پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی

word 1 MB 30717 204
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش:  بازاریابی

    چکیده

    عصر حاضر با هیچ بک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست. ویژگی غالب این عصر دانش مداری، اطلاعات محوری و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این حقیقتی است که فضای کسب و کارها را دربرگرفته است و بیانگر پیچیدگی بازارهای جهانی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی است. سازمان ها برای مصون ماندن از نیروهای محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چاره ای جز کسب و استفاده از مزیت رقابتی ندارند.بنابراین مزیت رقابتی مساله ای است که باید تمام سازمان های فعال در عرصه بازار به آن توجه کنند. در اقتصاد نوین، تولید ثروت و رشد اقتصادی عمدتا از دارایی های نامشهود به خصوص سرمایه فکری سرچشمه می گیرد.بر همین اساس برای کشوری همچون ایران که در سند چشم انداز 20 ساله خود قصد دارد گوی رقابت در اقتصاد و تجارت از همسایگان خود برباید، باید اقتصاد مبتنی بر دانش ابزاری راهبردی تلقی شود. یکی از فعالیت هایی که در جهت تحقق اقتصاد دانش محور باید صورت گیرد، توجه به نظام بانکی کشور است. علاوه بر این امروزه بانک های پیشرو سعی می نمایند که از طریق ارضا کردن عوامل پر اهمیت برای مشتریان به بهترین نحو ممکن، سودآوری خود را افزایش دهند. اما بسیاری از بانک ها از روش های کاربردی بازاریابی خدمات خود غافل شده اند. در بازار کسب و کار امروزی تنها سازمان هایی می توانند در میدان رقابت باقی بمانند که خود را با این تغییرات همسو ساخته اند. بانک ها به دو دلیل روش های نوین را جایگزین عملکردهای سنتی شعبه می کنند: اولا: ایجاد و نگهداری شعبه به علت هزینه سربار بالایی که دارد. ثانیا: فن آوری و نوآوری نوعی تمایز و مزیت رقابتی برای بانک ها محسوب می شود. لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری می باشد. مطالعات مختلف بیانگر این است که متغیرهای سرمایه فکری، کارآفرینی و قابلیت ها می توانند در ایجاد مزیت رقابتی اثرگدار باشند که در این تحقیق به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند. مدل این تحقیق براساس مدل های لی و هسیه(2010)، باتانی و الزوابی(2011)، زرنلر و همکاران (2008) و میچالسکی و همکاران (2008) طراحی شده است. جنبه نوآوری در این تحقیق تبیین مزیت رقابتی بانک های استان گیلان می باشد. مزیت رقابتی براساس سازه های کیفیت، زمان و هزینه، سرمایه فکری براساس سازه های سرمایه ساختاری، انسانی و مشتری، کارآفرینی براساس سازه های پیشگامی، نوآوری و ریسک پذیری، قابلیت ها براساس سازه های نوآوری و بازاریابی می باشند. هدف کلی این تحقیق، طراحی و آزمون مدل علی، جهت تبیین مزیت رقابتی پایدار در بانک های استان گیلان می باشد. جامعه آماری این تحقیق بانک های خصوصی و دولتی در استان گیلان در تابستان 1392 می باشد. نمونه­گیری با استفاده از روش تصادفی انجام گردید. حجم نمونه 170 تعیین شد. روش این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمع­آوری داده­ها، توصیفی است. روش گردآوری داده­ها و اطلاعات، میدانی و نیز ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسشنامه­­ی استاندارد می­باشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار لیزرل بوده است. در نهایت با آزمودن فرضیه­ها، نتایج تجزیه و تحلیل­ها نشان می­دهد که بین مزیت رقابتی و کارآفرینی، قابلیت ها و سرمایه فکری رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین سرمایه فکری با کارآفرینی، سرمایه فکری با قابلیت ها، کارآفرینی با قابلیت ها ارتباط مثبت وجود دارد.

     

    واژگان کلیدی : مزیت رقابتی، سرمایه فکری، کارآفرینی، قابلیت ها، مدل­یابی معادلات ساختاری

    مقدّمه

    برای رشد و سودآوری واقعی شرکت ها، شایستگی های نقش مهم دارند. به طوری که  باعث ایجاد مزیت رقابتی[1] برای آن ها می شود.کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمی شود، بلکه بایستی سازمان ها با تفکر و طراحی چهارچوب های علمی در این راستا حرکت کنند. محصولات برجسته، فن آوری پیشرفته و مانند آن، اگر در خلق مزیت رقابتی موثر نباشند، هیچ اثری در موفقیت شرکت نخواهند داشت ( حمیدی، 1387، ص ص7-6 ). با این توضیحات می توان گفت مفهوم مزیت رقابتی، توانایی شرکت ها در جذب نظر مشتریان نسبت به رقبا با تکیه بر قابلیت ها و ظرفیت های سازمان است به طوری که رقبا قادر نباشند به طور هم زمان به تحقق این ارزش ها و ایجاد جایگزین برای آن اقدام کنند( مومنی، 1388، ص80 ).این مزیت می تواند در هریک از عناصر آمیخته بازاریابی[2] وجود داشته باشد.

    ایده مزیت رقابتی پایدار در سال 1984 زمانی ظهور پیدا کرد که نشان داده شد که انواع مختلفی از استراتژی ها به ایجاد مزیت رقابتی کمک می کند. توضیح واقعی مزیت رقابتی در سال 1985 توسط پورتر[3] بیان شد که گفته شد انواع مختلف استراتژی های رقابتی شرکت ها که شامل تمرکز، تمایز و هزینه پایین می باشد موجب به وجود آمدن مزیت رقابتی پایدار خواهد شد.هرچند منابع کهن مزیت رقابتی مانند ظرفیت های تولید، آزمایشگا ه ها، دسترسی به منابع مالی، کانال های توزیع یا صرفه مقیاس، ضروری اند اما امروزه برای کامیابی در دنیای کسب و کار کافی نیست( معصومی، 1390، ص128). به طور مثال هم اکنون موضوع سرمایه فکری در سازمان های امروزی به یکی از موضوعات اساسی و محوری تبدیل گردیده و سازمان ها برای رسیدن به بهره وری[4] بیشتر و حفظ   و بقا خود بایستی به شناسایی و ارزیابی این سرمایه ها بپردازند ( رفیعی، 1390، ص ص 125-123).

     تغییر در محیط بیرونی سازمان ها به خصوص بانک ها از قبیل رشد روزافزون علم و فن آوری، جهانی شدن، مقررات زدایی و ورود موسسات مالی جدید نیز، سبب شده تا صنعت بانکداری بسیار رقابتی شود. بانک ها به عنوان موسسات ادامه دهنده خدمات مالی به نظام مشتری محور[5] و نه محصول محور[6] روی آورده اند. نوآوری به عنوان استفاده از دانش برای ارایه یک محصول یا خدمت جدید که مورد تقاضای مشتریان است تعریف می شود. ( فکور، 1387، ص39 ). لذا توجه به نوآوری سازمانی به عنوان یک شایستگی کلیدی متمایز سازمان در جهت تامین و تضمین مزیت رقابتی ضرورت پیدا نموده است ( عقیقی، 1385، ص3). امروزه گرایش به کارآفرینی، یکی از استراتژی های جدید در سازمان ها محسوب می شود تا با تقویت نوآوری، ابتکار عمل و ریسک پذیری، شرایط ورود موثر بانک ها به فرآیند کارآفرینی فراهم شود. با وجود این، خدمات نظام بانکی کشور از تنوع، کیفیت و سرعت لازم برخوردار نیست و در فرآیند تجهیز منابع و تخصیص آن و نیز خدمات رسانی به مشتریان با ناکارآمدی مواجه است. برای برطرف کردن مسایل نظام بانکی، ایجاد بسترها و زمینه های مناسب برای افزایش کارآفرینی[7] می تواند الگویی اثربخش برای دستیابی به نوآوری، ارائه محصولات جدید و در نهایت، بهبود کیفیت خدمات رسانی باشد. لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری می باشد.

     

     

    1 2) بیان مساله

    عصر حاضر با هیچ یک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست.ویژگی غالب این عصر دانش مداری[8] که شامل اطلاعات محوری[9] و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این واقعیتی است که فضای کسب و کار[10] را در برگرفته است و بیانگر پیچیدگی روزافزون بازارهای جهانی[11] و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و خدماتی است ( باقری ، 1391، ص5 ).سازمان ها برای مصون ماندن از نیروهای محیطی[12] و نیز سازگاری با الزامات رقابتی ، چاره ای جز کسب و استفاده از مزیت رقابتی[13] ندارند. بنابراین مزیت رقابتی مساله ای است که باید تمام سازمان های فعال در عرصه بازار به آن توجه کنند. مزیت رقابتی عاملی است که یک سازمان با آن قادر است یک وضعیت دفاعی یا حمله ای در برابر رقبایش ایجاد کند و شامل قابلیت هایی[14] می باشد که به یک سازمان امکان می دهد خودش را از رقبایش متمایز کند (Li et al,2006,p111 ).پورتر[15] معتقد است مزیت رقابتی از طریق ایجاد ارزش برای مشتریان تحقق می یابد و ارزش نیز با ارایه کالا و خدمات متمایز[16] از رقبا و بهای تمام شده [17]کمتر تجلی می یابد .( باقری ، 1391،ص5). بررسی وضعیت شرکت های ایران گویای آن است که پایین بودن مزیت رقابتی باعث عقب ماندن آن ها در محیط رقابتی شده که این مشکل روز به روز در حال گسترش است . با توجه به ساختار رقابتی در صنایع مختلف ، شرکت ها باید در پی آن بوده که با تقویت موضع رقابتی به طراحی استراتژی هایی که باعث به وجود آمدن مزیت رقابتی برایشان می شود بپردازند.تا اوایل دهه 1950 ، عامل اصلی عقب ماندگی و عدم مزیت کشورهای در حال توسعه را عمدتا کمبود سرمایه های مالی و فیزیکی می دانستند. در اقتصاد نوین ، تولید ثروت و رشد اقتصادی عمدتا از دارایی های نامشهود به خصوص سرمایه فکری [18] سرچشمه می گیرد.بر همین اساس برای کشوری همچون ایران که در سند چشم انداز 20 ساله خود قصد دارد گوی رقابت را در اقتصاد و تجارت از همسایگان خود برباید ، باید اقتصاد مبتنی بر دانش[19] ، ابزاری راهبردی تلقی شود. یکی از فعالیت هایی که در جهت تحقق اقتصاد دانش محور باید صورت گیرد ، توجه به نظام بانکی کشور است .

     از کاستی های نظام بانکی کشور ، ساختار دولتی و حجم عظیم آن است که سبب شده چنان که شاید و باید به شاخص های غیر مالی و در راس آن ها به سرمایه فکری توجهی صورت نگیرد.در بحث ساختاری ، کاهش تصدی دولت و کوچک کردن اندازه آن و در عین حال ارتقای نیروهای کیفی از اقداماتی است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.هرچند گام هایی در حوزه ی کارآفرینی[20] و قابلیت ها در بانکداری کشور برداشته شده است ، اما به نظر نمی رسد که این اقدامات از انسجام و ارتباط کافی برخوردار باشند. بنابراین بانک ها باید دارایی های خود را از نو طبقه بندی کنند.بانک ها باید درک کنند که چگونه سرمایه فکری می تواند اهداف راهبردی آن ها را محقق سازد.این امر مستلزم کمی کردن سهم سرمایه فکری در ارزش سازمان است. با توجه به تفاوت سطح نظام بانکی ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و نقصان شرایط رقابت بانکداری و هم چنین ، تازه تاسیس بودن بانک های خصوصی ، بهره گیری از سرمایه فکری و دانش روز ، عرصه گسترده ای است ( شجاعی ، 1388، ص108).

    با توجه به افزایش رقابت در صنعت بانکداری[21] ، بانک ها برای باقی ماندن در صحنه رقابت نیاز دارند که براساس قابلیت ها به مشتریان خدمات متمایزی ارایه دهند . امروزه بانک ها ی پیشرو سعی می نمایند که از طریق کارآفرینی به بهترین نحو ممکن ، سودآوری خود را افزایش دهند. اما بسیاری از بانک ها از روش های کاربردی بازاریابی خدمات خود غافل شده اند ( عارف نژاد ، 1390، ). در کل در بازار کسب وکار امروزی تنها سازمان هایی می توانند در میدان رقابت باقی بمانند که خود را با این تغییرات همسو سازند . در این میان بانک ها به عنوان سازمان های ارایه دهنده خدمات مالی از این قاعده مستثنی نیستند. بانک ها به دو دلیل روش های نوین را جایگزین عملکردهای سنتی شعبه می کنند،اولا ایجاد و نگهداری شعبه به علت هزینه سربار بالایی که دارد.ثانیا، فن آوری و نوآوری[22] نوعی تمایز و مزیت رقابتی برای بانک ها محسوب می شود ( فکور ، 1387 ، ص35 ). لذا این تحقیق متمرکز بر تبیین مزیت رقابتی پایدار در نظام بانکداری در قالب یک مدل علی می باشد.

     

     

    1 3) اهمیت و ضرورت تحقیق

    چالش اصلی مدیریت استراتژیک[23] این بوده است که چرا بنگاه ها در محیط و بازار متفاوت از هم عمل می کنند. پاسخ اساسی به این سوال در واقع به مزیت رقابتی بنگاه مربوط می شود. مزیت رقابتی زمانی حاصل می شود که خریدار بیشترین ارزش ادراکی را نسبت به انتخاب های دیگر به دست آورد( سید جوادین و همکاران ،1388 ،ص1).آن چه در دنیای امروز شرکت ها و سازمان ها را با دنیای چند دهه قبل آن ها متمایز می کند ، محیط ناپایدار و پیچیده ، رقابت فزاینده ، تغییرات و تحولات سریع ، پیشرفت های تکنولوژیکی ، توسعه روز افزون ارتباطات و مبادلات سریع اطلاعات است.هرچند منابع کهن مزیت رقابتی مانند ظرفیت های تولید ، آزمایشگاه ها ، دسترسی به منابع مالی ، کانال های توزیع یا صرفه مقیاس ، ضروری اند اما امروزه برای کامیابی در دنیای کسب و کار کافی نیست ( معصومی ، 1390،ص 128 ). موضوع سرمایه فکری در سازمان های امروزی به یکی از موضوعات اساسی و محوری تبدیل گردیده و سازمان ها برای رسیدن به بهره وری[24] بیشتر و حفظ و بقا خود بایستی به شناسایی و ارزیابی این سرمایه ها بپردازند ( رفیعی ، 1390 ، صص 125-123 ). تغییر در محیط بیرونی بانک ها از قبیل رشد روز افزون علم و فناوری ، جهانی شدن ، مقررات زدایی و ورود موسسات مالی جدید ، سبب شده تا صنعت بانکداری بسیار رقابتی شود. بانک ها به عنوان موسسات ادامه دهنده خدمات مالی باید به نظام مشتری محور[25] و نه محصول محور[26] روی آورند. نوآوری به عنوان استفاده از دانش برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید که مورد تقاضای مشتریان است تعریف شده است ( فکور ، 1387، ص39). لذا توجه به نوآوری سازمانی به عنوان یک شایستگی کلیدی متمایز سازمان در جهت تامین و تضمین مزیت رقابتی ضرورت دارد ( عقیقی ، 1385 ،ص3). با افزایش سریع تحولات و گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی ، توجه به استراتژی های جدید برای استفاده بهینه از فرصت ها و ارزش های جدید ، نطام بانکی را بیش از پیش ملزم به تحول نموده است و امروزه گرایش به کارآفرینی ، یکی از استراتژی های جدید در سازمان ها محسوب می شود تا با تقویت نوآوری ، ابتکار عمل و ریسک پذیری[27] ، شرایط ورود موثر بانک ها به فرآیند کارآفرینی فراهم شود. با وجود این ، خدمات نظام بانکی کشور از تنوع ، کیفیت و سرعت لازم برخوردار نیست و در فرآیند تجهیز منابع و تخصیص آن و نیز خدمات رسانی به مشتریان با ناکارآمدی مواجه است. برای برطرف کردن مسائل و چالش های نظام بانکی ، ایجاد بسترها و زمینه های مناسب برای افزایش گرایش به کارآفرینی می تواند الگویی اثربخش برای دستیابی به اهداف نوآوری ، ابتکار عمل و ارائه محصولات و فرآیندهای کاری جدید و در نهایت ، بهبود کیفیت خدمات رسانی محسوب شود ( عباس زاده ، 1390 ، ص10).

     

     

    1-4) سوال اصلی تحقیق

    در این تحقیق با استفاده از مدل علی سعی در پاسخ به سوال اصلی تحقیق شده است. سوال اصلی تحقیق این است که چه عواملی با مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری مرتبط می باشند؟   

     

                                        

    1 5) اهداف تحقیق

    هدف اصلی این تحقیق تبیین مزیت رقابتی پایدار در بانک های استان گیلان می باشد. همچنین اهداف این تحقیق را می توان به دو صورت علمی و کاربردی طبقه بندی کرد که عبارتند از:

     

    الف) اهداف علمی: در این راستا می توان اهداف علمی زیر را نام برد:

    توصیف متغیرهای تحقیق شامل مزیت رقابتی، کارآفرینی، سرمایه فکری و قابلیت ها

    تعیین ارتباط بین مدل ها در قالب یک مدل علی

    آزمون مدل تحقیق

     

    ب) اهداف کاربردی: از نتایج تحقیق مدیران بانک ها می توانند عوامل مرتبط با مزیت رقابتی را شناسایی کرده و برای طراحی راهکارهایی به منظور ایجاد مزیت رقابتی پایدار در برابر سایر رقبا بهره گیرند.

     

    1 6) چهارچوب نظری تحقیق

    چهارچوب نظری ، بنیانی است که تمامی تحقیق بر آن استوار می شود. این چهارچوب ، شبکه ای است منطقی[28] ، توصیفی[29] و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرآیندهایی چون مصاحبه ، مشاهده و بررسی پیشینه شناسایی شده اند. چهارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن می کند.همانگونه که بررسی پیشینه مبنای چهارچوب نظری را تشکیل می دهد، یک چهارچوب خوب نیز در جای خود مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های[30] آزمون پذیر را فراهم می آورد ( سکاران، 1385،ص94 ). براساس شواهد و یافته های حاصل از بررسی ادبیات موضوعی ، این تحقیق براساس مدل های لی و هسیه [31]، باتانی و الزوابی[32] ، زرنلر و همکاران[33] ، میچالسکی و همکاران[34] طراحی شده است.

     

     

    [1] Competitive Management

    [2] Marketing Mix

    [3] Michael Porter

    [4] Productivity

    [5] Customer Orientation

    [6] Product Orientation

    [7] Entrepreneurship

    1Knowledge Bases

    [9] Central Information

    [10] Business

    [11] Global Markets

    [12] Environmantal Forces

    [13] Competitive Advantage

    [14] Capabilities

    [15] Micheal Porter

    [16] Differentiated Services

    [17] Cost

    [18] Intellectual Capital

    [19]Knowledge

    [20] Entrepreneurship

    [21] Banking Industry

    [22]Technology & Innovation

    [23] Strategic management

    [24] Efficiency

    [25] Customer Orientation

    [26] Product Orientation

    [27] Risk

    [28] Logical

    [29] Descriptive

    [30] Hypothesis

    [31] Chia –jung hsieh &Jia –sheng lee

    [32] Mohammad.T.Bataineh & Mohammad Alzoabi

    [33] Muammer Zerenler & Selcuk Burak Hasiloglu & Mete Sezgin

    [34] Markus Stefan michalski & Francisco Javier & Vazquez martinez

     

     

    Abstract

    The present era isn’t comparable with any previous ones. The dominant characteristics of this time are knowledge centeredness, information centeredness and high rate of changes in different areas. This is the real atmosphere of business environment and it shows the increasing complexity of international markets and dynamic environment which is in front of different companies, productive and service organization. Organization does not have any other choices except gaininig and using competitive advantage in order to avoid the environmental forces and to be consistent with competitive rules. Therefore competitive advantage is a question wich all active organizationa in market should consider.in modern economy, wealth production and economic growth mainly emanate from non-sensible assets, and in particular intellectual capital. Hence, for a country like Iran wich aims at outgoing its neighbors in economy and business in its 20-year perspective development document, knowledge based economy is a strategic tool. One of the activities which must be followed to reach the knowledge-based economy is attention toward the countrys banking system. Moreover, pioneer banks try to increase their profits by doing their best to satisfy their customers financially. However, most of the banks have ignored their applied methods of service marketing. The organizations which have adapted themselves to these changes can only be successful in present trade market. Banks have replaced their traditional methods with modern methods for two reasons: firs, their policies on technology and innovation as competitive advantage for the banks. Thereforce, this study aims at explaining sustainable competitive advantage in banking systems. Different research illustrates that intellectual asset, entrepreneurship, and capability variables could be effective in establishing competitive advantage which is considered as independent variables in this research. This papers model is based on Li and Hesie(2010), Batanieh and Alzoabi(2011), Zerenler et al (2008) and Michaleski et all (2008) models. Innovation aspects in this research include explaining competitive advantage among Gilan province banks. Competitive advantage is founded on quality, time and price factors, intellectual capital is rooted in structural asset, manpower, and customer factors, entrepreneurship is derived from trailblazing, innovation, and taking risk factors, and capabilities is based on innovation and marketing factors. The general objrctive of this research is designing and testing causative model, for explaining competitive advantage among Gilan province banks. The statistical population in this research includes private and governmental banks in Gilan province in summer, 2013 sampling is done randomly.170 cases were chosen as the sample. The method of this research is a descriptive one from aim, applied and data collection point of view. Data and information collection is done by field study and data collection tool is standard questionnaire.data analysis is done by structual equation modeling with the use of Lisrel software. Finally, by testing hypotheses, analysis results shows that there is a positive relation between competitive advantage and enterepreneurship, compatibilities and intellectual capital. There is a positive relation between intellectual capital and entrepreneurship, intellectual capital and compatibilities, entrepreneurship and compatibilities too.

    Key Words: competitive advantage, intellectual capital, entrepreneurship, capabilities, structual equation modeling

  • فهرست:

     

    فصل اول: طرح تحقیق (کلّیات تحقیق)

    1 1)مقدّمه. 2

    1 2) بیان مساله. 3

    1 3) اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    1-4) سوال اصلی تحقیق.. 6

    1 5) اهداف تحقیق.. 6

    1 6) چهارچوب نظری تحقیق.. 7

    1 7) فرضیه های تحقیق.. 10

    1 8) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 11

    1 8 1)  مزیت رقابتی.. 11

    1 8 2) سرمایه فکری.. 12

    1 8 3) کارآفرینی.. 14

    1 8 4) قابلیت ها 15

    1 9 قلمرو تحقیق.. 16

    فصل دوم: ادبّیات موضوعی تحقیق

                           بخش اول: مزیت رقابتی

    2- 1-1) مقدمه. 19

    2-1-2) انواع مزیت های رقابتی.. 20

    2-1-3)دیدگاه های مزیت رقابتی.. 23

    2- 1-4) مدل الماس ملی.. 31

    بخش دوم : سرمایه فکری

    2 2-1) مقدمه. 36

    2 2 2) تعریف دارایی و تقسیم بندی آن. 37

    2 2 3) تشریح دارایی نامشهود. 37

    جدول( 2-1) تعاریفی در مورد منابع نامشهود 39

    2 2 4) مدیریت دانش : 40

    2 2 5) تشریح سرمایه فکری : 41

    2 2 6)  مدل های مختلف سرمایه فکری.. 44

    2 2 7)  کاربرد سرمایه فکری.. 53

    2 2 8) درجه بندی سرمایه فکری.. 56

    2 2 9) ارزش پویای سرمایه فکری.. 58

    2 2 10) شاخص سرمایه فکری ملی.. 59

    بخش سوم: کارآفرینی

    2- 3-1) مقدمه. 62

    2 3-2) مفهوم کارآفرینی.. 63

    2- 3-3) رویکردهای کارآفرینی.. 64

    2 3-4)  مدل های کارآفرینی.. 66

    2-3-3-1) مدل های محتوایی.. 67

    2-3-3-2) مدل های فرآیندی.. 67

    2-3-5)  نظریه های فرهنگ کارآفرینی.. 72

    2- 3-6) انواع کارآفرینی.. 74

    2 3-7) ویژگی های افراد کارآفرین.. 76

    2- 3-8)  فرآیند کارآفرینی.. 76

    2- 3-9) کار آفرینی استراتژیک... 78

    2-3-10) بازاریابی ، کارآفرینی و مزیت رقابتی.. 82

    2 3-11) ابعاد کارآفرینی سازمانی.. 84

    2-3-12) موانع کارآفرینی در ایران : 86

    بخش چهارم : قابلیت ها

    2-4 -1) مقدمه. 90

    2-4-2)  قابلیتهای نوآوری.. 91

    2- 4-3) مدل های نوآوری.. 94

    2-4-4) نوآوری بسته. 96

    2-4-5) نوآوری کاربر. 97

    2-4-6) نوآوری باز. 98

    2- 4-7) مدل های مدیریت استراتژیک نوآوری در خدمات.. 100

    2- 4-8)  منابع نوآوری.. 105

    2-4-9)  شاخص های سنجش نوآوری.. 105

    2-4-10) بازاریابی نوآورانه. 106

    2-4-11) قابلیتهای بازاریابی.. 108

    2 4-12) مدیریت بازاریابی.. 109

    2 4-13) بازاریابی خدمات 109

    2 4-14) طبیعت و ویژگی های خدمات.. 110

    2 4-15) آمیزه بازاریابی خدمات.. 111

    2 4-16) خط مشی های بازاریابی برای موسسات خدماتی.. 114

    2 4-17) قابلیت های بازاریابی و عملکرد. 116

     

    بخش پنجم: پیشینه تحقیق

    2-5-1) مقدمه. 119

    2-5-1-1) تحقیقات خارجی.. 118

    2-5-2) تحقیقات داخلی.. 119

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه. 125

    3 2) روش تحقیق.. 125

    3-3) جامعه آماری و حجم نمونه. 125

    3-3-1) جامعه آماری.. 125

    3-3-2) روش نمونه گیری.. 125

    3-3-3) حجم نمونه. 125

    3-4) روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات.. 126

    3-5) سنجش روایی و پایایی پرسشنامه. 128

    3-5-1) روایی.. 127

    3-5-2) پایایی.. 128

    3-6) روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 129

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات

     

    4 1) مقدّمه. 134

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 134

    4 2 1) آمار توصیفی متغیر جنسیت.. 134

    4-2-2) آمارتوصیفی متغیر سن.. 135

    4-2-3) آمار توصیفی متغیر سابقه کار. 136

    4-2-4) آمار توصیفی متغیر تحصیلات.. 137

    4 3) آمار توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق.. 138

    4-3-1) آمار توصیفی متغیر مزیت رقابتی.. 138

    4-3-2) آمار توصیفی متغیر سرمایه فکری.. 139

    4-3-3)  آمار توصیفی متغیر کارآفرینی.. 140

    4-3-4 ) آمار توصیفی متغیر قابلیت ها 141

    4-4) بررسی آزمون مدل تحقیق.. 142

    4-4-1) مدل در حالت تخمین استاندارد. 142

    4-4-2) مدل در حالت تخمین ضرایب T. 143

    4-5) ضریب تعیین مدل. 144

    4-6) بررسی فرضیه های تحقیق.. 144

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق

    5 1) مقدّمه. 146

    5 2) نتیجه گیری.. 146

    5-2-1) نتایج بررسی توصیفی داده ها 146

    5-2-2) نتایج آمار استنباطی.. 147

    5-3) بحث.. 149

    5-4) پیشنهادها بر مبنای یافته های تحقیق.. 151

    5-5) پیشنهاد برای تحقیقات آینده 154

    5-6) محدودیت های تحقیق.. 154

    منابع و ماخذ. 156

    پیوست ها 166

    پیوست1: سو الات پرسشنامه. 167

    پیوست 2: خروجی لیزرل. 170

    پیوست 3: آزمون مدل علی تحقیق.. 173

    پیوست 4: محاسبات ضرایب آلفای کرونباخ.. 175

    پیوست 5: توصیف متغیرهای تحقیق.. 184

    Abstract 188

    منبع:

    منابع و ماخذ:

    آذر، عادل، (1381)، «تحلیل مسیر و علّت­یابی در علم مدیریت»، مجلّه مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانزدهم، زمستان 81، صص 9659.

    آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور، (1389)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوّم: تحلیل آماری)»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ چهاردهم.

    آشنا، مصطفی ، یوسفی، حمید رضا، صادقی ،فرزانه، "سرمایه فکری ،سرمایه ای ارزشمند و موثر در سازمان امور مالیاتی کشور" فصلنامه تخصصی مالیات ،1388، دوره جدید،شماره 6 .

    آقایی ، عبدلله ، تقوی ، عاطفه ، " ارائه مدلی پیرامون بازاریابی نوآورانه در مدیریت زنجیره تامین با رویکرد فناوری اطلاعات : برای خلق ارزش بالاتر " .ص 1-16.

    ابراهیم پور ، حبیب ، صالحی ، جمشید ، خلیلی ، حسن ، " بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد تجاری شرکت پتروشیمی تبریز " پژوهش های مدیریت عمومی ، 1390 ، شماره 13 ، ص 121-138.

    احمد پور داریانی ، محمود ، عزیزی ، محمود ، 1391 ، " کارآفرینی " ، تهران : موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.

    ایمانی پور، نرگس، زیوردار، مهدی. ، " بررسی رابطه گرایش به کارآفرینی شرکتی و عملکرد " ، توسعه کارآفرینی، 1387، شماره 2، ص 12.

    باقری ، مسعود ، نمازیان ، مریم ، " موانع کارآفرینی در ایران ، نقش بومی سازی و راهکارها " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب وکار های دانش بنیان .

    باقری ، مهزاد ، " تبیین عوامل مرتبط با مزیت رقابتی پایدار در شرکت های صنایع غذایی استان مازندران " دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، 1391.

    بهرامی ، سوسن ، رجایی پور ، سعید ، حسینی ، تقی ، نصرآبادی ، حسنعلی ، یار محمدیان ، محمد حسین ، " تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی " ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در
    آموزش عالی ، شماره 61 ، 1390 ، ص 27 – 50.

    پورتر ، مایکل ، (1391)،استراتژی رقابتی ، ترجمه جهانگیر مجیدی ، عباس مهر پویا ، تهران : چاپ رس.

    چوپانی،حیدر،زارع،مجتبی،قاسمی،عقیل،غلام زاده،حجت،"بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی( مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه )، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1391، شماره1، ص27-58.

    حاجی پور، بهمن، مومنی ، مصطفی، " بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه : شرکت تولیدی ساران" اندیشه مدیریت ، 1388،سال سوم ،شماره اول،ص77-102.

    حافظ نیا، محمّد رضا، (1389)، «مقدّمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ هفدهم.

    حسینی ، سیده الهام ، حسینی ، سیده راحله ، " توانمند سازی کارکنان : گامی به سوی ترویج و توسعه کارآفرینی در سازمان ها " کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، 1391.

    حسینی ، حمید ، آذر ، عادل ، شاه طهماسبی ، اسماعیل ، " اندازه گیری کارایی نسبی مزیت رقابتی ایران بر اساس مدل کمی الماس گون پورتر در مقایسه با کشورهای منتخب – رویکرد DEA " ، مدیریت بازرگانی ، شماره 9 ، ص 91-112.

    حمیدی زاده ، محمد رضا ، حسین زاده شهری ، معصومه ، " طراحی مدل تعیین شایستگی های محوری سازمانی ( مورد کاوی : شرکت ایران خودرو ) " چشم انداز مدیریت ، 1387 ، شماره 29 ، ص 5-30.

    خاکی ، غلام رضا ، ( 1387 ) " روش تحقیق در مدیریت " ، چاپ ششم ، تهران ، انتشارات بازتاب.

    خزایی پور ، مرتضی ، زارعی ، هادی ، دهقان ، محمد صادق ، کریمی ، امیر حسین ، زرنگاریان ، یوسف ، " کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، 1391 .

    خیرخواه، هوشیار( 1390 )،" بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان( مطالعه موردی ادارات آموزش و پرورش استان کردستان )؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.

    داستانی، مهدی ، " بررسی سه مدل مدیریت استراتژیک نوآوری در خدمات " مجله تدبیر ، 1388، شماره 21 ، ص 31 35 .

    دستگیر ، محسن ، محمدی ، کامران ، " سرمایه فکری ، گنج تمام نشدنی سازمان " تدبیر ، 1388 ، ص 28-34.

    دهاقین ، علی اکبر ، " فرهنگ کارآفرینی " اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، 1391 .

    دهدشتی شاهرخ، زهره؛ بحرینی زاده، منیجه، (1389)، «تحقیقات بازاریابی»، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، چاپ اوّل.

    دهقان نجم ، منصور ، " مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی " ، مهندسی خودرو و صنایع وابسته ، 1388 ، شماره 10 ، ص 47- 52.

    راسخی ، سعید ، ذبیحی ، لهرمی ، المیرا ، " مزیت رقابتی در سطح بنگاه : مفهوم و تئوری " ، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی " علوم اقتصادی " ، 1387 ، شماره 28 ، ص 31-54.

    رامین مهر، حمید؛ چارستاد، پروانه، (1392)، «روش تحقیق کمّی با کاربرد مدل­سازی معادلات ساختاری (نرم­افزار لیزرل)»، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اوّل.

    رضایی ، فرزین ، همتی ، حسن ، زمانی ، رامین ، " ارزیابی تاثیر سرمایه فکری در ایجاد ارزش افزوده (اقتصادی و بازار)" ، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار ، 1388،شماره اول ، ص 59-71.

    رضایی دولت آبادی ، حسین ، خائف الهی ، احمد علی ، " مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی " ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، 1385 ، شماره 1 ، ص 131-161.

    رضاییان ، علی ، ( 1385 ) ، " مبانی سازمان و مدیریت " ، چاپ نهم ، تهران ، انتشارات سمت.

    رفیعی ، مجتبی ، کهن ، نبی اله ، (1390) ، " مدیریت جامع سرمایه های فکری ، سنجش ، اندازه گیری و گزارش دهی"، چاپ اول ،اراک ، آی سانا.

    رنجبر،احمد،عنابستانی،مینا،شریعت جعفری،اسماعیل،"بررسی رابطه بین سرمایه فکری و کارآفرینی درون سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران)، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، 1391 .

    روز بهان ، محمد ولی ، (1391 ) ، " کارآفرینی ، راهبرد توسعه " چاپ اول ،رشت : نشر حق شناس

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عبّاس؛ حجازی، الهه، (1385)، «روش­های تحقیق در علوم رفتاری»، تهران،  نشر آگه، چاپ دوازدهم.

    سکاران ، اوما ، ( 1390) ، " روش های تحقیق در مدیریت "، ترجمه محمود شیرازی و محمد صائبی ، چاپ هشتم ، تهران ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.

    ساعدی ، مهدی ، یزدانی ، حمید رضا ، " ارائه مدل فرآیندی برای پیاده سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایران خودرو : نظریه برخاسته از داده ها " ، نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات ، 1388 ، شماره 2 ، ص 67-84.

    سلاجقه ، سنجر ، حسینی ، مریم ، " رابطه کارآفرینی با چالش های اقتصادی " ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان " .

    سلجوقی ، سید محمد ، 1389 ، " کارآفرینی : ایجاد و توسعه کسب و کار جدید " چاپ چهارم ، کرمان ، انتشارات خدمات فرهنگی کرمان.

    سید جوادین،سید رضا،ابراهیمی،عباس،"ارایه مدل تبیین نقش سهم بازار بانک های ایرانی در رقابت پذیری آن ها" چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.

    سید جوادین ، سید رضا ،ابراهیمی ، عباس ، صفری ، حسین ، " استخراج شاخص های کلیدی مزیت رقابتی در بین بانک های ایرانی : رویکرد ترکیبی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک .

    شجاعی، عبدالناصر، باغبانیان ، مصطفی ،" بررسی ارتباط سرمایه فکری و عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران : مطالعه موردی استان کردستان" مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ،1388 ، شماره 9 ، ص108.

    شکیبا،غدیر،جلالی،حسین،"شناسایی عوامل تاثیرگذار در ایجاد مزیت رقابتی پایدار با استفاده از جهت گیری استراتژیک نسبت به کارآفرینی"اولین کنفرانس سالانه مدیریت ،نوآوری و کارآفرینی ،1389.

    شهایی ، بهنام ، خائف الهی ، احمد علی ، " بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران " ، مدیریت دولتی ، 1389،شماره 5 ، ص 73-90.

    صالحی ، سید رضا ، شاه حسینی ، علی ، " نوآوری ، کارآفرینی و چالش های پیشاروی آن در کشور " ، پژوهشنامه نوآوری و کارآفرینی ، تهران : پژوهشکده تحقیقات استراتژیک ، 1387 ، شماره 20.

    عارف نژاد ، محسن ، سبحانی ، محمد ، بالویی ، هادی ، طغرایی ، مهدی ، " ارزیابی کارایی بازاریابی خدمات در بانک ها از روش تحلیل پوششی داده ها " سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها ، 1390.

    عالم تبریزی ، اکبر ، حاجی بابایی ، علی ، رجبی فرد ، ایمان ، ( 1388 ) ، " سرمایه فکری " تهران : مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    عاملی ، آنژلا ، " تبیین و ارائه الگوی مناسب بازاریابی خدمات به منظور افزایش کارایی سازمان امور مالیاتی کشور " ، پژوهشنامه اقتصادی ، 1381 ، ص 57-92.

    عباس زاده ، حسن ، درویش ، حسن ، الوانی ، مهدی ، صالحی ، جمشید ، " الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی ایران " ، مطالعات راهبردی ، 1390 ، شماره 7 ، ص 99-116.

    عبدالوند ، محمد علی ، " بازاریابی خدمات " ، مجله بازاریابی ، 1381 ، شماره 21.

    عقیقی ، منصوره ، سلیمی نمین ، محمد حسین ، " مفاهیم و شاخص های اساسی نوآوری در ارائه محصول و خدمات "، کنفرانس بین المللی استراتژی ها و تکنیک های حل مساله ، 1385.

    علی احمدی ، علیرضا ، اللهیاری ، احمد ، ( 1382 ) ، " استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار " ، تهران ، انتشارات تولید دانش.

    علیقلی، منصوره، عسکری، سعید، سعیدی، نیما، زنده باد، سعیده،" بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری بر کسب مزیت رقابتی( مطالعه موردی شرکت سایپا)"، پایگاه مقالات علمی مدیریت،1391.

    فکور ، امیر محمد ، " پویایی نوآوری در صنعت بانکداری " مدیریت ، 1387، شماره 40 ، ص35.

    فکور ، امیر محمد ، " پویایی نوآوری در صنعت بانکداری " مجله مدیریت ، 1390 ، شماره 14 ، ص 35 – 39 .

    فلاح ، حمید رضا ، " بررسی تاثیر اعمال کارآفرینی بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، 1386.

    فیض بخش ، علیرضا ، " بازاریابی و کارآفرینی " فصل نامه صنایع ، 1381 ، شماره 33 ، ص 10-20.

    قره چه،منیژه،ابوالفضلی،ابوالفضل،"بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل راهبردی داخلی برای کسب مزیت رقابتی "پیام مدیریت،1386،شماره 25،ص33-65.

    قلیچ لی ، بهروز ، هجاری ، زیاالدین ، رحمان پور ، لقمان ، حبیب اله وردی ، یزدانی ، سودابه ، " طراحی مدل اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری " ، چشم انداز مدیریت ، 1388 ، شماره 32 ، ص 133.

    قلیچ لی ، بهروز ، مشبکی ، اصغر ، " نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان " فصلنامه دانش مدیریت ، 1385 ، شماره 75 ، ص 125-147.

    - قلیچ لی،بهروز،حسینی،حمید،مشبکی،اصغر،"نقش سرمایه فکری در ایجاد مزیت رقابتی"رفتار دانشور،1386،شماره 32 ص109-124.

    کاتلر ، فیلیپ ، ( 1385 ) ، " مدیریت بازاریابی ، تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل "، ترجمه بهمن فروزنده ، اصفهان ، نشر آموخته.

    کاتلر ، فیلیپ ، ( 1382 ، مدیریت بازاریابی ، تجزیه و تحلیل ، برنامه ریزی ، اجرا و کنترل ، ترجمه بهمن فروزنده ، تهران : نشر آتروپات.

    قلی پور ، رحمت الله ، مدهوشی ، مهرداد ، جعفریان ، وحید  ، " تحلیل رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی " ، فرهنگ مدیریت ، 1387 ، شماره 17 ، ص 111-130.

    -کاظمی ، مصطفی ، مهارتی ، یعقوب ، " سنجش میزان کارآفرینی مدیران صنعت ، مطالعه موردی : استان خراسان " ، مجله دانش و توسعه ، 1386 ، شماره 20 ، ص 167-182.

    کیاکجوری ، کریم ، رودگر نژاد ، فروغ ، " کارآفرینی استراتژیک : مفاهیم و ضرورت وجودی " ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک .

    کیگان ، وارن ، ( 1380 ) ، مدیریت بازاریابی جهانی ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی .

    گرجی ، محمد باقر ، سمیعی ، روح اله  ، " بررسی رابطه میان واگذاری فعالیت های دولتی و توسعه بستر کارآفرینی سازمانی " ، فرهنگ مدیریت ، 1387، شماره 18 ، ص95-121.

    -موون،جان سی، اس مینور، میشل، (1390)،" رفتار مصرف کننده " ، تهران، انتشارات اتحاد-آیلار،چاپ سوم.

    مدبرنیا ، یاسمن ، 1386،  " بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل استراتژیک داخلی برای کسب مزیت رقابتی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار "  ، رساله کارشناسی ارشد ،  دانشگاه آزاد اسلامی رشت.

    مشدئی ، علی ، تقوی ، زهرا ، " نوآوری باز مهمترین مزیت رقابتی شرکت ها در بازار " ، دهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران ، 1389 .

    -معصومی ، عذرا ، " بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر رقابت پذیر شدن بانک ( مطالعه موردی بانک کشاورزی استان گلستان) " ، اسلام و پژوهش های مدیریتی ، 1390 ، شماره 2 ، ص 156-127.

    مقیمی، سید محمد، رمضان، مجید، (1390 )،"پژوهشنامه مدیریت"، چاپ اول، تهران، انتشارات راه دان.

    مومنی ، علی ، حاجی پور ، بهمن ، " بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار ، مورد مطالعه : شرکت تولیدی ساران " ، اندیشه مدیریت ، 1388 ، شماره اول ، ص 77-102.

    مهدی نیای رودپشتی ، مریم ، 1386 ،" جایگاه ابعاد مزیت رقابتی و تاثیر آن بر میزان صادرات شرکت های تولید کننده لوازم خانگی " ، رشت : دانشگاه آزاد اسلامی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.

    نوری ، پیمان ، محمودی ، محمد ، کلایی ، کاظم ،" سنجش مدل های کمی ارزیابی سرمایه فکری با استفاده از متغیرهای مالی " ، مجله حسابداری مدیریت ،1389، شماره پنجم ، ص 31-43.

    نیک بخش ، پیام ، " تبیین عملکرد صادراتی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران در قالب یک مدل علی " ، دانشگاه پیام نور ، 1391.

    هریسون ، جفری راست ، کارن اچ ، ( 1390 ) ، مبانی مدیریت استراتژیک ، ترجمه سید محمد اعرابی ، محمد رسول الماسی فرد ، تهران : نشر ممکامه..

    هومن، حیدر علی، (1388)، «مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم­افزار لیزرل»، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوّم.

    یوسفی، گلاویژ،(1390)،" بررسی رایطه سرمایه فکری با بازارگرایی در صنعت بیمه ایران "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج.

     

     

    - Ahmadi,f,Parvizi,b,Meyhami,b,Ziaee,m,2012.intellectual capital accounting and its role in creating competitive advantage at the universities: interdisciplinary journal of contemporary research business.vol4.no1.pp894-912.

     

    - Barney , J.1991.Firm resourses and sustained competitive advantage: journal of management.vol 17.pp 99-120.

     

    - Batanieh,M,T,Alzoabi,m,2011.the effect of intellectual capital on organizational competitive advantage: Jordanian commercial banks ( irbid district ) an empirical study: international bulletin of business administration.ISSN: 1451-243XIssue 10.pp15-24.

     

    - Blackman,A,Hurd,T,Timo,N.Entrepreneurs : more Honest than we tink ? a preliminary investigation into the characteristics and values of owner – managers.griffith university,gold coast.

     

    - Bontis,n.1998,intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models: management decision .36/2.pp63-76.

     

    - Bontis,N,Chua chong keow,W,Richardson,S.2000.Intellectual capital and business performance in Malaysian industries: journal of intellectual capital.p5.

     

    - Bontis, N, Kristandl, G. ( 2007 ), Constructing a definition for intangibles using the resourece based view of the firm:Management Decision , Vol.45 .pp 1510-1524.

     

    - Bontis,N, Cabrita,M, 2008,”Intellectual capital and business performance in the Portuguese banking industry”, Int. j. technology management,vol.43,nos.1-3,pp 212-237.

     

    - Botten , N , Mc manas , H , 1999 , Competetive stratrgies for service organization , manmillan press .

     

    - Brringer ,B,R,Bluedorn,A,C,(1999),The realationship between corporate entrepreneurship and strategic management ,strategic management journal ,vol.60.pp 421-444.

     

    - Calcagno , M.1996. The evaluation of the competitive advantage concept in strategic .Department of management and business administration ca foscari university , venezia.

     

    - Chen,y,2007.the positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms: journal of business ethics.DOI 10.1007/s10551-006-9349-1.pp 271-286.

     

    - Chen,y,s,2008.the positive effect of green intellectual capital on competitive advantage of firms.journal of business ethics,vol77,pages:271-286.

     

    - Detoni ,A , Tonchia , S.2003.Strategic planning and firms competencies: international journal of operations & production management.vol 23.pp 947-976.

     

    - Ergun,E.2004.Connecting the link between corporate entrepreneurship and innovative perforamance .global business and technology Association annual conference proceeding book,pp259-265.

     

    - Goyal , S , Pitt , m.Determining the role of innovation management in facilities management.pp 1-13.

     

    - Hansemark,o.c,(1998).The effects of an entrepreneurship programme on need for achievement and locus of control of reinforcement , inte of entrepreneurial behavior & research , vol .4 ,pp 28-50.

     

    - Hill , Charles W.L.,Gareth,R,1998,Strategic management theory, Houghton Mifflin com, 2st edition ,USA,pp,105-127.

     

    - Iraland,r,Hitt,m,Sirmon,d.A model of strategic entrepreneurship : the construct and its dimensions.journal of management 2003,29(6),pp963-989.

     

    - Ketchen,D,J,Iraland,R,D,Snow,CH,C,(2007).Startegic entrepreneurship ,collaborative innovation , and wealth creation.strategic entrepreneurship journal ,pp371-385,DOI :10.1002/sej.20.

     

    - Kim , K,Jeon,B,Jung,H,Lu,W,Jones,J.2011. Effective employment brand equity through sustainable competitive advantage , marketing strategy , and corporate image: journal of business research.vol 64.pp 1207-1211.

     

    - Lee,y,Wang,g,chang,l,2011.the influence of intellectual capital and marketing innovation strategies upon marketing performance : taking Taiwan –listed life insurance firms as an example: African journal of business management.vol 5.pp 9240-9248.

     

    - Lee,T,Chu,W,2011,”Entrepreneurial orientation and competitive advantage: the mediation of resource value and rareness”, African journal of business management vol.5(33),pp 12797-12809.

     

    -Li,s,Bhanu,R,Nathan,T.S,Ragu,s,Subba,R.2006.the important of supply chain management practice on comprtitive.the international journal of management scince,vol34,pages:107-124.

     

    - Li,ling,Zhao,X,2006.Enhancing competitive edge through knowledge management in implementing ERP systems.systems research and behavioral scince.vol23,pages:129-140.

     

    - Li,J.S,Hsieh,C,2010.A research in relating entrepreneurship ,marketing capability ,innovative capability and sustainedcompetitive advantage.journal of business &Economics research,vol 8,pages:109-120.

     

    - Liu,H,Hou,J,Yang,P,Ding,X,2011,” Entrepreneurial orientation, organizational capability, and competitive advantage in emerging economics: evidence from china”, African journal of business management, vol. 5(10) ,pp 3891-3901.

     

    - Marr,b,2004.measuring and benchmarking intellectuall capital.benchmarking: an international journal.vol 11.pp559-570.

     

    - Michaski,M,S,Javier,F,Martinez,V.2008.the importance of intellectual capital for the entrepreneurial firm.international business and entrepre neurship .

     

    - Mirjam,c,versloot,p.2007.what is the value of Entrepreneurship? A review of recent research.IZA DP NO 3014.

     

    -Moghadam,S,Zabihi,M,Kargaran,M,Hakimzadeh,A,2013.Intellectual capital and organizational learninig capability.journal of soft computing and Application,pages: 1-9.

     

    -Navarro,A,Losada,F,Ruzo,E,Diez,A,J,2010.implications of perceived competitive advantages,adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance.journal of world business,vol 45,pages: 49-58.

     

    - Ranjani,R.p.c,Jayendrika,W.A.D.K.the impact of intellectual capital and its components on firms market value : A comparative study based on manufacturing and service sectors in sri lanka.faculty of commerce and management studies,university of kelaniya

     

    - Roos,g,Roos,j.1997,measuring your companys intellectual performance ,long range planning,vol30,NO.3,pp 413-426.

     

    - Shaari ,j,KHalique,M,Isa,A.2011.Ranking of public and domestic private sector commercial banks in Pakistan on the basis of the intellectual capital performance:

    kasbit business journal ,vol 4,pp61-68.

     

    - Susia,Ch.intellectual capital as a source of the competitive advantage.academy of economic studies ,Bucharest.

     

    - Tajeddini ,K,(2010),Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on  innovativeness : Evidence from the hotel industry in Switzerland ,Tourism Management ,vol.31pp 221-231.

     

    - Teece,D,Gary,P,Amy,S,1997,Dynamic capabilities and strategic management, strategic management journal,vol,18,Iss:7,pp 509-

                                          

    - Zeqiri ,I.2010,A theorical overview of the interactions between entrepreneurship and strategic management.MPRA paper No 21943.

     

    - Zheng,j,Hu,zh,Wang,j.2008.Entrepreneurship ,innovation and economic growth : the case of Yangtze river delta in china.MPRA,industrial economics department ,Nanjing university.

     

    -Zerenler,M,Hasiloglu,S,B,Sezgin,M,2008.intellectual capital and innovation performance .journal of technology management & innovation,vol 3,pages:31-40.

     

     


موضوع پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, نمونه پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, جستجوی پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, فایل Word پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, دانلود پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, فایل PDF پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقاله در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه درباره پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین مزیت رقابتی پایدار برای بانک ¬های استان گیلان در قالب یک مدل علّی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده هدف این پژوهش بررسی ارتباط ساختار سازمان، استراتژی کسب و کار و به دنبال آن تاثیر آن ها بر ارتقاء و بهبود عملکرد شرکت های صنعت غذایی استان تهران با استفاده از تئوری مبتنی بر منابع است. ساختار سازمانی در برگیرنده طرح سیستم هایی است که به وسیله آن ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می شوند و در نتیجه ارتباط ...

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی چکیده سرمایه فکری[1] موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند ساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است اما از آنجایی که منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان به حساب می آید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعه یافتگی کشورها است. تغییرات سریع در دنیای کنونی، سازمانها را با مشکلات ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت تحول چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانکهای استان گیلان انجام پذیرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع توصیفی همبستگی بوده که در این راستا فرضیه‌هایی به صورت زیر تدوین گردید؛ فرضیه اصلی: بین سرمایه فکری و عملکرد شعب بانکهای استان گیلان رابطه معنی‌داری وجود دارد. ...

پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین الملل چکیده: با افزایش پیچیدگی و عدم اطمینان در محیط بازارهای فوق رقابتی امروز ، شرکت ها برای حفظ بقا و سودآوری خود ، به سمت تکنیک های تعمیم نام تجاری روی آورده اند.شرکت محصولات غذایی چیکا ، به عنوان یکی از برندهای پیش رو در امر تولید مواد غذایی و برند شناخته شده نزد مردم ، با تامل و تعمق بیشتری به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

ثبت سفارش