پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار

word 720 KB 31658 78
مشخص نشده کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته تحصیلی: تربیت بدنی و علوم ورزشی

    گرایش: مدیریت ورزش

    چکیده:

     یکی از راهبردهایی­­­­ ­­­­­که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرارگرفته، مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در مناطق دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش این صنعت است. گردشگری ورزشی شاخه­ای از گردشگری است که از دو بخش گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان و ورزش به عنوان یکی از صنایع بزرگ و بااهمیت در دنیای کنونی شکل‌گرفته و افراد بسیاری در سرتاسر جهان در آن اشتغال دارند. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور دارای پتانسیل­های طبیعی، جاذبه­های گردشگری، فرهنگی و تاریخی بسیاری بوده و با داشتن آب و هوای چهار فصل به عنوان یکی از مناطق مطلوب گردشگری ورزشی محسوب می‌شود. لذا هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ورزش­های بومی و محلی بر توسعه گردشگری در این شهرستان است. در این راستا، تحقیق حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری متشکل از 320 نفر از مدیران و کارشناسان ورزشی شهرستان چابهارند. پرسشنامه­ای طراحی شد و در اختیار افراد نمونه قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد که با گسترش ورزش ­های بومی محلی، برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری جشنواره ­های بومی و محلی، توسعه زیرساخت­های ورزشی، توسعه زیرساخت­های مکانی و برگزاری همایش­های علمی بر توسعه گردشگری در منطقه چابهار تأثیرگذار هستند

     

    1 مقدمه

    پدیده نوین گردشگری که بر خاسته از افزایش اوقات فراغت است «به تدریج در تمامی جوامع جهان رسوخ کرده و از جنبه­های گوناگون» آثار بسیار مثبت به بار آورده است. امروزه بهترین بخش از اوقات فراغت افراد در جامعه­های گوناگون به گردشگری اختصاص یافته است. از این رو در جنبه­های گوناگون زندگی بشریت معاصر تأثیر فراوان می‌گذارد. گردشگری اقتصاد جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است و منبعی مهم برای شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه و برقرارکننده توازن مالی در اقتصاد بین‌الملل کشورهای فقیر و غنی است و زندگی اجتماعی را با ایجاد مشاغل گوناگون و ارتقای سطح درآمد طبقات وسیعی از مردم را تغییر می‌دهد. از این رو، صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع در دنیا است (یعقوب زاده، 1388 ). تأثیر گردشگری بر سیاست/ فرهنگ/آداب و رسوم و خلاصه همه جنبه­ها و مظاهر فرهنگی و معنوی گردشگران و مردم مناطق مورد بازدید بسیار قابل توجه است (کچبیان، 1390).

    اصولاً توسعه اقتصادی در هر کشوری نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش­ها و فعالیت­های مختلف اقتصادی آن کشور است و بدون سرمایه‌گذاری در طرح­های زیربنایی و روبنایی، نمی­توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت (شاکری و همکاران،1385). گردشگری امروز یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت­ها در چرخه ملی کشورها، به خصوص از جهت اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف تلقی می‌شود که علاوه بر آن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی تأثیرات بین­الملل خاصی است. به همین دلیل اغلب کشورهای جهان که دارای میراث فرهنگی غنی و نیز مناطق طبیعی هستند و از این فعالیت به منزله ابزاری راهبردی در توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند (اسدی و همکاران، 1389).

    کشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخ کهنی است و یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از حیث آثار باستانی در بیش‌ترین دوره­های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است. می‌توان با برقراری رابطه بین فرهنگ و گردشگری این گنجینه را به منبع خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد زیرا فرهنگ دیرینه کشورمان از مؤلفه‌ها و عناصر متعددی تشکیل‌شده که از جمله آن‌ها می­توان به زبان پارسی، آداب و رسوم و اعیاد ملی، ادبیات و شخصیت­های اسطوره­ای، معماری ایرانی، تنوع قومی و دین اسلام و ادیان و مذاهب  مختلف اشاره کرد. این تنوع و گوناگونی که در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی دیده می‌شود را می­توان برای کشورمان به لحاظ گردشگری، با برنامه­ریزی و مدیریت صحیح تبدیل به یک سرمایه ارزشمند و جاذبه کرد زیرا از نظر فرهنگی ایران از ظرفیت­های گردشگری بالایی برخوردار است (شمس، امینی، 1388).

    با وجود این که کشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخ کهنی است و یکی از با قابلیت­ترین کشورهای جهان از حیث صنعت گردشگری است. این موضوع قابل انکار نیست که هم اکنون هیچ‌گونه بسترسازی برای صنعت گردشگری در ایران وجود ندارد. امروز صاحب‌نظران عرصه گردشگری بر این باورند که گردشگران بیش از آنکه به تنوع جاذبه­های تاریخی توجه داشته باشند به مسائل رفاهی و امکانات و تسهیلات موجود در آن کشور می­نگرند. امروزه در کشور­های پیشرو در صنعت گردشگری در کنار هر جاذبه گردشگری طبیعی ده­ها جاذبه غیرطبیعی اعم از تفریحگاه‌های مختلف بازی­ها و ورزش­های محلی و بومی مختلف،شهربازی و غیره ایجاد شده است؛ اما در ایران به وضوح دیده می‌شود که برنامه­ریزی مدون و متقنی برای هدایت جهانگردان وجود ندارد؛ و می­توان اظهار داشت که مشکل اساسی صنعت گردشگری در ایران نبود بسترسازی‌های لازم در این عرصه است. اگرچه ایران مهد جاذبه­های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است اما این جاذبه­ها به جاذبه­های گردشگری تبدیل نشده­اند (­کچبیان، 139­).

    براساس آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران سال 2011 میلادی 30 هزار میلیارد ریال درآمد از گردشگران خارجی به دست آورده و در همین زمان، گردشگران ایرانی 274 هزار و 311 میلیارد ریال در ایران خرج کرده‌اند (جام جم،1391). بر اساس گزارش مرکز آمار در سال 1390، مقصد اصلی سفرهای داخلی به استان اصفهان در بهار و تابستان سال 1390 تعداد 2647019 نفر بوده است؛ و برابر همین گزارش تعداد سفر و نفر شب اقامت سفرهای انجام‌شده در دو فصل بهار و تابستان به این استان، 7581975 نفر شب اقامت است (مرکز آمار،1390).

    یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای هموار کردن این مسئله می‌تواند گردشگری ورزشی باشد که از تلفیق بخش­هایی از دو صنعت ورزش و گردشگری شکل گرفته است. گردشگری ورزشی در چند دهه اخیر رشد فراوانی داشته است. امروزه صنعت گردشگری پس از صنایع نفت، مواد شیمیایی و خودروسازی در زمره ۴ صنعت برتر درآمدزای دنیا قرار گرفته است و با توجه به سیر صعودی توسعه ارتباطات جهانی، این صنعت از زمینه مساعدی برای پیشرفت هر چه بیشتر برخوردار است (چوپانکاره، 1390). یکی از انواع گردشگری که بسیار مورد علاقه و استفاده مردم دنیا واقع‌شده و طی سال‌های اخیر بین شاخه‌های مختلف گردشگری از بیش‌ترین رشد برخوردار بوده است، توریسم ورزشی است. در یک تعریف کلی مشارکت در حرکت‌های مختلف ورزشی فعال و غیرفعال و سازماندهی عوامل اقتصادی تجاری از کشور مبدا به کشور مقصد و سفرهای پیش آمده در این میان را توریسم ورزشی می‌نامند (جعفری، 1392). همچنین توریست ورزشی به شخصی گفته می‌شود که توسط یک تور ورزشی به عنوان تماشاچی از رشته ورزشی دلخواه خود در مسابقاتی نظیر بازی‌های آسیایی، جهانی و بازی‌های المپیک بازدید می‌کند یا این‌که تمایل دارد در رویدادهای ورزشی مشارکت داشته باشد (پور پلکونی، 1392).

    برگزاری انواع مسابقات جهانی، ملی و منطقه‌ای همواره می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای حضور و شرکت مردم در محل برگزاری مسابقات باشد. المپیک و جام جهانی فوتبال نمونه‌هایی از این رخداد‌های عظیم ورزشی هستند که باعث ورود سیل عظیم گردشگران و عاشقان ورزش به کشور محل برگزاری مسابقات می‌شوند. جاذبه‌هایی که می‌توان در جهانگردی ورزشی به آن اشاره کرد عبارت‌اند از: اماکن ورزشی مانند استادیوم‌ها و میدان‌های مسابقه و موزه‌های ورزشی، پارک‌های ورزشی مانند پارک‌های آبی، اسکی روی آب و همچنین خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های ورزشی (پور پلکونی، 1392).

    با توجه به نقش بسیار پررنگ و اثرگذار مقوله ورزش در تمامی ابعاد جامعه، در اقصى نقاط دنیا از آن به شکل‌های مختلف به عنوان ابزاری سودمند استفاده می­کنند؛ از جمله به نقش و ماهیت درآمدزا بودن آن می­توان اشاره کرد. بدیهی است با کمترین کنکاش و بررسى پیرامون نقش و پتانسیل ورزش در کشورهای پیشرفته می­توان به منابع سرشار درآمدهای ناشی از انواع فعالیت­های مرتبط این حوزه دست یافت. یکى از متداول­ترین راه‌های کسب درآمد و پوشش دهى هزینه­ها توسط باشگاه­هاى ورزشى، کسب حامى و پشتیبان‌های مالى است. باشگاه­ها با جذب حامى مالى، موقعیت­هاى تبلیغاتى ­به وجود آمده توسط خود را به شرکت­ها و تاجران بزرگ ارائه می‌دهند تا در مقابل منبعى براى پوشش هزینه­هاى خود فراهم سازند. (نیک‌خو، 1392).

    امروزه تلاش مسئولان و برنامه‌ریزان ورزشی برای تخصصی کردن رشته‌ها و بومی‌سازی آن‌هاست، به نحوی که برخی کشور‌ها با توجه به استعداد‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور خود اقدام به ایجاد مراکز ورزشی با محوریت یک یا چند رشته ورزشی خاص می‌کنند، مثل کشور کره که اقدام به برگزاری مسابقات ویژه در ورزش‌های رزمی خصوصاً تکواندو کرده و از این راه هر ساله در­آمد سرشاری را نصیب کشور خود می‌کند یا کشور‌هایی که به لحاظ شرایط اقلیمی مناسب ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی، هاکی و نظایر آن‌ها هستند با ایجاد تأسیسات زیربنایی جهت راه‌اندازی فعالیت‌های جهانگردی ورزشی توانسته‌اند، قسمت عمده‌ای از درآمد سرانه ملی خود را از این طریق تامین کنند؛ نظیر سوئیس و اتریش. واقعیت این است که گردشگری ورزشی تنها به خاطر رویدادهای ورزشی صورت نمی‌گیرد، بلکه محور‌های مهمی در توسعه پایدار گردشگری مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد. مختصات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی ویژگی‌های طبیعی یک کشور می­تواند در توسعه یا عدم توسعه گردشگری یک منطقه موثر باشد (­ پور پلکونی، 1392).

    در نهایت قابل‌ذکر است که صنعت گردشگری به عنوان یکی از راه­های جدید و موثر تولید ثروت در اکثر کشورهای رو به توسعه و پیشرفته به شمار می­آید و از این طریق این کشورها می­توانند درآمدهای هنگفتی را کسب کنند. گردشگری انواع مختلفی دارد که با سلایق و علایق افراد دسته­بندی می‌شود.­یکی از انواع آن‌ها را می­توان گردشگری ورزشی نامید که عبارت است از سفری نشاط‌آور که افراد را باانگیزه شرکت در فعالیت­های فیزیکی و یا لذت از جاذبه­های ورزشی، تشویق به سفر و دوری موقت از محل سکونت خود می­کند (جردن، 2005). گردشگری شامل فعالیت­های افراد از جمله مسافرت به مکان­هایی خارج از محیط معمول زندگی­شان و ماندن در آنجا برای کمتر از یک سال به منظور تفریح، تجارت و هدف­های دیگر می­شود(WTTC ,2002) [1]گردشگری ورزشی سه رفتار عمده را در بر می­گیرد: شرکت کردن (گردشگری ورزشی فعال)، تماشا کردن (گردشگری ورزشی رویداد یا غیرفعال) و بازدید کردن از جذابیت‌های مشهور مربوط به ورزش مثل بازدید از شخصیت‌های ورزشی، موزه‌های ورزشی، ورزشگاه‌های مهم و غیره (گردشگری خاطرات ورزشی) (اسدی و همکاران، 1389 به نقل از  گیبسون، 2005). با توجه به مطالب گفته‌شده قابل‌ذکر است که گردشگری ورزشی را می­توان یکی از پرکاربرد­ترین انواع گردشگری که در افزایش تعداد گردشگران و رونق بخشیدن به این صنعت موثر است، نامید.

     

    1-2 بیان مسئله

    جهانگردی از مهم‌ترین فعالیت­های انسان معاصر است که همراه با به وجود آوردن تغییراتی شگرف در سیمای زمین، تحولاتی بنیادی در شرایط اقتصادی، فرهنگی و آداب و رسوم به وجود آورده است (صیدایی، هدایتی مقدم، 1389 ). سازمان ملل، بر اساس پیشنهاد اجلاس بین‌المللی ترانسپورت و گردشگری آن سازمان در رم، تعریف گردشگری را تصویب کرده است: «گردشگر کسی است که به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش یا زیارت، به جایی غیر از مکانی که در آن اقامت دارد سفر می کند، مشروط براین که حداقل مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از شش­ماه بیشتر نباشد» (صیدایی، هدایتی مقدم، 1389 به نقل از مرادی،1374) به عبارت دیگر، گردشگری عبارت است از گذران اختیاری مدتی از اوقات فراغت خود در مکانی غیر از محل سکونت دائمی به قصد بهره‌برداری از لذت‌های گردشگری (صدر موسوی، 1386):

    با توجه به این موضوع که صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع در دنیا است (یعقوب زاده، 1388 )، از دو جهت دارای اهمیت است: اولاً موجب آشنایی مردم با دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و ... می‌شود و ثانیاً از نظر اقتصادی یکی از منابع مهم درآمد و ارز و نیز ایجاد اشتغال محسوب می‌شود که امروزه جنبه اقتصادی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفت است (صیدایی، هدایتی مقدم، 1389). جنبه اقتصادی صنعت گردشگری (توریسم) یکی از بزرگ‌ترین صنایع در دنیا است. یکی از زیرمجموعه‌های این صنعت، گردشگری ورزشی است که از تلفیق بخش‌هایی از دو صنعت ورزش و گردشگری شکل گرفته است (جعفری، 1392). صنعت ورزش به مجموعه فعالیت‌های مرتبط با تولید، مبادله و بازاریابی کالاها و خدمات ورزشی گفته می‌شود که در ارتقای ارزش افزوده نقش دارد (جلیلی کامجو، 1392 ). تجارت ورزش و گردشگری صنعتی ترکیبی است و آن قدر سودآوری دارد که تمام کشورها، مناطق، دفاتر مسافرتی، سازمان‌های متولی ورزش و خود رشته‌های ورزشی نیز از آن سود می‌برند؛ به طوری که بابت هر روز برگزاری رقابت‌ها گاهی حدود 400 میلیون دلار سود عاید کشور میزبان می‌شود (قیامی راد و همکاران،1387 ).

     

    [1]. World Travel Tourism Council

     

    Abstract

     One of the strategies that have recently been considered in most countries is management and planning for tourism development in areas with potential for expansion of this industry. Sport tourism is a branch of tourism which is formed in two sections, tourism sector as the world's largest service industry and sport as one of the large and important industry in the world and many people are employed there around the world.  Chabahar port is the only ocean port in our country that has the natural potential, tourism, historical and cultural attractions and with climate for four seasons is as one of the desirable sports tourism areas. So the aim of this study was to evaluate the effect of local and indigenous exercise on the development of tourism in the town. Therefore, the present study was cross-sectional one, population are selected 320 executives and sports experts in this town. The questionnaire was designed and was given to participants. The obtained results were analyzed using SPSS software.  According to obtained results, it was revealed that factors of developing indigenous sports, holding sport matches, holding local festivals, development of sport infrastructures, development of place infrastructure and holding scientific conferences affects on tourism development in Chabahar.

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه. 11

    1-2 بیان مسئله. 15

    1-3 اهمیت و ضرورت موضوع. 17

    1-4 سوالات و فرضیات تحقیق. 20

    1- 5 تعریف واژگان کلیدی. 21

     فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1 مقدمه. 25

    2-2 مروری بر مفهوم گردشگری و انواع آن. 25

    2-2 –1 مفهوم گردشگری. 26

    2-2-2 تاریخچه گردشگری در جهان. 33

    2-2-3 انواع گردشگری. 34

    2-2-4 جایگاه گردشگری ورزشی در جهان. 43

    2-2-5 نقش ورزش و گردشگری ورزشی در توسعه صنعت گردشگری. 45

    2-2-6 ورزش‌های بومی و گردشگری ورزشی. 48

    2-3 ویژگی‌های جغرافیایی شهرستان چابهار و اهمیت ورزش­های بومی در آن. 50

    2-4 پیشینه تحقیق. 57

    فصل سوم: روش­شناسی تحقیق

    3-1 مقدمه. 62

    3-2 روش تحقیق. 62

    3-3 جامعه آماری. 63

    3-4 روش نمونه­گیری و تعیین حجم نمونه. 64

    3-5 روش­های جمع­آوری اطلاعات. 65

    3-5-1 مطالعات کتابخانه‌ای. 65

    3-5-2 تحقیقات میدانی. 66

    3-6 ابزار­های گردآوری اطلاعات. 67

    3-6-1 سنجش میزان هماهنگی و پایداری درونی و انتخاب پرسش­های برگزیده 67

    3-6-2 تعیین ضریب پایایی مقیاس.. 68

    3-6-3 روایی و پایایی پرسش‌نامه. 68

    3-7 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 69

     فصل چهارم: آنالیز آماری و تجزیه و تحلیل داده­ها

    4-1 مقدمه. 71

    4-2 آمار توصیفی. 71

    4-3 آمار استنباطی. 80

     فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه­گیری

    5-1 مقدمه. 91

    5-2 خلاصه یافته­های توصیفی. 92

    5-3 خلاصه یافته­های تبیینی. 94

    5-4 نتیجه‌گیری نهایی. 96

    5-5 مقایسه نتایج به دست آمده با سایر پژوهش­های مرتبط.. 96

    5-6 محدودیت­های تحقیق. 97

    5-7 پیشنهاد‌ها پژوهش... 97

    فهرست منابع. 101

     

     

    منبع:

     

    ایمان، محمدتقی و غفاری نسب، اسفندیار.(1389). " مبانی روش شناختی تحقیق میدانی و چگونگی انجام آن". پژوهش، شماره 4، 30-5.

    اصفهانی، نوشین. (1387) " تحلیل عوامل مؤثر بر جهانگردی ورزشی ایران و ارائه مدل برنامه‌ریزی استراتژیک". رساله دکتری. دانشگاه تهران.

    آقاسی زاده، علی.(1388) " تحلیل عوامل مؤثر بر گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT"، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال اول شماره اول، صفحه 107-128

    اسماعیلیان، علیرضا. (1381). " بررسی جذابیت گردشگری و تاثیر آن بر درآمد و اشتغال استان اصفهان ،پژوهش و سیاست‌های اقتصادی" ، سال دهم شماره 4 پیاپی 24

    بزی، علی.(1392)" راهکارهای گسترش گردشگری ورزشی در شهرستان چابهار"،نخستین همایش ملی ورزش‌های آب ساحلی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

    پاپلی،محمدحسین.سقایی،مهدی.(۱۳۸۵) " گردشگری (ماهیت و مفاهیم) " تهران ،انتشارات سمت.

    پرهیزکار، محمدمهدی؛ آقاجانی افروزی، علی‌اکبر. (1390). "روش‌شناسی تحقیق پیشرفته در مدیریت با رویکردی کاربردی". تهران: نشر پیام نور.

    جعفرپورپلکوئی ،سیده عاطفه.( 1392) "توسعه گردشگری ورزشی رویکردی هم پیوند با ورزش های بومی – محلی در استان گیلان" ماهنامه گیلان.

    جلیلی کامجو، سید پرویز.(1392). " سهم ورزش در اقتصاد، روزنامه دنیای اقتصاد" ، شماره 2948، ص29.

    جنوبی،پیمان .(1387)  "چشم‌اندازی مبهم، نگاهی به صنعت گردشگری ایران".

    حبیبی دهنه سیری، زینب. جفره، بهروز. حبیبی، زهرا. حبیبی، زهره. تماری، کریم.(1391). "ارائه خدمات گردشگری با گرایش توسعه ورزش و تفریح در افراد دچار آسیب نخاعی، سومین  اجلاس اینترنتی  با عنوان  ورزش و آسیب نخاعی"، مرکز ضایعات نخاعی جانبازان،انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران ،فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین.

    حسینی، نگار.(1386). "امنیت پایدار ثمره توسعه گردشگری است"، روزنامه سرمایه.

    خدیوی جوان قلعه، خدیجه. تارم، علی. نادر پور، مهدی. (1392). "نقش جهانگردی ورزشی بر رشد اقتصادی"، کنفرانس ملی اقتصاد و ورزش، تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، صفحه 38- 47.

    رنجبریان، بهرام. غفاری، محمد. امامی، علیرضا.(1392). شناسایی و تجزیه‌وتحلیل انگیزه‌های گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان، مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه‌ای، سال پنجم، شماره هفدهم، صفحه 21-36.

    دانایی‌فرد، حسن. جاوید، سید داریوش. فانی، علی‌اصغر.(1391). ارتقای ظرفیت گردشگری جمهوری اسلامی ایران: تحلیلی بر ابزارهای خط‌مشی گذاری ملی گردشگری، فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هفتم، شماره 19، صفحه 1-24.

    دلاور ، علی . (1383) ." مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی".  تهران : انتشارات رشد ، چاپ سوم.

    دبورا، آ، وست. چالزا، آ.بوچر (1376). مبانی تربیت‌بدنی و ورزش. ترجمه احمد آزاد. انتشارات کمیته بین‌المللی المپیک، تهران

    شجاعی و همکاران.(1391) " برنامه‌ریزی راهبردی توریسم ورزشی استان مازندران " ،ماهنامه گیلان. 

    علیخانی، مهدی (1385) خداحافظ، خلیج‌فارس؛ بررسی پیامد ساخت جزایر ناشناخته عربی

    فرزین ، محمدرضا ؛ نصیری، مهری (1392)، اقتصاد و گردشگری، کانون هماهنگی دانش و صنعت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی

    فیض بخش، هوشنگ (1355).صنعت جهانگردی در ایران و جهان، مرکز عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات.

    قاسمیان، فرهاد .(1392) "مقایسه جاذبه گردشگری ورزش و تفریحات آبی ایران با کشورهای منتخب "، نخستین همایش ملی ورزش‌های آب ساحلی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

    کاظمی، محمد(1388) " تحلیل ادراک شهروندان زاهدانی در توسعه گردشگری چابهار" ،مجله جغرافیا و توسعه، شماره 12، صفحه 81-100

    مولا دوست، کیومرث. (1392)"تأثیرات گردشگری ورزش چوگان در اقتصاد استان اصفهان" فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره13، صفحه 48-63

    موسوی بافتحی ،اعظم. (1390)"نقش ورزش ساحلی در توسعه گردشگری خلیج‌فارس" مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران.

    محمدی،  عقیل ؛ زارع، حیدر ؛ یگانه محلاتی، سیامک. (1391) " بررسی جایگاه، راهکارها و مراحل ارتقاء بندر چابهار به یک بندر نسل سومی"، اولین همایش ملی توسعه سواحل مکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران.

    محلاتی، سیامک ص.1.(1380). " درآمدی بر جهانگردی " تهران.دانشگاه شهید بهشتی

    معین فرد، محمدرضا (1387). وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران و ارائه الگوی توسعه آن.رساله دکتری، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.

    مرادی، مریم.(1385).  مدیریت گردشگری اصول، مبانی و مفاهیم کاربردی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، صفحه 13-20.

    مکینیان، پریسا. (1387). راهکارهایی برای گردشگری ایران .www.aftabir/tourism

    معصومی ، مسعود(1384) .ماهیت گردشگری، نشر پیک کوثر؛ تهران . صفحه 95-87

    میرزایی ، پژمان علی (1383)." اندازه‌گیری ارزش فناوری ارتباطات و اطلاعات". دانشگاه تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.

    نظر ویسی و همکاران .(1391)" نقش بازی‌های بومی و محلی و سنتی در شناخت و پرورش استعدادهای ورزشی"  ،پایان‌نامه.

    نوری، سقایی.(1392)" تحلیل پژوهشی پیرامون بازی‌های بومی و محلی شهرستان ایذه" ، پایان‌نامه.

    بهمن­پور، هومن؛ مجتبوی، سیدکوروش. (1387). توریسم ورزشی  انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.

    یزدانی،شهرام،جهاندیده،عبدالغفور،(1391)" ورزش های ،آبی و ساحلی،گامی برای توسعه گردشگری چابهار،روزنامه دنیای اقتصاد شماره 3111 به تاریخ 24/10/92 صفحه 12

     

    Cloverdon ,R.c.2002 ,Tourism development in the SADC regional : The Opportunities and challenges ,Development southern Africa ,Vol 19 ,1,pp:7-28

    Guzmán, T,.(2011) COMMUNITY - BASED TOURISM IN DEVELOPING COUNTRIES: A CASE STUDY  , AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF TOURISM 6) 1(, 69-84

    Ioana, M, Badulescu, A, Bac, D. (2008). Qualitative and quantitativeanalysis of sport tourism from the perspective of Romanian youn adults, MPRApaper, No 7641, on-line at http://mpra.ub_muenchen.de//

    Kumar, S,.( 2012), Development of  Tourism in Maldives, International Journal of Scientific and Research Publications, 2( 4)

    Kuroja, D,. (2011),The Special Interest Tourism Development and the Small Regions, TURIZAM t, 15( 2), 77-89

    Lee, Y. (2003). “conference on sport and tourism”. Journal of Sport Tourism, ISSN 14616688 print/ISSN 1470-1340 online / 031020075-19.

    Nogawa, H , Yamaguchi, Y, Hagi, Y, (19


موضوع پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, نمونه پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, جستجوی پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, فایل Word پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, دانلود پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, فایل PDF پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, پروژه درباره پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر ورزش های بومی و محلی بر توسعه گردشگری شهرستان چابهار

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد. تحقیق حاضر از نوع ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این تحقیق با عنوان بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه صورت پذیرفته است.هدف از این تحقیق شناسایی و معرفی توانمندی ها و پتانسیل های طبیعت گردی در منطقه سوادکوه با هدف حفظ منابع طبیعی موجود و تداوم و پایداری آنها و تقویت ...

ثبت سفارش