پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی

word 6 MB 30862 144
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت بازرگانی  گرایش: بین الملل

    چکیده

    افزایش قدرت رقابت در عرصه تجاری مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و مستمر بمنظور ایجاد تسهیل در تجارت است. عوامل گوناگونی می توانند بر تسهیل تجارت موثر باشند. از این رو، در تحقیق فوق به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت پرداختیم. برای این منظور، پس از بررسی پیشینه موضوع، تعدادی از عوامل شناسایی و بمنظور  رتبه بندی هر یک از آنها، پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آنها در میان مدیران و خبرگان ذی‌ربط، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند در بین عوامل اصلی، محیط کسب و کار، زیرساخت‌های فیزیکی، تکتولوژی اطلاعات و ارتباطات و عوامل اداری- اجرایی به ترتیب دارای بالاترین اولویت‌ها هستند. همچنین مقایسه زیرعامل‌ها نیز نشان داد پیوستن به کنوانسیون‌ها و استاندارد‌های بین المللی، کیفیت زیرساختی گمرک و بنادر، و گسترش استفاده از اینترنت در کسب و کار به ترتیب بالاترین اولویت‌ها را در تسهیل تجارت دارند.   

    کلمات کلیدی: تسهیل تجارت، زیرساخت های سخت و نرم،  توسعه صادرات،   روش AHP

    ) مقدمه

    رشد حجم تجاری یک اولویت شفاف برای دولت ها و پایه اولیه برای دستیابی به رفاه اجتماعی و اقتصادی شهروندان است. مشارکت بیشتر در تجارت بین المللی، از مدت های طولانی به عنوان یک عنصر ضروری در دسترسی به این اهداف تشخیص داده شده است. دولت ها و سازمان های بین المللی در سرتاسر جهان متعهد شده اند که حداکثر تلاش خود را در جهت استقرار یک سیستم تجاری بین المللی گسترده، جهت کاهش تعرفه ها و سیاست آزادسازی تجارت انجام دهند.

    هدف اولیه از تسهیل تجارت، کاهش هزینه های مبادلات و پیچیدگی تجارت بین المللی برای تجار و افزایش محیط تجاری در یک کشور، و در عین حال کارا و نتیجه بخش کردن سطح کنترل دولت است. نقش دو طرفه دولت ها فراهم آوردن تسهیل تجارت-در حالیکه انجام دادن الزامات قانونی در امنیت جاری بسیار مهم هستند- محیط بین المللی را آگاه می سازد.

    یک مبادله تجاری تا زمانی که کالاهای تجارت شده به خریدار تحویل داده نشوند و پرداخت به فروشنده انجام نشود، کامل نمی شود. برای اینکه یک کالا در بازارهای جهانی بتواند همچنان به رقابت بپردازد، هزینه مبادلات تجاری مربوط به آن باید به کمترین مقدار ممکن کاهش پیدا کند. ابزارهای مدیریت زنجیره عرضه، که سعی در مدیریت کل فعالیت های مربوط به تجارت کالا دارند، در این زمینه یک ضرورت هستند. لیکن، آنها باید توسط رویه های موثر در مرزهای ملی کامل شوند تا محتمل هیچ تاخیر غیرقابل پیش بینی و بیش از حد هزینه های اضافی غیرقابل توقع نشوند. بنابراین کامل شدن رضایت بخش یک مبادله، تکیه دارد بر:

    جابجایی کارای کالاها از محل فروشنده به محل خریدار؛

    تطابق کالاها با نیازهای خریدار؛

    مستندسازی تجاری مورد قبول؛

    پیروی از مقررات و تکمیل روالهای مورد نیاز و هرگونه اسناد و رویه های دیگر در زمان عبور از مرز

    تدارکات ضروری برای پرداخت کارا

    این دیدگاه، بطور واضح حوزه تسهیل تجارت را از یک موضوع متمرکز بر رئوس مستندسازی تجاری و رویه های مرسوم، به یک حوزه گسترده تر، شامل جابجایی فیزیکی کالا تبدیل می کند. تجارت بین المللی الزاما مستلزم عبور از مرزها است که می تواند موجب مشکلات فنی و مدیریتی متعددی برای تاجرها شود. بنابراین، کشورها نباید خود را به مقررات و رویه های ملی محدود کنند، بلکه باید با دیگر کشورها جهت دستیابی به هماهنگی، تسهیل و استاندارد سازی بین المللی رویه ها و اسناد، همانند هماهنگ سازی و استاندارد سازی تجارت ملی و اجزای سیستم حمل و نقل، همکاری نمایند (میدری و قودجانی، 1387: 35).

    لیکن، برای رسیدن به رشد قابل توجه ناشی از حجم تجارت و ریسک متعاقب گلوگاه های اصلی در زنجیره های حمل و نقل و در مرزهای ملی، این توسعه ها باید توسط روش های هزیته ای و هزینه های اثربخش تجارت بین المللی تحت حمایت قرار گیرند. تسهیل تجارت بدلیل اینکه در آینده دقیق تر خواهد شد، یک عنصر کلیدی در رقابت و افزایش دهنده حجم تجارت است. جامعه بین المللی هم اکنون توجه زیادی به توسعه گسترده و اجرای شاخص ها و ابزار تسهیل تجارت دارد. هدف از تسهیل تجارت عبارت است از ارائه یک محیط با ثبات، واضح و قابل پیش بینی برای تجارت ملی و بین المللی. ظاهرا˝ باید بر مبنای هنجارها و تجربیات قابل قبول بین المللی ناشی از عوامل زیر، به این اهداف جامعه عمل پوشاند:

    1) ساده سازی تشریفات و رویه ها، 2) استاندارد سازی و رشد زیر ساخت و تسهیلات فیزیکی، 3) هماهنگ سازی قانون ها و مقررات مربوطه (Shujie and Shilu,2009).

     

    1-2) بیان مسئله

     چندین دهه قبل در سال های اولیه برپایی سازمان ملل، دیوید میترانی نوشت «مشکل زمان ما دور نگهداشتن ملت ها از یکدیگر نیست، بلکه چگونه آنها را فعالانه گردهم آوردن است» و همین نکته است که ریشه اصلی چالش کار ما در تسهیل تجارت است (اتاق بازرگانی، 1385). تسهیل تجاری برای اولین بار به صورت رسمی به عنوان مفهوم پذیرفته شده بین المللی در سال 1996در دستور کار نشست وزیران سازمان جهانی تجارت در سنگاپور قرار گرفت و از آن پس به منزلۀ یک هدف تحت همین عنوان در اسناد این سازمان وارد شد. هر چند که پیش از آن تاریخ  نیز بسیاری از مصوبات و توافقات این سازمان عملاً در جهت تسهیل تجاری بوده است. از آنجا که برداشت های مختلفی از واژه تسهیل تجاری وجود دارد، تعاریف مختلفی نیز درباره آن ارائه شده است. مثلاً در مطالعات علمی صورت گرفته در این باره معمولاً مفهوم موسع آن مدنظر قرار می گیرد و محیطی را در برمی گیرد که تجارت در آن صورت می پذیرد؛ و به معنای برقراری شفافیت، استانداردسازی، برقراری هماهنگی با ترتیبات بین المللی و منطقه ای، تقویت فضای قانونی و حرکت به طرف حرفه ای سازی نهادهای تجاری است (مراد حاصل، 1387: 45).

    در دنیای فرارقابتی امروز،  با وجود تغییرات‌ انجام گرفته، همه‌ ما به اهمیت تسهیل تجارت پی برده‌ایم و ضرورت آن‌ را حس می‌کنیم. در فضای پرچالش و البته پرفرصت بین المللی، فضای کسب و کار هر کشوری، یکی از مهم‌ترین عناصر موثر در ایجاد ارزش افزوده است که ضریب بهره وری آن با شاخه‌های متنوع از رفاه اجتماعی  تا اقتدار ملی را در بر می گیرد.

    در جهان امروز تجارت دارای دو وجه داخلی و خارجی است و تجارت خارجی نیز دارای دو وجه صادرات و واردات است. از دید یک اقتصاددان، یک بازار، شامل تمام خریداران و فروشندگانى است که در حال داد و ستد کالاها یا خدمات خاصى هستند. از نظر یک بازاریاب بازار مجموعه تمام خریداران بالقوه و واقعى است که براى یک کالا وجود دارد. و از نظر یک سیاستمدار، بازار محلی برای تامین آرامش جامعه و حفظ تعادل قوا است. تمام جلوه های تجارت از ساده ترین سطح تا پیچیده ترین حالت آن بر مقولاتی همچون خریداران و فروشندگان و تولید کنندگان متمرکز خواهد بود که تحقق کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری تنها و تنها میتواند بر پایه تسهیل فرایندهای میان عناصر بازار و تجارت متکی باشد.

    تسهیل تجارت در بخش صادرات که به افزایش صادرات کشور می انجامد، بالتبع موجب افزایش در تولید داخلی و حمایت از نیروی کار و سرمایه کشور می‌شود ؛ این امر علاوه بر آنکه به استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید کشور می‌انجامد، نیروی کار و سرمایه جدید را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد، البته ممکن است در مواردی نیز به افزایش واردات در قالب سرمایه‌گذاری خارجی و یا واردات برخی کالاها برای انجام تولید داخلی نیز بینجامد.

    ایجاد تسهیلات لازم برای افزایش تجارت کشور موجب توانمندسازی بخش تجاری و بازرگانی می‌شود. توانمندسازی تجاری با شاخصی تحت این عنوان اندازه‌گیری می‌شود. در صورتی که مقدار این شاخص افزایش (کاهش) یابد، به ‌مفهوم بهبود (سختی) در شرایط توسعه تجارت است. در اینجا باید این نکته را متذکر شد که به منظور حفظ و ارتقای شاخص توانمندسازی تجاری در شرایط فعلی که کشور تحت فشارهای کشورهای غربی قرار دارد، ضروری است راه حل مناسبی برای برون‌رفت از این شرایط اتخاذ گردد تا با افزایش صادرات و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی از  فرار سرمایه ها نیز جلوگیری به عمل آید. در کل، تسهیل تجاری از آن جهت حائز اهمیت است که به کشور ها برای حفظ جایگاه و ارتقای رقابت پذیری تجارت شان کمک می کند و این ایفای نقش به دلیل این است که اجرای سیاست های تسهیل تجاری نتایج بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت.

    مطالعات انجام شده نشان می دهد هزینه تسهیل تجاری بخصوص استانداردسازی اسناد و فرایند های تجاری، تنها بین 4 تا 7 درصد کالا های مبادله شده است. همچنین نتایج تحقیقی که به وسیله سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه انجام شد، نشان می دهد عایدات حاصل از اجرای یک نظام تسهیل تجاری اثر بخش، 26/0 درصد تولید ناخالص داخلی اعضای سازمان یعنی رقمی در حدود 45 میلیارد دلار است. تسهیل تجاری از طریق بهبود جریان تجارت با سرعت بخشیدن به فرایند های اظهار و ترخیص کالاها، جاذبه های سرمایه گذاری در کشور ها را افزایش می دهد و به کاهش هزینه های تبادلات تجاری و بهبود رقابت پذیری کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده به وسیله واکتهورست و یاسوئی، در سال 2003، تخمین زده می شود که یک درصد کاهش در هزینه مبادلات تجاری از طریق روش های تسهیل تجاری، بالغ بر 40 میلیارد دلار صرفه جویی در ابعاد جهانی ایجاد خواهد کرد. همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهد اثر قابل ملاحظه ای تسهیل تجاری بر رشد سرانه تولید ناخالص داخلی در کشورهایی است که موفق به اجرای تسهیل تجاری شده اند. در جدول 1-1 تغییرات ایجاد شده در تولید ناخالص داخلی سرانه تعدادی از این کشور ها نشان داده شده است (کرمی، 1390: 37).

     

    جدول شماره 1-1: تاثیر انجام تسهیل تجاری بر رشد سرانه تولید ناخالص داخلی

    کشور

    تغییر در تولید سرانه ناخالص داخلی

    استرالیا

    3. 91

    کانادا

    3. 38

    شیلی

    5. 03

    چین

    6. 78

    کره

    4. 7

    مالزی

    2. 76

    مکزیک

    6. 69

    جدول 1-1: تاثیر تسهیل تجاری بر رشد سرانه تولید ناخالص داخلی (ادامه)

    کشور

    تغییر در تولید سرانه ناخالص داخلی

    سنگاپور

    4. 17

    تایلند

    5. 27

    ایالات متحده آمریکا

    4. 16

     

                              (Source: Wilson and et al, 2003)

     

     همانگونه که در این جدول نشان داده شده، تأثیرات تسهیل تجاری بر تولید ناخالص داخلی سرانه کشور ها حدود76/2 درصد(پایین ترین رقم) تا 69/6 درصد (بالاترین رقم) متغیر بوده است.

    در این بین، استان گیلان با وجود دارا بودن فرصیت های بیشمار از جمله در زمینه کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی و. . .، همچنین مزیت همجواری با دریای خز اما به دلیل مشکلات عدیده در بخش تجارت سهم اندکی از تجارت را در کل کشور به خود اختصاص داده است به طوری که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان های مربوط در 6 ماهه اول سال 1392 تنها 1. 6% از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است (وب سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، 1392).

    از این رو در تحقیق فوق به دنبال عواملی هستیم که بر تسهیل تجارت اثرگذارند. برخی از مهم ترین این عوامل بر اساس مطالعات پیشین شامل: نهادهای تجاری مرتبط (مانند گمرک، تعرفه)، توسعه منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (مانند دستیابی به آخرین تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، گسترش اینترنت در امور کسب و کار، و... )، زیرساخت های فیزیکی (مانند کیفیت زیرساخت های جاده ای، ریلی، ... )، محیط کسب و کار (مانند: شفافیت قوانین، اعتماد عمومی به دولت، ... )، مرز و کارایی حمل و نقل (مانند تعداد مدارک برای صادرات، تعداد روز برای صادرات و... ) شناسایی شدند (Perez and Wilson, 2012: 1301، Duval, 2007). بر این اساس سوال اصلی تحقیق این خواهد بود که عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی و با اهمیت ترین آنها کدامند؟

     

    1-3) اهمیت و ضرورت موضوع

    علاوه بر اینکه تحقیقات انجام شده در اینگونه موضوعات بسیار اندک هستند دلایل دیگری نیز محقق را برآن داشت تا به بررسی دقیق تری به مقوله تسهیل تجارت بپردازد. توجه به تسهیل تجارت به شش دلیل زیر برای کشورها و در مجموع اقتصاد جهانی دارای اهمیت است:

    محصولات بیشتر در سرتاسر جهان فروخته می شوند در حالیکه مونتاژ آنها در یک کشور انجام می شود و اجزای آنها در بسیاری کشورهای دیگر تولید می شوند. هرچه پیچیدگی در زنجیره عرضه افزایش می یابد، تاخیرها و هزینه های ناشی از رویه های کلی کند و ناکارا، بیشتر می شود.

    اعتماد بیشتر به تولید درست به موقع و توزیع درست به موقع، رویه های درست به موقع را به یک موضوع اصلی برای تجارت تبدیل می کند.

    برای مدیریت رشد تصاعدی در حجم تجارت بین مرزی کالاها، رویه ها باید کاسته شوند.

    تجار کوچک و متوسط مخصوصا˝ در کشورهای در حال توسعه، همانگونه که پروفسور ریکاپرو اشاره کرده است: متحمل هزینه ها و تاخیرهای زیاد می شوند. هزینه ها و تاخیرها در صادرات می تواند حتی شرکت های بزرگ را در تعهد مبادله با مشکل مواجه کند. شرکت های کوچکتر با سرمایه و کارکنان کمتر برای مواجهه با این موضوع مدیریتی، در ابتدای راه جهت پیشبرد این فرصت های تجاری هستند. از طرف دیگر، افزایش شرکت های چند ملیتی، پرداخت هزینه های ناشی از تاخیرهای مرزی و موضوعات مدیریتی را آسان کرده است.

    آزادسازی تجارت و کاهش یا حذف متعاقب تعرفه ها، به محدودیت های غیرتعرفه ای و موانع تجربی برای تجارت بین المللی، مخصوصا˝ رویه های گمرکی دست و پا گیر توجه دارد. باید جهت بهره مند شدن از مزایای کامل توافق مذاکره ای این موانع برداشته شوند.

    تصمیمات سرمایه گذاری بسیار مهم، اغلب بر مبنای توانایی کشور برای تضمین یک جریان قابل اعتماد و کم هزینه مواد خام و اجرا در داخل و خارج یک تسهیلات صنعتی هستند. رویه های گمرکی کالا، مخصوصا˝ در زمینه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، به مزایای داخلی تبدیل می شوند.

    همانگونه که ملاحظه می شود، تسهیل تجارت می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. از این رو، توجه به عواملی که باعث تسهیل تجارت می شوند می تواند یکی از موضوعات اساسی در هر کشوری باشد. به همین دلیل در تحقیق فوق بدنبال شناسایی و رتبه بندی عواملی هستیم که در تسهیل تجارت قانونی موثرند تا از این طریق سازمان های ذی ربط دید وسیع تری را کسب نموده و در برنامه ریزی های خود اثر هر یک از عوامل را لحاظ نمایند.

     

    1-4) اهداف تحقیق

    هدف اصلی: شناسایی عوامل موثر در تسهیل تجارت.  

    اهداف عملیاتی پروژه فوق را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

    شناسایی زیر فاکتورهای اثر گذار بر تسهیل تجارت؛

    رتبه بندی عوامل شناسایی شده از دیدگاه خبرگان؛

    ارائه راهکارهای مناسب در جهت تسهیل هرچه بیشتر تجارت.

     

    1-5) فرضیه های تحقیق

    پس از شناسایی عوامل موثر بر تسهیل تجارت فرضیه ها تکمیل شدند. این فرضیه ها بصورت زیرند:

    1. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش موثری در تسهیل تجارت قانونی دارد.

    2. زیرساخت های فیزیکی (بنادر، خطوط ریلی) نقش موثری در تسهیل تجارت قانونی دارد.

    3. محیط کسب و کار نقش موثری در تسهیل تجارت قانونی دارد.

    4. عوامل اداری- اجرایی نقش موثری در تسهیل تجارت قانونی دارد.

     

    1-6) شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق

    تعریف مفهومی- تسهیل تجارت: بر اساس تعریف کمسیون اقتصادی سازمان ملل اروپا، منظور از تسهیل تجاری ساده سازی فرآیندها و رویه های تجارت بین الملل است بگونه ای که این رویدادها تا حد امکان کارآمد تر و ساده تر شوند (UN/ECE, 2003: 15).

    تعریف عملیاتی: میانگین بدست آمده از مجموع پاسخ به سوالات 1 الی 19 پرسشنامه، تسهیل تجارت را می سنجند.  

     

    تعریف مفهومی- زیرساخت های سخت: زیرساخت های سخت در تسهیل تجارت به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) و زیرساخت های فیزیکی که بمنظور حمل و نقل کالاها (مانند: گمرکات، بنادر، راه ها و... ) استفاده می شوند اشاره دارد (Perez and Wilson, 2012: 1296).

    تعریف عملیاتی:  میانگین بدست آمده از پاسخ به سوالات 1 الی 9 پرسشنامه، متغیر زیرساخت های سخت را می سنجد.

     

     تعریف مفهومی- زیرساخت های نرم:  زیرساخت های نرم به محیط کسب و کار (مانند: شفافیت قوانین تجاری، تعرفه ها و... ) و عوامل اداری- اجرایی (مانند: استفاده از کنوانسیون های بین المللی، توسعه منابع انسانی و... ) اشاره دارد(Perez and Wilson, 2012: 1297).

    تعریف عملیاتی:  میانگین بدست آمده از پاسخ به سوالات 10 الی 19 پرسشنامه، متغیر زیرساخت های نرم را می سنجد.

     

     

    مقدمه

    در حالی که نیاز به تسهیل تجارت روز به روز بیشتر می‌شود، ولی هنوز توافق گسترده‌ای برای توضیح تسهیل تجارت وجود ندارد. تمام شرکت‌ها می‌توانند از مزایای تسهیل موثر تجارت بهره‌مند شوند؛ زیرا تسهیل تجارت این مزایا را به دنبال دارد: کاهش نیروی انسانی، کاهش فساد، ریسک تجار/ عدم اطمینان، دسترسی بیشتر به فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های کوچک و متوسط، و افزایش بهره‌وری و رقابت کشور‌ها. تسهیل تجارت، توسعه یک محیط استوار، واضح و قابل پیش بینی برای تجارت‌های ملی و بین المللی را هدف قرار داده است. ظاهرا این امر باید بر اساس هنجار‌های پذیرفته شده بین المللی و تجربیات ناشی از تسهیل کردن برای حذف زوائد، تکرار‌ها و هماهنگ سازی برای تنظیم استانداردها، تجربیات و استانداردسازی‌های ملی و بین المللی برای ارائه فرمت‌های مورد قبول بین المللی برای رویه‌ها و اسناد باشد (ESCAP,2009: 5).

    در این فصل با مرور ادبیات صورت گرفته در خصوص تسهیل تجارت بدنبال شناسایی عوامل موثر بر تسهیل تجارت هستیم. در ادامه فصل پس از بیان مقدماتی در این خصوص به عوامل فوق اشاره شده است.

     

    2-2 مروری بر تسهیل تجارت

    2-2-1 تجارت

    برای واژه تجارت در اکثر واژه نامه ها تعاریف ذیل ارائه شده است: 

    مبادلات اجتماعی: عبارت است از تبادل ایده ها و عقاید و تمایلات.

    مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از یک نقطه به نقطه دیگر است.

     در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای تجارت را به عنوان محور بحث انتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت در ساده ترین نگاه مبادله کالا و خدمات به منظور کسب درآمد است. زندگی انسان مملو از فرآیند های تجاری بوده و تجارت به صورت های مختلف در آن نمود پیدا کرده است. زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه خریداری می کنیم در تجارت شریک و فرآیند های آن درگیر شده‎ایم. درصورتیکه در شرکت وموسسه یا کارخانه ای مشغول به کار هستیم که کالایی را تولید می نماید درگیر یکی دیگر از زنجیره های تجارت شده ایم. صورت های مختلف تجارت فارغ از رویکرد و سیاستی که در پس آنها نهفته است در ویژگی های ذیل مشترکند:

    خریداران: افرادی که با استفاده از پول خود قصد خرید کالا و یا استفاده از خدمات را دارند.

     فروشندگان: افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می نمایند. فروشندگان را می توان در دو گروه عمده طبقه بندی نمود:

    خرده فروشان: کالا و خدمات را مستقیما در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

    عمده فروشان: کالا و خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری قرار میدهند.

    تولید کنندگان: افرادی که کالا و یا خدماتی را تولید می نمایند تا فروشندگان آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به ماهیت خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود. تولید کنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان و خرده فروشان و یا مستقیما به مصرف کنندگان می فروشند (محمدی، 1385: 12).

     

    2-2-2 استراتژی توسعه تجارت

    تجارت جهانی در سال های اخیر دچار تغییرات و نواسانات زیادی شده است. افزایش حجم تجارت، آزادسازی تجاری و کاهش موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای، قوانین جدید تجاری، تغییر الگوها و بازیگران عرصه تجارت، مدل های جدید لجستیکی و زنجیره تامین، توسعه شبکه های تروریستی و جنایی سازمان دهی شده بین المللی، تهدیدات امنیتی و افزایش نگرانی ها نسبت به بهداشت عمومی و مسائل زیست محیطی از جمله عوامل اصلی ایجاد کننده و محرک تغییر در سطح بین المللی بوده اند. در حال حاضر 30 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در حوزه تجاری است و پیش بینی می شود این مقدار تا 2020 به 50 درصد افزایش یابد. در چنین شرایطی، یکی از پیش شرط های لازم برای رشد و توسعه پایدار در اقتصاد رقابتی امروز دنیا، مشارکت بیشتر در حوزه تجارت بین المللی است. پس از مذاکرات انجام شده در اروگوئه، در سال 1994، نرخ تعرفه ها کاهش یافته است و موانع غیر تعرفه ای در مسیر برطرف شدن قرار گرفته اند. در نتیجه، کشورهای در حال توسعه با رقابت بیشتری برای صادرات محصولات خود مواجه می شوند. کشورهای کمتر توسعه یافته در این میان ممکن است در نتیجه موانع موجود در فرآیندهای تجاری خود به حاشیه رانده شوند. بنابراین، فقط با تکیه بر تعرفه ها و امتیازات تجاری ترجیحی، نمی توان به توسعه تجاری دست یافت. بمنظور دستیابی به مزیت رقابتی، هر کشوری باید از طریق اجرای استراتژی ملی توسعه تجاری، محیط بومی مطلوبی را برای تجارت ملی خود ایجاد کند. در چارچوب محیط تجاری امروز، تمرکز دولت ها بایستی بر بهبود رقابت پذیری تجاری باشد. رقابت پذیری تجاری شامل کسب مزیت رقابتی در هزینه، زمان و کیفیت صادرات کشور و نیز افزایش کارایی در ورود نهاده های لازم برای صنایع داخلی است. بهبود رقابت پذیری تجاری به کسب دیدگاهی جامع از استراتژی کلی توسعه تجاری کشور نیاز دارد. استراتژی توسعه تجاری به عنوان رویکردی جامع برای توسعه و بسط جریان های پایدار تجاری که در مراحل مختلف توسعه اقتصادی کشور مناسب و کارآمد باشند، تعریف می شود. در این میان تسهیل تجاری به عنوان یکی از ارکان و اجزای اصلی استراتژی جامع توسعه تجاری شناخته می شود (شکل 2-1) (کرمی، 1390: 34-35).  

    Abstract

    Increasing competitiveness in the business needs careful and continuous planning to facilitate trade.  Various factors can be effective to facilitate trade. Hence, this study tries to identify and rank effective factors on facilitating trade. Therefore, after investigating the history of this subject, a number of factors have been identified and then to rank each of them, after the developing a paired comparison questionnaire, and distributing them among managers and involved experts, analytic hierarchy process has been used. Research results showed that among the main factors, business environment, physical infrastructure, information and communications technology, and executive administrative factors, respectively are in the highest priorities. As well as, comparing sub-factors demonstrated that joining to Conventions and International Standards, infrastructural quality of customs and ports, and expanding the use of internet in business, respectively, are in the highest priorities in trade facilitation.

    Keywords: Trade Facilitation, Hard and Soft Infrastructures, Export Development, AHP

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                           صفحه

    چکیده............................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه........................................................................................................ 3

    1-2) بیان مسئله................................................................................................... 4

    1-3) اهمیت و ضرورت موضوع................................................................................ 7

    1-4) اهداف تحقیق............................................................................................... 8

    1-5) فرضیه های تحقیق......................................................................................... 8

    1-6) شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق....................................................................... 8

    فصل دوم: مبانی نظری  و پیشینه تحقیق

    2-1) مقدمه...................................................................................................... 11

    2-2) مروری بر تسهیل تجارت............................................................................... 11

    2-2-1) تجارت................................................................................................ 11

    2-2-2) استراتژی توسعه تجارت............................................................................. 12

    2-2-3) تسهیل تجارت........................................................................................ 14

    2-2-4) مزایای تسهیل تجارت............................................................................... 17

    2-2-5) هزینه های اجرای تسهیل تجارت................................................................... 19

    2-2-6) وضعیت ایران در شاخص های تسهیل تجارت................................................... 19

    2-2-7) چارچوب استانداردها برای امنیت و تسهیل تجارت جهانی...................................... 23

    2-3) عوامل موثر بر تسهیل تجارت........................................................................... 28

    2-3-1) تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT)............................................................ 28

    2-3-2) زیرساخت‌های فیزیکی............................................................................... 34

    2-3-3) فضای کسب و کار................................................................................... 41

    2-3-4) اداری- اجرایی (عملیاتی)........................................................................... 61

    2-3-4-1) کنوانسیون‌های بین المللی........................................................................ 62

    2-3-4-2) اسناد و رویه‌های ساده اداری.................................................................... 65

    2-3-4-3) توسعه منابع انسانی............................................................................... 67

    2-4) تکنیک های تصمیم گیری اوزان شاخص ها:.......................................................... 67

    2-4-1) روش AHP........................................................................................... 68

    2-4-2) الگوریتم AHP........................................................................................ 70

    2-5) پیشینه تحقیق............................................................................................. 72

    فصل دوم: مبانی نظری  و پیشینه تحقیق

    3-1) مقدمه...................................................................................................... 76

    3-2) روش تحقیق.............................................................................................. 76

    3-3) قلمرو تحقیق:............................................................................................. 77

    3-4) شیوه و ابزار جمع آوری اطلاعات:..................................................................... 77

    3-5) گام های تحقیق.......................................................................................... 78

    3-6) پایایی پرسشنامه.......................................................................................... 78

    3-7) روایی پرسشنامه.......................................................................................... 79

    3-8) جامعه و نمونه تحقیق.................................................................................... 79

    3-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات........................................................................ 80

    فصل دوم: مبانی نظری  و پیشینه تحقیق

    4-1) مقدمه...................................................................................................... 82

    4-2) آمار توصیفی.............................................................................................. 82

    4-2-1) تحلیل خصوصیات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان.............................................. 82

    4-2-2) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق...................................................................... 87

    4-3) آمار استنباطی............................................................................................. 88

    4-3-1) بررسی فرضیه های تحقیق........................................................................... 88

    4-3-2) رتبه بندی عوامل شناسایی شده...................................................................... 91

    فصل دوم: مبانی نظری  و پیشینه تحقیق

    5-1) مقدمه...................................................................................................... 98

    5-2) نتایج تحقیق............................................................................................... 98

    5-3) بحث و پیشنهادات..................................................................................... 100

    5-4) پیشنهادات بمنظور تحقیقات آتی..................................................................... 104

    5-5) محدودیت‌های تحقیق................................................................................. 105

    منابع و مآخذ................................................................................................... 106

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                                         صفحه

    جدول 1-1) تاثیر انجام تسهیل تجاری بر رشد سرانه تولید ناخالص داخلی.......................... 6

    جدول 2-1) تعاریف مختلف از تسهیل تجارت....................................................... 15

    جدول 2-2) مزایای تسهیل تجارت برای دولت و تجار.............................................. 17

    جدول 2-3) مقایسه وضعیت ایران در شاخص های تجارت فرامرزی با الگوهای برتر............ 22

    جدول 2-4) مقایسه وضعیت ایران در شاخص های تجارت فرامرزی با اقتصادهای قابل مقایسه 23

    جدول 2-5) محرک های بیرونی و پیامد های آن بر گمرک ها....................................... 39

    جدول 2-6) رتبه بندی منطقه ای و جهانی شاخص بهبود فضای کسب و کار کشورهای همسایه ایران          44

    جدول 2-7) زیر شاخص های شروع یک کسب و کار کشورهای همسایه ایران در سال های 2004 و 2012         48

    جدول 2-8) زیر شاخص های اخذ مجوز کشورهای همسایه ایران در سا لهای 2006 و 2012 50

    جدول 2-9) زیرشاخص های حمایت از سرمایه گذاران کشورهای همسایه ایران در سا لهای 2006 و 2012         54

    جدول2-10) زیرشاخص های پرداخت مالیات کشورهای همسایه ایران در سا لهای 2006 و 2012          57

    جدول2-11) زیر شاخص های تجارت برو ن مرزی کشورهای همسایه ایران در سا لهای 2006 و 2012  61

    جدول2-12) شاخص ناسازگاری تصادفی............................................................. 71

    جدول 2-13)  مقیاس AHP............................................................................ 71

    جدول 3-1) درصد آلفای کرونباخ...................................................................... 79

    جدول 3-2) عوامل موثر در تسهیل تجارت (پرز و ویلسون 2011 ؛ دووال 2007)............ 80

    جدول 4-1) جنسیت پاسخ دهندگان.................................................................... 83

    جدول 4-2) سن پاسخ دهندگان......................................................................... 84

    جدول 4-3) تحصیلات پاسخ دهندگان................................................................. 85

    جدول 4-4) سنوات شغلی پاسخ دهندگان............................................................. 86

    جدول 4-5) نتایج توصیفی پاسخ به سوالات........................................................... 87

    جدول 4-6) آزمون تی فرضیه اول...................................................................... 88

    جدول 4-7) آزمون تی فرضیه دوم...................................................................... 89

    جدول 4-8) آزمون تی فرضیه سوم..................................................................... 90

    جدول 4-9) آزمون تی فرضیه چهارم................................................................... 91

    جدول 4-10) اولویت بندی عوامل اصلی.............................................................. 92

    جدول 4-11) اولویت بندی زیرساخت های سخت.................................................. 92

    جدول 4-13) اولویت بندی زیرعامل‌های زیرساخت‌های فیزیکی................................... 93

    جدول 4-14) اولویت بندی زیرساخت های نرم...................................................... 93

    جدول 4-15) اولویت بندی زیرعامل‌های محیط کسب و کار........................................ 94

    جدول 4-16) اولویت بندی زیرعامل‌های اداری-اجرایی............................................. 94

    جدول 4-17) وزن نهایی زیرعامل‌ها................................................................... 95

    جدول 4-18) وزن نهایی عوامل........................................................................ 96

    جدول 5-1) نتایج آمار توصیفی شرکت کنندگان....................................................... 99

    جدول 5-2) نتایج فرضیه های تحقیق................................................................. 100

    جدول 5-3) نتایج اولویت بندی عوامل............................................................... 100

     

     

     

    فهرست نمودارها

    عنوان                                                                                                               صفحه

    نمودار 2-1) مقایسه مدت زمان لازم برای واردات و صادرات از سال 2008 تا 2011......... 20

    نمودار 2-2) مقایسه هزینه لازم برای واردات و صادرات از سال 2008 تا 2011............... 21

    نمودار 2-3) مقایسه اسناد لازم برای واردات و صادرات از سال 2008 تا 2011................ 21

    نمودار 2-4) شاخص بهبود فضای کسب و کار کشورهای همسایه ایران در سال های (2012-2006)        43

    نمودار 2-5)  شاخص شروع یک کسب و کار کشورهای همسایه ایران در سالهای (2012-2004)           45

    نمودار2-6) رتبه بندی منطقه ای شاخص شروع یک کسب و کار در سال های 2007 و 2012 46

    نمودار 2-7) شاخص اخذ مجوزهای کشورهای  همسایه ایران در سال های (2012- 2007).. 49

    نمودار 2-8) رتبه بندی منطقه ای شاخص اخذ مجوز در سال های 2007 و2012............... 49

    نمودار 2-9) شاخص حمایت از سرمایه گذاران کشورهای همسایه ایران در سا لهای (2012 – 2007)      52

    نمودار 2-10) رتبه بندی منطقه ای شاخص حمایت از سرمایه گذاران در سا لهای 2007 و 2012 52

    نمودار2 -11) شاخص پرداخت مالیات کشورهای همسایه ایران در سا لهای (2012 – 2007) 55

    نمودار 2-12) رتبه بندی منطقه ای شاخص پرداخت مالیات در سال های 2007 و 2012..... 55

    نمودار 2-13)  شاخص تجارت برون مرزی کشورهای همسایه ایران در سا لهای (2012 – 2007)          58

    نمودار2-14) رتبه بندی منطقه ای شاخص تجارت برون مرزی در سا لهای 2007 و 2012... 59

    نمودار 3-1) گام های تحقیق............................................................................ 78

    نمودار 4-1) نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان................................................. 83

    نمودار 4-2) نمودار دایره ای سن پاسخ دهندگان...................................................... 84

    نمودار 4-3) نمودار دایره ای تحصیلات پاسخ دهندگان.............................................. 85

    نمودار 4-4) نمودار دایره ای سنوات شغلی پاسخ دهندگان........................................... 86

     

     

     

    فهرست اشکال

    عنوان                                                                                                                صفحه

    شکل 2-1) استراتژی توسعه تجاری..................................................................... 13

    شکل 2-2) مدل خرید- انتقال- پرداخت............................................................... 16

    شکل 2-3) ارتباطات توسعه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات....................................... 29

    شکل 2-4) مجاری تاثیرگذاری ICT بر فضای کسب و کار........................................... 30

    شکل 2-5) ارتباط بین استقرار گمرک الکترونیک و شاخص‌های تجارت فرامرزی (مراد حاصل و همکاران، 1385) 32

    شکل 2-6) کارایی فرودگاه ها و بنادر برخی کشورهای آسیایی..................................... 35

    شکل 2-7) عملکرد لجستیکی. 2007................................................................. 36

    شکل 2-8) نقش گمرک ها در ارتقاء صادرات رقابتی................................................ 38

    شکل 2-9) گمرک های مدرن : نظارت خوب......................................................... 40

    شکل 2-10) اصول سیستم تیر(منبع: محمدی، 1385)............................................... 64

    شکل 2-11) اسناد و زمان مورد نیاز برای صادرات و واردات در مناطق مختلف دنیا............. 66

    شکل 2-12) نمونه ی یک درخت سلسله مراتبی...................................................... 69

    منبع:

    منابع و مآخذ

    اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران (1391). بررسی عوامل موثر بر سنجش و بهبود فضای کسب و کار در ایران. http://www. iccim. org

    اشرفی، یکتا و فاطمه فهیمی فر (1390). بررسی شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار با تاکید بر جایگاه ایران. ماهنامه بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی، شماره 11، 42-7.

    بشیری، بهزاد (1385). استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادی. ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 172.

    ساعی، عبدالرضا و عیسی نخعی (1385). نقش گمرک الکترونیکی در افزایش بهره‌وری زنجیره تامین بین المللی با استفاده از مکانیزم‌های اشتراک گذاری اطلاعات. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین.

    کرمی، میترا. جایگاه گمرک الکترونیکی در تسهیل تجاری. نشریه الکترونیکی مجلس و پژوهش. 1390، سال 18، شماره 66، صص 31-62.

    محمدی، اسماعیل (1385). حمل و نقل بین المللی کالا تحت پوشش دفترچه تیر (کنوانسیون تیر 1975) روش کاربردی، نشر کبریا، چاپ اول.

    مراد حاصل، نیلوفر؛ امیر حسین مزینی؛ سید حسین پاریاب.  اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب و کار و تسهیل تجاری (1387). فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،  شماره 14، صفحات 39-63.

    مومنی. منصور، (1387)، مباحث نوین تحقیق در عملیات، تهران: نشر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    میدری، احمد و اصلان قودجانی (1387). سنجش و بهبود محیط کسب و کار. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شعبه واحد تهران، چاپ اول.

    نهاوندیان، محمد (1390). کنوانسیون حمل و نقل بین المللی جاده ای تحت رویه کارنه تیر (1975). ماهنامه اتاق بازرگانی، شماره 5،  ص 15.

    Choucri, N. , Maugis, V. , Madnick, S. , Siegel, M. , & Gillet, S. (2003). Global e Readiness - for what? Massachusetts Institute of Technology (MIT). Retrieved from http://ebusiness. mit. edu.

    Dee, P. , Findlay, and R. Pomfret (2008). Trade Facilitation: What, why, how, where and when? in D. H. Brooks and J. Menon, eds. Infrastructure and Trade in Asia. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar.

    Dennis, A. (2006). The Impact of Regional Trade Agreements and Trade Facilitation in the Middle East North Africa Region. World Bank Policy Research Working Paper 3837, The World Bank, DC. Washington.

    Djankov, S. et al. (2006). Trading on Time. World Bank Policy Research Working Paper. No. 3909. www. doingbusiness. org/documents/ trading_on_time_full_report. pdf

    Doing Business Report (2011). Publication of the World and the International Finance Corporation.

    Duval, Yann (2007) Trade Facilitation beyond the Doha Round of Negotiations,  Asia-Pacific Research and Training Network on Trade Working Paper Series, No. 50.

    Economic Commission for Europe (2002). Trade Facilitation: An Introduction to the Basic Concepts and Benefits (ECE/TRADE/289).

    Felipe, J. , & Kumar, U. (2010). The role of trade facilitation in central Asia: Agravity model. Levy Economics Institute Working Paper No. 628.

    Iwanow, T. & Kirkpatrick. C. (2009). Trade facilitation and manufactured exports: Is Africa different? World Development, 37(6), 1039–1050.

    Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42(3), 279–302.

    Pomfret, Richard and Patricia Sourdin (2010). Trade Facilitation and the Measurement of Trade Costs, Journal of International Commerce, Economics and Policy, 1(1), 145 -63.

    Portugal-Perez, Alberto & John S. Wilson (2012). Export Performance and Trade Facilitation Reform: Hard and Soft Infrastructure, World Development, Vol. 40, No. 7, pp. 1295–1307.

    Shepherd, B. (2010). Geographical diversification of developing country exports. World Development, 38(9), 1217–1228.

    Shepherd, Ben & John S. Wilson (2009). Trade facilitation in ASEAN member countries: Measuring progress and assessing priorities, Journal of Asian Economics, 20 367–383.

    Shujie, Zhang and Zhao Shilu (2009) The Implication of Customs Modernization on Export Competitiveness in China In: Impact of Trade Facilitation on Export Competitiveness: a Regional Perspective. ESCAP Group Publishion.

    Tung, R. L. and Chung, H. F. L. (2010). Diaspora and trade facilitation: The case of ethnic Chinese in Australia. Asia Pacific Journal of Management, Vol. 27 (3), pp. 371-392.

    United Nation. (2008). Trade facilitation beyond the multilateral trade negotiations: Regional practices, customs valuation and other emerging issues. A study by the Asia-Pacific Research and Training Network on Trade. United Nations Publication.

    United Nations Center for Trade and Development (UNCTAD) (1994). Saving one hundred billion dollars annually by the year 2000. Fact Sheet # 5. United Nations International Symposium on Trade Efficiency. 17–21 October. Columbus, Ohio.

    United Nations Centre for Trade Facilitation and Electronic Business (UN/CEFACT) (2005). Recommendation and Guidelines on Establishing a Single Window, Recommendation No. 33, New York and Geneva.

    (UN/ESCAP) (2009). Designing and implementing trade facilitation in Asia and the Pacific. United Nations, Asian Development Bank. Philippines.

    (UN/ESCAP) (2009). Impact of Trade Facilitation on Export Competitiveness: A Regional Perspective, United Nations, New York.

    United Nations Economic Commission for Europe (2003). The Single Window Concept, Geneva.

    Wakelin, O. , & Shadrach, B. (2001). Impact assessment of appropriate and innovative technologies in enterprise development. Retrieved from http://www. enterpriseimpact. www. org. uk/pdf/ICTs. pdf.

    Wille, P. , & Redden, J. (2006). A comparative analysis of trade facilitation selected regional and bilateral trade agreement. Asia-Pacific Research and Training Network on Trade Working Paper Series, 17.

    Wilson, John S. ; Catherin L. Mann and Tsunehiro Otsuki (2003). Trade Facilitation and Economic Development: Measuring the Impact, World Bank Policy Research Working Paper 2988.

    World Bank Doing Business (2010). Reforming through difficult times. http://www. doingbusiness. org/reports/global-reports/doing-business-2010.

    World Customs Organization (WCO) (2005). Customs Capacity Building Diagnostic Framework. http://wcoomdpublications. org/ capacity- building/ the-customs-capacity-building-diagnostic  framework. html? store=english& from _store = French.

    World Customs Organization (WCO) (2008). Strategic Plan 2006/2007/ 2008/2009 and Customs in the 21st Century: Enhancing Growth and Development through Trade Facilitation and Border Security (WCO, 2008).

    WTO Document G/TBT/W/173/Add. 1. 2002. A policy Framework for the facilitation of trade in the fields of standardization and conformity assessment: a toolbox of instruments. 19 April.

    Zakiy, C. (2009). Towards an explicit modeling of trade facilitation in CGE models: Evidence from Egypt, Paris School of Economics Working Paper, Preliminary version.

    Zakiy, C. (2010 a). Towards an explicit modeling of trade facilitation in CGE models: Evidence from Egypt, MPRA Paper, 23353.

    Zakiy, C. (2010 b). A global assessment of the trade facilitation effects: The case of mirage model, Paris School of Economics Working Paper, Preliminary version.

    http://www. irica. gov. ir       (گمرک جمهوری اسلامی ایران)

     http://www. itsr. ir                (موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی)

     


موضوع پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, نمونه پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, جستجوی پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, فایل Word پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, دانلود پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, فایل PDF پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, پروژه درباره پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیل تجارت قانونی

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل چکیده اساس کسب و کار در هر کشوری بر پایه فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95% کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از موانع متعددی در توسعه صادرات بویژه به ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته: مديريت بازرگاني گرايش: بازاريابي بين الملل  سال تحصيلي:1391-1390 چکيده : اين تحقيق با هدف بررسي راهکارهاي جذب سرمايه گذاري و موانع آن در توسعه صنعتي از

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت مالی چکیده: امروزه مخارج تحقیق و توسعه از اهمیت بسیاری در فرایند توسعه و پیشرفت جوامع مختلف برخوردار است. تنها راه بقاء هر سازمان پرداختن به تحقیق و توسعه­ی مداوم است، بنابراین سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه کلید رشد اقتصادی برای هر کشور می­باشد. این پژوهش، ارتباط تحقیق و توسعه بر رشد اقتصادی کشورهای ...

پایان ذنامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته : مدیریت چکیده امروزه تحولات جدید اقتصاد جهانی از جمله نوسان شدید قیمت مواد اولیه، بالارفتن دستمزد نیروی انسانی، افزایش هزینه حمل ونقل، انبارداری و سایر فاکتورهای تولید، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به فکر واداشته است تا برای موفقیت بیشتر در رقابت‌های تجاری، وارد عرصه تولید و تجارت کالاهایی شوند که کمترین میزان وابستگی به ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده: در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت­هایی که رشد اقتصادی را تسریع می­بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست­یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت­ها ایفا می­کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت­های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش فلز چکیده مؤلفه­ های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران صنایع دستی اصلی­ترین سند هویت تاریخی ملت­ها و بخشی از میراث فرهنگی است. از آنجا که صنایع دستی، دارای ویژگی­های چند وجهی است، لذا غیر از جنبه­ های هنری و فرهنگی، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. در شرایط امروز دنیای معاصر، صنایع دستی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش تجارت الکترونيک بهمن 1390  چکيده:               يکي از مهمتري

ثبت سفارش