پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر

word 227 KB 31480 95
مشخص نشده کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده :

    شاهنامه فردوسی در بستری از آداب و رسوم اجتماعی ، همراه با باورهای ویژه ی قوم ایرانی سروده شده است ، پاره ای از این باورها و آیین ها عمومیت دارند و تمام طبقات اجتماعی به یکسان نسبت به آنها پایبندند . وجود طبقات ، علاوه بر الزام به رعایت فرهنگ فراگیر جامعه ، ملزم به رعایت آداب و آیین های خاص در حوزه ی طبقه و وظیفه ی اجتماعی خود می باشند .

    بی تردید ، پهلوانان در مرکز حوادث شاهنامه قرار دارند .

    پایان نامه حاضر که به شیوه ی سندکاوی و کتابخانه ای اطلاعات خود را جمع آوری نموده و به شیوه ی تحلیلی و توصیفی و با بهره گیری از فن تحلیل محتوا یافته های خود را ارائه کرده است ، به منظور تبیین گوشه و کنار زندگی یکی از پهلوانان شاهنامه به نام توس نوشته شده است ، از مهمترین نتایج پژوهش حاضر آن است که چهره ی یک پهلوان را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم و نشان دهیم که پهلوانان شاهنامه غالباً پایبند به اعتقادات و آیین های خود بوده و حضور در صحنه های جنگ هیچگاه آنها را به وحشی گری ، عدم تقیّد به اخلاقیات و نیرنگ و فریب نکشانده و آن چه که گاهی اوقات حوادثی را در زندگی آنها رقم زده است از اشتباهات ناخواسته و مصلحت اندیشی آنها بوده است و آنها غالباً صلح جو ، بزرگوار ، شجاع و پایبند به اصول انسانی بوده اند . البته ، فردوسی با نگاه انسانی و بی طرف خویش ، قهرمانان برجسته ی دشمن را نیز همانگونه که بوده اند ، بزرگ و برجسته نشان داده است .

     

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

     

    به نام خداوند جان و خرد

    پیشگفتار

    پی بردن به این حقیقت که انسان ها در گذشته های دور چگونه زندگی می کرده اند و چه باورهایی داشته اند . همواره از علایق و دغدغه های ذهن انسان بوده است ، به همان اندازه که انسان به دنبال پیش بینی آینده است ، در پی کشف حقایق دوران گذشته نیز هست . من همیشه به دنبال فرصتی بودم تا اطلاعاتی درباره ی زندگی و گذشته ی ایرانیان به دست آورم و به دنیای پر رمز و راز آنان وارد شوم . همانطور که می دانیم ، آثار به جا مانده از ایران باستان ، بسیار ناچیز است و ما منابع زیادی از ایرانیان قبل از اسلام دردست نداریم و مورخین غیر ایرانی نیز اذعان دارند که ایرانیان سالیان طولانی بر بخش بزرگ از جهان آن روز فرمان رانده اند و صاحب تمدنی بزرگ و پیشرفته بوده اند حال در این پایان نامه این سؤالات پیش می آید . که در شاهنامه هویت ایرانی چگونه توصیف شده و مؤلفه های هویت فرهنگی ایرانیان چه چیزهایی است . و اینکه این ویژگیها در پهلوانانی مانند طوس چگونه و تا چه میزان وجود داشته است و این هویت چگونه با حماسه گره خورده است . شاهنامه ی فردوسی اثری منحصر به فرد است این اثر ارزشمند به زندگی ایرانیان وابسته است و شاید تنها اثر جامعی باشد که ما را تا حدود زیادی با دنیای ایران باستان آشنا           می کند. زیرا اثری حماسی است و حماسه ها نزدیکترین آثار به زندگی و اعتقادات اقدام کهن هستند .

     

    شاهنامه و هویت ایرانی

    «شاهنامه ، بی هچ گزافه و گمان ، بی هیچ چون و چند ، نامه ی ورجاوند و بی مانند فرهنگ ایران است ، دریایی است توفنده و کران ناپدید که خیزابه های هزاره ها ، در آن ، دمان و رمان ، سترگ و سهمگین ، بشکوه چون کوه ، به یکدیگر در می غلتند ؛ خیزابه هایی که از ژرفاها ، از تاریکی های تاریخ ، بر می خیزند ، سر بر می آورند ، پهنه ها و زمان را در می نوردند ؛ تا گذشته های ما را به اکنون بپیوندند و اکنون مان را به آینده ها شاهنامه ، پلی است ، استوار و ستبر و سترگ ، برآورده بر مغاک های زمان و رشته ی پیوندی است ناگسستنی که پیشینیان را با پسینیان ، پیوسته و همبسته می دارد . از آن است که این نامه ی نامور را شیرازه و شالوده ی  تار یخ و فرهنگ ایران می توانیم دانست ، تاریخ و فرهنگی گشن بیخ و گرانسنگ ، برین پایه و فزون مایه که بستر و بهانه ی ناز و نازش هر ایرانی است . راستی را ، اگر شاهنامه  نمی بود ، ما آنچه هستیم ، نمی توانستیم بود و همانند تیره ها و تبارهایی دیگر ، در سایه های دامن گستر تاریخ و گردهای گیتی نورد گسسته نشانی و شکسته نامی ، گم می شدیم و از یادها می رفتیم و بر بادها . » (کرازی ، 1379 : ص 4)

    فردوسی در حساس ترین برهه های تاریخ سرزمین ایران ، که بیم پیدا شدن یک بحران هویتی ویران کننده وجود داشت ، کوشید تا بتواند مؤلفه های شخصیت فرهنگی تاریخی ایرانیان را که از آن به «هویت فرهنگی» تعبیر می کنیم ، به تصویر بکشد و در اختیار ایرانیان قرار دهد ، تا نسلهای بعدی ، همواره مرجعی اصیل ، برای شناخت ویژگی های شخصیتی داشته باشد . برای همین است که پاسخ پرسش های بسیاری درباره ی کیستی و چیستی شخصیت فرهنگی ایرانیان ، در آن دیده می شود و هر خواننده ای به طریق خاصی با آن رابطه برقرار می کند و همچنین تقریباً تمام پژوهشگران آن را سند هویت ایران و ایرانی دانسته اند .

    منوچهر مرتضوی ، ضمن آنکه فردوسی را «منادی عزت و شرف ملت ایران» و شاهنامه را « معتبرترین و موثق ترین سند هویت ملی و تاریخی ایران » می داند . درباره ی این اثر بزرگ می نویسد :

    « تخمین دقیق تأثیر شاهنامه در حفظ و بقای هویت ایران از زبان و ادبیات گرفته تا روحیه ی احساس هویت ایرانی و غرور ملی ، دشوار است ولی جای کمترین شکی نیست که این اثر بزرگ و منحصر به فرد یکی از عمده ترین عوامل و مهمترین عناصر در هر دو زمینه بوده است . می توان تصور کرد که فارسی دری به چه حدی از پختگی و رسایی رسیده بود که فردوسی بتواند چنین اثری با آن زبان بیافریند و می توان پذیرفت که شاهنامه ، خود یکی از تجلیات هویت ملی مقاوم و ریشه دار این سرزمین بزرگ بوده است . ولی در قبول این حقیقت نیز می توان تردید داشت که قالب بی نظیر و محتوای شگرف این حماسه عظیم که زاییده ی چنان زبان و چنان هویتی بوده ، پس از انتشار و نفوذ در رگ ور یشه های فرهنگی ایران ، نخستین نگهبان زبان و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی بوده و همچنان به عنوان رساترین و زنده ترین عنصر بانگ هویت دیر پای این سرزمین ، شاید ژرف ترین و اساسی ترین تأثیرها را در حفظ فرهنگی اقوام ساکنین این پهنه ی وسیع داشته است . » (مرتضوی ، 1379، 66-65)

    «شاهنامه ، چه از حیث روایات کهن ملی و چه از لحاظ تأثیر شدید آن در نگهبانی زبان پارسی دری ، بزرگترین سرمایه ی فرهنگ ملی ماست و بیهوده نیست که آنرا قرآن عجم نام نهاده اند . اندیشه ها ، اندرزها و حکمت های نیاکان ، و راه و رسم آنان و دفاع از آب و خاک خود و جانفشانی شان در محافظت مرزهای ایران از دشمنان و مهاجمان ، همه در این اثر عظیم اعجاب انگیز ، که مقرون به فصاحتی معجزه آمیز است ، درج شده و اجتماع این صفات آن را به درجه ای رسانیده است که محققان جهان ، در ردیف بزرگترین حماسه های ملی جهانش درآورده اند . » (صفا ، 1374 ، ص 122)

    1- « مابسیاری از چیزها را به فردوسی مدیونیم . مهم تر از همه اینکه ، احساس ایرانی بودن را ، او در دل های ما نشانده است . اگر شاهنامه نبود و زبان و تاریخ و فرهنگ ایران از این راه استمرار نمی یافت ، کشوری و ملتی واحد ، با ویژگی ها و فرهنگ کنونی ، وجود نداشت . (ریاحی ، 1375 ، ص 33)

     « مبالغه نیست اگر بگوییم چنانچه فرودسی (و شاهنامه) نبود ، پیوند من و تو و ما ، با گذشته و خویشتن خویش ، اگر هم وجود می داشت ، بدین استواری نبود. »(حمیدیان ، 1372 ، ص 85)

    « شاهنامه اثری است که از نظر شناخت درست درونه و ژرفای فرهنگ ایران باستان ، بسا از کتابهای دینی پهلوی که در همان زمان نوشته می شدند فراتر رفت و چه در میدان نظر و چه در پهنه ی عمل ، توانست ، بخشی از روح واقعی فرهنگ ایران را بفهماند . » (ثابت فر ، 1377 : ص 153)

     « نباید از یاد برد که شاهنامه ، نه تنها به تقویت و استمرار هویت ایرانی کمک کرده ، بلکه در احیای تاریخ اسطوره های ایرانیان ، نیز سخت کوشیده است . پس می توان گفت که ادبیات فارسی ، عنصر اساسی هویت ایرانی است و شاهنامه در محور و کانون آن قرار دارد . (مازولف ، 1380 ، ص 30)

    بنابراین شاهنامه را اساس کار خود قرار می دهیم بخش بزرگی از این کتاب گرانقدر شرح پهلوانی های ایرانیان است و از آنجایی که مشت نمونه ی خروار است ، در این پژوهش برآنیم که با بررسی بخش پهلوانی شاهنامه به ویژگیهای شخصیتی توس از جوانب مختلف بپرداز یم .

    بیان مسئله

    هر پژوهش در واقع برای پاسخگویی به مساله ای آغاز می شود مسأله ی مورد پژوهش در این پایان نامه آشنایی با چهره و شخصیت توس در عرصه های مختلف می باشد و از آنجا که این چهره جزو طبقات پهلوانی شاهنامه است با برخی از ویژگیهای پهلوانان شاهنامه نیزآشنا می شوید .

    با توجه به تاریخ حیات انسان متوجه می شویم که در زندگی افراد بشر همواره اعمال و رویدادهایی وجود داشته است که دائماً تکرار شده و می شود . مانند : تولد ، مرگ ، جنگ و ... .

    پیرامون این رویدادها، به تدریج شخصیتهایی شکل گرفته است  . روح پهلوان نیز مانند جسم او در جریان گذشت زمان و به آهستگی تحول نمی یابد ، از آغاز چون پایان است و اگر دگرگون شود بیرون از آهنگ زمان است . حال باید دید که رویدادها و گذشت زمان چگونه شخصیتهایی مثبت یا منفی را رقم می زند ، در بررسی این رویدادها ، سعی در اثبات این فرضیه داریم که آیا ایرانیان در زمان های گذشته آثاری مثبت از خود به جای گذاشته اند و یا نه آنها نیز درگیراگیر حوادث گاه دچار اشتباهاتی شده اند .

    ضرورت انجام تحقیق :

    آثار مکتوب به جای مانده از زمان های گذشته ، اعم از نظم و نثر ، ستون های زیبا و استوار ادب هر ملتی است . این آثار بیانگر اندیشه و فرهنگ و آداب و رسوم              ملت هاست :

    به قول فرخی یزدی

     

    در دفتر زمانه فتد نامش از قلم
     

     

    هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت                                 

    (دیوان فرخی یزدی ، حسین ملکی)

    ما به وسیله ی این آثار می توانیم فرهنگ و تمدن کشور خود را به جهانیان معرفی کنیم و شخصیتها و هویت فرهنگی ایرانیان را که گروهی درصدد تحریف و نشان دادن چهره ای زشت از ایرانیان هستند ، به خوبی نشان دهیم . بنابراین لزوم چنین تحقیقاتی بیشتر احساس می شود . در آثاری نظیر زندگی و مرگ پهلوانان ، حماسه سرایی در ایران ،نامه ی باستان و ... ویژگی های هویتی پهلوانان تا حدودی پرداخته شده است . اما به نظر می رسد که تا کنون پژوهش جامع و کاملی در زمینه ی شخصیت کلی و چهره ای که در شاهنامه از خود به جای گذاشته اند انجام نشده و از آنجایی که شاهنامه جزء متون و کتب درسی دوران متوسطه و دانشگاهی است ، این کار می تواند اطلاعاتی را در اختیار علاقه مندان در این سطح قرار دهد .

    پرسش های اصلی تحقیق

    این پایان نامه کوشیده است به این پرسش ها پاسخ دهد :

    1-4-1- پهلوان کیست و ویژگی های مختلف پهلوانان

    1-4-1-2- بررسی شخصیت توس با توجه به مؤلفه های فرهنگی و هویتی پهلوانان

    1-4-1-3- پهلوانان شاخص شاهنامه چه کسانی بوده اند و مقایسه ی عملکرد هر یک از آنها

    1-4-1-5- آشنایی با ویژگیهای سپهسالارانی چون توس

  • فهرست:

     فصل اول : مقدمه و کلیات

    1-1- پیشگفتار

    شاهنامه و هویت ایرانی

    بیان مسئله

    ضرورت انجام تحقیق

    پرسش های اصلی تحقیق

    هدف های تحقیق

    پیشینه ی تحقیق

    فصل دوم : پهلوان در شاهنامه

    در آمد

    ویژگی های پهلوان

    ویژگی خانوادگی

    2-2-1-1- پیشدادیان و کیانیان

    2-2-1-2- نوذریان

    2-2-1-3- توس

    ویژگی های ظاهری

    2-2-2-1- تنومندی

    2-2-2-2- زور و قدرت

    2-2-2-3- خواب و خوراک

    2-2-2-4- صدای بلند

    2-2-2-5- داشتن فر

    ویژگی های معنوی و رفتاری

    2-2-3-1- خرد گرایی

    2-2-3-2- میهن دوستی

    2-2-3-3- آزادگی و استغنا

    2-2-3-4- یزدان پرستی و اعتقادات دینی

    2-2-3-5- جوانمردی و مردانگی

    2-2-3-6- بخشودن دیگران

    2-2-3-7- شجاعت

    2-2-3-8-خشم و خشونت ، مهر و عطوفت

    2-2-3-9- پیش بینی و دقت نظر

    2-2-3-10- اعتقادات پهلوانان پیرامون مرگ

    اهمیت و جایگاه پهلوان

    2-3-1- داشتن حکومت

    2-3-2- کمک خواستن از پهلوان

    2-3-3- محبوبیت پهلوان

    2-3-4- رأی زنی با پهلوان

    مقایسه ی پهلوانان شاهنامه وروابط اجتماعی آنها

    2-4-1- توس

    2-4-2- رستم

    2-4-3- گودرز

    2-4-4- بیژن

    2-4-5- اسفندیار

    2-4-6- گیو

    فصل سوم : آیین پهلوان

    3-1- درآمد

    3-2- کارکردها و وظایف پهلوان

    3-2-1-شاه نشانی

    3-2-2- دقت در شناسایی شاه با خواستن دلیل

    3-2-3- حل اختلاف نظرات  بر سر تعیین شاه

    3-2-4- تشجیع سربازان

    3-2-5- راهنمایی و ارشاد

    3-2-6- حفظ پرچم

    3-2-6-1- درفش

    3-2-6-2- درفش پهلوان

    3-2-7- حفاظت از کشور در نبود شاه

    3-2-8- به بزم نشستن پهلوان

    3-2-8-1- شکار

    3-2-8-2- بازی ها و سرگرمی ها

    3-3- آیین های دینی و مذهبی پهلوان

    3-3-1- پرستش یزدان

    3-3-2- پذیرش قضا و قدر (تقدیر گرایی )

    3-3-3- خواب و خوابگزاری

    3-4- آیین بیعت کردن

    3-5- آیین سوگند

    3-5-1- سوگندهای آیینی و مذهبی

    3-6- آیین های سوگ پهلوان

    3-6-1- شخودن ، کندن موی و روی

    فصل چهارم : آیین رزم

    4-1- درآمد

    4-2- انواع جنگ

    4-2-1- جنگ با بیگانگان

    4-2-2- جنگ با خودی ها

    4-2-3- جنگ حصار

    4-2-3-1- مکان دژ

    4-2-3-2- راه های مخفی

    4-2-3-3- گشودن دژ

    4-2-4- انواع جنگ بر اساس شیوه های رزمی

    4-3- مراحل جنگ

    4-3-1- تعیین سپهدار و جمع آوری سپاه

    4-3-1- تعداد افراد سپاه

    4-3-1-2- آمار گیری

    4-3-2- بیرون بردن سپاه

    4-3-3- تجهیزسپاه

    4-3-4- حرکت سپاه

    4-3-5- جنگ تن به تن

    4-3-5-1- مبارز طلبیدن

    4-3-6- جنگ گروهی (به انبوه)

    4-3-7- پیاده

    4-3-8- شکست و عواقب آن

    4-3-9- نوشتن شکست نامه

    4-3-10- برکناری و گرفتن نشان ها

    4-3-11- سرزنش

    4-3-12- سوگواری و نابسامانی پس از شکست

    4-4- جنگ های طوس

    4-4-1- جنگ نوذر با افراسیاب

    4-4-2- جنگ فرود با پهلوانان ایرانی

    4-4-3- جنگ بیژن با تژاو

    4-4-4- شبیخون افراسیاب بر سپاه طوس

    4-4-5- جنگ گیو با سپاه پیران

    4-4-6- جنگ هومان و طوس

    4-4-7- جنگ طوس و گیو با اشکبوس

    4-4-8- جنگ کاووس و کاموس

    4-4-9- جنگ طوس و گیو با فولادوند

    4-5- نقش سرداران و شاهان

    4-5-1- پیش بین بودن

    4-5-2- نقش حمایتی

    4-5-3- تشجیع ، ترغیب ، تهدید

    4-5-4- تقسیم وظایف سپاه در مدت غیبت خود

    4-5-5- کسب اطلاعات ، تجسس

    4-5-6- استفاده از جاسوس های نفوذی

    4-5-7-  استفاده از اسرا

    4-6-  اشتباهات سرداران 

    منبع:

    آموزگار،ژاله، دیوها درآغاز دیو نبودند مجله کلک،شماره 30،تهران

    اجلالی،امین پاشا،1350،پهلو وپهلوانان در شاهنامه فردوسی،دانشگاه تبریز،تبریز

    اسلامی ندوشن،محمد علی،1348،زندگی ومرگ پهلوانان در شاهنامه فردوسی، انجمن آثار ملی،تهران

    اسلامی ندوشن،محمدعلی،1370،داستان داستان ها،نشر آثار،تهران

    اعتماد مقدم،علیقلی،آیین شهریاری،در ایران،انتشارات وزارت فرهنگ وهنر

    انجوی شیرازی،سید ابوالقاسم،1358،فردوسی نامه،مردم و قهرمانان شاهنامه،انتشارات علمی

    بختورتاش،نصرالله،1376،پرچم و درفش در شاهنامه فردوسی،مجله هومن ، ش(1)

    البرز،پرویز،1369،شکوه شاهنامه در آیین تربیت واخلاق پهلوانان،دانشگاه الزهرا تهران

    بریان،پروفسورپی یر،1382،تاریخ امپراطوری هخامنشیان،2جلد،ترجمه مهدی سمسار،انتشارات زریاب

    بهار ، مهرداد ، 1352 ، اساطیر ایران، بنیاد فرهنگ ایران ، تهران

    بهار ، مهرداد ، 1376 ، از اسطوره تا تاریخ ، نشر چشمه

    بهار، مهرداد،1361،بند هشن ، انتشارات توس ، تهران

    بهار،مهرداد،1375،چاپ اول،پژوهشی در اساطیر ایران،نشر آگاه،تهران

    بیهقی ، ابوالفضل ، 1378 ، تاریخ بیهقی ، انتشارات زریاب ، تهران

    پروین گنابادی ، بهرام ، 1369 ، « رجز خوانی در شاهنامه » ، فرهنگ ، کتاب هفتم ، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی ، انتشارات علمی فرهنگی

    پرهام ، باقر ، 1377 ، باشگاه فردوسی ، نشر مرکز ، تهران

    پور داود ، ابراهیم ، 1355 ، یسنا ، به کوشش دکتر بهرام فره وشی ، (چاپ 3) ، انتشارات دانشگاه تهران

    پور داود ، ابراهیم ، 1377 ، یشتها ، انتشارات اسایطر ، تهران

    پور داود ، ابراهیم ، 1380 ، فرهنگ ایران باستان ، انتشارات اساطیر ، تهران

    ثاقب فر ، مرتضی ، 1377 ، «شاهنامه فردوسی و فلسفه ی تاریخ ایران » ، تهران ، نشر قطره

    ثروتیان ، بهروز 1354 ، بررسی فر در شاهنامه ، دانشگاه تبریز .

    حمیدیان ، سعید ، 1372 ، « در آمدی بر اندیشه و هنر فردوسی ، تهران ، نشر مرکز .

    حمیدیان ، سعید ، 1372 ، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی ، نشر ناهید

    خالقی مطلق ، جلال ، 1381 ، سخن های دیرینه ، به کوشش علی دهباشی ، نشر افکار ، تهران

    خالقی مطلق ، جلال ، 1381 ، گل رنج های کهن ، به کوشش علی دهباشی ، نشر مرکز، تهران

    دبیر سیاقی ، سید محمد ، 1385 ، برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی ، نشر قطره

    دبیر سیاقی ، سید محمد ، 1385 ، برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی ، نشر قطره

    دوست خواه ، جلیل ، 1375 ، (چاپ 3) ، اوستا ، انتشارات مروارید ، تهران

    دیوید سن ، الگا ، 1378 ، شاعر و پهلوان در شاهنامه ، نشر تاریخ ایران

    رستگار فسایی ، منصور ، 1369، «فرهنگ نام های شاهنامه ، تهران ، مؤسسه تحقیقات علمی و فرهنگی

    رستگارفسایی ، منصور ، 1379 ، اژدها در اساطیر ایران ، دانشگاه تبریز

    ژینیو ، فیلیپ ، 1379 ، ارداویراف ، ترجمه دکتر ژاله آموزگار ، شرکت انتشارات معین ، تهران

    ستوده ، غلامرضا ، 1374 ، (چاپ 1) ، نمیرم از این پس که من زنده ام ، مجموعه مقالات کنگره فردوسی ، انتشارات دانشگاه تهران

    سرّامی ، قدمعلی ، 1377 ، از رنگ گل تا رنج خار ، نشر امیر کبیر ، تهران

    شاملو ، محسن ، 2537 ، رویین دژ ، انتشارات تاش

    شعار ، جعفر ، 1354 ، « در اندیشه فردوسی » ، مجله سخن ، شماره 10

    صفا ، ذبیح الله 1363، حماسه سرایی درایران ، امبیر کبیر ، تهران

    فردوسی ، ابوالقاسم ، شاهنامه ، 1381 ، بر اساس چاپ مسکو ، به کوشش دکتر حمیدیان ، نشر قطره .

    کریستین سن ، آرتور ، 1384 ، ایران در زمان ساسانیان ، ترجمه رشید یاسمی ، صدای معاصر

    کریستین سن ، آرتور ؛ 1343 ، کیانیان ، ترجمه ی ذبیح الله صفا ، تهران .

    کزازی ، میر جلال الدین ، 1379 ، «پیمان پیوند در شاهنامه» از مجموعه مقالات « دفتر نبشته گر باستان» ، به کوشش رجال و مفاخر فرهنگی ، انتشارات آستان قدس ، مرکز خراسان شناسی

    کزازی میر جلال الدین  ، 1385 ، نامه ی باستان، 5 جلد ، انتشارات سمت .

    ماسه ، هانری ، 1375 ، فردوسی و حماسه ملی ، ترجمه دکتر روشن ضمیر ، دانشگاه تبریز

    محمد بن منصور بن سعید ، 1346 ، آداب الحرب و الشجاعه ، تصحیح  محمد سهیلی ، اقبال

    محمد پادشاه ، 1335 ، فرهنگ آنندراج ، به اهتمام دبیر سیاقی ، تهران

    مداینی ، مهدی ، 1357 ، شاهنامه فردوسی و شکوه پهلوانی ، مجموعه سخنرانی های سومین جشنواره طوس ، سروش

    مسکوب ، شاهرخ ، 1370، (چاپ 6) ، سوگ سیاوش در مرگ و رستاخیز ، انتشارات خوارزمی

    مسکوب ، شاهرخ ، 1381 ، (چاپ 2) ، تن پهلوان و روان خردمند ، انتشارات ، طرح نو .

    نولدکه ، تئودور ، 1357 ،  حماسه ی ملی ایران ، ترجمه ی بزرگ علوی ، نشر سپهر

    وامقی ، ایرج ، 1380 ، بیژن نامه ، حوزه هنری ، تهران .

    وکیلی ، سیامک ، 1384، معمای شاهنامه ، 2 جلد ، انتشارات مهرنیوشا

    هرودوت ، تواریخ ، ترجمه ی وحید مازندرانی ، انتشارات فرهنگستان و ادب ایران ، تهران

    هنیلز ، جان راسل ، 1385 ، اساطیر ایران ، ترجمه ی باجلان فرخی ، انتشارات سروش ، تهران

    یاحقی ، محمد جعفر ، 1366 ، «بیگانگی و یگانگی در داستان رستم و سهراب » کیهان فرهنگی 4 ، ش 8


موضوع پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, نمونه پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, جستجوی پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, فایل Word پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, دانلود پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, فایل PDF پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, پروژه درباره پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های پهلوانان برای ورود به مباحث مورد نظر

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

مقدمه زن در فرهنگ و ادبیات ایران از دیرباز تا کنون جایگان بالایی داشته است به نظر می رسد در ایران باستان نظامی مادرسالاری برجوامع بشری حاکم بوده است و برخی معتقد بودند نه نظام مادرسالاری و نه نظام پدر سالاری حاکم بوده بلکه زن و مرد همکار و مکمل هم بودند ، زیرا زن و مرد هر یک قدرت توانایی کار خاصی را داشته اند. زرتشت معتقد بود که زن و مرد با هم برابرند و از یک نژاد هستند و زن در ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته­ی زبان و ادبیات فارسی (M.A) چکیده: بررسی نقش جاندارن در شاهنامه و جایگاه آن ها در داستان ها، چندان شورانگیز است که خواننده ی شاهنامه از مطالعه ی آن در می یابد برخی از این جاندارن و حیوانات در روند حماسی ملی کارکرد و نقش بنیادین دارند و از ارتباط آن ها با پهلوانان این نکته دریافت می شود که فردوسی به اساطیر ملل باستان و اقوام گذشته که در آن بشر با ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده با توجه به این مطلب که ادبیات نمایشی هر سرزمینی ریشه در ادبیات کهن آن سرزمین داشته و از آیین ، سنت ، اسطوره ها، افسانه ها و داستان های کهن آن نشأت می گیرند و بهره می جویند بر آن شدیم تا به پی جویی عناصرِ دراماتیک یکی دیگر از داستان های ارزشمند شاهنامه بپردازیم. داستان ((فریدون و پسران)) در شاهنامه به سبب وجود طرح ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسان‌ها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافته‌اند و همواره به‌نحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشته‌اند. اقوام و ملت‌‌های باستانی جهان، آثار حماسی خود را عموماً در سال‌های ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) مقدمه زبان ابزار بیان مفاهیم و ارتباط میان انسان­هاست.نخستین و اساسی­ترین نقش زبان نیز همین می­باشد زیرا بشر ناگزیر است که در ارتباط با دیگران در اجتماع تجربه­اش را منتقل کند و تجربه دیگران را دریابد.بنابراین در مطالعه و توصیف آن باید صور و اشکال زبانی مرتبط با این نقش زبان را مورد بررسی قرار داد.شاخه­ای در زبان­شناسی با عنوان ...

چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در موضوع طراحی و تصویرسازی و تدوین یک کتاب درسی نیاز به تخصص لازم بوده و طراحان تصویرساز در این عرصه می‌توانند با توجه به ویژگی‌های مخاطب خود، بهترین تصاویر را طراحی و عرضه نمایند. کتب آموزشی دوره دبستان، اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیتی و رفتاری مخاطبان این دوره داشته و توسط تصویرسازی صحیح می‌توان موضوعات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات داستانی به روایت منثوری گفته می شود که حوادث خارق العاده آن بر واقعیت غلبه دارد. قصه پاره ای از فکر و تخیل انسانی است که در هر مللی به گونه ای متفاوت روایت شده است و نوع ادبی قصه در ادبیات ما پیشینه ی طولانی دارد و بخشی از ادبیات ما را تشکیل می دهد. از جمله می توان به قصه های عامیانه اشاره کرد که ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی چکیده حماسه داستانی است از تاریخ تخیلی یک ملت که با قهرمانی ها و حوادث خارق العاده در می آمیزد وپر از رویدادهای غیرطبیعی است.قرن چهارم وپنجم اوج تفکرات حماسی در عرصه زبان وادبیات فارسی است. یکی از درون مایه های غالب درشعر اکثر شاعران قصیده سرای قرن چهارم وپنجم حماسه ...

ثبت سفارش