پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی

word 200 KB 31479 78
مشخص نشده مشخص نشده ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمره­ی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دوران­های پرتحرک ادبیات ایران است، ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دهه­ی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد، زمینه­ی گسترش رمان و در کنار آن پاورقی­نویسی را فراهم آورد.

    در یک برهه­ی کوتاه، تقریباً دهه­­ی 40 و 50 پاورقی­نویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعه­ی روزنامه­ها همراه بود.بسیاری از برخوردهای نابه­هنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را به این سو سوق داد که، خواندن به جای جنگیدن را به عنوان یکی از سرگرمی­ها بپذیرند. ازاین­رو نمی­توان پاورقی­نویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که یکی از مهم­ترین ابزار شناخت جامعه است.

    از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته، این پایان­نامه بر آن شد تا: موضوع مطالعه­ی خود را بر روی پاورقی­نویسی با رویکرد به کتاب پنجره­ی فهیمه رحیمی متمرکز کند.

    پاورقی­ها داستان­های جذابی بودند که در حاشیه­ی روزنامه­ها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ می­رسیدند. اما مکتب­های ادبی جدید و ورود دیدگاه­های بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روان­شناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبان­شناسی و... را دارند.مهم­ترین موضوع پاورقی­ها مسایل عاشقانه و پلیسی بود.

     از میان پاورقی نویسان می­توان به فهیمه رحیمی اشاره کرد. وی متولد 1331 در شهر تهران است و با تقریبأ 30 اثر در این زمینه رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش می باشد.

    کلید واژه: پنجره، پاورقی ­نویسی، فهیمه رحیمی، داستان، داستان عامه ­پسند

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    ادبیات عنصری از فرهنگ عمومی جامعه است و بخشی از دستاوردهای جمعی مردم محسوب می­شود. ماده­ی اصلی ادبیات را کلام تشکیل می­دهد. کلمات حامل مفهومی هستند که با آن مردم در جامعه با هم ارتباط برقرار می­کنند.

    هنگام صحبت از ادبیات نباید فقط به ادبیات ارزشمند توجه شود زیرا ادبیات عامه­پسند نیز در دسته­بندی­های انواع ادبی جایگاهی قابل تأمل دارد. ادبیات عامیانه یا شفاهی در شکل­گیری ادبیات کلاسیک مؤثر بوده، چون ادبیات عامیانه مرحله­ی اولیه­ی پیدایش ادبیات کلاسیک است.

    در کشورهای جهان سوم به خصوص در ایران توجه چندانی به ادبیات عامه­پسند نمی­شود و چیزی که توجه اکثر محققان و منتقدان را به خود جلب می­کند، ادبیات وزین کلاسیک است. در صورتی­که با بررسی و توجه به ادبیات عامه­پسند می­توان از منظر جامعه­شناختی ادبیات را بررسی کرد.

    «هر داستان، افسانه، مثل، اسطوره و دیگر شکل­های ادبیات عامیانه، همواره حامل پیام­های اجتماعی نهفته­ای است که رابطه­ی ذهنیتی مردم در یک برهه زمانی (رابطه افقی) یا نسل­های پیاپی (رابطه عمودی) را حفظ می­کند» (ارشاد،1387: 6).

    هر داستان و مثلی در دوران تاریخی ویژه­ای ساخته می­شود که بیانگر خصوصیات ویژه­ی آن دوران است. «از این­رو، هر متن ادبیات عامیانه به پنجره­ای می­ماند که به دنیای اجتماعی گسترده­ای از معناسازی و فهم کردن باز می­شود» (همان: 6).

    سیر تاریخی یک ملت پیوسته است و در ادبیات عامیانه اگر پیام متنی با واقعیت­های تاریخی زمان خود عجین شده باشد، همراه با گذر تاریخ به دوره­های بعدی نیز انتقال پیدا می­کند و به تناسب دوره و زمان بازآفرینی می­شود.

    یکی از نمودهای ادبیات عامیانه و عامه­پسند پاورقی­ است که این پایان­نامه به بررسی آن خواهد پرداخت.

     

     

    تدوین این پایان­نامه در 5 فصل، به شرح زیر است:

    فصل اول: با عنوان کلیات تحقیق، شامل: مقدمه، بیان مساله، سوالات تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، پیشینه، اهداف و ... است؛

    فصل دوم: در این فصل مسایل بنیادی این تحقیق، یعنی «پاورقی نویسی» بیان شده­است؛

    فصل سوم: در این فصل شرح حال فهیمه رحیمی، سال­شمار آثارش، معرفی کتاب پنجره و هم­چنین خلاصه­ی داستان «پنجره» گنجانده شده­است؛

    فصل چهارم: در این فصل ویژگی­ها و عناصر داستانی کتاب «پنجره» مورد بررسی قرار می­گیرد؛

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهاد را شامل می­شود.

     

    1-2 بیان مساله

    اتفاقات سیاسی- اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمره­ی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دوران­های پرتحرک ادبیات ایران است. ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دهه­ی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد زمینه­ی گسترش رمان و در کنار آن پاورقی­نویسی را فراهم آورد و این را به راحتی می­توان از عناوین نویسندگان به نامی که زینت­دهنده­ی تاریخ ادبیات معاصر ایران هستند، دریافت.

    در یک برهه کوتاه، تقریباً دهه­­ی 40 و 50 پاورقی­نویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعه­ی روزنامه­ها همراه بود.

    برخوردهای نابهنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را واداشت تا خواندن را به جای جنگیدن به عنوان یک راه مبارزه بپذیرند. ازاین­رو نمی­توان پاورقی­نویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف و یک تافته­ی جدابافته از ادبیات ایران دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که بر اثر یک سرخوردگی پدید آمد و واکنشی به یک جریان بوده است.

    از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته و دایره­ی کارهای انجام شده محدود است، این پایان­نامه بر آن شد تا: موضوع تحقیق خود را بر روی پاورقی­نویسی با توجه به اثر فهیمه رحیمی متمرکز کند.

    پاورقی­ها آثار ادبی هستند که به رغم طرح ساده و به ظاهرآبکی­شان، یکی از مهم­ترین ابزار شناخت جامعه هستند. پاورقی­ها داستان­های جذابی بودند که در آغاز دهه­ی چهل در حاشیه­ی روزنامه­ها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ می­رسیدند و بسیاری از مردم آن­ها را تنها به منظور سرگرمی و هیجان انگیزبودنشان مطالعه می­کردند. اما مکتب­های ادبی جدید و ورود دیدگاه­های بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روان­شناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبان­شناسی و... را دارند.

    مهم­ترین موضوع پاورقی­ها مسایل عاشقانه و پلیسی بود. از میان پاورقی نویسان می­توان به فهیمه رحیمی اشاره کرد، که تاکنون تقریبأ 30 اثر در این زمینه نوشته است. وی متولد 1331 در شهر تهران است و رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش است.

    ذکر این نکته نیز ضروری است که نباید پاورقی را- اگرچه شاید مورد پسند عامه­ی مردم قرار بگیرد- با داستان­های عامیانه مانند: سمک عیار، قصه­های هزارویک شب، سندبادنامه و... اشتباه گرفت.

     

    1-3 سوالات تحقیق

    پرسش­های تحقیق عبارتند از:

    1 پدیده پاورقی­نویسی چگونه در ایران پا گرفت؟                                                 

    2 پاورقی­ چطور می­تواند به اوج شهرت و قدرت جذب توده­های مردم برسد؟

    3 رمان پنجره­ی فهیمه رحیمی از چه ساختار و جایگاهی در ادبیات پاورقی­نویسی برخوردار است؟

     

    1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق

    این تحقیق از دو جنبه تازه و قابل توجه است: یکی به لحاظ موضوع، یعنی پاورقی­ که کمتر کار

    شده است و دوم به لحاظ نگاه برون ادبیاتی به ادبیات که در سال­های اخیر متداول شده است.

     

    1-5 پیشینه­ی تحقیق

    در زمینه­ی سوابق تحقیق باید گفت که هنوز کتاب مستقلی در زمینه­ی ادبیات پاورقی نوشته نشده است. تنها در برخی از کتب داستان­نویسی معاصر مانند: صد سال داستان­نویسی ایران، فصل کوتاهی به پاورقی­نویسی اختصاص دارد. دکتر علی تسلیمی نیز در کتاب گزاره­هایی در ادبیات معاصر ایران اشاره­ای گذرا به پاورقی­نویسان ایرانی داشته است.

    هم­چنین چند مقاله در این زمینه نوشته شده است؛ از جمله­ی این مقالات:« درآمدی بر مقوله­ی پاورقی­نویسی در ایران» اثر صدرالدین الهی، و همچنین «بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمان­های عامه پسند ایرانی» نوشته­ی دکترعلی صفایی و کبری مظفری است.

    «معجون عشق» کتاب دیگری است که در آن یوسف علیخانی به گفتگو با تعدادی از پاورقی­نویسان پرداخته است.

     

    1-6 اهداف تحقیق

    این تحقیق می­خواهد با بررسی بافت اجتماعی-تاریخی پیدایش پاورقی­ و معرفی یکی از پاوری­نویسان بنام ادبیات معاصر، فهیمه رحیمیشناختی از پاورقی­ و ویژگی­های این مدل بپردازد و کمک کند تا خواننده آن­ را تنها برای سرگرمی نشناسد بلکه در کنار ادبیات جدی قرار دهد.

     

    1-7 فرضیه‌های تحقیق

    شکست نویسندگان و شاعران سوسیالیست در اواسط قرن 14 و زندانی شدن عده­ی زیادی از آنان از یک طرف، از سوی دیگر ظهور روزنامه­نگاری که برای جذب خواننده­ی خود به دنبال جذابیت­های نگارشی می­گشت، باعث پدیدآمدن فرمی از ادبیات شد که به آن پاورقی می­گویند. از سویی این پاورقی­ها محصول جامعه­ا­ی سرخورده بودند که تعقل، آرمان و اهداف اجتماعی را کنار گذاشته و می­خواهد مدتی بدون فکرکردن سرگرم شود و از سویی دیگر این سرگرمی­ها توانست خوانندگان زیادی را به سمت خود بکشد و باعث فروش بیشتر نشریات گردد؛

    پاورقی­ها به چند دلیل توانستند جذب توده­ی مردم شوند: یکی به خاطر ارزان قیمت بودنشان بود، که به راحتی خریده و خوانده می­شدند. دوم به خاطر این بود که عامه­ی مردم که چندان پای­بند کیفیت نبودند و به مباحث جدی علاقه­ای نداشتند این پاورقی­ها به راحتی به این سلیقه­شان پاسخ می­داد و سوم، یک راه فرار از جنگ و سیاست بازی­های روزگار بود.

    داستان «پنجره» با داشتن ویژگی­های ساختاری پاورقی­های عاشقانه و ارایه­ی شخصیت­های آرمانی عاشقانه در سرگرم کردن جوانان بسیار موفق بوده و توانسته به عنوان یک مدل کامل از سنت پاورقی­نویسی در میان مردم رونق پیدا کند. دلیل ما تیراژ تعداد چاپ­های این کتاب (تقریبأ 33 بار) است.

     

    1-8 تعاریف واژه­های کلیدی

    داستان: «داستان قصه­ای برساخته است. این تعریف حوزه های بسیاری را در برمی­گیرد؛ از آن جمله است: دروغ هایی­که در خانه و خانواده سرهم می کنیم تا خود را از کنجکاوی­های آزارنده حفظ کنیم، و لطیفه­هایی که تصادفاً می­شنویم و بعد من­باب کلمۀ مؤدبانه(یا غیر مؤدبانه) بازگو می کنیم، و نیز آثار ادبی خیال­پرور و بزرگی چون بهشت گمشده­ی میلتون یا خود کتاب مقدّس» (اسکولز،1387: 3).

    داستان عامه پسند: ادبیات عامه­پسند متعلق به اکثریت مردم جامعه است و نمی­توان آن را از حوزه­ی نقد ادبی و مطالعات فرهنگی خارج کرد. درست است که داستان­های عامه­پسند از نظر فرم و محتوا ضعیف­اند اما از آن­جا که مخاطب آن­ها عموم مردمند، خواسته­های روحی و اجتماعی و درد و آمال و آرزوهای آنان را بیان می­کند، در مطالعه­ی وضع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مدارک مهمی است و بسیار واضح خواسته­های خوانندگان را بیان می­کند. و نشان می­دهد مردم در چه وضعی زندگی می­کنند و دوست دارند چگونه زندگی کنند. با مطالعه در ادبیات عامه­پسند می­توان به شناخت علایق فرهنگی جامعه پی برد.

    پاورقی: منظور از "پاورقی" در این پایان­نامه داستان­هایی هستند که ابتدا به صورت دنباله­دار و مسلسل­وار در نشریات فارسی به چاپ می­رسیدند و با پای­بندی به فرم و ساختار همان سنت مستقلأ به صورت کتاب به چاپ رسیدند. پاورقی­ در شیوه­ی نگارش و بیان ماجراها همانند ادبیات عامه ساده و بی­پیرایه است با نثری روان و همه فهم. پاورقی­ غالبأ با دو موضوع عاشقانه و پلیسی با شکلی کلیشه­ای ارائه می­شد.

     

    1-9 حدود و قلمرو تحقیق

    معرفی پاورقی و پاورقی­نویسی در ایران و نیز تحلیل فرم و ساختار و ویژگی­های پاورقی­ با رویکرد به اثر «پنجره» نوشته­ی فهیمه رحیمی.

    فهیمه رحیمی: فهیمه رحیمی 23/3/1331 در خانواده­ای متوسط، مسلمان و پرجمعیت، در منطقه­ی 17 شهریور تهران متولد شده است. پدرش در کارخانه­ی گلیسیرین و صابون متصدی بود. مادرش خانه­دار بود و تا کلاس ششم ابتدایی درس خوانده و در دوران تحصیل از دانش­آموزان ممتاز بود و اکثر اوقات انشای فهیمه رحیمی را می­نوشت. فهیمه رحیمی سه خواهر و سه برادر داشت. بابایی بود و برای درد و دل با پدرش راحت­تر بود. نخستین فعالیت جدی­اش نوشتن قطعه­ای ادبی با عنوان «دلم برای پروانه می سوزد» در 9 سالگی بوده است (علیخانی،1389: 43).

    پنجره: کتاب "پنجره" از میان آثار فهیمه رحیمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و حدود 33 بار تجدید چاپ شده است. خودش می­گفت حالت­هایی از دوران دبیرستانش است در رابطه با دبیر ادبیاتش که مشوق او بود برای نوشتن داستان و قطعه. این کتاب سال 71 چاپ شد (علیخانی،1389: 61).

     

    1-10 روش تحقیق

    برای درک بهتر و افزایش اندوخته­های علمی در زمینه­ی پاورقی­ از جمله آثار فهیمه رحیمی علاوه بر خود این اثر، از نقل اقوال، آرا وجمع آوری اطلاعاتی که موجود است، استفاده شده است. به صورت توصیفی- تحلیلی و با یک روش علمی، عناصر ساختاری و بافت­های سه گانه متن با توجه به نظریه­ها­ و مفاهیم بنیادی تحقیق، تحلیل و بررسی کنیم.اطلاعات و اخبار به دست آمده در زمینه مورد نظر تدوین و دسته­بندی گردید و با فرضیه­ها مورد بازبینی و تحلیل قرار گرفت.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    -اخوت، احمد(1371)،دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا، چاپ اول؛

    - استریناتی، دومینیک(1379)، مقدمه ای بر نظریات فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، تهران: نشر گام نو؛

    - اسکولز، رابرت(1387). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیّات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه، چاپ دوم؛

    -بالائی، کریستف(1377)، پیدایش رمان فارسی، مهوش قویمی، نسرین خطاط، تهران: معین، انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران؛

    -بیضایی، بهرام(1344)، نمایش در ایران، تهران: چاپ کاویان؛

    -پاینده، حسین(1382). گفتمان نقد(مقالاتی در نقد ادبی). تهران: روزنگار، چاپ اوّل؛

    -پرین، لارنس(1376)، تأملی دیگر در باب داستان، محسن سلیمانی، تهران: حوزه­ی هنری؛

    - تسوجی، عبداللطیف(1390)، هزار و یکشب، ترجمه ماندانا نعمت نژاد، تهران: انتشارات سما؛

    - داد، سیما(1371)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: نشر مروارید؛

    -دهخدا، علی­اکبر (1338)،لغت­نامه، تهران: ج 13؛

    رحیمی، فهیمه(1377)، پنجره، تهران: نشر چکاوک؛

    -رناته، هالوب، آنتونیو گرامشی فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم، محسن حکیمی، تهران: نشر چشمه؛

    زیرک، نصراله(1381)، طرحی در نقد، رشت: انتشارات حرف نو؛

    -ستوده، هدایت الله (1378)، جامعه­شناسی ادبیات، تهران: نشر آوای نور؛

    -شمیسا، سیروس(1370)، انواع ادبی، تهران: باغ آینه؛

    -صفا، ذبیح­الله(1364)، تاریخ ادبیات در ایران، تهران: نشر فردوسی،ج 4؛

    - علیخانی، یوسف(1389)، معجون عشق، تهران: نشر آموت؛

    -محجوب، محمد(1383)، ادبیات عامیانه ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: نشر چشمه،ج1؛

    -معتمدنژاد، کاظم(1975)، نقالی در برابر وسائل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشکده عوم ارتباطات اجتماعی؛

    -معین، محمد(1353)، فرهنگ فارسی، تهران: چاپ دوم، ج1؛

    -مندنی­پور، شهریار(1383)، ارواح شهرزاد، سازه­ها، شگردها و فرهای داستان نو، تهران: ققنوس؛

    -موام، سامرست(1372)، درباره رمان و داستان کوتاه، ترجمه کاوه دهگان، تهران:چاپ سوم؛

    -میرصادقی، جمال(1377)، واژه­نامه هنر داستان­نویسی، تهران: 1377، چاپ اول؛

    -میرعابدینی، حسن(1387)، صدسال داستان­نویسی ایران، تهران: نشر چشمه، چاپ پنجم؛

    -نقیب­الممالک، محمدعلی(1340)، به تصحیح و مقدمه­ی محمد جعفر محجوب، امیرارسلان، تهران؛

    -واعظ کاشفی سبزواری، مولانا حسین(1350)، به اهتمام محمدجعفر محجوب، فتوت نامه سلطانی، تهران.

     

    مقالات:

    - ارشاد، فرهنگ(1387)، برداشتی جامعه شناختی از ادبیات عامیانه، فرهنگ مردم ایران، شماره 12؛

    - الهی، صدرالدین(1377)، درآمدی بر مقوله­ی پاورقی نویسی در ایران، ایران­شناسی، شماره­ی 38-40؛

    -پارسی­نژاد، کامران(1383)، داستان بازاری، داستان­نویس بازاری، شماره­ی 86؛

    -صفایی، علی. کبری مظفری(1388)، بررسی توصیفی، تحلیلی و انتقادی رمان­های عامه­پسند ایرانی، مجله ادب­پژوهی، شماره­ی 10.


موضوع پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, نمونه پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, جستجوی پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, فایل Word پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, دانلود پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, فایل PDF پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, پروژه درباره پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی بافت اجتماعی تاریخی پیدایش پاورقی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیّات کودک و نوجوان به آثاری اطلاق می شود که هم از نظر درون مایه و ساختار و هم از نظر زبان و شیوه‌ی بیان، با نیازها، علاقه مندی‌ها و توانایی‌های درک و خواندن کودکان و نوجوانان متناسب باشد. مهدی آذریزدی یکی از نویسندگانی است که در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به خوبی درخشیده است و مجموعه‌ی آثارش به ...

گروه ارشد صنايع دستي پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهر1392 چکيده نوع بشر با تطبيق دادن خود با محيط طبيعي توانست به ادامه بقاي بپردازد و در اين بين ضمن تاثير گذاردن و مهار نيرو

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:تصویرسازی پیشگفتار تصویرسازی و مفاهیم تصاویر ایجاد شده در کتاب پیوندی ناگسستنی و عمیق با متن کتاب برای کودکان ایجاد می کند و در نهایت ، نتیجه ای حاصل می شود که در آموزش به کودکان بسیار مؤثر است. تصویرسازی برای کودکان به دو بخش تخیلی[1] و غیرتخیلی[2] تقسیم می شود که تصویرسازی علمی-آموزشی در حیطه بخش غیرتخیلی قرار می گیرد. این ...

مقدمه نیاز به درک جهان هستی و برقراری ارتباط با ناشناخته های آن، از جمله خصایص انسانی است که از بدو تولد با او بوده، در طول گذر عمر تغییر شکل داده، اما از بین نمی رود. قصه ها و افسانه های عامیانه که از دل افسانه سرایانی قهار، چون پدر بزرگها و مادر بزرگها؛ برآمده و اشتیاق سیری ناپذیر کودکان به شنیدنشان، گواه این نیازهمیشگی بشر است. نیاز به اینکه ترسها، تردیدها و ناکامیهای خود را ...

ثبت سفارش