پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان

word 1 MB 30711 160
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی

    گرایش : منابع انسانی

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان است. متغیر مستقل این پژوهش عدالت سازمانی است. در این پژوهش از مدل سه بعدی علوی و عباسی 2012 (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش تعهد سازمانی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی کارکنان 65 شعبه از بانک های رفاه سطح استان خوزستان به تعداد 616 نفر است. نمونه آماری پژوهش تعدادی از کارکنان بانک های رفاه سطح استان به روش نمونه گیری تصادفی ساده با حداقل حجم نمونه از فرمول کوکران جامعه محدود به تعداد 221 نفر تخمین زده شده است. روش های جمع آوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی برای برآورد مشخصه های مرکزی و تنظیم جداول توزیع فراوانی آماری و به منظور بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی از آزمون رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها و از آزمون رگرسیون چند متغیره جهت مشخص نمودن تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان استفاده شده است. یافته ها تمامی فرضیه های پژوهش را تأیید کرده و تأثیر عدالت سازمانی ابعاد آن بر تعهد سازمانی کارکنان را نشان داده است که نتایج این پژوهش با یافته های پژوهش علوی و عباسی 2012 همخوانی دارد. ضمناً بعد از مقایسه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی از طریق آزمون رگرسیون چندمتغیره مشاهده گردید عدالت مراوده ای بیشترین تأثیرگذاری را بین ابعاد سه گانه عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.

    مفاهیم کلیدی : عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت مراوده ای، تعهد سازمانی

    بحث از عدالت[1] و بررسی صور ماهیت آن بحثی است که دارای پیشینه بسیار طولانی است . بحث عدالت در سرشت خود بحثی تجریدی، تحلیلی و نظری است و همیشه با تنوع دیدگاه ها و اختلاف نظرها همراه بوده است. این تنوع خصوصاً از آن بعد دیده می شود که عدالت در تمام جنبه های فردی، خانوادگی، ابعاد کلان اجتماعی و نهادها و سازمان های دیگر، در حقوق و قضا، در فلسفه و سیاست و ... حضور و بروز جدی دارد. این امر باعث پراکندگی و تشتت هرچه بیشتر در بحث عدالت، تعاریف، محدوده ها و ... آن می شود. عدالت مفهوم بسیار پیچیده ای است و ارتباط  و نسبت آن با سایر مفاهیم اجتماعی چون آزادی، اخلاق و…  نیز مزید برعلت شده است و تعریف این امر را پیچیده تر می سازد و آن را واژه ای مناقشه پذیرمی نماید. این امر به گونه ای است که بسیاری عدالت را براساس برابری می دانند و برخی آن را در نابرابری توجیه می نمایند. گستردگی و مناقشات برسر این مفهوم باعث عدم تحقق اجماع در ماهیت می شود و نسبیتی براساس عدالت نسبت به چه کسی، چه حوزه ای، چگونه، به چه نسبتی ایجاد می کندکه ارائه و پذیرش تعاریف دایره المعارفی را سخت می نمایند. اختلاف در باب ماهیت عدالت باعث تفاوت دیدگاه ها برمبنای توزیع عادلانه می گردد (صدیقیان، 1385، ص 1-2).

    عدالت یکی از آرمان هایی است که انسان در طول تاریخ در ابعاد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی  به آن توجه داشته است. عدالت یکی از خواسته های درونی انسان ها است. تمام انسان ها در هر زمان و مکان خواستار عدالت هستند و همواره در زندگی خود از آن دم می زنند و از نابرابری و تبعیض بیزاری می جویند (کناری زاده، 1385، ص 1).

    عدالت در زمره مهم ترین مفاهیمی است که در مباحث اجتماعی و سیاسی مطرح می شود و مطابق با نظر افلاطون سازمان اجتماعی که نمودار تمدن است بدون عدالت بوجود نمی آید (مقدم، 1386، ص1).

    تحقق عدالت اجتماعی بدون تحقق عدالت سازمانی ممکن نیست و عدالت سازمانی تحقق در همه فعالیت ها، رفتارها وگرایش های افراد سازمانی است. این میزان تأکید و اهمیت از آنجا ناشی می شودکه اساساً عدالت معیار و پایه و اساس روابط انسانی بوده و جامعه به واسطه بی عدالتی ها و رعایت نشدن حقوق طیبه، محروم است  ولی درپناه اجرای عدالت علاوه برآثار مادی و رشد و توسعه فراگیر، زندگی معنا می یابد و مردم به صلاح و رستگاری می رسند. این بدان معنی است که چنانچه جنبه های خوب و بد زندگی اجتماعی به صورت منصفانه و عادلانه توزیع شود افراد متعهدتر شده و تمایل بیشتری به فداکاری برای جمع نشان خواهند داد در متقابل هنگامی که رخدادهای ناعادلانه نمود و ظهور بیشتری درروابط اجتماعی پیدا می کند افرادتمایل کمتری به وفاداری وتلاش درجهت اهداف سازمانی و اجتماعی نشان می دهند(ذاکر اصفهانی، 1387، ص8).

    1-2- بیان مسأله

    در علوم رفتاری درباره تعهد سازمانی به منزله یکی از انواع تعهد (تعهد به حرفه ، تعهد به اتحادیه ، تعهد به کار و ....) پژوهش های فراوان صورت پذیرفته است . تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های متفاوت تعریف شده است. وجه اشتراک این تعاریف آن است که همگی آن را نوعی پیوستگی و ارتباط با سازمان دانسته اند (عوض پور ، 1386، ص 2).

    تعهد سازمانی به عنوان وابستگی عاطفی و روانی به سازمان در نظر گرفته می شود که بر اساس آن فردی که شدیداَ متعهد است، هویت خود را با سازمان معین می کند ، در سازمان مشارکت می کند و در آن درگیر می شود و از عضویت در سازمان لذت می برد (Alvi & Abbasi, 2012, p 644).

     در مورد اینکه تعهد سازمانی یک نگرش است یا یک رفتار و یا هر دو ، باید گفت که در گذشته تعهد سازمانی به وظیفه شناسی و صداقت در سازمان اطلاق می شد که با پذیرش اهداف و ارزشهای سازمان، خشنودی شغلی کارکنان از سازمان یا تمایل برای همکاری با سازمان ارتباط داشت . تعهد سازمانی همانند خشنودی شغلی مستلزم بروز احساسات در موفقیت شغلی است . با وجود این از آن جا که تعهد سازمانی اساساً به نگرش کارکنان در خصوص سازمان می پردازد : ممکن است با متغیر هایی توجه به کارکنان مانند غیبت ، ترک کار و همچنین خشنودی شغلی مربوط گردد(p 526 Wasti, 2011,).

    منظور عدالت سازمانی، بیان احساسی است که کارکنان در برابر رفتارهایی که با آنان به عمل می آید، بروز می دهند. به عبارت دیگر احساس ادراک شده کارکنان نسبت به شیوهای است که با آنان رفتار می شود(Iranzadeh,chakherlouy, 2011, p808 ).

    عدالت سازمانی مبتنی بر سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، و عدالت مراوده ای است(Wayne, Hoy & Tarter,2013, p 551).

     عدالت سازمانی به عنوان متغیرهای بیان کننده در بررسی های موسسه ای مورد استفاده قرار می گیرند عدالت سازمانی به عنوان موضوع غالب در زندگی سازمانی تعریف می شود. همچنین به عنوان عدالت اشاره کننده به ادراک های کارمندان در مورد عملکرد عادلانه ای دریافت شده از سازمان و واکنش رفتاری آنها به چنین ادراک هایی تعریف می شود(Cremer, 2010, p 6 ).

     رعایت عدالت سازمانی، یکی از عوامل کلیدی و تأثیرگذار تعهد سازمانی است که تأثیر چشمگیری بر عملکرد کارکنان دارد و موجب افزایش سطح تعهد به سازمان می‎شود (Rylander, 2011).

    بررسی و شناخت کارکنان متعهد می‎تواند در فرایند اثربخشی به مدیران منابع انسانی در مراحل مختلف روند مدیریت منابع انسانی کمک شایانی نماید. تعهد سازمانی بر کاهش غیبت، افزایش ماندگاری، تعلق و وفاداری، بهره‎وری، پذیرش راهبرد و هنجارها و ارزشهای سازمانی نقش عمده‎ای دارد. مطالعات و بررسیهای مربوط به تعهد کارکنان در سازمان، به کاهش هزینه‎های هنگفت ناشی از ترک خدمت و جذب نیروهای جدید و نیز بهبود شاخصهای کلیدی عملکرد می‌انجامد (گلپرور، عریضی سامانی، 1390، ص 241 ).

    نظریه عدالت سازمانی و حیطه های مختلف آن پیش بینی کننده  بسیاری از متغیرهای سازمانی مانند تعهد شغلی، خشنودی شغلی، غیبت، ترک شغل و... است. براساس نظریه عدالت سازمانی می توان پیش بینی کردکه کارکنان در قبال وجود یا عدم وجود عدالت سازمانی در محل کار واکنش نشان می دهند. یکی از این واکنش ها افزایش یا کاهش برون داد است. به این معنا که اگرکارکنان مشاهده کنند که درسازمان، عدالت اجرا نمی شود دچار نوعی تنش منفی می شوند، در نتیجه برای کاهش این تنش سعی می کنند میزان دروندادها و مشارکت های خود را در سازمان کاهش دهند. برعکس، اگر کارکنان احساس کنندکه در محل کارعدالت سازمانی وجود دارد برانگیخته می شوند تا با انجام رفتارهای یاری دهنده دروندادها و مشارکت خود را در سازمان افزایش دهند. بر اساس نظریه رابطه قراردادی دو طرفه ون داین وگراهام[2] یک رابطه قراردادی بین کارکنان و سازمان برقرار می شود. وجود عدالت سازمانی در محل کار بیانگر اهمیت دادن سازمان به کارکنان است. در چنین شرایطی کارکنان نیز نسبت به سازمان متعهد می شوند و یک میثاق دو سویه بین کارکنان و سازمان ایجاد می شود که منجر به بروز رفتارهایی از سوی کارکنان  می گردد (نعامی، شکرکن، 1385، ص88 - 89).

    مطالعات انجام شده بیانگرآنند که قضاوت های افراد از میزان رعایت عدالت در سازمان، برنگرش هایی از قبیل تعهد سازمانی و میزان مشروعیت صاحبان اختیار درسازمان موثرند. همچنین هنگامی که افراد احساس می نمایند که پیامدها و رویه های سازمانی غیرمنصفانه اند، احتمالاً عملکرد بدتری خواهند داشت، درانجام رفتارهای تبعی(شهروندی) درسازمان شکست خورده، احتمال کمتری وجود دارد که ازتصمیم های افراد صاحب اختیار اطاعت نموده و رفتارهای اعتراض آمیز(رفتارهای ضد شهروندی) بیشتری از خود نشان می دهند (امیرخانی، پورعزت، 1387، ص 30).

    در واقع ادراک بی عدالتی اثر مخربی براهتمام و انگیزش کارکنان سازمان ها دارد. درحقیقت بی عدالتی و توزیع غیر منصفانه دستاوردها و ستاده های سازمان، موجب تضعیف روحیه کارکنان و تنزل روحیه تلاش و فعالیت در آنان  می شود و سبب بروز رفتارهایی از کارکنان می گرددکه نه تنها در دستیابی به اهداف سازمان ساعی نبوده بلکه به نظر می رسد بیشتر در جهت تخریب نرم وسخت منافع و اهداف سازمان حرکت می کند.کارکنانی که احساس نابرابری می کنند، با واکنش های منفی از جمله امتناع ازتلاش،کم کاری و رفتارهای ضعیف شده و در شکل حاد آن استعفا از کار به این نابرابری پاسخ می دهند (مختاریان پور،1388،ص 166).

    از طرفی تحقیقات نشان داده است که، یکی از عوامل مهم جهت درک و فهم رفتار سازمانی ، نگرش کلی تعهد سازمانی است و پیش بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است . با شناخت مناسب از نوع رابطه و نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر ابعاد تعهد سازمانی، مدیران این امکان ر ا می یابند تا اقدامات مناسب تری جهت توسعه ابعاد عدالت در سازمان برنامه ریزی و مدیریت نمایند، و نیز در کارکنان احساس تعهد و وفاداری به سازمان شان ایجاد نموده و سطح تعهد آنان را نسبت به سازمان شان بالا برده و در نتیجه از وجود نیروی انسانی متعهد و وفادار به ارزشهای سازمان در راستای تحقق هر چه بهتر اهداف سازمانی فیض ببرند(دهقانیان و همکاران، 1392،ص155).

     از این رو سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که در کل چه تأثیری بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان وجود دارد؟

    1-3- ضرورت  و اهمیت پژوهش

    تعهد سازمانی کارکنان ، بویژه از نظر مدیران سازمان ، در جهت دستیابی به موفقیت و تعالی سازمانی یک مسأله بسیار مهم می باشد. امروزه با سرعت فزاینده تغییر در سازمانها، مدیران به دنبال راههایی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان می گردند تا از این طریق به مزیت رقابتی دست یابند (بهارلو، 1387 ، ص 5) .

    نتایج تحقیقات نشان می دهد که تعهدات سازمانی می تواند نتایج مهمی نظیر انگیزش بالاتر، داشتن رفتار شهروندی بهتر در سازمان، پشتیبانی و حمایت سازمانی و کاهش نسبت جایگزینی کارکنان را دارا باشد. همچنین یافته هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هر تلاشی برای بهبود تعهدات سازمانی می تواند در کاهش میزان استرس در زمینه های شغلی نظیر کارگزینی و درک فشارهای شغلی مؤثر واقع شود (kim, jones, Rodriguez, 2013, p 76).

    همچنین مزایای ناشی از وجود تعهد سازمانی در بین کارکنان شامل موارد ذیل می باشد : ( گلپرور، واثقی، جوادیان، 1390، ص 117).

    کارکنان اهداف و ارزشهای سازمانی را در حد بالایی می پذیرند.

    در جهت تامین و تحقق اهداف و منافع سازمانی تلاش و کوشش جدی می نمایند.

    احساسات خوبی درباره کارشان داشته و برای شغل خود ارزش زیادی قائل می شوند.

    کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند ، نظم بیشتری در کار خود دارند ، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند.

    مطالعات نشان داده است که تعهد سازمانی در بین کارکنان منجر به نتایج مطلوب سازمانی همچون ترک خدمت کمتر ، عملکرد بالاتر ، غیبت کمتر و مشارکت و درگیری فعال نیروی کار در امور سازمانی می شود.

    تعهد سازمانی، نیاز به هزینه های هنگفت در جهت ایجاد سیستم های نظارت و کنترل دقیق و پیچیده را کاهش می دهد.

    تعهد سازمانی باعث کاهش جایگزینی نیروها، کاهش شکایات و اعتراضات، کاهش فشارهای روحی و روانی نیروها، کاهش دزدی و سرقت و افزایش پایبندی به سازمان می گردد.

    تعهد سازمانی باعث افزایش کارایی و اثربخشی سازمان می شود.

    از طرفی در دهه های اخیر، توجه بسیاری به عدالت سازمانی به عنوان یک ساختار مهم و یک زمینه تحقیقی قابل توجه در روانشناسی صنعتی، سازمانی معطوف شده است. عدالت سازمانی یک موضوع بسیار پیچیده با اصطلاحات و تعابیر گیج کننده است. عدالت سازمانی به رفتار منصفانه و اخلاقی افراد درون یک سازمان اشاره  می کند. عدالت سازمانی مهم است، زیرا با فرایندهای سازمانی مهم مانند تعهد سازمانی در ارتباط است (عوض پور ،1386، ص 3 ).

    امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات ارزشی و مورد توجه و تأکید مدیریت منابع انسانی، عدالت سازمانی است. توجه به این امر، بیانگر اهمیتی است که مدیران برای نیروی انسانی به عنوان یکی از سرمایه‎های با ارزش قایل هستند. از طرف دیگر، سازمانها در فضای رقابتی در پی کسب رضایت مشتریان و جذب آنان می‎باشند که لازمه بقا و استمرار حیات آنهاست این امر مسیر نمی‎شود، مگر اینکه به عدالت سازمانی توجه ویژه‎ای شود، زیرا عدالت به مثابه عامل حیات و بقای سازمانها و نظامهای اجتماعی شناخته شده است(امین شایان جهرمی، صالحی، ایمانی، 1390، ص 9 ). عدالت و اجرای آن یکی از نیاز های اساسی و فطری انسان است که همواره در طول تاریخ، وجود آن بستری مناسب جهت توسعه جوامع انسانی فراهم کرده است. نظریات مربوط به عدالت به موازات گسترش و پیشرفت جامعه بشری تکامل یافته و دامنه آن از نظریات ادیان و فلاسفه به تحقیقات تجربی کشیده شده است. پس از انقلاب صنعتی و مکانیزه شدن جوامع بشری، سازمان ها چنان بر زندگی بشر سیطره افکنده اند که هر انسان از لحظه تولد تا مرگ مستقیما وابسته به آن هاست و امروزه زندگی، بدون وجود سازمان ها قابل تصور نیست. بنابراین اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمان هاست. اولین تحقیقات پیرامون عدالت در سازمان ها به اوایل دهه 1960 برمی گردد. در اوایل دهه 1990 نوع جدیدی از مطالعات تجربی پیرامون عدالت سازمانی آغاز شد که حاصل آن شناخت سه نوع عدالت یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی در سازمان ها بود(حسین زاده و ناصری، 1386، ص7 ). تلاشها برای رسیدن به چنین تعالی، از طریق تمرکز بر یادگیری ، کیفیت، کار تیمی و مهندسی مجدد و شیوه ای که سازمانها کارها را انجام داده و با کارکنانشان رفتار می کنند، هدایت می شوند. بنا براین با توجه به موارد فوق نتیجه گیری می کنیم که فهمیدن مسائل مربوط به عدالت در سازمانهای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است(معمارزاده ومحمودی،1388،ص50).

    موضوع عدالت و یا انصاف یک ساختار قابل رویت در علوم اجتماعی به شمار می آید و بیش از سه دهه گذشته بر روی آن تحقیق به عمل آمده است(2010, p 386 Colquitt,).عدالت مرکز توجه همه امور انسانی است به این علت که مردم عمیقاً نسبت به این که چگونه با آن رفتار شود حساسند. در بحث مدیریت رعایت و برقراری عدالت یکی از مهم ترین وظایف هر مدیر و انسان در هر شرایطی است. عدالت از با ارزش ترین معیارهای زندگی اجتماعی است.(مشرف جوادی، دلوی، عبدالباقی،1385، ص 135).اگر زندگی روزمره خود را مرور کنیم نتیجه می گیریم که سازمان ها شدیداً در زندگی ما نفوذ کرده اند، ما روزانه با سازمان های متعددی درتماس هستیم و بیشتر مردم ‏، قسمت اعظم زندگی شان را در سازمان ها می گذرانند.به این ترتیب تلقی ما از سازمان ها ممکن است مثبت یا منفی باشد این برداشت که خود ناشی از تجارب شخصی ما در تماس با سازمان ها است، ادراک ما را نسبت به سازمان ها تشکیل می دهد این ادراک مشترک به ما می گوید که باید سازمان ها را به یک روش سیستماتیک بررسی کنیم تا نسبت به آنها شناخت بیشتری پیدا کنیم (ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر، 1385،ص 25). بنابراین افراد موضوعات مورد بحث و تصمیم گیری روزمره در حیات سازمانی به شمار می آیند. برخی از  این تصمیم ها با  حقوق افراد سر و کار دارد و برخی نیز با پروژه هایی در ارتباط است که باید  به  اجرا درآیند. این تصمیم ها دارای نتایج اقتصادی و اجتماعی- احساسی هستند و بسیاری از سازمان ها را شکل می دهند و اساسی برای کارهای فردی در سازمان ها دردرجه اول به شمار می آیند(2010, p 386 Colquitt,). بنابراین سازمان سیستمی اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوند قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن است و عدم رعایت عدالت می تواند موجب جدائی و دوری این اجزا از یکدیگر شود و در نهایت رشته های پیوند میان اجزا را بگسلد. در واقع می توان گفت عدالت نقش یک انسجام بخش را ایفا می کند (طاهری عطار، 1387، ص 8). در تعاریف مختلفی که از سازمان وجود دارد همگی آن ها به جنبه اجتماعی آن صحه  می‌گذارند. در حقیقت مراودات بین افراد برمبنای عدالت و انصاف از قبیل اخلاقیات، معاملات، روابط بین فردی،  فرد و جامعه و ... رابطه مستقیمی با پیشرفت جامعه دارد، آنچه که یک کشور را پیشرفته محسوب می نماید رشد اقتصادی یا ارتباط با خداوند متعادل نیست بلکه ارتباطات و مراودات منصفانه و عادلانه بین افراد است که جامعه نسبتاً سالم، امیدوار و بالاخره پیشرفته را بوجود می آورد (مشرف جوادی، دلوی، عبدالباقی، 1385، ص 135). متخصصان علوم اجتماعی از مدت ها پیش به اهمیت عدالت به عنوان پایه ای اساسی و ضروری برای اثربخشی کنش ها و کارکردهای سازمان پی برده اند، چنین توجیهی در مورد عدالت در سازمان امر غیرمنتظره ای نیست چون ادعا می شود عدالت اولین عامل سلامتی موسسات اجتماعی محسوب می شود.گرینبرگ[3] (1990) دریک مقاله که وضعیت تحقیق درگذشته، حال وآینده درعدالت سازمانی را مورد ارزیابی قرار داده، مطرح کرده است که تحقیقات مربوط به عدالت سازمانی ممکن است به طور بالقوه بسیاری از متغیر های مربوط به رفتار سازمانی را تبیین کنند. عدالت سازمانی اصطلاحی است که برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با موقعیت های شغلی ارتباط دارد به کار می‌رود (نعامی ، شکرکن  1385، ص80). نظریه عدالت سازمانی و حیطه های مختلف آن پیش بینی کننده بسیاری از متغیرهای سازمانی مانند رفتارشهروندی سازمانی، خشنودی شغلی،  غیبت، ترک شغل و... است. بارون و گرینبرگ[4] معتقدند، هنگامی که افراد احساس می کنند که در سازمان با آن ها به صورت غیرمنصفانه رفتار می شود، رفتارهای پرخاشگرانه و خطرناک افزایش می یابد. در واقع ادراک عدم رعایت عدالت در محیط کار یکی از عوامل اساسی موثر بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه است (امیر خانی، پور عزت، 1387، ص 30). ادراک بی عدالتی در سازمان موجب خدشه برکرامت انسانی وکاهش عزم کارکنان برای فعالیت وتهدید سلامت سازمان می شود و ادراک عدالت سازمانی یک الزام اساسی برای کارکرد موثر سازمان ها ورضایت شخصی کارکنان بوده و در شکل دادن نگرش ها و رفتارهای آن ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند (امیر خانی، پور عزت، 1387، ص 20). از این رو مدیرانی که برای برخورد با مسأله‎‏ٌُ "احساس بی عدالتی" از راه حل های موقت استفاده می کنند، با مشکلات جدی مواجه می شوند (مختاریان پور، 1387، ص 165).

    1. Justice

    [2] . Vandyne & Graham (1994)                                                                                                                                                        

    [3] . Greenberg

    [4] . Baron & Greenberg

     

  • فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                     صفحه

    چکیده

    فصل اول کلیات تحقیق.. 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسأله. 3

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 4

    1-4- اهداف تحقیق. 8

    1-5- سؤالات تحقیق. 9

    1-6- فرضیه های تحقیق. 9

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 9

    1-8- قلمرو تحقیق. 11

    فصل دوم ادبیات تحقیق..

    بخش اول :عدالت سازمانی..

    2-1-1- مقدمه. 13

    2-1-2- مفهوم لغوی عدالت... 15

    2-1-3- عدالت، ارزش یا روش ؟. 15

    2-1-4- مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی قدیم و جدید. 16

    2-1-5- عدالت سازمانی ، والاترین ارزش تفکر راهبردی.. 18

    2-1-6- یک طبقه بندی از نظریه های عدالت سازمانی.. 19

    2-1-7- عدالت سازمانی.. 26

    2-1-8- ابعاد عدالت سازمانی.. 29

    2-1-9-کانون های عدالت سازمانی.. 43

    2-1-10- عوامل مؤثر بر ادراک عدالت سازمانی.. 44

    2-1-11- عدالت ساختاری در مقابل عدالت اجتماعی.. 44

    2-1-12- موانع ادراکی اجرای عدالت سازمانی.. 45

    2-1-13-کارکردهای استقرارعدالت دردو حوزه درون و برون سازمان. 46

    2-1-14- رویکرد چند سطحی در بررسی مفهوم عدالت سازمانی.. 48

    2-1-15- تصمیم گیری و عدالت سازمانی.. 52

    2-1-16- سبک رهبری و عدالت سازمانی.. 53

    2-1-17- دیدگاه های عدالت سازمانی.. 54

    2-1-18- ساختار سازمانی و عدالت سازمانی.. 56

    2-1-19- وظایف مدیریت منابع انسانی و نقش عدالت در آن. 65

    2-1-20- شرایط ایجاد عدالت درسازمان ها (عملیاتی کردن عدالت سازمانی)  66

    2-1-21- مدل ABC عدالت سازمانی.. 68

    2-1-22- واکنش رفتاری کارکنان در پاسخ به بی عدالتی تجربه شده 73

    2-1-22- راهکارهایی برای جهت دهی واکنش رفتاری کارکنان به سمت رفتارهای مثبت و فعال 75

    بخش دوم : تعهد سازمانی.. 76

    2-2-1- مقدمه. 76

    2-2-2- انواع مدل های تعهد. 77

    2-2-3- متغیرهایی که با تعهد سازمانی رابطه دارند؛ 83

    2-2-4- مدل های نظری عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 88

    2-2-5- دیدگاههایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی.. 94

    2-2-6- تعهدات سازمانی در قرن بیست و یکم.....................................................................................................................................95 

    2-2-7- مدیریت گوناگونی از منظر تعهد سازمانی.. 95

    2-2-8- تفاوتهای بین المللی از منظر تعهد سازمانی.. 96

    2-2-9- مفاهیم مدیریتی از منظر تعهد سازمانی.. 96

    2-2-10- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی.. 97

    بخش سوم : پیشینه تحقیق.. 101

    چارچوب نظری تحقیق.. 106

    فصل سوم روش تحقیق..

    3-1- مقدمه. 108

    3-2- روش تحقیق.. 108

    3-3- جامعه و نمونه آماری : 108

    3-4- روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 109

    3-5- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 110

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات.. 111

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات..

    4-1- مقدمه. 113

    4-2- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان : 113

    4-3- توصیف متغیر های تحقیق.. 117

    4-4- آزمون فرضیه ها 120

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات...

    5-1- مقدمه. 125

    5-2- نتایج بررسی توصیفی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 126

    5-3- توصیف متغیرهای تحقیق.. 126

    5-4- نتایج آمار استنباطی.. 126

    5-5- پیشنهادات بر اساس فرضیه های تحقیق. 128

    5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 13

    5-7- محدودیت های تحقیق.. 131

    منابع و مآخذ. 132

    منابع فارسی.. 132

    منابع لاتین.. 138

    ضمائم. 140

     منبع:

    بخش اول کتب :

    1- رابینز، استیفن.پی، (1387)، «رفتارسازمانی مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها»، ترجمه دکترعلی پارساییان و دکترسیدمحمداعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، جلد اول، چاپ دوازدهم

    2- رضاییان، علی، (1384)، «انتظار عدالت و عدالت در سازمان ( مدیریت رفتارسازمانی پیشرفته )»،  انتشارات سمت

    3- سید جوادین، سید رضا، (1386)، «برنامه ریزی نیروی انسانی»،  انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    4- طبرسا، غلامعلی، (1386)، «تئوری های مدیریت»، انتشارات مؤسسه آموزش عالی پارسه

    5- مرامی، علیرضا، (1378)، «بررسی مقایسه ای مفهوم عدالت (از دیدگاه مطهری، شریعتی، سید قطب)»، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی 

    6- مورهد،گریفین، (1387)، «رفتارسازمانی»، ترجمه دکتر سیدمهدی الوانی و دکتر غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، چاپ سیزدهم

    بخش دوم مقالات :

    7- ابرلین، ریچارد و تتام، بی چارلس، (1386)، «عدالت سازمانی وتصمیم گیری»،  مترجم : فاطمه شیخی نژاد،  فصلنامه احیاء 

    8- اسکندری، نازیلا، (1386)، «بررسی رابطه بین ادراک با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان ارسنجان»      

    9- اسماعیلی، کوروش، (1380)، «تعهد سازمانی»، نشریه تدبیر، شماره 112

    10- اسمعیلی گیوی، محمدرضا، (1387)، «کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی عدالت»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم، شماره هشتم

    11- امامی، سید مجتبی؛ کوشازاده، سیدعلی؛ سلیمی، غلامرضا؛ (1387)، «پیش درآمدی بر مطالعات عدالت سازمانی دراسلام»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم، شماره هشتم

    12- امیرخانی، طیبه؛ پور عزت، علی اصغر؛ (1387)، «تأملی برامکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی درسازمان های دولتی»،  نشریه مدیریت دولتی، دوره 1 ، شماره 1

    13- امین شایان جهرمی، شاپور؛ صالحی، مسلم؛ ایمانی، جواد، (1390)، «رابطه ی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت شغلی در بین معلمان مدارس استثنایی شهرستان بندرعباس»، علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 10، صص 33-7

    14- امیریان زاده، مژگان؛ قلتاش، عباس؛ مختاری، مرضیه، (1391)، «رابطه ی عدالت و تعهد سازمانی با بهره وری شغلی در بین دبیران دبیرستان های دخترانه شهر مرودشت»، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره4، صص 34-21

    15- ایمانی، جواد؛ امین شایان جهرمی، شاپور، (1392)، «رابطه ی بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین مدارس استثنایی استان هرمزگان»، نوآوری های مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره 2، صص 43-29

    16- امیرکافی، مهدی؛ هاشمی نسب، فخرالسادات، (1392)، «تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی»، مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره1، صص 62-33

    17- بروکنر،جوئل؛ سی گل، فیلپس؛ (1382)، «سیر تاریخی نظریه ها و تحقیقات درباره عدالت سازمانی»، مترجم : محمد ازگلی، نشریه فصلنامۀ مصباح، شماره 46

    18- بهارلو، علی عسکر؛ (1387)، «رابطه سرمایه اجتماعی با بهبود تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری

    19- بهاری فر، علی؛ جواهری کامل، مهدی، (1389)، «بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28، صص 118-95

    20- بهرام زاده، حسینعلی؛ یادگاری، منصوره، (1392)، «تحلیل رابطه عدالت سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان مدارس راهنمایی دخترانه نواحی آموزش و پرورش مشهد»، نشریه علمی-پژوهشی مدیریت فردا، سال هشتم، شماره 21، صص 65-55

    21- پوراصغر، علی، (1387)، « ارزیابی مشکلات و موانع اجرای قانون خدمات کشوری»، مجله توسعه صادرات ‏، سال یازدهم ‏، شماره 70

    22- پورعزت، علی اصغر؛ قلی پور، آرین؛ (1387)، «بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در سازمان»،  فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم ، شماره هشتم

    23- جعفرپور، محمود؛ صحت، سعید، (1391)، «بررسی نقش مقاومت فردی و عدالت سازمانی در برابر تعهد به تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی»، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال چهارم، شماره 8، صص 91-71

    24- حدادنیا، سیروس؛ شهیدی، نیما؛ هاشمی، سید احمد، (1392)، «رابطه بین عدالت سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی از دیگاه مدیران گروه های آموزشی واحدهای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی»، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال چهارم، شماره 4، صص 188-165

    25- حسین زاده، علی؛ ناصری، محسن؛ (1386)، «عدالت سازمانی»،  نشریه تدبیر، شماره 190

    26- حسینیان، شهامت؛ مجیدی، عبدالله؛ حبیبی، صفر؛ (1386)، «عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتقای تعهد سازمانی کارکنان کلانتری های تهران بزرگ»، فصلنامه دانش انتظامی، شماره 2

    27- خاشعی، وحید، (1387)، «درآمدی حکمی بر مناسبات عدالت و مدیریت دراسلام»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم، شماره هشتم

    28- دوستی، مرتضی؛ خطیبی، امین؛ خلیلی، علی اصغر، (1392)، «بررسی ارتباط میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان مازندران»، پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال سوم، شماره 5، صص 71-59

    29- دهقانیان، حامد؛ استاد هاشمی، علی؛ (1387)، «رویکرد چند سطحی در بررسی مفهوم عدالت سازمانی»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم‏، شماره هشتم

    30- دهقانیان، حامد؛ صبور، الهام؛ حجتی، علیرضا، (1392)، «بررسی رابطه بین مؤلفه های عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه»، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و هشتم، شماره 2، صص 180-153

    31- ذاکراصفهانی، (1387)،«عدالت سازمانی نقطه آغاز درگفتمان پیشرفت و عدالت»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم ، شماره هشتم، زمستان  1387

    32- رازنهان، فیروز، (1382)، «نیروی کارحرفه ای و جبران خدمات عادلانه : مروری بر نظریه عدالت و برابری»، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مجله حوزه و دانشگاه، سال نهم، شماره 37

    33- سلطانی، ایرج، (1381)، «لزوم‌جایگزینی‌استراتژی‌انتخاب‌واحد نمونه‌ به ‌جای‌کارمند نمونه»،‌ نشریه تدبیر، سال سیزدهم ، شماره122

    34- سیدجوادین، سیدرضا؛ عابدی، احسان؛ یزدانی، حمیدرضا؛ پورولی، بهروز، (1392)، «بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهد سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستان ها»، مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، صص 118-105

    35- سید جوادین، سیدرضا؛ فراحی، محمدمهدی؛ طاهری عطار، غزاله؛ (1387)، «شناخت نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی»، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1،  شماره 1

    36- شفیع پور مطالق، فرهاد؛ خدیوی، اسدالله؛ ترابی نهاد، منیره، (1391)، «تعیین رابطه بین جو سازمانی، سبک رهبری و عدالت سازمانی با انگیزه توفیق طلبی سازمانی مبتنی بر میانجی گری تعهد سازمانی»، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 2، صص 125-113

    37- شکرکن، حسین؛ نعامی، عبدالزهرا؛ (1382)، «بررسی رابطه ساده  و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی»، مجله کارو جامعه، شماره 51

    38- شمس احمر، مهران؛ فرهی بوزنجانی، برزو؛ سنجقی، محمد ابراهیم، (1390)، «بررسی اثر احساس عدالت سازمانی بر رابطه بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداری منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19، شماره 1، صص 169-139

    39- شهبازی، محمد؛ علی اکبری، آرش؛ اسعدی، علی؛ جواهری کامل، مهدی؛ (1387)، «تأثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 19

    40- صدیقیان، آمنه، (1385)، «مفهوم و گونه های عدالت اجتماعی»، نشریه علمی واجتماعی مستقل جامعه شناسی ایران

    41- طاهری عطار، غزاله، (1387)، «عدالت سازمانی»، نشریه آموزش هماهنگ، شماره های 202-203- 204

    42- ظریفی، فریبرز؛ یوسفی، بهرام؛ صادقی بروجردی، سعید، (1390)، «ارتباط عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه تحقیقات علوم ورزشی، سال اول، شماره 2، صص 18-5

    43- علی منصوریان، ناصر،(1387)، «قانون مدیریت خدمات کشوری درآیینه حقوق اداری»، ماهنامه اطلاعاتی سیاسی اقتصادی‏، شماره 254

    44- عوض پور، عوض؛ (1385)، «تعهد سازمانی»، نشریه مدیریت، شماره 128 – 127

    45- غفوری ورنو سفادراتی، محمدرضا؛ گل پرور، محسن، (1392)، «بررسی رابطه مؤلفه های عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان»، مطالعات روان شناختی، دوره 7، شماره 8

    46- فرهنگی، علی اکبر؛ صفرزاده، حسین؛ (1384)، «طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی ( با تأکید بر شرکت های پخش سراسری ایران )»، دو ماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار، سال دوازدهم، شماره 14

    47- قربانی، محمود؛ چترسیماب، مریم؛ (1386)، «عدالت سازمانی و تعهد سازمانی»، مجله صنعت و کارآفرینی، شماره بیست و دوم

    48- قلی پور،آرین؛ پورعزت، علی اصغر؛ (1387)، «پیامدهای احساس بی عدالتی سازمانی»، فصلنامه برداشت دوم

    49- قلی پور،آرین؛ پیران نژاد،علی؛ (1386)، «بررسی اثرهای عدالت در ایجاد و ارتقاء خودباوری درنهادهای آموزشی»، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 3

    50- قوامی، سیدصمصام الدین، (1386)، «نقش عدالت درمدیریت»، مجله حکومت اسلامی، سال دهم، شماره اول

    51-کناری زاده، عبدالعلی، (1385)، «مفهوم عدالت از نگاه برخی فیلسوفان اسلامی وغرب»، نشریه دانش پژوهان، شماره 8

    52-کیخا، نجمه، (1385)، «عدالت ارزش یا روش؟»، مقالات ارسالی به سایت اینترنتی آفتاب ( www. Aftab .ir)

    53-گلپرور، محسن، (1386)، «فرا انگیزه های عدالت سازمانی درکارکنان و مدیران صنایع وسازمان ها "بررسی برخی ادارات و سازمان های شهر اصفهان"»، نشریه مجله دانشکده علوم انسانی، دانشگاه امام حسین، سال پانزدهم، شماره 65

    54-گل پرور، محسن؛ نادی، محمد علی؛ (1388)، «رابطه شناخت عدالت و رفتارهای مشتری مداری»، فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 35

    55-گل پرور، محسن؛ نصری، مرجان، ملک پور،مختار؛(1386)، «نقش  مشارکت درتصمیم گیری، دلبستگی شغلی، جایگزین های شغلی و....درعدالت سازمانی اداراک شده مربیان آموزشگاه های استثنایی شهر اصفهان»، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره پانزدهم

    56- گل پرور، محسن؛ واثقی، زهرا؛ جوادیان، زهرا، (1390)، «عدالت سازمانی تعدیل کننده ی رابطه ی استرس، گرانباری و خطرات شغلی با دلبستگی و تعهد پرستاران زن»، فصلنامه علمی-پژوهشی جامعه شناسان زنان، سال دوم، شماره 4، صص 142-115

    57- گل پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا، (1390)، «رابطه تعهد روانی با سطوح خود پنداره و عدالت سازمانی ادراک شده : مطالعه تطبیقی زنان و مردان»، مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان، سال نهم، شماره 3، صص 84-59

    58- مختاریان پور، مجید، (1387)، «بررسی موانع ادراکی تحقق عدالت درسازمان : تحلیل منطقی»، فصلنامه سیاسی– اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم ، شماره هشتم

    59- مردانی، حموله مرجان؛ حیدری، هایده؛ (1388)، «بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی درکارکنان بیمارستان»، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی 

    60- مشرف جوادی، محمد حسین؛ دلوی،  محمدرضا؛ عبدالباقی،  عبدالمجید؛ (1385)، «عدالت سازمانی درسایه عدالت علوی»؛ فصلنامه مدیریت فردا، شماره 15-16

    61- مقدم، لادن، (1386)، «عدالت در توزیع منابع»، برگرفته ازکتاب : مبانی فلسفه اخلاق - رابرت ال . هولمز، سایت اینترنتی :   

                       http://www.sbmu.ac.ir/SiteDirectory/ComportmentResearch/Pages/edalat%20dar%20tozie%20manabe.aspx

    62- نادی، محمد علی؛ ازمان مشفقی، نزهت؛ سیادت، سید علی، (1392)، «مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد، تعهد مستمر و عاطفی با ادراک معلمان از خودکارآمدی نقش مدیران آموزشی شهر اصفهان»، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت، سال چهارم، شماره 4، صص 44-19

    63- نظرپوری، امیر هوشنگ؛ برومند، مجتبی؛ (1386)، «مدیریت تغییر رفتاری مبتنی برعدالت سازمانی»، مجله مشاور مدیریت ، شماره14

    64- نعامی، عبدالزهرا؛ شکرکن، حسین؛ (1385)، «بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی درکارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز»، مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم 

    65- همایون مهر، زینب، (1387)، «ادراک و ادراک مصرف کننده»، بانک مقالات حوزه مارکتینگ TMBA، سایت اینترنتی http://marketingarticles.ir/index.php?article=729    

    66- یارمحمدیان، محمدحسین؛ شفیع پور مطلق، فرهاد؛ فولادوند، مریم، (1392)، «رابطه ی بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی و اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی با خود ارزیابی از تعالی سازمانی بمنظور ارائه یک مدل پیش بین»، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 1، صص 18-1

    67- یعقوبی، مریم؛ سقاییان نژاد اصفهانی، سکینه؛ گرجی، حسن؛ نوروزی؛ محسن؛ رضایی، فاطمه؛ (1388)، «رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 35

    68- Addae , H.M ; Parboteeah , K.P , (2012) , "Role stressors and organizational                   commitment : public sector employment in st Lucia" , International Journal of manpower , Vol.29 , No.6 , pp. 5

    69-Alavi,Abdul Khaliq   &  Abbasi, Abdus Sattar, ,( 2012) Impact of Organizational Justice on Employee Engagement in Banking Sector of Pakistan, Middle-East Journal of Scientific Research 12 (5): 643-649

    70-Briscoe , J.P ; Finkelstein , L.M , (2012) , "The New Career and Organizational Commitment" , Journal of Career Development  international ,Vol.14 , No .3 , pp. 242 - 260

    71- Cedwyn, Fernandes and Raed, Awamleh,(2013) ," Impact of organizational justice in an expatriate work environment " , Management Research News, Vol. 29 No. 11, pp. 701-712  

    72-Cremer, D.D., (2010). Procedural and distributive justice effects moderated by organizational identification. Journal of Managerial Psychology, 20(1): 4-13.

    73-Colquitt Jason A (2010)," On the Dimensionality of Organizational Justice: A Construct Validation of a Measur", Journal of Applied Psychology 2001, Vol. 86, No.3, pp.386 – 400

    74-Giap Bihn Nga & Hackermeier Iris & Jiao Xueli & Wagdarikar Pramod (2011)," Organizational Citizenship Behavior and perception of Organizational Justice  in student  jobs "  psychology of excellence  M.A Ludwig- Maximilians –University Munich pp.1-14

    75- Iranzadeh, s., and chakherlouy, F., (2011), A study on the Relationship between citizenship Behavior and organizational Justice with Job Satisfaction among the Employees, world Applied Sciences Journal, 13(4), pp 806-818

    76- Jain , A.K ; Giga , S.I ; Cooper , C.L , (2009) , "Employee Well being ,control and organizational commitment" , Leadership & organizational Journal , Vol. 30, No. 3 , pp. 256-273

    77- Joolideh , F ; Yeshodhara , K , (2013) , "Organizational commitment Among high school teachers of India and iran" , Journal of Educational  Administration , Vol. 47 , No. 1 , pp. 127-136

    78- kim, M., Jones, p., & Rodriguez, A., (2013), "Influence of work status on organization commitment and sport identify of university athletic department workers, Journal of issue in intercollogiate athletics, 1, 74-86

    79- klendauer, R., (2013), Organizational Justice and Managerial Commitmentin Corporate Mergers, Journal of Managerial Psychology, 24 (1), pp 29-45

    80- Kuruuzum , A ; Cetin , E.I ; Irmak , S , (2012) , "Path analysis of        organizational commitment , Job Involvement and Job satisfaction in Turkish hospitality industry" , Journal of Tourism Review , Vol. 64 , No. 1 , pp. 4-16

    81- Michael , O ; Court , D ; Petal , P ,(2012) , "Job Stress and  organizational Commitment among mentoring coordinators" , International Journal of Educational management , Vol. 23 , No. 3 , pp. 266-288

    82-Nabatchi Tina & Blomren Bingham Lisa & Henning Good David (2013),                                 "Organizational Justice and Workplace  mediation : a six factor model",school of public and Environmental Affairs , Indiana Conflict Resolution Institute , Indiana University , Bloomington , Indiana , USA  International Journal of Conflict Management Vol. 18 No. 2, pp. 148 -174 

    83-Noormala Amir Ishak & Syed Shah Alam (2012) "The Effects of Leader-Member Exchange on OrganizationalJustice and Organizational Citizenship Behavior : Empirical Study ",European Journal of Social Sciences Volume 8, Number2 , pp.324-334

    84- Ozag , D , (2012) , "The relationship between the trust , hope , and normative and continuance commitment of merger survivors" , Journal of management  Development , Vol. 25 , No. 9 , pp. 870-883

    85-Rego , A ; Cunha , M.P.E , (2013) , "Workplace Spirituality and organizational commitment : an empirical study" , Journal of organizational change management , Vol. 21 , No. 1 , pp. 53-75 

    86-Rylander, D. H. (2011). Change in Organizational Commitment for Sales Force    Newcomers: An Exploratory Look at early Employment Influences. Retrieved Form: Http://WWW.a-cme.org

    87-Vicente R.P., V., Inmaculada B., Ana B. E., Carlos B. L. (2007). Organizational commitment to employees and organizational performance. Personnel Review, 36(6), 867-886

    88-Wasti, S. (2011), "Affective and Continuance Commitment to the Organizational: Test of an Integrated Model in the Turkish Context", Journal of Intercultural Relations, 26,p 525-550.

    89-Wayne, k. Hoy & John Tarter.C.(2013)." Organizational justice in schools: no justice without trust ". International journal of Educational Management Volume 18, Number 4, PP 250-259


موضوع پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, نمونه پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, جستجوی پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, فایل Word پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, دانلود پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, فایل PDF پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, پروژه درباره پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

رشته: مديريت اجرايي پائيز 91 چکيده: هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين عدالت سازماني و عملکرد شغلي کارکنان شرکت گاز استان اردبيل است. عدالت سازماني نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محيط

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای فرانقشی و خودجوشی است که، کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"سیستم‌های اطلاعاتی \ چکیده امروزه عدالت سازمانی به یکی از مهمترین ورودی­های سازمان که تاثیر زیادی بر عملکرد، رضایت و بهره­وری کارکنان دارد، در نظر گرفته می­شود. از آنجا که منابع انسانی مهمترین منابع سازمان­ها به شمار می­روند، رشد و توسعه آنان می­تواند به موفقیت سازمان­ها منجر شود. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان عدالت ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده بدون شک یکی از مهمترین شرائط سازمان های موفق و پویا، داشتن نیروهایی است که تمایل دارند در تغییرات سازمان و حرکت آن به سوی پیشرفت و موفقیت ، بدون وجود الزام و اجبار، مشارکت کنند. مشارکتی که از وظائف رسمی فراتر رفته و برای بقا و اعتلای سازمان بسیار حائز اهمیت هستند و تحت عنوان رفتار های شهروندی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش: بازرگانی داخلی چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در کارکنان شرکت های تعاونی تولیدی شهر خرم آباد بود. این دو بعد، مقوله مهم رفتاری هستند که امروزه در حوزه تئوری های مدیریت رفتارسازمانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. این دو مبحث دارای نقاط مشترک فراوانی هستند که به نظر می رسد بر هم تأثیرگذار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش: عمومی این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و شیوه های حل تعارض (بین فردی) با رضایت شغلی کارکنان شرکت سیمان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنانی است که در شرکت سیمان هرمزگان مشغول به فعالیت می باشند، که این تعداد برابر 700 نفر می باشد. نمونه پژوهش با استفاده ...

چکیده هدف از این پژوهش" تبیین رابطه ی میان فرهنگ سازمانی و عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس " بوده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان شهر شیراز می باشد که شامل 145 نفر می باشد و جهت اجرای روش نمونه گیری پژوهش به روش کل شمار ، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد علوم انسانی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش : مدیریت ورزشی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی با اعتماد سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در سال 1392 به مرحله ی اجرا در آمده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است و به روش میدانی انجام شده است ، که جامعه ی آماری آن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت (M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده امروزه با توجه به نقش فراگیر و همه جانبه سازمان­ها در زندگی اجتماعی انسان­ها نقش عدالت در سازمان­ها بیش از پیش آشکارتر شده است. سازمان­ های امروزی در واقع مینیاتوری از جامعه بوده و تحقق عدالت در آنها به منزله تحقق عدالت در سطح جامعه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی ...

ثبت سفارش