پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان

word 775 KB 30776 120
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد  رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی

    چکیده

    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تاکتیکهای بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و رابطه کیفیت روابط بر وفاداری مشتریان هتل های شرق گیلان است. حجم نمونه از روش غیر احتمالی در دسترس و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 196 نفر انتخاب شد. ابزار گرد­آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن توسط متخصصان مدیریت، استاد راهنما و مشاور تایید شده و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 95/0 بدست آمده است. همچنین در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، پیشینه و مبانی نظری از روش کتابخانه­ای و داده­های آماری از روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شده است. این پژوهش بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی بدست آوردن داده­های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می­باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­های پرسشنامه از شاخص­های آماری نظیر فراوانی، جداول و نمودار­ها در بخش آمار توصیفی و از آزمون­های کلوموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن و تحلیل عاملی تاییدی موجود در بسته­ نرم­افزاری SPSS در بخش آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان می­دهد که تاکتیکهای بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط، رابطه معناداری دارد وهمچنین کیفیت روابط بر وفاداری مشتریان رابطه معناداری دارد.

    واژگان کلیدی: بازاریابی رابطه مند- وفاداری مشتری_ کیفیت رابطه- مشتری

    مقدمه

    سازمان‌ها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کرده­اند، به تدریج در حال فاصله­گیری از بازاریابی سنتی و گرایش به بازاریابی رابطه­مند می­باشند. رضایت مشتری عامل اصلی موفقیت در بسیاری از سازمان‌هاست و در تحقیقات متعدد به رابطه رضایت مشتری با ارتباط دهان به دهان، وفاداری، تکرارخرید و افزایش سودآوری سازمان‌ها اشاره شده است (فرناندزگنزالس وپرادو[1]،2007،ص500). در صنایع خدماتی که ارائه خدمات مستلزم برقراری ارتباط و تعامل با مشتری است، رضایت کلی مشتریان مبتنی بر چگونگی رویارویی وتجربه آنان از سازمان است. لذا جای تعجب نیست که شرکت­ها منابع قابل توجهی را صرف اندازه­گیری و مدیریت رضایت مشتری می­کنند. بنگاه­های اقتصادی برای بهبود رضایت و وفاداری مشتری باید در خصوص عوامل موثر بر رضایت مشتری به وفاداری آنان دست یابند (لائو و همکاران[2]،2004،ص، 545).

    مشتری تنها منبع سودآوری شرکت‌ها در زمان حال و آینده است. ولی، به هر حال یک مشتری خوب که سودمندی بیشتری را ایجاد می‌کند همیشه امکان دارد که از دست برود؛ زیرا رقابت بر سر دستیابی به مشتریان خوب شدید است (گری، بایون،2001،ص 8). شرکت‌های زمانه ما باید به حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و ایجاد رابطه بلندمدت و سودآور با آن‌ها تأکید نمایند. دیدگاه اصلی حفظ مشتریان این است که باید با عرضه ارزش برتر به مشتری، رضایت وی را (پیوسته) تأمین کرد (کاتلر،گری،2001،ص17).

    بیان مسئله

    پایه‌های اصلی جهان بینی بازاریابی رابطه‌مند بر مفهومی ‌قرار دارد که اولین بار توسط لئونارد بری[3] مطرح شد و توسط دیگر صاحبنظران گسترش یافت. دیدگاه بازاریابی رابطه‌مند مرهون تلاش‌های کریستوفر[4]، پاینی و بالانتین[5] است که در گسترش قلمرو و حوزه مبانی تئوریک آن کوشش چشم­گیری داشتند. دیدگاه آن‌ها مبنی به نکات ذیل است:

    تأکید به ارتباط بین مشتریان و عرضه­کنندگان که ایجاد رابطه را به جای معامله مورد توجه قرار می‌دهد.

     دیدگاه بازاریابی رابطه‌مند بر حداکثر سازی ارزش مشتریان و همچنین بخش‌های ویژه‌ای از مشتریان متمرکز است.

     استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌مند به توسعه وتقویت روابط قوی با مشتریان و عرضه­کنندگان، بازارهای حاصل از مشتریان توصیه شده[6]، بازارهای حاصل از تأثیر افراد با نفوذ[7] و بازارهای جذب نیروی انسانی و بازار داخلی که - درون سازمان است - معطوف می‌باشد.

    کیفیت، ارائه خدمات به مشتری و بازاریابی، هرچند که غالباً به طور مجزا مدیریت می‌شوند ارتباط نزدیکی با هم دارند. دیدگاه بازاریابی رابطه‌مند بین این سه عنصر انسجام و یکپارچگی برقرار می‌کند. (پاینی[8]،1998،ص3)

    بازاریابی رابطه‌مند، مجموعه فعالیتهایی است که هدف از آن‌ها، ایجاد پیوندهای بلندمدت وسودمند میان یک سازمان و مشتریانش برای تامین مزیت متقابل برای طرفین است (لاولاک ورایت،1385). از نظر پورتر بازاریابی رابطه­مند فرآیندی است که به موجب آن خریدار و ارائه کننده، روابط موثر، کارا، اخلاقی، مشتاقانه و خویشاوندی را برقرار می­کنند که این برای دو طرف منفعت دارد (گانسون[9]،1994،ص4).

    بازاریابی رابطه­مند، نگهداری مشتریان وتوسعه روابط و جذابتر کردن هرچه بیشتر این رابطه با مشتریان است (فونته نات وهایمان[10]،2004). بازاریابی رابطه‌مند شامل فعالیت­هایی است در راستای توسعه ارتباطات طولانی مدت و مقرون به صرفه بین سازمان‌ها و مشتریان آن، به منظور ایجاد سود متقابل برای هر دو طرف (تاج زاده نمین، 1382، ص198). از طرفی حفظ و تقویت مداوم رابطه با مشتری تنها مسیر یک طرفه‌ای است که سازمان‌های خدماتی در استفاده از استراتژی‌های تدافعی و افزایش حفظ مشتریان کنونی خود باید از آن عبور کنند ( کلگیت[11]، الکساندر[12]،1998،ص144).

    فلیپ کاتلر بازاریابی رابطه­مند را این­گونه تعریف می­کند: بازاریابی رابطه‌مند عبارتست از ایجاد، حفظ و تقویت رابطه قوی با مشتریان و سایر گروه­های ذینفع (کاتلر،1999،ص790).

    الف: آیا تاکتیک‌های بازاریابی رابطه­مند بر کیفیت روابط مشتریان هتل های شرق گیلان اثر دارد؟

    ب: آیا کیفیت روابط بر وفاداری مشتری مشتریان هتل های شرق گیلان تاثیر دارد؟

    در این تحقیق تاکتیک های بازاریابی رابطه مند با مولفه های پاداش محسوس، ارتباطات فردی ، مکاتبات مستقیم به عنوان متغییر مستقل و کیفیت روابط با مولفه های اعتماد، رضایتمندی و وفاداری مشتریان به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شده است.

    1-3          اهمیت و ضرورت تحقیق

    با ورود به هزاره سوم میلادی، بسیاری از مفاهیم در سازمان‌های پیشتاز، مفهومی دیگر پیدا کرده­اند. مشتریان وفادار، اهمیت بسیاری یافته­اند. با 5 درصد افزایش در وفاداری مشتریان، سود به میزان 25تا85 درصد افزایش می­یابد، به این نرخ"هزینه وفاداری" گفته می‌شود (محمدی،1382، ص55).

    یکی از موضوعاتی که امروزه از دیدگاه مدیران اهمیت بسیار زیادی دارد وفاداری مشتریان است. یک مشتری وفادار علاوه بر آنکه بارها و بارها جهت خرید محصولات و یا استفاده ازخدمات به سازمان مورد علاقه خویش رجوع می­کند، به عنوان یک عامل مضاعف در زمینه تبلیغ محصولات وخدمات سازمان، از طریق توصیه سفارش به خویشاوندان، دوستان و یا سایر مردم، نقشی حائز اهمیت در ارتقای میزان سودآوری و بهبود تصویر سازمان در ذهن مشتریان بالقوه ایفا می­نماید (دادخواه،1382، ص52). معمولاً سازمان‌های تجاری و سنتی کشور، روش­های نوین روابط با مشتری را مدنظر قرار نداده و به مرور زمان بیشتر مشتری­های خود را از دست می­دهند. در تحقیقات مشخص شده که 62 درصد از سازمان‌های ناموفق، وفاداری مشتری را موثر تلقی نکرده­اند (مقصودی،1382،ص261).

    1-4          اهداف تحقیق

    ریچارد اولیور، تعریف از وفاداری را به این صورت مطرح کرده است: وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد محصول با خدمت برتر در آینده اطلاق می‌شود، تا همان مارک یا محصول علی رغم تلاش­های بازاریابی بالقوه رقبا وتاثیرات آن‌ها، خریداری گردد.

    وفاداری مشتریان کلید موفقیت تجاری قلمداد می‌شود، و مشتریان وفادار سودآوری بیشتری بوجود می­آورند، خریدهای مجدد بالاتری ایجاد کرده، سهم بازار را بالا می­برند و باعث گسترش معرفی بنگاه به دیگران می­گردند (حمیدی زاده، محمدرضا،61،ص1387).

     

    با توجه به آنچه که در بالا مورد توجه قرارگرفته می­توان اهداف زیر را مورد بررسی قرار داد.

    الف: سنجش میزان تاثیرتاکتیک‌های بازاریابی رابطه­مند بر کیفیت روابط

    ب: سنجش میزان تاثیر کیفیت روابط بر وفاداری مشتریان

    1-5          مدل نظری تحقیق

    چارچوب نظری چیست؟ چارچوب نظری به مجموعه­ای از گزاره­ها اطلاق می‌شود که به لحاظ نظری قادر به تبیین یا طبقه­بندی متغیر وابسته یا اصلی تحقیق هستند. این گزاره­ها ممکن است از یک نظریه خاص گرفته شده باشند یا تلفیقی از نظریات مختلف باشند که همگرایی آن‌ها به لحاظ نظری توسط محقق ثابت شده باشد (مجید حیدری چروده[13]، 1391،ص1)

    بر اساس نظریه مورگان و هانت (1994)بازاریابی رابطه ای شامل تمامی فعالیت های بازاریابی که برای ایجاد، توسعه و حفظ رابطه ای بلند مدت و موفق با مشتریان انجام می گیرد ، است.

    خدمات فرآیندی شامل مجموعه ای از فعالیت های کم وبیش نامحسوس و معمولی که البته همیشه ضروری نیستند و در اثر تعاملات بین مشتری و کارکنان خدمات و یا منابع فیزیکی یا کالاها و یا سیستم های ارائه دهنده خدمات اتفاق می افتد، که به عنوان راه حلی برای مشکلات مشتری ارائه شده است(گرونروس،2000،ص46).

     کیفیت ارتباط برای ارزیابی استحکام رابطه و درجه رضایت از تأمین خواسته ها و انتظارات مشتری ضروری است(کروسبی و اوانز و کولز،1990؛اسمیت،1998)

    گیسکنس و استینکمپ(1995) اعتماد را به عنوان حدی که یک شرکت معتقد است که شریک مبادلاتی اش خوش اندیش و امین است، بیان کردند.

    الیو ر) ۱۹۹۷ ، ص،3)وفاداری مشتری را به عنوان " تعهد عمیقانه به یک محصول یا خدمت ممتاز که موجب خرید مکرر برند یا مجموعه برند یکسان در آینده می شود، البته با وجود عوامل موقعیتی و تلاش های بازاریابی که به طور بالقوه موجب تغییر رفتار می شو د" تعریف می کند.

                                                   

     

    فرضیه­های تحقیق

    1-6-1      فرضیه­های اصلی

           1.  تاکتیک‌های بازاریابی رابطه­مند بر کیفیت روابط اثر معناداری دارد       

           2. کیفیت روابط بر وفاداری مشتریان اثر معناداری دارد

            1-6-2    فرضیه­های فرعی              

        3.  پاداش محسوس بر اعتماد تاثیر معناداری دارد.

        4. پاداش محسوس بر رضایتمندی رابطه تاثیر معناداری دارد.

        5.  ارتباطات فردی بر اعتماد تاثیر معناداری دارد.

         6.  ارتباطات فردی بر رضایتمندی رابطه تاثیر معناداری دارد.

         7.  مکاتبات مستقیم بر اعتماد تاثیر معناداری دارد.

         8 . مکاتبات مستقیم بر رضایتمندی رابطه تاثیر معناداری دارد.

         9.  اعتماد بر وفاداری مشتری تاثیر معناداری دارد.

        10. رضایتمندی رابطه بر وفاداری مشتری تاثیر معناداری دارد.    

    1-7          تعریف متغیرهای تحقیق

    متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش­بینی تغییرپذیری آن است. به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که در قالب یک مساله تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرد.

    در این تحقیق کیفیت روابط با مولفه های اعتماد و رضایتمندی رابطه و وفاداری مشتریان به عنوان متغییرهای وابسته در نظر گرفته شده است.

    متغیر مستقل یک ویژگی یا خصوصیت است که بعد از انتخاب توسط محقق اندازه­گیری می‌شود یا در آن دخالت یا دستکاری می‌شود و مقادیری را می­پذیرد تا تاثیر یا ارتباطش بر روی متغیر دیگری (وابسته) مشاهده شود. متغیر مستقل پیش فرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته نتیجه است. به عبارتی روشن­تر می­توان گفت که تغییر در متغیر مستقل، تغییرات قانونمندی در متغیر وابسته بوجود می­آورد. بنابراین در هر آزمایش تجربی متغیر مستقل همان محرک[14] است. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل به وسیله آزمایش کننده دستکاری می‌شود تا تأثیرات تغییرات آن بر متغیر دیگری که وابسته فرض شده است، مشاهده واندازه­گیری شود.

    در این تحقیق تاکتیک­های بازاریابی رابطه مند با مولفه های پاداش محسوس ، ارتباطات فردی، مکاتبات مستقیم به عنوان متغییر مستقل تحقیق در نظر گرفته شده است.

     

    1-8          قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی تحقیق: با توجه به اینکه تاکتیک‌های بازاریابی گسترده می­باشند، قلمرو موضوعی  این تحقیق به بررسی عوامل موثر تاکتیک‌های بازاریابی رابطه­مند بر کیفیت روابط و وفاداری مشتریان می­پردازد و در پی آن است که با یافتن نکات موضوعات و مولفه­های مناسب به منظور استفاده هر چه بیشتر از مولفه­های موثر تاکتیک‌های بازاریابی رابطه‌مند بر وفاداری مشتریان را از این فاکتورها مورد برسی قرار داده و از نتایج آن پیشنهاداتی برای افزایش جذب توریست ارائه کند.

    قلمرو مکانی تحقیق: با توجه به اینکه هتل­های شرق گیلان بعنوان واحدهای جذب مشتریان در حاشیه سواحل دریای خزر جایگزین واحدهای استقرار قدیمی و سنتی برای مسافران فصلی و دائمی می­باشد، در این تحقیق بعنوان واحد جامعه آماری و قلمرو مکانی در نظر گرفته شده است.

    قلمرو و زمانی تحقیق:

    از نظر قلمرو زمانی این تحقیق طی ماههای خرداد تا مهرماه 1393 انجام گرفته است.

    1-9 تعریف مفهومی متغیرها

    تعاریف تاکتیک­های بازاریابی رابطه­مند

    پاداش محسوس

    پاداش[15]عبارتست از: «پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد (شرمرهرن[16]، 1993) پاداش ارائه یک پیامد خوشایند برای انجام رفتاری مطلوب از فرد به منظور افزایش احتمال تکرار است (هلریگل، و دیگران 1995)

        ارتباطات فردی

    ارتباطات معادل به اشتراک گذاشتن رسمی یا غیر رسمی اطلاعات معتبر و معنی­دار بین طرفین تعریف می‌شود (کوت وهمکاران[17]؛ ساین و همکاران[18]).

    ارتباطات عبارتست از مراودات رسمی و غیررسمی که موجب مبادله اطلاعات معنی­دار و به هنگام بین خریدار و فروشنده می­گردد. آندرسون و نرس(1999) بیان نموده­اند که ارتباطات نقش مهمی را در ایجاد اعتماد ایفا می­کند.

    مکاتبات مستقیم 

    مکاتبات مستقیم شامل نامه ها، کاتالوگهای ارسال شده به صورت مستقیم برای مشتریان است که ثابت شده اشت که روشی مناسب جهت برقراری ارتباط با مشتریان می باشد(دیور،شور و اوه [19]، مورگان وهانت[20]). علاوه بر آن سازمانها می توانند از طریق مکاتبات مستقیم، شانس تعامل با مشتریان را افزایش می دهد.امروزه به توجه به گسترش استفاده از اینترنت در جوامع انجام مکاتبات از طریق یکی از ابزارهای مختلف اینترنتی یعنی پست الکترونیک می تواند ابزاری قوی تر، کم هزینه تر و سریعتر از مکاتبه مستقیم را در اختیار قرار دهد (عباس رضایی و همکاران، 1388).

         کیفت روابط

    مفهوم کیفیت رابطه[21] از تئوری و تحقیق در زمینه بازاریابی رابطه­مند نمایان می‌شود. کیفیت رابطه، محکم کردن و تقویت روابط قوی قبلی و همچنین تبدیل مشتریان بی­تفاوت به مشتریان وفادار می­باشد (ری روئن و میلر[22]،23).

    اعتماد

    اولین بنیان بازاریابی رابطه­مند اعتماد است .اعتماد در تعدادی از پژوهش­ها به عنوان یکی از بنیان‌های مهم ایجاد رابطه در بازاریابی رابطه­ای عنوان شده است (مورمن و همکاران،1993) اعتماد را اینگونه تعریف     می کنند " تمایل به تکیه به یک شریک مبادله­ای که به وی اطمینان دارید".

    رضایت­مندی

     رضایت یک نوع ارزیابی پس از خرید است که منجر به احساس کلی در مورد معامله می‌شود. پارادایم سنتی بازاریابی، رضایت را گونه­ای از ارزیابی شناختی می­داند که انتظارات را در مقابل عملکرد ادراک شده قرار می­دهد. (بارتلیت[23] ،2001،ص44).

    رضایت مشتری، ارزیابی او پس از خرید یک خدمت است، که از تجربه­ی مصرف، حاصل شده است (شارما و پاترسون ،2000،ص،444).

    وفاداری مشتری[24]

     وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تاثیرات وتلاش های بازاریابی بالقوه رقبا، خریداری گردد. (لین و وانگ،2006،ص272)

     

    1-10                       تعریف عملیاتی متغیرها

    تعریف عملیاتی، یک مفهوم (و به بیان دقیق­تر یک متغیر) را به صورت اعمال و اموری که در مطالعه به عنوان معرف و معادل آن مشخص می­شوند تعریف می­کند و این امکان را فراهم میآورد که مورد اندازه­گیری قرار گیرند (خاکی،1390). تعریف عملیاتی متغیرها به شرح زیر می­باشد.

    پاداش محسوس: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 3 سوال (سوالات 1تا 3) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    ارتباطات فردی: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 4 سوال (سوالات 4-7) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    مکاتبات مستقیم: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 5 سوال (سوالات 8-12) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    اعتماد: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 3 سوال (سوالات13-15) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    رضایت ارتباطی: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 4 سوال (سوالات 16-19) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    وفاداری مشتری: این متغیر با پرسشنامه­ای شامل 3 سوال (سوالات20-22) در مقیاس پنج گزینه­ای لیکرت و توسط نمره پاسخ دهندگان سنجیده می­شود.

    1-11      خلاصه فصل اول

    در این فصل مسئله اصلی پژوهش، اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش تعریف و تشریح شد، همچنین اهداف و سوالات مطرح گردید، کاربرد نتایج حاصل و قلمرو تحقیق به همراه تعاریف متغیر‌های پژوهش ارائه شد.

     

    [1] Fernandez-Gonzalez and Prado

    [2] Law,et al

    [3]Leonard Berry

    [4]Christopher

    [5]Payne & Ballantin

    [6] Referrai Markets

    [7] Influencers Markets

    [8]  payne

    [9]  Gunnwsson

    [10]  Fontenot and Hyman

    [11] Colgate

    [12] Alexander

    [13] charvadeh

    [14] stimulus

    [15]  Reward

    [16]  Shermerhorn

    [17]  Coote,et al

    [18]  Sin ,et al

    [19] Dwyer,Sohurr and Oh

    [20] Morgan and Hunt

    [21]  Relationship quality

    [22]  Rauyruen ,Miller

    [23] Bartlett

    [24] relationship satisfaction

    Abstract

    The aim of this study was to investigate the relationship between relationship quality and relationship quality and relationship marketing tactics of customer loyalty hotels in East Gilan. Simple random sampling method and sample size of 196 was selected based on the table and Morgan krejcie.

    The data collection tool was a questionnaire that its validity by management experts, advisors and consultants and proven reliability with Cronbach alpha coefficient obtained 0/95.In this research, data collection, background and theoretical foundations of library research and statistical data from the study questionnaire was used. This study is based on objective and applied research on how to obtain the required data, the type of research is descriptive.For analysis of statistical indicators such as frequency questionnaire data, tables and graphs in the descriptive statistics and tests of Kolmogorov - Smirnov test, Pearson correlation test, Spearman and confirmatory factor analysis of the inferential statistics using SPSS software respectively. The results show that the quality of relationship marketing tactics, there is also a significant correlation between the quality of customer loyalty has a significant relationship.

    Keywords: Relationship marketing, Customer loyalty, Quality of relationships, Customer   

  • فهرست:

    فهرست

    عنوان                                                                                               صفحه

    چکیده.......................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات تحقیق............................................................................................................................................... 2

    1-1 مقدمه................................................................................................................................................... 3

    1-2 بیان مساله............................................................................................................................................ 3

                1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................................... 5

                1-4 اهداف تحقیق...................................................................................................................................... 5

                1-5 مدل نظری تحقیق ...............................................................................................................................6

                1-6 فرضیه­های تحقیق ...............................................................................................................................6

                      1-6-1 فرضیه­های اصلی ....................................................................................................................7

                      1-6-2 فرضیه­های فرعی ....................................................................................................................7

                1-7 تعریف متغیرهای تحقیق ....................................................................................................................8

                1-8 قلمرو تحقیق ......................................................................................................................................9

                1-9 تعریف مفهومی متغیرها.......................................................................................................................10

                1-10 تعریف عملیاتی متغیرها.....................................................................................................................12

                1-11 خلاصه فصل اول..............................................................................................................................12

    فصل دوم: ادبیات تحقیق.............................................................................................................................................. 14

    2-1مقدمه..................................................................................................................................................... 15

                2-2 وفاداری .............................................................................................................................................. 15

                      2-2-1 انواع وفاداری ........................................................................................................................ 15

                      2-2-2 انواع مشتری از نظر وفاداری ................................................................................................ 18

                     2-2-3 فرایند سودمندی وفاداری مشتریان ........................................................................................ 19

                      2-2-4 مزایای وفاداری به برند.......................................................................................................... 20

                      2-2-5 حلقه وفاداری مشتری............................................................................................................ 21

               2-3 کیفیت خدمات...................................................................................................................................... 22

               2-4 اعتماد.................................................................................................................................................... 24

                     2-4-1 دیدگاه جامع به اعتماد............................................................................................................. 24

                     2-4-2 ویژگی های اعتماد................................................................................................................... 26

                     2-4-3 نقش ریسک و آسیب پذیری در مفهوم اعتماد........................................................................ 27

               2-5 رضایت.................................................................................................................................................. 28

                     2-5-1 ارزش و رضایت مشتری.......................................................................................................... 28

         2-5-2 مزایای رضایت مشتری............................................................................................................ 29

               2-6 بازاریابی رابطه ای................................................................................................................................ 29

                     2-6-1 بازاریابی رابطه ای؛ تعاریف و مولفه ها................................................................................... 31

                     2-6-2 تاریخچه بازاریابی رابطه ای.................................................................................................... 35

        2-6-3 اجزا و عناصر بازاریابی رابطه ای............................................................................................. 35

     2-6-3-1 ایجاد پیوند............................................................................................................... 36

                             2-6-3-2 ارتباطات................................................................................................................... 37

                             2-6-3-3 ارزش مشترک.......................................................................................................... 37

                 2-6-3-4 همدلی...................................................................................................................... 37

                 2-6-3-5 رابطه متقابل ........................................................................................................... .37

         2-6-4 عوامل موثر در رشد بازاریابی رابطه ای ..................................................................................39

         2-6-5 انواع فعالیت های بازاریابی رابطه ای ......................................................................................39

         2-6-6 ضرورت بازاریابی رابطه ای.....................................................................................................40 

         2-6-7 نردبان بازاریابی رابطه ای ........................................................................................................40

         2-6-8 پی ریزی و ساخت بازاریابی رابطه ای ....................................................................................41

         2-6-9 استراتژی های بازاریابی رابطه ای ............................................................................................42

         2-6-10 مدل های بازاریابی رابطه ای...................................................................................................44

         2-6-11 مدل پنج سطحی بازاریابی رابطه ای کاتلر..............................................................................48

         2-6-12 موانع و محدودیت های پیاده سازی اثربخش برنامه های بازاریابی رابطه ای ........................49

              2-7 پیشینه تحقیق .........................................................................................................................................50

                    2-7-1 پیشینه داخلی..............................................................................................................................50

                    2-7-2 پیشینه خارجی............................................................................................................................53

              2-8 خلاصه فصل .........................................................................................................................................54

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق................................................................................................................................. 55

    3-1 مقدمه .................................................................................................................................................. 56

    3-2 روش تحقیق ....................................................................................................................................... 56

                3-3 جامعه آماری........................................................................................................................................ 56

                3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری....................................................................................................... 57

                3-5 روش گردآوری اطلاعات.................................................................................................................... 58

    3- 6روایی و پایایی ابزار گرداوری اطلاعات ............................................................................................ 59

          3-6-1 روایی...................................................................................................................................... 59

                      3-6-2 پایایی...................................................................................................................................... 60

                 3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................................. 61

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق........................................................................................... 63

    4-1 آمار توصیفی ....................................................................................................................................... 64

          4-1-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ................................................................................ 64

                      4-1-2 توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخ دهندگان.................................................................... 65

                      4-1-3 توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان......................................................................................... 65

                      4-2 تحلیل عاملی تاییدی.................................................................................................................... 67

                      4-2-1 بار عاملی................................................................................................................................ 68  

                4-3 بررسی روابط (همبستگی) بین مولفه های تاکتیک های بازاریابی رابطه مند.................................... 75

                4-4 بررسی روابط (همبستگی) بین مولفه های کیفیت روابط.................................................................. 76

                4-5 بررسی روابط (همبستگی) بین متغیرهای تحقیق............................................................................... 78

                4-6 آزمون مدل ساختاری تحقیق............................................................................................................... 79

                4-7 شاخص های برازندگی مدل............................................................................................................... 80

                4-8 آزمون فرضیه اول تحقیق..................................................................................................................... 81

                4-9 آزمون فرضیه دوم تحقیق................................................................................................................81

                4-10 آزمون فرضیه های فرعی................................................................................................................82

                4-11 فرضیات جانبی...............................................................................................................................86

    فصل پنجم : بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات............................................................................................................. 87

    5-1 مقدمه................................................................................................................................................... 88

    5-2 بحث و نتیجه گیری............................................................................................................................ 88

         5-2-1 نتایج حاصل از بررسی فرضیه اول تحقیق................................................................................88

         5-2-2 نتایج حاصل از بررسی فرضیه دوم تحقیق...............................................................................89

    5-3 نتایج حاصل از بررسی فرضیه های فرعی..........................................................................................90

         5-3-1 نتایج بررسی فرضیه فرعی 1و3و5...........................................................................................90

         5-3-2 نتایج بررسی فرضیه فرعی 2و4و6...........................................................................................91

         5-3-3 نتایج بررسی فرضیه فرعی 7و8...............................................................................................92

    5-4 پیشنهادات...........................................................................................................................................93

    5-5 محدودیت های پژوهش.....................................................................................................................94

    5-6 پیشنهادات به محققان آینده.................................................................................................................95

     

    منابع ............................................................................................................................................................................ 96

    پیوست ها..................................................................................................................................................................... 104

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................................................................... 113

    منبع:

    الهی، شعبان، حیدری، بهمن، 1384،  مدیریت ارتباط با مشتری، چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول، تهران.

    امیرشاهی، میراحمد؛  سقیانیان، معصومه، 1386، شناسایی موانع و محدودیت های اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکت های بیمه دولتی در ایران، مدیریت بازاریابی، شماره 2، 1-16.

    امیرشاهی، میراحمد، سیاه تیری، ویدا، روان بد، فریبا ، 1388، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد "اعتماد" در مشتریان کلیدی بانک: مشتریان کلیدی بانک کارآفرین در شهر تهران، پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی); 13(4 (پیاپی 64)):61-76.

    برقعی موحد، سیدامیرحسین،1391،تاثیرتاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی

    حاجی کریمی، عباس علی، مکی زاده، وحید، جمالیه بسطامی، بهتاش، 1388،  بررسی ارتباط کیفیت مواجهه خدمت و وفاداری مشتریان در سازمانهای خدماتی تجاری، چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)، پاییز 1388; 9(32):29-47.

    حق گویی، مژگان، 1388، بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.

    داودآبادی فراهانی، محمد، 1383، بررسی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید خرده‌فروشان محصولات لبنی شرکت کاله در شهر تهران ، پایان نامه(کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    ذوالریاستین، مجید (1380). روش تحقیق در مدیریت، نشر پشوتن.

    رضایی، امیر حامد، الهی راد، جبار، 1387، بازاریابی رابطه ای سبک نوین بازاریابی، فصلنامه کار و جامعه، شماره 96 و 97، 90-98.

    رنجبریان، بهرام، براری، مجتبی، 1388، بازاریابی رابطه مند، رویکردی برای بهبود رضایت مشتری، پژوهشنامه مدیریت اجرایی; 9(2 (پیاپی 36)):63-82.

    روستا، احمد، ونوس، داور و ابراهیمی،عبدالحمید، 1381، مدیریت بازاریابی، تهران، انتشارات سمت.

    رضائی، عباس و خواجه ای،رزیتا و رحیمی، محسن، بازاریابی رابطه مند راهکاری برای شرکت های ارائه کننده خدمات بازاریابی به صنعت بیمه "بانک مقالات ایران- مجموعه مقالات کنفرانس دوم.

    حمیدی زاده ،محمد رضا،1387 ، تعیین سطح وفاداری مشتریان با استفاده از مدلسازمانهای پاسخگوی سریع ، پژوهشهای مدیریت ، شماره دوم ،زمستان ، ص82-61

    سالار، جمشید؛ سازواری، مریم؛ حدادی، شهربانو؛ آقاجانی شیخ، مرتضی؛ 1391،  "بررسی جایگاه  CRM دربازاریابی رابطه مند"، اولین همایش تخصصی "مدیریت بازاریابی و رویکردهای نوین در بازار"؛ دانشگاه پیام نور مازندران (واحدقائم شهر).

    سرمد، زهره و دیگران (1377). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.

    سوسمان، لایل. 1376. تجربه ارتباطات در روابط انسانی. ترجمه حبیب ا.. دعایی. مشهد :دانشگاه فردوسی.

    شجاعی، سید علی، 1389، بررسی ارتباط بین شهرت سازمانی و وفاداری مشتریان بانک صادرات ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز دماوند.

     صالحی صدقیانی، جمشید و اخوان، مریم.1385. مدیریت ارتباط با مشتری". مجله حسابدار

    صیدزاده،­ حیدر، 1384، اثرات آمیخته بازاریابی بر بازارپذیری ماهی پرورشی در شهر ایلام، پایان­نامه (کارشناسی ارشد)،  دانشگاه علامه طباطبائی ، حسابداری و مدیریت  بازرگانی.

    عباسی، جواد، 1382، «بررسی نقش و جایگاه عوامل مؤثر بازاریابی رابطه‌ای بر رضایت مشتریان کلیدی بانک ملت استان تهران» پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،‌دانشگاه تهران: دانشکده مدیریت.

    فرهنگی، علی اکبر.1374. ارتباطات انسانی. مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

    کاتلر، فلیپ. آرمسترانگ،گری، اصول بازاریابی،ترجمه علی پارسیان،ادبستان تهران،چاپ پنجم، 1385.

    کاتلر، فلیپ، آؤمسترانگ، گری، 1389، اصول بازاریابی، ترجمه مهدی زارع، تهران، مهرجرد: مدیر فردا.

    کاظمی، مهدی، برید نظیف، یحیی، 1389، عدالت ادراک شده از احیای خدماتی و تاثیر آن بر اعتماد مشتریان در شرکت های مسافربری هوایی داخلی، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم شماره 3، 179-203.

    کریستوفر لاولاک- لارن رایت.1385. ،"اصول بازاریابی خدمات"، بهمن فروزنده، نشر آموخته، چاپ اول.

    گال ، مردیت و همکاران (1382). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمد نصر و دیگران ، سمت ، دانشگاه شهید بهشتی.

     گرانمایه یگانه، سیروس (1386) بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان حوزه خدمات بانکی بر اساس مدل کارا (بررسی موردی : بانک اقتصاد نوین)، پایاان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده مدیریت، دانشگاه شاهید بهشتی،ص54.

    مومنی وصالیانم، م، 1383، بررسی دیدگاه مشتریان در خصوص تاثیر بازاریابی نوین بر رفتار مصرف کنندگان مواد رنگزا نساجی، پایان نامه(کارشناسی ارشد)،دانشگاه صنعتتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران).

    مقصودی، محمدحسین، 1382، ارتباط بین رضایت مشتری با کارایی و اثر بخشی

    نادری، عزت الله، سیف نراقی، مریم (1388). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی)، نشر ارسباران.

    نثائی، وحید، 1388، اصول و فنون بازاریابی، تهران، انتشارات ترمه.

    واکر و دیگران، 1383، استراتژی بازاریابی با رویکردی مشتری محور، (اعرابی.م و ایزدی.د مترجمین) تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی (تاریخ انتشار به زبان اصلی:2001 ).

    وکیلی فرد، حمید رضا، مران جوری، مهدی و علی خانی، رضا.1387.  شناخت مدیریت ارتباط با مشتری". مجله حسابداری، 69.

    ونوس، داور، صفائیان، میترا، 1383، روشهای کاربردی بازاریابی خدمات بانکی ، تهران: نگاه دانش

    http://charvadeh.persianblog.ir/post/248

    Aaker,  David A.(2011). Brand Relevance: Making Competitors Irrelevant, Jossey-Bass.

    Abdul-Mauhmin, A. G. (2002) «Effects of suppliers marketing program variables on industrial buyer relationship satisfaction and commitment», Journal of Business & Industrial Marketing, Vol.17, No. 7, pp. 637-651.

    Alhassan (2003), Instrumental and interpersonal determinants of relationship satisfaction and commitment in industrial markets, journal of business ,no 45 pp 619-628.

    Allerd, A.T & H, Lon, Addams (2000). Service Quality at banks and credit unions: what do their customers asy? Managing service Qality, 10(1), 52-60.

    Alvarez, L.S., Casielles, R.V., Martin, A.M.D.(2011), “ Analysis of the role of complaint management in the context of relationship marketing” , Vol. 27, No 1-2, pp: 143- 164.

    Anderson, E and Weitz, B. (1992) «The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels», Journal of Marketing Research, Vol. 9, No. 1, pp. 18-34.

    Assael, Henry, Reed, Peter and Patton, Mark. (1995), Marketing Principles and Strategy: Australian edition, Sydney, Harcourt Brace.

    Bailey, T, (2002).“On trust and philosophy. The philosophy of trust” Available: http://www.open2.net/trust/on_trust/on_trust1.htm.

    Beatty, S.E., and Kahle, L.R. (1988). Alternative hierarchies of the attitude-behavior relationship: The impact of brand commitment and habit. Journal of the Academic Marketing Science. V.16, N.2, pp. 1-10.

    Bejou, David,. Ennew, C. T. & Palmer. A., (2002); Trust, Ethics and Relationship Satisfaction, International Journal of Bank Marketing, 16(4), pp. 170-175.

    Berry, L. L. (1983). Relationship Marketing. In L. L. Berry , G. L. Shostack & G. D. Upah (Eds.), Emerging Perspective on Services Marketing, Chicago: American Marketing Association, pp.25-38.

    Bowen, J. T. and Shoemaker, S. (1998). Loyalty: A strategic commitment. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, Vol. 39, No. 1, pp. 37-46.

    Caruana, A. (2002), Service loyalty: the effects of service quality and the mediating role of customer satisfaction, European Journal of Marketing, 36(7/8), 811-828. p. 815.

     Colgate, Mark and Alexander, Nicholas.1998," Banks retailers and their customer: a relationship marketing perpective", International Journal of bank marketing, Vol.16.4, pp.144-152.

    Dirks, K. T., & Ferrin, D. L. (2002)” Trust in leadership: Meta-analytic findings and implications for research and practice” Journal of Applied Psychology, VOL 87,NO 4,PP 611–628.

    Doaei, H.,Rezaei A. and Khajei R., (2011), The Impact of Relationship Marketing Tactics on Customer Loyalty: The Mediation Role of Relationship Quality, International Journal of Business Administration Vol. 2, No. 3.

    Doney, P. M., & Canon, J. P. (1997)” An examination of the nature of trust in buyer–seller relationships” Journal of Marketing, VOL 61,NO 2,PP 35–51.

    ENGEL, JF, BLACKWELL, RD & MINIARD, PW, (1995), Consumer behavior, International ed, Florida, Dryden.

    Fernandez-Gonzalez, A. J and Prado, J. C. P. (2007) «Measurement and analysis of customer satisfaction: company practices in Spain and Portugal», International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 56, No. 5/6, pp. 500-517.

    Fontenot, R. J., Hyman, M. R. (2004) “The Antitrust Implication of Relationship Marketing” Journal of Business Research, 57, pp.1211-1221.

    Fontenot,  R. J. & Hyman, M. R. (2004), The antitrust implications of relationship marketing, Journal of Business Research 57 (11):1211—1221.

    Gary, P. and Byun, J.2001, "Customer relationship management", University of California, pp.1-57.

     Gummesson, E. (1994) “Making Relationship Marketing Operational” International Journal of Service Industry Management, Vol. 5, No.5, pp.5-20.

    Gummesson, E. (1994). Marketing relationship marketing operational. International Journal of Service Industry Management, 5(5), 5-20. 

    Gummesson, E. (1996). “Relationship marketing and imaginary organizations: a synthesis”, European Journal of Marketing, 30(2), 31-44.

    Hansen JD, Riggle RJ (2009). Ethical salesperson behavior in sales relationships. Journal of Personal Selling & Sales Management 2: 151-166.

    Hellriegel, Don, Slocum, John, Woodman, Richard (1995).

     Hellriegel, Don, Slocum, John, Woodman, Richard (1995). Organizational Behavior, New York: Westpublishing Company

    Izquierdo, C.C. & Cillan, F.G. (2005)"The impact of customer relationship marketing on the firm performance:a Spanish case",Journal of Services Marketing,V.19,pp.234,235.

    Jacoby, J. and Chestnut, R.W.,(1978), Brand Loyalty: measurements Management (JohnWiley & Sons, New York).

    Kandampully, J., and Hu, H. (2007). Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers? International Journal of Contemporary Hospitality Management ,Vol. 19 No. 6, PP. 435-443.

    Kim, Yu Kyoum., Trail, Galen, Jaeko, yong. (2010). The influence of Relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the Relationship quality, 2010 North American society for sport management conference.

    Kim, Yu, Kyoum, Trail, Galen. (2011). A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach, Journal of sport management, 25, 57-

    Kotler, P. Gray, A.2001, Principles of marketing, Prentice Hall, New Jersey. 19-.Lings, L.N. 2000, "International marketing and supply chain management", Journal of Service Marketing, Vol.14, No.1, pp.27-43.

    Kotler, Philip, (2002). Marketing Management, Millenium Edition, Pearson Custom Publishing.

     Kotler. P. (2003), “marketing insights from A to Z: 80 Concepts Every Manager Needs to Know”. John Wiley & Sons Inc, Hoboken, New Jersey.

    Kumar, N. (1996)” The power of trust in manufacturer–retailer relationships” Harvard Business Review, NO 74,PP 92–106.

    Lagace R R, Dahlstrom R, Gassenheimer J B (1991). The relevance of ethical salesperson behavior on relationship quality: the pharmaceutical industry. Journal of Personal Selling & Sales Management; 11:39–47.

    Law, A. K. Y and Hui, Y. V and Zhao, X (2004) «Modeling repurchase frequency and customer satisfaction for fast food outlets», International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 21, No. 5, pp. 545-563.

    Lee, M., & Turban, E. (2001)” A Trust Model for Consumer Internet Shopping” International Journal of Electronic Commerce, VOL 6,NO 1,PP 75-91.

    Lovelock, C; Wright, L., (2006), Serviços, Marketing e Gestão. São Paulo: Saraiva, p. 126.

    -          Lin, H. & Wang, Y.,( 2006), An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & Management, 43,3, Elsevier.

     Man so, Stella L & Speece, Mark W (2000), "Perception of relationship marketing among account managers of commercial banks in a Chinese vironment", International Journal of Bank Marketing, Vol. 18, No. 7, PP. 315-327.

    Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. C. (1995)” An integrative model of organizational trust” Academy of Management Review, VOL 20,NO 3,PP 709–734.

    Morgan, RM., Hunt, S. (1994). TheCommitmentTrustTheory of RelationshipMarketing, Journal of Marketing 58:2038.

    Moorman‚ C.‚ Zalman‚ G.‚ Deshpande‚ R., (1992), relationship between provide sand users of market research: the dynamics of trust within and between organizations. journal of marketing research‚ vol.29 pp 314 -28.

    Morgan, R.M. & Hunt, S. D.1994, "The commitment_ trust theory of relationship marketing", Journal of Marketing, Vol.58, pp. 20-38.

    Ndubisi, N.O. (2005)"Factorial and discriminant analyses of the underpinnings of relationship marketing and customer satisfaction", International Journal of Bank Marketing,V.23,pp.544-546.

    Ndubisi, N.O. (2007)"Relationship marketing and customer loyalty", Marketing Intelligense & Planning,V.25,pp.99-101 

    Oliver, RL. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, New York:

    McGraw Hill.

    Oliver, Richard L., Roland T. Rust, and Sajeev Varki (1997), A Customer Delight: Foundations, Findings, and Managerial Insight, Journal of Retailing, 73 (Fall), pp. 311-336.

    Oliver, Richard L., Roland T. Rust, and Sajeev Varki (1997), ACustomer Delight: Foundations, Findings, and Managerial Insight, Journal of Retailing, 73 (Fall), 311-336.

    Payne, A. (1994)"Relationship Marketing-marketing the customer count",Managing Service Quality,V.4,pp.29-30.

    Pullman, M. E., and Gross, M. A. (2004).Ability of experience design to elicit emotions and loyalty behaviors.Design Sciences, Vol. 35, No. 3, pp. 551-578.

    Rashid. T. (2003). “Relationship marketing case studies of personal experience of eating out”, British food journal. Vol. 105, No. 10, pp: 742-750.

    Reichheld, F. F. and Sasser, W. E. (1990). Zero defections: Quality comes to service. Harvard Business Review, Vol. 68 (September-October), pp. 105-111.

    Roman S (2003). The Impact of Ethical Sales Behaviour on Customer Satisfaction, Trust and Loyalty to the Company: An Empirical Study in the Financial Services Industry. Journal of Marketing Management 19 (9/10): 915–939.

    Roman s, Ruiz S (2005). Relationship Outcomes of Perceived Ethical Sales Behavior: The Customer’s Perspective. Journal of Business Research 58 (4): 439–445.

    Rousseau, D., Sitkin, S., Burt, R.,& Camerer, C. (1998)” Not so different after all: A Cross-discipline view of Trust” Academy of Management Review, VOL 23,NO 3,PP 393-404.

    Rust, R., Zeithaml, V.A. and Lemon, K.N. (2000) , Driving Customer Equity, the free press, New York, NY.

    SANDERS, DEBBIE (2000). A TOTAL REWARD PERSPECTIVE. Http://www.total. Reward.com/whatsup/tr 20perspective. htm.

    Sasser, W.E, Olsen. R.P . and  WEyckoff, D.D. (1978). Management of service Operation, Boston, MA.

    Shermerhorn, John (1993). Management for Productivity. New York: John Wiely.

    Sin, L. Y. M and Tse, A. C. B. and Yau, O. H. M. and Lee, J. S. Y and Chow, R. (2002) «The effect of relationship marketing orientation on business performance in a service-oriented economy », Journal of Service marketing, Vol. 16, No. 7, pp.656-676.

    Sin, L. Y. M. and Tse A. C. B. and Yau. O. H. M. and Lee, J. S. Y. and Chow, R. (2005), “relationship marketing orientation: scale development and cross cultural validation”, Journal of Business Research. Vol. 58. Pp: 185-194.

    Taylor, S, Baker, T, (1994). An assessment of the relationshop between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers purchase intentions. Journal of Retailing 70 (2), 163-178.

    Teas, R.K. (1993) “Expectations, performance evaluation, and consumers, perceptions of quality-“ , Journal of Marketing, 57, 18-34.

    Theron, E., Terblanche, N.S. (2010), “Dimensions of relationship marketing in business-to-business financial services “, Vol.52, pp: 383-402.

    Thurau, T. 11. & Gwinner. K. P. and Gremler. I. D. (2002), “understanding relationship marketing outcomes and integration of relational benefits and relationship quality”. Journal of Service Research. Vol. 4. No. 3. pp: 230-247.

    Tucker, William T. (1964), “The Development of Brand Loyalty”, Journal of Marketing Research, 1, August, 32-5.

    Tuu, Ho Huy, (2011). Moderators in the relationship between satisfaction and loyalty of Vietnamese fish products consumers, A thesis for the degree of philosophiae doctor, Faculty of Biosciences, Fisheries and Economics Tromso University Business School, Vietnam.

    Tzokas, Nikolaos; Hultink, Erik Jan & Susan Hart (2004) Navigating the new product development process, 619-626. In Industrial Marketing Management, 33, (7).

    Uzzi, B. (1997)” Social structure and competition in inter firm networks: The paradox of embedded ness” Administration Science Quarterly, NO 42,PP 35–67.

    Wang,D, Emurian. Henry(2005). An overview of online trust: Concepts, elements, and implications, Computer in human behavior ,NO21,PP 105-125.

     Yi, Y. (1989). A critical review of customer satisfaction, in Zeithhaml, V. A. (Ed), reviews of marketing, American marketing association, Chicago,IL, 68-123.


موضوع پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, نمونه پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, جستجوی پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, فایل Word پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, دانلود پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, فایل PDF پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, پروژه درباره پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تاکتیک های بازاریابی رابطه مند برکیفیت روابط و وفاداری مشتریان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده: در این زمان استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است.بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها و سازمان ها از ناتوانی آنها در بهره گیری سازمانها و بانکهاس خصوصی و دولتی قرار گرفته است.به همین دلیل سازمان ها مجبور شده اند واکنش خود را نسبت به بازار تغییر دهند ، آن ها کمتر بر محصو لات و بیشتر بر مشتریان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرآیند خرید، با سؤالها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو هستند. تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخابهای فراوانی روبه رو باشند. از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : صنعتی و سازمانی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و بازاریابی رابطه‌مند با مدیریت ارتباط با مشتری در بین کارمندان بانک‌های شهرستان سپیدان چکیده هدف از این پ‍ژوهش تبیین رابطه بین مدیریت دانش وبازاریابی رابطه مند با مدیریت ارتباط با مشتری بوده است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانکهای سپیدان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده رقابت میان بانکها و پیچیدگی نظام بازاریابی خدمات بانکی شرایطی را ایجاد کرده که اگر به عرصه رقابتی و راهکارهای هوشمندانه توجه نشود بعضا بانکها در اهداف خود دچارناکامی شده و کم کم از صحنه رقابت حذف می‌شوند. چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین کننده و نهایی را دارد، توانایی بانک در ارائه خدمات ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی چکیده امروزه اهمیت مشتری مداری بیش از پیش افزایش یافته و به عنوان مهم­ترین مزیت رقابتی سازمان­ها مطرح شده و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کسب و کارها غیر قابل انکار است. روش انجام عملیات بازاریابی تغییر کرده است چرا که زمینه­ای که بازاریابی در آن صورت می­گیرد تغییر کرده است نظر به رشد فزاینده این تغییرات اکنون بازاریابی رابطه­ای جایگزین ...

پایان­نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: مدیریت بازرگانی-مدیریت بیمه چکیده افزایش رقابت ،پویایی وپیچیده شدن محیط، رشد انتظارات مشتریان وظهورنوآوری های جدید در صنعت خدمات کشور،تحولات بسیاری در نگرش سازمانها نسبت به متولد مشتری ایجاد نموده وآنان را به اهمیت مشتری ومنافعی که می تواند برای آنان به دنبال داشته باشد واقف نموده است.سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت ...

پايان نامه براي دريافت مدرک کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: بازاريابي   زمستان911-1-مقدمه امروزه با رقابتي شدن بازار ها و تغييرات پيوسته محيط، سازمان ها به اين واقعيت پي برده اند که بشر م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

بررسی رابطه بین دانش مشتری و وفاداری مشتریان با میانجگری ارزش مشتری (مورد مطالعه: شعب بانک ملت استان گیلان) چکیده: دانش یک فاکتور مهم در اقتصاد می­باشد لکن برای موفقیت در بازار کسب و کار بایستی به فاکتور کلیدی دیگری که مشتری نام دارد توجه شود. با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در صنعت بانکداری و با عنایت به این که طبق تحقیقات به عمل آمده هزینه جذب مشتری جدید ...

ثبت سفارش