پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی

word 27 MB 30959 218
1394 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۷۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده:

    نقاشی قهوه­خانه­ای در دوره­ی قاجار به واسطه­ی هنرمندانی از جنس مردم، از بطن اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغه­ی مردم بود، به تصویر بکشد. در این میان، موضوعات مذهبی بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بوده و در میان تمامی آنها زندگی امام علی(ع) به واسطه­ی ارادت ویژه­­ی شیعیان به ایشان مورد توجه زیادی قرار می­گرفت و تصاویر مختلفی از ایشان نقاشی شده است. این نقاشی­ها تاکنون به صورت مجزا در یک مجموعه جمع­آوری و بررسی نشده­اند و در پژوهشی که پیش رو دارید، سعی شده با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی بسیاری از این نقاشی­ها و اطلاعات مربوط به آنها از طریق کتابخانه­ای و میدانی گردآوری و معرفی شده و مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد، تا به این واسطه ویژگی­های شخصیتی حضرت علی(ع) در آنها شناسایی شود.

    در مورد تمامی آثار گردآوری شده در این مجموعه، ابتدا توضیحاتی پیرامون موضوع داده شده، سپس تجزیه و تحلیل­هایی با توجه به انطباق آنها با موضوع، عناصر آنها و روایت داستان انجام شده است. پس از تمام این جستجوها می­توان نتیجه گرفت، حضرت علی(ع) به عنوان الگو و اسوه مسلمانان به­ویژه شیعیان، دارای ویژگی­های شخصیتی فراوانی هستند که از ایمان سرشار ایشان به خداوند نشات می­گیرد؛ در میان این انبوه خصوصیات مثبت، نقاشان قهوه­خانه­ای به شجاعت، سخاوت و فداکاری ایشان که تماماً متاثر از ایمان قلبی به خداوند است، بیشتر توجه کرده و این سه ویژگی تقریبا در تمامی تابلوها به وضوح مطرح شده­اند.

    واژگان کلیدی: حضرت علی(ع)، هنر اسلامی، نقاشی ایرانی، نقاشی قهوه­خانه­ای، ویژگی­های شخصیتی امام علی(ع)

    مقدمه:

    نقاشی قهوه­خانه­ای به واسطه­ی هنرمندانی مردمی، در دوره­ی قاجار از دل اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغه­ی مردم بود، به تصویر بکشد. در میان موضوعات مذهبی که بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بود، به واسطه­ی ارادت ویژه­­ی شیعیان به حضرت علی(ع)، داستان­های زندگی ایشان بسیار نقاشی شده است. با توجه به شخصیت ویژه و بارز این بزرگ­مرد تاریخ اسلام، این سوال به ذهن می­رسد که، از میان بی­شمار ویژگی­های شخصیتی این الگو و اسوه بزرگ شیعیان، کدام ویژگی­ها، در آثار هنرمندان قهوه­خانه­ای نمود بیشتری پیدا کرده است؟ در پژوهشی که پیش رو دارید، سعی شده، بسیاری از این نقاشی­ها به صورت مجزا در یک مجموعه جمع­آوری شوند. تا از طریق معرفی تابلوهایی با مضامین زندگی امام علی(ع)، علاوه بر تجزیه و تحلیل هنری آنها، ویژگی­های شخصیتی آن حضرت از طریق بررسی تابلوها و شرح داستان­ها بیان شود. بر همین اساس در پژوهش فوق، تعداد بیست و هفت تابلوی نقاشی قهوه­خانه­ای مرتبط با این موضوع و اطلاعات مربوط به آنها از طریق کتابخانه­ای و میدانی گردآوری و معرفی شده است.

    در این رساله­، با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی، پس از معرفی نقاشی قهوه­خانه­ای در فصل دو و توضیحات مختصری در مورد زندگی و خصوصیات شخصیتی حضرت علی(ع) در فصل سوم، در چهارمین فصل، در خصوص هر کدام از این آثار ابتدا توضیحاتی پیرامون موضوع داده شده، سپس تجزیه و تحلیل­هایی با توجه به انطباق آنها با موضوع، عناصر آنها و روایت داستان­ها انجام شده است. پس از تمام این جستجوها نتیجه­ی به دست آمده مبنی بر این بود که، در میان انبوه خصوصیات مثبت شخصیتی حضرت علی(ع)، نقاشان قهوه­خانه­ای به شجاعت، سخاوت و فداکاری ایشان که تماماً متاثر از ایمان قلبی به خداوند است، توجه بیشتری کرده و این سه ویژگی تقریبا در تمامی تابلوها مطرح شده است

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1- بیان مسئله

    خیالی­نگاری یا نقاشی قهوه­خانه­ای از نمونه­های ارزشمند نقاشی ایرانی است، که با توجه به تغییرات اساسی هنر در زمان قاجار، در بطن اجتماع زاده شد و برخلاف جریان­های نقاشی آکادمیک، با حفظ اصالت به رشد روزافزون خود خارج از حوزه ی هنر رسمی ادامه داد.

    این گونه نقاشی که آمال و علایق ملی، اعتقادات مذهبی و روح فرهنگ خاص لایه­های میانی جامعه­ی شهری زمان خود را باز می­تاباند، تحت تأثیر مجالس عزاداری امامان به ویژه امام حسین(ع)، مجالس پهلوانی، حماسی، نقّالی و هم چنین شرایط خاص اجتماعی پا به عرصه گذاشت. موضوعات مذهبی همچون زندگی ائمه و بزرگان دین اسلام همواره دغدغه­ی بسیاری از هنرمندان نقاش این مکتب بوده است، چنانچه  آثار زیادی با الگوبرداری از این­گونه مسائل خلق شده­­اند. ولی جای بسی تعجب است که این هنر کمتر به صورت تخصصی مورد توجه قرار گرفته و همچنان بسیاری از جنبه­های آن بررسی نشده است و از آن جمله باید اشاره کرد که اطلاعات جامعی در مورد شیوه­های پرداختن به دوره­های متنوع زندگی امام علی(ع) و خصوصیات ایشان از طریق نقاشی­های این مکتب وجود ندارد.

    با توجه به اصالت موضوعات و مردمی بودن نقاشی قهوه­خانه­ای، ضرورت دقت و تمرکز بیشتر بر روی آن احساس می­شود. با در نظر گرفتن ارادت مسلمانان به وی‍ژه شیعیان به حضرت علی(ع) و جاذبه، دافعه و تاثیرگذاری زندگی ایشان، هنرمندان نقاش به ویژه در نقاشی قهوه­­خانه­ای از موضوعات مرتبط با ایشان بهره­ی بسیاری برده­اند، ولی این موضوعات و روش­های تجلی ویژگی­های ایشان به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است و نیاز به بررسی جامع­ و عمیق­تر آنها ضروری می­نماید. بر این اساس پژوهش فوق سعی دارد با شناسایی، معرفی و مطالعه­ی زندگی امام علی(ع) از منظر محتوایی، کاربردی، فرمی و معنایی در مکتب قهوه­خانه، از آنها برای نمایش موضوعات ویژه­ی زندگی این بزرگوار در فضاهای عمومی امروزی الگو بگیرد.

     

     

    1-2- فرضیه و سئوالات کلیدی تحقیق

    با توجه به خصوصیت بزرگنمایی در نقاشی قهوه­خانه­ای، این سئوال مطرح می­شود که، چه خصوصیاتی از شخصیت امام علی(ع) و به چه صورت در این مکتب برجسته­نمایی شده و در مرکز توجه بوده است؟

    با در نظر گرفتن ویژگی­ خاص نقاشی قهوه­خانه­ای که کاربرد آن در مکانی عمومی چون قهوه­خانه بوده است، این سئوال به ذهن می­رسد که، آیا می­توان کاربری عمومی جدیدی متناسب با دنیای امروز، جهت حفظ این هنر مردمی، برای آن به­ وجود آورد؟

    1-3- اهداف تحقیق

    هدف اصلی پروژه مطالعه­ی گسترده­ی ویژگی­های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه­خانه­ای برای الگو گرفتن در نقاشی فضاهای عمومی می­باشد.

    1-4- روش تحقیق

    تحقیق فوق، بر اساس هدف از نوع بنیادی بوده و بر مبنای ماهیت و روش از نوع توصیفی، تحلیلی و تاریخی است. در این تحقیق سعی می­شود ضمن استفاده از روش کتابخانه­ای، با مشاهده­ی آثار و تکیه بر آراء صاحبنظران از طریق مصاحبه­ی تخصصی و تجزیه و تحلیل نمونه­ های موجود، پژوهشی میدانی، جهت دستیابی به هدف صورت گیرد.

    1-5- پیشینه تحقیق

    با توجه به جستجوهای انجام شده در منابع گوناگون مطالعاتی، در میان انبوه تحقیقات پیرامون نقاشی قهوه­خانه­ای تقریبا هیچ پژوهشی به صورت اختصاصی زندگی امام علی(ع) را در این مکتب بررسی ننموده است و این مهم می­تواند از نکات عمده تفاوت رساله­ی فوق با سایر آثار باشد. در میان تمام پژوهش­ها می­توان از نمونه­هایی که به مقوله­های مذهبی و حماسی در نقاشی­های این مکتب اشاره دارند و در آنها آثار مرتبط با زندگی امیرالمؤمنین(ع) نیز وجود دارد، نام برد. شایان ذکر است که با در نظر گرفتن سابقه دیرینه و اهمیت تصویرگری کتاب در ایران و وجود دو کتاب ارزشمند حمله­ی حیدری و خاوران نامه که به طور اخص به رشادت­ها، دلاوری­ها، جنگ­ها و نکات ویژه شخصیت و زندگی امام علی(ع) پرداخته­ و بارها تصویرگری شده­اند؛ در حوزه­ی نگارگری پژوهش­های بیشتری صورت گرفته که به طور حتم می­توانند در پیشبرد روند این تحقیق در دو بخش عملی و نظری بسیار مؤثر واقع شوند. مشخصات برخی پژوهش­های مرتبط با پروژه حاضر به شرح زیر است:

    - احمدی شاپور آبادی، اکرم، بررسی عناصر نمادین هنر شیعی در نسخ خطی خاوران­نامه و حمله­ی حیدری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده­ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، 1391.

    نسخ خاوران نامه و حمله حیدری که از برترین حماسه های مذهبی ایران هستند، به بخش­هایی از زندگی حضرت علی(ع) و وصف خصوصیات اخلاقی ایشان می پردازند و تاثیر عقاید شیعی به روی مضامین و عناصر به­کار­رفته در نگاره های این نسخ مشهود می­باشد. به عقیده­ نگارنده­ی رساله­ی فوق نگاره­های موجود در این دو نسخه سهم قابل توجهی در توصیف و تبیین عقاید شیعه دارند و در برگیرنده­ی باورهای شیعی هستند. چرا که تشیع در طول تاریخ، همواره برای اعلام و اظهار وجود در تنگنا بوده و نتوانسته آزادانه عقاید و اعتقادات خود را مطرح کند. همین خاصیت در جوهر بیان هنری نیز وجود دارد که باعث شده است هنرمند در آثارش امری را به صورت صریح بیان نکند؛ بلکه از ایما، اشاره، کنایه و نشانه استفاده نماید. لذا با بررسی عناصر و نشانه های موجود در آثار هنری، می توان به تاثیر تفکر و اندیشه شیعی پی برد. با توجه به این مهم در این رساله­ سعی شده با بررسی عناصر و نشانه­های موجود در این دو نسخه­ به تاثیر تفکر و اندیشه شیعی پی برده و عناصر قابل تمایز عقاید شیعی و ارتباط آنها با مذهب اسلام نشان ­داده شود. با توجه به توضیحات این پایان­نامه می­توان از موارد بررسی شده در عقاید شیعه و خصوصیات امام علی(ع) به عنوان بزرگ­مرد تاریخ شیعیان، در رمزگشایی برخی کنایه­های تصویری مشترک با موارد مشابه در نقاشی قهوه­خانه­ای از پژوهش نامبرده بهره جست.

    - رضایی­پور، سعیده، بررسی صحنه­های نبرد حضرت علی(ع) در نگاره­های خاوران نامه (نسخه­ی فرهاد نقاش)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1390.

    محور اصلی این پژوهش همان طور که از عنوان آن پیداست، بررسی صحنه­ های نبرد حضرت علی(ع) در نگاره­های خاوران نامه می­باشد. ابن­حسام خوسفی حماسه دینی خاوران­نامه را در سده­ی نهم هجری قمری سرود. موضوع این منظومه، بیشتر دلاوری­های حضرت علی(ع) در نبردهای تاریخی و افسانه­ای با پادشاهان بت­پرست و موجودات عجیب در سرزمین خیالی خاوران است. این منظومه برای اولین­بار، توسط فرهاد نقاش در مکتب نگارگری شیراز به تصویر درآمده و بسیاری از نگاره­های باقی مانده از این نسخه در موزه کاخ گلستان نگهداری می­شوند. بخش عمده­ای از نقاشی قهوه­خانه­ای پرداختن بر حماسه هاست و اهمیت بررسی این پژوهش به دلیل پرداختن به موضوعات حماسی زندگی امام علی(ع) در یکی از کتاب­هایی که به طور اختصاصی به ایشان اشاره دارد، می­باشد. بنابراین می­تواند در این خصوص کمک شایانی نماید. وجه اختلاف این دو در تاکید رساله­ی نامبرده بر خاوران نامه و داستان­های حماسی آن بوده در حالی که رساله حاضر سعی بر جمع­آوری کلیه نقاشی­های مرتبط موجود با زندگی ایشان دارد.

    - سیاه وش، عطرت، تحلیل صوری شمایل امام علی(ع) در نگاره­های برخی کتب مصور سده 9 تا 11 هجری قمری با تاکید بر خاوران نامه موزه هنرهای تزیینی تهران)، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، 1391.

    یکی از ویژگی‌های هنر اسلامی و نگارگری ایرانی، ترسیم موضوعاتی است که مربوط به زندگی پیامبر(ص) و ائمه(ع) به خصوص حضرت علی(ع)  است. در کتاب‌هایی چون خاوران‌نامه، احسن الکبار، حبیب السیر و ... صحنه‌های زیبایی از زندگی و شجاعت حضرت علی(ع) تصویر و تجسم یافته است. رساله­ی فوق در ابتدا مقدمه‌ای درباره­ی خاوران‌نامه ذکر کرده، سپس به تبیین تاریخ هنر شیعی اشاره دارد و بعد از آن به تحلیل صوری شمایل امام علی(ع) در نگاره‌های منتخب از برخی کتب مصوّر که بین سده نهم تا یازدهم هجری قمری در داخل ایران نگاشته شده است، می­پردازد. این پژوهش در حالی که فقط بر شمایل­های امام علی(ع) تاکید دارد، می­تواند در بخش تجزیه و تحلیل نقاشی­ها در پایان­نامه حاضر موثر واقع شود.

    - بهمنی، احمد، تجزیه و تحلیل دوازده نگاره از خاوران نامه­ی ابن حسام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران، 1389.

    این پژوهش که اساس آن بررسی دوازده نگاره از خاوران نامه می باشد، در شروع به پیشینه نگارگری ایران از ابتدا تا دوران خلق اثر پرداخته، سپس اوضاع سیاسی، اجتماعی و هنری در دوران تیموریان، ترکمانان و همچنین مکتب شیراز و ویژگی های آن را مورد کنکاش قرار داده است. در ادامه بر اساس مدل جنسن یا به روش فرمالیسم، تجزیه وتحلیل­ها صورت گرفته است.

    - اعتصام، علی اصغر، بررسی اعتقادات ملی و دینی بر نگاره­های حماسی مکتب قهوه­خانه (مطالعه موردی: آثار منتخب قاجار تا پهلوی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه پیام نور، 1391.

    نقاشی موسوم به قهوه­خانه، برخلاف جریان­های نقاشی آکادمیک و نگارگری جدید، خارج از حوزه­ی هنر رسمی رشد کرده است. این­گونه نقاشی که آمال و علایق ملی، اعتقادات مذهبی و روح فرهنگ خاص لایه­های میانی جامعه­ی شهری را باز می تابانید، تحت تأثیر مجالس عزاداری امام حسین(ع) و مجالس پهلوانی، حماسی، نقّالی و هم چنین شرایط اجتماعی و جنبش آزادی­خواهی بعد از مشروطه پا به عرصه گذاشته است. نگارنده نامبرده نقاشی قهوه­خانه­ای را بازگوکننده­ی اعتقادات، علایق و به طور کلی روح فرهنگ عامه جامعه­ی شهری آن زمان دانسته و ابراز می­دارد که این مکتب تحت تأثیر مجالس عزاداری امام حسین(ع)، مجالس پهلوانی، حماسی، نقّالی و هم چنین شرایط اجتماعی و جنبش آزادی­خواهی بعد از مشروطه پا به عرصه گذاشت. بر همین اساس و با در نظر گرفتن زمانی خاص، این پژوهش اعتقادات دینی و ملی گروهی از نگاره­های حماسی نقاشی قهوه­خانه­ای را مورد بررسی قرار می­دهد.

    نوروزی، سولماز، جایگاه باورهای مذهبی و ملی در نقاشی عامیانه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر دانشگاه الزهراء علیها السلام، 1388.

    این رساله، کوشش دارد تأثیر ارزش‌های مذهبی و ملی را در نقوش عامیانه مورد ارزیابی قرار دهد. به این منظور، نقاشی عامیانه اصفهان را اعم از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و شمایل‌سازی و نقاشی‌های دیواری مکان‌های متبرکه و عمومی که جزئی از هنر عامه هستند، مورد بررسی قرار داده است. این رساله به دلیل بررسی ارزش­های مذهبی و ملی در نقاشی های عامیانه به ویژه مکتب قهوه­­خانه می­تواند تاثیر مثبتی بر رساله حاضر داشته باشد.

        Abstract

    Teahouse's painting in the Qajar period by artists of the people, of the community stood up and opened his way to draw topics that was people's concerns. 

    In the meantime, people and painter had a lot of attention to religious topics, and among all of them, the life of Imam Ali (A.S) because of the special meaning of Shiites, had a lot of attention and painted his several different images.

    These paintings are present separately in a series of collection collect and have not been reviewed and

    In this research, we try that with using descriptive, analytic and historical approaches of many of these paintings and their related information through a library, track and field was gathered, introduced and analyzed,

    Up to this intermediate the characteristics of the personality of Ali (a.s) be identified in them.

    In the case of all the collected works in this collection, first description about subject was given.

    Then, the analysis with regard to their compliance with the subject, their element and story narrative is performed.

    After all these searches, we can conclude that Hazrat Ali (a.s) as a template and Muslims's Osvah, particularly Shiites, has a great personality characteristics that are derived from his rich faith.

    Among these mass of positive features, teahouse painters have more attention to his courage, generosity and dedication, that Caused by the God's faith, and these three features in almost all of the panels have been fitted to the resolution.

     

    Keywords: Imam Ali (a.s), Islamic art, Persian Painting, Teahouse  Painting,  Personality characteristics of Imam Ali (a.s.)

     

  • فهرست:

    مقدمه: ..............................................................................................................................................................................

    1

     

    فصل اول کلیات

     

    11 بیان مسئله................................................................................................................................................................

    3

    12 فرضیه و سئوالات کلیدی تحقیق......................................................................................................................

    4

    13 اهداف تحقیق...........................................................................................................................................................

    4

    14 روش تحقیق............................................................................................................................................................

    4

    15 پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................

    4

     

    فصل دوم: نقاشی قهوه­خانه­ای

     

    21 تعریف و وجه تسمیه نقاشی قهوه­خانه­ای...........................................................................................................

    10

    22 تاریخچه و عوامل شکل­گیری نقاشی قهوه­خانه­ای............................................................................................

    12

    23 موضوعات نقاشی قهوه­خانه­ای...............................................................................................................................

    17

    231 موضوعات مذهبی...............................................................................................................................................

    17

    232 موضوعات رزمی و حماسی..............................................................................................................................

    19

    233 موضوعات بزمی....................................................................................................................................................

    19

    24 ویژگی­های نقاشی قهوه خانه­ای...........................................................................................................................

    20

    241 ایرانی بودن و مردمی بودن...............................................................................................................................

    20

    242 پرهیز از واقع­گرایی............................................................................................................................................

    21

    2 43 اصل روایتگری....................................................................................................................................................

    22

    2 4 4 پرهیز از عمق­نمایی و عدم پرداختن به سایه روشن...............................................................................

    23

    2 45 اصالت در چهره­سازی........................................................................................................................................

    23

    246  هویت­ و شناسنامه دار بودن............................................................................................................................

    24

    25  سبک و روش...........................................................................................................................................................

    25

    25 1 ترکیب بندی......................................................................................................................................................

    26

    25 2 به کار بردن پرسپکتیو مقامی........................................................................................................................

    26

    25 3 رنگ­ها و مفاهیم سمبلیک آنها..................................................................................................................

    27

    25 4 نور و سایه.........................................................................................................................................................

    27

    26 هنرمندان نقاشی قهوه­خانه­ای............................................................................................................................

    28

    فصل سوم: ویژگی­های شخصیتی امام علی (ع)

     

    3 1 زندگانی على بن ابی طالب(ع).........................................................................................................................

    31

    32 در اقلیم سخن.......................................................................................................................................................

    33

    3 3 در قلمرو خِرد.......................................................................................................................................................

    33

    3 4 در نظام اخلاق......................................................................................................................................................

    34

    3 5 در امور اجتماعی و میدان عمل.......................................................................................................................

    37

             فصل چهارم: نحوه­ی تجلی ویژگی­های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه­خانه­ای

     

    مقدمه فصل چهارم   .......................................................................................................................................................

    46

    41 تابلوهای مربوط به مبارزه­ی حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود...................................................................

    47

    411 تابلوی نبرد حضرت علی (ع) و عمرو بن عبدود از محمد مدبر..............................................................

    50

    412 تابلوی نبرد حضرت علی(ع ) و عمرو بن عبدود از عباس بلوکی­فر.......................................................

    52

    42 تابلوهای مربوط به ماجرای جنگ خیبر و رشادت­های امیر مؤمنان علی(ع)..........................................

    54

    421 تابلوی جنگ تاریخی خیبر اثر عباس بلوکی­فر.............................................................................................

    58

    422 تابلوی جنگ خیبر اثر حسن اسماعیل­زاده....................................................................................................

    62

    4 23 تابلوی جنگ خیبر از محمد فراهانی.............................................................................................................

    65

    4 24 تابلوی جنگ خیبر از امیرحسین قائم مقامی..............................................................................................

    66

    425 تابلوی جنگ تاریخی خیبر از حسین همدانی..............................................................................................

    68

    43 آثار نقاشی قهوه­خانه­ای مربوط به ماجرای لیله المبیت...................................................................................

    70

    431 تابلوی لیله المبیت از محمد فراهانی..............................................................................................................

    72

    44 آثار نقاشی قهوه­خانه­ای مربوط به غدیر خم و جانشینی بر حق علی(ع).....................................................

    73

    441 تابلوی غدیرخم از محمدرضا حسینی.............................................................................................................

    75

    442 تابلوی غدیر خم از محمد فراهانی...................................................................................................................

    78

    45 نقاشی­های قهوه­خانه­ای با موضوع همدردی و کمک­رسانی حضرت علی(ع) به مردم و ضعفا.................

    79

    451 تابلوی نقاشی قهوه­خانه­ای از حسن اسماعیل­زاده با موضوع «از علی آموز اخلاص عمل»..................

    84

    45 2 اثری از حسین همدانی با موضوع «یتیم نوازی حضرت علی(ع)»..........................................................

    86

    45 3 تابلوی یتیم نوازی از احمد خلیلی.................................................................................................................

    89

    45 4 تابلوی یتیم نوازی از حسن اسماعیل­زاده.....................................................................................................

    90

    4 6 نقاشی قهوه­خانه­ای با موضوع شمایل­نگاری و مجالست حضرت علی(ع)....................................................

    91

    461 تابلوی منسوب به حسین قوللر آقاسی با موضوع: حضرت علی(ع)- مالک اژدر....................................

    98

    462 تابلوی شمایل حضرت علی(ع) و حسنین از حسین همدانی....................................................................

    101

    463 مراجعت حضرت امیر(ع) از جنگ جمل مالک اشتر نخعی و عمار یاسر و اصحاب دیگر.....................

    102

    464  تابلوی حضرت علی(ع) و حسنین از حسین همدانی.................................................................................

    103

    465 تابلوی حضرت علی(ع) و حسنین(ع) از جواد عقیلی..................................................................................

    106

    47 تابلوهای مربوط به داستان جوانمرد قصاب........................................................................................................

    107

    471 تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر......................................................................................................

    110

    4711 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر.............................................................................

    110

    4712 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر.............................................................................

    111

    4713 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر............................................................................

    112

    4714 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر........................................................................

    113

    4715 بخش پنجم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر..........................................................................

    115

    4716 بخش ششم تابلوی جوانمرد قصاب اثر عباس بلوکی­فر..........................................................................

    117

    472 تابلوی جوانمرد قصاب اثر فتح­الله قوللر آقاسی............................................................................................

    118

    4721 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی...........................................................................

    118

    4722 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی.........................................................................

    119

    4723 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی.......................................................................

    119

    4724 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی....................................................................

    120

    4725 بخش پنجم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی........................................................................

    120

    4726 بخش ششم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی........................................................................

    121

    4727 بخش هفتم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی........................................................................

    121

    4728 بخش هشتم تابلوی جوانمرد قصاب فتح­الله قوللر آقاسی.......................................................................

    122

    473 تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیل­زاده..............................................................................................

    125

    4731 بخش اول تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیل­زاده......................................................................

    126

    4732 بخش دوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیل­زاده.....................................................................

    127

    4733 بخش سوم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیل­زاده....................................................................

    127

    4734 بخش چهارم تابلوی جوانمرد قصاب اثر حسن اسماعیل­زاده................................................................

    128

    48 نقاشی­های قهوه­خانه­ای با موضوع شهادت حضرت على(ع)............................................................................

    129

    481 تابلوی به مسجد رفتن حضرت علی(ع) در شب نوزدهم ماه رمضان اثر حسن اسماعیل­زاده.............

    133

    482 تابلوی شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) اثر حسن اسماعیل­زاده........................................................

    135

    49 تابلوهای مربوط به نبرد حضرت علی(ع) با موجودات افسانه­ای ...................................................................

    136

    491 تابلوی نبرد حضرت علی(ع) و اژدها از حسن اسماعیل­زاده.......................................................................

    141

    492 تابلوی نبرد حضرت علی(ع) و اژدها در تنگه بربر از حسن اسماعیل­زاده...............................................

    143

    4921 تصویر مرکزی: نبرد حضرت علی(ع) و اژدها ...........................................................................................

    143

    4922 بخش دوم: یتیم­نوازی حضرت علی(ع)......................................................................................................

    144

    4923 بخش سوم: کندن درب خیبر توسط حضرت علی(ع)............................................................................

    145

    4924 بخش چهارم: نبرد حضرت علی(ع) و جنیان............................................................................................

    145

    4925 بخش پنجم: به نبرد حضرت علی(ع) و عمربن العبدود.........................................................................

    146

    410 سیر حوادث مهم زندگانی پر افتخار حضرت علی(ع) در تابلویی از حسین همدانی..............................

    149

    41031 تصویر مرکزی: شمایل حضرت علی(ع) و همراهان..............................................................................

    149

    41032 بخش دوم: جنگ خیبر..............................................................................................................................

    151

    41033 بخش سوم: کمک حضرت علی(ع) به محرومان...................................................................................

    151

    41034 بخش چهارم: لیله المبیت..........................................................................................................................

    152

    41035 بخش پنجم: همراهی پیامبر(ص)............................................................................................................

    153

    41036 بخش ششم: کمک به محرومان...............................................................................................................

    153

    41037 بخش هفتم: یتیم نوازی.............................................................................................................................

    154

    41038 بخش هشتم: کمک به محرومان..............................................................................................................

    156

    41039 بخش نهم: کمک به محرومان..................................................................................................................

    156

    410310 بخش دهم: حضرت علی(ع) در حال سخنوری................................................................................    157

    441 بخش یازدهم: واقعه ضربت خوردن حضرت علی(ع)...................................................................................

    158

     

    فصل پنجم: تحلیل و استنتاج

     

    51 تحلیل و بررسی نهایی آثار ...................................................................................................................................

    161

    52 نتیجه..........................................................................................................................................................................

    169

    گزارش کار عملی..............................................................................................................................................................

    171

    فهرست منابع....................................................................................................................................................................

    چکیده لاتین......................................................................................................................................................................

    منبع:

          کتاب­ها:

    ابن حسام، محمد بن حسام الدین، (1381)، خاوران نامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.

    اسماعیل زاده، حسن، (1385)، رقم کمترین/ حسن اسماعیل زاده، مقدمه: کاظم چلیپا، ترجمه: مهدی افشار، تهران: نشر نظر.

    افشاری، مهران، مداینی، مهدی، (1377)، مقدمه بر هفت لشکر، تهران.

    افشاری، مهران، مداینی، مهدی، (۱۳۸۱)، در بیان کار سلاّخان و قصّابان، در چهارده رساله در باب فتوّت و اصناف، ، تهران: نشر چشمه.

    افشاری، مهران، میرعابدینی، ابوطالب، (۱۳۷۴)، آئین قلندری: مشتمل بر چهار رساله در باب قلندری، خاکساری، فرقه عجم و سخنوری، تهران: فراروان.

    امینی، عبدالحسین (1371). الغدیر، ترجمه جمال موسوی، تهران: بنیاد بعثت.

    بکری، احمد بن عبدالله، (1388)، ترجمه پارسی ذوروه ­العلیا فی سیر المصطفی صلی علیه و آله: روایت داستانی سیره نبوی و شرح شجاعت­های امام علی(ع)، به کوشش رسول جعفریان، تهران: علم.

    بلوکباشی، علی، (۱۳۷۵)، قهوه‌خانه‌های ایران، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    پاکباز، رویین، (1379)، دایره المعارف هنر، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

    پاکباز، رویین، (1387)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.

    پورنامداریان، تقی، (1369)، داستان پیامبران در کلیات شمس، جلد اول، چاپ دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    الحائری مازندرانی، محمد مهدی، (1382) شجره طوبی، قم: دارالفقه.

    خلیلی، احمد، (1387)، نقاشی در قهوه­خانه: برگزیده آثار استاد احمد خلیلی و استاد محمد فراهانی، تهران: سیمای کوثر.

    دیلمی، حسن بن محمد، (١٣٧٧)، ارشاد القلوب الی الصواب، ترجمه: رضایی، عبد الحسین، جلد 2، تهران: اسلامیه.

    رحمانی، روشن، (۱۳۷4)  افسانه های دری، جلد1، تهران: سروش.

    رستگار فسائی، منصور، (1365)، اژدها در اساطیر ایران، شیراز: دانشگاه شیراز.

    زرین کوب، عبدالحسین، (۱۳۶۳)، جستجو در تصوف ایران، جلد 1، چاپ دوم، تهران: امیر کبیر.

    سبحانی، جعفر، (1368)، فروغ‌ اب‍دی‍ت‌: ت‍ج‍زی‍ه‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ ک‍ام‍ل‍ی‌ از زن‍دگ‍ان‍ی‌ پ‍ی‍ام‍ب‍ر اک‍رم‌‏، ج 2، چاپ پنجم ق‍م‌: ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌، دف‍ت‍ر ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌.

     سجادی، صادق، (1367)، ابراهیم بن مالک اشتر نخعی، دائره المعارف بزرگ اسلامی، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.

    سیف، هادی، (1369)، نقاشی قهوه­خانه، چاپ سوم، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل موزه­های تهران، موزه رضا عباسی.

    شرفخانی، احمد، (1379) رفتارشناسی امام علی(ع) ، انتشارات پارسیان، چاپ اوّل، ص 216.

    شریعتی، علی، (بدون تاریخ)، اسطوره­ای از تاریخ، انتشارات بعثت، چاپ سعیدنو.

    شریعتی، علی، چه نیازی به علی هست،

     شریف­زاده، سید عبدالمجید، (1375)، تاریخ نگارگری در ایران، تهران: حوزه هنری، دفتر مطالعات دینی هنر.

    شهیدی، جعفر، (1387)، خلاصه کتاب علی از زبان علی یا زندگانی امیرالمومنین علی(ع)، تلخیص: محمد رضا جوادی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    صادقی اردستانی،احمد، (1388)، سلمان فارسی، استاندار مدائن، قم: موسسه بوستان کتاب‏.

    قائدان، اصغر، (1380). تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابیطالب(ع)، تهران: امیرکبیر.

    کاشفی، حسین بن علی، (۱۳۵0)، فتوت نامه سلطانی، تهران: چاپ محمدجعفر محجوب.

    گروهی از اساتید دانشگاهی، (1378)، مجموعه دروس تخصصی کارشناسی ارشد هنر، تهران: نشر هنر در آن.

    گریان شهرابی، محمدحسین‌بن عبداللّه ، بی‌تا، کتاب طریق البکاء، تهران: شرکت سهامی چاپ و انتشارات کتب ایران.

    گودرزی(دیباج)، مرتضی، (1380)، جست و جوی هویت در نقاشی معاصر ایران، تهران:علمی و فرهنگی.

    ماسینیون، لویی، بی تا، سلمان پاک، مترجم: دکتر علی شریعتی، کتابخانه مجازی ایران.

    مجلسی، محمد باقر بن محمدتقی، (1403)، بحارالانوار، بیروت: موسسه الوفاء.

    محجوب، محمد جعفر، (1382)، ادبیات عامیانۀ ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران.

    م‍طه‍ری‌، م‍رت‍ض‍ی‌، (۱۳۶۷)، انسان کامل، ق‍م‌: ص‍درا‏.

    مطهری، مرتضی، (1382)، جاذبه و دافعه علی(ع)، مترجم: جعفر صادق الحلیلی، تهران: سازمان بعثت، مرکز چاپ و نشر.

    مفید، محمد بن محمد، (بی تا)، الارشاد، مترجم: محمد باقر ساعدی خراسانی، تهران.

    مهریزی، مهدی، ربانی، هادی، (1380)، امام علی(ع) از نگاه دانشوران، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    میرمبین، رضا. سعید آبادی، سلیمان، (1389)، بررسی ویژگی های مکاتب نگارگری2، جزوه درسی.

    نصری اشرفی،جهانگیر، شیرزادی آهو دشتی، عباس، (1388)، تاریخ هنر ایران جلد دوم، تهران: آرون.

    یاحقی، محمدجعفر، (1375)، فرهنگ اساطیر ایران و انتشارات داستانی در ادب فارسی، انتشارات سروش، چاپ دوم.

    مقالات:

    بلوکباشی، علی، (1392)، امام علی (ع) در فرهنگ عامه مردم ایران، کتابخانه الکترونیک مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.

    بهدانی، مجید، مهرپویا، حسین، (1390)، پژوهشی بر موضوع نبرد حضرت علی (ع) با اژدها در چهار نگاره از خاوران نامه موزه کاخ گلستان، نقش مایه، ش 7، صص 35-44.

    خان سالار، زهرا، (1386)، تصویرنگاری در هنر عامیانه (خیالی نگاری)، فرهنگ مردم، ش21 و 22، صص 55- 63.

    خزایی، محمد، (1380)، نقش شیر، نمود امام علی (ع) در هنر اسلامی، کتاب ماه هنر، ش 37-39.

    دشتگل، هلناشین، (1380)، نبرد خیر و شر، حضرت علی (ع) و نبرد او با دیوان و اژدهایان، کتاب ماه هنر،  شماره 31و32.

    راسخی، عباس، (1336)، غدیر خم، راه حق، ش 3، صص 42-45.

    روزنامه رستاخیز، (1356)، پرده­داری هنری که فراموش می­شود، ش 328، ص 8.

    سادات اشکوری، کاظم، (1354)، نقالی و شاهنامه­خوانی، هنر و مردم، ش 154و153، ص 146.

    ساریخانی،مجید، (1384)، نقاشی قهوه خانه ای در دوره قاجار، وقف میراث جاویدان، ش 50، صص 114-120.

    سبحانی تبریزی، جعفر ، (1346)، فرازهایی از تاریخ اسلام: پیروزی بزرگ در جنگ خیبر، درس هایی از مکتب اسلام، ش1،صص 53-56.

    سرکاراتی، بهمن، (1357)، بنیان اساطیری حماسه ملی ایران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، ش125.

    سیاحی، صادق، منصوری نیا، سعیده، (1391)، فضایل حضرت علی (ع) در قصیده لامیّه ابن عباد، پژوهشنامه علوی، ش اول، صص 117-138.

    صدر، حسن، (1380)، علی کیست و صفات عالیه او چیست؟، امام علی(ع) از نگاه دانشوران، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صص67-110.

    صرفی، محمدرضا، (1379)، گونه شناسی اوصاف حضرت علی (ع) در شعر فارسی، فرهنگ، ش 33-36، صص 279-307.

    فجری، محمدمهدی، (1388)،  یتیم و یتیم نوازی در اسلام، مبلغان، ش 122.

    کلانتری، منوچهر، (1352)، رزم و بزم شاهنامه در پرده­های بازاری(قهوه خانه ای)، هنر و مردم، ش134.

    مبشری، اسدالله، (1380)، سجایای انسانی علی(ع)، امام علی(ع) از نگاه دانشوران، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صص241-250.

    مظلوم زاده، محمد مهدی، (1381)، نجات دادن حضرت علی (ع) سلمان را از چنگ شیر، تهران: فرهنگ مردم، ش‍ 2.

    معینی نیا، مریم، (1379)، بررسی فضایل حضرت علی (علیه السلام) و مسأله امامت (حدیث غدیر خم)، فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)، ش20، 6-17.

    نبوی، ایرج، (1353)، نقاشی قهوه خانه­ای، هنر و مردم، ش 138.

    نیاکان، سهیلا، (1385)، شمایل‌های حضرت علی (ع) در نقاشی‌های ایرانی، روزنامه همشهری.

    وحدتی دانشمند، مهرداد، (1380)، نقالی و نقاشی قهوه خانه­ای، هنر 4-39.

    منابع انگلیسی:

    Veccia Vaglieri, L) 1986 (al-As̲h̲tar. In Encyclopaedia of Islam. vol. 1, A-B. second ed. Leiden: E. J. Brill.

    منابع الکترونیکی:

    مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان                                                       www. Ghaemiyeh.com

    مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی                                              www.encyclopaediaislamica.com

    وب سایت هنرهای اسلامی                                                                          www.islamic-art.net

    http://www.emamali.net پایگاه تخصصی امام علی (ع)                                                                

    www.tebyan.net

    دایره المعارف بزرگ اسلامی                                                                               http://cgie.org.ir

    قم، مؤسسه فرهنگى تحقیقاتى امیرالمؤمنین (ع )                                                     http://ketaab.iec

    مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن                                                                           www.iec-md.org

    http://www.cgie.org.irمرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی                                                               

    پایگاه اطلاع­رسانی روزنامه همشهری                                                       http://hamshahrionline.ir          

    وبسایت معلم شهید دکتر علی شریعتی                                                 http://shariati.nimeharf.com

    http://www.sh ia-news.coرسانه مستقل شیعیان                                                                        

       فهرست منابع میدانی:

    مصاحبه با استاد عباس کاظم­پور و عکسبرداری دو اثر نقاشی قهوه­خانه­ای از استاد اسماعیل­زاده، کارگاه ساخت کاشی سنتی کاظم­پور، پیشوای ورامین، 24/ 11/ 1392، 10:00 – 16:00.

    مصاحبه با مهندس جواد عقیلی و عکسبرداری از نمایشگاه نقاشی قهوه­خانه­ای مربوط به حضرت علی(ع)، گالری عقیلی، 23/ 02/ 1393، 17:00 – 18:30.

    مصاحبه با مهدی چلیپا (اسماعیل­زاده)، بنیاد استاد حسن اسماعیل­زاده، به آدرس: تهران، بین خیابان وصال و خیابان فلسطین، کوچه مهارت، پلاک 4، خانه هنر،  16/ 10/ 1393، 18:30.

    مصاحبه تلفنی با مهندس جواد عقیلی، 18/10/1393، 10:30.

    مصاحبه تلفنی با مهندس عقیلی، 25/10/1393، 11:10.

     


موضوع پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , نمونه پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , جستجوی پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , فایل Word پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , دانلود پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , فایل PDF پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , تحقیق در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , مقاله در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , پروژه در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , پروپوزال در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , تز دکترا در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , پروژه درباره پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی , رساله دکترا در مورد پایان نامه پژوهشی پیرامون نحوه ی تجلی ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) در نقاشی قهوه خانه ای - عنوان پایان نامه عملی تصویرگری زندگی امام علی (ع) با توجه به قابلیت های نقاشی قهوه خانه ای برای ارائه در فضای عمومی

پایان نامه­ چکیده هنر دینی با قرن­ها سابقه در ایران در دوره قاجار جای خویش را به هنر مذهبی می­دهد؛ این تغییر بزرگ نه چون همیشه در هنر رسمی و درباری که در هنر عامیانه تجسد می­یابد. تغییر بستر اجتماعی هنر، برخاسته از روح ملتهب دوره­ی قاجار است. ایران قاجاریه، نسبت به ادوار پیش از خود، ایران دیگری بود؛ پر از اشتیاق مردم برای دست­یابی به آزادی، برابری، عدالت و غیره. این اشتیاق در ...

گروه ارشد صنايع دستي پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهر1392 چکيده نوع بشر با تطبيق دادن خود با محيط طبيعي توانست به ادامه بقاي بپردازد و در اين بين ضمن تاثير گذاردن و مهار نيرو

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: تصویر سازی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ): کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش نقاشی ایرانی چکیده: طلوع دین مبین اسلام و ظهور کلام وحی، مسلمانان صدر اسلام را بر آن داشت تا در صدد حفظ و ثبت قرآن برآیند. از این ­رو کتابت قرآن مجید در قرون اولیه هجری آغاز و خط و تذهیب به­عنوان نقطه عطف این هنر مورد توجه خاص قرار گرفت. به­تدریج مذهّبان متن قرآن را با تزئین­هایی آراستند که تزئین سرلوحه­ سوره­ها و فاصله ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده تزئینات در معماری ایران با حفظ ویژگی وحدت کل در عین کثرت اجزاء، همواره به‌عنوان یکی از روش‌های خلق زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. در معماری ایران، انواع گوناگونی از تزئینات به خدمت گرفته شده‌است. این تزئینات، نقوش متنوع گیاهی، هندسی، جانوری و انتزاعی را در برمی‌گیرد که اغلبشان سابقه‌ای کهن دارند. معماران ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدچکیده رساله حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت سوررئالیسم، نه به عنوان یک سبک هنری، بلکه به لحاظ اندیشه و دیدگاه فلسفی، هنری و ورود این اندیشه به حوزه‌ی عکاسی و کاربرد سوررئالیستی آن در گرافیک معاصر می‌باشد. به همین خاطر بخش عمده‌ای از رساله‌ به بررسی و تبیین فلسفه‌ی اغراق و نقش آن در عکاسی و کاربرد آن در گرافیک اختصاص یافته است. از این جنبش هنری، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش : نقاشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : چه بسیارند صنایع کهنی که در طول حیات خویش، ترنم خاطرات قومی را در الحان فرح بخش به جان اخلاف ارزانی داشته و اینک در هیبتی سالخورده، به احتضار نشسته اند. بدون تردید گسستن از خاطرات قومی و اغماض هنر پروری ها و هنرنمایی های کهن یک قوم در حکم تعلیق بر ...

ثبت سفارش