پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان)

word 34 MB 30956 120
1392 کارشناسی ارشد گرافیک
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) :

    در موضوع طراحی و تصویرسازی و تدوین یک کتاب درسی نیاز به تخصص لازم بوده و طراحان تصویرساز در این عرصه می‌توانند با توجه به ویژگی‌های مخاطب خود، بهترین تصاویر را طراحی و عرضه نمایند. کتب آموزشی دوره دبستان، اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیتی و رفتاری مخاطبان این دوره داشته و توسط تصویرسازی صحیح می‌توان موضوعات ملی و بومی، رفتاری را در وجود مخاطبان این کتب نهادینه کرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های جمعی مسلماً سواد بصری متحمل تحولات زیادی شده ارتباط بصری موفق بدون شناخت این روند تحولی میسر نیست. در تصویرسازی با هدف انتقال پیام و درک سریع مخاطب باید موارد ویژه‌ای به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. ارتباط متن و تصویر و ایجاد تخیل و خلاقیت در ذهن مخاطب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این نوع تصویرسازی باید از قدرت تخیل بسیاری استفاده کرد. تا مخاطب به راحتی مفهوم متن را در ذهن خود تصویرسازی نماید. به همین منظور ابتدا مقدمه‌ای درباره تصویرسازی ارائه شده‌است و سپس به بررسی تأثیرات سواد بصری بر فرهنگ جامعه پرداخته شده است. در فواصل بعد به ویژگی‌های تصویرسازی خلاق اشاره شده و همچنین به معرفی ویژگی‌های تصویرگری در کتاب های آموزشی پرداخته شده و در پایان نمونه‌هایی تصویری از کتاب های درسی ایران و جهان آورده شده و مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    فصل اول /  کلیات طرح

    1-1 بیان مسئله :

    امروزه، با گسترش آموزش در جهان و تخصصی شدن آموزش‌ها و رشته‌ها، و رشد و پیشرفت شاخصه‌های علم و هنر، موضوع طراحی و تصویر سازی کتاب‌های آموزشی، کاملاً تخصصی شده و پس از تدوین کتب آموزشی، این کتب برای تصویرسازی به متخصصین این فن، سپرده می‌شود.

    امر آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است و امروزه بیشتر همراه با تصویر که همان سواد بصری است می‌باشد و سرعت انتقال آموزش را سریعتر می‌کند.

     با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های جمعی، مسلماً سواد بصری متحمل تحولات زیادی شده و ارتباط بصری موفق بدون شناخت این روند تحولی میسر نیست. طراحی و تصویرسازی برای کتاب‌های آموزشی با توجه به مطالب فوق از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنین ارتباط متن و تصویر و ایجاد تخیل و خلاقیت در ذهن مخاطب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

    مسلماً ارتباط تصاویر آموزشی و همینطور هارمونی رنگها و ترکیب بندی می تواند در مفهوم متن بسیار موثر باشد لذا در این پژوهش با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و رسانه‌ای و همینطور ارتباطات جهانی و مسلماً فرهنگ جامعه باید موارد ویژه در طراحی تصویرسازی با هدف انتقال پیام و درک سریع مخاطب مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. به خصوص در این تصویرسازی می‌بایست از قدرت تخیل استفاده کرد تا مخاطب به راحتی مفهوم متن را در ذهن خود تصویرسازی نماید و آن را در ذهن خود نهادینه کند.

     

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن :

    در موضوع طراحی و تصویرسازی و تدوین یک کتاب درسی نیاز به تخصص لازم بوده و طراحان تصویرساز در این عرصه می‌توانند با توجه به ویژگی‌های مخاطب خود، بهترین تصاویر را طراحی و عرضه نمایید.

    کتب آموزشی دوره دبستان، اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیتی و رفتاری مخاطبان این دوره داشته و توسط تصویرسازی صحیح می‌توان موضوعات ملی و بومی، رفتاری را در وجود مخاطبان این کتب نهادینه کرد.

    با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رسانه‌های جمعی مسلماً سواد بصری متحمل تحولات زیادی شده ارتباط بصری موفق بدون شناخت این روند تحولی میسر نیست.

    در تصویرسازی با هدف انتقال پیام و درک سریع مخاطب باید موارد ویژه‌ای به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

    ارتباط متن و تصویر و ایجاد تخیل و خلاقیت در ذهن مخاطب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این نوع تصویرسازی باید از قدرت تخیل بسیاری استفاده کرد. تا مخاطب به راحتی مفهوم متن را در ذهن خود تصویرسازی نمایید.

     

     

    1-3 هدفهای تحقیق :

    1- سیر تحول سواد بصری و پذیرش آن توسط مخاطب

    2- ارائه تصویرسازی با توجه به نیازهای اجتماعی مخاطب یا مخاطبین

    3- ارائه چگونگی تصویرسازی با هدف سرعت بخشیدن در انتقال پیام

    4- ایجاد تخیل در ذهنیت مخاطب و تداوم تصویر در رابطه با متن توسط مخاطب

     

    1-4 فرضیه های تحقیق:

    1- آیا رابطه متن و تصویر با توجه به موضوع آموزشی باید دارای تعادل باشد؟

    2- آیا دامنه مفهوم تصویر از مفهوم متن گسترده‌تر است؟

    3- آیا تصویر می‌بایست در حیطه مفهوم متن طراحی شود؟

     

    1-5 چهارچوب نظری  تحقیق :

    1- چگونگی تحول زبان بصری یا سواد بصری در جامعه

    2- تکنیک و روش طراحی و تصویر سازی با توجه به تحولات سواد بصری در جامعه

    3- سطح فرهنگی مخاطب و اهمیت آن در طراحی و تصویر سازی آموزشی

    4- اهمیت کتاب‌های آموزشی در گسترش درک و فرهنگ مخاطب

    5- ارائه ویژگی تصویرسازی با توجه به آشنایی تصویری مخاطب

    6- بررسی سیر تحول تصویر‌سازی در کتاب‌های آموزشی با توجه به تحولات جامعه 

    7- شناخت عناصر سواد بصری یا زبان بصری مثل خط، نقطه، سطح، رنگ، و حجم و...

     

    1-6 روش تحقیق:

    کتابخانه‌ای ، مقایسه ای و تجزیه و تحلیل کارهای انجام شده موجود.

     

    1-7 واژهای کلیدی:

    سواد بصری، متن، تخیل، تصویرسازی آموزشی، جامعه و فرد، فرهنگ، ارتباطات اجتماعی

    فصل دوم:

    تصویرسازی چیست؟

    و تأثیر سواد بصری بر فرهنگ عامه

    مقدمه:

    محتوای یک کتاب آموزشی شامل تعاریف نظریات اصول حقایق و فعالیتها و یا پیامهایی است که به صورت نوشتار و یا تصویر به مخاطبان ارائه می‌شود. استفاده از تصویر برای انتقال مفاهیم آموزشی سابقه‌ای دیرینه دارد. مصریان قدیم نخستین ملتی بودند که از خط و تصویر برای انتقال پیام استفاده کردند. خطوط هیروگلیف در واقع نوعی خط تصویری بود. راهبان بودایی و آبای کلیسا نخستین مربیانی بودند که از تصویر برای بیان موضوعات تاریخی و مذهبی در کلیساها و یا معابد سود جستند. قبل از ظهور اسلام مانی از رهبران دینی ایران باستان به اهمیت نقاشی در تفهیم موضوعات دینی و اجتماعی پی برد. پستالزی از مربیان اروپا اولین بار با استفاده از تصویر در کتابهای درسی برای ایجاد انگیزه در کودکان تاکید کرد. تصویر بیان موضوعات مفاهیم توصیفات ارتباطات ارزشها کمیت و یا کیفیت اشیا و شخصیتها به صورت دو یا سه بعدی است. تصاویر ممکن است به صورت عکس نقاشی نقشه عکس- نقشه طرح جدول نمودار و کلاپ در کتابهای آموزشی آورده شوند.

    هنر تصویرگری به گزینش و به کارگیری تصاویر توضیح دهنده و توصیف کننده برای بیان مفاهیم اشاره می‌کند. در تصویرگری ممکن است نقاش، عکاس، گرافیست، صفحه آرا، روانشناس، مؤلف، معلم، متخصص موضوعی و مدیر هنری در کنار یکدیگر گاه به صورت گروههای دو یا سه نفری با یکدیگر کار کنند تا بتوانند پیامی را به شکل مؤثر به مخاطب منتقل کنند. هنر تصویرگری تابع اصول و معیارهای خاصی است. آگاهی تصویرگران از این معیارها به بهبود کیفیت تصاویر آموزشی کمک می‌کند.

    بیان تصویر بدون خلاقیت، ماشینی و غیر ماندگار خواهد بود. بیننده باید در تصویر هوشمندی ظرافت و نوآوری مشاهده کند. بروز خلاقیت در تصویر موجب تقویت واگرا در بیننده می‌شود. خلاقیت تصویر یعنی فقط منعکس کننده متن نباشد بلکه به خواننده اجازه دهد تا کاملاً آزادانه قدرت تخیل و خلاقیت خود را هنگام ارتباط با کلمات و تصویر به کار اندازد.تخیل بر‌انگیز بودن تصاویر می‌تواند عاملی در بروز خلاقیت و استعداد در کودکان باشد. تصاویری که جنبه‌ی انگیزشی داشته باشند می‌توانند کودک را به مشارکت فعال در جانشین کردن تصاویر یا پندارهای ذهنی تشویق کنند. تصاویر خیال انگیز نه تنها ذهن کودک را محدود نمی‌کنند بلکه به گسترش ذهن و تخیل او دامن می‌زنند.

    تصاویر خیال برانگیز امکان تصور حضور کودک در موقعیت‌های گوناگون و پر از فکر و کشف و دنبال کردن پدیده ها را برای او فراهم می‌کنند. بدیهی است در به کارگیری عنصر خیال در موضوعات علمی باید دقت کرد. تعامل تصویرگر با نویسنده در این خصوص یک ضرورت است و همچنین تصاویر باید در فراگیر، انگیزه و سئوال ایجاد کنند و به گونه‌ای که ذهن او با دیدن تصاویر فعال می‌گردد و علاقه‌مندی به کشف در او بیدار می‌شود. شروع کتابهای آموزشی با توجه به نوع کتاب، همراه با تصاویر متنوع و مرتبط، در تحریک حس کنجکاوی فراگیران مؤثر است.

      در تصویرگری برای کودکان ابتدا باید به طراحی نزدیک به ذهن آنان توجه کرد. سپس به ارائه تصاویر پیچیده و متنوع‌تر پرداخت. تنوع تصویر در کتاب‌های آموزشی مهم است. زیرا کتاب‌های آموزشی باید بتواند ذوق هنری را در دانش‌آموزان نقاط کشور تقویت کند. توجه به روش‌های متنوع تصویرگری برای مثال نگاه طنز آمیز به تصویر می‌تواند کودک پسندی و سرگرم کنندگی کتاب‌های آموزشی را افزایش دهد و بر بار آموزشی آن بیفزاید. استفاده از ریز نقش‌ها مانند حیوانات و تصاویر خنده‌دار و یا گلها برای رفع خستگی و تقویت ذوق هنری و تخیل در مخاطبان دوره دبستانی لازم است.                                                                     

    2-1 تاریخچه تصویر سازی در ایران

    تصویر سازی در ایران سابقه ای دیرینه دارد، از کهن ترین تصاویر کشف شده در ایران می‌توان به تصویرسازی‌های غار میرملاس و دوشه در استان لرستان اشاره کرد؛ قدمت این تصاویر به بیش از دوازده هزار سال قبل باز می‌گردد. (شکل2-1)

    ایرانیان در طی سالیان متمادی، پیش از اختراع کاغذ، پوست حیوانات، سنگ، گل و... به عنوان ابزاری اثرپذیر برای ثبت تصاویر بهره می‌گرفتند.

    شکل 2-1، غار میرملاس، کوهدشت، لرستان

    «اطلاع داریم که در کتب دینی مانی، نقش‌هایی بوده تا «نیوشاکان»-یعنی پیروان بی سواد- هم بتوانند از دیدن آن نقوش چیزی از اصل مطالب را به دست آوردند و از فوائد آن کتابها بهره مند شوند، و اوراقی از این آثار، امروزه در دست است. داستان نقاشی های مانی و کتاب «ارژنگ» نیز این معنی را مؤید است.» (ابراهیمی،1367، 43)

     نسخه هایی از «اردای ویراف نامک» کتاب‌های اخلاقی و سرگذشت دینی زرتشتیان که به فارسی منظوم شده نیز مشاهده شده که غالب صفحه‌های آن دارای نقوش و تصاویر است.»(همان منبع)

    در دوران آغازین پس از اسلام نمونه کتاب‌های مصور از جمله «کلیله و دمنه» یافت شده است. یک نسخه از تصویرسازی های این کتاب پند آموز را درشکل (2-2) مشاهده می‌نمایید. از دیگر کتاب‌های مکتوب و مصور در این زمان می‌توان به تصویرسازی‌های کتاب شاهنامه فردوسی، منافع الحیوان و سمک عیار اشاره کرد.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    شکل2-2، کلیله و دمنه

    در دوره قاجار وپیش از ورود صنعت چاپ به ایران، تصاویری به نام عیدی سازی رواج یافتند، که به عنوان هدیه‌ی عید به شاگردان مکتبخانه اهدا می‌گردیدند. عیدی‌سازی در ایران، اصطلاحی که به نوعی باسمه‌کاری با قالب چوبی اطلاق می‌شد سابقه این شیوه به اواخر سده‌ی هجدهم- دوازدهم هجری و شاید هم قبل‌تر می‌رسید. با ورود صنعت چاپ ماشینی، و رواج تصاویر چاپی اروپایی، تدریجاً از میان رفت. این باسمه‌ها موضوع‌های رزمی، بزمی، دینی و گاه صحنه‌های زندگی روزمره را نشان می‌دادند. برای هر نقش یا تصویر قالبی جداگانه وجود داشت؛ ولی چاپگر، بنا بر سلیقه‌ی خود، چند نقش یا تصویر را با هم تلفیق می‌کرد.» (پاکباز،1389،‌360)

    اولین روزنامه ایرانی در سال (1253ه.ق) به نام «کاغذ اخبار» در زمان محمد شاه قاجار منتشر گشت. پس از چندین روزنامه‌ی مصور در همین دوران به چاپ رسید که از موفق‌ترین آن‌ها در زمینه‌ی مصورسازی می‌توان به روزنامه‌ی شرف اشاره نمود، این روزنامه با نقاشی‌های میرزا ابوترای غفاری، از رجال و شاهزادگان منتشر می‌گردید. (افشار مهاجر ، 1388 ،41 ) (شکل 2-3)

     

    Abstract

    Design and illustration for a textbook need to expertise and in this field designers imager can design the best images according to the characteristics of their audience.

    Primary school textbooks, particularly important in shaping personality and behavior of audience in this age ,and with proper illustration can be institutionalized in the audience local and national issues and behavioral. Due to advancement of technology and mass media, visual literacy surely has undergone many changes successful visual communication without knowledge of  the visual communication this process of transformation is not possible. The illustration with purpose of quick understanding  of massages special cases should be carefully researched .

     Relationship between text and image and make the imagination and creativity in the mind of the audience must be considered.  In This type of illustration should be used a lot of imagination . So the audience can easily illustrate the meaning of  the text in his mind . Therefore, an introduction about illustration is presented and then examine the impact of the visual literacy on cultre of the society is discussed.in later chapters, referenced to creative illustrate features and also And also introduces the features of the illustrations in the educational books discussed.

    At the end, image examples from Iran and world textbooks are given. And And compared and analysis has been.

    Keywords: visual literacy , text, imagination, visual literacy principles , character education, society and the individual , culture, social communication

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات طرح

    1-1 بیان مسئله                                                                                                             2

    1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن                                                               3

    1-3 هدف‌های تحقیق:                                                                                                   4

    1-4 فرضیه‌های تحقیق:                                                                                                 4

    1-5 چهار چوب نظری تحقیق:                                                                                      4

    1-6 روش تحقیق:                                                                                                        5

    1-7 واژگان کلیدی:                                                                                                      5

    فصل دوم: تصویر سازی چیست؟ و تاثیر سواد بصری بر فرهنگ عامه

    مقدمه:                                                                                                                          7  

    2-1 تاریخچه تصویر سازی در ایران:                                                                             9

    2-2 نخستین تصویرگران و نویسندگان کتابهای علمی و آموزشی:                                     12

    2-3 تعریف تصویرسازی و گونه های آن:                                                                       16

    2-4 تأثیر سواد بصری بر فرهنگ:                                                                                   20

    2-4-1 سوادبصری:                                                                                                       20

    2-4-2 اهمیت تصویر:                                                                                                  21

    2-5 نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه:                                                     21

    فصل 3: خلاقیت در تصویرسازی و تصویرسازی در کتاب های آموزشی

    3-1 تعریف خلاقیت:                                                                                                   27

    3-2 ضرورت و اهمیت خلاقیت در تصویرسازی:                                                           30

    3-3 مبانی تصویر سازی و خلاقیت در عناصردیداری:                                                     32

    3-4 ارتباط و مفهوم عناصر بصری در تصویرسازی:                                                         42 

    3-5 خلاقیت در کتاب‌های آموزشی و سرگرم کننده:                                                        68

    3-6 تصویر آموزشی چیست؟:                                                                                       71

     3-7 توجه به سن مخاطب در تصویرسازی کتاب کودک:                                                 72

    3-8 زیبایی‌شناسی در تصویر:                                                                                        75

    3-9 ویژگی‌های تصویر در کتاب‌های درسی کودک و نوجوان:                                          78

    3-10 ویژگی‌های تصویرسازی برای کتاب‌های درسی:                                                     78

    3-11 تصویرسازی کتاب درسی:                                                                                    79

    فصل 4: نمونه‌های تصویری کتاب‌های درسی ایران و جهان

    4-1 خصوصیات کتاب‌های درسی کشورهای خارجی:                                                     83

    4-2 مقایسه کتابهای درسی ایران با کشور های ذکر شده:                                                  96

    4-3 بررسی و نقد تصویرسازی کتاب های فارسی اول تا پنجم دبستان:                             96

    فصل 5: نتیجه گیری

    5-1 نتیجه گیری:                                                                                                          105

     

    گزارش کار عملی:                                                                                                        108

    فهرست منابع و مأخذ:                                                                                                   109

    چکیده انگلیسی:                                                                                                            112

    .

    منبع:

    - ابراهیمی، محسن، آبستره: نقشی بر آیینه خیال، 1367، هنر، شماره15، فصلنامه. 

    2-احمدی، محمد حسین، خلاقیت، ویژگی انسان، 1385، بیناب، شماره 10، دوماهنامه.

    3-احمدی، محمد حسن، هژمونی تصویرسازی و جهانی کردن، 1387، کتاب ماه هنر، شماره 116، ماهنامه.

    4-افشارمهاجر، کامران، تصویرسازی در مطبوعات ایران: دهه سی تا انقلاب اسلامی، 1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.

    5-افضل طوسی، عفت السادات، تأثیر و تأثر تصویرسازی کتاب کودک و جامعه، دانشگاه تربیت مدرس، 1375

    6-ادیبی، فرزاد، تصویرسازی مؤلف،1387، کتاب ماه هنر، شماره 13 و 14 ، ماهنامه.

    7-ارلهوف، مایکل، مارشال، تیموتی ، تصویر سازی، ترجمه: علی اتحاد، 1388 ، حرفه هنرمند ،شماره 30، فصلنامه.

    8-اسبورن، الکس اس، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، 1384 ، ترجمه دکتر حسن قاسم زاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات نیلوفر.

    9-اسفندی، پژمان، تصویرسازی تبلیغاتی، 1383، هنرهای تجسمی، شماره21، فصلنامه.

    10-آقایی، عنایت الله-ستوده کویری آرانی، حسین، خلاقیت و نوآوری، 1385 ، بصیرت، شماره 37 ، فصلنامه.

    11-اکرمی، جمال الدین، عبور واقعیت از دروازه های خیال، 1381 ، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 62 ، ماهنامه.

    12-اکرمی، جمال الدین، عناصر دیداری در تصویرگری (خط-فرم)، 1384 ،کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 94 ، ماهنامه.

    13-اکرمی، جمال الدین ، مروری بر تصویرگری معاصر در ادبیات کودکان و نوجوانان: تصویرگری کتاب کودک در دهه چهل، 1380-81‌13، کتاب ماه کودک و نوجوانان، شماره 53 و 54 ، ماهنامه .

    14-به پژوه ، احمد، خلاقیت چیست؟ کودک خلاق کیست؟ ، 1388 ، پیوند، شماره 357 و 358 و359 ، ماهنامه.

    15-پاکباز، روئین، دایره المعارف هنر: نقاشی ، پیکره سازی ،1389، چاپ نهم، تهران، نشر فرهنگ معاصر.

    16-پژوهش، نوشین، ملاک و معیارهای نقد و نقادی در آثار تصویرگری کتاب کودک، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 22.

    17-پیر خائفی، علیرضا، خلاقیت(مبانی و روشهای پرورش)، 1387 ، چاپ دوم، تهران، نشر هزاره ققنوس.

    18-ترهنده، سحر، برندگان نوبل کوچک، جایزه هانس کریستین اندرسن2010، 1389 ، کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 152، ماهنامه.

    19-ترهنده، سحر، درون جزئیات تصاویر: معرفی و تحلیل آثار روبرتو اینوچنتی تصویرگر و برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن سال 2008، 1387 ، کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 128 و129 ، ماهنامه.

    20-تیک نژاد . سهیلا. نقش تصویرهای آموزشی درانتقال مفاهیم علمی . مصور . سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی . وزارت آموزش و پرورش 1383

    21-خسروانی، سولماز، بیژن، گیلانی، خلاقیت و سلامت روان، 1386، روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران)، سال سی و هفتم ، شماره2 ، دو فضل نامه .

    22-خسروانی، شراره، آنتونی بروان: آشنایی با آنتونی بروان، تصویرگر کتاب کتاب کودک، 1384 ، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 99 ، ماهنامه.

    23-دالوند، احمد رضا، پیش درآمدی بر تصویرگری، 1387، گلستانه شماره88 ، ماهنامه.

    24-رضائیان ، علی ، نوآوری در در مدیریت، دانش مدیریت، فصلنامه.

    25-زیگن، لارنس، مبانی تصویرسازی، ترجمه شهره رحمانیان، 1390 ، چاپ اول، تهران، نشر پشوتن.

    26-سالزبری ، مارتین، چاپ تصویرسازی کودک، 1387، ترجمه شقایق قندهاری، چاپ اول، نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

    27-شادرخ، سارا، نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه، 1385، کتاب ماه هنر، شماره 22.

    28-عفراوی، بهرام، شیوه های بیان در طراحی گرافیک، 1387 ، گرافیک و چاپ، شماره 6 ، فصلنامه.

    29-علیمردانی، محمد قاسم،  شکل ، فرم و طراحی گرافیکی در کتاب های درسی و اثر آن در آموزش ، استاد راهنما : بهروز موسوی امین ، 1385621 وجه کودک را به خود جلب نماید.ثراً از رنگهای گرم و پخته استفاده شده به این منظور که هم با داستان هماهنگی داشته باشد و هم بتوا

    30-فاضل، فاطمه، چگونه برای کتاب تصویرسازی کنیم؟، 1386 ، گرافیک و چاپ، شماره 3 ، فصلنامه.

    31-فدوی، سید محمد، کفشچیان مقدم، اصغر، بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی، 1389، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره4، زمستان فصلنامه.

    32-فدوی، سید محمد، ویژگی های هنر تصویرسازی، 1384، نشریه ی هنر های زیبا، شماره 24، فصلنامه.

    33-صحاف زاده ، پیچگ ، گرافیک تبلیغاتی و ارتقاء سواد بصری کودکان / استاد راهنما : دکتر مجتبی الله یاری / مشاور امید ابراهیم

    34-قایینی زهره، تصویرسازی کتاب های کودکان تاریخ،تعریف ها و گونه ها، (1390)(چاپ اول)‌، تهران: نشر مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودک.

    35-کوثر احمدی، علی، بررسی تصویرسازی در کتاب های کودکان، 1377، پژوهش نامه ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره 11 و 12 ، فصلنامه.

    36-ماریان، بوسار، درباره لزوم هنر، 1385، هنر، شماره 67، فصلنامه.

    37-معافی، محمود، تصویرگری کتاب‌های آموزشی، جوانه 21، زمستان 1386

    38-مک لئون، فیونا، ریچارد، تامسون، خلاقیت و نوآوری در همه حال: روش ایده پردازی کاربردی و اجرای آنها، 1388،ترجمه دکتر شهرام رفیعیان، چاپ اول تهران ، نشر آسیم.

    39-مهلوجی، شعله(ترجمه و تدوین)، نگاهی بر زندگی و آثار آنتونی بروان،1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.

    40-ورامینی، نیما، تفکر خلاق در گرافیک، 1390، چاپ سوم، فرهنگسرای میردشتی.

    41-هلر، استیون، آیا تصویرگری به پایان خود رسیده است؟، ترجمه ابوالفضل توکلی شاندیز، 1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.

    42-هلر، استیون، میراث تصویری جولیان آلن، ترجمه غزل ثمین، 1388، حرفه هنرمند، شماره30 ، فصلنامه.

    43-همایونفر، راشنو، رافائل البینسکی، 1387، تندیس، شماره 132، دوهفته نامه

    44-پژوهش، نوشین، ملاک های نقد و نقادی، در آثار تصویرگری کتاب کودک، استاد راهنما: جلال شبانگاهی، 


موضوع پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), نمونه پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), جستجوی پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), فایل Word پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), دانلود پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), فایل PDF پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), مقاله در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), پروژه در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), پروژه درباره پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی (دوره دبستان)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:تصویرسازی پیشگفتار تصویرسازی و مفاهیم تصاویر ایجاد شده در کتاب پیوندی ناگسستنی و عمیق با متن کتاب برای کودکان ایجاد می کند و در نهایت ، نتیجه ای حاصل می شود که در آموزش به کودکان بسیار مؤثر است. تصویرسازی برای کودکان به دو بخش تخیلی[1] و غیرتخیلی[2] تقسیم می شود که تصویرسازی علمی-آموزشی در حیطه بخش غیرتخیلی قرار می گیرد. این ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: مديريت آموزشي تابستان  1390 چکيده: هدف اصلي در اين پژوهش ارزيابي اثربخشي دوره‌هاي آموزشي اختصاصي ضمن خدمت تقريرنويسان قوه

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی چکیده هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه‌های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

چکیده شیشه گری یکی از هنرهای کهن ایران بوده و تولیدات آثار شیشه ای بخش قابل توجهی از صنایع دستی کشورمان محسوب می شده است. تولید شیشه های هنری در ایران، بر پایه ی با اصالت ترین روش آن یعنی شیشه گری فوتی و همچنین برخی روش های دیگر از جمله همجوشی شیشه، معرق شیشه و غیره بوده است .متاسفانه در چند سال گذشته، کارگاههای شیشه گری دچار رکود شدید شدند و بسیاری از آنها تعطیل گشتند و تولیدات ...

ثبت سفارش