پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 550 KB 30811 128
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه  تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد 

    رشته: مدیریت بازرگانی              گرایش: مالی

    چکیده

     بانک ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر ملت ایفا می کنند، زیرا بر روی بخش بزرگی از عرضه پول در گردش کنترل دارند. لذا ارزیابی عملکرد مالی و بهره وری بانک‌ها در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. متدها و تکنیک‌های بسیاری جهت ارزیابی عملکرد مالی ایجاد شده است که هر کدام مجموعه ای از شاخص ها را جهت ایجاد توازن در دیدگاه‌های سنتی و تک بعدی به عملکرد مالی معرفی می نمایند. در مطالعه حاضر جهت ارزیابی عملکرد مالی بانک‌های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از شاخص های ارزش افزوده اقتصادی، کیوی توبین و بازده دارایی‌ها به عنوان نماینده عملکرد مالی بانک ها استفاده شده است. بدین منظور عوامل موثر بر شاخص های مذکور از جمله ریسک اعتباری، کارایی عملیاتی ، مدیریت دارایی و اندازه بانک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان داده است که در مدل اول؛ اندازه بانک رابطه مثبت و ضعیفی با بازده دارایی‌ها دارد. همچنین ریسک اعتباری رابطه مستقیمی با بازده دارایی‌ها دارد. کارایی عملیاتی رابطه معکوس با متغیر وابسته دارد و در نهایت مدیریت دارایی رابطه‌ی مثبت و معنی داری با بازده دارایی‌ها دارد. در مدل دوم؛ اندازه بانک رابطه معکوس با کیوی توبین دارد. همچنین ریسک اعتباری رابطه مستقیمی با کیوی توبین دارد. کارایی عملیاتی رابطه مستقیمی با متغیر وابسته دارد و در نهایت مدیریت دارایی رابطه‌ی معنی داری با متغیر وابسته ندارد. در مدل سوم؛ اندازه بانک رابطه مثبتی با ارزش افزوده اقتصادی دارد. همچنین ریسک اعتباری رابطه معکوس با متغیر وابسته دارد. کارایی عملیاتی رابطه‌ی معنی داری با متغیر وابسته ندارد و در نهایت مدیریت دارایی رابطه‌ی مثبت و معنی داری با ارزش افزوده اقتصادی دارد.

    واژگان کلیدی: عملکرد مالی، بورس اوراق بهادار،ارزش افزوده اقتصادی، کیوی توبین، بازده دارایی،مدیریت دارایی،ریسک اعتباری،کارایی عملیاتی،اندازه بانک.

     

    مقدمه

    معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد مالی به دلیل در نظر نگرفتن هزینه سرمایه و نیز استفاده از اطلاعات حسابداری، در معرض انتقادات فراوانی می‌باشند. در طرف مقابل معیارهای جدید مانند ارزش افزوده اقتصادی با لحاظ نمودن هزینه فرصت و سوداقتصادی، معیار بهتری در ارزیابی ارزش ایجاد شده در شرکت‌ها است .برای رفع نارسایی‌های مدل‌های ارزیابی عملکرد مالی که به دلیل استفاده از اطلاعات حسابداری به وجود می‌آید، پژوهشگرانی مانند سوجانن[1] و استیوارت [2]به جستجوی ارائه معیاری جدید برای ارزیابی عملکرد مالی پرداختند. با پیدایش نظریه‌هایی در زمینه سود اقتصادی یا سود باقیمانده، مدل‌هایی به منظور محاسبه سود اقتصادی پیشنهاد شد. در این مدل‌ها، سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات و هزینه سرمایه به عنوان سود اقتصادی یا سود باقیمانده تعریف می‌شود. هدف اصلی بنگاه‌ها، حفظ و افزایش ثروت سهامداران است و ارزش آفرینی برای بنگاه‌ها تنها راه نیل به این هدف تلقی می شود. بنابراین، خلق سود و یا ارزش افزوده اقتصادی را که باعث افزایش ارزش سهام در بازار و بهبود ثروت سهامداران می‌شود، می‌توان عامل ارزش آفرینی بنگاه‌ها تلقی کرد .در مطالعه حاضر جهت ارزیابی عملکرد مالی بانک‌های خصوصی  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از شاخص های ارزش افزوده اقتصادی، کیوی توبین و بازده دارایی‌ها استفاده شده است. بدین منظور عوامل موثر بر شاخص های مذکور از جمله ریسک اعتباری، کارایی عملیاتی ، مدیریت دارایی و اندازه بانک مورد بررسی قرار گرفته است.

    هدف از فصل اول، بیان کلیات پژوهش می باشد، از این رو پس از طرح مسئله به ضرورت و اهمیت انجام مطالعه حاضر پرداخته شده است. در ادامه اهداف و فرضیه های مبتنی بر مدل آورده شده است. و به ارائه مدل  تحقیق و معرفی متغیرها پرداخته شده است. جهت تبیین مدل تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ذکر گردیده است. در نهایت قلمرو پژوهش به لحاظ موضوعی، مکانی و زمانی بیان گردیده است.

     

     

     

    1-2- بیان مسئله

    موضوع ارزیابی عملکرد مالی در سازمان تا آن حد اهمیت یافته است که صاحب نظران دانش مدیریت معتقدند : آنچه را که نتوان اندازه گیری کرد، نمی توان مدیریت کرد. امروزه مدیران بانک ها جهت برنامه ریزی و اداره امور شعب خود نیاز به اندازه گیری و ارزیابی عملکرد مالی شعب دارند تا بتوانند شعب خود را با یکدیگر مقایسه کرده و از نقاط ضعف و قوت آنان آگاه شوند. بنابراین، بانک‌ها، به خصوص بانک‌های دولتی که ازنظرساختاری حجیم هستند و بعضاً مسئولیت گردش وجوه دولت نیز بر عهده آنان است، ارتقاء حتی یک درصد در برنامه‌های بهبودشان، کمک شایان توجهی به امرخدمات رسانی به مردم و هم مدیریت بانک می‌نماید (صالحی و همکاران، 1390). بانک توسعه تعاون آسیایی، بانک توسعه آفریقایی، بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو بانک) و بانک جهانی نیز از شاخص های [3]CAMEL برای سنجش فعالیت  بانک‌ها و موسسات مالی استفاده می کنند (Singhal, 2003). شاخص‌ها مسیر حرکت سازمان‌ها را برای رسیدن به اهداف مشخص می‌کند. نگاه اول در تدوین شاخص‌ها متوجه چشم‌انداز، مأموریت، اهداف کلان، راهبردهای بلندمدت و کوتاه‌مدت ، برنامه‌های عملیاتی و به فعالیت‌های اصلی متمرکز می‌شود. منابع احصاء و اقتباس برای تدوین شاخص‌‌های ارزیابی عملکرد مالی سازمان‌های دولتی، قوانین و مصوبات مجلس و هیات دولت و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین چشم‌انداز بیست ساله کشور و استراتژی توسعه صنعتی کشور می‌باشد. در بخش غیردولتی اساسنامه و برنامه‌های عملیاتی و سهم بازار و هر هدفی که مد نظر سازمان می‌باشد ملاک قرار می‌گیرد (رحیمی، 1385). با توجه به فضای خصوصی سازی و رقابتی برای بانک‌ها، بهبود عملکرد  مالی و ارزیابی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بانک‌های خصوصی در این فضا، از رقبای خود پیشی بگیرند لازم است به صورت مستمر و همچنین با استفاده از شاخص های کارا به ارزیابی عملکرد مالی بپردازند. مسئله اصلی تحقیق حاضر اینست که کدامیک از شاخص‌های ارزیابی مدیریتی معیار بهتری برای ارزیابی عملکرد مالی بانک‌های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از اینرو از سه معیار بازده دارایی (ROA)، کیوی توبین (Tobin’s Q)، ارزش افزوده اقتصادی (EVA) به عنوان نماینده عملکرد مالی بانک‌ها استفاده شده است . زیرا این سه شاخص وجه مشترکی با یکدیگر دارند.به دلیل اینکه هر سه شاخص عملکرد مدیریتی را می سنجند. با توجه به مطالعات انجام شده از شاخص های اندازه بانک (Size)، ریسک اعتباری (CR)، کارایی عملیاتی(OE) و مدیریت دارایی(AM) به عنوان شاخص‌های ارزیابی مدیریتی استفاده شده است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین ارتباط میان شاخص‌های ارزیابی مدیریتی با عملکرد مالی بانک می‌باشد.

    1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    بانک‌ها نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر ملتی دارند. آنها برروی بخش بزرگی از حجم پول درگرش کنترل دارند. بانک های تجاری خصوصی بخش مهمی در نظام بانکداری است (آل کریم وعلم[4]، 2013). تهدیدات و فشارهای ناشی از جهانی شدن و رشد روز افزون موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی در سالهای اخیر بانک‌ها را بر آن داشته برای بقاء و رقابت در بازار با ایجاد مراکز تحقیقات و انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه وضعیت خود در مقایسه با سایر بانک‌ها نسبت به بهبود عملکرد مالی خود در بازار داخلی و خارجی اقدام نمایند (ثریایی و قاروئی آهنگر، 1388). در این راستا ارزیابی عملکرد مالی و بهره وری در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. متدها و تکنیک‌های بسیاری جهت ارزیابی عملکرد مالی ایجاد شده است که هر کدام مجموعه ای از شاخص ها را جهت ایجاد توازن در دیدگاه‌های سنتی و تک بعدی به عملکرد مالی معرفی می نمایند. اما علی رغم تمامی این پیشرفت‌ها در ارزیابی عملکرد مالی، بسیاری از سازمان‌ها همچنان بر شاخص‌های عملکرد مالی سنتی متکی هستند (تنگن و همکاران[5]، 2004). در کشور ما نیز با توجه به روح حاکم بر نظام بانکی دولتی و همچنین اهداف قانون بانکداری بدون ربا، بررسی کارایی نظام بانکی و چگونگی به کارگیری منابع در جهت تحقق این اهداف، از مسائل مورد بحث است. با وجود مطالعات گسترده در زمینه ی صنعت بانکداری در داخل و خارج ازکشور، بررسی کارایی شعب کمتر از کارایی صنعت بانکداری مورد توجه قرار گرفته است و نیز با وجود اهمیت موضوع، مطالعات در این زمینه چندان مورد توجه نبوده است. شاید دولتی بودن سیستم بانکی در سه دهه‌ی گذشته و عدم شفافیت آمار و اطلاعات بانک ها و عدم شفافیت اهداف بانک ها در چهارچوب معیارهای اقتصادی (حداکثرسازی سود) باعث این کم توجهی بوده است (کریمی، 1381) .اما اکنون با توجه به فضای پیش آمده در مورد خصوصی سازی بانک ها و لزوم توجه به افزایش کارایی شعب، انجام  پژوهش هایی جهت تعیین عملکرد مالی شعب لازم و ضروری به نظر می رسد .

    1-4- چارچوب نظری

    چارچوب نظری پایه ای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه می کند. یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینه‌ی تحقیق مشخص شده اند. این متغیرها با مساله تحقیق در ارتباط است. یک چارچوب نظری خوب، متغیرهایی مهم و موثر در شرایط مریوط به مساله ای تعریف شده را شناسایی و نشان می دهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف می کند (خاکی،1389،32). چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی می باشد.  مدل تحقیق حاضر برگرفته شده از مدل مطالعه آل کریم و علم[6] در سال 2013 می باشد. که یک مدل اقتصاد سنجی می باشد و مشتمل بر سه رگرسیون است.

     

     ROA: بازده دارایی

    Tobin’s Q ratio : نسبت ارزش بازار به دفتر

     EVA: ارزش افزوده اقتصادی

     CR: ریسک اعتباری

     OE: کارایی عملیاتی

     AM: مدیریت دارایی

     Size: اندازه بانک

     

     

    شاخص ها ی ارزیابی مدیریتی

    شاخص های عملکرد مالی

    بازده دارایی

    ارزش افزوده اقتصادی

    کیوی توبین

    اندازه

    مدیریت دارایی

    ریسک اعتباری

    کارایی عملیاتی

    ی

     

    شکل 1-1- مدل مفهومی

     منبع: آل کریم و علم ، 2013[7]

    1-5- اهداف تحقیق

    هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. لذا محقق درصدد تخمین رگرسیون چند متغیره می باشد که بتواند به اهداف فرعی زیر نائل آید.

     

    سنجش رابطه میان شاخص های ارزیابی مدیریتی و بازده دارایی ها

    سنجش رابطه میان اندازه بانک و بازده دارایی ها

    سنجش رابطه میان ریسک اعتباری و بازده دارایی ها

    سنجش رابطه میان کارایی عملیاتی و بازده دارایی ها

    سنجش رابطه میان مدیریت دارایی و بازده دارایی ها

    سنجش رابطه میان شاخص های ارزیابی مدیریتی و نسبت کیوی توبین

    2-1-  سنجش رابطه میان اندازه بانک و نسبت کیوی توبین

    2-2-  سنجش رابطه میان ریسک اعتباری و نسبت کیوی توبین

    2-3-  سنجش رابطه میان کارایی عملیاتی و نسبت کیوی توبین

    2-4-  سنجش رابطه میان مدیریت دارایی و نسبت کیوی توبین

    سنجش رابطه میان شاخص های ارزیابی مدیریتی و ارزش افزوده اقتصادی

    3-1-  سنجش رابطه میان اندازه بانک و ارزش افزوده اقتصادی

    3-2-  سنجش رابطه میان ریسک اعتباری و ارزش افزوده اقتصادی

    3-3-  سنجش رابطه میان کارایی عملیاتی و ارزش افزوده اقتصادی

    3-4-  سنجش رابطه میان مدیریت دارایی و ارزش افزوده اقتصادی

    1-6- فرضیه های تحقیق

    در هر تحقیقی، محقق پس از بررسی تجارب مقدماتی درباره جواب‌های ممکن، و سرانجام پس از مشاهده پدیده های مربوط ممکن است برای مسأله مورد نظر یک جواب موقتی تدوین کند. این جواب موقتی که فرضیه نامیده می شود، ممکن است یک حدس مبهم و یا یک جواب بالقوه مستدل باشد. به بیان دیگر، فرضیه یک بیان مبتنی بر حدس یا پیشنهاد موقتی درباره رابطه بین دو متغیر و در واقع همان چیزی است که پژوهشگر به دنبال آن است. بنابر این می توان گفت که فرضیه حدسی است زیرکانه و علمی درباره پیامد پژوهش و درحقیقت پیش نویس قانون علمی و معمولاً همان حکمی است که مقدم بر کاوش علمی است (سکاران، 1381).

    1- رابطه معنی داری میان شاخص های ارزیابی مدیریتی و بازده دارایی ها وجود دارد.

    1-1- میان اندازه بانک با بازده دارایی ها رابطه معنی داری وجود دارد.

    1-2- میان ریسک اعتباری با بازده دارایی ها رابطه معنی داری وجود دارد.

    1-3- میان کارایی عملیاتی با بازده دارایی ها رابطه معنی داری وجود دارد.

              1-4-میان مدیریت دارایی با بازده دارایی ها رابطه معنی داری وجود دارد.

    2-  رابطه معنی داری میان شاخص های ارزیابی مدیریتی ونسبت کیوی توبین وجود دارد.

    2-1- میان اندازه بانک با نسبت کیوی توبین رابطه معنی داری وجود دارد.

    2-2- میان ریسک اعتباری با نسبت کیوی توبین رابطه معنی داری وجود دارد.

    2-3- میان کارایی عملیاتی با نسبت کیوی توبین رابطه معنی داری وجود دارد.

    2-4- میان مدیریت دارایی با نسبت کیوی توبین رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    3-  رابطه معنی داری میان شاخص های ارزیابی مدیریتی و ارزش افزوده اقتصادی وجود دارد.

             3-1- میان اندازه بانک با ارزش افزوده اقتصادی رابطه معنی داری وجود دارد.

    3-2-  میان ریسک اعتباری با ارزش افزوده اقتصادی رابطه معنی داری وجود دارد.

    3-3- میان کارایی عملیاتی با ارزش افزوده اقتصادی رابطه معنی داری وجود دارد.

              3-4- میان  مدیریت دارایی با ارزش افزوده اقتصادی رابطه معنی داری وجود دارد.

     برای بررسی فرضیه های تحقیق هر یک از فرضیه ها دو بار به صورت ضریب کلی و جزیی آزمون می شود. درباره آزمون کلی با شاخص آماره F قضاوت می شود. این آزمون بیان می دارد که رابطه متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته خطی است اگر چنانچه سطح خطای آلفا کوچکتر از 5 درصد باشد و یا آماره محاسبه شده F بزرگتر از آماره جدول بحرانی باشد فرضیه صفر دال بر نبود رابطه خطی، رد شده و فرضیه تحقیق پذیرفته

     می شود. همچنین آماره یا علامت ضرایب نشان دهنده جهت رابطه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته می باشد.

     

    1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

    1-7-1- بازده دارایی‌ها[8]

    بازده دارایی‌ها نشان‌دهنده توانایی مدیریت در استفاده کارا از دارایی‌ها می باشد و بیشتر بر روی بازدهی بخش عملیات متمرکز است. این معیار در کنار معیار نسبت بدهی‌ها (میزان استفاده بنگاه از اهرم‌های مالی) نظام دوپانت را تشکیل می دهند (صحت و همکاران، 1390).

    بازده دارایی ها از تقسیم خالص درآمد به دارایی کل بدست می آید.

    1-7-2- ارزش افزوده اقتصادی[9] 

    ارزش افزوده اقتصادی معیاری است برای اندازه‌گیری مازاد ارزش ایجاد شده به‌ وسیله یک سرمایه‌گذاری یا پرتفویی از سرمایه‌گذاری‌ها (Damodaran, 2000).

    ارزش افزوده اقتصادی بر اساس مازاد بازدهی که توسط سرمایه گذاری‌ها ایجاد شده استوار است. جهت محاسبه EVA کل هزینه سرمایه به کار گرفته شده ،از سود عملیاتی پس از مالیات، کسر می شود.

     

    EVAt=NOPATt – (WACC*CAPITALt-1)

     EVA: ارزش افزوده اقتصادی

    NOPAT : سود عملیاتی پس از مالیات

    WACC : میانگین موزون هزینه سرمایه

    CAPITAL : سرمایه

     

    1-7-3- نسبت کیوی توبین[10]

    نسبت کیوی توبین در اصل بسیار شبیه به نسبت بازار به دفتر می باشد با این تفاوت که توبین در هنگام محاسبه، هزینه جایگزینی دارایی‌های فیزیکی را به جای ارزش دفتری دارایی‌های فیزیکی به‌کار می گیرد. نسبت حاصله به این شکل به‌کار می‌رود که چنانچه نسبت کیوی توبین یک شرکت بزرگتر از مقدار واحد و نیز بزرگتر از مقدار کیوی رقابتی باشد، شرکت مزبور توانایی کسب سود بیشتر از شرکت‌های مشابه را دارا است (همتی و همکاران، 1390).

    نسبت کیوی توبین حاصل تقسیم ارزش بازار بانک به ارزش دفتری آن می باشد.

    1-7-4- ریسک اعتباری[11]

    "ریسک اعتباری" ریسکی است که به موجب آن یکی از طرفین معامله به تعهدات مندرج در قرارداد عمل نکند. به بیان دیگر، هرگاه یکی از طرفین معامله "قرارداد شکنی" کند، هزینه ای از این بابت متوجه طرف دیگر معامله می‌شود که همانا "هزینه جاری" جایگزین نکردن این قرارداد با قراردادی دیگر است (درخشان،1383). در واقع ریسک اعتباری عبارت است از احتمال اینکه بعضی از دارایی‌های بانک خصوصا تسهیلات اعطایی از نظر ارزش کاهش یافته و یا بی ارزش شوند. با توجه به اینکه سرمایه بانک‌ها نسبت به کل ارزش دارایی‌های آن‌ها کم می‌باشد لذا کافی است که درصد کمی‌ از وام‌ها قابل وصول نباشند تا بانک را با خطر ورشکستگی روبرو کند (هنری‌مهر، 1390).

    ریسک اعتباری از تقسیم مقدار ریالی ذخایر برای وام های مشکوک بر کل وام ها بدست می‌آید.

    1-7-5- کارایی عملیاتی[12]

    کارایی به صورت نسبت ستاده به نهاده تعریف می‌شودو مقدار آن همواره کوچکتر از یک است(رضایی و همکاران، 1392).

    کارایی عملیاتی از تقسیم هزینه عملیاتی کل بر خالص درآمد حاصل از بهره بدست می آید.

    1-7-6- مدیریت دارایی[13]

    مدیریت دارایی به فرآیندهای ارزیابی و کنترل ریسک‌های شرکت جهت نیل به اهداف مالی طرح‌ریزی شده اطلاق می‌گردد. این فرآیند شامل فعالیت‌های برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل جریانات، سطوح و ترکیب وجوه کسب شده و همچنین هزینه‌ها و درآمدهای شرکت بوده، با فرآیند کنترل ریسک های مالی و نیل به اهداف مالی درآمیخته است (ایزدی نیا و همکاران، 1390).

    مدیریت دارایی از تقسیم درآمد عملیاتی بر دارایی کل بدست می آید.

    1-7-7- اندازه[14]

    اندازه شرکت در مطالعات متعدد نمایانگر جنبه‌های مختلفی از شرکت است. اندازه شرکت می‌تواند نمایانگر اهرم شرکت باشد. اهرم عبارت از وجود هزینه‌های ثابت در فهرست هزینه‌های شرکت است (شورورزی و پهلوان، 1389)اندازه بانک  با لگاریتم گیری از داریی کل به دست می آید.

    1-8- قلمرو پژوهش

    پژوهش های موجود از دید قلمرو سنجش به سه موضوع تاکید دارند. حوزه مطالعاتی، قلمرو مکانی و بازه زمانی تحقیق حاضر به شرح زیر می باشد:

    1-8-1- قلمرو موضوعی

    قلمرو موضوعی پژوهش، در حوزه عملکرد بانک می باشد.

    1-8-2- قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی پژوهش، شامل بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  می‌باشد.

    1-8-3- قلمروزمانی

    قلمرو زمانی این پژوهش بازه زمانی 1385 تا 1392 می باشد.

    1-9- ساختار تحقیق

    این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است :

     فصل اول : در این فصل پرداختن به تبیین موضوع تحقیق ،بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت ، اهدف ، فرضیه ها و متغیر های تحقیق مد نظر قرار گرفته است .

     فصل دوم : در این فصل سعی شده است به مسئله عملکرد مالی بانک‌ها از ابعاد مختلف نگریسته شود و در پایان ، مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور بررسی شده است.

     فصل سوم : در این فصل به روش تحقیق ، جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق،  معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات، و آزمون های مورد استفاده در فصل چهارم  پرداخته شده است.

     فصل چهارم : در این فصل، داده های استخراج شده از بانک اطلاعاتی سازمان بورس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

    فصل پنجم : در آخرین فصل از فصول پنجگانه این تحقیق ، پس از بیان نتایج حاصله و محدودیت‌های تحقیق ارائه پیشنهاد هایی بر اساس آنها عنوان شده است.

     

    [1] - Suojanen

    [2] - Stewart

    [3] واژه CAMEL یک واژه مرکب از Capital (سرمایه)، Asset (دارایی)، Management (مدیریت)، Earnings (درآمد) و Liquidity (نقدینگی) می باشد.

    [4]- Al Karim and Alam

    [5]- Tangen ,et al

    [6]- Al Karim and Alam

    [7]- Al Karim and Alam

    [8]- Return on Assets

    [9]- Economic Value adds

    [10] - Tobin’s Q ratio

    [11]- Credit Risk

    [12] -Operational Efficiency

    [13] -Asset Management

    [14]- Size

    Abstract

     

    The banks play significant role in economic development of every nation, because they control considerable part of money supply in circulation. Thus, evaluation of financial performance and productivity of the banks have been considered in recent decades. Various methods and techniques have been developed for evaluating financial performance, each of which introduces a collection of indexes for balancing traditional and one-dimensional views toward financial performance. In the current work, in order to evaluate financial performance of  private banks listed in Tehran Stock Exchange, indexes of economic value added, Q Tobin, and return on assets and Tobin were used as representatives of the financial performance of banks. To this end, factors affecting these indexes including credit risk, operational efficiency, asset management and bank size were investigated. Findings indicate that in the first model, there is positive weak relationship between bank size and return on assets. Credit risk is also directly related to the return on assets. Operational efficiency is inversely related to the dependent variable. Finally, there is a significant and positive relationship between asset management and return on assets. In the second model, the bank has an inverse relationship with Q Tobin. Credit risk is also directly related to Q Tobin. Operational efficiency is directly related to the dependent variable and the dependent variable was not significantly related to asset management. In the third model, the bank is positively correlated with economic value added. The credit risk is inversely related to the dependent variable. Operational efficiency has no significant relationship with the dependent variable, and there is positive and significant relationship between the asset management and economic value-added.

    Keywords: Financial performance, stock exchange, economic value add, Q Tobin, return on assets, asset management, credit risk, operational efficiency, bank size .

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                   صفحه

     

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق. 2

    1-1- مقدمه 3

    1-2- بیان مسئله 4

    1-3- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق. 5

    1-4- چارچوب نظری. 6

    1-5- اهداف تحقیق. 7

    1-6- فرضیه های تحقیق. 8

    1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. 9

    1-7-1- بازده دارایی‌ها 9

    1-7-2- ارزش افزوده اقتصادی.. 9

    1-7-3- نسبت کیوی توبین.. 10

    1-7-4- ریسک اعتباری.. 10

    1-7-5- کارایی عملیاتی.. 11

    1-7-6- مدیریت دارایی.. 11

    1-7-7- اندازه 11

    1-8- قلمرو پژوهش... 11

    1-8-1- قلمرو موضوعی.. 11

    1-8-2- قلمرو مکانی.. 11

    1-8-3- قلمروزمانی.. 12

    1-9- ساختار تحقیق. 12

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.. 13

    2-1- مقدمه 14

    2-2- چارچوب نظری. 15

    2-2-1- نرخ بازده دارایی‌ها 15

    2-2-2- نسبت Q توبین.. 15

    2-2-3- ارزش افزوده اقتصادی.. 16

    2-2-4- ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده 16

    2-2-5- اندازه (لگاریتم میزان دارایی) 17

    2-2-6- ریسک اعتباری.. 18

    2-2-7- کارایی عملیاتی.. 18

    2-2-8- مدیریت دارایی.. 18

    2-3- رویکرد خلق ارزش یک سازمان مالی. 18

    2-4- بانک به عنوان یک موسسه مالی. 19

    2-5- مفهوم عملکرد مالی بانک.. 21

    2-6- عوامل موثر بر بهبود عملکرد مالی بانک‌ها 22

    2-6-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات.. 23

    2-6-2- مهارت‌های نیروی انسانی.. 23

    2-6-3- تنوع خدمات بانکی.. 23

    2-6-4-کیفیت خدمات بانکی.. 24

    2-6-5- رضایت مشتریان از کارکنان بانک... 24

    2-6-6- مطلوبیت محیط داخلی بانک... 24

    2-6-7- مطلوبیت محل استقرار مکانی بانک... 25

    2-7- فرآیند تئوریک برنامه ریزی استراتژیک در بانک.. 25

    2-8- استراتژی‌ها در بانکداری. 28

    2-9- اهداف بلند مدت بانک.. 29

    2-10- خصوصی سازی در سیستم بانکی ایران. 30

    2-11-تعریف ارزیابی عملکرد مالی. 30

    2-12- ارزیابی عملکرد مالی بانک ها 31

    2-13- ضرورت ارزیابی عملکرد مالی. 32

    2-14- مدل‌های ارزیابی عملکرد مالی. 34

    2-14-1- مدل‌های حسابداری ارزیابی عملکرد مالی.. 34

    2-14-2- مدل‌های اقتصادی ارزیابی عملکرد مالی.. 35

    2-14-3- ارزیابی کارایی هزینه‌ای در عملکرد مالی بانک... 36

    2-15- ارزش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. 37

    2-16- ارزیابی عملکرد مالی بانک در بورس اوراق بهادار 39

    2-17-تاثیرات بورس اوراق بهاداربر بازارسرمایه 40

    2-18-پیشینه تحقیق. 42

    2-18-1- مطالعات داخلی.. 42

    2-18-2- مطالعات خارجی.. 45

    2-18-3- نقد مطالعات انجام شده 48

    2-19- خلاصه فصل. 51

    فصل سوم: روش انجام تحقیق.. 53

    3-1- مقدمه 54

    3-2- روش کلی تحقیق. 54

    3-3- روش گردآوری اطلاعات.. 55

    3-4- جامعه آماری و حجم نمونه 55

    3-5- روش انجام کار 56

    3-5-1- مرحله اول : تصریح سنجی.. 56

    3-5-2- مرحله دوم : تجزیه و تحلیل داده ها (داده سنجی) 57

    3-5-3- مرحله سوم : روش سنجی.. 57

    3-5-3-1- مدل پانل دیتا 57

    3-5-3-1-1- محاسن استفاده از مدل پانل‌دیتا 58

    3-5-3-1-2- محدودیت های پانل‌دیتا 59

    3-5-3-2- مراحل روش تخمین مدل بوسیله داده های تلفیقی.. 59

    3-5-3-3- روش برآورد. 60

    3-5-3-4-آزمون ریشه واحد در دادههای پانل. 61

    3-5-4- مرحله چهارم : تخمین و استباط آماری.. 62

    3-5-5 مرحله پنجم: نتیجه گیری.. 62

    3-6- خلاصه فصل. 62

    فصل چهارم: تجریه و تحلیل داده ها 64

    4-1- مقدمه 65

    4-2- آمار توصیفی. 65

    4-3- متغیرهای وابسته 65

    4-3-1- بازده دارایی‌ها 65

    4-3-2- کیوی توبین.. 66

    4-3-3- ارزش افزوده اقتصادی.. 67

    4-3-4-آزمون نرمال بودن متغیرهای وابسته. 69

    4-4- متغیرهای مستقل. 69

    4-4-1- ریسک اعتباری.. 69

    4-4-2- کارایی عملیاتی.. 70

    4-4-3- مدیریت دارایی.. 71

    4-4-4- اندازه 72

    4-5- آمار استنباطی. 74

    4-5-1- آزمون ریشه واحد. 75

    4-5-2-تخمین  مدل. 76

    4-6- نتایج آزمون فرضیه‌ها 83

    4-7 خلاصه فصل. 85

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 86

    5-1- مقدمه 87

    5-2- نتایج حاصل از آمار توصیفی. 87

    5-3- نتایج حاصل از آمار استنباطی. 88

    5-4 پیشنهاد های مبتنی بر آزمون فرضیه ها 89

    5-5- محدودیت‌های تحقیق. 90

    5-6- پیشنهاد ها برای پژوهش های آتی. 90

    5-7-تحلیل نتایج. 91

    5-8- مقایسه نتایج تحقیق با سایر مطالعات.. 91

    5-9- خلاصه فصل. 92

    منابع و مآخذ. 93

    پیوست ها 99

    منبع:

    منابع و مآخذ

    1.آرمسترانگ، مایکل(1385). مدیریت عملکرد، ترجمه: سعید صفری و امیر وهابیان، تهران: جهاد دانشگاهی.

    2.احمدپور، هادی (1385). بررسی کارایی سیستم بانکی ج.ا. ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.

    3. احمدی، پرویز و حاج محمد حسینی، مارال (1393). رتبه بندی عملکرد بانک‌های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد ترکیبی FANP و معیارهای تصمیم‌گیری چند شاخصه براساس کارت امتیازی متوازن، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره هجدهم، صص 79-57.

    4.اکرامی، احمد (1380). ارتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمت‌رسانی آنها به مشتری(پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    5.امامی میبدی، علی(1379). اصول اندازه گیری کارآیی و بهره‌وری (علمی – کاربردی)، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

    6.ایزدی‌نیا، ناصر، قندهاری، مهسا، عابدینی، احمد، مرادی، احمد (1390). مروری بر مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها، فصلنامه حسابداری و مدیریت مالی، شماره 8 (ویژه‌نامه هفته پژوهش)، صص 33-16.

    7.بابایی، ب (1386). اندازه گیری و بررسی کارایی در بانک‌های تجاری با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    8 .بنی مهد، بهمن، مرادزاده فرد، مهدی و ناصح، یعقوب (1393). مالکیت شرکت های سرمایه‌گذاری و ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، سال سوم، شماره نهم، صص 168-157.

    9.حسینی مقدم، مریم السادات (1382). بررسی امکان سنجی استقرار بانکداری الکترونیکی در نظام بانکی کشور از دیدگاه مدیران و کارکنان خبره بانکی، نشریه علمی تخصصی روند، شماره‌های 41-40، بانک مرکزی ایران.

    10.حقی، خدیجه، 1392، بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و جریان وجه نقدبا سیاست تقسیم سود، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رشت.

    11.خاکی، غلامرضا، 1387، "روش تحقیق در مدیریت" انتشارات دانشگاه آزاد، چاپ پنجم ، تهران.

    12.خداداد کاشی، فرهاد و حاجیان ، محمدرضا (1392). ارزیابی کارایی هزینه‌ای در صنعت بانکداری ایران طی سال‌های 1386-1380، فصلنامه علمی- پژوهشی، سال هجدهم، شماره 1،صص 24-3.

    13.درخشان، مسعود، 1388، مشتقات و مدیریت ریسک در بازارهای نفت، چاپ اول، تهران.

    14.رستمی،محمد رضا، قاسمی، جواد و اسکندری، فرزانه (1390). ارزیابی مالی بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار (بکارگیری منطق TOPSISدر تحلیل پوشش داده‌ها)، مجله حسابداری مدیریت، سال چهارم، شماره هشتم.

    15.رضایی، فرزین، علی‌کیانی، زهرا، هادی‌زاده میار کلائی، آرش (1393). سنجش کارایی بانک‌های عضو بورس با رویکرد عملیاتی، فصلنامه بورس، شماره 106، صص 68-62.

    16.ریاحی بلکویی، احمد(1381). تئوری‌های حسابداری، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

    17.سکاران ، اوما ، 1387، "روشهای تحقیق در مدیریت" ، تهران ، چاپ ششم ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .

    18.شوورزی، محمدرضا، پهلوان، رحیم (1389). تاثیر اندازه شرکت بر هموارسازی سود، مجله پژوهش‌های مدیریت، شمار0 87، صص 80-69.

    19.صابریان ، سوده (1389). ارزیابی عملکرد بانکداری خصوصی در ایران، تازه‌های اقتصاد، سال هشتم، شماره صد و بیست و هشت، صص 126-120.

    20.صالحی، سید مرتضی، نیکوکار، غلامحسین، محمدی، ابوالفضل و تقی نتاج، غلامحسن (1390). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری (مورد مطالعه: بانک قوامین)، مدیریت بازرگانی: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3، شماره 7، صص 142-127.

    21.صحت، سعید، شریعت پناهی، سیدمجید، مسافری‌راد، فراز (1390). رابطه بازده دارایی‌ها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال نهم، شماره 32، صص 140-121.

    22.صمدی، علی حسین، 1388، روابط کاذب در اقتصاد سنجی ، دانشکده علوم اقتصادی و نور علم ، چاپ اول، تهران .

    23.عباسقلی پور، محسن، 1389، عوامل موثر بر بهبود عملکرد بانک ها، شماره 106،صص 35-24.

    24.فتحی، سعید و عسگرنژاد نوری، باقر (1388). بررسی تاثیر خصوصی سازی بر روی توسعه بازار سهام، فصلنامه بررسی های بازرگانی، شماره 38، صص 93-73.

    25.فضلی، صفر و آذر، عادل (1381). طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیر با استفاده از تحلیل پوشش داده‌ها(DEA) ، دوره ششم، صص 124-99.

    26.کارشناسان، علی و خدایاری، مجید (1392). تجزیه و تحلیل عملکرد و رتبه بندی بانک های ایران با استفاده از نسبت های مالی، اولین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی، تهران11.

    27.ﻛﺮﻳﻤﻲ، ﻣﺠﺘﺒﻲ. (1381)«ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺎراﻳﻲ ﺷﻌﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﻧﻚ ﻛﺸﺎورزی و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ آن (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی اﺳﺘﺎن  ﻫﻤﺪان)». ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ رﺷﺘﻪ اﻗﺘﺼﺎد، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان .

    28.کریمی، مهناز (1385). مدیریت بهینه دارایی‌ها و بدهی‌ها در بانک ها با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی(GP) و روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) ( مطالعه موردی: بانک کارافرین)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء تهران .

    29.گجراتی، دامودار، 1388، مبانی اقتصاد سنجی، مترجم : حمید ابریشمی، جلد اول، چاپ هفتم،تهران .

    30.گلبازخانی پور، گلنار، فاضل یزدی، علی و طحاری مهرجردی، محمد حسین (1392). ارزیابی و تعیین ساختار بهینه منابع و شاخص های عملکرد مالی بانک‌ها با استفاده از رویکرد ناپارامتریک (مطالعه موردی: بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران )، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، سال دوم شماره هفتم، صص 104-85 .

    31.محمدپورزرندی، محمد ابراهیم، البرزی، محمود، حسین زاده لطفی، فرهاد، شهریاری، مجید(1392). ارائه مدلی مبتنی بر خلق ارزش به منظور ارزیابی عملکرد مالی در بانک‌ها و مؤسسات عالی، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره هفتم، صص8-1.

    32.موتمنی، علیرضا، جوادزاده، محمد و تیزفهم، مهدی (1389). ارزیابی عملکرد راهبردی بانک ها، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره1، صص159-141.

    33.مهرآرا،محسن ، فضائلی ، اکبر ،رابطه هزینه های سلامت و رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا(منا)،فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت  ، دوره 12 ،شماره 35 ،سال 1388.

    34.میلانی،سیدعلی(1386 ).سمینار بانکداری اسلامی، دهمین: بررسی مبانی و روشهای اجرایی افزایش کارایی در بانکداری اسلامی.

    35.نجفی، محمد (1384). سنجش کارایی مناطق بانک سپه با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس .

    36.نوفرستی ،محمد ، ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی ، 1378 ، خدمات فرهنگی رسا ، تهران .

    37.وکیلی فرد، حمیدرضا، سعیدی، علی و افتخاری علی آیادی، اکبر (1393). بررسی و تحلیل واکنش‌های رفتاری در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، سال سوم، شماره نهم، صص 240-223.

    38.هانتر، لاری(1385). مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری (یک دیدگاه استراتژیک درباره اثررقابت بر روند مدیریت منابع انسانی)، مترجمین: رحمان پور، لقمان؛ جیرفتی، مریم، فصلنامه بانک و اقتصاد، شماره 75، صص 30-22.

    39. هژبرالساداتی، سید مرتضی (1390). تاثیرات خصوصی سازی از طریق بورس اوراق بهادار بر بازار سرمایه، راهبرد یاس، شماره 28، صص 16و 17.

    40.هژبرکیانی ، کامبیز ، بررسی ثبات تقاضای پول و جنبه های پویای آن در ایران ، 1376 ،تهران ، موسسه تحقیقات پولی و بانکی ، پژوهشکده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .

    41.همتی، حسن، کرامتی فرهود، علی، شیپوریان، سعید، 1390، مدل‌های و روش‌های حسابداری سرمایه فکری، (http://8pic.ir/images/k5ul8kgss6uyku5zr6an.pdf) .

    42.هنری مهر، معصومه، 1390، بررسی ارتباط ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران مرکزی، دانشکده اقتصاد .

    43.یزدانی دهنوی، محسن (1384). مولفه های موثر بر موفقیت بانک ها و موسسات مالی در تجهیز منابع پولی، فصلنامه مدیرساز، شماره 17، صص 78-65.

     

     44. Adams R. B. and Mehran H. (2012) Bank board structure and performance: Evidence for large bank holding companies, Journal of Financial Intermediation , Vol 21, PP.243-267.

    45. Alchian, A. A. and Demsetz, H (1972). "Production Information Costs and Economic Organization"., American Economic Review, Vol. 62, Issue 5, pp. 777-795.

     46. Al Karim, Rashed, Alam, Tamima (2013), An Evaluation of Financial Performance of Private Commercial Banks in Bangladesh: Ratio Analysis, Journal of Business Studies Quarterly, Volume 5, Number 2, pp65-78.  

    47.Bacidore, J. M., Boquist, J. A., Milbourn, T. T. and A. V. Thakor (1997). "The Search for The Best Financial Performance Measure"., Financial Analysts Journal, pp.10-20.

     48. Balsam, Steven and Lipka, Ranald (1998)."Share Prices and Alternative Measures of  Earnings Per Share", Accounting Horizons, pp.234-249.

     

    49.Barberis, Nicholas, Thaler, Richard,(2003)“ASurvey of Behavioral Finance”, Handbook of the Economics of Finance, Elsevier Science B.V.

    50.Bausch A. E., Barbara, W. and Blome, M (2003)."Is Market Value-Based Residual Income a Superior Performance Measure Compared to Book Value-Based Residual Income?"., Working Paper 2003, No. 1. Justus-liebig-Universitat.

    51.Bausch A. E., Barbara, W. and Blome M.,(2003). "Is Market Value-Based Residual Income a Superior Performance Measure Compared to Book Value-Based Residual Income?", Working Paper 2003, No. 1. Justus-liebig-Universitat,

    p. 2.

    52.Chen, S. and J. L. Dodd (2001). "Operating Income, Residual Income and EVA(TM):Which Metric Is More Value Relevant?"., Journal of Managerial Issues, Vol. 13, Issue 1, pp.65-87.

    53.Choudhary, Vikas and Tandon, Suman (2010).PERFORMANCE  EVALUATION OF PUBLIC SECTOR BANKS IN INDIA,Vol.1, Issue.1, Issn. 2229-4104.

    54.Cross, K. & Lynch, R.,(1991). Measure up Yardsticks for Continuous Improvement.

    55.Dearden, J. (1987). Performance mesurement.Harvard Business Review.sept-oct. 84-88.

    56.Drack, l, and J.B. Hall, Maximilian (2003) "Efficiency in Japanese Banking: An Empirical Analysis", Economic Research Paper, No. 25/00.

    57.Eccles, R. G. (1991). Performance measurement manifesto. Harvard Business Review.jan-feb. 131-137.

    58.El-Mashaleh., Rababeh, S., Hyari, K. (2010).Utilizing data envelopment analysis to benchmark safety performance of construction contractors. International Journal of Project Management, 28: 61-67.

    59.Firth ,M., Stephen X. G., and Liwei S., (2013) Cost of government and firm value, Journal of Corporate Finance ,Vol.21 PP. 136–152.

    60.Fisher, J.D.M., Peters, R.,( 2010). Using stock returns to identify government spending shocks. Econ. J. 120, 414–436.

    61.Hendriksen, E. and M. F. Van Breda (1992). Accounting Theory. 5th ed. New York:IRWIIN, p. 408.

    62. Hiss, C. and P. Phan (1991). "CEO Tenure as the Terminant of CEO Pay", Academy of Management Journal, Vol. 34, Issue 3, pp. 707-717.

    63 .Jennings , Ross, Mark, J. Le Clere and Thompson, Robert B.,(1997). "Evidence on The Usefulness of Alternative Earnings Per Share Measures", Financial Analysts Journal, Vol. 53, No. 6, pp.36-46.

    64 .Johnson H.T, Kaplan R.S (1987). Relevance Lost – The Rise and Fall of Management Accounting, Harvard Business School Press, Boston, MA.

    65. Jensen, M. C. and K. J. Murphy (1989). "Performance Pay and Top-Management Incentives"., Journal of Political Economy, Vol. 98, No. 2, pp. 225-262.

    66. Kumar, Mukesh, Charles, Vincent, (2012), Evaluating the performance of Indian banking sector using data envelopment analysis during post-reform and global financial crisis, CENTRUM Católica’s Working Paper Series, No. 2012-09-0007.

     67. Ilieva, I.S. (2003), Efficiency in the banking industry: Evidence from Eastern Europe, Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the department of economics, New York, Fordham University.

    68.Mostafa, M. (2009).Modeling the efficiency of top Arab banks: A DEA–neuralnetwork  approach.Expert Systems with Applications. 36: 309–320.

    69.Pepiot, G., Cheikhrouhou, N., Furbringer, J.-M., & Glardon, R. (2008). Afuzzy approach for the evaluation of competences. International Journal of Production Economics, 112(1), 336-353.

    70.Qayoumi, M. H. (2000). Benchmarking and organizational change. Alexandria, VA:APPA: The Association of Higher Education Facilities Officers.

    71.Ruiz-Mallorqu , M,V,. and Santana-Martin, D, J.(2011) Dominant institutional  owners and firm value, Journal of Banking & Finance , Vol,35 PP. 118–129.

    72.Secme, Y. N., Bayrakdaroglu, A., & Kahraman, C. (2009), " Fuzzy Performance Evaluation in Turkish Banking Sector using Analytic Hierarchy Process and TOPSIS", Expert System with application,Vol. 36, pp. 11699-11709.

    73.Singhal, S.,(2003), Internet Banking-The Second Wave, New delhi: Tatamcgraw-hill Publishing Company Limited.

    74.Siriopoulos, C., Tziogkidis, P. (2010). How Do Greek Banking Institutions React After Significant Events? A DEA Approach, Omega Journal, Special Issue in Empirical Research in the EU Banking Sector and the Financial Crisis, 38: 294-308.

    75.Stewart, G. B.(1991). The Quest for Value: A Guide for Senior Managers, (New York: Harper Business Publisher), pp.22-66.

    76.Tyrone, T., Lee, C.C., Chiu. (2009). Application of DEA in analyzing a bank’s operating performance. Expert Systems with Applications. 36: 8883–8891.

    77.Wang, G., Huang, S., & Dismukes, J. (2004), "Product-Driven Supply Chain Selection Using Integrated Multi-criteria Decision- Making Methodology", International Journal of Operations and Production Management, 91, 1-15.

    78.Wang,Ying-Ming;Luo,Ying; (2006). DEA efficiency assessment using ideal and anti-ideal decision making units, Applied Mathematics and Computation,Vol.173, pp.902-915.

    79.Wu,Tzeng,Chen. (2009)." A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard",Expert Systems with Applications Vol.36, pp.10135–10147.

     


موضوع پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد مالی بانک های خصوصی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده عنوان پایان‎نامه بررسی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران این تحقیق به بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است .به این منظور تعداد 59 شرکت در طی دوره زمانی 1386-1390 انتخاب گردید. در این ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: در این مقاله به دنبال پیش بینی و ارائه راهکاری برای یافتن ارزش افزوده اقتصادی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم. مبنای پیش بینی های انجام شده در این پژوهش اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده است. داده های مورد استفاده نیز داده های بین سال های 1382 الی 1387 است. پس از انجام محاسبه های لازم با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی (M.A) گرایش: مالی چکیده فعالان بازار سرمایه و ذینفعان شرکت های عرضه کننده سهام به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند از طریق آن شرکت های مشابه را مقایسه نمایند و بر این اساس و با در نظر گرفتن هدف از سرمایه گذاری سهام مورد نظر را انتخاب نمایند. بنابراین طراحی مدل ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت های بیمه به عنوان یکی از ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: کسب بازدهی مازاد بر بازدهی بازار با درنظر گرفتن سایر شرایط مانند ریسک یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در تصمیم­گیری ها و برنامه­ریزی­های مالی می­باشد. در واقع حداکثرکردن سود و بازده سهامداران با مدیریت بر منابع و مصارف و با اجرای سیاست­های صحیح از وظایف و اهداف مدیریت مالی می­باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

ثبت سفارش