پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان

word 1 MB 29672 169
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( (M.A مدیریت دولتی

    گرایش  منابع انسانی

    چکیده

    در شرایط متغیر و پیچیده امروزی که بر محیط اداری، اقتصادی و اجتماعی حاکم است ، یکی از عواملی که می تواند به افزایش کارایی ، اثربخشی و رضایت ارباب رجوع در بخش دولتی کمک نمایند،
    بهره وری است. به همین دلیل در این تحقیق تلاش گردید عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان شناسایی و اولویت بندی گردد. و در پایان مدل برگرفته از نتایج تحقیق ارائه شود.لذا پس از مطالعه تحقیقات قبلی انجام شده در این خصوص و بهره گیری از روشهایی همچون مصاحبه با اساتید و کارشناسان خبره استانداری و با عنایت به محدوده اختیارات استانها ، چهار متغیر خصوصیات فردی، ساختار سازمانی، سبک مدیریت و سیستم پاداش مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه انجام شده بر مبنای  هدف کاربردی و بر اساس روش پیمایشی و آزمون تحلیل عاملی میباشد.تعداد جامعه 108 نفر و نمونه بر اساس n استاندارد 64 می باشد.ابزار تحقیق پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفت . بر اساس نتایج تحلیلی داده ها مشخص گردید رابطه معنی داری بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته بهره وری وجود دارد همچنین مشخص گردید که متغیر سبک مدیریت، ساختار سازمانی،سیستم پاداش و خصوصیات فردی به ترتیب  موثرترین عوامل  بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان می باشند.

    واژه گان کلیدی: بهره وری نیروی انسانی، خصوصیات فردی، ساختار سازمانی، سبک مدیریت و سیستم پاداش، دهیاری

     

     

    فصل اول :

    کلیات

     

    1-1مقدمه

    سازمانهای خدماتی در ایران به عنوان پشتوانه سازمانهای تولیدی نقش مهمی در موفقیت و یا شکست نظام تولیدی ایفاء می کنند و بهبود بهره وری آنان تاثیر زیادی بر تعالی اقتصاد کشور گذاشته و کیفیت سطح زندگی افراد کشور را متعالی می سازد.علاوه بر این جامعه ایران در طول چند دهه اخیر شاهد تغییرات قابل توجه و شگرف در عرصه های مختلف بوده است این تغییرات از جهت گستردگی، پیچیدگی، شدت و سرعت در عصر انفجار اطلاعات، دولت ها را تحت تاثیر قرار داده و فشار فزاینده ای جهت بهره وری بیشتر برآنها وارد آورده است(اسمیت،2001،ص8). به طوری که رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده موثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات می باشد این امر سبب شده است که درکلیه کشورها بهره وری و استفاده صحیح و هر چه بهتر ومناسبتر از مجموع عوامل تولید (اعم از کالا وخدمات ) به اولویتی ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند که تدام حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهره وری ممکن نیست.

    بهره وری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن بعنوان ضرورتی جهت ارتقاء سطح زندگی، رفاه بیشتر،آرامش و آسایش جامعه ، همواره مد نظر سیاستمداران، اقتصاد دانان و دولتمندان بوده است.(اسمیت ،2001،ص8).فرآیند مدیریت بهره وری  شامل اندازه گیری، اجرا، ارزیابی و اصلاح است(میلر،2004،صص 776-785).اندازه گیری بهره وری در بخش دولتی و بهبود آن یکی از مباحث مهم در مدیریت سازمانهای دولتی به ویژه دستگاههای نظارتی و سیاست گذاری است. ضرورت بهبود بهره وری در سه سطح ملی، دولت و سازمان مطرح است. با توجه به آثار مثبت سنجش بهره وری دربخش دولتی و نقش عمده آن در بهبود بهره وری ضرورت وجود یک سیستم اندازه گیری بهره وری درسازمانهای دولتی ایران اجتناب ناپذیراست.

    1-2 بیان مساله

    مستند به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور مصوب 14/4/77 مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور اجازه داده شده است به منظور اداره امور روستاها،سازمانی عمومی و غیر دولتی بنام دهیاری به صورت خودکفا با شخصیت حقوقی مستقل تاسیس نماید.با توجه به واگذاری وظایف متعدد به دهیاری ها در زمینه تهیه و اجرای انواع پروژه های عمرانی و خدماتی،مشارکت در تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، توسعه و اصلاح معابر ضرورت دارد توان فنی و مهندسی دهیاری ها ارتقاء یافته تا زمینه لازم جهت سرعت بخشیدن به اجرای پروژه های عمرانی و استفاده بهینه از اعتبارات عمرانی ایجاد گردیده و دهیاری ها بتوانند خدمات رسانی مطلوبی به مردم ارائه نمایند.لذا استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده در تشکیلات وابسته به دهیاریها می تواند نقش بسزایی در این ارتباط داشته باشد.و بکارکیری این نیروها باید به گونه ای باشد که موجب سنگین شدن بدنه تشکیلاتی دهیاری ها را فراهم نسازد و مانند بازویی پرتوان و موثر بخشی از مسئولیتهای دهیاریها را در امور فنی و مهندسی بر دوش گیرد.

    از آنجا که در میان عوامل تولید، عامل نیروی انسانی برخلاف سایرمنابع سازمانی به عنوان ذی شعور و هماهنگ کننده سایر عوامل شناخته می شود و همچنین مهمترین اهرم اصلی در افزایش وکاهش
    بهره وری سازمان می باشد لذا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و باید توجه خاصی به آن مبذول داشت این نقش در سازمانهای خدماتی اهمیت بیشتری می یابد چرا که انسان یکه تاز صحنه کار و عرصه خدمات مربوطه میگردد. حال اگر این انسان با انگیزه و توانمند و بهره ور باشد میتواند سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب به کار گیرد و انواع بهره وری را محقق سازد و نهایتا سازمان را بهره ور کند و گرنه رکود و عقب ماندگی ارمغان نیروی انسانی منفعل و بی انگیزه می باشد.

    اما اینکه چگونه نیروی انسانی بهره ور می شود و یا بهره وری وی افزایش می یابد ؟ سوالی است که پاسخ آن در موسسات و سازمانهای مختلف به تناسب رسالت آنها و نیازهای کارکنان گوناگون است . اگرچه ممکن است این نیازها و عوامل، شبیه بهم باشند اما مطمئنا شدت و اولویت تاثیر آنها بر
    بهره وری کارکنان یکسان نیست.

    در مجموع باید اذعان نمود که فعالیت های هر سازمانی تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل قرار دارد که شناخت و بررسی این عوامل می تواند کمک موثری بر بهبود فعالیت ها وتحقق اهداف سازمانی کند. از طرفی نظر به اینکه بهره وری تابعی است ازعوامل بسیار مختلف، که این عوامل تحت تاثیر رسالت، فعالیت، عملیات و عواملی از این قبیل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و همچنین میزان اهمیت و تاثیر این عوامل بر بهره وری سازمان های مختلف یکسان نیست، بنابراین برای سازمان ها امکان پذیر نیست که در تمامی زمینه ها و جنبه های تاثیر گذار وارد شوند. ضرورتا برای رسیدن به به بالاترین میزان بهره وری در ابتدا لازم است طبق معیارها و ضوابط علمی این عوامل از لحاظ اهمیت برای سازمان شناسایی و اولویت بندی شوند، آنگاه برای بهبود بهره وری، برنامه های اجرایی و  طرح های لازم تدوین شوند در زمینه عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی در ایران و جهان تاکنون مطالعات زیادی انجام گرفته که هدف واحد همه این تحقیقات رسیدن به اولویت های مشخص متناسب با هرسازمان برای ارتقا هر چه بهتر بهره وری می باشد.

    از آنجائیکه بر اساس آمار دفتر امور روستایی استانداری گیلان حدود 40 درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می دهد و همچنین استان گیلان دارای رتبه پنجم در بین سایر استانها از لحاظ تعداد دهستانها می باشد، لذا ضرورت توجه به دهیاریها و برنامه ریزی جهت توسعه روستا امری انکارناپذیر است. در این راستا استانداری گیلان در سال 89 نسبت به جذب 108 نفر از کارشناسان فنی دهیاریها به صورت قرارداد کار معین بدون تعهد استخدامی اقدام نمود و در نظر است جهت ارزیابی آنان و شناسایی عوامل موثر بر بهره وری  کارشناسان فنی دهیاریها و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار بر بهره وری آنان اقدام شود تا زمینه برای ارتقاء بهره وری و عملکرد آنان مهیا گردد.

    لذا  از  مقاله تحقیقاتی که آقایان  مصطفی الله وردی ، سیدمحمداحسان فرح آبادی  و خانم  حانیه السادات سجادی با عنوان  اولویت بندی عوامل موثر بر بهر ه وری منابع انسانی از دیدگاه مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1388 و در فصلنامه بیمارستان ارائه شده بود به عنوان مدل استفاده نمودم.

    1-3 اهمّیت و ضرورت اجرای تحقیق

    به نظر تافلر عصری که در آن به سر می‌بریم دوران سلطه دانایی است (مقدس، 1386،ص29) در سطح کشورها، تحولات کنونی جهان و تجارب پیشین توسعه، نوآوری و بهره‌وری را بعنوان مناسب‌ترین محمل پیشبرد توسعه در قرن جدید تثبیت نموده است. به عبارت دیگر، رفته رفته بر سر این موضوع که ورود و یا ماندن در فهرست جهانی کشورهای تولید و عرضه کننده اندیشه، کالا و خدمات، با توجه به دو اصل پیش‌گفته، تحقق می‌یابد، اتفاق نظر همگانی پدید آمده است. در این بین بهره‌وری معیاری شناخته شده برای ارزیابی توان رقابت‌پذیری تولیدات یک نظام بشمار می‌رود. همچنین به منظور برقراری توازن بین تلاشهای اقتصادی – اجتماعی و استانداردهای زیست محیطی، یک رویکرد جامع و پویا ارایه می‌دهد(پروکوپنکو، 2003، ص 92) بسیاری از کشورها توانسته‌اند بخشی از رشد اقتصادی خود را از این طریق تامین نمایند، و بجای افزایش در مصرف نهاده‌ها و سرمایه‌گذاریهای جدید، به استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود همت گماشته‌اند. امروزه کشورها برای رشد و توسعه از رویکردی ترکیبی سود می‌برند. بدین معنی که ضمن ایجاد ظرفیتهای جدید، از ظرفیتهای موجود نیز بطور بهینه استفاده می‌کنند. برای نمونه، طی یک دوره ده ساله 60 درصد رشد اقتصادی ژاپن از افزایش بهره‌وری و 40 درصد از محل ایجاد ظرفیتهای جدید صورت گرفت. آمریکا و مالزی نیز هر یک به ترتیب 50 درصد و 5/42 درصد از رشد اقتصادی خود را از طریق بهبود بهره‌وری بدست آورده‌اند. در سطح بنگاهها نیز بلوغ اقتصاد جهانی شرکتها را برآن داشته تا تلاشهای دامنه‌داری را برای بقای خود انجام دهند. بلوغ اقتصادی از بعد تغییرات ساختاری در محیط بیرونی دو مساله اساسی را پیش‌روی بنگاهها نهاده است. نخست یافتن زمینه‌‌ها و خطوط جدیدی از تجارت و دوم افزایش رقابت بین شرکتها در مشاغل موجود. در چنین محیطی شکاف بین مشاغل موفق و ناموفق بیشتر و بیشتر می‌شود. در بسیاری از بازارها مشاغل بحران‌زده و حاشیه‌ای ناگزیر از ترک بازار و یا خارج شدن از دایره فعالیت معینی می‌شوند. اینکه آیا یک بنگاه اقتصادی از منابع موجود بطور بهینه استفاده می‌کند یا نه، از این جهت دارای اهمیت است که درجه سلامت و قدرت منطق رفتار اقتصادی بنگاه با این مولفه مورد سنجش قرار می‌گیرد (شیمیزو، 2004،ص 95).

       بهره وری، استفاده موثر و کارآمد از ورودیها یا منابع برای تولید یا ارائه خروجیها است. ورودیها یا نهاده ها، منابعی (نظیر انرژی، مواد اولیه، سرمایه و نیروی کار) هستند که برای خلق خروجی یا ستانده (که عبارت است از کالاهای تولید شده یا خدمات ارائه شده) توسط یک واحد اقتصادی استفاده می شود . بهره وری برای هر کشور و سازمانی، ضروری بوده و اساس رشد اقتصادی است. طبق برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز می بایست 5/2 درصد از رشد 8 درصدی اقتصاد ، از محل ارتقای بهره وری تحقق یابد (همان،ص104).

          نوسانات بهره‌وری در سطح کلان تابعی از تغییرات آن در سطوح خرد می‌باشد. به عبارتی هر اندازه که چرخه بهبود بهره‌وری در بخشها و زیربخشهای اقتصادی نهادینه شده باشد، امید به رشد یکپارچه نظام اقتصادی افزون‌تر می‌شود. بهبود بهره وری مقدور نیست، مگر با شناخت و تحلیل آن. اندازه گیری بهره وری به ما کمک می کند تا عوامل موثر در بهبود بهره وری را شناسایی کرده و دریابیم که فرصتهای افزایش بهره وری را در کجا جستجو کنیم. اهمیت اندازه گیری بهره وری به حدی است که براساس تجربیات به دست آمده در کشورهای صنعتی گفته می شود «می توان صرفاً با برقراری و اجرای یک سیستم اندازه گیری بهره وری و حتی بدون هیچ گونه تغییری در سازمان یا سرمایه گذاری، گاهی 5 تا 10% بهره وری را افزایش داد».  نوسانات بهره‌وری در سطح کلان تابعی از تغییرات آن در سطوح خرد می‌باشد. هر اندازه که چرخه بهبود بهره‌وری در بخشها و زیربخشهای اقتصادی نهادینه شده باشد، امید به رشد یکپارچه نظام اقتصادی افزون‌تر می‌گردد. اگر هدف ما بهبود بهره‌وری است پیش از آن باید عوامل موثر بر  بهره‌وری را شناسایی کنیم. پس گام نخست در چرخه بهبود بهره‌وری، شناسایی عوامل موثر بر بهره وری و پس از آن برنامه‌ریزی، اجرا و اصلاح قرار دارد. در حقیقت سنجش این عوامل، شواهدی از نحوه ترکیب عوامل، میزان منابعی که بی هیچ تاثیری در تولید از دسترس خارج می‌شوند و البته مصرف بهینه برخی از منابع و کارآمدی و اثربخشی مدیریت ارایه می‌دهد، که نهایتا مبنای برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری قرار می‌گیرد(محبوبی، 1382، ص45).

    1-4 نوع روش تحقیق

     تحقیق انجام شده بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس روش پیمایشی و آزمون تحلیل عاملی میباشد.

    تحقیق حاضر از این نظر کاربردی است که نتایج آن برای گروههای مختلف برنامه ریزان و مدیران بخشهای روستائی و دستگاههای دولتی سیاستگذار قابل بهره برداری است.و از این جهت پیمایشی است که می بایست داده ها از طریق روش میدانی جمع آوری گردد. همچنین محیط میدانی این تحقیق دهیاریهای استان گیلان میباشند که همبستگی هدف اصلی تحقیق است تا مشخص شود کدام یک از عوامل تاثیر بیشتری بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان دارد.

    1-5 روش جمع­آوری اطلاعات

    در این تحقیق بمنظور جمع اوری اطلاعات مورد نیاز از روش میدانی استفاده شده است.و برای غنای بیشتر مبانی نظری نیز از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با کارشناسان دفتر امور روستایی استانداری بهره گرفته شده است. مطالعات کتابخانه ای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی و خارجی و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی (اینترنت) و استفاده از تجارب محققین دیگر مد نظر می باشد.

    محقق از مطالعات میدانی جهت جمع آوری داده و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای آزمونهای آماری استفاده کرده است.

    1-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    پس از آنکه پژوهشگر روش تحقیق خود را مشخص کرد و با استفاده از ابزار مناسب داده ها و اطلاعات مورد  نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد اکنون نوبت آن است با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسب که با روش تحقیق ،نوع متغیرها و... سازگاری دارد ، داده های جمع اوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید.و در نهایت فرضیه ها را آزموده و تکلیف آنان را مشخص کند.و سرانجام بتواند پاسخی برای پرسشی که تحقیق برای بدست اوردن آن بود بیاورد(خاکی،1383،ص303)

      1-7 جامعه آماری و نمونه آماری

    جامعه آماری این تحقیق کلیه کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان می باشند که بر اساس آمار و اطلاعات دفتر امور روستایی استانداری گیلان تعداد108 نفر می باشند که بر اساس آن حجم نمونه با استفاده از روش n مناسب ، 64 نفر می باشد که از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است.

    1-8 سؤال تحقیق

    سوال اصلی این تحقیق عبارت است از :" عوامل تاثیرگذار بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریها کدامند و میزان تاثیر هر کدام چقدر است؟"

    Abstract

     In today's dynamic and complex business, economy and society environment is governed, One of the factors that can increase the efficiency, effectiveness and customer satisfaction in the public sector is productivity.

    Therefore, this study attempts to identify and prioritize factors that  affecting on technical experts  productivity in guilan village offices and finally present  the model that derived from the results. After studying the existing literature in this field by using methods such as interviews with teachers, experts of governor office and With regard to the scope of provincial powers, four variables were studied: personal characteristics, organizational structure, management style and reward systems.

    The study is applicable  based on the goal and based on method is survey on factor analysis. The population were 108 person and the sample size were 64 person. Data gathered with questionnaire that its reliability and validity was tested. Based on analysis of the data revealed a significant relationship between the independent variables and productivity  as the dependent variable. It was found that management style, organizational structure, reward systems, and personal characteristics variables were the most effective factors on productivity  of technical experts in guilan village offices.

     

    Keywords: human productivity, personal characteristics, organizational structure, management style, reward systems, village office

  • فهرست:

    منشور اخلاق پژوهش...............................................................................................................................1

    چکیده.......................................................................................................................................................2

    فصل اول: کلیات

    1-1مقدمه .................................................................................................................................................4

    1-2 بیان مساله..........................................................................................................................................5

    1-3 اهمّیت و ضرورت اجرای تحقیق .....................................................................................................7

    1-4 نوع روش تحقیق ...........................................................................................................................10

    1-5 روش جمع­آوری اطلاعات..............................................................................................................10

    1-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................................................11

    1-7 جامعه آماری و نمونه آماری.......................................................................................................... 11

    1-8 سؤال تحقیق ...................................................................................................................................11

    1-9 فرضیه های تحقیق..........................................................................................................................11

    1-10 اهداف تحقیق................................................................................................................................12

    1-11 محدوده زمانی و مکانی تحقیق و موضوعی................................................................................ 12

    1-12 محدودیت­های تحقیق ................................................................................................................ 12

    1-13 تعریف عملیاتی واژه­ها ................................................................................................................13

    فصل دوم

    2-1 مقدمه..............................................................................................................................................16

    2-2  بهره ‌وری.......................................................................................................................................19

    2-2-1  بهره‌وری چیست.......................................................................................................................20

    2-2-2  بهره‌وری معادل تولید نیست......................................................................................................22

    2-2-3  بهره‌وری، تنها به معنی تلاش برای افزایش کارآیی نیست.........................................................24

    2-2-4  اثربخشی ...................................................................................................................................25

    2-2-5  تاریخچه اصطلاح بهره‌وری..................................................................................................... 27

    2-2-6  انواع بهره‌وری ..........................................................................................................................28

    2-2-7  ارکان اصلی دانش بهره وری ....................................................................................................30

    2-2-8  سطوح بهره‌وری .......................................................................................................................32

    2-2-9  جلوه‌های بهره‌وری....................................................................................................................33

    2-2-10  استراتژیهای (راهبرد) بهره‌وری...............................................................................................34

    2-2-11  مدلهای بیانگر عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی ............................................................ 36

    2-2-12  عوامل مؤثر بر بهره‌وری ....................................................................................................... 39

    2-2-13 عوامل درون سازمانی اصلی مؤثر بر بهره‌وری ....................................................................... 48

    2-2-14 عوامل درون سازمانی مکمل .................................................................................................. 51 

    2-2-15 عوامل برون سازمانی ............................................................................................................. 53

    2-2-16 راههای افزایش سطح بهره وری سازمان ................................................................................ 53

    2-2-17 راههای ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی ................................................................................... 60

    2-2-18 علل تفاوت میزان بهره وری در کشورهای مختلف ................................................................66

    2-2-19 علل پایین بودن سطح بهره‌وری در سازمانهای دولتی ............................................................ 69

    2-2-20 چرخه بهره وری .................................................................................................................... 72

    2-2-21 بهره‌وری و فضای روانی در سازمان ...................................................................................... 72

    2-2-22 اندازه گیری بهره وری ........................................................................................................... 74

    2-2-23 فرهنگ بهره‌وری ................................................................................................................... 80

    2-3 ساختار سازمانی ...................................................................................................................... 83

    2-4 ویژگیهای فردی ....................................................................................................................... 86

    2-5 سیستم پاداش ............................................................................................................................... 88

    2-6 سبک مدیریت ......................................................................................................................... 89

    2-7 مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایران ...................................................................................... 91

    2-8 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج..................................................................................... 94

    فصل سوم

    3-1  مقدمه ............................................................................................................................................99

    3-2  ضرورت تحقیق ........................................................................................................................ 100

    3-3  روش های جمع آوری اطلاعات .............................................................................................. 103

    3-4  روایی ابزار تحقیق ..................................................................................................................... 103

     3-5  پایایی (قابلیت اطمینان)پرسشنامه ............................................................................................. 104

    3-6  ابزار گرد آوری اطلاعات .......................................................................................................... 106

    3-7  متغیر مستقل و متغیر وابسته ...................................................................................................... 106

    3-8  سؤال تحقیق............................................................................................................................... 107

    3-9 فرضیه های تحقیق....................................................................................................................... 107

    3-10  اهداف تحقیق............................................................................................................................107

    3-11  محدودیت های انجام تحقیق ...................................................................................................108

    3-12  قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی تحقیق ............................................................................... 108

    3-13  روش و نوع  تحقیق ............................................................................................................... 109

    3-14  جامعهء تحقیق  ........................................................................................................................ 109

    3-15  برآوردحجم نمونه ................................................................................................................... 109

    3-16  آزمونهای آماری ...................................................................................................................... 110

    فصل چهارم

    4-1  مقدمه ..................................................................................................................................... 113

    4-2  تجزیه و تحلیل اطلاعات(آمار توصیفی).................................................................................... 113

    4-3  تجزیه و تحلیل اطلاعات (آمار استنباطی)..................................... .............................................123

    4-4 خلاصه و جمعبندی ................................................................................................................... 134

    نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1  مقدمه ....................................................................................................................................... 136

    5-2  تحلیل نتایج ............................................................................................................................. 136

    5-3 پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق  .............................................................................................. 138

    5-4 پیشنهادات برای محققین آتی  ................................................................................................... 139

    5-5  محدودیت های تحقیق  .............................................................................................................140

    پیوست

    پیوستها و ضمائم  ......................................................................................................................

    منبع:

     

    منابع فارسی

    ابطحی، حسین و کاظمی بابک، 1380، بهره‌وری، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران چاپ سوم.

    ابطحی، حسین و کاظمی، بابک، 1375، بهره‌وری، چاپ اول، تهران، انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

    احدی نیا،1384 ، راهکارهای افزایش بهره وری، ماهنامه تدبیر، شماره 157.

    اسبورن، الکس، 1371، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، دکتر قاسم زاده، انتشارات مروارید.

    اسلامی، سید حسین، 1384، بهره‌وری سازمان، توسعه مدیریت، شماره 66، سال سیزدهم.

    ایمایی، ماساکی ، 1379، روشهای بهبود مستمر، ترجمه حیدرامیران، انتشارات موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی

    برومند، زهرا،1390، مدیریت رفتار سازمانی،انتشارات دانشگاه پیام نور

    پورتر و استیرز، 1991، انگیزه ورفتارکاری،1991.

    تفضلی، فریدون، 1372،  تاریخ عقاید سیاسی، تهران، نشر نی، 1372.

    توسلی، غلامعباس، 1375، جامعه شناسی کار و شغل، تهران، انتشارات سمت.

    جونز، جورج، 1999، رفتارسازمانی.

    چاپمن، الوود، 1368، نگرش مثبت و نحوه بهبود آن، غلامعلی سرمد، تهران، چاپ دوم.

    خاکی، غلامرضا، 1386،  مدیریت بهره‌وری (با رویکرد تحلیلی بر آن در سازمان)،  تهران، انتشارات کوهسار، چاپ پنجم.

    رابینز، استیفن، 1376، تئوری سازمان، ترجمه سید مهدی الوانی، حسن دانائی فرد، چاپ اول، تهران، انتشارات صفار.

    رابینز، استیفن، 1381، رفتار سازمانی، جلد سوم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم.

    رابینز، استیفن، 1381، رفتار سازمانی، جلد دوم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم.

    راس، آلتمایر، 1375،  روانشناسی شخصیت (نظریه ها و فرایندها)، ترجمه سیاوش جمال فر، نشر روان، تهران، چاپ دوم.

    رجب بیگی مجتبی، امینی، مجید، پرتوی، بامداد، قنبرزاده علمداری، ناهید، 1385، سنجش رضایت شغلی منابع انسانی در بخش دولتی و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 1.

    رضائیان، علی، 1372، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    رضائیان،علی،1384، مدیریت رفتار سازمانی(مفاهیم،نظریه ها و کاربردها)، انتشارات علم و ادب،چاپ نهم،تابستان84

    ساعتچی، محمود، 1369، روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، چاپ دوم،  تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    ساعتچی، محمود، 1372،  انگیزش فضای سازمانی و بهره‌وری در سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت – انتشارات دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی شماره اول، دوره سوم، ویژه بهره ‌وری.

    ساعتچی، محمود، 1374، اصول و فنون اجرای مصاحبه (استخدامی، ارزشیابی و بالینی، انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم.

    ساعتچی، محمود، 1377، روانشناسی بهره‌وری، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ دوم.

    ساعتچی، محمود، 1377، نظریه پردازان و نظریه‌ها در روانشناسی، مؤسسه انتشارات سخن، چاپ اول.

    سفیری، خدیجه، 1377، جامعه شناسی اشتغال زنان، تبیان.

    سنجری کرهرودی، 1380،   تدبیر 118

    سید جوادین ،سید رضا  و کیماسی،محمد ، 1384، مدیریت کیفیت خدمات ، انتشارات نگاه دانش، تهران،.

    سید جوادین سید رضا، 1385، مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان ، انتشارت نگاه دانش.

    شرتزر، بروس ای ،1369،  بررسی و برنامه ریزی زندگی شغلی، ترجمه زندی پور.

    شفیع آبادی، عبدالله ، 1376، راهنمایی ومشاوره شغلی وحرفه ای، رشد.

    شیروانی و صمدی، 1378، مفهوم بهره‌وری و راههای ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی، تحول اداری، دوره پنجم، شماره 19

    طالقانی، محمود،1381، روش تحقیق نظری، انتشارات دانشگاه پیام نور

    طاهری، شهنام، 1380، «بهره وری وتجزیه وتحلیل آن در سازمانها»،انتشارات  هوای تازه .

    طوسی، محمد علی، 1373، در تکاپوی استانداردهای ملی بهره‌وری، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره 41، تهران ؛ انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

    فوراسیته، ژان،1356،  قدرت تولید، مجید امین مؤید، تهران، چاپ دوم.

    گنجی، حمید، 1383، روانشناسی کار، نشر ساوالان، تهران، چاپ دوم.

    محمدزاده، عباس و مهروژان، آرمن، 1375، رفتار سازمانی نگرش اقتضایی، انتشارات دانشگاه علاّمه طباطبائی.

    مقدسی، علیرضا، 1386، برنامه‌های سازمانی برای ایجاد انگیزش در کارکنان، ماهنامه تدبیر، شماره 180.

    میوری، اینسورث، نیویل، اسمیت، 1375، «مدیریت کارآمد، غلامرضا خاکی، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی.

    نجاتی، احمد، 1372، نقش دولت در ارتقاء بهره‌وری نیروی کار، مجله زمینه، شماره 29.

    نصیری لاکه، محمد، 1386، بهره‏وری منابع انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی گیلان.

    هرسی، پال و بلانچارد، کنت ، 1369، مدیریت رفتار سازمانی، قاسم کبیری، جهاد دانشگاهی.

    هرسی، پال و بلانچارد، کنت ، 1378، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، چاپ ششم.

     

    منابع انگلیسی

    Clark A.E., "Job satisfaction and gender: why are woman so happy at work?"; Labour Economics, Np.4, 1997, PP. 341-372.

    Clark A.E., Oswald A.; "Satisfaction and comparison iuncome"; Journal of Public Economics, Vol.61, 1996, PP 354-381.

    Dunn L.F., "Work disutility and compensating differentials: estimation of  factors in the size between wage and firm size"; The Review of Economical and Statistics, 1986,PP67-73.

    4. Freeman B.; "Job satisfaction as an economic variable"; American Economic Review, Vol.62.NO.2, 1978, PP 135-141

    Groot E., Maassen Van den Brink H.; "Job satisfaction and preference drift"; Economics Letters, No.63, 1999.PP363-364.

    Idson T.; "Establishment size, job satisfaction and the structure of work"; Applied Economics, No22,1990, PP1007-1018.

    Ivancevich J.M., Donnelly j.H.; "Job satisfaction research: a manageable guide for practitioners"; personnel Journal, Vol.47, 1968, PP 172-177

    Leap. L. Terry Crino. D. Michael، Personal / Human Resource Management NewYork، Macmillan Publishing Company، 1989, P. 366-367

    Ross, Joel, E., (1999), " Total quality management, Text, case and readings, st. 1usie press, U.S.A.

    Smith, JR. QW (2001).“ A Benchmark Approach Public Service,Patimes, May, Vol 24, Issue 5, P8.

    T, R Mitchell, (1982), Motivation: New directions for theory research and practice Academy of management review, 7, PP.80-88.

    T, R Mitchell, (1982), Motivation: New directions for theory research and practice Academy of management review, 7, PP.80-88.

    Woodman. W. Richard، Organizational Behavior (South - Western College Publishing An International Thomson Publishing Company، 1996)، P. 53 – 55).

    13.            Wright J.D., Hamilton R.F.; "Work satisfaction and age: some evidence for thd job change hypothesis"; Social Forces, Vol.56, No.4, 1978.PP.1140-1158.

    .


موضوع پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, نمونه پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, جستجوی پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, فایل Word پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, دانلود پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, فایل PDF پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی کارشناسان فنی دهیاری های استان گیلان

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت چکیده: بهره وری و استفاده موثروکارآمد از منابع سازمانی ( نیروی انسانی ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات و غیره...) هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی می باشد .امروزه شرط بقای هرسیستم سازمانی بذل توجه عمیق و کافی به نیروهای انسانی موجود خود وتلاش در جهت خلق ارزشی تحت عنوان "کارکنان ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( (M.A مديريت دولتي گرايش مديريت مالي زمستان 1391 چکيده: هدف اين تحقيق، بررسي تاثير کاربرد فناوري اطلاعات بر عملکرد مديريت منابع انساني و عملکرد

 پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي   چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي و مقايسه اثربخشي و کارآيي مديران و مسئولين انتصابي و انتخابي از نظر ميزان برخورداري از م

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده در این تحقیق رابطه بین سیاست تقسیم سود سهام با بهره­وری را موردبررسی قرار داده­ایم. تحقیق موردنظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. ازلحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس­رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می­باشد. تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می­باشد. جامعه ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش: مدیریت منابع انسانی 1-1. مقدمه یکی از اهداف اصلی هر سازمانی، دستیابی به بهره وری است. برای رسیدن به این هدف، راهی جز توسل به نوعی دیدگاه سیستمی، بومی و کاربردی وجود ندارد. موفقیت­های چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر، بیانگر نقش قابل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت‌ دولتی گرایش مدیریت نیروی انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه نظام جبران خدمات کل با بهره‏وری نیروی انسانی صورت گرفته است. این تحقیق بر مبنای اهداف و ماهیت تحقیق از نوع تحقیق توصیفی برمبنای روش جمع‏آوری داده‏ها از نوع پیمایشی و به لحاظ روش تحلیل داده از نوع مطالعات همبستگی می‏باشد. جامعه آماری تحقیق کارکنان شاغل در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر انتصاب های مبتنی بر شایستگی مدیران بر بهره وری نیروی انسانی بانک ملت استان اردبیل انجام گرفته است. روش انجام تحقیق، عبارت از روش پیمایش از نوع توصیفی و همبستگی است و جامعه آماری کلیه کارکنان بانک ملت استان اردبیل که به تعداد 283 نفر بودند. برای تعیین تعداد نمونه با ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "بازرگانی داخلی" مقدمه در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A( گرایش مدیریت دولتی(مدیریت نیروی انسانی) چکیده : در این تحقیق رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی با بهره وری منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران ارشد ، میانی و اجرایی شهرداری شهرستان محلات می‌باشد. تعداد مدیران اصلی برابر 15 نفر، تعداد مدیران میانی برابر 28 نفر و تعداد مدیران اجرایی برابر 19 نفر ...

ثبت سفارش