پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک

word 431 KB 30985 142
1394 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما

    چکیده

    نظریات و شکل ­های روایتی بی­شماری دردنیا وجود دارد که تنوع گونه­­های آن شگفت انگیز است گویی تمام دنیا را می­توان ظرفی برای روایت کردن داستان­های بشر دانست. از گذشته تا به امروز، خصوصا در چند سال اخیر بسیاری از نظریه­پردازان، در مورد روایت اظهار نظرهایی کرده­اند که یکی از آنها دیوید بوردول می­­­باشد. او برای سینما چهار شیوه روایت بر می­گزیند­ که این چهار شیوه از جانب من سرمشق و الگویی، برای تحلیل روایی مستند­های ایرانی در دهه هشتاد قرار گرفت. سینمای مستند ایران قدمتی همپای کل سینمای ایران دارد. این سینما در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی با فعالیت­های سینمایی آزاد، جشنواره­های فیلم و در بعضی مواقع فشارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فرصتی را فراهم آورد که فیلم­هایی در حوزه­ی سینمای مستند پدید آورد که از حیث روایی قابل تامل و بررسی می­باشند. کلمه "روایت­شناسی" که در عنوان آورده شده است، اصطلاح به نسبت تازه­ای است ولی بحث از روایت نه تنها مقوله­ای جدیدی  نیست، بلکه در سنت غرب سابقه آن به افلاطون و ارسطو باز می­گردد­­. روایت شناسی به بررسی جوانب مشابه و متفاوت روایت­های مختلف، از منظر ساختاری می­پردازد. در این نوشتار سعی شده است تا با تحلیل روایی مستندهای این­ دهه، فیلم­­­ها را از منظری دیگر بررسی کنیم.

     

    کلید واژه­ها:

    روایت، سینمای مستند، دهه هشتاد، نوفرمالیست، راوی، شخصیت، دیوید بوردول

    مقدمه

    جمله معروف « انسان درون روایت زندگی می‌کند » تاکید بر فراگیری روایت را نشان می‌دهد و تاکیدی است بر این نکته که در زندگی روزمره با انواع روایت‌ها روبروییم. از سوی دیگر، بله، این سخن درست است که بشر همیشه خودش، چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، موضوع روایت بوده است. روایت با تاریخ بشر آغاز می­شود. تا زمانی که ÷انسانی برای زیستن وجود دارد، روایت هم است. در سرتاسر تاریخ نمی­توان مردمانی را یافت که بدون روایت باشند. روایت­های بی­شماری در دنیا وجود دارد. هرکس در هر مرتبه، منطقه و موقعیت روایت خودش را دارد. اصولا انسان­ها از شنیدن و روایت کردن برای یکدیگر لذت خواهند برد.

    حکایت ­ها و داستان­ ها، افسانه ­ها و اسطوره­هایی که در گذشته برایمان نقل کرده­اند، با خاطرات کودکی و باورهای زندگی­مان عجین شده است و این، میراثی گرانبها از پدران­مان می­باشد که تا ابد در ذهنمان حک شده است. شاید همه نداند که چگونه خوب روایت کنند ولی همه می­دانند که چگونه روایت کنند علاوه بر این همه روایت را از غیر روایت تشخیص می­دهند و به راحتی می­دانند که چه چیز روایت است و چه چیز روایت نیست (پرینس، 1389: 5 )

    روایت‌ها، شرح زندگی‌های زیسته یا نازیسته بشر است؛ زندگی‌های نازیسته‌­ای که البته محتملند؛ یعنی بالقوه امکان تحقق آنها در گذشته، اکنون یا آینده وجود دارد. به نظر می‌رسد، نخستین برخورد و رویارویی ما با روایت از همین میل به تجربه زندگی‌های دیگر یا آن‌طور که امروزه مطرح است، امکان زیستن در جهان‌های موازی سرچشمه می‌گیرد. در حین خواندن روایت، به‌طور موقت به زندگی دیگران، همان شخصیت‌های قصه، وارد می‌شویم. این ورود در وهله نخست، از سر کنجکاوی است که ظاهرا از نیروهای غریزی در وجود بشر است که بعدا به مسائلی همچون دانش‌اندوزی و کسب تجربه یا فقط حظ و لذت زیبایی‌شناختی می‌رسیم.

     

     

    فصل اول: کلیات

     

     1-1 طرح مساله

    روایت ضرورتا باید کسی را داشته باشد تا متن را ارائه کند  مولف، قصه­ی داستان را روایت کند  راوی، در جهان داستان زندگی کند، غم­ها و شادی­های آن را به جان بخرد  شخصیت،  گوش دهد، تماشا کند و دلش بخواهد تا داستان ادامه پیدا کند  تماشاگر. این عناصر جزء لاینفک روایت در تمام دوران­ها و مشترک بین همه ملت­ها است و عدم وجود یکی از آن­ها باعث می­شود تا روایتی وجود نداشته نباشد.

    آدمی هرقدر به لحاظ عقلانی رشد می­کند در جستجوی ساختارهای منسجم­تری از روایت می­باشد تا جهان را به مثابه یک نظام علت و معلولی از وقایع توصیف کند. امروزه جایگاه روایت در هنر هفتم به دو دریافت مهم درک انسان از واقعیت باز می­گردد: عامل عقلانی و بینش شهودی.

    تاثیر عامل عقلانی را می­توان در الگوها و ویژگی ­های داستانی که در روایت تکرار می­شوند، شخصیت­های نیک و بد، وقایع پیش­بینی نشده و مضامین عینی و روزمره دید. اما بینش شهودی با عامل عقلانی بشر، برای تثبیت یک ساختار منطقی، در جهت توجیه وقایع جهان سازگار نیست بلکه مجموعه­ایی از اندیشه­هایی به ظاهر منفرد و جداست که هر لحظه به شکلی خاص متجلی می­شود و از منبع بی­پایان تخیل سیراب می­شود. براساس همین تفکر، روایت، در طول تاریخ، پیشرفت شایان توجهی کرد و در بسیاری از کشور­ها شمار زیادی از تحلیل گران و نظریه­پردازان را به خود جلب کرده است.

     در این پایان نامه با توجه به عامل عقلانی، روایت در فیلم­های مستند دهه هشتاد ایران بررسی خواهد شد. برای هر روایتی، ویژگی­هایی در نظر گرفته شده است که اگر آن ویژگی­ها در آن فیلم وجود داشته باشد، می­توانیم روایت مورد نظر را به آن فیلم اطلاق کنیم. مثلا شخصی مانند دیوید بوردول که معتقد است: هر نظریه­ایی تنها در صورتی کار آمد است که، از وحدت درونی و وسعت نظر تجربی و قوه تمیز تحول تاریخی برخوردار باشد، برای فیلم داستانی چهار شیوه روایت را بر می­شمارد  و ویژگی­هایی برای هر یک تعیین می­کند. مثلا در روایت کلاسیک خبری از سست شدن پیوند میان علت و معلول و فواصل دائمی در پایان فیلم نیست، اما در روایت سینمای هنری این عامل یکی از ویژگی­های اصلی روایت سینمای هنری به شمار می­آید. در روایت سینمای مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی شوروی به رغم آن که به خاطر استفاده­ی بسیار از مونتاژ، انقطاع و گسیختگی در اثر پدید می­آید، روایت اغلب آشکار است و در سطح مفاهیم علت و معلولی، بندرت ابهام پدید می­آورد. در روایت پارامتری الگوپردازی سبکی فیلم را زمانی می­توان از پیرنگ جدا فرض کرد که آن را بتوان با توسل به انگیرشی صرفا هنری توجیه کرد در این صورت سبک را باید عنصری به حساب آوریم که حضورش برای نفس وجود خودش است و هدف فیلم نیز آن است که سبک را آشکارا و محسوس گرداند.

    البته در فصول بعد، هریک از این شیوه­ها را به تفصیل توضیح خواهم داد و در این راستا برخی نظریاتی که دیگر نظریه­پردازان ارائه کردند را به اختصار شرح می­دهم.

    فیلم مستند همچون فیلم داستانی از عنصری ساختاری به نام روایت بهره می­گیرد. اساسا نظریه­هایی که درباره روایت در سینما و ادبیات مورد بررسی قرار می­گیرد، در خصوص سینمای مستند هم کاربرد دارد. به نظر می­رسد که در سینمای مستند دهه­ی هشتاد ایران تحولات زیباشناسی صورت گرفته است، که منجر به تغییراتی در فیلم­سازی مستند شده است. دوربین سیار، گفتگوهای فی­البداهه، رویارویی خودمانی، غیر رسمی و غافلگیر کننده با موضوع- موانعی بین فیلم ساز، موضوع و مخاطب را از بین برده و ثبت واقعیت، نه تحریف آن، حین رویداد و نه آنچه در گذشته روی داده است را در فیلم مستند بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. 

    در ایران به غیر از زیباشناسی مستند دو عامل بیرونی و درونی تاثیر گذار بوده است. عوامل بیرونی نظیر: تغییر ابزار فنی و ظهور پدیده دیجیتال در فرآیند مستند­سازی، به ویژه در حوزه تدوین و تصویر و عوامل درونی نظیر تغیر ذائقه مستند­ساز ایرانی و رسیدن به شیوه­های بیان جدید.

    این پایان­نامه مدعی است و می­کوشد این فرضیه را اثبات کند که زیباشناسی مستند دهه هشتاد ایران پدیده­ایی کاملا منحصر به فرد می­باشد. برای اثبات این ادعا از متغیر مهمی چون روایت بهره گرفته می­شود. به عبارت دیگر با بررسی تغییرات در روایت سینمای مستند ایران، نظیر تغییر در فرآیند اطلاع­رسانی از خطی به مارپیچی و استفاده از خطوط روایی متقاطع، ویژگی­های زیباشناسی این دهه از سینمای مستند ایران را بررسی خواهد شد.

     

    1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق

    مستند­های ایرانی که همواره عوامل داخلی و خارجی بسیاری در فرم و محتوای درونی­شان تاثیر­گذار بوده است. در یکی دو دهه اخیر بیش از همه دوران­ها متاثر از تکنولوژی بوده است. این دوران که از اوائل دهه­ی هشتاد آغاز شد را باید "دوران مستند سازی دیجیتال نامید". مشخصه­ی این دوران رو آوردن به سیستم ویدئویی " دیجیتال " است. به خاطر ارزان بودن نسبی فیلم­سازی در این قطع،  فیلم سازان نیاز چندانی به حمایت نهادهای دولتی نداشتند و اکثرا، فیلم­های خود را با بودجه شخصی و بدون نظارت دولتی می­ساختند، پس فیلم­ها شخصی­تر، رئالیستی­تر و البته شتابزده­تر ساخته شدند و تغییراتی اساسی در روایت سینمای مستند این دوره پدید آمد که با دوره­های گذشته به کلی اختلاف داشت. اما یکی از نکات منفی این دهه این بود که مستند­سازان این دوره به محض اینکه طرحی به ذهنشان می­رسید و برایشان جذاب بود، بلافاصله دوربینشان را بر می­داشتند و شروع به فیلم برداری می­کردند و مانند سابق آنها موظف نبودند درباره­ی طرح فیلم­های خود فکر کنند، آن را در ذهن خود مورد ارزیابی قرار دهند و تلاش کنند آن را به سطحی بالاتر ارتقا دهند، تا آن حد که مستندساز بدون داشتن طرح سر صحنه فیلم­بردای حاضر می­شد. این موضوعی معایب و محاسنی در روایت فیلم­های مستند این دوره  ایجاد کرد که قابل بررسی و تامل می­باشد.      پایان­نامه نگارنده درصدد است تا این اختلاف روایی را شرح دهد و در قالب نظریه­های روایی دیوید بوردول(روایت کلاسیک، روایت سینمای هنری، روایت مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی و روایت پارامتریک) چند فیلم مستند این دهه را که شاخص­تر و شناخته شده­تر نسبت به بقیه هستند را در این شیوه­های روایی توضیح دهد.

     

    1-3 اهداف تحقیق

    هدف از تحقیق، تدوین مشخصات و عناصر روایت در منتخب مستندهای ایرانی دهه هشتاد می­باشد. روایتی که با شرایط اجتماعی و ورود سیستم دیجیتال، دچار تحول شده است و از روایت گزارش­گونه دانای کل منفعل به روایتی خلاقه و تاثیر­گذار تبدیل شده ا ست.

             

    1-4 سوالات تحقیق

    1- روایت در سینمای مستند دهه هشتاد ایران چه ویژگی­هایی دارد و چگونه خود را از ویژگی­های روایی دهه­های گذشته متمایز کرده است؟

     2- روایت در سینمای مستند چیست و چه ویژگی­های دارد؟

     3- عوامل تاثیر گذار بر روایت در سینمای مستند دهه هشتاد ایران چیست؟

    4- با ورود سیستم دیجیتال چه تغییری در مستند­های ایرانی دهه هشتاد رخ داد؟

                  

    1-5 پیشینه تحقیق

    موضوع روایت در سینمای مستند ایران و به دنبال آن بررسی نقطه دید راوی-  ابتکاری نو به شمار می­رود که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است. اینجانب با تحقیق و جستجو در پایان نامه­های دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، تربیت مدرس و دانشگاه هنر با عنوان روایت در سینما­ی مستند ایران (یا چیزی نزدیک به این موضوع) که به رشته تحریر درآمده است، اطلاعات مفید،­ ولی بسیار اندکی به دست آوردم. که به دلیل کمبود در این زمینه، جای کار و تحقیق بیشتری در این زمینه احساس می­شود. از جمله این منابع می­توانم به موارد زیر اشاره بکنم:  

     

    قادری، نریمان (1383)روایت و شخصیت در سینما، پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشگاه هنر تهران-  دانشکده­ی سینما تئاتر.

    مرزی، علی رضا (1382) بررسی روایت در هالیوود جدید، پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشگاه هنر تهران-  دانشکده­ی سینما تئاتر.

    رستمی جلیلیان، فریبا (1389)بررسی گونه­های سینمای مستند با تاکید بر انسان­شناسی تصویری دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده هنر و معماری

     اوحدی، مسعود(1389) روایت­ شناسی فیلم پایان نامه دکتری – دانشگاه هنر

    درستکار، رضا(1386)،  روایت های مستند- مقالاتی درباره ی سینمای مستند، تهران :مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

    پایان­نامه اولی در مورد نظریه­های روایت و انواع آن اطلاعات مفیدی داده است، اما وقتی بحث از شخصیت در سینما، در این پایان­نامه مطرح می­شود باعث می­شود تا تمرکز کمتری بر روی روایت داشته باشیم و بعلاوه این پایان نامه مانند اکثر پایان نامه­ها در مورد سینمای داستانی و روایت آن نگاشته شده است و اصلا به سینمای مستند توجهی نداشته است. نظریه­های روایی این پایان نامه، تقریبا همان چیزی می­باشد که در منابع دیگر و البته کامل­تر قابل دسترسی می­باشد.

    در مورد پایان­نامه دومی همان اشکال وجود دارد، یعنی قسمت اعظم متن به روایت در سینمای داستانی توجه دارد، نه مستند. البته در قسمت نظریه­های روایی، نسبت به پایان­نامه اولی کمی ضعیفتر و شخصی­تر به نظر می­رسد. در این پایان­نامه در مورد انواع روایت و گستردگی آن مطلبی نگاشته نشده است و نگارنده­ی آن بیشتر، تمرکز خود را بر چند فیلم هالیوودی و شیوه روایت آن گذاشته است و بواسطه آن، روایت فیلم­ها مطرح می­شود، در نتیجه روایت و انواع آن به هیچ وجه مستقل و با توضیحی مجزا از فیلم­ها دیده نمی­شوند تا بعنوان الگو و مرجعی مورد استفاده من در نگارش این پایان­نامه قرار بگیرند.

    در پایان­نامه خانم رستمی جلیلیان  شیوه­های مستند به دوره­های سنتی (همان واقعیت محض) و مستند نو (واقعیت دستکاری شده) تقسیم می­کند و این دو مورد را با انسان­شناسی تصویری(Anthropology Visual) که اتفاقا در دو نوع سنتی با رویکرد مشاهده­ای (اتیک) و مشارکتی (امیک) و دوره نو که با رویکرد تعبیری و تاویلی تقسیم می­­شود، مقایسه می­کند. و از نظرات روایی افرادی چون رولان بارت، تودوروف و پراپ، در مورد روایت استفاده می­کند. این پایان­نامه به تحلیل فیلم­های­ مستند مردم شناسی ایرانی می­پردازد مانند: "پیرشالیار، عروسی مقدس" از فرهاد ورهرام و "چپغ" از محمد رضا اصلانی.

    اگر چه شیوه تحلیل روایت این فیلم­ها در قسمت­هایی، راهنمای خوبی برای اینجانب بوده است. اما معتقدم که موضوع­ پایان­نامه­ام فاصله زیادی با این موضوع دارد. با ورود سیستم دیجیتال در دهه هشتاد، مستند­های اجتماعی رشد بسیاری کرده و در عوض مستند­های مردم­شناسی به شاخه­ای کم توجه در بین مستند­سازان تبدیل شد. در خصوص بقیه­ی فصل­های پایان­نامه خانم رستمی باید عنوان کنم که عناوینی مثل تعریف سینمای مستند از نگاه جان گریرسون و عوامل دخیل در روایت، همانند: صدا، تدوین، تصویر و... همه نکاتی هستند که در دسترسی به منابع کامل­تر آن در متون دیگر به راحتی امکان پذیر است.

    دو مورد آخر تا حدودی تحلیل­ روایی خود را بر روی سینمای مستند اخیر ایران متمرکز کرده­اند که بیشتر مورد استفاده اینجانب قرار گرفته است.

     

    Abstract:

    There are multiple narrative forms and theories with amazingly various types around the world, as if the entire world is nothing but a vessel for narrating human story. Since ancient times, and especially with recent years theorists like David Bordwell, many thinkers have been concerned with narratives. Bordwell believes that films have four principle narrative styles which are here working as my models for analyzing the narratives of Iranian documentary films during 80s. Iran’s documentary cinema is as old as Iranian cinema in general. During 70s and 80s, independent filmmakers, film festivals, and sometimes social, economic and socio-political situations all made possible the birth of some documentary movies which are narratively very much interesting and calling for contemplation. The word “narratology” which is used in the title is relatively a new term, yet discussions about narratives are to be found in western tradition in as early texts as those of Plato and Aristotle. Narratology concerns the structural similarities and disparities among miscellaneous narrations. In the present text, while analyzing documentaries of the mentioned period, I would try to study them in a new light.

    Keywords: narration, documentary cinema, decade eighty, causality, narrator, David Bordwell, character 

  • فهرست:

    مقدمه...........................................................................................................................................................................1

    فصل اول: کلیات

    1-1طرح مساله......................................................................................................................................................... 2

    1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................... 4

    1-3 اهداف تحقیق................................................................................................................................................... 5

    1-4 سوالات تحقیق ............................................................................................................................................... 5

    1-5 پیشینه­ی تحقیق............................................................................................................................................. 5

    1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش........................................................................................................................ 7

    1-7محدودیت­های پژوهش .................................................................................................................................. 7

    فصل دوّم: مبانی نظری

    2-1چهارچوب نظری.................................................................................................................................................9

    2-2مستند................................................................................................................................................................ 12

    2-2-1-تعاریف مستند.............................................................................................................................................13

    2-2- 2نگاهی اجمالی به تاریخچه سینمای مستند ایران..................................................................................16

    2-3 روایت فیلمی......................................................................................................................................................22

    2-4 روایت سینمایی.................................................................................................................................................24

    2-5 نظریه های تقلیدی روایت............................................................................................................................ 26

    2-5-1 شاهد نامرئی.............................................................................................................................................. 27

    2-5-2  آیزنشتاین: روایت به مثابه صحنه آرایی................................................................................................. 28

    2-6 نظریه های زبان- بنیاد روایت....................................................................................................................... 30

    2-6-1روایت فیلم به مثابه فرازبان........................................................................................................................ 32

    2-6-2روایت فیلم به مثابه بیان............................................................................................................................. 33

    2-7 نکاتی در باب  فرمالیست­ها و نوفرمالیست­ها............................................................................................... 34

    2-7-1 عناصر شکل روایی و غیر روایی از منظر نوفرمالیست­ها.........................................................................38

    2-7-2 اصول شکل روایی............................................................................................................................................38

    2-7-3 تمایز داستان و طرح........................................................................................................................................38

    2-7-4 علت....................................................................................................................................................................39

    2-7-5 زمان....................................................................................................................................................................40

    2-7-6 فضا......................................................................................................................................................................40

    2-8 نظریات دیوید بوردول درباره روایت..................................................................................................................41

    2-8-1روایت کلاسیک...................................................................................................................................................43

    2-8-2روایت سینمای هنری.......................................................................................................................................47

    2-8-3روایت مبتنی بر ماده­گرایی تاریخی...............................................................................................................51

    2-8-4روایت پارامتریک...............................................................................................................................................55

    فصل سوّم: روش تحقیق

    3-1 روش تحقیق..................................................................................................................................................... 61

    فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

    4-1 مستند انیمیشن..................................................................................................................................................66

    4-1-1سیانوزه..............................................................................................................................................................67

    4-2 مستند­های اتوبیوگرافیک - خود بیانگر(Self- portrait).......................................................................69

    4-3درام مستند (داکیو درام).....................................................................................................................................75

    4-4 مستند داستانی (Docufiction)..................................................................................................................78

    4-5 مستند­های حیات وحش و محیط زیست.......................................................................................................79

    4-6 ملف گند............................................................................................................................................................... 81

    4-6-1 شناسنامه ی فیلم........................................................................................................................................... 81

    4-6-2‌ داستان فیلم........................................................................................................................................................82

    4-6-3 تحلیل روایتِ فیلم........................................................................................................................................... 83

    4-7 ترانه اندوهگین کوهستان......................................................................................................................................86

    4-7-1 شناسنامه ی فیلم..............................................................................................................................................86

    4-7-2 داستان فیلم........................................................................................................................................................87

    4-7-3 تحلیل روایتِ فیلم............................................................................................................................................ 88

    4-8 رئیس جمهور میرقنبر........................................................................................................................................... 91

    4-8-1 شناسنامه ی فیلم................................................................................................................................................91

    4-8-2 داستان فیلم......................................................................................................................................................... 92

    4-8-3 تحلیل روایتِ فیلم...............................................................................................................................................93

    4-9 فقط کمی نور .......................................................................................................................................................... 97

    4-9-1 شناسنامه ی فیلم............................................................................................................................................... 97

    4-9-2 داستان فیلم........................................................................................................................................................ 98

    4-9-3 تحلیل روایت فیلم.............................................................................................................................................. 98

    4-10 بهترین مجسمه­ی دنیا ..................................................................................................................................... 102

    4-10-1 شناسنامه­ی فیلم............................................................................................................................................102

    4-10-2 داستان فیلم....................................................................................................................................................103

    4-10-3 تحلیل روایت فیلم..........................................................................................................................................104

    4-11  ده فیلم مستند برتر سال1390......................................................................................................................107

    4-12معرفی مستند­های مهم سال­های 1391تا1393...........................................................................................115

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    5-1 جمع بندی و نتیجه گیری ..................................................................................................................................122

    5-2 پیشنهادات...............................................................................................................................................................127

    فهرست منابع

    منابع ..................................................................................................................................................................................129     چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    پرینس، جرالد(1389)، روایت شناسی (شکل و کارکرد روایت)، ترجمه: محمد شهبا، تهران: انتشارات مینوی خرد

    لوته، یاکوب (1386)، مقدمه ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه: امید نیک فرجام، تهران: مینوی خرد

    متز، کریستین (1376)، نشانه شناسی سینما، ترجمه: روبرت صفاریان، تهران: کانون فرهنگی هنری ایثارگران

    اوحدی، مسعود ، روایت سینمایی: عرصه بزرگ گفتمان زیبایی شناسی سینما،

    متز، کریستین (1376)، نشانه شناسی سینما، مقاله هایی درباره  دلالت در سینما» ترجمه روبرت صفاریان، تهران: ایثارگران

    درستکار، رضا(1386)،  روایت های مستند- مقالاتی درباره ی سینمای مستند، تهران :مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

    بوردول، دیوید(1386)، مقاله آفرینش معنا( استنتاج و ریطوریقا در تاویل سینما)، مترجم: شاپور عظیمی، تهران: کتاب ماه هنر خرداد و تیر

    قوکاسیان، زاون(1386)، حقیقت سینما و سینما حقیقت1 جستجویی در سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

    قوکاسیان، زاون(1386)، حقیقت سینما و سینما حقیقت2 جستجویی در سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

    بردول، دیوید(1373)، روایت در فیلم داستانی 1، ترجمه علا الدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    بردول، دیوید(1373)، روایت در فیلم داستانی 2، ترجمه علا الدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    احمدی، بابک (1391)،از نشانه های تصویری تا متن، تهران: نشر مرکز

    مشکات، سید حمید (1385) فرمالیسم و نو فرمالیسم، تهران: مرکز پژوهش های اسلامی صدا سیما

    میلر،آندرو(1392)، در آمدی بر نظریه فرهنگی معاصر،ترجمه: : جمال محمدی، تهران:نشر ققنوس

    ارجمند، سید مهدی(1372)،  تصویر ذهنی و جهان سینماتوگراف، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    هارلی، جیمز(1373)، قفس سبک آهنین دیوید بوردول، مترجم: ابوالفضل حری . تهران: انتشارات فارابی، دوره نهم شماره چهاردهم

    واحدی، مسعود(1388)، روایت سینمایی، مجله هنر دینی شماره 8.

    امامی، همایون(1387)، فیلم مستند درام و ساختار دراماتیک، تهران:  نشر ساقی

    قائم مقامی، رخساره(1387 (انیمیشن مستند: شیوه بیانی تازه. تهران:  ماتیکان

    ویتاکر، هرولد (1383)، زمان بندی در انیمیشن، مترجم: سلیمان شریف‌پور، تهران: نشر مرکز

      بوردول، دیوید - تامپسون، کریستین(1377) هنر سینما: مترجم فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز

    صافاریان، روبرت(1391بهار و تابستان) فصل نامه تحقیقاتی فارابی شماره1 و2، تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و رای ُبن مستند و نقل شده از robertsafarian.comhttp://

    ارجمند، سید مهدی(1370)، الگوهای روایت در سینمای ایران، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    میران بارسام، ریچارد(1362) سینمای مستند: ترجمه مرتضی پاریزی، تهران: انتشارات اداره تحقیقات و روابط سینمایی، چاپ اول

    ورتوف، ژیگا (1375) کاشف سینمای مستند: مترجم حمید هدی­نیا، فصل نامه فارابی (ویژه مستند) دوره هفتم، شماره اول، شماره مسلسل 25 تهران: انتشارات فارابی

    ·        آفدرهاید، پاتریشیا (1392)، مقاله:صمیمیت اجتماعی : گسترش سینمای مستند اول شخص.        

                  مترجم: عطیه عطارزاده. نقل شده از سایت رای بن مستند

    ضابطی جهرمی، احمد(1393) شکل­شناسی و گونه­شناسی سینمای مستند، تهران: نشر رونق (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)

    گفتگو با کریم عظیمی (1390) نقل شده از سایتhttp://shortfilmnews.com :

    رضایی، نیره (1389). عنوان مقاله: تاریخ سینمای مستند، به نقل از سایت: http://nrezaiemotlagh.persianblog.ir                                                                                        

    قطبی زاده، سعید (1393)، نقد فیلم خون مردگی، نقل شده از سایت:http://defc.com

    Tomascikova, slavka, (2009). Narrative Theory and Narrative Discourse, Bulletin of the transilvania university of Barasor , vol 2. (51).

     


موضوع پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, نمونه پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, جستجوی پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, فایل Word پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, دانلود پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, فایل PDF پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, تحقیق در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, مقاله در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, پروژه در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, پروپوزال در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, تز دکترا در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, پروژه درباره پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک, رساله دکترا در مورد پایان نامه روایت شناسی سینما ی مستند دهه هشتاد ایران براساس نظریات دیوید بوردول - عنوان پایان نامه عملی فیلم مستندبی بی، تولدت مبارک

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ ارشد سینما چکیده: ادعای به تصویر کشیدن و یا بیان و روایت فاجعه، بالاخص در دوران معاصر پس از جنگ­ها و کشتارهای خونین و نسل­کشی­ های بعثی­ها در طی دو عملیات حلبچه (1988.م) و انفال(1988.م)، همیشه مورد توجه­ی فیلمسازان کُرد بوده است. بازروایی خاطرات بازماندگان جنگ به میانجی آثار داستانی و مستند این فیلمسازان، سرفصل نوینی از تاریخ این مردمان پس از ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما مقدمه این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی در سینما ی مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه ...

چکیده بیش از دو دهه است که انیمیشن مستند به عنوان یک سبک سینمایی مستقل در جهان مطرح شده است. با این حال اغلب مطالعات و بررسی های انجام شده در راستای شناخت کلی و ساختار عمومی این سبک بوده است. بنابراین نیاز به بررسی و موردکاوی این شیوه فیلم سازی از دیدگاه های مختلف بسیار محسوس است. در نتیجه، این پژوهش به بررسی انیمیشن مستند از دیدگاه زیبایی شناسی می پردازد تا بدین وسیله گامی در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش :علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: دیپلماسی عمومی به دلیل افزایش نقش بازیگران متعدد در تعاملات بین المللی نسبت به دیپلماسی کلاسیک و سنتی جایگاه ویژه ای در نظام بین الملل یافته است . توسعه فنآوری نوین اطلاعات ابزار دیپلماسی کلاسیک را که بر مبنای قدرت سخت بود تغییر داده و گستره جدیدی بنام سیاست هوشمند که از عناصر فرهنگی ،رسانه ای ، ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تصویر متحرک چکیده: این پژوهش به بررسی مفاهیم نظری و ویژگی‌های ساختاری تصاویر متحرک تعاملی می‌پردازد و قصد دارد علاوه بر تعریف مفهوم تعامل در انیمیشن‌های ارائه شده در بستر رسانه‌های نوین، خاستگاه، پیامدها و تآثیرات تکنولوژی دیجیتال را در آفرینش این آثار تحلیل کند. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی است و با تکیه بر آرای نظریه‌پردازان علم رسانه، ...

مقدمه نیاز به درک جهان هستی و برقراری ارتباط با ناشناخته های آن، از جمله خصایص انسانی است که از بدو تولد با او بوده، در طول گذر عمر تغییر شکل داده، اما از بین نمی رود. قصه ها و افسانه های عامیانه که از دل افسانه سرایانی قهار، چون پدر بزرگها و مادر بزرگها؛ برآمده و اشتیاق سیری ناپذیر کودکان به شنیدنشان، گواه این نیازهمیشگی بشر است. نیاز به اینکه ترسها، تردیدها و ناکامیهای خود را ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نمایش گرایش ادبیات نمایشی چکیده تکنیک "فاصله گذاری" اساساً یک قرارداد تئاتری است که در تئاتر یونان باستان از طریق همسرایان مورد استفاده قرار می گرفته و پس از آن در اوایل قرن بیستم توسط "برتولت برشت" که وام هایی نیز از نمایش های مشرق زمین گرفته بود، بنابر ضرورت ها و شرایط اجتماعی سیاسی آن دوران آلمان، مورد بازنگری و کاربردی خلاقانه قرار ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر چکیده: پژوهش حاضر تلاشی برای تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی (Spirituality)) در سینماست. در این مسیر ابتدا به سیر شکل‏گیری سینمای معنویت‏گرا و هم چنین کارگردان‏های خاصی که دغدغه معنویت‏گرایی در فیلم‏هایشان اهمیت داشته، نگاهی اجمالی شده است. سپس به بیان شیوه تعامل میان رویکرد معنویت‏گرایی و فیلم از منظر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه 60 در سدۀ بیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد. پس از آن بزرگانی چون پیرس، بارت، اکو، متز و... آن را توسعه بخشیدند و امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته‌ های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر است که نشانه‌شناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه ...

ثبت سفارش