پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا)

word 1 MB 31134 110
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت رسانه

    چکیده

    دانش‌ آفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژی‌ها و الگو های اجرایی است که در یک سازمان بمنظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینش‌ها و تجربیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین بینش‌ها و تجربیاتی دانش را شکل می‌دهد که می‌تواند هم در اشخاص و یا در سازمان‌ها به عنوان رویه‌ها و یا الگوهای اجرایی قرار داشته باشد. با توجه به اینکه دانش‌آفرینی به عنوان رمز بکارگیری دانش و ایجاد مزیت رقابت‌پذیری در کلیه سازمان‌ها و همچنین سازمان رسانه‌ای محسوب می‌گردد، این تحقیق به بررسی دانش‌آفرینی در سازمان‌های رسانه‌ای می‌پردازد. مساله اصلی در این تحقیق، دانش‌آفرینی در سازمان‌های رسانه‌ای با استفاده از مدل نوناکا می‌باشد که به صورت خاص خبرگزاری ایسنا را هدف قرار داده است.

    هدف اصلی این تحقیق تعیین وجود یا عدم وجود ساز و کارهای مرتبط و کارآمد جهت تحقق ارکان این مدل و همچنین تعیین تحقق‌پذیری این مدل در یک سازمان رسانه‌ای (خبرگزاری ایسنا) بود. پژوهش حاضر براساس ماهیت و روش، تحقیقی توصیفی است که بصورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی خبرنگاران شاغل در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بود و با توجه به محدود بودن جامعه آماری در این تحقیق، تمام شماری صورت گرفت. به منظور جمع­آوری داده­های خام و تجزیه و تحلیل آنها از پرسشنامه استفاده شد.

    در فصل نهایی، به پرسش­های پژوهش بر اساس آزمون فرضیه­ها جواب داده شد که بر طبق آنها فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر انطباق فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا با مدل دانش آفرینی نوناکا تأیید قرار نگرفت. همچنین نتایج مرتبط با آزمون فرضیه­های فرعی دوم، سوم و چهارم نشان داد که در فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیندهای بیرونی سازی، ترکیب و درونی سازی وجود ندارد.

     

    واژگان کلیدی: فرآیند دانش آفرینی، مدیریت دانش، سازمان رسانه­ای، مدل نوناکا، خبرگزاری ایسنا

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1) بیان مسأله

    دانش‌آفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژی‌ها و الگوهای اجرایی است که در یک سازمان بمنظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینش‌ها و تجربیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین بینش‌ها و تجربیاتی دانش را شکل می‌دهد که می‌تواند هم در اشخاص و یا در سازمان‌ها به عنوان رویه‌ها و یا الگوهای اجرایی قرار داشته باشد .

    بیشتر تحلیل‌گران تجاری عقیده دارند که نوآوری کلید اصلی رشد و بقای سازمان‌هاست. علاقه سازمان‌ها به ایجاد دانش درون‌سازمانی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از دلایل این امر آن است که در بازار رقابتی امروز دانش سریعتر مستهلک می‌شود و زمان بهره‌برداری از دانش سازمانی به شدت کاهش می‌یابد. خلق دانش یکی از مراحل مهم مدیریت دانش است که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با خلاقیت دارد. عمل خلق دانش تنها شامل پردازش اطلاعات و داده نیست، بلکه خلق دانش جدید و خلاقیت متضمن کاربرد هوش، دانش ضمنی و اطلاعات و در واقع تعامل بین رفتار و عمل می‌باشد. (سهرابی، 1389)

    رفتار سازمانی سازمان‌ها می‌تواند از طریق فرآیند ایجاد و بهبود و حفظ دانش به تصویر کشیده شود. لذا در میان طرق مختلف موجود، دانش‌آفرینی اغلب در فضای تکنولوژیک و یا خلق و ایجاد محصول به عنوان یک مساله کلیدی درنظر گرفته می‌شود. (Nonaka et al., 1999)

    سازمان‌ها با داشتن بهترین دانش به مزیت رقابتی نمی‌رسند مگر اینکه این دانش بکار گرفته شود. بمنظور استفاده کامل از دانش باید آن را بطور کامل در فعالیت‌های سازمان بکار برد و این امر نیازمند همه فرآیندهای دیگر دانش است(سهرابی، 1389). سازمان‌های رسانه‌ای نیز با توجه به وجود متغیرهای فراوان پیش رو می‌بایست استراتژی مشخصی را در خصوص فرآیند دانش‌آفرینی خود اتخاذ نمایند. با توجه به اهمیت نقش منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای تاکید بر استفاده از استراتژی متکی بر نیروی انسانی و ایجاد ساختارهای مرتبط جهت دانش‌آفرینی لازم و مرتبط با سازمان‌های رسانه‌ای است که می‌تواند رقابت‌پذیری، انعطاف‌پذیری و آمادگی هر چه بیشتر این سازمان‌ها را در مقابله با رخدادهای جهان بیرون به همراه داشته باشد. از جنبه معرفت شناسی تنها انسان‌ها هستند که می‌توانند دانش تولید نمایند. از جمله نتایج این دانش‌آفرینی را می‌توان کوتاه شدن فرآیندهای سازمانی و چابکی آن، کاهش هزینه‌های زاید و ارائه  خروجی‌های سازمان‌های رسانه‌ای با کیفیت مطلوب را متصور شد.

    یکی از مدل‌های پیشنهادی جهت بکارگیری در سازمان‌ها، مدل نوناکا می‌باشد که بررسی آن در این مطالعه موردنظر است.

    هسته مدل نوناکا بر اساس دو نوع دانش تصریحی و دانش ضمنی شکل یافته‌است. دانش ضمنی دانشی است بر اساس تجربه و مفاهیم که بوسیله کلمات، فرمول‌ها، اعداد و جملات نمی‌توان آن را بیان کرد و این به دلیل محتوای خاص آن می‌باشد. همچنین دانش ضمنی می‌تواند مشتمل بر مهارت‌های شناختی نظیر تصورات، عقاید و موارد شهودی و مدل‌های ذهنی باشد.

    دانش صریح دانشی است نسبی و ملموس که می‌توان آن را در قالب کلمات، جملات، اعداد و فرمول‌ها بیان نمود. نوناکا انتقال دانش را به صورت یک فرآیند حلزونی مدل می‌نماید. (Nonaka et al., 1999)

    بمنظور انجام این مطالعه خبرگزاری ایسنا به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید. ایسنا یکی از خبرگزاری‌های فعال در ایران است که از سال 1387 آغاز به کار کرد. گزارشگران و تحریریه این خبرگزاری عموما دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های ایران هستند و تعداد زیادی از آن‌ها به صورت داوطلبانه همکاری می‌کنند. ایسنا با جذب کمک‌های مالی از دولت و نیز با حمایت تشکیلاتی جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند.

    با توجه به اینکه دانش‌آفرینی به عنوان رمز بکارگیری دانش و ایجاد مزیت رقابت‌پذیری در کلیه سازمان‌ها و همچنین سازمان رسانه‌ای محسوب می‌گردد، این تحقیق به بررسی دانش‌آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ای می‌پردازد.

    مساله اصلی در این تحقیق، دانش‌آفرینی در سازمان‌های رسانه‌ای با استفاده از مدل نوناکا می‌باشد که به صورت خاص خبرگزاری ایسنا را هدف قرار داده است.

    1-2) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

    با توجه به اینکه دانش‌آفرینی در سازمان جزء اولویت‌های مدیران ارشد سازمان قرار دارد، انتخاب مدل مناسب به عنوان یک استراتژی سازمانی بسیار ضرورت می‌یابد. سازمان‌های رسانه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به تعامل بسیار زیاد با محیط پیرامون خود واجد شرایط خاصی می‌باشد. لذا از این رو منابع انسانی در سازمان‌های مذکور در این تحولات نقش‌آفرین و موثر خواهند بود.بمنظور استفاده بهینه از این پتانسیل ضرورت ایجاد ساختارهای لازم جهت دانش‌آفرینی به عنوان محور رشد، تعالی و ایجاد احساس ارزش در منابع انسانی از یک سو و استفاده موثر از ایشان برای تحقق اهداف سازمان‌های رسانه‌ای از سوی دیگر خواهد بود.

    در این تحقیق برآنیم تا با استفاده از مدل نوناکا فرآیند دانش‌آفرینی را در یک سازمان رسانه‌ای (خبرگزاری ایسنا) مورد بررسی قرار دهیم. این تحقیق می‌تواند مدیران سازمان‌های رسانه‌ای را نسبت به چهار فرآیند موجود دانش‌آفرینی در مدل نوناکا آگاه نموده تا با بهره‌گیری از آن در سازمان خود نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و تصمیمات و تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ نمایند.

    1-3) گزاره­های تحقیق

    1-3-1) اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق:

    یک سازمان رسانه‌ای موفق در جهان امروز می‌بایست فرآیند دانش‌آفرینی را به صورت استراتژیک انتخاب کند. برای نیل به این هدف مدیران سازمان‌های رسانه‌ای می‌بایست منطبق با الگوهای موجود در فرآیندهای دانش‌آفرینی استراتژی موردنظر خود را انتخاب نموده و ساز و کارهای لازم جهت تحقق این مهم را فراهم نمایند. یکی از مدل‌های موجود مدل نوناکا می‌باشد که ضرورت بررسی این مدل در یک سازمان رسانه‌ای هدف این تحقیق می‌باشد.

    فرآیندهای تبدیل دانش صریح و دانش ضمنی به یکدیگر که در چهار حالت اجتماعی سازی، بیرونی‌سازی، ترکیب و درونی‌سازی محقق می‌گردد. هدف اصلی این تحقیق تعیین وجود یا عدم وجود ساز و کارهای مرتبط و کارآمد جهت تحقق ارکان این مدل و همچنین تعیین تحقق‌پذیری این مدل در یک سازمان رسانه‌ای ( خبرگزاری ایسنا) می‌باشد.

    اهداف فرعی تحقیق:

    شناسایی فرآیندهای تولید دانش در یک سازمان رسانه‌ای

    تعیین و اولویت‌بندی فرآیندهای تبدیل دانش ضمنی و تصریحی بر اساس مدل نوناکا در یک سازمان رسانه‌ای

    وجود یا عدم وجود فرآیندهای تولید دانش ضمنی و یا تصریحی در یک سازمان رسانه‌ای

    بررسی انطباق‌پذیری مدل نوناکا برای دانش‌آفرینی در یک سازمان رسانه‌ای

    1-3-2) سوال های تحقیق

    سوال اصلی تحقیق:

    تا چه میزان فرآیند دانش‌آفرینی در یک سازمان رسانه‌ای (خبرگزاری ایسنا) بر اساس مدل نوناکا انجام می‌پذیرد؟

    سوال­های فرعی تحقیق:

    آیا فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا منطبق با مدل دانش آفرینی نوناکا می­باشد؟

    چه فرآیندهایی برای تبدیل دانش تصریحی و دانش ضمنی به یکدیگر بر اساس مدل نوناکا در سازمان رسانه‌ای وجود دارد؟

    1-3-3) فرضیه­های تحقیق

    فرضیات این پژوهش بر اساس مطالعات و بررسی­های پیرامون موضوع به شرح زیر تدوین گردید:

    فرضیه اصلی:

    فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا منطبق با مدل دانش آفرینی نوناکا می باشد.

    فرضیه های فرعی:

    فرضیه اول: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیند اجتماعی سازی وجود دارد.

    فرضیه دوم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیند بیرونی سازی وجود دارد.

    فرضیه سوم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیند ترکیب وجود دارد.

    فرضیه چهارم: در فرایند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیند درونی سازی وجود دارد.

    1-4 )شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق

    دانش ضمنی: شکلی از دانش است که از تجربیات و اعمال مستقیم و معمولاً از طریق مکالمات تعاملی می‌توان آن را به اشتراک گذاشت. همچنین دانشی است که احساس یا درک می‌شود اما نمی‌توان آن را به صورت مکتوب بیان کرد. استنباط از اعمال دیگران مشکل در رمز‌گذاری و بیان زبانی از ویژگی‌های این نوع دانش می‌باشد (سهرابی، 1389).

    دانش تصریحی: بخشی از دانش که در داخل سازمان تولید می‌شود دانش تصریحی است. این دانش به آسانی ذخیره و انتقال داده می‌شود. دانش تصریحی به آسانی نوشته، تشخیص و رمزگذاری می‌شود. این دانش شکلی از دانش است که مستند سازی، اخذ و انتشار آن در اشکال گوناگون آسان است. بنابراین می‌توان آن را در سراسر سازمان به شکل قوانین و رهنمودها بیان کرد. (سهرابی، 1389)

    اجتماعی‌سازی: فرآیندی است که در آن دانش ضمنی فردی به فردی دیگر انتقال می‌یابد (سهرابی، 1389).

    بیرونی‌سازی: فرآیندی است که دانش ضمنی افراد را به صورت دانش تصریحی درمی‌آورد. (سهرابی، 1389)

    ترکیب: فرآیند انتقال دانشی که به صورت صریح درآمده است. (سهرابی، 1389)

    درونی‌سازی: فرآیند درک و جذب دانش تصریحی به صورت دانش ضمنی که فرد دارای آن است. (سهرابی، 1389)

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق و مبانی نظری

    مقدمه

    در این بخش به مرور ادبیات متغیرهای تحقیق می­پردازیم. مطالب این فصل حاوی چکیده­ای از کندوکاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع های مشابه در کتاب ها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، می­باشد. مطالب این فصل شامل چهار بخش اصلی می باشد. در بخش اول به بررسی مفهوم دانش از ابعاد مختلف پرداخته می شود. بخش دوم پیرامون موضوع مدیریت دانش بوده و شامل مطالبی در رابطه با تعریف مدیرت دانش، سیستم های مدیریت دانش، مدل های مختلف مدیریت دانش و ... می باشد . در بخش سوم پیشینه تحقیق در قالب تحقیقات داخلی و خارجی انجام گرفته تشریح می­شود و در بخش چهارم مبنای نظری پژوهش معرفی می گردد.

    2-1) دانش

    2-1-1) داده، اطلاعات و دانش

    برای درک بیشتر مفهوم مدیریت دانش لازم است تعریفی از دانش ارائه کنیم، اما پیش از آن، تفاوت‌های داده، اطلاعات و دانش را بیان کرده و به ارائه  تعریفی از هر یک از آنها می پردازیم.

    تعریف داده، اطلاعات و دانش کار مشکلی است و تنها از دیدگاه استفاده کنندگان می­توان آنها را از هم تشخیص داد(کرمی وا سفیدانی، ۱۳۸۳). بدین منظور در ادامه به برخی از تعاریف داده، اطلاعات و دانش از دیدگاه صاحب­نظران مختلف اشاره می شود.

    برای شکل گیری اطلاعات و دانش مدل های گوناگونی ارایه شده است که از میان آنها سه مدل مشهور تر است. مدل اول در 1990 توسط استیفن تاثیل ارایه شده است که به نام سلسله مراتب داده ها نامگذاری شده است .

    در مدل دوم که 1997 توسط جینی بلنگر ارایه شد،  همان سلسله مراتب پذیرفته شده است اما میان دو طیف استقلال زمینه ، متن و درک و فهم قرار گرفته است و با ویژگیهای متمایزی در هر یک از نقاط اصلی در این طیف ارایه گردیده است . درمدل سوم که توسط ناتان شیدروف در 2004 ارایه شده است همان سلسه مراتب مورد توجه قرار گرفته است . (وردی نژاد و بهرامی، 1392)

    برای آشنایی با آنها در این بخش به این سه مدل می پردازیم؛

    مدل اول :  سلسله مراتب داده ها

    این مدل توسط استیفن تاثیل در 1990 ارایه شده است.

     

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

    1-1) بیان مسأله. 2

    1-2) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق.. 3

    1-3) گزاره­های تحقیق.. 4

    1-3-1) اهداف تحقیق.. 4

    1-3-2) سوال های تحقیق.. 4

    1-3-3) فرضیه­های تحقیق.. 5

    1-4 )شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق.. 5

    فصل دوم:پیشینه تحقیق و مبانی نظری.. 7

    2-1) دانش.... 8

    2-1-1) داده، اطلاعات و دانش... 8

    2-1-2) انواع دانش سازمانی.. 15

    2-1-3) منابع دانشی سازمان. 20

    2-1-4)  خصوصیات دانش... 20

    2-2) مدیریت دانش.... 21

    2-2-1) تعاریف مدیریت دانش... 22

    2-2-2) عناصر مدیریت دانش... 24

    2-2-3) دسته‏بندی ابزارهای مدیریت دانش... 25

    2-2-4) مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده 26

    2-2-5) سازمانهای دانش محور 29

    2-2-6)موانع توسعه مدیریت دانش... 33

    2-2-7) دلایل موفقیت مدیریت دانش... 34

    2-2-8) مبانی نظری مدیریت دانش... 35

    2-2-9)مدل های مختلف مدیریت دانش... 40

    2-3) پژوهش های مرتبط با تحقیق.. 54

    2-3-1) تحقیقات مرتبط داخلی.. 54

    2-3-2) تحقیقات مرتبط خارجی.. 58

    2-4) چارچوب نظری تحقیق.. 62

    فصل سوم:روش­شناسی تحقیق.. 67

    3-1) روش تحقیق.. 68

    3-2) جامعه آماری.. 69

    3-3) روش نمونه‌گیری.. 69

    3-4) روش و ابزار گردآوری اطلاعات... 69

    3-5) اعتبار (روایی) پرسشنامه. 71

    3-5-1) اعتبار (روایی) محتوا 71

    3-6) پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 71

    3-7) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 72

    فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 73

    4-1) ویژگیهای جمعیت شناختی.. 74

    4-1-1) جنسیت خبرنگاران. 74

    4-1-2) سن خبرنگاران. 74

    4-1-3) سطح تحصیلات کارکنان خبرگزاری.. 75

    4-1-4) سطح سازمانی کارکنان خبرگزاری.. 76

    4-1-5) سابقه شغلی کارکنان خبرگزاری.. 77

    4-2)آزمون فرضیات تحقیق.. 78

    4-2-1) فرضیه اصلی.. 78

    4-2-2) فرضیه­های فرعی.. 79

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها 83

    5-2) پاسخ به پرسش­های تحقیق.. 85

    5-3) پیشنهادهای تحقیق.. 88

    5-3-1) پیشنهادهای کاربردی.. 88

    5-3-2) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 89

    5-4) محدودیتهای تحقیق.. 89

    منابع.. 90

     

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    افرازه، عباس (1384). "مدیریت دانش، (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی)". تهران. نشر مولفت

    الوانی، سید مهدی. (1383). "خط مشی دانش آفرین"، تهران، انتشارات کیفیت و مدیریت.

    اورمزدی، نوشین. (1386). "تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فرآورده های ایران – منطقه ی تهران"، پایان نامه دکتری. دانشگاه شهید بهشتی.

    بات، گانت، دی. (1383)، "مدیریت دانش در سازمان ها: بررسی تاثیر متقابل فناوری، فنون و انسان". ترجمه محمد ایرانشاهی. فصلنامه علوم اطلاع رسانی، شماره 18 (1 و 2)، صص 83-76.

    برگرن، برایان (1386). "مبانی مدیریت دانش" ، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.

    برگرن، برایان (1386). "اصول "، ترجمه منوچهر انصاری، تهران. موسسه کتاب مهربان نشر.

    حسن زاده، محمد. (1386). " مدیریت دانش. مفاهیم و زیر ساخت ها"، تهران، نشر کتابدار.

    حسینی، یعقوب (1385). "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در دانشگاه تربیت مدرس"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    رادینگ، الن. (1383). "موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات" ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران، انتشارات سمت.

    ربیعی علی، خواجوی زینب (1389). "استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران"، مجله رشد فناوری، شماره 6 (24)، صص 22 – 29.

    رهنورد، فرج الله، صدر، فاطمه، (1388). "رابطه ادراک فرهنگ تسهیم دانش کارکنان با عوامل سازمانی در دستگاه های دولتی". موسسه آموزش و پزوهش مدیریت دولتی، ماهنامه فراسوی مدیریت، شماره2 (8). صص 51 – 74.

    زارع، محسن (1387). "بررسی تاثیر توانمند سازها بر فرآیند های مدیریت دانش در پالایش نفت اصفهان"، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

    سرمد، زهره، عباس بازرگان، الهه حجازی. (1383)، روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگاه.

    سلسله، مینو (1385). "چرخه مدیریت دانش"، پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.

    سهرابی، بابک؛ دارمی، هادی (1389). "مدیریت دانش (با رویکرد MBA)"، تهران. انتشارات سمت،

    شهرکی، زهره (1388). " بررسی عوامل زمینه ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر

    صادقی، فرشته؛ صالحی ابیانه، سهیلا (1387). "ضرورت بکارگیری مدیریت در سازمان ها". ماهنامه صنعت برق، شماره 143. صص 16- 21.

    صلواتی عادل، حق نظر فرشته. (1388). "بررسی تحلیل عوامل زمینه ای موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در واحد های ستادی شرکت ملی نفت ایران". مجله فراسوی مدیریت، 3 (10)، صص 104 – 77.

    عسگری، ناصر. (1384). "رابطه عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ، تکنولوژی) وزارت کار و امور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

    فرجندی، مریم. (1389)، "تاثیر فرآیند اشتراک دانش بر قابلیت نوآوری سازمانی". پایان نامه برای درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    قانع بصیری، محسن (1373). "از اطلاعات تا آگاهی: نظریه تعادلات سه جزئی". تهران: انتشارات شرکت ساختمانی نو ساختمان.

    کرمانی القریشی، محمدرضا. (1383). "امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور، مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان"، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.

    مارکوارات، مایکل (1385)، "ایجاد سازمان یادگیرنده"، ترجمه: محمد رضا زالی، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.

    میر غفوری، سید حبیب الله (1387)، "بررسی و تجزیه و تحلیل موانع تسهیم دانش در سازمانهای دولتی، مطالعه موردی: سازمان های دولتی استان یزد"، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت. تهران.

    میرپور، سید سعید. (1388). "بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در ستاد نظارت استان بوشهر از دیدگاه مدیران و کارکنان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر.

    نوناکا، ایکوجیرو، هیروتاکا، تاکوچی. (1385)، "شرکت های دانش آفرین"، ترجمه علی عطافر و دیگران، قم: انتشارات سماء قلم.

    وردی نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا. (1392). "سیاست گذاری و مدیریت رسانه". تهران. انتشارات سمت.

    یوسفی، سجاد؛ مرادی، مرتضی؛ تیشه ورز دائم، محمد کاظم. (1389)، "نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش". دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، صص 23 – 36.

    منابع انگلیسی

    Albarran, A., Chan-Olmsted, S. & O.wirth, M., (2006), Handbook of media management and economics. Lawrence Erlbaum Associate publisher

    Angus, J., Patel, J., Hartley, J. (1998), "Knowledge management: great concept ... but what is it?", InformationWeek, No.673.

    Aurum Aybiike, Daneshgar Farhad, Ward James (2008). "Investigating Knowledge Management practices in software development organisations - An Australian experience." Information & Software Technology 50(6): 511-533

    Awad, E. M, Ghaziri, H.M, (2003). "Knowledge management", Pearson prentice Hall.

    Azlyn, A., (2011). "The Study of Barrier Factors in Knowledge Sharing: A Case Study in Public University", Management Science and Engineering.

    Beckman, T. (1998), "Knowledge management seminar notes", ITESM, Monterrey.

    Blair, D.C. (2002). "Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?" Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, (12) 1019-1028.

    Brent Gallup. R (2000). "Knowledge management system: surveying the landscape", Queen's university at Kingston.

    Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). "Working knowledge: How organizations manage what they know." Boston, MA: Harvard Business School Press.

    Debowski, Sh. (2006), "Knowledge Management." Milton: John Wiley & Sons.

    Epple, D., Argote, L. and Murphy, K., (1996). "An empirical investigation of themicro structure of knowledge acquisition and transfer through learning by doing", Operations Research, 44(1),77-86.

    Ghoshal, S. Bartlett, C. and Moran, p. (1999). "A new manifesto for management."

    Sloan Management review. 40(3), 9-20.

    Gupta.B, lyer.L.S and Aronson.J.E. (2000). "knowledge management practice and challenger, industrial management & data systems." 100(1), 17-21.

    Hariharan, Arun (2002). "Knowledge management: strategic tool, Journal of knowledge management practice", December edition.

    Hassard,J and Kelemen, M.(2002). "Production and consumption in organizational knowledge: The case of the paradigms debate, Organization", 9(2), 331.355.

    Holsapple, C. W., Jones, K. G. (2005). "Exploring Primary Activities of the Knowledge Chain. Knowledge and Process Management." 11(3), 155-174.

    Holsapple, C. W., Jones, K. G. (2009). "Knowledge Chain Activity Classes: Impacts on Competitiveness and the Importance of Technology Support. in Knowledge Management, Organizational Memory, and Transfer Behavior, Global Approaches and Advancements." New York and London: Information Science Reference.

    Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2000), "an investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations", Journal of Strategic Information Systems, 9, 235-61.

    Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2002), "Knowledge manipulation activities: results of a Delphi study", Information & Management, 39, 477-90.

    Hsiu-Fen Lin, (2007). "Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study", International Journal of Manpower, 28 (3/4), 315 - 332.

    Hubbard, 1. (1998). "Knowledge tools debate." Information week, 36,673.

    Jashapara, A (2001), "Knowledge management: An integrated approach", Prentice Hall.

    Jashapara, A. (2004). "Knowledge Management: An Integrated Approach", Harlow, Essex: Prentice Hall.

    Jayanthi Ranjan., (2011). "Study of sharing knowledge resources in business schools", Learning Organization, 18(2), 102 - 114.

    Joseph M. Firestone, Mark W. McElroy, (2003). "Origin of the knowledge lifecycle.

    Key Issues in the New Knowledge Management", Pp. 32-59.

    Ju, T.j., Sun, SY., Chao, P.j., WU, c.Y., (2009). "Knowledge sharing behavior or in E-communities: from the perspective of Transaction cost theory", World Academy of science, Enginnering and Technology. 53,150-155.

    Kakabadse, N., Kakabadse, A, Kouzmin, A (2003), "Reviewing the knowledge management literature: towards a taxonomy", Journal of Knowledge Management, 7(4),75-91.

    Kamal Kishore Jain, Manjit Singh Sandhu, Ir Umi Kalthom bte Ahmad (2011).

    "Knowledge sharing among public sector employees: evidence from Malaysia." International Journal of Public Sector Management. 24(3), 206-226.

    KUCZAT (2001). "Knowledge management Process model", technical research center of Finland.

    Lin, C. P. (2007). "To share or not to share: Modeling knowledge sharing using exchange ideology as a moderator." Personnel Review, 36(3), 457-475.

    Lin, H. F. (2007). "Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions." Journal of Information Science, 33(2), 135-149.

    Lodhi, S.A (2005) "Culture Based Knowledge Sharing Model, doctoral dissertation", National collage of Business Administration & Economics, Lohore, Pakistan

    Longstaff, T., Yacov Y. H. (2000). "Knowledge Management: A Requisite for Information Assurance." Retrieved January 1st, 2011 from

    http://www . cert.org/research/isw /isw2000/papers/5 2. pdf.

    Lynn, G.S & Morone, 1.G. & Poulson, AS (1996). "Marketing and Discontinuous innovation: the prob and learn process." California management review, 38, 8-37.

    Meadown, J. (2001).Undrestanding information, K, G.Saur, Munchen, p77.

    Murray G., (1999). "The knowledge management factbook", International data corporation report.

    Nahapiet, 1. & S. Ghoshal (1998). "Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review", 23(2), 242-266.

    NASA (2005), "project office system Engineer Earth, science project." Knowledge hut.

    Nonaka, I., Amikura, h., Kanai, T. & Kauamura, T. (1992). organizational knowledge creartion and the role of middle management. Annual conference of academy of management

    Nonaka, 1. (1994). "A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation, Organization Science." 5(1), 14-37.

    Nonaka, Ikujiro; H. Takeuchi & K. Umemoto. (1996). "A Theory of Organizational Knowledge Creation." International Journal of Technology Management, 11 (7/8), 833-845.

    Nonaka, 1. and Takeuchi, H. (1995). "The Knowledge-Creating Company", Oxford University Press, Oxford.

    Nonaka, I & Takeuchi.H. (1998). "The knowledge - creating company: how japanese companies create the dynamic of innovation newyork." Oxford university press.

    Pauline, D and Mason, D. (2002). "New Zealand Knowledge Management Survey:

    Barriers                    and                Drivers" ,                Available               online               at

    http://nzkm.sites.totall ydigita1.co .nzl assetsl survey. pdf

    Perrin, TC; (2005). "An analysis of knowledge integrator effectiveness in managing organizational knowledge school", Capella University.

    Phillips P W B, Ryan C D, (2004), "Knowledge management in advanced technology industries: an examination of international agricultural biotechnology clusters, Environment and Planning, Government and Policy." 22(2),217 - 232.

    Polanyi, M. (' ~ "\ "\). "The Tacit Dimension." Garden City: DOUBLEDAY.

    Raja Yaacob, Raja Ahmad Iskandar and Abdullah, Muhammad Ridhuan Tony Lim and Raja Yaacob, Raja Abdullah and M.A., Abdur-Rahman and Abu Bakar, Zulqarnain and Azelin, Mohamed Noor and abdullah, azrai (2011). "Knowledge Sharing in Organizations: Issues of Society and Culture, Problems and Challenges." International Journal of Basic & Applied Sciences, 11 (2), 41-46.

    Riege, A. (2005), "Three dozen knowledge sharing barriers managers must consider", Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35.

    Ruggles, R.L. (1997), "Tools for knowledge management: an introduction", in Ruggles, R. (Ed.), Knowledge Management Tools, Butterworth-Heinemann, Boston, MA, pp. 1-8.

    Sivan, yesha (2000). "Knowledge processes: Driving organizational practices knowledge", web Net journaL P, 265.

    Spector, 1.M & Edmonds, G.S (2002). "Knowledge management in instructional Design." Available at (http://www.eric.ed.gov.) (Accessed January 2011).

    Szulanski, G. and Jensen, R. 1. (2006), "Presumptive adaptation and the effectiveness of knowledge transfer." Strategic Management Journal, 27, 937-957.

    Tserng, H.p, Lin, YC. (2004). "Developing an activity-based knowledge management system for contractors." Automation in contraction, 13,781- 802.

    Tuomi, I (2002). "The future of knowledge management", lifelong learning in Europe, vol VII, Issue 2.


موضوع پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), نمونه پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), جستجوی پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), فایل Word پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), دانلود پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), فایل PDF پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), تحقیق در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), مقاله در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), پروژه در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), پروپوزال در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), تز دکترا در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), پروژه درباره پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), گزارش سمینار در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا), رساله دکترا در مورد پایان نامه دانش‌ آفرینی در سازمان‌ های رسانه‌ ای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه خبرگزاری ایسنا)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " تولید" چکیده: سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده این تحقیق به دنبال بررسی ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل کلیّه پرسنل بانک تجارت سراسر استان گیلان در ...

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با میزان کارآفرینی در مدیران باشگاه­های خصوصی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع پژوهش­های کمی و از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه­ی مدیران ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

ثبت سفارش