پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند

word 1 MB 30636 173
1390 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت فناوری اطلاعات

    ( گرایش منابع اطلاعاتی )

    چکیده

    هدف کلی این مطالعه ، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) در توانمندسازی دانش آموزان اعم از افزایش و بهبود در سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، مشارکت درسی و روحیه پژوهشی دانش آموزان می باشد . سوالات این تحقیق عبارتند از : سوال اصلی : آیا فاوا موجب توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می شود؟ و سوالات فرعی : 1) آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 2) آیا فاوا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 3) آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 4) آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 5) آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟ 6) آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد؟

    روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد . جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مدارس هوشمند شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 90 – 89 می باشند . حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 91 نفر تعیین گردید . روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد . روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ استفاده شده است ، برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای پرسشنامه ، 84/0 محاسبه شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزارSPSS  و Excel استفاده گردید .

    پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، سوال اصلی و سوالات فرعی تحقیق مورد تایید واقع شدند .

    واژه های کلیدی : فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی، مدارس هوشمند، انگیزش

    مقدمه

    انقلاب ارتباطات و اطلاعات سرعت اقتصاد ، فرهنگ ، و سیاست جهان را دستخوش دگرگونی می کند و جهان را عملا به یک « دهکده جهانی[1] » تبدیل می کند . با استفاده از امکانات این فناوری ، رخدادهایی که در هر گوشه از کره زمین رخ می دهد در کمترین زمان به سراسر جهان مخابره می شود ( شکفته ، 1387 : 41) .

    در عصری که اطلاعات همیشه و همه وقت در دسترس دانش آموزان است ، مفهوم یادگیری تغییر یافته است . آنچه باید در کلاس درس مورد توجه و تاکید قرار گیرد ، یاد دادن چگونه یاد گرفتن به دانش آموزان (آموزش یادگیری) است . به این معنا که دانش آموزان به طور دقیق اطلاعات مورد نیاز خود را تشخیص دهند و از مهارت های لازم برای تصمیم گیری و انتخاب آن برخوردار باشند . این نوع یادگیری به توسعه توانایی دانش آموزان در تبدیل اطلاعات به دانش کاربردی تاکید دارد (کاستلز[2] ، 2001) .

    فاوا[3] به دانش آموزان کمک می کند تا سواد اطلاعاتی خود و الگوهای یادگیری مادم العمر مورد نیاز برای زندگی و کار در یک محیط غنی اطلاعاتی را به طور موثر توسعه دهند . به منظور موفقیت و دستیابی به این هدف ، برنامه درسی چارچوبی را برای دانش آموزان به منظور یادگیری نحوه حل مساله شان با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه دهند . دانش آموزان به کمک فناوری اطلاعات از پیرامون محیط زندگی خود آگاهی می یابند . آنها از نقش فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مطلع و با ابزارهای فناوری اطلاعات مشابه آشنا می شوند . از این ابزارها به طور مستقل و گروهی استفاده می کنند و با روش های گوناگون جمع آوری ، سازماندهی و ارائه اطلاعات آشنا می شوند . استفاده از این ابزارها توان دانش آموزان را در ارتباطات گروهی افزایش می دهد و نیز اطمینان آنها را در دستیابی به اطلاعات تقویت می کند ( دیلمقانی ، 1382 : 27 ) .

    قرن حاضر به دلیل توسعه و فراگیر شدن رایانه در ارتباطات و تولید روز افزون اطلاعات علمی ، قرن انفجار اطلاعات نامیده شده است . اهمیت اطلاعات به حدی است که تاثیر آن را می توان در تمام ابعاد زندگی و فعالیت های افراد و جوامع دید . در چند دهه اخیر تکنولوژی مدرن اطلاعات ، بر موفقیت و عملکرد بسیاری از جوامع ، مدارس و افراد اثر قابل ملاحضه ای گذاشته و به موزات آن پیشرفت های شگرفی که در این زمینه بوجود آمده است ، سرنوشت جوامع و افراد هر روز بیش از گذشته به این فناوری مدرن گره می خورد . بدیهی است که در چنین موقعیتی شناخت تاثیرات فاوا یکی از عوامل مهم محیطی به شمار می آید که بر موقعیت ، عملکرد و سرنوشت جوامع و افراد اثرات جدی می گذارد ( حسن پور قروقچی ، 1386 : 72 ) .

     

    1-2 ) تعریف موضوع و بیان مساله

    فاوا در طی زمانی کوتاه ، به یکی از اجزای اساسی تشکیل دهنده ی جامعه مدرن تبدیل شده است . اینک ، بسیاری از کشورها به موازات خواندن ، نوشتن و حساب کردن ، درک فاوا و تسلط بر مهارت ها و مفاهیم پایه فاوا را به عنوان هسته مرکزی آموزش و پرورش مورد توجه داده اند ( قورچیان ، 1382 : 2 ) .

    انفجار اطلاعاتی از طریق فناوری الکترونیکی جدید از قبیل رایانه  ، اینترنت ، وب ، فناوری های جدید ویدیوئی از قبیل کنفرانس های ویدیویی و ماهواره ، ماهیت دانستن را تغییر داده است . دانش آموزان به جای اینکه اطلاعات را حفظ کنند باید یاد بگیرند که اطلاعات را چگونه بدست آورند ، از اطلاعات بدست آمده چگونه استفاده کنند و اطلاعات بدست آمده را چگونه با هم ترکیب کنند  . بجای اینکه اطلاعات را تنها از طریق معلمان و کتب درسی بدست آورند ، در نگرش جدید یاددهی و یادگیری ، فناوری نقش اساسی را ایفا می کند . این تحول آموزشی ، دانش آموزن را قادر می سازد که بیندیشند ، مشکلات را حل کنند ، به کار با دیگران بپردازند و برای دست یافتن به راه حل های خلاق جستجو کنند ( ذوفن و لطفی پور ، 1379: 4 ) .

    اهمیت استفاده از فاوا در تقویت شخصیت علمی دانش آموزان ، انعطاف پذیری ، خلاقیت ، مسئولیت پذیری ، مشارکت بیشتر در دانش آموزان ، تعمیق مطالب درسی و علاقمندی بیشتر به یادگیری و ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی آنها می شود . دانش آموزان می توانند از فناوری به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط از راه دور و تشریک مساعی ، تعامل بین گروه های همگن استفاده کنند . ( بیرانوند و صیف ، 1389 : 189 ) . راهبردهای جدیدی را برای همکاری با همسالان و دوستان خود به کار می برند ؛ یادگیری آن ها توأم با انگیزه و در انجام دادن کارها از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند ( کوزما[4] ، 2002 : 9 ) . تحقیقات نشان می دهد که فناوری بکار برده شده در مدارس در فرایند یاددهی و یادگیری مفید می باشد . در این زمینه فرصت های داده شده به دانش آموزان به آنها کمک می کند تا خلاقیت و تفکر انتقادی ، یادگیری خود هدایتی و همچنین خود مدیریتی شان را افزایش دهند . در حقیقت فناوری به عنوان یک توانمندساز ، دانش آموزان را تجهیز می کند تا دقیق تر بیاندیشند و خلاق تر باشند  ( قویفکر[5] ، 2010 : 10 ) .

    نهاد آموزش و پرورش مهمترین نقش و وظیفه را در این مسیر بر عهده دارد ، یعنی اگر بستر مناسب  در مدارس و محیط های آموزشی برای پرورش روحیه دانشجویی و پژوهشگری فراهم و زمینه تبادل اندیشه ها ، آرا و افکار مهیا شود ، فضای آموزشی به جای انتقال یک طرفه اطلاعات به روش های دو سویه کسب اطلاعات و دانش هدایت گردد و نقش معلمان بر تسهیل جریان و فرایند یاددهی – یادگیری متمرکز شود ، دانش آموزان و دانشجویان نیز خود خالق دانش و اطلاعات شوند ، زمینه مساعدی برای رشد و توسعه و تعالی کشورها فراهم خواهد شد . بی شک یکی از مهمترین دستاوردهای توسعه فناوری اطلاعات ، تحول در عرضه آموزش و پرورش است . کلاس های مجازی ، مدارس مجازی ، مدارس هوشمند و دانشگاه های مجازی و بطور کلی یادگیری الکترونیکی از ظرفیت های و قابلیت های قابل اتکا برای توسعه این مهارت هاست ( عطاران محمد ،1383 : 11 ) .

    بکارگیری گسترده فاوا در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندی های کلیدی جوامع دانش محور می باشند و رویکردهای توسعه مهارت های دانشی و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند. در این مدارس، فرآیندهای یادگیری - یاددهی تقویت شده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقای مهارت های کلیدی دانش آموزان در عصر دانایی محور فراهم می شود. ( نقشه راه مدارس هوشمند ، 1388 : 3 ) .

    با توجه به توضیحات فوق ، در پژوهش حاضر به پاسخ این سوال ، که آیا بکارگیری فاوا در مدارس می تواند عاملی جهت توانمندسازی دانش آموزان در قالب خلاقیت ، انگیزه ، پیشرفت تحصیلی ، سطح یادگیری ، فعالیتهای گروهی و روحیه پژوهشی در مدارس هوشمند مورد مطالعه ، شود ؟

     

    1-3 ) اهمیت و ضرورت تحقیق

    در دنیای امروز آنچه بیش از همه مورد توجه بوده و از ارزش بالایی برخوردار است ، دانش و دانایی و خلاقیت است . این عوامل سبب ایجاد و ارزش در منابع موجود خواهد شد . به بیان دیگر منابعی از قبیل نیروی کار و تجهیزات بدون این عوامل ارزش چندانی نخواهند داشت ، این ویژگی جهان امروز است . ضروریات دنیای نوین جوامع بشری را به سمت جامعه دانایی محور سوق داده است . در این جوامع ، مرکزیت توجه از تولید و فناوری محصولات به فناوری دانش و دانایی تغییر یافته است و همچنین اهمیت نقش فکر و دانایی در مقایسه با نقش منابع فیزیکی افزایش یافته است . توسعه توانایی دانش آموزان باید با توجه به استعدادهای نهفته و خاص هر یک از آنها صورت پذیرد .

    این امر موجب خواهد شد تا افراد از تمامی ظرفیت های بالقوه خود استفاده کنند و نقش موثرتری را در جامعه ایفا نماید . دانش آموزان باید این امکان را داشته باشند تا در هر زمینه ای و تا آنجا که توانایی و قابلیت ایشان اقتضاء می کند به جلو حرکت کنند و متوقف نشوند . آنچه در جامعه دانایی محور ، ارزش به شمار می رود تولید علم و دانش است . بنابراین ، افراد جامعه ، باید بتوانند این راه را به نحوی طی کنند ( پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند ، 1384 : 8 ) .

    فاوا در ایجاد انگیزه، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسش ها نقش مؤثری دارد (امیرتیموری ، 1387) . فاوا در نظام آموزشی از یک سو برای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدید حیات و غنی سازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم می باشد (دبلیو بروور، ترجمه مشایخ و بازرگان هرندی ،1382: 17). یکی از شایع ترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فناوری در کلاس درس ، آماده کردن بهتر نسل فعلی دانش آموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش و به تبع آن نیازهای شغلی در بازار کار آینده است . با روش سنتی و وقت گیر بودن این روش های آموزشی ، همچنین عدم برخورداری از اطلاعات به روز، معلمان به طور صحیح قادر به آماده سازی دانش آموزان برای یک محیط کاری ایده آل نیستند . لذا استفاده از فاوا در آموزش کلاس های درسی می تواند به عنوان یک بازوی رقابتی در یک بازار کار در حال جهانی شدن باشد تا فرد آموزش دیده با دید باز و نگاه کلی بتواند وارد بازار جهانی ، سیاسی و آموزشی شود (هیومز ، ترجمه عزیزی : 1385) .

    کاربرد فاوا در آموزش و پرورش زمینه ساز ایجاد انگیزه، یادگیری، تجربه و نوآوری است. بنابراین کاربرد آن در آموزش و پرورش یک ضرورت انکار ناپذیر است . تجارب کشورهایی چون اندونزی، آمریکا و آلمان بیانگر برنامه ریزی دولت این کشورها برای توسعه و اجرای برنامه درسی مبتنی بر فاوا است  (حاجی کتابی ، 1381 ) .

    از دلایل دیگر کاربرد فاوا در آموزش و پرورش کمک به پیشبرد کیفیت آموزش می باشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای که متن، صدا و تصاویر متحرک را ادغام می کنند، صورت می پذیرد . این نرم افزارها می توانند مضمونی معتبر ایجاد کنند و با دخالت دادن دانش آموز در فرآیند آموزش، موجبات تسهیل فراگیری مهارت های پایه و مفاهیمی که زیر بنای مهارت های فکری درجه بالاتر و خلاقیت هستند را ایجاد کنند.

    با توجه به رواج استفاده از فناوری های جدید در آموزش و یادگیری در کشورهای پیشرفته ضروری است ، هر چه سریعتر برنامه های تحقیقاتی در زمینه  بررسی فناوری های جدید مولفه آموزش و پرورش صورت گیرد ، تا زمینه سرمایه گذاری های لازم جهت تولید رسانه ای تعاملی و نیز امکانات کافی جهت استفاده از این رسانه های جدید فراهم آید ، تا از این طریق برای گذر از وضع موجود و نیل به اهداف مطلوب گامهای موثرتر و علمی تری برداریم .

     

    1-4 ) اهداف تحقیق

    هدف اصلی از این تحقیق شناسایی میزان تاثیر مثبت بکارگیری فاوا در میزان توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می باشد .

    اهداف ویژه این تحقیق  عبارتند از :

    آگاهی از میزان ارتباط محتوای کتاب های درسی دانش آموزان با فناوری های جدید موجود در اینگونه مدارس .

    شناخت میزان در دسترس بودن امکانات برای استفاده از فناوری های نوین در اینگونه مدارس .

    شناخت میزان اثر بخشی ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر بهبود پیشرفت تحصیلی موثرتر دانش آموزان .

    شناخت میزان تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر انگیزه و خلاقیت دانش آموزان  .

    شناخت میزان تاثیر ناشی از بکارگیری این فناوری ها بر مشارکت جمعی در انجام تکالیف درسی و روحیه پژوهشگری در کلاس درس .

    ارائه پیشنهادها و راهکارهایی مبتنی بر یافته های تحقیق حاضر و تحقیقات مشابه برای مدیران و معلمان این مدارس جهت بکارگیری هر چه بهتر از فناوری ها در امر تدریس .

     

    1-5 )  سوال های تحقیق

    سوال اصلی

    آیا فاوا موجب توانمند سازی دانش آموزان در مدارس هوشمند می شود ؟

    سوالات ویژه

    آیا فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

    آیا فاوا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

    آیا فاوا بر خلاقیت دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

    آیا فاوا بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

    آیا فاوا بر افزایش فعالیت های گروهی (مشارکت) دانش آموزان مدارس هوشمند  تاثیر دارد ؟

    آیا فاوا در افزایش روحیه پژوهشی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟

     

    1-6 )  قلمرو تحقیق:

    تحقیق از لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه ی مدیریت و از لحاظ قلمرو مکانی ، مکان تحقیق آموزش و پرورش و مدارس هوشمند و از لحاظ قلمرو زمانی ، تحقیق از اسفند ماه سال 89 آغاز و تدوین نهایی آن در شهریور ماه 90 به پایان رسید.

     

    1-7 ) روش تحقیق:

    رویکرد تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی است و راهبرد آن کمی و یک مطالعه خرد و واحد تحلیل آن معلم (فرد ) است و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است.

     

     1-8 ) جامعه و نمونه آماری :

    کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر بعنوان جامعه آماری و نمونه آماری ، بر اساس برابر با 91 نفر تعیین گردید .

     

    1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات:

    روش های کتابخانه ای که عمدتا بمنظور جمع آوری اطلاعات اولیه تحقیق بکار گرفته شد.

     انجام تحقیقات میدانی و پیمایشی بمنظور جمع آوری مستندات ثانویه تحقیق بوسیله پرسشنامه محقق ساخته ی بسته پاسخ .

     

    1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

    جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد آن ، نمودار ستونی و میانگین استفاده شده است . در بخش آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای جهت تحلیل سوالات تحقیق استفاده گردید .

     

    1-11 ) ساختار کلی تحقیق:

    تحقیق حاضر در پنج فصل تهیه شده است:

    فصل اول مختصری از کلیات تحقیق شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف و سوالات تحقیق، قلمرو تحقیق، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش گرد آوری اطلاعات و تحلیل آن است.

    فصل دوم به بیان ادبیات نظری و عملی تحقیق می پردازد . بخش ادبیات نظری که خود به دو بخش تقسیم شده است به تشریح کاملی از آموزش الکترونیکی و مدارس هوشمند و مسائل پیرامون آنها اشاره می کند و در بخش دوم به مطالعات انجام شده در داخل و خارج کشور در رابطه با موضوع تحقیق پرداخته می شود.

    فصل سوم روش شناسی تحقیق را شرح می دهد . روش های گردآوری اطلاعات ، جامعه آماری و منطق نمونه گیری ، روایی و پایایی پرسشنامه و نحوه تحلیل آن در این فصل بیان می گردد.

    فصل چهارم به بیان یافته های تحقیق می پردازد . یافته های تحقیق شامل بررسی های صورت گرفته در مدارس هوشمند و تحلیل پرسشنامه تکمیل شده در این مدارس را شامل می شود.

    فصل پنجم به عنوان فصل پایانی این تحقیق ، به نتیجه گیری و بیان پیشنهادات اختصاص یافته است.

     

    1-12 ) تعاریف مفاهیم تحقیق

    1-12-1 ) تعاریف عملیاتی

    فناوری اطلاعات و ارتباطات :

    در این تحقیق منظور از فاوا ، استفاده از مجموعه سخت افزار شامل رایانه ، برد هوشمند و مجموعه نرم افزار های آموزشی و استفاده از اینترنت ( سایتها و پست الکترونیکی )  در مدارس هوشمند است .

    توانمندسازی تحصیلی :

    در این تحقیق توانمندسازی تحصیلی به شش مولف تقسیم شده است که عبارتند از : سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه تحصیلی ، افزایش فعالیت های گروهی ، روحیه پژوهشی . که با سنجش این شش مولفه میزان توانمندسازی تحصیلی دانش آموزان به دست می آید .

    سطح یادگیری :

    در این تحقیق مولفه سطح یادگیری دانش آموزان از طریق سوالات (2-8-14-20-25-31) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    پیشرفت تحصیلی :

    در این تحقیق مولفه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سوالات ( 4-10-16-22-27) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    خلاقیت :

    در این تحقیق مولفه خلاقیت دانش آموزان از طریق سوالات ( 5-11-17-23-28) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    انگیزه تحصیلی :

    در این تحقیق مولفه انگیزه تحصیلی دانش آموزان از طریق سوالات (1-7-13-19-30-22 ) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    فعالیت های گروهی :

    در این تحقیق مولفه فعالیت های گروهی دانش آموزان از طریق سوالات ( 6-12-18-24-29) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    روحیه پژوهشی :

    در این تحقیق مولفه روحیه پژوهشی دانش آموزان از طریق سوالات ( 3-9-15-21-26) پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت .

    دانش آموزان :

    در این پژوهش به یادگیرندگانی که در کلیه مقاطع تحصیلی دبستان ، راهنمایی ، دبیرستان تحصیل می کنند اطلاق می گردد .

    1-12-2 ) تعاریف نظری

    مدرسه هوشمند :

    مدرسه ای است که جهت یاددهی – یادگیری و بهبود نظام سیسم مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است و به آن گروه از واحدهای آموزشی اطلاق می شود که با استفاده از یادگیری الکترونیکی به صورت حضوری و با حفظ فضای فیزیکی مدرسه ، معلم ، دانش آموز با برخورداری از نظام آموزشی هوشمند با رویکرد تلفیقی و جامع به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان در تلاشند ( عبادی ، 1384 : 49 ) .

    توانمندسازی :

    توانمندسازی به این معنی است که برای افراد آزادی لازم را فراهم آوریم تا آنچه را که خود می خواهند، به گونه ای موفقیت آمیز انجام دهند. در واقع به آنان اجازه دهیم در مورد مسائل بلند مدت فکر کنند و در پیشرفت و توانمند شدن به آنان کمک کنیم ( خاطری ، 1385 : 58 ) .

    پیشرفت تحصیلی :

    موفقیت در امر تحصیل است که می تواند به مهارت در امر خاص یا تخصیص در بخشی از دانش منجر شود . در نظام آموزش و پرورش منظور از پیشرفت تحصیلی ، دست یابی به اهداف آموزشی مورد نظر در هر دوره است ( فتحی نیا ، 1373 : 235 ) .

    خلاقیت :

    اکثر تحقیقات تجربی خلاقیت را بعنوان پدید آوری (تولید) فکر یا مفهومی جدید و بالقوه مفید درباره محصولات : خدمات : فرایندها تعریف می کنند ( امبیل[6] ، 1996 ؛ بیر و همکاران[7] ، 3003 ؛ شِلی و همکاران[8] ، 2004 ) .  

    انگیزه :

    انگیزه را توانایی شخصی جهت بروز شایستگی (اِلیوت و همکاران[9] : 2000) ، آمادگی جهت متعهد شدن در فعالیتی بواسطه داشتن علاقه درونی و حس کنجکاوی ( لِپر ، هِندرلانگ و گینگرِس[10] ، 2000 ) و تمایل جهت ماهر شدن در محیط (گاسکی[11] :2001) تعریف می کنند. این تعریف از تئوری های مختلفی از انگیزش بر گرفته شده : که بطور گسترده ای آزمایش شده و مورد حمایت مجامع علمی می باشد (ریگبی ، دِسی ، پاتریک و رایِن[12] ، 1992 )

     

    [1] Global Village

    [2] Castells

    می باشد   مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات 3

    [4] Kozma

    [5] Ghavifekr

    [6] Amabile

    [7] Baer et al.

    [8] Shalley et al.

    [9] Elliot et al.

    [10] Lepper, Henderlong, & Gingras

    [11] Guskey

    [12] Rigby,Deci, Patrick, & Ryan

    Abstract

    The main goal of this study is to evaluate the role of information and communication technology (ICT) in Empowerment students including increasing and improving the level of learning, Educational Improvement, creativity, motivation, cooperating in learning and research spirit of students. The questions of this research are as follow: the main question: Does ICT support the smart schools students? The minor questions: 1) Is ICT effective on learning level of smart schools students? 2) Is ICT effective on Educational Improvement of smart schools students? 3) Is ICT effective on creativity of smart schools students? 4) Is ICT effective on Educational motivation of smart schools students? 5) Is ICT effective on increasing group activities of smart schools students? 6) Is ICT effective on increasing research spirit of smart schools students?

    The research methodology is descriptive from survey type. The statistical community includes all smart schools teachers of Babolsar in 1389-90 academic years. The size of selected samples based on Kerjcie – Morgan table are 91 persons. The method of sampling is simple random sampling. The method of collecting data is librarian and field study. The means of collecting data is a forced – choice researcher making questionnaire. To determine its validity, it was used content-related validity and to specify reliability, it was used cronbach’s Alpha coefficient. Its amount of coefficient was computed 0.84. For analyzing data was descriptive and inferential statistics and SPSS and Excel software.

    After analyzing data, all main and secondary questions were accepted.

    Key Words: Information and communication Technology, E-learning, Smart Schools, Motivation.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                           صفحه

    فصل اول : کلیات تحقیق........................................................... 13-1

    1-1 ) مقدمه.................................................................................................................................................... 1

    1-2 ) تعریف موضوع و بیان مساله........................................................................................................... 2

    1-3 ) اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................................ 4

    1-4 ) اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 6

    1-5 ) سوال اصلی و سوال های ویژه تحقیق......................................................................................... 7

    1-6 )  قلمرو تحقیق.................................................................................................................................... 8

    1-7 ) روش تحقیق...................................................................................................................................... 8

    1-8 ) جامعه و نمونه آماری...................................................................................................................... 8

    1-9 ) روش گرد آوری اطلاعات............................................................................................................... 9

    1-10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:................................................................................................. 9

    1-11 ) ساختار کلی تحقیق....................................................................................................................... 9

    1-12 ) تعاریف مفاهیم تحقیق............................................................................................................... 10

    1-12-1 ) تعاریف عملیاتی.......................................................................................................... 10

    1-12-2 ) تعاریف نظری.............................................................................................................. 12

    فصل دوم ادبیات تحقیق....................................................................     92-14

    2-1 ) مقدمه................................................................................................................................................. 14

    2-2 ) فاوا در آموزش و پرورش............................................................................................................... 14

    2-2-1) اهمیت فاوا در آموزش و پرورش کشور................................................................................. 14

    2-2-2 ) دلایل استفاده از فاوا در آموزش........................................................................................... 15

    2-2-3 ) نگرش های توسعه فاوا............................................................................................................. 16

    2-2-3-1) نگرش ظهور کننده......................................................................................................... 17

    2-2-3-2) نگرش کاربردی................................................................................................................ 17

    2-2-3-3) نگرش ترکیبی ( ادغامی )............................................................................................ 18

    2-2-3-4) نگرش تحولی.................................................................................................................. 18

    2-2-4) ماتریسی برای توسعه فاوا در مدارس................................................................................... 19

    2-2-5 ) مراحل اجرای برنامه های فاوا در آموزش و پرورش........................................................ 23

    2-2-5-1) مرحله اول : تا پایان برنامه سوم توسعه................................................................... 24

    2-2-5-2 ) مرحله دوم : تا پایان برنامه چهارم توسعه............................................................. 24

    2-2-5-3 ) مرحله سوم : پایان برنامه پنجم توسعه.................................................................. 25

    2-2-6 ) مراحل توسعه فاوا در آموزش و پرورش ایران از ابعاد علمی و نظری........................ 26

    2-2-6-1)ورود فاوا به صورت ابزار مدیریت در ساختار اداری و ... ...................................... 26

    2-2-6-2) ورود فاوا به مثابه یک درس در آموزش و پرورش ............................................... 26

    2-2-6-3 ) تغییر نگاه به فاوا و تکوین جهت گیری کلی ...................................................... 26

    2-2-6-4 ) توسعه ی فاوا در چارچوب طرح تکفا .................................................................. 27

    2-2-7 ) بررسی های موردی در برنامه های ملی فاوا در کشورهای دیگر.................................. 27

    2-2-7-1 ) کشور بلغارستان............................................................................................................. 27

    2-2-7-2 ) کشور چین..................................................................................................................... 29

    2-2-7-3 ) آموزش و پرورش امریکا ............................................................................................  31

    2-2-7-4 ) کشور دانمارک.............................................................................................................. 31

    2-2-7-5 ) کشور اندونزی................................................................................................................ 32

    2-2-7-6 ) کشور برزیل................................................................................................................... 33

    2-2-7-7 ) کشور مالزی.................................................................................................................. 34

    2-2-8 ) موانع بکارگیری فاوا در آموزش و پرورش......................................................................... 36

    2-2-8-1 ) موانع زیر ساختی – فنی .........................................................................................  36

    2-2-8-2 ) موانع فردی .................................................................................................................. 37

    2-2-8-3 ) موانع اقتصادی ............................................................................................................. 39

    2-2-8-4 ) موانع فرهنگی – آموزشی ......................................................................................  40

    2-2-9 ) یادگیری الکترونیکی یا آموزش الکترونیکی..................................................................... 42

    2-2-10 ) فاوا و ارتقاء یادگیری دانش آموزان................................................................................. 45

    2-2-11 ) نقش های  یاددهی _ یادگیری فاوا................................................................................. 46

    2-2-11-1 ) نقش فاوا در تسهیل یاددهی – یادگیری............................................................. 47

    2-2-11-2 ) نقش فاوا در انگیزش یادگیری  ............................................................................ 49

    2-2-11-3 ) نقش فاوا در یادگیری شاگرد محور...................................................................... 50

    2-2-11-4 ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی.............................................................................. 54

    2-2-11-5 ) نقش فاوا در بهبود و ارتقای مهارتهای تفکر........................................................ 56

    2-2-12 ) صلاحیت های مورد نیاز معلمان در فرایند یاددهی– یادگیری مبتنی بر فاوا...... 59

    2-2-12-1 ) صلاحیت های ارتباطی – اطلاعاتی..................................................................... 59

    2-2-12-2 ) صلاحیت در استفاده از فاوا.................................................................................... 61

    2-2-12-3 ) صلاحیت رسانه ای معلم........................................................................................ 62

    2-2-13) مدارس هوشمند...................................................................................................................... 65

    2-2-14 ) علل تاسیس مدارس هوشمند........................................................................................... 66

    2-2-15 ) اهداف مدارس هوشمند....................................................................................................... 68

    2-2-16 ) انتخاب محتوا در مدرسه هوشمند................................................................................... 69

    2-2-17 ) فرایند تمرین و تکرار در مدرسه هوشمند...................................................................... 70

    2-2-18 ) آزمون در مدرسه هوشمند................................................................................................. 70

    2-2-19 ) راهبردهای توسعه مدارس هوشمند.................................................................................. 71

    2-2-20 ) زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند................................. 72

    2-2-21 ) ساختار اجرایی مدارس هوشمند....................................................................................... 74

    2-2-21-1 ) شرح وظایف مدیر مدرسه هوشمند...................................................................... 74

    2-2-21-2 ) شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات در مدرسه هوشمند.................... 75

    2-2-21-3 ) شرح وظایف معلمان مدرسه هوشمند................................................................. 75

    2-2-21-4 ) شرح وظایف دانش آموزان مدرسه هوشمند..................................................... 77

    2-2-21-5 ) شرح وظایف اولیای دانش آموزان مدرسه هوشمند......................................... 77

    2-2-22 ) موانع موجود در راه توسعه ی مدارس هوشمند در کشور......................................... 78

    2-3 ) مبانی عملی تحقیق  .................................................................................................................... 79

    2-3-1 ) تحقیقات انجام شده در داخل کشور............................................................................. 79

    2-3-2 ) تحقیقات انجام شده در خارج کشور............................................................................. 84

    فصل سوم روش شناسی تحقیق.......................................................... 98-93

    3-1 ) مقدمه................................................................................................................................................. 93

    3-2 ) نوع و روش تحقیق......................................................................................................................... 93

    3-3 ) جامعه آماری تحقیق...................................................................................................................... 93

    3-4 ) نمونه آماری (فرمول نمونه گیری، نحوه محاسبه و انتخاب نمونه)................................... 94

    3-5 ) روش جمع آوری اطلاعات........................................................................................................... 94

    3-6 ) ابزار جمع‌آوری اطلاعات.............................................................................................................. 94

    3-7 ) روایی ابزار اندازه گیری................................................................................................................. 96

    3-8 ) پایایی ابزار اندازه گیری................................................................................................................ 96

    3-9 ) روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................................................ 98

    فصل چهارم   تجزیه و تحلیل داده ها............................................. 127-99

    4-1 ) مقدمه................................................................................................................................................ 99

    4-2 ) تحلیل توصیفی داده ها بر مبنای ویژگی های فردی آزمودنی ها................................... 100

    4-2-1 ) تحلیل توصیفی متغیر جنسیت ........................................................................ 100

    4-2-2 ) تحلیل توصیفی متغیر گروه سنی...................................................................... 101

    4-2-3 ) تحلیل توصیفی متغیر میزان تحصیلات........................................................... 102

    4-2-4 ) تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در آموزش و پرورش پاسخگویان.. 103

    4-2-5 )  تحلیل توصیفی متغیر سابقه تدریس در مدارس هوشمند پاسخگویان.. 105

    4-2-6 ) تحلیل توصیفی متغیر گذراندن دوره مهارتهای عمومی کامپیوتر............ 106

    4-3 ) تحلیل توصیفی متغییرهای پژوهش....................................................................................... 108

    4-3-1 ) تحلیل توصیفی متغیر سطح یادگیری.............................................................. 108

    4-3-2 ) تحلیل توصیفی متغیر پیشرفت تحصیلی........................................................ 109

    4-3-3 ) تحلیل توصیفی متغیر خلاقیت دانش آموزان................................................ 110

    4-3-4 ) تحلیل توصیفی متغیر انگیزش تحصیلی.......................................................... 111

    4-3-5 ) تحلیل توصیفی متغیر فعالیت های گروهی دانش آموزان........................... 113

    4-3-6 ) تحلیل توصیفی متغیر روحیه پژوهشگری دانش آموزان............................. 114

    4-4 ) تحلیل استنباطی داده ها........................................................................................................... 115

    4-4-1 ) سوال ویژه نخست :................................................................................................ 115

    4-4-2 ) سوال ویژه دوم :..................................................................................................... 117

    4-4-3 ) سوال ویژه سوم :.................................................................................................... 119

    4-4-4 ) سوال ویژه چهارم :............................................................................................... 120

    4-4-5 ) سوال ویژه پنجم :.................................................................................................. 122

    4-4-6 ) سوال ویژه ششم :................................................................................................. 124

    4-4-7 ) سوال اصلی :........................................................................................................... 126

    فصل پنجم   نتیجه گیری و پیشنهادها.......................................... 135-128

    5-1 ) مقدمه................................................................................................................................................ 128

    5-2 ) یافته های تحقیق.......................................................................................................................... 128

    5-3 ) بحث و تفسیر................................................................................................................................. 129

    5-4 ) نتیجه گیری................................................................................................................................... 131

    5-5 ) محدودیت ها و مشکلات تحقیق............................................................................................... 132

    5-5-1 ) محدودیت های در کنترل محقق................................................................................... 132

    5-5-2 ) محدودیت های خارج از کنترل محقق........................................................................ 132

    5-6 )پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش....................................................................................... 130

    5-7 ) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.............................................................................................. 135

    فهرست منابع و ماخذ.................................................................................... 136

    پیوست ............................................................................................................... 149

    پرسشنامه.............................................................................................................................................. 149

    چکیده انگلیسی 153

    منبع:

    منابع فارسی

    ابراهیم زاده ، عیسی . ( 1385 ) .تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات : جستارهای مفهومی . فصلنامه پیک نور . سال چهارم . شماره چهارم .

    ابراهیمی ، صفر و بختیاری ، محمد . ( 1385 ) . دولت الکترونیکی . مجموعه مقالات همایش بین المللی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی . صص 8-12 .

    امیر تیموری، محمد حسین . ( 1387 ) . رسانه های یاددهی و یادگیری شناسایی انتخاب تولید و کاربرد . تهران: ساوالان ، چاپ هشتم .

    آتشک ، محمد . ( 1387) . بررسی تجارب موفق آموزش از راه دور در نه کشور پر جمعیت دنیا ( سیاست ها ، ساختارها ، گروه های هدف و حیطه های عمل ) . همایش فناوری آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . دانشکده شهید چمران اهواز  .

    آتشک ، محمد . ( 1386 ) . مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 1 ، صص 135-156 .

    آذین فر ، شمیم و موسی پور ، نعمت . ( 1385 ) . کاربرد رایانه در آموزش ابتدایی . مجموعه مقالات نوآوری در برنامه درسی دوره ی ابتدایی . ناشر دانشگاه شیراز .

    آقازاده ، محرم . ( 1384 ) . راهنمای روش های نوین تدریس ، تهران : انتشارات آییژ ، چاپ اول .

    آیتی ، محسن و عطاران ، محمد و مهرمحمدی ، محمود . ( 1386 ) . الگوی تدوین برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطاعات و ارتباطات ( فاوا ) در تربیت معلم . فصلنامه شماره 5 انجمن مطالعات برنامه درسی ایران  ، سال دوم ، شماره اول ، صص 55 -80 .

    باقری ، خسرو . ( 1383 ) .جهانی شدن ، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت : با تاکید بر دیدگاه ژ . ف لیوتار . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره ی 8 ، سال سوم .

    بروور، ای دبیلیو و ... . (1382) . به سوی یادگیری بر خط(الکترونیکی): به سوی یادگیری برتر ، ترجمه مشایخ ، فریده و بازرگان هرندی ، عباس . تهران : انتشارات آگه ، چاپ اول .

    بیراندوند ، علی و صیف ، محمد حسن . (1389) . تاثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی مدارس . فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ، دوره 26 ، شماره1  .

    پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند (گزارش شناخت). جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، مرداد ماه 1384 .

    توما ، ژان ( 1369 ) . مسائل جهانی آموزش و پرورش ، ترجمه احمد آقا زاده . تهران : انتشارات دانشگاهی .

    ثمری ، عیسی و آتشک ، محمد . ( 1388 ) . تاثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان ، فناوری آموزش . سال چهارم ، جلد 4 ، شماره 2 . صص 101 – 111 .

    جعفرپور ، سمیه . ( 1389 ) . بررسی عملکرد مدارس هوشمند شهرستان ساری از دیدگاه دبیران . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی . دانشگاه آزاد واحد ساری .

    جعفری حاجتی ، ام کلثوم . ( 1385 ) . ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستان های شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت معلم تهران .

    جلالی ، علی اکبر و عباسی ، محمد . ( 1383 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش سایر کشورهای دنیا . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران .

    حاجی کتابی، علی . ( 1381 ) . فناوری اطلاعات . چکیده مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.

    حافظی بافقی ، حمیرا . ( 1384 ) . مطالعه موردی مدرسه هوشمند سیرجان بعنوان اولین مدرسه هوشمند ایران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه پیام نور تهران .

    حج فروش ، احمد و اورنگی ، عبدالمجید . ( 1383 ) . نتایج کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان های شهر تهران . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 – 3 . صص 11 - 31 .

    حسن پور قروقچی ، ا. ( 1386 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ، جامعه و فرد . ماهنامه تدبیر ، شماره 18 ، صص 72-74 .

    حسن زاده ، رمضان و مداح ، محمد نقی . ( 1385 ) . روش های آماری در علوم رفتاری . تهران : نشر ویرایش .

    خاطری، نسرین . ( 1384 ). بررسی دیدگاه مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مولفه های توانمندسازی . پایا ن نامه ی کارشناسی ارشد. دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.

    ذوفن ، شهناز و لطفی پور ، خسرو. (1379). رسانه های آموزشی برای کلاس درس . تهران: کتاب های درسی ایران.

    زمرد ، لیلا . ( 1386 ) . بررسی تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات توسط دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی .

    سیف ، علی اکبر . (1380) . روان شناسی پرورشی . تهران : سمت، چاپ چهاردهم .

    شبیری، سیده فاطمه و عطاران، محمد. ( 1386 ). بهره گیری از نرم افزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانش آموزان در کلاس. فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال 23 ، شماره 1 ، مسلسل 89 ، 69-84 .

    شریفی، اصغر. ( 1385 ). رویکردها و راهبردهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه ها . فصلنامه ی مدیریت آموزشی، 1 (1) .

    شعبان نژاد ، رضا و صادقی ، بهادر . ( 1386 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات پیوند. صص 37 – 43 .

    شکفته ، مریم . ( 1387 ) . جهانی سازی و جامعه اطلاعاتی ، ماهنامه دو زبانه اطلاع یابی و اطلاع رسانی ، سال دوم ، شماره یازدهم.

    شیخ زاده ، مصطفی و مهر محمدی ، محمود . ( 1383 ) . نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثر بخشی آن . فصلنامه نوآوری های آموزشی . شماره 9 -3 .

    صالح صدق پور ، بهرام و میرزایی شراره . ( 1387 ) . چالش های نگرش اعضای علمی در آموزش الکترونیکی . مجله فناوری و آموزش . سال سوم . جلد 3 . شماره 1 . صص 77-87 .

    صالحی ، محمد و کاشانی ، ندا . ( 1386 ) . عوامل موثر در اجرای طرح مدارس هوشمند از دیدگاه مدیران دبیرستان های استان مازندران . فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، سال دوم ، شماره چهارم ، 71-84 .

    ضامنی ، فرشیده و کاردان ، سحر . ( 1389 ) . تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی . فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی . سال اول، شماره اول  ، ص 23-28 .

    طاهری ، طاهره . ( 1385 ) . تاثیر فناوری اطلاعات بر آموزش . فصلنامه پژوهش های تربیتی . سال دوم ، شماره هشتم  .

    طاهری، صدیقه. ( 1386 ). تاثیر کاربرد برنامه های شبیه سازی رایانه ای بر یادگیری دانش آموزان در درس شیمی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. برگرفته از www.mha4.blogfa.com .

    عابدی کرجی بان ، زهره و علی اکبری ، زهرا ( 1390 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات : صلاحیت های معلمان . ماهنامه آموزشی ، تحلیلی و اطلاع رسانی تکنولوژی آموزشی ، دوره ی بیست و ششم ، شماره ی پی در پی 216 ،  صص 20-23 .

    عبادی ، رحیم . ( 1384 ) . فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش . تهران : انتشارات مدرسه توسعه فناوری مدارس هوشمند .

    عطاران ، محمد. (1383) . فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش . ناشر : موسسه فناوری آموزشی مدارس هوشمند . تهران: نشر عروج ، چاپ اول .

    عفت نژاد ، امرالله . ( 1381 ) . بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از فناوری های اطلاعاتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز  .

    فتحی نیا ، نصرت . ( 1373 ) . مسائل بزرگ آموزش و پرورش در جهان . تهران : نصرت .

    فتحیان ، محمد . ( 1387 ) . شناسایی عوامل موثر بر امادگی شرکت های کوچک و متوسط خدماتی ، مجله علمی پژوهشی شریف ، شماره 43 ، صص 21-29 .

    قربانیان ، حسین . ( 1384 ) . بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه شیراز.

    قورچیان ، نادرقلی . ( 1382 ) . فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش : برنامه درسی برای مدارس و تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .

    قورچیان ، نادقلی . ( 1383 ) . برنامه درسی مقدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تربیت معلم . تهران : فراشناختی اندیشه .

    کارشناسان بخش آموزش عالی یونسکو. (1382). فناوی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش برنامه درسی برای مدارس و برنامه تربیت معلم. (ن. قورچیان, مترجم) تهران: فراشناختی اندیشه.

    کرمی، زهرا و عطاران، محمد رضا. ( 1385 ). بررسی تأثیر ساختچند رسانه ای توسط دانش آموزان . در میزان یادگیری آنها در درس علوم پایه ی پنجم. مطالعات برنامه درسی،  1 (2) ، 55-82 .

    گودرزی ، سعید . ( 1388 ) .کاربرد آمار در علوم اجتماعی : همراه با دستورات SPSS . نحوه تفسیر خروجی ها . تهران : جامعه شناسان .

    لاولس ، آوریل . ( 2003 ) . نقش ICT در کلاس درس . ترجمه ی منوچهر فضلی خانی و فرهاد فتحی نژاد ، ( 1384 ) . وزارت آموزش و پرورش . معاونت آموزش و پرورش عمومی ، تهران ، انتشارات ورای دانش .

    مجیدی ، اردوان . ( 1380 ) . نظام برتر . تهران : نشر ترمه .

    محمدزاده مقدم، محمد . ( 1389 ) . بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر پرورش تفکر خلاق دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان کلاله در سال تحصیلی 89-88 پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد ساری .

    مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . گزارش اول عملکرد و اقدمات در طی سال های 81 تا 83 ، تهران .

    مشایخ ، فریده . ( 1379 ) . دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ( سمت ) .

    مشایخی ، علینقی و فرهنگی ، علی اکبر و مومنی ، منصور و علیدوستی ، سیروس . ( 1384 ) . بررسی عومل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی : کاربرد روش دلفی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، ویژه نامه مدیریت . صص 191-231 .

    مشهدی ، مهدی و رضوان فر ، احمد و یعقوبی ، جعفر . ( 1386 ) .عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی . سال سیزدهم ، شماره 2 . صص 151-71 .

    موحدمحمدی ، حمید  و ایروانی ، هوشنگ . ( 1381 ) . الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده های کشاورزی ایران . مجله علوم کشاورزی ایران . جلد 33 ، شماره 4 ، صص 717 -727 .

    مویدنیا ، فریبا . ( 1384 ) . مدارس هوشمند رویکردی نو در آموزش و پرورش کشور . پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی . شماره 314 .

    مهرمحمدی ، محمود . ( 1383 ) . بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات . مجموعه مقالات همایش برنامه ی درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات . تهران . انجمن برنامه ریزی درسی .

    نجفی ، صدیقه . ( 1380 ) . تاثیر آموزش تصویری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول و دوم دوره راهنمایی منطقه جی اصفهان در درس تاریخ ، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، شماره اول، بهار 1388 .

    نجفی، حسین و محمدی، خسرو. ( 1385 ). تاثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی 84-85 پایان نامه ی کارشناسی ارشد، برگرفته از http://www.mha4.blogfa.com

    نقشه راه مدارس هوشمند ، راهنمای اجرایی مدارس، نسخه ١ . (1388) . تهران: سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.

    نیاز آذری ، کیومرث . ( 1386 ) . رویکردها و رفتارهای نظام آموزی . تهران : نشر شیوه .

    نیاز آذری، کیومرث . ( 1381 ) . رفتار و روابط انسانی درسازمان‌های آموزشی هزاره سوم . تهران . فراشناختی اندیشه .

    وزارت آموزش و پرورش ، ( 1384 ) . توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش . www.ICT.edu.ir

    هیومز ، باربارا . ( 1385 ) . فهم سواد اطلاعاتی . ترجمه عزیزی، فیض الله. مجله الکترونیکی نما، 5 (4) ، صص 4-1 .

    یعقوبی ، نور محمد و شاکری ، رویا (1387). مقایسه تحلیل مدل های پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی . فصلنامه علوم مدیریت ایران . سال سوم ، شماره 11 ، صص 21 – 44 .

     

    ب ) منابع خارجی

    Almekhlafi, A. G. (2006). The effect of Computer Assisted Language Learning (CALL) On United Arab Emirates English as a Foreign Language (EFL) school students’achievement and attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2), 121-142.

    Amabile, T.M. (1996), Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder, CO.

    Baer, M., Oldham, G.R. and Cummings, A. (2003), Rewarding creativity: when does it really matter? , The Leadership Quarterly, Vol. 14 Nos 4-5, pp. 569-86.

    Barrow, L., Markman, L. & Rouse, C. E. (2009). Technology’s edge: The educational benefits of computer-aided instruction. American Economic Journal: Economic Policy, 1(1), 52-74.

    Bastiaens, Theo. (2007). Onderwijskundige innovatie: Down to Earth, over realistische ondersteuning bij leren en instructie, Heerlen: Open Universiteit Nederland (in Dutch).

    Beauchamp, G. & Parkinson, J. (2008). Pupils’ attitudes towards school science as they transfer from an ICT rich primary school to a secondary school with fewer ICT resources: Does ICT matter? Published online: 3 January 2008 # Springer Science + Business Media, LLC 2007.

    Manuel Castells. 2001. The Internet Galaxy: reflections on the Internet, Business and Society. Blackwell. Oxford.

    Confrey, J., S. C. Piliero, J. M. Rizzuti, and E. Smithe. (1990). High school mathematics: development of teacher knowledge and implementation of a problem- based mathematics curriculum using multirepresentational software (ACOT Report 11). Cupertino, CA: Apple classroom.

    Daniel, Light. (2009). The Role of ICT in enhancing Education in developing countries: findings from an evaluation of the Intel teach essentials course in India, turkey, and chile. Journal of education for international development 4:2:1.

    Deryakulu, D., Buyukozturk, S., Ozcinar, H. (2010). Predictors of academic achievement of student ICT teachers with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5(9), 567- 573.

    Dhanarajan G. (2002). Objectives and Strategies for Effective Use of Ids, In Haddad, W.D Drexler, A. (Eds.) Technologies for Education: Potential, Parameters and Prospects, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Paris, France and Academy for Educational Development, Washington D.C., USA .

    Dowries T., Fluck A., Gibbons P., Leonard R, Matthews C, Oliver R., Vickers M. and Williams M. (2001). Making better Connections: Models of Teacher Professional Development for the Integration of Information and Communication Technology into Classroom Practice [report], Canberra: Commonwealth Department of Education, Science and Training.

    Eck, E. van, Volman, M., Kraan, A., Dijk, E. (2002). Ontwikkeling van ICT-competenties van docenten, Een reviewstudie, SCO-Kohnstamm Instituut, Amsterdam (in Dutch).

    Elias, G., Carayannis. & Popescu, Denisa. (2005). profiling a methodology for economic growth and convergence: learning from the EU e-procurement experience for central and eastern European countries. Technovation Volume 25, Issus 1, Pages 1-14.

    Elliot, A. J., Faler, J., McGregor, H. A., Campbell, W. K., Sedikides, C., & Harackiewicz, J. M. (2000). Competence valuation as a strategic intrinsic motivation process. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 780-794.

    Elliot, S. (2010). Multimedia in Schools: A study of web-based animation effectiveness. Retrieved from http://center.uoregon.edu.

    Eng, Ting Seng. (2005). The impact of ICT on learning: A review of research. International Education Journal, v6 n5 p635-650.

    Ghavifekr, Simin and Hussin, S. (2010). Analyzing the Policy Cycle Phases in the Malaysian Education System: A Case of Smart School. OIDA International Journal of Sustainable Development. Vol. 1, No. 5, pp. 25-35.

    Ghaznavi, Mohammad Reza & Keikha, Alemeh & Yaghoubi, Nour-Mohammad. (2011). zhe Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Educational Improvement. International Education Studies. Vol. 4, No. 2.

    Guskey, T. R. (2001). Mastery Learning. In N. J. Smelser & P. B. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences. Oxford, UK: Elsevier Science Limited.

    Hakkarainen, K & et al (2000). Student’s skills and practices of using ICT: Results of a national assessment in Finland. Computers and Education, 34, 103-117.

    Hamzah, A.Ismail, and. Embi, M.A. (2009). The Impact of Technology Change in Malaysian Smart Schools on Islamic Education Teachers and Students. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences, 1(3).

    Harrison, C., Cavendish, S., Comber, C., Fisher, T., Harrison, A., Haw, K., et al. (2002). ImpaCT2: The impact of information and communication technologies on pupil learning and attainment. ICT in Schools Research and Evaluation, Series 7. Coventry: BECTA/London: DfES.

    Hepp Pedro, K. & Enrique Hinostroza, S., ERNESTO LAVAL, M., LUCIO REHBEIN, F. (2004). Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society.

    Hogenbirk, Pieter et al. (2006). Leraren: Klikt’t Professionaliseren voor een ict-praktijk, Utrecht: Inspectie van het Onderwijs (in Dutch).

    Ilomaki, Liisa. Rantanen, Pirkko. (2007). Intensive use of ICT in school: Developing differences in students’ ICT expertise. Computers and Education, v48 n1 p119-136.

    Jaschik, S. (2010). Educause constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www.educause.edu.

    Kirschner, P. A., Wopereis, I. G. J. H., Van den Dool, P. C. (2002). ICT3: Information and communication technologyfor teacher training: Pedagogic benchmarks for teacher education. Utrecht: the Netherlands: Inspectie van het Onderwijs.

    Kozma, R. (2002). Technology, Innovation, and Education Change: A Global Perspective. Eugene, Oregon: ISTS.

    Law, N., Pelgrum, W.J. & Plomp, T. (Eds.). (2008). Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the IEA SITES 2006 study.

    Lepper, M. R., Henderlong, J., & Gingras, I. (2000). Turning “play” into “work” and “work” into “play”: 25 years of research on intrinsic versus extrinsic motivation. In C. Sansone & J. M. Harackiewicz (Eds.), Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance (pp. 257-307): Academic Press.

    Lim, C.P. & Chai, Ching Sing. (2003). an activity-theoretical approach to research of ICT ntegration in Singapore schools: Orienting activites and learner autonomy. Computers & Education Volume 43, Issue 3, Pages 215-236.

    Little, D. (1994). Learner autonomy: theoretical construct and its practical application. Die eueren Sprachen 93 5, PP 430 - 442.

    Mayer, Richard E. (2002). Multimedia learning. Cambridge University Press.

    Means, B., & Olson, K. (1995). Technology's role in education reform: Findings from a national study of innovating.

    Meelissen, M.R.M., & Drent, M. (2008). Gender differences in computer attitudes: does the school matter computer in human behavior. Evaluation and program planning. 24.969-98.

    Mumtaz, S. (2000). Using ICT in schools: a review of the literature on learning teaching and software evaluation. Coventry, Centre for New Technologies Research in Education, University of Warwich.

    Murphy, Colette. & Grenvwood, Lillian. (1998). Effective integration of information and communications technology in teacher education, Journal of Information Technology for Teacher Education, Volume 7, no 3.

    Pelgrum, W. j, and N.lawa. (2003). ICT in education around the world: tends, problems and prospects .paris: UNESCO: international institute for education planning.

    Posthom, M.B. (2004) .The teacher roles when pupils work on task using ICT in project work. Education research 48 (2): 155-175.

    Rigby, C. S., Deci, E. L., Patrick, B. C., & Ryan, R. M. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: self-determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16(3), 165-185.

    Robertson J. (1997). Does permeation work? Promoting the use of information technology in teacher education, Technology, Pedagogy and Education, Vol.6, No.2, pp.169-184.

    Sandholtz j.h. Ringstaff C & Dwyer D.C. (1994). Student Engagement Revisited: view from Technology-Rich classrooms. [Online] Available: www.apple.com/euro/pdfs/acotlibrary/rpt21.pdf.

    Schrum L. (1995). Educators and Internet: A case study of professional development, Computers & Education, Vol.24, No. 3, pp. 221-228.

    Scriven, Michael. & Paul, Richard. (2004). Defining Critical Thinking. Available at http:// www.criticalthinking.org / about CT/defining CT. Shtml.

    Shalley, C.E. and Gilson, L.L. (2004). What leaders need to know: a review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 1, PP 33-53.

    Smalmpx, A. (2001). Strategy for information and comunivtion technology in schools.

    Sulistyo-Basuki, L. (2007). IT and education, the case study of e-learning in Indonesia. Korea-ASEAN Academic Conference on Information Revolution and Cultural Integration in East Asia.

    Taylor, J. (1996). Moving into multimedia: Issues for teaching and learning. Journal of Educational Technology 221. PP 22 - 29.

    Tinio, L., Victoria. (2002). ICT in Education, available at http:// www.eprimers.org.

    UNESCO. (2008). ICT Competency Standards for Teachers, Paris: UNESCO.

    Valkenburg, Miranda. (2006). Kennisdocument genderinclusiviteit, naar aantrekkelijke ict-opleidingen voor meisjes, Amsterdam: HBO-I-stichting (document in het kader van het Europese Equal programma ESF) (in Dutch).

    Wenglinski, H. (1998). Does it computer the relationship between educational technology and student achievement in mathematics. Princeton, NJ: ETS.

    Wilson B. (1996). Constructivist learning environments: Case Studies in instructional design, Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Pub.

    Yaghoubi J. and Shamsayi E. (2004). Assessing Effective Factors in Using Internet by Faculty Members of Agricultural College of Zanjan University, Iran, Proceeding of the 19th Annual Conference Dublin, Ireland, pp.604-608.

    Yuen A.H.K., Ma W.W.K. (2004). Knowledge sharing and teacher acceptance of web based learning system, proceeding of 21st ASCILTE Conference, Perth.

    ZEF B. (2005). Information and Communication Technologies for Development, the Center for Development Research, University of Bonn.

     


موضوع پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , نمونه پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , جستجوی پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , فایل Word پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , دانلود پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , فایل PDF پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , مقاله در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , پروژه در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , پروژه درباره پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند , رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(MA) رشته: مديريت آموزشي گرايش:مديريت آموزشي چکيده: هدف : هدف کلي از اين تحقيق بررسي نقش اعتياد به فناوري اطلاعات بر راهبردهاي خود تنظيمي و پيشرفت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی آموزشی چکیده: فناوری اطلاعات علم نوظهور و رو به پیشرفتی است که سالانه شاهد حضور این علم در عرصه های مختلف و خبرهای مهم از نفوذ این علم در زندگی بشر هستیم .حضور دانش و آموزش و پرورش نیز یکی از این عرصه ها است که خالی از تاثیر فناوری اطلاعات مخصوصا کامپیوتر و اینترنت نبوده است .پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و گسترش فرصت های برابر آموزشی در آموزش و پرورش استان مازندران بود که به شیوه پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان مازندران تشکیل می داد. برای این منظور سه اداره آموزش و پرورش در مرکز، شرق و غرب استان در نظر گرفته شد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته گروه علوم تربیتی (گرایش تکنولوژی آموزشی) چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه اضطراب رایانه ای با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانش­آموزان متوسطه مدارس هوشمند شهرستان بروجن در سال تحصیلی 93-1392 پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و از نوع همبستگی می­باشد. همچنین جامعه آماری پژوهش کلیه­ی دانش آموزان پسر متوسطه مدارس ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی(M.A) چکیده امروزه فناوری اطلاعات به عامل مهمی در توسعه آینده صنعت خدمات مالی و خصوصا شرکت ها و کسب و کار های کوچک، تبدیل شده است. تحولات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به میزان قابل توجهی به رشد و سود آوری موسسات مالی در سراسر جهان، کمک کرده است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عمکلرد مالی در کسب و کار های کوچک می پردازد. در این ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A" بهمن ماه 1393 منابع فارسي   چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه تاثير آزمايشگاه واقعي و مجازي بر يادگيري درس علوم تجربي بود. جامعه

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) چکیده فارسی: تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است.هنگامی که از پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با امورمختلف صحبت میکنیم، پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری یکی از ملموس ترین و بدیهی ترین نکاتی است که به ذهن متبادر می شود.این تحقیق نیز بطورموردی به رابطه بکارگیری فناوری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول چکیده: در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین بکارگیری ICT با توانمند سازی کارکنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.اهداف تحقیق شامل هدف اصلی تحقیق به تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمند سازی کارکنان سازمان مرکزی ...

ثبت سفارش