پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان

word 1 MB 30645 188
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • ایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 

    رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی

    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری و همچنین چابکی واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان است. با توجه به اهمیت کسب اطلاعات در جامعه رقابتی امروز، جذب دانش برای استفاده کارکنان و سازمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. ظرفیت جذب دانش را توانایی یک سازمان در یادگیری از یک سازمان دیگر تعریف نموده اند، از طرفی نوآوری فرآیندی است که در آن دانش با هدف خلق دانش جدید کسب، تسهیم و تلفیق می شود تا خدمات جدیدی به مخاطب ارائه شود. همچنین انعطاف پذیری را به عنوان شاخص ارتباط دهنده بین سیستم و محیط خارجی اش برای شناخت درجه پویایی سیستم و نیز به عنوان توانایی تغییر و سازگاری می توان در نظر گرفت. مطالعات مختلف نشان داده است که مفهوم جذب دانش ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با نوآوری و انعطاف پذیری داشته و سازمان ها را برای رویارویی با چالش ها و بهبود عملکرد نوآورانه و رسیدن به موفقیت همراهی می کند. با توجه به اینکه هدف این تحقیق، مطالعه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان است، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر 35 واحد صدا و سیمای مرکز گیلان بوده که موضوع تحقیق در آن ها مصداق پیدا می کند. با استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس، 32 واحد با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها برای سنجش متغیرها،    پرسشنامه های استاندارد است که پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرانباخ برای پرسشنامه ظرفیت جذب دانش 94/0 و پرسشنامه نوآوری سازمانی 95/0و پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی96/0 محاسبه گردید. داده های به  دست آمده با نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل گردید و نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که ظرفیت جذب دانش و ابعاد آن بر نوآوری و انعطاف پذیری واحدهای صدا و سیمای استان گیلان تاثیر دارد.

    واژگان کلیدی: ظرفیت جذب، جذب دانش، نوآوری سازمانی، انعطاف پذیری، چابکی سازمان.

    مقدمه:

    ظرفیت جذب دانش به مجموعه ای از فرایندها و روندهای سازمانی اشاره دارد که طی آن سازمان به کسب، شبیه سازی، انتقال و استخراج دانش می پردازد، تا قابلیت های پویایی در خود ایجاد کند. این قابلیت ها، توانایی سازمان را برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی افزایش می دهند (مرادی و همکاران، 1392).

    امروزه با شکل گیری محیط های پیچیده رقابتی، تنها سازمان هایی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند که عملکرد خود را در قابلیت های مهم سازمانی همچون نوآوری تقویت کنند (فارسیجانی و نیستانی، 1389). انجام فعالیت های نوآورانه، منبعی پایان ناپذیر برای مزیت رقابتی فراهم می کند  (آزاد و ارشدی، 1388). عملکرد نوآورانه، با خلق دانش مورد نیاز برای توسعه محصول و فرایندهای تولیدی جدید، یا بهبود فرایندهایی موجود، به دست می آید.

    سازمان ها با تکیه بر نوآوری در پی افزایش بهره وری و بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند (میرفخرالدینی و همکاران، 1389). نوآوری، فعالیت پیچیده ای است که دانش جدید را برای اهداف تجاری به کار می گیرد. بخشی از این دانش از منابع خارجی به دست می آید، از این رو توانایی برای       بهره برداری از دانش خارجی یک عامل حیاتی برای قابلیت های نوآورانه است (فسفری و تریبو[1]، 2008).

    مفهوم ظرفیت جذب دانش، به دیدگاه کلانی برمی گردد که توانایی اقتصاد را برای بهره گیری و جذب اطلاعات و منابع خارجی مدنظر قرار می دهد. کوهن و لوینتال[2] در سال1990 این مفهوم کلان اقتصادی را به حوزه نظریه های سازمانی وارد کردند و ظرفیت جذب را به عنوان توانایی یک سازمان برای تشخیص ارزش اطلاعات جدید از منابع بیرونی، شبیه سازی و به کارگیری آن را برای اهداف تجاری در نظر گرفتند. ظرفیت جذب به خودی خود هدف نیست، اما می تواند بروندادهای سازمانی مهمی چون عملکرد نوآورانه را خلق کند (کاستوپولوس[3] و همکاران،2011 ).

    ظرفیت جذب دانش با قابلیت پویا و منعطف رابطه تنگاتنگی دارد. از نقطه نظر قابلیت پویا، سازمان ها به عنوان نهادهای دانش در قالب فرایندهای دانش به فعالیت می پردازند (جانتونن[4]، 2005). بر این اساس، زهرا و جرج در سال 2002 تعریف عمومی کوهن و لوینتال (1990) را گسترش دادند و ظرفیت جذب را به عنوان یک مجموعه از فرایندها و روندهای سازمانی معرفی کردند که طی آن سازمان به کسب،        شبیه سازی، انتقال و استخراج دانش می پردازد تا قابلیت هایی پویا در خود ایجاد کند. این قابلیت ها به خلق و بهره گیری از دانش مرتبط هستند و توانایی سازمان را برای دستیابی و حفظ مزیت رقابتی افزایش می دهند (زهرا و جرج[5]، 2002).

     

    1- 2- بیان مسئله:

    در عصر حاضر، سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و فعال مواجه اند، از این رو به منظور حفظ بقا و گسترش پویایی مجبورند خود را با تغییرات محیطی سازگار کنند. امروزه توسعه رسانه ها و جوامع، رابطه مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر یافته اند و جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار شاخص های اقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و .... بر معیار آموزش و اطلاعات، نوآوری و خلاقیت تأکید کند. در چنین جامعه ای، رسانه ها با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش چشمگیری در ارتقای آگاهی های گوناگون و ضروری بر عهده می گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند (هاشمی گیلانی، 1379). رسانه ها با تزریق ایده ها، نقش های جدیدی را به مردم شناسانده و راه و رسم متفاوت و بهتری برای زندگی، پیش روی آنها می گذارند (رحمانی فضلی و بوذری، 1388). سازمان رسانه ای باید همواره خود را با تغیرات دائمی و گریزناپذیر تکنولوژی وفق دهد و هماهنگ کند. صنایع رسانه ای بر واحدهای تحقیق و توسعه (R & D) به عنوان کلید رشد، سرمایه گذاری خواهند کرد و دولت ها به همان دلیل برای نوآوری در این حوزه فشار خواهند آورد. اگر صنایع رسانه ای نسبت به پیشرفت های تکنولوژی انعطاف پذیر نباشد، مسلماً توسط صنایع مشابه کنار زده می شود(Kung, 2008, p.220) . و در ادامه توضیح می دهد که حیات سازمانی (در سازمان های رسانه ای) مستلزم انطباق با تحولات تکنولوژی و انعطاف پذیری است. نوآوری فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش های جدید عملیات است (رابینز، 1991). نوآوری همانند هر فعالیت عینی در کنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سختکوشی همه دست اندرکاران است (دراکر، 1985). اصطلاح نوآوری، یک مفهوم وسیع به عنوان فرایندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید است (هالت، 1998). بنابراین، در یک تعریف کلی می توان نوآوری را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت و یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد (خداداد حسینی، 48:1378). سازمان های نوآور نیازمند جوی انعطاف پذیر هستند تا از نوآوری آن ها حمایت نمایند. انعطاف پذیری، قدرت انطباق و بارور کردن را که پذیرش نوآوری‌ها را آسان تر می‌کند بیشتر می‌کنند (نیلی آرام، 1377). انعطاف‌پذیری، «انطباق با تغییرات» تعریف شده است، انعطاف پذیری یکی از مهم ترین توانایی های مورد نیاز سازمان ها و شرکت ها در مواجه با تغییرات محیطی است (اسکات، 2007). انعطاف پذیری راز زنده ماندن و بقاء است. هر چه این توانمندی بیشتر باشد شانس بقای بیشتری را ایجاد می کند (Maskell, 2001). لذا در این خصوص برای سنجش نوآوری از: 1. مخارج تحقیق و توسعه، 2. اختراعات ثبت شده، 3. ارجاعات صورت گرفته درباره یک اختراع و 4. محصول جدید، بهره گیری خواهد شد و برای سنجش انعطاف پذیری نیز از: 1. کارایی،    2. پاسخگویی، 3. چند کاره بودن سیستم و 4. توانمندی، استفاده می شود. در تحقیقی که توسط حسینی و حاجی پور در سال 1385 به منظور تعیین روابط بین ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری در شرکت های دارویی کشور انجام شد، تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری را آشکار ساخت و تأثیر آن را به عنوان یک فعالیت چند بعدی بر نوآوری را نشان داد همچنین این تحقیق نشان داد که      انعطاف پذیری تا حد بسیار زیادی  وابسته به ظرفیت جذب دانش است (حسینی و حاجی پور، 1386). مفهوم ظرفیت جذب دانش اولین بار در سطح اقتصاد کلان مطرح شد و به توانایی یک اقتصاد در استفاده از اطلاعات و دانش تولید شده در خارج از مرزهای یک کشور اشاره دارد. لان و لاباتکین (1998) ظرفیت جذب دانش را توانایی یک شرکت در یادگیری از یک شرکت دیگر تعریف می کنند. طبق تعریف کوهن و لوینتال (1990) ظرفیت جذب به عنوان توانایی سازمان ها در تحصیل، تحلیل و ادغام، تبدیل و استخراج دانشی یاد می شود که می تواند شایستگی شرکت را تعیین کند. در واقع آن ها ظرفیت جذب را به عنوان توانایی سازمان برای یادگیری از دانش خارجی از طریق فرآیندهای شناسایی و     شبیه سازی و بهره بردای از دانش تعریف می کنند (Cohen & Levinthal, 1999). در اقتصاد امروزی سرمایه و نیروی کار نمی تواند به تنهایی متضمن بقا و موفقیت یک سازمان باشد و دانش به عنوان منبع کلیدی در بقاء و رشد سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آنچه که حائز اهمیت است این است که بدون دانش و اطلاعات کافی از محیط داخلی و خارجی سازمان، ادامه حیات یک سازمان با مشکلات فراوانی رو به رو می شود. از این رو کسب و به کارگیری دانش به یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران تبدیل شده است (Cohen & Levinthal, 1999). با توجه به نظریه جورج و زهرا (2002) چهار ظرفیت یا فرایند اصلی سازمان، چهار بعد ظرفیت جذب را تعیین می کنند که چهار فرآیند فوق در دو مولفه کلی: ظرفیت جذب بالقوه و ظرفیت جذب تحقق یافته تعریف می شوند که ظرفیت جذب بالقوه ابعاد کسب دانش و ظرفیت جذب تحقق یافته از انتقال و کاربرد دانش تشکیل می شود.

    با توجه به مطالب مطرح شده سوال اصلی تحقیق به این شرح است که:

    آیا جذب دانش بر نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان تاثیرگذار است؟

     

    1- 3- اهمیت و ضرورت تحقیق:

    امروزه با افزایش رقابت بین سازمان ها، آن ها درتلاشند تا با کسب دانش بیشتر و بهره گیری از آن، خود را از بقیه متمایز کنند. یکی از این راه ها، تقویت ظرفیت جذب دانش توسط سازمان ها می باشد.

    ظرفیت جذب، توانایی سازمان ها در شناسایی، اکتساب، ادغام، انتقال و استفاده از دانش به دست آمده از منابع بیرونی را نشان می دهد. نظریه های مبتنی بر دانش این ادعا را ثابت می کند که این ظرفیت به طور شگفت انگیزی می تواند قدرت شناسایی و کشف فرصت ها را توسط سازمان ها افزایش دهد. دانش بیرونی که توسط ظرفیت جذب شرکت ها انتقال می یابد می تواند مفروضات مدیران راجع به صنعت، مشتریان و رقابت را به چالش بکشد. این دانش بیرونی می تواند مدیران را در یافتن فرصت های مختلف سازمانی هدایت کند (Shaker et al, 2009).

    یکی از مهم ترین وظایف سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان ایجاد ارتباط با محیط و کسب اطلاعات از این محیط می باشد. ظرفیت جذب دانش و قدرت ایجاد ارتباط با محیط به جهت کسب اطلاعات به روز و جدید، سازمان را قادر می سازد که علاوه بر کسب ارزش و دانش جدید، قابلیت به کارگیری و     تجاری سازی آن را هم دارا باشد. ظرفیت جذب سازمان و به تبع آن توانایی سازمان در جهت کسب و   به کارگیری دانش جدید به عوامل مختلف فردی, گروهی و سازمانی بستگی دارد. یک سازمان با خاصیت پاسخگویی سریع که بر پایه ابعاد رقابتی همچون کیفیت، قیمت، قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، زمان و خدمات بنا نهاده شده است می تواند محلی برای به کارگیری دانش کسب شده از محیط بیرونی باشد. با توجه به مطرح شدن موضوع دانش و ظرفیت سازمان ها برای جذب و به کارگیری آن در     سال های اخیر و توجه روزافزون پژوهشگران به این موضوع، توجه و انجام پژوهش در قلمرو مکانی مشخص در این حوزه می تواند یکی از موضوعات نو و کاربردی در حوزه سازمان ها باشد.

    بنابراین این تحقیق از چند جهت در موفقیت سازمان صدا و سیمای استان گیلان مؤثر خواهد بود:

    اولاً: اصول و ابعاد جذب دانش به عنوان یک ارزش در سازمان فوق نهادینه خواهد شد.

    ثانیاً: تاثیر ظرفیت جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری واحدهای سازمان، شناسایی خواهد شد.

    ثالثاً: با افزایش ظرفیت های جذب دانش، شاهد پویایی و عملکرد مثبت کل مجموعه خواهیم بود.

     

    1- 4- اهداف تحقیق:

    بر اساس مطالب عنوان شده در بیان مسئله و اهمیت موضوع تحقیق، هدف این تحقیق، بررسی نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری واحدهای صدا و سیمای  مرکز گیلان است. بنابراین پنج هدف ویژه برای مطالعه پژوهش حاضر طراحی می شوند که به قرار زیر هستند:

    سنجش میزان جذب دانش واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان

    سنجش میزان نوآوری واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان

    سنجش میزان انعطاف پذیری واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان

    سنجش تاثیرجذب دانش بر نوآوری واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان

    سنجش تاثیرجذب دانش بر انعطاف پذیری واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان

     

    1- 5- چارچوب نظری تحقیق:

    چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب شبکه­ای است منطقی- توصیفی و  مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده­اند (سکاران، 94:1391). در تحقیقی که توسط حسینی و حاجی پور در سال 1385 به منظور تعیین روابط بین ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری در شرکت های عمده تولید دارو انجام شد، تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوری را آشکار ساخت و تأثیر آن را به عنوان یک فعالیت چند بعدی بر نوآوری را نشان داد، همچنین این تحقیق نشان داد که انعطاف پذیری تا حد بسیار زیادی وابسته به ظرفیت جذب دانش است. در این پژوهش، ظرفیت جذب به عنوان فعالیتی چند سطحی و اقدامی جمعی تبیین شده است، همچنین نتایج پژوهش حاکی از تأثیر معنادار ذهنیت مشترک بر ظرفیت جذب دانش و ظرفیت جذب دانش بر نوآوری و انعطاف پذیری است (حاجی پور و حسینی، 1385). در تحقیق حاضر برای بررسی سنجش میزان جذب دانش واحدهای سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان، ظرفیت جذب دانش و عوامل موثر بر آن و سنجش نوآوری و انعطاف پذیری واحدهای مختلف سازمان با مطالعه کتب، مقالات، تحقیقات پیشین و کسب نظر اساتید و کارشناسان امر و خبرگان به دست آمده است که به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده است.

    با توجه به مطالب مطرح شده مدل تحقیق در شکل (1-1) نشان داده شده است:

     

     

     

    ظرفیت جذب دانش

    1- اکتساب دانش

    2- ادغام دانش

    3- تبدیل دانش

    4- به کارگیری دانش

     

    نوآوری

     

     

    .

     

    انعطاف پذیری

     

     

     

     

    شکل1-1: برگرفته از مدل تحلیلی تحقیق (کاستوپولوس، 2011 )، (حسینی و حاجی پور، 1386)

     

    1- 6- فرضیه های تحقیق:

    فرضیه های این تحقیق بر اساس متغیرهای تعیین شده و روش تحقیق مورد استفاده به شرح زیر هستند:

    فرضیه 1: ظرفیت جذب دانش بر نوآوری سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 1-1: اکتساب دانش بر نوآوری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 1-2: ادغام (همگون سازی) بر نوآوری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 1-3: تبدیل دانش بر نوآوری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 1-4: به کارگیری دانش بر نوآوری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 2: ظرفیت جذب دانش بر انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 2-1: اکتساب دانش بر انعطاف پذیری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 2-2: ادغام (همگون سازی) برانعطاف پذیری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 2-3: تبدیل دانش بر انعطاف پذیری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

    فرضیه 2-4: به کارگیری دانش بر انعطاف پذیری در سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان موثر است.

     

     

     

    1- 7- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق:

    1- 7- 1- ظرفیت جذب دانش:

    تعریف نظری ظرفیت جذب: ظرفیت جذب یعنی توانایی سازمان ها در شناسایی، جذب و انتقال برای رسیدن به اهداف سازمانی می باشد. یا در واقع مجموعه ای از فرایندها و جریان های عادی سازمانی است که سازمان ها توسط آن دانش را شناسایی کرده، جذب می کنند، انتقال و بهره برداری می کنند. بنابراین، این ظرفیت را می توانیم فعالیتی شامل 4 مرحله مجزا دانست که از لحاظ ترتیب می تواند متفاوت باشد (Kostopoulos, 2011).

    تعریف عملیاتی ظرفیت جذب: چهار بعد در نظر گرفته شده برای سنجش جذب دانش سازمانی بر اساس پرسشنامه موجود در منبع اصلی تحقیق که با طیف (خیلی کم تا خیلی زیاد) سنجیده شده است عبارتنداز: (Camison & Fores, 2010).

    اکتساب دانش

    ادغام (همگون سازی)

    تبدیل دانش

    به کارگیری دانش

     

    1- 7- 2- نوآوری:

    تعریف نظری نوآوری: نوآوری فعالیتی است که هدفش ایجاد، انتقال، تغییر و واکنش به ایده های جدید است. محققان دیگر نیز تعریف مشابهی ارائه داده اند. از دید آن ها نوآوری نه تنها ابداع خودآگاه ایده های جدید است بلکه معرفی و بکار بردن این ایده ها را نیز شامل می شود و هدف کلی آن ارتقای عملکرد سازمانی است (جانسون و همکاران، 2004). همچنین نوآوری به عنوان خلق دانش جدید و ایده های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، با هدف بهبود فرایندهای کسب و کار داخلی، ساختار و ایجاد بازار به سوی محصولات و خدمات است (باریقه و همکاران، 2009). امروزه موضوع نوآوری توجه بسیاری از دانشمندان و محققان از رشته های مختلف را به خود جلب کرده است و از اهمیت بسیار زیادی در سازمان های پر از تغییر و تحول امروزی برای رقابت با سازمان های رقیب و ماندن در چرخه تحولات پیدا کرده است، چرا که نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می باشد. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت های جدیدی که به آن ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق خواهند بود (برومند و رنجبری، 1388).

    تعریف عملیاتی نوآوری: مولفه های مورد استفاده برای نوآوری در این تحقیق شامل 16 سوال بوده که با طیف پنج گزینه ای لیکرت در مقیاس فاصله ای (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) و توسط پرسشنامه استاندارد ارزیابی شده است (جمینز، جمینز، 2008).

    نوآوری به عنوان خلق دانش جدید و اید ه های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، محصولات و با هدف بهبود فرآیندهای کسب و کار داخلی، ساختار و ایجاد بازار به سوی محصولات و خدمات است (باریقه و همکاران، 2009).

     

    1- 7- 3- انعطاف پذیری:

    تعریف نظری انعطاف پذیری: انعطاف به طور کلی توانایی یک سازمان برای درک تغییر محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا به آن تغییر است. این تغییر محیطی می تواند تغییرات تکنولوژیک و کاری یا تغییر نیاز مشتری باشد. واژه «انعطاف» توصیف گر سرعت و قدرت پاسخگویی در هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است (فتحیان، گلچین پور، 1385).

    تعریف عملیاتی انعطاف پذیری: مولفه های در نظر گرفته شده برای سنجش انعطاف پذیری از طریق پرسشنامه و با طیف پنج گزینه ای لیکرت در مقیاس فاصله ای (خیلی کم تا خیلی زیاد) سنجیده شده و شامل چهار بعد می باشد که عبارتند از: (پنی گاردنر، 1999)

    پاسخگویی به مشتری و خدمات گیرنده

    آمادگی مقابله با مشکلات و تغییرات

    اهمیت قائل شدن برای مهارت ها و دانش انسانی

    انجام کار به صورت مجازی

     

    1- 8- قلمرو تحقیق:

    1- 8- 1- قلمرو موضوعی تحقیق:

    تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه مدیریت دانش و تئوری سازمان قرار گرفته است.

     

    1- 8- 2- قلمرو مکانی تحقیق:

    قلمرو مکانی تحقیق حاضر، سازمان صدا و سیمای استان گیلان است.

     

    1- 8- 3- قلمرو زمانی تحقیق:

    تحقیق حاضر در یک دوره نه ماهه از مهر ماه 92 تا خرداد ماه 93 انجام شده است

    1- Fosfuri & tribo

    2- Cohen & Levinthal

    3- Kostopoulos et al

    4- Jantuen

    5- Zahra & George

    Abstract

    The purpose of the research is considering the role of knowledge absorption at innovation and flexibility and also agility of sections of Guilan broadcasting organization. Regarding the importance of acquiring knowledge at current competitive society, knowledge absorption seems inevitable and necessary for employees and organization’s usage. Capacity of knowledge absorption was identified as the ability of an organization at learning from another organization; on the one hand innovation is a process in which knowledge is acquired, shared with the aim of creating new knowledge to present new services to the audience. Also flexibility is seemed as the index of relating system to its external environment for identifying dynamic degree of system and as the ability of change and compatibility.Different studies have shown that the concept of knowledge absorption has close relationship with innovation and flexibility and accompanies organizations for confronting challenges and improvement of innovational performance and achieving success. Regarding the aim of this research is the role of knowledge absorption at innovation and flexibility of Guilan broadcasting organization, method of the research is descriptive and correlation type. Statistical society of the research is 35 sections of Guilan broadcasting organization that the subject of research is true in them. By using available improbable sampling, 32 sections have been chosen by using Cochran formula as samples. Tools of data collection for testing variables are standard questionnaire that validity of tool by using cronbach alpha was calculated for the questionnaire of knowledge absorption 0.94 and for organizational innovation absorption 0.95 and organizational flexibility 0.96 Obtained data was analyzed by Spss 18 software and the result of regression test showed that knowledge absorption capacity and its dimension affects innovation and flexibility of sections of Guilan broadcasting organization.

    Key words: absorption capacity, knowledge absorption, organizational innovation, flexibility, organizational agility.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان ................................................................................................................................................ صفحه

    چکیده ...................................................................................................................................................... 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه ............................................................................................................................................. 3

    1-2- بیان مساله ...................................................................................................................................... 4

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق .............................................................................................................. 6

    1-4- اهداف تحقیق ................................................................................................................................ 7

    1-5- چارچوب نظری تحقیق ................................................................................................................. 8

    1-6- فرضیه­های تحقیق .......................................................................................................................... 9

    1-7- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق ........................................................................ 10

    1-7-1- ظرفیت جذب دانش ........................................................................................................ 10

    1-7-2- نوآوری ................................................................................................................................. 10

    1-7-3- انعطاف پذیری....................................................................................................................... 11

    1-8- قلمرو تحقیق ............................................................................................................................... 12

    1- 8- 1- قلمرو موضوعی تحقیق ................................................................................................. 12

    1- 8- 2- قلمرو مکانی تحقیق ...................................................................................................... 12

    1- 8- 3- قلمرو زمانی تحقیق ...................................................................................................... 12

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    بخش اول: ظرفیت جذب دانش

    2-1- ظرفیت جذب دانش .................................................................................................................... 15

    2-1-1- مقدمه ................................................................................................................................ 15

    2-1-2- مفهوم ظرفیت جذب دانش .............................................................................................. 16

    2-1-3- اهمیت و ضرورت جذب دانش ....................................................................................... 20

    2- 1- 3- 1- اهمیت نیاز به جذب دانش برای حوزه های خدماتی و دولتی ........................... 21

    2- 1- 3- 2- اهمیت نیاز به جذب دانش برای بخش خصوصی .............................................. 23

    2-1-4- عوامل موثر بر ظرفیت جذب دانش ........................................................................................ 24

    2- 1- 4- 1- دانش مرتبط گذشته ............................................................................................ 25

    2- 1- 4- 2- ظرفیت جذب اعضای سازمان ............................................................................ 26

    2- 1- 4- 3- سطح تحصیلات و درجات دانشگاهی پرسنل .................................................... 26

    2- 1- 4- 4- تاثیر ظرفیت جذب دانش بر تنوع در سوابق پرسنل ........................................... 27

    2- 1- 4- 5- پیمایش محیط ..................................................................................................... 27

    2- 1- 4- 6- جو ارتباطات ...................................................................................................... 27

    2- 1- 4- 7- هزینه های انجام شده در تحقیق و توسعه .......................................................... 28

    2- 1- 4- 8- تاثیر ذهنیت مشترک ............................................................................................ 28

    2-1- 5- رابطه بین ظرفیت جذب فردی و سازمانی ....................................................................... 30

    1-1-6- ابعاد ظرفیت جذب ........................................................................................................... 31

    2-1-7- شاخص های ظرفیت جذب دانش ................................................................................... 33

     

    بخش دوم: نوآوری

    2-2- نوآوری ........................................................................................................................................ 36

    2-2-1- مقدمه ................................................................................................................................ 36

    2-2-2- مفهوم نوآوری .................................................................................................................. 36

    2-2-3- اهمیت و ضرورت  نوآوری ............................................................................................. 39

    2-2-4- رویکرد های نوآوری ........................................................................................................ 40

    2-2-5- عوامل موثر بر نوآوری سازمانی ....................................................................................... 41

    2- 2- 5- 1- مدیریت دانش .................................................................................................... 41

    2- 2- 5- 2- یادگیری سازمانی ................................................................................................ 42

    2- 2- 5- 3- سرمایه فکری ...................................................................................................... 43

    2- 2- 5- 4- سبک رهبری تحول آفرین .................................................................................. 44

    2- 2- 5- 5- ساختار سازمانی .................................................................................................. 44

    2- 2- 5- 6- فرهنگ سازمانی .................................................................................................. 45

    2- 2- 5- 7- جو سازمانی ........................................................................................................ 46

    2- 2- 6- مولفه های نوآوری سازمانی ........................................................................................... 47

    2- 2- 6- 1- نوآوری تولیدی .................................................................................................. 47

    2- 2- 6- 2- نوآوری فرایندی ................................................................................................. 48

    2- 2- 6- 3- نوآوری اداری ..................................................................................................... 48

    2-2-7- ابعاد نوآوری ..................................................................................................................... 49

    2-2-8- مدل های نوآوری ............................................................................................................. 51

    2-2-9- نوآوری در رسانه .............................................................................................................. 52

    2- 2- 9- 1- ویژگى هاى یک سازمان رسانه اى خلاق و نوآور .............................................. 52

    2- 2- 9- 2- انواع نوآوری در رسانه ....................................................................................... 53

    2- 2- 9- 2- 1- نوآوری در اهداف و خط مشی های عمومی ................................................ 54

    2- 2- 9- 2- 2- نوآوری در راهبردها ..................................................................................... 54

    2- 2- 9- 2- 3- نوآوری در اجرای سیاست ها ....................................................................... 55

    2-2-10- نتیجه گیری .................................................................................................................... 56

     

    بخش سوم: انعطاف پذیری (چابکی سازمانی)

    2-3- انعطاف پذیری ............................................................................................................................. 58

    2-3-1- مقدمه ................................................................................................................................ 58

    2-3-2- تعاریف و مفاهیم انعطاف پذیری (چابکی) ...................................................................... 58

    2-3-3- اهمیت و ضرورت  انعطاف پذیری .................................................................................. 62

    2- 3- 4- اصول طراحی سازمان منعطف ....................................................................................... 64

    2- 3- 5- ابعاد انعطاف پذیری ....................................................................................................... 65

    2- 3- 6- مدل های مفهومی برای سازمان منعطف (چابک) .......................................................... 67

    2- 3- 7- نتیجه گیری .................................................................................................................... 71

     

    بخش چهارم: پیشینه تحقیق

    2-4- پیشینه تحقیق ............................................................................................................................... 73

    2-4-1- پیشینه مطالعاتی در ایران ................................................................................................... 73

    2-4-2- پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور .................................................................................. 75

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه .......................................................................................................................................... 83

    3-2- فرآیند اجرای تحقیق ................................................................................................................... 84

    3-3- روش تحقیق ................................................................................................................................ 84

    3-3-1- جامعه و نمونه آماری ....................................................................................................... 85

    3-4- روش­ها و ابزار جمع­آوری داده­ها ................................................................................................ 87

    3-4-1- پرسشنامه جذب دانش  سازمان ....................................................................................... 87

    3-4-2- پرسشنامه نوآوری سازمانی .............................................................................................. 87

    3-4-3- پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی ................................................................................... 87

    3- 5- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری ................................................................................................. 87

    3- 5-1- روایی .............................................................................................................................. 88

    3- 5-2- پایایی .............................................................................................................................. 88

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ...................................................................................................... 89

     

    فصل چهارم: تجزیه و­تحلیل داده­ها

    4-1- مقدمه ........................................................................................................................................... 92

    4-2- توصیف متغیر­های تحقیق ............................................................................................................ 92

    4-3- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق ........................................................................................... 97

    4-4- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق ............................................................................................... 98

    4- 5- تشخیص هم خطی بودن متغیرهای مستقل با یکدیگر ............................................................. 100

    4- 6- آزمون فرضیه های تحقیق ........................................................................................................ 102

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه ........................................................................................................................................ 110

    5-2- نتایج آمار توصیفی .................................................................................................................... 110

    5-2-1- توصیف متغیر ظرفیت جذب دانش ................................................................................ 110

    5-2-2- توصیف متغیر نوآوری .................................................................................................... 110

    5-2-3- توصیف متغیر انعطاف پذیری .......................................................................................  110

    5-3- نتایج آزمون فرضیه ها ............................................................................................................... 111

    5-4- پیشنهاداتی در راستای نتایج تحقیق ........................................................................................... 114

    5-5- پیشنهاداتی برای محققین آینده .................................................................................................. 116

    5-6- محدودیت­های تحقیق ............................................................................................................... 118

     

    فهرست منابع ....................................................................................................................................... 119

     

    پیوست ها

    پیوست 1 ............................................................................................................................................. 135

    پیوست 2.............................................................................................................................................. 162

    چکیده انگلیسی ................................................................................................................................... 170

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل، مومنی، منصور، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، جلد 2، چاپ اول، تهران.

    آزاد، ناصر، ارشدی، ایمان، 1388، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر درک حمایت از نوآوری (مورد کاوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران)، بررسی های بازرگانی، صص 26- 38.

    اردکانی، سعید، شاکری، فاطمه، زارع احمدآبادی، حبیب و کاوندی، رضا، 1389، تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)، مدیریت صنعتی، دوره 2، شماره 4، صص 93- 110.

    ابن الرسول، اصغر، احمدی، مریم، 1387، ارزیابی عوامل موثر در تحقق سازمان های نوآور، مجله عصر فناوری اطلاعات، شماره 36، ص 11- 16.

    اسکات، شری کارتر، 1389، ده قانون انسان بودن، موسوی رضوی، زکیه، انتشارات نسل نواندیش، چاپ ششم، تهران.

    اسکویی، شعله، 1386، رسانه ملی از تدوین استراتژی تا اجرای آن، مجله افق رسانه، ماهنامه علمی- ترویجی در زمینه مدیریت رسانه.

    اعرابی،  محمد، دانش پرور، میترا، 1386، الگوهای انعطاف پذیری در مدیریت  منابع انسانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 55، صص 1- 24.

    البرزی، صدرالله، 1384، مدیریت دانش، بنیاد علمی پژوهشی علوم خلاقیت شناسی و نوآوری، ص 25.

    امین مقدم، علی، ستوده ریاضی، مریم، 1387، ارائه مدلی برای توسعه مدیریت دانش در      سازمان های تحقیقاتی با رویکرد استفاده موثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.

    برومند، مجتبی، رنجبری، مریم، 1388، اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تاکید بر نقش مدیریت دانش، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، صص41- 54.

    پیراسته فر، 1380، موانع نوآوری در سازمان، مجله توسعه مدیریت، شماره 32، سال نهم.

    تورانی، حیدر، 1385، بررسی دلالت های نظریه ها و سبک های مدیریت در بروز نوآوری، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره، 15، سال پنجم.

    جزنی، نسرین، باقری، محمد، حاجی کریمی، عباسعلی و عالم تبریز، اکبر، 1390، تعیین الگوی قصد پذیرش نوآوری در تعامل عناصر بازار و ادراکات پذیرندگان نوآوری، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 38، صص 81- 96.

    جوانمرد، حبیب اله، سخایی، فاطمه، 1388، بررسی رابطه بین مهارت های فردی، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی، فصلنامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره 44، صص81- 96.

    چوپانی، حیدر، 1390، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه البرز، پایان نامه دوره ی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران.

    حاج کریمی، عباس، حاجی پور، بهمن، 1384، طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، صص51- 70.

    حاج کریمی، عباس، حاجی پور، بهمن، 1386، طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    حاجی پور، بهمن، مرادی، محسن، 1389، انعطاف پذیری سازمانی وعملکرد: مطالعه موردی     شرکت های تولیدی ناحیه صنعتی اراک، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود وتحول، شماره 62، تابستان و پاییز89، صص 143- 162.

    حافظ­نیا، محمدرضا، 1383، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ دهم، تهران.

    حسینی، محمود، حاجی پور، بهمن، 1387، تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی کشور، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12، شماره 4، صص 155- 176.

    حسینی، محمود، حاجی پور، بهمن، 1386، تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف پذیری: شرکت های دارویی کشور، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 12 شماره  6، ص  .1

    خاکی، غلام­رضا، 1388، روش تحقیق در مدیریت، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ پنجم، تهران.

    خداداد حسینی، حمید، 1378، نوآوری در سازمان ها: مفهوم، انواع و فرایندها، مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره 42، ص 48.

    خیرخواهان حقیقی، وحدت، 1389، تعیین کننده های ظرفیت جذب دانش و تاثیر آن بر پاسخگویی سریع سازمان ها، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 11.

    دلاور، علی، 1388، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ بیست و هفتم، تهران.

    دهقان نجم، منصور، 1388، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی، مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره دهم.

    دهمرده، نظر، شاهقلیان، کیوان، بنی هاشمی، علی، 1389، شناسایی محرک‏های چابکی و ارزیابی آن ها در صنعت سیمان کشور، نشریه صنعت سیمان، شماره 155.

    رابینز، استیفن پی، دی سنزو، دیوید ای، 1387، مبانی مدیریت، سید محمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، تهران، دفتر پژوهش‏های فرهنگی، چاپ هفتم، ص 192.

    رجب زاده، علی، شهائی، بهنام، 1385، ارائه مدل ارزیابی چابکی در سازمان های دولتی و     نیم نگاهی به تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.

    رحمانی فضلی، عبدالرضا، بوذری، سیما، 1388، دستیابی به توسعه پایدار روستا با تاکید بر نقش محوری رسانه های جمعی، مجله جغرافیا و توسعه، تابستان.

    رخشا، همایون، 1385، ویژگی های سازمان های خلاق، مجله موفقیت، شماره 1.

    رمضانیان، محمدرحیم، بساق زاده، نرجس، 1390، تأثیر توانایی جذب و فرهنگ سازمانی بر موفقیت اجرای IS در شرکت های تولیدی قطعات خودروی استان گیلان، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3، شماره9، صص 41- 68.

    رمضانیان، محمدرحیم، مرادی، محمود، بساق زاده، نرجس، 1391، بررسی رابطه میان تسهیم دانش، توانایی جذب و قابلیت نوآوری در شرکت های پارک علم و فن آوری استان گیلان، نهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.

    سکاران، اوما، 1391، روش­های تحقیق در مدیریت، محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ پنجم، تهران.

    سعادت، اسفندیار، 1386، مدیریت منابع انسانی، انتشارات سمت، چاپ دوازدهم، تهران.

    شاهبندرزاده، حمید، رضایی، محمدسعید، 1392، ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش سازمانی بر کارآفرینی، همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران.

    طالبی، کامبیز، 1385، نوآوری تدریجی در مقابل نوآوری رادیکال، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 113-130.

    عابدی جعفری، حسن، مرادی، محمد، 1384، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 70.

    فارسیجانی، حسن، سمیعی نیستانی، ابوالفضل، 1389، بررسی نقش یکپارچگی بین مدیریت کیفیت جامع و مدیریت تکنولوژی در تعیین عملکرد های کیفیت و نوآوری (پژوهشی در مورد شرکت های تولیدی استان مرکزی)، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2، چاپ چهارم، صص 117- 136.

    فتحیان، محمد، شیخ، عاطفه، 1388، ارائه مدلی برای توسعه چابکی در سازمان ها، مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره 1-26، شماره 2، صص127- 138.

    فتحیان، محمد، گلچین پور، مونا، ۱۳۸۵، راهکارهای چابکی در سازمان تولیدی، ماهنامه تدبیر، سال ۱۷، شماره ۱۷۵.

    فراهانی، حسن، 1388، مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمان ها، ماهنامه معرفت، سال هجدهم، شماره 2، پیاپی137.

    فرجی ده سرخی، حاتم، شاطری، کریم، 1388، تبیین رابطه بین سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی: مطالعه یک شرکت خودروسازی ایرانی، دومین همایش ملی مدیریت دانش، تهران.

    قره داغی، بهمن، شکوهی، مرتضی، 1389، مدیریت بازخورد، انتشارات کورش چاپ سوم، تهران.

    کریمی پور، محمدرضا، داوودی، رسول، 1385، مدیریت دانش و جو آزاداندیشی، نشریه اسرار، ص 187.

    کونگ، لوسی،1392، مدیریت راهبردی رسانه از نظریه تا اجرا، علی اکبر فرهنگی، علیرضا قراگوزلو و مریم خطیب زاده، انتشارات دانژه، چاپ دوم، تهران.

    مرادی، محمود، عبداللهیان، فرزانه، صفردوست، آتیه، 1391، بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر رابطه بین یادگیری از خطاهای سازمانی و نوآوری سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت، سال بیست و دوم، شماره 69، صص 121- 149.

    مرادی، محمود، ولی پور، محمدعلی، یاکیده، کیخسرو، صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه، 1392، بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان ها (مطالعه موردی: شرکت های داروسازی و شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادر تهران)، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 13، صص 79- 102.

    معطوفی، علی، تاجدینی، کیهان، آقاجانی، حسنعلی، تاجدینی، کیوان، 1389، نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری وعملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت، دوره 4 ، شماره 37، صص 57- 71.

    مقیمی، محمد، 1388، سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی، انتشارات ترمه، چاپ پنجم، تهران.

    ملاحسینی، علی و مصطفوی، شهرزاد، آبان 1386، ارزیابی چابکی سازمان با استفاده از منطق فازی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186، صص 3- 5.

    موسوی، رضا، کریم زاده، جعفر، قلی زاده، خسرو و جوادی، فرزاد، 1392، بررسی عوامل موثر بر ظرفیت جذب دانش در دانشگاه پیام نور مرکز بناب، اولین کنفرانس ملی کیفیت در آموزش عالی، تبریز.

    مهدی زاده ، هدایت، اصفهانی، اصغر، 1390، مدیریت دانش و سازمان ها در عصر دانش، سایت جامع مدیریت، ص 21.

    میرفخرالدینی، حیدر، حاتمی نسب، حسن، طالعی فر، رضا و کنجکاو منفرد، امیررضا، 1389، مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، چاپ 35، صص 103- 118.

    نیلی آرام، علی، 1377، خلاقیت و نوآوری در سازمان ها، نشریه تدبیر، شماره 85، صص 30- 32.

    واعظی، رضا، حبیبی، متولی، 1384، نگاهی دانش مدار به مدیریت دانش، نشریه مدیریت، ص 68.

    واعظی، مظفرالدین، چوپانی، حیدر، فشالنج، لیلا، 1389، بررسی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.

    هاشمی گیلانی، علی، 1379، نگاهی اجمالی به تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی     فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات، بهمن ماه، کتاب ماه کلیات.

     

    ب) منابع انگلیسی

    Allen, T.J, Katz, R. (1982). "Investigating the not-invented-here (NIH) syndrome: a look at the performance, tenure, and communications patterns of R & D project groups", R & D Management, Vol.12, No.1, pp. 7–19.

    Arad, S., Hanson, M. A. and Schneider, R. J. (1997). "A framework for the study of relationships between organizational characteristics and organizational innovation", The Journal of Creative Behavior, Vol.31, No.1, pp. 42-58.

    Athanasoula, A. Makri, E., Kounenou, K. (2010). "School leadership innovations and creativity: the case of communication between school andparents", procedia social and behavioral sceinces, Vol.2, pp. 2207- 2211.

    Baregheh, A., Rowley, J., Sambrook, S. (2009). "Towards a Multi disciplinary definition of innovation", Management Decision, Vol.47, No.8, pp. 1323-1339.

    Becker, W., J. Peters. (2000). "Technological Opportunities, Absorptive Capacity and Innovation" (CRIC), Manchester.

    Berger P. & Luckmann T. (1976). "The social construction of reality; Penguin Books", Vol.5, No.1, pp. 86-105.

    Bhatt, G.D. (2001). "Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction between Technologies, Techniques and People, Journal of Knowledge Management", Vol.5, No.1, pp. 68-75.

    Brown, S. A. (1997). "Knowledge, Communication, and Progressive Use of Information Technology", Ph.D. Dissertation, University of Minnesota.

    Carrillo, P., Robinson, H., Al-Ghassani, A. and Anumba, C. (2004). "Knowledge Management in UK Constructions: Strategies, Resources and Barriers", Project Management Journal, Sylva: Apr 2004, Vol.35, No.1, pp.46.

    Crossley, N. (1996). "Intersubjectivity: The fabric of social becoming; London": Sage publication, Vol.28.

    César, Camisón & Beatriz, Forés. (2008). "Knowledge absorptive capacity: New insights forits conceptualization and measurement", Journal of Business Research.

    Changfeng W., Y. H. (2011). "Linking properties of knowledge with innovation p6rformance: the moderate role of absorptive capacity", Knowledge Management, pp. 802 - 819.

    Chen Y. S., Lin M. J., Chang. (2009). "The Positive Effects of Relationship Learning and Absorptive Capacity on Innovation Performance and Competitive Advantage in Industrial Markets", Industrial Marketing Management, No.38, pp. 152-158.

    Chen, J., Zhu, Z., and Xie, H. Y. (2004). "Measuring Intellectual Capital: A new Model and Empirical Study.", Journal of Intellectual Capital, Vol.5, No.1, pp.195-212.

    Chen, Y.-S. (2008). "The Positive Effect of Green Intellectual capital on Competitive Advantages of Firms.", Journal of Business Ethics, Vol.73, pp. 271-286.

    Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). "Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation", Administrative Science Quarterly, Vol.35, pp. 128 - 152.

    Cooper, Juett.R. (1998). "A multidimensional approach to the odoption of innovation", Management Decision, Vol.36, No.8, pp. 493-502.

    Correa, J., Alberto, G., Viktor J, & Cordon, P.E. (2007). "Leadership and organizational learning's role on innovation and performance", Lessons from Spain, Industrial Marketing Management, Vol.36, pp.349-359. 

    Daft, R.L. (1978). "A dual-core model of organizational innovation", Academy Of Management Journal, Vol.20, pp. 193-211.

    Daghfous, A. (2004). "Absorptive Capacity and the Implementation of Knowledge-Intensive Best Practices", Sma Advanced Management Journal, spring, Vol.69, pp. 21-27.

    Deffillippi, R. & S. Ornstein. (2003). "Psychological Perspectives Underlying Theories of Organizational Learning", Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management, Blackwell Publisihining.

    Dodgson, Mark, Sybille Hinze. (2001). "Measuring Innovation, International Conference on Measuring and Evaluating Industrial R&D and Innovation in the knowledge – based Economy", Taipei, R. O. C.

    Dries, N., Vantilborgh, Tim & Pepermans, R. (2012). "The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential", Personnel Review, Vol.41, No.3, pp. 1-25

    Drucker p .f. (1993). "Post-capitalist society, Kew York", butter worth Heineman.

    Elkins, T. and Keller, R.T. (2003). "Leadership in Research and Development Organizations: A Literature Review and Conceptual Framework", Leadership Quarterly, No.14, pp.587–606.

    Elkjare, B. (2003). "Social Learning Theory: Learning as Participation in Social Processes, Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management", Blackwell Publishing.

    Evans JS. (1991). "Strategic flexibility for high technology manoeuvres: a conceptual framework.", J Mgmt Stud, Vol.1, No.23, pp.69–89

    Fosfuri, A., & Tribo, J. A. (2008). "Exploring the Antecedents of Potential Absorptive Capacity and its Impact on Innovation Performance.", Omega, Vol.36, No.2, pp.173-187.

    Fraser, K., & Hvolby, H.-H. (2010). "Effective team working: can functional flexibility act as an enhancing factor", Team Performance Management, No.16, pp. 74-94.

    Gebauer, H., Worch, H., & Truffer, B. (2011). "Absorptive Capacity, Learning Processes and Combinative Capabilities as Determinants of Strategic Innovation.", European Management Journal, Vol.30, No.1, pp.57-73.

    Gheraedi S., Nicolini D. (1998). "Odella F., Toward a social understanding of how people learn in organizations: The notion of situated curriculum", Management Lerning, Vol.29, No. 3.

    Goldman, S; Nagel, R; Preiss, K. (1995). "Agile competitors and virtual organizations, Kenneth", van No strand Reinhold, New York.

    Golden, W. and P. Powel. (2000). "Towards a definition of flexibility: in search of the Holy Grail?" Omega, Vol.28, pp.373-384.

    Goyal, Ajay & Akhilesh, K.B. (2007). "Interplay among innovativeness, cognitive intelligence, emotional intelligence and social capital of work teams", Team Performance Management, Vol.13, No. (7/8), pp.206-226.

    Greasly, k. bryman, a., pric, a., Naismith, n., soetanto, r. (2008). "Understanding empowerment from on employee perspective", Team performance management, Vol.14, No.1/2, pp.39 – 55.

    Hammami, H., Amara, N., & Landry, R. (2013). "Organizational climate and its influence on brokers knowledge transfer activities: A structural equation modeling", International Journal of Information Management, Vol.33, pp.105-118.

    Haro-Dominguez, M. d., Arias-Aranda, D., Llorens-Montes, F. J., & Ruiz Moreno, A. (2007). "The impact of absorptive capacity on technological acquisitions engineering consulting companies", technovation, Vol.27, pp.417-425.

    Harrington S. J. (2005). "Guimaraes T., Corporate Culture, Absorptive capacity and IT Success", Information and Organization, Vol.15, pp.39-63.

    Hatum, A. s. and A. M. Pettigrew (2006). "Determinants of Organizational Flexibility: A Study in an Emerging Economy." British Journal of Management Vol.2, No.17, pp.115-137.

    Heiko Gebauer, H. (2012). "Absorptivecapacity, learningprocesses and combinative capabilities as determinants of strategic innovation", EuropeanManagementJournal, No.1, pp.57–73.

    HOLT، K.) 1993). "Product. Innovation management", the university press, London.

     Janssen, O., Van de Vliert, E. and West, M. (2004). "The bright and dark sides of individual and group innovation", a special issue. introduction, Journal of Organizational Behavior, Vol.25, No.2, pp.129-145

     Jantunen, A. (2005). "Knowledge-Processing Capabilities and Innovative Performance: An Empirical Study.", European Journal of Innovation Management, Vol.8, No.3, pp.336-349.

     Jerez-Gomez, P., J. Cespedes-Lorente & Valle-abrea. (2005). "Organizational Learning Capacity: A Proposal of Measurement", Journal of Business Research, Vol.58, pp.717-725.

     Jim Andersén, J. K. (2012). "Asymmetrically realized absorptive capacity and relationship durability", Management Decision, pp.43–57.

     Jimenez-Barrionuevo, M. M., Garcia-Morales, V. J., & Molina, L. M. (2011). "Validation of an instrument to measure absorptive capacity.", technovation, Vol.31, pp.190-202

     Jimenez-Jimenez, Daniel et al. (2008). "Fostering Innovation: The role of market orientation and organizational learning", European Journal of Innovation Management, Vol.11, No.3, pp.389-412.

     Jiménez-Jiménez, D., & Valle, R.S. (2011). "Innovation, organizational learning, and performance." Journal of Business Research, Vol.64, No.4, pp.408 - 417

     Johannessen, J.A., Olaisen, Johan & Olsen, Bjorn. (1999). "Managing and organizing innovation in the knowledge economy." European Journal of Innovation Management, Vol.2, No.3, pp.116-128.

     Johnannessen, J.A. & B. Olsen. (2003). "Knowledge Management and Sustainable Competitive Advantages: The Impact of Dynamic Contextual Training", International Journal of Information Management, Vol.23, pp.277-289.

     Johannessen, J.A, Olsen, Bjorn & Lumpkin, G.T. (2001). "Innovation newness: what is new, how new, and new to whom?", European Journal of Innovation Management, Vol.4, No.1, pp.20-31.

     Jong, J. Hartog, D. (2010). "Measuring innovative work behavior", Creativity and  innovation management, Vol.19, pp.23- 36

     Katz, R. and Allen, T. (1982). "Investigating the Not Invented Here (NIH) syndrome: A look at the performance, tenure, and communication patterns of 50 R & D Project Groups", R&D Management, Vol.12, No.1, pp.7-20.

     Kelliher, C., & Riley, M. (2003). "Beyond Efficiency: Some By-products of Functional Flexibility", The Service Industries Journal, Vol.23, pp.98-113.

    Kenny, Breda and Reedy, Eileen. (2006). "The Impact of Organisational Culture Factors on Innovation Levels in SMEs: An Empirical Investigation", The Irish Journal of Management, pp.119-42.

    Ketkar, S., & Sett, P. (2010). "Environmental dynamism, human resource flexibility, and firm performance: analysis of a multi-level causal model", The International Journal of Human Resource Management, 21.

     Khan, Rabia. Rehman, Abaid Ur. and Fatima, Afsheen. (2009). "Transformational leadership and organizational innovation: Moderated by organizational size", African Journal of Business Management, Vol.3, No.11, pp.678-684.

     Kidd, p. (2000). "Two definitions of agility", available at website address.

     Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011). "Absorptive capacity, innovation, and financial performance", Journal of Business Research, Vol.64, No.12, pp.1335-1343.

    Lane, P. J., Koka, B. R., & Pathak, S. (2006). "The Reification of Absorptive Capacity: A Critical Review and Rejuvenation of the Construct", Academy of Management Review, Vol.31, No.4, pp.833-863.

    Lane, P. J., & Lubatkin, M. (1998). "Relative Absorptive Capacity and Inter organizational Learning", Strategic Management Journal, Vol.19, No.5, pp.461-477.

     Lang. (2001), "Explained that ... Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation", Administrative Science Quarterly, Vol.35, No.1, (1990), pp.128–152.

     Levinson, N.S., Asahi, M. (1995). "Cross- national Alliances and Inter Organizational Learning", Organizational Dynamics, Vol.24, No.2, pp.50-63

     Liao S. H., Fei W. N., Chen C. C. (2007). "Knowledge Sharing, Absorptive Capacity and Innovation Capability", Journal of Information Science, Vol.33, No.3, pp.340-356.

     Ligorio M.B .Ta lamo A., Pontecorro c. (2005). "Building intersubjectivity at distance during the collaborative writing of fairytales computers and education", Vol.45.

     Lin Chien-Huang,Peng Ching-Huai,KaoDanny T. (2008). "The innovativeness effect of market orientation and learning orientation on business performance", International Journal of Manpower,Vol.29, No.8, pp.752-772

     Lin, C., Wu, Y.-J., Chang, C., Wang, W., & Lee, C.-Y. (2012). "The alliance innovation performance of R & D alliances- the absorptive capacity perspective", Technovation, Vol.32, pp.282 - 292.

     Martins, E.C. & Terblanche, F. (2003). "Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation", European Journal of Innovation Management, Vol.6, No.1, pp.64-74.

    127. Markus Strohmaier. (2009). "Future Research Challenges in Business Agility –Time, Control and Information Systems", Economist Intelligence Unit.

     Maskell, B. (2001). "The age of Agile Manufacturing, Supply Chain Management", An International Juranal.

     McKenzie, Jane & Aitken, Paul. (2012). "Development of digital product catalogue for enabling agility in a manufacturing organization", Strategic HR Review, Vol.11, No.6, pp.12-31.

     Minbaeva D., Pedersen T., Björkman I., Fey C. F., Park H. J. (2003). "MNC Knowledge Transfer, Subsidiary Absorptive Capacity, and HRM", Journal of International Business Studies, Vol.34, pp.586-599.

     Murovec, N., & Prodan, I. (2009). "Absorptive Capacity, Its Determinants, and Influence on Innovation Output: Cross-Cultural Validation of the Structural Model", Technovation, Vol.29, No.12, pp.859 - 872.

     Nevise, E. C., A. J. Dibella, & J. M. Gould. (1995). "Understanding Organizations Learning Systems", Sloan Management Review, Vol.36, No.2, pp.73-85.

    Nicolini D. & Meznar, M, B. (2005). "The social construction of organizational learning", IESE Business School, Vol.48, No.1, pp.19.

    Ngoa, H.-Y., & Loi, R. (2008). "Human resource flexibility, organizational culture and firm performance: an investigation of multinational firms in Hung Kong:, The Journal of Human Resource Management, Vol.19, pp.1654-1666.

     Ojasalo, Jukka. (2008). "Management of innovation networks: a case study of different approaches". European Journal of Innovation Management, Vol.11, No.1, pp.51-86.

     Oltra, M. J. & Flor. (2003). "The Impact of Technological Opportunities and Innovative Capabilities on Firmes out put Innovation", Creativity & Innovation Management, Vol.12, No.3, p.137.

     Pasmore, W. A. (1994). "Creating strategic change, designing the flexible performance organization", New York: John Wiley.

     Peters, T. (1991). "thriving on chaos: handbook for management revolution", New York: Harper Perennial.

     Plaskoff j. Intersudjectivity and community building: Learning and knowledge management; Blackwell.

     Prahalad C. K., Hamel G. (1990). "The core competence of the corporation", Harvard business Review, Vol.68.

     Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung. (2010). "Drivers of innovativeness and for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation", Technovation, Vol.30, pp. 65 –75.

     Rice, G. (2006). "Individual values, Organizational Context, and self-perceptions of employee creativity: Evidence from Egyptian organizations:, Journal of Business Research, Vol.59, No.2, pp.233-241.

     Roberts, N., Galluch, P. S., Dinger, M., & Grover, V. (2012). "Absorptive Capacity and Information Systems Research: Review", Synthesis, and Directions for Future Research. Information Systems, Vol.6, No.1, pp. 25- 40.

     Roth, A.V., A. S. Marucheck, A. Kemp & D. Trimble. (1994). "The Knowledge Factory for Accelerated Learning Practices", Planning Review, Vol.22, No.3, pp.26-33.

     Rothwell, R. & Dodgson, M. (1991). "External linkages and innovation in small and medium-sized enterprises", R & D Management, Vol.21, pp.125-137.

     Russel, Robert D. (1989). "How Organizational Culture can help to Institutionalise the Spirit of Innovation in Entrepreneurial Ventures", Journal of Organizational Change Management, Vol.2, No.3, pp.7-15.

    Shaker, A., Filatotchev, I., & Wright, M. (2009). "How do threshold firms sustain corporate entrepreneur ship? the role of board and absorptive capacity", business venturing, pp.248-260.

     Stock, G. N., N. P. Greis & W. A. Fischer. (2001). "Absorptive Capacity and New Product Development", The Journal of High Technology Management Research, Vol.12, pp.77-91.

     Subba Rao, S and Nohm. (2001). "A. Information Systems For Agile Manufacturing Environment In The Post-Industrial Stage, Agile Manufacturing", The 21st Century Competitive Strategy, Elsevier Science.

    Tobin, tom. (2003). "Ten Principles for Knowledge management Success", Director Bossiness Consulting Knova Software Inc.

     Toni A.D.and s, Tonchia. (2005). "Definitions and linkages between operational and strategic flexibilities", Omega Vol.33, pp. 525-540.

     Upton, D.M. (1997a). "The management of manufacturing flexibility", California Management Review, Vol.2, No.36, pp.72-89.

     Utterback, J.M. (1994). "Mastering the Dynamics of Innovation", Harvard Business School Press, Boston.

     Van Assen, M. F. Hans, E.W and Van De Velde. (2001). "An Agile Planning And Control Framework For Customer-Order Driven Discrete Parts Manufacturing Environments", International Jurnal Of Agile Mnagement Systems.

     Van Den Bosch, F.A.j, Van Wijk, R., Volberda H.W. (2003). "Absorptive capacity: Antecedents, models and outcome", Handbook of Organizational Learning and Knowledge Managemen; Blackwell Publishes.

     Van den Bosch, Frans AJ, Henk W. Volberda et Michiel de Boer. (1999). "Coevolution of firm absorptive capacity and knowledge environment: organizational forms and combinative capabilities", Organization Science, Vol.10, No.5 (September/October), pp.551-568

     Verdu-Jover, J., & et.al. (2004). "The concept of fit in services flexibility research: an empirical approach", Service Industry Management, Vol.15, pp.499-514.

     Vollbrda, H.W. (1998). "Building the flexible firm: how to remain competitive", New York: Oxford University Press.

     Vrakking, w. J. (1990). "The innovation organization. Long Range Planning", Vol.23, No.2, pp.94-102.

     Wile, p. (2007). "Governance& strategic drivers-agility-synergy-autonomy - Center for information system research –Sloan school of management-masschousett institute of technology".

     Yu, S.-H. (2013). "Social capital, absorptive capability, and firm innovation", technological forecasting & social change.

     Yusuf, Y.Y., Sarhadi, M. and Gunasekaran, A. (1999). "Agile manufacturing: the drivers, concepts and attributes", International journal of production economics, Vol.62, pp. 33-43.

     Zhang, Z. and Sharifi, H. (2000). "A methodology for achieving agility in manufacturing organisations", International journal of operations and production management, Vol.20, pp.496-513.

     Zhang, M. J. (2005). "Information systems, strategic flexibility and firm performance: An empirical investigation", Journal of Engineering and Technology Management, No.22, pp.163–184.

     Zahra, S. A., & George, G. (2002). "Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension", Academy of management review, Vol.27, pp.185 - 203.


موضوع پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, نمونه پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, جستجوی پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, فایل Word پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, دانلود پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, فایل PDF پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه نقش جذب دانش در نوآوری و انعطاف پذیری سازمان صدا و سیمای استان گیلان

پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف ...

بررسی رابطه بین دانش مشتری و وفاداری مشتریان با میانجگری ارزش مشتری (مورد مطالعه: شعب بانک ملت استان گیلان) چکیده: دانش یک فاکتور مهم در اقتصاد می­باشد لکن برای موفقیت در بازار کسب و کار بایستی به فاکتور کلیدی دیگری که مشتری نام دارد توجه شود. با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در صنعت بانکداری و با عنایت به این که طبق تحقیقات به عمل آمده هزینه جذب مشتری جدید ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه چکیده دانش‌ آفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژی‌ها و الگو های اجرایی است که در یک سازمان بمنظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینش‌ها و تجربیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین بینش‌ها و تجربیاتی دانش را شکل می‌دهد که می‌تواند هم در اشخاص و یا در سازمان‌ها به عنوان رویه‌ها و یا الگوهای اجرایی قرار ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف ...

چکیده فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌ تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با ان روبرو ...

فصل اول:کلیات طرح مقدمه در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند، بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و... در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، ...

ثبت سفارش