پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)

word 2 MB 31104 192
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۹,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    (M.A)

    مدیریت دولتی گرایش سیستم های اطلاعاتی

    چکیده

    براثرتغییر و تحول در حوزه IT و رشد سریع تکنولوژی برتر ازدهه 1990 الگوی رشد اقتصادی جهانی تغییر اساسی نموده است که در نتیجه آن، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است .مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی ( مثل پول ، زمین، ماشین آلات و غیره )دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است . در سازمان های دارای ساختار ماتریسی بدلیل تغییرات وجابه جایی نیروی انسانی متخصص، پیچیدگی فرآیندها و ارتباطات، اهمیت نقش مستند سازی اطلاعات و مدیریت دانش دو چندان گردیده است . تبدیل سرمایه های انسانی به سرمایه های ساختاری و ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار در سازمان می‌تواند یکی از دغدغه های اصلی مدیران این نوع سازمانها باشد. شرکت مهندسی و توسعه نفت بعنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت نظارت بر اجرای کلیه طرحهای مهندسی و توسعه در قالب  فعالیت های طراحی، مهندسی، ساخت و اجرا در بخش نفت و گاز خشکی و دریا، یکی از سازمان های دارای ساختار ماتریسی متکی بر دانش فنی – تخصصی می‌باشد که بنظر می رسد روندهای اخیر در حوزه منابع انسانی آن از جمله تمایل به کاریابی، جابجایی ونقل و انتقال و خروج نیروهای متخصص از شرکت، در شرف بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروهای باتجربه، موضوع تحریم ها دربحث روابط مشتری، تامین کنندگان و ... باعث اهمیت مدیریت سرمایه های فکری (مشتمل بر سرمایه انسانی، ساختاری و ارتباطی) جهت برون رفت از چالش های پیشرو گردیده است .

        سوال اصلی مطرح شده در این تحقیق عبارت است از "وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی و توسعه نفت(متن) "چگونه است؟"       

    در این تحقیق برای بررسی وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی وتوسعه نفت(متن) سه بعد سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی، ارتباطی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.

        روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، تحقیق کاربردی بوده و از نظر نحوه جمع آوری داده ها تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) می­باشد.

        به منظور جمع آوری اطلاعات و داده ها و پاسخگویی به سوالات و فرضیات تحقیق، علاوه بر استفاده از روشهای کتابخانه­ای از روش میدانی که مهم­ترین ابزار مورد استفاده آن پرسشنامه می باشد و از پرکاربردترین ابزارها در تحقیقات علوم رفتاری و تحقیق حاضر می­باشد، استفاده شده است.

    پرسشنامه‌ای برای سرمایه فکری و سه نوع سرمایه دیگر  طراحی شد که که شامل دو بخش مشخصات عمومی پاسخ دهندگان(جمعیت شناختی)،و سوالات اصلی تحقیق می­باشد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، در نهایت تعداد 184 پرسشنامه بین کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) توزیع گردید تا تعداد 161 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بدست آمد.

       پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه­های جمع آوری شده و انجام آزمون­های آماری متفاوت نتایج نشان داد که وضعیت سرمایه فکری، انسانی و سازمانی پایینتر از حد میانگین و وضعیت سرمایه ارتباطی بالاتر از حد میانگین است.

    فصل اول

    طرح تحقیق یا کلیات پژوهش

     

    1-1- بیان مسئله

    براثرتغییر و تحول در حوزه IT و رشد سریع تکنولوژی برتر ازدهه 1990 الگوی رشد اقتصادی جهانی تغییر اساسی نموده است که در نتیجه آن، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است .مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی ( مثل پول ، زمین، ماشین آلات و غیره )دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب وکار است . در سازمان های دارای ساختار ماتریسی بدلیل تغییرات وجابه جایی نیروی انسانی متخصص، پیچیدگی فرآیندها و ارتباطات، اهمیت نقش مستند سازی اطلاعات و مدیریت دانش دو چندان گردیده است . تبدیل سرمایه های انسانی به سرمایه های ساختاری و ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار در سازمان می‌تواند یکی از دغدغه های اصلی مدیران این نوع سازمانها باشد. شرکت مهندسی و توسعه نفت بعنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت نظارت بر اجرای کلیه طرحهای مهندسی و توسعه در قالب  فعالیت های طراحی، مهندسی، ساخت و اجرا در بخش نفت و گاز خشکی و دریا، یکی از سازمان های دارای ساختار ماتریسی متکی بر دانش فنی – تخصصی می‌باشد که بنظر می رسد روندهای اخیر در حوزه منابع انسانی آن از جمله تمایل به کاریابی، جابجایی ونقل و انتقال و خروج نیروهای متخصص از شرکت، در شرف بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروهای باتجربه، موضوع تحریم‌ها دربحث روابط مشتری، تامین کنندگان و ... باعث اهمیت مدیریت سرمایه های فکری (مشتمل بر سرمایه انسانی، ساختاری و ارتباطی) جهت برون رفت از چالش های پیشرو گردیده است .

    برخی از تلاش های اخیر در راستای ایجاد واحدهای مدیریت دانش ، اصلاحات در نمودار سازمانی ، مدیریت شایستگی ها ، تأکید بر بومی سازی تکنولوژی و فرآیندها و ... می تواند گواه بر درک اهمیت موضوع مدیریت سرمایه فکری از سوی مقامات ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت باشد. در این پایان نامه تلاش میگردد با بررسی وضعیت مدیریت سرمایه های فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت، ضمن مشخص نمودن وضعیت موجود، مؤلفه‌های مدیریت سرمایه فکری از نگاه متخصصان، مدیران و سرپرستان شرکت و همچنین مقایسه جایگاه هریک از این مؤلفه ها نسبت به یکدیگر ، پیشنهاداتی را برای بهبود، پیشرفت و بالابردن سطح سرمایه های فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، ارائه نمود.

    1-2- اهداف تحقیق

    1- بررسی عوامل سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)

    2- ارزیابی وضعیت موجود سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)

    3- بررسی اولویت عوامل تشکیل دهنده سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)

    4- ارائه پیشنهادات در جهت بهبود وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)

    1-3- مدل مفهومی تحقیق

    در  شکل زیر مدل مفهومی تحقیق آمده است. همانطور که مشاهده می شود سرمایه فکری دارای سه بعد سرمایه های انسانی، ساختاری(سازمانی) و ارتباطی است که منطبق با مدل بونتیس می باشد. البته لازم بذکر است که در این پژوهش مدل مفهومی بر اساس مقاله مون و کیم[1]  انتخاب گردید که در برگیرنده همان سه بعد ذکر شده و 9 مؤلفه است.

    1-4-فرضیه­های اصلی تحقیق

    1. عوامل تشکیل دهنده سرمایه فکری  در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن) بالاترازحد میانگین است.

    2.عوامل تشکیل دهنده سرمایه انسانی در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن) بالاترازحد میانگین است.

    3.عوامل تشکیل دهنده سرمایه سازمانی در شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) بالاترازحد میانگین است.

    4.عوامل تشکیل دهنده سرمایه ارتباطی در شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن) بالاترازحد میانگین است.

    5. میانگین پیشرفت عوامل سرمایه فکری ازنظرمدیران/ارزیابی کنندگان درشرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن) یکسان است.

     

    1-5- نوع روش تحقیق

    با توجه به اینکه هدف این پژوهش شناسایی عوامل  و ارزیابی وضعیت موجود سرمایه فکری است از روش توصیفی –پیمایشی استفاده می شود.

     

    1-6- روش گردآوری اطلاعات و داده­ ها

    منابع کتابخانه ای : در مرحله تدوین مبانی نظری

    منابع میدانی: مصاحبه و پرسشنامه و اسناد و مدارک موجود با هدف ارزیابی وضعیت موجود

    مصاحبه با خبرگان: بمنظور شناسایی عوامل سرمایه فکری

    پرسشنامه:در این تحقیق اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه ها از طریق پرسشنامه  استفاده  خواهد آمد که از طریق سئوالاتی که در پرسشنامه مطرح  می گردند سعی می شود تا دانش، نگرش و عقاید افراد مورد ارزیابی قرار گیرد.

    بررسی اسناد و مدارک شرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)

    1-7- پیشینه تحقیق

    اغلب اصطلاح سرمایه فکری مترادف ، با دارائی های ناملموس در نظر گرفته می‌شود .در حالیکه بر اساس تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سرمایه فکری نه بعنوان یک مترادف بلکه به عنوان یک زیر مجموعه پایگاه عمومی درائی های ناملموس یک کسب وکار در نظر گرفته می‌شود . از زمان گذشته تمایز بین دارائی ناملموس وسرمایه فکری مبهم بوده است . دارائی های ناملموس تحت عنوان "سرقفلی" ( ای.پی.سی 1970 ،ای.اس.سی 1997 ، آی.اس.سی 1998) و سرمایه فکری را بعنوان بخشی از سرقفلی درنظر گرفته اند. در همین اواخر تعدادی از طبقه بندی های معاصر این تمایز را به طور مشخص با تقسیم سرمایه فکری به حوزه های سرمایه بیرونی (مشتریان) ، سرمایه درونی  (ساختاری) و سرمایه انسانی تعدیل کرده اند .(برای مثال اسویبای 1997 ، روؤس و همکاران  1997،استوارت، 1997، ادونیسون و استن فلت 1999، ادوینسون و مالون1977) منابع مهمی که ادبیات سرمایه فکری رابازنگری کرده اند عبارتند از بونتیس (1999)، روس و همکاران (1997) ، بروکینگ (1996) و استوارت( 1997).

    (تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

    اگرچه تعاریف و مفهوم سازیهای ارائه شده درمورد سرمایه فکری تماماً یکسان نیستند با این وجود رشته سرمایه فکری به سمتی در حال حرکت است که شاهد یک همگرائی درمفهوم آن باشیم . بطور کلی محققان ودست اندرکارن رشته سرمایه فکری، روی سه جزء سازنده آن اتفاق نظر دارند : سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، و سرمایه رابطه ای

    الف) سرمایه انسانی :

    سرمایه انسانی نشاندهنده موجودی دانش افراد یک سازمان است. ( بنتیس و همکاران ، 2002) سرمایه انسانی را بعنوان قابلیت جمعی یک سازمان  برای استخراج بهترین راه حل ها از دانش افرادش توصیف می نماید. (روس وروسی 1997) نیز بحث می کنند که کارکنان سرمایه فکری را از طریق شایستگی ونگرش و چالاکی فکری شان ایجاد می کنند. بروکینگ ( 1996) نیز معتقد است که دارائی انسانی یک سازمان شامل مهارتها، تخصص، توانائی حل مسئله و سبک های رهبری می شود. با وجود اهمیت روز افزون سرمایه انسانی اکثر سازمانها هنوز طبق روال سنتی، پولی را که برای توسعه منابع انسانی صرف  می کنند در صورتحسابهای مالی به عنوان یک قلم هزینه، نه یک سرمایه گذاری گزارش   می کنند ( زرلندر، 1997، جانس و همکاران، 1998). بنابراین، یک پی آمد مهم رویه های گزارش دهی مدیریت سنتی این است که شرکتهای ممکن است راغب به کاهش سرمایه گذاری در زمینه آموزش و توسعه منابع انسانی شان شوند.

     

    ب) سرمایه ساختاری /سازمانی :

    یوندت(2000) سرمایه سازمانی را به عنوان دانش نهادی شده متعلق به یک سازمان می داند که در پایگاههای داده، دستورالعملها و غیره ذخیره می شود. اغلب از آن بعنوان  سرمایه ساختاری یاد می کنند. روس و همکاران (1997) معتقدند سرمایه ساختاری عبارت است از ((هرآنچه که در شرکت باقی می ماند پس از آنکه کارکنان به هنگام شب به خانه می روند)). به عقیده آنها سرمایه ساختاری در برگیرنده سرمایه سازمانی، نظیر دارائی فکری، نوآوری، فرآیندها و دارائی فرهنگی و نیز سرمایه نوسازی و توسعه، نظیر حق ثبت محصولات و تلاش های آموزشی،  می شود .طبق نظر استوارت(1997) سرمایه ساختاری عبارت است از دانش موجود در تکنولوژی اطلاعات، حق ثبت محصولات، طرحها و مارکهای تجاری. طبق نظر بونتیس (1998) اگر یک سازمان دارای سیستم ها و رویه های کاری ضعیفی باشد، سرمایه فکری کلی به حداکثر توانایی بالقوه اش دست نخواهد یافت. در حالیکه سازمانهایی با سرمایه ساختاری قوی دارای یک فرهنگ حمایتی می شوند که به افراد امکان   می دهد، کارهای جدید انجام دهند، باشکست روبروشوند ویاد بگیرند. سرمایه ساختاری تابعی از سرمایه انسانی است. چراکه سرمایه انسانی یک عامل تعیین کننده شکل سازمان است.(چن و همکاران 2004).

    ج) سرمایه مشتری/ رابطه ای :

    بروکینگ (1996) در بخش دارائی های بازار به مشتریان، وفاداری آنها و کانال های توزیع که مرتبط با سرمایه مشتری است اشاره می نماید.همچنین استوارت (1997) راظهارمی دارد که سرمایه مشتری عبارت ازاطلاعات بازاری استفاده درجذب وحفظ مشتریان است. بنتیس (1999) وبعلاوه روس و همکاران (1997) اظهار می نمایدکه سرمایه رابطه ای شامل روابط باذینفعان درون و بیرون سازمان است.

    این مطالعات شواهد بیشتری را درباره اهمیت سرمایه مشتری به عنوان یک جزء کلیدی سرمایه فکری کلی یک سازمان فراهم می سازد. بطور کلی سرمایه مشتری، که بعنوان یک پل واسطه ای در فرایند سرمایه فکری عمل می نماید، عامل تعیین کننده اصلی در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازاری و در نتیجه عملکرد کسب و کار سازمان است. بنابراین، رشد سرمایه مشتری به حمایت از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بستگی دارد (چن وهمکاران،2000).

    مدل های اندازه گیری سرمایه فکری

    مدل سرمایه فکری اسکاندیا: اسکاندیا اولین شرکت بزرگی است که تلاش منسجمی برای اندازه گیری عوامل پویایی پنهان شناسایی کرده است. براساس این مدل عوامل پنهان سرمایه انسانی و ساختاری با هم سرمایه فکری را تشکیل می دهند. به عقیده بسیاری از محققان مدل اسکاندیا در فراتر رفتن از  چارچوب های سنتی آنچه که ارزش و شرکت را بوجود می آورد موفق بوده است. این مدل در شناسائی نقش مشتری در ارزش آفرینی برای سازمان نقش مهمی داشته است. ( بونتیس،2000)

    مدل سرمایه فکری ادوینسون  و مالون :این مدل بر مبنای مدل اسکاندیا  تدوین شده است . در این مدل، سرمایه بازار به دو سرمایه فکری و مالی تقسیم شده است. سرمایه فکری نیز دارای دو جز سرمایه انسانی و ساختاری است. سرمایه مشتری و سرمایه سازمانی در زیر سرمایه ساختاری قرار داده‌است. سرمایه سازمانی نیز شامل دو سرمایه فرآیندی و نوآوری است(Sa´nchez-Can˜izares etal, 2007)

    مدل تکنولوزی بروکر : این مدل بوسیله بروکینگ مؤسس شرکت مشاورهای تکنولوژی بروکر ارائه شده است و اجزاء آن عبارتند از  دارائی بازاری، دارائی انسانی، دارائی ماکلیت معنوی و دارائی زیر ساختی . این مدل بدلیل توجه به ارزش بازار شبیه مدل اسکاندیا است.

    مدل ارزیابی دارائی نامشهود: اسویبای در مدل خود نشان می دهد که دارایی قابل مشاهده یا ارزش ثبت شده یک سازمان برابر است با دارایی های محسوس منهای بدهی­های قابل مشاهده. به زعم وی نبایستی پول را تنها معیار تلاش انسانی دانست. سیستم حسابداری 500 ساله بشری بایستی دانش غیر مالی و دارایی های نامشهود توجه داشته باشد. سیستم سنتی فقط ساختار درونی یا کارایی عملیاتی را محاسبه می کند و به دو مولفه نامشهود دیگر توجهی ندارد.

    مدل هوشمندی: این مدل در سال 2002 بوسیله یک انجمن علمی با هدف اندازه گیری سرمایه فکری ابداع شده است. در این مدل سرمایه فکری در بر گیرنده پنج بعد است اجزا این مدل عبارتند از:سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری(سازمانی وتکنولوژی),سرمایه ارتباطی(تجاری واجتماعی).

    سرمایه فکری چن و همکاران: در این مدل، سرمایه انسانی پایه و  اساس سرمایه فکری است. دانش، مهارتها و تواناییهای کارکنان و طرز فکرهای کارکنان درباره کسب و کار است. به زعم چن سرمایه انسانی می‌تواند دانش را بوسیله تبدیل به سه جزء دیگر سرمایه یعنی سرمایه ساختاری، مشتری و نوآوری، به ارزش بازار و تجاری تبدیل کند(Chen et al., 2004).

    مدل سرمایه فکری مارواسچوما: مار و اسچوما سرمایه فکری را بصورت گروهی از داراییهای دانشی تعریف می‌کنند که به یک سازمان تعلق دارد و به عنوان ویژگی سازمانی محسوب می‌شود. سرمایه فکری با افزودن ارزش، به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر می‌شود. مار و اسچوما در این مدل سرمایه فکری به 6 طبقه تقسیم کرده اند. (روابط با ذینفعان ,منابع انسانی,زیرساخت های فیزیکی,فرهنگ سازمانی ,دارایی یا مالکیت معنوی,رویه ها و عملیات سازمانی).

    مدل سرمایه فکری برگردن : (کتاب مدیریت دانش)این مدل نیز مشابه سایر مدل ها می باشد و در برگیرنده سه بعد سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری است. البته این مدل به رویکرد مدیریت دانش نیز توجه دارد.

    مدل سرمایه فکری بونتیس: بونتیس یکی از معروف ترین نظریه پردازان سرمایه فکری است وی  در سال 1998 به سه نوع سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری اشاره کرد(Sa´nchez, etal., 2007)  

    Assessing Intellectual Capital in Petroleum Engineering and Development Company(PEDEC)

     

    Abstract :                                                                                                         

    Due to rapid changes in IT and high technology since the 1990s has been a major change in the pattern of global growth that results in knowledge as the most important capital, financial capital and physical place in the global economy today. Recent studies have shown that unlike traditional sources of yield loss (such as money, land, machinery, etc.), knowledge is truly a resource to improve business performance.

    In organizations where had changing matrix structure, process complexity and communication, importance of documentation and knowledge management are two-fold.Human capital into structural capital, and create a sustainable competitive advantage in an organization is one of the principal concern of these organizations. Petroleum Engineering and Development Company, a subsidiary of the National Iranian Oil Company, responsible for monitoring the implementation of all projects in development, engineering and design activities, engineering, construction and performance land and sea in oil and gas, one of the structure Matrix based on Knowledge Engineering - Special which seems to be the recent trends in the field of human resources, including employment tendency, moving in and out of traffic and transport experts from the company on the verge of retiring a number of experienced personnel, the issue of sanctions relations with customers, suppliers and ... The importance of managing intellectual capital (including human capital, structural and relational) are leading to overcoming challenges.

    The main question raised in this research is "condition and development of intellectual capital in petroleum engineering firms (text)" How so? “To check the status of the research and development of intellectual capital in petroleum engineering firms (text), the three dimensions of intellectual capital, human capital and structural communication was examined.

     The aim of the present research, applied research and data collection of the research is descriptive. The population examined in this study Petroleum Engineering and Development Company is used. Validity and reliability of the study, 184 questionnaires between the Petroleum Engineering and Development Company are. 161 questionnaires were distributed to be obtained from the analysis.

    The questionnaire collected data and different statistical tests showed that the state of intellectual, human and organizational capital is lower than the state average and higher than average in relation.

  • فهرست:

    چکیده ....................................................................................................................................................................................

    فصل اول: طرح تحقیق یا کلیات پژوهش ...............................................................................................................................

    1-1- بیان مسئله ....................................................................................................................................................................

    1-2-اهداف تحقیق..................................................................................................................................................................

    1-3-مدل مفهومی تحقیق .......................................................................................................................................................

    1-4-فرضیه‌های اصلی تحقیق ................................................................................................................................................

    1-5-نوع روش تحقیق ............................................................................................................................................................

    1-6-روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها .................................................................................................................................

    1-7-پیشینه تحقیق ..................................................................................................................................................................

    فصل دوم: ادبیات تحقیق .........................................................................................................................................................

    2-1-مقدمه ..............................................................................................................................................................................

    2-2-تعاریف سرمایه فکری ....................................................................................................................................................

    2-3-ویژگی‌های سرمایه فکری ..............................................................................................................................................

    2-4-چارچوب مدیریت سرمایه فکری ..................................................................................................................................

    2-5-مدل‌های اندازه‌گیری سرمایه فکری ................................................................................................................................

    2-5-1-مدل سرمایه فکری اسکاندیا ......................................................................................................................................

    2-5-2-مدل ارزیابی دارایی نامشهود .....................................................................................................................................

    2-5-3-مدل مدیریت دارایی فکری شرکت دو ......................................................................................................................

    2-5-4-مدل سرمایه فکری بانک ملی استریچیسک ...............................................................................................................

    2-5-4-1-انواع سرمایه دانش محور ......................................................................................................................................

    2-5-5-مدل سرمایه فکری ادوینسون و مالون (1997) ..........................................................................................................

    2-5-6-مدل تکنولوژی بروکر ................................................................................................................................................

    2-5-7-مدل امپریال بانک کانادا .............................................................................................................................................

    2-5-8-مدل ارزیابی دارایی‌های نامشهود ...............................................................................................................................

    2-5-9-مدل اینتلکتوس ..........................................................................................................................................................

    2-5-10-مدل سرمایه فکری چن و همکاران .........................................................................................................................

    2-5-11-مدل سرمایه فکری مارواسچوما ..............................................................................................................................

    2-5-12-مدل سرمایه فکری (دارایی‌های نامشهود) سانچز ....................................................................................................

    2-5-13-مدل سرمایه فکری بونتیس ......................................................................................................................................

    عنوان

    2-5-14-مدل سرمایه فکری مریتوم گایدلاین .......................................................................................................................

    2-6-مورد کاوی ....................................................................................................................................................................

    2-6-1-مورد کاوی 1) شرکت مهندسی آکر ..........................................................................................................................

    2-6-2-مورد کاوی 2) شرکت ای جی اس ...........................................................................................................................

    2-6-3-مورد کاوی 3) شرکت کویی .....................................................................................................................................

    2-6-4-مورد کاوی 4) شرکت لاستیک سازی نوکیین ...........................................................................................................

    2-6-5-مورد کاوی 5) شرکت MW-DATA ....................................................................................................................

    2-6-6-مورد کاوی 6) چارچوب سرمایه فکری دانشگاهی.....................................................................................................

    2-6-7-چکیده برخی مقالات مرتبط با سرمایه فکری ............................................................................................................

    2-7- جمع بندی.....................................................................................................................................................................      

    2-8-توضیحات تکمیلی مدل مفهومی تحقیق ........................................................................................................................

    فصل سوم: روش تحقیق ..........................................................................................................................................................

    3-1-مقدمه .............................................................................................................................................................................

    3-2-روش تحقیق ..................................................................................................................................................................

    3-3-جامعه آماری ..................................................................................................................................................................

    3-4-حجم نمونه و روش نمونه گیری ...................................................................................................................................

    3-5-ابزار گردآوری اطلاعات .................................................................................................................................................

    3-6-نمونه تحقیق ...................................................................................................................................................................

    3-7-پایایی پرسشنامه .............................................................................................................................................................

    3-8-روایی پرسشنامه..............................................................................................................................................................

    3-9-روشهای تجزیه و تحلیل داده ها ....................................................................................................................................

    3-10- تحلیل واریانس یکطرفه............................................................................................................................................

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها .............................................................................................................................

    4-1-مقدمه ..............................................................................................................................................................................

    4-2-توصیف داده‌های مربوط به ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ......................................................................

    4-2-1-جنسیت .....................................................................................................................................................................

    4-2-2-سن ............................................................................................................................................................................

    4-2-3-میزان تحصیلات .......................................................................................................................................................

    4-2-4-سابقه کار ..................................................................................................................................................................

    4-2-5-سمت سازمانی ...........................................................................................................................................................

    4-3-آمار توصیفی مربوط به سؤالات پرسشنامه .....................................................................................................................

    4-4-آزمون تحلیل عاملی برای متغیرهای تحقیق ....................................................................................................................

    4-5-آزمون فرضیات تحقیق ...................................................................................................................................................

    4-6-بررسی وضعیت ابعاد تشکیل دهنده سه نوع سرمایه ......................................................................................................

     

    4-7-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه فکری .............................................................................................................

    4-8-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه انسانی ............................................................................................................

    4-9-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه سازمانی .........................................................................................................

    4-10-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه ارتباطی ........................................................................................................

    فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری وارائه پیشنهاد ها ....................................................................................................................

    مقدمه .......................................................................................................................................................................................

    5-1-نتایج تحقیق ...................................................................................................................................................................

    5-2-پیشنهادات تحقیق ...........................................................................................................................................................

    5-2-1-افزایش سطح رضایتمندی کارکنان از حقوق و مزایا ..................................................................................................

    5-2-2-فعال و کارآمد شدن واحد تحقیق و توسعه سازمان ...................................................................................................

    5-2-3-افزایش میزان نوآوری و کارآفرینی در مقایسه با سازمان‌های دیگر ............................................................................

    5-2-4-انطباق زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی با نیازهای کاری ....................................................................................

    5-2-5-توسعه و بهینه سازی ساختار سازمانی .......................................................................................................................

    5-2-6-حفظ مشتریان معتبر ...................................................................................................................................................

    5-3-جنبه جدید و نوآوری تحقیق .........................................................................................................................................

    5-4-پیشنهادات برای تحقیقات آتی ........................................................................................................................................

    پیوست شماره 1) پرسشنامه ....................................................................................................................................................

    پیوست شماره 2) نتایج آزمون‌های آماری ...............................................................................................................................

    فهرست منابع ومآخذ ...............................................................................................................................................................

     

    منبع:

    الف) کتاب:

    1-سرمایه فکری(سرمایه فکری-مدیریت/نیروی انسانی-مدیریت)
    تاریخ نشر:30/01/91,نویسندگان:رضاحسنوی و مجید رمضان, محل نشر:تهران ,انتشارات: آتی نگر,240 صفحه وزیری (شومیز) - چاپ 1 - 1000 نسخه 0 -31-6004-600-978

    2- سرمد ، زهره ، بازرگان ، عباس ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگاه ، تهران ، 1377.

    3- عمیدی ، علی ، نظریه نمونه گیری و کاربردهای آن ، جلد اول ، مرکز نشر دانشگاهی ، تهران ، 1378

    4- آذر ، عادل ، مومنی ، منصور ، آمار وکاربرد آن در مدیریت ، جلد دوم ، سمت ، تهران ، 1380

    5- صالحی صدقیانی ،جمشید ، ابراهیمی ، ایرج، تحلیل آماری پیشرفته، نشر هوای تازه ، تهران ، 1381.

     

    ب) مقاله (لاتین):

    Bontis, N., Keow, W,C,C. And Richardson, S. (2000), “Intellectual capital and Business performance in Malaysian Industries”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1 No. 1, pp. 85-100.

    Bontis,N.,Dargonetti,N,C., Jacobsen ,K.and Roos ,G.(1999), “ The knowledge toolbox: A review of the tools available to measure and manage intangible resource ”, European Management Journal , Vol .17 No.4 ,pp.391-402

    Chen,J.Zhu,Z .and Xie,Y,H.(2004), “Measuring intellectual capital : a new model and empirical study” , Journal of Intellectual capital, Vol. 5 No. 1, pp. 85-100

    Gupta, O. And Roos, G. (2001), “Mergers and acquisitions through an Intellectual capital perspective”, Journal of Intellectual capital, Vol.2 No. 3, pp. 297-309.

    Roos, G., Roos, J., Edvinsson, L. And Dragonetti, N.C. (1997), Intellectual capital – Navigating in new Business landscape, New York university press, New York, NY.

    Sa´nchez, P., Chaminade, C. And Olea, M. (2000), “Management of Intangibles : an Attempt to Build a theory”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 1 No. 4, pp. 312-327.

    Seetharaman, A., Sooria, H,H,B,Z. And Saravanan, A, S. (2002), “Intellectual capital accounting and Reporting in the knowledge economy”, Journal of Intellectual capital, vol. 3  No. 2, pp . 128-148.

    Sullivan J, P, H. And Sullivan S, P, H. (2000), “Valuing intangible companies : an intellectual capital approach”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1 No. 4, pp. 328-340.

    Tayles, M,. Bramley, A., Adshead, N. And Farr, J. (2002), “ Dealing with the management of intellectual capital : The potential role of strategic management accounting”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 15 No. 2, pp. 251-267.

    Wang, W, Y, and chang, C. (2005), “Intellectual capital and performance in Causal Models : Evidence from the information Technology Industry in Taiwan”, Journal of Intellectual capital, Vol. 6, No. 2, pp. 222-236.

    Wen-Ying Wang, W.Y.,  and Chang, C.,(2005), Intellectual capital and

     

    Abeysekera, I. ,(2007),Intellectual Capital Reporting Between a Developing and  Developed Nation,Journal of Intellectual Capital,Vol. 8 No. 2, pp. 329-345

    Bontis, Director(2000),  Institute for Intellectual Capital Research Inc.McMaster University,Hamilton, Ontario, Canada.

    Bontis,N(2000),Assessing Knowledge Assets:A Review Of The Models Used To Measure Intellectual Capital, International Journal of Management Review,Vol3,PP:41-60

    Dumay, J.C., . Tull, J.A.,( 2007) Intellectual Capital Disclosure And Price-Sensitive Australian Stock Exchange Announcements, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 2, , pp. 236-255.

    Huang,C.C., Luther, L., Tayles,M.,( 2007), An Evidence-Based Taxonomy of Intellectual Capital,  Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 3:pp. 386-408

    industry in Taiwan, Journal of Intellectual Capital, Vol. 6 No. 2, pp. 222-236.

    Intellectual Capital Reorts 2005: Knowledge for Stability, Euro System, Gepruftinformation(5-7)

    Marr, B. and Schiuma, G. (2001), Measuring and managing intellectual capital and knowledge assets in new economy organizations, in Boune, M. (Ed.), Handbook of performance measurement, Gee, London

    Nordic Industrial Fund(2001), ,Intellectual Capital Managing and Reporting(A report from the Nordika project)

    Nordic Industrial Fund, (2003), Management of Intellectual Capital in Nordic Companies Report on the Frame Survey 2003, Jakob Munk Nielsen, Manager, jamn@pls-ramboll.com

    performance in causal models Evidence from the information technology

    Philip Vergauwen,P., Bollen, L. & Oirbans, E., Intellectual Capital Disclosure And Intangible Value Drivers: an Empirical Study, Management Decision, Vol. 45 No. 7, 2007: pp. 1163-1180

    Sánchez, M.P., Castrillo,R.&Elena,S., (2006), Intellectual Capital Management and Reporting In Universities, International Conference on Science Technology and Innovation Indicators. History and New Perspectives Lugano 15-17.

    Sandra M. Sa´nchez-Can˜ izares, Miguel A´ ngel Ayuso Mun˜oz and

    Tayles, M., Pike, R.H., Sofian, S.,(2007), Intellectual Capital, Management Accounting Practices And Corporate Performance Perceptions Of Managers, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 20 No. 4pp. 522-548

    Toma´s Lo´pez-Guzma´n (2007), Organizational culture and intellectual capital:a new model, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 3, pp. 409-430.

    Vander Meer – Kooistra, J. and Zijlstra, S, M. (2001), “Reporting on Intellectual capital”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol 14 No. 4, pp. 456 – 476.

    Williams, S.M.(2000), Is a company’s intellectual capital performance and intellectual capital disclosure practices related?: Evidence from publicly listed companies from the FTSE 100.

    Bernnan, N .(2001), “Intellectual capital annual reports: evidence from Ireland”, Accounting,Auditing &Accountability Journal, Vol. 14  No.4, pp. 423-436

    ·        Moon, Yun Ji & Kym, Hyo Gun (2006) “A Model for the Value of Intellectual Capital”, Canadian Journal of Administrative Sciences

     

    سایت شرکت مهندسی و توسعه نفت ( متن ) به آدرس http://pedec.ir

     


موضوع پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), نمونه پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), جستجوی پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), فایل Word پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), دانلود پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), فایل PDF پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت سرمایه فکری در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده: امروزه انسان در سازمان یک سرمایه گرانبها محسوب می گردد و این عنصرکلیدی تنها در بستری مساعد می تواند بخوبی پویایی خویش و تعالی سازمان را تضمین نماید.بر این اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه سرمایه فکری وفرهنگ سازمانی است. بدین منظور این تحقیق تعداد361 نفر از کارکنان بانک مسکن شعب جنوب غرب تهران را که با روش تصادفی ساده انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد) (M.A رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش مالی) چکیده: امروزه دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه، جایگزین سرمایه‌ های مادی به ویژه در محیط رقابتی و فناوری ‌‌شده ‌است. لذا مفهوم سرمایه فکری کاربردی مهم و گسترده یافته ‌است. سرمایه فکری در مشتریان، فرایندها، اطلاعات، علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم‌ های سازمان متجلی می‌شود و نقش فزاینده‌ای در خلق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی چکیده سرمایه فکری[1] موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند ساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است اما از آنجایی که منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان به حساب می آید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعه یافتگی کشورها است. تغییرات سریع در دنیای کنونی، سازمانها را با مشکلات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» چکیده در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایه­گذاری در منابع انسانی، فن­آوری اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات بمنظور حفظ برتری رقابتی وتضمین زیست محیطی سازمانها ضروری بنظر می­رسد. لذا می­توان بیان کرد که منبع خلق ارزش اقتصادی، ایجاد و مدیریت دارایی­های نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود. لذا هدف از ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران ...

"M.A پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " گرایش:" تشکیلات و روشها" فصل اول :کلیات تحقیق 1-1 مقدمه : با وقوع انقلاب تکنولوژی وفناوری اطلاعات ، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی تغییر کرد. در اقتصاد امروز ،دانش به عنوان مهمترین سرمایه ،جایگزین سرمایه مالی وفیزیکی شده است .(مشبکی ، گلیج ، 1385 ، 125) درعصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش ...

"M.A پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " گرایش:" تشکیلات و روشها" فصل اول :کلیات تحقیق 1-1 مقدمه : با وقوع انقلاب تکنولوژی وفناوری اطلاعات ، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی تغییر کرد. در اقتصاد امروز ،دانش به عنوان مهمترین سرمایه ،جایگزین سرمایه مالی وفیزیکی شده است .(مشبکی ، گلیج ، 1385 ، 125) درعصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی روبرو هستند که مشخصه آن افزایش ...

ثبت سفارش