پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان

word 684 KB 30749 157
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    چکیده:

    هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد.. این تحقیق ویژگی های عینی ،ویزگی های ذهنی تصمیم گیرندگان وویژگی های شرکت را در یک نمونه 130تایی شرکت های تولید کننده مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان برای تحقیق انتخاب شدند.و این پژوهش در پی پاسخ به این سوال می باشدکه:چه ویژگی هایی از شرکت موجب گرایش بیشتر به صادرات می شود و آیا امکان شناسایی ویژگی های تصمیم گیرندگان برای گرایش به صادرات وجود دارد؟ و نتیجه این بود که ویژگی های شرکت و ویژگی های ذهنی تصمیم گیرندگان با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد و در ویژگی های عینی تصمیم گیرندگان توانایی صحبت به زبان های خارجی رابطه معنی داری با صادرات دارد اما بین سن و سطح تحصیلات با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود ندارد.

    کلمات کلیدی:گرایش به صادرات،صادرات،شرکت های تولید کننده،شهرک های صنعتی استان گیلان

    مقدمه

    از آن جایی که فرایند ارزآوری اقتصاد ایران بیشتر به نفت و فرآورده های نفتی متکی است و تعیین قیمت آن ها در بازارهای بین المللی که همواره دستخوش نوسانات و تغییرات ناگهانی هستند، می باشد و همچنین صدور مواد معدنی ونفتی آن هم به صورت مواد اولیه و بیشتر خام، با توجه به ویژگی های این محصولات وتجدید نا پذیر بودن این منابع واتکا بیش از حد به این منابع جهت ارزآوری برای واردات کشور موضوعی نگران کننده است لذا باید به دنبال صادرات محصولات دیگر بود.زیرا تجربه ی بسیاری از کشورهای جهان که با نداشتن منابع نفتی توانسته اندجزء کشورهای توسعه یافته قلمداد شده و محصولات تولیدی این کشورها در بازارهای جهانی دارای ارزشی چندین برابر فروش نفت ومشتقات آن می باشد، دیده می شود بنابراین ضرورت بررسی عوامل تاثیر گذار بر صادرات غیر نفتی را بیش از پیش مشخص می کند(دانش نیا،1389).

    لزوم گریز از صادرات تک محصولی و رهایی از مشکلات ناشی از آن ایجاد تنوع در محصولات صادراتی، تامین ارز جهت سرمایه گذاری و افزایش سهم در تجارت جهانی و بازارهای بین المللی، اهمیت صادرات غیر نفتی را به وضوح نشان می دهد.صادرات غیر نفتی در فعالیت های اقتصادی اهمیت ویژه ای داشته واثر آن بر اقتصاد و رشد نسبی انکار ناپذیر بوده است.اما از آنجایی که به طور جدی ومناسب مورد توجه قرار نگرفته و به شکل بهینه ای تحت برنامه ریزی مدون قرار نگرفته، نتیجه مطلوبی در رهیافت توسعه اقتصادی کشور بدست نداده است(محسنی،1389).

    بسیاری از شرکت ها به خاطر فقدان تجربه، منابع محدود، یا سایر موانع نمی توانند یا نمی خواهند صادرات را به طور وسیع دنبال کنند.برنامه های توسعه صادرات توسط دولت، تشکل های تجاری و دیگر سازمان ها ارایه می شوند تا به شرکت ها برای غلبه بر این محدودیت ها کمک نموده و نقش کلیدی در تشویق فعالیت های تجاری بین الملل ایفا کنند(ویلر،1990).[1]

    در این تحقیق بدنبال بررسی عوامل موثر بر گرایش به صادرات شرکتهای تولید کننده در شهرکهای صنعتی استان گیلان می باشیم.

    1-2)بیان مسئله

    کلیات تحقیق

    امروزه نقش صادرات بیش از آنکه به ارز آوری برای شرکتها مهم باشد، در اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و عواملی از این دست اهمیت می یابد. از طرفی برای صادرات بایستی تولیدی مازاد بر مصرف داخلی داشت و این امر مستلزم تولید بیشتر است. در کشورهای کمتر توسعه یافته که از لحاظ سرمایه گذاری کمبود آن احساس می شود و یا روند سرمایه گذاری به کندی صورت می گیرد لزوم سرمایه گذاری دولت در بخش های زیرساختی اقتصاد کشور برای جذب سایر سرمایه گذاری ها از جمله سرمایه گذاری مستقیم خارجی دیده می شود که این امر منجر به فراهم آمدن زمینه برای تولید و یا تولید بیشتر می شود که به دنبال آن تولید بیشتر منجر به صادرات بیشتر می گردد (هوشمند و همکارن، 1389).

    در محیط رقابتی کسب و کار امروز، جهانی سازی بازارها و ارتباطات متقابل اقتصادها دارای اهمیت ویژه ای است. حتی شرکتهایی که فعالیت های داخلی را انتخاب می کنند نیز تحت تاثیر این محیط قرار دارند و با چالش های رقابت بین المللی قرار دارند. در این محیط صادرات یک استراتژی اساسی برای بقا و رشد است. هدف شرکت های صادر کننده از عرضه کالا به بازارهای خارجی کسب سود، درآمد مستمر و افزایش رقابت پذیری در طول زمان است. شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی به منظور بهبود عملکرد صادراتی کشور مهمترین عامل ایجاد تعادل بین اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی است (حقیقی و همکاران، 1387).

    مورگان[2] و همکاران (2004) به این نکته اشاره کردند که مزیت رقابتی در ارتباط با موقعیت شرکتها و ترکیبی از هزینه، محصول و خدمات در بازارهای خارجی است. مزیت در هزینه شامل منابعی است که در تولید مصرف می شود و به قیمت و ارزش درک شده مشتری در بازارهای صادراتی تاثیر می گذارد. مزیت در محصول به کیفیت، طراحی و دیگر نگرش های محصول در مقایسه با رقبا اشاره دارد. مزیت در خدمات شامل عناصر و خدماتی است که برای شرکت ارزش آفرین است مثل ارسال سریع محصول و کیفیت بالای کالای فروش رفته. علاوه بر این جنبه ها، بازاریابی مزیت رقابتی به معنی جمع آوری اطلاعات در مورد میزان ادراک مشتری از محصولات و خدمات و یا بررسی موقعیت شرکت در بازار و مقایسه آن با رقبا است. از دیدگاه برخی از تحقیقات، مزیت رقابتی تاثیر مستقیمی بر عملکرد صادرات دارد و موجب  ارتقاء عملکرد صادراتی شرکتهای صادر کننده می شود.(ناوارو و همکاران،2010)[3].

    از این رو شرکتهایی که خواهان ورود به تجارت جهانی و حوزه صادرات هستند باید دارای ویژگی های خاصی باشند. این ویژگی ها به 2 دسته ی کلی ویژگی های شرکت و ویژگی های تصمیم گیرندگان تقسیم می شود که در ادامه به توضیح و تبیین هر یک از آنها پرداخته شده است.

    از دیدگاه سرا و همکارن (2012) شرکتهایی که وارد حوزه ی صادرات می شوند دارای ویژگی هایی هستند که عوامل گوناگونی بر آن تاثیر می گذارد. مثل اندازه شرکت، مزیتهای رقابتی محصولات و تکنولوژی مورد استفاده. اندازه شرکت یکی از مهمترین مباحث در زمینه صادرات است. از دیدگاه این محققان هرچه اندازه شرکت بزرگتر باشد، تعداد کارکنان آن بیشتر و حجم فروش آن نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر محصولاتی که شرکتها ارائه می کنند نیز باید دارای مزایا و ویژگی های خاصی باشد که قابلیت با محصولات مشابه در بازارهای جهانی را داشته باشد. همچنین نوع تکنولوژی مورد استفاده نیز می تواندبر آن تاثیر گذار باشد. هرچه تکنولوژی مورد استفاده بهتر و جدیدتر باشد، محصولات تولید شده نیز دارای مزیت خاصی می شوند که نوعی مزیت رقابتی برای شرکت محسوب می گردد(سرا و همکاران،2012)[4].

    از سویی دیگر، از دیدگاه محققان گرایش به صادرات تنها دارای عوامل شرکتی نیست، بلکه تصمیم گیرندگان در شرکت نیز باید ویژگی هایی داشته باشند که صادرات را در شرکتها موجب شود. این ویژگی ها به دو بخش ویژگی های ذهنی و عینی تقسیم می شود. سن، سطح تحصیلات و توانایی صحبت به زبانهای خارجی از ویژگی های ذهنی می باشند. از دیدگاه سرا و همکارن، هرچه مدیران جوان تر و با تحصیلات عالیه باشند و دارای توانایی صحبت به زبانهای خارجی بیشتری باشند، به صادرات گرایش بیشتری دارند. تصمیم گیرندگان علاوه بر ویژگی های ذهنی بیان شده باید دارای ویژگی هایی مثل گرایش به ریسک، درک هزینه تمام شده محصولات، درک مزیت رقابتی و تعهد باشند. تحقیقات نشان می دهد که مدیرانی که تمایل به ریسک بالاتری دارند در صادرات موفق ترند، همچنین آنان باید دانش محاسبه قیمت تمام شده ی محصولات را کسب کرده و بتوانند برای محصولات خود مزیت جدیدی تعریف کنند. تعهد به صادرات به معنی تعهد به تخصیص منابع به صورت استراتژیکی و تصمیم گیری مناسب در این حوزه است. تحقیقات نشان داده است که تعهد رابطه مثبتی با عملکرد صادرات دارد(سرا و همکاران،2012).

    از اینرو از آنجاییکه استان گیلان دارای موقعیت خاص جغرافیایی خاص و نوار مرزی با کشورهای دیگر می باشد و از طرف دیگر با وجود منطقه آزاد انزلی شرایط صادرات برای شرکتها در آن تسهیل گردیده است، در این تحقیق بدنبال بررسی عوامل موثر بر گرایش به صادرات شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشیم.

    1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق

    موفقیت سازمان های صادرکننده در بازارهای بین المللی اتفاقی نیست. تشویق سازمان ها به صادرات و بین المللی شدن شرکت های نوپا، به وضعیت دو عامل وابسته است: الف)محیط داخلی (نظیر ویژگی های جمعیتی موسسه بازرگانی (تعداد، سن، جنسیت، تحصیلات و ...) و نیز شایستگیهای سازمانی، انگیزهها و نگرشهای مدیر ارشد) و ب) محیط خارجی(نظیر نوع و سطح رقابت برای منابع کمیاب در بازار داخلی و سیاستها و خدمات تشویقی جهت انجام صادرات در شرکت های نوپا (وستد،1995)[5]؛ از اینرو توجه به ابعاد مختلف توانمندسازی سازمان ها، پرورش محیط داخلی آنها و تلاش جهت همسوسازی محیط خارجی سازمان با اهداف صادراتی شرکتها از اصول گریزناپذیر سیاستگذاران در تدوین خط مشیهای صادراتی و توسعه صادرات است.

    در تحقیقات دانشگاهی انجام شده، جنبه های مختلف شرکت ها که بر استراتژی صادرات اثر می گذارند،شناسایی شده اند.اکثر تحقیقات بر عوامل داخلی و خارجی موثر بر فرایند صادرات متمرکز شده اند (بیلکی،1978)[6].

    محیط رقابتی و پیچیده امروز ورود به بازارهای جهانی را اجتناب ناپذیر کرده است. شرکت ها از طریق صادرات وارد این بازارهای بین المللی می شوند و برای بقا و ارتقاء عملکرد خود نیازمند درک عوامل و عناصر موثر بر گرایش صادرات هستند.

     

    1-4)اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد که می توان اهداف فرعی زیر را نیز برای آن بیان نمود:

    بررسی و شناخت رابطه بین ویژگی های شرکتی بر روی گرایش به صادرات در شرکتهای استان

    بررسی و شناخت رابطه بین خصوصیات تصمیم گیرندگان  و گرایش به صادرات در شرکت های استان گیلان

    کمک به برنامه ریزان و سیاستگذاران دولتی در استان جهت شناخت عوامل موثر بر توسعه صادرات

    1-4-1) اهداف علمی:

    1-سنجش میزان رابطه اندازه شرکت با گرایش به صادرات

    2-سنجش میزان رابطه مزیت رقابتی با گرایش به صادرات

    3-سنجش میزان رابطه تکنولوژی مورد استفاده شرکت با گرایش به صادرات

    4-سنجش میزان رابطه سن مدیران با گرایش به صادرات

    5-سنجش میزان رابطه سطح تحصیلات مدیران با گرایش به صادرات

    6-سنجش میزان رابطه میزان توانایی صحبت به زبانهای خارجی در مدیران با گرایش به صادرات

    7-سنجش میزان رابطه تمایل به ریسک با گرایش به صادرات

    8-سنجش میزان رابطه هزینه تولید محصولات با گرایش به صادرات

    9-سنجش میزان رابطه هزینه تولید محصولات با گرایش به صادرات

    10-سنجش میزان درک مزیت محصولات با گرایش به صادرات

    11-سنجش میزان تعهد مدیران به صادرات شرکت با گرایش به صادرات

     

    1-4-2اهداف کاربردی:

    از نتایج این تحقیق مدیران شرکت های صادر کننده برای تشخیص عوامل موثر بر گرایش به صادرات بهره خواهند برد و برای ارتقاء آن  با توجه به عوامل ذکر شده می توانند برنامه ریزی کنند.

    1-5)چارچوب نظری تحقیق

    چهار چوب نظری یک الگوی مفهومی است مبنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی که در مورد مسئله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند.این نظریه با بررسی سوابق پژوهشی در قلمرو مسئله به گونه ای منطقی جریان پیدا می کند.در آمیختن باورهای منطقی محقق با پژوهش های انتشار یافته به منظور ایجاد پایه ی علمی برای بررسی مسئله مورد تحقیق جایگاه اساسی داد.به طور خلاصه، چهار چوب نظری از پیوندهای درونی میان متغیرهایی که سرانجام در پویایی موقعیت مورد بررسی نقش دارند گفت و گو می کند.پدید آوردن چنین چهار چوب مفهومی به ما کمک می کند تا روابط خاصی را در نظر بگیریم وآنها را بیازماییم و درک خود را در زمینه پویایی های موقعیتی که قرار است پژوهش در آن صورت گیرد بهبود بخشیم(اوما سکاران،1390)[7].

    بر اساس ادبیات و مبانی نظری تحقیق و نظرات سرا و همکاران عوامل موثر گرایش به صادرات شامل موارد زیر می باشد:

    1)ویژگی های شرکت شامل:

    اندازه شرکت،مزیت رقابتی محصول،استفاده از تکنولوژی

    2)ویژگی های عینی تصمیم گیرندگان شامل:

    سن،سطح تحصیلات،توانایی صحبت به زبانهای خارجی

    3)ویژگی های ذهنی تصمیم گیرندگان شامل:

    تمایل به ریسک،درک هزینه ها،درک مزیت محصول،تعهد

     

    گرایش به صادرات

    ویژگی های شرکت

    اندازه شرکت

    مزیت رقابتی محصولات

    استفاده از تکنولوژی

    ویژگیهای عینی تصمیم گیرندگان

    سن

    سطح تحصیلات

    توانایی صحبت به زبانهای خارجی

    ویژگیهای ذهنی تصمیم گیرندگان

    تمایل به ریسک

    درک هزینه ها

    درک مزیت محصول

    تعهد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل شماره (1-1)

    مدل مفهومی پایان نامه برگرفته از مدل سرا و همکاران(2012)

     

     

    1-6)سوالات تحقیق

    سوالات تحقیق عبارتند از:

    1-آیا بین اندازه شرکت با گرایش به صادرات رابطه معنی داری  وجود دارد؟

    2-آیا بین مزیت رقابتی با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    3-آیا بین تکنولوژی مورد استفاده شرکت  با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    4-آیا بین سن مدیران شرکتها با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    5-آیا بین سطح تحصیلات مدیران شرکتها با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    6-آیا بین میزان توانایی مدیران شرکتها به صحبت به زبانهای خارجی با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    7.-یا بین تمایل به ریسک در مدیران شرکتها  با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد؟

    8-آیا بین درک هزینه تولید محصولات با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    9-آیا بین درک مزیت محصولات توسط مدیران با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    10-آیا بین تعهد مدیران شرکتها به صادرات با گرایش به صادرات رابطه معنی داری وجود دارد؟

    1-7)فرضیات تحقیق

    1-اندازه شرکت با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    2- مزیت رقابتی با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    3- تکنولوژی مورد استفاده شرکت  با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    4- سن مدیران شرکتها با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    5- سطح تحصیلات مدیران شرکتها با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    6-میزان توانایی مدیران شرکتها به صحبت به زبانهای خارجی با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    7- تمایل به ریسک در مدیران شرکتها  با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    8-درک هزینه تولید محصولات با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    9- درک مزیت محصولات توسط مدیران با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    10- تعهد مدیران شرکتها به صادرات با گرایش به صادرات رابطه معنی داری دارد.

    1-8)متغیرهای تحقیق

    1-8-1)متغیرهای مستقل

    متغیر مستقل یک ویژگی و خصوصیت است که بعد از انتخای توسط محقق در آن دخالت یا دستکاری می شود و مقادیری را می پذیرد تا تاثیرش بر روی متغیر وابسته مشاهده شود (خاکی،1387).

    متغیرهای مستقل این تحقیق عبارتند از:

    1)ویژگی های شرکت شامل:

    اندازه شرکت،مزیت رقابتی محصول،استفاده از تکنولوژی

    2)ویژگی های عینی تصمیم گیرندگان شامل:

    سن،سطح تحصیلات،توانایی صحبت به زبانهای خارجی

    3)ویژگی های ذهنی تصمیم گیرندگان شامل:

    تمایل به ریسک،درک هزینه ها،درک مزیت محصول،تعهد

    1-8-2)متغیر وابسته

    متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که در غالب یک مساله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.با تجزیه وتحلیل متغیر وابسته،

    با شناسایی عوامل موثر بر آن،می توان پاسخ ها یا راه حل هایی را برای مساله شناخت (خاکی،1387).

    در این تحقیق گرایش به صادرات متغیر وابسته می باشد.

    1-9)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

    عملیاتی کردن یا تعریف عملیاتی یک مفهوم، بطوریکه آن مفهوم قابل اندازه گیری شود از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم و طبقه بندی کردن آن ابعاد به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میسر است (سکاران،1390).

    1-9-1)تعریف مفهومی

    1-9-1-1) صادرات و گرایش به صادرات:صادرات عبارت است از عمل خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور.

    در مورد تعریف قدیمی صادرات می توان گفت:صرفا فروش محصولات در بازارهای خارج از کشور.حال آنکه در مورد تعریف امروزی صادرات می توان گفت :اختصاص و تلاش برای فروش مستمر قسمت معینی از محصول یا تولیدات با صفات، ویژگی ها وقیمت مورد انتظار مشتریان بالقوه در بازارهای خارج از کشور یعنی حتی صادرات را می توان مکانیزمی برای تحقق شعار مشتری یابی بین المللی دانست و آن مجموعه ای است از تلاشهایی که برای حفظ مشتریان فعلی،فراخوانی مشتریان گذشته، جلب وفلدلری آنها و همچنین جذب مشتریان جدید انجام شود.یعنی مشتری جدید می تواند حتی خلق مشتری جدید باشد و نه الزاما جذب مشتریان رقیب.

    و گرایش به صادرات تمایل و میل قلبی برای ادامه صادرات می باشد.

    1-9-1-2) ویژگی های شرکت: ویژگی های شرکت که مورد مطالعه قرار گرفته عبارتند از:اندازه شرکت،مزیت رقابتی،استفاده از تکنولوژی

    انداز شرکت: اندازه شرکت یکی از پر اهمیت ترین متغیرها در زمینه ی صادرات است،با این وجود در شرکتهای کوچک صادراتی به اندازه شرکت توجه زیادی نمی شود.تعداد کارکنان، میزان فروش و حجم دارایی های شرکت مهمترین معیارها برای بدست آوردن اندازه است.مطالعات بسیاری برای اندازه گیری اندازه ی شرکت و تعداد کارکنان صورت گرفته است،در این مطالعه، از تعاریف کمیته اروپایی استفاده شده است.به نظر می رسد بهترین اندازه گیری در نظر گرفتن ویژگی های صنعت نساجی باشد.شرکتهایی با کمتر از 10 نفر کارمند کوچک محسوب می شوند،زیرا آنها بسیار کوچک بوده و به کسب و کارهای خانوادگی گرایش دارند.تعدادی از مطالعات، ارتباط مثبتی بین اندازه شرکت و ویژگی های صادراتی و گرایش صادراتی را کشف کرده اند(سرا و همکاران،2012).

    مزیت رقابتی محصولات: مزیت رقابتی یکی از عوامل کلیدی در توجیه و توصیف رفتار صادراتی شرکت هاست.میت رقابتی شرکتها به دنبال نوآوری در بازار محلی ایجاد می شود که در نهایت موجب رقابت جهانی می گردد.بنابراین، ما انتظار داریم که مزیت رقابتی تاثیر اساسی بر رفتار صادراتی داشته باشد (او تو هنس گیما،1995)[8]اهمیت رقابتی را در محصولات جدید و در گرایش به صادرات شرکتهای استرالیایی نشان دادند.بدون شک،کیفیت محصولات یک عامل مهم در ورود و بقا در بازارهای جهانی است.جدا از کیفیت محصولات، همیشه باید بر اهمیت یگانگی و منحصر به فرد بودن محصولات تاکید کرد.در نهایت، سیاست تطبیق پذیری محصولات یکی از مهمترین جنبه ها در استراتژی بازاریابی صادراتی است(سرا وهمکاران،2012).

    استفاده از تکنولوژی: گرایش ها و تراکم تکنولوژی در ارتباط با گرایش به صادرات می باشد.کاوسگیل[9] (1993) دریافت که گرایش بیشتر به تکنولوژی در ارتباط با شرکتها موجب تطبیق پذیری کمتر آنها می شود.این موضوع نه تنها در مورد وضعیت محصول در بازار صادراتی است، بلکه در رویکرد کلی آنان در مورد موقعیت صادرات است.جین[10](2001) نشان داد که شرکتهای با تکنولوژی بالا بر بازارهای جهانی تاثیر می گذارد.یلی رنکو[11](2002) بر این موضوع بحث کرد که تکنولوژی های برتر بهتر در بازارهای خارجی کاربرد دارند و آنها بر سرمایه های اجتماعی، دانش و یادگیری در مورد فرصتهای رشد بین المللی و موفقیت در این زمینه بحث کردند.بنابراین، شرکتهای کوچک و متوسط به طور بالقوه نقش مهمی در گرایش به صادرات دارند و چندین نقش هایی در هنگام تاثیر گذاری به انتقال دانش و تکنولوژی مشخص می شود.(سرا و همکاران،2012).

    1-9-1-3) ویژگی های تصمیم گیرندگان: در این بخش به بررسی ویژگی های تصمیم گیرندگان می پردازیم که خود به ویزگی های عینی و ویزگی های ذهنی تقسیم می شود.و گرایش به صادرات بیشتر توضیح داده خواهد شد

    ویژگی های عینی: ویزگی های عینی شامل سن مدیران، سطح تحصیلات، تاثیر زبان خارجی می باشد که به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

    سن مدیران:سن یک موضوع چالش بر انگیز و عامل تاثیر گذار در گرایش به صادرات است.اگرچه ورا و آرتگان[12](2005)در یافتند که سن مدیران در ارتباط با توسعه ی صادرات نیست اما اوبن و مگگولا[13](2003)پیشنهاد کردند که بین سن مدیران و گرایش به صادرات ارتباطی وجود دارد.گرایش  زیاد به صادرات در ارتباط با کم بودن سن و جوان بودن مدیران است.مدیران جوان به ریسک گرایش داشته و خط مشی هایی را که در ارتباط با رشد و توسعه باشد،بر می گزینند.صادرات نیاز به انرژی قابل ملاحظه ای دارد که تصمیم گیرندگان آن نیز جوان هستند.ممکن است اینگونه درک شود که مدیران مسن تر به امنیت در کار اهمیت بیشتری می دهند و کمتر گرایش به ریسک در صادرات دارند. علاوه بر آن، آنها بیشتر به بازارهای بین المللی فکر می کنند و عکس العمل های مثبت در مورد مسائل بین المللی دارند. در نهایت آنها نسبت به تصمیم گیرندگان مسن تر بیشتر به کسب درآمد و فروش فکر می کنند(سرا و همکاران،2012).

    [1] Wheeler

    [2] mourgan

    [3] Navarro & etal

    [4] Serra & etal

    [5] Westhead

    [6] Bilkey

    [7] Uma Sekaran

    [8] Atuahene Gima

    [9] Cavusgil

    [10] Jane

    [11] Yeli-Renco

    [12] Alema-vera & Suarez-Artegan

    [13] Obben & Magagula

    Abstract:

    The aim of this study is to investigate the factors affecting the export orientation of the companies located in industrial state of guilan province.This researchhas examined objective and subjective characteristics  of decision-makers and the features of companies in a sample of 130 manufacturers.For this reason, manufacturers in industrial state of guilan province were selected for the study.And this study seeks to answer the question that: What features of a compony causes more export orientation and it is possible to indentify the characteristics of decision –makers for export orientation?The result was that the characteristics of a company and mental attributes of decision-makers have a significant relationship export orientation and among the objective properties of decision-makers,the ability to speek forien languages has a significant relationship with export orientation.However, theres  no significant relationship between age and education level with export orientation.

    key words: Propensity to export,export, Manufacturers, industrial state of guilan

  • فهرست:

    .............................................................................................................................................   صفحه

    چکیده................................................................................................................................... ص

    فصل اول: کلیات................................................................................................................... 1

    1-1)مقدمه............................................................................................................................ 2

    1-2)بیان مسئله...................................................................................................................... 3

    1-3)اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 5

    1-4)اهداف تحقیق................................................................................................................. 6

            1-4-1) اهداف علمی      .......................................................................................... 6

           1 -4-2) اهداف کاربردی.............................................................................................. 7

    1-5) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 7

          1-5-1)مدل مفهومی تحقیق............................................................................................ 8

    1-6)سوالات تحقیق............................................................................................................... 9

    1-7)فرضیه های تحقیق.......................................................................................................... 9

    1-8)متغیرهای تحقیق............................................................................................................. 10

             1-8-1) متغیرهای مستقل............................................................................................ 10

             1-8-2) متغیرهای وابسته............................................................................................ 10

    1-9)تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها................................................................................... 11

            1-9-1) تعریف مفهومی............................................................................................... 11

           1-9-1-1)صادرات و گرایش به صادرات...................................................................... 11

           1-9-1-2)ویژگیهای شرکت.......................................................................................... 11

          1-9-1-3)ویژگیهای تصمیم گیرندگان............................................................................. 13

    1-9-2) تعریف عملیاتی متغیرها............................................................................................. 15

            1-9-2-1) گرایش به صادرات..................................................................................... 15

           1-9-2-2)اندازه شرکت................................................................................................ 15

           1-9-2-2)ویژگیهای شرکت.......................................................................................... 12

          1-9-2-3) مزیت رقابتی محصول................................................................................... 15

          1-9-2-4) گرایش تکنولوژیکی...................................................................................... 15

          1-9-2-5) گرایش به ریسک.......................................................................................... 15

          1-9-2-6) گرایش به مزایا............................................................................................. 15

         1-9-2-7) گرایش به هزینه............................................................................................. 15

          1-9-2-8) تعهد............................................................................................................ 16

          1-9-2-9) سن، میزان تحصیلات.................................................................................... 16

           1-9-2-10) توانایی صحبت به زبان های خارجی.......................................................... 16

    1-10)قلمرو تحقیق............................................................................................................... 16

          1-10-1)قلمرو موضوعی تحقیق..................................................................................... 16

         1-10-2)قلمرو مکانی تحقیق.......................................................................................... 16

    1-10-3)قلمرو زمانی تحقیق................................................................................................. 16

    فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق............................................................................................ 17

    2-1) مقدمه........................................................................................................................... 18

    2-2) مفهوم و اهمیت صادرات............................................................................................... 18

    2-3) انواع صادرات............................................................................................................... 19

    2-4) تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن............................................................................. 20

    2-5)توسعه صادرات.............................................................................................................. 25

    2-6)استراتژی توسعه صادرات................................................................................................ 26

    2-7) نقش توسعه صادرات در رشد و توسعه اقتصاد................................................................. 26

    2-8)اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور............................................................ 28

    2-9)برنامه های تشویق صادرات............................................................................................. 28

    2-10)موانع و مشکلات صادرات........................................................................................... 29

    2-11)دسته بندی موانع صادراتی............................................................................................ 30

    2-12)عناصر تشکیل دهنده توانمندی صادراتی......................................................................... 31

    2-13)مدل های مرتبط با صادرات.......................................................................................... 32

           2-13-1)مدل حقیقی و همکاران................................................................................... 33

           2-13-2)مدل ناظمی و داوود خانی............................................................................... 34

           2-13-3)مدل لی لینگ یی و اوگنومکن.......................................................................... 35

           2-13-4)مدل مییر و همکاران........................................................................................ 36

           2-13-5)مدل سبوسا و برادلی....................................................................................... 37

    2-14)انگیزش به صادرات...................................................................................................... 38

    2-15)گرایش به صادرات....................................................................................................... 38

    2-16)تشریح عوامل تعیین کننده گرایش به صادرات................................................................. 39

           2-16-1)ویژگی های شرکت......................................................................................... 39

          2-16-1-1)اندازه شرکت............................................................................................... 39

          2-16-1-2)مزیت رقابتی محصولات............................................................................... 40

          2-16-1-3)استفاده از تکنولوژی..................................................................................... 41

         2-16-2)ویژگی های تصمیم گیرندگان.............................................................................. 41

         2-16-2-1)ویژگی های عینی.......................................................................................... 41

         2-16-2-2)سن مدیران................................................................................................... 41

         2-16-2-3)سطح تحصیلات............................................................................................ 42

        2-16-2-4)توانائی صحبت به زبانهای خارجی................................................................... 42

        2-16-3)ویژگی های ذهنی............................................................................................... 42

        2-16-3-1)ریسک پذیری................................................................................................ 42

        2-16-3-2)هزینه های درک شده...................................................................................... 43

        2-16-3-3)مزایای درک شده............................................................................................ 43

        2-16-3-4)تعهد.............................................................................................................. 43

    2-17)سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده........................................................................... 45

          2-17-1)تحقیقات داخلی............................................................................................... 45

          2-17-2)تحقیقات خارجی............................................................................................. 47

    2-18)مدل مفهومی تحقیق...................................................................................................... 50

    فصل سوم: روش تحقیق........................................................................................................ 51

    3-1) مقدمه........................................................................................................................... 52

    3-2)روش تحقیق.................................................................................................................. 52

    3-3)جامعه و نمونه آماری...................................................................................................... 54

    3-4)تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری............................................................................. 55

    3-5) روش ها و ابزارجمع آوری اطلاعات.............................................................................. 56

    3-6) قابلیت اطمینان (پایایی )پرسشنامه................................................................................... 60

    3-7-)اعتبار(روایی)پرسشنامه.................................................................................................. 61

    3-8)روش تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................................... 62

    3-9)خلاصه و جمع بندی مطالب فصل................................................................................... 63

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................... 64

    4-1) مقدمه........................................................................................................................... 65

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................................... 66

    4-3) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................... 70

    4-4)آزمون نرمال بودن........................................................................................................... 79

    4-5)آزمون فرضیات تحقیق.................................................................................................... 80

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات...................................................................................... 90

    5-1) مقدمه........................................................................................................................... 91

    5-2)نتایج حاصل آزآزمون فرضیه ها....................................................................................... 91

          5-2-1)نتایج آمار توصیفی.............................................................................................. 91

          5-2-2)بحث و نتایج آمار استنباطی................................................................................. 93

    5-3)پیشنهادها....................................................................................................................... 97

    5-4)پیشنهاداتی برای محققین آتی.......................................................................................... 97

    5-5)محدودیت تحقیق........................................................................................................... 98

    5-6)نوآوری تحقیق............................................................................................................... 98

    منابع وماخذ........................................................................................................................... 99

    منابع...................................................................................................................................... 100

    منبع:

    منابع فارسی:

    اسلاموئیان،کریم،خدادادی،عباس،1383،"تاثیر تنوع سازی صادرات از کالاهای اولیه و کشاورزی به محصولات صنعتی بر روند بلند مدت رابطه مبادله در ایران"،فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 32،ص ص 183-224.

    اخوی،احمد،حکیمی،شیرین،نادری،ابوالقاسم،1371،"بررسی مسایل و مشکلات صادرات غیر نفتی،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    ایمانی،هادی،1389،"بررسی و تبیین استراتژی های مناسب بازاریابی جهت توسعه صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی :منطقه آزاد ارس)"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    بابا خانی،علی،1389،"سنجش و ارزیابی تاثیر عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی استان قزوین"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    تقوی،مهدی،نعمتی زاده،سینا،1383،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران،مجله پژوهش های اقتصادی،شماره 72،ص ص 77-80..

    حقیقی،محمد،فیروزیان،محمود،نجفی مجد،محمد،1387،"شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی"نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 1،شماره1 ،ص ص 2-20.

    حافظ نیا،محمد رضا،1385"مقدمهای در روش تحقیق در علوم انسانی"،انتشارات سمت.

    حسنقلی پور،طهمورث،اصانلو،بهاره،سلامی،علیرضا،1387،"شناسایی و رتبه بندی مشکلات و موانع صادرات خودرو در کشور"،سال پانزدهم،شماره 23،ص ص 145-170.

    حسینی،فرشید ،حسنقلی پور ،طهمورث،توسلی،محمود،محمدی،شاپور، ،1389،"تاثیر برنامه های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی:مطالعه موردی صنعت برق"،نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 2،شماره 5،ص ص 1-40.

    خاکی،غلامرضا،1387،" روش تحقیق در مدیریت"،انتشارات بازتاب،چاپ چهارم.

    دانش نیا،محمد،هوشمند،محمود، محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،"عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران"مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.

    ده موبد ،بابک، مهرگان نادر،دهقان پور، محمدرضا، (1390) ،" صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل مؤثر بر آن"،سیاست علم و فناوری،سال چهارم،شماره 3،ص ص 69-83 .

    رنانی،محسن،شریفی،علیمراد،خوش اخلاق،رحمان،دین محمدی،مصطفی،1387،"تعیین اولویت های کاربرد ذخایر گازی ایران(دوره مطالعه1310-1385) "فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،سال نهم،شماره 3،ص151-182.

    رنجبران،هادی،1385،"بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک  دولتی  (مطالعه موردی شهر اصفهان)،ماهنامه علمی پژوهشی،دانشگاه شاهد،سال سیزدهم،شماره 20،ص ص49-61.

    صیادی تورانلو ،سعیدا اردکانی،سعید، ،حسین،1391،"تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیر نفتی :مطالعه موردی صنایع نساجی استان یزد،مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،دوره دهم،شماره دوم،108-129.

    سکاران،اوما،1390 ،"روش تحقیق در مدیریت"،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ،مرکز آموزش ومدیریت دولتی،چاپ نهم.

    سلیمی فر،مصطفی،میرزایی خلیل آبادی،صدیقه،1381،"مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات پسته"،اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال دهم،شماره 38،ص ص 7-28.

    فتحی،یحیی،1384،"مزیت های نسبی صادراتی و نیازهای وارداتی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی"،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    قاضی زاده (1382) ،"بررسی و عوامل موثر بر موفقیت شرکت های صادراتی ایرانی در بازار های آسیای میانه و ارائه راهبرد مناسب جهت افزایش صادرات غیر نفتی"،پایان نامه دکترا.

    طیبی، سید کمیل ، اربابیان، شیرین،1382،"اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آموزش عالی بر عرضه صادرات صنعتی ایران"،فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران،شماره 16،ص ص 1-22.

    طیبی، سید کمیل،مصری نژاد،شیرین،1381،"بررسی رابطه تعاملی کوتاه مدت و بلند مدت تورم و عرضه صادرات غیر نفتی در ایران"،مجله تحقیقات اقتصادی،شماره 61،ص ص1-22.

    محسنی،رضا،1383،"آثار بی ثباتی صادراتی بر رشد صنعتی (مطالعه موردی ایران)،مجله دانش و توسعه،شماره 17،ص ص 87-122.

    محمدی،محمد،1378،"راهنمای صادرات،نشر قانون،شماره 2.

    مرکز توسعه صادرات ایران،1378،استراتژی جهش صادرات و چالش ها،تهران،موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران.

    ناظمی،شمس الدین،خانی،داوود،1389،"شناسایی و تحلیل مهمترین عوامل بازدارنده اداری-خدماتی صادرات کالاهای غیر نفتی در بنگاه های کوچک و متوسط مطالعه موردی:استان های خراسان رضوی و شمالی،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره های 21 و 22،ص ص 203-226.

    وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،1388،"بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روری صادرات شرکت ها"،فصلنامه بصیرت سال 16،شماره 44،ص ص 47-63.

    هوشمند،محمود،دانش نیا،محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،"عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران"مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    Ahmetoglu, Gorkan, Chamorro-Premuzic ,Tomas, Furnham, Adrian (2010),” Interpersonal Relationship Orientations, Leadership, and Managerial Level: Assessing the practical usefulness of the FIRO-B in organizations”, International Journal of Selection and Assessment, Volume 18 Number 2,220-225.

     

    Atuahene-Gima, K. (1995). The influence of new product factors on export propensity and performance: An empirical analysis. Journal of International Marketing, 3(2), 11–28.

     

     

    Bilkey,Warren J.,1978”An Atempted Integration of the literature on the Export Behavior of firms”.journal of international Business studies 9(1).

     

    Burton, F.N.,and B.B schlegelmilch,(1987).”Profile Analysis ofNon exports Versus Exporters Grouped Involvment”,management international Review,27.

     

     

    Cavusgil, S.Tamer and Naor ,Jacob,1987.’Firm management characteirstics as Discriminator of Export marketing Activity’journal of Business research 15.

     

    Durmuşoğlu Serdar S., Apfelthaler  ,  Gerhard ,Zamantili Nayir ,Dilek Alvarez, Roberto , Mughan ,Terry,(2012),” The effect of government-designed export promotion service use on small and medium-sized enterprise goal achievement: A multidimensional view of export performance’, Industrial Marketing Management 41,pp 680-691.

     

    Hall, Stephen, Hondroyiannis , George , Swamy. P.A.V.B. , Tavlas, George , Ulan Michael.(2010) “Exchange-rate volatility and export performance: Do emerging market economies resemble industrial countries or other developing countries?”, journal homepage: Published by Elsevier B.V.p p 1514-1521.

     

     

    Jones, Marian V (2001),” First steps in internationalization Concepts and evidence from a sample of small high-technology firms”, Journal of International Management 7,pp 191-210.

     

    Kourteli, Liana (2000),” RESEARCH NOTE Scanning the business environment: some conceptual issues”, Benchmarking: An International Journal, Vol. 7 No. 5, pp. 406-413.

     

    Lages, L. F., & Lages, C. R. (2004). The STEP scale: A measure of short-term export performance improvement. Journal of International Marketing, 12(1), 36–55

     

    Ling-yee , Li,. Ogunmokun, Gabriel O (2001), The influence of interfirm relational capabilities on export advantage and performance: an empirical analysis”, International Business Review 10,pp 399-420.

     

    Meyer Mike, Estrin  Saul Klaus E., Wright , Foliano Francesca,(2008),” Export propensity and intensity of subsidiaries in emerging economies”, International Business Review 17,pp 574-586.

     

    Morgan.N, Kaleka.A, and Katsikeas.C, “ Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment”, Journal of Marketing, 2004, Vol.68, pp.90-108.

     

     

    Navarro, Antonio  , Losada  ,Fernando, , Ruzo, Emilio, .Dı´ez  ,  Jose´,(2010),” Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance”, Journal of World Business 45,pp 49–58.

     

    Patterson, Paul G.  Ruyter Ko de, Wetzels Martin,(1999),” Modelling firms propensity to continue service exporting: a cross-country analysis”, International Business Review 8,p p 351-365.

     

     

    Paula Rodrigues ,Ana, Pinho, José Carlos ,(2011),” The impact of internal and external market orientation on performance in local public organisations”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 3 pp. 284 – 306.

     

    Rosson P.J ,Seringhous,F.H.R and.(1990),Government Export Promotion:A Global perspective,Rouledge,London.

              

    Serra , Francisco, Pointon ,John , Abdou, Hussein,(2012),” Factors influencing the propensity to export: A study of UK and Portuguese textile firms”, International Business Review 21 ,210–224.

     

     

    Sosin Kim and Fairchild, Lore tta (1987), capital Intencity  and export propensity in some Latin American countries , Oxford bulletin of economic sand statistics , 49,2,pp 191-208.

     

    Suarez-Ortega, S. M., & Alamo-Vera, F. R. (2005). SMES’ internationalization: firms and managerial factors. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(4), 258–279.

     

    Trez, Guilherme ,Bins Luce, Fernando (2012),"Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 2 pp. 143 – 164.

     

    Vermeulen, Philip,(2004),” Factor content, size, and export propensity at the firm level”, Economics Letters 82 , p p 249–252.

     

    Verwaal, E., & Donkers, B. (2002). Firm size and export intensity: solving an empirical puzzle. Journal of International Business Studies, 33(3), 603–613.

     

    Wesley ,Jhonston J.,and R.Czinkota, Michael (1982 )“managerial moltiuation as peterminants of industrial export behavior”,in Export management : An International context.Ed.New York:praeger publishers.

     

    Wheeler,c.N,(1990),”Simulating Scottish and united kingdom economist through export proportion programs,in cavusgil ,S.T

     

    White Steven ,Javalgi Rajshekhar G., Lawsonb Diana Andrew C. Gross, D. 1998), International Business Review,7,pp  521–534.

     

    Westhead,p.(1995).Exporting and non- exportin small firms in great Britain. International journal of entrepreneurial behavior and research,1920,6-36.

     

    Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, 11, 279–304.


موضوع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , نمونه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , جستجوی پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , فایل Word پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده: تحقیقات مدیریتی بر اهمیت نقش الگوهای کسب و کار در ارتقای عملکرد سازمانی تاکید دارد . در سالهای اخیر شاهد رقابتی تر شدن عرصه کسب و کار در صنایع مختلف بوده ایم . بنابر نظر محققان عرصه کسب و کار ، دستیابی به جایگاه رقابتی مناسب برای یک شرکت ، تنها با کمک یک الگوی مناسب کسب و کار امکان پذیر است . ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش :منابع انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه آموزش مهارت و اثربخشی سازمانی در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت با توجه به نقش تعدیل گر فرایند مدیریت دانش انجام شده است.روش تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت بوده و شیوه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت می­باشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: بین المللی شدن تجارت در بازارهای جهانی نمود زیادی یافته است. در بازارهای جهانی امروز شرکت هایی که به صادرات روی می آورند بسیار زیاد است، زیرا بازارهای محلی برای شرکت ها و تولید کنندگان اشباع شده است. بحث تجارت خارجی یکی از مهم ترین مباحث در توسعه اقتصادی کشور است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مشوق های صادراتی دولت بر عملکرد ...

ثبت سفارش