پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان)

word 1 MB 31423 92
1390 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تصادفات

    چکیده:

    ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولی‌ترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راه‌ها، نگهداری و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود.

    مقاومت در برابر لغزندگی[1] ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتی و نهایتاً فاکتور مهمی برای ایمنی راه محسوب می­شود که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی، نقش مؤثری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مقاومت در برابر لغزندگی بر تصادفات تأثیر گذار است. این پارامتر به عنوان ویژگی سطح روسازی متأثر از دو نوع بافت ریز و درشت رویه می‌باشد که با وسائل و روش‌های مختلفی اندازه گیری می‌شوند. از بین این روش‌ها، روش آونگ انگلیسی، یک روش ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به حساب می‌آید. در این پژوهش در پی آن هستیم تا دریابیم

    آیا ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است؟

     آیا نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی
    می‌گردد؟

           3-آیا ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است؟

    بنابراین، ضریب اصطکاک سطحی نمونه از مخلوط‌های آسفالتی تهیه شده از مصالح سنگی آهکی
    (یکی از معادن اصفهان) و سیلیسی و کوارتزی (یکی از معادن تهران) اندازه گیری و سپس با یکدیگر مقایسه، نهایتاً آمار تصادفات نسبی نرمال شده در شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران اخذ شده (فرم‌های کام تصادفات کلان شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران در سال 1388)

     ضمن مقایسه کلی، دو نقطه با شرایط یکسان از هر کدام انتخاب و با یکدیگر مقایسه شده و بدین ترتیب اثر ضریب اصطکاک بر تصادفات مشخص خواهد شد؛ لذا نتایج ذیل که از اهداف تحقیق بوده از این تحقیق حاصل می گردد.  

     1 به دست آوردن شاخصی جهت اندازه گیری ضریب اصطکاک سطح آسفالت

    2 بررسی نقش ضریب اصطکاک بر میزان تصادفات در شهر اصفهان

    3 بررسی نقش نوع مصالح سنگی بر ضریب اصطکاک سطح آسفالت

    کلید واژه‌ها : ضریب اصطکاک، معابر شهری، آسفالت، تصادفات

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق


     

     

    11 مقدمه:

    «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعاً»

    هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده

          (قرآن کریم : سوره مائده آیه 32 )

    بشر از همان روزهای اولیه پیدایش تمدن در پی توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی بوده به نحوی که هر سرزمینی که در این عرصه پیشگام بود آبادتر و موفق‌تر بود و در واقع رمز موفقیت و دوام یک سرزمین و تمدن در داشتن وسائط نقلیه و راه‌های ارتباطی بهتر نهفته بود. از این رو حاکمان به بهبود وسائط نقلیه و توسعه راه‌های ارتباطی توجه خاصی نشان می‌دادند که این موضوع گاهی به منظور سهولت حمل و نقل نفرات و ادوات به منظور کشور گشایی و بسط قلمرو تحت حاکمیت خود بود و نه الزاماً رفاه حال مردمان سرزمین تحت سلطه خویش بود. به هر حال شوق و اشتیاق انسان به دلایل مختلف برای حمل و نقل سریع کالا و نفرات باعث رشد سریع و بهبود وسائط نقلیه و توسعه راه‌های ارتباطی گردید که در این بین راه‌ها و وسائط زمینی به دلائل قابل دسترس بودن، ارزان بودن و... بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. با اختراع ماشین بخار انقلابی در عرصه بهبود وسائط حمل و نقل زمینی ایجاد شد و هر روز وسایطی با سرعت و قدرت بیشتری تولید شدند. از سوی دیگر همزمان با پیشرفت وسائط و توسعه راه‌ها مشکلات ترافیکی و در رأس آن‌ها تصادف گریبان‌گیر انسان گردید و کم کم تبدیل به یک معضل اجتماعی گردید که باعث جلب توجه دولت‌ها به مقوله ایمنی ترافیک شد.

    تصادفات یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است (ایونس،2004) ضرر و زیان حاصل از تصادفات منجر به فوت و جرح و یا خسارات ناشی از آن، بخش مهمی از دستاوردهای توسعه را بر باد می‌دهد. حوادث ترافیکی پدید آورنده فاجعه‌ای عظیم برای جامعه است، تا آن جا که در کشور ما 2 تا 3 درصد از ثروت ملی را نابود می‌کند (ایرج لایقی،1384) سازمان جهانی بهداشت بر آورد کرده است که هر سال 3 درصد از درآمد سرانه کشورهای در حال صرفه هزینه‌های مربوط به خسارات مالی ناشی از حوادث رانندگی و ترافیک می‌شود (ایرج لایقی، 1384) ایمنی ترافیک می‌تواند میزان آسیب‌پذیری انسان در استفاده از صنعت حمل و نقل را کاهش دهد که لازمه آن. کنترل سرعت خودروها، افزایش ضریب ایمنی راه‌ها، الزامی نمودن نکات ایمنی خودروها و بالا بردن سطح فرهنگ ترافیک مردم می‌باشد.

    رعایت استانداردها و به کارگیری مصالح مرغوب در زیرسازی و روسازی معابر از جمله اقداماتی است که در بحث ایمنی راه‌ها می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. در این بین انتخاب آسفالت مناسب که شرایط استاندارد از جمله مقاومت سایشی مناسب و... را داشته باشد نقش بسزایی در ایمنی راه دارد؛ لذا با توجه به نقش ضریب اصطکاک در وقوع، عدم وقوع، افزایش یا کاهش شدت تصادف، انتخاب مصالح اولیه که تأمین کننده ضریب اصطکاک مناسب در سطح آسفالت باشد می‌تواند در کاهش یا شدت تصادفات موثر باشد. در این تحقیق در پی آن هستیم تا با مقایسه تصادفات دو شهری که مصالح متفاوتی را در تولید آسفالت معابر خود بکار گرفته‌اند این مهم را که به‌ کارگیری مصالح مرغوب‌تر نقش بسزایی در کاهش یا شدت تصادفات دارد بررسی و میزان آن را مشخص نماییم تا حساسیت متولیان ایمنی ترافیک به این موضوع بیش از پیش گشته و ما نیز در ایمنی ترافیک و در نتیجه جلوگیری از ریختن خون افراد در تصادفات سهیم باشیم.

     

    12 طرح مساله:

    تاکنون تحقیقات متعددی پیرامون تأثیر ضریب اصطکاک سطح معابر شهری بر تصادفات صورت گرفته؛ لیکن این موضوع در شهر اصفهان کمتر مورد توجه واقع شده است. ویژگی‌های خاص سطوح آسفالتی معابر شهر اصفهان و فرهنگ ترافیک رانندگان آن ضرورت این پژوهش را در مورد شهر اصفهان خاطرنشان می‌سازد. لازم به ذکر است که مصالح سنگی مورد استفاده در مخلوط‌های آسفالتی در شهر اصفهان از نوع آهکی بوده و بدین ترتیب مقاومت سایشی سطوح آسفالت به شدت افت پیدا می‌کند. این مسأله ضریب اصطکاک سطح معابر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بدیهی است که هر چه ضریب اصطکاک سطح آسفالت با لاستیک خودرو کمتر باشد، احتمال وقوع تصادف افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب در این پژوهش تلاش خواهد شد تا رابطه ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان تصادفات در شهر اصفهان به دست آید و نقش نوع مصالح سنگی در میزان وقوع تصادفات تبیین گردد. این مهم از طریق مقایسه وضعیت تصادفات نرمال شده در شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران (که دارای مخلوط‌های آسفالتی از نوع مصالح سنگی سیلیسی- کوارتزی است) بررسی خواهد شد. بنابر نتایج این تحقیق به سؤالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

    آیا ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است؟

    آیا نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی می‌گردد؟

    آیا ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است؟

     

     

     

     

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق:

    ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولی‌ترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه‌ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راه‌ها، نگهداری و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود. مقاومت در برابر لغزندگی[1] ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتی و نهایتاً فاکتور مهمی برای ایمنی راه محسوب می­شود که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی، نقش مؤثری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مقاومت در برابر لغزندگی و عرض راه بر تصادفات تأثیر گذار هستند. این پارامتر به عنوان ویژگی سطح روسازی متأثر از دو نوع بافت ریز و درشت رویه می‌باشد که با وسائل و روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شوند. از بین این روش‌ها، روش آونگ انگلیسی[2]، یک روش ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به حساب می‌آید. در سال 1939 تا 1945 به خاطر افزایش وسایل نقلیه موتوری و ترافیک زیاد نیاز به مطالعه مقاومت لغزشی پیدا شد. از سوی دیگر، انتخاب نوع مصالح سنگی برای تهیه مخلوط آسفالتی حائز اهمیت است. یکی از پارامترهای انتخاب نوع مصالح سنگی، ارزش صیقلی شدن مصالح سنگی[3] می­باشد. مصالح سنگی از نظر ارزش صیقلی به سه گروه کلی تقسیم می‌شوند. مصالح با ارزش صیقلی کم شامل سنگ‌های کربنات، مصالح با ارزش صیقلی متوسط شامل سنگ‌های آذرین، و مصالح با ارزش صیقلی نسبتاً زیاد شامل ماسه سنگ‌ها می­باشند؛ لذا انتخاب نوع مصالح سنگی مناسب می‌تواند از صیقلی شدن معابر کاسته و نهایتاً ایمنی تردد را افزایش دهد. ضرورت این امر برای استان مهم و پهناوری نظیر اصفهان، چهارراه ترانزیتی کشور، واضح است.

     

    14 فرضیه های تحقیق:

    در کشورهای پیشگام در عرصه ایمن نمودن معابر در جهت کاهش تصادفات، انتخاب مصالح مرغوب در جهت بهینه نمودن زیر سازی و روسازی در رأس اقدامات قرار دارد. آمارهای بسیار پایین میزان تصادفات در این کشورها حاکی از تأثیر بالای ایمن شدن معابر در کاهش تصادفات دارد. داشتن مقاومت لغزشی مطلوب که از خصوصیات مهم ایمنی راه می‌باشد نقش بسزایی در کاهش تصادفات در یک منطقه دارد، بنابراین با به‌کارگیری مصالح مرغوب در ساخت آسفالت معابر و ایجاد مقاومت لغزشی مناسب گامی موثر در جهت ایمن نمودن معابر یک منطقه برداشته‌ایم؛ لذا در این تحقیق نیز فرضیات زیر مطرح می‌شود:

     

    1 ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است .

    2 نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت ، عامل مهم و مؤثری تلقی می گردد .

    3 ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است

     

    15 انگیزه و اهداف تحقیق:

    با عنایت به قطعی بودن تاثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر وقوع، عدم وقوع و شدت تصادفات، جهت بررسی میزان این تأثیر تصادفات دو ساله شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران که از نظر نوع مصالح مورد استفاده در تولید آسفالت با یکدیگر متفاوت بوده و در نتیجه دارای ضریب اصطکاک مختلفی هستند با یکدیگر مقایسه شده که اهداف زیر از نتایج آن مورد انتظار است:

    الف)اهداف اصلی:

    1 بررسی نقش ضریب اصطکاک بر میزان تصادفات در شهر اصفهان

    ب)اهداف فرعی:

    1-شناسایی و تعیین میزان تاثیر سایر عواملی که به همراه ضریب اصطکاک سطح اسفالت در کاهش فاصله توقف خودرو و نهایتا کاهش تصادفات متاثر از ضریب اصطکاک می‌تواند نقش داشته باشد.

    2-تعیین میزان ضزیب اصطکاک اسفالتهای مختلف تهیه شده از انواع مصالحی که در منطقه اصفهان در دسترس می‌باشد و نهایتا تعیین بهترین جایگزین برای اسفالت فعلی مورد استفاده در معابر اصفهان.

    3 به دست آوردن شاخصی جهت اندازه گیری ضریب اصطکاک سطح آسفالت

    4 بررسی نقش نوع مصالح سنگی بر ضریب اصطکاک سطح آسفالت

     

    فصل دوم

    مبانی نظری و پژوهشی (ادبیات تحقیق)

    مقدمه:

    در جهان کنونی صنایع متنوع اتومبیل پیش‌روتر از صنایع دیگر می‌باشد و شاید به سبب نیاز انسان‌ها و رقابت جهانی کشورهای صنعتی جهان است. برابر آمار اعلام شده در حال حاضر بیشتر از دویست و پنجاه میلیون وسیله نقلیه در دنیا در حال تردد می‌باشند.

    به طور معمول سالانه تعداد زیادی از آن‌ها در اثر تصادفات از بین رفته و تعداد زیادی هم در اثر مرور زمان تبدیل به آهن‌پاره شده و در دهه اخیر نیز در کارخانجات ذوب فلز به ورقه‌های فلزی و شمش‌های فولادی تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر کارخانجات سازنده و مونتاژ با طراحی‌های جدید و با فناوری پیشرفته انواع و اقسام اتومبیل‌های جدید را با شکل‌های متنوع آیرودینامیکی و پر شتاب تولید و به دنیا عرضه می‌نمایند. (لایقی،1384).

    ایمنی ترافیک، عرصه‌ای است که ابعاد گسترده و پیچیده‌ای را در کنش با یکدیگر دخیل داشته، دانش و تجربیات گوناگونی بسته به حوزه‌های مربوطه در آن اقتضا می‌کند. این تنوع چند بعدی علوم در سه زیر مجموعه عوامل انسانی، عامل جاده و محیط راه و عامل وسیله نقلیه مورد تفکیک قرار می‌گیرد. (بهنود،1387)

    عامل جاده موارد بسیاری را در برگرفته که از جمله می‌توان به نقش رویه راه اشاره نمود. رویه راه در بالا بردن کیفیت معابر و در نتیجه ایمنی ترافیک نقش موثری دارد به طوری در صورت رعایت استانداردهای لازم در رویه راه می‌توان شاهد معابر ایمن بود.

    از آنجا که مطالعات به اثبات رسانده که روسازی‌ها و شرایط رویه، نقش بسزایی در وقوع یا شدت تصادفات و کاهش ایمنی دارند و با عنایت به اینکه عدم مقاومت لغزشی لازم رویه، وجود خرابی‌های متعدد در سطح راه، عرض کم راه‌ها، عدم وجود شانه و یا عرض کم آن‌ها، از بین رفتن خطوط و خط‌کشی از جمله عوامل مهم روسازی‌ها است که در بروز تصادفات جاده‌ای و کاهش ایمنی نقش بسزایی دارند. بنابراین، تلفیق عوامل ایمنی و مشخصات سطحی روسازی و همچنین نگهداری خوب و ارزیابی به موقع و مناسب عوامل مذکور به منظور افزایش ایمنی راه‌ها ضروری خواهد بود.

    در این بین انتخاب و به‌کارگیری مصالح مناسب برای تولید آسفالت جهت ایجاد ضریب اصطکاک مطلوب در سطح آسفالت معابر گامی در جهت ارتقاء ایمنی راه‌ها و در نتیجه ایمنی ترافیک محسوب می‌گردد؛ لذا تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته است. در این فصل ضمن بیان اهم تحقیقات صورت گرفته، به چهار چوب نظری و فرضیه های مورد بحث در تحقیق نیز پرداخته خواهد شد.

     

    22 پیشینه تحقیق:

    بر کسی پوشیده نیست که مشکلات ترافیکی و در صدر آن تصادفات در حال حاضر دغدغه اصلی بسیاری از کشور‌های جهان است که با توجه به تأثیر چهار عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و عوامل محیطی (با میزان تأثیر متفاوت) در ایمن شدن ترافیک یک منطقه، تلاش در جهت بهبود هر یک از این عوامل می‌تواند جامعه را به داشتن یک ترافیک ایمن نزدیک‌تر نماید. از سوی دیگر با توجه به پیشرفت قابل توجه تکنولوژی می‌توان روز به روز میزان تأثیر گذاری انسان بر دو عامل راه و وسیله نقلیه را بیشتر نمود و جامعه را به سوی یک ترافیک ایمن سوق داد. پیشرفت انسان در ساخت ماشین آلات و تولید مصالح راه‌سازی بهتر از جمله مواردی است که تکنولوژی می‌تواند در خدمت ایمنی ترافیک قرار گیرد.

    زیرسازی و روسازی مناسب از مؤلفه‌های یک راه ایمن می‌باشند. در روسازی توجه به عوامل بسیاری مد نظر می‌باشد که از آن جمله انتخاب مصالح مناسب جهت تولید آسفالت مناسب برای ایجاد ضریب اصطکاک و مقاومت لغزشی مطلوب و... می‌باشد؛ لذا با به‌کارگیری مصالح مرغوب در روسازی به یک راه ایمن دسترسی پیدا خواهیم نمود.

    مقاومت در برابر لغزندگی از خصوصیات مهم رویه راه است، که در ارتباط با تأمین ایمنی و پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی نقش موثری را دارا می‌باشد. این خصوصیت به صورت نیرویی که به هنگام ترمز‌گیری، در برابر سر خوردن لاستیک‌های وسیله نقلیه بر روی سطح خیس روسازی عمل می‌کند، تعریف شده و با پارامتری موسوم به ضریب اصطکاک بیان می‌گردد (عامری- محمود،افتخار زاده- فرهاد،1376).

    در کشورمان ایران تهیه مصالح جهت تولید آسفالت از معادن مختلف با نوع سنگ‌های متفاوت سبب وجود آسفالت‌های غیر یکسانی از نظر مقاومت لغزشی و ضریب اصطکاک شده است، لذا با توجه به تأثیر بسزایی که ضریب اصطکاک بر وقوع و شدت تصادفات دارد بررسی میزان این تأثیر ضروری به نظر می‌رسد که این مهم با مقایسه تصادفات دو بخشی که از نظر نوع مصالح به‌کارگیری شده در تولید آسفالت متفاوت باشند تحقق پیدا می‌کند.

     

  • فهرست:

    فصل اول کلیات تحقیق...

    .

    11 مقدمه:......................................................................................................................................................................2

    12 طرح مساله:.............................................................................................................................................................3

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق: .................................................................................................................................. 4

    14 فرضیه های تحقیق: ........................................................................................................................................... 4

    15 انگیزه و اهداف تحقیق:  .................................................................................................................................... 5

    فصل دوم مبانی نظری و پژوهشی (ادبیات تحقیق) 

    21 مقدمه: ................................................................................................................................................................... 7

    22 پیشینه تحقیق: ................................................................................................................................................... 8

    221 تحقیقات: ......................................................................................................................................................... 9

    222 تأثیر عوامل محیطی بر تصادفات و ضریب اصطکاک: ......................................................................... 12

    23 مرور نظری بر تحقیق: ......................................................................................................................................12

    231 تاریخچه تصادفات در جهان : ................................................................................................................... 12

    24 چهار چوب نظری تحقیق: ............................................................................................................................. 15

    25 فرضیه‌ها: .......................................................................................................................................................... 15

    26 مدل تحقیق: ...................................................................................................................................................... 16

    فصل سوم روش شناسی تحقیق...

    31 مقدمه: ................................................................................................................................................................ 20

    32 تعاریف نظری: ................................................................................................................................................... 20

    321 مفاهیم و تعاریف مربوط به تصادفات: ..................................................................................................... 20

    322 تعاریف و اصطلاحات مربوط به خرابی روسازی راه : ........................................................................... 22

    3221 ترک: ......................................................................................................................................................... 22

    3222 فرسایش : ................................................................................................................................................. 23

    323 تعاریف و اصطلاحات مربوط به مهندسی ترافیک : ............................................................................. 23

    33 تعاریف عملیاتی تحقیق: ................................................................................................................................. 25

    331 نقاط حادثه خیز: ......................................................................................................................................... 25

    332 ضریب اصطکاک: ......................................................................................................................................... 26

    3-3-3-آسفالت : ........................................................................................................................................................ 26

    334 قیر : ............................................................................................................................................................... 27

    335 اثرات محیطی: ............................................................................................................................................. 28

    336 مشخصات هندسی یا فیزیکی: .................................................................................................................. 29

    337  مشخصات عملکردی (ترافیکی) : ........................................................................................................... 29

    338 مشخصات ایمنی: ........................................................................................................................................ 29

    339 اصطکاک و ضریب اصطکاک: ................................................................................................................... 29

    3-3-9-1- تعریف اصطکاک : ................................................................................................................................. 29

    3-3-9-2- اصطکاک در حرکت و آستانه‌ی حرکت: ........................................................................................... 31

    3-3-9-3- رابطه‌ی نیروی اصطکاک با مسیر لغزش (کشیده شدن) تایر: .................................................... 32

    3-3-9-4- دایره اصطکاک: ..................................................................................................................................... 32

    3-3-9-5- ضریب اصطکاک : ................................................................................................................................. 33

    3-3-9-6- فرضیه های اساسی اصطکاک : .......................................................................................................... 34

    3-3-9-7- نسبت نیروی اصطکاک به وزن: ......................................................................................................... 35

    3-3-9-8- تأثیر سرعت بر اصطکاک: ................................................................................................................... 35

    3-3-9-9- اثر حرارت بر اصطکاک : ...................................................................................................................... 36

    3-3-9-10- سایر عوامل قابل توجه در رابطه با اصطکاک: .............................................................................. 36

    3-3-9-11- ضریب شتاب ترمز: ............................................................................................................................ 37

    3-3-9-12- تأثیر نوع وسیله بر ضریب اصطکاک: ............................................................................................. 38

    3-3-9-13- رابطه‌ی ضریب اصطکاک و شتاب ثقل : ....................................................................................... 38    

    3-3-9-14- رابطه‌ی ضریب شتاب ترمز با افزایش و کاهش سرعت: ............................................................ 39

    3-3-9-15- ضریب شتاب ترمز و ضریب اصطکاک در صحنه‌ی تصادفات: .................................................. 40

    3-3-9-16- معادلات محاسبه‌ی سرعت بر اساس آثار ترمز: ........................................................................... 40

    3-3-9-17-اعتبار کاربردی معادله : .................................................................................. 41

    34 متغیرهای اصلی تحقیق: ................................................................................................................................ 41

    35 روش تحقیق: .................................................................................................................................................... 42

    351 روش‌های آزمایش ترمز : ........................................................................................................................... 42

    352 آزمایش پاندول: ........................................................................................................................................... 44

    36 شناسایی متغیرهای تحقیق: .......................................................................................................................... 49

    37 گزارش پایایی و روایی تحقیق: ..................................................................................................................... 49

    38 فلوچارت: ........................................................................................................................................................... 50

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    41 مقدمه: ................................................................................................................................................................ 52

    42 توصیف جمعیت مورد مطالعه: ...................................................................................................................... 53

    43-انجام آزمایش ترمز: .......................................................................................................................................... 53

    4-4- جامعه آماری و نمونه تحقیق: ...................................................................................................................... 59

    4-4-1- اصفهان: ........................................................................................................................................................ 59

    4-4-2- تهران: ........................................................................................................................................................... 60

    4421 منطقه 21 تهران : .................................................................................................................................. 60

    45 بررسی و آزمون فرضیات به تفکیک: ........................................................................................................... 63

    451 تحلیل داده‌های آزمایش طول خط ترمز: ............................................................................................... 63

    452 تجزیه داده‌ها به کمک آمار تحلیلی:......................................................................................................... 66

    4521 رگرسیون لجستیک: ............................................................................................................................... 66

    4-5-2-2- نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک: ....................................................................................... 68

    4-5-2-3-  نتایج داده‌های آزمایش پاندول انگلیسی ........................................................................................ 70

    453 نتایج حاصل از تحقیق: .............................................................................................................................. 71

    فصل پنجم : پیشنهادات و نتیجه گیری..

    51 مقدمه: ................................................................................................................................................................ 76

    5-2- اثبات فرضیات تحقیق .................................................................................................................................... 76

    52 نتیجه گیری: ..................................................................................................................................................... 76

    53 پیشنهادات: ....................................................................................................................................................... 77

    منابع و مآخذ: .............................................................................................................................................................. 78

     

     

    منبع:

    - قرآن کریم، سوره مائده، آیه 132، چاپ الهادی قم 1378 .

    2- ارسنجانی، مهدی، جهانگیری، علیرضا: بررسی نرم افزاری دامنه تأثیر ضریب اصطکاک در ساخت توقف خودروی مجهز به ترمز ضد قفل، فصلنامه علمی و ترویجی راهور سال هفتم، شماره 11.

    3- اسماعیلی، علیرضا، پاک گوهر، علیرضا: ایمنی ترافیک؛ چاپخانه‌ی ساعس ناجا؛ 1387.

    4- احمدی نژاد، محمود، عامری، محمود، شعبائی، شاهین: بررسی همبستگی بین ارزش صیقلی با دیگر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی سنگ دانه های رویه کار، پژوهشنامه حمل و نقل، سال هفتم، شماره اول، بهار 1389.

    5- بهنود، حمیدرضا، پاک گوهر، علیرضا: ارائه طرح اولیه ای در بودجه بندی هزینه های آموزش اجتماعی ترافیک، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران 1387: سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران 1387 .

    6- پور قیصری، حسین: تهیه مدل تصادفات مطالعه موردی شهرستان خمینی شهر پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انضباطی، 1389.

    7- پاک گوهر، علیرضا، خلیلی، محدثه: بررسی سهم و نقش عوامل سه‌گانه موثر بر تصادفات جاده ایران طی سال‌های فصلنامه علمی ترویجی راهور سال ششم، شماره 8 .

    8- تن زاده، جواد: طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی شهمیرزادی؛ 1388 .

    9- دهخدا، علی اکبر: لغت نامه، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران؛ 1335.

    10- رازانی، عباس: آثار صحنه‌ی تصادف، معاونت آموزش ناجا؛ 1373.

    11- رونقی، حسنعلی ( 1385 ): ترافیک در تهران و سایر شهرهای ایران هزینه و راه حل، انتشارات دانشگاه شیراز.

    12- سرائی پور، محمد: آسفالت، چاپ دوم، انتشارات دهخدا، 1360.

    13- شادابی، مهدی: مباحثی از امور راهنمایی و رانندگی (تصادفات) سطح 2، معاونت آموزش ناجا؛ 1377.

    14- شاهی، جلیل: مهندسی ترافیک، تهران مرکز نشر دانشگاهی؛ 1376 .

    15- عامری، محمود، افتری زاده، شهریار، میرابی مقدم، محمد حسین: بررسی روش‌های اندازه گیری مقاومت لغزندگی رویه راه و نحوه ارزیابی آن در سطح جاده، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره دو، سال اول، بهار 1384 .

    16- عامری، محمود، شفابخش، غلامعلی، نوبخت، شمس، ملکوتی، محمود: مدل ریاضی تصادفات جاده های دو خطه برون شهری استان بوشهر با توجه به ویژگی‌های رویه کار، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره اول، سال هفتم، بهار 1389 .

    17- عامری، محمود: مدل ریاضی تصادفات جاده های دو خطه برون محوی استان بوشهر با توجه به ویژگی‌های رو به راه، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره دو ف سال اول، بهار .1384 .

    18- عامری، محمود: بررسی آزمایشگاهی اثر دانه بندی بر مقاومت لغزندگی بتن آسفالتی، چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران، اردیبهشت 1387.

    19- عمید، حسن: فرهنگ عمید: تهران انتشارات امیر کبیر؛ 1362 .

    20-گزیده ای از دانش راهنمایی و رانندگی سطح 2، معاونت آموزش ناجا؛ 1373 .

    21- مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت ترافیک (رئوفی، محمد: ویژگی‌های فنی معابر)؛ 1380

    22- محلوجی، محمد: اول آئین نامه بعد گواهینامه، انتشارات ماندگار؛ 1381.

    23- معین، محمد: فرهنگ فارسی: موسسه‌ی انتشارات امیرکبیر؛ 1371 .

    24- میر حسینی، سید یوسف: کارشناسی تصادفات؛ انتشارات شرکت سهامی بیمه‌ی ایران؛ 1376.

    25- میردامادی، سید باقر: خمینی شهر شهری که باید از نو شناخت، انتشارات میردامادی، 1381 .

    26- موسسه قیر و آسفالت ایران ( 1385 ): دستورالعمل طراحی روسازی به روش فرانسوی، چاپ اول .

    27- نیکزاد، میر فاضل: سوانح ترافیکی کشور و خسارات ناشی از آن، چاپخانه‌ی ساعت ناجا؛ 1386.

    28- یزدانی، مجتبی: اولویت بندی پروژه های ایمنی. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، 1381- 1387 .

    29- طباطبایی، امیر ( 1388 ): روسازی راه، انتشارات مرکز دانشگاهی چاپ شانزدهم .

    30- لین، بی فریک، بازسازی صحنه تصادف: ترجمه عباس رازانی، انتشارات دانشگاه، علوم انتظامی، 1383.

    31- لئونارد اپونس، ایمنی ترافیک: ترجمه دکتر علیرضا اسماعیلی، علیرضا پاک گوهر، چاپخانه نامی ناجا، 1387.

    32- فخری، منصور، عموسلطانی، ارشاد: بررسی تأثیر نوع سنگ دانه بر خصوصیات اصطکاکی و نفوذ پذیری اندودهای سنگ دانه ای با پژوهشنامه حمل و نقل، سال دوم، شماره سه، پائیز 1384.

    33- شرر: آیا ارتباطی بین مقاومت لغزش کف جاده با افزایش تصادف وجود دارد، چهارمین کنفرانس تحقیقات حمل و نقل لوسوئین 2004 .

    34- فخری، منصور، کاروبن، امیر: بررسی عملکرد مشخصات سطحی روسازی در افزایش ایمنی راه‌ها، فصلنامه علمی، تخصصی پدر پلاهوز، ناجا، سال پنجم، شماره 4.

    35- لایقی، ایرج: تصادف، موسسه انتشاراتی جهان چهار، صبر، 1384.

    36 Abdullah I. Al – Mansour . Effects of Pavement Skid Resistance on Accidents. Reccived 27 August 2005, accepted 27 November 2005.

     

    37- By SHUI – YING WONG. Effectiveness of Pavement Grooving in Accident Reduction/ ITE JOURNAL. JULY 1990.

     

    38- L. Seiler, dipl. ETH, IS The Correlation Between Pavement Skid Resistance And Accident Frequency Significant, HIL F 12.2, 8093 Zurich.

     

    39- Maria Grazia Augeri – Salvatore Cafiso. Before and After study to identify the Accident Reduction Factors After Pavement Resurfacing / http: sed. Siiv. it / documenti / 63 – 2848 – 20080821162046. pdf.

     

    40- Milan Valuch, Lubomir Pepucha, Martin Pitoriak, Peter Frano / Surface Pavement Characteristics And Accident Rate / ( Relstat , 10 ) , 20 – 23 October 2010 , Riga. Larvia. P. 71 – 78. ISBN. 978 – 9984 – 818 – 34 – 4 


موضوع پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), نمونه پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), جستجوی پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), فایل Word پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), دانلود پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), فایل PDF پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی شهر اصفهان)

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری) مقدمه و هدف: در استان مازندران، بخشی از مشکلات حمل و نقل مربوط به تصادفات جاده­ای است. هزینه های ناشی از آن، یکی از چالش­های مهم استان بوده و خسارت­های مالی ناشی از آنها که بر بودجه خانواده و استان تحمیل می­شود. ضرورت دارد به منظور جلوگیری از خسارت­های تصادفات جاده­ای، راهکارهای موثری به اجرا گذارده شود. هدف ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي عمران- خاک و پي اسفند ماه 1393 چکيده براي پايدارسازي گودها از روش­هاي متفاوتي استفاده مي‌شود که از ميان آن­ها روش ميخ­کوبي و روش انک

پایان­نامه برای دریافت کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده امروزه در کشورهای لرزه­خیز جهت اتلاف انرژی لرز ه­ای وارد بر سازه به استفاده از انواع ابزار مستهلک کننده انرژی توصیه شده است. یکی از این ابزارها، میراگرهای اصطکاکی دورانی می باشد. به دلیل اینکه در آیین نامه­های کنونی مقداری برای ضریب رفتار قاب­های مجهز به این میراگر­ها ارائه نشده، در این پایان­نامه سعی شده ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ‹‹ M.S.c ›› گرایش : شیمی نساجی و علوم الیاف چکیده : یکی از فرآیندهای مهم در تکمیل کالای نساجی بهبود زیر دست در منسوجات است . تکمیل نرم کننده لطافت مطلوبی را برای پارچه فراهم کرده و خواص آن را بهبود می بخشد و اهداف اصلی نرم کننده ایجاد کاهش الکتریسیته ساکن ، نرمی بیشتر ، مقاومت در برابر سایش و همواری می باشد . نوع طبقه بندی نرم کننده ها ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران – مکانیک خاک و پی ‏ چکیده از گذشته تا به حال یکی از روش‌های بسیار اقتصادی جهت بهبود خواص مکانیکی خاک‌های رسی، تثبیت ‏به وسیله‌ی مواد افزودنی همچون آهک و سیمان در پروژه های عمرانی همچون راه سازی و تحکیم بستر ‏ساختمان‌ها بوده است. همچنین با گذشت زمان و به وجود آمدن مصالح مصنوعی و پلیمری همچون ‏ژئوسنتتیک ها و ترکیب آنها با سیمان و آهک در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی چکیده مطالب یکی از مهم­ترین و در عین حال مشکل­ترین مباحث مکانیک خاک مسئله پایداری شیروانی­ها است. تحلیل پایداری شیروانی های خاکی به منظور تعیین محتمل ترین فرآیند گسیختگی یا به عبارتی دیگر یافتن کمترین ضریب اطمینان، یکی از مسائل مهم مهندسی ژئوتکنیک است. از بین روش های ذکر شده روشهای بهینه سازی الهام ...

  پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده فني و مهندسي گروه صنايع مهر ???? چکيده: در بعضي کشورها و از آن جمله ايران، موتورسيکلتها و راکبان آنها بخش لاينفکي از ترافيک بوده و در نتيجه امني

ثبت سفارش