پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی

word 399 KB 31511 126
1391 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه :

    جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    در پایان نامه ی پیش رو ،عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی شاعر نام آور سبک هندی ، مورد بررسی قرار گرفته است . بدین سبب ابتدا ابیاتی که واژه ی عشق به طور مستقیم در آن موجود بوده است ، از دیوان شاعر استخراج شد .سپس مفاهیم عشق که در برخی ابیات یافت شد، جمع آوری گردید .سپس بعد از طبقه بندی به استنباط آنها اقدام شد . بی تردید بررسی مفهوم عشق در دیوان صائب تبریزی که از پرکارترین شاعران ادب فارسی است، از ضرورت ویژه ای برخودار است .به این سبب نگارنده اهتمام خود را بر انجام چنین پژوهشی مصروف کرد . روشن است که نتیجه ی بدست آمده از این تحقیق می تواند به درک و دریافت بهتر اشعار صائب از یک سو و آگاهی بهتر نسبت به مفاهیم گوناگون عشق از دگر سو کمک می کند.  

     

    واژگان کلیدی : سبک هندی، شعر ، صائب تبریزی ، ، عشق حقیقی و مجازی

     

     

     

    مقدمه

    در ادبیات فارسی برای بیان مفهوم عشق واژگان زیادی به چشم می‌خوردکه برخی از آنها از زمانهای دور وجود داشته‌است . در متون اوستا و در گاثاها بارها ازمهرودوستی سخن به میان رفته ودرمتون بجای مانده از زبان پارسی میانه هم وجود دارد. واژگانی مانند آغاشه که در اشعار رودکی دیده می شود. مهر و عشق و آغاشه و شیفتگی و ایشکای و دلدادگی و شیدایی و سودا همه از واژگانی هستند که در ایران زمین برای پدیده عشق به کاررفته یا می‌روند. در متون نظم هم، بخشی از داستان‌های شاهنامه یا اشعار نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی، عیوقی،  جامی،  وحشی بافقی،  اهلی شیرازی و ... به بیان داستانهای عاشقانه پرداخته اند. بسیاری شعرا هم به بررسی ماهیت عشق، در حالتی جدا از اوصاف صوفیه پرداخته اند. مانند حافظ،  سعدی،  باباطاهر و رودکی که هم غزل و رباعی عاشقانه و سوزناک دارند و هم به بررسی ماهیت و کارآمدی عشق پرداخته‌اند.

    عارفان در ادبیات صوفیانه که راه رسیدن به خدا را در پاکی و محبت می دانستند، برای رسیدن به این هدف و جدایی از دنیا،  علاقه‌های ذاتی به خدا را در درون خود می‌پروراندند و به حالتی از جذب در راه حق می‌رسیدند که به آن عشق الهی می‌گفتند . اشعار بی شماری در همین مورد سروده شده که در آنها معشوق ، خدا بود. ابوسعید ابوالخیر، عطار، سنایی، مولوی و...  از این دسته شاعران هستند. پاره‌ای از شاعران مدیحه سرا درباری در وصف ممدوحان خود، از عبارات و مثل‌های عاشقانه زیادی استفاده نموده‌اند. انوری،  عنصری،  عسجدی،  فرخی سیستانی هم  از این گروه هستند .

      عشق دریایی است بی‌کران، موضوعی که هر چه درباره آن گفته آیدکم و ناچیز خواهد بود. چنان‌که مولوی  می‌گوید:

    هر چه گویم عشق را شرح و بیان   /   چون به عشق آیم خجل باشم از آن (مولوی، 1383 :71 ).

    بیشتر شعرا عشق را محبت و دلبستگی مفرط و شدید معنی کرده‌اند. « برخی عشق را به عشق حقیقی و مجازی تقسیم بندی نموده ، معتقدند چون عشق بر اساس کمال است، پس معشوق حقیقی همان کمال مطلق خواهد بود؛ اما در سریان عشق، در قوس نزول و صعود، طبعاً عشق هم دارای مراتب و درجات شده ؛ عاشقها و معشوقه ها هم متفاوت خواهند بود و عشق برای هر موجودی، نسبت به کمال آن موجود جلوه‌گر می‌شود.  از آنجا که هر کمالی نسبت به کمال بالاتر از خویش ناقص است، عشق در هر مرتبه‌ای به مرتبه بالاتر از آن تعلق خواهد گرفت و چون بالاترین مرتبه کمال، کمال حضرت حق است ، پس معشوق حقیقی، ذات حضرت حق بوده و عشق حقیقی عشق به ذات او خواهد بود و بقیه عشقها و معشوقها به صورت مجازی و واسطه مطرح خواهند شد.» ( زرین کوب،  1388 :93 ).

    مفهوم عشق در شعر و ادب فارسی، در میان شاعران مختلف کم و بیش مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است و پژوهش گران و نویسندگان مختلفی، به مطالعه و تحقیق در این باره پرداخته و از دیدگاه های مختلف ، مفهوم عشق در اشعار شاعران ، در بسیاری از سبک های شعری مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است .در میان سبک های مختلف شعر فارسی، می‌توان گفت که سبک هندی و شاعران این سبک همواره به مفهوم عشق به عنوان یک مولفه مهم، توجه خاص داشته اند و این واژه را  در اشعار خود بکار برده اند . لذا عشق در سبک هندی و اشعار این سبک از ادب فارسی، از نمود خاصی برخوردار بوده است و  بر همین اساس و با توجه به اینکه صائب تبریزی یکی از معروف ترین شاعران سبک هندی است، پژوهشگر این رساله بر آن است تا به بررسی مفهوم عشق در اشعار این شاعر بزرگ و استخراج معانی و ویژگیهای مورد نظر وی در این خصوص بپردازد.

     

    بیان مسئله :

    یکی از مهمترین مولفه های موجود در اشعار شاعران مختلف، عنصر عشق است. در سبک های مختلف شعری، مقوله عشق با دیدگاه های متفاوت موردبررسی قرار گرفته است. سبک هندی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است . شاعرانی نظیر صائب تبریزی،  بیدل دهلوی،  کلیم کاشانی،  محتشم و ... همواره عشق را به عنوان مساله ای در خور توجه قرار داده اند.

    در این میان، صائب تبریزی ،عشق را با دیدگاه ویژه خود، به همراه سایر متعلقات مورد بررسی قرار داده است و پژوهشگر، در این پایان نامه به دنبال جستجو و استخراج ویژگیهای مورد نظر صائب است .

     

    1-3- اهمیت تحقیق :

    پیرامون زندگی اندیشه و سبک صائب تبریزی، سخن فراوان گفته شده است . دیوانش را بارها و بارها تصحیح کرده و از آن گزیده ها ساخته اند . اعتقادات،  باورها و نازک خیالی های او، در دفتر های جداگانه جمع آوری شده و بسیاری از ادیبان و سخن سنجان، به کرات به شرح شعرهایش پرداخته و در شناساندن پند و حکمت و کنایه و ضرب المثل های اشعارش، زحمت فراوان متحمل شده اند ، ولی تا کنون کمتر کسی به واکاوی مفهوم عشق در دیوان بزرگ وی پرداخته است . البته در برخی از مقالات، به مفهوم عشق از منظر صائب نگاهی گذرا شده است؛ اما اینکه تمامی دیوان این شاعر بزرگ در این خصوص ، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته باشد، کار چندانی به عمل نیامده است؛ لذا انجام چنین پژوهشی  می‌تواند در ایجاد نگاهی ژرف و علمی به دیوان و اشعار وی و نوع نگاه و اندیشه این شاعر بزرگ،  به عشق و مفاهیم وابسته آن از اهمیت برخوردار باشد.

     

    1-4- پیشینه ی تحقیق :

    پژوهش های بسیار زیادی در خصوص مفهوم عشق و مفاهیم وابسته آن در شعر و ادب فارسی، از سوی پژوهشگران و ادیبان انجام گرفته است . به جرات می‌توان گفت که در این خصوص مقالات و منابع علمی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها به بررسی مفهوم عشق در اشعار شعرای مختلف با سبک های شعری و ادبی متفاوت پرداخته اند . مانند بررسی تحلیلی عقل و عشق در اشعار مولانا از محمد رضا نصر اصفهانی .کتب قدیمی مثل رساله ی عشق ابن سینا ، ترجمه ی رساله ی قشیریه ،سوانح العشاق احمد غزالی که به بیان مفاهیم متعدد عشق پرداخته اند ؛ولی متاسفانه در خصوص موضوع مورد بررسی این پژوهش یعنی مفهوم عشق در دیوان صائب تا آنجا که با جستجو در سایت های مختلف  و کتب کتابخانه های متعدد برای نگارنده مشهود است؛ تا به حال تحقیق درخوری انجام نگرفته است .البته در برخی از مقالات،  کتب و رساله های دکتری گاهی به مبحث عشق از دیدگاه صائب با استناد به برخی از اشعار وی اشاراتی شده است؛ اما تحقیق و پژوهشی مستقل که بر پایه واکاوی کل دیوان این شاعر بزرگ انجام شده باشد، وجود ندارد.

     

    1-5- سوالات تحقیق

    آیا صائب به مقوله عشق توجه داشته است ؟

    واژه ی عشق در شعر صائب چه کاربردهایی داشته است ؟

    واژه ی عشق دارای چه معانی و مضامینی بوده است ؟

     

    1-6- فرضیات :

    محتمل است که معانی و مضامین برگرفته از واژه عشق در دیوان صائب در برخی از موارد در سایر آثار منظوم ، بی سابقه باشد .

    به نظر می‌رسد واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب،  در میان همه واژگان و اصطلاحات عرفانی به کار رفته از سوی شاعر دارای بالاترین بسامد باشد .

    ممکن است واژه عشق در شعر صائب، دارای کاربردهای متعدد باشد .

     

     

    1-7- اهداف تحقیق :

     

    هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی وشناخت مفاهیم عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی به عنوان بزرگترین و کثیر الشعر ترین شاعر سبک هندی می‌باشد.

     

    1-8- روش تحقیق :

    اساس کار این تحقیق، بر سند یابی،  فیش برداری و کار کتابخانه ای است . روش تحقیق توصیفی تحلیلی است . هدف اصلی پژوهشگر، استخراج ابیاتی است که در  مفهوم عشق بکار رفته است . لذا ماخذ اصلی این پژوهش دیوان صائب تبریزی تصحیح محمد قهرمان بوده است. 

     

     

    Abstract

    The face of love and its affiliates, in tribunal Saeb Tabrizi (Hindi poet Namavar style) has been studied. Therefore, the verses, the word love, which is available directly from the Court's Vector Plug poet, then the concepts of love found in some of the verses, were collected. Then jack collected in different categories with sub-titles and classifications Love was named after the deduction of any will to act. There is no doubt that the love of the most prolific poets of the Court Saeb Tabrizi in Hindi literature in general and particular style is considered. The high, wide and high frequency of reviews that simply can not be ignored. Therefore required to collect and review the concepts of love, the Court mentioned that it was the. Writer was spend his effort on such research. It is obvious that the results of this research Can better understand and recognize Saeb thought about the concept of love, though the effect is small and the outcome may facilitate the understanding of some lines on the court Saeb Tabrizi be helpful.

     

    Keywords: Hindi-style poetry, Saeb Tabrizi, , real  love and virtual love

  • فهرست:

    فصل اول

    1-1- مقدمه............................................................................................................................................................. 2

    1-2-بیان مسئله..................................................................................................................................................... 3

    1-3-اهمیت تحقیق............................................................................................................................................... 4

    1-4-پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................. 5

    1-5- سوالات تحقیق.......................................................................................................................5

    1-6-فرضیات........................................................................................................................................................... 5

    1-7-اهداف تحقیق................................................................................................................................................ 6

    1-8-روش تحقیق.................................................................................................................................................. 6

    فصل دوم

    2-1- در آمد............................................................................................................................................................ 8

    2-2- زندگی صائب................................................................................................................................................ 11

    2-3- ویژگی های عمده سبک صائب .............................................................................................................  13

    2-3-1- تمثیل....................................................................................................................................................... 13

    2-3-2- حسن تعلیل............................................................................................................................................ 14

    2-3-3- مضمون یابی............................................................................................................................................ 15

    2-3-4- نزدیکی به زبان محاوره......................................................................................................................... 16

    2-3-5- پیچیدگی و ابهام.................................................................................................................................... 16

    2-3-6- کنایه.......................................................................................................................................................... 16

    2-3-7-  ایهام......................................................................................................................................................... 17

     

     

     

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    2-3-8- وابسته های عددی خاص.................................................................................................................... 17

    2-5- عرفان وصائب............................................................................................................................................... 18

    2-6- آثار صائب...................................................................................................................................................... 20

     

    فصل سوم

    3-1- درآمد.............................................................................................................................................................. 23

    3-2- ریشه‌شناسی................................................................................................................................................. 23

     3-3-  انواع عشق................................................................................................................................................. .27

    3-3-1- عشق مجازی........................................................................................................................................... 27

    3-3-2- عشق حقیقی.......................................................................................................................................... 29

    فصل چهارم

    4-1- درآمد.............................................................................................................................................................. 34

    4-2- عشق و غم ..................................................................................................................................................  34

    4-3- عشق را نهان نتوان داشتن .....................................................................................................................  37

    4-4- عشق هدایت گر است ..............................................................................................................................  39

    4-5- معشوق مجازی ...........................................................................................................................................  41

     

     

     

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-6- عاشق به دنیا و آخرت توجهی ندارد ....................................................................................................  43

    4-7- عشق در تمام کائنات جاری است  ...................................................................................................... 45

    4-8- هر کسی شایسته و محرم اسرار عشق نیست.................................................................................... 46

    4-9- عشق جنون الهی است و با عقل ناسازگار است  ..............................................................................  48

    4-10- عشق و ملامت ........................................................................................................................................  50

    4-11- دل دادن و جان بازی عشق .................................................................................................................  52

    4-12- شهرت عالم گیر عشق  ........................................................................................................................  54

    4-13- دل نهان خانه عشق  .............................................................................................................................  55

    4-14- تاثیر فراق و وصال بر عاشق.................................................................................................................. 57

    4-15- در عشق هم کشش شرط است هم کوشش .................................................................................  59

    4-16- نگاه ویژه ی صائب به عشق .................................................................................................................  60

    4-17-  عشق حقیقی و سعادت واقعی ..........................................................................................................  62

    4-18- دوری از منیت با داروی عشق ............................................................................................................  63

    4-19- عاشقی و صبوری ....................................................................................................................................  64

    4-20- حسن و عشق ..........................................................................................................................................  65

    4-21- عشق و تسلیم .........................................................................................................................................  67

    4-22- عشق با زهد جمع نمی شود................................................................................................................ 68

    4-23- عشق ازلی است ......................................................................................................................................  69

    4-24- عشق و شادی ..........................................................................................................................................  70

    4-25- راز داری و سکوت در مقابل عشق .....................................................................................................  71

    4-26- اتحاد عاشق و معشوق ...........................................................................................................................  73

    4-27- عشق حیات بخش است .......................................................................................................................  74

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-28- عشق محو کننده اختیار است ............................................................................................................  75

    4-29-  عشق خطیر و خطرناک است  ..........................................................................................................  76

    4-30- عاشقان و سنگ کودکان .......................................................................................................................  77

    4-31- عشق و بی قراری..................................................................................................................................... 78

    4-32- هوا و هوس در عشق.............................................................................................................................. 79

    4-33- فیض عشق................................................................................................................................................ 80

    4-34- عشق و ادب .............................................................................................................................................  80

    4-35- عشق و روشندلی ...................................................................................................................................  82

    4-36- بهره مندی از عشق ................................................................................................................................  82

    4-37- بهار یادآور عشق است ...........................................................................................................................  83

    4-38- قدرت عشق بی نهایت است ................................................................................................................  84

    4-39- عشق و فرمانروایی ..................................................................................................................................  84

    4-40- عشق و همت ..........................................................................................................................................  85

    4-41- راه عشق بیکران و بی نهایت است...................................................................................................... 86

    4-42- عشق و بی نشانی ...................................................................................................................................  87

    4-43- عشق و شجاعت ......................................................................................................................................  87

    4-44- عشق و شهادت .......................................................................................................................................  88

    4-45- خاصان عشق ...........................................................................................................................................  89

    4-46- عشق ویکرنگی .........................................................................................................................................  90

    4-47- عاشق ، نصیحت ناپذیر ..........................................................................................................................  90

    4-48- بازتاب عشق از دل آدم بر عالم ..........................................................................................................  91

    4-49- عشق کارگشای مشکلات....................................................................................................................... 91

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-50- چشم خونریز معشوق............................................................................................................................. 92

    4-51- عشق و پیری............................................................................................................................................. 92

    4-52- عشق و پاکبازی ......................................................................................................................................  93

    4-53- عشق و اشک ...........................................................................................................................................  94

    4-54- دوری از عشق غیر ممکن است .........................................................................................................  94

    4-55- غیرت عشق............................................................................................................................................... 95

    4-56- عشق و حضور .......................................................................................................................................... 96

    4-57- عشق و فنا ................................................................................................................................................  96

    4-58- عشق و صدق قدم .................................................................................................................................  97

    4-59- معشوق حقیقی .......................................................................................................................................  97

    4-60- شور عشق .................................................................................................................................................  98

    4-61- عشق و حیرت .........................................................................................................................................  98

    4-62- عشق و تامل و تعجیل ...........................................................................................................................  99

    4-63- جذب دلها با اکسیر عشق ....................................................................................................................  99

    4-64- اظهار عشق ...............................................................................................................................................  100

    4-65- طفل نی سوار ...........................................................................................................................................  100

    4-66- قدر عاشق را معشوق می داند  ...........................................................................................................  101

    4-67- عشق و جوانی........................................................................................................................................... 101

    4-68- وجودی که عشق ندارد موجود نیست  ............................................................................................ 102

    4-69- عشق وصف نشدنی است  .................................................................................................................... 102

    4-70- عشق با سوز و گداز همراه است  ......................................................................................................  103

    4-71- طلب و عشق ............................................................................................................................................  103

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-72- عشق تکرار نمی شود ............................................................................................................................  104

    4-73- ملائکه عشق ندارند ................................................................................................................................  104

    4-74- همه در عشق یکسانند........................................................................................................................... 104

    4-75- عشق  و وحدت ......................................................................................................................................    105

    4-76- عشق هم عنان با رندی است............................................................................................................... 105

    4-77- عشق با عافیت طلبی سازگاری ندارد ...............................................................................................  106

    4-78- عشق علم رسمی را پاک می کند .....................................................................................................  106

    4-79- ناسازگاری عشق و شکوه  ....................................................................................................................  106

    4-80- عاشقی همه اسیری، معشوقی همه امیری...................................................................................... 107

    4-81- جز معشوق همه چیز برای عاشق بیگانه است ..............................................................................  107

    4-82- راهزنان طریق عشق ..............................................................................................................................  107

    4-83- عشق تردست و شعبده باز است ........................................................................................................  108

    4-84- عاشق و ناز معشوق ................................................................................................................................  108

    4-85- عشق و شبنم ..........................................................................................................................................  108

    4-86- دنیا قرارگاه عاشقان نیست ...................................................................................................................  109

    4-87- نرسیدن به وصال از کوتاهی عاشق است ........................................................................................  109

    4-88- آدم بالغ نظر رو به سوی عشق حقیقی دارد ..................................................................................  109

    4-89- اشارتهای عاشقی...................................................................................................................................... 110

    4-90- تماشای معشوق عاشق را از دیدن همه چیز بی نیاز می کند................................................... 110

    4-91- شادی و غم در نظر عاشق یکی است ...............................................................................................  110

    4-92- سخن همراه با عشق باید باشد ..........................................................................................................  111

    4-93- تاثیر متفاوت  عشق ...............................................................................................................................  111

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    4-94- هر سینه ای طاقت عشق را ندارد .....................................................................................................  111

    4-95- عشق با تن آسانی  نمی سازد ............................................................................................................  111

    4-96- عشق با دلهای بی کینه و روشن ایجاد می شود ...........................................................................  111

    4-97- عشق شراکت پذیر نیست ....................................................................................................................  112

    4-98- لزوم پیر و راهنما در عشق ..................................................................................................................  112

    4-99- عشق و رحمت جاویدان .......................................................................................................................  112

    4-100- فقط عشق قابل دل بستن است ......................................................................................................  112

    4-101- عشق و ریا .............................................................................................................................................  112

    4-102- عشق و استغنا....................................................................................................................................... 113

    4-103- عشق مستلزم معرفت و آگاهی  ......................................................................................................  113

    4-104- سیاهی خط و خال معشوق یادآور سیاهی کعبه ....................................................................... 113

    4-105- دیدار معشوق......................................................................................................................................... 113

    4-106- معشوق ظاهر کننده عشق.................................................................................................................   113

    4-107- روی گرداندن از عاشق سزاوار نابودی.............................................................................................    114

    4-108- عاشق از یار عنایت می خواهد.......................................................................................................... 114

    نتیجه گیری.............................................................................................................................................................. 115

    فهرست منابع........................................................................................................................................................... 117

    چکیده انگلیسی

    منبع:

     

    قرآن کریم ، انتشارات دارالعلم ، قم.

    آذر بیگدلی، لطفعلی بن آقاخان(1369 ) آتشکده ی آذر،انتشارات علمی ، تهران.

    ، خوانساری ، غلام حسین ، (1385 ) نهج البلاغه امام علی (ع) ،  انتشارات انصاریان ، قم .

    براون، ادوارد (1369 )تاریخ ادبیات ایران از صفویه تا عصر حاضر، چاپ اول، مروارید.

    برومند، سعید(1383 )، آئین عشق، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان.

    حجت ، محمد (1389 ) منشور نور، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان .

    __________ (1391 )تجلی آموزه های دینی در شاعران سبک هندی ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان .

    خوانساری، غلامحسین، (1385 ) نهج الفصاحه ، انتشارات انصاریان ، قشم .

    خزایلی ، محمد، (1370 ) شرح بوستان سعدی ، انتشارات جاوید ، تهران.

    دزفولیان، کاظم (1388 )اصطلاحات و تعبیرات عرفانی کشف الاسرار، طلایه . 

    ___________ (1390 )،تاریخ ادبیات ایران، طلایه ، تهران.

    ذوالنور ، رحیم ، (1381 )در جستجوی حافظ ، چاپ گلشن ،تهران.

    دشتی، علی (1390 ) نگاهی به صائب، زوار ،تهران.

    دریا گشت، محمد رسول(1371 ) صائب و سبک هندی در گستره ی تحقیقات ادبی، تهران: نشره قطره.

    رازی، نجم الدین (1383 )مرصاد العباد، ریاحی، علمی ، تهران.

    زرین کوب، عبدالحسین (1373 )با کاروان حله، چاپ نهم، علمی ، ،تهران .

    سجادی، سید جعفر (1370 )فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، طهوری ، تهران.

    صبور، داریوش (1380 )ذره و خورشید، زوار ،تهران.

    صفا، ذبیح الله (1363 ) تاریخ ادبیات در ایران ج5، فردوس، تهران.

    پنج رساله افلاطون(1349 )،ترجمه محمود صناعی، بنیاد فرهنگ ایران ، تهران.

    فروزانفر ، بدیع الزمان ، (1388 ) شرح مثنوی معنوی، چاپ سوم ، انتشارات زوار ، تهران.

    قهرمان، محمد (1378 )مجموعه رنگین گل، سخن ، تهران .

    __________ (1383 ) دیوان صائب تبریزی ، انتشارات علمی فرهنگی ، تهران.  

    لاهیجی ، محمدبن یحیی،( 1378 ) مفاتیح الاعجازفی شرح گلشن راز، مصحح محمد رضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، انتشارات زوار ، تهران.

    مجیدی، غلام حسین (1385 )نهج الفصاحه، انصاریان، قم.   

    مشارق، ابن دباغ (1379 )انوار القلوب و مفاتیح اسرار الغیوب، انصاری، طهوری ، تهران.

    معدن کن، معصومه (1387 )نقش پای غزالان، آیدین، تهران.  

    منصوری لاریجانی ، اسماعیل(1380 ) شرح مونس العشاق سهروردی،مرکز نشر فرهنگی آیه،تهران.

    نفیسی ، سعید ( 1382 ) محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی ، اتشارات امیر کبیر ، تهران .

    همایی، جلال الدین (1370) تاریخ ادبیات ایران، چاپ سوم، فروغی .

    __________ (1382 )فنون بلاغت وصناعات ادبی،  انتشارات هما ، تهران .

    کلابادی ، محمد( 1371 ) تعرَف، به کوشش محمد جواد شریعت، انتشارات اساطیر ،تهران.

    قشیری ، ابوالقاسم، (1361 ) ترجمه رساله قشیریه، بدیع الزمان فروزانفر، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران.


موضوع پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, نمونه پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, جستجوی پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, فایل Word پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, دانلود پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, فایل PDF پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, پروژه درباره پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی واژه عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی چکیده مهمترین حادثۀ زندگیِ هر انسانی، نه تولّد او، بلکه مرگ اوست. مرگ برای انسان همواره موضوع اندیشیدن بوده است. شاید تنها چیزی که انسان از مرگ اندیشی می تواند اظهار کند، عجز و ناتوانی از درک حقیقت آن باشد. با وجود اظهار سرگردانی و ناآشکارگی از مرگ، انسان در اندیشیدن بدان، شناختی از زندگی، خود و هدف زندگی بدست می آورد. تا ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده آنچه در این مقال آمده و پیش روی شما فرهیختگان گرامی قرار دارد گوشه ای از عرفان ناب اسلامی است که اهل طریقت و بصیرت آن را در هفت شهر عشق و یا هفت اقلیم در ادبیات کُهن یافته و بر آن پرداخته اند. هر چند شرح و بیان وادی پر سوز و گداز عشق و بخصوص تامل و تفحصّ در احوال عارفان واصل و دل در گرو عشق نهاده ...

پايان نامه کارشناسي ارشد فلسفه تعليم و تربيت ارديبهشت 94 چکيده:      هدف از اين پژوهش بررسي اهميت و جايگاه  چالش برانگيز و  مغفول  تربيت معنوي  و سپس

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده: حرکت در نزد اهل لغت به معنای جنبش و انتقال جسم از جایی به جای دیگر است. حرکت و پویایی زمانی در شعر ایجاد می‌شود که شاعر از اندیشه و عاطفه‌ای سرشار برخوردار باشد و شعرش انعکاس طبیعت و زندگی و با عواطف انسانی گره خورده باشد و شاعر با اتکا بر نیکی و پاکی و ارزش‌های انسانی، شعر را از ایستایی و میرایی مصون نگه دارد و ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی چکیده تصویرشناسی یکی از رشته­های فرعی ادبیات تطبیقی است که در قرن نوزدهم در فرانسه تحت تأثیر آرای متفکرانی چون مادام­دوستال و هیپولیت­تن شکل گرفت در این دانش، تصویر بیگانه در آثار ادبی مورد مطالعه قرار­ می­گیرد. تصاویر از بیگانه در دسته­بندی کلی آن به تصاویر باز و بسته بخش می­شود. آن چه در تصویرشناسی مورد اهتمام است ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده نوستالژی، اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات شده است و آن را به معنی حسرت و دل تنگی بر گذشته تعریف کرده‌اند. مهدی اخوان ثالث، محمدحسین شهریار و فروغ فرخ‌زاد، شاعرانی هستند که اشعارشان سرشار از مفاهیم نوستالژیک است؛اما در عین حال تفاوت‌هایی هم بین آنان وجود دارد و هریک از این شاعران به یک جنبه از نوستالژی ...

چکیده این پژوهش به بازخوانی نظرات نیما درباره ی زبان شعر جدید و نسبت آن ها با نمایش می پردازد و در ادامه آثار عملی نیما را با این ویژگی ها تحلیل و بررسی می کند. پس از بیان کلیات در فصل اول، در فصل دوم برای تبیین زمینه های وقوع شعر نو، تاریخچه ای کوتاه از آغاز شکل گیری شعر فارسی و روند ادامه ی حیات آن تا دوره ی نیما بیان می شود. سپس با شرح زندگی و آثار نیما یوشیج و روند فعالیت او ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده هرمنوتیک دانشی است که به فهم یک اثر می پردازد و با نقد فهم روش شناختی می کوشد تا راهی برای فهم بهتر اثر ارایه کند . شلایرماخر ، پدر الهیات مدرن پروتستان ، شکل نوینی از تفسیر شهودی بر پایه تجربیات دینی از عهدین را در غرب پایه گذاری کرد. به دلیل عمق اندیشه ، گستردگی مضامین بلند عرفانی دیوان حافظ و ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی M.A چکیده جمع و تدوین ومعرفی لغات اصطلاحات دشوار واعلام دیوان سلمان ساوجی عمده ترین هدف نگارش این پایان نامه بوده است. در این پایان نامه ابتدا شرح مختصری از اوضاع سیاسی دینی وادبی عصر سلمان ساوجی و شرحی در مورد زندگینامه سبک شعری شعرای معاصر و ممدوحان شاعر آورده شده است و سپس به اجزای اصلی آن که شامل دو بخش «لغات واصطلاحات ...

ثبت سفارش