پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی

word 1 MB 30661 161
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی

    گرایش داخلی

    چکیده:

    پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده از روش های گوناگون بازاریابی الکترونیکی و تاثیرات آن بر عملکردشان از اطلاعات و آگاهی های لازم برخوردار نیستند.پژوهش حاضر  در پی مطالعه تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد تجاری شرکت هاست،در این زمینه سعی شده است تا تأثیر زیر سیستم های اطلاعاتی (مدیریت روابط با مشتری crm،مدیریت زنجیره تأمین scm،مدیریت دانش Km) بر بازاریابی اینترنتی مورد مطالعه قرار گیرد.روش تحقیق از نطر نوع تحقیق توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده، جامعه آماری پژوهش شامل 124 شرکت می باشد که دارای نشان اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت ،معدن و تجارت هستند  که تعداد 93 شرکت از روش نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس انتخاب گردید،ابزار سنجش در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد بوده و جهت آزمون فرضیه ها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاری LISREL 8.53  استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که بازاریابی اینترنتی تأثیر مثبتی بر عملکرد تجارت الکترونیک داشته و  زیر سیستم های  اطلاعاتی مورد مطالعه نیز تأثیر مثبتی بر بازاریابی اینترنتی دارند.

    واژگان کلیدی:بازاریابی اینترنتی،تجارت الکترونیک،مدیریت دانش ( Km)،مدیریت زنجیره تأمین(scm )،مدیریت روابط با مشتری(crm)

     

    1-1-    مقدمه

    تغییر، تحول و نوآوری درابعاد مختلف زندگی همواره جزء جدایی ناپذیر نظام هستی بوده است. این نوآوری و پدیده های نوین تمام جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده اند. دنیای کسب و کار و اقتصاد نیز جزئی از زندگی بشر میباشد و از موج نوآوری وتغییر در امان نمانده است. شاید به جرأت بتوان گفت زمینه های که بیشترین تاثیر پذیری را از تغییر و نوآوری داشته اند،در حوزه کسب و کار و اقتصاد قرار دارند.نوآوری و تغییر در سنجش کسب و کار از آن جهت حائز اهمیت است که سازمان ها به عنوان بنگاههای اقتصادی به لحاظ در اختیار داشتن نیروی کار، تأمین مواد اولیه و انجام فعالیت های تولیدی، چرخ های صنعت و خدمات را به گردش در می آورند. بنگاهها و شرکت های موجود در بخش های مختلف اقتصاد هر کشور و حتی در سطح جهانی برای کسب منابع محدود، حفظ و افزایش سهم بازار خود از نوآوری های جدید استفاده می کنند.

    یکی از جدیدترین نوآوری ها در عرصه تجارت و کسب و کار، به کارگیری شبکه های کامپیوتری و بویژه اینترنت می باشد. در ابتدای بکارگیری کامپیوتر در فعالیت های اقتصادی و تجاری، هزینه های مربوط بسیار بالا بودند و مشکلات متعددی وجود داشت، لذا فقط شرکت های محدودی که از توان مالی مناسبی برخوردار بودند از این تکنولوژی استفاده می کردند. به مرور زمان و در نتیجه پیشرفت علوم رایانه، علاوه بر پیشرفت ها و اختراعات جدید در این حوزه، کاهش چشمگیر هزینه های بکارگیری این فن آوری از یک سو و مزایای متعدد ناشی از آن از سوی دیگر باعث شده که در حال حاضر به ندرت بتوان شرکتی را که از این فن آوری استفاده نکند پیدا کرد. ( دانشجو، ،1385،ص9 ).

    در سال های اخیر در کشور ایران با چشم پوشی از کیفیت های خوب ، فعالیت های اینترنتی بسیاری دیده شده و بسیاری از کسب و کارهای ایرانی به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت تجارت اینترنتی حرکت کنند. در ایران هم فروشگاههای اینترنتی توانسته اند بخشی از بازار فروش را توسعه دهند و به رقابت با دیگر فروشگاهها بپردازند.

    این فروشگاههای اینترنتی به عنوان یکی از حلقه های نظام توزیع، نقش بارزی در کنترل قیمت ها و کاهش هزینه های توزیع بر قیمت نهایی دارند و توانسته اند با کنار زدن واسطه های زاید و تثبیت قیمت ها در مناطق مختلف شهری کالای مردم را با رعایت استاندارد و کیفیت و بسته بندی مناسب عرضه کنند(همتی،1392،ص2).پدید دار شدن مدل های تجاری وب فرصت های بی شماری برای شرکت ها به وجود آورده است.از آن جایی که مشتریان با حق انتخاب فروشگاه های غیر فیزیکی مختلف مثل سفارش های کاتالوگی،خرید تلفنی و خرید در خانه  رو به رو هستند( چانگ، 2004 ) عمل جذب مشتریان برای یک شرکت الکترونیکی بسیار مشکل است. زیرا ابتدا باید مشتری را به خرید اینترنتی متقاعد کرد( تقی زاده، ،1389،ص2 ).برای این منظور باید استفاده از راهبردهای مناسب در بازاریابی اینترنتی و عوامل تاثیر گذار در آن مورد توجه قرار گیرد در این پژوهش سعی در آن است که نقش بازاریابی اینترنتی و تاثیر آن بر عملکرد آن لاین 124 فروشگاه اینترنتی  مورد برسی قرار گیرد.بدین منظور مدیریت روابط با مشتری CRM)) ، مدیریت زنجیره تأمین (SCM) و مدیریت دانش ((KM به عنوان زیر سیستم های اطلاعاتی که بر بازاریابی اینترنتی تاثیر گذار است مورد مطالعه قرار می گیرند.

    1-2-    بیان مسئله

    انقلاب انفورماتیک شاخصه اساسی زندگی بشر در آغاز هزاره سوم است و این دگرگونی حوزه های مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.سرعت این تحول آن قدر زیاد است که هنوز بشر به عنوان مبدع آن نتوانسته ارکان مختلف حیاتش را با این تغییر شگرف هماهنگ سازد.اینترنت به عنوان مظهر تبادل رودرو،بستری برای تسریع مبادله و کاتولیزوری برای معرفی محصول،قیمت گذاری رقابتی آن و توزیع الکترونیکی و بی واسطه به وجود آورده است.در این راستا بازاریابی نیز به عنوان بازوی کارآمد تجارت،متأثر از این تغییرات گردیده،به طوری که انتخاب های گذشته بازاریان ،کاربرد خود را از دست داده و لازم می آید تا برای کسب اعتبار مجدد،بازسازی فکری در نگرش به بازار الکترونیکی و بازاریابی آن صورت پذیرد.(آذر،1384،ص1).

    اینترنت رسانه ای پویا و زنده است که تمهیدی برای فلسفه نوینی از بازاریابی فراهم آورده است.کاتلر مراحل تکوین بازارهای جدید را اینگونه نشان می دهد. 

    جدول ‏1‑1مراحل تکوین بازاریابی جدید

    عنوان

    نقطه شروع

    تمرکز بر

    ابزار

    نهایت

    فلسفه فروش

    کارخانه

    محصول

    فروش و پیشبرد

    سودحاصل از حجم فروش

    فلسفه بازاریابی

    نیازهای متفاوت مشتریان (گروه هدف)

    آمیخته های بازاریابی مناسب(ارائه پیشنهاد مناسب)

    بخش بندی بازار،هدفگذاری و موقعیت یابی

    سود حاصل از رضایت مشتری

    فلسفه بازاریابی جامع

    نیازهای مشتریان به صورت انفرادی

    ایجاد ارزش برای مشتری و ایجاد شبکه همکاری

    مدیریت پایگاه داده ها و انسجام زنجیره ارزش و همکاریه های به هم پیوسته

    وفاداری مشتری

     

    این فلسفه،تعریف جدیدی از بازاریابی را که در فرآیند با مشتری به عنوان یک فرد مواجه است بیان می کند. در حقیقت،بازاریابی اینترنتی از دو رکن بازاریابی و مجازی بودن تشکیل شده است.رکن مجازی به ارتباط مشتری که بی واسطه،دو سویه و با قابلیت ذخیره سازی برای بازیابی مجدد برای پاسخگویی است،اشاره دارد.برای کلیه ارتباطات مجازی از واسطه های الکترونیک استفاده می شود که در بازاریابی مجازی «اینترنت» این نقش را بازی می کند.با این توجه،بازاریابی اینترنتی،فرایند ساخت و حفظ روابط با مشتری در فعالیت های بر خط است که مبادله ایده،محصول و خدمات را تسهیل کرده،موجب تأمین رضایت هر دو طرف مبادله می گردد.پراساد و همکاران نیز بازاریابی  اینترنتی را استفاده از اینترنت در فعالیت های بازاریابی مرتبط با مشتری،مرتبط با کانال های توزیع و فروش،تحقیقات بازاریابی و ارتباطات مدیریت تعریف می کنند(آذر1384،ص 7).

    هدف از بازاریابی اینترنتی،باید تلفیق آن با یک استراتژی جامع بازاریابی باشد که اصول بازاریابی غیر الکترونیکی از آن حمایت و پشتیبانی می کنند البته منظور این نیست که بازاریابی اینترنتی ویژگیهای خاص و منحصر به فرد خود را ندارد.بازاریابی اینترنتی درباره بیان یک ایده بزرگ و کلان نیست،بلکه در آن اطلاعات و تصاویر گرافیکی جذابی به نمایش در می آیند که هر مشتری را به خود جلب می کند(مدیران،1386، ص3).

    برای دستیابی به تجزیه و تحلیل عمیق تری از سیر تکاملی مفهوم بازاریابی اینترنتی و یکپارچه سازی آن با اجزایی که بر اساس فناوری هستند،نیاز است تا در سایر رشته های بازاریابی پژوهشی انجام گیرد.در یک نگاه اجمالی منابع مختلفی را برای این مفهوم مانند بازاریابی تعاملی،بازاریابی دیجیتالی،بازاریابی اینترنتی،بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی آن لاین،می توان یافت.همه این مفاهیم حداقل دارای یک مفهوم منحصر به فرد هستند که آن را از سایرین جدا می سازد.استفاده از ابزارهای تکنولوژی اطلاعات برای تعامل با مشتریان،استراتژی هایی را برای هدایت ما به سمت مشتریان فراهم می آورد و از سوی دیگر هزینه های معاملاتی را کاهش می دهد Tiago,2012,419) (همچنین به واسطه تأثیر اینترنت بر تجارت و شکل گیری بنیان های اقتصاد دیجیتالی برای دست یابی به اهداف بازاریابی مدرن در داد وستدهای الکترونیکی،بازاریابی اینترنتی به صورت اساسی مورد توجه قرار گرفته و عامل کلیدی در رقابت پذیری بازار های بین المللی محسوب می شود.

    تحقیقات موجود در رابطه با  بازاریابی اینترنتی همچنان دارای محدودیت است و مانند سایر حوزه های بازاریابی گسترش پیدا نکرده است. در این قسمت بدلیل اینکه اکثریت مطالعات گسترده در این زمینه ماهیت ادراکی دارند،بسیاری از مؤلفان همچنان تأثیر واقعی زمینه های بازاریابی را مورد سؤال قرار می دهند زیرا با وجود اینکه اینترنت در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته افزایش پیدا کرده است اما در تحقیقات سیستماتیک همچنان شکاف هایی وجود دارد و در طی پنج سال اخیر نتایج تجربی کمی در این زمینه ایجاد شده است.به نظر می رسد که یک توافق کلی وجود دارد که نیاز است یک عامل قاطع توسط سازمان در نظر گرفته شده است تا از پتانسیل کامل بازاریابی استفاده شود.از این رو این تحقیق برای کاهش این شکاف و به روز رسانی درک بنیادی زیر سیستم های مختلف یکپارچه بازاریابی اینترنتی ایجاد شده است.به نظر می رسد که استفاده درست ازسیستم های اطلاعاتی مهم (EIS) و پیوست آن به وب موجب دستیابی به مزیت رقابتی شود اما با این حال  بازاریابی اینترنتی و زیر سیستم های اطلاعاتی مهم که قابل استفاده هستند،هنوز یک شکافی در این زمینه و تأثیری که بر بازاریابی الکترونیکی دارد را حس می کنند.از این رو شرکت ها تمایل دارند تا ترکیب بازاریابی وفق یافته با حقایق جدید را در بر گیرند و همه ی زیر سیستم های سیستم های اطلاعاتی مهم (EIS )در دسترس را به منظور کسب مزیت رقابتی استفاده کنند.در میان زیر مجموعه های مهم از( (EISسه عامل  مدیریت روابط با مشتری CRM، مدیریت دانشKM، مدیریت زنجیره تأمین SCM در این پژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد(Tiago,2012,421).

    مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) عبارت است از مجموعه گام هایی که به منظور ایجاد ،توسعه،نگهداری و بهینه سازی روابط طولانی مدت و ارزشمند بین مشتریان و سازمان برداشته می شود.مدیریت ارتباط با مشتری نیازمند یک فلسفه مشتری محور و فرهنگ پشتیبانی از فرآیند های مؤثر بازاریابی،فروش و خدمات پس از فروش در سازمان می باشد.این نگرش به هر مشتری به چشم یک فرد با خواسته ها،خریدها،و نیازهای مربوط به خود نگاه می کند.

    مدیریت دانش(KM)  فرایندی است که به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند شناسایی،انتخاب،سازماندهی و منتشر نمایند.این امر مدیریت سازمان ها را برای حل مسائل یادگیری،برنامه ریزی راهبردی ، تصمیم گیری پویا به صورت کارا و مؤثر قادر می سازد.

    همچنین هدف مدیریت زنجیره تأمین(scm) تبادل اطلاعات مربوط به نیازمندی های بازار،توسعه محصولات جدید،کاهش تعداد تأمین کننده برای سازندگان و نیز فعال سازی و آزاد سازی منابع مدیریتی در جهت توسعه روابط بلند مدت و با اهمیتی است که از ابتدا بر اساس اعتماد اعضا شکل می گیرد(شاکریان،1391، 51).ایجاد و به کارگیری این سیستم های اطلاعاتی نیازمند فناوری های اطلاعاتی متنوعی است.فناوری اطلاعات می تواند عملیات داخلی شرکت ها را پشتیبانی نماید و استفاده مؤثر از این فناوری عامل کلیدی در موفقیت شرکت هاست. پژوهش حاضر کوششی است در جهت روشن نمودن این مسئله که آیا بازاریابی اینترنتی منسجم بر عملکرد  تجاری شرکت ها تأثیر گذار است؟

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق

    تاکنون تاریخ بازاریابی 4 دوره از تاریخ خود را تجربه کرده است. دوره تولید، دوره فروش، دوره بازاریابی و دوره نمایی که تلفیقی از رابطه میان دوره های پیشین است. اواسط دهه بیست، تولید و عملیات مهمترین بخش بازاریابی را تشکیل می دادند و افزایش کیفیت محصولات و خدمات، به افزایش رضایت مشتری منجر نمی شد اما امروزه رشد اقتصادی سازمان ها و صنایع بر مبنای اینترنت و تکنولوژی های وابسته بوده و بسیاری از سازمان ها با فعالیت تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی درگیرند. تجارت الکترونیک به عنوان تعامل میان خریدار و فروشنده به صورت آنلاین تعریف شده است، همچنین در یکی از ساده ترین تعاریف، بازاریابی اینترنتی شامل دستیابی به اهداف بازار از طریق بکارگیری تکنولوژی های دیجیتالی می باشد( محمد و همکاران، 2002 ).سال های آغازین قرن بیست و یکم، سال هایی که بشر متمدن ،مدت ها چشم انتظار آن بود، نوید بخش آسایش نیست و چالش هایش روی انسان ها و تمدن ها، در این سال های تاریخ بیش از همیشه به چشم می آید، کشورها و تمدن ها می کوشند در این آشوب ها و دگرگونی های نامنتظره ای که پیش می آید، کمترین زیان را ببینند و بیشترین بهره را نصیب خود کنند، که این امر جزء در سایه داشتن برنامه ریزی محیط گرا و آینده نگر حصول نمی یابد(همتی،1392،ص5).

    آمارهای نشان دهنده افزایش میل به خرید اینترنتی را دارد. هرچند که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته این ارقام بسیار ناچیز است، بنابراین با توجه به افزایش خرید های اینترنتی، مدیران فروشگاههای اینترنتی نیازمند درک دقیقی از عوامل اثر گذار برروی تمایل به خرید مشتریان می باشند. با توجه به اینکه تقریبا در ابتدای راه گسترش خرید های اینترنتی هستیم بنابراین این موضوع ضرورت دارد که درباره عوامل اصلی که به نظر می رسد این موضوع را تحت تاثیر قرار می دهد تحقیق شود و در تحقیقات دانشگاهی به شناسایی عواملی که بر روی عملکرد شرکت از طریق بازاریابی اینترنتی تأثیر می گذارد پرداخته شود(تیماسی،1390، 4).

    همانطور که اینترنت فرصت و بازاریابی خوبی را برای شرکت ها ایجاد کرده است، تلاش شرکت ها در ارائه محصولات و خدمات قابل قبول را می طلبد. با توجه به اینکه این کانال توزیع نسبتا جدید توانایی های بالقوه فراوانی دارد. بنابرایت اهمیت دارد که فروشگاههای اینترنتی شیوه بازاریابی صحیح اینترنتی را بشناسند و عوامل تاثیر گذار بر آن را درک کرده و تاثیری را که بازاریابی اینترنتی بر عملکرد این فروشگاه ها دارند را دریابند.

    1-4-   اهداف تحقیق

    هدف کلی: بررسی تأثیر استفاده از اینترنت در بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت ها.

     

    اهداف جزئی:

    بررسی رابطه بین اجزای بازاریابی اینترنتی یکپارچه و عملکرد تجارت الکترونیک.

    بررسی تاثیر  مدیریت دانش(KM ) بر بازاریابی اینترنتی.

    بررسی تأثیر مدیریت روابط با مشتری(CRM) بر بازاریابی اینترنتی.

    بررسی تأثیر مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بر بازاریابی اینترنتی.

    1-5-                       فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی1: زیر سیستم های مختلف یک سیستم اطلاعاتی تاثیر مثبتی بر بازاریابی اینترنتی دارد.

    فرضیه های فرعی:

    مدیریت دانش  بر بازاریابی اینترنتی تأثیر گذار است.

    مدیریت زنجیره ای تأمین بر بازاریابی اینترنتی تأثیر گذار است.

    مدیریت روابط با مشتری بر بازاریابی اینترنتی تأثیر گذار است.

    فرضیه اصلی2:بازاریابی اینترنتی منسجم تأثیر مثبتی بر عملکرد تجارت الکترونیک دارد.

    1-6-   روش اجرای تحقیق:

    روش تحقیق از نظر نوع تحقیق، توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل 124 شرکت می باشد که دارای نشان اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت،معدن و تجارت هستند  که تعداد 93 شرکت از روش نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس انتخاب گردید،ابزار سنجش و اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد بوده و جهت آزمون فرضیه ها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاریLISREL 8.53  استفاده شده است.

     

    1-7-    متغیرهای پژوهش و تعریف نظری و عملیاتی آنها

    در این تحقیق تجارت الکترونیک به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای مدیریت دانش(KM)و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)و مدیریت زنجیره تأمین(SCM) به عنوان متغیرهای مستقل و بازاریابی اینترنتی به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته شده اند.

    1-7-1-  تعریف عملیاتی متغیرها:

    عملیاتی کردن یا تعریف عملیاتی یک مفهوم بدین جهت است که آن مفهوم قابل اندازه گیری شود و این امر از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات رفتاری متعلق به آن مفهوم،طبقه بندی کردن آن ابعاد به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری ایجاد می شود(شجاعی،1386،ص8).منظور از بازاریابی اینترنتی در پژوهش حاضر میانگین کسب شده از سؤالات 1تا 9 است و تجارت الکترونیک میانگین  کسب شده از سؤالات 10 تا 20 است و منظور از مدیریت روابط با مشتری میانگین کسب شده از سؤالات 21 تا 26 است  و مدیریت زنجیره تأمین میانگین کسب شده از سؤالات 26 تا 31 و مدیریت دانش میانگین کسب شده از سؤالات 32 تا 36 است.

    ***نکته مهم قابل ذکر اینکه همه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته این تحقیق که ماهیتاً دارای مقیاس فاصله ای بودند در مقیاس ترتیبی با استفاده از طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفته است***

    1-7-2-  متغیر وابسته تحقیق:

    پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقه مند است.هدف وی توصیف یا پیش بینی تغییر پذیری متغیر وابسته است.متغیر وابسته،متغیر پاسخ،برونداد یا ملاک است و عبارتست از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است.متغیر وابسته مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن مشخص شود.متغیر وابسته این تحقیق تجارت الکترونیک است که به توضیح آن می پردازیم:

    کالاکوتا و ونیستون[1](1997)معتقدند که نمی توان یک تعریف واحدی از تجارت الکترونیک ارائه داد زیرا هرکدام با زدن لنزی به چشم خود تجارت الکترونیک را به تصویر کشیده اند(معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی،1384،ص5).

    تجارت الکترونیک یعنی خرید و فروش الکترونیکی بر روی اینترنت و کسب و کار الکترونیک به هر نوع مبادله الکترونیکی اطلاق می شود(بیدگلی،2002،ص5).

    تجارت الکترونیک یعنی انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی(صنایعی،1381،ص24).

    تجارت الکترونیک یعنی کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت(احمدی و یرجنیاری،1381).

    1-7-3-  متغیر های تعدیل گر:

    اینگونه متغیر به رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته تأثیر اقتضایی دارد،یعنی حضور این متغیر سوم رابطه ای را که اساساً بین متغیر مستقل و وابسته مورد نیاز است تحت تأثیر قرار می دهد(شجاعی،1386،ص18).در واقع متغیر تعدیل کننده متغیر کیفی و کمی است که جهت یا میزان رابطه میان متغیرهای وابسته و مستقل را تحت تأثیر قرار می دهد.متغیر تعدیل گر را می توان متغیر مستقل دوم نیز منظور داشت.

    متغیر تعدیل گر در این پژوهش بازاریابی اینترنتی است که استرس و رایموند(strauss and Raymond) بازاریابی الکترونیکی را معادل با بازاریابی سنتی می دانند که صرفا از فناوری اطلاعات در جهت دست یابی به اهداف خود استفاده میکند و باعث کارآیی بازاریابی میشود.در دیدگاه های دیگری بازاریابی الکترونیکی زمانی شکل میگیرد که زیر ساختهای فنی(پایگاه اطلاعاتی،ترمینال های مناسب،سرورها،نرم افزارها و...)فراهم گردد و ارتباط با مشتری با استفاده از این فن آوری ها برقرار شود.این ارتباط عمدتاً در قالب طراحی وب سایت مورد توجه قرار می گیرد.استن[2] اعتقاد دارد زمانی بازاریابی الکترونیکی شکل میگیرد که عوامل آمیخته ی  بازاریابی محدود می شود و معادل بازاریابی اینترنتی فرض می گردد.(ثریایی و همکاران،1384،ص8).

    1-7-4-  متغیر های مستقل:

    متغیر های مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد. یعنی وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد، متغیر وابسته وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد( حسن افرا، 1388، 7 ).

    متغیر های مستقل در این تحقیق عبارتند از:

    1.مدیریت روابط با مشتریان(crm)

    2.مدیریت زنجیره تامین(scm)

    3.مدیریت دانش(km)

     

    1.مدیریت روابط با مشتریان(CRM):

    CRM از سه بخش اصلی تشکیل شده است. مشتری، روابط و مدیریت. منظور از مشتری، مصرف کننده نهایی است که در روابط ارزش آفرین نقش حمایت کننده را دارا می باشد. منظور از روابط ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمندتر از طریق ارتباط یادگیرنده می باشد و مدیریت خلاقیت و هدایت یک فرایند کسب و کار مشتری مدار و قراردادن مشتری در مرکز فرآیندها و تجارت است.

    2.مدیریت زنجیره ای تأمین(SCM):

    پژوهشگران و نویسندگان مختلف، نگرش ها و تعاریف مختلفی از زنجیره تأمین ارائه نموده اند.برخی تأمین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده اند وچنین نگرشی تنها بر عملیات خرید در رده اول یک سازمان تمرکز دارد.گروه دیگر به زنجیره تأمین دید وسیع تری داده و آن را شامل سرچشمه های تأمین برای سازمان می دانند.بدین ترتیب زنجیره تأمین عبارت خواهد بود از تأمین کنندگان رده اول،دوم و سوم و غیره.چنین نگرشی صرفاً به تحلیل شبکه تأمین خواهد پرداخت.دیدگاه سوم نگرش زنجیره تأمین ارزش پورتر است که در آن زنجیره تأمین شامل فعالیت های مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی می باشد.گروهی نیز زنجیره تأمین را مجموعه ای از نگرش ها و تفکرات می دانند که وظیفه آن هم افزایی(سینرژی) در عملکرد نهایی شرکت است(رجب زاده و دیگران،1386،ص190). مدیریت زنجیره تأمین به هماهنگی مواد اولیه،تولیدات و گردش اطلاعات بین تأمین کنندگان،تولیدکنندگان،توزیع کنندگان،خرده فروشان و مشتریان مربوط می شود.مدیریت زنجیره تأمین اغلب به یکپارچگی ارتباطات میان و درون سازمانی و هماهنگی بین انواع مختلف ارتباطات در زنجیره نیاز دارد(min yu&et al,2009,p2).

    3.مدیریت دانش(KM):

    داده اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می دهد و عبارت است از ارقام،اعداد،نمودارها و نظایر اینها که به خودی خود تولید معنی نمی کند( (berney,1991,p100دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشکیل می دهد. این سطح،داده های کمی خلاصه شده را در بر می گیرد که گروه بندی،ذخیره،پایش و سازماندهی شده اند تا بتوانند معنی دار شوند.این داده ها هم دانش را نشان نمی دهند،آنها نشانگر آغاز مدیریت اطلاعات هستند.اطلاعاتی که مدیر می تواند به کار گیرد تا کاری بیش از پردازش مراوده فردی انجام دهد(رادینگ،1383،ص39) و در نهایت مدیریت دانش به فرآیند شناسایی، انتخاب، سازماندهی و تلخیص و دسته بندی اطلاعات ضروری برای کسب و کار اشاره دارد: به گونه ای که عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی شرکت را بهبود ببخشد( شفیع زاده، 1386 ، 38 ).

    1-8-  

    مدیریت دانش

    مدل مفهومی پژوهش

     

    عملکرد تجارت الکترونیک

    مدیریت روابط با  مشتری

    مدیریت زنجیره تامین

    بازاریابی اینترنتی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل ‏1‑1مدل مفهومی تحقیق

    در سمت چپ مدل اجزای زیر سیستم های ،سیستم های اطلاعاتی مهم( EIS ) که شامل مدیریت روابط با مشتری (CRM)، مدیریت دانش(KM)، مدیریت زنجیره تأمین(SCM) است، آورده شده که به عنوان متغییرهای مستقل شناخته شده است. در سمت راست مدل تجارت الکترونیک است که به عنوان متغییر وابسته و بازاریابی اینترنتی نیز به عنوان متغیر تعدیل گر شناخته می شود.

     

    1-9-     قلمرو تحقیق

    زمینه های سهمی که در پژوهش مورد بحث قرار می گیرد،روشن بودن دقیق محدوده تحقیق است.یک تحقیق عملی باید دارای حدود و شمول تا حد امکان مشخصی باشد،زیرا تعیین حدود منطقی و صحیح به دقت علمی و ارزش علمی پژوهش خواهد افزود.این محدوده مشخص می نماید که پژوهشگر از لحاظ موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق را به چه نحو انجام داده است و تا چه حد توانسته متغیرهای مربوطه را در کنترل داشته باشد.از طرف دیگر به لحاظ جلوگیری از اتلاف زمان ،نیروی انسانی و هزینه های مرتبط مشخص شدن حدود تحقیق ضروری به نظر می رسد.بنابر مطالب فوق الذکر قلمرو تحقیق حاضر را می توان از سه نظر مورد توجه قرار داد.

     

     

    قلمرو موضوعی:

    پژوهش حاضر در حوزه ی بازاریابی و محدود به بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر عملکرد تجارت الکترونیک است.

     

    قلمرو زمانی:

    با در نظر گرفتن مطالعات اولیه تحقیق، قلمرو زمانی از بهمن 92 الی مرداد 93 می باشد.

    قلمرو مکانی:

    جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان 124 فروشگاه اینترنتی است که دارای نشان اعتماد از وزارت صنعت،معدن و تجارت هستند.

    [1]-calacuta& winston

    [2] -sten

     

    Abstract

     

    Exploring the impact of internet marketing on firm’s online performance.

     

    The increasing development of information and communication technology has created deep and wide impacts on business processes, and internet, as the most effective E-Marketing platform with extensive coverage, has made it possible for the firms to reach for different markets.Unfortunately many Iranian’s firms do not have enough information and knowledge about how to use different E-Marketing methods and its impacts on their performance. This research is about the impact of internet marketing on firm’s online performance. It also studies the impact of information sub-systems (knowledge managment,supply chain managment ,Customer relationship managment) on internet marketing. Method of the research is based on descriptive research and is an applied study .The populations under question include 124 firms that have received electronic-trust-certificate from ministry of industry, mine and trade.93 of the firms were selected by available Non-probability sampling method. Measuring tool for this study is standard questionnaire and structural equation modeling test LISREL 8.53 is used to test the hypothesis. The results of the study indicate that Internet Marketing has a positive impact on E-commerce performance and case stidy sub-systems also have positive impacts on internet marketing.

          Key words:Internet marketing(IM),E-business(EB),knowledge management(KM),Supply chain management(SCM),Costumer relationship management(CRM)

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                    صفحه

                1-..... کلیات تحقیق.. 2

    1-1-.... مقدمه. 3

    1-2-.... بیان مسئله. 4

    1-3-.... اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7

    1-4-.... اهداف تحقیق.. 8

    1-5-.... فرضیه های تحقیق.. 8

    1-6-.... روش اجرای تحقیق: 8

    1-7-.... متغیرهای پژوهش و تعریف نظری و عملیاتی آنها 9

    1-7-1-.. تعریف عملیاتی متغیرها: 9

    1-7-2-.. متغیر وابسته تحقیق: 9

    1-7-3-.. متغیر های تعدیل گر: 10

    1-7-4-.. متغیر های مستقل: 10

    1.مدیریت روابط با مشتریان(CRM): 11

    1-8-.... مدل مفهومی پژوهش... 12

    1-9-.... قلمرو تحقیق.. 12

    2-..... مروری بر تحقیقات انجام شده 14

    2-1-.... مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) 15

    2-1-1-.. تاریخچه مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) 15

    2-1-2-.. ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری.. 15

    2-1-3-.. دلایل حرکت سازمان ها به سوی مدیریت ارتباط با مشتری.. 16

    2-1-4-.. تشریح ابعاد مختلف تعریفی و ویژگی های مدیریت ارتباط با مشتری.. 18

    2-1-5-.. مزایای مدیریت ارتباط با مشتری.. 19

    2-1-6-.. اهداف مدیریت ارتباط با مشتری.. 20

    2-1-7-.. چشم انداز مدیریت ارتباط با مشتری.. 21

    2-1-8-.. عناصر اصلی مدیریت ارتباط با مشتری.. 22

    2-1-9-.. مراحل اجرای مدیریت ارتباط با مشتری.. 23

    2-1-10- چالش های اجرایی مدیریت ارتباط با مشتری.. 25

    2-1-11- روندهای ارتباط با مشتریان. 26

    2-1-12- بازاریابی مبتنی بر مدیریت ارتباطی با مشتری.. 28

    2-1-13- انواع فن آوری مدیریت ارتباط با مشتری.. 31

    2-1-14- خدمات مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی.. 35

    2-1-15- مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی.. 37

    2-1-16- مدیریت ارتباط با  با مشتری تعاملی.. 38

    2-2-.... مدیریت دانش... 39

    2-2-1-.. داده:.............. 39

    2-2-2-.. اطلاعات:.. 39

    2-2-3-.. دانش:........... 39

    2-2-4-.. عوامل مؤثر در توفیق دانش... 40

    2-2-5-.. هویت،دانش،اعتماد و روابط اجتماعی.. 41

    2-2-6-.. تقسیم بندی دانش سازمان. 41

    2-2-7-.. اندازه گیری دارایی دانش... 42

    2-2-8-.. دانش و مدیریت استراتژیک... 43

    2-2-9-.. پیشینه مدیریت دانش... 44

    2-2-10- سیر تکاملی مدیریت دانش... 44

    2-2-11- تعاریف مدیریت دانش... 45

    2-2-12- اهمیت و ضروریت مدیریت دانش... 46

    2-2-13- اهمیت سازمان بر مبنای دانش... 46

    2-2-14مزیت های مدیریت دانش... 48

    2-2-15- نقش فن آوری اطلاعات در مدیریت دانش... 49

    2-2-16- روش های اجرای مدیریت دانش در سازمانها 49

    2-2-17- برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش... 50

    2-2-18- روش های مدیریت دانش... 51

    2-2-19- عوامل کلیدی توفیق مدیریت دانش در سازمان های مختلف... 52

    2-3-.... بخش سوم:زنجیره تأمین.. 53

    2-3-1-.. زنجیره تأمین: 53

    2-3-2-.. درک زنجیره تأمین.. 55

    2-3-3-.. ساختار زنجیره تأمین.. 56

    2-3-4-.. مدیریت زنجیره تأمین.. 57

    2-3-5-.. اهمیت مدیریت زنجیره تأمین.. 58

    2-3-6-.. روند شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین.. 60

    2-3-7-.. اصول نظام مدیریت زنجیره تأمین.. 61

    2-3-8-.. مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین.. 62

    2-3-9-.. وظایف لجستیک و زنجیره تأمین.. 67

    2-3-10- ضرورت اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین.. 68

    2-3-11- نگرش در اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین.. 68

    2-3-12- چرخه مدیریت عملکرد زنجیره تأمین.. 72

    2-4-.... بخش چهارم: بازاریابی اینترنتی.. 74

    2-4-1-.. تعریف بازاریابی اینترنتی.. 74

    2-4-2-.. اصول بازاریابی الکترونیکی.. 75

    2-4-3-.. بازاریابی اینترنتی،اهمیت و مزایای آن: 77

    2-4-4-.. تکنیک ها و روش های بازاریابی اینترنتی(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی ،1385،ص45): 79

    2-5-.... بخش پنجم: تجارت الکترونیک... 82

    2-5-1-.. تشریح مفهوم تجارت الکترونیک: 83

    2-5-2-.. انقلاب و اقتصاد دیجیتالی.. 85

    2-5-3-.. استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی.. 86

    2-5-4-.. تجارت الکترونیک به عنوان یک بازار. 89

    2-5-5-.. اشکال مختلف تجارت الکترونیکی.. 89

    2-5-6-.. چارچوب،طبقه بندی و محتوی تجارت الکترونیکی.. 91

    2-5-7-.. چهارچوب تجارت الکترونیکی.. 92

    2-5-8-.. انواع تجارت الکترونیکی.. 94

    2-5-9-.. اجزای تشکیل دهنده فضای بازار داد و ستد الکترونیکی.. 97

    2-5-10- مدل های کسب و کار تجارت الکترونیکی.. 99

    2-5-11- کاربردهای تجارت الکترونیک... 103

    2-5-12- راهبرد تجارت الکترونیکی.. 104

    2-5-13- زیر ساخت ها و ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد و توسعه تجارت الکترونیکی.. 104

    2-5-14- مزایای اقتصادی تجارت الکترونیکی.. 105

    2-5-15- عوامل موفقیت زا در بازار الکترونیکی.. 108

    3-..... روش تحقیق.. 113

    3-1-.... مقدمه. 114

    3-2-.... فرآیند اجرای تحقیق.. 114

    3-3-.... روش اجرای تحقیق.. 114

    3-4-.... جامعه آماری.. 115

    3-5-.... روش نمونه گیری و بر آورد حجم نمونه. 116

    3-6-.... روش گرد آوری داده ها و اطلاعات... 117

    3-7-.... ابزارهای گردآوری اطلاعات... 117

    3-8-.... روایی.. 118

    3-9-.... پایایی.. 119

    3-10-.. روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 120

    3-10-1- بخش توصیفی داده ها 120

    3-10-2- بخش تحلیلی داده ها 120

    4-..... نتایج........................................................................................................................................................................121

    4-1-.... مقدمه: 122

    4-2-.... توصیف متغیر های تحقیق: 122

    4-2-1-.. توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 122

    4-2-2-.. توصیف متغیر تجارت الکترونیک... 123

    4-2-3-.. توصیف متغیر مدیریت ارتباط با مشتری.. 124

    4-2-4-.. توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 125

    4-2-5-.. توصیف متغیر مدیریت دانش... 126

    4-3-.... بررسی نرمال بودن متغیر های اصلی تحقیق.. 127

    4-4-.... بررسی مدل تحقیق.. 129

    4-4-1-.. بررسی مدل تحقیق در حالت مفهومی.. 129

    4-4-2-.. بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد استاندارد 130

    4-4-3-.. بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق.. 131

    4-5-.... تحلیل مسیر های غیر مستقیم حاصل از مدل ساختاری تحقیق.. 132

    4-6-.... آزمون فرضیه ها 133

    5-..... بحث و نتیجه گیری.. 135

    5-1-.... مقدمه. 136

    5-2-.... نتایج آمار توصیفی.. 136

    5-2-1-.. بازاریابی اینترنتی: 136

    5-2-2-.. متغیر تجارت الکترونیک: 137

    5-2-3-.. متغیر مدیریت روابط با مشتری: 137

    5-2-4-.. توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 137

    5-2-5-.. متغیر مدیریت دانش: 138

    5-3-.... نتایج آمار استنباطی.. 138

    5-4-.... پیشنهادات تحقیق.. 139

    5-5-.... محدودیت های تحقیق.. 141

    5-6-.... پیشنهادان آتی.. 142

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                    صفحه

    جدول ‏1‑1مراحل تکوین بازاریابی جدید. 4

    جدول ‏2‑1تکنولوژی های CRM عملیاتی.. 32

    جدول ‏2‑2 مزایای مدیریت دانش.... 48

    جدول ‏2‑3 مراحل یکپارچگی زنجیره تامین.. 60

    جدول‏2‑4تحولات بازاریابی در ابعاد مختلف... 79

    جدول‏2‑5)مقایسه بین شرکت های سنتی و شرکت های دیجیتال. 87

    جدول ‏3‑1 صفات کمی و ارزش های عددی گزین های پرسشنامه. 117

    جدول ‏3‑2)سهم متغیرها در پرسشنامه. 118

    جدول ‏3‑3)ضریب آلفای کرونباخ.. 119

    جدول ‏4‑1)توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 122

    جدول ‏4‑2)توصیف متغیر تجارت الکترونیک... 123

    جدول ‏4‑3)توصیف متغیر ارتباط با مشتری.. 124

    جدول ‏4‑4)توصیف متغیر زنجیره تامین.. 125

    جدول ‏4‑5)توصیف متغیر مدیریت دانش.... 126

    جدول ‏4‑6آزمون کولموگرف-اسمیرنف برای متغیرهای تحقیق.. 128

    جدول ‏4‑7 شاخص معنی داری و پردازش مدل. 132

    جدول ‏4‑8 نتایج تحلیل مسیر در دل ساختاری.. 133

    جدول ‏5‑1)توصیف متغیر بازاریابی اینترنتی.. 136

    جدول ‏5‑2متغیر تجارت الکترونیک... 137

    جدول ‏5‑3)جدول20توصیف متغیر مدیریت روابط با مشتری.. 137

    جدول ‏5‑4)توصیف متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 138

    جدول ‏5‑5 توصیف متغیر مدیریت دانش.... 138

                                             

     

     

    فهرست شکل ها

             عنوان                                                                                                  صفحه

    شکل ‏1‑1مدل مفهومی تحقیق.. 12

    شکل ‏2‑1روند کسب و کار در 150سال گذشته. 29

    شکل ‏2‑2فرایند مراسم فروش... 34

    شکل ‏2‑3ارتباط بین اطلاعات،عوامل موثر و دانش.... 42

    شکل ‏2‑4اجزای مدیریت دانش(منبع 1995، 47

    شکل ‏2‑5 زنجیره تامین شامل سه حوزه تدارک، تولید و توزیع. 54

    شکل‏2‑6ماهیت یک زنجیره تامین.. 63

    شکل‏2‑7فرآیند زنجیره تأمین.. 70

    شکل ‏2‑8 اصول و قواعد نظام اندازه گیریزنجیره تامین.. 71

    شکل ‏2‑9 سطوح اندازه گیری زنجیره تامین.. 72

    شکل‏2‑10چرخه مدیریت عملکرد زنجیره تامین.. 73

    شکل‏2‑11فشارهای کسب و کار و نقش تجارت الکترونیک... 88

    شکل ‏2‑12تجارت سنتی الکترونیک جزئی و کامل.. 90

    شکل ‏2‑13چارچوب تجارت الکترونیک... 93

    شکل ‏2‑14میزان اقتصادی تجارت الکترونیک... 106

    شکل ‏4‑1متغیر بازاریابی اینترنتی.. 123

    شکل ‏4‑2 متغیر تجارت الکترونیک... 124

    شکل ‏4‑3متغیر مدیریت ارتباط با مشتری.. 125

    شکل ‏4‑4متغیر مدیریت زنجیره تامین.. 126

    شکل ‏4‑5متغیرمدیریت دانش.... 127

    شکل ‏4‑6آزمون مدل تحقیق(حالت مفهومی) 129

    شکل ‏4‑7آزمون مدل تحقیق(حالت استاندارد. 130

    شکل‏4‑8 آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری) 131

    منبع:

    منبع:

    1.احمدی حسین.1384.مدیریت زنجیره تأمین.انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.چاپ اول شماره111.

    2.احمدی حسین،ویرجینیاریم.1381.تجارت الکترونیک. تهران.انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران،چاپ اول.

    3.آذرعادل،‌باقری ‌کنی مصباح‌الهدی.1384.رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی.انتشارات جهاد دانشگاهی ; 9(2پیاپی-39) ویژه نامه مدیریت):1-28.

    4.آذرعادل،مؤمنی منصور.1384.آمار و کاربرد آن در مدیریت.تهران.انتشارات سمت. چاپ هشتم.جلد دوم.

    5.اسفیدانی محمد رحیم، اسفیدانی حمید، سیدجوادین سید رضا.1390. طراحی شبکه عصبی جهت انتخاب راهبردهای بازاریابی اینترنتی، . 10(5 (پیاپی 38)):111-125.

    6.اسفیدانی محمد رحیم،دقیقی اصلی علیرضا،آهنگرکلایی اسماعیل،اثر اینترنت بر بازاریابی بیمه عمر.1389.نشر جهاد دانشگاهی.شماره 2،صص 83-113.

    7.استدلر هارتموت،کلیگر کریستوف.1385.مدیریت زنجیره تأمین.ترجمه عسگری ،زنجیرانی .چاپ اول،تهران.انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

    8.اعرابی محمد.1383.موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ایران.ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره 2.

    9.افرا حسن.1388.تأثیر کاربرد اصول مدیریت ارتباط با مشتری(crm)بر رضایت مشتریان شعب بانک ملت استان گیلان،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    10.افرازه عباس .1384.مدیریت دانش ،مفاهیم ،الگوها،اندازه گیری و پیاده سازی.انتشارات مؤلف.

    11.بلیغی محسن،1388،مدیریت دانش در هزاره سوم.ضریح آفتاب.چاپ اول.

    12.بیات علی.1387.ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد FMADM (مورد کاوی:شرکت های عمل آوری آبزیان دریایی در استان بوشهر.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.

    13.تقی زاده قمی مصطفی.1389.بررسی عوامل مؤثر بر خریدهای اینترنتی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکده علامه طباطبایی.

    14.تیماسی سید مهدی.1390.ارتباط ریسک ادراک شده و اعتماد  با تمایل به خرید مصرف کننده از فروشگاههای اینترنتی،دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    15.ثریایی علی،یونس نیا میثم،مهدی پور مجید.1384.تأثیر بکارگیری بازاریابی اینترنتی در بهبود وضعیت شرکت ها در ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد بابل.

    16.جعفرنژاد احمد.1385.مدیریت تولید و عملیات نوین.چاپ اول.تهران :انتشارات دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.

    17.جعفرنژاد احمد،شاه حسینی محمدعلی.1385.بهبود زنجیره تأمین شرکت ایساکو با استفاده از مدل موجودی و توزیع غیر متمرکز.فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی، 38: 59-85..

    18.حقیقی محمد.1389.ارتباط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در شرکت های آب و فاضلاب استان اردبیل .پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    19.حمیدی زاده محمدرضا,مجرد فایق.1388. ارزیابی تطبیقی وبنگاه هتلهای لوکس براساس مدلc  7دربازاریابی اینترنتی. اقتصاد و تجارت نوین،4: 212-237.

    20.حافظ نیا محمدرضا.1383.مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.چاپ دهم.تهران:انتشارات سمت.

    21.خاکی غلامرضا.1387.روش تحقیق در مدیریت.تهران:انتشارات بازتاب.

    22.دانپورت توماس،پروساک وارنس.1379.مدیریت دانش،ترجمه ح رحمان سرشت، چاپ اول ،تهران:نشر ساپکو.

    23.دانشجو پریسا.1385.ارزیابی وب سایت های الکترونیکی در ایران.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس.

    24.دلاور علی.1387.مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی.چاپ سوم.تهران:انتشارات رشد.

    25.دهقانی زاده محمد،حاجی علی اکبری رضا.1384.مدیریت ارتباط با مشتری.ماهنامه مهارت.شماره 47.ص28-31

    26.رادینگ الن.1383.مدیریت دانش،ترجمه م لطیفی، چاپ اول ،تهران:انتشارات سمت.

    27.رجب زاده علی،خدیور آمنه،کاظمی عبدالعظیم.1386.بررسی تأثیر الگوی زنجیره تأمین بر بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و تدوین و مؤلفه های اصلی.فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی، 43 : 185-223.

    28.رحیمی صفت محمدرضا.1383.امید به الکترونیکی شدن امید به آینده،ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات،10.

    29.رنجبر مختار،احمدی نژاد آرمان.1384.جایگاه سنجش مدیریت ارتباط با مشتری در بازاریابی رابطه مند.دانش تبلیغات:  24 :31-36.

    30.ساولی آزاده.1383.بررسی نقش بازارهای الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    31.سلیمی چنگاکایی اسماء.1389.بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد زنجیره تأمین در صنایع پتروشیمی، دانشگاه آزاد  واحد رشت.

    32سیف الهی ناصر،داوری مجیدرضا.1388.مدیریت دانش در سازمان ها.چاپ اول.تهران:انتشارات مؤسسه انتشاراتی آراد.

    33.شاکریان حامد.1391.ارائه چهارچوبی برای اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین،پایان نامه کارشناسی ارشد،موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد.

    34.سعیدی نیما،نوروزنژاددرزی نقیبی امیر,زنده باد سعیده.1390.نقش بازاریابی اینترنتی درافزایش توان رقابتی صنعت فرش، اقتصادوتجارت نوین،7:169-185.

    35.سکاران اوما.1384.روش تحقیق در مدیریت.ترجمه م صائبی ، م شیرازی ،انتشارات مؤسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.

    36.سهلانی حامد.1388.نقش تجارت الکترونیک در ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های تولید کننده محصولات مصرفی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.

    37.سیدجوادین سیدرضا،سقطچی مریم.1385. بانکداری الکترونیک وسیر تحول آن در ایران، انتشارات تدبیر،شماره 170:30-36.

    38.شجاعی سعید.1387.تأثیر ابعاد بازاریابی رابطه مند در رضایت مشتریان بانک های دولتی و خصوصی شهرستان اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.

    39.شفیع زاده حمید.1386.مدیریت دانش،نظریه ها،فناوری ها، رویکردها.فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد،شماره 13.

    40.صادقی مهدی،نوری زهرا .1380.تجارت جهانی الکترونیک و فن آوری اطلاعات،  انتشارات سخن گستر.

    41.صالحی صدقیانی جمشید،اخوان مریم.1383.مدیریت ارتباط با مشتری،نشریه توسعه و مدیریت ، 176 :24-36.

    42.صنایعی علی.1381.تجارت الکترونیک در هزاره سوم. چاپ اول.اصفهان،انتشارات جهاد دانشگاهی.

    43.عباسی اسفنجانی حسین،قاضی زاده مصطفی.1385.بررسی تاثیر به کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سال های 84-1379 ،33 :125-141.

    44عدلی فریبا.1384.مدیریت دانش،حرکت به فراسوی دانش.چاپ اول،تهران:انتشارات فراشناختی اندیشه.

    45.غضنفری مهدی،ریاضی افشین،کاظمی مسعود.1380.مدیریت زنجیره تأمین،ماهنامه تدبیر،شماره111.

    46.غلامیان محمدرضا،خواجه افضلی مریم،ابراهیمی بابک.1385.مدیریت دانش در ارتباط با مشتری. ماهنامه تدبیر، 176 :22-29.

    47.فراپائولو کارل.1388.مدیریت دانش در سازمان ها،ترجمه ص احمدی فصیح.چاپ اول.تهران:انتشارات نشر چاپار.

    48.فرضی حسین.1385.مدیریت ارتباط با مشتری.ماهنامه مهارت،56:26-29.

    49.فنایی محمد.1383.موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ایران.ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات،شماره 2.

    50.قاضی زاده مصطفی،عباسی اسفنجانی حسین،بررسی تأثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سال های 84-89،نشر جهاد دانشگاهی، 33 :125-141.

    51.قره بیگلو حسین,شادی دیزجی بهنام.1390. تاثیربازاریابی اینترنتی برمیزان عملکردتوریسم درآژانسهای مسافرتی وجهانگردی استان آذربایجان. فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری ، 1:145-161.

    52.قربانی علیرضا.1388. مقایسه انواع فناوری های مدیریت ارتباط با مشتری crm در راستای ایجاد ارزش برای مشتریان بانک های استان گیلان.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.

    53.کاتلر فلیپ،گری ارمسترانگ.1385.اصول بازاریابی،ترجمه ع پارسائیان.جلد دوم.تهران،جهان نو.

    54.کوزا تیمو.1387.مدل فرآیندی مدیریت دانش،ترجمه ض افراز کنجین و همکاران،گروه ترجمه دفتر تحقیقات کاربردی نیروی انسانی ناجا،چاپ اول،تهران:انتشارات پردیس دانش.

    55.محمدی فاتح اصغر،سبحانی محمد صادق،محمدی داریوش.1387.مدیریت دانش رویکرد جامع. چاپ اول.انتشارات پیام نور پویا.

    56.محمدی سیدجواد.1388.مدیریت عملکرد زنجیره تأمین.ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته. 5: 72-73.

    57.مدیران میثاق،1386،درک اصول کلیدی بازاریابی اینترنتی،نشریه مدیریت،28:41-38 .

    58.معمارنژاد،1387،کاربرد تجارت الکترونیک در صنایع امروز ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    59.معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی.1384.انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی،وزارت بازرگانی.انتشارات یزدان.

    60.مقیمی سید محمد.1386.سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی.چاپ هشتم.تهران:انتشارات دانشگاه تهران.

    61.مهدوی نیا محمد،قدرت پور بهروز.1384.بکارگیری ارتباط با مشتری(crm) در افزایش فروش و حفظ مشتریان شرکتهای بیمه.فصلنامه آسیا.ص21-26.

    62.نیک نیا بابک.1386. مدیریت ارتباط با مشتری(crm) درصنعت کفش. 118 :52-53.

    63.همتی محسن.1392.بررسی تأثیر بازاریابی اینترنتی بر توسعه مزیت رقابتی در فروشگاههای زنجیره ای رفاه استان البرز.دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    64.هوگس میشائل.1387.اصول و مبانی مدیریت زنجیره تأمین، ترجمه شیخ سجادیه محسن،اکبری جوکار محمدرضا،چاپ اول،تهران:انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

     

    1.Alavi.M, LeidnerDE.2002.Review knowledge management and knowledge management system:conceptual foundations and research issues.organization studies.Vol 14,No 4.PP 335-345.

    2.BrownJDP.2000. The social life of information,Harvard Business school press.

    3.BlacklerF.1995.The knowledge management spectrum,underestanding the km landscape,Journal knowledge management,Vol 5,No 1.PP 33-42.

    4.Berney J B.1991.Firm Resources and sustained competitive advantage.Journal of management,vol1,pp99-120.

    5.Bhalt GD.2001.Knowledge management in organization: examining the interaction between technologies and people,Journal of knowledge management,vol5,No1,pp 68-75.

    6.Bose R.2002. Customer relationship management;key components for success’’.Industrial management &data systems,vol 102.No2.pp 89-97.

    7.Baltzan p,Philips A.2008.Business driven information system’’Mc Graw-Hill/Irwin,A business unit of Mc Graw-Hill companies.

    8.Civi E.2000.Knowledge management as a competitive asset;A review marketing Inteligence &planning.vol 18.No 4.PP 166-174.

    9.Choie B,Lee H.2008.An empirical investigation of km,Vol 40,No 5,PP 403-417.

    10.Druker P.1993. post-capitalist society,Butterworth-Heine management.

    11.Davenport T H, Prusak L.1997.Working knowledge;How organization manage what they know.

    12.Delong D,Fahey L.2002.Diagnosing cultural bariiers to knowledge management.The academy of management executive,Vol 14,No 4,PP 113-127.

     

    13.Groff  Todd R.2003.Introduction to knowledge management,Km in Business,Amesterdam;Butterworth-Heineman

    14.Haines T.2001.The problem of knowledge management,Availabale at;www.information.ir.

    15.Hales S.2001.Dimention knowledge and it’s management,Available at:www.insighting.co.uk.

    16.Huber H.1991.organizetional learning:the contributing process and the literature in organizational science,No 2,pp 88-115

    17.Huff S,Wade M.2002.Critical success factors for electronic commerce,In Huff.et al.ed ,case in electronic commerce new york.

    18.Hung Y C,Huang S M,Lin Q ,Tsai M L.2005. Critical factors in adopting a knowledge management system for pharmaceutical industry.Industrial management data system.vol 105.no2,pp164-168.

    19.Jianxun L,zhang s, Hu J.2005. A case study of inter-enterprise work flow-supported supply chain management system,Journal of information &management,Vol 42,PP 441-454.

    20.Kelly c.2004.Knowledge management just doing it,Managing information.Vol 11,No 6,PP 43-47.

    21.KiangM Y, ChiR T.2003.A frame work for analyze the potential benefits internet marketing.PP 157-163.

    22.Lihua Z, Xiaoxiao F, A network based intelligent training system of Internet marketing for SMEs, IERI Procedia, Volume 2, 2012, Pages 209-214

    23.Melody Y,Kiang T S,Raghu K, Marketing on the Internet — who can benefit from an online marketing approach?Decision Support Systems, Volume 27, Issue 4, January 2000, Pages 383-393.

    24.Mathi k.2004.Key success factors for knowledge management master thesis,Industrial Business management &consulting,Hochschol institute landau,university of applied science.PP14-15.

     

    25.Molhotra y.2000.from information management to knowledge manamgement.availabale at www.brint.com/papers/kmebiz.

    26.Min Yu.Miny& Chanting,Shih & Chen chen,Mu,2009,Evaluating the cross_efficiency of information,sharing in supply chains’’,Journal of Expert system with applications.PP1-7.

    27.Miller Alex R.1998. strategic management.3 rded,tennes see,U.S.A.

    28.Nonaka I,Takeuchi H.1995.The knowledge creating company:How Japanese Companies create the dynamics of innovation,New York,Oxford University Press.

    29.Osarenkoe A,Bennani A.2007.An exploratory study of implantation of costumer,Business Process Management Journal.vol 13,No 1,pp139-164.

    30.Papageorgion Lazaros G.2009.Supply chain optimization for the process industries:advances and opportunities,Computers and Chemical Engineering,PP 31-38.

    31.Prasade V,Kanti Ramamurthy K and Naidu M.2003.The influence of internet marketing integeration on marketing competence and performance.

    32.Smith PR and Chafy D.2001.E-marketing excellent;at the heart of Ebusiness,butter worth.

    33.Strauss J and Frust .Raymond.2001.E-marketing 2edition,prentice Hall,P22.

    34.Stan E.2003.ElectronicMarketing AED Economics-osu-Accessed at :www.Ageeou.ag.ohiostate.edu.program

    35.Skerme D, Amidon D.1997.The knowledge agenda,journal of knowledge management’’.vol 1.No 1.pp 27-37.

    36.Teo D,paul P.2006.Towards a holistic prespective of customer relationship management(crm)impelementation,A case study of the housing and development board.singapore decision support system.Vol 42.PP 1213-1229.

    37.Tiago M T,Tiago F.2012. Reviditing the Impact of Integrated Internet Marketing on Firms’Online Performance: European Evidences,Procedia Technology,vol 5,pp 418-428.

    38.Yong E T.2006.Mobail supply chain management:challenges for implementation,Journal of Technovation,Journal of Technovation,Vol 26,PP682_686.

    39.Zinel D.2005.Quality and customer relationship management(crm) as competitive strategy in the Swedish banking industry,The TQM magazine.Vol 17.No 4.PP329-344.


موضوع پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, نمونه پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, جستجوی پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, فایل Word پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, دانلود پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, فایل PDF پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, تحقیق در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, مقاله در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, پروژه در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, پروپوزال در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, تز دکترا در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, پروژه درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی, رساله دکترا در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه: در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانش‌مدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها می‌باشد. در این راستا شرکت‌ها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437). ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده 1 فصل اول: کلیات تحقیق مقدمه 3 بیان مسأله 5 5 ضرورت واهمیت تحقیق 6 اهداف تحقیق 7 سوالات تحقیق 7 فرضیه های تحقیق 9 روش تحقیق 9 جامعه آماری 10 روش جمع آوری اطلاعات 10 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 10 قلمرو تحقیق 10 چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق 11 تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها 14 فصل دوم: ادبیات تحقیق مقدمه 20 فناوری اطلاعات ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازرگاني بين الملل زمستان 90 چکيده رشد سريع زير ساختارهاي اينترنت فرصت­ها و روش­هايي جديد براي انجام کسب وکار به تمامي جهانيان معر

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع تير ماه  1394 چکيده بازار رقابت شديد بانک­ها و تاسيس موسسات مالي و بانک­هاي خصوصي جديد در ايران، بانک­ها را ملزم مي­کند هر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته چکیده حمل و نقل هوایی، یکی از مهم­ترین انواع حمل و نقل در زندگی امروز است. با توجه به اهمیت قابل توجه مشتری به عنوان منبع درآمد فرودگاه‏ها و در نتیجه اهمیت روز افزون مدیریت مؤثر ارتباط با مشتری، شناسایی و اولویت­بندی عوامل کلیدی در اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی چکیده پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز مدیریت ارتباط با مشتری مستلزم طراحی و تدوین صحیح اهداف و استراتژی ها با ساختار، فرهنگ (یا نیروی انسانی) و تکنولوژی سازمانی می باشد. با اینکه تحقیقات زیادی در خصوص دلایل عدم موفقیت سازمان ها در اجرای برنامه ها و استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری صورت گرفته است اما تحقیقات ...

ثبت سفارش