پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار

word 410 KB 31510 78
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    ادبیات داستانی به روایت منثوری گفته می شود که حوادث خارق العاده آن بر واقعیت غلبه دارد. قصه پاره ای از فکر و تخیل انسانی است که در هر مللی به گونه ای متفاوت روایت شده است و نوع ادبی قصه در ادبیات ما پیشینه ی طولانی دارد و بخشی از ادبیات ما را تشکیل می دهد. از جمله می توان به قصه های عامیانه اشاره کرد که بیشترین جذابیت و محبوبیت را در بین عامه مردم دارد. سمک عیار تألیف فرامرزبن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی در قرن ششم و از قدیمی ترین قصه های عامیانه است. یکی از مهمترین عناصر در تمام قصه ها و به طور اخص در این اثر مکر و حیله هایی است که توسط شخصیت‎ها انجام شده است و بر جذابیت و آموزندگی قصه ها افزوده است. این پایان نامه به بررسی انواع مکر و حیله ها و اهداف و شخصیت های انجام دهنده مکر و حیله در این اثر (سمک عیار) می پردازد. در این اثر انواع مکر و حیله ها اعم از حیله های عیاری، غیرعیاری، جنگی، جادوئی، غیرجادوئی، معماری و متفرقه و اهداف آنها شامل رسیدن به معشوق، مقام، نجات جان خود و دیگران و. . . و شخصیت های انجام دهنده مکر و حیله در سه گروه کلی عیاران و درباریان و جادوگران مورد شناسایی قرار گرفت.

     

    کلیدواژه ها: ادبیات داستانی، قصه، مکر و حیله، سمک عیار، فرامرزبن خداد بن عبدالله الکاتب الارجانی.

     

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه تحقیق

    ادبیات داستانی در معنای جامع به هر روایتی که جنبه­ی ساختگی آن برجنبه­ی واقعیش غلبه کند گفته می‎شود. شامل رمانس، رمان، داستان کوتاه وقصه است. یکی از انواع ادبیات داستانی قصه می­باشد. قصه  در لغت به معنی حکایت و سرگذشت است. به طور کلی قصه نوشته ای است به نثر یا نظم که بر حوادث شگفت انگیز وغیر معمول تاکید دارد. بیشتر قصه­ها به طور شفاهی بیان می­شد ونثری ساده وروان داشت و برای عامه مردم قابل فهم بود واگر در بین  مردم کسی سواد اندک داشت این قصه­ها را یاد داشت می­کرد. از این رو به قصه­های قدیمی لفظ عامیانه داده شده است. قصه ها با مکرو حیله آمیخته شده­اند و مکر و حیله‎ها در هر قصه علاوه بر اینکه باعث جذابیت قصه می شود خواننده را برای خواندن اثر ترغیب می کند همه­ی قصه­ها از دو گروه بزرگ خیر و شر تشکیل می شوند که هر گروه برای پیروزی بر گروه دیگر از مکر و حیله استفاده می­کردند. پس می توان گفت مکرو حیله قسمت جدایی نا پذیر از قصه­ها می باشد. از جمله قصه­هایی که بدون مکرو حیله شکل نمی گیرند می توان به قصه ی سمک عیار اشاره کرد  نویسنده سمک عیار سعی کرده است که از واقعیات دور نشود و با ایجاز واختصار جزئیات حوادث راشرح دهد اما از وقایع خلق الساعه وشخصیت های غیرعادی، سحر وجادو نیز نتوانسته پرهیزکند. نثر این قصه  ساده و روان است وهنوز با گذشت زمان طولانی از محبوبیت عامه مردم بر خوردار است. قصه ها منادی عدل وداد و راستی­اند وآرزوهای مردمان نیک سرشت وخیر خواه رابیان می­کنند وسرنوشت شوم بدکاران را به معرض دید قرار می­دهند. سمک عیارتألیف فرامرزبن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی که خود راوی اصل قصه را صدقه بن ابی القاسم می­داند. سمک عیار شخصیت برجسته این اثر وجزء گروه عیاران است و عیاران گروهی از مردم بودند که باهوش، دلیر جسور و نترس بودند و برای رسیدن به هدف خود علاوه براین صفات عیاری از حیله­های گوناگونی استفاده می­کردند که در کنار این حیله­­های عیاری به حیله­های دیگری برمی‎خوریم که انجام دهنده آنها شخصیت­هایی غیراز عیاران می‎باشند. با توجه به مطالب ذکر شده، دراین پایان نامه به بررسی مکروحیله­های موجود و اهداف آن وبه طور کلی شخصیت­های انجام دهنده­ی مکر و حیله پرداخته می­شود.

    این پایان نامه ازپنج فصل تشکیل شده است.

    فصل اول : از کلیات تحقیق تشکیل می­شود.

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق شامل :  تعریف مکروحیله و مکروحیله در قرآن، تعریف ادبیات داستانی و انواع آن شامل رمانس، رمان، داستان کوتاه، قصه و تاریخچه ی قصه، ویژگی های قصه­های عامیانه، شخصیت و انواع آن شامل شخصیت ایستا و پویا معنای لغوی و اصطلاحی عیاری، تاریخچه­ی عیاری در ایران وراه ورسم عیاری که شامل راز داری، راستی، یاری درماندگان، عفت، فداکاری، بی نیازی، دوست دوست و دشمن دشمن، برادر خواندگی وخواهر خواندگی، سوگند عیاران است.

    فصل سوم: شامل  خلاصه­ی قصه­ی سمک عیار، معرفی نسخه­های اثر، اهمیت اثر، شرح حال مؤلف، سبک نگارشی ونوع روایتی اثر است.

    فصل چهارم: که اصلی ترین قسمت این پایان نامه است به بررسی مکر وحیله در قصه­ی سمک عیارو انواع آن، اهداف مکروحیله­ها و در مر حله آخر شخصیت­های انجام دهنده­ی مکروحیله پرداخته می­شود.

    فصل پنجم: شامل نتیجه گیری وپیشنهادات است.

    درادامه فصل پنجم نمودار بسامد انواع مکروحیله وفهرست منابع استفاده شده درمتن پایان نامه و چکیده انگلیسی قرار گرفته است.

    منبع اصلی کار پژوهش، سمک عیار تألیف فرامرز بن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی به کوشش دکتر پرویز ناتل خانلری تصحیح ومقدمه نوشته شده بر آن در پنج جلد به چاپ رسید. که در این پژوهش جلد اول چاپ 1347-جلد دوم چاپ 1348- جلد سوم از ترجمه ترکی چاپ1348-جلد چهارم چاپ 1363 مورد استفاده قرار گرفت.

     برای ماخذ گذاری ازحروف اختصاری (س، ع) به جای سمک عیار استفاده شده وبرای جلو گیری از تکرار، از آوردن نام کتاب پرهیز شده است. سپس در داخل پرانتز همان به جای اسم کتاب، جلد کتاب، سال چاپ : وشماره صفحات وبرای نشان دادن دو صفحه بین آنان علامت خط فاصله گذاشته شده وآن گاه پرانتز بسته می­شود. به این شکل . (همان، 1347، ج37:1).

     

    1-2- بیان مسأله

    «مکر [مَ] فریب، ریو، تنبل و حیل وحیله وخدعه وفریب –دادگی وتزویر و ریا و دو رویی وغدر». (دهخدا، 1341:ذیل واژه).

    مکر: «فریفتن وبد سگالیدن و گل سرخ رنگ کردن». (ناظم الاطباء، 2535، ج 5:ذیل واژه).

    مکر دراصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است.

    درعلم لغت واژه مکر مترادف با کلماتی مانند کید وخدعه گرفته شده که درمعنای پنهان کاری مشترک هستند.

    هرچند حیله ومکر به ظاهر امری ناپسند است. اما درمقابل ستمگران ومکاران نوعی زیرکی به شمار می­آید. ازمکر وحیله چهل بار درقرآن یاد شده است.

    مکر وحیله درقصه وداستان باعث جذابیت وطولانی شدن آن می شودوخواننده را تحریک می­کند تا آخر داستان یاقصه را بخواندودرمتون ادبی کاربرد زیادی دارد.

     سمک عیار از قصه­های قدیمی عامیانه فارسی است که قرنها مایه­ی سرگرمی ونشاط مردم این سرزمین بوده است. نام مؤلف وجمع آورنده ی نسخه حاضر فرامرز بن خدادبن عبدالله الکاتب الارجانی است که خود در موارد متعدد راوی اصل قصه را صدقه بن ابی القاسم معرفی کرده است که با مقدمه وتصحیح پرویز خانلری به چاپ رسیده است. زمان تألیف اصل قصه وجمع آوری وتدوین این روایت معلوم نیست. اما درمتن اصلی اشعاری ازشاعران قرن پنجم وششم آمده است وابیاتی ازسعدی درجلد دوم و سوم درج است ونامهای خاص ترکی مانند سماروق، قزل ملک درمتن این کتاب آمده است که نشان دهنده­ی تاریخ تدوین این قصه پیش از اواخر دوره سلجوقی (552-429 ه. ق) نیست.

    سمک عیار ازچند جهت دارای اهمیت می باشد.

    نخست اینکه این قصه گنجینه ای است گرانبها از لغات، اصطلاحات، تصاویر وتعابیر داستانی.

    دوم این که سمک عیار بزرگترین متنی است که از قرن ششم باقی مانده وسرتاسر پراست ازتصاویر زیبای اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن دوران. ازاین جهت سمک عیار نمونه ای منحصر به فرد است.

    قهرمان اصلی وشخصیت برجسته این قصه سمک عیاراست. عیاران جماعتی بوده­اند پردل، پرخرد ومبارز که پشتیبانی ازستم دیدگان ومبارزه با ستمگران شعار آنان بوده ومی­کوشیده­اند با تربیتی دقیق ودشوارو بر آمدن از آزمایشهای سخت وخدمت به جوانمردان ومردان سالخورده، راه ورسم جوانمردی را فراگیرند وروان خویش را به ملکات فاضله اخلاقی، شجاعت، بخشندگی، وفاداری، راز پوشی، فداکاری برای برآوردن کام دوستان، بلند همتی و آرمان خواهی بیارایند. عیاران که ایرانیان آنان را جوانمردان نیز خوانند درتاریخ ایران و کشورهای دیگر عامل کارهای برجسته بودند ودخالت های مؤثر داشته­اند.

    قصه­ی سمک عیار درباره مرزبان شاه است که پس از سالها نذر و نیاز به درگاه خداوند صاحب پسری شد. شاه، پسرش را خورشیدشاه نام می­گذارد و به تربیت او می­پردازد. وقتی خورشید شاه به سن جوانی می­رسد روزی هنگام شکار به دختری به نام مه­پری برمی­خورد. خورشید شاه یک دل نه صد دل عاشق  دلباخته­ی او می­شود وبرای خواستگاری مه پری لشگری آراسته همراه می­کند و رهسپار دیار چین می شود اما مه پری خواستگاران زیادی دارد. بدتر ازهمه دایه­ی جادوگر اوست که با جادو نمی­گذاردکسی به مه­پری برسد. اما خورشید شاه قصد دارد هر طور شده به مه پری برسدو. . . .

    دراین رساله به بررسی مکر وحیله­های موجود در داستان سمک عیار و تقسیم بندی آنها و در ادامه به معرفی شخصیت­های انجام دهنده این مکرها واهداف آنها از این مکر و حیله­ها پرداخته می­شود.

     

    1-3- سوالات تحقیق

    1. شیوه­های مکر وحیله درزببا سازی داستان سمک عیار به چند گروه تقسیم می­شود؟

    2. شخصیت­های این داستان مکر وحیله را برای چه اهدافی استفاده می­کردند؟     

     

    1-4- اهمیت وضرورت تحقیق

     اهمیت نقش مکروحیله در قصه­های عامیانه کمتر مورد توجه محققان وپژوهشگران قرار گرفته است. از بهترین عناصر قصه ها مکروحیله است که ارزش وجذابیت آن هارا بیشتر کرده است. پرداختن به این مکر وحیله ها در ادبیات عامیانه ضروری است که باعث شناخت بیشتر این اثر گرانقدر می­شود. بررسی مکر وحیله ها درسمک عیاردرقالب یک مقاله ارائه شده است، ولی کافی نیست. جنبه­ی نوآوری وجدید بودن تحقیق در این رساله ازاین نظر است که:

    از مهمترین آثار ادبیات داستانی زبان فارسی، سمک عیار است اگرچه درباره ی جوانمردی و شیوه­ی قصه پردازی و آداب و رسوم و نحوه ازدواج این اثرکارهایی انجام گرفته اما درخصوص مبحث مکروحیله به عنوان یکی از ابزارهای قصه پردازی این اثر تحقیقی جامع صورت نگرفته است. این پژوهش می­تواند از این جنبه تازه وجدید محسوب می­شود.

     

    1-5- پیشینه­ی تحقیق

    صفا، ذبیح الله، 1373، «تاریخ ادبیات در ایران»، جلد دوم، تهران، انتشارات فردوسی و مجید که درباره نویسنده کتاب سخن گفته است.

    ناتل خانلری، پرویز، (1364)، «شهرسمک»، تهران، انتشارات آگاه. کتاب شهر سمک به صورت گذرا به ترفندهای عیاری اشاره کرده است.

    یغمایی، حبیب، ، 1348، »بحث درباره داستان سمک عیار». درباره نویسنده کتاب واصل آن وراوی داستان سخن می­گوید.

    محجوب، محمد جعفر، (1386)، «ادبیات عامیانه ایران»، (مجموعه مقالات درباره افسانه­ها و آداب و رسوم مردم ایران)، جلد 1 و 2 تهران، نشر چشمه

    مجموعه مقالات محمدجعفر محجوب از جمله کتاب­های مفیدی است که با استفاده از کتب سمک عیار، شاهنامه و دیگر منابع در رابطه با حیله­های عیاری، ابزارهای مورد استفاده آنان ورسوم عیاری بحث می­نماید.

    یوسفی، غلامحسین، 1372، «دیداری با اهل قلم»، تهران، انتشارات علمی.              

    حسینی، مریم، «مقایسه تطبیقی حکایت های هندی- ایرانی در ادب کلاسیک فارسی»، پژوهش زنان، 1386، دوره 5، شماره 2 که به بررسی ترفندهای قدیمی در سمک عیار پرداخته است.

    جعفرپور، میلاد، «سبک­های ازدواج در سمک عیار، فصلنامه علمی- پژوهشی نقد ادبی»، 1389، شماره11 و 12 به بررسی شیوه­های ازدواج در داستان سمک عیار پرداخته است.

     

    1-6- اهداف تحقیق

    1- نشان دادن مکر و حیله به عنوان یک عنصر اساسی در داستان­های عامیانه.

    2 - نقش مکر و حیله در زیباسازی داستان­های سمک عیار.

     

    1-7- فرضیه های تحقیق

     مکر و حیله در سمک عیار از نظر شیوه، قابل تقسیم بندی به حیله­های عیاری، غیرعیاری، جنگی، جادوئی، غیرجادوئی، معماری ومتفرقه می­باشد.

    شخصیت­های این داستان مکروحیله را برای رسیدن به مقام، پول، معشوق و. . . استفاده می کردند.

     

    1-8- تعاریف واژه های کلیدی

    ادبیات داستانی:این اصطلاح کلاً به آن دسته ازآثار روایتی منثوری اطلاق می­شود که جنبۀ خلاقۀ آنها بر واقعیت غلبه دارد وشامل قصه، داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و رمان کوتاه می­شود.

    قصه:داستانی که نوشته شود. گزارش، سر گذشت.

    مکروحیله: تدبیر برای ضرررساندن.

    سمک عیار: شخصیت برجسته عیاران وقهرمان اصلی قصه­ی سمک عیار.

    فرامرزبن خدادادبن عبدالله الکاتب الارجانی : مؤلف کتاب سمک عیار

     

    1-9- حدود و قلمرو تحقیق

    محدوده­ی کار این پژوهش، بررسی مکروحیله اعم از (حیله­های عیاری، غیر عیاری، جنگی- جادوئی، غیر جادوئی، متفرقه) درقصه­ی سمک عیاراست. هم چنین بعد از معرفی مکروحیله به بررسی اهداف موجود این مکروحیله پرداخته شده و درمورد شخصیت­های انجام دهنده مکروحیله توضیحاتی داده می­شود.

     

    Abstract

    Fiction refers to narrative prose which its extraordinary events dominates the truth. Stories are some of human thought and imagination which are narrated differently in each nations. In our literature, fiction genre has a long tradition. It can be noted that the folk tales which are most popularity among the public. Samak-e-Ayyar, was written by Faramarz Ibn Khodadad Ibn Abdollah-al-Katib-Al-Arjani  in the sixth century is one of the Iranian folklore novels. One of the most important elements in all of this story is Ruse& deftness and in  specifically, which is done by characters and has made them more interesting and informative. On this thesis, Ruse& deftness of the work, their types, goals and characters who performing them has been studied. In this work، has been identified Ruse & deftness types, including Ayyari plot, non-Ayyari plot, stratagem plot, magical plot, non-magical plot, architecture plot and so on, and the plots objectives consist of the beloved, authority, save their lives and others, and the characters who performing the Ruse& deftness  in three general groups of ayyars, courtiers and wizards.

     

    Keywords: Fiction, Story, Ruse & deftness, Samak-e-Ayyar, Faramarz Ibn Khodad Ibn Abdollah-Al-Katib-Al-arjani

  • فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه تحقیق.. 3

    1-2- بیان مسأله.. 4

    1-3- سوالات تحقیق.. 6

    1-4- اهمیت وضرورت تحقیق.. 6

    1-5- پیشینه‎ی تحقیق.. 6

    1-6- اهداف تحقیق.. 7

    1-7- فرضیه های تحقیق.. 7

    1-8- تعاریف واژه های کلیدی.. 7

    1-9- حدود و قلمرو تحقیق.. 7

    فصل دوم : بنیاد نظری - مکروحیله

    2-1- مقدمه.. 9

    2-2- تعریف مکروحیله.. 9

    2-3- مکروحیله درقرآن. 10

    2-4- تعریف ادبیات داستانی.. 12

    2-5- انواع ادبیات داستانی.. 12

    2-5-1- رمانس.... 12

    2-5-2- رمان. 13

    2-5-3- داستان کوتاه. 13

    2-5-4- قصه.. 13

    2-6- تاریخچه‎ی قصه.. 14

    2-7- اهداف قصه‎ها 15

    2-8- انواع قصه.. 15

    2-9- ویژگی قصه‎های عامیانه.. 16

    2-10- شخصیّت... 18

    2-11- انواع شخصیّت... 18

    2-11-1- شخصیّت ایستا 18

    2-11-2- شخصیّت پویا 19

    2-12- معنای لغوی واصطلاحی عیاری.. 19

    2-13- تاریخچه‎ی عیاری در ایران. 20

    2-14- راه ورسم عیاری.. 21

    2-14-1 رازداری.. 21

    2-14-2- راستی.. 21

    2-14-3- یاری درماندگان. 22

    2-14-4- عفت... 22

    2-14-5- فداکاری.. 23

    2-14-6- بی نیازی.. 23

    2-14-7- دوست دوست و دشمن دشمن.. 23

    2-14-8- برادرخواندگی و خواهرخواندگی.. 23

    2-14-9- سوگند عیاران. 24

    فصل سوم:  معرفی متن وحوزه‎ی تحقیق-سمک عیار

    3-1- مقدمه.. 26

    3-2- خلاصه‎ی قصه‎ی سمک عیار 26

    3-3- معرفی نسخه‎های اثر. 31

    3-4- اهمیّت اثر. 31

    3-5- ترجمه‎های اثر. 32

    3-6- شرح حال مؤلف اثر. 33

    3-7- سبک نگارش ونوع روایتی اثر. 33

    فصل چهارم: داده‎های تحقیق- مکروحیله در قصه‎ی سمک عیار

    4-1- مقدمه.. 37

    4-2-حیله های عیاری.. 37

    4-2-1- تغییرهویت... 37

    4-2-1-1- به شکل زنان در آمدن. 37

    4-2-1-2- جامه گرمابان پوشیدن. 39

    4-2-1-3- کنیزی.. 39

    4-2-1-4- مطربی.. 39

    4-2-1-5- فراشی.. 40

    4-2-1-6- خود رابه پیری زدن. 40

    4-2-1-7- بازرگانی کردن. 41

    4-2-1-8- حمالی.. 41

    4-2-1-9- به مریضی زدن. 41

    4-2-1-10- شبانی.. 42

    4-2-1-11- بوالعجبی.. 42

    4-2-1-12- خدمتکاری.. 42

    4-2-1-13- به شکل خربندگان. 42

    4-2-1-14- جامه‎ی سرهنگان وحاجبان پوشیدن. 43

    4-2-1-15- خود رابه رسم ترکان برآراستن... 43

    4-2-1-16- بر شکل حکیمان. 43

    4-2-1-17- بر شکل جادوگران. 44

    4-2-1-18- بالباس مبدل وتغییر چهره فرارکردن. 44

    4-2-1-19- کشتن وجامه او را پوشیدن. 44

    4-2-1-20- خود را به لنگی زدن. 45

    4-2-2- بیهشانه.. 45

    4-2-3- جاسوسی کردن. 45

    4-2-4- مخفی کردن و مخفی شدن. 46

    4-2-5- دروغ. 47

    4-2-5-1- خبر دروغ. 47

    4-2-5-2- شایعه پراکنی.. 49

    4-2-5-3- نامه‎های مکتوب.. 50

    4-2-5-4- گریه وزاری دروغین.. 50

    4-2-5-5- خود راقاتل فراری معرفی کردن. 51

    4-2-5-6- راه به غلط نشان دادن. 51

    4-2-6- تقلید لهجه و زبان دیگران. 52

    4-2-7- تطمیع و تهدید.. 53

    4-2-8- نقب بریدن. 54

    4-2-9- به مردگی زدن. 55

    4-2-10- دزدی.. 56

    4-3- حیله‎های غیرعیاری.. 56

    4-3-1- دزدی.. 56

    4-3-2- دروغ. 57

    4-3-2-1- نامۀ دروغین.. 57

    4-3-3- بیهشانه.. 57

    4-3-4- پنهان کردن. 58

    4-3-5- رشوه. 58

    4-3-6- نقم (نقب) بریدن. 59

    4-4- حیله‎های جنگی.. 59

    4-4-1- شبیخون زدن. 59

    4-4-2- مست کردن لشکریان. 60

    4-4-3- جنگ کردن با پیل و آشوباندن پیلان. 60

    4-4-4- فروکوفتن طبل و کوس حربی، شیپور، دهل.. 61

    4-4-5- در کمین نشستن... 62

    4-4-6- بدل کردن اسب در جنگ.... 63

    4-4-7- جنگ زرگرانه.. 64

    4-4-8- ایجاد چاه‎های سرپوشیده. 64

    4-4-9- لشکریان ساختگی.. 65

    4-4-10- هم‎اورد خواستن در میدان. 66

    4-4-11- استفاده از فلاخن.. 67

    4-5- حیله‎های جادوئی.. 67

    4-5-1- ورد خواندن. 67

    4-5-2- ایجاد آتش.... 68

    4-5-3- استفاده از حیوانات و ابزارهای عجیب... 69

    4-5-4- افسون کردن. 71

    4-5-5- پریان در صورتهای گوناگون. 71

    4-5-6- داروهای شفابخش.... 73

    4-5-7- طلسم.. 74

    4-6- حیله‎های غیرجادوئی از جادوگران و پریان. 75

    4-6-1- به شکل مردان درآمدن. 75

    4-6-2- استفاده از دارو - معجون - بیهشانه.. 76

    4-7- حیله‎های ساختمان سازی، معماری، بناها و راهها 76

    4-8- حیله‎های متفرقه.. 78

    4-8-1- استفاده از زهر. 78

    4-8-2- با زبان رمز و اشاره سخن گفتن... 79

    4-8-3- رام کردن اسب با حیله.. 79

    4-8-4- برای کار غیر ضروری فرستادن. 79

    4-8-5- خود را در میان گشتگان انداختن... 80

    4-8-6- با تیر نامه فرستادن. 80

    4-9- اهداف حیله‎های عیاری.. 81

    4-9-1- ناشناس بودن. 81

    4-9-2- وصال معشوق. 81

    4-9-3- نجات جان خود و دیگران. 82

    4-9-4- به دام انداختن دشمن.. 83

    4-9-5- آگاهی از مخفیگاه. 84

    4-9-6- دزدی.. 84

    4-9-7- کشتن... 85

    4-10- اهداف حیله‎های غیرعیاری.. 86

    4-10-1- کشتن... 86

    4-10-2- دزدی.. 86

    4-11- اهداف حیله‎های جنگی.. 86

    4-11-1- انتقام گرفتن... 86

    4-11-2- منافع شخصی.. 87

    4-11-3- پیروزی بر حریف.... 87

    4-11-4- ایجادآشوب ودلهره و تضعیف روحیه در سپاه دشمن.. 87

    4-11-5- نجات از دست دشمن.. 88

    4-11-6- در بند کردن وپیش شاه فرستادن. 89

    4-11-7- گریز و فرار 89

    4-12- اهداف حیله‎های جادوئی.. 90

    4-12-1- یاری عیاران. 90

    4-12-2- یاری دشمن.. 92

    4-13- اهداف حیله‎های غیرجادوئی.. 92

    4-13-1- آگاهی از قدرت دشمن.. 92

    4-13-2- حفظ سلامتی یا برگرداندن آن. 93

    4-14- اهداف حیله‎های معماری وبنائی.. 93

    4-14-1- زندانی کردن افراد خاص.... 93

    4-14-2- راه فرار 94

    4-15- اهداف حیله‎های متفرقه.. 94

    4-15-1- جلوگیری ازافشای نقشه.. 94

    4-15-2- رهایی ازهلاکت... 94

    4-16- شخصیتهای انجام دهنده مکروحیله.. 95

    4-16-1- عیاران. 95

    4-16-2- درباریان. 95

    4-16-3- جادوگران. 96

    فصل پنجم: نتیجه گیری وارائه پیشنهادات

    5-1- نتیجه گیری.. 99

    5-2- ارائه پیشنهادات.. 100

    منابع و مأخذ  104

    منبع:

     

    اِته، هرمان، (1351). «تاریخ ادبیات فارسی ». ترجمه رضازاده شفق، بنگاه ترجمه و نشرکتاب ؛

    الکاتب الارجانی، فرامرزبن خدادادبن عبدالله، (1347). «سمک عیارجلد 1». بنیاد فرهنگ ایران: چاپ سوم ؛                   

    __________، _________________، (1348). « سمک عیارجلد 2». بنیاد فرهنگ ایران ؛

    _________، _________________، (1348). « سمک عیار جلد 3». بنیاد فرهنگ ایران ؛

    _________، ________________، (1363). «سمک عیارجلد 4 ». مؤسسه انتشارات آگاه، چاپ دوم ؛

    براهنی، رضا، (1362). «قصه نویسی ». تهران: نشرنو، چاپ سوم؛

    پرین، لورانس، (1378). « ادبیات داستانی». ترجمه حسن سلیمانی- فهیمه اسماعیل زاده، تهران : انتشارات رهنما ؛

    جلالی پندری، حسینی، یدالله، رقیه، (1391). «بررسی حیله­هاوترفندهای قدیمی در سمک عیار». جستارهای ادبی مجلۀ علمی وپژوهشی (شمارۀ 77) ؛

    خانلری، پرویز، (1364). «شهر سمک». تهران : مؤسسه انتشارات آگاه، چاپ اول ؛

    داد، سیما، (1380). « فرهنگ و اصطلاحات ادبی/ واژه نامه مفاهیم واصطلاحات ادبی فارسی واروپایی به شیوه­ی تطبیقی وتوضیحی». تهران : مروارید ؛

    دهخدا، علی اکبر، (1338). «لغت نامه دهخدا ». زیرنظر دکترمعین، تهران : چاپ سیروس ؛

    ____، _____، (1339). «لغت نامه دهخدا ». _________، ____ :_________  ؛

    ____، _____، (1341). «لغت نامه دهخدا ». _________، ____ :_________ ؛

    صفا، ذبیح الله، (1373). «تاریخ ادبیات ایران جلد 2 ». تهران : انتشارات فردوسی – انتشارات مجید، چاپ سیزدهم ؛

    قرآن حکیم. (1387). ترجمه آیت الله مکارم شیرازی، تهران: چاپ نورنگ، چاپ دوم ؛

    کربن، هانری، (1382). «آیین جوانمردی ». ترجمه احسان نراقی، تهران : سخن ؛

    محجوب، محمد جعفر، (1381). «ادبیات عامیانه ایران جلد2»، (به کوشش حسن ذوالفقاری). تهران : انتشارات مجید، انتشارات فردوسی، چاپ سیزدهم ؛

    _____، ________، (1382). « ادبیات عامیانه ایران، جلد2»، __________________. تهران

    مستور، مصطفی، (1379). «مبانی داستان کوتاه ». تهران :نشرمرکز ؛

    میرصادقی، جمال، (1376). «ادبیات داستانی ». تهران : انتشارات سخن ؛

    ______، ___، (1388). «عناصر داستانی ». تهران : انتشارات سخن ؛

    نفیسی ناظم الاطباء، علی اکبر، (2535). «فرهنگ نفیسی ». کتابفروشی خیام ؛

    نوروزی، خورشید، (1386). «تحلیل نوع ادبی سمک عیار». مجله زبان وادبیات فارسی (شماره 9)

    یوسفی، غلامحسین، (1375). «دیداری با اهل قلم ». انتشارات علمی، چاپخانه مهارت 


موضوع پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, نمونه پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, جستجوی پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, فایل Word پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, دانلود پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, فایل PDF پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, پروژه در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, پروژه درباره پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی مکر و حیله در سمک عیار

چکیده اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمره­ی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دوران­های پرتحرک ادبیات ایران است، ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دهه­ی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد، زمینه­ی گسترش رمان و در کنار آن پاورقی­نویسی را ...

پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد (M.A) چکیده فارسی زبانی است که معرف فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است . این زبان در گذر زمان ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده ، اما همچنان جاویدان و پا برجا مانده است. راز جاودانگی زبان فارسی را می توان در داشتن یک پشتوانه ی فرهنگی غنی دانست ؛ فرهنگی که شاعران و نویسندگان بزرگی را پرورش داده تا زنجیره های استوار و ناگسستنی زبان فارسی را ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده: گونه­ های ادبی همواره در خود ظرفیت تغییر، ترکیب و پیدایی گونه­های تازه را دارند. یکی از این گونه­ها «خاطره-داستان» است. خاطره­ نویسی، در مطالعات متأخر روایت­شناسی مورد توجه و بررسی واقع شده است که حاصل رویکرد نوین انسان به خود و جایگاهش در نظام هستی است. خاطره، اموری را گویند که بر شخص گذشته است و آثاری از آن در ذهن مانده ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش :بازاریابی چکیده در سال‌های اخیر موضوع برند و بخصوص ارزش ویژه برند، توجه محققان و دست‌اندرکاران حوزه بازاریابی را به خود جلب کرده است. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با توجه به نظرمصرف کننده در بازار خدمات اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان­گلستان است. در این پژوهش ارائه اینترنت پرسرعت توسط ...

مقدمه نیاز به درک جهان هستی و برقراری ارتباط با ناشناخته های آن، از جمله خصایص انسانی است که از بدو تولد با او بوده، در طول گذر عمر تغییر شکل داده، اما از بین نمی رود. قصه ها و افسانه های عامیانه که از دل افسانه سرایانی قهار، چون پدر بزرگها و مادر بزرگها؛ برآمده و اشتیاق سیری ناپذیر کودکان به شنیدنشان، گواه این نیازهمیشگی بشر است. نیاز به اینکه ترسها، تردیدها و ناکامیهای خود را ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی پیش­گفتار اینجانب، بومی سالهایی چند در منطقه حاشیه­ی هلیل رود بوده­ام. در خاطر دارم بر روی هر تپه و یا ارتفاعی شاهد یک گودال حفاری شده و تعداد زیادی استخوان و سفال خرد شده که گاهی نیز نقوشی برروی آنها وجود داشت، بودیم و نیز بارها شنیده می­شد که فرد یا افرادی، محلی را حفاری کرده و اشیایی از دل خاک بیرون کشیده­اند و به ...

چکیده آداب و رسوم مردم ایرانشهر طبیعی است که هر قومی که زبان خاص خود را دارد، ادبیات خاصی هم برای زبان خود دارد. مطالب گردآوری شده در این پایان نامه در برگیرنده ی زبان، آداب و رسوم و عقاید مذهبی، باورهای جمعی ، جشن ها و اعیاد، مراسم ازدواج، سوگواری ها ، اعتقادات، ضرب المثل ها، چیستان ها، بازی های محلی، هنر و صنایع دستی و طب سنتی و ادبیات عامه مردم ایرانشهر است که جزئی از فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده : زبان فارسی زبان نوشتار ، زبان شعر و ادب و زبان علمی مشترک ماست اما فارسی زبانان در هر گوشه و کنار این سرزمین به فارسی صحبت می کنند که با وجود اشتراک در اصول و مبانی با فارسی رسمی ، هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. این رساله در پنج فصل گرد آوری شده است، فصل اوّل به بیان مسأله و پرسش اصلی تحقیق ، اهداف و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A» گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده : موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه جمع آوری امثال عربی وفارسی هم اشاره ای شده است.اشتراک در مضامین و حتی الفاظ برخی ضرب المثل ها در این دو زبان نشان می دهد که در این زمینه تحقیق های شایانی صورت پذیرفته است. با مقایسه و تطبیق ضرب المثل ...

ثبت سفارش