پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر

word 393 KB 31474 155
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    آداب و رسوم مردم ایرانشهر

    طبیعی است که هر قومی که زبان خاص خود را دارد، ادبیات خاصی هم برای زبان خود دارد. مطالب گردآوری شده در این پایان نامه در برگیرنده ی زبان، آداب و رسوم و عقاید مذهبی، باورهای جمعی ، جشن ها و اعیاد، مراسم ازدواج، سوگواری ها ، اعتقادات، ضرب المثل ها، چیستان ها، بازی های محلی، هنر و صنایع دستی و طب سنتی و ادبیات عامه مردم ایرانشهر است که جزئی از فرهنگ کلی مردم بلوچستان می باشد. از آنجا که این آثار مکتوب نشده اند و گرد تاریخ بر آنها نشسته، حجم وسیعی از آنها از دیده ها پنهان مانده اند که شاید با همت پژوهندگان قابل دریافت باشند، تغییرات و تحولات عمده ی صنعتی و فرهنگی که در کلیه سطوح زندگی انسان ها پدید آمده، موج آن به بلوچستان هم رسیده و بسیاری از جنبه های فرهنگ عامه ی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. اما هنوز بسیاری از جوانب زندگی با معیارهای فرهنگ عامیانه در این منطقه پایدار است که ارزش تحقیق و تفحص دارد.

    فرهنگ عامه از روزگاران قدیم تا به امروز از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته ولی گویا شرایط اوضاع و احوال اجتماعی جهان و تمدن جدید به دنبال آن است که یکسره آنچه را مربوط به گذشته و فرهنگ عامه است، به دست فراموشی سپارد. به همین جهت باید تا حد توان در ضبط و نگهداری آنها به ویژه سنن و آداب و رسوم انسانی و عالیه ای که شیرازه ی هر ملتی است، تلاش کرد. ادبیات عامیانه این سرزمین که سینه به سینه از گذشتگان، به ما رسیده و مسلماً به آیندگان هم خواهد رسید، تاریخ غیر مکتوبی است که شادی ها و غم ها و آرزوهای نیاکان ما را در این خطه از میهن عزیزمان بازگو می کند.

    هدف از تدوین و جمع آوری این پایان نامه آن است که علاقه مندان به آداب و رسوم مناطق مختلف کشور به ویژه نسل جوان با جنبه هایی از فرهنگ کشورمان آشنا شده و با مطالعه ی آن به نکات مثبت و ارزشمند این خطه آگاهی پیدا کنند. باشد که همانند چراغی روشن راهنمای نسل آتی شود.

    واژگان کلیدی: فرهنگ، آداب و رسوم، ازدواج، بلوچ، بازی، عزاداری، لالایی، افسانه، واژگان محلی، ایرانشهر، چیستان، ادبیات عامه

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

    1-1- بیان مسأله

    فرهنگ، روش زندگی کردن است که در طی زمان شکل می گیرد و به عنوان میراث معنوی یک قوم تحت نام ادب اجتماعی، اعتقادات، آداب و رسوم و غیره تلقی می گردد. فرهنگ نه به سادگی شکل می گیرد و نه می توان آن را به جای محدودی منحصر کرد، بلکه حاصل تلاش هزاران هزار انسان در طی قرن های مختلف است که مورد پذیرش قرار گرفته و بعضی از آن ها در شمار سنت های اعتقادی درآمده است. از این رو همه ارزش های مادی و معنوی را که در جریان عمل اجتماعی شکل می گیرد و محصول کوشش های جمعی باشد در بر می گیرد. به عبارت کلی همه ی جلوه های مختلف زندگی از آداب و رسوم ، سنت ها و رفتارهای جمعی گرفته تا دقیقه های هنر، لحظات تاریخی و اعتقادات اجتماعی مذهبی، احساسی یک قوم در شمار فرهنگ آن قوم است.

    فرهنگ با گاف فارسی بر وزن و معنی فرهنج است. علم و دانش و عقل و ادب بزرگی و سنجیدگی را معنی می دهد که از فر پیشوند و هنگ از ریشه اوستایی به معنی کشیدن، گرفته شده است. فرهنگ مردم ریشه در گذشته های دور دارد و با سنت و ارزش های بشری پیوسته و نیکی و برجستگی آن به اثبات رسیده است. آنها را با اوضاع و موقعیت های تازه و نیازها و خواسته های عامه مردم زمان هماهنگ و همگام می سازد.

    مردمان اعصار، آنان که دارای سابقه تاریخی هستند، بیش از ملت های جوان اعتقادات و خرافات عامیانه دارند، به ویژه آنهایی که با نژادهای گوناگون اصطکاک بیشتر پیدا کرده و در نتیجه آمیزش و تماس، عادت اخلاق و آئینشان به افکار و خرافات تازه تری تراوش نموده که نسل به نسل بر سر زبان ها مانده است.

    فرهنگ عامّه مجموعه تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است و همین تجربیات و آداب و سنتهای مرسوم یک جامعه است که به آن شخصیت و هویت می بخشد. فرهنگ هر قوم و ملتی دارای ویژگی هایی است که باعث جدایی جامعه ای از جوامع دیگر می شود. در عین حال فرهنگ عامه همبستگی های انسانی را در نظر دارد زیرا پایه آن بر نیازهای اصلی و واقعی بشر بنا نهاده شده و تا حد زیادی به طور طبیعی در میان اقوام و قبایل دیگر اشتراک دارند.

    فرهنگ مردم را باید در درون زندگی آنها جستجو کرد. اصولاً فرهنگ در متن زندگی جریان دارد. ما زمانی می توانیم به حریم فرهنگ راه پیدا کنیم که آن را به صورت جزئی از زندگی ببینیم. فرهنگ بیانگر توده مردم است و بررسی و شناخت آن را برای تدوین علوم دیگر ضروری می دانند. ارزش بخشیدن به فرهنگ در واقع احترام گذاشتن به مردم است؛ زیرا، مردم از فرهنگشان جدا نیستند و این فرهنگ آنهاست که آنها را می سازد و ارزش می بخشد. طبیعی است که هر قومی که زبان خاص خود را دارد، ادبیات خاصی هم برای زبان وجود دارد. از طرفی، قومی که حوادث هزاره ها را از سر گذرانده ، با این سابقه تاریخی و پشتوانه ی زبانی باید دارای ادبیات غنی قومی باشد. در ادبیات بلوچی ، از آنجا که این آثار مکتوب نشده اند و گرد تاریخ بر آنها نشسته، حجم وسیعی از آنها از دیده ها پنهان مانده اند که شاید با همت پژوهندگان قابل دریافت باشند. اما آن مقدار که از حوادث روزگار  مصون مانده و به صورت شفاهی و کتبی به ما رسیده، اکنون به صورت مجموعه هایی نه چندان کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته اند که بخشی از آن ها گویای تاریخ فرهنگ این قوم هستند. مضامین بعضی از آثار ادبی این قوم از جهان شمولی برخوردارند. اما در این جا آن جنبه از ادبیات قومی بلوچی که مرتبط با تاریخ فرهنگ این قوم است، مد نظر قرار گرفته است.

    در این پایان نامه به چند نمونه از این آثار که با مضامین تاریخ فرهنگ بلوچی مرتبط هستند می پردازیم. امیدوارم که مطالب گردآوری شده مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.

    بلوچستان به دلیل بافت خاص طایفه سالاری در گذشته سرزمین حاکمان ظالم بوده است. حاکمانی که بر این خطه از دوران بسیار کهن حکومت می کرده اند و هنوز هم در میان طوایف حکومت سالاری ادامه دارد.

    1-2- موقعیت جغرافیایی ایرانشهر:

    استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع است و بین دو عرض جغرافیایی 3و25 تا 27و31 درجه شمالی و دو طول جغرافیای 50و58 و 21و63 درجه گسترده شده است.

    همانگونه که در خصوص تاریخ بلوچستان مطالب گوناگون و بعضاً متفاوتی وجود دارد، در خصوص وسعت این سرزمین نیز آمار ها و ارقام متفاوت است. به گونه ای که ذبیح الله ناصح از قول کارشناسان ایتالیایی مساحت آن را تا 250.000 کیلومتر مربع ذکر کر ده اند.

    در لغت نامه دهخدا مساحت بلوچستان 155.000 کلیومتر مربه ذکر شده و در جغرافیای مفصل ایران رقم 181.578 کیلومتر مربه ذکر و در کتاب لوچستان و تمدن دیرینه آن رقم 173.461 کیلومتر مربع و کتاب جغرافیای کامل ایران رقم 173.478 کیلومتر مربع ثبت شده است.

    بلوچستان در میان قوم بلوچ از دو قسمت سرحد و مکران تشکیل شده است که شهرهای زاهدان، خاش، سراوان با حدود آنها سرحد نام دارد و شهرهای ایرانشهر و چابهار و نیکشهر مکران نامیده شده اند.

    ایرانشهر روی مدار 27 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 24 دقیقه طول شرقی واقع شده است.

    شهر ایرانشهر با مساحت 32 کیلومتر مربع جمعیتی بالغ بر 100.000 نفر به عنوان یکی  از قطب های سیاسی و فرهنگی و صنعتی استان همواره مطرح بوده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 580 متر است که از شمال به شهرستان خاش، از غرب به شهرستان بم و جیرفت و از شرق به شهرستان سراوان و از جنوب به شهرستانهای سرباز و نیکشهر محدود می باشد و در واقع می توان آن را قلب استان نامید که به دلیل واقع شدن در مسیر جاده های ارتباطی با شهرستانهای اطراف و رابط بین شمال و جنوب استان از موقعیت سوق الجیشی ویژه ای برخوردار است. ایرانشهر شهری است با قدمت دیرینه و در گذشته از آن به نام پهره نام می برند. شهرداری ایرانشهر در سال 1331 تأسیس شده و تاکنون 23 شهردار در این شهر خدمت کرده اند و در حال حاضر شهرداری ایرانشهر دارای درجه 9 می باشد.

    ایرانشهر جوان ترین شهر  کشور ، سرسبزترین شهر استان و دارای فعال ترین N.G.O ها و تشکل های غیر دولتی است و می توان از مراکز دانشگاهی شهرستان مرکز آموزش عالی ایرانشهر و دانشگاه پیام نور، دانشکده پرستاری و مامایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان نام برد.

    شهرستان ایرانشهر در فاصله 345 کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع و 15 درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده است. شامل 3 بخش مرکزی، بمپور و بزمان و شهرهای ایرانشهر، بزمان و هفت دهستان می باشد.

    از مهمترین ارتفاعات این شهرستان می توان به رشته کوههای بزمان با آتشفشان نیمه فعال خضر اشاره نمود که با ارتفاع 3497 متر از سطح دریا پس از کوه تفتان مرتفع ترین ناهمواری استان سیستان و بلوچستان محسوب می گردد.

    آب و هوای ایرانشهر بواسطه وجود مناطق کوهستانی و مناطق پست شدیداً تحت تأثیر عوارض جغرافیایی و پستی و بلندی های متنوع آن می باشد. ولی عموماً دارای آب و هوای گرم و خشک و بعضاً مرطوب بوده که تحت تأثیر بادهای موسمی منطقه قرار دارد، متوسط درجه حرارت در تابستان 45 درجه و حد اقل دما در زمستان 2 درجه سانتیگراد بالای صفر می باشد.

    1-3- پوشش گیاهی ایرانشهر:

    در منطقه ایرانشهر و بخش های تابعه آن و سرباز و پیشین و قسمتی از بخش های بنت و لاشار و نیکشهر و صحراهای دشتیاری پس از نخلستان ها و باغ های مرکبات و موز و انبه، درختان خودرویی چون سِدر (کُنار) ، کهور[1]، کُرک، انجیر وحشی[2] ، چش[3] و گز فراوان است . در مناطق جکیگور تا نیکشهر علاوه بر درختان گز، کهور، سدر و کرُک انبوه درختچه های داز[4] فراوان است که صحراها را همیشه سرسبز دارند.

    1-4- تاریخ قوم بلوچ:

    بلوچ ها مردمی هستند رشید، غیرتمند، شجاع، درستکار، امانتدار، نترس، خوش قول، مهمان نواز، ناموس دار، جنگجو و با مهارت در جنگ ، انتقام جو و کینه ای به نحوی که اگر با بلوچ با صداقت رفتار شود، صادق است و اگر به او نارو زده شود، تا جبران مافات هرگز دست بردار نیست. نژاد مردم بلوچ آریایی است و به سبب موقعیت جغرافیایی منطقه و دور بودن از تهاجم مغول، تیمور و اعراب و یونانیان و سایر اقوام و ملل، قوم بلوچ نژاد خویش را به خوبی حفظ کرده است. تاریخ بلوچستان مانند سایر نقاط کشورمان ایران آمیخته با سرگذشت ها و افسانه های کهن و چند هزار ساله است که در آن تلخی ها و شیرینی‌های فراوانی نهفته است.

    1-5- مذهب مردم بلوچ:

    مردم بلوچ مسلمان هستند و عمدتاً مذهبشان سنی حنفی است. از همان ابتدای فتح ایران به دست مسلمانان بلوچ ها به دین مبین اسلام مشرف شدند.

    1-6- آب و هوای ایرانشهر :

    در زمستان ها ایرانشهر و چابهار گرم ترین منطقه کشور است که با 25 تا 30 درجه سانتی گراد بالای صفر است و دمای ایرانشهر در تابستان ها به بالاتر 51 درجه نیز می رسد و این چند گونگی هوا از مزیت‌هایی است که خداوند متعال به کشور ما داده است.

    1-7- کارخانجات مهم ایرانشهر:

    بافت بلوچ، صنایع شیمیایی، کارخانجات تولیدی مواد غذایی چون ماکارونی و از این قبیل؛ کارخانجات کولر سازی، میخ سازی، نوشابه سازی، لوله پلی اتیلن و پوشاک و آجر و ماسه آهکی که آجری سفید رنگ و زیباست.

    1-8- طوایف ساکن ایرانشهر:

    ایرانشهر به لحاظ طوایف، بسیار مختلط و پر طایفه است که مهمترین آنان عبارتند از: نارویی ، ریگی، براهویی، شهلی بر، کلکلی، برهانزهی، ... که مردمانی نسبتاً کوتاه قد با چهره هایی پهن تر از سایر مردم بلوچ ولی بسیار شیک  پوش و تمیزند؛ حتی پیرمردان این طوایف دارای پیراهن های سفید، اتوخورده و بسیار تمیزی هستند اربابی، بامری گمی، عبداللهی زهی ، جمشید زهی هستند که تبدیل شده ی سایر قبایلند و کهرازهی ها هم در این منطقه قبال دیگری نیز ساکن ایرانشهر هستند ولی درصدشان کمتر از آنان که برشمرده می باشند.

     

  • فهرست:

     

    راهنمای تلفظ (آوانگاری) ‌ع

    چکیده 1

    فصل اول : کلیات... 2

    1-1- بیان مسأله. 3

    1-2- موقعیت جغرافیایی ایرانشهر: 5

    1-3- پوشش گیاهی ایرانشهر: 7

    1-4- تاریخ قوم بلوچ: 7

    1-5- مذهب مردم بلوچ: 8

    1-6- آب و هوای ایرانشهر : 8

    1-7- کارخانجات مهم ایرانشهر: 8

    1-8- طوایف ساکن ایرانشهر: 8

    1-9- طبقات اجتماعی در ایرانشهر: 9

    فصل دوم : پیشینه تحقیق... 11

    فصل سوم : روش تحقیق... 13

    فصل چهارم : یافته های تحقیق... 17

    4-1- بخش اول - آداب و رسوم مردم ایرانشهر: 18

    4-1-1- هالو: 18

    4-1-2- زهیروک: 19

    4-1-3- لیکو: 19

    4-1-4- مودگ (مویه و زاری): 20

    4-1-5- شعر: 20

    4-1-6- بجّار: 21

    4-1-7- بیر (انتقام): 21

    4-1-8- کارچ و کپن (کارد و کفن): 22

    4-1-9- نازنیک: 23

    4-1-10- کردی: 23

    4-1-11- اَمبا: 23

    4-1-12- گوات (باد): 23

    4-2- بخش دوم- عزاداری: 25

    4-2-1- مراسم ماه محرم : 25

    4-2-2- آیین مرگ و عزاداری: 26

    4-2-2-1- عزاداری عمومی: 26

    4-2-2-2- مراسم غسل میّت: 27

    4-2-2-3- طریقه کفن کردن میت: 28

    4-2-2-4- حمل و دفن جنازه: 29

    4-2-2-5- مراسم پرسه (پرسان) porsân : 30

    4-3- بخش سوم - جشن ها و مراسم.. 31

    4-3-1- ازدواج: 31

    4-3-1-1- معیارهای انتخاب دختر: 31

    4-3-1-2- ازدواج فامیلی: 31

    4-3-1-3- معیارهای انتخاب داماد: 32

    4-3-1-4- خواستگاری: 32

    4-3-1-5- سانگ sâng  (بله برون): 32

    4-3-1-6- مخفی ماندن عروس از داماد: 33

    4-3-1-7- حنابندان: 33

    4-3-1-8- کِلِّه (حجله) : 33

    4-3-1-9- جشن عروسی: 34

    4-3-1-10- بردن داماد به خانه عروس: 34

    4-3-1-11- آرایش عروس: 35

    4-3-1-12- جهیزیه عروس: 35

    4-3-2- جشن ها و اعیاد: 35

    4-3-2-1- جشن سور / سوران/ (ختنه): 36

    4-3-2-2- عید سعید فطر: 36

    4-3-2-3- عید قربان: 37

    4-3-3- مراسم.. 37

    4-3-3-1- طلب باران: 37

    4-3-3-2- عقیقه: 38

    4-4- بخش چهارم - غذاها: 39

    4-4-1- تباهِگ (tabâheg): 39

    4-4-2- تنورچه(tanurčeh)  : 40

    4-4-3- هَتوک (hatuk) آبگوشت: 40

    4-4-4- دَلَگ (dalag) آش: 40

    4-4-5- پختن سبزیجات خودرو: 41

    4-4-6- خرما کنجت (کله هرما): 42

    4-4-7- چنگال: 42

    4-4-8- حلوا : 43

    4-4-9- انواع نان: 43

    4-4-9-1- تیموش (timuš): 44

    4-4-9-2- سیسرک (sisērk): 44

    4-4-9-3- لواش: 44

    4-4-9-4- کماچ: 44

    4-4-9-5- نان گرده (gerda) تافتون: 45

    4-4-9-6- تِجگی (tejgi) سمنو: 45

    4-4-9-7- نان روغنی: 45

    4-5- بخش پنجم - بازی ها: 46

    4-5-1- کپّگ (kappag) : 47

    4-5-2- کاتِلی / اِشکاتِلی (kâteli / eškâteli) : 47

    4-5-3- پُشت مه پشت (pošt ma pošt) : 48

    4-5-4- چَل (čall) : 48

    4-5-5- توتو (tutu) : 48

    4-5-6- چَوک (čawk) : 49

    4-5-7- بُوتَک (bōtak) : 50

    4-5-8- لگوش (lagoš) : 50

    4-5-9- ساچی (sâči) : 51

    4-5-10- گول (gul) : 51

    4-5-11- کلاه پرینتکا (kolâh perientakâ) : 51

    4-5-12- لَپّر (lappar) : 52

    4-5-13- هَدَک رو (hadakrōu) : 52

    4-5-14- بازی چوب در هوا: 53

    4-6- بخش ششم.. 54

    4-6-1- جنگ و مبارزه: 54

    4-6-2- مال جنگی / چپو (mâl jangi / čapaw) چپاولگری: 56

    4-6-3- بید گیری (bēd, giri) انتقام گیری: 57

    4-6-4- پَهِلّی pahelli : عفو، بخشش.... 60

    4-6-5- مَیار و مَیار جلّی mayâr omayâr jalli : پناهندگی و پناهنده پذیری: 61

    4-6-6- پتّر (pattar) : 63

    4-6-7- دیوان: 64

    4-7- بخش هفتم - هنجارهای اجتماعی: 65

    4-7-1- هنجارهای مثبت: 65

    4-7-1-1- مَزَن و مستری (mazan o masteri)  احترام بزرگان: 65

    4-7-1-2- شور و مشورت šawr : 66

    4-7-1-3- هَیا hayâ : حیا، پاکدامنی: 66

    4-7-1-4- ذُواهیر dowâhayr : دعای خیر. 66

    4-7-1-5- مَ ڈ ا mad,â : مرام. 67

    4-7-1-6- یکّویی / یکّی yakkuwi / yakki اتحاد: 68

    4-7-1-7- هَشَر hašar : کار دسته جمعی: 69

    4-7-1-8- بِجّار bejjâr : همیاری: 69

    4-7-1-9- باجی bâji : 70

    4-7-1-10- وَپک wapk : وقف... 70

    4-7-1-11- رَهم rahm : ترحّم.. 70

    4-7-1-12- تَوکَل tawkal : توکّل.. 71

    4-7-1-13- امانتداری amânatdâri : 71

    4-7-1-14- راستی râsti : راستگویی.. 71

    4-7-1-15- وَپا دای wapâdâri : وفای به عهد. 72

    4-7-1-16- گریبی garibi : ساده زیستی.. 73

    4-7-1-17- سُهل سِندی sohlsendi : صلح جویی.. 73

    4-7-1-18- مَزَن دِلی mazandeli : شجاعت... 73

    4-7-1-19- گَیرَت gayrat : غیرت... 74

    4-7-2- هنجارهای منفی.. 74

    4-7-2-1- شِگان šegân : طعنه. 74

    4-7-2-2- مَگر و پریب magroprēb : مکر و فریب... 75

    4-7-2-3- بَد دُوایی bad dwâyi : نفرین.. 75

    4-7-2-4- اِیر جَنَگ (ērjanag) تحقیر : 77

    4-7-2-5- کِینَگ و پدنَه (kēnag o pedna) = حسادت و توطئه : 78

    4-8- بخش هشتم  - دسته بندی تابوهای بلوچی : 80

    4-8-1- خانوادگی: 80

    4-8-2- اعضای بدن.. 81

    4-8-3- خوراک: 81

    4-8-4- اجتماع: 82

    4-8-5- آرزوها: 83

    4-9- بخش نهم - آیین ها: 86

    4-9-1- آیین های دینی: 86

    4-9-2- آیین های قومی و منطقه ای : 89

    4-9-3- آیین های تولد تا رشد و بزرگسالی: 91

    4-10- بخش دهم - باورها و اعتقادات : 94

    4-10-1- اعتقاد به دعا و تعویذ: 94

    4-10-2- اعتقاد به طبیبان محلی برای درمان بیماری ها: 95

    4-10-3- اعتقاد مردم به جنّ: 95

    4-10-4- اعتقاد به نظر (چشم زخم): 96

    4-10-5- اعتقاد به خرافات در بین مردم: 96

    4-10-5-1- انواع خرافات: 97

    4-10-5-2- علت خرافات: 97

    4-10-5-3- راه های مبارزه با خرافات: 98

    4-10-5-4- باورها و اعتقادات... 98

    4-10-6- خودداری زن حامله از دیدن مُرده و مراسم تشییع جنازه: 103

    4-10-7- اعتقاد به روز های زوج: 103

    4-10-8- اعتقاد مردم به از بین بردن تب های شدید: 104

    4-10-9- تاس گردان: tâsgardân.. 104

    4-10-10- نال : nâg.. 104

    4-11- بخش یازدهم - آداب سوگند خوردن : 106

    4-11-1- قسم به قرآن و مقدسات و زیارتگاه ها: 106

    4-11-2- قسم زن طلاق: 107

    4-11-3- قسم به عزیزان و بستگان درجه یک: 107

    4-11-4- قسم به چادر زن / مادر: 107

    4-11-5- قسم به روزی: 108

    4-11-6- قسم به غیرت بلوچی و اخلاق: 108

    4-12- بخش دوازدهم - خانواده و خویشاوندی: 109

    4-13- بخش سیزدهم - طب سنتی منطقه: 114

    4-13-1- درمان بیمار با داغ کردن: 114

    4-13-2- درمان مارگزیدگی با فلفل سیاه: 115

    4-13-3- درمان یرقان (زردی): 115

    4-13-4- درمان اسهال کودکان: 115

    4-13-5- درمان شکم درد نوزاد: 116

    4-13-6- درمان مسمویت حاملگی: 116

    4-13-7- درمان به وسیله چُلّ: 116

    4-13-8- پاسبانی  pâsbâni: 117

    4-13-9- دود درمانی : 117

    4-13-10- بادکش (گُلَت golat ) : 117

    4-13-11- سرب ریختن: 117

    4-13-12- پَهریز pahrez : پرهیز: 118

    4-13-13- کلوخ درمانی: 118

    4-13-14- جا انداختن لگن خاصره: 118

    4-13-15- ریگ درمانی: 118

    4-13-16- حجامت: 119

    4-13-17- باد زدگی (گواتی : gwâti) : 119

    4-13-18- کاربرد گیاهان دارویی در معالجه بیماری ها: 119

    4-13-18-1- کنجد: 119

    4-13-18-2- مومنایی (mumanâyi) سلاجیت: 119

    4-13-18-3- اَمباگ (ambâg) شنبلیله: 119

    4-13-18-4- مَدُح (madoh) شیرین بیان: 120

    4-13-18-5- شاه توت: 120

    4-13-18-6- عسل: 120

    4-13-18-7- نازبو (nâzbue) ریحان: 120

    4-13-18-8- رَز (raz) رازیانه: 121

    4-13-18-9- دِرمنه: 121

    4-13-18-10- دانیچ (dânič) تخم سفید (شکم پاره): 121

    4-13-18-11- خار شتر: 121

    4-13-18-12- بَلاوَر balâwar   (جعفری) : 121

    4-13-18-13- پورچنک porčenk (پونه) : 122

    4-13-18-14- اسفناج: 122

    4-13-18-15- بید: 122

    4-13-18-16- کلپوره kalpore مریم گلی: 122

    4-13-18-17- اِزبوتک ezbotk اجغون: 122

    4-13-18-18- آویشن: 123

    4-13-18-19- باقلا: 123

    4-13-18-20- گشنیز سبز: 123

    4-14- بخش چهاردهم   - پوشاک: 124

    4-14-1- جَوَک jawak : 125

    4-14-2- پلیوار paliwâr : 125

    4-14-3- سراوانی دوچ sarâwâni doč : 125

    4-14-4- هپتصد آدینکی haptsat âdinki : 125

    4-14-5- چهار شش ضلعی : 126

    4-14-6- پرکار porkâr : 126

    4-14-7- کَپّ نال kappnâl : 126

    4-14-8- بال کبوتر bâle kabwtar : 126

    فصل پنجم : نتیجه گیری.. 127

    5-1- نتیجه گیری: 128

    5-2- توصیه : 128

    6- 1- پیوست ها 130

    6-1-1- واژه نامه. 130

    منابع و مآخذ: 142

     

    منبع:

     

    1. افشار (سیستانی) ، ایرج، 1371، بلوچستان و تمدن دیرینه آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    2. بدیعی، ربیع، 1370، جغرافیای مفصل ایران، جلد سوم (جغرافیای اقتصاد)، انتشارات اقبال

    3. پهلوان، چنگیز، 1378فرهنگ شناسی (گفتارهایی در زمینه فرهنگ)، انتشارات پیام امروز، چاپ سارنگ، چاپ اول، 

    4. دهخدا ، علی اکبر ، 1345، لغت نامه ، دانشگاه تهران، 

    5. سربازی، مولانا قاضی عبدالصمد، بلوچ و بلوچستان ، ترجمه و تعلیق، محمد سلیم آزاد، تک جلد

    6. سید سجادی، دکتر سید منصور، 1374، باستان شناسی و تاریخ بلوچستان، چاپ اول، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور 

    7. فرجی ، عبدالرضا کارشناس مسئول ، 1366، جغرافیای کامل ایران، جلد دوم، وزارت آموزش و پرورش، 

    8. کتاک، فیلیپ، 1386انسان شناسی (کشف تفاوت های انسانی)، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی، چغاپ گلرنگ، چاپ اول 

    9. محمود زهی، دکتر موسی، آیین ها و باورها و فرهنگ مردم بلوچستان، به سفارش حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران آبنوس 139، انتشارات شابک ، چاپ اول

    10. معین، محمد، 1371فرهنگ معین، انتشارات  امیرکبیر، تهران

    11. نفیسی، علی اکبر، 1343، فرهنگ نفیسی، کتاب فروشی خیام، 

    12. نیک بختی، سعید، 1374، آهنگ بلوچستان، سفرنامه، چاپ اول،  انتشارات ماهوان


موضوع پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, نمونه پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, جستجوی پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, فایل Word پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, دانلود پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, فایل PDF پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, تحقیق در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, مقاله در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, پروژه در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, پروپوزال در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, تز دکترا در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, پروژه درباره پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر, رساله دکترا در مورد پایان نامه آداب و رسوم مردم ایران شهر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M-A ) چکیده از آن جا که فرهنگ و ادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان میهن ماست بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کرد هدف پژوهش حاضر بررسی فرهنگ ، آداب ورسوم محلی شهرستان قلعه گنج است زیرا هویت فرهنگی وتاریخی اقوام وملل یکی از شاخص های علمی ماندگار می باشد وپرداختن به آن از ضرورتهای هر جامعه ای است بدین منظور فرضیه های از قبیل نقش تغییر ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «MA» زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ و آداب و رسوم از دیرباز همواره با مردم بوده و ریشه در تاریخ مردم هر دیار دارد. در طی زمان عوامل اجتماعی و روانی بر نحوه ی برگزاری این آداب و رسوم تأثیر می گذارد. با نگاهی عمیق به گذشته و فرهنگ و آداب و رسوم خاصی که مردم شهر رفسنجان در هر مراسمی داشته اند؛ از جمله مراسم مهره دوره در شب یلدا، افطاری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : زبان ادبیات فارسی چکیده مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم و خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخص را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با آنها در رابطه است، فرهنگ مردم « فولکلور » نام دارد. آداب و رسوم مخزن و مأوایی به جز سینه مردم ندارند که آن هم در طول زمان به عللی از قبیل مرگ سالخوردگان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

ثبت سفارش