پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP

word 3 MB 31181 243
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۶,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت اجرایی MBA

    (جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA)

    چکیده

    تغییرات در محیط های درون و برون سازمانی از مهم ترین ویژگی های مورد توجه مدیران و برنامه ریزان استراتژیک می باشد لذا مدیران با این چالش رو به رو هستند که چگونه با آنها مواجه شوند تا آسیب پذیری سازمان را کاهش دهند از طرفی نیز امروزه بیشتر سازمان ها برای افزایش توانمندی ها، رشد و بقای بلند مدت و کاهش ریسک عملیات خود نیازمند تدوین برنامه ریزی استراتژیک می باشند. در پژوهش پیش رو محقق کوشیده است تا با استفاده از فنون برنامه ریزی استراتژیک اعم از شناسایی عوامل داخلی( نقاط قوت و نقاط ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) اهداف بلند مدت شرکت مذکور را مورد رصد و ارزیابی قرار دهد اما برای دستیابی به این اهداف، فقدان در شناسایی اهمیت رتبه بندی برای فاکتورهای تجزیه و تحلیل محیطی، سبب گردید تا محقق، به منظور بهسازی تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از  ترکیب تصمیم گیری چند معیاره به نام (فرایند تحلیل سلسله مراتبی) را پیشنهاد دهد. با استفاده از  این روش امکان مقایسه بین فاکتورها یا معیارها به منظور اولویت بندی آنها و بکارگیری آنها در قالب داده ها و ارزش های محاسبه فراهم میشود و هدف از اجرای ترکیب این روش (روش ترکیبی) به منظور بهبود کمی برنامه ریزی استراتژیک بوده است تا بتوان در پایان پس از تعیین استراتژی ها، علاوه بر اولویت بندی صورت گرفته توسط ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM و مقایسه آنها با اولویت بندی فاکتورهای موثر در برنامه ریزی از طریق فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی AHP، راهکار های مناسب پیشنهاد داده شود.

     

    واژگان کلیدی:

    برنامه ریزی استراتژیک، تجزیه و تحلیل محیطی، فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی

     

     

    فصل اول

     مقدمه و کلیات تحقیق

     

    1-1 پیشگفتار

     محیطی هایی که با شتابی فزاینده و بطور مداوم در حال تغییراند همواره فاکتور هایی را به چالش وا می دارند. از جمله این فاکتورها سازمانهایی هستند که وابستگی متقابل با این محیط ها و تغییرات را دارند. سازمانها به منظور حفظ بقاء خود در پی سازگاری با این تغییرات هستند لذا پیش بینی و اگاهی از این تحولات امری بدیهی و ضروری است. از این رو دغدغه مدیران به منظور هر چه بهتر و بیشتر محقق شدن اهداف سازمانی با اهتمام به تغییرات مذکور کوششی نظام یافته را می طلبد. کوششی که اهمیت برنامه ریزی را دو جندان میکند. از این رو برنامه ریزی استراتژیک در قالب تلاشی نظام یافته و هدفمند بعنوان ابزاری موثر در مدیریت کلان سازمانی، تامین سازگاری با این تغییرات و بدست آوردن برتری رقابتی را ممکن می سازد. به این منظور محقق از برنامه ریزی استراتژیک بعنوان ابزاری موثر در حوزه مدیریت بهره جسته است تا با مطالعه موردی در یک شرکت تولید کننده و فعال در صنعت چوب کشور ضمن داشتن مروری بر مباحث مطرح شده در مدیریت استراتژیک، سعی در تدوین و پیاده سازی اصول و مبانی این علم در سازمان مورد نظر داشته باشد. 

    1- 2 مقدمه

    این فصل در برگیرنده گزارشی در خصوص  تحقیق و پروژه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تخته شهید باهنر گرگان است که شامل شرح مسئله و بیان اهمیت اجرای تحقیق در این سازمان و همچنین اهداف کلی و جزیی است که در راستای اجرای این پروژه دنبال می شوند. همچنین در این فصل ضمن عنوان مفروضات تحقیق و محدودیت های موجود، سوالاتی مطرح گردیده اند که محقق کوشیده است تا با تشریح روند و تکنیک های برنامه ریزی استراتژیک در ادامه فصول این پایان نامه ضمن فراهم نمودن زمینه درک و تجزیه و تحلیل درست  بتواند پاسخی مناسب برای آنها بیابد.

    1- 3 بیان مسئله

     از جمله وظایف اصلی مدیران راس سازمان، برآورده نمودن نیازهای آتی سازمان ها و مجموعه هایی است که تحت تاثیر تصمیم گیری ها و رهبری آنها قرار دارند. به منظور برآورده شدن این نیازها تنها آموزش نظریه و فنون مدیریت چاره ساز نخواهد بود و میباسیت برتری های رقابتی فعلی و آتی که رقبا دارا خواهند شد و نحوه دستیابی و محقق شدن آنها از سوی کارشناسان و آن هم از طریق برنامه ریزی و اقدامات هدفمند و کارا در کنار تفهیم مطالب به شرکت ها و سازمانها که، آینده را چگونه پیش بینی نمایند و ساختارها و سیاست های خود را در راه نیل به چشم اندازهای خود بسیج نمایند صورت بپذیرد. این نکته حائز اهمیت است که گذشته با تمام اهمیت و آموختنی هایش و با تمام تاثیری که می‌تواند بر آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمی تواند آن را بار دیگر بیافریند؛ اما آینده در راه است و قسمت مهمی از آن به آنچه که در امروز می گذرد وابسته است .اما این درحالی است که امروزه نیز تغییرات و تحولات بگونه ایست که راهی جز نوگرایی و رقابت آگاهانه و نظام مند به منظور ادامه پایداری و بقاء سازمان ها در راه پاسخگویی درست به این تحولات و باقیماندن در عرصه رقابت باقی نمی ماند؛ لذا در این راه پر چالش، عدم برخورداری مدیران سازمانها از علوم و تکنیک های مدیریتی از جمله برنامه ریزی استراتژیک بعنوان یکی از موثرترین و کارآمدترین ابزارها، به جرات میتوان گفت هیچگونه تضمینی برای کسب موفقیت های آتی را متعهد نمی شود. این تکنیک بر اساس اطلاعاتی که از ارزیابی عوامل درونی و بیرونی بدست آمده بنا می شود و فرصت ها و تهدیدات بیرونی را با نقاط قوت و ضعف داخلی مقایسه می کند تا استراتژی هایی که متناسب با شرایط درونی سازمان بوده و اثرات وضعیت پیرامون سازمان را نیز در برداشته باشد به دست دهد. برنامه ریزی استراتژیک کوششی است ساخت یافته برای اتخاذ تصمیم های اساسی و انجام اعمالی که ماهیت سازمان، نوع فعالیت ها و دلیل انجام آن فعالیتها  توسط سازمان را شکل داده و مسیر می بخشد. بر حسب اهمیت موضوع در این پژوهش ما نیز بر آن شدیم تا ضمن شناسایی محیط رقابتی و کاستی­های شرکت تخته شهید باهنر گرگان و پس از ترسیم آینده مطلوب، مفاهیم مدیریت استراتژیک را در راستای ترسیم مسیر سازمان به سمت موفقیت و اهداف پژوهشی خود اجرایی سازیم.

    1- 4 اهمیت و ضرورت تحقیق

    با در نظر داشتن این نکته که پایداری و توسعه هر واحد تجاری در صنعت مورد فعالیت خود و همچنین کسب و حفظ مزیت رقابتی در مقایسه با سایر رقبا در آن به خودی خود امکان پذیر نیست و برخورداری از چنین ویژگی هایی نیازمند طراحی ، پیاده سازی و اجرای مجموعه ای از اقدامات لازم در قالب برنامه ها و رویه هایی دقیق و بررسی شده است لذا اهمیت و ضرورت بحث، ما را بر آن داشت تا برای سازمان مورد مطالعه ، شرکت تخته شهید باهنر گرگان که مانند بسیار دیگری از  صنایع فعال و پیشرو در صنعت چوب کشور فعالیت دارد، در جهت استقرار و تقویت مدیریت استراتژیک و همچنین کسب نتایج عملکردی چشم گیر در این حوزه با عنایت به چالش ها و مسائلی که همه شرکت ها با آنها مواجه هستند پژوهشی را در راستای برنامه ریزی و تدوین استراتژیک صورت دهیم. امید است با انجام این تحقیق ضمن شناسایی چالش های  پیشرو و همچنین ارائه راهکارهایی مناسب به منظور رویارویی و مرتفع شدن آنها، سازمان بتواند گامی موثر در جهت تحقق هرچه بهتر اجرای برنامه های استراتژیک خود برداشته و با کسب نتایج عملکردی مطلوب در این راه به کامیابی دست یابد. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند برای مدیران و کارشناسان شرکت و سایرین در حوزه صنعت چوب مورد توجه قرار گیرد و در پایان با مقایسه استراتژی های بدست آمده با استراتژی های پیشین طرح ها و برنامه های جدید ارائه داده شود. 

    1- 5 هدف کلی و اهداف جزئی

    هدف کلی

    هدف اصلی تحکیم و بقای جایگاه شرکت تخته شهید باهنر گرگان در بازار رقابتی با طراحی و پیاده سازی استراتژی با روش SWOT وارزیابی با  AHP که اجرای این طرح باعث شناسایی بهتر محیط رقابتی و نهایتاً واکنش  مطلوب به تغییرات محیطی و افزایش سهم بازار می گردد.

    اهداف جزئی تحقیق عبارتند از

    •  شناسایی محیط داخلی و خارجی به منظور تشخیص بهتر چالش های پیش روی سازمان

    •  شناسایی، تدوین و انتخاب موثرترین استراتژی های پیشنهادی به منظور تعیین مسیر مناسب جهت تحقق آینده مطلوب سازمان

    با تحقق اهداف فوق، پیش بینی می شود سازمان با افزایش مزیت رقابتی به واسطه اجرای مناسب استراتژی ها، به عنوان سازمانی موفق در عرصه تهیه و عرضه محصول خود  در صنعت چوب  و بازارهای مرتبط با آینده مطلوب به فعالیت بپردازد. همچنین تحقیقات آینده میتوانند با بکارگیری چارچوب منطق فازی روش AHP  به منظور تاثیر بیشتری از تجزیه و تحلیل  بر مواردی با عدم اطمینان بیشتر بکار گرفته شود.

    (تصاویر و نمودار ها در فایل اصلی موجود است) 

     

    1- 7 سوالات تحقیق

    نقاط قوت شرکت تخته شهید باهنرگرگان کدام است؟

    نقاط ضعف شرکت تخته شهید باهنر گرگان کدام است؟

    فرصت های محیطی شرکت تخته شهید باهنر گرگان کدام است؟

    تهدید های محیطی  شرکت تخته شهید باهنر گرگان کدام است؟

    استراتژی های مناسب برای شرکت تخته شهید باهنر گرگان چیست؟

    اولویت بندی فاکتورهای موثر در برنامه ریزی استراتژیک ها چیست؟ 

    1- 8 مفروضات تحقیق

    مفروضات تحقیق در زیر آمده است:

    1- سازمان دارای چشم انداز ،اهداف و ارزش ها می باشد.

    2- سازمان برای دستیابی به اهداف ، دارای ماموریت تعریف شده و معین است.

    3-  با استفاده از رویکرد  SWOTتمامی استراتژی های ممکن اتخاذ می شود.

    4- تحلیل با روش AHP در وزن دهی و اولویت بندی شاخص ها و استراتژی ها بسیار راه گشا است.

    5- بکارگیری از روش تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی  اطمینان را اولویت بندی استراتژی ها  در اجرایی و کاربردی شدن آنها در سازمان موثر تر می سازد.

    1- 9 قلمرو تحقیق

    1- 9-1  قلمرو موضوعی 

    در این پژوهش به تدوین برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تخته شهید باهنر گرگان می پردازیم تا سازمان مورد مطالعه بتواند با عنایت به رصد درست از نقاط قوت و ضعف در قالب عوامل داخلی سازمان و همچنین فرصت ها و تهدیدات محیطی از خارج سازمان این عوامل را به خوبی شناسایی نموده و با تجزیه و تحلیل مناسب پاسخی مطلوب به تغییرات در حال رخداد داده و تصمیمات مناسب را اتخاذ نماید.

    1-9-2  قلمرو مکانی    

    قلمرو مکانی این پژوهش شرکت تخته شهید باهنر گرگان در شهرستان خان ببین و در فاصله 55 کیلومتری از مرکز  استان گلستان می باشد.

    1-9-3  قلمرو زمانی     

    این پژوهش در فاصله زمانی مهر ماه 1392 لغایت فروردین ماه 1393 صورت خواهد گرفت.

    1- 10 ساختار پایان نامه

    پژوهش صورت گرفته در حوزه برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تخته شهید باهنر گرگان که شامل تحلیل و بررسی وضعیت موجود در صنعت چوب کشور ، شناخت عملکرد و جایگاه شرکت تخته شهید باهنر گرگان در این صنعت، برنامه ریزی و تعریف اهداف کلان شرکت و ارائه راهکار استراتژیک به منظور بهبود وضعیت و دستیابی به اهداف تعریف شده از اهداف اجرای تحقیق می باشد. بدین منظور این پایان نامه در 5 فصل تدوین شده است که فصول به طور مختصر به شرح ذیل می‌باشند.

    در فصل اول با عنوان مقدمه و کلیات ابتدا مقدمه ای بر بحث مدیریت استراتژیک و اهمیت برنامه ریزی استراتژیک مطرح گردیده است و در ادامه با بیان اهمیت و ضروریات تحقیق با وجود محدودیت هایی در قلمرو های موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق، اهداف پژوهش ذکر و چارچوبی کلی از رویه نظری و تحلیل تحقیق مطرح گردیده است.

    در فصل دوم با عنوان مروری بر ادبیات موضوعی که این فصل در دو بخش 1) تعاریف، اصول و مبانی نظری تحقیق 2) مروری بر ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق تفکیک شده است که در بخش اول با بیان و تعاریف مفاهیم در بحث مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک پیگیری شده و در بخش دوم، ضمن مروری بر مرور برخی روش ها و مدل های موجود در قالب ادبیات موضوعی، بررسی مجموعه ای از مطالعات صورت گرفته داخلی و خارجی در این حوزه را نیز دنبال می‌کنیم.

     

    در فصل سوم با عنوان روش تحقیق به بیان و تشریح ابزارهای مورد استفاده در تحقیق می پردازیم. در این فصل سعی گردیده است تا بر اساس چارچوب کلی از رویه پیاده سازی و تحلیل ذکر شده در فصل 1 گام ها در پروسه پژوهش به درستی دنبال و روش حل مسئله از دیدگاه تئوری بیان گردند.

    در فصل چهارم با عنوان پیاده سازی مدل بر اساس روش های مطرح شده از برنامه ریزی استراتژیک و شناخت و بررسی صورت گرفته از شرکت تخته شهید باهنر گرگان، اقدام به بررسی و تجزیه و تحلیل و پیاده سازی مباحث برنامه ریزی استراتژیک در شرکت تخته شهید باهنر گرگان نموده‌ایم.

    در فصل پنجم با عنوان جمع بندی و پیشنهادات نیز به ارائه نتایج اجرای پژوهش و پیشنهادات مرتبط با موضوع پژوهش و همچنین راهکارهایی برای تحقیقات آتی پرداخته ایم.

    Subject:

    Strategic Planning of Shahid Bahonar Wood Industry Company using a combined SWOT analysis and AHP

    Abstract

    Changes in the internal and external environments of organizations is of the most important characteristics that interest managers and strategic planners Thus, managers are faced with the challenge of how to deal with them in order to reduce the organization’s vulnerability also on the other hand most organizations today need to develop a strategic plan in order to improve the capabilities, long-term growth and survival and reducing the risk of their operations. In the present study the researcher has tried to use the techniques of strategic planning, including identification of internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) observe and evaluate the Company’s long term objectives. But for achieving these goals, the lack of identifying the importance of rankings for analysis of environmental factors, Led researcher, in order to improve SWOT analysis, use a combination of multi-criteria decision called (analytic hierarchy process). using this method provides the possibility of comparison between factors or criteria and working them in data format and calculated values, And the purpose of implementing this combination method (hybrid approach) was quantitative improving of strategic planning. So that in the end after determining the strategies, in addition to prioritization made by Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) and comparing them with prioritization of effective factors in planning through Analyzing of Hierarchical Process (AHP), the appropriate approaches be proposed.

     
    Keywords: Strategic planning, environmental analysis, AHP



     

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

    1-1 پیشگفتار. 2

    1- 2 مقدمه. 2

    1- 3 بیان مسئله. 2

    1- 4 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3

    1- 5 هدف کلی و اهداف جزئی.. 4

    1- 6 چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق.. 5

    1- 7 سوالات تحقیق.. 6

    1- 8 مفروضات تحقیق.. 6

    1- 9 قلمرو تحقیق.. 6

    1- 9-1  قلمرو موضوعی.. 6

    1-9-2  قلمرو مکانی.. 7

    1-9-3  قلمرو زمانی.. 7

    1- 10 ساختار پایان نامه. 7

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه‌ی تحقیق

    2-1  مقدمه. 10

    2-2  تعاریف... 10

    2-2-1 برنامه ریزی.. 10

    2-2-2 استراتژی.. 11

    2-2-3 مدیریت استراتژیک.... 12

    2-2-4  برنامه ریزی استراتژیک.... 12

    2-2-5 استراتژیست... 13

    2-2-6 بیانیه مأموریت... 14

    2-2-7 چشم انداز. 14

    2-2-8 هدف های بلند مدت... 14

    2-2-9 نقاط قوت و ضعف داخلی.. 14

    2-2-10 فرصت ها و تهدیدات خارجی.. 15

    2-2-11  تجزیه و تحلیل محیطی.. 15

    2-3 ضرورت برنامه ریزی استراتژیک.... 15

    2-4 مزایای برنامه ریزی استراتژیک.... 16

    2-5 سبک های مختلف برنامه ریزی استراتژیک و تعیین استراتژی های سازمانی.. 16

    2-6 سطوح مدیریت استراتژیک.... 17

    2-7  فرآیند مدیریت استراتژیک.... 18

    2-7-1 تدوین استراتژیها 19

    2-7-2 اجرای استراتژیها 19

    2-7-3 ارزیابی استراتژیها 20

    2-8 وجوه افتراق برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی.. 21

    2-9 روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک.... 21

    2-10   مقدمه. 23

    2-11  تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک.... 23

    2-11-1  مدیریت استراتژیک در ایران. 25

    2-12  شیوه ها و مدل های برنامه ریزی استراتژیک.... 26

    2-12-1  مأموریت سازمان یا شرکت... 28

    2-12-2  مقایسه چشم انداز های سازمان با مأموریت سازمان. 29

    2-12-3 اجزای تشکیل دهنده مأموریت سازمان. 29

    2-12-4 تجزیه وتحلیل محیطی.. 30

    2-12-4-1 بررسی محیط خارجی.. 31

    2-12-4-1-1  بررسی عوامل خارجی.. 31

    2-12-4-1-1-1  روش اول. 32

    2-12-4-2  بررسی محیط داخلی.. 43

    2-12-4-2-1  بررسی عوامل داخلی.. 43

    2-12-5 هدف های بلند مدت... 49

    2-12-5-1  ماهیت هدف های بلند مدت... 50

    2-12-6  انواع استراتژی ها 50

    2-12-6-1  استراتژی های یکپارچگی.. 50

    2-12-6-1-1 یکپارچگی عمودی به بالا.. 50

    2-12-6-1-2  یکپارچگی عمودی به پایین.. 51

    2-12-6-1-3  یکپارچگی افقی.. 51

    2-12-6-2  استراتژی های متمرکز. 51

    2-12-6-2-1  رسوخ در بازار. 51

    2-12-6-2-2  توسعه بازار. 51

    2-12-6-2-3 توسعه محصول. 52

    2-12-6-3  استراتژی های تنوع. 52

    2-12-6-3-1  تنوع همگون. 52

    2-12-6-3-2  تنوع ناهمگون. 52

    2-12-6-3-3  تنوع افقی.. 52

    2-12-6-4  استراتژی های تدافعی.. 53

    2-12-6-4-1  مشارکت... 53

    2-12-6-4-2  کاهش.... 53

    2-12-6-4-3  واگذاری.. 53

    2-12-6-4-4  انحلال. 53

    2-12-6-5  استراتژی های عمومی مایکل پورتر. 53

    2-12-6-5-1  رهبری هزینه ها 54

    2-12-6-5-2  تمایز. 54

    2-12-6-5-3  متمرکز. 54

    2-13  بررسی و انتخاب استراتژی.. 55

    2-13-1  فرآیند ارائه و انتخاب استراتژی ها 55

    2-14  تصمیم گیری به روش تحلیل سلسله مراتبی.. 56

    2-14-1  مقدمه. 56

    2-14-2  مفاهیم.. 56

    2-14-2-1  تاریخچه. 56

    2-14-2-2  انواع حالت های تصمیم گیری.. 57

    2-14-2-3  مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی.. 58

    2-14-2-3- 1- سازگاری در قضاوت‌ها 61

    2-14-2-4  اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 62

    2-14-2-5- مزایای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 63

    2-15  پیشینه تحقیق.. 65

    2-16  جمع بندی فصل.. 81

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1  مقدمه. 84

    3- 2  روش شناسی تحقیق.. 84

    3- 2- 1   روش تحقیق.. 84

    3- 2- 2  جامعه آماری تحقیق.. 86

    3- 2- 3  حجم نمونه و شیوه نمونه گیری.. 86

    3- 2- 4  ابزار و شیوه گرد آوری داده ها 86

    3- 2- 4- 1  روش گردآوری اطلاعات... 86

    3- 2- 4- 2  ابزار گردآوری اطلاعات... 86

    3- 2- 5  روایی و پایایی پرسشنامه. 87

    3- 2- 6  تجزیه و تحلیل اطلاعات... 87

    3- 3  چارچوب جامع تدوین استراتژی.. 88

    3-3-1 مرحله ورودی.. 88

    3-3-1-1   بیانیه مأموریت... 89

    3-3-1- 1-1  فرآیند تعیین و ارزیابی مأموریت سازمان. 89

    3-3-1-2 بررسی عوامل خارجی.. 90

    3-3-1-2-1  ابزارهای بررسی محیط خارجی.. 91

    3-3-1-2-2  ماتریس اولویت عوامل خارجی (تشخیص عوامل استراتژیک خارجی) 91

    3-3-1-2-3  عوامل استراتژیک خارجی.. 92

    3-3-1-2- 4  ماتریس ارزیابی عوامل خارجی.. 93

    3-3-1-3 بررسی عوامل داخلی.. 94

    3-3-1-3-1  ابزارهای بررسی محیط داخلی.. 95

    3-3-1-3-2  ماتریس اولویت عوامل داخلی( تشخیص عوامل استراتژیک داخلی) 95

    3-3-1-3-3  ماتریس ارزیابی عوامل داخلی.. 96

    3-3-1- 4- وضعیت رقابتی( ماتریس بررسی رقابت) 98

    3-3-1- 5  اهداف بلند مدت... 99

    3-3-1-5-1  ویژگی اهداف بلند مدت... 100

    3-3-1-5-2  دامنه اهداف بلند مدت... 101

    3-3-1-5-3  حوزه های اهداف بلند مدت... 101

    3-3-2  مرحله تطبیق یا مقایسه. 102

    3-3-2-1  ماتریس عوامل داخلی – خارجی.. 103

    3-3-2-2  ماتریس بررسی موقعیت استراتژیک داخلی – خارجی شرکت... 104

    3-3-2-3 ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات... 107

    3-3-3  مرحله تصمیم گیری.. 111

    3-4  تعیین استراتژی های بهینه با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 111

    3-5 روش تحلیل سلسله مراتبی.. 114

    3-5-1  سازگاری در قضاوت‌ها 117

    3-6  الگوی نهایی تحقیق و مراحل انجام آن. 118

    3-7  جمع بندی فصل.. 119

    فصل چهارم: محاسبه و یافته‌های تحقیق

    4-1  مقدمه. 122

    4-2  داده های گرد آوری شده مرحله ورودی مدل. 122

    4-2-1  معرفی شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 122

    4-2-2  چشم انداز شرکت... 123

    4-2-3  بیانیه مأوریت شرکت... 123

    4-2-3-1 بیانیه مأموریت شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 125

    4-2-4  شناسایی عوامل موثر داخلی و خارجی.. 126

    4-2-4-1  ماتریس اولویت عوامل داخلی( تشخیص عوامل استراتژیک داخلی) 131

    4-2-4-2  ماتریس اولویت عوامل خارجی (تشخیص عوامل استراتژیک خارجی) 133

    4-2-5  ماتریس های ارزیابی عوامل موثر داخلی و خارجی.. 134

    4-2-6   وضعیت رقابتی.. 136

    4-2-6-1  تبلیغات... 137

    4-2-6-2  کیفیت محصول. 137

    4-2-6-3  قیمت رقابتی.. 137

    4-2-6-4  برند. 137

    4-2-6-5  وضعیت مالی.. 138

    4-2-6-6  وفاداری مشتریان. 138

    4-2-6-7  کانال های توزیع. 138

    4-2-6-8  سهم بازار. 138

    4-2-7   اهداف بلند مدت... 139

    4-3  مرحله تطبیق یا مقایسه. 142

    4-3-1  ماتریس عوامل داخلی – خارجی.. 142

    4-3-2  ماتریس تجزیه و تحلیل محیطی (ماتریس سوات) 143

    4-3-2-1  تجزیه و تحلیل بر اساس SWOT و پیشنهاد استراتژی.. 144

    4-3-3  بررسی موقعیت استراتژیک داخلی و خارجی شرکت... 152

    4-3-5  بررسی استراتژی های مختلف در شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 154

    4-4- مرحله تصمیم گیری و انتخاب استراتژی.. 156

    4-4-1- تعیین استراتژی بهینه با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 156

    4-4-2   تعیین استراتژی بهینه با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) 169

    4-4-2-1  ساخت سلسله مراتبی یا درخت تصمیم.. 169

    4-4-2-2  قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی) 172

    4-4-2-3  محاسبات وزن‌های نسبی.. 173

    4-4-2-3-1  سازگاری در قضاوت‌ها 173

    4-4-2-4   ادغام وزن های نسبی.. 181

    4-4-3   جمع بندی فصل.. 192

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    5-1: نتیجه گیری.. 198

    5-1-1:  شناسایی نقاط قوت... 198

    5-1-2:   شناسایی نقاط ضعف... 198

    5-1-3:   شناسایی فرصت های محیطی.. 199

    5-1-4:   شناسایی تهدید های محیطی.. 200

    5-1-5:  استراتژی های مطرح شده. 201

    5-2:  استراتژی های پیشنهاد شده. 202

    5-2-1:  اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 202

    5-2-2: اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 203

    5-2-3: بررسی اهم استراتژی های پیشنهاد شده. 205

    5-3:  چند موضوع قابل توجه در مورد اجرای پروژه. 206

    5-4:   پیشنهادات... 207

    5-4-1:   پیشنهادات برای فعالیت های آتی شرکت... 207

    5-4-2:   پیشنهادات برای فعالیت های علمی.. 207

    پیوست، منابع و مآخذ

    منابع فارسی: 226

    منابع لاتین: 228

     

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    دیوید هانگر، جی. و ال. ویل ،  توماس/ مبانی مدیریت استراتژیک/ ترجمه: اعرابی، سید محمد و رضوانی، حمید رضا / تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی/ چاپ دوم/1390/ص 19-26 و 80 و 109.

    علیزاده، توحید و حاجلو، حسین/ تدوین برنامه ریزی استراتژیک صنعت شیلات ایران (مطالعه موردی سازمان شیلات ایران)/ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه/ 1388.

     دیوید، فرد آر/مدیریت استراتژیک/ ترجمه: پارسیان، علی و اعرابی، سید محمد / تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی/چاپ بیستم/ 1390/ص 31-44 و 189-351.

    چندلر، آلفرد/ استراتژی و ساختار/ ترجمه: پارساییان، علی  و اعرابی، سیدمحمد/ تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی/ چاپ هفتم/ 1387/ص 13.

    امیر کبیری، علیرضا/ مدیریت استراتژیک/ تهران: انتشارات ملک/ چاپ اول/ 1377/ص 26-60.

    برایسون، جان/ برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی/ ترجمه: منوریان، عباس/ تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی/ چاپ چهارم/ 1386/ص 5 و 69.

    مهرگان، محمد رضا/ پژوهش عملیاتی پیشرفته/ تهران: انتشارات کتاب دانشگاهی/ چاپ اول/ 1383/ص 170.

    بیژنی، سیاوش/ برنامه ریزی استراتژیک شرکت مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو دیزل( اپکو )/  پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع/دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران/1382.

    سلمانی، محمد مهدی و پالشی، محمد/ تدوین برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از مدل دیوید (مطالعه موردی: شرکت صنعت چوب شمال)/ مجموعه مقالات دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک/ انجمن مدیریت راهبردی ایران/ تهران،/آذر1392.

    آرائی، سید رضا/ برنامه ریزی استراتژیک بهینه برق کشور/ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)/1373.

    یعقوبی، گیتا/ استراتژی صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان (مطالعه موردی کارخانه ایران تایر)/ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران/ 1382.

    رحمان سرشت، حسین/ راهبرد های مدیریت/ تهران: انتشارات فن و هنر/چاپ اول/ 1384/ص 26.

    الوانی، سید مهدی/ مدیریت عمومی/ تهران: نشر نی/ چاپ بیست و هشتم/1385/ ص 53-57.

    آدرس پایگاه اینترنتی www.e-modiran.com/submits/management/217

    اعرابی، سید محمد/ دستنامه برنامه ریزی استراتژیک/ تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی/چاپ هفتم/1391/ص 16.

    پورتر، مایکل/استراتژی رقابتی: تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا/ ترجمه: مجیدی، جهانگیر و مهرپویا، عباس/ تهران: انتشارات رسا/ چاپ دوم/1385/ص 76-132.

    پیرس، جان و رابینسون/ برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک/ ترجمه: خلیلی شورینی، سهراب/ تهران: یادواره کتاب/ چاپ چهارم/ 1385/ص103 ،104 و 115.

     قدسی پور، سید حسن/ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی/ تهران: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیر کبیر پلی تکنیک/چاپ چهارم/1384/ ص8 و  14.

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:    

    Hill, w.,  Jones, G.R , Galvin. P ,  Milton, Wily. /Strategic management: An Integrated Approach/ 5/ 2004.

    Yazdani, Morteza., Lotfi Larijani, Amir hossein., Talebi Zarimohaleh, Seifollah. Monavarian, Abbas. /Developing Optimized Strategy by Comprehensive Framework of Strategy; Case Study in a Construction Inspection Company / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58,  73 – 8/ 2012.

    Tahernejad, Mohammad Mehdi., Khalokakaie, Reza.,  Ataei, Mohammad. / Determining proper strategies for Iran’s dimensional stonemines: a SWOT–AHP analysis / Arab Journal Geoscienc, Saudi Society for Geoscience 55-63/ 2011.

    Seker, Sukran., Ozgurler, Mesut. / Analysis of the Turkish Consumer Electronics Firm using SWOT-AHP / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58, 1544 – 1554. /2012.

    Gorener, Ali., Toker, Kerem., Ulucay, Korkmaz. / Application of Combined SWOT and AHP: A Case Study for a Manufacturing Firm / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58, 1525 – 1534/ 2012.

    Takano, Shin-ei.,  Wickramasinghe, Vasantha. /  Application of Combined SWOT and Analytic Hierarchy Process (AHP) for Tourism Revival Strategic Marketing Planning: A Case of Sri Lanka Tourism / Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol.8, 12-15 / 2009.

    Shareef, M. Shareef., Jahankhani, Hamid., Pimenidis, Elias. / Analysis of the e-Government stage model evaluation using SWOT-AHP method / School of Computing, IT and Engineering University of East London, UK 23-25/ 2011.

    Horne, J. Van / Financial management and policy Eaglewood Cliffs /Prentice-Hall 10/1974.

     


موضوع پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, نمونه پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, جستجوی پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, فایل Word پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, دانلود پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP, رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ترکیبی تحلیل SWOT و AHP

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد چکیده: ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی گرایش: استراتژیک چکیده: شناسایی مسائل و مشکلات موجود سازمانها از نظر داخلی و خارجی که در نهایت منجر به کشف و تبیین نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصتها و تهدیدات خارجی می‌شود بعنوان بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک است. یکی از ابزارهایی که در مرحله­ی تدوین استراتژی برای تحلیل موارد استراتژیک درونی و بیرونی به کار می­رود تحلیلSWOT می باشد ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع(M.Sc) گرايش: صنايع تابستان 1392 چکيده امروزه مهمترين دغدغه‌ي اکثر شرکت‌ها در اجراي پروژه‌ها، تدوين و پياده&zw

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ­ریزی شهری چکیده حمل­ و نقل شهری یکی از اصلی­ترین زیر بخش‌های توسعه و برنامه­ریزی شهری می­باشد. شهروندان همه روزه با شبکه­های پیاده و سواره و انواع مختلف حمل­ونقل تماس داشته و برای پاسخ­گویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، تفریح و غیره از حمل­ونقل شهری استفاده می­کنند؛ بنابراین حمل­ونقل به یکی از مهم­ترین بخش­های کیفیت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چکیده افزایش جمعیت شهرها و چگونگی اسکان آن­ها یکی از مشکلات شهر های امروزی می­باشد و با توجه به لزوم حفظ اراضی کشاورزی و طبیعی و همچنین کاهش هزینه­های شهری، مسأله توزیع مطلوب تراکم جمعیتی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده از مدل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده تغییرات و تحولات عمده صورت گرفته در سیستم بانکداری ایران، بانک ملت را با چالش های جدیدی مواجه کرده است :تغییر ساختار دولتی به خصوصی ،ازدیاد رقباو رقابت شدید انان برای بدست اوردن سهم بازار بیشتر، گران و هزینه زا شدن چهار سپرده بانکی و ...،این بانک را به سمت افزایش درامد های غیر مشاع (کسب درامد از محل ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ ی سنجش‌ از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی ...

ثبت سفارش