پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی

word 5 MB 30607 138
1394 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن

     

    چکیده

    ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن

    در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ی لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­گیری نقاشان از تجارب علمی و تاثیرات ناشی از آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام (با تاکید بر نقاشی­های ژاپنی) تحلیل گردیده و به رخدادهایی پرداخته شده که موجب تغییر نگاه هنرمندان به محیط و مضامین هنری شده­اند.

    در بخش جمع­بندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفته­اند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالب­های مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.

    بخش سوم جمع­بندی نشان می­دهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه­ی ریتم بصری ناب و خالص، انگاره­ی: "بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر"، اهمیت دادن به فضا در کنار فرم­ها و رنگ­ها،  تجربه­ی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشه­هایی از این تجارب مشترک در حوزه­ی هنر تصویری هستند.

    واژه­های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی

    مقدمه

    در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه­ی مستقل هنری شناخته می­شوند. از این دیدگاه نمی­توان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطه­ی مشخصی از تجربه­ی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخه­های متعددی دارد که با تکنیک­ و مصالح مختلفی کار می­کنند. بنا براین "استفاده از تصویر نقاشی شده" تنها بخشی از رابطه­ی بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل می­دهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، می­توانیم به حوزه­ی اشتراکات بیانی و شکل مواجهه­ی هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیت­های خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاش­های همانندی که در استفاده از ریتم، رنگ­پردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.

    از نگاهی دیگر، نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کرده­اند که مربوط به نیمه­ی اول این سده و دوره­ی اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساخت­های فکری، تغییرات گسترده­ای را به لحاظ نظام ارزش­های اجتماعی و هنری و نگاه به علم و فن­آوری به وجود آوردند. بسیاری از هنرمندانی که بلوغ حرفه­ای آن ها از سال­های نخستین قرن بیستم آشکار شد، نیمه­ی اول عمر خود را در  قرن نوزدهم سپری کرده بودند و شاهد شتاب گرفتن چرخ انقلاب صنعتی و گسترش مستعمرات اروپائیان به شرق و آفریقا و اقیانوسیه بودند که آشنایی هنرمندان اروپایی با هنر مشرق زمین و اقوام بدوی در سر زمین­های دور را در پی داشت. از این دیدگاه، همه­ی هنرمندان دوره­ی مدرن- و از جمله هنرمندان نقاش و انیماتور- کما بیش از نظر تاریخی هم عصر هستند و در فضای جهانی مشترکی به سر می­برند که حاصل تحولات قرن نوزدهم تا نیمه­ی قرن بیستم میلادی است. از این دیدگاه می­توانیم در مورد تاثیر گسترده­ی ناشی از آشنایی هنرمندان غربی با دنیای هنر شرقی و یا تاثیر شرایط سیاسی/ فکری جامعه بر کار هنرمندان سخن بگوئیم و ارتباط بین نقاشی و انیمشن را در آندسته از رخدادهای هنری جستجو کنیم که اصول بیان تصویری در اروپا را تغییر دادند و زمینه­ی دست­یابی به فن­آوری تصویر متحرک را فراهم آوردند.

    وجه سومی هم وجود دارد؛ این که نقاشی به عنوان نقاشی، کمابیش به سطح دو بعدی بوم و امکانات و محدودیت­های بیانی آن پایبند است، اما سرنوست انیمیشن به تصویرسازی متحرک گره خورده که در آن کار انیماتورها به اقتضائات تولید یک فیلم نزدیک­تر است. بنا براین نه تنها استفاده از نقاشی، بلکه مدیریت کردن نور، صدا، دکور، شخصیت پردازی، ادبیات، و بسیاری جهات دیگر ضرورت پیدا می­کند. از این دیدگاه، کار انیشمن از جایی آغاز می­شود که کار نقاشی تمام می­شود.

    در پژوهش حاضر ابتدا چشم اندازی کلی از سبک­های نقاشی مدرن و چگونگی رشد و گسترش انیمیشن ترسیم شده است. تاکید این بخش بر چالش­های فکری و یافته­های حاصل از نوجویی هنرمندان است. سپس ارتباط بین نقاشی و انیمیشن در فضای اجتماعی و فرهنگی دوره­ی مدرن بررسی شده و رویدادهای منتهی به نقطه­ی تلاقی نقاشی و انیمیشن تحلیل گردیده است.

    در این مقدمه لازم است از کلیه­ی عزیرانی که با همفکری خود به تنظیم و ارائه­ی پایان­نامه یاری رساندند- خصوصاً جناب آقای کیارش زندی استاد راهنمای بخش مطالعات نظری و سرکار خانم فطیما یثربی استاد مشاور پروژه­ی عملی - تشکر و قدردانی نمایم.

     

     

    فصل اول: کلیات

    بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر

    در اوائل سده­ی بیستم تجربه­ی "حرکت در نقاشی" که تا پیش از ان در کار نقاشان مدرن از طریق جستجوی قابلیت­های بصری خط و رنگ و شکل دنبال می­شد، با ظهور هنرمندان انیماتور صورت واقعی و عینی به خود گرفت. اختراع دوربین عکاسی و سینماتوگراف کمک کرد که نقاشان وسائل کارآمدتری برای خلق تصاویر متحرک در اختیار داشته باشند. انیماتورها نیز مانند هنرمندان دوره­ی نقاشی مدرن، در روندی پر زحمت اما پیگیر، پس از عبور از مسائل و مشکلات اولیه از قبیل کاربرد مواد و مصالح و بهبود کیفیت تولیدات، به موضوعات شاخص­تری از جمله ریتم بصری، رابطه تصویر با صدا و موسیقی و توان القای فرم­های انتزاعی و غیر روایی پرداختند. نقاشی، انیمیشن و سینمای حرفه­ای با همه­ی اشتراکات و تفاوت­هایی که دارند، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری­اشان را مدیون یک چیز هستند: "زبان هنر در دنیای معاصر، زبان تصویری است".

    آثار مبتنی بر تصاویر متحرک (خصوصاً انیمیشن و سینمای حرفه­ای)، عناصر مورد نیاز خود را از نقاشی، ادبیات کلامی، موسیقی، معماری، حرکت، تدوین فضا و تدوین زمان وام می­گیرند. مخاطب این زبان به همان نسبت که از ساختار و واژگان این زبان با خبر است، می­تواند خود را انفعال رهانیده و در فهم و تفسیر آن مشارکتی فعال داشته باشد، اما نقاشان، انیماتورها و فیلمسازانی که قصد دارند با زبان تصویر سخن بگویند و کسان دیگری را مخاطب قرار دهند، می­باید شناختی درخور از سیر تحولات آن داشته باشند. پژوهش "ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن"، در راستای چنین ضرورتی و با هدف درکی عمیق­تر از اجزاء زبان تصویری و پیوند درونی بین آن­ها انجام شده است.  

    پرسش­های پژوهش

    در پژوهش کنونی، پرسش­های اساسی تحقیق در قالب دو بخش زیر طبقه­بندی شده است:

    نقاط عطف تحولات نقاشی مدرن چیست و هنرمندانی که سبک­های نقاشی مختلفی را شکل دادند، با قالب و محتوای اثر هنری خود چه برخوردی داشته­اند؟

    در این بخش دست­آورد تحولات هنر نقاشی مدرن در قالب سبک­های مختلف مورد نظر است و تاکیدات آن بر مواردی مانند تغییر نگرش نقاشان نسبت به طبیعت و محیط پیرامون، برخورد آنان با خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل و وارد کردن عنصر پویایی محیطی در کار نقاشی می­باشد.

    "نقاشان انیماتور" در گذر از نقاشی به انیمیشن، چه تجربیاتی را پشت سر گذاشته­اند؟

    تاکیدات این بخش بر مواردی مانند کاربرد مصالح، رویکرد به استفاده از صدا و موسیقی در انیمشن­های نیمه­ی اول سده­ی بیستم، نقش قصه یا موضوع در انیمیشن­های روایی و انتزاعی و دست­آورد تولید انیمیشن سینمایی است.

    زیربناهای فکری دوره­ی مدرنیسم و تحولات سیاسی/ اجتماعی این دوره، چه بازتابی در کار هنرمندان نقاش و انیماتور داشته است؟

    پرسش­های این بخش از طریق بررسی و تحلیل محیط اجتماعی و نظام برامده از زیربناهای فکری مدرنیسم دنبال می­شود که از یک سو در قضاوت هنرمندان نسبت به محیط طبیعی و اجتماعات شهری اثر گذاشته و از سوی دیگر به لحاظ پیشرفت­های علم و فن­آوری و تماس اروپائیان با دیگر اقوام، زمینه را برای تحولات اساسی­تر در زبان تصویری فراهم آورده است.

     

     

    فرضیه­های پژوهش

    فرضیه­­های پژوهش که باعث شده­اند تا از بین مباحث بیشمار ارتباطات میان رشته­ای هنر، به جهات خاصی از آن توجه بیش­تری بشود عبارتند از:

    تکامل زبان هنرهای تصویری در جهان معاصر، وامدار تحولات نقاشی در سده­ی بیستم یا دوره­ی مدرن است. در هنرمندان این دوره، الزام به نوجویی یک پاسخ روحی و روانی به لزوم تغییر ارزش­های اجتماعی و هنری پیشین بود. هنرمندان جهان را آنگونه که خود ان را درک و احساس می­کردند، تفسیر و بیان کردند. چرخش نگاه هنرمندان از سمت بیرون به درون، سر آغاز تغییراتی بود که مراحل تکاملی آن با ظهور پی درپی سبک­های هنری مشخص می­شود.

    برای به نمایش گذاشتن حاصل این تغییر نگاه، تجربه­ی مداوم تکنیک­ها و ابزارهای بیانی جدید ضروری و اجتناب ناپذیر بوده است. گام­های طی شده توسط نقاشان دوره­ی مدرن- از جمله ارائه­ی تعریف متفاوتی از خط، سطح، رنگ، نور، حرکت، فضا سازی و شیوه­های بیان منویات درونی – به انباشت تجاربی منجر شد که "نقاشان انیماتور" با استفاده از فنون جدید از جمله عکاسی و سینماتوگراف، ان را به سطح متفاوت و تکامل­یافته­تری ارتقاء دادند.

     اغلب این تجارب در فضای سیاسی- اجتماعی پر رنج نیمه­ی اول سده­ی بیستم حاصل شد که پیآمدهای دو جنگ خانمانسوز جهانی، بر آن سایه­ افکنده بود. از این دیدگاه، ارتباط نقاشی و انیمیشن همان قدر در کاربرد مواد و مصالح و فنون تصویرسازی قابل جستجو است، که در بیقراری و دغدغه­های روحی مشترک هنرمندان این دوره بازتاب دارد. 

    در پژوهش حاضر محتوای تحقیقی و تحلیل مبتنی بر آن به گونه­ای در نظر گرفته شده که جستار فرضیه­های پژوهشی یاد شده را امکان­پذیر نماید.

    سابقه و ادبیات نظری پژوهش

    برای انجام پژوهش لازم، کتب مرجع و پایان­نامه­های متعددی به عنوان پیشینه­ی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته­اند. با توجه به موضوع و حوزه­ی تمرکز پژوهش که پی­گیری روند هنر نقاشی مدرن و انیمیشن با هدف تشخیص اشتراکات عینی و ذهنی یا رویکرد هنرمندان در این نوع آثار می­باشد، منابع مرجع مناسب­ترین زمینه­ی پیشبرد اهداف پژوهشی بوده­اند. در میان مقالات و رسالات موجود، تالیفی با عنوان مستقیم این پایان نامه موجود نمی­باشد، اما برخی آثار در این زمینه به اهداق پژوهش حاضر نزدیک­تر هستند. از جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پایان نامه­ی سرکار خانم مرجان رضوی با عنوان: "بررسی تاثیرپذیری سینما و انیمیشن از تجربیات زیباشناسانه­ی نقاشی"- دانشگاه هنر، 1388

    این رساله ارتباط سینما و انیمشن با پیشینه­ی تصویری خود یعنی نقاشی را مورد توجه قرار داده است. در فصل­های آغازین این پایان نامه به مطالعه­ی عناصر ساختاری و سیر تحول شیوه­های نورپردازی، رنگ پردازی و ترکیب بندی در نقاشی، سینما و انیمیشن پرداخته شده و در ادامه مثال­هایی به منظور درک روشن­تر مفاهیم مطرح شده ارائه گردیده است. فصل پایانی شامل مروری بر آثار چند تن از هنرمندان شاخص در این زمینه می­باشد.

    "بررسی تعامل ایده و تصویر در روند ایده پردازی برای انیمشن"- پایان نامه­ی سر کار خانم نجمه هاشم­الحسینی: دانشگاه هنر، 1388

    در این رساله شیوه­ی ایده­پردازی برای انیمیشن با استفاده از تفسیر تصاویر از پیش آماده شده و یا تصاویری که از طریق طراحی آزاد به دست آمده­اند، بررسی شده است. بحث­های تحلیلی این پژوهش بازگو کننده­ی آن است که در جریان خلق اثر هنری، ذهن و تصاویر ذهنی ابزارهای توانمندی هستند که به کمک آن­ها می­توان روش­های ایده­یابی و امکانات طراحی خلاقانه را بسط و گسترش داد. برای بیان این موضوع، بررسی موردی فبلم­های انیمیشن، نوع ایده­یابی و گستره­ی ایده­های تصویری در ان­ها انجام گرفته است.

    "تحلیل شاخصه­های هنری نو در نقاشی معاصر غرب "- پایان نامه­ی آقای بهمن راضی علیایی، دانشگاه تربیت مدرس، 1383

    در این پژوهش به منظور فراهم آوردن مقدمات لازم برای تحلیل شاخصه­های هنر معاصر، دیدگاه­های ناظر بر هنر مدرن و تعاریف مختلف ان از طریق بررسی اجمالی مکاتب و جنبش­های هنری این دوره از جمله دادائیسم، سوررئالیسم، کانسپچوالیسم و مینیمالیسم، معرفی شده است. جهت­گیری پژوهش بیش­تر معطوف به نتیحه­گیری­هایی است که بتوان بر اساس آن­ها، وضعیت هنر در دوره­ی کنونی و چشم آنداز آتی آن را روشن نمود.

    "نوزائی دست­آوردهای مدرن در هنر معاصر"- پایان نامه­ی سرکار خانم سپیده­ی حسینی، دانشگاه معماری و هنر، 1390

    این پژهش نیز از منابعی است که در آن به بررسی و شناخت هنر مدرن و برخورد سبک­های هنری مختلف با فرم و محتوا پرداخته شده و آشنایی بیش­تر با هنرمندان تاثیرگذار آن دوره را میسر می­نماید.

    "مقایسه­ی طراحی انیمیشن در مکاتب دیزنی و زاگرب"- پایان نامه­ی آراسته­ رزاقی، دانشگاه تربیت مدرس، 1380

    در این پژوهش طراحی و محتوای انیمیشن در دو مکتب پا گرفته در آمریکا و اروپای شرقی  تجزیه و تحلیل شده و اصول تاثیرگذار در دو مکتب دیزنی و زاگرب بررسی شده­اند.

     

     

    فصل دوم: نقاشی دوره­ی مدرن: چالش­ها و دست­آوردها

    مقدمه

    در پژوهش پیش رو، مدرنیسم در هنر را براساس نقطه­ی شروع امپرسیونیسم در نقاشی مورد بررسی قرار داده­ایم که در طول قرن بیستم به جنبش­های بزرگ دیگری منجر گردید. این جریانات هنری در گذر زمان هیچ گاه با یک مرزبندی دقیق مشخص نشده­اند. مکاتب هنری جدید اغلب در بستر جریان غالب شکل می­گیرند، اما اعلام موجودیت آن­ها توسط یک هنرمند یا جماعتی از هنرمندان، نقطه­ی عطفی است که در حافظه­ی تاریخی ثبت می­شود. با این حال طیف به هم پیوسته­ی حرکت این جریانات هنری به گونه­ای است که تعیین یک نقطه­ی فرضی برای پایان مدرنیسم و نقاشی مدرن را مشکل می­کند. نقطه­ی پایان این پژوهش، ظهور جریان هنر انتزاعی در اروپا و آمریکا در نظر گرفته شده؛ چراکه از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران، جریاناتی چون پاپ آرت، هنر مفهومی و ...  طلایه داران ظهور جریان هنری بعدی در دوره­ی پست مدرنیسم محسوب می­شوند.

    2-1 خاستگاه مدرنیسم

    بررسی ابعاد مدرنیسم مبحث دامنه­داری است که صاحب نظران و منتقدان در باره­ی آن بحث کرده و نظرات گوناگونی را مطرح کرده­اند. عده­ای خاستگاه مدرنیسم را با جهش چشمگیر فن­آوری که انقلاب صنعتی در انگلستان نقطه­ی عطف ان بود مرتبط می­دانند، به این معنی که امکان تولید انبوه و نیاز به نیروی کار فراوان و ارزان، بر شیوه زندگی جوامع و ارزش­های اجتماعی غالب بر ان تاثیر قاطع و تعیین کننده­ای بر جا گذاشته است. گروهی دیگر، مدرنیسم را به عنوان یک انقلاب سیاسی تلقی می­کنند که با تغییر نگرش به مفاهیمی چون سیاست، دموکراسی، حکومت و ... همراه بوده و با انقلاب کبیر فرانسه آغاز شده است. از منظر گروهی دیگر از صاحب نظران، مناسب­ترین زمینه برای بررسی پدیده­ی مدرنیسم، جریانات ادبی و هنری دو قرن اخیر و تأثیرات بنیادینی است که تغییر بنیان­های فکری و فلسفی بر زندگی انسان معاصر داشته است. اما آنچه تمامی صاحبنظران و منتقدین بر سر آن اتفاق نظر دارند، بی شک تحولی است که در نوع نگاه به طبیعت و جایگاه انسان در آن رخ داده و همزمان با اوج گرفتن جریان مدرنیسم، تمامی ابعاد زندگی او را تحت تأثیر قرار داده است. در فصل سوم پژوهش، زیرساخت­های فکری و اجتماعی  مدرنیسم با تفصیل بیش­تری مورد بررسی قرار گرفته است.

    2-2- آشکار شدن نشانه­های تغییر

    در نظام زیبایی­شناسی کلاسیک و نئو کلاسیک که با سنت فلسفی برآمده از رنسانس اروپا همخوانی دارد،  پدیده­های طبیعت همان گونه­ای که هستند، دیده می­شوند و مرئی بودن، خصلت ذاتی و جدا ناشدنی آنها محسوب می­شود. در این بین، وظیفه­ی نقاش گردآوری و همساز نمودن این پدیده­ها است. بنابراین نقاشی، تصویری واقعی و به تعبیر یونانیان قدیم "محاکات یا تقلید از طبیعت" بوده و واقعیتی را بازسازی می­نماید. بر اساس این آموزه نه فقط طبیعت گرایان، بلکه نقاشان خیال پرداز هم واقع نما هستند،  با این تفاوت که اشکال خیالی آنان بازنمایی واقعیتی است که در جهان نا مرئی و پوشیده از چشم عامه­ی مردم رخ می­دهد. نقاشی­های هیرانیموس بوش که در آن­ها بهشت و جهنم به طرزی شگفت آور به تصویر کشیده شده و یا پرده­هایی که وسوسه­ی شیاطین و امداد فرشتگان به قدیسین تجسم می­بخشند، ریشه در باورهای عمیق مذهبی دارند که نقاش شکی در حقانیت و واقعی بودن آن­ها ندارد. با این حال سنت دیرپای تقلید از طبیعت و واقع نمایی، در برابر موج برآمده از باورها و ارزش­های جدید به تدریج رنگ می­بازد

     امپرسیونیست­ها پیوند خود را با طبیعت قطع نکردند، اما بر احساس آنی حاصل از رویت تصویر شیء بر شبکیه­ی چشم تأکید کرده و از این طریق به تعبیری تازه از دنیای مرئی دست یافتند. امپرسیون یا ادراک شخصی نقاش، همان احساس بصری او بود. امپرسیونیست­ها با نشاندن احساس بصری به جای تصویر عینی و با ثبت نمودهای گذرا به عوض بازنمایی چیزهایی شناخته شده، نقاشی را به سمت تفسیر ذهنی نقشمایه و در نتیجه، به سوی تقلیل اهمیت موضوع سوق دادند. آنان با تجزیه­ی پدیده­های نورانی و تبدیل نور سفید به عناصر متشکله­ی رنگینش، راه دستیابی به استقلال رنگ و شکل را نشان دادند.

    در برخی از هنرمندان امپرسیونیست مانند ون­گوگ، این احساس تمام وجود نقاش را فراگرفت و هنرمند درصدد نمایاندن چیزی که در برابر چشم داشت نبود، بلکه به طرزی اختیاری از رنگ بهره می­جست. اما پرده­ی نقاشی هنرمندانی چون گوگن، سزان و سورا، بیشتر عرصه­ی آفرینندگی ذهن می­نمود تا قلمروی بازنمایی جهان بیرونی. از این پس هنرمند کمتر به مشاهده و بیشتر به احساس و ادراک خویش بها می­داد. او آزادانه از داده­های طبیعت بهره می­گرفت و به تحلیل و تحریف واقعیت بصری می­پرداخت و این دگرگون­سازی را تا بدانجا پیش می­برد که چیزها غیرقابل تشخیص می­شدند. بدین ترتیب تصویر واقعی بیش از پیش در برابر معنای شکل یا رنگ خاصی که می­توانست محمل یا نشانه­ی واقعیت بصری باشد، عقب نشینی می­کرد. گام نهایی، ناپدید شدن کامل تصویر واقعی بود.

    2-3- امپرسیونیسم

    "امپرسیونیست ها از احساس جدید دگرگونی و سرعت ادراکات بصری بسیار متأثرند. آنها نه فقط به اکتشاف و توصیف چشم اندازهای شهری می­پردازند، بلکه سرعت و حرکت و پویایی را در نحوه­ی نگرش و در طرز اجرای هنر خود وارد می­کنند. امپرسیونیست­ها با خوش­بینی تمام برخورداری انسان غربی را از دنیای نو _ چنانکه هست_ نشان می­دهند. از سوی دیگر، آنان با طبیعت می­آمیزند و می­کوشند نمودهای متغیر طبیعت را بنمایانند؛ و یا به عبارتی سعی دارند "شدن" را وصف کنند نه "بودن" را. بدین گونه امپرسیونیست­ها مفهومی از واقعیت را پیش می­نهند که در نقاشی پیشین غرب سابقه نداشته است." (پاکباز، 1381: 68)

     

  • فهرست:

    مقدمه

    فصل اول: کلیات

    بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر

    پرسش­های پژوهش

    فرضیه­های پژوهش

    سابقه و ادبیات نظری پژوهش

    فصل دوم: نقاشی دوره­ی مدرن: چالش­ها و دست­اوردها

    مقدمه

    خاستگاه مدرنیسم

    آشکار شدن نشانه­های تغییر

    امپرسیونیسم

    مکتب اصالت ترکیب

    فوویسم

    مکتب متافیزیکی

    دادائیسم

    سورئالیسم

    رئالیسم جادویی

    اکسپرسیونیسم

      کوبیسم

    فوتوریسم

    سوپرماتیسم

    کانستراکتیویسم

    انتزاع گرایی

      مدرسه­ی باوهاوس

    انتزاع گرایی در آمریکا

    فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن

    نقاشان مدرنیسم و تجربه­ی حرکت

     هانس ریشتر

     فرنان لژه

     ویکینگ اِگِلینگ

     اسکار فیشینگر

    هنر مدرن و انیمیشن حرفه­ای

     استودیوهای آغازین

     والت دیزنی

     استودیوی UPA

    انیمیشن محدود

    انیمیشن تجربی

    انیمیشن اروپای شرقی

    وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمه­ی اول قرن بیستم

    یان سوانکمایر

    هرمینا تیرلوا

    کارِل زِمان

    یِری ترنکا روکا

     الکساندر الکسیف

    لوت راینیگر

    ژبیگینو ریبژنسکی

    انیمیشن انتزاعی

    تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی

    فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش

    مقدمه

    زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟

    بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان

    بهره گیری نقاشان از تجارب علمی

    آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام

    نگاهی نو به محیط پیرامون

    نقاشان و محیط شهری

    تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی

    نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش

     گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک

    فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه گیری

    فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم

    تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی

    تجارب و دغدغه­های مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها

    فهرست منابع

    پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish

     

     

    منبع:

    ه. آرناسن، 1367، تاریخ هنر نقاشی، ترجمه­ی محمد تقی فرامرزی، انتشارات زرین/ دانشگاه تهران؛

    جیان آلبرتو بندازی، 1385، یک صد سال سینمای انیمیشن، ترجمه­ی سعید توکلیان، انتشارات داشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛

    روئین پاکباز، 1381، در جستجوی زبان نو، انتشارات نگاه؛

    رویین پاکباز، ١٣٩٢، هنر، انتشارات فرهنگ معاصر، چاپ دوم؛

    نوربرت لینتن ، 1385، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، چاپ پنجم، نشر نی؛

    ارنست گامبریج، 1372، تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، چاپ ششم، نشر نی؛

     کتاب جامع انیمیشن- کیت لی بورن، 1390، انتشارات سوره­ی مهر؛

    ریچارد تیلور، 1389، دائره­المعارف تکنیک­های انیمیشن، انتشارات سوره­ی مهر؛

    منابع زبان اصلی:

    Jose A. Arquelles, 1975, The Transformative Vision- Reflections on the Nature and History of Human Expressions, Random House Inc. new York

    Francis Francina, 1993, Modernity and Modernism, Yale University, New York

    Fernand Hazan, 1988, Modern Painting, Tudor Publications, New York

    Howard Greenfeld, 1992, Paul Gauguin, National Gallery of Art, Washington D.C.

    David Bomford, 1990, Impressionism, National Gallery, London 

کلمات کلیدی: امپرسیونیست - انیمیشن - نقاشی

موضوع پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, نمونه پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, جستجوی پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, فایل Word پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, دانلود پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, فایل PDF پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, تحقیق در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, مقاله در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, پروژه در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, پروپوزال در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, تز دکترا در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, پروژه درباره پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارتباط نقاشی سده ی بیستم و انیمیشن - عنوان پایان نامه ی عملی ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده: امروزه تلاش های ارزشمندی در هنر معاصر، در جهت بیان ایده های نو و تعامل خلاقانه ی آن با مخاطب مورد توجه است. چنانکه، اهمیت تکنولوژی اثر در مراتب بعدی؛ و استفاده از هر شیوه ی اجرایی امکان پذیر است. به طوری که هنرمند برای خلق ایده و مفهوم خاص خود، می تواند از همه ی انواع هنرها به همراه سایر رسانه های جدید و علوم استفاده کند. ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی تصویر متحرک چکیده این تحقیق تلاشی است برای رسیدن به پاسخ سوالاتی در رابطه با اینکه تماشای انیمیشن های مشوق نقاشی چه تأثیری بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی دارد و اینکه آیا به اندازه لازم به تولید و پخش این قبیل برنامه ها پرداخته شده است یا خیر. نکته ای که با توجه به موضوع بین رشته ای این رساله در جمع آوری مطالب حاضر در نظر گرفته ...

چکیده منظره­پردازی در قرن حاضر تعریف سنتی­اش را از دست داده و موجودیت آن به­عنوان یک ژانر منسجم و واحد زیر سوأل رفته است. مطالعات مرتبط با آن هم تبدیل به شاخه­ای بینارشته­ای شده و شناخت و بررسی آثار مربوطه نیازمند درک منابع بسیار متنوع در رشته­های متعدد دانش است. با توجه به فقدان منابع فارسی در این زمینه، اهمیت رو به رشد این ژانر و در نهایت نیاز شخصی نگارنده به مطالعه بیش­تر در ...

چکیده بیش از دو دهه است که انیمیشن مستند به عنوان یک سبک سینمایی مستقل در جهان مطرح شده است. با این حال اغلب مطالعات و بررسی های انجام شده در راستای شناخت کلی و ساختار عمومی این سبک بوده است. بنابراین نیاز به بررسی و موردکاوی این شیوه فیلم سازی از دیدگاه های مختلف بسیار محسوس است. در نتیجه، این پژوهش به بررسی انیمیشن مستند از دیدگاه زیبایی شناسی می پردازد تا بدین وسیله گامی در ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره و راهنمایی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقّاشی درمانی بر سلامت روان دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران بود. متغیرهای پژوهش حاضر سلامت روانی با ابعاد (اضطراب، خصومت، جسمانی کردن، حساسیت بین فردی، وسواس، فوبیا، پارافوبیا، روان‌پریشی) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش مترجمی زبان فرانسه مقدمه " نقاشی قشنگی برای من بکش " . کدام پدر یا مادری تاکنون با این پیشنهاد کودکش را تشویق نکرده است ؟ کدام آموزگار مدرسه ای تاکنون به دانش آموزان خود چنین فعالیتی را پیشنهاد نداده است؟ چرا که ما شیفته و یا لااقل علاقه مند به نقاشی های کودکان هستیم . ما ازآن ها انتظار داریم ، امیدمان به آن هاست ، از آن ها ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

چکیده: نقاشی قهوه­خانه­ای در دوره­ی قاجار به واسطه­ی هنرمندانی از جنس مردم، از بطن اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغه­ی مردم بود، به تصویر بکشد. در این میان، موضوعات مذهبی بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بوده و در میان تمامی آنها زندگی امام علی(ع) به واسطه­ی ارادت ویژه­­ی شیعیان به ایشان مورد توجه زیادی قرار می­گرفت و تصاویر مختلفی از ایشان نقاشی شده ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر چکیده جنسیت در دوران قاجار در ایران که جامعه‌ای پیشا مدرن است مفهومی هژمونیک و یا عینیت یافته نبود تقابل دوگانه زن/مرد در این جامعه هنوز به‌درستی شکل نگرفته است بدین معنی که طیف گسترده‌ای از شکل‌های گوناگون جنسیت و حتی کنش جنسی با رویکردی مسامحه جو قابل‌فهم و بدین ترتیب قابل پذیرش است مفهوم زیبایی و نسبت دادن این مفهوم به زنانگی، با برداشت‌های ...

ثبت سفارش