پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین

word 536 KB 31033 85
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

    چکیده

    گسترش وب که فاقد یک ساختار یکپارچه است مشکلات متعددی را برای کاربران ایجاد می‌نماید. عدم یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران در این انباره‌ی عظیم یکی از مشکلات کاربران وب می‌باشد. به منظور مقابله با این مشکلات سیستم‌ های شخصی سازی وب ارائه شده‌ است که با یافتن الگوهای رفتاری کاربران بدون درخواست صریح آنها قادر هستند تا پیشنهاداتی مطابق با علایق کاربران به آنها ارائه دهند. بنابراین امروزه وجود یک سیستم پیشنهاد دهنده که بتواند براساس الگو های کشف شده از پیمایش کاربران توصیه هایی به صورت اتوماتیک  به کاربر جاری ارائه دهد ضروری است. اخیرا روش‌های وب کاوی به منظور شخصی‌سازی وب به کار گرفته می‌شوند. در این میان تکنیک های وب کاوی مبتنی بر کاربرد به منظور کشف الگوهای رفتاری کاربران ارائه شده است که این تکنیک ها با بهره گیری از ثبت‌های وب سرورها به صورت ضمنی می‌توانند الگوهای رفتاری کاربران را استخراج کنند. در این تحقیق روشی برای ایجاد نمایه کاربران ارائه شده است که با  بهره‌گیری از وب کاوی مبتنی بر کاربرد یک الگوی حرکتی جهت کاربران با استفاده از شبکه‌های عصبی ایجاد می‌نماید تا بتواند درخواست‌های آینده کاربر را پیش بینی و سپس لیستی از صفحات مورد علاقه کاربر را تولید نماید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که سیستم پیشنهادی نسبت به سیستم‌های پیشین از دقت مناسبی برخوردار می‌باشد.

    کلمات کلیدی: نمایه کاربر، شبکه عصبی، خوشه بندی، وب کاوی مبتنی بر کاربرد

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    امروزه رشد گسترده در استفاده و اندازه وب باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای کاربران وب شده است. ساختارهای استفاده شده در وب، ساختارهایی غیریکپارچه و پیچیده هستند و کاربران اغلب در تعامل با این حجم عظیم اطلاعات به هدف پرس و جوی خود دست نمی‌یابند. از سوی دیگر تجارت الکترونیکی نیز به سرعت در حال گسترش می‌باشد و این موضوع که کاربران به نیازهای خود دست پیدا نمی کنند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این میان با کمک تکنیک های شخصی سازی وب می‌توان نیازهای کاربران را بدون درخواست صریح آنها به صورت اتوماتیک فراهم کرد. در حقیقت هدف از سیستم‌های شخصی سازی وب کشف الگوهای رفتاری و حرکتی کاربران در تعامل با وب می‌باشد تا بتوانند براساس این الگوها حرکت بعدی کاربر را پیش بینی نموده و به او در رسیدن به هدف پرس و جوی وی کمک کنند. به منظور نیل به این هدف روش‌های وب کاوی مورد توجه قرار گرفته‌اند و در تولید سیستم های شخصی سازی وب از این روش ها استفاده می‌شود. این تکنیک ها به سه دسته وب کاوی مبتنی بر محتوا، وب کاوی مبتنی بر ساختار و وب کاوی مبتنی بر کاربرد تقسیم می‌شوند. از میان این روش‌ها تکنیک‌های وب کاوی مبتنی بر کاربرد به طور گسترده به منظور کشف الگوهای حرکتی و رفتاری کاربران مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنیک ها از اطلاعات موجود درفایل‌های ثبت[1] وب سرور برای تولید الگوهای کاربران بهره می‌گیرند. و به منظور ساخت سیستم‌ های توصیه‌گر می‌توان از این الگوهای رفتاری کاربران بهره جست.

    1-1-          بیان مسئله

    اخیرا وب به منبع بزرگی از اطلاعات تبدیل شده است که با افزایش استفاده از اینترنت و همچنین افزایش وب سایت‌ها باعث بروز مشکلاتی برای کاربران شده است. یکی از مشکلات پیش آمده برای کاربران یافتن اطلاعات مورد علاقه و یا مورد نیاز آنها در این حجم انبوه اطلاعات می‌باشد.

     در این میان رقابت ایجاد شده در بخش تجارت الکترونیک نیز نیازمند ایجاد وب سایت‌هایی مورد علاقه کاربران می‌باشد. به همین دلیل روش‌های شخصی سازی وب به منظور حل این مشکلات پیشنهاد می‌شود تا بتوان با کمک این روش‌ها وب سایت‌هایی مورد علاقه و مطابق با نیازهای کاربران ایجاد نمود.

    هدف شخصی سازی وب تولید پیشنهادهایی پویا مبتنی بر الگوهای رفتاری کاربران می‌باشد.  اخیرا به منظور کشف الگوهای رفتاری کاربران از تکنیک های وب کاوی استفاده می‌شود. از میان تکنیک های وب کاوی، تکنیک وب کاوی مبتنی بر کاربرد به طور گسترده ای به منظور کشف الگوهای رفتاری کاربران و مدل سازی این رفتارها استفاده می‌شود. این تکنیک از داده‌های موجود در فایل های ثبت سرورها استفاده می‌کند در حقیقت بدون در خواست صریح کاربران تکنیک های وب کاوی مبتنی بر کاربرد قادر است از اطلاعات موجود در فایل های ثبت علایق کاربر را استخراج نموده و براساس آنها به مدل سازی رفتار کاربران نماید و الگوهای رفتاری آنها را تولید کند.

    در این زمینه کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام شده است. در این تحقیق پیشنهاد می­شود از کاربردکاوی وب و شبکه­ های عصبی برای این منظور استفاده شود تا بتوان درخواست­های آینده کاربر را پیش بینی کرد و سپس لیستی از صفحات مورد علاقه­ی کاربر تولید شود. به عبارت دیگر بتوان نمایه ای[2] دقیق از رفتار کاربران به دست آورده و صفحه‌ای پیش بینی شود که کاربر در حرکت بعدی آن را انتخاب خواهد کرد. این پیشنهادهای پویا می‌توانند همان پیوندهای[3] صفحات باشند.

    در این پایان نامه با بهره‌گیری از روش وب کاوی مبتنی بر کاربرد و در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که رفتار کاربر را به صورت دقیق مشخص می‌کند نمایه‌های کاربران ساخته می‌شود، سپس با تکنیک خوشه‌بندی الگوهای حرکتی کاربران را به دست آورده می‌شود. به عبارت دیگر با تلفیق خوشه بندی و ویژگی‌هایی مانند تاریخ رویت صفحه می‌توان بهترین نمایه‌ای که توصیف‌گر رفتار کاربر می‌باشد را تولید نمود. پس از پیدا کردن الگوهای حرکتی کاربران، با استفاده از شبکه عصبی الگوی مناسب برای کاربر پیدا شده و پیشنهادهای مناسب برای درخواست‌های آینده کاربر تولید خواهد شد.

    1-2-          ضرورت تحقیق

    رشد روز افزون وب منجر به رشد اطلاعات شده است که همین امر مشکلاتی را برای کاربران وب ایجاد نموده است. کاربران وب نمی‌توانند به راحتی به هدف خود و اطلاعات مورد نیاز خود در وب دست پیدا کنند. و در حقیقت به نوعی افزونگی داده‌ها و حجم انبوه داده‌ها در وب  مسبب بروز چنین مشکلاتی می‌باشد.

    با توجه به رواج استفاده از اینترنت در تمام دنیا نیاز به ابزارهایی که بتوانند وب را مدیریت کنند بیش از پیش احساس می‌شود. در این میان سیستم های شخصی سازی وب به منظور مدیریت صفحات وب و فراهم آوردن نیازمندی‌های کاربران ارائه شده‌اند. با توجه به فضای رقابتی ایجاد شده و افزایش تحقیقات در زمینه سیستم‌های توصیه‌گر، امروزه مدیران وب سایت‌ها نیاز به سیستم‌هایی دارند که بتوانند تعاملات و فعل و انفعالات کاربران با وب را بهبود بخشند تا زمان حیات مشتریان در وب سایت‌ها افزایش یافته و این مسئله هم به مدیران وب سایت‌ها کمک خواهد کرد و هم به کاربران زیرا که به هدف جستجوی خود به راحتی دست پیدا خواهند کرد.  

    در این تحقیق روشی پیشنهاد می‌شود به منظور کار در تبلیغات هدفمند و تجارت الکترونیک که در این روش با بهره گیری از وب کاوی مبتنی بر کاربرد و تلفیق خوشه بندی با ویژگی تاریخ و استفاده از شبکه عصبی سیستمی ارائه خواهد شد که توانایی پیش بینی درخواست‌های آینده کاربران را داشته باشد و در نهایت بتواند لیستی از صفحات مورد علاقه کاربر را تولید کند.

    1-3-          اهداف تحقیق

    همانطور که پیش از این اشاره شد، با بهره گیری از تکنیک های وب کاوی مبتنی بر کاربرد می‌توان دانش مورد نیاز برای پیش بینی صفحه بعدی را استخراج نمود. و به وسیله‌ی این دانش نمایه‌ای برای کاربران ایجاد نمود و به وسیله‌ی این نمایه به الگوهای حرکتی کاربران دست پیدا کرد. و با داشتن الگوهای حرکتی کاربران می‌توان کار پیش بینی صفحه بعدی را تحقق بخشید. اهداف تحقیق عبارتند از:

    ایجاد یک نمایه از کاربران به منظور پیش بینی رفتار آنها در وب

    بهبود تعاملات کاربران با وب

    فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز کاربران بدون درخواست صریح آنها

    1-4-          ساختار تحقیق

    ساختار تحقیق به شرح زیر می‌باشد:

    فصل دوم: در این فصل ابتدا مفاهیم مقدماتی و بستر کار عنوان می‌شوند. مفاهیمی نظیر: وب کاوی و انواع آن، شخصی سازی وب، خوشه بندی و الگوریتم‌های مربوطه و در انتها شبکه‌های عصبی عنوان می‌شود.

    فصل سوم: در این فصل به بررسی کارهای انجام شده در زمینه‌ی شخصی سازی وب و ایجاد نمایه برای کاربران پرداخته می‌شود و ضمن عنوان کردن روش‌های مختلف، در مورد هریک از روش‌ها، نقاط قوت و ضعف آنها نیز بررسی خواهند شد.

    فصل چهارم:  در این فصل روش پیشنهادی عنوان می‌شود و مراحل روش شرح داده خواهد شد.

    فصل پنجم: در این فصل نتایج شبیه‌سازی روش پیشنهادی عنوان می‌شود و همچنین روش پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی[4] ارائه خواهد شد.

    فصل ششم: در این فصل نتایج پژوهش و پیشنهادهایی برای کارهای آتی ارائه خواهد شد.

    فصل 1-                                              فصل دوم: 

    ادبیات موضوع

    در این فصل ابتدا مفاهیم مقدماتی و بستر کار عنوان می‌شوند. مفاهیمی نظیر: وب کاوی و انواع آن، شخصی‌سازی وب، خوشه بندی و الگوریتم های مربوطه، و در انتها شبکه‌های عصبی عنوان می‌شود.

    1-1-          تعریف واژگان و اصطلاحات

    در این بخش به تعریف واژگان اولیه پرداخته می‌شود. وب سایت[1] به صورت مجموعه ای از صفحات وب با پیوندهای تو در تو، که در یک مکان در شبکه تعریف شده است بیان می‌شود. در وب، کاربر شخصی است که با استفاده از مرورگر به فایل‌های وب سرور و صفحات وب دسترسی پیدا می‌کند. نشست کاربر[2] به عنوان مجموعه‌ی محدود شده‌ای از کلیک‌های بین یک یا چندین وب سرور تعریف می‌شود. مشاهده صفحه[3] به عنوان تعبیر ظاهری صفحات وب در یک محیط خاص و در نقطه‌ی مشخصی از زمان، تعریف می‌شود. به عبارت دیگر مشاهده صفحه شامل تعدادی گزینه[4] از قبیل فریم‌ها، متن، گرافیک و اسکریپت‌هایی است که یک صفحه‌ی وب را ایجاد می‌کنند [22].

    1-2-          چالش‌های وب

    مشکلات مطرح شده در زمینه وب را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. همان طور که پیش‌تر اشاره شد با رشد روز افزون وب کاربران نمی توانند به هدف پرس و جوی خود دست پیدا کنند. در واقع می‌توان مشکلات را اینگونه تقسیم بندی کرد. مشکلاتی که مرتبط با حجم انبوه داده‌ها هستند و دیگری مشکلاتی که برای کاربران در تعامل با وب پیش خواهد آمد.

    مشکلات مرتبط با داده‌ها با الهام از [5] عبارتند از:

    الف) داده‌ های توزیع شده: واضح است که به دلیل طبیعت توزیع شده‌ی وب، داده‌ها در محیط های مختلف پراکنده هستند و این کامپیوترهای توزیع شده نیز دارای یک توپولوژی خاص نیستند و همچنین پهنای باند و قابلیت اطمینان پیوندهای وب نیز در شبکه‌های مختلف متفاوت است.

    ب) درصد بالای داده‌های فرار: وب دارای خاصیت پویایی است که این موضوع می‌تواند هم مزیت و هم چالش باشد. هر روز درصد بالایی داده به وب اضافه شده و درصد بالایی از آن کم می‌شود به عبارت دیگر وب مرتبا در حال تغییر است. در تخمینی بیان شده است که حدود چهل درصد وب هر ماهه تغییر می‌کند [24، 21]. علاوه بر این مشکل دیگری نیز وجو دارد که می‌توان از آن به عنوان مشکل پیوندهای بی اعتبار نام برد، پیوندهایی که ما را به هیچ فایل و یا صفحه‌ای هدایت نمی‌کنند و یا آن طور که ما انتظار داریم و از نامشان پیداست واقعی نیستند.

    ج) حجم زیاد: رشد روز افزون وب باعث ایجاد حجم انبوهی از اطلاعات شده است که برای سیستم‌هایی که قصد مدیریت این اطلاعات را دارند کار پردازش را بیش از پیش سخت کرده است.

    د) ساخت یافته نبودن و داده‌های افزونه: در مورد صفحات وب معمولا واژه ی نیمه ساخت یافته به کار می‌رود. داده‌ها در وب دچار افزونگی هستند و یا کاملا تکراری و یا بسیار شبیه به هم می‌باشند. تقریبا می‌توان گفت بسیاری از صفحات وب در دو نسخه هستند.

    ه) داده‌های ناهمگن: داده‌ها در وب از فرمت خاصی پیروی نمی‌کنند و انواع زیادی از داده‌ها با فرمت‌ها و زبان های مختلف وجود دارد و برای پردازش این اطلاعات این موضوع می تواند مشکل ساز باشد. انواع مختلف داده ها و یا کیفیت پایین داده‌ها به سادگی قابل حل نبوده و در فرایند کشف دانش با استفاده از روش های وب کاوی مشکل آفرین خواهند شد.

    دسته دوم از مشکلات از تعامل کاربران با وب نشات می‌گیرد. کاربر باید بتواند منظور خود را به سیستم جستجوگر برساند که معمولا این را در قالب یک پرس و جو انجام می‌دهد و در حقیقت صحیح مطرح نمودن این پرس و جو نیز خود به دست یافتن کاربر به مقصود خود کمک خواهد کرد. و پس از ایجاد یک پرس و جو کاربر در جواب صفحات وب زیادی را دریافت می‌کند که باز هم باید از میان آنها باز هم به دنبال هدف جستجو انجام دهد.

    1-3-          انواع روش‌های وب کاوی

    می‌توان گفت که وب کاوی به نوعی استفاده از تکنیک داده‌کاوی است به گونه‌ای که این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان به صورت خودکار اطلاعات را از میان وب استخراج کرد[23]. از نگاه کلی می‌توان فرایند وب کاوی را در چهار مرحله زیر تقسیم بندی کرد [5]:

    الف) به دست آوردن اطلاعات: در این بخش اطلاعات از منبع مورد نظر مانند ثبت های وب سرور ویا صفحات HTML و یا ساختار صفحات و پیوندهای وب جمع آوری می شود.

    پیش پردازش: در این بخش معمولا به صورت خودکار پیش پردازشی بر روی داده‌های استخراج شده از مرحله‌ی قبل انجام می شود. بدین ترتیب که داده‌های غیر مفید حذف می‌شوند و اگر قرار است داده ها به نحوی ترجمه و یا تغییر کنند نیز در این بخش انجام خواهد شد.

    عمومیت دادن[5]: در این بخش در واقع به کشف الگوهای رفتاری کاربران می‌پردازیم که این کار می‌تواند از طریق روش های مختلفی انجام شود. و همان طور که از نام این مرحله پیداست این الگوهای کلی به گروهی از کاربران با رفتارهای مشابه نسبت داده می شوند.

    تحلیل: در این بخش الگوهای به دست آمده از مرحله قبل سنجیده و ارزیابی می‌شوند تا بتوان با استفاده از آنها پیش بینی هایی را انجام داد.

    A Recommender System for the Web: using User Profiles and Machine Learning Methods

    Abstract

    Web development without an integrated structure makes lots of difficulties for users. Finding required information in this massive repository of web is one of these difficulties. Web personalization systems are presented and based on the navigation pattern of users can offer their favorite pages without an explicit request. So having an intelligent system which is able to learn the user's interests and preferences, to provide relevant recommendation is necessary.

    Recently, web mining techniques have been widely used for personalization. Web usage mining is an important type of web mining, which deals with extraction of interesting knowledge and navigation pattern from the web log files. In this study, a method is proposed to create a user profile with the web usage mining by clustering and neural networks in order to predict the user's future requests and then generate a list of the pages of user's favorites. Simulation results shows that proposed method will increase the accuracy of recommender systems.

    Keywords: User profile, neural network, clustering, web usage mining.

     

     

     

  • فهرست:

    فهرست شکل‌ها ‌د

    فهرست جدول‌‌ها ‌ه

    فصل اول: کلیات تحقیق.. 2

    1-1-   بیان مسئله. 3

    1-2-   ضرورت تحقیق.. 4

    1-3-   اهداف تحقیق.. 5

    1-4-   ساختار تحقیق.. 5

    فصل دوم: ادبیات موضوع. 7

    2-1-   تعریف واژگان و اصطلاحات... 8

    2-2-   چالش های وب... 9

    2-3-   انواع روش‌های وب کاوی.. 10

    2-3-1-   وب کاوی مبتنی بر کاربرد. 11

    2-3-2-   وب کاوی مبتنی بر محتوا 14

    2-3-3-   وب کاوی مبتنی بر ساختار. 15

    2-4-   شخصی سازی وب... 16

    2-4-1-   فواید سیستم شخصی سازی وب... 20

    2-4-2-   سیستم‌های فیلتر کننده‌ی مبتنی بر قانون. 20

    2-4-3-   سیستم‌های فیلتر کننده‌ی مبتنی بر محتوا 20

    2-4-4-   سیستم‌های فیلتر کننده‌ی مشارکتی.. 21

    2-5-   سیستم‌های توصیه‌گر. 21

    2-6-   شخصی سازی وب براساس وب کاوی مبتنی بر کاربرد. 22

    2-7-   منابع داده 24

    2-7-1-   داده های کاربرد. 24

    2-7-2-   داده های محتوا 25

    2-7-3-   داده های ساختار. 25

    2-8-   خوشه بندی.. 26

    2-8-1-   الگوریتم K-Means. 27

    2-8-2-   معیارهای شباهت... 28

    2-9-   شبکه‌های عصبی.. 30

    فصل سوم: کارهای پیشین.. 32

    3-1-   رویکردهای مبتنی بر کاوش قواعد انجمنی و خوشه بندی.. 33

    3-2-   روش‌های ترکیبی در شخصی‌سازی وب... 38

    3-3-   رویکردهای مبتنی بر شاخص گذاری و کلمات کلیدی.. 42

    3-4-   مروری بر سیستم‌های پیشنهاد دهنده وب... 43

    3-4-1-   سیستم پیشنهاد دهنده وب... 43

    3-4-2-   روش‌های تولید پیشنهاد. 44

    3-4-2-1- روش های مبتنی بر فیلتر مشارکتی.. 44

    3-4-2-2- روش‌های مبتنی بر محتوا 44

    3-4-2-3- روش های مبتنی بر دانش.... 45

    3-4-2-4- سیستم های پیشنهاد دهنده ترکیبی.. 46

    3-4-3-   مقایسه روش‌های تولید پیشنهاد. 46

    فصل چهارم: روش پیشنهادی.. 49

    4-1-   پیش پردازش داده‌ها 51

    4-1-1-   پاکسازی داده‌ها 51

    4-1-2-   شناسایی و بازسازی نشست‌های بازدید کاربران. 52

    4-2-   ایجاد نمایه برای شخصی سازی در وب... 52

    4-2-1-   ایجاد بردار نشست... 52

    4-2-2-   پاکسازی نشست‌ها 54

    4-2-3-   ساخت نمایه کاربران. 55

    4-3-   خوشه بندی نمایه‌ها براساس رفتار کاربران. 55

    4-4-   ساخت سیستم توصیه‌گر با استفاده از شبکه‌های عصبی.. 56

    فصل پنجم: پیاده‌سازی و ارزیابی روش پیشنهادی.. 58

    5-1-   مرحله پیش پردازش و ساخت بردارهای نشست.... 59

    5-2-   مرحله خوشه‌بندی.. 61

    5-3-   مرحله تولید پیشنهادات با استفاده از شبکه‌ی عصبی.. 62

    5-4-   ارزیابی سیستم پیشنهادی.. 63

    فصل ششم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات آتی.. 66

    6-1-   نتایج تحقیق و تحلیل ها 67

    6-2-   کارهای آتی.. 68

    فهرست مراجع.............. 70

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    [1]ارزانیان ب.، مرادی دولت آبادی پ.، اخلاقیان ف.، 1388، "شخصی سازی موتورهای جستجو با استفاده از شبکه های مفهومی فازی و ابزارهای داده کاوی"، سومین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    [2] جکسون، تی .، بیل آر .، ١٣٨٠،  "آشنایی با شبکه های عصبی مصنوعی"، ترجمه محمود البرزی، تهران موسسه انتشارات علمی، تعداد صفحات 146.

     [3] خوگر، ا.، اسدالهی یزدی، ح.، بابایی، ا.، 1390 "تشخیص عیب به کمک شبکه عصبی RBF"، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کد مقاله 136.

    [4] رحمانی س.، میبدی م.، 1388، "شخصی سازی وب با استفاده از قوانین انجمنی توسعه یافته"، سومین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

     [5] رضایی، ز.، هارون آبادی، ع.، میر عابدینی، ج.، 1390، "ارائه روشی برگرفته از تعاملات کاربر، مبتنی بر شبکه های پتری به منظور افزایش انطباق پاسخ موتورهای جستجو با پرس و جوی کاربر" ، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کد مقاله 291.

     [6] زرگانی، ا.، احمدی، ع.، 1390، "پیش بینی قیمت در بازار جهانی ارز با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی بر اساس مدلسازی الگوهای هارمونیک"، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کد مقاله123.

    [7] صغیری ع.، باقری ع.، 1388، "شخصی سازی بازیابی اطلاعات در سیستم های نظیر به نظیر با استفاده از به اشتراک گذاری نمایه کاربران"، سومین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    [8] قیاسی، ر.، حاج اکبری، م.، احسن، ر.، مینایی، ب.، ،1390 "به کار گیری روش های داده کاوی در پیش بینی بروز حوادث ناشی از کار"، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، کد مقاله 323.

    [9] فرصتی ر.، میبدی م.،1387، "الگوریتمی مبتنی بر ساختار پیوندی صفحات و اطلاعات استفاده کاربران برای پیشنهاد صفحات وب"، دومین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    [10] محمدی دوستدار، ر.، فرصتی، ر.، میبدی، م.، 1390، "سیستم پیشنهاد دهنده وب ترکیبی مبتنی بر گراف دو لایه و پارتیشن بندی گراف"، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران.

     [11] ملک نیا، ا.، 1390،"ارائه الگوریتمی برای طبقه بندی مشتریان حقوقی بانک پارسیان و ارائه خدمات مناسب به گروه های مختلف مشتریان با استفاده از داده کاوی و شبکه های عصبی"، تابستان، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی. دانشگاه تهران

     [12] معتمدی مهر، ش.، تاران م.، برادران هاشمی ع.، میبدی م.، 1389، "سیستم پیشنهاد دهنده وب با استفاده از اتوماتای یادگیر توزیع شده و پارتیشن بندی گراف"، چهارمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی شریف.

    [13] نوری، ر.، اشرفی، خ.، اژدرپور، ا.، 1387، "مقایسه کاربرد روش های شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیون خطی چند متغیره براساس تحلیل مؤلفه های اصلی برای پیش بینی غلظت میانگین روزانه کربن مونوکسید: بررسی موردی شهر تهران"، مجله فیزیک زمین و فضا، دوره 34، شماره 1، صفحه‌ی 135-152

    [14] یوسفی، ف.، نعمت بخش، م.، 1390،"بکارگیری مصرف کاوی وب به منظور ارزیابی ژورنال‌های کتابخانه های دیجیتال" ، پنجمین کنفرانس داده کاوی ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

    منابع انگلیسی:

    [15] Azimpour, M., Azmi, R., 2011, “A Webpage Similarity Measure for Web Sessions Clustering Using Sequence Alignment”, IEEE, International Symposium on Artificial Intelligence and Signal Processing (AISP), pp. 20 – 24.

    [16] Baglioni M., Ferrara U., Romei A., Ruggieri S. and Turini F., 2003, “Preprocessing and Mining Web Log Data for Web Personalization”, Springer, advances in artificial intelligence, online ISBN: 978-3-540-39853-0,Vol. 2829, pp 237-249.

     [17] Breese, J., Heckerman, D. & Kadie, C., 1998, “Empirical Analysis of Predictive Algorithms for Collaborative Filtering”, in: Proc. of the 14th Conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, pp. 43–52.

    [18] Billsus, D., Pazzani, M., 2000, “User Modeling For Adaptive News Access”, in: User- Modeling and User-Adapted Interaction”, vol. 10, no. 2-3, pp. 714-720.

    [19] Burke, R., 2002, “Hybrid Recommender Systems: Survey and Experiments”, user modeling and user-adapted interaction, volume 12, issue 4, pp. 331-370.

    [20] Castellano G. , Fanelli A. M., Torsello M. A. , 2011, ” NEWER: a System for NEuro-fuzzy WEb Recommendation”, in: Applied Soft Computing, Elsevier Science Publishers B. V. Amsterdam, The Netherlands, vol. 11, no. 1, pp. 793-806.

    [21] Cooley, R., Mobasher B., Srivastava, J., 1999, “Data Preparation for Mining World Wide Web Browsing Pattern”, Springer, Knowledge and information sys. Vol 1, Issue 1, pp 5-32.

     [22] Eirinaki, M., Vazirgiannis, M., 2003, “Web Mining for Web Personalization”, ACM Transactions on Internet Technologies (ACM TOIT), NY, USA, vol.3 no. 1, pp. 1–27.

    [23] Feldman, F., Sanger, J., 2007, “The Text Mining Hand Book”.Cambridge university press, 424 pages.

    [24] Faloutsos C. and Chan R., 1988, “Fast Text Access Methods for Optical and Large Magnetic Disks: design and performance comparison”, In Proceedings of the 14th VLDB Conference, pages 280-293.

    [25] Guo J., Keselj J. & Gao Q., 2005, “Integrating Web Content Clustering Into Web Log Association Rule Mining”, Proc. of 18th Conference of the Canadian Society for Computational Studies of Intelligence, Victoria, BC, Canada, pp 182-193.

    [26] Gong, S., Cheng, G., 2008, “Mining User Interest Change for Improving Collaborative Filtering”, in: Intelligent Information Technology Application, IITA '08. Second International Symposium on, vol. 3, pp. 8-13.

    [27] Hammouda, K.H., Yang, C., 1975 “A Vector Space model for autamantic indexing” communication of the ACM, vol 18, issue 11, pp 613-620.

    [28] Ishikawa, H., nakajima, T., mizuhara, T., yokoyama, S., nakayama, J., ohta, M., katayama, K., 2002, “an Intelligent Web Recommendation System: a Web Usage Mining Approach”, ISMIS, pp. 342-350.

    [29] Jomina, J., Nayana, V., 2012, “Cluster Optimization for Enhanced Web Usage Mining Using Fuzzy Logic”, IEEE, World Congress on Information and Communication Technologies (WICT), ISBN: 978-1-4673-4806-5, pp. 948 – 952.

    [30] Kumar malviya, R., malviya M.c., Soni, v.K., joshi, R., Purohit P., 2011, “Survey of Web Usage Mining”, international journal of computer science and technology, Online ISSN: 0976-8491,vol 2, issue 3.

    [31] Khademali, Z., Harounabadi, A., Mirabedini, J.,2013 “A New Inteligent Algorithm To Create a Profile For User Based On web Interactions”, Management Sience letter 3, pp 1155-1160.

    [32] Li, J. and Zaiane, O. R., 2004, “Combining Usage, Content and Structure Data to Improve Web Site Recommendation”,5th International Conference on Electronic Commerce and Web Technologies, Springer Berlin, Heidelberg, pp. 305-315.

    [33] Liu H. and Keselj, V., 2007, ”Combined Mining of Web Server Logs and Web Contents For Classifying User Navigation Patterns and Predicting User’s Future Requests”, Data and Knowledge Engineering, vol. 61, no. 2, pp. 304-330.

    [34] Lieberman H., Dyke N., and Vivacqua, A., 1999, “Let's Browse: A Collaborative Web Browsing Agent”, Proc. of the 1999 International Conference on Intelligent User Interfaces (IUI), NY, USA, pp. 65-68.

    [35] Li, J., Zaiane, O. R., 2004, “Combining Usage, Content and Structure Data to Improve Web Site Recommendation”, 5th International Conference on Electronic Commerce and Web Technologies, 3182, Springer Berlin, Heidelberg, pp. 305-315.

    [36] Lekakos, G., Caravelas, P., 2008, “A hybrid Approach for Movie Recommendation”, Multimedia Tools and Applications, vol. 36, no. 1-2, pp. 55-70.

    [37] Mobasher, B., 2007, “Data Mining for Web Personalization”, The Adaptive Web:

    Methods and Strategies of Web Personalization, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, and LNCS 4321, pp. 90-135.

    [38] Mobasher, B., Dai H., Luo T. and Nakagawa M., 2001,“Effective Personalization Based On Association Rule Discovery From Web Usage Data”, Proc. of the 3rd International Workshop on Web Information and Data Management, ACM Press, Atlanta, GA, USA, pp. 9–15.

    [39] Murat G., Sule G, 2010, “Combination of Web page recommender systems”, Elsevier, Expert Systems with applications, vol. 37, no. 4, pp. 2911-2922.

    [40] Mobasher, B., 2004, “Web Usage Mining and Personalization”, Practical Handbook of Internet Computing, Chapman Hall and CRC Press. Chapter 12: pp. 449-471.

    [41] Nasraoui, O., Soliman, M., Saka, E. Badia, A., R., 2008, "A Web Usage Mining Framework for Mining Evolving User Profiles in Dynamic Websites",  IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering (TKDE), vol. 20, no. 2, pp. 202-215.

    [42] Pierrakos, D., Paliouras, G., Papatheodorou, CH., Spyropolous, C., 2003, “Web Usage Mining as a Tool for Personalization: a survey”, user modeling and user-adapted interaction13, pp: 311-372.

    [43] Pei, J., han, J., Mortazayi-asl, B., Zhu, H., 2000, “Mining Access Patterns Efficiently from Web Logs”, proccedings of the 4th pacific-Asia conference on knowledge discovery & data mining. Pp: 396-407.

    [44] Resnick, P., Varian, H.R., 1997, “Recommender Systems”, Communications of the ACM, vol. 40, no. 3, pp. 56-58.

    [45] Sugiyama K., Hatano K., Yoshikawa M., 2004, “Adaptive Web Search Based on User Profile Constructed without Any Effort from Users”, ACM 1-58113-844-X, Proceedings of the 13th international conference on World Wide Web, pp 675 – 684.

    [46] Sirvastava, J., Cooley, R., Deshpande, M., tan, P., 2000, “Web Usage Mining: Discovery and Applications of Usage Patterns from Web Data”, SIGKDD explorations, volume 1, issue 2, pp. 12- 23.

    [47] Sumathi, P., Maheswari, B., “A New Clustering and Preprocessing for Web Log Mining”, 2014, World Congress on Computing and Communication Technologies (WCCCT), DOI. 10.1109/WCCCT.2014.67, pp.25 – 29.

    [48]Valera, M., chauhan, U., 2013, “An Efficient Web Recommender System Based on Approach of Mining Frequent Sequential Pattern from Customized Web Log Preprocessing”, Forth International conference On Computing, Communications and Networking Technologies (ICCCNT), DOI. 10.1109/ICCCNT.2013.6726493, pp. 1- 6.

    [49] Webb A. R., 2002, “Statistical Pattern Recognition”, Second Edition, John Wiley and Sons publisher, Chapter 1: p. 5-25, Chapter 10: p. 361-370.

    [50] Xu R., 2005, “Survey of Clustering Algorithms”, IEEE Transactions on Neural Network, vol. 16, no. 3, pp. 645–678.

    [51] Zhan, S., Gao, F., Xing, C., Zhou, L., 2006, “Addressing Concept Drift Problem in Collaborative”, Proc. of the ECAI, Workshop on Recommender Systems in conjunction with the 17th European Conference on Artificial Intelligence Riva del Garda, Italy, pp. 34-39.

    [52] Zhong, J., and Li, X., 2010, “Unified Collaborative Filtering Model Based on Combination of Latent Features”, Expert Systems with Applications, vol. 37, pp. 5666-5672.

    [53] Zhu, T., Greiner, R., Haeubl, G., 2005, “An effective complete-web recommender system”, Proc. of the Twelfth International World Wide Web Conference (WWW’03), Budapest, Springer Berlin / Heidelberg, vol. 3169/2005, pp. 241-254.

     [54] ita.ee.lbl.gov/html/contrib./NASA-HTTP.html, accses time: 10/Jul/2014


موضوع پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, نمونه پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, جستجوی پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, فایل Word پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, دانلود پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, فایل PDF پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, تحقیق در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, مقاله در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, پروژه در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, پروپوزال در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, تز دکترا در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, پروژه درباره پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین, رساله دکترا در مورد پایان نامه ایجاد یک سیستم توصیه گر در وب با بهره‌ گیری از نمایه‌ های کاربران و روش‌ های یادگیری ماشین

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی کامپیوتر گرایش نرم­ افزار استفاده از زمینه، به عنوان اطلاعات پویایی که توصیف­گر وضعیت کاربران و اقلام بوده و بر فرایند تصمیم­گیری و انتخاب کاربران تاثیر­گذار است، توسط سیستم­ های پیشنهاد ­دهنده در تجارت سیار، در جهت ارتقاء کیفیت مناسب پیشنهاد­دهی ضروری است. در این تحقیق یک روش جدید چند­بعدی برای پیشنهاد­دهی آگاه از زمینه در تجارت سیار ارائه­ شده ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی چکیده: پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌های آبخیز (مطالعه موردی: حوزه آبخیز کل، استان فارس) به وسیله: جلال زارعی چکیده: اهمیت و جایگاه آب در زندگی بشر به ویژه در دنیای پیشرفته و پر جمعیت کنونی بر کسی پوشیده نیست و زندگی صنعتی و شهری مصرف سرانه آب را نسبت به شرایط زندگی سنتی چندین برابر نموده است. امروزه این ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی پزشکی بهبود روش فیلترینگ الگوی مکانی مشترک جهت ارتقاء راندمان سیستم­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم­هایی هستند که می­توانند سیگنال­های الکتریکی مغزی مرتبط با تصورات حرکتی در مغز انسان را به دستورات قابل فهم کامپیوتری ترجمه کنند. لذا این قابلیت می­تواند به کمک بسیاری از بیماران حسی-حرکتی بیاید و تا حد بسیار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم‌افزار چکیده گرانبار شدن اطلاعات یک مشکل عمده در وب کنونی به شمار می­رود. برای مقابله با این مشکل، سیستم‌های شخصی­سازی وب ارائه شده­اند که محتوا و سرویس­های یک وب­سایت را با افراد براساس علایق و رفتار گردشی آن­ها سازگار می­کنند. یک مؤلفه­ی اساسی در هر سیستم شخصی­سازی وب، مدل کاربر آن است. هدف از شخصی سازی وب، مهیا ساختن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : از آنجا که عوامل متعددی وجود دارند که در موفقیت موسسات مالی و خدماتی از جمله بانکها نقش تعیین کننده ای دارند و جذب منابع ، سپرده ها و مشتریان از اصلی ترین و مهمترین مسئله هایی است که یک نظام بانکی با آن مواجه می باشد ، لذا هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب مشتریان شعب ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.S.c) رشته: کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده امروزه استفاده از بات نت ها به عنوان ابزاری جهت فعالیت های مجرمانه با وسعت زیاد در شبکه های کامپیوتری علیه اهداف وسیع مانند یک کشور بسیار افزایش یافته است. بات محیط توزیع شده ای است که از آن، جهت حملات مختلف با حجم وسیع استفاده می شود.از این جهت امروزه تشخیص این نوع حملات به عنوان یکی از مسائل ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي مکانيک سال 1386 چکيده: در اين پروژه، ورودي‌ها و خروجي‌هاي يک سيستم چند ورودي و چند خروجي غير خطي، براي ايجاد يک مدل ديناميکيِ هوشمند، استفاد

ثبت سفارش