پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM

word 1 MB 30650 203
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش صنعتی- مالی

    چکیده

    ارزیابی عملکرد باعث می شود که عملیات ارزیابی به صورت بازخورد در اختیار سازمان قرار گرفته و مدیریت را از نقاط ضعف و قوت سازمان آگاه نماید؛ در نتیجه مدیریت سازمان را جهت نظارت و کنترل بهتر و همچنین برنامه ریزی مفیدتر برای آینده و تأمین نیازهای مشتریان جهت تولید و اشتغال یاری نماید. هدف از این پژوهش، بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمند ساز و معیارهای نتایج مدل جایزه کیفیت اروپا در معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران بوده است. بر این اساس الگویی را که متناسب با جایزه کیفیت اروپایی بومی شده جهت استفاده در معاونت برنامه ریزی شناسایی و تدوین کرده و بر اساس آن به ارزیابی روابط بین شاخص های مدل پرداخته شده است. با توجه به یافته های پژوهش، معیارهایی که برای ارزیابی عملکرد معاونت برنامه ریزی بدست آمده است، عبارتند از: 1- رهبری، 2- خط مشی- استراتژی، 3- کارکنان، 4- منابع - شراکت ها، 5- فرآیندها، 6- نتایج مشتریان، 7- نتایج کارکنان، 8- نتایج جامعه و 9 نتایج کلیدی عملکرد. برای سنجش عملکرد معاونت برنامه ریزی، برای هر یک از معیارهای مذکور با توجه به شاخص های هر یک، سؤالاتی تدوین شد تا روابط بین هر یک از معیارهای فوق را در معاونت برنامه ریزی مورد سنجش قرار دهد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه­ها، عملکرد معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران در رهبری چندان رضایت بخش نبوده است و کمترین رابطه را با دیگر معیارهای مدل داشته است و نتایج این تحقیق در مورد بعد رهبری با نتایج تحقیقات مشابه در این زمینه متفاوت بوده است و نقش رهبری را در ایجاد روابط همبستگی بین معیارها کمتر نشان می دهد. ولی در کل روابط به نسبت خوب و مثبتی بین معیارهای توانمند ساز و معیارهای نتایج در این بررسی وجود داشته است.

    مقدمه

    شاید پرآوازه ترین تحول در زمینه مدیریت در طی یکی دو دهه اخیر ارایه الگو و نظریه های مربوط به بهبود کیفیت فرآورده ها و خدمات و به طور کلی فعالیت ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی باشد. پیروزی چشم گیر ژاپنی ها در چند دهه گذشته و ظرفیت تحول آسای تولیدی و اقتصادی آنان همراه با ارایه کیفیت ممتاز فرآورده ها و خدمات، انگیزه اساسی حرکت در سمت تحول روندهای مدیریت برای دستیابی به کیفیت برتر و روشهایی که مسایل پیچیده سازمان های امروزی را پاسخگو باشد بوده است (مهربان،1387).

    مدیریت کیفیت جامع1 هرچند که بر پایه کارهای برخی از پیشگامان جنبش بهبود کیفیت مانند دمینگ2، جوران3، کرازبی4 و دیگران، در ژاپن، آمریکا و اروپا پدیدار شد، اما الگوی جامع آن به تدریج و با بهره گیری از نوآوری و مدیریت در زمینه های فنون کمّی و آماری ساختار و معماری نوین سازمان، فنون بهبود و بازسازی سازمان و الگوهای مشارکتی و توانا سازی کارکنان که پرداخته چند دهه گذشته بوده شکل گرفته است. امروزه سازمان های پیشرو با بهره گیری از الگوهای مدیریت کیفیت جامع به دستاوردهای استثنایی نائل شده اند که شاید نمونه برجسته آن رنسانس صنایع اتومبیل سازی آمریکا باشد که با 3 تا 5 سال تلاش و پیروی از روش های مدیریت کیفیت جامع پس ماندگی قابل توجه خود را از ژاپنی ها تا حد بسیار زیادی جبران کرده و دور نیست که در زمینه بسیاری از آنها پیشی بگیرند. مزیت عمده مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک روش فراگیر مدیریت، آینده درخشان آن به عنوان تعیین کننده اصلی سمت گیری جریان مدیریت نوین است.

     

     

    1-TQM (Total Quality Management)       2- Edwards Deming    3- Joseph Juran     4-Philip Crocby

    انجام و استحکام پایه های نظری، فنون و الگوهای کاربری این روند را می توان در نگرش سیستمی آن و استفاده از فنون و الگوهای گروهی و همین طور شیوه های پیشرو و فعال آن در بررسی و حل و فصل مشکلات سازمانی با تأکید بر فرآیندهای کار به عنوان محور اصلی جستجو کرد( زمردیان،1389).

    مدل های سرآمدی یا تعالی سازمان چارچوب هایی مبتنی بر علم، تجارب و نظریات مدیریتی هستند که مبنای اصلی آن مدیریت کیفیت جامع (TQM) بوده و مشخصات کلی یک سازمان متعالی را تعریف می کند. پیرو نظریه پردازان مفهوم سرآمدی یا تعالی سازمان و مدل های مربوطه، استفاده از این مدل ها در سطح جهان به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی فرصت های بهبود و اولویت بندی آنها به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است( شرطان،1388)؛ این استقبال به حدی بوده است که در اغلب کشورها برای جلب توجه عمومی و ایجاد انگیزه برای استفاده از آنها، این مدل ها به عنوان ارزیابی جوایز بهره وری، کیفیت و تعالی سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

    امروزه در بیش از 70 کشور جهان بر اساس مدل های تعالی سازمانی جوایزی با عناوینی چون جایزه کیفیت، جایزه بهره وری، جایزه تعالی سازمان، جایزه تعالی کسب و کار و جایزه تعالی عملکرد اهدا می شود. اثر بخشی استفاده از مدل تعالی چنان بوده است که حتی در کشور ژاپن که منشا جوایز کیفیت در سطح جهانی محسوب می گردد از سال 1996 جایزه کیفیت ژاپن، به موازات جایزه کیفیت دمینگ، ولی بر اساس مدل تعالی اهدا می گردد. از مشهورترین مدل های جایزه کیفیت جهانی می توان از جایزه دمینگ ژاپن، مالکوم بالدریج آمریکا و EFQM اروپا نام برد. در کشور ایران نیز از سال 1382 جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمان بر اساس مدل تعالی سازمان EFQM به اجرا درآمده است.

    لازم به توضیح است که ارزش مدل های تعالی سازمان نه به خاطر استفاده از آنها به عنوان مدل ارزشیابی شرکت ها در فرآیندهای اهدای جایزه، بلکه استفاده از آنها توسط مدیران و نظام های مدیریتی به عنوان ابزاری برای ایجاد یکپارچگی و تعالی در مدیریت کسب وکار است( توکلی،1390). بنابراین با توجه به اهمیت بخش مدیریت و برنامه ریزی در مدیریت کلان شهرهای ایران و به خصوص پایتخت آن تهران و با توجه به تغییرات سریع و پیچیده در نیازها و الزامات کیفی در راستای تکریم و احترام به حقوق شهروندی افراد در این پژوهش به بررسی روابط بین شاخص های معیار توانمندساز و نتایج مدل تعالیEFQM  در سازمان معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری شهر تهران به عنوان یکی از متولیان عرصه تعیین استراتژی های کلان در راستای ارتقای سطح حقوق شهروندی و حرکت به سمت جامعه مدرن و جهانی پرداخته شده است.

    در این فصل ابتدا به بیان مسأله تحقیق پرداخته و سپس به ترتیب به اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سؤالات و فرضیه های تحقیق، قلمرو تحقیق (زمانی و مکانی) و در نهایت به تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق پرداخته شده است. اهمیت این فصل از آن جهت می باشد که خواننده با مطالعه این فصل، به هدف محقق از انجام این تحقیق پی برده و با کم و کیف تحقیق از نظر زمانی و مکانی آشنا می گردد.

    بیان مسأله

    امروزه سازمان های بسیاری در کشورما در فرآیند جهانی شدن با چالش های بی شماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی و باقی ماندن در آن مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و رقابت پذیری سازمان ها نیازمند برنامه ریزی صحیح و همه جانبه برای استقرار سیستم های مدیریتی به منظور ارتقا بهره وری و کیفیت محصولات و خدمات متعالی است . برخی از این سیستم ها در ابعاد سازمانی مطرح می گردند و با تلاش مدیران و کارکنان بنگاه قابل برنامه ریزی و استقرار  هستند، اما برخی دیگر ابعاد مالی دارند و باید برنامه ریزان و مدیران بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور بدان بپردازد(EFQM،2010).

    استفاده از روش های علمی برای تعیین استراتژی های سازمان  و نیز استفاده از مدل های شناخته شده ای همچون مدل تعالی سازمانی EFQM برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها چند سالی است که درکشور ما رایج شده است با اجرای این مدل می توان از طریق خودارزیابی که به صورت دوره ای به اجرا گذاشته می شود به نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود سازمانی پی برد  و در مسیر بهبود مستمر و تعالی سازمان گام های بلند برداشت( شرطان،1388).

    آنچه در بحث EFQM مهم به نظر می آید تعیین میزان رابطه بین توانمندسازها و معیارهای نتایج، و همچنین شدت و ضعف این رابطه هاست، که کدام یک نقش مهمتری و کدام نقش کمتری در ایجاد نتایج ارزیابی در مدل تعالی EFQM دارند.

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    همزمان با تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایجاد شده در جوامع، سطح مطالبات شهروندان از نهادهای بخش عمومی، از جمله شهرداری ها افزایش یافته است. در نتیجه مدیران و مقامات ذی صلاح این قبیل نهادها همواره به دنبال ابزارهایی برای ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی خود و جلب رضایت شهروندان بوده اند (اسلامی،1389). که در این میان می توان از ابزار قوی و مطمئن کیفیت مثل مدل تعالی EFQM برای بهبود مستمر فرآیندها و کمک به حصول بهترین عملکرد و نتایج بهره مند شد. لذا سازمان ها برای اجرای موفق خود ارزیابی پیش از به کار بردن مدل EFQM در جهت تعالی سازی لازم است از نوع روابط بین مولفه های توانمند ساز و نتایج و همچنین بین هر مجموعه مطلع شده تا بتواند عوامل اصلی ایجاد نتایج و تعالی در سازمان خود را شناسایی نموده و بهتر بتواند مدل تعالی EFQM را در سازمان خود پیاده نماید.

    پس آنچه در این زمینه مهم می نماید بهبود عملکرد ها و فعالیت های درون شهرداری تهران جهت ارایه بهتر خدمات به شهروندان محترم می باشد که می بایست مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد. حال سؤالی که در اینجا مطرح می گردد این است که چگونه می توان مسیری را برای پیشرفت و تعالی شهرداری تهران بوجود آورد تا بتواند در عرصه جهانی و ملی به رقابت بپردازد؟ کدام دانش و آگاهی می تواند زمینه ساز تحول سازمانی و به تبع آن تحول ملی گردد؟ مدل تعالی سازمانی می تواند پاسخ گوی مناسبی به این سؤالات باشد. با توجه به نکاتی که به آنها اشاره گردید که حاکی از اهمیت روز افزون بخش برنامه ریزی و مدیریت شهری کلان شهر تهران به عنوان بخشی از سازمان های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ضرورت حرکت مدیریت کلان شهر تهران به سمت استفاده هر چه بیشتر از استانداردها و مدل های علمی بین المللی بیشتر نمایان می باشد در این راستا از مدل EFQM برای رسیدن به این منظور در این پژوهش استفاده شده است. از آنجا که مدل تعالی سازمان EFQM انعطاف پذیر است و ابعاد و نوع سازمان در اعتبار آن تأثیر ندارد بنابراین می توان از روش تحقیق این پژوهش برای کلیه سازمان استفاده نمود. مزایایی که در اثر استفاده از این مدل (در نتیجه بررسی روابط بین شاخص های مدل حاصل می شود) می توان برای سازمان ها بوجود آید عبارتند از( شرطان،1387):

    امکان ارزیابی کمی و  تعیین وضعیت موجود آن.

    امکان شناسایی فرصت های بهبود، نقاط قوت و ضعف سازمان و اولویت بندی برای اجرای پروژه های بهبود و همچنین نظارت بر روند و بهبود سرعت در مسیر تعالی سازمانی .

    امکان مقایسه با سایر سازمان های پیشرو در مورد هر یک از معیارها و مشخص کردن جایگاه سازمان در سطوح مختلف صنعتی، تجاری، ملی و بین المللی.

    امکان یادگیری از دیگر سازمان ها از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات برتر.

    امکان شناخت معیارهایی که بتوانمندی سازمان ها منجر می شوند که از این طریق نتایج بهتری عاید سازمان می گردد.

    امکان ایجاد تعادل وتوازن میان منافع کلیه ذینفعان از جمله مشتریان، جامعه، شرکای کاری، سهامداران، مالکان، قانونگذاران و....

    امکان تشخیص رویکردهایی که برای راهبری سازمان می تواند مفید باشد.

     

     

    اهداف تحقیق

    این تحقیق درصدد بوده تا با بررسی روابط درونی بین مؤلفه های معیارهای توانمند ساز و معیارهای نتایج مدل تعالی سازمانی EFQM سعی در شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر ایجاد این روابط و ارایه مدلی جهت درک بهتر، و نشان دادن عنصرهای حیاتی در مدل تعالی EFQM می باشد، تا مدیران بعد از شناسایی عوامل مؤثر، به طریق بهتر و مؤثرتری بتوانند از مدل EFQM استفاده نموده و در جهت رفع نیازها و بهبود کیفیت خدمات خود، مدل تعالی EFQM را پیاده سازی نماید.

    سؤال اصلی پژوهش که در این تحقیق  بررسی می شود عبارت است از:

    آیا رابطه معنی داری بین توانمندسازها و نتایج در مدل تعالی EFQM وجود دارد؟

    البته سؤالات ذیل نیز در دل تحقیق نهفته است.

    آیا هرگونه همبستگی بین معیارهای توانمندساز و نتایج وجود دارد؟

    در مجموعه معیارهای توانمندساز کدامیک بیشترین اثر را در ایجاد یک رابطه قابل توجه بین توانمندسازها و نتایج دارد؟

    در مجموعه معیارهای نتایج کدامیک بیشترین اثر را در ایجاد یک رابطه قابل توجه بین توانمندسازها و نتایج دارد؟

    1-5- فرضیه های تحقیق

    چون عملکرد شهرداری تهران از دیدگاه مدل تعالی سازمانی EFQM، شامل معیارهای توانمندساز: رهبری، خط مشی واستراتژی های کارکنان، منابع و مشارکت ها و فرآیند ها می باشد و ما در پی بررسی وجود یا عدم وجود رابطه آنها با معیارهای نتایج: نتایج کلیدی عملکرد، نتایج جامعه، نتایج مشتری و نتایج کارکنان هستیم؛ لذا فرضیات فرعی زیر مطرح می گردد:

    بین رهبری و کارکنان( افراد) رابطه مثبت وجود دارد.

    بین رهبری و منابع- شراکت ها رابطه مثبت وجود دارد.

    بین رهبری و فرآیندها رابطه مثبت وجود دارد.

    بین فرآیندها و خط مشی- استراتژی رابطه مثبت وجود دارد.

    بین فرآیندها و کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.

    بین فرآیندها و منابع- شراکت ها رابطه مثبت وجود دارد.

    بین کارکنان و خط مشی- استراتژی رابطه مثبت وجود دارد.

    بین کارکنان و نتایج کارکنان رابطه مثبت وجود دارد

    بین خط مشی- استراتژی و منابع- شراکت ها رابطه مثبت وجود دارد.

    بین خط مشی- استراتژی و نتایج مشتری رابطه مثبت وجود دارد.

    بین منابع- شراکت ها و نتایج جامعه رابطه مثبت وجود دارد.

    بین نتایج کارکنان و نتایج مشتری رابطه مثبت وجود دارد.

    بین نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد رابطه مثبت وجود دارد.

    بین نتایج مشتری و نتایج جامعه رابطه مثبت وجود دارد.

    بین نتایج مشتری و نتایج کلیدی عملکرد رابطه مثبت وجود دارد.

    بین نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد رابطه مثبت وجود دارد.

     

     

    1-6- تعریف مفهومی متغیرها

    جایزه کیفیت اروپا (EFQM)، 9 معیار به قرار زیر دارد که 5 معیار اول آن تحت عنوان شاخص های توانمند ساز بوده و از 4 معیار بعدی تحت عنوان شاخص های نتایج یاد شده است ( نجمی و حسینی، 1389):

    رهبری، 2- خط مشی و استراتژی، 3- مدیریت کارکنان، 4- منابع، 5- فرآیندها، 6- نتایج مشتری،

     7- نتایج کارکنان،8- نتایج جامعه، 9- نتایج کلیدی عملکرد.

    حال به تعریف هر یک از این معیارها که متغیرهای اصلی تحقیق ما است پرداخته می شود.

     رهبری1

    رهبران متعالی چشم انداز و مأموریت سازمان را تدوین و زمینه دستیابی به آنها را تسهیل می کنند. آنها ارزش ها و سیستم هایی را که برای دستیابی به موفقیت های پایدار سازمان مورد نیازند ایجاد کرده و آنها را با اعمال و رفتارهای مناسب خود اجرا می کنند. در دوره های تغییر و تحول سازمان، آنها ثبات در مقاصد را حفظ می کنند، هرجا که لازم باشد، این رهبران قادر به تغییر جهت گیری سازمان و ترغیب کارکنان به پیروی از آنها هستند(نجمی و حسینی،1387).

    خط مشی و استراتژی2

    سازمان های متعالی مأموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت می کنند، به اجرا در می آورند. خط مشی ها، اهداف و فرآیندها به منظور تحقق استراتژی ها تدوین و جاری می شوند.

    کارکنان3

    سازمان های متعالی تمامی توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی اداره کرده، توسعه بخشیده و از آن بهره می گیرند.

    1-Leadership     2-Policy and Strategy     3-People (Employees)

    آنها عدالت و برابری را ترویج کرده، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنها تفویض اختیار می کنند. این سازمان ها به گونه ای به کارکنان خود توجه کرده، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشویق و تقدیر قرار می دهند که در آنها انگیزه و تعهد برای استفاده از مهارت و دانششان در جهت منافع سازمانی ایجاد شود(امیری و سکاکی،1387).

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    فصل اول: کلیات                                                                                                                   

    1-1) مقدمه                                                                                                                       2

    1-2) بیان مساله                                                                                                                4

    1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                          5

    1-4) اهداف پژوهش                                                                                                          7

         1-4-1) هدف اصلی                                                                                                      7

         1-4-2) اهداف فرعی                                                                                                    7

    1-5)  فرضیه ها/پرسش­های پژوهش                                                                                  8

    1-6) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها                                                                            9

    فصل دوم: ادبیات موضوع

    2-1) مقدمه                                                                                                                    14

    2-2) بخش اول: مروری بر ادبیات تحقیق( پایه های نظری تحقیق)                                   15

    2-2-1) تعریف کیفیت                                                                                                15

    2-2-2) مدیریت کیفیت جامع                                                                                    17

    2-2-3) مبانی نظری جوایز کیفیت و بهره وری د رجهان                                         18

    2-2-4) ارکان فلسفی مدیریت کیفیت جامع                                                              18

                                                                                                                                                 

    2 -3) جوایز کیفیت                                                                                                         19

         2-3-1) تعریف جوایز کیفیت                                                                                     19

         2-3-2) گستردگی جوایز کیفیت                                                                               19

     2-4) مروری اجمالی بر انواع مختلف مدل ها و جوایز تعالی سازمانی                              20

         2-4-1) جوایز مالکوم بالدریج                                                                                         20

      2-4-1-1)  نقش اساسی معیارها                                                                                  20

            2-4-1-2) اهداف جایزه مالکوم بالدریج                                                                 20

             2-4-1-3) ارزش ها و مفاهیم جایزه مالکوم بالدریج                                                      21

             2-4-1-4)نقاط قوت و ضعف مدل بالدریج                                                                    23

             2-4-1-5)معیارهای جایزه مالکوم بالدریج                                                                    24

              2-4-1-6) الگو (چارچوب) معیارهای بالدریج                                                               26

         2-4-2) جوایز دمینگ ژاپن                                                                                       26

       2-4-2-1) کلیات مدل دمینگ                                                                             26

             2- 4-2-2)حوزه های اصلی در جایزه دمینگ                                                       27

       2-4-2-3) مزایای جایزه دمینگ                                                                           31

             2- 4-2-4)ویژگی های برندگان جایزه دمینگ                                                      31

     

    2-4-2-5) اهداف جایزه دمینگ                                                                              32

          2- 4-2-6)اصول/ ارزش ها                                                                                       33

          2- 4-2-7) الگو( چارچوب) معیارها                                                                          34

     2-4-3) جایزه کیفیت کانادا                                                                                           34

    2-4-3-1) اهداف                                                                                                     34

          2- 4-3-2)اصول و ارزش ها                                                                                      35

          2-4-3-3) معیارها                                                                                                    35

    2-4-4) جایزه کیفیت استرالیا                                                                                        36

         2-4-4-1) اهداف                                                                                                      36

         2-4-4-2)اصول و ارزش ها                                                                                        36

         2-4-4-3) معیارها                                                                                                     37

         2- 4-4-4) الگو(چارچوب) معیارها                                                                            39

    2-4-5) جایزه ملی کیفیت فرانسه                                                                                  39

         2-4-5-1) معیارها                                                                                                     39

         2-4-5-2)ترتیب اهدای جوایز کیفیت فرانسه                                                          40

         2-4-5-3) دستاوردهای جایزه ملی کیفیت فرانسه                                                   40

         2-4-5-4) الگو(چارچوب) معیارها                                                                             41

    2-4-6) جایزه کیفیت اروپا EFQM                                                                                42

         2-4-6-1)تاریخچه مدل تعالی سازمانی EFQM                                                        42

         2-4-6-2)اهداف                                                                                                       43

         2-4-6-3)اصول و ارزش ها                                                                                        43

         2-4-6-4) معیارها                                                                                                     43

         2-4-6-5)تاریخچه توسعه مدل تعالی اروپاییEFQM                                               44

         2-4-6-6)دیدگاه و مأموریت EFQM                                                                        45

         2-4-6-7)اعضا و نمایندگان EFQM                                                                          45

         2-4-6-8) مزایای به گارگیری مدل تعالی EFQM                                                     46

         2-4-6-9)اجزای اصلی در مدل تعالی EFQM                                                           46

         2-4-6-10)مفاهیم بنیادین تعالی                                                                              47

         2-4-6-11) سطوح مختلف سرآمدی در مفاهیم بنیادین EFQM                             52

         2-4-6-12)معرفی مدل                                                                                            53

         2-4-6-13)معیارهای مدلEFQM                                                                            56

              2-4-6-13-1) معیار رهبری                                                                                56

              2-4-6-13-2) معیار خط مشی- استراتژی                                                         57

              2-4-6-13-3)معیار کارکنان                                                                                57

              2-4-6-13-4) معیار منابع – شراکت ها                                                              58

              2-4-6-13-5)معیار فرآیندها                                                                              58

              2-4-6-13-6) معیار نتایج مشتری                                                                     59

              2-4-6-13-7) معیار نتایج کارکنان                                                                     63

              2-4-6-13-8) معیار نتایج جامعه                                                                        66

              2-4-6-13-9) معیار نتایج کلیدی عملکرد                                                          69

        2-4-6-14) سطوح سرآمدی در مدل EFQM و  فرآیند دریافت جایزه                     72

        2-4-6-15)اندازه گیری میزان برتری سازمان                                                           75

        2-4-6-16) نحوه شرکت در فرآیندهای جایزه ملی کیفیت                                       77

        2-4-6-17)روش های خود ارزیابی                                                                             78

        2-4-6-18)منطق رادار                                                                                              83

        2-4-6-19) ارتباط میان مفاهیم بنیادین سرآمدی و مدل سرآمدی EFQM             88

        2-4-6-20)مدل تعالی در کسب و کار کارنجی(KBEM)                                             89

            2-4-6-20-1) ارزش های مدل تعالی در کسب و کار کانجی                                  89

    2-5) بخش دوم (پیشینه تحقیق)                                                                                    91

         2-5-1) پیشینه تحقیق در مورد EFQM                                                                   91

         2-5-2)  مرور اجمالی بر تحقیق های انجام گرفته در ایران                                        92

        2-5-3) مروری بر تحقیق های انجام شده خارجی                                                       94

    2-6) نتیجه گیری                                                                                                         100

     

     فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1) مقدمه                                                                                                                     104          

    3-2) روش وقوع تحقیق                                                                                               104

         3-2-1) نوع و هدف تحقیق                                                                    104

    3-3) جامعه آماری                                                                                                         105

    3-4) نمونه آماری                                                                                                          106

         3-4-1) تعریف                                                                                                        106

         3-4-2) روش نمونه گیری                                                                                        107

    3-5)قلمرو تحقیق                                                                                                         107

         3-5-1) قلمرو موضوع تحقیق                                                                                 107

         3-5-2) قلمرو زمانی                                                                                                107

         3-5-3) قلمرو مکانی                                                                                               108

         3-5-2) قلمرو زمانی                                                                                                107

    3-6)ابزار گردآوری داده ها                                                                                            108

         3-6-1) ابزارها و مقیاس های اندازه گیری                                                               109

    3-7) تعداد سوالات پرسشنامه                                                                                     110

    3-8) سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش                                                                     110

        3-8-1) روایی ابزار سنجش                                                                                      111

        3-8-2) پایایی یا اعتبار پرسشنامه                                                                           111

    3-9) روش تحلیل داده­ها                                                                                              115

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1) مقدمه                                                                                                                  117

    4-2) بررسی اطلاعات جمعیت شناختی                                                                         117

         4-2-1)میزان سن پاسخ دهندگان                                                                          117

         4-2-2)جنسیت پاسخ دهندگان                                                                             118

         4-2-3) میزان تحصیلات پاسخ دهندگان                                                                119

         4-2-4) گرایش تحصیلی پاسخ دهندگان                                                                120

         4-2-5) سمت سازمانی پاسخ دهندگان                                                                   121

         4-2-6)سابقه خدمت( تجربه کاری) پاسخ دهندگان                                                122

    4-3) مدل مورد استفاده در پژوهش                                                                              123

         4-3-1) روش تعیین شاخص­های مدل                                                                     124

         4-3-2)روش تعیین ابعاد مدل                                                                                 125

    4-4) تجزیه و تحلیل سؤال­های تحقیق                                                                         126

         4-4-1) آزمون همبستگی پیرسون                                                                         129

              4-4-1-1) نتایج آزمون همبستگی پیرسون                                                      130

             4-4-1-2) تحلیل نتایج به تفکیک معیارها                                                         131

                4-4-1-2-1) معیار رهبری                                                                              131

                4-4-1-2-2) معیار فرآیندها                                                                           132

                4-4-1-2-3) معیار کارکنان                                                                             133

                4-4-1-2-4) معیارخط مشی- استراتژی                                                        134

                4-4-1-2-5) معیار منابع- شراکت ها                                                              135

                4-4-1-2-6) معیارنتایج کارکنان                                                                    135

                4-4-1-2-7) معیار نتایج مشتریان                                                                 136

                4-4-1-2-8) معیار نتایج جامعه                                                                      137

                4-4-1-2-9) معیارنتایج کلیدی عملکرد                                                         137

           4-4-2) تجزیه و تحلیل رگرسیون                                                                         138

           4-4-3) یافته های فرعی تحقیق                                                                           148

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1) مقدمه                                                                                                                     158

    5-2) مروری بر یافته های پژوهش                                                                                       158

         5-2-1) معیار رهبری                                                                                                   158

         5-2-2) معیارخط مشی- استراتژی                                                                                159

         5-2-3) معیار کارکنان                                                                                                  159

         5-2-4) معیار منابع- شراکت ها                                                                                    160

         5-2-5) معیار فرایندها                                                                                                 160

         5-2-6) معیار نتایج مشتریان                                                                                        161

         5-2-7) معیار نتایج کارکنان                                                                                         162

         5-2-8) معیار نتایج جامعه                                                                                            162

         5-2-9) معیار نتایج کلیدی عملکرد                                                                               163

    5-3) پیشنهادها                                                                                                               164

         5-3-1) رهبری                                                                                                           164

         5-3-2) خط مشی- استراتژی                                                                                       164

         5-3-3) کارکنان                                                                                                          165

         5-3-4)منابع – شراکت ها                                                                                            166

         5-3-5) فرایند                                                                                                            166

    5-4) محدودیت­ها                                                                                                             167

    5-5) پیشنهادها جهت پژوهش­های آتی                                                                               167

    منابع                                                                                                                                169

    پیوست­ها                                                                                                                                   175

    فهرست اشکال

    شکل 2 -1: چارچوب بالدریج                                                                                           22

    شکل2-2:  الگوی جایزه کیفیت بالدریج                                                                          26

    شکل2-3: الگوی جایزه کیفیت دمینگ                                                                           34

    شکل 2-4: الگوی معیارهای جایزه کیفیت استرالیا                                                         39

    شکل 2-5: مدل جایزه ملی کیفیت فرانسه و معیارهای آن                                             41

    شکل 2-6: اجزای اصلی مدل EFQM و ارتباط بین آنها                                                  47

    شکل 2-7: مدل تعالی سازمانی EFQM                                                                           53

    شکل 2-8: چرخه کیفیت دمینگ(PDCA)                                                                  55

    شکل 2-9:  هرم تعدیل یافته کانجی                                                                                89

    شکل 2-10: مدل فشرده تعالی کانجی                                                                            90

    شکل 2-11: هرم تعدیل یافته کانجی                                                                               52

    شکل 2-12: مدل فشرده تعالی کانجی                                                                            53

    شکل4-1: میزان سن پاسخ دهندگان                                                                           118

    شکل4-2: نمودار میله ای توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان                               119

    شکل 4-3: نمودار میله ای گرایش تحصیلی پاسخ دهندگان                                         121

    شکل4-4: نمودار میله ای درصد فراوانی سمت( پست) سازمانی پاسخ دهندگان         122

    شکل4-5 نمودار توزیع فراوانی تجربه کاری پاسخ دهندگان                                        123

    شکل4-6: مدل کلی روابط بینشاخص های تحقیق                                                        125

    شکل4-7: نمودار درصد فراوانی نحوه پاسخگویی به سؤالات تحقیق(طیف لیکرت)      127

    شکل 4-8: نمودار فراوانی نحوه پاسخگویی به سؤالات بخش توانمند ساز مدل             128

    شکل4-9: نمودار فراوانی نحوه پاسخگویی به سؤالات بخش نتایج مدل EFQM           128

    نبع:

    منابع فارسی:

    خاکی، غلامرضا(1383)،" مهندسی اخلاق در آموزش و تعالی سازمانی( باتأکید بر تحلیل مبانی مدل EFQM در اندیشه مولانا) "، مجله تدبیر، 153: 31-23.

    توکلی مقدم، رضا؛ حسنعلی، سید نادر(1380)، "طراحی الگوی ملی جهت ارتقای کیفیت"، فصلنامه مدیریت دولتی، 53: 89-75.

    شایق، رضا (1384)" آشنایی با تعالی سازمانی و خود ارزیابی"، دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، جهاد دانشگاهی.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1377)، "روش تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ دوم، تهران، انتشارات آگاه.

    دلاور، علی(1383)،" روش های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی"، تهران، انتشارات پیام نور.

    عالم تبریز، اکبر؛ محمد رحیمی، علیرضا (1388)، " رویکرد های مدیریت تولید و عملیات در ارزیابی و بهبود فرایند کسب و کار"، تهران، انتشارات  شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

    جلوداری ممقانی، بهرام،1385" تعالی سازمانی EFQM"، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران،چاپ دوم.

    راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل تعالی EFQM ،گردآورنده: دانشگاه علوم و تکنولوژی منچستر،ترجمه امیری، محمدرضا، سکاکی، محمدرضا، تهران، انتشارات سرآمد، چاپ اول،1387.

    اسلامی، جواد، 1389" ارزیابی سازوکارهای ارتقای پاسخگویی و شفافیت مدیریت شهری"   فصلنامه اقتصاد شهر،سال دوم، شماره 5، 44-55.

    مؤمنی، منصور، 1389" تحلیل داده های آماری با استفاده از SPSS"، تهران، کتاب نو، چاپ سوم.

    نجمی، منوچهر، حسینی، سیروس، 1389"مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل"، تهران، انتشارات سرآمد.

    نجمی، منوچهر، حسینی، سیروس، 1387"مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل"، تهران، مؤسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، چاپ هفتم.

    نجمی، منوچهر و حسینی، سیروس (1382)" مدل سرآمدی EFQM : از ایده تا عمل (بر اساس ویرایش 2003) "، تهران: روناس.

    عباس زادگان، محمد(1384)،" کاربرد آمار در مدیریت"، چاپ چهارم، ، تهران، انتشارات سهامی انتشارات.

    علاقه مند، علی(1375)،" مدیریت عمومی"، تهران، انتشارات روان.

    مجیبی میکلایی، تورج (1385)،" ارائه الگوی جامع ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی" رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و تحقیقات.

    کریمی، تورج (1384)، " مطالعه تطبیقی مدلهای ارزیابی عملکردسازمانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    توکلی، غلامرضا، بهشتی پور، بهنام، 1390 " مدل تعالی و سرآمدی EFQM-2010"، تهران، انتشارات رسا.

    تعالی سازمان ها، الگوی تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM، گردآورنده: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت(EFQM) ترجمه گرامی، محمدرضا و نور علیزاد، حمیدرضا، تهران، انتشارات سرآمد ، خرداد 1388.

    ریاحی، بهروز " جوایز کیفیت، مدل های برتری جویی و سرآمدی " تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1385.

    ریاحی، بهروز" آشنایی با جایزه کیفیت ایران بر مبنای مدل تعالی سازمان EFQM" تهران مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران،1383.

    نداف، نیما" ارزیابی عملکرد ، تعیین شکاف و ارائه راهکارهای بهبود بر اساس مدل تعالی سازمان EFQM برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" به راهنمایی دکتر محمدرضا شجاعی، و استاد مشاور دکتر اکبر عالم تبریز، پایان نامه( کارشناسی ارشد) مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تابستان 1390.

    شریفی، کوکب، " طراحی و استقرار سیستم ارزیابی عملکرد با رویکرد BSC در مرکز تحقیقات و برنامه ریزی" به راهنمایی محمود البرزی، استاد مشاور محمد ابراهیم محمد پورزندی،1387.

    شرطان، رضا" بررسی تأثیر اجرای مدل تعالی EFQM در عملکرد صنعت برق کشور" به راهنمایی دکتر اکبر عالم تبریز و استاد مشاور دکتر ایرج نوری، پایان نامه( کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد واحد اراک، تابستان 1388.

    دهقانی سریزدی، محمد و همکاران، (1387)" تحلیل مدل تعالی EFQM با استفاده از سیستم های دینامیکی" فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 65.

    رضائیان، علی؛"مبانی سازمان و مدیریت"، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها( سمت)،1385.

    ب) منابع خارجی:

    Alsarayreh B. & Khudair H. (2012)" Structural Equation Modeling Analysis between Enabler and Results in EFQM Model; a Case Study in Vocational Training Corporation in Jordan" International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ,  Volume-1, Issue-3, August 2012.

    Kaplan R.S. and Norton D.P.(2003)" Translation strategy into action-The balanced Scored” Harvard Business School Press, Boston, Mass, USA.

    Hamidzadeh M.R. & Aminzadeh S. (2005) "The study, total Quality Management Promotion in Ahwaz Pipe Mills based on EFQM Models".

    Sadeh E & Chettiar Arumugam  V .(2010)" Interrelationships among EFQM Excellence Criteria in Iranian Industrial SMEs" European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences - Issue 19 (2010).

    Asghari Zade E. and Safari H. et al" Canonical Correlation Analysis between Enabler and Results in EFQM Model; a Case Study in TAVANIR Company in Iran" European Journal of Social Sciences – Volume 21, Number 3 (2011.(

    Trucelo I. & others (2005)"EFQM ( European Foundation for Quality Management ) and Libraries :an organizational Challenge for improving the provided services. EAHIL Workshop.

    EFQM Excellence model" A brief introduction to EFQM Excellence model"  Ley Hill Solution co.(2010).

    Emanti (2011) “ An introduction to the EWQMS "water and Environment Engineering Services, Department of water Affairs.

    Michalaska J .(2008) " using the EFQM Excellence Model to the Process assessment "  journal of Achievement Materials and Manufacturing Engineering ; Volume 27, Issue 2.

    J. Carlos Bou-Llusar, Ana B. Escrig-Tena, Vicente Roca-Puig, Inmaculada Beltrán-Martín, (2005) "To what extent do enablers explain results in the EFQM excellence model?: An empirical study", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 22 Iss: 4, pp.337 – 353

    Tutuncu, Ozkan and Deniz Kucukusta.(2008 (.Canonical correlation between job satisfaction and EFQM businessexcellence model. Springer Science & Business Media B .V; Qual Quant; DOI: 10.

    Calvo-Mora, A., Leal, A.G. and Roldán, J.L. (2005), “Relationships Between the EFQM ModelCriteria: a

    Study in Spanish Universities, Total Quality Management & Business Excellence, Vol.16 No. 6, pp. 741-770.

    Stewart, A. (2003), “An investigation of the suitability of the EFQM Excellence Model for a pharmacy

    department within an NHS Trust”, International Journal of Health Care Quality Assurance,Vol. 16 No. 2, pp. 65-76.

    Tarí, J.J. (2006), “An EFQM model self-assessment exercise at a Spanish university”,Journal of Educational Administration, Vol. 44 No. 2, pp. 170-188.

    Samuelsson, P. and Nilsson L.-E. (2002), “Self-assessment practices in large organisations: Experiences from using the EFQM excellence model”, International Journal of Quality & Reliability Management; Vol. 19 No. 1, pp. 10-23.

    Rusjan, B. (2005), “Usefulness of the EFQM Excellence Model: Theoretical explanation of some conceptual and methodological issues”, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 16, No. 3, pp. 363-380.

    Osseo-Asare A.E.; Longbottom, D. and Murphy, W.D. (2005), “Leadership best practices forsustaining quality in UK higher education from the perspective of the EFQM Excellence Model”, Quality Assurance in Education, Vol. 13 No. 2, pp. 148-170.

    Jöreskog, K.G. and Sörbom, D., 1995. LISREL 8. Scientific Software International, Inc., Chicago.

    Baldrige National Quality Program (2011), Criteria for Performance Excellence, National Institute of Standards and Technology, United States Department of Commerce.

    Iran National Productivity & Excellence Award (2011),Guidelines for Applicants, Saramad Publishing.

    Moeller, J., Breinlinger-o Reilly, J., & Elser, J. (2000).Quality Management in German health care- The EFQM Excellence Model. International Journal of Health Care Quality Assurance, 13, 254-258.

    Jackson, S. (1999). Achieving a culture of continuous improvement by adopting the principles of self assessment and business Excellence. International Journal of Health Care Quality Assurance, 12, 59-64.

    Nabitz, U. W., & Klazinga, N. S. (1999). EFQM approach and the Dutch Quality Award. International Journal of Health Care Quality Assurance, 12, 65-70.

    Vernero, S., Nabitz, U., Bragonzi, G., Rebelli, A., &Molinari, R. (2007). A two-level EFQM self-assessment in an Italian hospital. International Journal of HealthCare", Quality Assurance, 20, 215-231.

    Jayamaha, N. P., Grigg, N. P., & Mann, R. S. (2008). Empirical validity of  Baldrige criteria: New Zealand evidence. International Journal of Quality & ReliabilityManagement, 25, 477-493.

    Bou-Llusar, J. C., Escrig-Tena, A. B., Roca-Puig, V., & Beltra´n-Martı´n, I. (2005). To what extent do enablers explain results in the EFQM excellence model? An empirical study. International Journal of Quality & Reliability Management, 22, 337-353.


موضوع پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, نمونه پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, جستجوی پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, فایل Word پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, دانلود پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان ارتباط بین معیارهای توانمندساز و معیارهای نتایج مدلEFQM

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت دولتی گرایش : "مالی " بررسی عوامل چالشی سازمان به عنوان یکی از اقدامات مفید و اولیه شناسائی آسیب هاو نقاط ضعف فرایندهای سازمانی برای سازمان‌هایی که به تعالی می اندیشندمیباشد، لذا استفاده از الگوهایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمانها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده این تحقیق به دنبال بررسی ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل کلیّه پرسنل بانک تجارت سراسر استان گیلان در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت است. بنابراین از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان گروه های آموزشی اداره آموزش و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت گاز استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت گاز استان مازندران به تعداد 459 نفر و نمونه آماری شامل 329 نفر از کارکنان این شرکت می باشد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده ...

پایانامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری فصل اول طرح تحقیق مقدمه هدف از ارایه این فصل ، طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق، ارائه فرضیه و تعیین اهداف تحقیق است که متعاقب آن ادبیات موضوع و روش انجام تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت مشکلات پیش روی تحقیق عنوان می‌گردد. این فصل، در حقیقت، هدایت و جهت گیری پایان نامه را تا نتیجه گیری بعهده دارد. 1-1- طرح مسأله و ضرورت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضرتعیین ارتباط بین مشارکت در ورزش‌های تفریحی و ابعاد سرمایه‌اجتماعی در جوانان 29-15 سال شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای انجام شد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، بخش سوم پرسشنامه جامع فعالیت جسمانی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضرتعیین ارتباط بین مشارکت در ورزش‌ های تفریحی و ابعاد سرمایه‌ اجتماعی در جوانان 29-15 سال شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای انجام شد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، بخش سوم پرسشنامه جامع فعالیت جسمانی ...

رشته: روانشناسی عمومی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی­، بود. بدین منظور از بین 3286 دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده در پیشروی به سمت تعالی مشکلات و موانع زیادی آشکار می شوند که این مساله ،اهمیت توجه به ارزیابی را نشان می دهد، ارزیابی عملکرد سازمان به طور جامع در خور اعتماد همواره یکی از دغدغه های اصلی ذینفعان و مدیران سازمان می باشد زیرا ارزیابی عملکرد می تواند باعث آگاهی از میزان پیشرفت در بهبود عملکرد هر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی چکیده یکی از دلایل موفقیت سازمان های بزرگ این است که آنها کارکنانی دارند، فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌نمایند؛ یعنی آنها کارکنانی دارندکه رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند. پژوهش حاضر توصیفی و با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق درک عدالت ...

ثبت سفارش