پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی )

word 362 KB 31498 79
1391 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • M - A) پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    موضوع جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور (سووشون و جزیره سرگردانی) است . جامعه شناسی یکی از رشته های علوم اجتماعی است که پدیده های اجتماعی که در جامعه تحول یافته با روش علمی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد . و مفهوم شخصیت همانند مفهوم انسان در ادبیات به صورت گوناگون مفهوم سازی می شود . الگوی مفهومی ما از شخصیت مبتنی بر دیدگاه جامعه شناختی است . در این تحقیق با استفاده از الگوی جامعه شناسی شخصیت به تحلیل و بررسی شخصیت های زن در سووشون و جزیره سرگردانی پرداخته ایم. زیرا با استفاده از این الگو به راحتی می توانستیم اعمال و شخصیت های زن در این دو رمان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم .در این پژوهش رمان سووشون و جزیره سرگردانی مسأله سیاست ، آزادی ، استعمار و تبعیض و سرگردانی انسان مدرن ، توسعه ، سنت و ... و روایت های این دو رمان در مرکز توجه قرار گرفته است . ضرورت انجام این تحقیق،  بررسی و تحلیل شخصیت های زن در سووشون و جزیره سرگردانی و همچنین جامعه شناسی شخصیت های زن در این دو رمان است و چنین نتیجه گیری می شود که زنان توانسته اند شایستگی ها و قابلیت های خود را در عرصه های اجتماعی با زبان و بیان آشکار کنند و پا به پای مردان در تمام عرصه ها و صحنه ها حضور فعال و دخالت خود را نشان بدهند .

    واژگان کلیدی : جامعه شناسی‌،  زن‌، سیمین دانشور‌، سووشون‌، جزیره سرگردانی

     

    فصل( اول)

    کُلّیات

     

    1 - 1 - مقدمه

    در رمان های سیمین دانشور ( از سووشون تا جزیره سرگردانی ) نمودهایی از سنت، فرهنگ، هویت، اخلاق مَرد مَداری و مذهب بازتاب یافته است که مطابق با سرشت این مرز و بوم است و می توان از این ویژگی به جهان بینی نویسنده یاد کرد. وی در رمان هایش با رهیافت ویژه خود، بین سنت و تجدد آشتی برقرار کرده و هرگونه پیشرفت، تجدد، توسعه، فناوری و آگاهی اجتماعی را در صورتی میپذیرد که در تعامل با سنت، مذهب، آیین و فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد. نوع نگاه سیمین دانشور به تحولات سیاسی و اجتماعی و توجه او به انسان معاصر ، زمینه ساز تحقیقاتی گسترده درباره آثارش شده است . سووشون و جزیره سرگردانی  نیز از رمانهای معروف دانشور هستند که تحقیقاتی - چه به صورت مستقل و چه در کتاب های مربوط به ادبیات داستانی معاصر ایران - پیرامون آنها انجام شده است. از نقدهایی که درباره این رمان ها نوشته شده است و تا حدودی به بافت موقعیت در آن اشاره داشته اند.

    در این مجموعه، رمان های دانشور اغلب از نظر عناصر داستان و درونمایه بررسی شده اند انگیزه اصلی این پژوهش، جامعه شناسی شخصیت زن در رمان سووشون و جزیره سرگردانی ، با توجه به نقش زنان در جامعه  و انتخاب شخصیت ها وموقعیت آنها در داستان است که غالباً در پژوهشهای پیشین نادیده گرفته شده است. و بر مبنای راهبردهای کارآمد ، به  بررسی و تحلیل رمان سووشون و جزیره سرگردانی پرداخته می شود . از آنجا که این پژوهش به مهم ترین بن مایه های رمان نظر خواهد داشت، ابتدا به تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخی ای که رمان در تعامل با آنها شکل گرفته است میپردازد.  در بررسیِ تحلیل رمان سووشون و پیوند آن با رمان  جزیره سرگردانی ، کوشش میشود نگاه محقق دربار ه موقعیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیزعواملی که در تولید این رمان  مؤثر بوده اند، کشف گردد .

     

    1 - 2 -  بیان مساله

    واژه ی جامعه شناسی طبق تعریف آگوست کنت، جامعه شناسی علم قوانین کلی پدیده های اجتماعی می باشد که خود حاصل عمل تاریخی و واقعیات اجتماعی پیچیده ای است که به صورت کلی اخذ شده و به صورت یک سیستم کلی از قوانین درآمده است . و در این تحقیق سعی بر آن است که شخصیت‌های زن موجود در سووشون وجزیره سرگردانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

    1 - 3 - پیشینه تحقیق

    در  این پژوهش، با توجه به نگرش و جهان بینی سیاسی و اجتماعی سیمین دانشور در رمان سووشون و پیوند آن با  جزیره سرگردانی ، و توجه به کاربرد آن در بافت متن و انتخاب واژگان خاص متناسب با بافت موقعیت است . که غالباً در پژوهشهای پیشین نادیده گرفته شده است.

    از آنجا که این پژوهش به جهان نگری نویسنده و تحلیل مهم ترین بن مایه های رمان نظر خواهد داشت،

    ابتدا به تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخی ای که رمان در تعامل با آنها شکل گرفته است می پردازد

    1 - 4 - ضرورت تحقیق

     دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی بیشترین بهره را از این پژوهش خواهند برد و با یک اثر داستانی معاصر وتحلیل و بررسی شخصیت های آن به خوبی آشنا خواهند شد.

    1 - 5 - اهداف تحقیق                                                                                                                     

    الف: معرفی وشناخت شخصیت های موجود در سووشون و جزیره سرگردانی، بررسی خصوصیات روحی و روانی آنها به دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی و علاقمندان به آن.

    ب: دیگر اینکه بعضی از شخصیت های موجود در سووشون و جزیره سرگردانی به مرور زمان به فراموشی سپرده شده اند و در این تحقیق سعی بر آن است تا اطلاعاتی در مورد این اشخاص و اهداف آنها بیان شود.

    ج: با استفاده از این پژوهش یک الگوی ساختاری بدست می آید که مورد استفاده پژوهشگران در زمینه‌ی آثار داستانی معاصر قرار گیرد.

    1- 6-سوالات تحقیق

    1 - مهم ترین درونمایه های این دو رمان چیست و چگونه میتوان پیوند معنایی بین رمان های سیمین دانشور( سووشون و جزیره سرگردانی) برقرار کرد؟

    2 - رابطه این دو اثر سیمین دانشور و مسائل اجتماعی دیگر چگونه تبیین می شود؟

    3 - شخصیت های زن موجود در سووشون وجزیره سرگردانی دارای چه نوع حالات ، روحیات و افکاری هستند و چه عواملی باعث دگرگونی شخصیت آنها می گردد؟

    1-7-فرضیات تحقیق

    الف: با جامعه شناسی شخصیت زن در این تحقیق به ما کمک می شود که با اشخاص ، روحیات و رفتار آنها آشنا شویم.

    ب: در این دو اثر سیمین دانشور (سووشون و جزیره سرگردانی)زنان از فقیر ترین و پایین ترین سطوح طبقاتی تا زنان طبقات مرفه مورد توجه قرار می گیرند.

    ج: وی زن را از نظر اقتصادی و عاطفی وابسته به مرد قلمداد می کند.

    د: در داستانهای او زنان در مناسبات زناشویی و عاطفی به مراتب از مردان آسیب پذیرترند و هر چه زنان طبقه متوسط پایاپای مردان در عرصه فعالیتهای اجتماعی و سیاسی حضوری فعال دارند برخی محدودیت ها و ناهنجاری های عرفی _ اجتماعی نیز موجب گرفتاری و آسیب پذیری هر چه بیشتر آنان می شود.

    جامعه شناسی

    در ساده ترین تعریف‌، جامعه شناسی دانش بررسی جامعه است، این علم به بررسی جوامع بشری، بر کنش های آنها ، و فرایندهایی که جوامع را در وضعیت جاری شان نگاه داشته یا تغییر می دهد می پردازد.علم مذکور تلاش می کند به این هدف با تجربه جامعه به بخش های تشکیل دهنده اش مانند انجمن ها، نهادها، گروه های هم جنس، هم نژاد، یا هم سن، و بررسی نحوه بر هم کنش فعال این اجزا با همدیگر بپردازد. علاوه بر اینها، این علم موضوعاتی مانند طبقه اجتماعی، قشر بندی، جنبش اجتماعی، تغییرات اجتماعی و بی نظمی هایی مانند جرم، انحراف، و انقلاب را مورد تحقیق قرار می دهد. انسان در مقایسه با حیوانات ، کمتر تحت تاثیر و کنترل غرایز می باشد و بخش زیادی از رفتارهای او توسط ساختارهای اجتماعی کنترل می شود. این موضوع ضرورت وجود ارگان (از قبیل ارگانهای اقتصادی، مذهبی، آموزشی، سیاسی، ... ) جهت مشخص کردن رفتارها و تصمیمات انسانها را نشان می دهد. جامعه شناسی بررسی بخش معینی از جامعه نیست بلکه می تواند جامعه را در مجموع نیز مطالعه کند یعنی می تواند رشته خاصی باشد که جامعه را به عنوان واحد تجزیه و تحلیل خود بر می گیرند. وظیفه جامعه شناسی آن است که کشف کند چگونه نهادهایی که جامعه را تشکیل میدهند با هم ارتباط یافته اند و کدام نظامهای اجتماعی آنها را به هم پیوند می دهد (اینکلس ،1353 :23).

    2 - 2 - جامعه شناسی ادبیات

    جامعه شناسی ادبی باید ویژگی پدیدۀ ادبی را در نظر داشته باشد و آن را رعایت کند. این جامعه شناسی    که برای تولید کنندگان کتاب سودمند است باید برای خوانندگان نیز سودمند باشد و به علم ادبی سنتی - چه تاریخی و چه انتقادی  - در انجام وظایفش یاری برساند. البته جامعه شناسی ادبی به طور غیر مستقیم به این مسائل می پردازد: نقش آن فقط پرداختن به این مسائل در سطح جامعه است .ادبیات در عین هدف بودن می تواند به عنوان ابزاری توانمند برای بررسی سیاست و جامعه و فرهنگ کشور مفید باشد و به منزلۀ بستر حیات بخش و شکوفاگر اندیشه ها و حاوی عناصر سازندۀ شخصیت انسانها به کار بیاید. در کشور ما ادبیات از جمله محتواهای غنی فرهنگ ماست ولی به قول آل احمد « ادبیات هنوز یک شغل نیست و بیشتر یک تفنن است. [ ولی ] تفننی خیلی جدی تر از یک شغل . یعنی یک مشغله است و مشغله ای بسیار پردردسر و شاید هم بد عاقبت ...»(ر .ک، کُتبی ،1374 :6 ).                                                                               

    جامعه شناسی ادبیات، جامعه شناسی مفاهیمی مانند قدرت سیاسی و اقتدار خانوادگی و ارزشهای اخلاقی است، مادی گری و خان سالاری و آرمان خواهی است، خدمت و خیانت، شجاعت و بلاهت، ایثار گری و عوام فریبی و صدها مفهوم دیگر است؛ جامعه شناسی شخصیت های ما هم هست، پدر و مادر، جوان و کودک، زن و مرد و ... و همه و همه در ادبیات ما غوطه  می خورند. ادبیات به همه نوع کاری می تواند بپردازد، حیطه تأثیر هر یک از انواع ادبی را بر قشرهای اجتماعی معلوم بنماید، قدرت شعری ما را در برابر ضعف نمایشی ما بفهماند، غصه ما را در قصه ما، عشق ما را در غزل ما  و شجاعت ما را در حماسه ما آشکار کند

     

     

    Abstract
    Subject Sociology female character in Simin Daneshvar (Leaves of Grass and wandering islands) is. Sociology is a social science that social phenomena in society has evolved with scientific methods are studied. Like the concept of the human personality and the sense of place in literature is conceptualized. Our conceptual model of the character is based on a sociological perspective. In this study, using the model to analyze the character of the female characters who are wandering in Leaves of Grass Island.Tradition and ... These two novels and stories have been the center of attention. The necessity of this research ̨ analysis of female characters in Leaves of Grass Island and wandering and sociology of female characters in these two novels and conclude that women have competencies and capabilities of their social language and expression are evident in all aspects of men's feet and legs and to show their involvement and active participation scenes.

     

     

     
    Keywords: sociology, woman, Simin Daneshvar, Leaves of Grass, island wanderings

     

  • فهرست:

    چکیده    ....................................................................................................................................

    1

    فصل اول (کلیات)

    2

    مقدمه      ..................................................................................................................................

    3

    بیان مسأله    .............................................................................................................................

    3

    پیشینه تحقیق   ......................................................................................................................

    3

    ضرورت تحقیق  .........................................................................................................................

    4

    اهداف تحقیق   .....................................................................................................................

    4

    سوالات تحقیق   .......................................................................................................................

    4

    فرضیات تحقیق  ........................................................................................................................

    4

    فصل دوم (پیشینه تحقیق)

    6

    جامعه شناسی    .......................................................................................................................

    7

    جامعه شناسی ادبیات   ...........................................................................................................

    7

    جامعه شناسی زن در آثار ادب فارسی   ..................................................................................  

    8

    جامعه شناسی شخصیت   .........................................................................................................

    13

    شخصیت و شخصیت پردازی در داستان   ................................................................................

    16

    جایگاه زن در ایران پیش از مشروطه   ................................................................................................................

    18

    جایگاه زن در ایران پس از مشروطه   .......................................................................................

    19

    جامعه شناسی شخصیت زن  .....................................................................................................

    21

    زندگی نامه سیمین دانشور    .........................................................................................................

    23

    معرفی سووشون   ................... ..................................................................................................

    24

    معرفی جزیره سرگردانی   .........................................................................................................

    26

    فصل سوم (روش تحقیق)  

    28

    روش تحقیق  ..................... ......................................................................................................

    29

    روش و ابزار جمع آوری اطلاعات   .........................................................................

    31

    فصل چهارم (یافته ها)

    33

    خلاصه داستان سووشون   .......................................................................................................

    34

    خلاصه داستان جزیره سرگردانی   ...........................................................................................

    35

    معرفی شخصیت زن از نظر نویستده     ...................................................................................

    37

    زن و آزادی بیان   ......................................................................................................................

    39

    مسئله زن و جنسیت  ................................................................................................................

    40

    زن و آزادی در روابط اجتماعی   ...............................................................................................

    41

    خروج از هنجار های اجتماعی   ..................................................................................................

    41

    زن و مشارکت در امور سیاسی   ...............................................................................................

    42

    رابطه زن و مرد   .......................................................................................................................

    49

     

     

    زن و فمنیسم    ............................................................................................................................

    51

    زن̨ سنت و سنت شکنی  .........................................................................................................

    53

    زن و اقتصاد     .............................................................................................................................

    54

    زن و عدم تبعیض   .......................................................................................................................

    56

    اعتراض به مردان  ........................................................................................................................

    56

    وضعیت لهجه و گویش   ..............................................................................................................

    59

    پوشش و حجاب زنان   .................................................................................................................

    61

    فصل پنجم (نتیجه گیری)

    65

    نتیجه گیری   .............................................................................................................................

    66

    منابع و مآخذ   ..............................................................................................................................

    68

    چکیده انگلیسی   ......................................................................................................................

    70

     

    منبع:

     

    1- اسحاقیان، جواد(1385) ، درنگی بر سرگردانی های شهرزاد پسامدرن، سیمین دانشور، تهران: انتشارات گل آذین.

    2 -  اینکلس ، الکس(1353 )، جامعه شناسی چیست ؟ ، مشفق همدانی ، تهران : نشر سیمرغ.

    3 - براهنی ، رضا (1372) ، قصه  نویسی ، تهران: انتشارات نگاه  ، چاپ چهارم.

    4 - بیشاب ، لئونارد(1374) ، درسهایی درباره داستا ن نویسی ، تهران :  انتشارات زلال.

    5 - جعفری بابو کانی ،  پروین(1389) ، نقش زن در جامعه ، قم : انتشارات الحجاز.

    6- حسینی، سید ابراهیم(1389)، شخصیت و حقوق زن، تهران: انتشارات نگاه.

    7- حافظ نیا ، محمد رضا (1389) ، مقدمه ای بر روش تحقیق علوم انسانی ، تهران : نشر امیرکبیر، چاپ هفدهم.

    8 - حسینیا ، سید احمد(1380) ،  راز آشکار  ، تهران : موسسه فرهنگی انتشاراتی آیه  نشر هفت .

    9 - حقوقی ، محمد(1377) ، شعر مهدی اخوان ثالث از آغاز تا امروز ، شعرها ی برگزیده تفسیر و تحلیل بهترین شعرها ، تهران : انتشارات نگاه.

    10 - دانشور ،سیمین(1369) ،  سووشون ، تهران: انتشارات خوارزمی .

    11 - دانشور ، سیمین (1372) ،  جزیره سرگردانی ، تهران : انتشارات خوارزمی.

    12 - دورانت ، ویل (1363) ، تفسیرهای زندگی ، ابراهیم مشعری ، تهران: انتشارات آوازه.

    13 - دستغیب، عبدالعلی(1383)، بر ساحل جزیره سرگردانی(جشن نامه دکتر سیمین دانشور)، بکوشش علی دهباشی، تهران: انتشارات سخن.

    14- رامان، سلدون(1372) ، راهنمای نظریۀ ادبی معاصر، عباس مُخبر: تهران.

    15- سلیمانی ، محسن (1374) ، فن داستان ، تهران : نشر امیر کبیر، چاپ دوم.

    16 - سعدی ، مصلح الدین(1366) ، بوستان ، به اهتمام خزائلی ، تهران : نشر جاویدان،چاپ ششم.

    17- شهریار ،  محمد حسین(1383) ،کلیات دیوان ، تهران : انتشارات نگاه، چاپ بیست و سوم.

    18- عبدالهیان، حمید(1381)، شخصیت و شخصیت پردازی در داستان معاصر، تهران: انتشارات آن.

    19 - کُتُبی ، مرتضی (1374) ، جامعه شناسی ادبیات ، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت ).

     20- گلشیری، هوشنگ(1376)، جدال نقش با نقاش در آثار سیمین دانشور، تهران: انتشارات نیلوفر.

    21 - قاسم زاده، محمد(1383)، داستان نویسان معاصر ایران، تهران: انتشارات هیرمند.

    22 - مجتبایی ، فتح الله (1337) ، هنر شاعری ، تهران : انتشارات اندیشه.

    23 - معیری ، رهی (1375) ، سایه عمر ،تهران : انتشارات زوار، چاپ هفتم .

    24 - مهدی زادگان ، اصغر (1381) ، زنان در جامعه ، تهران : انتشارات نگاه .

    25- میر صادقی، جمال (1367 )، عناصر داستان، تهران: انتشارات شفا، چاپ دوم.

    26- یونسی، ابراهیم (1355)، هنر داستان نویسی، تهران: انتشارات امیر کبیر.


موضوع پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), نمونه پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), جستجوی پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), فایل Word پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), دانلود پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), فایل PDF پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), تحقیق در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), مقاله در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), پروژه در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), پروپوزال در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), تز دکترا در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), پروژه درباره پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی ), رساله دکترا در مورد پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور ( سووشون و جزیره سرگردانی )

پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد (M.A) چکیده فارسی زبانی است که معرف فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است . این زبان در گذر زمان ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده ، اما همچنان جاویدان و پا برجا مانده است. راز جاودانگی زبان فارسی را می توان در داشتن یک پشتوانه ی فرهنگی غنی دانست ؛ فرهنگی که شاعران و نویسندگان بزرگی را پرورش داده تا زنجیره های استوار و ناگسستنی زبان فارسی را ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ ارشد سینما چکیده: ادعای به تصویر کشیدن و یا بیان و روایت فاجعه، بالاخص در دوران معاصر پس از جنگ­ها و کشتارهای خونین و نسل­کشی­ های بعثی­ها در طی دو عملیات حلبچه (1988.م) و انفال(1988.م)، همیشه مورد توجه­ی فیلمسازان کُرد بوده است. بازروایی خاطرات بازماندگان جنگ به میانجی آثار داستانی و مستند این فیلمسازان، سرفصل نوینی از تاریخ این مردمان پس از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت اجرايي                       

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مطالعات زنان چکیده بازنمایی زن در آثار سینمایی داریوش مهرجویی جایگاه و موقعیت زنان در رسانه‌ها تحت عنوان مفهوم بازنمایی می­تواند تبیین گردد. به لحاظ تاریخی، محتوای رسانه‌ها با تصاویری از زنان پر شده‌ که به تقویت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی از زنانگی و نقش‌های سنتی زنان پرداخته‌اند. از این رو، بررسی‌های جامعه‌شناختی سینما، بستری را برای درک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری، ایران بویژه خراسان در نابسامانی و تشویش اوضاع سیاسی، جنگ‌های داخلی، تعدد روزافزون فرقه های مذهبی و نزاع بر سر حقانیت هر یک، به سر برده است. آشفتگی‌های سیاسی و مذهبی منجر به رواج ناامنی، فقر و ...

چکیده: نقاشی قهوه­خانه­ای در دوره­ی قاجار به واسطه­ی هنرمندانی از جنس مردم، از بطن اجتماع برخاست و راه خود را باز کرد تا بتواند موضوعاتی را که دغدغه­ی مردم بود، به تصویر بکشد. در این میان، موضوعات مذهبی بسیار مورد توجه مردم و نقاشان بوده و در میان تمامی آنها زندگی امام علی(ع) به واسطه­ی ارادت ویژه­­ی شیعیان به ایشان مورد توجه زیادی قرار می­گرفت و تصاویر مختلفی از ایشان نقاشی شده ...

پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد (MA) گرایش: پژوهش­ هنر چکیده دستاوردهای فکری و تکنیکی تمدن غرب که تحت عنوان مدرنیته از آن یاد می­شود از حدود دویست سال پیش وارد جامعۀ سنتی ایران شد. این رویارویی از همان ابتدا تأثیراتی را بر کلیۀ نهادهای جامعه بر جای گذاشت و چالش­هایی ­را موجب شد که تا به امروز نیز هم­چنان ادامه دارد. اما به عقیدۀ صاحب­نظران، در یکی دو دهۀ اخیر با گسترش ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده: دانش روایت شناسی اندوخته نظری قابل توجهی برای تحلیل متون روایی فراهم کرده است. در این پژوهش سعی بر این است که نشان داده شود با توجه به عناصر و مقولات ساختاری مشترک میان روایت و درام می توان از اندوخته نظری دانش روایت شناسی برای تحلیل متون نمایشی نیز بهره برداری کرد. حوزه نظری مورد بحث در این پژوهش مقولات متادرام در ...

ثبت سفارش