پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان

word 5 MB 31269 178
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

     رشته:مدیریت بازرگانی     گرایش: بین‌الملل

    چکیده

    گمرک به عنوان دروازه تجاری، از دیرباز نقش بسزایی در تجارت خارجی و به‌تبع آن، اقتصاد کشورها داشته است. بنابراین با توجه به مبحث کلیدی مزیت نسبی گسترش روزافزون تجارت، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت گسترش تجارت جهانی، امری اجتناب‌ناپذیر است و این خود مستلزم وجود گمرکاتی مناسب با این حجم عظیم مبادلات کالا می‌باشد. اهمیت نقش گمرک تا حدی است که میزان سرعت و کارآیی آن به عنوان معیاری برای ارزیابی فعالیت‌های تجارت خارجی هر کشور و یا حتی اقتصاد کلان آن کشور در نظر گرفته می‌شود به همین دلیل اتوماسیون گمرکی جزء حیاتی هر گونه برنامه تسهیل تجارت می‌باشد.گمرک الکترونیکی در حقیقت از طریق کوتاه‌تر کردن مدت زمان لازم برای صادرات و واردات و کم کردن تعداد اسناد و هزینه‌های صادرات و واردات، سبب بهبود وضعیت تسهیل تجاری خواهد شد.

    هدف این پژوهش بررسی نقش گمرک الکترونیکی بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان می‌باشد. پرسشنامه به کار گرفته شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده و دربردارنده‌ی 20 پرسش می‌باشد که به کمک آن و با کاربرد طیف 5 گزینه‌ای لیکرت، دانسته‌های نمونه‌ی آماری اندازه گیری شده است. روایی پرسشنامه توسط مراجعه به استاد راهنما و اساتید گروه و فن به بررسی سؤالات پرداخته شد و نظرات آنان اعمال گردید، پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ توسط نرم‌افزار spss21 عدد 913/0 حاصل شد که چون بزرگ‌تر از 75/0 است نشان دهنده این می‌باشد که پرسشنامه از پایایی لازم برخوردار است.

    این پژوهش از دیدگاه هدف؛ کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌های توصیفی؛ از نوع پیمایشی است. آزمون‌های استنباطی به کار گرفته شده، آزمون آماری دوجمله‌ای برای آزمون فرضیه‌ها، رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل واریانس ناپارمتری فریدمن، برای رتبه بندی مزایا و فرصت‌های گمرک الکترونیکی جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات استفاده شده است.

     

    کلیدواژه: گمرک، تجارت خارجی، گمرک الکترونیک، تسهیل تجاری، صادرات.

     

     فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

    رشد فعالیت‌های تجاری و توسعه بازار در مقایسه با فعالیت‌های تولیدی در دهه‌های اخیر سبب شده تا در شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ اقتصادی در دنیا دست به سرمایه گذاری‌های هنگفتی در زمینه خدمات تجاری بزنند و برای کسب منافع و جلب مشتری بیشتر از بهترین و مدرن‌ترین امکانات استفاده کنند. در بحث تجارت که از پایه‌های مهم رشد اقتصادی هر کشور محسوب می‌شود، تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها نظیر گذرگاه‌های مرزی، فرودگاه‌ها، بنادر، اسکله‌ها و گمرک‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به همین دلیل کشورهای مختلف جهان به خصوص آن‌هایی که دارای مرزهای آبی گسترده هستند توجه ویژه‌ای به تقویت و توسعه اماکن یاد شده معطوف داشته‌اند. در این راستا توسعه همزمان مناطق ورود و خروج کالا و ادارات گمرک به عنوان دو رکن اساسی و اصلی توسعه تجارت، رمز موفقیت کشورهای صنعتی و پیشرفته در حوزه تجارت خارجی بوده است. کشورهایی همچون: سنگاپور، هنگ‌کنگ، چین، آلمان، کره جنوبی، آمریکا و امارات متحده عربی که از لحاظ حجم مبادلات تجاری در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارند تنها از این طریق یعنی توسعه و تجهیز بندرگاه‌ها و گمرک‌ها خود توانسته‌اند به موقعیت‌های برتر دست پیدا کنند. در کشور ما به رغم وجود مکآن های بسیار مناسب و امکان آماده سازی آن‌ها برای افزایش فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی از جمله مرزهای طولانی دریایی و زمینی و همجواری با تعداد زیادی از کشورها در هر دو بخش یعنی مبادی ورود و خروج کالا به خصوص بنادر وگمرکات سرعت رشد و توسعه زیرساخت‌ها از نظر کمی و کیفی بسیار کند و تغییرات و تحولات ایجاد شده برای پاسخگویی به نیازهای جامعه تجاری و همسو شدن با پیشرفت‌های تکنولوژیک ناچیز بوده است؛ این در حالی است که کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص از هزاران سال پیش به این سو همواره مورد توجه بازرگانان شرق و غرب دنیا بوده و واقع شدن آن در مسیر جاده ابریشم نیز موید امر است (نشریه تخصصی امور گمرکی،1392، ص7).

    هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می‌باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملت‌ها عرضه کنند. بسیاری از مردم، تجارت الکترونیک را منحصر به خرید وفروش از طریق اینترنت می‌دانند، در حالیکه این امر فقط بخش کوچکی از تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهد و این مفهوم اکنون گستره وسیعی از جنبه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را در برگرفته است. به سادگی می‌توان هرگونه فعالیت تجاری و مالی بین مؤسسات و افراد را در حیطه الکترونیک گنجاند (سپردانی،1392،ص4). با توجه به پیشرفت‌های زیادی که در زمینه تجارت الکترونیکی به وجود آمده است و همگرایی‌هایی که در جهت جهانی سازی به ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی به وجود آمده، ایجاد هماهنگی با شرایط و فضای تجارت بین‌المللی از الزامات کنونی کشور ما است. یکی از این روندهای جهانی سازی تجارت با توجه به اقتصاد شبکه محور آینده، موضوع انجام فرایند صادرات کالاها و خدمات به صورت الکترونیکی است. با توجه به موارد اشاره شده در برنامه‌های پنج ساله سوم و چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در رابطه با توسعه صادرات غیرنفتی، استراتژی جهش صادرات و گسترش کاربرد فن آوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت در راستای تسهیل تجاری و کاهش شکاف با اقتصاد بین‌المللی و موارد اشاره شده در چشم‌انداز بیست ساله کشور از جمله دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد و رسیدن به اشتغال"، از یک سو و بلوغ الکترونیکی فرایندهای مبادلات و تجارت بین‌المللی در بازارهای، کامل جهانی از سوی دیگر، کشور ایران نیز باید همگام با سایر کشورها، زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای پیاده سازی تجارت الکترونیک در تمام بخش‌ها و زیربخش های کشور را فراهم آورد.

    بنابراین با توجه به شرایط یادشده، یکی از مناسب‌ترین راه‌های بهره برداری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشور و افزایش حجم صادرات و مبادلات خارجی کشور، به کارگیری روش‌ها و ابزارهای نوین انجام مبادلات، بازاریابی و فروش الکترونیکی است. با یک دید سیستمی، استراتژیک و همه جانبه آشکار است که برای دست یابی به چنین توانمندی و قابلیتی در سطح مبادلات جهانی، کشورمان باید بسترهای سرمایه ای، فنی، مدیریتی، حقوقی و قانونی را فراهم کرده و تمام اجزاء و زیربخش های لازم برای الکترونیکی کردن مراحل صادرات و دست یابی به اهداف استراتژی جهش صادراتی را فراهم کند(حسنقلی پور و شریفی،1384، ص 63). زیرا گمرک الکترونیکی عبارت از به کار گیری کسب و کار الکترونیکی در ادارات گمرک جهت تأمین نیازهای اداری و خدماتی‌شان و نیز برای تأمین بهتر نیازهای ذینفعان مشارکت کننده در تجارت و حمل و نقل بین‌المللی و افزایش رقابت تجاری از ترخیص سریع تر کالاها، افزایش درآمد و امنیت و محافظت مرزها می‌باشد(کرباسیان، 1383، ص2).   

     

    1-2 بیان مسئله

    افزایش حجم مبادلات تجاری در سطح جهان حیرت آور و خیره کننده است و تسهیل در امر تجارت جهانی واقعیت گریزناپذیر اقتصاد رقابتی امروزی است و این مهم تحت تأثیر علوم و فناوری‌های جدید محقق خواهد شد (قورچیان و کرباسیان، 1386،ص 52).

    آنچه درگذشته اکثر کشورها در گمرکات به دنبال آن بوده‌اند، وضع موانع تعرفه‌های سنگین و یا غیرتعرفه‌ای بر کالاها به منظور حفظ و توسعه وضعیت اقتصادی کشور بوده است. ولی با بروز تحولات عظیم در عرصه تولید از جمله فناوری‌های پیشرفته در متنوع سازی فرایند تولید و کارخانجات تولیدی به واسطه چندملیتی شدن شرکت‌ها و ادغام‌های بین‌المللی و نیز در زمینه ارتباطات بین‌المللی مانند ایجاد شبکه جهانی، ساخت وسایل ارتباطی بسیار قوی و پیشرفته و درنهایت جهانی شدن اقتصاد و سایر تحولات که باعث شده نام دهکده جهانی در ذهن‌هاخطور کند، گمرکات کشورها نیز متوجه نقش تازه و متحول خود شده و در صدد سازگاری خود با این تغییرات برآمده‌اند (ساعی و نخعی،1388، ص4).

    در چارچوب محیط تجاری امروز، تمرکز دولت‌ها بایستی بر بهبود رقابت‌پذیری تجاری باشد. رقابت‌پذیری تجاری شامل کسب مزیت رقابتی در هزینه، زمان و کیفیت صادرات کشور و نیز افزایش کارایی در ورود نهاده‌های لازم برای صنایع داخلی است. بهبود رقابت‌پذیری تجاری به کسب دیدگاهی جامع از استراتژی کلی توسعه تجاری کشور نیازدارد. استراتژی توسعه تجاری به عنوان رویکردی جامع برای توسعه و بسط جریان‌های پایدار تجاری که در مراحل مختلف توسعه اقتصادی کشور مناسب و کارآمد باشند، تعریف می‌شود. در این میان تسهیل تجاری به عنوان یکی از ارکان و اجزای اصلی استراتژی جامع توسعه تجاری شناخته می‌شود(کرمی،1390،ص35). توسعه صادرات کشور اهدافی را به دنبال دارد که سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌گردد از جمله این اهداف: کمک به صنعتی شدن هرچه بیشتر کشور، ایجاد اشتغال کامل یا کاهش میزان بیکاری، افزایش ارزش افزوده کالاهای صنعتی و بهبود کیفیت کالاهای تولیدی قابل صدور، ارزآوری به جای ارزبری در قبال صادرات مصنوعات، ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و... می‌باشد (حسینی،1391، ص 46). برای این که استراتژی جهش صادراتی کشور با روند معقول و قابل قبولی پیش رفته، و اهداف برنامه‌های جهش صادراتی کشور با توجه به محیط رقابتی جهان امروز تحقق یابند، باید کشور را با توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم برای رقابت در محیط پویا و رقابتی تجارت در سطح جهان مجهز کرد، تا کشورمان بتواند به جایگاه و سهم شایسته خود در مبادلات خارجی دست یابد. یکی از مهم‌ترین توانمندی‌ها که می‌تواند کشور را به سوی کسب یک مزیت رقابتی عمده رهنمون سازد، استفاده از ابزارها، روش‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین است (حسنقلی پور و شریفی،1384، ص 65).

    استفاده از کمرک الکترونیکی در دنیا رو به افزایش است و کشورهای جنوب شرقی قاره اسیا از پیشگامان استفاده از گمرک الکترونیکی بوده‌اند. به طوری که کشورهای مالزی و چین که حجم وسیعی از صادرات و واردات دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. برای سرعت بخشیدن و آسان‌تر کردن تجارت خود، به این سیستم روی آوردند و همچنین در کشورهای دیگر از جمله: سنگاپور، تایوان، ژاپن و... استفاده از این سیستم در حال افزایش است (بوید و هابز[1]،2003،ص196).

    گمرک الکترونیکی سبب صرفه جویی‌های زمانی، مالی و همچنین دقت بالای داده پردازی می‌گردد(رویس[2] و همکاران،2009، ص250). به عبارت دیگر از طریق کوتاه‌تر کردن مدت زمان لازم برای صادرات و واردات و کم کردن تعداد اسناد و هزینه‌های صادرات و واردات، سبب بهبود وضعیت تسهیل تجاری خواهد شد(کرمی، 1390، ص 42).

    بر اساس مطالعات انجام شده و مدارک موجود در گمرک استان گیلان، امور گمرکی مربوط به صادرات و حتی واردات کالا با کندی انجام شود  و امورات اداری مربوطه با توجه به حجم انباشت پرونده‌ها و انبوهی از اسناد و مدارک با تحمیل هزینه‌های زیاد بر گمرک، هدر دادن وقت و.... انجام می‌پذیرد. در حال حاضر چالش‌های متعددی از جمله فقدان زیرساخت فنی، مالی، قانونی، منابع انسانی خبره و عدم یکپارچگی سیستم‌های اجرای گمرک الکترونیکی کشور را تهدید می‌کند که باید برای رفع آن‌ها برنامه ریزی لازم صورت گیرد. الکترونیکی نمودن امور گمرکی از جمله راهکارهای توسعه صادرات مد نظر بوده است و شناسایی پیامدهای آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است. اما اینکه  تا چه اندازه گمرک الکترونیکی باعث افزایش صادرات در استان گیلان شده است و چقدر کار آمد بوده است مشخص نیست و این تحقیق تلاش می‌کند تا اثر این پدیده جدید را بررسی نماید.

     

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    در ادبیات رشد اقتصادی توجهی خاص به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد معطوف شده است. از این رو استراتژی تشویق صادرات به عنوان یک استراتژی موفق مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان باز بر کشورهای درون نگر در رشد اقتصادی پیش خواهد گرفت. بنابراین یکی از مباحثی که در سال های اخیر بسیار مورد توجه محققان و بحث و جدل آن ها قرار گرفته موضوع صادرات و مشکلات مربوط به آن و همچنین نقصان و کمبودهایی است که در این زمینه وجود دارد که بسیاری از محققان یکی از مهمترین مشکلات کشورهای در حال توسعه و جهان سوم را تک محصولی بودن و پی آمدهای منفی و ناگوار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در تجارت بین الملل می دانند (علیپور،1390،ص27).

    افزایش حجم تجارت جهانی در طول چند دهه‌ی گذشته تأثیر بسزایی بر حجم عملیات گمرک در زمینه‌ی ترخیص کالا داشته است. در این ارتباط تأخیر در ترخیص کالاها، بنادر، فرودگاه‌ها و انبارها را با حجم انبوهی از کالاهای ترخیص نشده، متروکه یا رسوبی مواجه خواهد ساخت که باعث افزایش زیان خواب سرمایه می‌شود. در صورتی که گمرکات نتوانند کالاها را به سرعت ترخیص کنند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد (نجفی، 1383، ص2). اهمیت نقش گمرک تا حدی است که میزان سرعت و کارآیی آن به عنوان معیاری برای ارزیابی فعالیت‌های تجارت خارجی هر کشور و یا حتی اقتصاد کلان آن کشور در نظر گرفته می‌شود به همین دلیل اتوماسیون گمرکی جزء حیاتی هر گونه برنامه تسهیل تجارت می‌باشد (الهی و حسن زاده، 1386، ص94).

    از آنجایی که توسعه صادرات یکی از عوامل اساسی توسعه در هر کشوری محسوب می­شود، بنابراین شناسایی عواملی که بر توسعه صادرات اثر می­گذارد از اهمیت خاصی برخوردار است. الکترونیکی نمودن امور گمرکی از جمله راهکارهای توسعه صادرات مدنظر بوده است و شناسایی پیامدهای آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است. به منظور تأمین این انتظارات، بسیاری از ادارات گمرکی مبادرت به بازنگری و تجارت الکترونیکی برای پشتیبانی عملیاتشان استفاده می‌کنند. در واقع امروزه رویه‌های گمرکی بدون به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تجارت جهانی مانع بزرگی محسوب می‌شود. در این تحقیق تلاش خواهد شد از طریق برجسته نمودن نقش پیشرفت‌های تکنولوژی در فرایند گمرک، مسئولان  اقتصادی و گمرکی کشور را متقاعد به استفاده از این پیشرفت‌ها در فرآیند کاری خود نمود.

    بر اساس مطالعات انجام شده و مدارک موجود در گمرک استان گیلان، امور گمرکی مربوط به صادرات و حتی واردات کالا با کندی انجام شود و امورات اداری مربوطه با توجه به حجم انباشت پرونده‌ها و انبوهی از اسناد و مدارک با تحمیل هزینه‌های زیاد بر گمرک، هدر دادن وقت و.... انجام می‌پذیرد. الکترونیکی نمودن امور گمرکی از جمله راهکارهای توسعه صادرات مد نظر بوده است و شناسایی پیامدهای آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

     

    1-4 فرضیه‌های تحقیق

      فرضیه اصلی:

    گمرک الکترونیکی باعث توسعه صادرات می‌شود.

     فرضیه فرعی:

    الکترونیکی نمودن فرآیندهای روزمره باعث توسعه صادرات می‌شود.

    گمرک الکترونیکی باعث ایجاد ارتباطات کارآمد بین دستگاه‌های ذی ربط می‌شود.

    گمرک الکترونیکی باعث اطلاع رسانی به موقع به صادرکنندگان می‌شود.

    گمرک الکترونیکی باعث شفافسازی فعالیت‌ها در امر توسعه صادرات می‌شود.

    Abstract

    Customs as the commercial gateway traditionally have an important role in foreign trade and consequently the economy of countries. Considering the key issue of comparative advantage of growing trade, providing proper ground for the expansion of the world trade is inevitable and this requires customs suitable to the high volume of commodity exchanges. The importance of the Customs’ role is to the extent that its speed and efficiency is considered as a measure for foreign trade activities in each country or even the country's macro-economy; therefore automation of customs is a vital component of any trade facilitation program. In fact, Electronic Customs improves the trade facilitation by shortening the time required for exports and imports and reducing the number of documents and the cost of import and export.

    The purpose of this study is to investigate the role of Customs in export development based on the viewpoints of experts and exporters in Guilan province. The questionnaire employed in this study was developed by the researcher and contained 20 questions with multiple choices based on 5-point likert scale which was used to measure the samples’ knowledge. In order to validate the questionnaire, it was referred to supervisor of the study, professors of the related university department and experts and their comments were applied. Cronbach's alpha was calculated as 0.909 by SPSS software and since it is larger than 0.75, indicates that the questionnaire has the required reliability.

    This is an applied and a survey research based on qualitative data collection. The Inferential tests used in this study included Binomial test for testing hypotheses,multiple regression and Friedman nonparametric ANOVA test to rank the advantages and opportunities of Electronic Customs to facilitate the export of goods and services.

    Key word: Customs, Foreign trade, Electronic Customs, Trade facilitation, Import

     

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 4

    1-2 بیان مسئله. 6

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8

    1-4 فرضیه‌های تحقیق.. 9

    1-5 اهداف تحقیق.. 9

    1-6 سوألات تحقیق.. 9

    1-7 نوع تحقیق.. 10

    1-8  قلمرو تحقیق.. 10

    1-9 استفاده‌کنندگان از تحقیق.. 10

    1-10 تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 11

    1-11 چارچوب نظری تحقیق.. 12

    1-12 مدل مفهومی تحقیق.. 14

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    بخش اول: گمرک

    2-1-1 مقدمه. 17

    2-1-2 تعریف گمرک.. 19

    2-1-3 آرم گمرک جمهوری اسلامی ایران. 20

    2-1-4 بیانیه چشم‌انداز سازمان جهانی گمرک.. 20

    2-1-5 بیانیه مأموریت سازمان جهانی گمرک.. 20

    2-1-6 پیشینه گمرک در ایران. 21

    2-1-7 ساختار تشکیلاتی گمرک.. 24

    2-1-8  نقش و جایگاه گمرک.. 26

    2-1-9 وظایف گمرک ایران. 29

    2-1-10 گمرک و ارتباطات منطقه‌ای و جهانی.. 30

    2-1-10-1  آشنایی با سازمان جهانی گمرک 30

    2-1-10-2 استانداردهای بین‌المللی گمرکی.. 33

    2-1-10-3 مزایای اجرای استانداردهای بین‌المللی گمرکی: 36

    2-1-10-4 کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه گمرک.. 36

    2-1-11 مشکلات و محدودیت‌های گمرکات سنتی در فرآیند صادرات کالا و خدمات... 38

    2-1-12 عملکرد آماری.. 42

    بخش دوم: گمرک الکترونیک

    2-2-1 مقدمه. 46

    2-2-2 تجارت الکترونیکی.. 47

    2-2-2-1 مرکز تسهیل تجارت و تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد: 47

    2-2-3 مدل‌های انتقال داده‌ها در گمرک الکترونیکی.. 49

    2-2-4 آشنایی با فرآیند گمرک الکترونیکی در کشورهای فیلیپین، چین، مالزی و سنگاپور. 52

    2-2-4-1 گمرک الکترونیکی در کشور فیلیپین.. 52

    2-2-4-2  گمرک الکترونیکی در کشور چین.. 52

    2-2-4-3  گمرک الکترونیکی در کشور مالزی.. 53

    2-2-4-4  گمرک الکترونیکی در کشور سنگاپور. 54

    2-2-5  جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری.. 54

    2-2-5-1 ارکان اصلی تسهیل تجاری.. 58

    2-2-5-2 موارد قانون امور گمرکی مرتبط با تسهیل تجاری.. 59

    2-2-6 تعریف آسیکودا 60

    2-2-6-1ویژگی‌های آسیکودا 61

    2-2-6-2  ساختار و مکانیزم اجرای گمرک الکترونیک... 62

    2-2-6-3  آسیکودا در ایران. 65

    2-2-7  مزایای گمرک الکترونیکی.. 67

    2-2-7-1 مزایای گمرک الکترونیکی برای دولت، گمرک و مناطق تجاری آزاد. 67

    2-2-7-2  مزایای گمرک الکترونیکی برای شرکت‌های صادراتی.. 67

    2-2-7-3 مزایای گمرک الکترونیکی در زنجیره تأمین.. 68

    2-2-7-4 منافع گمرک الکترونیکی برای بازرگانان: 68

    2-2-7-5 منافع گمرک الکترونیکی برای ادارات: 69

    2-2-8 چالش‌های اجرای گمرک الکترونیکی در ایران. 71

    2-2-8-1  فقدان زیرساخت‌های فنی.. 71

    2-2-8-2 عدم یکپارچگی سیستم‌ها 72

    2-2-8-3  فقدان زیرساخت‌های مالی.. 72

    2-2-8-4  فقدان زیرساخت‌های قانونی.. 73

    2-2-8-5 فقدان زیرساخت‌های منابع انسانی.. 73

    2-2-9 راهکارهای غلبه بر چالش‌ها 73

    2-2-10 برنامه تحقق گمرک الکترونیکی.. 74

    2-2-11 پروژه‌های اصلاح نظام گمرکی در راستای طرح تحول اقتصادی دولت... 77

    2-2-12 گمرک بندرانزلی و خدمات آن. 81

    بخش سوم: استراتژی صادرات 

    2-3-1 تعریف صادرات... 85

    2-3-2 اهمیت صادرات... 85

    2-3-3 انواع صادرات... 86

    2-3-4 استراتژی توسعه صادرات... 87

    2-3-5 ضرورت تدوین استراتژی اصولی صادرات... 88

    2-3-6 عوامل مؤثر بر استراتژی صادرات... 89

    2-3-7 مزایای استراتژی توسعه صادرات... 92

    2-3-8 توسعه و موانع صادرات... 93

    بخش چهارم: پیشینه تحقیق

    2-4-1 پیشینه‌ی پژوهش... 96

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1 مقدمه. 100

    3-2 روش تحقیق.. 101

    3-3 جامعه آماری.. 101

    3-4 حجم نمونه و روش نمونه‌گیری.. 102

    3-5 ابزار گردآوری داده‌ها 102

    3-6 پرسشنامه. 102

    3-7 روایی پرسشنامه. 103

    3-8 پایایی پرسشنامه. 103

    3-9 آزمون‌های آماری.. 103

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های تحقیق

    4-1 مقدمه. 105

    4-2 توصیف داده‌های تحقیق..................................................................................................... 106

    4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق.. 106

    4-2-2 توصیف متغیرهای تحقیق.. 110

    4-3  تحلیل داده‌های تحقیق.. 115

    4-4 آزمون فریدمن.. 120

    4-5 آزمون رگرسیون چندگانه. 121

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1 مقدمه. 123

    5-2 بحث در نتایج توصیفی داده‌های تحقیق.. 124

    5-3 بحث در نتایج داده‌های تحقیق.. 124

    5-4 نتیجه‌گیری.. 126

    5-5 محدودیت‌های پژوهش... 126

    5-5-1 محدودیت‌های در اختیار محقق.. 126

    5-5-2 محدودیت‌های خارج از اختیار محقق.. 126

    5-6 پیشنهادهای تحقیق.. 127

    5-6-1 پیشنهادهای تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده 127

    5-6-2 پیشنهاد برای محققان آتی.. 128

    پیوست‌های تحقیق................................................................................................................... 129

    ضمایم..................................................................................................................................... 137

    منابع........................................................................................................................................ 165

     

    منبع:

    آذربایجانی، کریم؛ راکی، مولود و رنجبر، همایون؛ تأثیر متنوع سازی صادرات بر بهروری کل عوامل تولید و رشد اقتصادی(رویکرد داده‌های تابلویی در کشورهای گروه دی هشت)، فصلنامه علمی پژوهشی‌های رشد و توسعه اقتصادی،1390، سال اول، شماره 3، صص201-165.

    ابزری، مهدی؛ آیتی، مصطفی؛ آزمون پویایی گمرکات کشور با اجرای نظام آسیکودا، پژوهشنامه بازرگانی، پاییز 1380، دوره 5، شماره20، ص213-239.

    اعرابی، سید محمد؛ آزاد، ناصر؛ اثرات پیاده سازی سیستم آسیکودا بر بخش بازرگانی کشور، پژوهش نامه بازرگانی، زمستان 1382، شماره 29، صص 166 تا 137.

    بهشتیان، محمود؛ گمرک ایران و حقوق مالکیت فکری، نشریه مجلس و راهبرد، در تابستان1390، شماره 66، صص 63 تا 82

    پیروز، علی آقا، خدمتی، ابوطالب، شفیعی، عباس،  بهشتی‌نژاد، سید محمود، کتاب مدیریت در اسلام، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سال 1391

    حسینی، میرزا حسن، مدیریت صادرات و واردات، مرکز انتشارات دانشگاه پیام نور، سال1391

    خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور، چاپ اول، سال 1378

    رازینی، ابرهیم علی و قبادی، نسرین؛ بررسی و تحلیل اثر صادرات بر رشد اقتصادی، وزارت بازرگانی- معاونت برنامه ریزی و بررسی هایداقتصادی، دفتر مطالعات اقتصادی، سال1383، صص17-1

    رحمان، محمدسعید؛ عوامل تعیین کننده در صادرات غیرنفتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، سال1378، صص118-1.

    رنجبریان، بهرام؛ صادقی، امیر؛ غلامی کرین، محمود؛ لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صادرات قطعه سازی خودرو، نشریه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، تابستان 1391، شماره 43، صص 94 _ 79

    ساروخانی، باقر، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی،: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول، سال 1375.

    سرمد، زهرهف بازرگان، عباس، حجاری، الهه، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگه، سال 1391، چاپ بیست و چهارم

    سکاران، اوما، روش‌های تحقیق در مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی، سال1385

    ضرغام، حمید، حاجی محمد امینی، صمد، امکان سنجی خوشه گردشگری در شهرستان بندر انزلی، فصل نامه مطالعات گردشگری، زمستان 1389، شماره 14، ص 123-94

    طیبی، سید کمال؛ عمادزاده، مصطفی و شیخ بهایی، آزیتا؛ نأثیر صادرات صنعتی و سرمایه انسانی بر بهره وری عوامل تولید و رشد اقتصادی در کشورهای عضوOIC، فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسی اقتصادی سابق)، سال1387، دوره5، شماره2، صص106-85.

    علوی آذر، تارا، هفته نامه خبری تحلیلی مجتمع رسانه ای اطلس، بررسی عملکرد و چالش‌های نظام گمرک ایران، سال اول1392، شماره 32، ص 17

    علی پور شیر سوار،حمید رضا؛ کشوری،مارال؛ بی غم آزاد،معصومه؛ ضرورت تدوین استراتژی اصولی صادرات راه سنگلاخ بازارهای صادراتی، نشریه توسعه مدیریت،: تیرماه 1390، شماره 87، از 31 تا 27

    غلامی علی، بررسی و تحلیل آثار فناوری اطلاعات بر بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ ویژه اقتصاد، تابستان 87، شماره 66، ص 188-145

    فتحیان، محمد، مهدوی نور، حاتم،کتاب مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 1389

    فرود، سلماز، نشریه تخصصی امور گمرکی، چشم‌انداز تسهیل تجاری در قانون امور گمرکی، سال پانزدهم 1392، شماره664

    قورچیان، نادرقلی؛ کرباسیان، مسعود؛ بررسی نظام مدیریت سازمان گمرک‌های جهان در قرن بیست و یکم به منظور ارائه مدل مناسب در کشور، پژوهشنامه اقتصادی، تابستان 1386، دوره 7، شماره 25، ص 47-73

    کرمی، میترا؛ جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری، نشریه مجلس و راهبرد، تابستان 1390، شماره 66، صص 62 تا 31

    کلانتری، خلیل، مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیققات اجتماعی-اقتصادی، فرهنگ صبا، سال1388

    گمرک جمهوری اسلامی ایران، پیمان کیوتو فصل هفتم کاربرد فناوری اطلاعات، سال 1378، صص48-2

    مجله گمرک ایران، مبادلات الکترونیکی اطلاعات در تجارات و آسیکودا، شماره 23، ص 8 تا ص21

    مقدسی، علیرضا؛ سازملن و وضایف گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ص11

    نجفی، سید ابوطالب، ضرورت به کارگیری فناوری اطلاعات در گمرکف ویژه نامه همایش بین‌المللی گمرک و فناوری اطلاعات، 20 تیرماه 1383، ص2

    نخعی کمال آبادی، عیسی، ساعی، عبدالرضا، شبیه سازی تأثیر الکترونیکی کردن زنجیره تأمین   بین‌المللی شامل گمرک، در افزایش سطح رضایتمندی مشتریان محصولات الکترونیکی با استفاده از RosettaNet، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، تابستان 1388، شماره 52، ص 185-163.

    نشریه تخصصی امور گمرکی،گمرک الکترونیکی چگونه می‌تواند به تسهیل تجارت کمک کند، سال پانزدهم 1392، شماره663

    وظیفه دوست،حسین؛ زرین نگار،ندا؛ بررسی عملکرد سیاست­های دولت بر روی صادرات شرکتها؛ پژوهشهای مدیریت راهبردی؛ پاییز و اسفند 1388؛ شماره 44؛ ص 47 تا 6

    الهی، شعبان؛ حسن زاده، علیزضا؛ بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، تابستان 1386، شماره 43، ص 93-120.

    Aljarrah, M.A. 2008, "Non-Oil Export Growth and Economic Development in Saudi Arabia: A Simulation Equations Approach", Journal of the Gulf and Arabian Peninsula  Studies, 34 (129), pp. 1-16.

    Bodegraven, Hans Van. 1998. The Role of the World Trade Organization, In: Implication of customs Procedure, Edited by: The World Customs organization and Trade Facilitation, 37-48

    Biljan. Jovanka, Trajkov. Aleksandar, Risk Management and Customs Performance Improvements: The Case of the Republic of Macedonia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 44, 2012, Pages 301-313.

    Commision of European Community (2003); A Simple and Paperless Environment for Customs and Trade, Brussels.p.p 22-35

    Hau l.lee, seungjin, W. 1998. Information Sharing in a Supply Chain. Research Paper Series, No.1549. 1-19

    Hellberg. Roland, Sannes. Ragnvald. Customs clearance and electronic data interchange — A study of Norwegian freight forwarders using EDI. International Journal of Production Economics, Volume 24, Issues 1–2, November 1991, Pages 91-101.

    Henningsson. Stefan, Henriksen. Helle Zinner, Inscription of behaviour and flexible interpretation in Information Infrastructures: The case of European e-Customs. The Journal of Strategic Information Systems, Volume 20, Issue 4, December 2011, Pages 355-372.

    Hezer, D. and Nowak-Lehnman, F. (2006),"What Does Export Diversification Do for Growth? An Econometric Analysis", Applied Economics, 38(15), pp. 1825-1835.

    HM Customs and Excise, 2000. International TradeA Blueprint for the future Customs Environment, May, UK,p 13.

    http://finminnic.in/kelkar/chap3.:customs procedure and Trade facilitation: Basic Reforms.

    Raus. Marta, Flügge.Barbara, Boutellier. Roman. Electronic customs innovation: An improvement of governmental infrastructures. Government Information Quarterly, Volume 26, Issue 2, April 2009, Pages 246-256.

    United Nations (2003).  Trade and Transport Facilition: E-Business and Information Communications Technology Applications, New York, Economic and Social Commission for Western Asia. Pp. 43-44

    UNESCO, (2000). Trade Facilitation and Electronic Commerce as Catalysts for Integration, p.p 129-154.

    UN/ESCAP (2009). Impact of Trade Facilitation on Export Competitveness: A Regional Perspective, United Nations, New York.

    Urciuoli. Luca, Hintsa. Juha, Ahokas. Juha, Drivers and barriers affecting usage of e-Customs — A global survey with customs administrations using multivariate analysis techniques. Government Information Quarterly, Volume 30, Issue 4, October 2013, Pages 473-485.

    Wilson, J. 2003. Trade Facilitation: New Issues in a Development Context, Trade Note, December5, 1-7.

    Wong, A. 2006, E-customs Declaration Milestone Program Update. Rosettanet Global Partner Conference, Tokyo, Japan, 18-19th, p.p. 1-27

    www.irica.gov.ir

    www.iranbc.ir

    www.anzalicustoms.ir

    Zhang, Anming, 2002. Electronic Technology and Simplification of Customs Regulations and Procedures in Air Cargo Trade, Journal of Air Transportation, pp. 87-102.


موضوع پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, نمونه پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, جستجوی پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, فایل Word پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, دانلود پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش سیستم گمرک الکترونیک بر توسعه‌ی صادرات از دیدگاه کارشناسان و صادرکنندگان در استان گیلان

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش تجارت الکترونيک بهمن 1390  چکيده:               يکي از مهمتري

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده محققان بر این باورند که ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، عصری که در آن دانش و اطلاعات ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آیند، دلیل پیدایش این عصر، فناوری های جدیدی است که تحت عنوان فناوری ارتباطات و اطلاعات )فاوا( شناخته می شوند با ظهور این فناوریها و توسعه کاربرد آن ها، سازمان ها و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : تشکیلات و روش‌ها چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در بخش‌هایی از سازمان گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) همانند خیلی از سازمان‌های دیگر، کارکنان دانش را یک عامل قدرت افزا می‌دانند و از انتقال و تسهیم آن امتناع می‌ورزند و سالانه حجم زیادی از تجربیات و دانش با بازنشستگی کارکنان از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( M.A) مدیریت بازرگانی – گرایش بازاریابی چکیده: مشتری از عناصر مهم مورد توجه مدیران هر سازمانی می باشد. حال سازمان هایی می توانند در امور بازاریابی بخصوص بازارگردی دارای مزیت رقابتی باشند که بتوانند نیازهای مشتریان را قبل از درخواست آنان تشخیص دهند. که این تقاضا ها در قالب تقاضای پنهان معرفی می شود. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی به منظور ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." (مدیریت بازرگانی – گرایش بین الملل) چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را برای توسعه ملی کسب و کار الکترونیکی ...

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی - گرایش تحول چکیده با وجود سرمایه گذاری های فراوان انجام شده در زمینه ی کاربری فناوری های اطلاعاتی در عرصه­ی بانکداری، گزارش ها حاکی از آن است که برخی از کاربران باوجود دسترسی به فناوری ها و سیستم­های پرداخت الکترونیک از آن استفاده نمی کنند. در این بین اعتماد و امنیت درک شده توسط مشتریان از سیستم­های پرداخت الکترونیکی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده 1 فصل اول: کلیات تحقیق مقدمه 3 بیان مسأله 5 5 ضرورت واهمیت تحقیق 6 اهداف تحقیق 7 سوالات تحقیق 7 فرضیه های تحقیق 9 روش تحقیق 9 جامعه آماری 10 روش جمع آوری اطلاعات 10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10 قلمرو تحقیق 10 چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق 11 تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها 14 فصل دوم: ادبیات تحقیق مقدمه 20 فناوری اطلاعات ...

ثبت سفارش