پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی

word 16 MB 30980 166
1392 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی

    گرایش پژوهش هنر های سنتی

    چکیده:

    ساخت اشیاء فلزی همواره مورد توجه تمدن­های گذشته بوده است، که از آن جمله می­توان به ساخت و تولید سلاح اشاره کرد. در بسیاری از موارد سازندگان سلاح­ها،­ سلیقه­ها، عقاید و جهان بینی مردم و فرهنگ خود را به صورت تزیینات گوناگون بر روی این ابزار آلات جنگی منعکس می­کرده­اند. در سده دهم هجری دو امپراطوری صفوی و عثمانی به علت اختلافات مذهبی و عقیدتی، همواره مرزها و مستعمرات یکدیگر را مورد هجوم قرار می­دادند. البته در بسیاری موارد روابط تجاری و فرهنگی خود را نیز حفظ کرده­اند. مجموع این روابط میتوانسته تأثیرات متنوعی بر روی تزیینات اشیاء فلزی و بخصوص سلاح­ها بگذارد. از جمله شاخصه­ های تأثیرگزار بر این تزیینات، غنائم جنگی، هدایای سیاسی، مهاجرت اختیاری و یا اجباری هنرمندان و روابط تجاری بوده­است که بررسی آنها می­تواند ما را در رسیدن به درک بهتر از روابط فرهنگی و هنری دو کشور یاری بخشد. این تحقیق به شیوه توصیفی و تطبیقی و با تحلیل تزیینات سلاحهای انتخاب شده به انجام رسیده است. در آخر و پس از بررسی نمونه­ها مشخص شد که با وجود اشتراکات بسیار در تزیینات بکار­رفته بر روی این سلاح­ها مانند استفاده از آیات قرآنی، به علت پیشینه و قدرت هنرمندان ایرانی در زمینه­ی ایجاد نقش و ساخت اشیاء فلزی از جمله سلاح، عثمانی­ها تأثیرپذیرتر بوده­اند. از جمله­ی این تأثیرات می­توان به بکارگیری کتیبه­های فارسی، استفاده از نقوش اسلیمی و ختایی ایرانی و بازتاب نام علی(ع) بر روی برخی سلاح­های عثمانی اشاره کرد.

     

     

    کلید واژها : فلزکاری-سلاح سرد-صفویه-عثمانی-نقوش تزیینی

    مقدمه:

     

    استفاده از طرح و نقش بر روی انواع دست­ساخته­های بشری، از زمانهای گذشته تا کنون به منظور انتقال پیام و ایجاد زیبایی بصری همواره مورد توجه بوده­است. ساخت اشیاء فلزی را می­توان از مهمترین این دست­ساخته­ها بشمار آورد. فلزات با توجه به خصوصیات منحصربفرد خود مانند دوام طولانی و عدم آسیب­پذیری همواره به عنوان بستری مناسب برای ایجاد طرح­ها و نقش­ها انتخاب شده­اند.از جمله اشیای فلزی، سلاح­ها و جنگ­افزارهای سرد هستند که از گذشته­های دور حامل این خصوصیات بوده­اند.

    در دوره­ای از تاریخ، دو حکومت مقتدر صفوی و عثمانی به علت­ های مختلف و گوناگونی از قبیل اشتراکات فرهنگی مشترک، دین یکسان، مذهب متفاوت، داشتن مرز طولانی جغرافیایی، قدرت­طلبی و گسترش امپراطوری، ارتباطات متنوعی از صلح و جنگ داشتند. در نتیجه دارا بودن سپاه مقتدر و نیروی جنگی زبده می­توانسته عامل مهمی بشمار بیاید.

    با توجه به این مقدمه می­توان دریافت که ساخت سلاح و تزیین آن در این دوره مورد توجه بوده­است. پس از بررسی­های اولیه و مطالعه­ی تصاویر این سلاح­ها، مشخص شد که کنکاش و تحلیل نقوش ابزارآلات جنگی این دو دوره می­تواند ما را در شناخت بهتر روابط فرهنگی و هنری آنها و میزان تأثیرگزاری و تأثیرپذیری هر یک یاری بخشد. پس از مشورت با جناب دکتر غلامعلی حاتم وجناب دکتر مهران هوشیار عنوان تطبیق طرح و آذین در سلاح­ های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی برای این رساله در نظر گرفته­شد.

    با توجه به گذشت زمانی طولانی از آن دوران و پراکندگی این سلاح­ها در موزه­ها و مجموعه­های شخصی، تهیه­ی تصاویر معتبر و با کیفیت که قابلیت پژوهش­پذیری را داشته باشند کار دشواری بود که در نهایت از طریق مراجعه به کتاب­های معتبر لاتین و تخصصی فارسی، و همچنین مراجعه به سفارت ترکیه و بخش فرهنگی آن، آثار شناسایی و تصاویر تهیه شد.

    در نهایت برای رسیدن به یک نتیجه­ی مطلوب و قابل قبول، این پایان­نامه در شش فصل به نگارش درآمد. پس از فصل اول که «کلیات تحقیق» نام دارد، فصل دوم با نام «زمینه­های تاریخی، فرهنگی و هنری دوران صفوی و عثمانی» به موضوعاتی از قبیل تاریخ سیاسی این حکومت­ها، حاکمان آنها، تاریخ روابط سیاسی و در آخر تاریخ روابط فرهنگی و هنری­شان اشاره شده­است. در فصل دوم با عنوان «تاریخچه فلز و سلاح» به تاریخچه­ی فلز و سلاح پرداخته شده­است. در این فصل به سیر تحول استفاده از فلزات در دوره­های تاریخی و انواع سبک­ها و تکنیک­های رایج و در نهایت به تاریخ سلاح به عنوان زیرمجموعه­ی هنر فلزکاری اشاره شده است. فصل چهارم «معرفی و توصیف سلاح­های سرد دوران صفوی و عثمانی» نام دارد. این فصل شامل توصیف جامعه­ی نمونه و انواع سلاح­های انتخاب­شده است.

    در فصل پنجم  با عنوان «تحلیل تطبیقی طرح و آذین سلاح­های سرد دوران صفوی و عثمانی و معرفی سازندگان سلاح» به تحلیل نقوش، کتیبه­ های خطی و شیوه­ی اجرایی این نقوش پرداخته شده­است و در فصل پایانی نتایج تحلیل­ها بیان شده است.

     

     

    فصل اول

                                  کلیات پژوهش

    1-1        بیان مسئله:

    از زمانی که بشر توانست طریقه بکارگیری و استخراج فلزات را کشف کند استفاده­های متنوع و گوناگونی از آن کرد که همواره می­توان کاربرد آن را در گوشه گوشه زندگی انسان­ها ، تا زمان حال مشاهده کرد. از آن جایی که جنگیدن و دفاع از سرزمین و عقیده در بسیاری از دوره­ها و دولت ها دارای تقدس بوده ، ساخت ابزار جنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است و انعکاس این مهم را ، از تزئیناتی که روی انواع ابزار ها وجود یافته می توان مشاهده کرد.

    ایران عصر صفوی به علت­های گوناگونی در بسیاری از زمینه­ ها دچار تحولاتی اساسی شد و حکومت مقتدر صفویه بسیاری از مبانی بکار رفته در هنرهای پیشین را اعتلا بخشید و در جهت پیشرفت اهداف و بیان جهان بینی خود آنها را بکار گرفت. همزمان با این حکومت، در همسایگی ایران، ترکان عثمانی ، دین اسلام با مذهب سنی را برگزیده بودند. اقوام عثمانی با یک پیشینه تاریخی غنی، از یک طرف با فرهنگ عظیم ایران و از طرف دیگر با هنر بیزانس و غرب همسایه بود.

    روابط موجود میان حاکمان صفویه در ایران و ترکان عثمانی در طول دوره تاریخی شکل­های خاصی از صلح و جنگ را به خود گرفته است و از آنجایی که معمولاً بازتاب این گونه روابط سیاسی در بسیاری از جنبه­های اقتصادی، اجتماعی و هنری یک کشور می تواند تاثیرگذار باشد. تردیدی نیست که این امر در مورد این دو کشور نیز مصداق دارد اما آنچه در این میان وجود دارد تفاوت در مذاهب حاکم بر این جوامع است که این تفاوت می تواند خود را در قالب عناصر تزیینی بیانگر سازد.

    با توجه به این نکات، در این پژوهش سعی بر این است که با تطبیق و تحلیل عناصر تزئینی موجود بر سطوح جنگ افزارهای سرد به چگونگی این تفاوت ها دست یابیم و اصالت هر کدام از این عناصر ، عوامل و میزان تأثیر گزاری و تأثیر پذیری این دو فرهنگ همسایه را با استفاده از آفریده هایشان مورد بررسی قرار دهیم.

     

     

    1-2 سؤالات تحقیق:

    1 – تأثیر روابط سیاسی بر تبادلات هنری اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی از طریق بررسی این نقوش روی سلاح ها چگونه بوده است؟ 

    2 – بازتاب دین مشترک و مذهب متفاوت  بر هنر تزئین سلاح اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی چگونه بوده است؟

    3 – آیا غنیمت ­های فرهنگی که در جنگ­های میان اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی  بدست می­آمده، توانسته تأثیر مستقیم بر هنر این اقوام بگذارد؟

     

    1-3 فرضیات تحقیق:

    1 – به نظر می­رسد روابط سیاسی اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی تا اندازه زیادی کیفیت تبادلات فرهنگی دو کشور را مشخص می­کرده و ما می­توانیم با بررسی فرهنگ و هنر دو کشور به این نتیجه برسیم.

    2 _ به نظر می رسد وجود مذهب متفاوت میان اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی باعث تفاوت هایی در استفاده از تزیینات شده است.

    3 _ دور از تصور نیست که غنیمت های فرهنگی توانسته باشد تاثیر مستقیمی بر تولیدات هنری هر یک از قوم های صفوی ایران و ترکان عثمانی داشته باشد.

     

    1-4 اهداف تحقیق:

    هدف اصلی: بررسی تحلیلی نقوش و تزئینات بکار رفته روی سلاح­های اقوام صفویه ایران و ترکان عثمانی.

    هدف فرعی: معرفی هنرمندان و صنعتگران شاخص سازنده این سلاح­ها.

    1-5 پیشینه پژوهش:

    میثمی زهره، "جنگ افزار ها و جوشن های ایرانی"، کتاب ماه هنر، شماره 140، تهران، اردیبهشت 82 .

    " این مقاله به تحلیل کتاب «جنگ افزارها و جوشن های ایرانی» اثر دکتر منوچهر مشتاق خراسانی، پرداخته است و شامل معرفی فصول کتاب به همراه مصاحبه ای از نویسنده می باشد. "

    این مقاله بیشتر به بیان کلیت هایی در باب کتاب جنگ افزارها پرداخته است و ارتباط مستقیمی با پژوهش مورد نظر ما ندارد.

    مرسلوند حسن، "جنگ های ایران و عثمانی"، ماهنامه شرق، ش 6.

    " این مقاله کلیتی از جنگ های پیش آمده میان ایران و عثمانی می باشد و به اختصار اطلاعاتی در مورد شاهان هم عصر هر دو کشور را در بر دارد."

    این مقاله به عنوان منبعی برای پیش آمادگی، از اتفاقات پیش آمده میان شاهان حاکم بر دو کشور و هم عصری آنان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    دهقانی نیا رضا، "روابط ایران و عثمانی به مثابه الگوی روابط شرقی- اسلامی "، نشریه فرهنگ، ش 3. 1388.

    " در این مقاله به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، دینی میان ایران و عثمانی پرداخته و بخشی از آن مربوط به روابط تاریخی دینی ایران عصر صفوی و عثمانی می باشد ."

    این مقاله به بررسی روابط دینی این دو کشور در طول دوره تاریخی پرداخته است که در راستای پژوهش ما قرار ندارد.

    ____ ، " جام مارلیک؛ پیشینه هنر فلز و فلزکاری در ایران" ، نشریه طلا و جواهر، ش 39 و 40، سال ششم، مرداد و شهریور 85

    " در این مقاله بسیار کوتاه و خلاصه فلزات مختلف و چگونگی استفاده از آن ها پرداخته است سپس به بررسی مناطقی که از آن آثار فلزکاری به دست آمده پرداخته است.

    آثار دوره ای که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است متفاوت با دوره ی مورد نظر پژوهش حاضر می باشد.

    ____ ، " پیشینه هنر فلز و فلزکاری در ایران " ، نشریه طلا و جواهر، ش 41 و 42، سال ششم، مهر و آبان 1385

    " این مقاله آثار فلزی مخصوصا آثار زرین را از جنبه های فرم و نقش مورد بررسی قرار داده است و در چند مورد به بررسی سلاح ها نیز پرداخته است. "

    نمونه سلاح های بررسی شده و جنبه مورد بررسی  آن ها مربوط به دوران مورد بررسی پژوهش حاضر نمی باشد.

    عربخانی رسول، " اندیشه عثمانی گرایی در تاریخ اصلاحات عثمانی" ، نشریه تاریخ اسلام و ایران، شماره 3. پاییز 1388.

    " این مقاله به بررسی اندیشه عثمانی گرایی پرداخته است و در راستای این هدف به چگونگی کشور داری سلاطین و ماهیت و ابعاد سیا ستهای آنها و میزان کارآیی این سیاست ها در حل مسائل امپراطوری می پردازد."

    بخشی از نحوه کشور داری سلاطین عثمانی که معاصر شاهان صفویه در ایران بودند در این مقاله ذکر گردیده است و می تواند در بخش روابط ایران و عثمانی مورد استفاده قرار گیرد . 

    Moshtagh KHorasani, Manouchehr, “ Persian sword makers ”, classic Arm and Militaria, vol XIX, August 2012

    "این مقاله به معرفی برخی از سازندگان شمشیرهای ایرانی پرداخته است ."

    از این مقاله و منابع آن می توان برای بخشی از این پژوهش که به معرفی سازندگان جنگ افزارها می پردازد یاری جست.

    Masia, Kate, “the evolution of swords and daggers in the sasanian empire”, Iranica Antiqva, vol xxxv,2000 .

    " این مقاله به پژوهش در مورد سیر تکاملی شمشیر و خنجر در دوره امپراطوری ساسانیان می پردازد."

    اگرچه دوره تاریخی این پژوهش متفاوت با پژوهش حال حاضر است اما روند وچگونگی بررسی های انجام گرفته، می تواند مفید واقع شود.

     

    1-6 روش تحقیق: 

    روش تحقیق های بکار گرفته شده در این پایان نامه روش های توصیفی- تحلیلی و تطبیقی  می باشند که پس از پردازش اطلاعات به روش توصیفی- تحلیلی به نتیجه گیری با استفاده از روش تطبیقی پرداخته ام. 

     

    1-7 جامعه آماری و نمونه­ها

    جامع آماری این تحقیق شامل کلیه­ی تصاویر موجود از سلاح­های سرد (در گستره­ی زمانی و مکانی ایران صفوی و ترکیه­ی عثمانی) موجود در منابع لاتین و فارسی است. در گزینش این تعداد نمونه­های در دسترس ازانتخاب آنهایی که پژوهشگران­ در اصالتشان شک داشته­اند صرف­نظر شده­است.از میان تعداد حدوداً 376 نمونه انواع سلاح، از روش انتخابی برای جامع نمونه استفاده شده است. منطق انتخاب این سلاح­ها بر این اساس بوده­است که تصاویری گزینش شوند که در سطوح آنها نقوش تزیینی با کیفیت و قابل توصیف و تحلیل بکار رفته­باشد و بتوانند به بهترین وجهه ویژگی­های تزیینی سلاح­های این دوره­ها را مشخص کنند. این نقوش تکراری و شبیه به هم نباشند. از انواع سلاح­ها در این انتخاب استفاده شود و در آخر تصاویری گزینش شوند که از کیفیت تصویری بالایی برخوردار باشند.

     

    1-8 محدودیت­های پژوهش

     با توجه به اینکه منابع موجود فارسی اطلاعات کافی در زمینه­ی کامل نمودن جامعه­ی آماری و تاریخچه­ی سلاح بدست نمی­دهند، پس به ناچار باید به منابع لاتین مراجعه می­شد. بزرگترین محدودیت در این پژوهش عدم دسترسی به منابع معتبر لاتین بوده است. این منابع در واقع دو وظیفه­ی عمده بر عهده داشتند، یکی تأمین تصاویر مناسب و دیگری دادن اطلاعات کافی در مورد تاریخچه­ی سلاح مخصوصاً سیر تحول سلاح در ترکیه. این منابع در کتابخانه­های موجود متداول نبودند و برای دسترسی به آنها باید به کتابخانه ­های خاص مراجعه می­شد و یا کتا ب­ها رااز خارج کشور تهیه می­کرد. این کتابخانه­ها عضو نمی­پذیرفتند و منابع هم، حتماً باید اسکن می­شدند. در آخر با مراجع به سفارت ترکیه، بنیاد ملی نیشابور، بنیاد دایره المعارف اسلامی و کمک دوستان، بسیاری از این منابع تهیه و کتاب­ها اسکن شدند تا تصاویر مورد استفاده در حد امکان با کیفیت و قابل قبول باشند.

  • فهرست:

    مقدمه: 1

    فصل اول.. 3

    کلیات پژوهش...... 3

    1-1بیان مسئله: 4

    1-2 سؤالات تحقیق: 5

    1-3 فرضیات تحقیق: 5

    1-4 اهداف تحقیق: 5

    1-5 پیشینه پژوهش: 6

    1-6 روش تحقیق: 8

    1-7 جامعه آماری و نمونه ها 8

    1-8 محدودیتهای پژوهش...... 9

    فصل دوم. 10

    زمینه های تاریخی، فرهنگی و هنری دوران صفوی و عثمانی... 10

    2-1-1 شاه اسماعیل: نخستین شاه صفوی... 12

    2-1-2 شاه طهماسب و تحکیم دولت صفوی ( 984 – 930 ه.ق ) 14

    2-1-3 اسماعیل دوم (985 – 984 9ه ق) 15

    2-1-4 محمد خدابنده (989 – 985 ه ق) 15

    2-1-5 شاه عباس اول و اقتدار دولت صفوی (1038 – 989 ه ق) 16

    2-1-6 صفی اول ( 1052 – 1038 ه.ق) 16

    2-1-7 شاه عباس دوم ( 1077 – 1052 ه.ق ) 17

    2-1-8 شاه سلیمان ( صفی دوم ) ( 1105  -1077 ه. ق) 17

    2-1-9 سلطان حسین ( 1135 – 1105 ه. ق ) 17

    2-2 دولت عثمانی و سلاطین هم زمان آن با دولت صفوی ایران... 18

    2-2-1 سلطان بایزید دوم. 18

    2-2-2 سلطان سلیم.. 19

    2-2-3 سلطان سلیمان قانونی... 19

    2-2-4 سلیم دوم. 20

    2-2-5 سلطان مراد سوم. 20

    2-2-6 سلطان محمد سوم. 20

    2-2-7 احمد اول.. 21

    2-2-8 مصطفی اول.. 21

    2-2-9 عثمان دوم. 21

    2-2-10 مراد چهارم. 22

    2-2-11 سلطان ابراهیم.. 22

    2-2-12 محمد چهارم. 22

    2-3 روابط سیاسی و نظامی ایران صفوی و ترکیه عثمانی... 22

    2-3-1 از شاه اسماعیل تا شاه عباس اول.. 24

    2-3-2 جنگ چالدران و پیامدهای آن.. 26

    2-3-3 روابط شاه طهماسب اول با عثمانیان.. 27

    2-3-4 جنگ های بیست ساله سلطان سلیمان با طهماسب.... 27

    2-3-5 صلح آماسیه (962 ه.ق / 1555 م) 28

    2-3-6 روابط سلطان محمد خدابنده و عثمانیان.. 29

    2-3-7 سقوط تبریز ( 993  ه.ق 1585 م ) 29

    2-3-8 سیاست و تدبیر شاه عباس اول در روابط خارجی او. 30

    2-3-9 معاده اول صلح استانبول ( 999 ه.ق/ 1590 م ) 30

    2-3-10 نیروهای جدید شاه عباس. 31

    2-3-11 معاهده دوم صلح استانبول ( 1022 ه.ق /1613 م ) 31

    2-3-12 دوران شاه صفی تا شاه طهماسب دوم. 32

    2-3-13 معاهده صلح قصر شیرین (ذهاب) 33

    2-4 روابط فرهنگی و هنری ایران صفویه و ترکیه عثمانی... 33

    فصل سوم. 43

    تاریخچه فلز و سلاح در دوران صفوی و عثمانی... 43

    3-1 هنر فلزکاری در ایران... 44

    3-1-1 هنر فلزکاری از دوران کهن تا دوره هخامنشی... 44

    3-1-2 هنر فلزکاری در دوره هخامنشی... 48

    3-1-3 هنر فلزکاری در دوره سلوکیان.. 49

    3-1-4 هنر فلزکاری در دوره اشکانیان یا پارتیان.. 49

    3-1-5 هنر فلزکاری در دوره ساسانیان.. 50

    3-1-6 هنر فلزکاری در اوایل ظهور اسلام. 51

    3-1-7 هنر فلزکاری در دوره سلجوقیان.. 52

    3-1-8 هنر فلزکاری در دوره مغول.. 52

    3-1-9 هنر فلزکاری در دوره تیموری... 53

    3-1-10 هنر فلزکاری دوره صفوی... 53

    3-2 معادن فلزات در دوران صفویه.. 55

    3-3 برخی از تکنیک‌های رایج فلزکاری عصر صفوی... 56

    3-3-1 هنر ترصیع.. 57

    3-3-2 هنر قلم‌زنی... 57

    3-3-3 هنر میناکاری... 58

    3-3-4 هنر مشبک‌سازی فولاد. 59

    3-3-5 هنر طلاکوبی روی فولاد. 59

    3-4معرفی فلز فولاد. 59

    3-5 معرفی انواع فولاد. 60

    3-6 طرز عمل آوری فولاد. 63

    3-7 هنر فلزکاری ترکان عثمانی... 66

    3-8 تاریخچه سلاح.. 69

    3-8-1 تاریخچه سلاح در ایران.. 69

    3-8-2 تاریخچه سلاح در ترکیه. 84

    فصل چهارم. 90

    معرفی و توصیف سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی... 90

    4-1 توصیف سلاحهای صفوی... 91

    4-2 توصیف سلاحهای عثمانی... 121

    فصل پنجم.. 138

    تحلیل تطبیقی طرح و آذین سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی و معرفی سازندگان سلاح.. 138

    5-1 ویزگیهای سلاح در ایران صفوی... 139

    5-1-1 نقوش..... 139

    5-1-2خوشنویسی... 140

    5-1-3 مضمون.. 140

    5-2 ویژگیهای سلاح در ترکیه عثمانی... 140

    5-2-1 نقوش..... 141

    5-2-2 خوشنویسی... 141

    5-2-3 مضمون.. 141

    5-3 تطبیق تحلیلها 142

    5-4 سازندگان سلاح.. 143

    5-4-1 صفوی... 143

    5-4-2 عثمانی... 144

    فصل ششم.. 145

    یافته ها و نتیجه گیری... 145

    منابع ومأخذ.. 148

     

    منبع:

    منابع فارسی

    آصف، محمد هاشم. (1348)، رسم التواریخ، تصحیح محمد مشیری، تهران: [بی نا].

    آلن، جیمز. (1381)، هنر فولادسازی در ایران، پرویز تناولی، تهران: یساولی.

    احسانی، محمدتقی. (1382)، هفت هزار سال فلزکاری در ایران، چاپ دوم، تهران: علمی فرهنگی.

    اداره عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران. تاریخچه فلز و سلاح در ایران، [بی جا] ، [بی نا] ، [بی تا] .

    اشرف دقت، اشرف. (1378)، هنر میناکاری ایران، سازمان میراث فرهنگی (پژوهشگاه) مدیریت هنرهای سنتی، زمستان.

    البنهنسی، عفیف. (1387). هنر اسلامی، محمود پور آغاسی، چاپ دوم، تهران: سوره مهر.

    الکساندر، دیوید. (1387)، ابزارآلات جنگ، غلام حسین علی مازندرانی، تهران: کارنگ.

    ایتسکویتس، نورمن. (1377)، امپراطوری عثمانی و سنت اسلامی، احمد توکلی، تهران: پیکان.

    ایتسکویتس، نورمن. (1377)، امپراطوری عثمانی و سنت اسلامی، احمد توکلی، تهران: پیکان.

    باربر، نوئل. (1368)، فرمانروایان شاخ زرین، عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران: گفتار.

    باسورث، کلیفورد ادموند. (1371)، سلسله های اسلامی، فریدون بدره ای، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    براون ادوارد، گرانویل. (1361)، تاریخ ادبیات ایران، رشید یاسمی، ج 4، تهران: روشنایی.

    بورکهارت، تیتوس. (1366)، هنر اسلامی: زبان و بیان، مسعود رجب­نیا، چاپ اول، تهران: سروش.

    بیانی، خانبابا. (1353)، تاریخ نظانی ایران در دوره صفویه، تهران: ستاد بزرگ ارتشان.

    پطروشفسکی، ایلیا پاولویچ. (1359)، تاریخ ایران در سده های میانه، سیروی ایزدی و حسین تحویلی، تهران: دنیا.

    پطروشفسکی، ایلیاپاولویچ. (1363)، اسلام در ایران، کریم کشاورز، تهران: پیام.

    پوپ، آرتور و اکرمن، فیلیس. (1387)، سیری بر هنر ایران، ویرایش سیروس پرهام، جلد 1، تهران: علمی فرهنگی.

    پوپ، آرتور و اکرمن، فیلیس. (1387)، سیری بر هنر ایران، ویرایش سیروس پرهام، جلد 12، تهران: علمی فرهنگی

    پوپ، آرتور و اکرمن، فیلیس. (1387)، سیری بر هنر ایران، ویرایش سیروس پرهام، جلد 6، تهران: علمی فرهنگی.

    پورگشتال، هامر. (1367)، تاریخ امپراتوری عثمانی، میرزا زکی علی آبادی، تهران: زرین.

    تاجبخش، احمد. (1372)، تاریخ صفویه، شیراز: نوید شیراز.

    توحیدی، ناصر. (1364)، سیر تکاملی تولید آهن و فولاد در ایران و جهان، تهران: امیر کبیر.

    ثواقب، جهانبخش. (1380)، تاریخ نگاری عصر صفویه و شناخت منابع و مأخذ، چاپ اول، نوید شیراز.

    حقی، اوزون چارشلی. (1370)، تاریخ عثمانی، وهاب ولی، جلد 1و2و3، تهران: موسسه مطالعات فرهنگی.

    حمزه‌لو، منوچهر. (1383)، هنر قلم‌زنی در ایران، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    حیدرآبادیان، شهرام، (1388)، هنر فلز کاری اسلامی، فرناز عباسی­فرد، چاپ اول، تهران: سبحان نور.

    خواندمیر، محمود. (1370)، ایران در روزگار شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی، به کوشش غلام رضا طباطبایی، تهران: [بی جا].

    خیام نیشابوری، عمر بن ابراهیم. (1385)، نوروزنامه، علی حصوری، تهران: نشر چشمه.

    دبیری، علی. (1355)، کارگاه مینا و نگاهی به تاریخچه هنر میناسازی در ایران، تهران: وزارت فرهنگ و هنر سابق، اداره کل آفرینش‌های هنری.

    دوبنچا، رومانوسکی، (1346)، تاریخچه اسلحه های سرد در ایران 1و2، مجله بررسی های تاریخی در ایران، شماره 5، سال دوم، تهران: چاپخانه ارتش شاهنشاهی ایران.

    دوبنچا، رومانوسکی، (1346)، تاریخچه اسلحه های سرد در ایران 1و2، مجله بررسی های تاریخی در ایران، شماره 6، سال دوم، تهران: چاپخانه ارتش شاهنشاهی ایران.

    دورانت، ویل. (1382)، تاریخ تمدن ویل دورانت(مشرق زمین گاهواره تمدن)، جلد 7، تهران: علمی فرهنگی.

    دهخدا، علی اکبر. (1377)، لغت نامه دهخدا، جلد 11 ، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.

    دیماند، موریس اسون. (1383)، راهنمای صنایع اسلامی، عبدالله فریار، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    راوندی، مرتضی. (1354)، تاریخ اجتماعی ایران، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.

    رجبی، پرویز. (تیرماه سال 1350)، لباس و آرایش ایرانیان در سده دوازدهم، نشریه هنر و مردم، دوره 6، ش 105، ص 39.

    روملو، حسن بیک. (1347)، احسن التواریخ، تصحیح چارلز نارمن لیدن، تهران: صدرا.

    ریاحی،محمد امین. (1369)، زبان و ادب فارسی در قلمرو عثمانی، چاپ اول، نشر باژنگ.

    زاوش، محمد. (1353)، کانی شناسی در ایران قدیم، جلد دوم، [بی جا]، فرهنگ ایران.

    زکی، محمد حسن. (1363)، تاریخ صنایع ایران، محمد علی خلیلی، چاپ دوم، [بی جا] ، اقبال. 

    سایکس، سرپرستی. (1368)، تاریخ ایران، محمد تقی فرخی داعی گیلان، چاپ چهارم، تهران: دنیای کتاب.

    ستاری، محمد. (1367)، قلم‌زنی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.

    سرور، غلام. (1347)، تاریخ شاه اسماعیل صفوی، محمد باقر آرام و عباسقلی غفاری فرد، تهران: مرکز دانشگاهی.

    سیوری، راجر. (1372)، ایران عصر صفوی، کامبیز عزیزی، تهران: مرکز.

    سیوری، راجر. (1374)، ایران عصر صفوی، کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.

    شاردن. (1335)، سفرنامه شاردن، محمدعباسی، جلد 4، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    شوستر، والستر. (1364)، ایران صفوی از دیدگاه سفرنامه های اروپاییان، غلامرضا ورهرام، تهران: امیرکبیر.

    طلایی، حسن. (1387)، عصر آهن ایران، تهران: سمت .

    علام، نعمت اسماعیل. (1382)، هنرهای خاور میانه در دوران اسلامی، عباسعلی تفضلی، مشهد:  به نشر.

    علام، نعمت اسماعیل. (1386)، هنرهای خاورمیانه در دوران اسلامی، دکتر عباس­قلی تفضلی، چاپ دوم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    فلسفی، نصرالله. (1342)، سیاست خارجی ایران در دوره صفویه، چاپ دوم، تهران: سازمان کتاب های جیبی.

    فلسفی، نصرالله. (1348)، چند مقاله تاریخی و ادبی، تهران: وحید.

    فلسفی، نصرالله. (1371)، زندگی شاه عباس اول، جلد 5، تهران: علمی فرهنگی.

    فیروزمندی شیره جینی، بهمن. (1378)، باستان شناسی و هنر آسیای صغیر، چاپ اول، تهران: سمت.

    قزوینی، زکریا بن محمد بن محمود. (1389)، آثار البلاد و اخبار العباد، بیروت: دار صار.

    قمی، قاضی احمد. (1359)، خلاصه التواریخ، جلد1، تهران: دانشگاه تهران.

    کالمار،ژان. (پائیز 1385)، مطالعات صفوی (گزیده مقالات همایش صفوی)، سید داوود طباطبایی، چاپ اول، فرهنگستان هنر.

    کروسینسکی، تادیوس یودا. (1363)، سفرنامه کروسینسکی، عبدالرزاق دنبلی، تهران: توس.

    کلاک، جی و کلاک، سوئی هیراماتو. (1356)، سیری در صنایع دستی ایران ، لطف‌الله هنرور، تهران: انتشارات بانک ملی.

    کمپفر، انگلبرت. (1362)، سفرنامه کمپفر، کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی.

    کنبی، شیلا. (1386)، عصر طلایی هنر ایران، حسن افشار، تهران: نشر مرکز.

    کونل، ارنست. (1376)، هنر اسلامی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.

    کونل، ارنست. (1387)، هنر اسلامی، هوشنگ طاهری، چاپ هفتم، تهران: توس.

    گیریشمن، رومان. (1388)، ایران از آغاز تا اسلام، محمد معین، تهران: علمی فرهنگی.

    لردکین، راس. (1373)، قرون عثمانی (ظهور و سقوط امپراتوری عثمانی)، پروانه ستاری، تهران: کهکشان.

    لک پور، سیمین. (1375)، سفید روی، تهران: میراث فرهنگی.

    لکهارت، لارنس. (1368)، انقراض سلسله صفویه و ایام استیلای افاغنه در ایران، مصطفی قلی عماد، چاپ سوم،[بی جا]، مروارید.

    متین دفتری، احمد. (1336)، روابط بین المللی از قدیم الایام تا سازمان ملل متحد، تهران: دانشگاه تهران.

    مجهول المولف. جهانگشای خاقان (تاریخ شاه اسماعیل)، اسلام آباد، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان: [بی تا].

    مختاری اصفهانی، رضا. (1385)، هنر اصفهان از نگاه سیاحان(از صفویه تا پایان قاجاریه)، علیرضا اسماعیلی، چاپ اول، فرهنگستان هنر.

    مدودسکایا، یانا. (1383)، ایران در عصر آهن 1، علی اکبر وحدتی، تهران: پژوهشکده باستان شناسی.

    مزاوی، میشل. (1368)، پیدایش دولت صفوی، یعقوب آژند، چاپ دوم، تهران: دیبا.

    مصاحب، غلامحسین. (1374)، دایره المعارف فارسی ، تهران: امیرکبیر.

    ملکم، سرجان. (1362)، تاریخ ایران، میرزا حیدر، جلد 1، تهران: دنیای کتاب.

    منشی، اسکندربیک. (1334)، عالم آرای عباسی، کوشش ایرج افشار، جلد 1، تهران: امیرکبیر.

    مهدوی، هوشنگ. (1377)، تاریخ روابط خارجی ایران از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم، چاپ ششم، تهران: امیرکبیر.  

    میر احمدی، مریم. (1363)، دین و دولت در عصر صفوی، تهران: امیر کبیر.

    میر احمدی، مریم. (1368)، دین و مذهب در عصر صفوی، تهران: امیر کبیر.

    میر احمدی، مریم. (1371)، تاریخ سیاسی اجتماعی ایران در عصر صفوی، تهران: امیرکبیر.

    وارد، ریچل. (1384)، فلز کاری اسلامی، مهناز شایسته فر، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات اسلامی.

    وارد، ریچل. (1384)، فلزکاری اسلامی، مهناز شایسته‌فر، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.

    وزیری، علینقی. (1373)، تاریخ عمومی هنرهای مصور، چاپ سوم، هیرمند.

    ولش، آنتونی. (1385)، شاه عباس و هنرهای اصفهان، احمدرضا تقاء، تهران: فرهنگستان هنر.

    وولف، هانس ای. (1384)، صنایع دستی کهن ایران، سیروس ابراهیم زاده، تهران: علمی فرهنگی.

    وولف، هانس ای. (1384)، صنایع دستی کهن ایران، سیروس ابراهیم زاده، تهران: علمی فرهنگی.

    ویلسن، جی.کریستی. تاریخ صنایع ایران، عبدالله فریار، تهران: فرهنگسرا، [بی تا] .

    ویلم، فور. (1365)، بر افتادن صفویان و برافتادن محمود افغان، ابوالقاسم سری، تهران: توس.

    هینتس، والتر. (1362)، تشکیل دولت ملی در ایران، کیکاووس جهانداری، چاپ سوم، تهران: خوارزمی.

    هینتس، والتر. (1371)، شاه اسماعیل دوم صفوی، کیکاووس جهانداری، تهران: علمی فرهنگی.

    یاوری، حسین. (1380)، فلزکاری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری.

     

     

    منابع لاتین

    Elgoo, Robert (1979), Islamic Arms and Armour, Scolar press

    James, Allen,(2003), Hunt for Paradise, Skiva

    Kingston, Thomas.( 1976), A short history of Technology from the earliest time to A.D 1900, Oxford university press

    Krome, Abdeli.(1991), Swords and Armour, King Faisal Center for Reasearch and Islamic Studies

    Mohamad, Bashir (2008), The Arts of Muslim Knight

    Moshtagh Khorasni, Manouchehr, (2006), Arms and Armour from Iran.

    Raxburgh, David, (2005), Turks: A journey of a Thousund years, 600-1600, The Royal Academy of Art

    مقاله:

    R,J,Robertson. “An Account of  the Iron Mines of the Garabagh” . The practical Mechanic. Dec 1843. P 84 – 89.

     


موضوع پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, نمونه پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, جستجوی پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, فایل Word پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, دانلود پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, فایل PDF پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, تحقیق در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, مقاله در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, پروژه در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, پروپوزال در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, تز دکترا در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, پروژه درباره پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی

گروه ارشد صنايع دستي پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهر1392 چکيده نوع بشر با تطبيق دادن خود با محيط طبيعي توانست به ادامه بقاي بپردازد و در اين بين ضمن تاثير گذاردن و مهار نيرو

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: تصویر سازی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده ): کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پايان نامه ­تحصيلي براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت اجرايي گرايش توليد و عمليات تابستان 90 چکيده جهان امروز عصر اطلاعات است و دستيابي به اطلاعات ابزاري براي بدست آوردن مزيت رقا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی الکترونیک چکیده در دورانی که بافت و ساخت تمامی جوامع تا حدود بسیار زیادی به دستاوردهای علمی از نوع الکترونیکی وابسته است و همه امور از تجهیزات بیمارستانها گرفته تا شبکه های مخابراتی و رایانه های بانکها و موسسات بزرگ مالی و نظامی همگی متکی به ساختارهای الکترونیکی هستند. این پژوهش به معرفی بمب‌های الکترومغناطیسی، ماهیت این‌گونه بمب‌ها، نحوه عملکرد، ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی مقدمه: مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مشاوره چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مثبت نگری بر احساس تعلق به مدرسه و روابط با دیگران در دانش آموزان بود. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 18 تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است، به این صورت که از بین 39 دبیرستان و هنرستان پسرانه مقطع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A) گرایش: روان شناسی تربیتی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » چکیده هدف: توجه به حمایت اجتماعی و سلامت روانی و مهارتهای مقابله ای معتادان در حین ترک اعتیاد موضوعی مهم و با ارزش برای توفیق در ترک اعتیاد به شمار می رود. هدف کلی این پژوهشتعیین حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله ای، و سلامت روانی معتادان گمنام و معتادان تحت درمان با متادون در شهرستان قروه(استان کردستان)می باشد. روش وابزار: جامعه ...

ثبت سفارش