پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران

word 7 MB 30930 120
1394 کارشناسی ارشد مهندسی معماری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته طراحی صنعتی

    چکیده

    امروزه وندالیسم در تمامی جوامع مشاهده می­شود. یکی از مصادیق وندالیسم، یادگارنویسی بر روی بناهای تاریخی و فرهنگی است. هدف از این تحقیق، طراحی مبلمان شهری به منظور جلوگیری از یادگارنویسی بر دیوار تئاتر شهر تهران به عنوان یک بنای فرهنگی بوده است. به عبارت دیگر، هدف، طراحی استند یادگاربانی­ بود که افراد را به نوشتن یادگاری بر روی آن به جای دیوار بنا تشویق کند. به منظور به دست آوردن اطلاعات کاربردی برای طراحی، مشاهده و عکس­برداری از دیوار بنای تئاتر شهر صورت­گرفت. در میان عکس­ها 416 یادگارنویسی شناسایی و تحلیل­شد. بیشترین فراوانی واژه­های به کار رفته در یادگاری­ها، نام و نام خانوادگی افراد و تاریخ درج یادگاری بودند. از سوی دیگر، پرسشنامه­ای توسط 35 نفر از افرادی که در محوطه تئاتر شهر حضور داشتند پاسخ­دهی شد و نتایج آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از مطالعات و تحقیقات بیانگر ارتباط معناداری میان یادگارنویسی با تشویق دوستان، دیدن یادگاری­های دیگران، عدم نظارت کافی، ایجاد حس جاودانگی، ابراز حضور خود، ثبت یک لحظه­ی خوب با دوستان و میل به دیدن یادگارنویسی خود در مراجعه های بعدی یافت شد. با استفاده از یافته های فوق و در نظرگیری رویکردهای طراحی تشویقی، طراحی برای تغییر رفتار کاربر و طراحی مفرح فاز طراحی انجام و طرح نهایی انتخاب گردید.

    کلید واژگان: یادگارنویسی، وندالیزم، مبلمان شهری، تئاتر شهر تهران

     

     

     

    1-  مقدمه

    ماندن و دیده شدن احساسی است که همواره مردم عادی، گردشگران و باستان­شناسان را در دوره­های مختلف تاریخی برای ثبت نام، نشان و تاریخ بازدیدشان از اثر وسوسه کرده است (اخلاقی، 1382). به نقل از مدیر دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی کشور، حکاکی روی آثار و ابنیه واجد ارزش­های فرهنگی و تاریخی جرم محسوب شده و مجرمان علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا 10 سال محکوم می­شوند. این در حالی است که برخورد قانونی با تمام مجرمانی که بناهای تاریخی و فرهنگی را با نوشتن یادگاری­ها و حکاکی تخریب می­کنند از توان سازمان میراث فرهنگی و یا هر سازمان دیگری خارج است  و البته بسیاری از آسیب­های وارده قابل جبران نمی­باشد (لالمی، 1392).

    از نظر شدت تخریب و آسیب و رفتار پرخاشگرانه، یادگارنویسی به معنای پایین­ترین سطح وندالیسم شناخته می­شود (Berk & Aldrich, 1972). با گسترش امکان گردشگری در سال­های اخیر پدیده ثبت یادگاری­های گردشگران بر روی آثار تاریخی و ملی افزایش یافته و بیش از پیش زمینه تخریب این آثار پدید آمده است (نوبخت، 1391). از نظر کارشناسان آثار باستانی، فقدان فرهنگ­سازی و آموزش در زمینه پاسداشت آثار تاریخی و ملی، مهم­ترین عامل بروز این پدیده است (مودی، 1384). از سوی دیگر وندالیسم علیه آثار باستانی می­تواند بر اثر عدم درونی شدن ایده­ی اهمیت دادن به اثر تاریخی به عنوان نماد هویت ملی باشد؛ میراثی که با درونی شدن ارزش­های فرهنگی و هنری می­تواند به عنوان یک میراث زیبایی­شناسانه­ی جهانی برای تمامی گردشگران محترم باشد (زندچی، 1392).

    در راستای کاهش احتمال تخریب این آثار ارزشمند می­توان از دانش طراحی محصول به منظور تغییر رفتار کاربر با به کارگیری اصول تئوری طراحی مفرح، طراحی تشویقی، طراحی به منظور تغییر رفتار کاربر به عنوان برخی تئوری­های رفتار پایدار بهره گرفت(Montazeri, 2013)  . طراحی مبلمان به منظور ثبت یادگاری، علاوه بر کاهش تخریب­هایی که در آینده ممکن است به علت گسترش صنعت گردشگری رخ دهد؛ می­تواند آثار مثبتی نظیر گسترش روابط اجتماعی، تقویت پیوستگی‌های احساسی میان افراد، آموختن مسائل تازه و ایجاد اعتماد به نفس به واسطه آن، مدیریت احساسات (به واسطه تفکیک­پذیری و تحلیل احساسات)، رها شدن احساسات هیجانی ( منجر به آرامش‌بخشی)، تحریک حافظه (به واسطه فرایندهای خلاقه)، مرور خاطرات، بهره­گیری از خرد و دانش دیگران، و پیدا کردن اهداف‌ در زندگی را به همراه داشته باشد (فرخی، 1386).

    در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با شناسایی علل بروز پدیده یادگار­نویسی بر دیوار تئاتر شهر تهران، محصولی در حیطه مبلمان شهری طراحی شود که از سویی راهکاری برای پاسخ به این نیاز باشد و از سوی دیگر به کاهش تخریب این اثر ارزشمند ملی و فرهنگی منجر گردد.

     

     

    2- بررسی متون

    در بخش بررسی متون با توجه به ابعاد و اهداف تحقیق، متون مرتبط با وندالیسم، یادگارنویسی، مبلمان شهری و رویکرد طراحی مورد بررسی قرار می گیرند.

    2-1- وندالیسم

    وندالسیم مشتقی از واژه وندال، نام قومی از اقوام ژرمن و اسلاو است که در قرن 5 میلادی زندگی می کردند. آنها مردمی جنگجو و مهاجم بودند که در پی حمله به کشورهای مختلف در پی تخریب و ویرانی بودند. لذا در بحث های آسیب شناسی به رفتار تخریب گرانه، وندالیسم اطلاق می شود(محسنی تبریزی، 1383). در این عمل تخریب داوطلبانه است و منفعتی برای عامل ندارد(Moser, 1992). رفتاری که ضمن دارا بودن جنبه های خشونت و تخریب دارای یکی از این عناصر می باشد: 1- صدمه به چیزهایی که متعلق به دیگران است. 2- صدمه به اموال عمومی. 3- در کل هر خسارتی که دیگران باید جبران کنند(;Bessette,1996;Cooper&Carolyn,1997 ;Yavuz&Kuloglu,2011 طهماسبی،1387). جرمی که جزء جرائم خرد محسوب شده و به راحتی قابل مطالعه نیست و در آن اموال بیشتر هدف هستند تا افراد(Buck et al., 2003).

    بسیاری تحقیقات نشانگر تأثیرات عوامل مختلف بر وندالیسم است. برخی معتقدند وندالیسم ناشی از ناسازگاری روابط فرد و جامعه است. ناسازگاری که برگرفته از احساس اجحاف و ستم، ناکامی، اختلال در روابط و شرایط خانوادگی است. (صدیق اورعی، 1387; محسنی تبریزی، 1379). برخی دیگر آن را ماحصل شکاف نسل ها می دانند. شکافی ناشی از تفاوت در نگرش ها، ایده ها، باورها و رفتارها و الگوهای نسل های مختلف که می بایست دلایلش را در جنبه های فیزیکی و اجتماعی محیط و ترغیب کننده وندال جستجو کرد. ( ;Goldstein, 1997احمدی علی­آبادی، 1387; شربتیان و پرورش، 1392) در پژوهشی عوامل مؤثر بر وندالیسم را اینگونه یافته اند: یادگیری رفتار پرخاشگرانه، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، فرآیند جامعه پذیری، محیط های تربیتی و تجارب زندگی، امنیت شهری، تأثیر گروه بر فرد، بحران ها و وقایع زندگی. این عوامل در انتخاب رویکرد طراحی توسط پژوهشگر بسیار یاری دهنده هستند. روانشناس اجتماعی، فیلیپ زیمباردو  نویسنده ی کتاب «اثر شیطان» در مورد این که چه چیزی باعث می شود که افراد اعمال غلط انجام داده و چگونه افراد عادی می توانند مرتکب جرم شوند تجربه های خود را بیان می کند. او اعتقاد دارد که تمامی کسانی که افراد عادی و درستکار جامعه هستند اگر در شرایط خاصی قرار بگیرند و برای مقابله با آن آموزش ندیده باشند مرتکب جرم خواهند شد و صد البته همه ی آن ها از یک جرم کوچک شروع می کنند که به نظر قابل اغماض است (Zimbardo, 2007).  

    اقتصاددان رفتاری، دن آریلی در بررسی آداب اخلاقی ما، به ارائه­ی برخی ایده­ها پرداخته است که سرمنشأ بسیاری از رفتارهایی است  که او آن­ها را خِردگریزی قابل پیش‌بینی می­نامد؛ از آن­جایی که وندالیسم نیز به گونه­ای رفتاری مجرمانه قلمداد می­گردد که مورد پذیرش اخلاقیات و خرد نیست نگارنده از این تحلیل در راستای بررسی علل بروز رفتارهای مجرمانه نظیر آن سود جسته است. او فردی را که مرتکب کاری خلاف اخلاق می­شود (در پژوهش مد نظر وی تقلب و دزدی) تحت تاثیر دو نیروی متضاد می­داند. این­که از یک طرف، افراد دوست دارند در آینده احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند؛ پس نمی­خواهند مرتکب جرم شوند. از طرف دیگر، فرد می‌تواند جرم کوچکی مرتکب شود و هم­چنان احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. او سطحی از جرم را معرفی می­کند که به نظر وی فرد مرتکب نمی­تواند روی آن سرپوش بگذارد؛ در حالی که می‌تواند از مقدار کمی از آن سود ببرد؛ تا جایی که حس خوب او را نسبت به خود از بین نبرد. آریلی این احساس را شاخص فریب فردی می‌نامد (Ariely, 2009).

    عده ای از محققان در تحقیقات پا را فراتر نهاده و به نتایج شایان توجهی دست یافته اند. محسنی تبریزی (1374) دریافته است که میزان ارتکاب به وندالیسم در ماه های مختلف سال متفاوت است. بر این اساس ماه مرداد به علت گرمای شدید، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و فقدان امکانات لازم برای پرکردن اوقات فراغت شاهد بالاترین میزان رفتارهای وندالیسمی است. وی که در تحقیق خویش به بررسی افراد در سنین 15 تا 25 سالگی پرداخته میزان این رفتارها را در پایان تابستان رو به کاهش ارزیابی نموده است. از آنجایی که تهران شهری جوان ست که یک سوم جمعیت آن زیر 15 سال هستند، نسبت زیاد جوانان در کنار شهرسازی بی نظم و شرایط اقتصادی-اجتماعی، تهران را به جامعه ای با وندالیسم بالا بدل ساخته است(Rezaee, Rao & Arbi, 2010)

    از سوی دیگر مطالعات در زمینه پیش گیری از وندالیسم به طور پایه ای از دو دیدگاه پیروی می کنند(Roos, 1992).

    دیدگاه موقعیتی: این دیدگاه بر اساس تأثیر فرصت ها و امکانات در بروز وندالیسم است.

    دیدگاه ترغیبی: این دیدگاه بیانگر تأثیر ترغیب درونی و نیاز شخص خطاکار در بروز وندالیسم است.

    بدین ترتیب برنامه های پیش گیری از وندالیسم شامل استراتژی های محیط محور و استراتژی های فرد محور هستند(Goldstein, 1997). استراتژی های محیط محور سعی در پیش گیری از جرم با  بکارگیری راهکارهایی در طراحی محیطی اعم از تغییر وضعیت چیدمان، فضا و موقعیت فیزیکی و یا مکانی که وندالیزم ممکن است اتفاق بیفتد بوده در حالیکه استراتژی های فرد محور در پی انگیزه های بالقوه و واقعی وندال برای ارتکاب اعمال وندالیستی می باشند.

    در راستای پروژه ی حاضر شناخت افراد که در محل موردنظر حضور پیدا میکنند ضروری به نظر می رسد. بعلاوه می بایست دلایل موقعیتی و ترغیبی افراد درخصوص یادگارنویسی برای طراح آشکار شود.

     

    2-2- مبلمان شهری

    در زمینه­ی مباحث مربوط به طراحی مبلمان شهری مطالب و مقالات فراوانی وجود دارد و از حوزه­های مختلف طراحی، از جمله طراحی محصول، طراحی شهری و روانشناسی به این موضوع نگریسته شده است.

    در فضای میان ساختمان­ها، بناها و فضاهای عمومی شهری، عناصر مکملی نیاز است تا زندگی شهری را سامان بخشد، تجهیزاتی که همچون اثاث یک خانه که امکان زندگی در آن را فراهم آورد. این اجزاء، کیفیت و کارایی زندگی را در محیط شهری ارتقاء می­بخشند و وظیفه هدایت، کنترل، امنیت ارتباط، راحتی، اطلاع رسانی و تبلیغات، تزئین و تفریح در سطح شهر و خیابان را برعهده دارند. اثاثیه، تجهیزات یا مبلمان شهری، خیابانی یا فضای باز اصطلاحات رایج این تسهیلات و امکانات هستند. این تسهیلات در انگلستان بیشتر به مبلمان خیابانی و در آمریکا به مبلمان همگانی یا مبلمان فضای باز معروف هستند. دامنه مفهومی و کاربردی عبارت «مبلمان شهری» بسیار گسترده است.

    «مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاه­ها، خرده بناها، فضاها و عناصر بصری گفته می­شود که چون در شهر، خیابان و در کل در فضای باز نصب شده­اند و استفاده عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شده­اند» (میرحسینی، 1393).

    طراحی مبلمان شهری یک موضوع میان­رشته­ای و فصل مشترکی از رشته­ها و گرایش­های مختلف است و دامنه­ی گسترده­ی محصولات در این شاخه از طراحی، نیازمند طیف وسیعی از تخصص­ها است. عمده­ترین ویژگی مبلمان شهری کاربرد عام آن است و بیش از هر چیز دیگر با توده مردم ارتباط مستقیم دارد و بدین لحاظ موضوع طراحی، ساخت و نصب آن­ به ویژه در مواردی خاص مانند طراحی برای معلولین، کودکان و سالخوردگان به مطالعه عمیق و دقیق نیاز دارد.

    فضاهای پیرامونی بناهای تاریخی به عنوان عرصه­ای عمومی جهت فعالیت و حضور اجتماعی انسان­ها، در کنار برآورده کردن نیازهای ضروری گردشگران، می­تواند فضایی جذاب برای گذران اوقات فراغت، آموزش، خرید سوغات و دیگر مناسبات اجتماعی و فرهنگی باشد و طراحی مبلمان شهری در این محوطه نیاز به بررسی رفتارهای اجتماعی گردشگران در این مکان­ها دارد.

    2-2-1- ارتباط مبلمان شهری و شهروند

    شهر به عنوان عرصه تکاپو و فعالیت­های انسانی چون موجودی زنده در تعامل با خود و اجتماع انسان­ها است. در زندگی شهری امروز به ندرت می­توان کسی را یافت که به طریقی با مبلمان شهری سر و کار نداشته باشد. سرپناه، نیمکت، آبخوری یا تابلوی اطلاع­رسانی، فرقی نمی­کند در هر حال با یک یا چند گروه از آن­ها ارتباط دارید. مبلمان شهری بخش زیادی از فعالیت در شهر را سامان می­دهد و باعث بالا رفتن کیفیت برخورداری شهروندان از محیط پیرامون و افزایش رفاه و لذت آن­ها در خیابان، میادین، بوستان­ها و عرصه­های دیگر شهری می­شود(عابدینی، 1390).

    توازن میان بافت اجتماعی و فضای شهری و تجهیزات شهری، مستلزم توجه به مقیاس طراحی و حوزه کاربری مورد نظر (محله، منطقه و شهر) است و رعایت عواملی مانند تأثیرات اقلیمی و شرایط محیطی تأثیرگذار بر برنامه­ریزی و طراحی، نوع و شدت نیاز کاربران، کمیت و کیفیت خدمات، مسیر طراحی تا نصب و نگهداری را مشخص می­کنند.

    گزینشی حساس و محتاطانه در طراحی جزئیات و ارائه راه­حل­هایی خلاق در طراحی، جانمایی و نصب مناسب، نگهداری و نظافت مبلمان شهری حس تعلق و خاطره­انگیزی در شهر را افزایش می­دهد و آشفتگی بصری در سیمای شهری را سامان می­بخشد. به یادماندنی بودن، سر زندگی و منحصر به فرد بودن همگی موضوعاتی هستند که در منظر شهری و البته اثر مستقیم آن بر رفاه و سلامت جامعه شهری، مؤثرند. در نهایت فرد با این احساسات از محیط، که به صورت «حس مکان» تعریف می­شوند به آن تعلق خاطر پیدا می­کند(فرخی، 1386).

    می­توان خیابان­ها و بوستان­های محله و شهر را به گونه­ای مجهز کرد که بازتاب فرهنگ آن باشند. سیمای شهر، موضع درک مشترک شهروندان از هویت شهر است و بخش مهمی از خاطره جمعی ساکنان شهر را به خود اختصاص می­دهد. به بیان دیگر منظر شهر، عضوی از جامعه شهری است که همراه با اهالی آن در همه تجربه­ها حوادث خاطره­ساز که تاریخ و ذهنیت افراد جامعه را نقش می­دهد حاضر بوده است.

    از دیدگاه طراحان، انتخاب و طراحی مناسب مبلمان شهری، حفظ هویت مکان و نمود بیشتر آن را ممکن می‏سازد. این برخورد در احیای مناطق تاریخی و سنتی بسیار مؤثر است. آنگاه که مفهوم شهرنشینی، در میان بافت اجتماعی ریشه‏ای عمیق دواند می­توان به ساختارهایی مکمل در سیما و منظر آن پرداخت و شرایط را برای حفظ محیط و رفاه اهالی‏اش مهیا کرد. به اتکای همین بافت اجتماعی تثبیت شده و ریشه‏دار می­توان در مدت زمانی کافی و با روشی پویا، خیابان­ها و فضاهای محلی و شهری را به گونه‏ای مجهز کرد که باعث ارتقاء ارزش­های فرهنگی در آن­ها باشد .در حقیقت، فراهم آوردن امکان بهره‏وری رفاهی و زیبایی­شناختی از محیط زیست، به معنای ارج نهادن به زندگی و ارزش­های تمدن است (آلتمن، 1382).

    2-2-2 - طراحی و مناسب سازی مبلمان شهری

    شبیه بودن چهره شهرهای امروزی به یکدیگر که فاقد هویت و ارزش­های منحصر به خویش­اند به طوری که فرصت­های اندکی را برای حضور ارزش­های اجتماعی و اخلاقی در آن­ها یافته می­شود ضرورت ساماندهی و مناسب­سازی محیط شهری را به عنوان بستری که خلاقیت­ در آن امکان حضور و رشد می­یابد را مطرح می­سازد. با رشد شهرها، گرایشی افراطی در یک شکل کردن چهره شهری به وجود آمده است. به گونه‏ای که اغلب تفاوت کمی در روحیه مبلمان نقاط مختلف شهر یا حتی گاهی میان چند کشور دیده می­شود. حال آن­که هنوز هم جذاب‏ترین و به یاد ماندنی‏ترین محله‏ها آن­هایی هستند که با شکل و شمایل ویژه خود در خاطره‏ها جای می‏گیرند و شاید از همین روست که در کوشش­های جدید برای نوسازی و ساماندهی شهرها به این خصوصیات توجه بسیار می­شود(اخلاقی، 1382).

    برخی از دلایل ضعف شهر تهران در زمینه هویت شهری و یا محله ­های شهری، عدم توجه به تفاوت­های موجود بین فضاهای مختلف شهری، اکتفا نمودن به طرح­های یکنواخت و تکراری و پرداختن به ظرفیت­های غیرمفهومی است؛ بدون در نظر گرفتن ارزش­های زیباشناسی شهری و هنری و بسنده نمودن به امکانات تولید و صنعت، آن­ هم از ابتدایی­ترین نوع آن.

    حال تصورکنید که شهرها از کیفیات و ارزش­هایی که در گذشته­ی نه چندان دور حائز آن بوده­اند برخوردار باشند. مثلاً خیابان­ها و پیاده­روها مردم را به قدم زدن دعوت کنند. ورودی مناسب در ابتدای بوستان­های شهر، ما را به محیطی دعوت ­می­کند که مردم در آن درنگ کنند و به­ واسطه شناخت و ادراک محیط به درک درستی از تعامل اجتماعی برسند. تصورکنید بوستان­­ها و میدان­ها نقاط اصلی شهرها باشند. خیابان دیگر تنها محلی برای عبور نخواهد بود بلکه فضایی است مدرن، پویا و روان که از طریق آن مردم به تجربه­ای اجتماعی از زندگی دست می­یابند و مانند دالانی سبز خواهد بود که امتداد مناظر حومه­ای را به مرکز شهر می­کشاند، شاید این توصیف قدری اغراق­آمیز می­نماید. اما تجربه موفق بعضی از شهرها در جوامع توسعه یافته، نشان می­دهد که خلق فضاهایی بر مبنای معیارها و مقیاس انسانی که در بر گیرنده معنی مکان باشند نه در حومه­ها بلکه در مرکز شهرها و با همسایگی متراکم شهری امکان­پذیر است.

     

    Abstract

    These days, vandalism is a common problem in every society. A popular type of vandalism is writing graffiti messages on historical and cultural monuments and buildings. This study aimed to design new urban furniture which would provide a

    particular space for graffiti messages writing and might help prevent people to write their quotes on historically and cultural valuable building, Tehran City Theater.

    To perform the study, walls of the theater building were observed and several photos from different perspective were taken. By assessing achieved photos, 416 keepsakes were found and analyzed. According to the results, people’s name and date of births were in majority of all graffiti writings.

    Based on the findings, there was an interesting relation between writing graffiti messages and encouragement from friends, seeing existing graffiti messages, lack of audit, from people in charge, feeling eternity, expressing presence, recording friends and family memorials and catching visitor’s attentions. Taking all these factors to the account, the concept was selected and decision phase was carried out.

     

    Key Words: Graffiti Messages, Vandalism, Urban Furniture, Tehran City Theater

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول- مقدمه .................................................................................................................................................... صفحه 1  

    فصل دوم- بررسی متون ............................................................................................................................................ صفحه 5

    2-1- وندالیسم ......................................................................................................................................................... صفحه 7

    2-2- مبلمان شهری ................................................................................................................................................. صفحه 9

    2-2-1- ارتباط مبلمان شهری و شهروند .................................................................................................................... صفحه 9

    2-2-2- طراحی و مناسب سازی مبلمان شهری ........................................................................................................ صفحه 10

    2-2-3- وندالیسم در مبلمان شهری ......................................................................................................................... صفحه 13

    2-3- یادگارنویسی .................................................................................................................................................. صفحه 14

    2-3-1- نظریه های توجیه کننده یادگارنویسی ......................................................................................................... صفحه 17

    2-3-2- مطالعات بر روی یادگار نوشته ها ................................................................................................................. صفحه 18

    2-4- رویکرد های طراحی........................................................................................................................................ صفحه 19

    2-4-1- رویکرد طراحی برای تغییر رفتار کاربر........................................................................................................... صفحه 19

    2-4-1-1- لنز معماری............................................................................................................................................. صفحه 20

     2-4-1-2- لنز تصحیح خطا..................................................................................................................................... صفحه 20

    2-4-1-3- لنز تشویقی............................................................................................................................................. صفحه 21

    2-4-1-4- لنز دیداری.............................................................................................................................................. صفحه 22

    2-4-1-5- لنز شناختی............................................................................................................................................ صفحه 22

    2-4-1-6-  لنز امنیت.............................................................................................................................................. صفحه 23

    2- 5- رویکرد طراحی تشویقی ................................................................................................................................. صفحه 23

    2-5-1- انگیزش...................................................................................................................................................... صفحه 24

    2-5-2- توانایی........................................................................................................................................................ صفحه 25

    2-5-3- ماشه.......................................................................................................................................................... صفحه 26

    2-6- رویکرد طراحی مفرح ............................................................................................................................... صفحه 26

    2-7- جمع بندی بررسی متون.......................................................................................................................... صفحه 28

    3- روش تحقیق.............................................................................................................................................. صفحه 31

    3-1- فاز اول؛ مشاهده و عکس برداری............................................................................................................ صفحه 33

    3-1-1- متریال ....................................................................................................................................................... صفحه 33

    3-1-2- محتوا ........................................................................................................................................................ صفحه 34

    3-1-3- نتیجه گیری فاز مشاهده و عکس برداری...................................................................................................... صفحه 37

    3-1-4- جمع بندی فاز مشاهده و عکس برداری........................................................................................................ صفحه 38

    3-2- پرسشنامه.................................................................................................................................................. صفحه 39

    3-2-1- ساختار پرسشنامه ...................................................................................................................................... صفحه 39

    3-2-2- نتایج بخش اول پرسشنامه........................................................................................................................... صفحه 40

    3-2-3- نتایج قسمت الف بخش دوم پرسشنامه......................................................................................................... صفحه 41

    3-2-4- نتایج قسمت ب بخش دوم پرسشنامه .......................................................................................................... صفحه 43

    3-3- جمع بندی روش تحقیق ......................................................................................................................... صفحه 49

    4- طراحی و توسعه........................................................................................................................................ صفحه 53

    4-1- فاز شرایط ابهام......................................................................................................................................... صفحه 55 

    4-2- فاز شرایط وضوح ...................................................................................................................................... صفحه 69

    4-2-1- طرح نهایی ................................................................................................................................................. صفحه 83

    4-2-2-  سناریو طرح نهایی...................................................................................................................................... صفحه 91

    4-2-3- متریال و روش تولید.................................................................................................................................... صفحه 93

    4-2-4- نقشه های فنی............................................................................................................................................ صفحه 95

    5- جمع بندی ................................................................................................................................................ صفحه 99

    فهرست منابع ...................................................................................................................................................... صفحه 103

    پیوست ها............................................................................................................................................................ صفحه 109

     

    منبع:

    منابع فارسی

    آتش پور، حمید (1388). آموزش شهروندی از اصول تا عمل. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی ( واحد خوراسگان).

    آشوری،  داریوش (1381). تعریف ها و مفهوم فرهنگ. تهران: آگاه.

    آلتمن، اروین (1382). محیط و رفتار اجتماعی: خلوت، فضای شخصی،  قلمرو و ازدحام.  ترجمه علی نمازیان. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    احمدی علی آبادی، کاوه (1387). گذری بر وندالیسم و تقابل سنت و مدرنیته. به نقل از وبگاه اینترنتی:http://vista.ir/article/316158                                                                                                           

    اخلاقی،  ربابه (1382).  جایگاه میراث فرهنگی نزد ایرانیان باستان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه فرهنگ و زبان­های باستانی ایران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    امینی،  محمد (1368). تاریخ اجتماعی ورامین. تهران: انتشارات 17 شهریور.

    بی تا. (1392). تئاتر شهر تهران. جمعه 13 دی 1392 به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.teatreshahr.com/abouts.html#teatershahr38

    پاکزاد، جهانشاه ( ۱۳۸۶). پیشگامان طراحی شهری در ایران چگونه می اندیشند. فصلنامه آبادی. شماره ۵6. ص 8.

    توسلی، غلام عباس (1380). نظریه های جامعه شناسی. تهران: سمت.

    جام جم آنلاین. (1392). 10 شهر پربازدید ایرانیان. جمعه 13 دی 1392 به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1208622055787131070

    زندچی، ملیکا (1392).  گزارش مستند «گنبد مینا» و سخنرانی درباره آسیب شناسی وندالیسم در ایران. یکشنبه 3 آذر 1392به نقل از وبگاه اینترنتی:                                                            

                                                                                                                   http://www.anthropology.ir/node/15874

    شاهمندی،  اکبر  و  شهیدانی، شهاب (1391) . بررسی و تحلیل یادگار نویسی در بقعه پیربکران اصفهان از دوره ایلخانی تا عصر قاجار. پژوهش های تاریخی ( علمی - پژوهشی)  دانشکده ادبیات و علوم انسانی –  دانشگاه اصفهان، 2 (14)، 45-64 .

    شربتیان،  محمد حسن  و پرورش، ریحانه (1392).  بررسی علل و عوامل موثر بر تخریب شهری در بین جوانان 18 تا 30 ساله شهرستان قاین. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی خراسان جنوبی. دوره 4. ص 53-.70.

    صدیق اورعی، غلام رضا (1387).  بررسی عوامل موثر در بروز تخریب: یک درد اجتماعی به نام وندالیسم. 

    صرافی، مظفر و عبدالهی، مجید (1387). تحلیل مفهوم شهروندی و ارزیابی جایگاه آن در قوانین، مقررات و مدیریت شهری کشور. پژوهش های جغرافیایی. 63. 115- 134.

    طهماسبی، محسن(1387). عوامل موثر بر وندالیسم و راه  های مقابله با آن. نشریه اینترتنی معماری منظر.

    عابدینی، احمد (1390). مبلمان و فرهنگ. به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.tefso.com/Default,fa-ir,tefso,Content,ArticleDetail,Category,594,ID,72.aspx    

    فرخی، آمنه (1386). تاثیرات نوشتن بر جسم و جان آدمی. دو فصلنامه درمانگر. شماره 15.  ص 114.

    19.  فرامرز، مرتضی (1389). چالش های فرهنگی شهر نشینی، بررسی رفتارهای وندالیستی در فرهنگ شهری. همایش منطقه ای تاثیر تعلق و همبستگی اجتماعی بر پیشگیری از وندالیسم.  به نقل از وبگاه اینترنتی:                            http://www.civilica.com/Paper-VANDALISMCONF01-VANDALISMCONF01_00

    کوزر،  لوئیس  و  روزنبرگ،  برنارد  (1378). نظریه های بنیادی جامعه شناختی. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.

    لالمی، شیده (1382).  یادگاری نویسی و حکاکی بر آثار باستانی تا ۱۰ سال زندان دارد. دوشنبه 11 آذر به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=90925&Serv=0&SGr=0

    محسنی تبریزی، علیرضا( 1374 ) . بررسی وندالیسم در تهران.  تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.

    محسنی تبریزی، علیرضا (1379). مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافته های یک تحقیق. نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره( 16)، 39-45.

    محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم. تهران: نشر آن

    مخلصی، محمد علی (1384). پژوهشی در کتیبه های دوران اسلامی تخت جمشید. تهران: میراث فرهنگی.

    مسعود، جبران (1372). الرائد. ترجمه رضا انزابی نژاد. مشهد: نشر آستان قدس رضوی.

    مقصودی، سوده و بنی فاطمه، زهرا (1383). تحلیل محتوای دیوارنویسی های کلاس های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره13، ص 267 -290  .

    مودی، صنم (1384).  بناهای تاریخی از یادگارنویسی در امان نیستند. دوشنبه 11 آذر به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=74623&Serv=3&SGr=22

    نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (1373). احساس و ادراک از دیدگاه روانشناسی. تهران: ناشر مهارت.

    نوبخت، احمد (1391). تحلیل محتوای یادگارنوشته­های مکان­های تاریخی شهرستان یزد و عوامل موثر بر آن. مجله جامعه­شناسی تاریخی. دوره پنجم، شماره 1، ص203.

     میرحسینی، مرتضی (1393). مبلمان در منظر شهری. به نقل از وبگاه اینترنتی:

    http://www.shahromanzar.org/articles/city-designing/item/438-furniture-in-urban-landscape

     

    منابع لاتین

    Ariely, D. (2009, March). Our buggy moral code [Video file].

    Retrieved from:

    https://www.ted.com/talks/dan_ariely_on_our_buggy_moral_code/transcript?language=en

    Bandura, A. (1977). Social learning theory. New York: General Learning Press.

    Barr, P., Noble, J., & Biddle, R. (2002). A taxonomy of user inter-face metaphors. In: Proceedings of SIGCHI-NZ Symposium on Computer–Human Interaction.

    Berk, R.A., & Aldrich, H.E. (1972) Pattern of vandalism during civil disorders as an indicator of selection of targets. American Sociological Review, 37(October). 533-547.

    Retrieved December 4th 2013, from:

    http://www.jstor.org/discover/10.2307/2093449?uid=3738280&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21103078214717

    Bessette, J. M. (1996). American justice. Volume 3. Salem Press.

    Buck, A.J., Hakim, S. Swanson, C., & Rattner, A. (2003). Vandalism of vending machines: Factors that attract professionals and amateurs. Journal of Justice, 31(1), 85-95.

    Chase, R.B., & Stewart, D.M. (2002). Mistake-Proofing: Designing Errors Out. Morrisville: Lulu Press.

    Coffield, F. (1991). Vandalism and Graffiti: The State of the Art. London: Calouste Gulbenkian Foundation.

    Cooper, C.M., & Carolyn, F. (1997). People places: design guidelines for urban open space (2th Ed.). New York: John Wiley & Sons Inc.

    Crowe, T.D. (2000). Crime prevention through environmental design (2th Ed.). Boston: Butterworth-Heinemann.

    Deterding, S. (2011). What your designs say about you. Retrieved December 21th 2013, from: http://www.ted.com/talks/sebastian_deterding_what_your_designs_say_about_you.html

    Dukiet, k. H. (1973). Spotlight on school security. School Management, 4(17), 1-9.

    Faizi, M., Hosseini, S.B., & Razzaghi, S. A. (2008). Identification of environmental design methods and techniques for preventing vandalism. Environmental Sciences, 6(1), 9-20.

    Fogg, B.J. (2003). Persuasive technology; using computers to change what we think and do. San Francisco: Morgan Kaufmann.

    Fogg, B.J. (2009). A behavior model for persuasive design. Persuasive Technology Lab. Stanford University. Retrieved August 14th , 2014, from:

    Gaver, W.W., & Martin, H. (2000). Alternatives. Exploring information appliances through conceptual design proposals. In T. Turner & G. Szwillus (Eds.), Proceedings of the CHI 2000 conference on human factors in computing (pp. 209-216). New York: ACM, Addison- Wesley.

    Goldstein, A.P. (1997). Controlling vandalism: The person-environment duet. The Guilford Press.

    Grount, J. (2007). Mistake-proofing the design of health care processes. Rockville: Agency for Healthcare Research and Quality.

    Haidt, J. (2008). Morality. Perspective on Psychological Science.

    Kahneman, D., Slovic, P., & Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: Heuristics and Biases. Cambridge: Cambridge University Press.

    Katyal, N.K. (2002). Architecture as crime control. Yale Law Journal 111, 1039–1139.

    Leather, A., & Matthews, A. (1973). What the architect can do: A series of design guidelines. New York: Van Nostrand - Reinhold.

    Lockton,  D., Harrison,  D., & Stanton,  N.  A. (2010). The design with intent method: A design tool for influencing user behavior.  Applied Ergonomics, 41, 382-392.

    Luhmann, N. (1996). Social System.  Stanford: Leland Stanford Junior University.

    Michie, S., Stralen, M., & West, R. (2011). The behavior change wheel: A new method for characterizing and designing behavior change interventions. Implementation Science. Retrieved Augest 15th ,2013, from:

    Miller, A. (1973). Vandalism and the architect. New York:  Van Nostrand - Reinhold.

    Moalosi, R., Popovic, V., Hudson, A., & Kumar, K. L. (2005). Integration of culture within Botswana product design. Taiwan: National Yunlin University of Science and Technology.

    Montazeri, S. (2013). Design for behavior change: The role of product visual aesthetics in promoting sustainable behavior.

    Retrieved October 2th, 2014, from:      http://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/97805

    Moser, G. (1992). What is vandalism? Toward a psycho-social definition and its implications. In H. H. Christensen, D. R. Johnson, & M. H. Brookes (Eds.), Vandalism: Research, prevention, and social policy. Portland, OR: U.S. Department of Agriculture Forest Service.

    Potts, R. (2013). Mandarin Graffiti. Retrieved November 10th 2013, from:

    Rezaee, S., Rao, S.P., & Arbi, E. (2010). Vandalism in Tehran, Iran: Influence of some of the urban environmental factors.  Journal of Design and Built Environment, 6, 1-10.

    Roos, H. E. (1392). Vandalism as a symbolic act in free zones. In H.H. Christensen, D.R. Johnson, & M.H. Brookes, (Ed.), Vandalism: research, prevention and social policy (pp.71-87). Seattle: US Dept. of Agriculture / Pacific Northwest Research Station and University of Washington.

    Saffer, D. (2005). The role of metaphor in interaction design. Thesis. Carnegie Mellon University.

    Saveh, M., & Moghaddam, A. Z. (2013). Effective factors on the reduction of vandalism: The destructors of urban furniture and creational centers.  Journal of Basic and Applied. Scientific Research, 3(4), 55-62.

    Schneider, B. (2003).  Beyond fear. New York: Copernicus Books.

    Shingo, S. (1986). Zero quality control: Source inspection and the Poka -Yoke system. Portland: Productivity Press.

    UNESCO. (2013). Properties inscribed on the World Heritage List (16) Cultural. Retrieved November 23th 2013, from:

       

    Ürgen, C. (2006). The use and importance of emotional design in contemporary design practice.        Engineering and Sciences of Izmir Institute of Technology.

    Yavuz, A. & kuloglu, N. (2011). The effects of locational factors on vandalism in the seaside parks. Scientific Research and Essays, 6(20), 4207-4212.

    Zimbardo, P. (2007). The lucifer effect: Understanding how good people turn evil. New York: Random House.

     


موضوع پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, نمونه پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, جستجوی پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, فایل Word پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, دانلود پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, فایل PDF پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, مقاله در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, پروژه در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, پروژه درباره پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی استند یادگاربان در محوطه ی تئاتر شهر تهران

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) فصل اول چکیده : این پژوهش با هدف اولیه استفاده از عناصر نور و آب در طراحی المان های شهری،به بررسی کامل این عناصر در دوران تاریخی ایران پرداخته است و هم چنین طراحی مبلمان و المان های شهری از منظر هویت و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و سعی بر ایجاد پیوندی محکم تر بین فرهنگ و المان های شهری شده است . هم چنین از نظر اجتماعی سعی در ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری (M.A) چکیده کیفیت زندگی به عنوان مفهومی برای نشان دادن میزان رضایتمندی فرد از زندگی و به عبارتی معیاری برای تعیین رضایت و عدم رضایت افراد و گروه ها، از ابعاد مختلف زندگی است. کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین حوزه های مطالعات شهری در کشورهای مختلف است. این مهم به دلیل اهمیت روزافزون مطالعات کیفیت زندگی در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري اسفند ماه 1392   1-­ فصل اول (طرح تحقيق) بيان مساله رابطه ي انسان با طبيعت موضوعي جذاب و مورد توجه در ام

چکيده در اين تحقيق ابتدا يک اشاره کلي به ساختار طبيعي و اکولوژيکي بخش زارچ شده و بصورت ساختار اجتماعي و اقتصادي بخش زارچ مورد بررسي قرار گرفته است. در قسمت بعدي تعريف فضاي سبز و انواع و هم چنين

ثبت سفارش