پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی)

word 1 MB 31164 118
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A )

    گرایش تشکیلات وروشها

    چکیده

    انسانی مهمترین عامل ومحورسازمان ها محسوب می شوند،توسعه منابع انسانی به‏ آموزش و توسعه فعالیّت‏های انسانی در سازمان‏ها مرتبط است و به سازمان‏ها کمک‏ می‏کند تا شرایط فرهنگی خاصی را ایجاد کنند که در آن کارکنان به پتانسیل بالقوه برای‏ بهره‏مند شدن از افراد و سازمان‏ها دست یابند. در این تحقیق بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال وبختیاری می پردازد. براساس مدل انتخابی محقق، تغییر نگرش ،دانش، مهارت و توانایی‌های ،اشتغالزایی ،درک بهتر هدف‌های سازمانی،ارتباطات سازمانی وقدرت حل مسئله و تصمیم‌گیریاز مهمترین  مؤلفه های مهم و تاثیر گذار در این تحقیق بود که مورد مطالعه قرار گرفت .روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مهارت آموختگان  شاغل بخش خصوصی استان چهارمحال وبختیاری می باشد .که تعداد116 نفراز دانش آموختگان بعنوان نمونه آماری  انتخاب شد.ابزار اندازه گیری تحقیق شامل یک پرسشنامه مربوط به تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی (محقق ساخته ) می باشد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه از روش محتوائی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر87/0 برآورد گردید. نتایج تحقیق نشان دادفرضیه اول با  ضریب همبستگی69/0 مورد تائیدقرار گرفت  یعنی بین  آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه  منابع انسانی رابطه وجود دارد .و پس از آن به ترتیب اولویت فرضیه های زیر  مورد تایید قرار گرفت .فرضیه  سوم  (آموزش فنی و حرفه ای بر  دانش، مهارت و توانایی‌های افراد تاثیر دارد.).فرضیه هفتم (آموزش فنی و حرفه ای بردرک بهتر هدفهای سازمانی افراد تاثیر دارد. ).فرضیه چهارم  (  آموزش فنی و حرفه ای  بر  قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری افراد تاثیر دارد.)فرضیه ششم (آموزش فنی و حرفه ای بر اشتغالزایی افراد تاثیر دارد.) فرضیه پنجم (آموزش فنی و حرفه ای بر ارتباطات سازمانی تاثیر دارد).فرضیه دوم (آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نگرش و ایجاد روحیه مثبت  افراد تاثیر دارد). و فرضیه ی هشتم رد شد و مورد تایید قرار نگرفت.

    کلید واژه ها : آموزش فنی و حرفه ای ، مهارت و توانایی‌های ، قدرت حل مسئله ، ارتباطات ، اشتغالزایی

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1مقدمه

    توسعه منابع انسانی به‏ آموزش و توسعه فعالیّت‏های انسانی در سازمان‏ها مرتبط است و به سازمان‏ها کمک‏ می‏کند تا شرایط فرهنگی خاصی را ایجاد کنند که در آن کارکنان به پتانسیل بالقوه برای‏ بهره‏مند شدن از افراد و سازمان‏ها دست یابند و در این حالت توسعه منابع انسانی خود را بصورت خیلی نزدیک با توسعه سازمان در یک راستا هماهنگ می‏بینند. برای مدیریت مناسب منابع انسانی باید سطح دانش، اطّلاعات و مهارت‏ها و قابلیّت‏های کارکنان را ارتقاء داد. توسعه منابع انسانی تنها با آموزش‏های زیاد حاصل‏ نمی‏شودبلکه بایستی بصورت برنامه‏ریزی شده و نظام‏مند عمل نمود. از سویی اگر بخواهیم به اهمیّت نیروی انسانی سازمان‏های امروزی و نقش توسعه‏یافتگی آنها اشاره کنیم‏ باید گفت که امروزه فاصله میان جوامع و سازمان‏ها از حیث دانایی و توانایی است و چالش‏ اصلی میان سازمان‏ها چالش نیروی انسانی توانا و دانا می‏باشد. نیروی انسانی به عنوان مهمترین،گران‏ترین و با ارزش‏ترین سرمایه و منبع سازمان‏ محسوب می‏شود و تنها عنصر ذی شعوری است که به عنوان هماهنگ‏کننده سایر عوامل سازمانی، نقش اصلی را بر عهده دارد. می‏توان به سادگی بیان نمود که بدون افراد کارآمد، دستیابی به اهداف سازمانی غیرممکن است. ازاین رو منابع انسانی توسعه‏یافته نقش اساسی‏ در رشد، پویایی و بالندگی یا شکست و نابودی یک سازمان دارند. تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموز شهای فنی و حرفه ای از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت. در پی پیشرفتهای علمی و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم، این آموز شها به نحو بی سابقه ای در جهان گسترش یافت تا آن جا که امروز آموزش های فنی و حرفه ای وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی پس از آموزش و پرور ش، در بسیاری از کشورها خصوصاً جوامع صنعتی در جهت پاسخ گویی هر چه بیشتر به نیازهای اقتصادی و اجتماعی در حرکت می باشد.تربیت نیروی انسانی کارامد و آماده سازی آن در مقیاس جهانی بایستی در تمامی مقاطع تحصیلی یعنی آمادگی، ابتدایی، راهنمایی، دانشگاهی و فوق تخصصی همواره مدّنظر بوده باشد؛ زیرا غفلت در هر مرحله اثرات زیان بار فوق العاده ای را در مراحل بعدی می تواند در پی داشته باشد که برای جبران، انرژی و هزینه های کلان را نیز طلب خواهد کرد .از طرفی دیگر مدیریت های توانمند، کالاهای صادراتی نیستند که در بازار عرضه و تقاضا در دسترس ملت ها قرار گیرند؛ لذا هر دولت و ملتی برای تلاش در مسیر پر از فراز و نشیب توسعه نیازمند مدیریت هایی خواهند بود که با داشتن عرق ملی، توان های ذاتی واکتسابی ذی قیمت، بتواند چرخ های توسعه را در بستر فرهنگ خاص جامعه خود به حرکت درآورند. در چنین زمانی است که با محور بودن انسان در توسعه و مدیریت منابع انسانی می توان ضمن حل مشکل اشتغال به رونق اقتصادی نیز نائل آمد.

     

    1-2 بیان مسئله

    تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده است که هر از گاهی مطالب و نظریه های جدیدی وارد میدان زندگی شود که برای ارائه حیات به ناچار باید علوم و معارف جدید را آموخت و برخی از نظریه های قدیمی را که کارآیی ندارند، کنار گذاشت . تغییرات فن آوری سبب دگرگونی در شبکه ها وروش های سازمان می شود و هر تغییری کسب دانش و مهارت های جدید را ضروری می سازد. میزان کمّی و کیفی این تغییرات آنقدر زیاد است که گاهی اوقات مدیران و کارکنان را دچار وحشت می کند و ممکن است احساس کنند که فرصت و توان سازگاری با این تغییرات را ندارند. با همه سختی ها و مشکلات باید پذیرفت که ادامه حیات سازمان تا حدود زیادی به دانش، آگاهی و مهارت های گوناگون و جدید بستگی دارد .بررسی ادبیات توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها نشان می دهد که برنامه های آموزشی از دیدگاه مدیران همواره یکی از راه‌ حل‌های کلیدی برای رفع مشکلات در سازمان‌ها محسوب می شود. این جمله مکرّر شنیده می‌شود که" کارکنان کاری را که از آن‌ها انتظار می رود انجام نمی دهند، یا "ما مشکل آموزشی داریم". این جملات نشانه‌هایی از ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی در انجام وظایف سازمانی است. تا زمانی که نیاز آموزشی به درستی تشخیص داده نشود و به تفصیل بررسی نگردد..(مجتهد ،1383: 46).

    در این تحقیق مسأله اصلی شناسایی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، در استان چهارمحال وبختیاری  است. منابع انسانی از ارزشمندترین سرمایه های هرسازمان است ؛ زیرا سایرعوامل مانند تکنونولوژی، سرمایه و... وابسته به نیروی انسانی است. علی رغم پیشرفت های فنی و تکنیکی جدید، هنوز هیچ عاملی نتوانسته جایگزین نیروی انسانی شود و انسان به عنوان یک عامل کلیدی درسازمان مطرح است. مدیریت سازمان با توجّه  به این نکته باید بکوشد تا این سرمایه را به درستی شناخته و توان و استعدادهای نهفته او را پرورش داده و به نحو مؤثّری آن را در پیشبرد هدفهای سازمان بسیج کند(الوانی ،20:1382).در جامعه ای مانند ایران، خدماتی که دولت ارائه می کند، غالبأ توسط برنامه ریزانی در سطوح مرکزی تهیه می شوند که معمولأ آشنایی چندانی با نیازهای واقعی کارکنان منطقه  ندارند. طرح هایی مانند طرح جامع و تفضیلی آموزشی  بطور متمرکز طراحی شده و تفاوت های اجتماعی و فرهنگی را در مناطق استانهای مختلف کشور  به حساب نیاورده اند که نتیجه آن، عدم تناسب بین نیازها  اموزشی و خدمات اموزشی ، کاهش بهره وری و در نتیجه، اتلاف منابع بوده است. بنابر آنچه که گفته شد هدف از این تحقیق تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال وبختیاری  است. که  بیش از هر چیز بر توسعه نیروی انسانی اتکا دارد بدیهی است که ویژگی های کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه ای  نیروی انسانی بر سرنوشت سازمان ها و مراکز کارآفرینی  تأثیر به سزا دارد لذا توجه به این مسئله یعنی ارتقای کیفی و روز آمد کردن دانش و مهارت کارکنان و کارآفرینان بسیار مهم است.میزان موفقیت آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی به عنوان یک متغییر مبهم  و مجهول  و  عدم شفافیت در خصوص موفقیت در  اشتغالزایی، میزان توانایی مجریان طرح ها  اشتغال و  مهارت کارکنان  اجرایی سازمانها و نهاد های دولتی جزء دیگر  متغییر های  مجهول این  تحقیق  محسوب می شوند.

     در راستای بهبود آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه منابع انسانی کارآمد ، بایستی  ابتدا تاثیر این آموزشها مشخص شود. بنابراین، اولین گام توسعه منابع انسانی جهت بهبود عملکرد در سازمان ها، شناسایی  اثر بخشی صحیح و دقیق آموزش ها است. نیازها بخشی از فرآیند برنامه ریزی آموزشی است که هدف آن شناسایی و حل مشکلات رفتاری (عملکرد) شهروندان است. (مهدوی و مجتهد ، 1382) بدون تردیدی هیچ سیستمی نتوانسته و نمی تواند تمام نیازهای فرد و جامعه را بازیر مجموعه گسترده آن برطرف سازد.  به  همین دلیل این که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری تا چه حد توانسته بر توسعه منابع انسانی در ابعاد مختلف دست یابد  باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

     

    1-3 ضرورت و اهمیّت پژوهش

    توسعه ی منابع انسانی  در یک نگاه اجمالی و به طور طبیعی به هم پیوستگی اجتماعی، فرهنگ و معنوی، ظرفیت سازی و قدرتمند سازی کارکنان را دنبال می کند.( دب[1] ،2006 :36 ). توسعه منابع انسانی می تواند مجموعه فعالیت های نظام مند و برنامه ریزی شده ای تلقی شود که از سوی سازمان ها طراحی  می شود تا برای اعضا فرصت های آموختن مهارت های لازم برای رویارویی با  تقاضاهای شغلی کنونی و آینده را فراهم کند. (ورنر[2] ، 2006 : 51). آموزش فنی و حرفه ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبودوضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بی کاری که در این میان مرتبط ساختن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی ضروری است. چرا که عدم وجود ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز و مشکل عمده شده است. به رغم رشد قابل ملاحظه ی نظام های آموزشی در کشورهای جهان سوم طی ربع قرن گذشته نتیجه گرفته شده یکی از ناخوشایند ترین معضلات زمان ماست. در حالی که میلیون ها نفر از تحصیل کردگان بی کار هستند، میلیون ها فرصت شغلی به دلیل ناکافی بودن افراد دارای تحصیلات کار و مهارت مناسب در انتظار صاحبان مشاغل هستند. بنابراین جهت بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش بی کاری دانش آموختگان استفاده از تجارب بعضی کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا مثل ژاپن ، کره جنوبی ، سنگاپور بسیار مؤثر خواهد بود.(بی دختی ، 2:1386 ).

    آموزشهای فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردر کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاداین کشورها می باشند، بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند. به علاوه، این آموزشها راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیزبه شمار می روند، چرا که از یک سوبا توجه به بهره مندی این آموزشها از مبانی علمی و استفاده از روشهای پذیرفته شده آموزشهای کلاسیک راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده و ازاین طریق راه درازمدت و غیر علمی این نوع فراگیری را کوتاه نموده و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می کنند تا به تواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ نماید. از سوی دیگر این آموزشها با توأم نمودن آموزشهای نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می نمایند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی فراهم گردد.(سلیمی فر و همکاران ،1384  :14).

     این آموزش ها همچنین از مزیت بازدهی در کوتاه مدت ویا میان مدت برخوردار می باشند. در حالیکه آموزشهای کلاسیک به دلیل هزینه بالا، طولانی بودن دوره آموزش، سهم زیاد آموزشهای نظری در آنها و درنتیجه بهره مندی اندک از عملیات کارگاهی، از جهت هماهنگی با نیازهای بازار کارو لذا جذب در آن دچار مشکل می باشند. به همین دلیل کشورهای جهان توجه روزافزونی را به آموزشهای فنی وحرفه ای  مبذول داشته اند، به طوریکه این آموزشها حتی به درون سیستم آموزشهای آکادمیک این کشورها نیزنفوذ کرده است (پراوین ویزاریا[3]: 2003). از منظر نظریه سرمایه  انسانی، آموزش عمومی موجد  سرمایه عمومی است و آموزش فنی و حرفه ای موجد سرمایه اختصاصی است، مزیت سرمایه دوم این است که به اتکای مهارت های کسب شده دارندگان آن را برای به دست آوردن جایگاه های شغلی بیشتر آماده می سازد و همین بینش باعث گردیده است که در بیشتر کشورهای جهان حتی در سیستم های تعلیم و تربیت آن ها از دیر بازدرکنار مقاطع تحصیلی آموزشهای عمومی، آموزش های فنی و حرفه ای نیز مورد نظر واقع گردند(بکر[4]، 1964 : 123). لذا  با توجه به  آنچه که  در بالا ذکر شد  و اینکه سالها سازمان فنی و حرفه ای در زمینه ی آموزشهای مختلف  کوتاه مدت  و مهارتی به افراد مختلف شاغل در بخش های دولتی و خصوصی  فعالیت داشته است. ولیکن تا کنون در خصوص اثربخشی این آموزشها هیچگونه تحقیقی صورت نپذیرفته است.  لذا  ضرورت دارد تا با انجام این تحقیق در خصوص اثرگذاری این آموزشها در بخش توسعه منابع انسانی مؤلفه های مهم و متغیر های مختلف آن نظیر : توسعه منابع انسانی، مهارت و توانایی‌های افراد، اشتغالزایی افراد، درک بهتر هدف‌های سازمانی و کاری خود، ارتباطات سازمانی، قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری افراد مورد بررسی قرار گیرد.

     

     

    1-4  اهداف پژوهش

    1-4-1هدف کلی

     بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال و بختیاری .

      1-4-2اهداف اختصاصی    

    بررسی نقش آموزشهای فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی 

    بررسی نقش  آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نگرش و روحیه مثبت  

    بررسی نقش آموزش فنی و حرفه ای بر  دانش، مهارت و توانایی‌های افراد

    بررسی نقش آموزش فنی و حرفه ای بر  قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری افراد

    بررسی نقش آموزش فنی و حرفه ای بر  درک بهتر هدف‌های سازمانی و کاری خود  

    بررسی نقش آموزش فنی و حرفه ای بر ارتباطات سازمانی

    بررسی نقش آموزش فنی و حرفه ای بر اشتغالزایی افراد

    1-5 فرضیات پژوهش

              فرضیه اول) آموزشهای فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی  تاثیر  دارد.

    فرضیه دوم) آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نگرش و روحیه مثبت  افراد تاثیر دارد.

    فرضیه سوم) آموزش فنی و حرفه ای بر  دانش، مهارت و توانایی‌های افراد تاثیر دارد.

    فرضیه چهارم) آموزش فنی و حرفه ای  بر  قدرت حل مسئله و تصمیم‌گیری افراد تاثیر دارد.

    فرضیه پنجم) آموزش فنی و حرفه ای  بر  درک بهتر هدف‌های سازمانی و کاری تاثیر دارد.

    فرضیه ششم) آموزش فنی و حرفه ای بر ارتباطات سازمانی تاثیر دارد.

    فرضیه هفتم)  آموزش فنی و حرفه ای بر اشتغالزایی افراد تاثیر دارد.

    فرضیه هشتم) بین آموزش فنی و حرفه ای با خصوصیات فردی افراد رابطه وجود دارد.

    1-6  روش تحقیق

    روش تحقیق این پژوهش  از نوع توصیفی – همبستگی  می باشد.

     

    Study the role of  Technical and vocational education in the development of human resources, in Chahar Mahal and Bakhtiari Province (Case Study skills of graduates employed in private sector)

     

    Abstract

    Human resources are the most important and central agencies ‚ HRD training and development in organizations is related to human activity‚ And helps organizations To make certain culture conditions Where Employees achieve The potential for the benefit of individuals and organizations. In this study we examine the role of technical and vocational education in the development of human resources in the province(CHaharmahal va Bakhtiari) deals. Based on the researcher's choice‚ Attitude, knowledge, skills, and abilities, to create jobs, a better understanding of organizational goals, organizational communication and problem-solving and decision-making power of the most important factors that influence the study examined. The research method was descriptive – correlational  And population research, including All the skills of graduates employed in private sector in Chaharmahal va Bakhtiari. Sample of 116 individuals was selected as the Alumni. Instrument for measuring research is A questionnaire about the impact of vocational training on human resource development (self-made). To measure Questionnaire The content validity And To determine the Reliability Cronbach's alpha was calculated The amount equal to 87/0 respectively. Results  Showed: The first hypothesis, a correlation coefficient of 0/69 was confirmed. Namely  Between technical and vocational education and human resource development are related. And then prioritized the following hypothesis was confirmed. The third hypothesis (Technical and professional education on the knowledge, skills and abilities of people are affected.) The seventh hypothesis (vocational training to better understand the impact of organizational goals.) The fourth hypothesis (vocational training on problem-solving and decision-making power to influence people.) The sixth hypothesis (vocational education has an impact on their jobs.) The fifth hypothesis (vocational education has an impact on organizational communication). The second hypothesis (technical training and professional attitude and positive spirit of people are affected). And eighth hypothesis was not rejected and approved.

     

    Keywords: vocational training, skills and abilities, problem solving, communication, employment

     

  • فهرست:

    فهرست مندرجات

     

    عنوان                                                                                                                                                      صفحه

    چکیده...................................................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

     

    مقدمه............................................................................................................................................................................................

    بیان مسأله ....................................................................................................................................................................................

    ضرورت و اهمیّت پژوهش..........................................................................................................................................................

    اهداف پژوهش.............................................................................................................................................................................

    فرضیات پژوهش..........................................................................................................................................................................

    روش تحقیق.................................................................................................................................................................................

    جامعه و نمونه آماری...................................................................................................................................................................

    نمونه آماری..................................................................................................................................................................................

    ابزار سنجش................................................................................................................................................................................

    تعاریف نظری واژه ها..................................................................................................................................................................

    تعاریف عملیاتی...........................................................................................................................................................................

    قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی و موضوعی)...................................................................................................................................

    مدل مفهومی تحقیق......................................................................................................................................................................

    فصل دوم : ادبیات پژوهش

    بخش اول : نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای

    مقدمه............................................................................................................................................................................................

    تعاریف.........................................................................................................................................................................................

    آموزش کارکنان و مدیران............................................................................................................................................................

    آموزش افراد بزرگسال و اصول آن.............................................................................................................................................

    آموزشهایفنیوحرفهای ..................................................................................................................................................................

    آ‌موزش رسمی ............................................................................................................................................................................

    آ‌موزش غیر رسمی .....................................................................................................................................................................

    آموزش مداوم...............................................................................................................................................................................

    آموزش ضمنی..............................................................................................................................................................................

    یادگیری........................................................................................................................................................................................

    بازار کارو کار آفرینی...................................................................................................................................................................

    بخش دوم : توسعه منابع انسانی

    مقدمه............................................................................................................................................................................................

    رویکردهای مدیریت منابع انسانی...............................................................................................................................................

    بخش سوم :  نقش آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی

    نقش آموزش در بهره وری سازمانی............................................................................................................................................

    ارتباط سازمانی ...........................................................................................................................................................................

    ویژگی های نگرش......................................................................................................................................................................

    بخش چهارم :  پیشینه تحقیقات

    پیشینه تحقیق داخلی ..................................................................................................................................................................

    پیشینه تحقیق خارجی ................................................................................................................................................................

    فصل سوم : روش تحقیق    

    مقدمه............................................................................................................................................................................................

    روش تحقیق.................................................................................................................................................................................

    جامعه و نمونه آماری....................................................................................................................................................................

    متغیر های تحقیق..........................................................................................................................................................................

    ابزار جمع آوری اطلاعات.............................................................................................................................................................

    شیوه نمره گذاری پرسشنامه ها...................................................................................................................................................

    اعتبار و روایی پرسشنامه ها.........................................................................................................................................................

    چگونگی جمع آوری اطلاعات....................................................................................................................................................

    روش های تجزیه و تحلیل............................................................................................................................................................

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات              

    مقدمه............................................................................................................................................................................................

    یافته های توصیفی........................................................................................................................................................................

    یافته های استنباطی......................................................................................................................................................................

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    مقدمه ...........................................................................................................................................................................................

    بحث و بررسی.............................................................................................................................................................................

    توصیف وضعیت..........................................................................................................................................................................

    نتایج آزمون فرضیات...................................................................................................................................................................

    پیشنهادها......................................................................................................................................................................................

    فهرست منابع................................................................................................................................................................................

     

    ضمائم..........................................................................................................................................................................................102

     چکیده انگلیسی .....................................................................................................................................................................107

     

     

    منبع:

    منابع فارسی

    1- آرمسترانگ، مایکل ( 1381 )، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی )راهنمای عمل(، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    2- اندرسون، والری ( 1387 )، "تحقیق در مدیریت منابع انسانی"، ترجمه سید محمد اعرابی و سعیده امیری، دفتر پژوهش های فرهنگی.

    3- ابطحی، حسین ( 1373 )، آموزش و بهسازی منابع انسانی – تهران: مؤسسه اطلاعات و برنامه ریزی آموزش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

    4- الوانی، سید مهدی و معمار زاده ،غلامرضا، (1388) ، رفتار سازمانی ، تالیف مورهد و گریفین ، تهران ، چاپ چهاردهم ،انتشارات گلشن.

    5- ایمانی،محمد نقی ، عاشقی ، منصور و آذرتش ، تقی، ( 1388) ، کارآفرینی ، تهران ، چاپ دو ،انتشارات فرهنگ سبز.

    6- احمدی، سیدعلی اکبرو دوریش ، حسن، ( 1387 ) ، مبانی کارآفرینی ، تهران ، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیا نور.

    7- بلیک، رید و همکاران؛ طبقه‌بندی مفاهیم در ارتباطات، مسعود واحدی، تهران، سروش، 1378، چاپ اول، ص42.

    8- بیابانی، جهانگیر . ( 1379 ). تبیین نوع بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی طی سالهای1368 – 78  خلاصه مجموعه مقالات بررسی مشکلات و چشم انداز اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی .

    9- پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی تهران. ص24 – 22

    10- پال، هرسی و کن ث، بلانچارد: مدیریت رفتار سازمان ی، انتشارات امیرکبیر، تهران، ١٣٦٥

    11- تودارو، مایکل . ( 1377 ). ترجمه دکتر غلامعلی فرجادی . توسعه اقتصادی در جهان سوم. مؤسسه عالی پژوهش و برنامه ریزی توسعه. تهران.

    12- خلاقی، علی اصغر، بازشناسی آموزش فنی وحرف های در وزارت آموزش وپرورش، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت، .1380

    13- دکتر مشایخ، فریده، ترجمه، گروه مشاوران یونسکو، فرآیند برنامه ریزی آموزشی، انتشارات مدرسه، چاپ نهم 1379.

    14- سلطانی تیرانی، فلورا ( 1378 )، "کاربرد تجزیه و تحلیل علی در پژوهشهای علوم اجتماعی و رفتاری"،مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    15- سریع القلم، محمود – توسعه ،جهان سوم و نظام بین الملل .چاپ سوم زمستان 1375 – نشر سفید.

    16- سعیدی کیا، مهدی ، ( 1389 ) ، اصول و مبانی کارآفرینی ، تهران ،چاپ شانزدهم ، انتشارات کیا.

    17- سلجوقی، سید محمد ( 1389) ، کارآفرینی ایجاد و توسعه کسب و کار جدید ، چاپ سوم ،کرمان ، انتشارات خدمات فرهنگی.

    18- صافی، احمد، مسائل آموز شوپرورش ایران و را ههای کاهش آ نها، چاپ اول، زمستان 1385 ، نشر ویرایش.

    19- عزیزی، نعمت الله ، ( 1384) ، بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه اقتصادی ، نگاهی به تجارب کشورهای توسعه یافته.

    20- عظیمی، چنزق ، ( 1384 ) ، نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی ، مازندران ، انتشارات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران.

    21- غلامزاده، حسین ( 1382 )، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تهران، نشر میر.

    22- فرهادیان ، همایون ، ( 1384 ) ، بررسی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، مازندران، انتشارات اد اره کل فنی و حرفه ای مازندران.

    23- قارون، ( 1383 ) ، مروری بر برنامه های آموزش فنی و حرفه ای در سطوح متوسطه و عالی در برخی کشور های جهان (قسمت اول( ، تهران ، سال اول ، شماره نهم.

    24- کیان پور ، غلامرضا ،  (1389)  ، تربیت نیروی انسانی برای صنعت ، تالیف ویلیام مگ هی ، تهران ، چاپ دو، انتشارات بنگاه.

    25- محمدی، موحد ، (1382) ، آموزش کشاورزی ، تهران ، انتشارات موسسه توسعه روستایی ایران

    26- مقنی زاده ،( 1381 ) ، بررسی وضعیت برنامه ریزی و احرای آموزش کارکنان دولت ایران در برنامه سوم توسعه با تاکید بر آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت وزارت جهاد کشاورزی ، دفتر مجازی محمد حسن محقق معین.

    27- میرسپاسی،ناصر، حسین غلامزاده ( 1382 )، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تهران، نشر میر.

    28- میرسپاسی، ناصر ( 1382 )، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرشی به روند جهانی شدن"، چاپ 22 ، موسسه انتشاراتی میر.

    29-مشایخ ، فریده( 1386 ). فرآیند برنامه ریزی آموزشی. تهران: انتشارات مدرسه.

    30- نظامهای آموزش کشورهای جهان، اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای انقلاب فرهنگی.مرکز آمار ایران. (1379 ).  سالنامه آماری سال 1379 . مرکز آمار ایران. تهران.

    31- وزارت آموزش و پرورش : آموز شهای فنی و حرف ها ی، نشر پژوهشکده تعلیم و تربیت ، تهران، ١٣٧٩.

    32- هولینشد ، ( 1374 ) ، روندها و توسعه ی آموزش فنی و حرفه ای ، ترجمه ابوالفضل ملکی شمس آبادی، تهران ، مرکز انتشارات یونسکو در ایران.

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Armstrong, (2005). Handbook of Strategic HRM: The Key to Tm Proved Business Performance. CIPD, London.

    Becker G.S،(1964)، Human Capital، New York: National Bureau of Economic Research.

    Baxall (2004), Strategy and Human Resource Management, Mc Graw Hill,214.

    Dore، R.(١٩٩٧). The diploma disease: Education ،qualifications and development. Institute of Education. London.

    Gibb، A، (1991)، " Defining Success in Entrepreneurship Development Programms: A Guide to Model approach"، ILO، Geneva.

    Green ، A. & Sakamoto-Vandenberg، A. (٢٠٠٠). The plase of skills in national competition strategies in Germany ،Japan ،Singapore and the UK. University of London.

    Goldin، C. & Katz، L.F. (١٩٩۶). “Technology، Human Capital and the Wage Structure”. The American Economic Review. Vol.٨۶، No.٢.

    Gimeno، J. Folta، T.B. Coper A.C. and Woo، C.Y،(1997)، Survival of the Fittest? Entrepreneurial Human Capital and the Persistence of Underperforming Firms، Administrative Science Quarterly، 42،4،PP. 750-783.

    Haltiwanger، j.c، Lane Julia I، and Spletter james R. (1999). "Productivity  Differences across Employers: The Roles of Employer Site"، Age، and  Human Capital. American Economic Review، No2. Vol.89.

    Harper، M.(1983)، " Selection and training for Entrepreneurship Development"، ILO، Geneva.

    Meyer, J.P. (2000). HRM practices and Organizational Commitment: test of a Mediation Model. Canadian Journal of Administrative Sciences, Vol. 17, No. 4, pp. 319-331.

    Rose. (2005). "Reframing the Debate on Career and Technical Education"، Available on the www.nationalacademies. org.cfe. CTE_Mike_Rose_Paper.

    Schomann، K. (١٩٩٨). Labour market trasitions and dynamics of transitions in Germany،in education and work in Great Britain. Germany and Italy، eds.A.Jobert ، C.Marry، L.Tanguay، & H. Rainbird، Routledge، London.

    Tolention، A.،(1995)، " Guidelines for the Analysis of Policies & Programms for Small & Medium Enterprise Development"، ILO، Geneva.

    White، M. (١٩٩۵). “Youth ،emploment and post-compulsory education : crisis policy making in three depression decade in Australia”. Australian and NewZealand Journal of Vocational Education Research. Vol.١٣. No.١. pp.١١٠-۴٠.

    Weiner، M.J. (١٩٨١). English Culture and the Decline of the Industrial Spirit. Cambridge University Press.

    Wright & McMahan. (1992). theoretical perspective for strategic HRM, Journal of management, vol.18.pp.105-115.

    Yong Jin،(1998)، General or Vocational? The Tough Choice in the Chinese Education Policy، International of Education Development، 18(4)، July.

     


موضوع پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), نمونه پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), جستجوی پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), فایل Word پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), دانلود پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), فایل PDF پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، در استان چهارمحال و بختیاری ( مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی)

 پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي   چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي و مقايسه اثربخشي و کارآيي مديران و مسئولين انتصابي و انتخابي از نظر ميزان برخورداري از م

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تحول چکیده امروزه سازمانها یا به عبارت گسترده تر کسب و کارها با چالش های بسیاری از قبیل جهانی شدن، زنجیره ارزش برای رقابتی شدن کسب و کار، تغییرات فناوری و .... مواجه شده اند (الریچ،1388). و با توجه به محیط رقابتی، لازم است در صدد ایجاد بستر های مناسب برای مدیریت اثربخش منابع انسانی باشند. این تغییرات در حوزه منابع انسانی موجب تغییر انتظارات ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول چکیده : هدف : این پژوهش با هدف تعیین بررسی رابطه توانمندی منابع انسانی با میزان پذیرش خدمات بانکی و جذب منابع مالی در شعب بانک ملی کلان شهررشت طراحی گردیده است . روش : پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده و به صورت میدانی در بهار 1392 اجرا گردید . جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب مختلف بانک ملی ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي آموزشي چکيده تحقيق: بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الکترونيک، الکتروتکنيک) با نيازهاي بازار کار از نظر مديران صنايع (مديران

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر به روش پیمایش در سال 1392 انجام گرفته است. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرفه ای نیز یکی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده : توجه به موضوع رهبری خدمتگزار درسالهای اخیر، افزایش پیدا کرده است و انواع سازمان های تجاری، غیر انتفاعی، آموزشی و نیز سازمانهای دولتی برای اداره سازمان خود اصول رهبری خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند.هدف اصلی در این تحقیق، میزان سنجش رهبری خدمتگزار بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اعتماد در مدیران اداره ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" چکیده: در مقاله حاضر، به بررسی عوامل موثر برتوانمندسازی کارکنان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران پرداخته شده است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا عوامل (احساس معنی داری، احساس موثر بودن، احساس انتخاب،احساس شایستگی،احساس اعتماد)برتوانمندسازی موثر می باشند وازطرف دیگر آیا توانمندسازی برحسب متغیرهای زمینه ای تفاوت معناداری دارد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر انتصاب های مبتنی بر شایستگی مدیران بر بهره وری نیروی انسانی بانک ملت استان اردبیل انجام گرفته است. روش انجام تحقیق، عبارت از روش پیمایش از نوع توصیفی و همبستگی است و جامعه آماری کلیه کارکنان بانک ملت استان اردبیل که به تعداد 283 نفر بودند. برای تعیین تعداد نمونه با ...

ثبت سفارش