پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا

word 268 KB 31499 138
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته زبان و ادبیات فارسی

     

    چکیده

                 آنچه در این مقال آمده و پیش روی شما فرهیختگان گرامی قرار دارد گوشه ای از عرفان ناب اسلامی است که اهل طریقت و بصیرت آن را در هفت شهر عشق و یا هفت اقلیم در ادبیات کُهن یافته و بر آن پرداخته اند.

    هر چند شرح و بیان وادی پر سوز و گداز عشق و بخصوص تامل و تفحصّ در احوال عارفان واصل و دل در گرو عشق نهاده کاریست بس مُشکل که علمی بالاتر می طلبد در توان و بضاعت این کمترین نمی گنجد. لکن بر حسب وظیفه و تکلیف آنچه در چنته خیال داشته به بیان ارکان حَقّه وادی پر شور عشق گردیدم که در اینجا علاوه بر هفت وادی نقبی هم به شرح احوال عارفان نامی و بنیانگذاران هفت اقلیم بطور اختصار زده شد و بیان گردید.

    در مورد واژه هفت و عدد  هفت و قداست آن از نظر قرآن کریم و اقوال دیگر تحقیقی انجام پذیرفت که بطور مختصر و موجز درج گردید. لازم دیدم شرح مختصری از زندگی جناب عطار و مولانا بخصوص اهل عرفان و پیدایش آن در ایران اسلامی از نظر عارفان ایرانی گریزی به دنیای احوال عارفان انجام پذیرد که در این نوشتار ملاحظه خواهید فرمود. امید که نقصان آن را خرده نگیرند و بر بضاعت اندک این حقیر ببخشایند.

    من این حروف نوشتم چنانکه غیر ندانست       تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی

    واژگان کلیدی: هفت اقلیم، عشق، عطار، مولانا 

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

    مقدمه

    بسم الله الرحمن الرحیم

    هست کلید در گنج حکیم

     

    ای­دردرون جانم وجان از تو بی خبر
    ای­عقل­پیر و بخت جوان کرده راه تو
    از تو، خبر بنام و نشان است خلق را
    جویندگان گوهر دریای کُنه تو
    نقش­تودر­خیال­وخیال از تو بی نصیب شرح­و­بیان­توچه­کنم؟زانکه­تا­ابد
    «عطّار» اگر چه نعره ی عشق تو می زند
             

     

     

     

     

    وز تو جهان پُراست و جهان از تو بی خبر
    پیر از تو بی نشان و جوان از تو بی خبر
    وانگه همه بنام و نشان از تو بی خبر
    در وادی یقین و گمان از تو بی خبر
    نام تو بر زبان و زبان از تو بی خبر
    شرح­از تو عاجز است و بیان از تو بی خبر
    هستند جمله نعره زنان از تو بی خبر
    ج

     

    حضرت بایزید چنان فرماید:

    به صحرا شدم عشق باریده بود

    و زمین تر شده بود

    چنانکه پای مرد به گلزار فرو شود

    پای من به عشق فرو می شد

    منت خدای را عزوجل و سپاس و ستایش حضرتش را که بنیان عالم هستی بر اقتدار عشق و دلدادگانش را به جرعه نوشی از شراب صاف و بی غش معرفت هدایت کرد تا بر کنار از همّت دُخت رز از باده محبت سرمست شوند و پای در رکاب ارادت نهاده به عنایت توسن دلدادگی سوی او پر کشند و دست افشان و پای کوبان فریاد بر آرند: درد عشقم ده  و عشقم ده و بسیارم ده ..........

    و درود خدا به برگزیدگان خلف او که پیام آوران عشق و محبت بودند بویژه سرسلسله عشق عالم هستی که پرچم برادری و برابری را بر قُلّه مهر و صفا و وفا برافراشت و آتش عشقش را در کانون سینه های دلدادگان شیدا بر افروخت تا بخروشند که:

    بر سر کوی تو غوغای قیامت می شد        گر شکست دل عشاق صدائی می داشت

    امروز توفیق رفیق گردید و سعادت نصیب که در محضر شما اساتید گرانمایه و فرهیخته بعنوان کمترین شاگرد علم و هدایت، مکلف به ارائه نظریات و دریافت های خود تحت عنوان: هفت اقلیم عشق در متون نظم فارسی بصورت پایان نامه تحصیلی شدم. هر چند سخن گفتن در حضرت شما عزیزان دانشمند کاری است بسیار گران که بیان از ادای آن قاصر و قلم عاجز و به مصداق زیره به کرمان بردن است. این امر بر خود جسارت دانسته لیکن بر حَسب وظیفه شاگردی مُقیّد به درس پس دادن هستم. امید که بدیده اغماض نگریسته و نقصان علم و دانش را بر بضاعت کمترین این حقیر تلقی فرمایند.

     

    آمده ام که سرنهم عشق ترا بسر برم
    آمده ام­چو­عقل­وجان از همه دیده ها نهان
    آمده ام که رَه زنم بر سر گنج شه زنم
    گر شکند دل مرا جان بدهم بدل شکن
    اوست نشسته در نظر من بکجا نظر کنم؟
    آنکه ززخم تیغ او کوه شکاف می کند
    آنکه زتاب روی او نور و صفا بدل کشم
    از هوس خیال او همچو خیال گشته ام
    این­غزلم­جواب آن باده که داشت پیش من
    باد صبا سلام، ما جانب شمس دین رسان
     

     

     

    ورتو بگوئیم که نی نی شکنم شکر بَرَم
    تا سوی عقل و دیدگان مشعلۀ نظر برم
    آمده ام که زر برم زر نبرم خبر برم
    ور زسرم کُله بَرد من زمیان کَمر برم
    اوست گرفته شهر دل من بکجا سفر برم؟
    پیش گشاد تیر او آه اگر سپر برم
    وانکه زجوی حُسن او آب سوی جگر برم
    وز سر رشک نام او نام رخ قمر برم
    گفت بخور نمی خوری پیش کس دگر برم
    کز نظر قبول او راه بقا بسر برم
     

    عرفان شیرازه فرهنگ، ادبیات و اندیشه ی والای بشریّت بخصوص پیروان شریعت مقدس اسلام و عشق بر بُلندای این قلّه پر رمز و راز، این جادوی افسونگر که همواره بر تارک صحیفه مملکت دلدادگی خودنمائی کرده و کام تشنگان را از سبوی شراب کمال افزای معرفت سیراب نموده و بی تامل، پویندگان را سرخوشانه به تسبیح حضرت سبب الاسباب وا میدارد. چنانکه همه کائنات بطریقی در تسبیحند. بقول شیخ اجل سعدی:

    کوه و دریا و درختان همه در تسبیحند     نه همه مستمعان فهم کنند این اسرار

    وجود انسان و کشمکش های جهان جلوه های احساس و جرقه تعالی و جذبه های شورانگیز ذات همه واقعیّت هائی هستند که رو به یک حقیقت واحد دارند و تجلی گاه یک جلوه اند و مهبِط یک نور

    این جوش ها و خروش ها ..... نازها و نیازها ..... دَردها و دُردها همه تعینّات این جلوه و این نورند ....

    کدام ذرّه حیات و کدامین موجود در عالم وجود است که در این نور غرق نباشد و یا تعیّن آن را ندیده باشد این همان جلوه آن حقیقت جهان شمولی و یکتائی است که در زیباترین تعبیر عشق نامیده شده است. آن رمز و راز وصف ناشدنی ملموس، آن مجرّد محسوس و مجرّد از خاک و آک ... محسوس دل عشّاق و ملموس یَد مشتاق ....

    مگر نه آن اُعجوبه کلام و احساس و آن رند یک لاقبا، عارف کامل و واصل حضرت مولانا که خاک پای شمس تبریزی را سرمه چشم می کند برای، دریافت مفاهیم دست در دامان شارحان رموز و مفسران دقایق آن نامه الهی زده و به مدد هدایت آن پیر دانای مرشد شهاب عقده ها گشایش پذیرفت و پس از غور و خوض در اقیانوس بیکران معرفت از آن آب آتشگون نوشید و شب و روز را از هم باز نشناخته و از تجربه استثنایی توصیف ناپذیر، بی خبران را خبری رساند که این خبر یک رمز است و به زبان ما در سه حرف بیان می شود: عشق ... که منتج به به وجود آمدن آن کلمات آسمانی گردید و به حکم معنی قرآن زقرآن پرس و بس ... هر چند بارها از زبان های دیگر نیز شنیده شده با این همه نامکرر و پوشیده مانده است:

    یک قصه بیش نیست غم عشق و وین عجب       کز هر زبان که می شنوم نامکرر است

    و قلم را عاجز از درک کُنه والای عشق که باز حضرت مولانا هم اشاره ای دارد.

    چون قلم اندر نوشتن می شتافت        چون به عشق آمد قلم برخود شکافت

    هر جا که شعری است در باطنش رمزی نهفته و هر جا که بوی دلدادگی به مشام می رسد عشقی نهفته تر ...

    چه تعبیر و تفسیری سزای قامت بالای عشق؟ عشق دریایی از جمال و زیبایی است که این جمال نشأت گرفته از حضرت جمیل است.

    که انسان را در خود غرق می کند و از وجود محو که جز فنای در عشق راهی برایش نخواهد بود و دری جز وصال او نخواهد گشود.

    چنانکه حضرت مولانا فرماید:

    پس چه باشد عشق دریای عدم       در شکسته عقل را آنجا قدم

    این گام زدن در پهندشت عشق گاهی باعث می شود که انسان در کشاکش دهر ناخودآگاه به اقیانوسی از آتش و طوفان و بلور نقبی بزند به بیکرانه های ناکجا آباد هستی بخش که دریچه هائی از حقیقت بر او گشوده می شود ناب و شگرف و هوش ربای ناگفتنی ولیکن بس شنیدنی ...

    پس از این واقعه دیگر نمی تواند به جهان زُمخت و وحشی خو کند چرا که آتش در وجودش می افتد و گُر می گیرد گوئی در کوره ارادت پخته و ذوب گردیده اینجاست که سلوک خود را می آغازد تا از آن واقعه یادگارهائی بیافریند برای خبر کردن دیگران، باید دید که این عارفان و سالکان و عاشقان در رستاخیز کلمات و سِیاق مست کدام سبوئی شده اند که اینگونه واژه های تراوش یافته تسبیح گوی در سماعند در محضر مقدس حضرت سبب الاسباب آنجاست که باید بی تکلّف بر ضریح کلمات دخیل بست و حاجت طلبید.

    خوشا شب نشینی های آنان با حضرت عشق که نقل مجلسشان واژه های حضرت هوست.

    رندان یک لاقبای عالم عرفان آنچه می نگارند جوششی از سر شور و مستی است و نه کوششی همه رنج و خستگی ... امّا من، اُمّی این میدان فهمیدم و شنیدم ... عشق را با گفتار و تکرار حاصل نمی شود و زیبایی مفاهیم را به رخ کشیدن و منجلی ساختن زیباتر ... باید رفت و سوخت و گداخت

    مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم      دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم

    اینجاست که سر تعظیم بر حضرت او باید نهاد ... تا در مکتب هدایت دفتر دل را به آب دیده بشوئیم و آنچه را جز او در دل داشته بر و بیم و خون دل را با اشک خامه در آمیزیم و به دامان نامه عاشقانه نشانیم. باشد تا با الطاف حضرتش عشق را با همه عظمتش در هنگامۀ ی سرانداختن و جان باختن در میان سوز و سازی جانسوز به قدر همت و بضاعت اندک به تصویر بکشیم.

    آب دریا را اگر نتوان کشید         هم بقدر تشنگی باید چشید

    عاشق دلباخته، تجلی او را در خم ابروی یار می بیند که سیمای لیلی قبلۀ مجنون و نگاه شیرین مرکز قدرت کوه کنی فرهاد عاشق و وجود یوسف معرف خدای زلیخاست.

    عطار هفت شهر عشق را بیاد او می پیماید و در کارگاه خیال و تفکر کیمیاگری خود مس وجود را به زری ناب مبدل ساخته تا آنچه امروز در چنته خود پرورش داده گوشه ای از خلاقیت و نگاه حاذق و قابلیت خود را صرف پدید آوردن آثاری بدیع و چشم نواز می نماید که بی شک تراوش شگرف و شگفت آن در قالب احساس و عواطف به عشقی بی بدیل تبدیل نمود که شعله های آن خرمن وجود عالم هستی را به آتش کشید.

     

    صدهزاران هزار قرن گذشت
    سرنگون شد اساس محکم عقل 
     

     

     

    کس نیامد هنوز محرم عشق
    در کمال اساس محکم عشق
     

    حافظ عشق را ورای عقل می شمارد و تنها سخن از عشق می گوید و شیخ شیراز هم بنحوی دیگر ... صوفی صافی صفای عشق را در او می طلبد و مایه هستی اش می شمارد که به عنایت عشق ابوالخیر می شود و آدم را ساخته از گِل عشق و گُل وصال میداند جامی هم بیاد او جامی از باده عشق می نوشد و سرود به جای ماندنی اش را ترنّم می کند و وحشی به زنجیر عشقش بسته ورام می شود زاهد و عابد هم به گونه ای دگر در کار عشق او مانده اند و جمله در این دایره سرگردانند.

    عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی         عشق داند که در این دایره سرگردانند 

    Abstract

    What is mentioned in this discourse and is put in front of you dear knowledge readers, is a small part of Islamic mysticism that learned persons have found it in seven cities of love or seven realms and have spoken about it.

    Although it is difficult to speak about the painful word of love and the fallen in love mystics and it needs mare knowledge writer and I'm not able to do that but because of my duty I try to mention the real principles of love realm based an explanation about the damaus mystics and the founders of seven realms is shortly said.

    About the number seven and its holiness a research front the holy Quran is done which is included. I found it necessary to tell a brief definition about the like at Attar and specially about the mysticism and its appearance in Islamic Iran and an explanation about the Iranian mystics, which you can study in this paper. I hope you don’t criticize my faults and forgive my an abilities in writing.

    I have written this words so that others don’t know you read this by your generosity so that you know.

  • فهرست:

    فصل اول کلیات تحقیق.......................................................................................................................................1

    1-1مقدمه ............................................................................................................................................................2

    1-2 بیان مساله تحقیق......................................................................................................................................9

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق .........................................................................................................................9

    1-4 اهداف تحقیق............................................................................................................................................10

    1-5 سوالات تحقیق..........................................................................................................................................10

    1-6 فرضیات تحقیق.........................................................................................................................................10

    1-7 هفت وادی..................................................................................................................................................11

    1-8 ویژگی سخن عطار .................................................................................................................................17

    1-9 معرفی آثار عطار ......................................................................................................................................18

    1-10 گزیده ای از اشعار عطار نیشابوری ....................................................................................................19

    1-1-11 تذکره نویسان به گونه ای دیگر احوالات شیخ فریدالدین را بیان نموده اند .......................26

    فصل دوم ............................................................................................................................................................35

    2-1پیشینه تحقیق............................................................................................................................................36

    2-2 مروری بر پژوهش های پیشین ............................................................................................................36

    2-3 روش تحقیق..............................................................................................................................................36

    2-4ابزار گردآوری..............................................................................................................................................37

    فصل سوم( خلاصه ای از زندگینامه عطار)...................................................................................................38

    3-1 خلاصه ای از زندگینامه عطار نیشابوری ............................................................................................39

    3-2 شرح مختصری از احوال شیخ فریدالدین عطار نیشابوری ..............................................................42

    3-3 بررسی جایگاه عشق در اشعار عطار نیشابوری ..................................................................................47

    فصل چهارم یافته های تحقیق ......................................................................................................................57

    4-1بخش اول) انواع عشق ..............................................................................................................................58

    4-2 عشق انسانی و اقسام آن ........................................................................................................................58

    4-3 عشق غریزی که در حیوانات نیز هست ..............................................................................................58

    4-4 عشق عرفانی .............................................................................................................................................58

    4-5 هفت اقلیم عشق (مرگ عشق) .............................................................................................................67

    4-6 مراحل هفت گانه عرفان ایرانی..............................................................................................................73

    4-7 پله پله تا ملاقات خدا  ...........................................................................................................................82

    4-8 چطور توانست تبتل تا فنا را پیدا نماید .............................................................................................82

    4-9 تبتل تا فنا از دیدگاه مولانا چیست .....................................................................................................82

    4-10 چطور به مرحله تبتل تا فنا رسید ...................................................................................................82

               بخش دوم) ویژگی عدد هفت در نزد بزرگان ایران زمین.........................................................96

    4-2-1جایگاه ویژه عدد مقدس هفت در نزد بزرگان ایران زمین .........................................................96

    4-3-1بخش سوم) وجه تسمیه عدد هفت ..............................................................................................107

    4-3-2وجه تسمیه عدد هفت از نظر قرآن کریم و اقوام دیگر ............................................................107

    4-3-3عدد هفت در امور دینی ..................................................................................................................107

     4-3-4(الف) سبع و سبعه در قرآن کریم ...............................................................................................108

    4-3-5 (ب) عدد هفت در روایات ..............................................................................................................109

    4-3-6دو نمونه از آیات قرآن در مورد عدد هفت ..................................................................................109

    4-3-7هفت سلام قرآنی ..............................................................................................................................114

    4-3-8هفت خاصیت خرما ..........................................................................................................................115

    4-3-9خواندن هفت مرتبه جهت حاجت دنیوی و اخروی ..................................................................115

    4-3-10طواف هفت گانه آدم و حوا به دور خانه خدا ...........................................................................115

    4-3-11فرهنگ معین (داستان حضرت یوسف در مورد خواب پادشاه وقت ....................................120

    فصل پنجم (زندگینامه حضرت مولانا جلال الدین رومی) ....................................................................122

    5-1 عشق از دیدگاه حضرت مولانا جلال الدین......................................................................................123

    فصل ششم  نتیجه گیری ........................................................................................................................... 125

    6-1نتیجه گیری ............................................................................................................................................126

    6-2 منابع ........................................................................................................................................................127

     

     

    منبع:

    1 احمدی، سال، اندیشه های عرفانی

    2 دکتر رضا اشرف زاده، شیخ صنعان، حکایت ، ناشر اساطیر، سال 1380

    3 انصاری، خواجه عبدالله، مجموعه رسائل ، سید هاشم تهرانی ناشر شرح مکاتب ، بنیاد فرهنگ ایران ، سال 1352

    4 بسطامی، بایزید، دکتر محمد عابدی ، دانشگاه تربیت معلم تهران ، سال 1380

    5 بایبوردی، مهر آفاق، دریای جان، هلمورت ریتر ، فروردین 1387 نشریه فلسفه و کلام

    6 تبریزی، خلف، لغت نامه دهخدا، همان، برهان قاطع، همان ، (محمد حسین خلف تبریزی تالیف  1062هجری قمری )

    7 تقی پور نامداریان، دیدار با سیمرغ (شعر و عرفان و اندیشه های عطار) ، تهران چاپ اول سال 1374

    8 دهخدا، لغت نامه، شیخ صدوق (خصال)، شیخ عباس قمی (سفینه البحار)، ابن منظور(لسان العرب)، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران (تفسیر نمونه)، علامه طباطبائی (تفسیر المیزان) نشرتهران ، سال 1319

    9 رجبی، مسلم ، نشر تهران توس ، سال 1376

    10 رازی، نجم الدین، عشق و عقل

    12 ر .ک : المیزان ، همان ، ج 12 ، ص 175 ، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات / تفسیر نمونه

    13  ر .ک : تفسیر المیزان ، علامه طباطبایى ، ج 16 ، ص 232 ، نشر اسماعیلیان

    14  ر .ک : تفسیر نمونه ، همان ، ج 17 ، ص 76 / المیزان ، همان ، ج 18 ، ص 201 .

    15 ر . ک : تفسیر نمونه ، آیه الله مکارم و دیگران ، ج 12 ، ص 574 ، دارالکتب الاسلامی

    16 ر .ک : لسان العرب ، ابن منظور ، ج 6 ، ص 155 ، داراحیاءالتراث العربى .

    17 ر .ک : سفینه البحار ، شیخ عباس قمى (ره ) ، ماده «سبع » / معارف و معاریف

    18  ر . ک : خصال ، شیخ صدوق (ره ) ، ج 2 ، ص 340405 ، مؤسسه النشر الاسلامى .

    19 ر .ک : لغت نامه دهخدا ، ج 14 ، ص 20768 ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

    20 زرین کوب، عبدالحسین، پله پله تا ملاقات خدا، چطور توانست تبتل تا فنا را پیدا کند، تبتل یا فنا از دید مولانا چیست، چطور به مرحله تبتل فنا رسید ، چاپ  دوازدهم 1378 چاپخانه مهارت انتشارات علمی

    21 شیخ صفی، درد طلب ، نویسنده غلامرضا طباطبایی مجد، ناشر: آیدین پاناز، سال انتشار:1392

    23 عطار، فرید الدین، الهی نامه، تهران

    24 عطار، منطق الطیر ، ناشر : بنگاه ترجمه و نشر، سال 1342

    25 سعید نفیسی، دیوان عطار ، نشر تهران ، سال 1297

    27 نورانی، وصال، مصیبت نامه عطار ، ناشر: زوار ، تهران سال 1385

    29 وجه تسمیه عدد هفت از نظر قرآن و احوال دیگر 

کلمات کلیدی: عشق - عطار - مولانا - هفت اقلیم

موضوع پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , نمونه پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , جستجوی پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , فایل Word پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , دانلود پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , فایل PDF پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , تحقیق در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , مقاله در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , پروژه در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , پروپوزال در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , تز دکترا در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , پروژه درباره پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , گزارش سمینار در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا , رساله دکترا در مورد پایان نامه هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A. رشته : زبان وادبیات فارسی چکیده در آثار بسیاری از شعرا ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مقطع رشته زبان و ادبيات فارسي سال 1386 چکيده:   مجلس گويي در تصوّف سابقه اي طولاني دارد و بعضي از مشايخ صوفيه به مجلس گويي و برگزاري جلسات صوفيانه مع

چکیده موضوع این تحقیق "نقش تقریبی صوفیان ایرانی در قرن هفتم با تاکید بر نظر مولانا" است که با هدف تبیین چگونگی تاثیر نقش صوفیان قرن هفتم درتقریب بین مذاهب صورت گرفته است. در حقیقت این پژوهش به دنبال این است: کند و کاو در مفهوم تقریب و تصوف و رابطه بین این مفاهیم، بررسی نقش صوفیان قرن هفتم در تقریب مذاهب، بررسی آثار مولانا، شناخت نقش مولانا در تقریب بین مذاهب. مباحث نظری این ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): سال های 1330-1300 با رویکردی جامعه شناختی است. هدف از این تحقیق، شناخت سائل اجتماعی ایران از طریق نقد و بررسی رمان­های اجتماعی، همچنین شناخت اندیشه ها، گرایش­های فکری رمان نویسان و چگونگی ترویج رمان نویسی به سبک نوین در ایران است. ...

پایان نامه : جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده در پایان نامه ی پیش رو ،عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی شاعر نام آور سبک هندی ، مورد بررسی قرار گرفته است . بدین سبب ابتدا ابیاتی که واژه ی عشق به طور مستقیم در آن موجود بوده است ، از دیوان شاعر استخراج شد .سپس مفاهیم عشق که در برخی ابیات یافت شد، جمع آوری گردید .سپس بعد از طبقه بندی به استنباط آنها ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گرايش : معماري تابستان1392 زندگي صنعتي بااشغال هرچه تمام ترزمين توسط فضاهاي صنعتي،مکانهاي کمتري براي استراحت وتفريح افرادجامعه ايجادکرده است. برا

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A)) رشته : روانشناسی گرایش: بالینی چکیده چکیده : هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

ثبت سفارش