پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی

word 22 MB 30949 332
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۹۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : ارتباط تصویری 

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

    اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که تیتراژ نیز بخشی از فیلم و به بیانی مقدمه ای برای فضای آن محسوب می شود بنابراین طراحی عنوان بندی و تناسب آن با فضای حاکم بر فیلم می تواند در موفقیت اثر بسیار تاثیرگذار بوده و باعث ماندگاری آن در ذهن بیننده شود. استفاده از تایپوگرافی در سایر مدیاهای گرافیکی متداول است و به مراتب بیشتر مشاهده می شود، اما در مورد عنوان بندی فیلم های سینمای ایران، نمونه های بسیار اندکی را می توان نام برد که علاوه بر جنبه اطلاع رسانی، ارزش های بصری حروف را نیز نمایان کنند. بنابراین طرح این موضوع موجب توجه بیشتر به کاربرد تایپوگرافی در طراحی تیتراژ می شود.

    پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و اسنادی و همچنین مصاحبه با صاحب نظران در این زمینه صورت گرفته است. در این پژوهش مبحث تایپوگرافی و قابلیت های نوشتار فارسی مورد مطالعه قرار گرفته، همچنین در بخشی دیگر گرافیک متحرک، به لحاظ روش بیان بصری در تیتراژ مورد بررسی قرار گرفته و در انتها خصوصیات و جزئیات ساخت یک عنوان بندی عرضه شده است. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش، استفاده از نوشتار بطوری که مفاهیمی فراسوی حروف را نمایان سازند و توأمان در جایگاه تصویر و نوشته بکار روند، سطح سواد بصری و همچنین توقع مخاطبان را از محصولات فرهنگی و هنری ارتقا داده و در نهایت موجب بهبود و پیشرفت این محصولات می شود.

    چکیده

    بسیاری از فیلم های سینمایی در سراسر جهان با موضوعاتی مشابه ساخته شده اند. آنچه که این آثار را از هم متمایز می کند، تفاوت نگاه کارگردانان نسبت به ساخت فیلم و به تصویر کشیدن موضوع مورد نظر است. یک فیلم سینمایی از قسمت های متعددی تشکیل شده است و برای تولید آن تخصص های مختلفی بکار گرفته می شود. یکی از بخش های فیلم، عنوان بندی آن است. تمامی تیتراژها، حاوی اسامی عوامل و دست اندرکاران فیلم هستند، اما عنوان بندی نیز با نگاه متفاوت طراح می تواند متمایز و برجسته باشد.

    در این پژوهش با نگاهی به تاریخچه و دسته بندی تیتراژ، همچنین مطالعه گونه ها، تکنیک ها و ویژگی های آن، عوامل مؤثر در عملکرد عنوان بندی، مورد بررسی قرار گرفته و تطابق های دو هنر گرافیک و سینما مطرح شده است.

    امروزه کاربرد گرافیک در فیلم های سینمایی و همچنین طراحی عنوان بندی، بیش از هر زمان دیگری مشاهده می شود. گرافیک متحرک، شاخه ای است که در این حوزه بسیار مؤثر واقع بوده و در فضاسازی تیتراژ، استفاده فراوانی دارد. در بخشی از این پژوهش، تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک، تکنیک های تولید آن و همچنین نقش گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم مطرح شده است.

    به طور کلی گرافیک، سهم بسزایی در طراحی تیتراژ دارد و عناصر بصری متعددی در ساخت عنوان بندی دخالت دارند. یکی از این عناصر که بخش جدایی ناپذیر تیتراژ محسوب می شود، نوشتار است. بنابراین برای یک طراحی مناسب، شناخت خصوصیات و قابلیت های حروف لازم می باشد. در این پژوهش، بحث تایپوگرافی و ارتباط تصویری، اساس طراحی تایپ در زبان فارسی و عربی، دسته بندی فونت ها، ریخت شناسی نوشتار فارسی و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

    نتیجه بدست آمده از پژوهش حاضر، نمایانگر عرصه وسیع کاربرد تایپوگرافی در طراحی عنوان بندی بوده و این نکته را مطرح می کند که تایپوگرافی، تنها جنبه اطلاع رسانی نداشته بلکه علاوه بر آن، با استفاده از قابلیت های حروف، می توان فضای تصویری مناسب عنوان بندی فیلم را طراحی نمود و ارزش های بصری نوشتار را نمایان ساخت.

     واژه های کلیدی

    عنوان بندی، تایپوگرافی، گرافیک، فیلم

    مقدمه

            همواره هنر در خدمت بشر و بشر در خدمت هنر بوده است. هنر در جنبه های مختلف زندگی انسان نقش دارد. هنر برای هنر، هنر در صنعت، هنر به عنوان تزئین و زیبایی، هنر برای برقراری ارتباط و ...

    با نگاهی به تاریخ درمی یابیم که بشر حتی برای بیان درونیات و نیازهای خود نیز از هنر بهره برده است. نقاشی های غارها به خوبی بیانگر این نکته هستند که انسان نخستین نیز بدون هیچگونه پیشینه آموزشی برای مقاصد مختلف خود از هنر بهره برده است. بشر نخستین برای تمرین شکار و یا حمله در برابر بیگانه از نقاشی استفاده کرده است و این استفاده به نوعی جنبه کاربردی هنر را از همان ابتدا مشخص می کند. تصاویر درون غارها، زندگی و مسائل انسان نخستین را نشان می دهند و در واقع بشر برای بروز درونیات و خواسته های خود از تصویر استفاده کرده است. به مرور زمان و با کسب تجربه، انسان توانست به حروف دست یابد. حروف الفبایی امروز حاصل مسیری طولانی است که خط، طی کرده است و از تصویرنگاری به حروف رمزگذاری شده و سپس به حروف الفبایی رسیده است.

    سیر تحول خط، تلاش انسان را برای بیان کلام و اندیشه خود نشان می دهد و ضرورت وجود خط و حروف از دیرباز رو به فزونی است. امروزه نوشتار در همه وجوه زندگی حضور دارد. حروف به شکل های مختلفی در پوشاک، زیورآلات، صنایع دستی و حتی دکوراسیون داخلی حضور پررنگ دارند. همچنین شاهد استفاده از آنها در طراحی پوستر، مجلات و نشریات، وب سایت ها، تلویزیون و سینما، فضاهای مجازی و... هستیم. بنابراین حروف از زندگی امروز جدا نیست. به دلیل بهره عظیم و چند جانبه از حروف، نیاز به شناخت قابلیت های آنها بیش از پیش احساس می شود. با توجه به مطالبی که گفته شد، در این پژوهش ابتدا به بررسی نوشتار پرداخته ام. همچنین امکانات و قابلیت های حروف فارسی را مورد مطالعه قرار داده ام. در قسمتی دیگر از این بحث، به بررسی حروف هم در جایگاه خط و هم در جایگاه تصویر و چگونگی ارتباط و بهره گیری این دو از یکدیگر مبادرت نموده ام.

    در طی بررسی حروف بیش از هر چیز، حضور آنها در آثار گرافیکی مشهود است به طوری که شاید نتوان اثر گرافیکی را بدون حروف تصور کرد. با پیشرفت دانش و تکنولوژی، امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ، شاهد حضور و کاربرد گرافیک در دنیای پیرامون خود هستیم. اگر یک روز زندگی خود را از صبح تا هنگام شب بازبینی کنیم، متوجه حضور گرافیک در طول یک روز زندگی خود می شویم. بررسی گستره وسیع کاربرد گرافیک نیاز به دسته بندی دارد، زیرا با وجود اینکه گرافیک یک رشته هنری است اما شاخه های زیادی را شامل می شود و به گونه ای در دیگر رشته های هنری و حتی ادبی حضور می یابد.

    همواره کاربرد گرافیک ساکن را در حوزه های مختلفی مانند تبلیغات (پوستر، بیلبورد، بروشور و ...)، کتب، نشریات و مجلات، و... شاهد بوده ایم، اما حوزه کاربرد گرافیک متحرک نیز بسیار وسیع و چه بسا جذاب تر است. امروزه گرافیک متحرک حضور پررنگ تر و بیشتری در زندگی روزمره دارد، زیرا در اپلیکیشن های تلفن همراه، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها، تلویزیون، سینما و ... دائماً شاهد کاربرد گرافیک متحرک هستیم. بنابراین گرافیک متحرک بخش اعظمی از زندگی روزمره بشر را فرا گرفته است. در اینجا لزوم شناخت و آگاهی بیشتر از این شاخه گرافیک وجود دارد. بنابراین در بخشی دیگر عنصر حرکت را که همواره برای بشر جذابیت داشته است و همچنین درک وی از این عنصر و تأثیر آن در شکل گیری تصاویر متحرک را مورد مطالعه قرار داده ام. در این بخش قلمروهای گرافیک ایستا و متحرک، ادراک بصری حرکت، سیر شکل گیری و تحول تصویر متحرک، تکنیک های تولید تصویر متحرک و کاربرد آن و ... به تفصیل توضیح داده شده است.

    یکی از کاربردهای گرافیک متحرک در بخش سینما و فیلم های سینمایی است. امروزه از تکنیک های مختلف گرافیک متحرک، هم در جریان تولید فیلم و هم در ساخت عنوان بندی آن استفاده می شود. همانطور که فیلم های سینمایی از آغاز تاریخ سینما تا کنون بسیار متحول شده اند، عنوان بندی فیلم ها نیز همپای سینما دچار تحول شده است. تکنولوژی امروز امکاناتی را در اختیار طراح عنوان بندی می گذارد تا هر ایده ای را بتواند به مرحله اجرا درآورد. نکته اساسی در گرافیک متحرک استفاده از عنصر حرکت است. حرکت می تواند به عناصر تصویری قابلیت هایی بدهد تا اثر نهایی، هم از نظر بصری جذاب و هم به لحاظ همخوانی با مضمون، مناسب باشد.

    در بخشی دیگر از این پژوهش، تعابیر مختلف و تاریخچه مختصری از عنوان بندی فیلم در سینمای جهان و ایران، ویژگی های عنوان بندی، لزوم و مسائل تولید تیتراژ، گونه ها و تکنیک های ساخت آن، نگاهی به آثار طراحان برتر در این زمینه و همچنین طی مصاحبه ای نقطه نظرهای کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده برجسته سینمای ایران و جهان، جناب آقای اصغر فرهادی، به تفصیل آورده شده است.

    کلیات طرح

    1-1 بیان مسئله

    با توجه به تحولات و پیشرفت روزافزون در حوزه سینما و گرافیک و همچنین تعامل این دو شاخه هنری با یکدیگر، این پژوهش به بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم های سینمایی، یعنی نقطه تلاقی گرافیک و سینما می پردازد و همچنین با توجه به اهمیت تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم این نکته را بررسی می کند که آیا تایپوگرافی تنها نقش اطلاع رسانی در عنوان بندی فیلم دارد یا اینکه می تواند علاوه بر آن در عنوان بندی، فضایی را متناسب با فضای فیلم به مانند مقدمه ای برای ورود به آن ایجاد کند؟ با توجه به اینکه امروزه مبحث تایپوگرافی بصورت حوزه ای مجزا همانند تصویرسازی مطرح شده است، در این پژوهش به شناخت و بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی و بکارگیری آن در عنوان بندی فیلم سینمایی نیز پرداخته شده است. تیتراژ مقوله ای است که متناسب با رشد سینما گسترش یافته و امروزه به عنوان یک تخصص در جهان مطرح می باشد تا از این رهگذر بیننده را آماده تماشای فیلم نماید. تیتراژ باعث می شود که تماشاگر در فضای فیلم قرار گیرد و با عنوان بندی پایانی، بیننده از دنیای فیلم فاصله می گیرد. نکته ای که در تیتراژ آغازین و پایانی مشترک است، حضور اسامی و حروف می باشد. بنابراین هرچه نوشتار با فضای فیلم ارتباط بیشتری داشته باشد، تیتراژ نیز تأثیرگذارتر عمل می کند. عنوان بندی در واقع جزیی از فیلم محسوب می شود و نباید بصورت بخش مجزایی در نظر گرفته شود چرا که فیلم با عنوان بندی آغاز شده و با آن پایان می یابد.

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق و  دلایل انتخاب آن

    تحولات صنعت سینما از ابتدا تا کنون بسیار وسیع بوده است. در این میان عنوان بندی فیلم نیز از این تحولات مستثنی نمی باشد. با پیشرفت تکنولوژی مرز میان هنرها برداشته شده است، بطوری که یک اثر هنری تنها متعلق به یک رشته هنری نبوده و از تلفیق و بکارگیری چندین رشته بوجود می آید. در مورد فیلم های سینمایی نیز این قاعده وجود دارد و امروزه تلفیق و تعامل دو هنر گرافیک و سینما را در بسیاری از فیلم های سینمایی مشاهده می کنیم. این همکاری و تلفیق در بحث عنوان بندی به اوج خود می رسد، چرا که گرافیک سهم بسزایی در ساخت عنوان بندی دارد و در این میان تایپوگرافی بخش جدایی ناپذیری است که در هر گونه ای از طراحی برای عنوان بندی بکار می رود. متأسفانه در اغلب تیتراژهای فیلم های سینمای ایران از قابلیت های حروف فارسی استفاده نمی شود و آنها تنها جنبه اطلاع رسانی دارند. با توجه به نقش و خوانایی حروف در تیتراژ ، موضوع تحقیق را به بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم های سینمایی اختصاص داده ام تا شاید این پژوهش قدمی هر چند کوتاه در راه ارتقا هنر تایپوگرافی و طراحی عنوان بندی باشد و شاهد تیتراژهای مناسب تر و شایسته تری باشیم.

    1-3 سؤالات یا فرضیه های تحقیق

    بررسی سیر تحولات سینما هم از منظر هنری و هم از منظر پیشرفت تکنولوژی این نکته را روشن می سازد که در مسیر این تحولات، الزاماتی نیز برای فیلم های سینمایی به وجود آمده است؛ از آن جمله مقوله عنوان بندی فیلم می باشد که در هسته آن مبحث تایپوگرافی قرار دارد.

    در این زمینه سوالاتی مطرح می شود که تلاش این پژوهش پاسخگویی به آنها می باشد. شماری از سوالات به شرح زیر است:

    چگونه نوشتار در عنوان بندی فیلم وارد شد؟

    طراح عنوان بندی دارای چه محدودیت هایی در ارائه طرح می باشد؟

    آیا تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم می تواند گویای فضای حاکم بر فیلم باشد؟

    آیا پیشرفت تکنولوژی در گسترش بکارگیری تایپوگرافی مؤثر است؟

    کارکرد حروف به مثابه تصویر چگونه است؟

    چگونه می توان از قابلیت های تایپوگرافی فارسی در عنوان بندی فیلم بهره برد؟

     

    1-4 اهداف تحقیق

    اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که تیتراژ نیز بخشی از فیلم و به بیانی مقدمه ای برای فضای آن محسوب می شود بنابراین طراحی عنوان بندی و تناسب آن با فضای حاکم بر فیلم می تواند در موفقیت اثر بسیار تاثیرگذار بوده و باعث ماندگاری آن در ذهن بیننده شود.

    استفاده از تایپوگرافی در سایر مدیاهای گرافیکی متداول بوده و به مراتب بیشتر مشاهده می شود، اما در مورد عنوان بندی فیلم های سینمای ایران، نمونه های بسیار اندکی را می توان نام برد که علاوه بر جنبه اطلاع رسانی، ارزش های بصری حروف را نیز نمایان کنند. بنابراین طرح این موضوع موجب توجه بیشتر به کاربرد تایپوگرافی در طراحی تیتراژ می شود.

    1-5 روش تحقیق

    این پژوهش به روش کتابخانه ای و اسنادی و با بهره گیری از منابع مکتوب و منابع تصویری و جستجو در شبکه اینترنت و مصاحبه با افراد صاحب نظر در این زمینه صورت گرفته است.

     

    1-6 چهارچوب نظری تحقیق

    این پژوهش با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اسناد و تحقیقات موجود در این زمینه به بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم های سینمایی پرداخته است. دامنه تحقیق در حوزه گرافیک و بطور اخص تایپوگرافی و کاربرد این مهم در عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد و تحقیق با استفاده از منابع مکتوب موجود در حیطه گرافیک و سینما صورت گرفته است.

    1-7 پیشینه تحقیق 

    منابع و کتب فارسی درباره موضوع عنوان بندی فیلم بسیار کمیاب است و تنها دو کتاب ( گرافیک و سینما) به نگارش آقای مهدی صادقی و کتاب (گرافیک در عنوان بندی فیلم) به نگارش خانم فرشته سعیدی پور به زبان فارسی در این زمینه تألیف شده است. این دو کتاب بخش محدودی را به نقش نوشتار در تیتراژ اختصاص داده اند. در میان مقاله ها و پایان نامه ها نیز به بخش تایپوگرافی در عنوان بندی بسیار اندک اشاره شده بود.

    پایان نامه هایی که ارتباط بیشتری با موضوع پژوهش حاضر داشتند، عبارتند از:

    حبیبی، مهدی، بررسی نقش گرافیک در عنوان بندی سینما و تلویزیون، 1376، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس

    کرمی، فاطمه، عنوان بندی فیلم- روایتی حداقل، 1390، ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

    اسدزاده، سهیل، نقش طراحی گرافیک در عنوان بندی فیلم های سینمایی، 1387، ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

     

     

    2-1 نوشتار

           نوشتن تبیین بصری گفتار است. علائم، سمبل ها، تصاویر یا حروف، به روی صفحه نوشته یا رسم می شد که همین، تبیین گفتار یا حتی اندیشه های ناگفته انسان بود. سخن گفتن، محدودیت بیان در زمان و حافظه را در بر دارد و در تمام زمانها و مکانها قابل انتقال نیست. نوشتن انسان از ترسیم بر دیوارهای غار آغاز شد. تصویرهایی را که انسان اولیه برای ارسال پیام و بیان مقاصد و اهداف خود ترسیم نمود، می توان از قدیمی ترین خط ها دانست. به عبارتی اجداد خط های کنونی، تصویرهای نخستین اند و متون چاپی امروز که در آنها، مفاهیم به کمک خط بیان می شود؛ تکامل یافته تصویرهایی است که برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسائل برای مخاطب یا انتقال ساده تر مفاهیم و برقراری ارتباط توسط بشرترسیم شده است. انسان از آغاز نگارش و شروع کتابت با آنکه از نشانه هایی استفاده کرد که بنا به قراردادی از پیش پذیرفته شده باعث به وجود آمدن تصویرهایی در ذهن مخاطب می شد، اما به این نکته آگاهی یافت که مرزهای درک کلام و نوشتار بسیار محدودتر از تصویر است . به منطقه جغرافیایی خاصی که بدان زبان تکلم می کنند، محدود می شود. برای مثال بر اساس قراردادی که روزگاری میان فارسی زبانان پذیرفته شده، معادل این تصویر Ҁ  واژه (داس) را قرار داده اند، با شنیدن واژه (داس) تصویری از این شی در ذهن مخاطب فارسی زبان آفریده می شود، اما کسی که با قراردادهای نشانه شناسی زبان فارسی آشنا نباشد، مثلاً یک فرانسوی زبان با شنیدن این واژه، معنایی درک نخواهد کرد. اما رفته رفته خط نوشتاری، شکل ویژه بیان و هنر را به خود گرفت. نشانه های نوشتاری، اولین اثر انتزاعی انسان اولیه است که به مرور زمان شکل یافت. ابتدا بصورت تصویرنگاری بود و بعد به شکل حروف رمزگذاری شده و الفبای انتزاعی شکل گرفت. در حقیقت نظام تصویری، تبار اصلی نوشتار و خط است.

    نوشته و خط، دیرینه ترین روش ثبت و حفظ اطلاعات و انتقال آن بوده و هست. جالب است که نوشته در واقع از تعدادی شکل درست شده که به تعریف امروز شاید بتوان گفت شکل هایی گرافیکی هستند که خود به تنهایی بی معنی به نظر می رسند ولی با همین مثلاً 32 شکل قراردادی هزاران کلمه و جمله با معنی ساخته می شود. در نتیجه می بینیم که نوشته و خط برای معانی ساخته شده اند. بنابراین، جوهر خط معنی و انتقال معنا است و این امری است درغایت کاربردی که نباید آن را فراموش کرد. باید توجه داشت که در قدیم ثبت اطلاعات به صورت خط، یک عمل برای عام نبوده است. فقط موضوعات مهمی مثل کتب مقدس و یا فرمان ها و کتیبه هایی که اهمیت خاص داشته اند، ثبت می شدند. در ایران با ظهور تمدن اسلامی و نوع کتابتی که برای قرآن لازم بوده، خوشنویسی ظهور کرد و جزئی جدایی ناپذیر از خط شد. نوشته ها بایستی معنی و اهمیت آنچه را که ثبت می کردند، بیان می کردند. پس زیبا هم نوشته می شدند. انتقال معنی و زیبایی، هدف و غایت خطاطی بوده و هست. این نکته بسیار مهمی است زیرا می بینیم که در خوشنویسی هم، مقصود و منظوری کاربردی وجود دارد؛ خلق خطی زیبا که شایسته ی معنی آن باشد. بنابراین خط بایستی در وهله نخست حامل معنا می بود و زیبا هم نوشته می شد. با نگرشی به گذشته درخواهید یافت که یگانگی هنر و خط چیز تازه ای نیست. خط در ادبیات شرقی یکی از هنرهای مورد احترام و مقدس است. اساس این تقدس از قرون گذشته بر روی عقاید مردم استوار بوده است و در کل توسط صنایع و هنرهای سنتی تکامل یافته است. خطاطی به طور ساده یعنی زیبا نوشتن، اگرچه زیبایی این علائم به عملکرد چشم یا سلیقه اشخاص مربوط می شود، درست مانند بسیاری از سبک های هنری که امروزه وجود دارد. از سبک های تزئینی تا سبک های کاملاً انتزاعی، در مورد خطاطی هم، چنین است. ادبیات و متون مقدس در نزد ایرانیان همواره از ارزش و احترام خاصی برخوردار بوده است. این اهمیت درچگونگی ثبت و ضبط آن نیز وارد شده و جنبه زیبایی شناسی و شکل و ریخت نوشتار و تحریر را تحت تأثیر قرار داده است. آنچه امروز به مثابه نوشتار فارسی می شناسیم نتیجه تغییرات و دستکاری هایی است که در طول تاریخ، چه به لحاظ زیبایی، چه به لحاظ روان خوانی و چه تسهیل در نوشتن و تکثیر نوشتار به آن اضافه یا ازآن کم شده است.

    تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه های روزنامه ها شروع شد و خوشنویسان که درآن زمان عهده دار طراحی نشریات بودند، به این مهم آگاهی داشتند که باید برای طراحی عنوان، زبان بصری جدیدی خلق نمود. آنها از خط هایی چون طغرا و نستعلیق برای نوشتن عنوان ها استفاده می کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی می دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه هایی از اینگونه تلاش را به وفور می توان در دوره های مختلف دید. به باور بسیاری از پژوهشگران و هنرمندان شرقی و غربی، خوشنویسی فارسی زیباترین و برجسته ترین هنر ایران و جهان اسلام، بعد و یا قبل از معماری بشمار می رود که در طول سالیان صیقل خورده و به عالی ترین وجه اش تا اواخر قاجار متجلی بوده است. در چرخه خوشنویسی اسلامی موضوع خوانایی و ناخوانایی حروف همواره درکاربردهای مختلف مدنظر قرار گرفته است. چنانکه برای ارتقاء نقش تزئینی، حروف را می توان ناخوانا نوشت و این امر در برخی از رشته های هنر بویژه معماری و فلزکاری و سفالگری مشهود است و سبب اثربخشی عظیمی در خوشنویسی شده است. حروف متنوع جانورنگاری، خطوط تفننی، مانند خط طغرا و یا کوفی مشرقی و ایرانی و یا درکتیبه نگاری و سیاه مشق، همه مثالهای استفاده از حروف و یا کارکرد حروف در شکل ناخوانا و یا غیر صریح آن است. از سویی در کتابت، روشنی و وضوح بیشتر منظور شده است. هنر در واقع در جستجوی همیشگی خود برای پاسخگویی به سلیقه های مختلف و دستیابی به خلاقیت هنری خاص با امکانات دوران خود بوده است و امروز بیش از هر زمان دیگر، امکان پاسخ به مخاطب های مختلف موجود است، این را بعضی هرج و مرج و گروهی خوشبینانه عرصه وسیع خلاقیت و انتخاب بر می شمرند.

    Abstract (Including summery, aims, performance methods and final results):

    Many Movies around the world  have been produced with similar themes. What differentiates these works from each other is the distinction between the directors' view on film production and portraying of the desirable theme. A film is comprised of numerous parts as various specialties are applied for its production. Title sequence is one of the various parts of a movie. All the title sequences consist of the entire cast and crew of movie yet a title sequence may be distinctive and outstanding through the different perspective of designer.

    The influential factors on performance of title sequence has been studied in this research with a look at the history and classification of title sequences as well as the study of their typology, techniques and features while the consistencies of the two arts of graphic and filmmaking have been discussed.

    Application  of  graphics  in movies as well as the title sequence design is nowadays observed more than ever. Motion graphics has been quite influential in this area and it is a discipline widely applied in setting and creating the tone of title. The history and inventions in the motion picture industry, its production techniques and also the role of motion graphics in title sequence of movies have been discussed in this research. 

    Generally, graphic play an important  role  in design of title sequence and numerous visual elements are involved in the design of title sequence. Text is one of the integral elements of title sequence. Therefore, recognition and perception of properties and features of letters is necessary for an appropriate design. The topics of typography and visual communication, the basics of  Farsi and Arabic typing, classification of fonts, morphology of Farsi typography and others are discussed in this research.

    The result derived in this research represents the extensive use of typography in the design of title sequence and suggests that typography not only does have an informative aspect but also an appropriate visual atmosphere may be designed for the title sequence of a movie through application of different features of letters such that the visual values of text are revealed.

    Keywords: title sequence, typography, graphic, movie

  • فهرست:

    مقدمه..............................................................................................................................................1

    فصل اول: کلیات طرح

    1-1 بیان مسئله...............................................................................................................................4

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن.............................................................................5

    1-3 سؤالات یا فرضیه های تحقیق................................................................................................5

    1-4 اهداف تحقیق.........................................................................................................................6

    1-5 روش تحقیق...........................................................................................................................6

    1-6 چهارچوب نظری تحقیق........................................................................................................7

    1-7 پیشینه تحقیق..........................................................................................................................7

     

    فصل دوم: مطالعات نظری

    درباره تایپوگرافی

    2-1 نوشتار....................................................................................................................................8

    2-2خوشنویسی............................................................................................................................11

    2-3 کهکشان گوتنبرگ.................................................................................................................13

    2-4 تایپوگرافی............................................................................................................................17

    2-5 تایپ و تایپ فیس...............................................................................................................24

    2-5-1 در تایپ شما چه نکاتی باید رعایت شود؟......................................................................26

    الف

    2-6 اساس تایپ در غرب............................................................................................................29

    2-6-1 ساختار الگویی.................................................................................................................30

    2-7 گریدبندی.............................................................................................................................35

    2-8 تایپوگرافی و ارتباط تصویری...............................................................................................36

    2-9 سرآغاز تایپ های عربی و فارسی........................................................................................39

    2-10 اساس طراحی تایپ در زبان عربی و فارسی......................................................................40

    2-11  تعیین سلسله مراتب و ارزش گذاری محتویات................................................................43

    2-12دسته بندی فونت های فارسی.............................................................................................45

    2-12-1 تایپ های متن...............................................................................................................46

    2-12-2 تایپ های تیتر...............................................................................................................46

    2-12-3 تایپ هایDisplayed Form....................................................................................46

    2-13 فاصله گذاری.....................................................................................................................47

    2-13-1 فاصله گذاری و فواصل بجا مانده از تایپ های سربی..................................................47

    2-13-2 فاصله گذاری فرم و ضدفرم - تیرگی و فضای منفی - درون متن................................47

    2-13-3 فضای بین کلمات و پدیده جویبار................................................................................48

    2-13-4 فاصله بین خطی/ فاصله بصری بین خطوط..................................................................51

    2-14 ریخت شناسی نوشتار فارسی.............................................................................................51

    2-14-1  دسته بندی نمودگان فارسی براساس جای قرار گیری در پاره کلمه.............................53

    2-14-2 سواری پاره کلمات........................................................................................................54

    2-14-3 سواری نمودهای فارسی................................................................................................55

    2-14-4 هیکل و ریخت کلمات..................................................................................................56

    2-15 اهداف تایپوگرافی..............................................................................................................59

    2-16 قابلیت های تایپوگرافی.......................................................................................................62

    ب

    2-16-1 کمک به جایگیری نوشته و موضوع در ذهن وخاطره مخاطب......................................62

    2-16-2 عینی و محسوس کردن نوشتار......................................................................................63

    2-16-3 برانگیزی کنجکاوی مخاطب در جهت درک ظرفیت های بصری نوشتار......................63

    2-16-4 قوه تخیل مخاطب را فراسوی نوشتار قرار دادن............................................................63

    2-17 رنگ و سلسله مراتب تایپوگرافی.......................................................................................64

    2-18 محتوا.................................................................................................................................66

    2-19 ترکیب حروف و تصویر.....................................................................................................68

    2-20 تایپ و تصویر، تصویر و تایپ..........................................................................................71

    2-21 ارتباط دادن تایپ و تصویر................................................................................................72

    2-22 فرم.....................................................................................................................................74

    2-22-1 مجاورت و تناسب فرمی...............................................................................................74

    2-22-2 تضاد فرمی.....................................................................................................................75

    2-22-3 تغییر فرم Form Alternation..................................................................................76

    2-22-4 ترکیب فرم Form Combination............................................................................78

    2-22-5 جانشینی فرم Form Substitution..........................................................................79

    2-22-6 مصورسازی Visualization.......................................................................................80

    2-22-7 تزئین و تجرید...............................................................................................................81

    2-23 روش های حساسیت بخشیدن به حروف..........................................................................82

    2-23-1 مثبت و منفی..................................................................................................................82

    2-23-2 اختصار، حذف بخش هایی از حروف...........................................................................82

    2-23-3 تکرار یک حرف و یا قسمتی از یک حرف در کل ترکیب کلمه...................................83

    2-23-4 روی هم قرار گرفتن یا تماس پیدا کردن حروف...........................................................84

    2-23-5  دنبال هم قرار گرفتن مجموع یا بخشی از حروف یک کلمه........................................84

    ج

    2-23-6 تغییر اندازه از قوت به ضعف یا از تاریک به روشن......................................................85

    2-23-7 قرار گرفتن حروف در مجموعه ای از سطوح...............................................................85

    2-23-8 اضافه کردن عناصر بصری به کلمه یا یک حرف از کلمه..............................................86

    2-23-9 طراحی حروف جدید....................................................................................................86

    2-23-10 ویژه کردن - تأکید کردن بر بخشی از کلمه یا حروف................................................86

    2-23-11 نوشتن بدون فکر قبلی - فی البداهگی........................................................................87

    2-23-12 کار با (نقطه) در ترکیب یک نوشتار............................................................................87

    2-23-13 ایجاد ریتم در ترکیب کلمه..........................................................................................87

    2-23-14 ایجاد تعادل در کلمه....................................................................................................88

    2-23-15 استفاده از رنگ............................................................................................................88

    2-23-16 گنجاندن در یک قالب.................................................................................................89

    2-23-17 کار با اعداد..................................................................................................................90

    2-23-18 عمق............................................................................................................................91

    2-23-19 اتصال..........................................................................................................................95

    2-24 کاربرد حروف در طراحی عنوان و عنوان بندی فیلم..........................................................96

    2-25 خلاصه فصل....................................................................................................................106

     

    فصل سوم: روش شناسی (متدولوژی)

    درباره گرافیک متحرک

    3-1 مقدمه.................................................................................................................................108

    3-2 ادراک بصری.....................................................................................................................115

    3-3 حرکت و زمان...................................................................................................................118

    د

    3-3-1 زمان...............................................................................................................................119

    3-3-2 عوامل دیدن حرکت (نور و بازتاب آن).........................................................................120

    3-3-3 چگونگی درک حرکت..................................................................................................121

    3-3-4 حرکت در فلسفه...........................................................................................................121

    3-3-5 حرکت در اسطوره.........................................................................................................123

    3-3-6 حرکت در ارتباط تصویری............................................................................................125

    3-3-7 روح حرکت در خوشنویسی ایرانی...............................................................................126

    3-3-8 حرکت در دوره های مختلف........................................................................................128

    3-4 تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک...............................................................135

    3-4-1 زوتروپ........................................................................................................................135

    3-4-2 تاماتروپ.......................................................................................................................136

    3-4-3 پرکسینوسکوپ.............................................................................................................137

    3-4-4 کتاب چرخان (Flip Book)........................................................................................138

    3-4-5 موتوسکوپ...................................................................................................................139

    3-4-6 قرن نوزدهم و چشم اندازهای جدید در صنعت تصویر متحرک...................................139

    3-4-7 انیمیشن..........................................................................................................................144

    3-4-8 انیمیشن تجربی..............................................................................................................148

    3-5 تکنیک های تولید تصویر متحرک......................................................................................149

    3-5-1 انیمیشن فریم به فریم....................................................................................................149

    3-5-2 سِل انیمیشن..................................................................................................................150

    3-5-3 مستقیم بر روی فیلم......................................................................................................151

    3-5-4 انیمیشن دست آزاد (Free Hand)..............................................................................152

    3-5-5 استاپ – موشن.............................................................................................................154

    ه

    3-5-6 پیکسلیشن......................................................................................................................155

    3-5-7 روتوسکوپی...................................................................................................................155

    3-6 گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم.................................................................................156

    3-7 خلاصه فصل......................................................................................................................164

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

    درباره عنوان بندی فیلم سینمایی

    4-1 مقدمه..................................................................................................................................165

    4-2 تعابیر مختلف درباره تعریف عنوان بندی...........................................................................166

    4-3 تاریخچه عنوان بندی در سینمای جهان و ایران.................................................................170

    4-3-1 عنوان بندی در سینمای جهان........................................................................................170

    4-3-2 عنوان بندی در سینمای اروپا.........................................................................................176

    4-3-3 عنوان بندی در سینمای ایران.........................................................................................177

    4-4 دسته بندی عنوان بندی......................................................................................................192

    4-4-1 تیتراژ آغازین.................................................................................................................192

    4-4-2 عنوان های اعتباری........................................................................................................193

    4-4-3 تیتراژ پایانی....................................................................................................................194

    4-4-4 مقایسه تیتراژ سینمایی و تلویزیونی...............................................................................196

    4-5 ویژگی های یک عنوان بندی خوب...................................................................................200

    4-5-1 خلاقیت.........................................................................................................................201

    4-5-2 گیرایی و جذابیت..........................................................................................................204

    4-5-3 فضاسازی.......................................................................................................................204

    و

    4-5-4 اتصال تیتراژ به فیلم.......................................................................................................205

    4-5-5 هماهنگی تیتراژ آغازین و پایانی....................................................................................211

    4-5-6 تناسب نوع حروف با فضای فیلم..................................................................................212

    4-5-7 خوانایی..........................................................................................................................214

    4-5-8 زمان بندی تیتراژ............................................................................................................220

    4-5-9 تصویر؛ هماهنگ با صدا................................................................................................222

    4-5-10تدوین تیتراژ.................................................................................................................226

    4-6 لزوم طراحی عنوان بندی برای فیلم...................................................................................231

    4-7 مسائل ساخت عنوان بندی.................................................................................................233

    4-8 گونه های عنوان بندی........................................................................................................241

    4-9 تکنیک های ساخت عنوان بندی........................................................................................247

    4-9-1 کپشن و فیکس فریم......................................................................................................248

    4-9-2 حک روی فیلم..............................................................................................................250

    4-9-3 گرافیک متحرک.............................................................................................................251

    4-9-4 انیمیشن..........................................................................................................................252

    4-10 تطابق های سینما و گرافیک.............................................................................................253

    4-10-1 تطبیق خط کرسی در گرافیک با خط فرضی در سینما................................................253

    4-10-2 تطبیق رنگ در گرافیک با صدا در سینما.....................................................................256

    4-11 گرافیک سینمایی..............................................................................................................257

    4-12 عنوان بندی در سینمای امروز..........................................................................................259

    4-12-1 ... در سینمای ایران......................................................................................................262

    4-13 نگاهی به آثار طراحان برتر...............................................................................................265

     

    ز

    4-14 مصاحبه با جناب آقای اصغر فرهادی

     (فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده)...................................................................................287

    4-15 خلاصه فصل....................................................................................................................292

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    5-1 نتیجه گیری........................................................................................................................294

    پروژه عملی...............................................................................................................................300

    منابع و مآخذ.............................................................................................................................303

    منابع تصویری............................................................................................................................306

    چکیده انگلیسی.........................................................................................................................307.

     

    منبع:

    Abstract (Including summery, aims, performance methods and final results):

    Many Movies around the world  have been produced with similar themes. What differentiates these works from each other is the distinction between the directors' view on film production and portraying of the desirable theme. A film is comprised of numerous parts as various specialties are applied for its production. Title sequence is one of the various parts of a movie. All the title sequences consist of the entire cast and crew of movie yet a title sequence may be distinctive and outstanding through the different perspective of designer.

    The influential factors on performance of title sequence has been studied in this research with a look at the history and classification of title sequences as well as the study of their typology, techniques and features while the consistencies of the two arts of graphic and filmmaking have been discussed.

    Application  of  graphics  in movies as well as the title sequence design is nowadays observed more than ever. Motion graphics has been quite influential in this area and it is a discipline widely applied in setting and creating the tone of title. The history and inventions in the motion picture industry, its production techniques and also the role of motion graphics in title sequence of movies have been discussed in this research. 

    Generally, graphic play an important  role  in design of title sequence and numerous visual elements are involved in the design of title sequence. Text is one of the integral elements of title sequence. Therefore, recognition and perception of properties and features of letters is necessary for an appropriate design. The topics of typography and visual communication, the basics of  Farsi and Arabic typing, classification of fonts, morphology of Farsi typography and others are discussed in this research.

    The result derived in this research represents the extensive use of typography in the design of title sequence and suggests that typography not only does have an informative aspect but also an appropriate visual atmosphere may be designed for the title sequence of a movie through application of different features of letters such that the visual values of text are revealed.

    Keywords: title sequence, typography, graphic, movie


موضوع پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, نمونه پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, جستجوی پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, فایل Word پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, دانلود پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی آثار پوستر های سینمای سه دهه ی اخیر ایران -1360 الی1390- می پردازد. طی یک دوره تحقیق کتابخانه ای مطالبی پیرامون شکل گیری و تولد سینما در جهان برای فصل اول انجام شد و در ادامه برای جمع آوری مطالب مطروحه در فصل دوم نیز همان تحقیق کتابخانه ای و گاهی تحقیق میدانی مورد استفاده قرار گرفت ...

مقدمه: طى دهه‌ی ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقه‌ی به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزه‌ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن چکیده ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ی لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­گیری نقاشان از تجارب علمی ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما مقدمه این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی در سینما ی مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک چکیده پژوهش پیش رو از طریق اطلاعات بدست آمده از روش کتابخانه ای ، به تایپوگرافی ایرانی در زمینه طرح جلدهای سیاسی اجتماعی می پردازد و جنبه های تاثیرگذار بر قوت گرفتن آن را مورد بررسی قرار می دهد. پس از آن به تاثیر متقابل سیاست و گرافیک در جلد کتاب های دوره پس از جنگ تحمیلی می پردازد و در پی آن است سبکی را که تایپوگرافی ایرانی نامیده ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي:    MBA سال 1391 چکيده فارسي بسياري از مديران کسب و کار، بازاريابي را به معني فروش يا تبليغات مي دانند ، در حالي که مفهوم بازار

پایان­نامه کارشناسی‌ ارشد رشته سینما مقدمه : واژه سینمای دینی خصوصا در این سه دهه اخیر واکنش ها و برداشت های متفاوتی را در ذهن اهالی هنر، سینماگرها، فیلمسازها، متفکران سینمایی و حتی مردم عادی جهان ایجاد کرده است تا جایی که با مروری بر کتب، نشریات، مقالات و انواع نوشته های سینمایی و غیر سینمایی درباره این مفهوم با انواع تعاریف متنوع روبرو می شویم که توسط انواع متفکران دینی، ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنر چکیده یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها در زمینه‌ی نسبت اخلاق و فیلم این است که آیا می‌توان فیلمی را به واسطه‌ی داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای نقص زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از افلاطون تا کنون، دیدگاه‌های مختلفی همچون «اخلاق‌گرایی افراطی»، «اخلاق‌گرایی میانه‌رو»، «زیباگرایی»، «خودآیینی‌گرایی میانه‌رو»، «نااخلاق‌گرایی ...

ثبت سفارش