پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه

word 2 MB 30958 177
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۶,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی

    چکیده:

    امروزه تلاش های ارزشمندی در هنر معاصر، در جهت بیان ایده های نو و تعامل خلاقانه ی آن با مخاطب مورد توجه است. چنانکه، اهمیت تکنولوژی اثر در مراتب بعدی؛ و استفاده از هر شیوه ی اجرایی  امکان پذیر است. به طوری که هنرمند برای خلق ایده و مفهوم خاص خود، می تواند از همه ی انواع هنرها به همراه سایر رسانه های جدید و علوم استفاده کند. در ایران نیز، فعالیتهای بسیاری در این زمینه انجام شده است. مثل نقاشانی که برای خلق آثار خود نه تنها از مدیوم نقاشی، بلکه به صورتی نو از سایر رسانه ها همچون انیمیشن بهره می گیرند تا ایده و مفهوم خود را به بهترین شکل انتقال دهند. در این میان تعامل بین این رشته ها و رسیدن به اثری واحد، منهای بررسی تکنیکی هر کدام بسیار حائز اهمیت است.

        در سالهای اخیر، انیمیشن ایران مسیرهای متنوع و خلاقانه ای را طی می کند. در این مسیر، هم در حوزه ی سنتی تعاملات نوینی را با نقاشی ابداع نموده و هم با توجه به تحولات هنر جدید، نگاه نویی را ارایه داده است؛ چنانکه کارکرد سنتی نقاشی و انیمیشن جای خود را به ساختارهای مفهومی و تعاملی در شکلهای جدید و گرایشهای هنر جدید داده است.

        در پژوهش حاضر، تعامل نقاشی و انیمیشن در دو نگرش سنتی و جدید مورد پژوهش؛ و به تحولات فوق در دو دهه ی اخیر هنر ایران پرداخته شده است. در روش پژوهش علاوه بر استفاده از منابع کتابخانه ای و منابع معتبر اینترنتی؛ به شیوه میدانی و از تجربیات و نظرات هنرمندان در مصاحبه و گفتگوها استفاده شده است.

    کلید واژه ها: نقاشی متحرک، نقاشی-انیمیشن، نقاشی اینتراکتیو، ویدئوآرت انیمیشن

    مقدمه

    نقاشی به عنوان یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین هنرها در زندگی بشر، از گذشته تا به حال حضور پر رنگی در تاریخ هنر داشته و دارد. این هنر در مراحل رشد خود دچار تغییرات بسیاری شده است. نقاشی و به ویژه طراحی به عنوان پایه ی اصلی بسیاری از هنرها دارای تاثیرات و ارتباطات گسترده ای با انواع هنرها است. یکی از این هنرها، انیمیشن است.

         این دو رشته از دوران باستان و قدیمی ترین شکل وجودیشان دارای ارتباط و تعامل نزدیک با یکدیگر بوده و هستند. (نقاشی درون غارها و سفالها و تداعی حرکت از طریق تکرار فرمها). این تعامل در مسیر تاریخ هنر و در دوره های مختلف به صورتهای متنوع بروز کرده است.

         در این پژوهش، تلاش بر این است که با ذکر خلاصه ای از این تعامل در تاریخ هنر، به کشف ارتباط تازه ی این دو رشته در هنر معاصر بپردازیم. به ویژه این تعامل جدید را در هنر ایران معاصر مطالعه نموده و هنرمندان فعال در این زمینه و آثارشان را معرفی کنیم.

         با این هدف، سوال اول پژوهش اختصاص دارد به چگونگی درک تعامل میان رشته های نقاشی و انیمیشن در حوزه ی ارتباطات اولیه و قدیمی این دو رشته، که فرضیه ی مشخصی دارد: یعنی این دو رشته از گذشته ارتباط تنگاتنگی داشته و در حوزه ی آکادمیک و سنتی، شاکله ی اصلی انیمیشن بر نقاشی استوار بوده است. اما سوال دوم به چگونگی تعامل نوین این دو رشته در حوزه ی هنر جدید مرتبط است. که فرض بر وجود نگرش تازه و آثاری در قالبی جدید منهای بررسی تکنیکی و عنوان مشخص هر یک از دو رشته است. لذا، برای شروع، مقدمه ای در خصوص هنر معاصر و رویکردهای تازه در هنر، پس از 1960 ضروری می نماید. چنانکه می توان زمینه های این ارتباط و تعامل نو را بیش از هر چیز در تجربیات هنر جدید دید.

         امروز در هنر معاصر، شاهد حضور هنرهایی هستیم که، علاوه بر زیبایی شناسی و تخصص و مهارت در یک رشته ی هنری، اندیشه و تفکر و ایده ی نو و انتخاب بهترین بیان برای القاء به مخاطب، اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل هنرمندان استفاده از انواع هنرها و رسانه های قدیم و جدید، و حتی سایر علوم و به ویژه تکنولوژی و امکانات جدید را به کار می گیرند تا به نتیجه ی مناسب برای رساندن هدف و ایده ی خود برسند. بدین ترتیب، هنرمند می تواند با توجه به احساس و نیاز خود انواع هنرها را تجربه کند و حتی از متخصصین در هر رشته کمک بگیرد تا اثر نهایی خود را در قالب یک اثر "هنر جدید" خلق کند.

         در این میان کاربرد هنرهای قدیمی و سنتی گذشته (همچون نقاشی، صنایع دستی، مجسمه و انیمیشن و ...) که اکثرا طراحی محور هستند، بسیار چشمگیر است. گرچه این هنرها در کنار تکنولوژی جدید،  قابلیتهای متفاوتی پیدا کرده اند، اما شاید به علت نوع کاربرد و بیان جدیدشان و همچنین جذابیت تکنولوژی و امکانات جدید، این پیش زمینه و پایه ی سنتی و اصلی دیگر به چشم نیاید.

         یکی از این هنرهای قدیمی که امروز کاربردهای وسیع و متنوعی در هنر جدید پیدا کرده، انیمیشن است. نکته ی مهم دراین حوزه، استفاده و کاربرد انیمیشن و قابلیتهای بسیار آن در هنر جدید است. انیمیشن امروزی در معنا و با تعریف سنتی خودش به عنوان یک هنر مستقل، در این دست از آثار هنری مطرح نیست. درست مثل کاربرد سایر هنرهای سنتی گذشته در هنر جدید. مثل نقاشی.

         امروز تفکیک مرز میان نقاشی و انیمیشن که با وجود ارتباطشان، در گذشته قابل انجام بود، دیگر امکان پذیر نیست . دلیلی هم برای این کار وجود ندارد. امروز هنرمندان نقاش و انیماتور در کنار هم از قابلیتهای این دو رشته و تعاملات میان آنها استفاده می کنند.

         پس، در دوران هنر جدید، دو شاخه ی نقاشی و انیمیشن، به شکلی دیگر ارتباط و تعاملات زیادی با هم دارند. چنانکه در هنر معاصر، امکان و قابلیت نوینی از تعامل و یکی شدن آنها به وجود آمده است. به طوری که هنرمندان معاصر گاه برای ارائه ی ایده و تفکر خود، قالبی تلفیقی مبتنی بر این دو رشته را استفاده نموده اند. بنحوی که نقاشی و انیمیشن اکنون وارد متن اصلی هنر جدید شده اند.

         البته ارتباط و تعامل این دو رشته، مورد توجه و کاربرد در حوزه های مختلف است. بطوریکه از یک سو هنرمندان انیماتور را می بینیم که همچون گذشته برای ساخت فیلمهای خود تا چه اندازه نیازمند نقاشی و هنرمندان نقاش هستند و حتی امروز با نگاهی نو به ساخت انیمیشنهای انتزاعی که کاربرد نقاشی و تعامل این دو رشته در آنها بسیار مشهود است، می پردازند. و از سوی دیگر در دنیای هنر جدید هنرمندان و نقاشانی را می یابیم که برای خلق ایده ی خود و رسیدن به بیان مناسب از قابلیتهای انیمیشن بهره می گیرند. و این دو هنر را در کنار هم و در تعامل با هم به نحوی استفاده می کنند که نتیجه ی نهایی اثر هنری جدیدی است که اصالت آن در حوزه ی هیچ یک از دو رشته ی فوق نیست. بلکه در قالب جدید، فقط ایده و بیان اصالت داشته و دو قالب نقاشی و انیمیشن واسطه های زبانی در خدمت ایده می باشند. در این آثار جدید، اهمیت ایده و سیطره ی آن بر وجوه ساختارهای زیباشناسانه و تکنولوژی آثار نقاشی و انیمیشن قابل درک است.

         در حال حاضر با توجه به آثار جدید هنرمندان معاصر و درک اهمیت ایده و مفهوم در آثار هنر جدید، می توان بدون توجه به محدودیت قالبهای هنری، به خلق آثار هنری پرداخت. تا جایی که امروز در طبقه بندی هنرهای معاصر و نام گذاری آنها، دیگر مرزی وجود ندارد.

         بدین ترتیب، دیگر مرزی بین نقاشی و انیمیشن مطرح نیست و اثر نهایی که از یکی شدن آنها تحت عنوان هنر جدید به وجود آمده جدا از بررسی تکنیکی و فنی هر یک از دو رشته؛ تنها به لحاظ برتری ایده و بیان متناسب با آن بررسی می شود. و از آن جا که کاربرد نقاشی به عنوان یکی از مهم ترین رشته ها در هنرهای جدید شناخته شده است؛ ضرورت شناخت این نوع آثار و فضاهای مرتبط با آنها جرقه ی اصلی این پژوهش برای یک دانشجوی ارشد نقاشی بود.

         در این پژوهش سعی شده تا حد امکان از منابع معتبر و مرجع استفاده شود. اما با توجه به تازگی موضوع، پیشینه و منابع تدوین شده، بسیار کم و محدود بود. لذا از کتابها و مقالات مرتبط با موارد پژوهش استفاده شده و تلاش شده از مطالبی متناسب، برای نتیجه ی بهتر در این منابع استفاده شود. و در نهایت تحقیق میدانی و مصاحبه با هنرمندان و صاحب نظران، کمک بسیاری به روند پژوهش و نتیجه ی نهایی کرده است.

         اما به علت محدودیت منابع و کتابهای چاپ شده، برخی از مطالب از مقالات و کتابهایی است که چاپ جدید هستند و دارای نواقص و اشکالاتی مثل عدم وجود توضیحات لازم در رابطه با بعضی اصطلاحات و اسامی خاص می باشند. همچنین در بعضی از ارجاعات، نقل قولها و ارجاع از منابعی دیگر وجود دارد که داخل علامت نگارشی "..." مشخص شده اند و در پاورقی، در صورت وجود، منبع اصلی آمده است. به طور کلی تلاش بر این بوده که در نقل قولها، حتی در موارد نگارشی، دخالتی انجام نشود و بدون هیچ تغییری با حفظ کامل حقوق نویسنده، مطلب ارائه شود. لذا گاهی در ارجاعات کلماتی لاتین در متن وجود دارد. و نیز در بعضی مطالب ترجمه شده، تعدادی از اسامی خاص، به صورت لاتین در متن آورده شده است.

        همچنین در بعضی از منابع اینترنتی، نامی از نویسنده و تاریخ مطلب، موجود نبود. که به صورت آدرس مختصر در ارجاع درون متن آمده و در فهرست منابع آدرس دقیق و کامل همراه با تاریخ مراجعه آورده شده است.

     

    فصل اول   هنر جدید و هنرهای تعاملی

     

    هنر جدید

    کلیت و تعریف

    جکسون پولاک[1]، در رابطه با تعریف هنر نو و جدید می گوید: «هنر نو از نظر من چیزی بیش از بیان هدفهای معاصر عصری که در آن به سر می بریم، نیست.» (هریسون و وود، 1380، ص.60)

          البته نکته ی مهم در بررسی هنر جدید، اتفاقات و تحولاتی است که از دوره های قبل تر در هنر رخ داد و به مرور، زمینه ساز تغییرات و تفکرات جدید در هنر معاصر شد. بر همین اساس، «جهان هنر در قرن بیستم بیش از همه قرون پیشین مشحون از نواندیشی و نوآوری بود. در این قرن پر تلاطم، اشتیاق به خلاقیت و التزام به ابداع، به حدی بود که بیش از همه تاریخ هنر در آن دگردیسیهای شکلی هنر و تحولات سبک شناختی به وقوع پیوست. این شور و شوق آن قدر بالا گرفت که برای نخستین بار، نفس خلاقیت و نوآوری، موضوع هنر شد و جمع کثیری از هنرمندان به جای هر تعهد دیگر صرفا به پدیده های نو، بدیع و حتی غریب رویکرد نشان دادند.» (لوسی اسمیت، 1380، ص.9)

          بعد از آن؛ «نیمه ی دوم قرن بویژه دو دهه ی آخر آن، شاهد ظهور گرایشهایی بود که پیوسته بر اهمیت «موضوع» در مقابل ساختار شکلی و زیبایی شناسانه در اثر هنری تاکید می ورزیدند.» (همان، ص.10)

          بدین ترتیب، «دهه‏های آخرین سده بیستم، تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی را شاهد بوده و از این رهگذر قلمروی گسترده و متنوعی از ابزارها و روشهای بیان هنری جدید را تجربه کرده است. اما مهمترین خصیصه ی هنر این قرن وجه تجربی آن بود، که این خود از میلی خستگی ناپذیر به نوآوری و شیفتگی بی حد و حصر نسبت به پدیده های نو سرچشمه گرفته است. تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن، با بکارگیری موادی فراتر از رنگ و بوم –فی‏المثل بریده‏های کاغذ و پارچه در کولاژهای هنرمندان کوبیست- آغاز و در سالهای آخرین آن به آزادی کامل هنرمندان از هرگونه قید و بند نقاشی و مجسمه ‏سازی و رویکرد بسوی رسانه‏ها و امکانات نوین آفرینش هنری منتهی گردید. تلاش پرشور هنرمندان پیشرو در بکارگیری هر وسیله و روش ممکن برای ابراز منویات شخصی خویش، بدین معنی است که اکنون هنرمند خود در مرکزیت ابداع هنری قرار گرفته است. به بیان دیگر رسانه‏های جدید با همه نیروی بصری و فن‏آوری پیشرفته‏شان، اینک شخص هنرمند –و نه اثر هنری- را در مرکز توجه قرار می‏دهند. بدین ترتیب در بستر جریان پیشگام، "هنر" و "شیوه بیان هنری" هر دو به حاشیه رفته و این همان نقطه تحول بنیادینی است که از آن به عنوان "پایان هنر" یاد می شود.» (لوسی اسمیت، 1382، ص.9و10)  

         از سوی دیگر، دیدگاهی که مارسل دوشان[2]، از حامیان آن بود؛  به سبکی که هنرمند را در هسته ی فعالیتهای هنرمندانه جای می‏دهد. چنانکه هنرمند فارغ از جاذبه ی بوم، دیگر آزاد بود تا هر مفهومی را به هر وسیله‏ی ممکن ابراز کند؛ این مفهوم می‏تواند در ارتباط با تاریخ هنر، سیاستهای روز و یا سیاستهای شخصی باشد. این روش انتقال احساس و ابراز نیل به آن، به چنان کثرتی از مواد انجامید که منتقدی به نام آرتور دانتو[3]، آن را "پایان هنر" قلمداد کرده و می‏نویسد: «هنر به آنگونه ای که بود، هنگامی به پایان رسید که دریافت نباید تنها به شیوه‏ای خاص بیان شود». (راش، 1380، ص.8)

    بعد از تحولات و نگرشهای تجربی و صرفاً زیباشناسانه که در هنر مدرن رخ داد، در دوران تسلطگری نگرشهای انقلابی ایده ئیسم در هنر جدید، «اکنون وضعیت چنان تغییر یافته که دیگر آفرینش هنری از جنبه ی کار با مواد کاملاً دور شده و بنظر می‏رسد مهمترین فرآورده حرفه هنری، شخصیت خود هنرمند شده است.» (لوسی اسمیت، 1382، ص.16)

    این نوع نگاه و اهمیتی که هنرمند در این دوران پیدا کرد، تحولات و نگرش های جدیدی را در پی داشت. چنانکه می توان گفت؛ «منشاء این تحول و به دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید، به عواملی چند باز می‏گردد. اولاً هنر جدید از نوعی تعامل آشکار بین نوآوریهای‏ جدید در هنر و ظهور نهادهای نوین هنری سرچشمه گرفته است. بدین معنا که هنر جدید کانونهای هنری نوینی را اقتضا کرده و این کانونها نیز هنری جدید و متفاوت را پیوسته مورد تشویق و حمایت خود قرار می‏دهند. موزه‏های هنرهای مدرن پس از نیم قرن تجربه، در سالهای دهه 1970 خود را با بحران هویت فزاینده‏ای مواجه می‏دیدند. بسیاری از هنرمندان و بازدیدکنندگان این موزه ها، نگاه به گذشته در معرفی آثار دوره مدرن را نوعی اشرافیت واپس گرا پنداشته و عدم حضور فعالانه آنها را در صحنه فرهنگ و هنر معاصر نمی پسندیدند. با همین انگیزه موزه های هنر معاصر، به هدف معرفی تکاپوی جدید و تحول یافته هنرمندان، ظهور پیدا کرده و عرصه ی تازه ای برای اشاعه هنر جدید فراهم ساختند. پس از آنها مراکز هنری فعال و گالریهای پیشرو به صحنه معرفی تلاشهای نوینی که پیشتر در دهه 1960 جرقه شان زده شده بود، تبدیل شدند. طبیعی بود که مکانهای جدید، مخاطبان متفاوتی نسبت به بازدیدکنندگان سنتی موزه های مدرن به خود جذب نموده و لذا هنری جدید را، هم به لحاظ شکلی و هم از نظر مفهومی، مورد توجه قرار دادند.»  (همان، ص.9و10)

    شونبرگ[4] در توجیه این مسئله، مفهوم هنر جدید را به مسئله ی بنیادین هنر ارجاع داده و می گوید: «لازم نیست از «هنر نو» سخن بگوییم، اگر هنر است، پس نو است. جهان هنر که همچنان با ملاک نو بودن به پویش خود ادامه می دهد.» (لینتن، 1382، ص.397)

         یکی دیگر از مولفه های مهم در فرایند تحولات اخیر هنر، به خصوص در خلال دهه ی 1980، نوعی فاصله گرفتن از هنریست که پیوسته از آمیختن با مسایل سیاسی، اجتماعی و تجاری اجتناب می‏ورزید. (لوسی اسمیت، 1382، ص.13) چنانکه «هنر معاصر به دلیل خصلت موضوع‏گرای خود، در واقع واکنشی است علیه بی‏تفاوتیهای ذاتی و جوهره‏ی بی تعهد هنر مدرن، که شکل غایی آن در هنر مینیمال[5] ظاهر شد. گرایش مفرط هنر مدرن به تکنیک و مفاهیم هنری، آن را به طور جدی از پرداختن به مسایل انسانی و اجتماعی بازداشت، تا جایی که هنر فقط به خودش مقید بود و بس. هنر جدید با همه امکانات و ابزارهای نوینش بر آن است تا همواره بر دعوی خود نسبت به موضوعات مهم جهانی همچون آزادی، محیط زیست، خطرات هسته‏ای، فمینیسم، تکنولوژی و بیگانگی انسان با ماشین، فجایع انسانی و کشتارهای جنگ جهانی پافشاری ورزد. منتقدین، صاحب‏نظران هنری و مجریان نمایشگاههای امروز، غالباً بر نگرش قهرآمیز هنرمندان نسبت به بسیاری از مسایل مبتلا به بشری تاکید داشته و اذعان دارند که هنر معاصر نوعی رجعت به تعهدگرایی احساسی دوره رمانتیسیسم را در ذات خود تجربه می‏کند.» (همان، ص.10)

          بدین ترتیب، هنرمند معاصر با گذر از مدرنیسم و نظام های خشک و عقلانی آن، اکنون می تواند به راحتی خود و هنر خود را با مسائل و اوضاع روز درگیر کند و برای بیان آن حتی می تواند حد و مرز بین رسانه ها را بشکند تا به روایتی خالص و ناب برسد. چیزی که در هنر مدرن امکان وقوع نداشت.

     

  • فهرست:

    مقدمه .................................................................................................................................................................. 1

    فصل اول: هنر جدید و هنرهای تعاملی

    هنر جدید .............................................................................................................................................  5

    اهمیت ایده در هنر جدید ................................................................................................................  16

    نقش رشته ها و رسانه های مختلف در هنر جدید ....................................................................  20

    هنرهای تعاملی ................................................................................................................. 31

    فصل دوم تعامل نقاشی و انیمیشن  

    2-1     مروری مختصر بر هنر انیمیشن و ارتباط آن با نقاشی (کلیت و تاریخچه) ....................  42

    2-2     انیمیشن در میان هنرهای تجسمی ..........................................................................................  57

    2-3     تاثیرات متقابل نقاشی و انیمیشن .............................................................................................  62

    2-4     نقش نقاشی در آثار هنرمندان انیمیشن ..................................................................................  67

    فصل سوم تعامل نقاشی و انیمیشن در هنر جدید

    3-1     نقاشی و انیمیشن از نگاهی نو ....................................................................................................  73 

    3-2     تعامل نقاشی و انیمیشن در هنر جدید ...................................................................................  75

    فصل چهارم نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران (مصاحبه و تحلیل آثار هنرمندان)

    4-1     علی اکبر صادقی ............................................................................................................................  93

    4-2     احمد نادعلیان .................................................................................................................................  102

    4-3     بهنام کامرانی ...................................................................................................................................  113

    4-4    مریم کشکولی نیا .............................................................................................................................  123

    أ

    4-5     علیرضا چیتایی ...............................................................................................................................  129

     

    4-6     شیوا صادق اسدی .........................................................................................................................  136

    4-7     نیاز آزادیخواه ...................................................................................................................................  143

    4-8     مرتضی احمدوند .............................................................................................................................  150

    نتیجه ..................................................................................................................................................................................  156

    گزارش و تصاویر پروژه ی عملی ..................................................................................................................  160

    فهرست منابع ...................................................................................................................................................  16

     

    منبع:

    کتابها

    بارتون، سی.اچ، (1368). "متحرکسازی بریده نقاشیها برای فیلمهای غیر حرفه ای". مترجم منوچهر احمدی. تهران. سروش. انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

    جواهریان، مهین، (1378). "تاریخچه انیمیشن ایران". تهران. دفتر پژوهش های فرهنگی.

    راش، مایکل، (1380). "رسانه های نوین در هنر قرن 20". مترجم بیتا روشنی. تهران. نظر.

    صحاف زاده، علیرضا، (1388). "هنر هویت وسیاست بازنمایی: مطالعه ای در تاریخ اجتماعی هنر امریکا". تهران. بیدگل.

    غریب پور، بهروز، (1377). " انیمیشن از نخستین گام ها تا اعتلا". تهران. دانشگاه هنر. زیر نظر معاونت پژوهشی.

    فرنیس، مارین، (1383). "هنر در حرکت: زیباشناسی انیمیشن". مترجمان سارا سعیدان، شهرزاد اکرمی. تهران. انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.

    فرودگاهی، مهدی، (1377). "رویا های بیداری. مجموعه گفته ها و نوشته ها درباره سینمای انیمیشن". تهران. مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

    لوسی اسمیت، ادوارد، (1382). "جهانی شدن و هنر جدید". مترجم علیرضا سمیع آذر. تهران. نظر.

    لوسی اسمیت، ادوارد، (1380). "مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم". مترجم علیرضا سمیع آذر. تهران. نظر.

    لینتن، نوربرت، (1382). "هنر مدرن". مترجم علی رامین. تهران. نشر نی.

    مارزونا، دانیل، (1390). "هنر مفهومی". مترجم منصوره عبادی. تهران. کتاب آبان.    

    محمدیارزاده، سجاد، و دریابیگی، میرعلیرضا، (1388). "هنر و پست‌مدرنیسم (درس‌گفتار)". تهران. افراز.

    مولر، جیمز، (1379). "گرافیک،انیمیشن ومالتی مدیا". مترجم مهران عاشوری. تهران. موسسه فرهنگی و هنری دیباگران تهران.

    هریسون، چارلز، و وود، پل، (1380). "هنر و اندیشه‌های اهل هنر". مترجم مینا نوایی. تهران. فرهنگ کاوش.     

    هوارد، ساگولاجی(1381). "گرایش های معاصر در هنرهای بصری". مترجم فرهاد غبرایی. تهران. ناشر فرهنگی پژوهش های دفتر.

     

    مقاله ها

     برتول، چیار، (فروردین1378). نقاشیهای آویش خبره زاده. نشریه ادبیات و زبان بخارا. شماره 5، 314-316.

    بقراطی، فائقه، (1382). فن آوری در هنر دیداری و رسانه های جدید. نشریه هنر و معماری. بیناب. شماره 2، 162-171

    رئوفی، محمدرضا، (آبان1387). نخستین پویانمایی جهان در شهر سوخته. نشریه اطلاع رسانی و کتاب داری کتاب ماه علوم و فنون. شماره 107، 76-79.

    کلمبو، پائولو، (1386). مروری بر آثار آویش خبره زاده. مترجم شارلوت گریگوریان. روزنامه اعتماد ملی، شماره 471 به تاریخ 4/7/86، صفحه 7. 

    معینی، رئوف، و نعنافروش، بهاره، (2006). گفتگوی پاتریشیا روزف با کیت سونیر.  نشریه هنر و معماری تندیس. شماره 90، 26-27.

     

    پایان نامه ها

    ایمانی راد، محمد، (1385). انیمیشن ایران و جهانی شدن. پایان نامه کارشناسی ارشد تصویر متحرک (انیمیشن) دانشگاه تربیت مدرس.

    پسیان، ساسان، (1376). بررسی و تحلیل سیستم کارگردانی و تهیه کنندگی در سینمای انیمیشن. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران.

    فتحی، محمد، (1390). نقش عکس در آثار نقاشان نئواکسپرسیونیسم 1980 به بعد و تاثیر آن بر نقاشی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه سوره.

     

    منابع اینترنتی

    براتی، پرویز. گفت و گو با افشان کتابچی. بازیابی شده در بهمن1391، از

      http://www.etemaad.ir/released/88-10-09/189.htm.

     

     حضور ایران در دو سالانه ونیز. بازیابی شده در 20/05/1392 از

    http://www.wwwebart.com/RIVERART/nadalian/shortarticles/persian/venice/index.htm

       بازیابی شده در خرداد 1392 ازstarry night interactive animation

    http://yanondesign.com/category/digital/?page=3

     

    منابع لاتین

    Christov, Dan Cameron Carolyn, & Coetzee, Bakargiev J.M, (1999). “William Kentridge”. Phaidon.

    Steven, Withrow, ( 2009).” secrets of digital animation”. Rotovision.

    منابع اینترنتی

     بازیابی شده در خرداد 1392 از  Still Life by Scott Garner

    http://www.elliottlemenager.com/2012/02/13/still-life-by-scott-garner

     

    http://www.manuseum.ch/seiten/animationen


موضوع پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, نمونه پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, جستجوی پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, فایل Word پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, دانلود پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, فایل PDF پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, تحقیق در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, مقاله در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, پروژه در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, پروپوزال در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, تز دکترا در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, پروژه درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه, رساله دکترا در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون تعامل نقاشی و انیمیشن در دو دهه ی اخیر ایران - عنوان پایان نامه عملی روایتی نقاشی گونه

پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن چکیده ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ی لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­گیری نقاشان از تجارب علمی ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش فلز چکیده مؤلفه­ های هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران صنایع دستی اصلی­ترین سند هویت تاریخی ملت­ها و بخشی از میراث فرهنگی است. از آنجا که صنایع دستی، دارای ویژگی­های چند وجهی است، لذا غیر از جنبه­ های هنری و فرهنگی، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. در شرایط امروز دنیای معاصر، صنایع دستی ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی تصویر متحرک چکیده این تحقیق تلاشی است برای رسیدن به پاسخ سوالاتی در رابطه با اینکه تماشای انیمیشن های مشوق نقاشی چه تأثیری بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی دارد و اینکه آیا به اندازه لازم به تولید و پخش این قبیل برنامه ها پرداخته شده است یا خیر. نکته ای که با توجه به موضوع بین رشته ای این رساله در جمع آوری مطالب حاضر در نظر گرفته ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر چکیده جنسیت در دوران قاجار در ایران که جامعه‌ای پیشا مدرن است مفهومی هژمونیک و یا عینیت یافته نبود تقابل دوگانه زن/مرد در این جامعه هنوز به‌درستی شکل نگرفته است بدین معنی که طیف گسترده‌ای از شکل‌های گوناگون جنسیت و حتی کنش جنسی با رویکردی مسامحه جو قابل‌فهم و بدین ترتیب قابل پذیرش است مفهوم زیبایی و نسبت دادن این مفهوم به زنانگی، با برداشت‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (A.M) گرایش: نقاشی چکیده این پژوهش به منظور بررسی رسانه های نوین در هنر قرن بیستم صورت گرفته است برای انجام این مطالعات از روش تحقیق، توصیفی، تحلیل و محتوا استفاده شده است، همچنین روشهای گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری به انجام رسیده است. هدف اصلی این رساله بررسی رسانه های نوین در قرن بیستم بوده است.یافته های این پژوهش ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده تزئینات در معماری ایران با حفظ ویژگی وحدت کل در عین کثرت اجزاء، همواره به‌عنوان یکی از روش‌های خلق زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. در معماری ایران، انواع گوناگونی از تزئینات به خدمت گرفته شده‌است. این تزئینات، نقوش متنوع گیاهی، هندسی، جانوری و انتزاعی را در برمی‌گیرد که اغلبشان سابقه‌ای کهن دارند. معماران ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

ثبت سفارش