. and Huq, F., (2002), Supplier selection problem: a comparison of the total cost of ownership and analytic hierarchy process approaches, Supply Chain Management: An International Journal, 7(3), 126-135.

    Buffa, F.P. and Jackson, W.M., (1983), A goal programming model for purchase planning, Journal of Purchasing and Materials Management, 19 (3), 27-34.

    Chaudhry, S.S., Forst, F.G. and Zydiak, J.L., (1993), Vendor selection with price breaks, European Journal of Operational Research, 70, 52-66.

    Chou, S.Y., and Chang, Y.H, (2008), A decision support system for supplier selection based on a strategy-aligned fuzzy smart approach, Expert Systems with Applications, 34, 2241–2253.

    Choy, K. L., Lee, W. B., Lau, H. C. W. and Choy, L. C., (2005), A knowledge-based supplier intelligence retrieval system for outsource manufacturing, Knowledge-Based Systems, 18(1), 1-17.

    Choy, K. L., Lee, W. B. and Lo, V., (2004), An enterprise collaborative management system - a case study of supplier relationship management, The Journal of Enterprise Information Management, 17(3), 191-207.

    Choy, K. L., Lee, W. B. and Lo, V., (2003), Design of an intelligent supplier relationship management system: a hybrid case based neural network approach, Expert Systems with Applications, 24(2), 225-237.

    Cook, R.L., (1997), Case-based reasoning systems in purchasing: applications and development, International Journal of Purchasing and Materials Management, 33 (1), 32-39.

    Das, C. and Tyagi, R., (1994), Wholesaler: a decision support system for wholesale procurement and distribution, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 24 (10), 4-12.

    De Boer, L., Labro, E. and Morlacchi, P., (2001), A review of methods supporting supplier selection, European Journal of Purchasing and Supply Management, 7, 75–89.

    De Boer, L., Van der Wegen, L. and Telgen, J., (1998), Outranking methods in support of supplier selection, European Journal of Purchasing and Supply Management, 4 (2/3), 109-118.

    Degraeve, Z., Labro, E. and Roodhooft, F., (2000), An evaluation of supplier selection methods from a total cost of ownership perspective. European Journal of Operational Research, 125 (1), 34-59.

     Degraeve, Z. and Roodhooft, F., (2000), A mathematical programming approach for procurement using activity based costing, Journal of Business Finance and Accounting, 27 (1 -2), 69 -98.

    Degraeve, Z. and Roodhooft, F., (1998), Determining sourcing strategies: a decision model based on activity and cost driver information, Journal of the Operational Research Society, 49 (8), 781 -789.

    Dempsey, W.A., (1978), An analysis of vendor selection systems and decision, Journal of purchasing, 7, 257-267.

    Dickson, G. W., (1966), An analysis of vendor selection systems and decisions, Journal of Purchasing and Supply Management, 2, 5–17.

    Ellram, L. M., (1990), The supplier selection decision in strategic partnerships, Journal of Purchasing and Material Management, 26(4), 8–12.

    Ganeshan, R., Tyworth, J.E. and Guo, Y., (1999), Dual sourced supply chains: the discount supplier option, Transportation Research Part, 35, 11-23.

    Grando A. and Sianesi A., (1996), Supply management: a vendor rating assessment, CEMS Business Review, 1, 199-212.

    Gregory, R.E., (1986), Source selection: a matrix approach, Journal of Purchasing and Materials Management, 22 (2), 24-29.

    Hinkle, C.L., Robinson, P. J. and Green, P. E., (1969), Vendor evaluation using cluster analysis. Journal of Purchasing, 5 (3), 49-58.

    Holt, G.D., (1998), Which contractor selection methodology?, International Journal of Project Management, 16 (3), 153-164.

    Hong, G. H., Park, S. C., Jang, D. S., and Rho, H. M., (2005), An effective supplier selection method for constructing a competitive supply-relationship, Expert Systems with Applications, 28, 629–639.

    Houshyar, A. and Lyth, D., (1992), A systematic supplier selection procedure, Computers and Industrial Engineering, 23(1-4), 173-176.

    Hugos, M., (2003), Essentials of Supply Chain Management, John Wiley & Sons, Inc.

    Karpak, B., Kumcu, E. and Kasuganti, R., (1999), An application of visual interactive goal programming: a case in vendor selection decisions, Journal of Multi-Criteria Decision Analysis, 8, 93- 105.

    Keeney, R. L. and Raiffa, H. (1976). Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs. Wiley,New York. Reprinted, Cambridge Univ. Press, New York (1993). MR0449476

    Khoo, L.P., Tor, S.B. and Lee, S.S.G., (1998), The potential of intelligent software agents in the World Wide Web in the automated part procurement, International Journal of Purchasing and Materials Management, 34 (1), 46-52.

    Liu, X., and Pedrycz, W., (2009), Axiomatic Fuzzy Set Theory and Its Applications, Springer.

    Liu, J., Ding, F.-Y. and Lall, V., (2000), Using data envelopment analysis to compare suppliers for supplier selection and performance improvement, Supply Chain Management: An International Journal, 5(3), 143-150.

    Lowson, B., Russell, K. and Hunter, A., (1999), Managing the Supply Chain to Meet Consumer Demand, John Wiley & Sons, New York.

    Monczka, R.M. and Trecha, S.J., (1988), Cost-based supplier performance evaluation, Journal of Purchasing and Materials Management, 24 (2), 2-7.

    Monczka, R., Trent, R. and Handfield, R., (1998), Purchasing and supply chain management, southwestern college, Cincinnati, Ohio, USA.

    Ng, S.T. and Skitmore, R.M., (1995), CP-DSS: decision support system for contractor prequalification: Decision Making Problem Solving, Civil Engineering Systems, 12 (2), 133-160.

    Nydick, R.L., Hill, R.P., (1992), Using the Analytic Hierarchy Process to structure the supplier selection procedure, International Journal of Purchasing and Materials Management, 28 (2), 31-36.

    Pan, A.C., (1989), Allocation of order quantities among suppliers, Journal of Purchasing and Materials Management, 25 (2), 36-39.

    Petroni, A. and Braglia, M., (2000), Vendor selection using principal component analysis, The Journal of Supply Chain Management: A Global Review of Purchasing and Supply, 36 (2), 63-69.

    Ronen, B., Trietsch, D., (1988), A decision support system for purchasing management of large projects, Operations Research, 36 (6), 882-890.

    Rosenthal, E.C., Zydiak, J.L. and Chaudhry, S.S., (1995), Vendor selection with bundling, Decision Sciences, 26 (1), 35-48.

    Saaty, T.L. (1980) The Analytic Hierarchy Process, New York: McGraw Hill. International, Translated to Russian, Portuguese, and Chinese, Revised editions, Paperback (1996, 2000), Pittsburgh: RWS Publications

    Sadrian, A.A., Yoon, Y.S., (1994), A procurement decision support system in business volume discount environments, European Journal of Operational Research, 42 (1), 14-23.

    Sanayei, A., Mousavi, S. F., and Yazdankhah, A., (2010), Group decision making process for supplier selection with VIKOR under fuzzy environment, Expert Systems with Applications, 37(1), 24-30.

    Sarkis, J. and Talluri, S., (2000), A model for strategic supplier selection, In: Leenders, M. (Ed.), Proceedings of the 9th international IPSERA Conference, Richard Ivey Business School, London, Ontario, 652-661.

    Schniederjans, M. J., & Garvin, T. (1997). Using the analytic hierarchy process and multi-objective programming for the selection of cost drivers in activity-based costing. European Journal of Operational Research, 100(1), 72–80

    Sonmez, M., (2006), A review and critique of supplier selection process and practices, Occasional Papers Series, Loughborough University.

    Soukup, W.R., (1987), Supplier selection strategies, Journal of Purchasing and Materials Management, 23 (3), 7-12.

    Smytka, D.L. and Clemens, M.W., (1993), Total cost supplier selection model: a case study, International Journal of Purchasing and Materials Management, 29 (1), 42-49.

    Sonmez, M., (2006), A review and critique of supplier selection process and practices, Occasional Papers Series, Loughborough University.

    Thompson, K., (1991), Scaling evaluative criteria and supplier performance estimates in weighted pint prepurchase decision models, International Journal of Purchasing and Materials Management, 27 (1), 27-36

    Thompson, K., (1990), Vendor prole analysis, Journal of Purchasing and Materials Management, 26(1), 11-18.

    Timmerman, E., (1986), An approach to vendor performance evaluation, Journal of Purchasing and Supply Management, 1, 27-32.

    Tracey, M. and Tan, C. L., (2001), Empirical analysis of supplier selection and involvement, customer satisfaction, and firm performance, Supply Chain Management: An International Journal, 6 (4), 174-188.

    Tseng, M.L., Jui, H. C. and Lawrence, W. L., (2009), Selection of optimal supplier in supply chain management strategy with analytic network process and choquet integral, Computers & Industrial Engineering,

    Vokurka, R.J., Choobineh, J. and Vadi, L., (1996), A prototype expert system for the evaluation and selection of potential suppliers, International Journal of Operations and Production Management, 16 (12), 106 -127.

    Weber, C.A. and Current, J.R., (1993), A multi-objective approach to vendor selection, European Journal of Operational Research, 68, 173-184.

    Weber, C. A., Current, J. R., and Benton, W. C., (1991), Vendor selection criteria and methods, European Journal of Operational Research, 50(1), 2–18.

    Weber, C.A., Current, J.R. and Desai, A., (2000), An optimization approach to determining the number of vendors to employ, Supply Chain Management: an International Journal, 5 (2), 90-98.

    Weber, C.A. and Desai, A., (1996), Determination of paths to vendor market efficiency using parallel co-ordinates representation: a negotiation tool for buyers, European Journal of Operational Research, 90, 142-155.

    Weber, C.A., Current, J.R. and Desai, A., (1998), Non-cooperative negotiation strategies for vendor selection, European Journal of Operational Research, 108, 208-223.

    Weber, C.A. and Ellram, L.M., (1992), Supplier selection using multi-objective programming: a decision support system approach, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 23 (2), 3-14.

    Willis, T.H., Huston, C.R. and Pohlkamp, F., (1993), Evaluation measures of just-in-time supplier performance, Production and Inventory Management Journal, 2nd quarter, 1-5.

    Yang, J.L., Chiu, H.N., Tzeng, G.H., and Yeh, R.H., (2008), Vendor selection with independent and interdependent relationships, Information Sciences, 178, 4166-4183.

    Zenz, G., (1981), Purchasing and the Management of Materials, Wiley, New York.

    Zhang, Z., Lei, J., Cao, N., To, K. and Ng, K., (2005), Evolution of Supplier Selection Criteria and Methods, International Journal of Production Economic, 116, 199 - 218.

     


موضوع پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, نمونه پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, جستجوی پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, فایل Word پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, دانلود پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, فایل PDF پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت صنایع فولاد مازندران با استفاده از تکنیک‌های MADM

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در حفظ قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، کیفیت تولیدات، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و امنیت تجهیزات بر عهده دارد. بنگاه‌ها‌ی تولیدی همواره درصدد کاهش هزینه‌ها‌ی تولید هستند. یکی از هزینه‌ها‌ی اساسی این بنگا‌ه‌ها هزینه تعمیرات است که عمدتاً با توجه به نوع صنعت، 15 تا 75 درصد هزینه‌ها‌ی تولید را ...

فصل اول معرفي و کليات 1-1 مقدمه انسان از ديرباز در انديشه استفاده مؤثر و مفيد از توانايي‌ها، امکانات و منابعي که در اختيار داشته، بوده امّا در دنياي صنعتي امروز اين امر بيش از هر زمان د

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری چکیده: هدف این تحقیق بررسی تاثیر نوسانات بازار سهام بر عملکرد شرکتها است .معیارهای مورد نظر برای اندازه گیری عملکرد شرکتها بازده سهام(ROE)˓بازده دارایی ها (ROA)˓ سود خالص و ارزش افزوده اقتصادی و معیار موردنظر برای نوسانات˓ سهم بازده ماهانه سهام می باشد . علاوه بر آن˓در این پژوهش به دنبال رابطه بین اندازه شرکت و عملکرد و همچنین رابطه ...

چکیده در این تحقیق تلاش گردیده است تا ویژگیهای فرهنگ سازمانی در شرکت های دولتی در مقایسه با شرکتهای خصوصی بررسی و جهت ارائه راهکار به مدیران بکار گرفته شود. بدین منظور پس از بررسی مبانی نظری تحقیق مدل رابینز انتخاب و پرسشنامه تحقیق طراحی و نسبت به جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری اقدام گردید. جامعه آماری متشکل ازشرکتهای تولیدی صنایع سنگین در شهرستان کاشان می باشد. پس از جمع آوری ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی چکیده سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت ...

چکیده پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات تأثیر عمیق و گسترده بر عملکرد بازارها به وجود آورده است و اینترنت به عنوان مؤثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن به عملکرد بهتر را فراهم ساخته است. اما بسیاری از شرکت ها در زمینه چگونگی استفاده روش های گوناگون رایانه ای سازی و تأثیرات آن در عملکرد بازارها از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با ...

پايان نامه رشته کشاورزي سال 1383 صنعت در ايران از ديرباز تاکنون به عنوان بخش مهمي از بدنه جامعه شناخته شده است. در قديم صنعت بيشتر در خدمت اهداف نظامي مثل توليد وسايل جنگي، سپر، شمشير و نيزه و&

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته نساجي سال 1387 چکيده از دير هنگام استفاده از سازه هاي پارچه اي در زندگي بشر نقش اساسي داشته است. انسانها از سازه هاي پارچه اي (چادر) به عنوان سرپناه براي محا

پروژه پايان نامه دوره کارشناسي در رشته ساخت و توليد  فصل اول مقدمه -1 سخن نگارنده :   آنچه که مرا راغب به تهيه پايان نامه با اين موضوع کرد ، بکر و تازگي و فراتر از همه محرومي

ثبت سفارش