پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات

word 8 MB 30624 106
1394 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش  :  " بازاریابی

    "

    مقدمه

    صادرات معمول ترین راه پیش روی شرکت ها برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج کشور است. یکی از مهمترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روش های بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند زیرا این فعالیت مهم, اشتغال را در داخل کشور آن ها افزایش, وضعیت رقابتی را توسعه و درآمدهای ارزی را بهبود می‏بخشد.

    از این منظر، هر دو اندازه و رشد سریع صادرات جهانی  جهت  یک تعهد موثر در مورد منابع و  طراحی استراتژی های موفق بازاریابی بین المللی که  اجازه می دهند تا شرکت ها عرضه در بازار را ایجاد ، ارائه و حمل و مبادله کند که دارای یک ارزش برتر برای مشتریان، بازاریابان، و غیره  می باشد (مورگان[1] و همکاران 2004). به این ترتیب،  مزیت های رقابتی در بازارهای خارجی ممکن است با  تاثیر مثبت بر عملکرد صادراتی فعلی و آینده  به دست آید، (مورگان و همکاران 2006). با این حال، در  زمینه بازاریابی بین المللی، دانش  گسترده در مورد فاکتورهای مهم در تعیین مزایای رقابتی شرکت ها در بازارهای خارجی و تاثیر آنها روی عملکرد صادرات بسیار کمیاب است.

    امروزه بسیاری از سازمان ها و تأمین کنندگان خدمات در سطح بازارهای جهانی و در سطح داخل مرزهای سازمان با شرایط رقابتی تنگاتنگی رو به رو هستند . مشتریان امروزی تقاضای بیشتر و جزئی تر داشته و به دنبال محصولات و خدمات ارزان تر ، با کیفیت بالاتر و زمان تحویل سریع ترهستند (مامه[2] 2002).

    اکثر مطالعات در مورد عملکرد صادرات  به یک مجموعه ای از متغیرهای بسیار متنوع  متمرکز شده اند( آبا[3] و اسلاتر، 1989؛ کاووسکی[4] و زو،؛ کاتسیکا[5]، لینیدو[6]، و مورگان، 2000؛ سوزا، مارتینز[7]-  حقیقت، و کوئلیو، 2008). یکی از اهداف اصلی این مطالعه،  غلبه بر این شکاف های  از طریق توسعه یک مدل مفهومی برای تجزیه و تحلیل  تاثیر مزیت های رقابتی بدست آمده در بازارهای خارجی بر عملکرد صادرات می باشد. علاوه بر این،  تصمیم گیری های استراتژیک در جهت تطبیق تاکتیک های بازاریابی مورد نیاز با کشور و بازارهای مختلف بردستیابی به این مزیت های رقابتی تاثیر گذاشته است. (گریفیث،  جیکوبز، و ریکی[8]، 2006؛ شوهام[9]، 1999، 2002).

    1-2 اهمیت و ضروریت انجام پژوهش

    نیاز سازمان­ها به افزایش بهره وری و تضمین بقا یک نیاز همیشگی بوده و در دنیای کنونی که مواجه با جهانی شدن اقتصاد ها و یکپارچگی بازارها می باشد ، در صورتی که شرکتی عرضه کالا و خدمات خود را صرفا به بازارهای داخلی محدود کند به پیشواز نابودی رفته و خودکشی می کند  پس صادرات و حضور در بازارهای غیر محلی یک انتخاب گریز ناپذیر می باشد. اما این حضور در بازارهای مذکور و تلاش برای صادرات کالا و خدمات به بازارهای متنوع باعث می گردد که سازمان ها و شرکت ها با مشکلات و پدیده های جدیدی مواجه شوند که تدبیر  و چاره اندیشی متفاوتی را نسبت به چالشها و مشکلات بازارهای ملی  و محلی می طلبد.

    مزیتهای مختلفی که صادرات می تواند برای شرکت‌ها به ارمغان بیاورد فراوان می باشند افزایش تجربه بین‌المللی و توانایی برای تولید محصولات کم‌خرج و یا متفاوت  با در نظر گرفتن بازارهای مختلف و شرایط خاص آنها باعث توسعه هرچه بیشتر مزایای رقابتی شرکت ها می گردد در نتیجه به چالاکی و بهره وری آنه افزوده می شود و از آنجایی که سازمان هایی که در مقایسه با رقبای خود چالاک تر بوده و فعالیت ها وخدمات خود را بهتر و با هزینه وکیفیت بهتر ارایه می نمایند وجود و حیات خود را در آینده تضمین می کنند لذا تلاش جهت حضور در بازارهای مختلف خارجی و کسب تجربه رابطه مستقیم با حفظ حیات آنهادارد. با درک اهمیت  صادرات ، پژوهش حاضر تلاش دارد که به روابط و اثرات متقابل صادرات و شرکت ها پرداخته وبررسی کند که مزایای رقابتی شرکتها و سیاست های بازار یابی مختص بازار صادراتی که توسط آن اتخاذ می گردد چه اثراتی می تواند بر عملکرد صادرات بگذارد

      بین المللی شدن، فرآیند گام به گام توسعه ی تجارت بین الملل است که به موجب آن یک شرکت  بطور افزایشی، درگیر عملیات تجاری بین المللی، از طریق محصولات خاص در بازار های منتخب میشود.از نظر کاتلر و آرمسترانگ روش های ورود به کشور خارجی شامل صادرات،  سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم است.صادرات یکی از مهم ترین گام های اولیه سازمان ها برای توسعه و سرمایه گذاری جهت ورود به بازارهای جهانی و گسترش فعالیت های بین المللی آنهاست.(صدیق و آلشبن،2009)

         در مطالعات علمی اثبات شده است که رشد اقتصادی کشور ها به دلایلی چند با رشد صادرات آنها ارتباط مستقیم دارد.زیرا صادرات جزئی از تقاضای کل جامعه محسوب شده و با اثر مستقیم و تکاثری بر روی تولید داخلی موجب افزایش سرمایه گذاری و انتقال منابع تولیدی از بخش های کم بازده  به بخش های پر بازده و نهایتاً انتقال منابع از بخش های غیر رقابتی درونگرا به بخش های پر بازده و برون گرا میشود.و از طرفی بازدهی بیشتر فعالیت های اقتصادی صادراتی بخصوص در بازارهای معطوف به تکنولوژی که به طبع فشارهای رقابتی در بازار جهانی حاصل میشود، رعایت هرچه بیشتر استانداردهای بین المللی منجر شده و افزایش تمایل به بهره گیری را از آخرین تحولات فناوری برای حضور یا توسعه نفوذ هرچه بیشتر در بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد (طالقانی و یوسفی سیاهگورابی،1389).

    صادرات کشورها از نقش کلیدی در توسعه و رونق بنگاه ها، صنایع و اقتصاد کشور ها برخوردار بوده و تلاش برای بدست آوردن بازارهای جهانی با رقابت  فشرده ای مواجه است.شرکت های پیشرو درکشور های پیشرفته  با شناخت دقیق و بروز نیاز بازارها و فراهم آوری بسترهای لازم توانسته اند به خوبی به این نیازها پاسخ دهند و سهم قابل ملاحظه ای از این بازارها را از آن خود کنند؛در حالیکه شرکت های تجاری ایران با وجود فعالیت هایی در داخل کشور، فعالیت های بین المللی محدود و سهم ناچیزی در بازارهای جهان دارند.

    با شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات شرکت ها می توان برنامه ریزی بهتری برای افزایش صادرات انجام داد و باتوجه به ضعف ایران در صادرات کالاهای غیرنفتی باید به دنبال راه حلی جهت بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای تولید کننده کالاهای غیرنفتی باشیم. پس باید کالاهای تولیدی کشورمان به گونه ای باشند که از یک مزیت نسبی در بازاهای بین الملل برخوردار بوده و بتوانند با ارزش ها, رسوم , عادات, فرهنگ و سایر متغیرهای بازار هدف صادراتی انطباق ایجاد کرده و در نهایت منجر به بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکننده شوند.

     

    1-3 اهداف پژوهش

    اهداف این پژوهش بشرح زیر می باشد

    الف ) هدف اصلی : بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی ، تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات

     

    ب) اهداف فرعی:

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

     

     

     

     

    1-4 ادبیات و پیشینه پژوهش:

    1-4-1 پیشینه داخلی :

    در پژوهشی مرتبط با بازارگرایی و عملکرد کسب و کار توسط آقای حسین رضایی دولت آبادی در سال 1384 انجام شده است تحلیل های آماری نشان می دهد که تأثیر غیر مستقیم فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار بر عملکرد کسب و کار به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. این موضوع نشان می دهد که قابلیت های بازاریابی نقش مهمی در رابطه بازارگرایی با عملکرد کسب و کار ایفا می کند.

    در پژوهشی که توسط سمانه اخوان فومنی که در سال 2012 انجام شده به رابطه بین بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادرات شرکت ها پرداخته شده ،.این مطالعه همچنین به وضوح نشان می دهد که جمع آوری اطلاعات از بازار و ایجاد یک کمپین بازاریابی بر مبنای ویژگی های بازار هدف و تطبیق محصول و تاکتیک های بازاریابی تاثیرات متفاوتی در عملکرد صادراتشان دارد.

    3.

     

    4.

     

    5.

    1-4-2 پیشینه خارجی :

    1.

     

    2.

     

    3.

     

    4.

     

    1-5 تعریف و بیان مسأله پژوهش

    صادرات غیر نفتی به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود و بر آمادگی زیرساخت های لازم جهت بکارگیری استرانژی های صادراتی مناسب برای آن تاکید گردیده است.توسعه صادرات غیر نفتی و ورود به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی, انجام وظیفه هر کدام از دستگاه های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین ایجاد آمادگی فرهنگی تولید بهترین کالا برای صادرات در جامعه.

    عملکرد صادراتی معمولا با استفاده از رویکرد شاخص واحد, اندازه گیری می شود و فروش های صادراتی, رشد فروش های صادراتی, سود های صادراتی و شدت صادرات بیشترین شاخص های معمول مورد استفاده هستند. با وجود این مدارک ودلایل زیادی وجود دارد که عملکرد صادراتی به عنوان یک ساختار چند وجهی مورد توجه قرار گرفته است و نباید توسط یک شاخص واحد اندازه گیری شود.

    عملکرد صادراتی عبارتست از نتایج حاصل شده برای شرکت از فروش های بیالمللی. نتایج شامل جنبه های استراتژیک و مالی عملکرد می شوند و همچنین باید یک افق زمانی برای در برگیری تغییرات را شامل شود. کاوسگیل و زو (1994) اشاره می کنند که بیشتر پژوهش های گذشته برای سنجش عملکرد صادراتی از فروش های صادراتی استفاده کرده اند که به جنبه مالی مرتبط است. علاوه بر این مشکل که به محتوا اشاره دارد مشکلات دیگر مرتبط است به این که چگونه عملکرد صادراتی سنجیده خواهد شد.

    امروزه در اقتصاد جهانی, تولید و صادرات نقش بسزا و مهمی را در چارچوب هر اقتصاد سالمی ایفا می کند. تقریبا تمامی کشورهای برخوردار از اقتصاد موفق می کوشند تا خود را در زمینه ای از صادرات که در آن مزیت نسبی دارند تقویت نمایند.

    از طرفی در جهان امروز چالش های جدیدی مثل افزایش روزافزون رقابت, پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی, تغییر در سلایق و خواسته های مشتریان و ... پیش روی شرکت ها قرار دارند و با ورود کشورها به سازمان تجارت جهانی, فاصله بین آنها کم شده و در نتیجه محصولات تولیدی براحتی وارد بازارهای مختلف در دور دست ترین نقاط جهان شده و به دست مصرف کننده می رسد.

    در ایران از دیرباز بدلیل وجود منابع سرشار نفتی و درآمدهای حاصل از آن صادرات همواره حول محور نفت متمرکز بوده و وجود این درآمدهای نفتی باعث بی توجهی یا کم توجهی به بخش های دیگر شده است.

    باتوجه به معایب اتکا به صادرات نفتی بعنوان منبعی برای درآمد ارزی کشور نظیر وابستگی تک محصولی و در نتیجه نوسان قیمت جهانی یا میزان تقاضای نفت, ضرورت یافتن جانشین برای نفت و توسعه صادرات غیر نفتی بدیهی و روشن است.

    در پژوهش پیش رو سعی در بررسی چگونگی تاثیر  تغییر تاکتیک های بازاریابی که توسط سازمان ها و شرکتها در بازارهایی غیر از بازارهای محلی که قبلا در آنها فعال بودند یعنی بازار های صادراتی دارد بررسی می کند  که آیا تغییر تاکتیک های بازاریابی بر تعهد صادراتی از سویی و  بر عملکرد صادراتی شرکت از سوی دیگر اثر دارد یا نه؟

     فهمیدن چگونگی تاثیرگذاری تاکتیک های بازاریابی بر ارتقای چالاکی شرکت فعال در بازار صادراتی باعث می گردد که وضعیت شرکت در ارتباط با بازار غیر محلی بطور کامل مانیتور شده و تعهدات صادرتی شرکت مذکور به خوبی پاسخ داده شود واز زیان و آسیبی به سهم بازار و تصور عمومی مشتریان نسبت به کالا ها و خدمات صادر شده شرکت دوری شود.

    در این پژوهش علاوه بر تلاش جهت تجزیه و تحلیل  آثار مزایای رقابتی از سویی به بررسی چگونگی تاثیر تطابق تاکتیک های بازاریابی و  تعهدات صادراتی بر عملکرد صادراتی شرکت در بازار صادراتی پرداخته می شود.

     

    با توجه به مباحث مطروحه تلاش به پاسخگویی به پرسش های زیر شده است :

    آیا مزایای رقابتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن اثر دارند؟

    آیا تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن اثر دارد؟

    آیا تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت  بر مزایای رقابتی آن اثر دارد؟

    آیا تعهدات صادراتی شرکت بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی اثر دارد؟

    آیا تعهدات صادراتی شرکت بر عملکرد صادراتی آن اثر دارد؟

     

    1-6 چهارچوب نظری:

    تلاش برای صادرات و توسعه بازار های صادراتی یکی از استراتژی های مورد استفاده و مقبول شرکت ها و سازمان ها می باشد که به سرعت و عملگرایانه توسط آنها دنبال می گردد

    با توجه به گسترش جهانی سازی و گسترش بازارهای صنعتی ، صادرات نه تنها در مورد کالاها نمی باشند بلکه طیف گسترده ای از خدمات فنی و مهندسی و اداری را در بر گرفته است. این گستردگی صادرات و حضور در بازارهای جهانی بررسی و شناسایی موارد اثرگذار بر فرآیند صادرات را اجباری کرده و لذا افراد و گروه ها و سازمان های متعددی را برآن داشته است که به آثار متقابل حضور در بازارهای جهانی و صادرات از سویی و مزیت های رقابتی و تاکتیک های بازاریابی و تعهدات صادراتی از سوی دیگر بپردازند.

    حجم گسترده فعالیت های صادراتی باعث گردیده است که شرکتها با توجه به مزیت های رقابتی خود اقدام به انتخاب و حضور در بازارهای صادراتی اقدام کنندپس آنها در تلاش هستند که مزیت های رقابتی خودشان را در بازار های داخلی چه تاثیراتی را می تواند بر عملکرد صادراتی فعلی و آینده آنها در بازارهای خارجی داشته باشد

    از سویی دیگر با توجه به تفاوت های گسترده ای که در بازارهای مختلف در نقاط مختلف جهان با توجه به زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، جمعیت شناختی و غیره وجود دارد پس نمی توان سیاست ها و تاکتیک های بازاریابی یکسانی را برای همه آنها در نظر گرفت و لذا شرکت ها می بایستی با تحلیل بازارهای صادراتی خود و عوامل موثر در تصمیم گیری مشتریان موجو در این بازارها اقدام به اتخاذ سیاست های مناسب بازاریابی در این بازارها نماید که خود می تواند بر عملکرد صادراتی آنها و سهم بازار و ادراک از برندشان اثر گذارد.

    پژوهش گران از دو منظر نگرشی و رفتاری به تعهد صادراتی پرداخته اند تعهد صادراتی یک عامل استراتژیک در درون سازمان جهت تخصیص منابع می باشد. از دیدگاه نگرشی،تعهد صادراتی را می توان تمایل مدیران به اختصاص منابع مالی، مدیریتی و انسانی برای فعالیت های صادراتی در نظر گرفت

    از سوی دیگر، از بعد رفتاری تعهد صادرات توسط منابع مالی، مدیریتی و انسانی که شرکت در حال حاضر به عملیات بازرگانی خارجی جهت دستیابی به نتایج مورد انتظار مدیران اختصاص داده شده است تعریف می گردد.

    با این حال، در  زمینه بازاریابی بین المللی، دانش  گسترده در مورد فاکتورهای مهم در تعیین مزایای رقابتی شرکت ها در بازارهای خارجی و تاثیر آنها روی عملکرد صادرات بسیار کمیاب است .

    در پژوهش کنونی تلاش بر این است که تاثیر متغیرهای مستقل مزیت رقابتی ، تعهد صادراتی و تطبیق تاکتیک های بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکت های صادراتی سنجیده شده و پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد صادراتی آنها ارایه گردد.

     

    1-7 فرضیات و مدل پژوهش :

    پژوهش کنونی دارای 5 فرضیه می باشد :

    1.مزایای رقابتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد

    2.تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد

    3.تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر مزایای رقابتی آن دارد.

    4.تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی دارد.

    5.تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد.

     

                                                                                                                                       شکل شماره 1- 1: مدل پژوهش  

    Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance

    Doi:10.1016/j.jwb.2009.04.004

     

     

     

     

     

     

     

    1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

    پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است بنابراین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای و میدانی و از طریق سایت های اینترنت می باشد . در مورد شناخت ادبیات پژوهش نیز از منابع کتابخانه ای استفاده شده است . برای بررسی موضوع پژوهش پس از مطالعه موضوعات مربوطه ، همچون پژوهش های صورت گرفته و نتایج آنها و نیز بررسی مدل های قبلی مورد بحث در این حوزه که در قالب مباحث تئوریک مطرح شده اند ، مدل مفهومی پژوهش طراحی شده است . سپس پرسشنامه ای که حاوی تمامی متغیرهای پژوهش باشد تهیه گردیده و بصورت تصادفی در اختیار تعدادی از مدیران عالی صادر کنندگان نمونه کشور در سال های گذشته و اعضای اتاق صنایع ومعادن و بازرگانی تهران و انجمن صنفی صادرکنندگان قرار گرفته است . در طراحی پرسشنامه از لیکرت پنج گزینه ای از1 تا 5 استفاده شده است .این پرسشنامه در پیوست پایان نامه ارائه شده است . جهت در اختیار قراردادن این پرسشنامه به مدیران پاره ای از پرسشنامه ها به صورت پستی و تعدادی از آنها برای مدیران ایمیل گردید و تعدادی از پرسشنامه ها بصورت حضوری در اختیار سوال شوندگان قرار گرفت، این پرسشنامه در پیوست پایان نامه ارائه شده است. در نهایت داده های جمع آوری شده ( با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی ) تجزیه و تحلیل شده و فرضیات پژوهش نیز مورد آزمون قرار گرفته اند .

     

    1-9 جامعه آماری و روش نمونه گیری

    قلمروی مکانی پژوهش، استان تهران می باشد و جامعه­ی آماری پژوهش، ، مدیران عالی صادر کنندگان نمونه کشور در سال های گذشته و اعضای اتاق صنایع ومعادن و بازرگانی تهران و انجمن صنفی صادرکنندگان می باشد.در این پژوهش از صادرکنندگان نمونه ایران در سال های منتهی به سال 1393 و اعضای اتاق صنایع ومعادن و بازرگانی تهران و انجمن صنفی صادرکنندگان استفاده شد. حجم کل جامعه تعداد آنها 1000 صادرکننده بود.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست خواهد آمد.

                                                                                (1-1) 

    حجم جامعه : 1000 نفر

    حجم نمونه برابر است با: 277

    با سطح خطای ۵ درصد

     

     

     

    1-10 قلمرو پژوهش

    الف:قلمرو مکانی: استان تهران

    ب:  زمانی : از تاریخ توزیع پرسشنامه به مدت 3 ماه

    ج:  موضوعی:

    بررسی آثار مزایای رقابتی ، تغییر تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات

     

    1-11 روش تجزیه وتحلیل داده ها

    برای روایی پرسشنامه از نظرات صاحب نظران و افراد دارای تجربه در زمینه صادرات استفاده شده است. همچنین پرسشنامه به تأیید اساتید راهنما و مشاور رسید. جهت پایایی پرسشنامه از قاعده آلفای کرونباخ استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. در بخش آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی و اطلاعات توصیفی مربوط به متغیر های کیفی پژوهش بررسی شده و جداول و نمودار های توضیع فراوانی پاسخگویان بر اساس ویژگی های جنسیت رشته تحصیلی و غیره ارایه خواهد شد. در قسمت آمار استنباطی پژوهش جهت تعیین نرمال بودن داده های پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده خواهیم کرد و سپس از طریق آزمون تی تست مستقل به آزمون فرضیات پژوهش  پرداخته و سپس  با استفاده از آزمون رتبه بندی فریدمن جهت تعیین اولویت می پردازیم.

    . برای انجام محاسبات مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات از بسته­های نرم­افزاری اس­پی­اس­اس استفاده خواهد شد.

     

    1-12 تعاریف اصطلاحات و متغیرهای پژوهش

    صادرات: نظریه برتری نسبی در طول ربع اول قرن ۱۹م در نوشته‌های اقتصاددانان کلاسیک حقیقت پیدا کرد. مادامیکه دیوید ریکاردو بیش‌ترین نظر را با پیشرفت نظریه داشت (در فصل اساسش از اقتصاد سیاسی، ۱۸۱۷،) بامس میلز و رابرت تورین نظرات مشابه را ارائه کردند. نظریه بیان می‌کند که همه طرفین در یک محیط حرفه نامحدود سود را به حد اعلی می‌رسانند حتی اگر مزیتهای مطلق تولید بین طرفین وجود داشته باشد. در مقابل سیاست بازرگانی، اول بدنه قاعده‌دار وفادار به تجارت بین‌المللی، در طول قرون ۱۷ام و ۱۸ام در اروپا پدیدارشد. مادامیکه نگاه‌های بسیار از این مکتب فکری به سطح متفاوت می‌آیند، معمولاً یک هدف کلیدی حرفه یک تراز تجاری مثبت را قرار بود ترویج بدهد، با مراجعه‌به زمانی که ارزش کالای داخلی صادر شده از ارزش کالای خارجی وارد شده جلو می‌زند و به نوبت میزان مساعد یک تعادل تجاری مازاد به وجود می‌آورد. طرفداران سیاست بازرگانی سیاست حکومتی را پشتیبانی کردند که جریان تجارت را ترتیب بدهد که با عقایدشان مستقیماً مطابقت کند. آنها یک دستور کار شدیداً طرفدار سیستم مداخله دولت در امور اقتصادی را جستجو کردند، با استفاده از مالیاتهای حرفه که تعادل تجاری یا ترکیب کالا را به نفع کشور مبدا درست می‌کند. ( روستا، احمد؛ ونوس، داور 1388 )

     

     

    [1] Morgan

    [2] Momme

    [3] Aaby

    [4] Cavusgil

    [5] Katsikeas

    [6] Leonidou

    [7] Martı'nez

    [8] Richy

    [9] Shoham

    Abstract:

     

     

    Since export is one of the main the indicators of progress and financial support in countries, extensive research has been done in this regard. In the global economy, production and export plays an important role in the dynamics economies. Majority of developed countries are trying to strengthen themselves in the field of export that they have comparative advantages. Hence, this study introduces approaches for improving the export performance of companies through the identification of most important factors affecting expoting companies, so this research is about five hypothesis. The type of this study is practical and the method of data collection is a survey-descriptive. The research has been done in Tehran province and between top exporters in the country in recent years and members of Tehran Chamber of Commerce, Industries and Mines and the Association of Exporters. In this study, the sample of exporters in the years leading up to 1393 and member of the Chamber of Commerce, Industries and Mines and Tehran and Exporters Association is used. The total number of sample was 1000. As a result of analysis of data obtained from questionnaires, the research hypotheses were confirmed and according to the results, competitive advantages, the implementation of export marketing tactics and commitment have positive impact on export performance

    Keywords: competitive advantage, export commitment, marketing tactics, export performance, marketing

  • فهرست:

     فصل اول: کلیات پژوهش... 1

    1- 1 مقدمه. 2

    1-2 اهمیت و ضروریت انجام پژوهش... 3

    1-3 اهداف پژوهش... 4

    1-4 ادبیات و پیشینه پژوهش: 5

    1-4-1 پیشینه داخلی : 5

    1-4-2 پیشینه خارجی : 6

    1-5 تعریف و بیان مسأله پژوهش... 6

    1-6 چهارچوب نظری: 8

    1-7 فرضیات و مدل پژوهش : 9

    1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 10

    1-9 جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 10

    1-10 قلمرو پژوهش... 11

    1-11 روش تجزیه وتحلیل داده ها 11

    1-12 تعاریف اصطلاحات و متغیرهای پژوهش... 11

    فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش... 14

    2-1 مقدمه. 15

    2-2 تجارت آزاد. 16

    2-3 مزیت نسبی.. 18

    2-4 سازمان تجارت جهانی.. 18

    2-5 صادرات.. 20

    2-5-1- اهمیت و مزیت صادرات.. 21

    2-6 عملکرد صادراتی.. 23

    2-6-1 معیارهای سنجش عملکرد صادراتی.. 25

    2-7  بازاریابی.. 27

    2-7-1 بازاریابی صادراتی.. 31

    2-8 تعهد صادراتی.. 34

    2-9 مزیت رقابتی.. 36

    2-9-1 انواع مزیت رقابتی.. 38

    2-10 ادبیات و پیشینه پژوهش: 45

    2-10-1 پیشینه داخلی : 45

    2-10- 2پیشینه خارجی : 46

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 49

    3-1 مقدمه. 50

    3-2 روش و نوع پژوهش... 51

    3-3 متغیر های پژوهش... 51

    3-4 فرضیات و مدل پژوهش... 57

    3-5 جامعه پژوهش... 59

    3-6 قلمرو پژوهش... 60

    3-7 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 60

    3-8 ابزار گردآوری اطلاعات.. 60

    3-9 روش گردآوری اطلاعات.. 61

    3-10 بررسی پایایی ابزار اندازه گیری.. 61

    3-11 بررسی روایی ابزار اندازه گیری.. 63

    3-12 روش تجزیه وتحلیل داده ها 63

    3-13 جمع بندی.. 63

    فصل چهارم: یافته های پژوهش... 65

    4-1 مقدمه. 66

    4-2 آمار توصیفی.. 67

    4-3 آمار استنباطی.. 71

    4-3-1 تعیین نرمال بودن داده های پژوهش... 72

    4-3-2 آزمون فرضیات پژوهش... 73

    4-3-2-1 آزمون فرضیه اول. 73

    4-3-2-2 آزمون فرضیه دوم. 74

    4-3-2-3 آزمون فرضیه سوم. 75

    4-3-2-4 آزمون فرضیه چهارم. 76

    4-3-2-5 آزمون فرضیه پنجم. 77

    4-3-3 تعیین اولویت ها 78

    4-3-4 بیان خلاصه نتایج فرضیات.. 78

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 79

    5-1 مقدمه. 80

    5-2 خلاصه پژوهش... 81

    5-3 توصیف یافته های پژوهش... 81

    5-3-1 نتایج مربوط به آمار توصیفی.. 81

    5-3-2 نتایج مربوط به آمار استنباطی.. 82

    5-4 پیشنهادها و راهکارها 85

    5-5 محدودیت های پژوهش... 86

    5-6 پیشنهادها برای پژوهش های آتی.. 86

    فهرست منابع و مآخذ: 87

    پیوست ها و ضمائم  91

    منبع:

    طالقانی و یوسفی سیاهگورابی ، 1389 ، مصرف‏کننده عاملی استراتژیک در مسئولیت اجتماعی و بازاریابی 

    دعایی حبیب اله, کاظمی مصطفی, حسینی رباط سیده منصوره ،1390 ،  تحلیل تاثیر ادراک مشتریان از آمیخته بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری

    مهری، علی و سید حمید خداداد حسینی، " طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران"، 1383 آقازاده،1387)

    ابراهیمی و دیگران،  1380 ، شراکتهای راهبردی- راهبردهای همکاری در فضای رقابتی 

    الله وردی مصطفی، 1391 ،  بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات

    جلالی احسان ،  1390 ، بررسی تاثیر استراتژی آمیخته بازار یابی صادراتی بر عملکرد صادرات

    رییسی ، مرضیه ،1387 ، بررسی رابطه بین بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات در شرکت های صادراتی فعال در ایران( صنعت شکلات و شیرینی)

    روستا، ونوس و ابراهیمی،  1387 ، بازاریابی و مدیریت بازار

    رضایی دولت آبادی،حسین؛ جوشیار نجف آبادی،لیلا؛ خزائی پول،جواد؛ وریج کاظمی،رضا ، تابستان 1392 ، تحلیل تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تصویر نمادین تصویر عملکردی و وفاداری برند مجله: مدیریت بازرگانی » - شماره 2 صفحه - از 69 تا 88)

    رضایی دولت آبادی،حسین؛ موسوی زاده نوقابی،الهام ، مرداد و شهریور 1391 ،  تأثیر قابلیت های بازاریابی بر بهبود عملکرد سازمان  مجله: بررسی های بازرگانی » - شماره 54 (16 صفحه - از 121 تا 136)

    رضایی دولت آبادی،حسین؛ زینلی،زهرا؛ شکرچی زاده،زهرا ، بهار 1390 ، بررسی میزان تأثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی ؛ مجله: چشم انداز مدیریت بازرگانی » ، شماره 38 (18 صفحه - از 9 تا 26)

    خائف الهی احمد علی،  رضایی دولت‌ آبادی حسین ، بهار 1385.، مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت‌های بازاریابی در صنایع شیمیایی، (1 (پیاپی 44) ویژه‌نامه مدیریت): 131-160.

    حیدری علی ؛ آقازاده هاشم ؛ والی پور علیرضا، ارائۀ مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونۀ ایران صفحه 455-474     

    کلانتری،  خلیل. (۱۳۸۲). پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی. تهران: نشر نگاه.

    منصورفر، کریم. (۱۳۸۵). روش های پیشرفته آماری همراه با نرم افزارهای آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    هومن، حیدر علی. (۱۳۸۴). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات سمت.

    نادری؛ عزت الله؛ سیف نراقی، مریم. (۱۳۸۱). روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.

    روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی،  عبدالحمید. (۱۳۸۳). مدیریت بازاریابی. تهران: انتشارات سمت.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (۱۳۸۴). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

    کرم پور عبدالحسین ؛ اسداللهی دهکردی الهه ؛ احمدی حیدر ، طراحی مدل تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی‏ گری راهبرد رقابتی تمایز (مورد مطالعه: صنعت کاشی و سرامیک ایران)صفحه 623-646

    حسینی خداداد ، فتحی حمید ، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بازاریابی، نقش فناوری های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات در تغییر ماهیت بازاریابی و تبلیغات، پژوهش و سنجش ، شماره 29،

     

     

    Sadri, Golnaz & Lees, Brian, "Developing Corporate Culture as a Competitive Advantage", Journal of Management Development, Vol. 20, Issue 10, 2001.

    Antonio Navarro, Fernando Losada , Emilio Ruzo, Jose´ A. Dı´ez , Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance Journal of World Business 45 (2010) 49–58

    Barney, J. B., "Firm Resources and Sustained Competitive Advantage", Journal of Management, Vol. 17, No. 1, 1999.

    Appelbaum, Steven H., "The Competitive Advantage of Organizational Learning", Journal of Workplace Learning, Vol. 12, Issue 2, 2000.

    Anton, G, "A Study of Competitive Advantage Services", Management Information Systems, C. A. Brebbia(Editor), www.witpress.com, 2000

    Aaby, N. E., & Slater, S. F. (1989). Management influences on export performance: A

    Review of the empirical literature 1978–1988. International Marketing Review, 6(4):7–26.

    Albaum, G., & Tse, D. K. (2001). Adaptation of international marketing strategy components, competitive advantage, and firm performance: A study of Hong Kong exporters. Journal of International Marketing, 9(4): 59–81.

    Albaum, G., Tse, D. K., Hozier, G. C., & Baker, K. G. (2003). Extending marketing activities and strategies from domestic to foreign markets. Journal of Global Marketing, 16(3): 105–129.

    Alonso, J. A., & Donoso, V. (1998). Competir en el exterior. La empresa espan˜ola y los mercados internacionales. Madrid: Editorial ICEX.

    Atuahene-Gima, K. (1995). The influence of new product factors on export propensity and performance: An empirical analysis. Journal of International Marketing, 3(2):11–28.

    Aulakh, P. S., Kotabe, M., & Teegen, H. (2000). Export strategies and performance of firms from emerging economies: Evidence from Brazil, Chile, and Mexico. Academy of Management Journal, 43(3): 342–361.

    Axinn, C. N., Noordewier, T., & Sinkula, J. M. (1996). Export strategies and export performance: An empirical investigation of a product/markets typology. Advances in International Marketing Review, 8: 27–58.

    Axinn, C. N., Savitt, R., Sinkula, J. M., & Thach, S. V. (1994). Export intention, beliefs, and behaviors in smaller industrial firms. Journal of Business Research, 32: 49–55.

    Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to causal modelling: Personal computer adoption and use as an illustration Technology Studies, Special Issue on Research Methodology, 2(2): 285–309.

    Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1): 99–120.

    Beamish, P. W., Craig, R., & Mclellan, K. (1993). The performance characteristics of Canadian versus U.K. exporters in small and medium sized firms. Management International Review, 33(2): 121–137.

    Beamish, P. W., Karavis, L., Goerzen, A., & Lane, C. (1999). The relationship between organizational structure and export performance. Management International Review, 39(1): 37–55.

    Bello, D. C., Chelariu, D., & Zhang, L. (2003). The effect of output controls, process controls and flexibility on export channel performance. Journal of Marketing, 61(1):22–38.

    Belsley, D. A. (1990). Conditioning diagnostics: Collinearity and weak data in regression New York: John Wiley and Sons.

    Bharadwaj, S. G., Varadarajan, P. R., & Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57(4): 83–99.

    Bollen, K. (1989). Structural equations with latent variables. New York: John Wiley and Sons.

    Bollen, K., & Lennox, R. (1991). Conventional wisdom on measurement: A structural equation perspective. Psychological Paradigm, 110(2): 305–314.

    Bonoma, T. V., & Clark, B. H. (1988). Marketing performance assessment. Boston: Harvard Business School Press.

    Bradley, M. F. (1984). Effects of cognitive style, attitude toward growth, and motivation on the internationalization of the firm. In J. Sheth (Ed.), Research in marketing (pp. 237–260). Greenwich, CT: JAI Press.

    Bruhn, M., Georgi, D., & Hadwich, K. (2008). Customer equity management as formative second-order construct. Journal of Business Research, 61(12): 1292–1301.

    Buzzell, R. (1968). Can you standardize multinational marketing? Harvard Business Review, 46(6): 102–113.

    Cadogan, J. W., Diamantopoulos, A., & Siguaw, J. A. (2002). Export market-oriented activities: Their antecedents and performance consequences. Journal of InternationalBusiness Studies, 33(3): 615–626.

    Calantone, R. J., Kim, D., Schmidt, J. B., & Cavusgil, S. T. (2006). The influence of internal and external firm factors on international product adaptation strategy and export performance: A three-country comparison. Journal of Business Research, 59: 176–185.

    Carmines, E. G., & Zeller, R. A. (1979). Reliability and validity assessment. Sage University paper series on quantitative applications in the social sciences, Beverly Hill: Sage.pp. 7–17.

    Cavusgil, S. T., & Kirpalani, V. H. (1993). Introducing products into export markets: Success factors. Journal of Business Research, 27: 1–15.


موضوع پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , نمونه پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , جستجوی پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , فایل Word پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , دانلود پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , فایل PDF پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , مقاله در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , پروژه در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , پروژه درباره پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی آثار مزایای رقابتی تطبیق تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- مقدمه در دنیای امروز، خریداران برای تصمیم گیری در فرآیند خرید، با سؤالها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو هستند. تنوع محصولات مختلف باعث شده است تا مشتریان با حق انتخابهای فراوانی روبه رو باشند. از سویی دیگر شرکتها دریافته اند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابرهزینه حفظ مشتریان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده: در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت­هایی که رشد اقتصادی را تسریع می­بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست­یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت­ها ایفا می­کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت­های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده: مدیرانی که درگیر بازاریابی صادرات می شوند، در ابتدا به اتخاذ تصمیمات در مورد روش ورود برای گسترش بازار خود به خارج تمایل نشان می­دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثری است که بر انتخاب روش ورود به بازار خارجی یک شرکت صادراتی تأثیر می گذارد. بر اساس مرور تحلیلی، فرضیات تحقیق ساخته شدند. در این پژوهش، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل چکیده انعطاف­پذیری استراتژیک و تاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. محققان معتقدند که انعطاف­پذیری استراتژیک می­تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبود­داده و موجب سودآوری گردد . سوال اصلی این تحقیق : . " انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد.. این تحقیق ویژگی های عینی ،ویزگی های ذهنی تصمیم گیرندگان وویژگی های شرکت را در یک نمونه 130تایی شرکت های تولید کننده مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان برای تحقیق ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی چکیده فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روشهای جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: بین المللی شدن تجارت در بازارهای جهانی نمود زیادی یافته است. در بازارهای جهانی امروز شرکت هایی که به صادرات روی می آورند بسیار زیاد است، زیرا بازارهای محلی برای شرکت ها و تولید کنندگان اشباع شده است. بحث تجارت خارجی یکی از مهم ترین مباحث در توسعه اقتصادی کشور است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مشوق های صادراتی دولت بر عملکرد ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

ثبت سفارش