پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن

word 833 KB 30794 136
1391 کارشناسی ارشد اقتصاد
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

    چکیده

    فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روشهای جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور در بازارهای جهانی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.

    پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت از عواملی است که نقش صادرات غیر نفتی را پر رنگ تر می کند.  میزان صادرات ایران در بازار جهانی و منطقه ای افت قابل ملاحظه ای پیداکرده و  این در حالیست که  کشورمان در تولید و صید ماهی دارای مزیت نسبی می باشد.  مجموعه این عوامل نیازمند بررسی دقیق ومفصلی است که ضامن حضورموفق ایران در بازار منطقه شود.

    تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی است که با هدف شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی در ایران، می کوشد راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه دهد. در این تحقیق چهار فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی مورد بررسی قرار می گیرند. در جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. آزمون t استیودنت جهت بررسی قبول یا رد فرضیات و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای شناسایی شده به کار گرفته شده است.

    یافته های تحقیق نشان می دهند که عوامل مدیریتی، شرایط تولید، سیاست های دولت و عوامل توزیع به ترتیب مهم ترین موانع توسعه صادرات این محصول محسوب می شوند. در پایان راهکارهایی جهت رفع این موانع و بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. امید است که انجام چنین تحقیقاتی در صنایع مختلف و توجه به نتایج این تحقیقات از سوی مسئولین، نوید بخش حضور موفق صنایع کشور در بازارهای جهانی باشد.

    مقدمه:

    فصل اول این تحقیق، به بیان چارچوب و محدوده تحقیق اختصاص دارد. در این فصل محقق با بیان دلایل ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق، فلسفه و هدف انجام چنین تحقیقی را بازگو می کند و فرضیاتی را که در ذهن می پروراند ارائه می نماید. بدین ترتیب سعی می کند تا خواننده را به ضرورت انجام چنین تحقیقی واقف سازد و با بیان کلیاتی از مدل به کارگرفته شده در تحقیق، مکان و زمانی که صرف تحقیق شده و ... خواننده را در جریان کار و چگونگی انجام تحقیق برای رسیدن به یک نتیجه معین، قرار دهد. این تحقیق با هدف بررسی موانع توسعه صادرات محصول تون ماهی ایران با توجه به سواحل دریایی متعددی که ایران دارد انجام شده است.در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته خواهد شد.

     

    مبانی نظری موضوع

    پایان پذیر بودن منابع طبیعی و از جمله نفت از عواملی است که نقش صادرات غیر نفتی را پر رنگ تر می کند.  ( (Barker, A.T. and Kaynak, E. 1992   در اجرای استراتژی توسعه صادرات بخشهای مختلف اقتصادی شامل صنعت، معدن، خدمات، بهداشت، کشاورزی، مواد غذایی، و غیره.... مورد توجه قرار می گیرد.   (Garelli, Stephane. 2003)

    کشور ما بدلیل داشتن سه ساحل دریایی از موقعیت قابل توجهی برای تولید و صید ماهی و فرآورده های دریایی برخوردار است . در کشور ما، ماهی به طور عمده از دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان درجنوب صید میشود. از جمله فرآورده های ماهی که نقش پر رنگی در زندگی مدرن امروزی دارد تون یا کنسرو ماهی است.  مصرف انواع ماهی به عنوان یکی از اقلام سبد غذایی خانوارها در کشورهای جهان متداول است. لیکن به دلیل عدم سهولت دسترسی و عادات مصرفی جوامع، کنسرو ماهی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. با بررسى هاى انجام شده در صنعت کنسرو، مى توان مشاهده نمودکه کشور ما استعداد صادراتى خوبى دارد.زیرا با وجود خلیج فارس، ماده اولیه عمده این محصول که ماهى تن مى باشد،  به مقدار زیاد صید مى گردد . کشورهایی از قبیل تایلند ، ویتنام و استرالیا با در دست داشتن سهم عمده بازار جهانی کنسرو ماهی در این صنعت به مزیت رقابتی رسیده اند. این کشورها با داشتن سواحل دریایی فراوان و تکنولوژی بروز برای صید، پخت و بسته بندی تون ماهی توانسته اند محصولی با کیفیت و ارزان را به بازارهای جهانی عرضه کنند. متأسفانه شاهد هستیم که تون ماهی ایران علیرغم کیفیت نسبتا برابر از قیمت بسیار بالایی نسبت به تون های این کشورها برخوردار است. مسایل و مشکلات فراوانی پیش روی صادرات محصول تون ماهی قرار دارد و شناسایی این موانع می تواند به ارائه راهکار برای برطرف کردن این موانع و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی منجر شود.

    متاسفانه به نظر می رسد سهم ایران  در بازار منطقه اندک بوده  و از آن گذشته اخیرا در حال کوچکتر شدن سهم ایران در بازار کنسرو منطقه هستیم .

    با عنایت به مسائل فوق، این تحقیق در نظر دارد موانعی که در راستای توسعه صادرات کنسرو ماهی کشورمان وجود دارد را شناسایی و برای بهبود وضعیت موجود راهکارهایی پیشنهاد نماید.

    در این تحقیق ضمن بررسی سابقه تحقیقات در حیطه موانع صادراتی وحضور رقابتی پایدار، با نظر سنجی از کارشناسان و صاحبنظران این عرصه،  مجموعه موانع توسعه صادرات تون ماهی  درچهار قالب کلی زیر خلاصه  شد:

     

     

    1 - شرایط تولید تون ماهی (برای بررسی عملیاتی این عامل در تحقیق متغیرهای زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

    کیفیت مواد اولیه

    قیمت مواد اولیه

    تکنولوژی پیشرفته و ماشین آلات 

    تسهیلات ارزان بانکی

    دسترسی به نیروی انسانی   ارزان)

    2- سیاستهای دولت در خصوص تون ماهی (متغیرهای مورد بررسی دراین خصوص  عبارتند از:

    خصوصی سازی صنعت تون ماهی

    سیاستهای تشویقی صادرات

    سیاست های دولت درتوسعه تجارت الکترونیک 

    برگزاری نمایشگاههای تخصصی)

     3- عوامل مدیریتی صنعت تون ماهی (متغیرهای مورد بررسی در این قسمت عبارتند از:

    تمایل مدیران به حضور در بازارهای جهانی

    توجه به واحدهای تحقیق و توسعه

    کیفیت روابط شرکتهای مرتبط در صنعت

    توجه به فعالیتهای بازاریابی بین المللی)

     4 - شرایط توزیع تون ماهی (متغیرهای مورد بررسی دراین خصوص  عبارتند از:

    کیفیت ناوگان حمل و نقل دریایی و زمینی

    هزینه حمل و نقل

    بسته بندی

    تبلیغات)

    بدیهی است که قالب کلی موانع شناسایی شده در این تحقیق بر اساس شرایط خاصی که صنعت کنسرو کشور در حال حاضر با آن رو به روست طرح شده است و مبنایی کاربردی دارد. در این تحقیق ما بدنبال بررسی موانع توسعه صادرات هم از دیدگاه صادر کنندگان و هم از دیدگاه غیر صادرکنندگان یا بعبارتی صادرکنندگان بالقوه می باشیم. به همین ترتیب مدل تحقیق بصورت زیر شکل می گیرد:

    عوامل تولیدی

    عوامل مدیریتی

    سیاست های دولت

    عوامل تولیدی

    عوامل مدیریتی

    سیاست های دولت

    عوامل توزیع

    عوامل داخلی از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل

    عوامل خارجی از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل

    عوامل خارجی از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه

    موانع توسعه صادرات از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل

    موانع توسعه صادرات از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه

    موانع توسعه صادرات مشترک

    عوامل توزیع

    عوامل داخلی از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    امروزه  توجه به صادرات غیر نفتی در شکوفایی اقتصاد کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است. صادرات نفت اگر چه می تواند  مرهمی برای  برخی مشکلات مقطعی باشد ولی  نمی تواند  تکیه گاه مطمئن و دراز مدتی  برای جمعیت هفتاد میلیونی کشورمان محسوب شود، خصوصا در شرایطی که نرخ بالای بیکاری نیز امنیت اقتصادی و اجتماعی ما را تهدید می نماید . (اختر ، 1380)

    متاسفانه عدم توجه به سایر محصولات جایگزین غیر نفتی  برای صادرات ، کشورمان را به سمتی سوق داده که  علیرغم داشتن مزایای نسبی  بیشمار  در امر تولید و صادرات خصوصا در زمینه مواد غذایی و فراورده های گوشتی فاقد مکانیزم های مناسب  جهت تطبیق ،معرفی و ارسال محصولات ایرانی به دیگر کشورها هستیم. (سهرابی،1385)

    میزان صادرات ایران در بازار جهانی و منطقه ای افت قابل ملاحظه ای پیداکرده و  این در حالیست که  کشورمان در تولید و صید ماهی دارای مزیت نسبی می باشد.  مجموعه این عوامل نیازمند بررسی دقیق ومفصلی است که ضامن حضورموفق ایران در بازار منطقه شود.

    یافته های این تحقیق می تواند  اطلاعات مفیدی  در جهت شناخت موانع توسعه صادرات کنسروتون ماهی کشور فراهم آورد و همینطور بررسی  دیدگاه خبرگان  و کارشناسان  صنعت کنسروتون ماهی کشور می تواند منجر به  جمع آوری اطلاعات  بیشتر در این حوزه و ارائه پیشنهادات مناسب گردد.

    اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق:

    شناسایی مشکلات اصلی در توسعه صادرات کنسروتون ماهی 

    اهداف فرعی شامل :

     رتبه بندی موانع شناسایی شده

     ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود   صنعت تون ماهی

    ارائه راهکارهایی برای افزایش در آمد غیر نفتی از طریق توسعه صادرات غیر نفتی

    سوال ها و فرضیه های تحقیق

    با بررسی های انجام گرفته و استفاده  ازنظرات  کارشناسان  بویژه صاحبنظران حوزه کنسروتون ماهی موانع توسعه صادرات کنسروتون ماهی  در چهار قالب  کلی شناسایی شد و فرضیات نیز بر این مبنا شکل گرفت :

    فرضیه اصلی 1: عوامل داخلی شرکت از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل از موانع صادرات تون ماهی ایران می باشد.

    فرضیه فرعی 1. وضعیت عوامل تولید در صنعت کنسروتون ماهی ایران از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه فرعی2: وضعیت عوامل مدیریتی صنعت کنسروتون ماهی کشور از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه اصلی 2: عوامل خارجی شرکت از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل از موانع صادرات تون ماهی ایران می باشد.

    فرضیه فرعی 3. سیاستهای دولت در خصوص صنعت کنسروتون ماهی از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه فرعی 4 .وضعیت توزیع کنسروتون ماهی ایران از دیدگاه صادرکنندگان بالفعل از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه اصلی 3: عوامل داخلی شرکت از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع صادرات تون ماهی ایران می باشد.

    فرضیه فرعی 5. وضعیت عوامل تولید در صنعت کنسروتون ماهی ایران  از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه فرعی6: وضعیت عوامل مدیریتی صنعت کنسروتون ماهی کشور از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه اصلی 4: عوامل خارجی شرکت از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع صادرات تون ماهی ایران می باشد.

    فرضیه فرعی 7. سیاستهای دولت در خصوص صنعت کنسروتون ماهی از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

    فرضیه فرعی 8 .وضعیت توزیع کنسروتون ماهی ایران  از دیدگاه صادرکنندگان بالقوه از موانع توسعه صادرات آن می باشد.

     

    روش انجام تحقیق

    روش تحقیق از نظر ماهیت و اهداف

    از لحاظ مقاصد تحقیق  این پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی _تحلیلی برای  انجام تحقیق استفاده خواهد شد.تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است.(سرمد ، بازرگان،حجازی،81،1377).

     

    روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق

    روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق و جمع آوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی و از نوع علی است.

    مراحل انجام تحقیق

    با استفاده از مصاحبه و مطالعات کتابخانه ای و منابع موجود پروپوزال تحقیق تدوین شد.

    تدوین ادبیات موضوع

    برای جمع آوری داده از تکنیک های کسب اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک مربوط استفاده شد.

    تجزیه و تحلیل داده ها

    نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

    قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی تحقیق

    شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای  رفع آن

    قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی این تحقیق سال 1390 می باشد.

    قلمرو مکانی تحقیق

    در این تحقیق سعی شده است که  از نظر کارشناسان  و صاحبنظران صنعت کنسروتون ماهی و  صادرات آن در سطح کارخانجات کنسروتون ماهی کشور و سازمانها و ادارات مرتبط استفاده شود .

    مشکلات احتمالی در انجام تحقیق

    عدم دسترسی به آمار دقیق در خصوص صادرات تون ماهی

    عدم همکاری واحدهای تولید کننده تون ماهی

    زمان کم برای بررسی کل جامعه آماری

    محدودیت های ذاتی ابزار جمع آوری اطلاعات (پرسشنامه)

     

    تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

    (Cheong, W.K. and Chong, K.W. 1998), (Garelli, Stephane. 2003), (Christensen, 2007)

    عوامل تولید: منظور از عومل تولید کیفیت و کمیت عواملی می باشد که در تولید تون ماهی در کشور نقش اساسی دارند. برای بررسی عملیاتی این عامل در تحقیق متغیرهای زیر مورد بررسی قرار گرفتند:

    کیفیت مواد اولیه، قیمت مواد اولیه،تکنولوژی پیشرفته و ماشین آلات،تسهیلات ارزان بانکی،دسترسی به نیروی انسانی   ارزان

     

    سیاستهای دولت : منظوربررسی نقش تقویت کننده و یا تضعیف کننده دولت در بهبود وضعیت صنعت  و صادرات آن می باشد متغیرهای مورد بررسی دراین خصوص  عبارتند از:

    خصوصی سازی صنعت تون ماهی، سیاستهای تشویقی صادرات ،سیاست های دولت درتوسعه تجارت الکترونیک  ،برگزاری نمایشگاههای تخصصی

    شرایط توزیع : به نقش بهبود دهنده و یا تضعیف کننده عوامل و امکانات توزیع و حمل و نقل در توسعه صنعت و صادرات تون ماهی اشاره دارد. متغیرهای مورد بررسی دراین خصوص  عبارتند از:

    کیفیت ناوگان حمل و نقل دریایی و زمینی،هزینه حمل و نقل،بسته بندی،تبلیغات

     

    عوامل مدیریتی: این عوامل  به چگونگی سازماندهی و مدیریت شرکتهادر صنعت تون ماهی اشاره دارد و شامل موارد زیر است:

    تمایل مدیران به حضور در بازارهای جهانی ،توجه به واحدهای تحقیق و توسعه ،کیفیت روابط شرکتهای مرتبط در صنعت ،توجه به فعالیتهای بازاریابی بین المللی

     

    مقدمه

    محدود بودن منابع نفتی کشور و لزوم رفع وابستگی اقتصاد کشور از صنعت نفت و صنایع وابسته امری است که مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است. در این راستا این تحقیق به بررسی زمینه های افزایش درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی با توجه به رفع موانع صادراتی محصول تون ماهی بعنوان یکی از اقلام صادراتی می پردازد.به همین جهت موانع صادرات این محصول از اهداف مشخص این تحقیق می باشد. در این فصل به مرور ادبیات در این زمینه می پردازیم. این فصل شامل دو بخش است. دربخش اول مروری بر مفاهیم موانع صادرات و مزیت رقابتی خواهد شد و موانع صادراتی ارائه شده توسط محققان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  همچنین مدلهای مزیت رقابتی پورتر و الماس ملی و مدل استنتون و دیگر مدلها در این بخش مورد بحث قرار می گیرد. در بخش دوم مروری بر محصول تون ماهی،  روش تولید و ارقام و آمارهای مربوط به تولید ، تقاضا ، عرضه و صادرات آن ارائه شده است.

    بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی

     

     مروری بر نظرات محققان در مورد  موانع صادراتی

     

    اگرچه اهمیت حضور در بازارهای بین المللی و فعالیت صادراتی بعنوان موتور محرک اقتصاد کشورها آشکار شده است،  ولی واقعیت آن است که بسیاری از کشورها علیرغم داشتن پتانسیلهای مناسب نتوانسته اند در حیطه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند . شناسایی موانع صادراتی و ارائه راهکار مناسب برای آنها موضوع مورد پژوهش محققان در این حیطه بوده است .

    بیلکی و تزار در این حیطه تحقیقی انجام دادند و با توجه به  دیدگاه صادرکنندگان مسائل ذیل را عمده ترین موانع صادرات دانسته اند:

    1- مشخص نبودن استانداردهای محصول در خارج

    تولیدکنندگان، کالا و محصولات خود را برمبنای نیازهای بازار ملی خود تولید و به بازار روانه می کنند و چون خود را در محیط بسته بازار داخلی محصور می بینند و از استانداردهای محصول مورد نظر در خارج بی اطلاعند و یا تصور می کنند که مقتضیات بازار خارجی همانند بازار داخلی است، همان محصول را جهت صادرات روانه بازار خارجی می کنند و  به ایجاد تعدیل در محصول صادراتی خود جهت جذب مشتریان خارجی توجهی ندارند. عدم آگاهی از ویژگیهای کیفی مطلوب و لازم محصول در بازار خارجی نهایتا به ارائه محصولی  ناکارا و بی مشتری  خواهد انجامید.

    2- دریافت درآمد فروش از مشتریان خارجی :

    مبادلات تجاری در سطح داخل کشور به مراتب ساده تر و مطمئن تر از مبادلات بازرگانی خارجی است. بخاطر عواملی از قبیل فاصله جغرافیایی ،تفاوت قوانین حقوقی و تجاری کشورها ،عدم آگاهی کافی شرکتهای صادرکننده از پیشینه و حسن شهرت خریداران ،فرآیندهای پیچیده بانکی و ...دریافت درآمد ناشی از فروش کالا به  مشتریان خارجی با مشکلاتی همراه می باشد .

    3- نداشتن نمایندگی های فعال در خارج از کشور

    نمایندگی ها بعنوان  عوامل ایجاد ارتباطات  شرکت  با مشتریان خارجی نقش مهمی ایفا می کنند .نمایندگی برای مشتری خارجی به منزله خود شرکت است و آنها اطلاعات  بسیار ارزشمند  و مورد نیاز از مشتری را به شرکت ارائه می دهند .ضمنا نمایندگی ها مسئول انجام خدمات ویژه به مشتریان و بسیاری از فعالیتهای ترفیعی و تبلیغی هستند .نداشتن نمایندگی های فعال در بازار خارجی موجب عدم  امکان برقراری ارتباطات مناسب و آگاهی از بازار و مشتریان است .

    بیلکی و تزار مجموعه عوامل فوق را به عنوان عمده ترین مشکلات بر سر راه صادر کنندگان مطرح نموده اند . Bilkey and tesar, 1971))

    در پژوهش دیگری توسط الکساندریس موانع عمده بر سر راه صادرات تحت 4 عنوان  زیر خلاصه شد:

    1-وجود رقابت شدید خارجی

    2-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد صادرات

    3-درک ناکافی از رویه های پرداخت صادراتی

    4-مشکلات مربوط به یافتن بازارهای صادراتی ((Alexondirdes,1971

    در مقابل تحقیقات قبلی که عمدتا بر مبنای شناسایی موانع صادرات از طریق تفحص از صادر کنندگان بود، بعضی از محققین  ایراد گرفته اند و متذکر شده اند که باید دیدگاه بعضی از شرکتهایی که صادر کننده نیستند نیز  مورد توجه قرار گیرد،  شناسایی موانع صرفا با اتکا  به نظریات  صادرکنندگان بالفعل کافی نیست. اهمیت این موضوع به این دلیل است که دولت برای حل موانع صادرات باید سیاست های مختلفی را برای هر دو گروه پیش بگیرد و سیاستهای حمایتی دولت از دو گروه صادرکنندگان و غیر صادرکنندگان متفاوت است. شرکتها و سازمان ها برای ورود به صادرات مراحل ویژه ای را طی می کنندکه دولت باید در هر کدام برنامه ریزی خاصی را  مطرح سازد.

    یاپارک   در سال2005  با بررسی شرکتهای غیر صادرکننده موانع صادرات آنها  به شرح زیر می داند:

    1 -کمبود اطلاعات درباره صادرات

    2-تماسهای محدود با بازارهای خارجی

    3-مسائل و مشکلات فردی ( اعتقاد نداشتن به صادرات) (Yaprak”,2005)

     

      چیونگ و چانگ  با انجام تحقیقی در سال 1998 موانع غیر صادرکنندگان را به شرح زیر می دانند:

    1-عدم تامین نیازهای اطلاعاتی شرکتها

    2-عدم موفقیت در برقراری تماس های خارجی

    3-عدم تنظیم خط مشی های مدیریتی مناسب  Chong,1998) , Cheong and  (

    کدیا و شوکار در سال 2006 عمده ترین موانع صادرات شرکتهای غیر صادرکننده را شامل موارد زیر دانسته اند:

    1-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد بازارهای خارجی

    2-رویه های صادارتی پیچیده

    3- ریسک موجود در تجارت خارجی ((Kedia, and Chhokar, 2006

    در پژوهش دیگری که توسط گروت و کیرشوف  در سال 2001 تحت عنوان  تجزیه تحلیل موانع صادراتی شرکتهای کوچک  انجام گرفته است، 5 عامل زیر به عنوان موانع اصلی صادرات مطرح نموده است:

    1- مسائل مربوط با سیاستهای دولت

     2- پیچیدگی فنی یا رویه ای

    3-تفاوت های زمینه ای

    4- محدودیت های استراتژیک

    5- رقابت موجود در شرکتهای داخلی (Grote and etal, 2001)

    ویلسون در سال  2002عمده ترین مشکلات شرکتهای صادر کننده را در ناتوانی شرکتها در دستیابی به قیمتهای رقابتی و هزینه های بالای حمل و نقل معرفی می کنند .) (Wilson,2002

    شرینگهوس و راجسون  موانع صادراتی را در دسته بندی کلی عملیاتی ،اطلاعاتی،انگیزشی و دانشی قرار داده  و شرکتهای غیر صادرکننده را نیز به 4 دسته زیر تقسیم می نمایند:

    1-شرکتهای بی تفاوت

    2-شرکتهای  ضعیف ( از نظر توان رقابتی )

    3-شرکتهای با گرایش فعالیت داخلی 

    4-کسب و کار های کوچک (Musonda et al,2001)

     کریستنز و سنتنر  در سال 1987  مهمترین موانع صادراتی صادرکنندگان را شامل موارد ذیل می دانند:

    1-نداشتن نیروهای متخصص

    2-مشکلات مربوط به حمایت های فنی ، خدماتی پس از فروش ، دانش کم در مورد بازار جهانی

    3-مقررات سخت در مورد صادرات ، بالا بودن هزینه تأمین مالی

    4-قوانین و مقررات در بازار بین المللی و شدت رقابت در بازار خارجی نوسانات نرخ ارز 

    (christensn ,1987)

     دایت و کولمایر  عوامل اثر گذار بر صادرات را به موارد زیر تقسیم می کنند:

    1-متغیرهای محیطی  (شامل فاصله جغرافیایی،زیربنای اقتصادی،دولت)

    2-متغییرهای مربوط به شرکت (شامل ویژگیهای مدیریتی و ارتباطات و فعالیتهای بازاریابی)

    3-استراتژی شرکت(شامل استراتژی محصول ،استراتژی  قیمت ،استراتژی کانال توزیع)  (Dicht,2005)

    در تحقیق دیگری بارکر و کینادر سال 1992  عوامل موثر بر عملکرد صادراتی را به شرح زیر  تقسیم بندی کرده اند :

    الف- عوامل ملموس (شامل :شرایط کانال توزیع ،محصول،برخورد با مشتری،تحقیق و توسعه،تکنولوژی ، مالی)

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول..

    مقدمه: 1

    مبانی نظری موضوع. 1

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

    اهداف تحقیق.. 5

    سوال ها و فرضیه های تحقیق.. 6

    روش انجام تحقیق.. 7

    روش تحقیق از نظر ماهیت و اهداف.. 7

    روش تحقیق از نظر شیوه انجام تحقیق.. 7

    مراحل انجام تحقیق.. 7

    قلمرو تحقیق.. 8

    قلمرو موضوعی تحقیق.. 8

    قلمرو زمانی تحقیق.. 8

    قلمرو مکانی تحقیق.. 8

    مشکلات احتمالی در انجام تحقیق.. 8

    تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 8

    فصل دوم:

    مبانی نظری و  پیشینه تحقیق.. 10

    مقدمه. 11

    بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی.. 11

    مروری بر نظرات محققان در مورد  موانع صادراتی.. 11

    حضور رقابتی پایدار 17

    مفهوم مزیت رقابتی پایدار 17

    منابع مزیت رقابتی پایدار 19

    مدل پنج نیروی رقابتی پورتر. 21

    موضع یابی و راهبردهای عام پورتر. 23

    مدل الماس مزیت رقابتی پورتر. 25

    شرایط عوامل تولید. 28

    منابع انسانی : 28

    منابع فیزیکی.. 28

    منابع فنی و علمی: 29

    منابع سرمایه ای: 29

    زیرساخت ها: 29

    شرایط تقاضا 31

    ترکیب تقاضای داخلی.. 31

    اندازه و الگوی رشد بازار داخلی.. 32

    مکانیزم هدایت تقاضای داخلی به خارج از کشور 33

    صنایع وابسته و پشتیبانی کننده 33

    شانس.... 35

    نظرات ویلیام جی استنتون در خصوص اقتصادهای نفتی.. 37

    بخش دوم- صادرات تون ماهی.. 39

    مقدمه. 39

    محصول تون ماهی.. 40

    طبقه بندی محصول.. 41

    بررسی بازار و قیمت فروش... 44

    بررسی روند مصرف.. 44

    بررسی قیمت فروش... 45

    وضعیت عرضه در دو سال گذشته و پیش بینی عرضه آن برای پنج سال آینده : 46

    نوع کالا. 46

    تون ماهیان.. 46

    تون ماهیان.. 46

    تون ماهیان.. 46

    واحد اعداد تن می باشد. 46

    میزان واردات کنسرو ماهی به کشور : 47

    برآورد (پیش بینی) صید ماهی برای پنج سال آینده : 47

    وضعیت تقاضا در پنج سال گذشته و پیش بینی تقاضای داخلی : 47

    میزان صادرات کالا : 48

    برآورد (پیش بینی) تقاضا برای پنج  سال آینده : 48

    تجزیه و تحلیل موازنه عرضه و تقاضا در بازار برای پنج  سال آینده : 48

    پیش بینی (برآورد) قیمت فروش محصول در بازار برای پنج سال آینده : 49

    تجزیه و تحلیل عوامل تاثیر گذار بر تقاضای کالا در بازار : 50

    تجزیه و تحلیل بازار کالا از نظر رقابتی یا انحصاری بودن : 50

    فصل سوم.

    روش شناسی تحقیق.. 55

    مقدمه. 56

    روش تحقیق.. 56

    1-تحقیق کاربردی.. 56

    2-تحقیق توصیفی 57

    فرضیات تحقیق.. 58

    روش گردآوری داده‌ها 60

    روش کتابخانه‌ای.. 60

    روش میدانی.. 61

    پایائی و روائی پرسشنامه. 62

    پایائی.. 62

    روایی.. 63

    جامعه ونمونه آماری.. 64

    قلمرو مکانی تحقیق.. 64

    قلمرو زمانی تحقیق.. 64

    جامعه آماری.. 64

    نمونه آماری.. 66

    تعیین حجم نمونه. 67

    روش‌های نمونه گیری.. 68

    تجزیه و تحلیل داده‌ها 68

    تحلیل واریانس فریدمن.. 69

    آزمون میانگین یک جامعه آماری.. 70

    فصل چهارم:

    تجزیه و تحلیل     داده ها 73

    بخش اول – آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهندگان.. 76

    آزمون فرضیات.. 84

    فصل پنجم. 105

    نتیجه گیری و پیشنهادات.. 105

    مقدمه. 106

    آمار توصیفی.. 107

    نتیجه گیری.. 107

    پیشنهادات 116

    پیوست ............................................................................................................................................................................................................119

    فهرست منابع .................................................................................................................................................................................................123

    منبع:

    اختر اس.اچ، "بازاریابی جهانی،"ترجمه حسن اسماعیل پور،محسن نجفیان،انتشارات نگاه دانش، 1380

    بشارتی ،فیروز،" استانداردهای مطرح در  صادرات سیمان ایران" ،ماهنامه صنعت سیمان،مهر 78

    دلاور علی،" مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ،"انتشارات رشد،تهران،1374

    روستا احمد،ونوس داور،ابراهیمی عبدالحمید،" مدیریت بازاریابی،" انتشارات سمت ،تهران،1380

    ساروخانی باقر،" روش های تحقیق در علوم اجتماعی " موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی،تهران، 1372

    سرمد زهره،بازرگان عباس، حجازی الهه،" روش های تحقیق در علوم رفتاری،" انتشارات آگاه،تهران ، چاپ ششم،1381

    سعادت اسفندیار،"مدیریت منابع نسانی،" انتشارات سمت،1380

    سهرابی افسانه،"بررسی موانع توسعه صادرات صنعت  شیرینی و شکلات ایران"،1385

    کیگان وارن جی،" مدیریت بازاریابی جهانی،" ترجمه عبدالحمید ابراهیمی،انتشارات دفترپژوهش های فرهنگی،تهران،1380

    مقررات صادرات و واردات سال 1384، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

    نیمایی،مهشید، وضعیت  سیمان کشور های حاشیه  خلیج فارس،ماهنامه سیمان ،آبان1384

    اطلاعات فنی موجود در کاتالوگها و بروشورهای شرکتهای فروشنده ماشین آلات (داخلی و خارجی)

    اطلاعات مندرج در سایت اتحادیه های مرتبط

    اطلاعات، اخبار و آمارهای موجود در دیگر پایگاهها اطلاعاتی (داخلی و خارجی)

    بانک داده موجود در پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران

    بانک داده موجود در پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحده  (فائو)

    بانک داده موجود در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی

    بانک داده موجود در سازمان شیلات  جمهوری اسلامی ایران  www.iranfisheries.net

    بانک داده موجود در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

    بانک داده موجود در وزارت صنایع و معادن

    مرجع بین المللی تون ماهیان به نشانی www.atuna.com

     

    22-  Agreement with the EU. The Namibian Economic Policy Research Unit (NEPRU)

    23-  Agricultural and Rural Development. Accessed at

    Alexandrides, C.G. 1971, “How the major stacles to exporting can be overcome”,  Atlantic  economic review ,may,12-15

    Barker, A.T. and Kaynak, E. 1992, “An empirical investigation of the differences between initiating and continuing exporters”, European Journal of Marketing, Vol. 26 No. 3,  27-36

    Bilkey, W.J. and Tesar, G. 1971, “The export behaviour of smaller Wisconsin manuf acturing firms”, Journal of International Business Studies, Spring/Summer, 93-8.

    27-  by standards In: Aksoy MA and J.C. Beghin (eds): Global agricultural trade and

    Cheong, W.K. and Chong, K.W. 1998, “Export behaviour of small firms in Singapore”, Management International Review, Vol. 16 No. 4, 35-43

    Christensen, C.H., da Rocha, A. and Gertner, R.K. (1987), “An empirical investigation of the factors influencing exporting success of Brazilian firms”, Journal of International Business Studies, vol 18,no3,fall,61-77

    30-  Clemens, Roxanne (2003): Meat Traceability in Japan. In: Iowa Ag Review, Center for

    31-  Concerns. In: Hoekman, B., A. Mattoo, and P.English (2002): Development, Trade, and

    Copenhagen.

    developing countries. Oxford University Press, Oxford.

    Development Researchers in Denmark (FAU) conference, 10 May, Copenhagen.

    Dickson, peter R. 1992." Toward a General Theory of Competitive Rationality." Journal of Marketing 56 (January),69-83

    36-  Economic Empowerment in South Africa. Paper presented at the Association of

    Environmental and Social Labeling. Physica Publisher, Heidelberg.

    38-  Export Industry, Danish Institute For International Studie s (DIIS) Working Paper No.19,

    Garelli, Stephane. 2003," Competitiveness of Nations, The Fundamentals" IMD World Competitiveness Yearbook

    40-  Grote, U. and S. Kirchhoff (2001): Environmental and Food Safety Standards in the Context of

    Hall, William K.2001." Survival Strategies in a Hostile Environment." Harvard Business Review 58 ( September- October), 75-85

    Henderson, Bruce.1983." The Anatomy of Competition." Journal of Marketing 47 (Spring), 7-11

    Henson, S. and W. Mitullah (2004): Kenya Exports of Nile Perch: Impact of Food Safety Standards on an Export-oriented Supply chain, World Bank Working Paper, Washington DC.

    Hoffman, Nicole P.2000," An Examination of the Sustained Competitive Advantage" Concept: Past, Present and Future." Academy of Marketing Science Review.

    http://www.card.iastate.edu/iowa_ag_review/fall_03/article2.aspx on 4th of July, 2006.

    http://www.tzonline.org/pdf/theimpactofimplementingspsandtbt.pdf.

    47-  impact of international trade in fishery products on food security, FAO and Royal

    48-  in the WTO-Frame. In: Grote, U., Basu,A. and N. Chau (2006): New Frontiers in

    49-  Jaffee, S. and S. Henson (2004): Food exports from developing countries: the challenges posed

    Kedia, B.L. and Chhokar, J. 2006, “Factors inhibiting export performance of firms: an empirical investigation”, Management International Review, Vol. 26 No. 4, 33-43

    Kurien, John (2004): Responsible Fish Trade and Food Security: Report of the study on the Norwegian Ministry of Foreign Affairs, Rome.

    52-  Musonda, F.M., W. Mbowe (2001): The Impact of Implementing SPS and TBT Agreements:

    53-  Namibian Fishing Industry Chances and Risks of Including Fisheries into a Free Trade

    Policy, Center for Development Research, Bonn, June.

    55-  Ponte, Stefano (2005): Bans, Tests And Alchemy: Food Safety Standards And The Ugandan Fish

    56-  Ponte, Stefano (2006): Private standards, public regulation: Eco-labels, fish, and Black

    Porter, Michael e. 1990." The Competitive Advantage of Nations", The Macmillan Press LTD.

    Porter, Michael E. 2003." Competitiveness and Economic Development of Golf and Middle Eastern Countries." Harvard Business School.

    PORTER, Michael E.1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.

    Research report No.33, Windhoek.

    61-  Rudloff, Bettina (2006): Scope and Limitations for National Food Safety and Labeling Regimes

    Stanton W.J.2003 "fundermental of marketing". Tenth Edition.p64

    63-  The Case of Fish Exports to European Union by Tanzania.

    the WTO. A Handbook, World Bank, Washington DC.

    65-  Trade Liberalization: Issues and Options. ZEF-Discussion Papers on Development

    66-  Wilson, John S. (2002): Standards, Regulation, and Trade: WTO Rules and Developing Contry

    Yaprak, A. 2005, “An empirical study of the differences between small exporting and non- exporting US firms”, International Marketing Review, Vol. 2 No. 2, Summer, 72-90.

     


موضوع پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, نمونه پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, جستجوی پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, فایل Word پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, دانلود پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, فایل PDF پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, پروژه درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه صادرات کنسرو تون ماهی و ارائه راهکارهایی برای رفع آن

پایان ذنامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته : مدیریت چکیده امروزه تحولات جدید اقتصاد جهانی از جمله نوسان شدید قیمت مواد اولیه، بالارفتن دستمزد نیروی انسانی، افزایش هزینه حمل ونقل، انبارداری و سایر فاکتورهای تولید، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به فکر واداشته است تا برای موفقیت بیشتر در رقابت‌های تجاری، وارد عرصه تولید و تجارت کالاهایی شوند که کمترین میزان وابستگی به ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش تجارت الکترونيک بهمن 1390  چکيده:               يکي از مهمتري

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت توسعه صادرات و بین المللی شدن شرکت ها در یک تقسیم بندی کلی به وضعیت دو عامل وابسته است: ال) محیط داخلی سازمان و ب) محیط خارج سازمان . یک مجموعه از عوامل خارجی موثر بر عملکرد صادراتی سازمان را می توان عوامل اداری خدماتی نامید. به عبارت دیگر یک بنگاه صادراتی پس از بازاریابی، تولید و آماده سازی محصول در فرایند خروج کالا از ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: بین المللی شدن تجارت در بازارهای جهانی نمود زیادی یافته است. در بازارهای جهانی امروز شرکت هایی که به صادرات روی می آورند بسیار زیاد است، زیرا بازارهای محلی برای شرکت ها و تولید کنندگان اشباع شده است. بحث تجارت خارجی یکی از مهم ترین مباحث در توسعه اقتصادی کشور است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مشوق های صادراتی دولت بر عملکرد ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل چکیده اساس کسب و کار در هر کشوری بر پایه فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95% کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از موانع متعددی در توسعه صادرات بویژه به ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش: بین الملل چکیده افزایش قدرت رقابت در عرصه تجاری مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مستمر بمنظور ایجاد تسهیل در تجارت است. عوامل گوناگونی می توانند بر تسهیل تجارت موثر باشند. از این رو، در تحقیق فوق به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت پرداختیم. برای این منظور، پس از بررسی پیشینه موضوع، تعدادی از عوامل شناسایی و ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش: بین‌الملل چکیده گمرک به عنوان دروازه تجاری، از دیرباز نقش بسزایی در تجارت خارجی و به‌تبع آن، اقتصاد کشورها داشته است. بنابراین با توجه به مبحث کلیدی مزیت نسبی گسترش روزافزون تجارت، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت گسترش تجارت جهانی، امری اجتناب‌ناپذیر است و این خود مستلزم وجود گمرکاتی مناسب با این حجم عظیم مبادلات ...

ثبت سفارش