فهرست:
فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق
1-1 پیشگفتار. 2
1- 2 مقدمه. 2
1- 3 بیان مسئله. 2
1- 4 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3
1- 5 هدف کلی و اهداف جزئی.. 4
1- 6 چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق.. 5
1- 7 سوالات تحقیق.. 6
1- 8 مفروضات تحقیق.. 6
1- 9 قلمرو تحقیق.. 6
1- 9-1  قلمرو موضوعی.. 6
1-9-2  قلمرو مکانی.. 7
1-9-3  قلمرو زمانی.. 7
1- 10 ساختار پایان نامه. 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی تحقیق
2-1  مقدمه. 10
2-2  تعاریف... 10
2-2-1 برنامه ریزی.. 10
2-2-2 استراتژی.. 11
2-2-3 مدیریت استراتژیک.... 12
2-2-4  برنامه ریزی استراتژیک.... 12
2-2-5 استراتژیست... 13
2-2-6 بیانیه مأموریت... 14
2-2-7 چشم انداز. 14
2-2-8 هدف های بلند مدت... 14
2-2-9 نقاط قوت و ضعف داخلی.. 14
2-2-10 فرصت ها و تهدیدات خارجی.. 15
2-2-11  تجزیه و تحلیل محیطی.. 15
2-3 ضرورت برنامه ریزی استراتژیک.... 15
2-4 مزایای برنامه ریزی استراتژیک.... 16
2-5 سبک های مختلف برنامه ریزی استراتژیک و تعیین استراتژی های سازمانی.. 16
2-6 سطوح مدیریت استراتژیک.... 17
2-7  فرآیند مدیریت استراتژیک.... 18
2-7-1 تدوین استراتژیها 19
2-7-2 اجرای استراتژیها 19
2-7-3 ارزیابی استراتژیها 20
2-8 وجوه افتراق برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی.. 21
2-9 روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک.... 21
2-10   مقدمه. 23
2-11  تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک.... 23
2-11-1  مدیریت استراتژیک در ایران. 25
2-12  شیوه ها و مدل های برنامه ریزی استراتژیک.... 26
2-12-1  مأموریت سازمان یا شرکت... 28
2-12-2  مقایسه چشم انداز های سازمان با مأموریت سازمان. 29
2-12-3 اجزای تشکیل دهنده مأموریت سازمان. 29
2-12-4 تجزیه وتحلیل محیطی.. 30
2-12-4-1 بررسی محیط خارجی.. 31
2-12-4-1-1  بررسی عوامل خارجی.. 31
2-12-4-1-1-1  روش اول. 32
2-12-4-2  بررسی محیط داخلی.. 43
2-12-4-2-1  بررسی عوامل داخلی.. 43
2-12-5 هدف های بلند مدت... 49
2-12-5-1  ماهیت هدف های بلند مدت... 50
2-12-6  انواع استراتژی ها 50
2-12-6-1  استراتژی های یکپارچگی.. 50
2-12-6-1-1 یکپارچگی عمودی به بالا.. 50
2-12-6-1-2  یکپارچگی عمودی به پایین.. 51
2-12-6-1-3  یکپارچگی افقی.. 51
2-12-6-2  استراتژی های متمرکز. 51
2-12-6-2-1  رسوخ در بازار. 51
2-12-6-2-2  توسعه بازار. 51
2-12-6-2-3 توسعه محصول. 52
2-12-6-3  استراتژی های تنوع. 52
2-12-6-3-1  تنوع همگون. 52
2-12-6-3-2  تنوع ناهمگون. 52
2-12-6-3-3  تنوع افقی.. 52
2-12-6-4  استراتژی های تدافعی.. 53
2-12-6-4-1  مشارکت... 53
2-12-6-4-2  کاهش.... 53
2-12-6-4-3  واگذاری.. 53
2-12-6-4-4  انحلال. 53
2-12-6-5  استراتژی های عمومی مایکل پورتر. 53
2-12-6-5-1  رهبری هزینه ها 54
2-12-6-5-2  تمایز. 54
2-12-6-5-3  متمرکز. 54
2-13  بررسی و انتخاب استراتژی.. 55
2-13-1  فرآیند ارائه و انتخاب استراتژی ها 55
2-14  تصمیم گیری به روش تحلیل سلسله مراتبی.. 56
2-14-1  مقدمه. 56
2-14-2  مفاهیم.. 56
2-14-2-1  تاریخچه. 56
2-14-2-2  انواع حالت های تصمیم گیری.. 57
2-14-2-3  مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی.. 58
2-14-2-3- 1- سازگاری در قضاوتها 61
2-14-2-4  اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 62
2-14-2-5- مزایای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.. 63
2-15  پیشینه تحقیق.. 65
2-16  جمع بندی فصل.. 81
فصل سوم: روش تحقیق
3-1  مقدمه. 84
3- 2  روش شناسی تحقیق.. 84
3- 2- 1   روش تحقیق.. 84
3- 2- 2  جامعه آماری تحقیق.. 86
3- 2- 3  حجم نمونه و شیوه نمونه گیری.. 86
3- 2- 4  ابزار و شیوه گرد آوری داده ها 86
3- 2- 4- 1  روش گردآوری اطلاعات... 86
3- 2- 4- 2  ابزار گردآوری اطلاعات... 86
3- 2- 5  روایی و پایایی پرسشنامه. 87
3- 2- 6  تجزیه و تحلیل اطلاعات... 87
3- 3  چارچوب جامع تدوین استراتژی.. 88
3-3-1 مرحله ورودی.. 88
3-3-1-1   بیانیه مأموریت... 89
3-3-1- 1-1  فرآیند تعیین و ارزیابی مأموریت سازمان. 89
3-3-1-2 بررسی عوامل خارجی.. 90
3-3-1-2-1  ابزارهای بررسی محیط خارجی.. 91
3-3-1-2-2  ماتریس اولویت عوامل خارجی (تشخیص عوامل استراتژیک خارجی) 91
3-3-1-2-3  عوامل استراتژیک خارجی.. 92
3-3-1-2- 4  ماتریس ارزیابی عوامل خارجی.. 93
3-3-1-3 بررسی عوامل داخلی.. 94
3-3-1-3-1  ابزارهای بررسی محیط داخلی.. 95
3-3-1-3-2  ماتریس اولویت عوامل داخلی( تشخیص عوامل استراتژیک داخلی) 95
3-3-1-3-3  ماتریس ارزیابی عوامل داخلی.. 96
3-3-1- 4- وضعیت رقابتی( ماتریس بررسی رقابت) 98
3-3-1- 5  اهداف بلند مدت... 99
3-3-1-5-1  ویژگی اهداف بلند مدت... 100
3-3-1-5-2  دامنه اهداف بلند مدت... 101
3-3-1-5-3  حوزه های اهداف بلند مدت... 101
3-3-2  مرحله تطبیق یا مقایسه. 102
3-3-2-1  ماتریس عوامل داخلی – خارجی.. 103
3-3-2-2  ماتریس بررسی موقعیت استراتژیک داخلی – خارجی شرکت... 104
3-3-2-3 ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات... 107
3-3-3  مرحله تصمیم گیری.. 111
3-4  تعیین استراتژی های بهینه با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 111
3-5 روش تحلیل سلسله مراتبی.. 114
3-5-1  سازگاری در قضاوتها 117
3-6  الگوی نهایی تحقیق و مراحل انجام آن. 118
3-7  جمع بندی فصل.. 119
فصل چهارم: محاسبه و یافتههای تحقیق
4-1  مقدمه. 122
4-2  داده های گرد آوری شده مرحله ورودی مدل. 122
4-2-1  معرفی شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 122
4-2-2  چشم انداز شرکت... 123
4-2-3  بیانیه مأوریت شرکت... 123
4-2-3-1 بیانیه مأموریت شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 125
4-2-4  شناسایی عوامل موثر داخلی و خارجی.. 126
4-2-4-1  ماتریس اولویت عوامل داخلی( تشخیص عوامل استراتژیک داخلی) 131
4-2-4-2  ماتریس اولویت عوامل خارجی (تشخیص عوامل استراتژیک خارجی) 133
4-2-5  ماتریس های ارزیابی عوامل موثر داخلی و خارجی.. 134
4-2-6   وضعیت رقابتی.. 136
4-2-6-1  تبلیغات... 137
4-2-6-2  کیفیت محصول. 137
4-2-6-3  قیمت رقابتی.. 137
4-2-6-4  برند. 137
4-2-6-5  وضعیت مالی.. 138
4-2-6-6  وفاداری مشتریان. 138
4-2-6-7  کانال های توزیع. 138
4-2-6-8  سهم بازار. 138
4-2-7   اهداف بلند مدت... 139
4-3  مرحله تطبیق یا مقایسه. 142
4-3-1  ماتریس عوامل داخلی – خارجی.. 142
4-3-2  ماتریس تجزیه و تحلیل محیطی (ماتریس سوات) 143
4-3-2-1  تجزیه و تحلیل بر اساس SWOT و پیشنهاد استراتژی.. 144
4-3-3  بررسی موقعیت استراتژیک داخلی و خارجی شرکت... 152
4-3-5  بررسی استراتژی های مختلف در شرکت تخته شهید باهنر گرگان. 154
4-4- مرحله تصمیم گیری و انتخاب استراتژی.. 156
4-4-1- تعیین استراتژی بهینه با استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 156
4-4-2   تعیین استراتژی بهینه با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) 169
4-4-2-1  ساخت سلسله مراتبی یا درخت تصمیم.. 169
4-4-2-2  قضاوت ترجیحی (مقایسات زوجی) 172
4-4-2-3  محاسبات وزنهای نسبی.. 173
4-4-2-3-1  سازگاری در قضاوتها 173
4-4-2-4   ادغام وزن های نسبی.. 181
4-4-3   جمع بندی فصل.. 192
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1: نتیجه گیری.. 198
5-1-1:  شناسایی نقاط قوت... 198
5-1-2:   شناسایی نقاط ضعف... 198
5-1-3:   شناسایی فرصت های محیطی.. 199
5-1-4:   شناسایی تهدید های محیطی.. 200
5-1-5:  استراتژی های مطرح شده. 201
5-2:  استراتژی های پیشنهاد شده. 202
5-2-1:  اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 202
5-2-2: اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 203
5-2-3: بررسی اهم استراتژی های پیشنهاد شده. 205
5-3:  چند موضوع قابل توجه در مورد اجرای پروژه. 206
5-4:   پیشنهادات... 207
5-4-1:   پیشنهادات برای فعالیت های آتی شرکت... 207
5-4-2:   پیشنهادات برای فعالیت های علمی.. 207
پیوست، منابع و مآخذ
منابع فارسی: 226
منابع لاتین: 228
 
 
منبع:
منابع فارسی:
دیوید هانگر، جی. و ال. ویل ،  توماس/ مبانی مدیریت استراتژیک/ ترجمه: اعرابی، سید محمد و رضوانی، حمید رضا / تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی/ چاپ دوم/1390/ص 19-26 و 80 و 109.
علیزاده، توحید و حاجلو، حسین/ تدوین برنامه ریزی استراتژیک صنعت شیلات ایران (مطالعه موردی سازمان شیلات ایران)/ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه/ 1388.
 دیوید، فرد آر/مدیریت استراتژیک/ ترجمه: پارسیان، علی و اعرابی، سید محمد / تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی/چاپ بیستم/ 1390/ص 31-44 و 189-351.
چندلر، آلفرد/ استراتژی و ساختار/ ترجمه: پارساییان، علی  و اعرابی، سیدمحمد/ تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی/ چاپ هفتم/ 1387/ص 13.
امیر کبیری، علیرضا/ مدیریت استراتژیک/ تهران: انتشارات ملک/ چاپ اول/ 1377/ص 26-60.
برایسون، جان/ برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی/ ترجمه: منوریان، عباس/ تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی/ چاپ چهارم/ 1386/ص 5 و 69.
مهرگان، محمد رضا/ پژوهش عملیاتی پیشرفته/ تهران: انتشارات کتاب دانشگاهی/ چاپ اول/ 1383/ص 170.
بیژنی، سیاوش/ برنامه ریزی استراتژیک شرکت مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو دیزل( اپکو )/  پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع/دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران/1382.
سلمانی، محمد مهدی و پالشی، محمد/ تدوین برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از مدل دیوید (مطالعه موردی: شرکت صنعت چوب شمال)/ مجموعه مقالات دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک/ انجمن مدیریت راهبردی ایران/ تهران،/آذر1392.
آرائی، سید رضا/ برنامه ریزی استراتژیک بهینه برق کشور/ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)/1373.
یعقوبی، گیتا/ استراتژی صنعت لاستیک از دیدگاه خبرگان (مطالعه موردی کارخانه ایران تایر)/ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران/ 1382.
رحمان سرشت، حسین/ راهبرد های مدیریت/ تهران: انتشارات فن و هنر/چاپ اول/ 1384/ص 26.
الوانی، سید مهدی/ مدیریت عمومی/ تهران: نشر نی/ چاپ بیست و هشتم/1385/ ص 53-57.
آدرس پایگاه اینترنتی www.e-modiran.com/submits/management/217
اعرابی، سید محمد/ دستنامه برنامه ریزی استراتژیک/ تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی/چاپ هفتم/1391/ص 16.
پورتر، مایکل/استراتژی رقابتی: تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا/ ترجمه: مجیدی، جهانگیر و مهرپویا، عباس/ تهران: انتشارات رسا/ چاپ دوم/1385/ص 76-132.
پیرس، جان و رابینسون/ برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک/ ترجمه: خلیلی شورینی، سهراب/ تهران: یادواره کتاب/ چاپ چهارم/ 1385/ص103 ،104 و 115.
 قدسی پور، سید حسن/ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی/ تهران: مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیر کبیر پلی تکنیک/چاپ چهارم/1384/ ص8 و  14.
 
 
 
 
 
 
 
 
منابع لاتین:    
Hill, w.,  Jones, G.R , Galvin. P ,  Milton, Wily. /Strategic management: An Integrated Approach/ 5/ 2004.
Yazdani, Morteza., Lotfi Larijani, Amir hossein., Talebi Zarimohaleh, Seifollah. Monavarian, Abbas. /Developing Optimized Strategy by Comprehensive Framework of Strategy; Case Study in a Construction Inspection Company / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58,  73 – 8/ 2012.
Tahernejad, Mohammad Mehdi., Khalokakaie, Reza.,  Ataei, Mohammad. / Determining proper strategies for Iran’s dimensional stonemines: a SWOT–AHP analysis / Arab Journal Geoscienc, Saudi Society for Geoscience 55-63/ 2011.
Seker, Sukran., Ozgurler, Mesut. / Analysis of the Turkish Consumer Electronics Firm using SWOT-AHP / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58, 1544 – 1554. /2012.
Gorener, Ali., Toker, Kerem., Ulucay, Korkmaz. / Application of Combined SWOT and AHP: A Case Study for a Manufacturing Firm / 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58, 1525 – 1534/ 2012.
Takano, Shin-ei.,  Wickramasinghe, Vasantha. /  Application of Combined SWOT and Analytic Hierarchy Process (AHP) for Tourism Revival Strategic Marketing Planning: A Case of Sri Lanka Tourism / Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol.8, 12-15 / 2009.
Shareef, M. Shareef., Jahankhani, Hamid., Pimenidis, Elias. / Analysis of the e-Government stage model evaluation using SWOT-AHP method / School of Computing, IT and Engineering University of East London, UK 23-25/ 2011.
Horne, J. Van / Financial management and policy Eaglewood Cliffs /Prentice-Hall 10/1974.