پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت

word 1 MB 31278 120
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: مدیریت دولتی

     

    چکیده

    تحقیق حاضر با هدف سنجش تاثیر رفتار اخلاقی و جنبه های مختلف رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان آموزش و پرورش ناحیه یک رشت انجام شده است .تعهد سازمانی متغیر وابسته و رفتارهای اخلاقی و جنبه های رضایت شغلی (رضایت از حقوق و دستمزد،رضایت از همکاران ،رضایت از کارفرما ، رضایت از شغل) متغیرهای مستقل این تحقیق هستند.در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده است و روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و جامعه آماری، کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 1 رشت بوده و حدود 993 هستند که نمونه بدست آمده 127 نفر است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار18 SPSS انجام گرفته است.

    در این تحقیق دو فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی وجود دارد که همه تایید شدندونتایج نشان داده است که رفتارهای اخلاقی و جنبه‌های رضایت شغلی بر تعهد سازمانی مؤثرند و با توجه به نتایج بدست آمده متغیر رضایت شغلی نسبت به متغیر رفتارهای اخلاقی تأثیر بیشتری بر تعهد سازمانی دارد. و همچنین با توجه به نتایج رگرسیون چندگانه ، نتیجه می‌گیریم که متغیر حقوق و دستمزد نسبت به دیگر متغیرهای رضایت شغلی تأثیر بیشتری را بر تعهد سازمانی دارد.

     

    واژگان کلیدی :رفتار اخلاقی،رضایت شغلی،تعهدسازمانی

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1) مقدمه

    دنیای ما دنیای سازمان‌هاست و عناصر اصلی آن انسان‌ها هستند آنانند که به کالبد سازمان‌ها جان می‌بخشند و تحقق هدف‌ها را میسر می‌سازند بدون انسان سازمان بی‌معنی است و مدیریت امری است موهوم. شاید این شبهه پیش آید که در دنیای آینده که آدمواره‌ها و ماشین‌ها جای انسانها را در سازمان‌ها پر می‌کنند نقش انسان در سازمان کم رنگ خواهد شد اما به هیچ رو این‌گونه نخواهد شد و با خودکاری و ماشینی‌شدن کارها، نوع فعالیت‌های انسانی در سازمان تغییر شکل می‌دهد و به گفته آن دانشمند بنام پیتر دراکر کاردستی جای خود را به کار دانشی می‌دهد. اما نقش به یقین تعیین‌کننده انسان، به عنوان حاکم سازمانی همچنان برقرار و مستدام خواهد بود(مورهد و گریفین[1]، 2005)؛ به نقل از الوانی و معمارزاده، 1384). بسیاری از دانشمندان معتقدندکه ماهیت جوامع کنونی به وسیله سازمان‌ها به شکل‌های مختلف و با اهداف گوناگون تأسیس و سازمان‌دهی می‌شود، امابدون تردید همه آن‌ها بر پایه تلاش‌های جسمی و روانی نیروی انسانی خود اداره و هدایت می‌شوند. بطورکلی می‌توان گفت نیروی انسانی کارآمد شاخص عمده‌ی برتری یک سازمان نسبت به سازمان‌های دیگراست. وجود نیروی انسانی متعهد به سازمان می‌تواند ضمن کاهش غیبت، تأخیر و جابه‌جایی، باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان، نشاط‌روحی کارکنان و تجلی بهتر اهداف متعالی سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی گردد.(بهرامی،عزت‌آبادی، 1389، 12)

     از آنجا که آموزش و پرورش مهمترین رکن برای نیل به توسعه و تحول به شمار می‌آید،با آموزش و پرورش توسعه یافته می‌توان جامعه را در مسیر رشد در ابعاد مختلف قرار داد، از این رو مدارس بیش از پیش نیازمند نیروی انسانی متعهد هستند و تحقق اهداف آموزش و پرورش را باید در گرو تلاش و همت معلمان دانست. اما در حال حاضر دیده می‌شود که وضعیت نامطلوب شغل معلمی در بسیاری از کشورها، موجب ترک شغل معلمان و یا گرایش آن‌ها به شغل دوم شده است.برخی دبیران کار را در سطح عالی و با وظیفه‌شناسی انجام می‌دهند در حالی که برخی دیگر بازده چندانی ندارند و کار را در حدرفع تکلیف انجام می‌دهندو علاقه و تعهدی نسبت به سازمان ابراز نمی‌کنند. بنابراین برای بکارگیری و نگهداری آنان باید ضوابط و شرایطی مناسب برقرار کرد تا بتوان از توانایی‌های آنان در فعالیت‌های تربیتی وآموزشی استفاده کرد؛زیرا تلاش رضایت مندانه به تعهد بیشتر و مستمرتر و در نهایت به زندگی بهتر انسان‌هاو توسعه و پیشرفت جوامع می‌انجامد.

     

    1-2) بیان مسأله

    توجه به تعهد سازمانی از نفوذ تاثیر آن بر میزان غیبت ،ماندگاری ،تعلق ،وفاداری و پذیرش اهداف و ارزشهای سازمانی و حرکت در جهت تحقق اهداف سازمانی ناشی می شود. گرینبرگ و بارون (2000) نیز معتقدند که فقدان تعهد و کوتاهی در امر تحقیق و بررسی تعهد سازمانی کارکنان منجر به افزایش هزینه های هنگفت ناشی از ترک خدمت کارکنان می شود (ساکی و همکاران ،1389 ،88).تعهد سازمانی از جمله عواملی است که بر  رفتار کارکنان در سازمان اثر گذاشته و بر بسیاری از متغیرهای سازمانی از جمله قصد جابه جا یی کارکنان ،میزان غیبت آن ها و همچنین تعارض و استرس شغلی افراد تاثیر دارد و ماندن و یا رفتن کارکنان را مشخص می کند.(انصاری و اردکانی ،88،1392)

    اگر معلم نسبت به سازمانش  متعهد و وفادار باشد ،به طور قطع موجب بالا رفتن راندمان آموزشی می گردد. اما در حال حاضر مشاهده می شود که وضعیت نا مطلوب شغل معلمی در بسیاری از کشور ها موجب ترک شغل معلمان شده و عدم جاذبه شغل معلمی، مانع جذب فارغ التحصیلان ممتاز و یا موجب گرایش معلمان به شغل دوم می شود، که به گفته بسیاری از دانشمندان عمدتا به دلیل شرایط کاری، حقوق و دستمزد نامطلوب و عدم تعهد است (همان).بنابر این توجه به تعهد سازمانی[2] و افزایش تعهد کارمندان آموزش و پرورش ناحیه 1رشت نیز امری ضروری به نظر می‌رسد.

    تعهد سازمانی، بدان‌ معنا است که فرد، سازمانی را معرف خود می­داند. در واقع ، نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد، با استفاده از تعهد سازمانی ، بهتر می­توان میزان غیبت و جابه‌ جایی کارکنان را پیش‌ بینی کرد .

    کیوتام ،دیسک و واگنر [3](2004)تعهد سازمانی را چنین تعریف می کنند :"نگرش یا جهت گیری نسبت به سازمان ،که هویت فرد را به سازمان مرتبط می سازد(رجبی پورمیبدی و دهقانی ،1391،55) .می یرو استنلی وهرزکویتچ [4](2002) نیز تعهد را تمایل افراد به صرف انرژی و وفاداری خویش به نظام اجتماعی تعریف می کنند (نادی و حاذقی 699،1392) .تعدادی از بررسی‌ها رابطه میان تعهد سازمانی و برخی نمودهای رفتاری را آزمایش نموده‌اند. تعداد زیادی از یافته‌ها بر این نظریه اشاره می‌کند که کارمندان دارای تعهد زیاد بایستی علاقمند به صرف کوشش زیادتری در انجام شغل خود باشند.

    اخلاقیات ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با ارزش‌ها دارند وبه عنوان ابزاری نگریسته می‌شوند که ارزش‌ها را به عمل تبدیل می‌کنند.(دفت[5]،1388) .صاحبنظران اخلاق کار را بیانگر حد یا قدر و منزلتی می‌دانند که هر فرد برای کار باور دارد اخلاق کار قوی متضمن این باور است که سخت کار کردن رمز موفقیت و سعادت است. پژوهشگران دریافته‌اند که اخلاق کار قوی با بهره‌وری، ابتکار، نیاز به کسب موفقیت، رضایت شغل، در آمد بیشتر و نگرش‌ها و باورهای محافظه‌کارانه بیشتری همراه است(رضائیان،1385). از آنجا که اخلاق  سازمانی به عنوان‌یکی از زمینه‌های دانش مدیریت  به شمار می‌رود و اعمال مدیریت اخلاق در سازمانها نه تنها نتایج مستقیم و درون سازمانی خوبی دارد بلکه برخورداری مدیران و کارمندان از اخلاق و رفتارهای حسنه می‌تواند سبب تقویت وجدان کاری بهره‌وری و ایجاد حس علاقه در افراد نسبت به کار و سازمان و کاهش ترک سازمان و کمترشدن هزینه‌ها گردد، الگوی رفتاری مناسب  مدیر در هر سازمان باعث به وجود آمدن  روحیه و انگیزه قوی در کارکنان می‌شود و میزان رضایت آن‌ها را از شغلشان افزایش می‌دهد.اسچپکر (2001)نیز معتقداست رفتار اخلاقی می تواند در افزایش رضایت شغلی  و تعهد سازمانی نقش داشته باشد و باعث بالا رفتن تعهد و کاهش نیت به ترک شود.(نادی و حاذقی ،1391)

    اگر سازمان بتواند در اجرای استراتژی‌ها از نقاط قوت فرهنگ (رعایت اصول اخلاقی) بهره گیرد، در آن صورت مدیریت می‌تواند هر نوع تغییری را به راحتی و بسیار سریع انجام داده و به اجرا در آورد.(دیوید،1387).اگر کارکنان رفتار مدیران خود را غیر اخلاقی ادراک کنند ، باعث می شود که سطح رضایت شغلی و تعهد سازمانی کاهش یافته و نیت به ترک افزایش می یابد (نادی وحاذقی ،1391)  .

    رضایت شغلی، نوع نگرش کلی فرد درباره شغلش است. کسی که رضایت شغلی او بالا باشد و نسبت به شغل خود نگرشی مثبت دارد و برعکس کسی که از کار خود راضی نیست، نگرش منفی نسبت به کار خود دارد (رابینز،1378،394).

    بی ورلی و همکارانش دریافتند که اولا تعهد سازمانی بارضایت شغلی،غیبت و جابجایی رابطه دارد و دوما این رابطه معکوس است، هرچه تعهد سازمانی بیشتر باشد غیبت و جابه جایی کمتر است.(بی ورلی، 2001) از طرفی برخورداری از رضایت شغلی، اعمال رفتار اخلاقی در محل کار قطعاً موفقیت سازمانی را به همراه خواهد داشت، چرا که وجود انگیزه قوی و رضایت شغلی مناسب شرط اول موفقیت برای هر سازمانی محسوب می‌شود.دستگاه‌های اجرایی کارآمد از دیدگاه کاتر و آرمسترانگ دستگاه‌هایی هستند که رضایت کارمندانشان مانند رضایت ارباب رجوع برایشان اهمیت دارد.در این‌گونه دستگاه‌ها رضایت کارکنان باعث افزایش تعهد سازمانی شده و کارایی را بالا می‌برد. پس سازمان‌ها می‌بایست برای انجام وظایف علاوه بر رعایت استانداردها و قواعد سازمانی و قانونی، به ایجاد رضایت شغلی آنان توجه نموده تا ایشان را در تحقق هرچه بیشتر اهدافشان یاری رسانند.

     

     

     

    با توجه به مطالب گفته شده سوال تحقیق این است که :

     آیا رفتارهای اخلاقی و رضایت شغلی بر روی تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 1رشت  تأثیردارد؟

    بنابر تحقیقات انجام شده در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارمندان آموزش و پرورش و اینکه کاهش تعهد می‌تواند ناشی از عدم رضایت شغلی یا رفتارهای اخلاقی همکاران باشد، و با توجه به مدل پژوهشی محقق، که برگرفته از مدل تحقیق فو،دشپانده و ژائو[6]،(2011) است ،به بررسی تاثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی (از جنبه‌های؛ رضایت از دستمزد، رضایت از همکاران، رضایت از کارفرما، رضایت از شغل)، بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه1رشت می‌پردازیم. در این تحقیق تعهد سازمانی متغیر وابسته، و رفتارهای اخلاقی و رضایت شغلی متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده‌اند و تأثیر آن‌ها برتعهد سازمانی کارکنان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق

    تجربه دنیای پیشرفته صنعتی نشان می‌دهد که عامل عمده صحنه رقابت جهانی که باعث حرکت و سرعت بخشیدن به افزایش توان تولیدی و اقتصادی سازمانها و نهایتاً جامعه می‌گردد، منابع انسانی است.

    زمانی که انسانها در اثر ناهنجاری‌های سازمان در فشار و نگرانی قرار می‌گیرند، قرارداد روانی موجود بین خود و سازمان را از هم‌گسیخته دیده و برای ایجاد قدرت به طور مستقیم یا غیرمستقیم روحیه سایر کارکنان را نیز تضعیف می‌نمایند و به طور محسوس تعارض بین رؤسا و مرئوسین را از قوه به فعل در می‌آورند. عدم‌رضایت و عدم‌احساس تعلق و وفاداری کارکنان به سازمان، تأخیر، غیبت (روانی و فیزیکی) و ترک سازمان را به همراه دارد که علاوه بر هزینه های متعدد، در روحیه سایر کارکنان نیز تأثیر می‌گذارد. یافته‌های برخی از مطالعات نشان داده است که نگرش شغلی از جمله تعهد سازمانی با بعضی از رفتارهای کار از جمله تمایل به ترک شغل، قصد جستجوی شغلی دیگر، غیبت و عملکرد شغلی رابطه معنی دار دارند. (ماتیو و زاجاک، 1990 ”[7] ،194-171)

     (کخ و استیرز، 1978[8] وپورتر،1974 [9] ،290)بر این عقیده‌اند که کارمندان دارای تعهد سازمانی بالا ممکن است نسبت به کسانی که تعهد کمتری دارند، عملکرد بهتری داشته باشند. مودی و همکارانش بر این عقیده‌اند که هر سازمان نیاز به اعضایی دارد که وابستگی اش با سازمان بیشتر از قرارداد مبادله‌ای رسمی باشد. به عبارت دیگر، سازمان ها به افرادی نیاز دارند که به نفع سازمان فراتر از وظایف مقرر عمل کنند و این امر به ویژه در مشاغل حساس از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

    تعهد سازمانی کارکنان، بویژه از نظر مدیران سازمان در جهت دستیابی به موفقیت  و تعالی سازمانی یک مسأله بسیار مهم است، امروزه باسرعت فزاینده تغییر در سازمان‌ها، مدیران به دنبال راه‌هایی برای افزایش تعهد سازمانی می‌گردند تا از این طریق به مزیت رقابتی دست یابند. نهادهای آموزشی دریافته‌اند که در شرایط پیچیده و دشوار امروزی بدون داشتن نیروی انسانی متعهد و متخصص قادر نخواهند بود پاسخگوی نیازهای روزافرون آموزشی جامعه خود باشند.(مشبکی1388،354)

    تحقیقات نشان داده‌اند که کارمندان علاقه‌مند و وفادار به سازمان عملکرد و بهره‌وری بالاتری دارند. تمایل به ماندگاری آن‌ها در سازمان بیشتر است، کمتر غیبت می‌کنند و از انگیزه‌های بالاتری برخوردارند. بدین ترتیب  سازمان‌ها می‌توانند با شناخت میزان تعهد سازمانی کارکنان خود و تغییر در عوامل مؤثر برآن، اهداف مورد نظر سازمان را تحقق بخشند(مدنی،1384،135).

    1-4) اهداف تحقیق

    براساس مسئله تبیین شده در تحقیق حاضر، اهداف تحقیق عبارتند از:

    1- سنجش تأثیر رفتارهای اخلاقی بر تعهدسازمانی کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1رشت.

    2- سنجش تأثیر رضایت شغلی بر تعهدسازمانی کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1رشت.

    3- سنجش تأثیر بین رفتار اخلاقی و رضایت شغلی  بر تعهدسازمانی کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1رشت.

    4- سنجش رفتار اخلاقی کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1 رشت.

    5- سنجش میزان رضایت از دستمزد کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1 رشت.

    6- سنجش میزان رضایت از کارفرمای کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1 رشت.

    7- سنجش میزان رضایت از همکاران کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1 رشت.

    8- سنجش میزان رضایت از شغل کارمندان مقطع متوسطه ناحیه 1 رشت .

    1-5) چارچوب نظری تحقیق

    چارچوب نظری مبنایی است که تمام تحقیق برروی آن قرار داده می‌شود، چارچوب نظری یک شبکه منطقی، توسعه‌یافته توصیف شده وکامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع(پیشینه تحقیق)، فراهم آمده است. در این مرحله آشکار می‌شود که برای پیدا کردن  راه‌حل‌های مسئله ابتدا پژوهشگر باید مسئله را بشناسد و سپس متغیرهایی را که در مسئله نقش دارند معین کند. سپس باید شبکه ارتباطات بین متغیرها (مدل تحقیق) به درستی بنا شود، به نحوی که بتوان زمینه‌های مربوط را ایجاد و سپس آزمون کرد، بر پایه نتایج آزمون فزضیه‌ها، معلوم می‌شود که تاچه اندازه از طریق یافته‌های تحقیق بتوان مسئله راحل نمود. از این رو چارچوب نظری گام مهمی در فرایند تحقیق است. چارچوب نظری یک الگوی مفهومی است مبتنی بر روابط تئوریک میان‌شماری از عواملی که در مورد مسئله پژوهش بااهمیت تشخیص داده شده‌اند.( سکاران،1390،94) با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر میزان تعهدسازمانی کارمندان آموزش و پرورش و این که کاهش تعهد می‌تواند ناشی از عدم رضایت شغلی یا رفتارهای اخلاقی همکاران باشد، در این تحقیق به بررسی رابطه رفتار اخلاقی و رضایت شغلی (از جنبه‌های؛ رضایت از دستمزد، رضایت از همکاران، رضایت از کارفرما، رضایت از شغل) و تأثیر آن‌ها بر تعهد کارمندان آموزش و پرورش ناحیه یک رشت می‌پردازد. در این تحقیق تعهدسازمانی متغیر وابسته می‌باشد که از دیدگاه آلن و می‌یر مورد بررسی قرارگرفته است، در این دیدگاه تعهدسازمانی عبارت است از یک حالت روانی و نوعی تمایل نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان است و دارای سه بعد؛ عاطفی، مستمر و هنجاری می‌باشد.(قلی‌پور،1386، 376)

    .     The Impact of Ethical Behavior and  Job Satisfaction on organizational commitment among the high school staff of Rasht Education ( District 1)      Abstract

     

    This study aimed to assess the impact of ethical behavior and various aspects of job satisfaction, organizational commitment Rasht is an area of ​​education. The dependent variable of organizational commitment and ethical behavior and aspects of job satisfaction (satisfaction with salary, satisfaction with coworkers, satisfaction of the employer, job satisfaction) are the independent variables in this study. In this paper, the method used, And field data collection questionnaire population, school staff and Education District 1 City are approximately 993 samples obtained from 127 subjects. Regression analysis of the data was performed using 18 SPSS. In this study, there are two main hypotheses and four sub-hypothesis, All of which were confirmed and the results have shown that affect ethical behavior and aspects of job satisfaction and organizational commitment, And varies according to the results of job satisfaction on organizational commitment is more effective than ethical behavior. And also due to the multiple regression analysis, conclude that the variable salary is more effective than other variables such as job satisfaction, organizational commitment is over.

     

    Keywords: ethical behavior, job satisfaction, organizational commitment

      

  • فهرست:

    چکیده ‌ن

    فصل اول کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه 2

    1-2) بیان مسأله 3

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق. 5

    1-4) اهداف تحقیق. 6

    1-5) چارچوب نظری تحقیق. 6

    1-6) مدل تحقیق. 7

    1-7) فرضیات تحقیق. 7

    1-8) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8

    1-8-1) متغیروابسته 8

    1-8-2)متغیرهای مستقل. 8

    1-9) قلمرو تحقیق. 9

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینه‌ی تحقیق

    2-1) مقدمه 11

    2-2) بخش اول :  تعهدسازمانی. 11

    2-2-1) تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی. 11

    2-2-2) اهمیت تعهد. 13

    2-2-3)  مدل های تعهد سازمانی. 14

    2-2-3-1)مدل سه بخشی آلتون و مایر (1991) 14

    2-2-3-2)مدل اُریلی و چتمن. 14

    2-2-3-3) مدل آنجل وپری. 15

    2-2-3-4) مدل پنج تعهدی کلیدی. 15

    2-2-4) عوامل تعیین‌کننده ابعاد تعهد سازمانی. 17

    2-2-4-1)تعهد عاطفی. 17

    2-2-4-2) تعهد مستمر. 18

    2-2-4-3) تعهد هنجاری. 18

    2-2-5) راههای ارتقاء تعهد به سازمان. 19

    2-2-6) مشکلات مربوط به تعهد سازمانی. 20

    2-2-7) خلق استراتژی تعهد. 20

    2-2-8) عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی. 21

    2-2-9) شاخص‌های تعهد سازمانی. 23

    2-2-10) فرآیند ایجاد تعهد سازمانی. 24

    2-2-11) دیدگاه‌هایی درباره تعهد سازمانی. 25

    2-2-12) نتایج تعهد سازمانی. 27

    2-3) بخش دوم :رضایت شغلی. 28

    2-3-1)تعاریف رضایت شغلی. 28

    2-3-2) اهمیت رضایت شغلی. 30

    2-3-3) عوامل مؤثر بر رضایت شغلی. 31

    2-3-5) ابزارهای اندازه‌گیری رضایت شغلی. 34

    2-4) رفتارهای اخلاقی. 36

    2-4-1)تاریخچه 36

    2-4-2) تعاریف و مفاهیم رفتارهای اخلاقی. 36

    2-4-3) اهمیت اخلاق. 37

    2-4-4) اخلاق از نظر اسلام 38

    2-4-5) ابعاداخلاق. 38

    2-4-6) رابطه استانداردهای اخلاقی و الزامات قانونی. 38

    2-4-7) روش‌های التزام به رفتارهای اخلاقی در سازمان‌ها 39

    2-4-8) نظریه‌های اخلاق. 40

    2-4-9) عناصر اخلاقی. 42

    2-4-10) سطوح رفتارهای اخلاقی در عرصه‌ی سازمانی. 42

    2-4-11) مدل‌های اخلاق سازمانی. 43

    2-4-12) فواید و کارکردهای اخلاق در سازمان. 46

    2-4-13) منابع ارزش‌های اخلاقی. 47

    2-4-14) آثار مثبت رعایت اصول اخلاقی. 48

    2-5)بخش سوم:پیشینه 50

    فصل سوم روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه 57

    3-2) روش تحقیق. 57

    3-3) جامعه‌ی آماری و نمونه آماری. 57

    3-4) روش نمونه‌گیری. 58

    3-5) ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات.. 58

    3-6) روایی ابزار اندازه‌گیری. 59

    3-7) پایایی (قابلیت اطمینان) 59

    3-8) روش تجزیه و تحلیل داده‌ها واطلاعات.. 60

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1) مقدمه 62

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان: 63

    4-3) توصیف متغیرهای تحقیق. 67

    4-4) آزمون کلوموگروف – اسمیرنف.. 74

    4-5) آزمون فرضیات تحقیق. 74

    فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه 81

    5-2) نتایج آمار استنباطی. 81

    5-2-1)نتایج آزمون فرضیه اول. 81

    5-2-2)نتایج آزمون فرضیه دوم 81

    5-2-3)نتایج آزمون فرضیه سوم 81

    5-2-4)نتایج آزمون فرضیه چهارم 81

    5-2-5)نتایج آزمون فرضیه پنجم. 82

    5-2-6)نتایج آزمون فرضیه ششم.. 82

    5-3)پیشنهادات.. 82

    5-3-1)پیشنهادات براساس فرضیه های تحقیق... 82

    5-3-2) محدودیت‌های تحقیق... 83

    5-4) پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 84

    ضمایم.. 88

    منابع و مآخذ. 98

     

    منبع:

    آرمسترانگ ،مایکل ،1386،مدیریت استراتژیک منابع انسانی ،ترجمه سید محمد الوانی و داوود ایزدی ،دفتر پژوهش های فرهنگی ،چاپ دوم ،تهران

    ارکمپ ،استوارت ،1370،روان شناسی اجتماعی کاربردی ،ترجمه فرهاد ماهر ،مشهد ،انتشارات آستان قدس رضوی ،چاپ سوم

    استیرز، ریچارد ام، پورترسیان، دبلیو، 1372، انگیزشی و رفتار در کار، چاپ اول، ترجمه امین‌ا... علومی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت

    الوانی ، سید مهدی ،مدیریت عمومی ،تهران ،نشر نی ،1375

    الوانی ،سید مهدی ،رحمتی ،محمد حسین ،1386،فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان ،فصلنامه فرهنگ مدیریت ،سال پنجم ،شماره پانزدهم

    امین بیدختی، علی‌اکبر، صالح‌پور، معصومه، 1386،رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش،دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهدسال چهاردهم دوره جدید،شماره 26

    انصاری، محمداسماعیل، اردکانی، محمد شاکر ،اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره ششم، شماره 2، خرداد 92

    بهرامی، محمدامین و عزت آبادی، محمد، 1389، بررسی مقایسه‌ای تعهد سازمانی براساس ویژگی‌های شخصیتی: مطالعه موردی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی شهید صدوقی و شهید رهنمون یزد، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، شماره دوم و سوم.

    بهشتی ،ملیکه ، نکوئی مقدم ،محمود، 1389،رابطه رفتار اخلاقی مدیران با رضایت شغلی کارکنان ،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری ،سال پنجم ،شماره های 1و2

    تامیلسون، پال، جانکینز، میشل؛ 1386 ، نقش تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پیشگیری از ترک خدمت کارکنان، ترجمه رضازاده، تازه‌های مدیریت، دوره پنجم، شماره 18

    حافظ نیا ،محمدرضا،1381، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ،تهران ،مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)چاپ هفتم

    حقیری، عباس، 1388، بررسی رابطه اخلاق‌گرایی مدیران با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان سمنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، صص43- 37

    حیدری تفرشی، غلامحسین ، دریابگیان، آرزو ،بررسی رابطه بین رضایت شغلی، 1390،تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی در استان هرمزگان، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. سال سوم، شماره یکم، (سیامی 9)، صص43-31

    حقی ،معصومه ،1388،بررسی رابطه بین تعهد و کیفیت زندگی کاری دبیران آموزش و پرورش رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    خاکی ،غلامرضا،1382،روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

    خاکی، غلامرضا، 1376، روش تحقیق در مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی تهران

    خانی ،مسلم ،1387 ،کار و وجدان کار ،ماهنامه کار و جامعه ،شماره 12 ،صص16-15

    خوش آهنگ ،سلمان ،1389، بررسی ابعاد رضایت شغلی با توجه به مدل JDI و تعهد سازمانی کارکنان دستگاه های اجرایی استان گیلان با توجه به ویژگی های زندگی نامه ای

    دولت آبادی فراهانی ،رضا،1378 ،بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان های دولتی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت،دانشگاه شهید بهشتی .

    دیویس، کیت/ نیواستورم، جان، 1375، رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی) جاپ اول، ترجمه محمدعلی طوسی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی

    دفت ،ریچارد ال ،1388،تئوری و طراحی سازمان ،ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی ،دفتر پژوهش های فرهنگی ،چاپ ششم ،تهران

    دیویی، کیت و نیواستورم، جان. 1380، رفتار انسانی در کار، ترجمه محمدعلی طوسی، تهران چاپ اول، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    ذوالقدرنسب، حسن، 1387، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و تعهد سازمانی معلمان در مقطع ابتدایی شهر همدان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم

    رابینز، استیفن 1374، مدیریت رفتار سازمانی، جلد سوم، ترجمه: سیدمحمد اعرابی، علی پارسائیان، مؤسسه پژوهش‌های فرهنگی

    رابینز، استیفن ،1376، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، چاپ سوم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی

    رابینز، استیفن، 1378، رفتار سازمانی ، چاپ دوم، جلد اول ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی

    رجبی‌پور میبدی ،علیرضا ، دهقانی فیروزآبادی، مرتضی، 1391، رابطه اخلاقی کار اسلامی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پرستاران.فصلنامه اخلاق زیستی ،سال دوم،شماره ششم،صص89-51

    رحمان سرشت ،حسین ،رفیعی محمود ،کوشا ،مرتضوی ،1388،مسئولیت اجتماعی  و اخلاقیات فراسازمانی ،تدبیرشماره 204

    رحمدل ،غلامرضا ،1386،اخلاق اجتماعی در مثنوی معنوی ،پژوهش نامه علوم انسانی ،شماره 21

    رضائیان، علی 1385، مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت، چاپ هفتم

    رضایی کلید بری، حمیدرضا ، باقرسلیمی، سعید ، صالحی کرد آبادی ، سجاد ،(1390) بررسی مسائل مدیریت دولتی ، تهران :انتشارات  کیومرث، چاپ اول

    ساروقی، احمد،1375، تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصل‌نامه مدیریت دولتی، شماره 35، صص 73-65

    ساعتچی؛ محمود، کامکاری؛کامبیز،عسکریان؛ مهناز.( 1389) آزمونهای روان شناختی . نشر ویرایش

    ساعدی ،مریم ،گرجی ،محمد باقر،بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی بر اساس مدل JDI،، پژوهش های تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد،شماره چهاردهم ،بهار 1387 ،صص68-64

    سکاران، اوما،1390، روش‌های تحقیق در مدیریت،دکترمحمد صاحبی،دکتر محمود شیرازی، ناشر: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری،چاپ نهم

    سلطانی ،مرتضی ،1382،مدیریت اخلاق در سازمان ،تدبیر،شماره 132

    شجاعی، امیراحمد، ابوالحسنی نیارکی، فرشته تحلیل اخلاق: تقوی، ملکات، رفتار، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره چهارم، شماره 4، خرداد 90

    طالب‌پور، مهدی، امامی، فرشاد، 1385، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاه‌های نواحی هفت‌گانه مشهد، فصلنامه پژوهشی در علوم ورزشی، شماره 12، صص32-15

    عباس زادگان ،  سید محمد، 1384،مدیریت بر سازمان های نا آرام ،چاپ چهارم ،تهران ،کویر،ص220-222

    عباس‌زاده، حسن، 1385، اخلاقیات در سازمان‌ها با تأکید بر دیدگاه اسلامی، ماهنامه تدبیر شماره 177، صص 102-101

    عطاران، سعید، (1386)، رابطه اخلاق سازمانی و رضایت شغلی در بین مدیران شعب بانک ملت در سطح شهرستان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران،دانشگاه علامه طباطبایی

    فرامرز قرامکلی، احد، 1382، اخلاق حرفه‌ای، چاپ سوم، نشر مجنون، قم

    فرهنگی، علی‌اکبر و حسین‌زاده، علی. 1384، دیدگاه‌های نوین درباره تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر

    فقیهی ،ابولحسن،رضایی منش ،بهروز ،1385،اخلاق اداری سیری در گذشته و حال ،فصلنامه مطالعات مدیریت ،شماره 47

    فلاح مهنه، تورج، اسدیان، محمد، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائه یک مدل پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره پنجم سال 84، صص34-10

    قلی‌پور، آرین، 1386، مدیریت رفتار سازمانی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران

    کلهر ،منوچهر ،1383 ،مقدمات رفتار اداری ،حدیث امروز ،تهران ،چاپ اول

    کوهستانی، حسینعلی ، شجاعی‌فر، حبیب‌الله ،رابطه رضایت شغلی مدیران دانشگاه‌ها با تعهد سازمانی آن‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی،سال دوم، شماره پنجم ،زمستان 89،صص 26-11

    گیوریان ،حسن ،1379،نقش اخلاقیات در توسعه سازمان ،فصلنامه علمی کاربردی مدیریت دولتی ،شماره 47

    گیوریان ،حسن ،1384،نقش سطوح اخلاقی در تصمیمات سازمانی ،تدبیر ،شماره 169

    لوتانز ،ف ،1375،رفتار سازمانی ،ترجمه غ ،سرمد ،تهران ،انتشارات سازمان برنامه ریزی آموزش عالی

    مرادی ،محمد ،خاتونی ،مرضیه ،ضیغمی ،رضا ،هاشمی جهانی ،حسن ،شیخی ،محمد رضا،1392،بررسی رابطه تعهد حرفه ای و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی – آموزشی  وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین ،ماهنامه پژوهش دانشور رفتار، دانشگاه شاهد ،مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره ششم، شماره 2

    مدنی ،حسین،زاهدی محمد جواد ،تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان ،مجله جامعه شناسی ایران ،1384،دوره ششم ،تهران ، صص 23-3

    مرتضوی، شهناز، 1372، بهره‌وری نیروی انسانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و امنیت شغلی، فصلنامه مطالعات مدیریت، دانشگاه حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، دوره سوم.

    مشبکی، اصغر، تعهد و وجدان کاری و تحول اداری، مجله فرهنگ و تعاون، 1388، شماره 20

    مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلد دوم، انتشارات راه‌دان، تهران

    مقیمی،سید محمد ،1385،سازمان مدیریت رویکردی پژوهش،نشر ترجمه ،چاپ چهارم ،تهران

    مقیمی ،سید محمد ،1387،اخلاق سازمانی ؛جوهره فرهنگ سازمانی کار آمد ،فصلنامه فرهنگ مدیریت ،سال ششم ،شماره هفدهم

    مورهد گریگوری ،گریفین ویکی ،1378،رفتارسازمانی ،سید مهدی الوانی ،غلامرضا معمارزاده ، انتشارات مروارید ،چاپ پنجم ،تهران

    مورهد، جی و گریفین، آر، 2005، رفتار سازمانی، ترجمه سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده 1384، تهران: انتشارات مروارید، چاپ نهم.

    میرسپاسی ،ناصر ،1380،مدیریت نیروی انسانی وروابط کار (نگرش راهبردی )،نشرمیر،تهران

    نادی، محمدعلی ، حاذقی، فاطمه ،1390،الگویابی معادله ساختاری روابط بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستان‌های خصوصی شهر شیراز،مدیریت اطلاعات سلامت ،دوره هشتم،شماره پنجم،صص710-699

    نصیری ،لاکه ،محمد،1387،تاثیر ویژگی های فرهنگ سازمانی بر تعهد کارکنان دستگاههای دولتی استان گیلان ،پایان نامه کارشناسی ارشد

    نظری پویا ،قاسم،1383،بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت کارکنان در تصمیم گیری شرکت های مخابرات ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،مدیریت آموزش و پرورش همدان

    نعمت پور،سهراب ،1388،بررسی عوامل اجتماعی موثر بر تعهد سازمانی کارکنان استانداری گیلان،پایان نامه کارشناسی ارشد

    هس مر ،ال تی ،1382 ،اخلاق در مدیریت ،ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ،دفتر پژوهش های فرهنگی ،تهران

    هرسی پاول ،بلانچارد ،کنت ایچ ،1374 ،مدیریت رفتار سازمانی ،قاسم کبیری ،انتشارات جهاد دانشگاهی تهران

    منابع خارجی

    Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63-1-18

    Angle, H.L., Perry, J.L. (1981), "An empirical assessment of organizational communication and organizational effectivness," Administrative science Quarterly, 2001, 14

    Arsalan M .the work ethic values of protestant briotish,(2010) catholic in shand maslim turkish managers .j bus ethics,37(1):321-339

    Azeem, S.M. (2010). Job satisfaction and organizational commitment among employees in the sultanate of Oman. Psychology, 1(4), 295-300

    Black,B.(1999).National culture and high commitment management. Employee Relations, 21(4), 389- 404.

    Baron R ,Grinberg ,J .(1990)behavoir in organization.3 rd.prentice -hall

    Beverly ,richards obrien terrace ,and akerid duane .(2007)."predictinj the organizational commitment of marketing education and health occupations education teachers by work related rewards."north carolina state university.

    Cellucci, A.J., & Devries, D.L. (1978) Measuring managerial satisfaction: A manual for the MJSQ. Technical report 11. Greensboro: center for creative Leadership.

    Cheung, M.F.Y., Wu., Chan, A.K.K., & Wong, M.M.L. (2009). Supervisor-subordinate Guanxi and employee work outcomes: The mediating role of job satisfaction. Journal of Business Ethics, 88, 77-89

    Cullen, J.B., Parboeeah, K.P., & Victor, B. (2003). The effects of eyhical climates on organizational commitmen: A two- study analysis. Hournal of Business Ethics, 46-127-141.

    Deconinck, J, Bachmonn M, Duane,(1994) organizational commitment and turnover intentions of Journal of Applies Business research, Vol.10 Issue 3, P87,9P, 3 charts, 2 diagrams.

    Deshpande, S.P., (1996). The impact of ethical climate types on facts of job satisfaction: An empirical investigation. Journal of Business Ethics, 15, 655-660

    Elizur. D, Koslowsky M.(2010) Values and organizational commitment Internet & manpower, 22(71: 593-9)

    Han, P. (2008). Survey: Employers in China face worst staffturnoverate in Asia. Xinhua Online, http://new.xinhuanet.com/english/2008-01/18/content-7448393.htm.

    Howard, A., Liu.L ., Wellins, R.S., & Williams, S. (2007) Employee retention in China, the flight of human talent. Development retention in China, the flight of human talent. Development Dimensions international..

    Koh HC, Boo EH.(2001) The link between organizational ethics and job satisfaction: a study of managers in sngapore, Journal of Business Ethics , 29(4): 302-24

    Koh, H.C., & Boo. E.Y (2004). Organizational ethics and employee

    Malik, M.E., Nawab, S, Naeem, B., & Sanish, R.Q. (2010). Job satisfaction and organizational commitment of university teachers in public sector of Pakistan. International Journal of Business and Management, 5(6), 17-26

    Krash,B,Booske,B,c.&sainfort ,F.(2005).job and organizational determinants  of narsing home emplooee commitment ,job satisfaction and intent to ternover ergonomics , 48, 1280- 1281

    Mathieu, J.E and Zajac, D.M. (1990) "A review and meta analysis of the antecendenecs , correlates and consequences organizational commitment" psychological. Bulletion, vol. 108, No 2,.171-194

    Mayer,R.C&Schorman .F.(1998) differentia ting antecedents of organizational commitment :A .test of march and simon model, journal of organizational behavior , Vol(19), No (1)

    Meyer, J. P., Stanley, D. J. Herscovitch, L., & Topolnytsky, L(2002). Affective, continuance and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedent, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61,20-53

    Moday ,RT,(1998) reflections ow the study and relevance of of organizational commitment .human resource management review, vol(8)no (4)

    Mowday RT, Me Dade TW.(1979) Linking behavior and attitudinal commitment; a longitudinal analysis of job choice and job attitudes. Acad Manage proc. P; 84-90

    Mowday, RT. & Poorter, W.L. and stress, Rm (1982). "Employee, organization Link ages" Newyork Academic Press, P120

    Mowday. RT, stress RM, Porter LW.(1979) The measure organizational commitment. Jvocational behave; 14(2): 224-47

    Mulki JP, Jaramillo F, Locander WB.(2008) Effect of ethical elimate on turnover intention: linking attitudinal and stress theory. J Bus Ethics; 18(4); 559-74

    Okpara , J.o.,Wynn,p.(2008).The impact of ethical climate on job satisfaction, and commitment in Nigeria. Implications for management development. Journal of Management Development , 9 (27), 935-950

    Pettijohn, C., Pettijohn, L., & Taylor, A.J. (2008) . Salesperson perceptions of ethical behaviors: Their influence on job satisfaction and turnover intentions. Journal of Business Ethics, 78, 547-557.

    Podsakoff,P .M.,mackenzie,S.B. paine,J.B.,bacrach. D.G(2000)organizational citizenship behavior:A.critical review of the teorical and empirical literatuer and suggestions for future rasearch.journal of management ,p.513-563

    Porter,et al.(1990),organizational commitment job stais faction and turnover among psychiatric tecnicons .journal ofapplied psychology . NO.59

    Rojelberg ,S.G.(2007).Encyclopedia of industrial and organizational psicology SAGEpublications.

    Rokhman W.(2010) The effect of Islamic work ethics on work outcomes. J. Bus Ethics organ studies; 15(1): 21-27

    Saks, A.M ., Mudrack , P. E., Ashforth., B.E.(1996). "The Relationship between the work ethic , job attitudes, intentions to quit, and turnover for temporary service employees". Canadian Journal of Administrative Sciences, 13 (3), 226- 236.

    Salancik Br،(1977).commitment and the control of organizational behavior.and belief in eds bm staw and jr salancik new direction in organizational behavior .st clairpvess chicago(3).

    Schwepker CH.(2011) Ethical climate's relationship to job satisfaction, and turnover intentional in the salesforce. Journal of Business research; 54(1): 39-52

    Spector  P.E(1997) jab satisfaction sage publications,thousand oaks .london new dehli.

    Steers, R.M. (1997). Antecedents and outcomes of organizational commitment. Administrative science Quarterly, 22(1), 46-56.

    Tang, R.Y.W., Metwalli, A.M., & Smith, O.M., (2010). Foreign investment: Impact on China's economy. Journal of Corporate Accounting & Finance, 21(6), 25-40

    Tng, T.L., & Chiu. R.K. (2003). Income, money ethic, pay satisfaction, commitment, and unethical behavior: Is the love of money the root of evil for Hong Kong employees ? Journal of Business Ethics, 46, 13-30

    Tasi, M., & Huange, C. (2008). The relationship among ethical climate types, facts of job satisfaction, and the three components of organizational commitment: A study of nurses in Taiwan,. Journal of Business Ethics, 80, 565-581

    Valentine, S., Godkin, L., Fleischman, G.M., & Kidwell, R. (2011). Corporate ethical values, group creativity, job satisfaction and turnover intention: the impact of work context on work response . Journal of Business Ethics, 98, 353-372

    Vitell, S.J., & Davis, D.L. (1990). Ethical beliefs of MIS professionals: The frequency and opportunity for unethical behavior. Journal of Global Business Ethics, 9, 79-85

    Vitell, S.J., & Singhapakdi, A. (2008). The role of ethics institutionalization in influencing organizational commitment, job satisfaction, and Esprit de Corps. Journal of Business Ethics, 81, 343-353.

    Weihui Fu.satish P.Deshpande, Xiao Zaho (2011)"The Impact of Ethical Behaviour and facts of job satisfaction on organizational commitment of Chinese Employees,research journal of resent scince vol 1(6),45-54

    Yousef DA.(2000) Organizational commitment as a mediator of the relationship Between Islamic work ethic and attitudes toward organizational change. HumRelat; 53(4): 513-37

     


موضوع پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, نمونه پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, جستجوی پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, فایل Word پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, دانلود پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, فایل PDF پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, پروژه درباره پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر رفتار اخلاقی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک رشت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی چکیده: هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه بین هوش معنوی ،رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان شرکت دارو پخش تهران می باشد. جامعه اماری تحقیق شامل کلیه کارکنان زن و مرد شرکت دارو پخش در شهر تهران بوده است. تعداد کارکنان شرکت دارو پخش در بخش های مختلف این کارخانه 1000 نفر براورد شده است. نمونه گیری صورت نمونه گیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش : "مالی" چکیده : هدف اصلی پژوهش پیش رو ، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی است .سرمایه اجتماعی به عنوان یک عامل قوی که افراد را به همدیگر پیوند میدهد یکی از سرمایه های باارزش و نامرئی انسان هاست .که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است .تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی مورد بررسی قرار میگیرد. سرمایه اجتماعی از متغییر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی چکیده: این تحقیق با هدف بررسی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان فرودگاه بندرعباس در سال93-92به انجام رسید.نوع تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت وروش توصیفی می باشدکه با استفاده از مطالعات میدانی به بررسی وضعیت موجود پرداخته است.جامعه آماری مورد نظر کلیه کارکنان فرودگاه بوده، که از این تعداد 150 نفر به عنوان جامعه ...

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: منابع انسانی چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران صورت گرفته است. بنابراین در ابتدا ابعاد رضایت شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شناسائی شده و سپس روابط بین مولفه های شناسائی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. براساس مطالعات انجام گرفته مولفه های رضایت ...

ثبت سفارش