پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی

word 7 MB 31809 150
1391 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی

    چکیده

     

    مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی

     

    در این پژوهش فرایند حذف کادمیوم از آب آشامیدنی به روش همرسوبی کربنات کلسیم مطالعه شد. امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین، به دلیل اثرات مخربی که بر موجودات زنده می­گذارد موجب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. کادمیوم از طریق فاضلاب­ها و فرسایش سنگ­های معدنی و پساب­های واحدهای صنعتی وارد آب آشامیدنی می­شود. در این تحقیق حذف کادمیوم از نمونه آب سنتزی حاوی ppm968/0 کادمیوم در کریستالیزور همزن­دار از طریق فرایند همرسوبی با کربنات کلسیم بررسی شد. در نهایت میزان حذف کادمیوم با روش همرسوبی کربنات کلسیم از یک نمونه واقعی و با استفاده از پساب یک واحد صنعتی به عنوان واکنشگر استفاده شد. آزمایشات نشان داد که 8/95% حذف کادمیوم در 4=pH، زمان تزریق 40 دقیقه، دور همزن rpm200، غلظت واکنشگرهای 1 مولار و دمای 20 درجه سانتی­گراد به دست آمد. میزان حذف برای نمونه واقعی با غلظت ppm05/0 کادمیوم، 96% شد. میزان حذف کادمیوم با استفاده از پساب واحد صنعتی به عنوان واکنشگر 1/96% بود. نتایج آزمایشات نشان داد که حدود 15% حذف کادمیوم در اثر جذب و 85% آن به صورت حبس مکانیکی در شبکه کریستالی کربنات کلسیم بود و روش همرسوبی با کربنات کلسیم برای حذف کادمیوم تا زیر حد مجاز در ایران (ppm01/0) روشی مناسب و اقتصادی است.

     

    کلمات کلیدی: حذف کادمیوم، هم رسوبی، کربنات کلسیم، آب آشامیدنی

    - پیشگفتار

     

    حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل­های آینده باید در آن حیات اجتماعی رو به رشد داشته باشند یک وظیفه عمومی تلقی می­گردد. انواعی از آلودگی­ها در آب خروجی از کارخانه­ها، نیروگاه­ها و پالایشگاه­ها وجود دارد. به همین دلیل باید نسبت به سیستم­های آبی، انواع منابع آلوده­کننده، اثرات آلودگی، روش­های دفع آلودگی و روش­های پیشگیری از آلودگی اطلاع کافی در دسترس جامعه باشد (Manahan, 2004).

    امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین اثرات بالقوه سمی بر موجودات زنده می­گذارد. شهرنشینی و توسعه کشت و صنعت منجر به آلودگی آب با فلزات سنگین می­شود (Ghaedi et al., 2010; Silva et al., 2009).

    چگالی فلزات سنگین بیشتر از 5 گرم بر سانتی­متر مکعب یا 5 برابر چگالی آب است. برای مثال چگالی کادمیوم 7/8 گرم بر سانتی­متر مکعب می­باشد در حالی که چگالی کلسیم و باریم به ترتیب 55/1 و 6/2 گرم بر سانتی­متر مکعب­ است. محدودیت منابع آبی، کمبود بارندگی، خطر بحران کم آبی و اهمیت بازیابی مجدد آب از یک سو و افزایش آلودگی آب­های سطحی و زیرزمینی به وسیله فلزات سنگین از سوی دیگر، یافتن راه حل­های قابل قبول زیست محیطی را در جهت حذف این مواد از منابع آبی ضروری می­سازد (Mohammad and Shashi, 2001).

    کادمیوم برای انسان مضر است و به اندام­هایی مثل کلیه­ها، کبد و ریه­ها آسیب می­رساند (Pourreza and Ghanemi, 2010). پساب­های صنعتی مهم‌ترین منابع آلوده­کننده­ی محیط زیست هستند، به عنوان مثال باتری­ها، رنگ‌دانه‌ها، پوشش فلزات، پلاستیک، کودهای شیمیایی و خالص­سازی سنگ معدن روی، سرب یا مس از جمله آلوده­کننده­های محیط زیست است (Chamjangali et al., 2010).

     

     

    1-2- معرفی کادمیوم

     

    کادمیوم فلزی با عدد اتمی 48، عدد جرمی 41/112، حالت اکسیداسیون 2+ و از نظر شیمیایی شبیه به فلز روی (Zn) است (WHO, 2011). کادمیوم معمولا در محیط زیست به صورت خالص وجود ندارد بلکه به صورت یک ماده معدنی در ترکیب با سایر عناصر مانند اکسیژن (اکسید کادمیوم)، کلر (کلرید کادمیوم) و گوگرد (سولفید کادمیوم و سولفات کادمیوم) وجود دارد. کادمیوم اغلب در طبیعت به صورت کمپلکس­های اکسیدی، سولفیدی و کربناتی در سنگ­های معدن مس، سرب و روی وجود دارد. ترکیبات کلریدی و سولفیدی کادمیوم به راحتی در آب حل می­شوند. شناسایی نوع ترکیب کادمیوم برای پیشگیری از خطر ابتلا به عوارض نامطلوب بهداشتی حائز اهمیت است (Taylor et al., 1999).

     

     

    1-2-1- خواص فیزیکی کادمیوم

     

    کادمیوم فلزی سفید رنگ و نرم با دانسیته­ی 64/8 گرم بر سانتی­متر مکعب، نقطه­ی ذوب 9/320 درجه سانتی­گراد، نقطه­­ی جوش 765 درجه سانتی­گراد در فشار 100 کیلو پاسکال و محلول در اسید نیتریک رقیق و اسید سولفوریک غلیظ است .(WHO, 2011)

    1-2-2- کاربردهای کادمیوم

     

    فلز کادمیوم بیشتر به عنوان ضد زنگ و آبکاری فولاد به کار می­رود. سولفید کادمیوم (CdS) و سلمید کادمیوم (CdSe) به عنوان رنگینه در پلاستیک مورد استفاده قرار می­گیرد. ترکیبات کادمیوم در باتری­های الکتریکی، ترکیبات الکترونیکی و راکتورهای هسته­ای نیز کاربرد دارد (WHO, 2011).

     

     

    1-2-3- منابع آلوده­کننده­ی آب

     

    آب آشامیدنی آبی است که ویژگی­های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که مصرف آن جهت آشامیدن عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت برای سلامت انسان ایجاد نکند (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1388(. آلودگی آب عبارت است از تغییر مواد محلول یا معلق، تغییر درجه حرارت و دیگر خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در حدی که برای مصرف آب مقرر شده است غیر مفید سازد (ماده 1 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، 1373(. منابع مستقیم کادمیوم موجود در آب عبارتند از فاضلاب­ها، ذرات معلق موجود در هوا و منابع غیر مستقیم عبارتند از شستشوی کانی­هایی که در اثر هوازدگی به وجود آمده­اند، لجن فاضلاب­ها، محل­های تخلیه مواد زائد همراه آب­های زیر زمینی و سطحی (Merian, 1991).

    کودهای شیمیایی تولید شده از سنگ‌های فسفات یک منبع مهم پخش کننده­ی آلودگی کادمیوم به شمار می­رود. حلالیت کادمیوم در آب تا حد زیادی به اسیدی بودن محلول بستگی دارد و با افزایش خاصیت اسیدی آب، ترکیبات کادمیوم به شکل رسوب و معلق در آب به راحتی حل می­شوند .(WHO, 2011)

     

    1-2-4- مواجهه انسان با آلودگی کادمیوم

     

     

    1-2-4-1- هوا

     

    کادمیوم در هوای پیرامون به شکل ذرات معلق وجود دارد، اکسید کادمیوم یکی از مهمترین ترکیبات ذرات معلق است. روزانه به طور طبیعی بیشتر از 8/0 میکروگرم کادمیوم از طریق تنفس وارد بدن انسان می­شود. استعمال دخانیات غلظت کادمیوم را در بدن افزایش می­دهد. میانگین روزانه­ی وارد شدن کادمیوم به بدن، در صورت استعمال دخانیات (20 سیگار در روز) 4-2 میکروگرم می­باشد (WHO, 2011).

     

     

    1-2-4-2- آب

     

    غلظت کادمیوم در آب طبیعی غیر آلوده معمولا کمتر از 1 میکروگرم در لیتر است. غلظت کادمیوم اندازه­گیری شده در 110 منطقه مختلف جهان کمتر از 1 میکروگرم در لیتر بود، ماکزیمم مقدار گزارش شده 100 میکروگرم در لیتر در ریماو[1] پرو  بوده است. مقدار میانگین در رودخانه راین و دانوب (از رودخانه­های اروپا) در سال 1988، به ترتیب 1/0 میکروگرم در لیتر (از 02/0 تا 3/0 میکرو­گرم در لیتر) و 025/0 میکروگرم در لیتر بوده است. مقدار کادمیوم موجود در رسوبات نزدیک بندر روتردام، 10-1 میلی­گرم بر کیلو­گرم رسوب در سال 1986-1985 بود (WHO, 2011).

    آلودگی آب­های آشامیدنی در نتیجه حضور کادمیوم به عنوان ناخالصی در لوله­های گالوانیزه، لحیم­های حاوی کادمیوم در اتصالات، گرم کننده­ها، کولرهای آبی و شیرهای آبی است. غلظت کادمیوم در آب آشامیدنی چشمه­های کم عمق مناطقی در سوئد که خاک اسیدی دارند حدود 5 میکروگرم بر لیتر بود (WHO, 2011). تورنتون غلظت 1 میلی­گرم بر لیتر را در آب­­های نزدیک سنگ­­های معدنی حاوی کادمیوم گزارش کرده است. غلظت کادمیوم در یک آب زیر زمینی در نیوجرسی حدود 450 میکروگرم در لیتر گزارش شده است. در یک بررسی از آب­های زیر زمینی در نزدیکی مناطقی که پساب­های صنعتی تخلیه می­شود، غلظت کادمیوم 6 میلی­گرم بر لیتر گزارش شده است (Taylor et al., 1999).

    در عربستان سعودی متوسط غلظت کادمیوم در نمونه­هایی از آب چاه­های خصوصی و آب جاری در لوله­های فرسوده، 126 میکروگرم بر لیتر گزارش شده است. مقادیر کادمیوم در آب­های نرم که pH پایین­تری دارند از این مقدار نیز بیشتر است. با کاهش pH خوردگی لوله­های فلزی که با فلز روی یا کادمیوم آبکاری شده­اند، افزایش می­یابد. در لوله­هایی که با روی آبکاری شده­اند، با خوردگی فلز روی که حاوی مقدار کمی کادمیوم به صورت ناخالصی است، کادمیوم وارد آب می­شود (WHO, 2011).

     

     

    1-2-4-3- غذا

     

    مهم‌ترین منبع جذب کادمیوم برای کسانی که در معرض مستقیم با کارخانه­های صنعتی قرار ندارند، غذا می­باشد. محصولات کشاورزی که در خاک­های آلوده کاشته می­شوند یا با آب­های آلوده آبیاری می­شوند، گوشت حیواناتی که از چراگاه­های آلوده استفاده می­کنند، جگر و قلوه حیوانات حاوی غلظت زیادی از کادمیوم هستند. بسیاری از میوه­ها، گوشت و سبزیجات به طور معمول دارای 10، کبد100-10 و کلیه 1000-100 میکروگرم کادمیوم به ازای یک کیلوگرم ماده هستند. در حبوبات مقدار کادمیوم 25 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم ماده است. بیشترین مقدار کادمیوم در حلزون صدف­دار 1000-200 میکروگرم به ازای هرکیلوگرم ماده است. بنا بر مقادیر اندازه­گیری شده­ی کادمیوم در سال 1984- 1977، کادمیوم وارد شده به بدن از طریق غذا در مردم هلند20 میکروگرم برای هر نفر در روز تخمین زده شد (WHO, 2011).

    غذا مهم‌ترین منبع غیر صنعتی حضور کادمیوم در جیره غذایی است. مقدار جذب از طریق غذا 35-10 میکروگرم است. جذب به طریق آب معمولاً کمتر از 2 میکروگرم در روز است. سیگار کشیدن در روز مقدار کادمیوم ورودی به بدن را افزایش می­دهد. در آمریکا، اروپای غربی و استرالیا میانگین روزانه جذب کادمیوم در مناطق دور از واحدهای آلوده صنعتی و بدون در نظر گرفتن استعمال دخانیات 25-10 میکروگرم است (WHO, 2011).

    استفاده طولانی مدت از لجن فاضلاب به عنوان کود موجب تجمع کادمیوم، سرب و دیگر فلزات سنگین در خاک و گیاهان می­شود. تجمع این فلزات در گیاه نهایتا موجب ورود کادمیوم به زنجیره غذایی انسان می­شود. لجن فاضلاب علاوه بر افزایش غلظت فلزات سنگین در خاک، خواص شیمیایی از قبیل pH، قابلیت هدایت الکتریکی و ظرفیت تبادل کاتیونی را نیز تغییر می­دهد (رحیمی آلاشتی و همکارانش، 1389(.

     

     

    1-2-5- اثرات کادمیوم بر روی سلامتی

     

    مطالعات جدید سینتیکی به طور واضح نشان داد که کادمیوم موجود در جیره غذایی توسط اثناعشر (ابتدای روده باریک) جذب می­شود. کادمیوم جذب شده در یک وعده­ی غذایی تا 16 روز در اثناعشر باقی می­ماند، بخشی از کادمیوم بعد از 64 روز جذب می­شود و این یون فلزی در اثناعشر توسط جریان خون به کبد و کلیه­ها انتقال می­یابد (Chaney et al., 2004). کادمیوم در کلیه تجمع می­یابد و باعث اختلال فرآیند تصفیه، دفع پروتئین­های ضروری و قند از بدن می­شود و به کلیه آسیب می­رساند. دفع کادمیوم تجمع یافته در کلیه مدت زیادی طول می­کشد. عوارض دیگری که توسط کادمیوم ایجاد می‌شود شامل اسهال، شکم درد، استفراغ شدید، شکستگی استخوان، عقیم شدن و نازایی، آسیب سیستم عصبی مرکزی، آسیب سیستم ایمنی، ناهنجاری­های روانی، آسیب احتمالی DNA و سرطان است (WHO, 2011).

    مسمومیت با کادمیوم باعث نرم شدن استخوان­ها و نارسایی کلیه می­شود. نرم شدن استخوان­ها به دلیل شباهت خیلی زیاد یون کادمیوم به یون کلسیم است. در غلظت­های زیاد کادمیوم در بدن یون­های کادمیوم جایگزین یون­های کلسیم در استخوان شده و باعث نرم شدن و شکستگی استخوان­ها می­شود. یکی از بیماری­هایی که در اثر مسمومیت با کادمیوم ایجاد می­شود ایتای-ایتای[2] است. محققان در سال 1970 عامل این بیماری را که در یک دهکده ژاپنی در کنار رودخانه تینتسو[3]  دیده شد، آبیاری مزارع برنج توسط آب­های آلوده به کادمیوم تشخیص دادند.

    حداکثر غلظت مجاز کادمیوم در فاضلاب­های قابل تخلیه به آب­های پذیرنده، تخلیه به چاه­های جاذب، مصارف کشاورزی و آبیاری در ایران 1/0 میلی­گرم در لیتر است. حداکثر غلظت مجاز کادمیوم در آب آشامیدنی در ایران 003/0 میلی­گرم در لیتر است (موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1388(.

    ABSTRACT

     

    EXPERIMENTAL STUDY OF CADMIUM REMOVAL FROM DRINKING WATER

     

    BY

     

    ALI EBADI

     

     

    In this study, cadmium removal process from drink water was investigated with coprecipitation method. Nowadays pollution of natural waters with heavy metals, is the most issue for very communities. Cadmium enters drinking water from sewerage, waste water and erosion of mineral stones. In this research cadmium removal from synthetic water containing 0.968 ppm cadmium was investigated through coprecipitation process in draft tube crystallizer. Cadmium removal with coprecipitation from a real water sample and waste water was also used. The results showed that a 95.8% cadmium removal was achived  at  pH=4, time injection 40 min, 200 rpm stirrer speed, reactant concentration of 1 molar and temperature of 20 C temperature was resulted. The removal for real sample containing 0.05 ppm concentration of cadmium was 96%. The cadmium removal from waste water was 96.1%. The experimental results showed that almost 15% of cadmium removal was due to  absorption and 85% of removal was due to mechanical trapping in crystal lattice of CaCO3. The results also showed that decreasing the reactant concentrations increases cadmium removal. So the coprecipitation method through CaCO3 is an efficient method for decreasing the amount of cadmium concentration to below the permitted limits (0.01 ppm) for drinking water in Iran and additionally is an economic method.

     

    Key Words:

    Cadmium Removal, Coprecipitation, Calcium Carbonate, Drinking Wate

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

     

    1-1- پیشگفتار .....................................................................................................................................

     

    1-2- معرفی کادمیوم .........................................................................................................................

     

    1-2-1- خواص فیزیکی کادمیوم .....................................................................................................

     

    1-2-2- کاربردهای کادمیوم .............................................................................................................

     

    1-2-3- منابع آلوده­کننده آب ..........................................................................................................

     

    1-2-4- مواجهه انسان با آلودگی کادمیوم ............................................................................

     

    1-2-5- اثرات کادمیوم بر روی سلامتی ........................................................................................

     

    1-3- کربنات کلسیم ...........................................................................................................................

     

    1-3-1- شکل­های کریستالی کربنات کلسیم ...............................................................................

     

    1-4- کریستالیزاسیون ........................................................................................................................

     

    1-4-1- فوق اشباعیت .......................................................................................................................

     

    1-4-2- مکانیسم تشکیل بلور ..........................................................................................................

     

    1-4-3- مکانیسم رشد بلور ...............................................................................................................

     

    1-4-4- عوامل تجربی تعیین کننده اندازه ذرات .........................................................................

     

    1-4-5- اثر اختلاط بر فرایند تبلور .................................................................................................

     

    1-4-6- ترسیب ...................................................................................................................................

     

    1-4-7-  صاف کردن و شستشوی رسوب ......................................................................................

     

     

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته

     

     

    عنوان   

     

     

    2-1- پیشگفتار .....................................................................................................................................

     

    2-2- تکنیک­های حذف کادمیوم .....................................................................................................

     

    2-2-1- روش­های شیمیایی .............................................................................................................

     

    2-2-2- همرسوبی ..............................................................................................................................

     

    2-2-3- تکنیک جداسازی غشا ........................................................................................................

     

    2-2-4- تکنیک تبادل یونی .............................................................................................................

     

    2-2-5- تکنیک استخراج با حلال ...................................................................................................

     

    2-2-6- تکنیک جذب ........................................................................................................................

     

    2-3- نتایج ............................................................................................................................................

     

     

    فصل سوم: آزمایشگاهی

     

    3-1- شرح دستگاه آزمایش ..............................................................................................................

     

    3-2- روش تهیه محلول­های آزمایش .............................................................................................

     

    3-3- روش آزمایش .............................................................................................................................

     

    3-4- دستگاه­های آنالیز استفاده شده در آزمایشات ....................................................................

     

    3-4-1- دستگاه جذب اتمی .............................................................................................................

     

    3-4-2-  میکروسکوپ الکترونی روبشی .........................................................................................

     

    3-4-3- طیف سنج پراش اشعه ایکس ...........................................................................................

     

     

    فصل چهارم: بحث و نتیجه­گیری

     

    4-1- تاثیر pH .....................................................................................................................................

     

    4-2- تاثیر شدت جریان تزریق ........................................................................................................

     

    4-3- تاثیر شدت همزدن ...................................................................................................................

     

    4-4- تاثیر غلظت واکنشگرها ...........................................................................................................

     

    4-5- تاثیر غلظت اولیه کادمیوم ......................................................................................................

     

    4-6- تاثیر دما ......................................................................................................................................

     

    4-7- تاثیر جابجایی واکنشگرها .......................................................................................................

     

    عنوان   

     

     

    4-8- تاثیر حضور و عدم حضور دانه­های اولیه ..............................................................................

     

    4-9- اثر افزایش کربنات آمونیوم به جای کربنات سدیم ...........................................................

     

    4-10- اثر استفاده از پساب یک واحد صنعتی .............................................................................

     

    4-11- تعیین مکانیسم همرسوبی ...................................................................................................

     

    4-12- ضریب توزیع ...........................................................................................................................

     

    4-13- سختی آب ...............................................................................................................................

     

    4-14- حذف کادمیوم از نمونه واقعی ............................................................................................

     

    4-15- عکس­برداری SEM ...............................................................................................................

     

    4-16- آنالیز XRD ............................................................................................................................

     

    4-17- درصد خطا آزمایش­ها ..........................................................................................................

     

     

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

     

    5-1- نتیجه­گیری کلی .......................................................................................................................

     

    5-2- پیشنهادات .................................................................................................................................

     

     

    فهرست منابع و مآخذ

     

    منابع فارسی ..........................................................................................................................................

     

    منابع انگلیسی .......................................................................................................................................

     

     

     

     

    منبع:

     

     

    اسدی فرد، رضا. تیلکی، رضا. رنجبر، مهدی. دینی، مهدی. عرب، اصغر. قجاوند، مجید. کارگری، علیرضا و مرادی، امید (1385)." آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی فناوری نانو (اندازه­گیری و تعیین مشخصات)". ویرایش چهارم، تهران: دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو.

    چالکش امیری، محمد (1389). "اصول تصفیه آب". ویرایش اول، چاپ هشتم، تهران اردکان دانش.

    رحیمی آلاشتی، سپیده. بهمنیار محمد علی و قاجار سپانلو، مهدی (1390). "نقش لجن فاضلاب بر میزان pH، O.C و EC خاک وتجمع سرب و کادمیوم در خاک و گیاه کاهو و تربچه". مجله پژوهش­های حفاظت آب و خاک، ج 18، شماره سوم.

    ماده 1 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، مصوبه شماره 18241/ت 71 ه، هیأت وزیران، 1373.

    موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، آب آشامیدنی – ویژگی­های فیزیکی و شیمیایی، کمیسیون فنی تدون استاندارد، شماره استاندارد 1053، تجدید نظر پنجم،  1388.

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

     

    Abbasi, E. and Alamdari, A., 2007. Mixing effects on particle size distribution in semi-batch reactive crystallization of maneb. Journal of Chemical Engineering of Japan, 40(8): 636-644.

     

    Amin, N., El-Ashtoukhy, E. and Abdelwahab, O., 2007. Rate of cadmium ions removal from dilute solutions by cementation on zinc using a rotating fixed bed reactor. Hydrometallurgy, 89(3): 224-232.

     

    Anderson, N. and Rubin, A.J., 1981. Adsorption of inorganics at solid-liquid interfaces. Ann Arbor Science Publishers, Inc.

     

    Asfari, F., Feyzbakhsh, A. and Heravi, N.E., 2009. Solvent extraction of cadmium (II) from sulfate medium by bis (2-ethylhexyl) phosphoric acid in toluene. International Journal of Chem. Tech. Research, 1(3): 420-425.

     

    Bakhtiari, linda. (2012).”Experimental study of Arsenic removal from drinking water.” M. Sc. Thesis in chemical engineering, Shiraz University, January 2012.

     

    Barbar, M. Mohamad. (2011). “Removal of lead from oil-field brine through coprecipitation process.” M. Sc.  Thesis in chemical engineering, Shiraz University, Februray 2011.

     

    Barreira, L.D. et al., 2009. Effect of pH on cadmium (II) removal from aqueous solution using titanosilicate ETS-4. Chemical Engineering Journal, 155(3): 728-735.

    Bessbousse, H., Verchère, J.F. and Lebrun, L., 2012. Characterisation of metal-complexing membranes prepared by the semi-interpenetrating polymer networks technique. Application to the removal of heavy metal ions from aqueous solutions. Chemical Engineering Journal.

     

    Bots, P., 2011. Experimental investigation of calcium carbonate mineralogy in past and future oceans, University of Leeds.

     

    Boulkroune, N. and Meniai, A., 2012. Modeling Purification of Phosphoric Acid Contaminated with Cadmium by Liquid-liquid Extraction. Energy Procedia, 18: 1189-1198.

     

    Brinkman, U.A.T., de Vries, G., Jochemsen, R. and de Jong, G.J., 1974. The use of aqueous thiocyanate solutions in liquid-liquid extraction and reversed-phase extraction chromatography. I. Journal of Chromatography A, 102(0): 309-317.

     

    Camarinha, E.D. et al., 2009. Cadmium (II) removal from aqueous solution using microporous titanosilicate ETS-10. Chemical Engineering Journal, 155(1): 108-114.

     

    Casas, I., Miralles, N., Sastre, A. and Aguilar, M., 1989. Extraction of cadmium (II) by mixtures of organophosphorus compounds. Polyhedron, 8(21): 2535-2541.

     

    Chamjangali, M., Farooji, S.T. and Bahramian, B., 2010. Application of chloromethylated polystyrene functionalized with N, N-bis (naphthylideneimino) diethylenetriamine in an on-line preconcentration system for the determination of cadmium by FAAS. Journal of hazardous materials, 174(1): 843-850.

     

    Chaney, R.L. et al., 2004. An improved understanding of soil Cd risk to humans and low cost methods to phytoextract Cd from contaminated soils to prevent soil Cd risks. BioMetals, 17(5): 549-553.

     

    Citak, D., Tuzen, M. and Soylak, M., 2009. Simultaneous coprecipitation of lead, cobalt, copper, cadmium, iron and nickel in food samples with zirconium (IV) hydroxide prior to their flame atomic absorption spectrometric determination. Food and Chemical Toxicology, 47(9): 2302-2307.

     

    Dieckmann, G. et al., 2010. Ikaite (CaCO3. 6H2O) discovered in Arctic sea ice. The Cryosphere, 4: 227-230.

     

    Doner, G. and Ege, A., 2005. Determination of copper, cadmium and lead in seawater and mineral water by flame atomic absorption spectrometry after coprecipitation with aluminum hydroxide. Analytica Chimica Acta, 547(1): 14-17.

     

    Duran, C. et al., 2011. Preconcentration of Cd (II) and Cu (II) ions by coprecipitation without any carrier element in some food and water samples. Microchemical Journal, 98(2): 317-322.

     

    Elkady, M. et al., 2011. Nano-sulphonated poly (glycidyl methacrylate) cations exchanger for cadmium ions removal: Effects of operating parameters. Desalination, 279(1): 152-162.

     

    Elyahyaoui, A. and Bouhlassa, S., 2001. Extraction of cadmium and iodocadmat species by di (2-ethylhexyl) phosphoric acid from perchloric and phosphoric media. Applied Radiation and Isotopes, 54(6): 921-926.

     

    Ennaassia, E., El Kacemi, K., Kossir, A. and Cote, G., 2002. Study of the removal of Cd (II) from phosphoric acid solutions by precipitation of CdS with Na< sub> 2 S. Hydrometallurgy, 64(2): 101-109.

     

    Fujino, O., Kumagai, T., Shigematsu, T. and Matsui, M., 1976. Coprecipitation of cadmium with calcite. Bulletin of the Institute for Chemical Research, Kyoto University, 54(5): 312-319.

     

    Ghaedi, M., Niknam, K., Taheri, K., Hossainian, H. and Soylak, M., 2010. Flame atomic absorption spectrometric determination of copper, zinc and manganese after solid-phase extraction using 2, 6-dichlorophenyl-3, 3-bis (indolyl) methane loaded on Amberlite XAD-16. Food and Chemical Toxicology, 48(3): 891-897.

     

    Jha, M.K., Kumar, V., Jeong, J. and Lee, J., 2011. Review on solvent extraction of cadmium from various solutions. Hydrometallurgy.

     

    Jha, M.K., Kumar, V. and Singh, R., 2001. Review of hydrometallurgical recovery of zinc from industrial wastes. Resources, conservation and recycling, 33(1): 1-22.

     

    Jha, M.K., Kumar, V. and Singh, R., 2002. Solvent extraction of zinc from chloride solutions. Solvent Extraction and Ion Exchange, 20(3): 389-405.

     

    Karavasteva, M., 1997. The effect of certain surfactants on the cementation of cadmium by suspended zinc particles. Hydrometallurgy, 47(1): 91-98.

     

    Katsuta, S., Tsuchiya, F. and Takeda, Y., 2000. Equilibrium studies on complexation in water and solvent extraction of zinc(II) and cadmium(II) with benzo-18-crown-6. Talanta, 51(4): 637-644.

     

    Khosravi, J. and Alamdari, A., 2009. Copper removal from oil-field brine by coprecipitation. Journal of hazardous materials, 166(2): 695-700.

     

    Kitano, Y., Kanamori, N. and Fujiyoshi, R., 1978a. Distribution of cadmium between calcium carbonate and solution (part 1)“Ca (HCO 3) 2+ Cd 2++ bipyridine→ carbonate” system. Geochem. J, 12: 137-145.

     

    Kitano, Y., Kanamori, N. and Fujiyoshi, R., 1978b. Distribution of cadmium between calcium carbonate and solution. 2." Ca (HCO3) 2+ Cd2++ NaCl. RAR. carbonate" system. GEOCHEMICAL JOURNAL, 12(3): 147-151.

     

    Kocaoba, S. and Akcin, G., 2005. Removal of chromium (III) and cadmium (II) from aqueous solutions. Desalination, 180(1): 151-156.

     

    Kumagai, T., Fujino, O., Matsui, M. and Shigematsu, T., 1976. Coprecipitation of cadmium with aragonite. Bulletin of the Institute for Chemical Research, Kyoto University, 54(5): 320-329.

     

    Lewis, A.E., 2010. Review of metal sulphide precipitation. Hydrometallurgy, 104(2): 222-234.

     

    Mahmood, T. et al., 2011. Cation exchange removal of Cd from aqueous solution by NiO. Journal of Hazardous Materials, 185(2): 824-828.

     

    Manahan, S.E., 2004. Environmental Chemistry, Eighth Edition. Taylor & Francis.

     

    Matlock, M.M., Howerton, B.S., Henke, K.R. and Atwood, D.A., 2001. A pyridine-thiol ligand with multiple bonding sites for heavy metal precipitation. Journal of Hazardous Materials, 82(1): 55-63.

     

    Mauchauffée, S., Meux, E. and Schneider, M., 2008. Selective precipitation of cadmium from nickel cadmium sulphate solutions using sodium decanoate. Separation and Purification Technology, 62(2): 394-400.

     

    Mayergoyz, I.D. and Engdahl, G., 1999. Handbook of giant magnetostrictive materials. Academic press.

     

    McClellan, B., Meredith, M., Parmelee, R. and Beck, J., 1974. Solvent extraction studies of chromium (III) with tri-n-octylamine. Analytical Chemistry, 46(2): 306-308.

     

    Mellah, A. and Benachour, D., 2006. The solvent extraction of zinc and cadmium from phosphoric acid solution by di-2-ethyl hexyl phosphoric acid in kerosene diluent. Chemical Engineering and Processing: Process Intensification, 45(8): 684-690.

     

    Mellah, A. and Benachour, D., 2007. The solvent extraction of zinc, cadmium and chromium from phosphoric acid solutions by tri-< i> n butyl phosphate in kerosene diluent. Separation and Purification Technology, 56(2): 220-224.

    Mendham, J., 2006. Vogels textbook of quantitative chemical analysis. Pearson Education India.

     

    Mendham, J., Denney, R., Barnes, J. and Thomas, M., Vogel’s Textbook of Quantitative Chemical Analysis, 2000. Prentice Hall, London, New York, Toronto.

     

    Mendham, J., Denney, R., Barnes, J. and Thomas, M., 2000. Vogel’s Textbook of Quantitative Chemical Analysis. Prentice Hall, London, New York, Toronto.

     

    Merian, E., 1991. Metals and their compounds in the environment: occurrence, analysis and biological relevance. VCH Verlagsgesellschaft mbH.

     

    Mitchell, N., 2012. Numerical modelling of cooling crystallisation: process kinetics to optimisation.

    Mohammad, A. and Shashi, B.V., 2001. Heavy Metals and Environment. New Age International Limited Publishers.

     

    Moradkhani, D., Urbani, M., Cheng, C.Y., Askari, M. and Bastani, D., 2005. The separation of cadmium from zinc with a synergistic mixture of nonylsalicylic acid and triisobutylphosphine sulphide. Hydrometallurgy, 78(1): 129-136.

     

    Mousavi, S. H. Zavar., Fazli, Mostafa and Bahmani, Akram., 2011. Removal of cadmium from aqueous solution by nano structured γ-Alumina. Journal of water and Wastewater. 4 (11): 9-18.

     

    Muhammed, M., Valiente, M., Aguilar, M. and Masana, M., 1989. Separation of base divalent metals from chloride solutions by solvent extraction processes. Chem. Scripta, 29(2): 149-153.

     

    Mullin, J.W., 2001. Crystallization. Butterworth-Heinemann.

     

    Nagaosa, Y. and Binghua, Y., 1997. Extraction equilibria of some transition metal ions by bis (2-ethylhexyl) phosphinic acid. Talanta, 44(3): 327-337.

     

    Nazari, K., Ghadiri, A. and Babaie, H., 2005. Elimination of cadmium from wet process phosphoric acid with Alamine 336. Minerals Engineering, 18(13): 1233-1238.

     

    Nehrke, G., 2007. Calcite precipitation from aqueous solution: transformation from vaterite and role of solution stoichiometry, Universität Utrecht, Niederlande.

     

    Nogueira, C.A. and Delmas, F., 1999. New flowsheet for the recovery of cadmium, cobalt and nickel from spent Ni–Cd batteries by solvent extraction. Hydrometallurgy, 52(3): 267-287.

     

    Ouhenia, S., Chateigner, D., Belkhir, M., Guilmeau, E. and Krauss, C., 2008. Synthesis of calcium carbonate polymorphs in the presence of polyacrylic acid. Journal of Crystal Growth, 310(11): 2832-2841.

     

    Parus, A., Wieszczycka, K. and Olszanowski, A., 2011. Solvent extraction of cadmium(II) from chloride solutions by pyridyl ketoximes. Hydrometallurgy, 105(3–4): 284-289.

     

    Pourreza, N. and Ghanemi, K., 2010. Solid phase extraction of cadmium on 2-mercaptobenzothiazole loaded on sulfur powder in the medium of ionic liquid 1-butyl-3-methylimidazolium hexafluorophosphate and cold vapor generation–atomic absorption spectrometric determination. Journal of hazardous materials, 178(1): 566-571.

     

    Preston, J., Patrick, J. and Steinbach, G., 1994. The selective solvent extraction of cadmium by mixtures of carboxylic acids and trialkylphosphine sulphides. Part 2. Practical applications in the separation of cadmium from zinc and nickel. Hydrometallurgy, 36(2): 143-160.

     

    Preston, J.S. and du Preez, A.C., 1996. SYNERGISTIC EFFECTS IN SOLVENT-EXTRACTION SYSTEM BASED ON ALKYLSALICYLIC ACIDS. PART 2. EXTRACTION OF NICKEL, COBALT, CADMIUM AND ZINC IN THE PRESENCE OF SOME NEUTRAL N-, O-AND S-DONOR COMPOUNDS. Solvent Extraction and Ion Exchange, 14(2): 179-201.

     

    Preston, J.S. and Preez, A.C.d., 1994. THE SOLVENT EXTRACTION OF CADMIUM AND ZINC BY MIXTURES OF CARBOXYLIC ACIDS AND ALKANETHIOLS. Solvent Extraction and Ion Exchange, 12(4): 667-685.

     

    Ramachandra Reddy, B., Neela Priya, D. and Rajesh Kumar, J., 2004. Solvent extraction of cadmium (II) from sulphate solutions using TOPS 99, PC 88A, Cyanex 272 and their mixtures. Hydrometallurgy, 74(3–4): 277-283.

     

    Rao, K., Mohapatra, M., Anand, S. and Venkateswarlu, P., 2011. Review on cadmium removal from aqueous solutions. International Journal of Engineering, Science and Technology, 2(7).

     

    Reddy, B.R., Neela Priya, D., Venkateswara Rao, S. and Radhika, P., 2005. Solvent extraction and separation of Cd (II), Ni (II) and Co (II) from chloride leach liquors of spent Ni–Cd batteries using commercial organo-phosphorus extractants. Hydrometallurgy, 77(3): 253-261.

     

    Reddy, B.R., Priya, D.N. and Park, K.H., 2006. Separation and recovery of cadmium (II), cobalt (II) and nickel (II) from sulphate leach liquors of spent Ni–Cd batteries using phosphorus based extractants. Separation and Purification Technology, 50(2): 161-166.

     

    Rodrı́guez de San Miguel, E., Aguilar, J.C., Rodrı́guez, M.T.J. and de Gyves, J., 2000. Solvent extraction of Ga(III), Cd(II), Fe(III), Zn(II), Cu(II), and Pb(II) with ADOGEN 364 dissolved in kerosene from 1–4 mol dm−3 HCl media. Hydrometallurgy, 57(2): 151-165.

     

    Saljoughi, E. and Mousavi, S.M., 2012. Preparation and characterization of novel polysulfone nanofiltration membranes for removal of cadmium from contaminated water. Separation and Purification Technology, 90: 22-30.

     

    Sato, T., Adachi, K., Kato, T. and Nakamura, T., 1982. The extraction of divalent manganese, cobalt, copper, zinc, and cadmium from hydrochloric acid solutions by tri-n-octylamine. Separation Science and Technology, 17(13-14): 1565-1576.

     

    Sato, T. and Nakamura, T., 1980. The stability constants of the aqueous chloro complexes of divalent zinc, cadmium and mercury determined by solvent extraction with tri-n-octylphosphine oxide. Hydrometallurgy, 6(1): 3-12.

     

    Shawabkeh, R., Al-Harahsheh, A., Hami, M. and Khlaifat, A., 2004. Conversion of oil shale ash into zeolite for cadmium and lead removal from wastewater. Fuel, 83(7): 981-985.

     

    Silva, E.L., Roldan, P.S. and Giné, M.F., 2009. Simultaneous preconcentration of copper, zinc, cadmium, and nickel in water samples by cloud point extraction using 4-(2-pyridylazo)-resorcinol and their determination by inductively coupled plasma optic emission spectrometry. Journal of hazardous materials, 171(1): 1133-1138.

     

    Singh, D., Singh, O. and Tandon, S., 1978. Extraction Behavior of Zinc (II), Cadmium (II), Mercury (II), Indium (III), and Thallium (III) as Thiocyanates in High-Molecular-Weight Amines and Some Mutual Binary Separations. Separation Science and Technology, 13(7): 625-632.

     

    Skoog, D., West, D. and Holler, F., 1996. Fundamentals of Analytical Chemistry, Thomson Learning. Inc, USA.

     

    Soylak, M. and Aydin, A., 2011. Determination of some heavy metals in food and environmental samples by flame atomic absorption spectrometry after coprecipitation. Food and Chemical Toxicology, 49(6): 1242-1248.

     

    Stenström, S. and Aly, G., 1985. Extraction of cadmium from phosphoric acid solutions with amines Part I. Extractant selection, stripping, scrubbing and effects of other components. Hydrometallurgy, 14(2): 231-255.

    Summerfield, S. and Reid, H., 2010. Introduction to Atomic Spectrometry.

     

    Taha, A. and Abd El-Ghani, S., 2004. Effect of surfactants on the cementation of cadmium. Journal of colloid and interface science, 280(1): 9-17.

     

    Takeda, Y., 1984. The solvent extraction of metal ions by crown compounds. Host Guest Complex Chemistry III: 1-38.

     

    Taylor, J., DeWoskin, R. and Ennever, F.K., 1999. Toxicological profile for cadmium. US Department of Health and Human Services, Agency for Toxic Substances and Disease Registry (ATSDR). Atlanta, GA, USA. ASIN: B002BRUYP6.

     

    Verhaege, M., 1975. Influence of the chloride concentration on the distribution and separation of zinc and cadmium by means of solvent extraction with carboxylic acids. Hydrometallurgy, 1(1): 97-102.

     

    Wang, F., Wang, L.J., Li, J.S., Sun, X.Y. and Han, W.Q., 2009. Adsorption behavior and mechanism of cadmium on strong-acid cation exchange resin. Transactions of Nonferrous Metals Society of China, 19(3): 740-744.

     

    Wassink, B., Dreisinger, D. and Howard, J., 2000. Solvent extraction separation of zinc and cadmium from nickel and cobalt using Aliquat 336, a strong base anion exchanger, in the chloride and thiocyanate forms. Hydrometallurgy, 57(3): 235-252.

     

    WHO, 2011. Cadmium in Drinking-water. Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality.

     

    Yaftian, M.R., Zamani, A.A., Parinejad, M. and Shams, E., 2005. Ion-pair extraction of cadmium complex anions from hydrochloric acid media using oxonium ion-dicyclohexyl-18-crown-6 complex. Separation and Purification Technology, 42(2): 175-180.

     

    Younesi, S., Alimadadi, H., Alamdari, E.K. and Marashi, S., 2006. Kinetic mechanisms of cementation of cadmium ions by zinc powder from sulphate solutions. Hydrometallurgy, 84(3): 155-164.

     

    Zhang, L., Zhao, Y.H. and Bai, R., 2011. Development of a multifunctional membrane for chromatic warning and enhanced adsorptive removal of heavy metal ions: Application to cadmium. Journal of Membrane Science, 379(1): 69-79


موضوع پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, نمونه پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, جستجوی پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, فایل Word پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, دانلود پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, فایل PDF پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, پروژه درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی

پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی (شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نمک‌ زدایی الکترو استاتیک نفت‌ خام به کوشش الهام آریافرد هدف از این پژوهش مدلسازی فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام بر اساس روش موازنه جمعیت می‌باشد. بدین منظور فرآیند نمک‌زدایی الکترواستاتیک یک و دو مرحله‌ای که شامل شیر اختلاط و مخزن الکترواستاتیک می‌باشد، در حالت پایا مدلسازی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع به کوشش امین علمداری اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

پایان‌نامه : جهت اخذ درجه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی(D.V.M) چکیده فارسی عنوان : ارزیابی فاکتور کل مواد جامد محلول (TDS) در آب آشامیدنی مرغداری‏ های گوشتی شهرستان پیرانشهر آب یکی از مهمترین مواد شیمیایی از نظر زیست شناسی محسوب می گردد و به صورت های جامد ، مایع ، بخار در طبیعت وجود دارد . آب از اجسام سازنده‏ی تشکیل دهنده‏ی محیط زیست موجود زنده است ، تقریبا 60 درصد از وزن تخم مرغ و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده مدل سازی حذف یون کلرید از میعانات گازی با استفاده از نانوفیلتراسیون یون کلرید موجود در میعانات گازی می تواند باعث خوردگی شدید تجهیزات و لوله ها شود. بنابراین، حذف آن از جریان میعانات گازی ضروری است. هدف این کار مدل سازی ریاضی فرایند نانوفیلتراسیون برای جداسازی یون کلرید از میعانات گازی است. بدین منظور، مدل های بار فضایی، ...

چکیده: برنج بعد از گندم یکی ازمهمترین غلات مصرفی مردم دنیاست که به طور گسترده در رژیم غذایی مردم وجود دارد. نیمی از مردم جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. اقلام زیادی از برنج در جهان وجود دارد وهم اکنون نیز برنج یکی از محصولات راهبردی کشور می باشد. آلودگی برنج با فلزات سنگین ممکن است یک تهدید جدی برای انسان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند ودر محیط باقی می ...

بهمن 85 بخش اول آب وخواص آن   1-1- موجوديت آب بعد  از انسان آب شايد يکي از اجزاء بي نظيرجهان هستي  باشد. آب ازدوعنصراکسيژن و هيدروژن  تشکيل  شده است که اين&nbs

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی روبرو شده است که زندگی ساکنان کره خاکی را تهدید می کند. آلودگی ناشی از انباشته شدن خاک و آب از ترکیبات سمی پایدارهمچون مواد شیمیایی، نمک ها، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو از جمله عوامل به وجود آمدن بیماری های بسیاری هستند که بر ...

ثبت سفارش