پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل)

word 2 MB 31165 125
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت MBA

     

    چکیده

    این پروژه با هدف بررسی محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی پورتر در شرکت لبنی دوشه هراز آمل انجام گردیده است.وضع رقابت در یک صنعت به پنج نیروی اساسی بستگی دارد. قدرت مشترک این نیروها،سود نهایی با لقوه هر صنعت را تعیین میکند. قدرت مشترک نیروها ممکن است برای همه روشن باشد لیکن برای مقابله با آن ها استراتژیست ها ی صنعت لبنیات باید به عمق رفته ومنابع رقابت را تجزیه و تحلیل نمایند. جامعه آماری این تحقیق که  به صورت نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شده است،20نفر می باشند. داده ها بعد از جمع آوری از طریق پرسشنامه، با استفاده از نرم افزارspss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ﺑﺮ اﺳﺎس نتایج، بین هر یک از نیروهای پورتر با میزان فروش وسهم بازار شرکت رابطه معناداری پیدا شد همچنین تاثیر قدرت چانه زنی خریداران نسبت به دیگر نیروها بیشتر میباشد لذا استراتژیستهای شرکت باید بر  قدرت چانه زنی خریداران تمرکز بیشتری داشته باشند.

    کلمات کلیدی:

    استراتژی، محیط رقابتی، صنعت لبنیات، مدل پنج نیروی مایکل پورتر، دوشه هراز آمل

     

    فصل اول:مقدمه وکلیات تحقیق

    مقدمه:

    در محیط متغیر امروز، برای حضور ورشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقیب مزیت رقابتی داشت. محصولات برجسته، فناوری پیشرفته ومانندآن، اگر در خلق مزیت رقابتی موثر نباشند،هیچ اثری در موفقیت شرکت نخواهند داشت وراهبرد، رویکردی است که به دنبال خلق مزیت رقابتی است. رقابت پذیری یکی از مفاهیم مهم و کلیدی می باشد که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران مدیریت،  اقتصاد و تجارت بین الملل را به خود جلب نموده است و برای آن تعاریف بسیاری از دیدگاه های گوناگون ارائه شده است.یکی از الگوهای مورداستفاده برای تجزیه و تحلیل محیط رقابتی در یک صنعت با هدف تدوین استراتژی لازم، مدل پنج نیروی پورتر است. اساس این استراتژی بر رقابت مبتنی است. تلاش برای کسب سهم بیشتر در بازار رقابت، تنها در حرکت‌های رقبا متجلی نمی­شود بلکه رقابت در یک صنعت، ریشه در اصول اقتصادی و نیروهایی رقابتی دارد که فراتر از رقبا هستند.مشتریان، عرضه کنندگان مواد اولیه، نورسیدگان بالقوه و کالاهای جانشین، همگی عوامل رقابتی هستندکه ممکن است برحسب نوع رشته صنعتی، کم­و­بیش برجسته و فعال باشند.

    امروزه رقابت به یکی از مباحث مهم در حوزه فروش وبازاریابی تبدیل شده ودر دستور کار اصلی شرکت ها قرار گرفته است. در یک رقابت سالم، بهبود مستمر فرایندها وروشها، هزینه ها را کاهش داده و کیفیت محصولات و خدمات را دائما افزایش میدهد. سازمان های غیر رقابتی در چنین شرایطی ناگریز از ایجاد تحول در ساختار خود یا خارج شدن از صحنه کسب وکار هستند. بنابراین تحلیل رقابتی نه تنها در تدوین راهبرد کسب وکار بلکه در زمینه تامین مالی شرکت ها، بازاریابی، تحلیل امنیت وبسیاری حوزه های تجاری دیگر نیز موثر است. چنین تحلیلی، چارچوبی جامع از تکنیک های تحلیلی ارائه داده و به شرکت این توان را می دهد که صنعت حوزه فعالیت خود را به طور کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد وسیر پیشرفت ان را در آینده پیش بینی نماید، رقبا را بشناسد وموقعیت خود را بهتر درک کند.

    بسیاری از محققان جهت توجیه و تفسیر رقابت‌پذیری و عوامل مؤثر بر آن، نظریه و مدل‌هایی را عرضه داشته اند و عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری را دسته بندی کرده و در قالب مدلهایی ارائه کرده اند. این نظریه‌ها و مدل‌ها نیز از تنوع نسبتا زیادی برخوردارند.

    در کتاب رقابت برای آینده ،گری هامل و سی. کی. پراهالد [1]، (1994 ) رویکردی نوین را در قبال استراتژی مطرح می‌نمایند. آنها مفهوم صلاحیت‌های محوری سازمانی را معرفی نموده و پیشنهاد می‌نمایند که سازمان‌ها این روش را امتحان کنند تا بتوانند بهتر از دیگران عمل نمایند. آنها با ذکر تجارب گذشته، خطر از دست دادن مزیت رقابتی را خاطر نشان می‌سازند و بر اهمیت رها کردن تصورات سازمانی و تدوین یک نگرش پویا درباره‌ آینده تاکید می‌کنند.[5]

    آنها «توانمندی‌ها (صلاحیت‌های) محوری» را به عنوان یادگیری جمعی در سازمان و به ویژه هماهنگی مهارت‌های تولیدی متنوع و ادغام جریان‌های مختلف تکنولوژیکی تعریف می‌کنند.
    هامل و پراهالد از سازمان‌ها می‌خواهند تا به توانمندی‌های محوری خود بنگرند و تحلیل کنند که از چه طریق می‌توانند بهتر عمل کنند ودر محیط رقابتی بر رقبا فائق آیند. آنها با ارزیابی سازمان به عنوان سیستمی از فعالیت‌ها و مجتمع‌های ساختمانی، این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند:

    • انجام فعالیت Xتا چه حد باعث پیشرفت محصول نهایی برای مشتری می‌شود؟

    • آیا فعالیت Xامکان دستیابی به طیفی از کاربردها و بازارها را فراهم می‌آورد؟

    • اگر ما قدرت فعالیت Xرا از دست بدهیم، چه بر سر قدرت رقابتیمان خواهد آمد؟

    • چه قدر برای دیگران مشکل است تا از فعالیت Xتقلید و با ما رقابت کنند؟

    به منظور درک قدرت بالقوه‌ای که توانایی‌های محوری می‌آفرینند، افراد سازمان باید بازارهای جدیدی را ذهن خود مجسم کنند و این توانایی را داشته باشند که با پیشبرد رقابت، به این بازارها دست یابند. یکی از کلیدهای توانمندی‌های محوری و رقابت اثربخش، فرآیندی است که از طریق آن، سازمان به تصورات خود جامه‌ عمل می‌پوشاند.]5[

    در ابتدای دهه‌ 1980، مباحث هامل، تحت عنوان توسعه‌ سازمانی، دیگر مبتنی بر عوامل استراتژیک نبود بلکه مبتنی بر بالندگی بود. شرکت‌ها به دنبال این بودند که از طریق کاهش و تعدیل نیروها، مهندسی مجدد[2] ومدیریت کیفیت جامع[3]، به شرایط بهتر دست یابند و هدف آنها نیز این بود که به بهترین روش‌ها دست پیدا کنند تا دیگران از آنها تقلید نمایند. نتیجه‌ همه‌ این پیشرفت‌های بالنده، کاهش هزینه‌ها به نقطه‌ای بود که دیگر جایی برای سود بردن باقی نمی‌گذاشت.


     
    به گفته آنها عوامل مختلفی وجود دارند که ماهیت رقابت را تغییر می‌دهند. این عوامل عبارتند از:

    حذف نظارت دولت و خصوصی‌سازی -1

    2-تقسیم شدن، تجزیه شدن و افزایش تعداد تازه‌واردها به صنایع

    تغییر انتطارات مشتریان بر اساس قیمت، کیفیت و خدمات -3

    توسعه‌ مستمر تکنولوژیکی به ویژه از طریق اینترنت -4

    5-تغییر مرزهای کنترل و اقتدار به این دلیل که نیروی کار پراکنده‌تر شده، از قدرت بیشتری برخوردار گردیده و دیگر لایه‌لایه نیست.

    6-تغییر در وفاداری، به این دلیل که؛ مردم به، با ارزش‌ترین و در عین حال مصرفی‌ترین دارایی تبدیل شده‌اند. 

    7- کاهش ارزش تجربه، بدان دلیل که تغییرات زیربنای آینده هستند[5]

    اما در این میان مدل پنج نیروی مایکل پورتر از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. رقابت موجود در بازار های امروز با گستردگی وتنوع بالاتری در مقایسه با  گذشته روبروست. بسیاری از شرکت ها در این محیط در تلاشند تا با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب به کسب مزیت رقابتی نایل گردیده وبا افزایش میزان رقابت پذیری محصولات خود، موجبات رشد وپیشرفت شرکت را فراهم سازند. پورتر راهبرد، تجارت و اقتصاد را به هم پیوند داد. مدل پنج نیروی رقابتی پورتر شهرت جهانی دارد.

    1-2-تعریف مسئله:

    امروزه صنایع غذایی، یکی از مهم ترین وگسترده ترین صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهانی میباشد. رشد روز افزون جمعیت، متنوع شدن سلایق مصرف کنندگان، افزایش اهمیت سلامت محصولات غذایی، تغذیه سالم به عنوان عامل پیش گیری از بروز بسیاری از امراض، برجسته تر شدن نقش مواد غذایی در زندگی بشر امروز می باشد.

    شیر وفرآورده های آن، به عنوان یکی از مهم ترین مواد غذایی به شمار می آید. محصولات لبنی تامین کننده بخش قابل ملاحظه ای از انرژی مورد نیاز روزانه انسان بوده ومصرف این محصولات میتواند ضامن سلامت جسمی وطول عمر آدمی باشد. باتوجه به نقش این محصولات در زندگی انسان، هر فعالیتی که به نحوی بر فرآیند تولید وتامین انها موثر باشد، حائز اهمیت است وباید به شکل مناسبی مورد تحلیل قرار گیرد.

    بنابراین در این تحقیق سعی شده که وضعیت صنعت لبنیات با نگاهی جامع ومفید مورد ارزیابی وتحلیل قرار گیرد تا در نهایت تصویری دقیق وکاربردی از وضعیت موجود به خواننده منتقل گردد. در این راستا با استفاده از روشی که مایکل پورتر در مدل رقابتی خود ارائه میدهد به بررسی ابعاد وجنبه های صنعت پرداخته و هر یک را مورد تحلیل قرار میدهیم.

    مدل پنج نیروی پورتر نوعی ابزار راهبردی ودرون سازمانی است که جهت تجزیه وتحلیل میزان جذابیت (ارزش) ساختار های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل بدون شک یکی از متداول ترین ابزارهای راهبردی تجاری است و بارها کارایی خود را به اثبات رسانده است.

    در شیوه تجزیه وتحلیل رقابتی پنج نیروی پورتر، با پنج نیروی رقابتی اصلی سروکار داریم که عبارتند از:

    1- رقابت میان رقبای فعلی: آیا رقابت شدیدی بین رقبای فعلی وجود دارد، ایا همه رقبا در یک سطح قرار دارند ویا بعضی قوی تر هستند.

    2- قدرت چانه زنی خریداران: موقعیت خریداران چگونه است وایا میتوانند با همکاری یکدیگر حجم بزرگی سفارش دهند.

    3- قدرت چانه زنی تامین کنندگان:موقعیت فروشندگان مواد اولیه چگونه است،چند تامین کننده بالقوه در بازار وجود دارد وایا بازار انحصاری است و تنها چند تامین کننده خاص، بازار را در اختیار دارند.

    4- ورود تازه واردها ورقبای بالقوه:تازه واردها برای ورود به بازار رقابت با چه موانعی روبرو هستند وآیا به راحتی می توانند به رقیب تبدیل شوند.

    5- تهدید محصولات و خدمات جایگزین: آیا محصولات و خدمات جدید به راحتی جایگزینی محصولات وخدمات فعلی میشوند واز نظر قیمتی با آنها قابل رقابت هستند.

    1-3- فرضیات مساله:

    1- قدرت چانه زنی خریداران با میزان فروش وسهم برندشرکت رابطه دارد.

    2- قدرت چانه زنی تامین کنندکان با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد.

    3- تهدید تازه وارد های صنعت با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد.

    4- تهدید کالاهای جایگزین با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد.

    5- شدت رقابت با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد.

     

     

     

     

    1-4-هدف از اجراء :

    هدف از اجرای این پروژه، بررسی و تطبیق الگوی پنج نیروی پورتر در صنعت لبنیات ونیروی موثر در محیط رقابتی ان میباشد وبدین منظور سعی خواهد شد:

    اولا: شرکت لبنی دوشه هراز و محیط رقابتی که در ان قرار دارد به طور دقیق مورد مطالعه قرار گیرد.

    ثانیا: تحلیل وارزیابی محیطی از نیروهای موثر موجود در صنعت بر روی این شرکت ارائه گردد که در نهایت با توجه به نقاط قوت و ضعف قابل بهبود شرکت دوشه هراز راهکاری جدید و استراتژی مناسب جهت حفظ و افزایش سهم برند شرکت ارائه گردد.

    1-5-توجیه ضرورت انجام طرح :

    امروزه، دیگر صرفاً درک مشتریان کافی به نظر نمی‌رسد. به دلیل حجم بالای تولید محصولات، با تنوع بالا و ویژگیهای منحصر به فرد توسط شرکتها، شرکت‌ها هیچ چاره‌ای ندارند جز این که «فعالیت های رقابتی» را توسعه دهند. آن‌ها باید همان کوششی را که برای درک مشتریان خود به کار می‌برند برای درک رقبای خود نیز به کار برند.

    در دنیای رقابتی امروز با ظهور برندهای گوناگون در بازار و به تبع آن، بالارفتن قدرت چانه زنی مشتریان برای انتخاب یک برند از میان برند های گوناگون، وبا توجه به شناسایی رقبا و مشتریان ونحوه رویکرد ونگرش هر یک از آنها به محصولات، اصول بنیادین در زمینه رقابت، برای حضور وحفظ یک بازار، لازم میباشد. بنابراین در این تحقیق، با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی وضعیت شرکت دوشه هراز  آمل را که شرکتی نوپاست در صنعت لبنیات، با استفاده از مدل پورتر که یکی از الگوهای مهم برای تجزیه وتحلیل محیط رقابتی است، برای شناسایی وضعیت رقبا و مشتریان بررسی میکنیم وسپس نتایج را در اختیار مدیران شرکت قرار میدهیم تا بتوانند با استفاده از این نتایج حوزه کسب وکار خود را گسترش دهندودر محیط رقابتی صنعت لبنیات به جایگاه ویژه ای دست یابند.

    1-6- روش پژوهش و تکنیک های اجرائی:

    در این پروژه از طریق مطالعات کتابخانه ای اطلاعات لازم را بدست می آوریم. همچنین در این پروژه یک سری پرسش نامه طراحی میشود که پایایی و روایی آن توسط خبرگان واز طریق روش دلفی اثبات میشود. در نهایت تحلیل وبررسی پاسخ پرسش نامه ها به وسیله نرم افزار( spssورژن 19) و آزمون های نرمالیته و پیرسون انجام میشود .

     

    1-7-قلمرو تحقیق:

    این تحقیق در شرکت لبنی دوشه هراز  واقع در شهر آمل انجام شده است.

    1-8-سوالهای تحقیق:

    1- آیا قدرت چانه زنی خریداران با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد؟

    2- آیا قدرت چانه زنی تامین کنندکان با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد؟

    3-آیاتهدید تازه وارد های صنعت با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد؟

    4-آیا تهدید کالاهای جایگزین با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد؟

    5-آیا شدت رقابت با میزان فروش وسهم برند شرکت رابطه دارد؟

     

     

    Abstract
    State of competition in an industry depends on five basic forces. Porter's five forces model including the bargaining power of customers, bargaining power of suppliers, threat of new Vardar industry, threat of substitute products is the intensity of rivalry between competitors. Joint strength of these forces determines the ultimate benefit of potentially any industry. Purpose of this study was to evaluate the competitive environment of the dairy industry based on Michael Porter's Five Forces model is a complete lie Dushe dairy company. Survey is that the simple randomized sampling is selected, 20 of them are. Data after collection consists of using software to analyze ranked Weber outcomes between each of the Porter No significant relationship was found with the company's sales and share of market  also affect the bargaining power of buyers, more so than the other forces on the bargaining power of buyers, strategists, companies should have more focus .

     

    Sterategy- Competitive Environment- Dairy Industry- Porter 5 Force’s  Model-Dushe Haraz co

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه وکلیات تحقیق

    1-1 -مقدمه.................................................................................................................................... 1

    1-2-تعریف مساله..........................................................................................................................3

     1-3- فرضیات مساله.....................................................................................................................4

     1-4-هدف از اجرا.........................................................................................................................5

    1-5-توجیه ضرورت انجام طرح.....................................................................................................5

    1-6-روش پژوهش وتکنیک های اجرایی......................................................................................5

     1-7-قلمرو تحقیق.........................................................................................................................6

    1-8-سوالات تحقیق......................................................................................................................6

    1-9-پیشینه تحقیق.........................................................................................................................6

    فصل دوم:ادبیات تحقیق

     2-1-بخش اول:تعاریف،اصول ومبانی نظری...............................................................................11

    2-1-1-تعریف استراتژی............................................................................................................ 11

    2-1-2-تعریف مدیریت استراتژی...............................................................................................11

    2-1-3-بررسی محیط سازمان......................................................................................................11

     2-1-4-تجزیه وتحلیل محیط خارجی........................................................................................12

    2-1-5-تجزیه وتحلیل محیط داخلی...........................................................................................16

     2-1-6-مفهوم رقابت پذیری......................................................................................................17

     2-1-7-مزیت رقابتی..................................................................................................................18

    2-1-8- مزیت رقابتی پایدار........................................................................................................19

    2-1-9-تجزیه وتحلیل رقابت..................................................................................................... 19

    2-1-10-الگوی مبتنی بر پنج نیروی پورتر..................................................................................20

    2-1-11-نیروی اول :شدت رقابت بین شرکت های رقیب.........................................................21

    2-1-12-نیروی دوم:توان بالقوه برای ورود رقبای جدید............................................................22

    2-1-13-نیروی سوم:توان بالقوه برای توسعه محصولات جایگزین..............................................23

    2-1-14-نیروی چهارم:توان عرضه کنندگان مواد اولیه در چانه زدن.............................................23

    2-1-15-نیروی پنجم:توان مصرف کنندگان در چانه زدن..............................................................24

    2-1-16-منحنی تجربه...................................................................................................................25

    2-1-17-تجزیه وتحلیل رقیب.......................................................................................................25

    2-1-18-شناسایی رقبای شرکت....................................................................................................26

    2-1-19-دیدگاه صنعت.................................................................................................................27

    2-1-20-دیدگاه بازار.....................................................................................................................27

    2-1-21-تعیین اهداف رقبا.............................................................................................................28

    2-1-22-شناسایی خطمشی رقبا.....................................................................................................29

    2-1-23-ارزیابی نقاط قوت وضعف رقیب....................................................................................30

    2-1-24-براورد الگوی واکنشی رقبا..............................................................................................32

    2-1-25خط مشی های رقابتی........................................................................................................33

    2-1-26-جایگاه رقابتی..................................................................................................................34

    2-2-بخش دوم: صنعت لبنیات.......................................................................................................34

    2-2-1-معرفی رقبای شناخته شده در صنعت لبنیات.....................................................................34

    2-2-2-شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)..........................................................................................35

    2-2-3-شرکت فراورده های لبنی رامک.........................................................................................35

    2-2-4-شرکت لبنیات میهن...........................................................................................................35

    2-2-5-شرکت لبنیات سحر...........................................................................................................35

    2-2-6-شرکت لبنیات کاله.............................................................................................................36

    2-2-7-صنایع لبنی تین(دامداران)..................................................................................................36

    2-2-8-تولید محصولات لبنی درایران طی سال 2013..................................................................36

    2-2-9-وضعیت لبنیات جهان در سال 2013.................................................................................37

    2-2-10-فراورده های لبنی.............................................................................................................37

    2-2-11شاخص های ساختاری......................................................................................................38

    2-2-12وضعیت مواد اولیه ومحصولات.........................................................................................40

    2-2-13الگوی مصرف شیر وفراورده های لبنی..............................................................................41

    2-2-14تولیدکنندگان عمده شیر ومحصولات لبنی.........................................................................42

    2-2-15تولید..................................................................................................................................43

    2-2-16صادرات................................................................................................................. ..........44

    2-2-17واردات.............................................................................................................. ....... ......45

    2-2-18وضعیت تکنولوژی............................................................................................... ...........47

    2-2-19مواد اولیه .................................................................................................................... ....47

    2-2-20ذینفعان.............................................................................................................................47

    2-3-بخش سوم:استراتژی های رقابتی...........................................................................................50

    2-3-1-استراتژیهای عمومی سه گانه............................................................................. ...............51

    2-3-2-پیشرو بودن در هزینه کم...................................................................................................51

    2-3-3-تمایز............................................................................................................................. ....52

    2-3-4-تمرکز............................................................................................................................ ...53

    2-3-5-تشریح نقش استراتژیک خریداران........................................................................ ...........53

    2-3-6-نیازهای خرید در ارتباط با توانمندیهای شرکت........................................................... ...54

    2-3-7-پتانسیل رشد خریدار.........................................................................................................55

    2-3-8-قدرت چانه زنی خریداران................................................................................................57

    2-3-9-هزینه ارائه خدمات به خریداران........................................................................................57

    2-3-10-گسترش دامنه گزینش خریداران.....................................................................................58

    2-3-11-محصولات جایگزین.......................................................................................................59

    2-3-12-معرفی انواع محصولات جایگزین...................................................................................60

    2-3-13-تشریح نقش استراتژیک محصولات جایگزین................................................................60

    2-3-14-موانع ورود به صنعت لبنیات..........................................................................................61

    2-3-15-مزیت مقیاس..................................................................................................................61

    2-3-16-تمایز محصول................................................................................................................63

    2-3-17-نیاز به سرمایه..................................................................................................................64

    2-3-18-دسترسی مطلوب به مواد اولیه.........................................................................................65

    2-3-19-سیاست های دولت.........................................................................................................66

    2-3-20-دسته بندی استراتژیک رقبای موجود در صنعت.............................................................68

    2-3-21-میزان دریافت شیر خام (ارتباط با تامین کنندگان)..........................................................68

    2-4-بخش چهارم : معرفی شرکت لبنی دوشه هراز امل................................................................69

    2-4-1-محصولات شرکت............................................................................................................70

    فصل سوم:روش تحقیق

    3-1-ابزارجمع آوری داده ها...........................................................................................................72

    3-2-ویژگی های فنی وابزاری اندازه گیری.....................................................................................72

    3-2-1-روایی .................................................................................................................................72

    3-2-2-پایایی...................................................................................................................................73

    3-3-روش تجزیه وتحلیل داده ها....................................................................................................74

     

     

     

     

    فصل چهارم:محاسبات و یافته های تحقیق

    4-1-بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان....................................................................................76

    4-1-1-بررسی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت..................................................................................76

    4-1-2-بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سطح تحصیلی..........................................................77

    4-1-3-برسی وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن.............................................................................78

    4-2-بررسی توصیفی نمرات به تفکیک خرده مقیاس های پرسشنامه پورتر......................................80

    4-3- آزمون نرمالیته نظرات...............................................................................................................83

    4-4- آزمون سوال اول تحقیق............................................................................................................84

    4-5- آزمون سوال دوم تحقیق............................................................................................................85

    4-6- آزمون سوال سوم تحقیق............................................................................................................85

    4-7- آزمون سوال چهارم تحقیق..........................................................................................................86

    4-8- آزمون سوال پنجم تحقیق............................................................................................................87

    فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات

    5-1- مقدمه..........................................................................................................................................89

    5-2- آزمون سوال اول تحقیق..............................................................................................................89

    5-3- آزمون سوال دوم تحقیق ............................................................................................................89

    5-4- آزمون سوال سوم تحقیق............................................................................................................90

    5-5- آزمون سوال چهارم تحقیق.........................................................................................................90

    5-6- آزمون سوال پنجم تحقیق...........................................................................................................90

    5-7- نتیجه گیری وتوصیه های استراتژیک...................................................................................... .91

    5-8-پیشنهاد برای تحقیقات آتی......................................................................................... .... ..........94

    5-9-محدودیت های تحقیق.............................................................................................. ........ .......95

    منابع...................................................................................................................................... ..... ........96

    ضمایم وپیوست...................................................................................................................................98

     

    منبع:

    دیوید، فردار،"مدیریت استراتژیک"،ترجمه علی پارساییان،دفتر فروش های فرهنگی،چاپ نهم،1385

    کاتلر،فیلیپ،"اصول بازاریابی"،ترجمه علی پارساییان،نشر ادبستان،چاپ پنجم،1385.

    پورتر،مایکل،"استراتژی رقابتی"،ترجمه عباس مهر پویا، جهانگیر مجیدی،انتشارات رسا،خرداد 1385

    پورتر،مایکل،" تکنیک های تحلیل صنعت ورقبا"،ترجمه اعظم جلیلی

    5) همل،گری،"جستجوی مبانی نوین استراتژیک"، ترجمه فاطمه طاهری، دانشگاه علامه طباطبایی، تابستان1386

    6 )مرتضی مرادی- رسول شفایی،رقابت‌پذیری ازدیدگاه مدل الماس پورتر،ماهنامه تدبیر-سال شانزدهم-شماره 164

    7 )مسعوداردستانی ومحمدصادقی ,تحلیل صنعت لبنیات بااستفاده ازمدل پورتر ,  1389.

    8) امیر کاویانی، بررسی تاثیر پنج عامل رقابتی مایکل پورتر بر فعالیت شرکت های خدمات گردشگری استان خوزستان،پارس مدیر ، دی ماه ۸۹

    9)کرمانشاه، علی، و مجید عبدی،"استراتژی درصنعت بانکداری"،چهارمین کنفرانسبین المللی     مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا،1385.

    10)مهدوی مزدهمحمد، زهرا باقری، و بهین الهی،  بازنگری مدل پنج نیروی رقابتیپورتر در ایران با توجه به نقش دولت به عنوان نیروی مافوق،چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، گروه پرتوبینا1388 .

    11)خدامرادی،سعید، مدلی برای رقابت پذیری صنایع مختلف بر مبنای مدل پورتر ومنطق فازی فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 60، پاییز 1390.

    12)واقف، محمدحسین، و سمیه چمن، "تحلیل صنعت نرم افزارهای متن باز در ایران" بااستفاده از مدل پنج نیروی پورتر، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، موسسه مدیریت فناوری اطلاعات،1388.

    13)ملک خلاق، اسماعیل، و رضا پورجهانی،"تحلیل تطبیقی دو رویکرد در مدیریتاستراتژیک : نظریه سازمان صنعتی و رویکرد مبتنی بر منابع"،چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، گروه پرتوبینا،1388.

    14)حقیقت دوستی، وحید، بهاره پناه بر، بهینه رصدی، و پوریا فلاح، ، "تدوین استراتژی، راهبردی در چرخه حیات سازمان ها (مطالعه موردی شرکت کماج صبا)"،اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، نور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور،1391.

    15)انصاری، منوچهر، و مهدی محمدی، "لزوم حرکت سازمانهای ایرانی به سمت "مدلهاینتیجه گرا" در سیستمهای مدیریت کیفیت و ارائه یک مدل مدیریت کیفیت نتیجه گرا"،پنجمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت، تهران، مجموعه همایش های بینالمللی اجلاس1383.

    16) سایت اینترنتی مجموعه مقالات علمی

    17) مهری، علی، "مزیت رقابتی پایدار"، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم،شماره 140

    18) خان بابایی، فرزام، "برنامه ریزی استراتژیک با گرایش سازمانی و بازار یابی در شرکت صنایع چوب کیش"استاد راهنما:دکتر ایرج مهدوی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم وفنون مازندران،دانشکده مهندسی صنایع،1386

    19)سایت اینترنتی نوشته تیم راهبریEPSNEWS 

    20 )وبلاگ گروهی از دانشجویان مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران با همکاری و نظارت دکتر محمد رضا طبیبی

    21) پایگاه اطلاع رسانی صنعت

    22) سایت موسسه پژوهشی مترجمان شریف

    23) احمد کمیجانی،مهرداد سلامی،"بررسی محیط رقابتی صنعت اگزوز سازی خراسان "،استاد راهنما: مسگریان حقیقی، سازمان مدیریت صنعتی،اسفند 1386.

     

    bowman &tiothy devinney.jully.(1997). Porters five forces model of industry structure and competition

    Hill, C. (1997). Establishing a standard: Competitive strategy and technological standards in winner-take-all industries. Academy of Management Executive

    Jarunee Wonglimpiyarat.(2012).tecnology strategy and standard competition-competive innovation ,case of apple and micro soft         

    Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1994). Competing for the future. Boston, M.A.: Harvard Business School Press

    Jim riley.(2012). Porter's Five Forces Model: analysing industry structure

    Patrick cha.(2012). Managing for competitive advantages Porter's Five Forces Model-apple inc               


موضوع پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), نمونه پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), جستجوی پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), فایل Word پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), دانلود پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), فایل PDF پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), تحقیق در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), مقاله در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), پروژه در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), پروپوزال در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), تز دکترا در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), پروژه درباره پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل), رساله دکترا در مورد پایان نامه تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت لبنیات بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر (مطالعه موردی در شرکت لبنی دوشه هراز آمل)

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع(M.Sc) گرايش: صنايع تابستان 1392 چکيده امروزه مهمترين دغدغه‌ي اکثر شرکت‌ها در اجراي پروژه‌ها، تدوين و پياده&zw

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: امروزه توجه به نقش و اهمیت برنامه­ریزی استراتژیک در دستیابی به اهداف سازمان­ها بسیار افزایش یافته و حتی برخی اندیشمندان علم مدیریت از آن به عنوان منبع کسب مزیت رقابتی یاد می­کنند. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای فرهنگی هیئت­های دینی و مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام است، روش پژوهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت اجرایی گرایش : استراتژیک چکیده: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی تأثیر اجزای رویکرد مبتنی بر عملکرد شرکت های صنعتی براساس استراتژی رهبری هزینه و کاهش قیمت در 5 صنعت آبمیوه و نوشیدنی، محصولات گوشتی، تولید تنقلات و محصولات لبنی در شهر تهران است. در این مطالعه، پژوهشگر با استفاده از رویکرد استراتژیک، روابط بین اجزای رویکرد ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی MBA (جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA) چکیده تغییرات در محیط های درون و برون سازمانی از مهم ترین ویژگی های مورد توجه مدیران و برنامه ریزان استراتژیک می باشد لذا مدیران با این چالش رو به رو هستند که چگونه با آنها مواجه شوند تا آسیب پذیری سازمان را کاهش دهند از طرفی نیز امروزه بیشتر سازمان ها برای افزایش توانمندی ها، رشد و ...

ثبت سفارش