پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم

word 959 KB 31569 89
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عرب (M. A)

    چکیده

    قرآن کریم گاه از روش بیان حقیقت بی آن که به طور صریح موردی را در نظر گرفته باشد می‌پردازد و به خواننده خود می‌آموزد که حقیقت محض چیست، و گاهی دیگر با نگاهی انتقادی به آنچه هست می‌پردازد و ضمن تحلیل و تبیین باورهای موجود به دو شکل استدلال حلی و نقضی به نقد آن می‌نشیند. این روش و شیوه‌ای است که قرآن نسبت به حقایق هستی و نقد باورها و بینش‌ها و نگرش‌های پیروان دیگر شرایع در پیش گرفته است و هرگاه قرآن کاری را نقد می‌کند بدی یا خوبی‌اش را بیان می‌کند و از فرد یا گروهی بی دلیل جانبداری و کارش را توجیه نمی‌کند، بنابراین می‌توان گفت قرآن را اولین کتاب نقدی نزد مسلمانان بنامیم. از این رو در این پژوهش که پیرامون بررسی مهم‌‌ترین شیوه‌های نقد در قرآن پرداخته شده با استناد به آیات قرآن کریم و با بهره‌گیری از شیوه و روش‌های قرآنی می‌توان امید آن داشت تا مفاهیم و حقایق قرآنی به گوش دیگران برسد و باورها و بینش‌های نادرستی که در جامعه استقرار یافته باز خوانی و تحلیل و تبیین گردد و نقاط قوت و سستی آن‌ها دانسته گردد.

     

    کلمات کلیدی: قرآن کریم، شیوه‌ های نقد، قرآن و نقد، خطاب نقدی

    فصل اول:

    کلیات پژوهش

     

     

    1- مقدمه

    شاید این ادعا بی جا نباشد که قرآن کریم به هر موضوع مرتبط با زندگی گروهی یا شخصی انسان پرداخته و حکم آن را بیان کرده است، قرآن کریم همانطور که به عقاید و احکام تکلیفی انسان می‌پردازد، بسیاری از مطالب مربوط به زندگی اجتماعی و فردی بشر را بیان کرده است و در تمامی زمینه‌های اجتماعی و تاریخی و ادبی و.. بهترین پاسخ‌ها را به مسائل مشغول کننده ذهن انسان مشخص کرده است تا طبق آن گام بردارد و مهم‌تر اینکه حجم گسترده‌ای از آیاتش را به آداب و رسوم اجتماعی که پیوند میان افراد جامعه را تضمین می‌کند، ویژه گردانده و گاه حتی کوچکتر آنها را بی پاسخ نگذاشته است. میزان توجه قرآن به مسایل مختلف براساس اهمیت آنها متفاوت است، قرآن افزون بر آنکه دلیل و راهنمای مسلمانان است «إِنَّ هَذَا القُرانَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ أَقوَمُ» (اسراء/9) کارها و آداب نادرست جامعه را پیش چشم خواننده ترسیم کرده و به نقد آن پرداخته است؛ قرآن به هنگام نقد جامعه، از شیوه‌های متعددی استفاده کرده است قرآن هرگاه بخواهد رفتار ناپسندی را از جامعه دور کند تا ضد آن جایگزین شود، تنها نهی نمی‌کند یا فقط دستور نمی‌دهد؛ به این معنا که وقتی جان افراد از سرشت‌های نکوهیده جاهلی پاک شد، به ارزشهای انسانی زیور می‌یابد و در پایان نور الهی در آن جلوه گر می‌شود، اما هدف قرآن از نقد اصلاح جامعه اسلامی و رهاندن آن از تاریکی و نادانی و برپایی جامعه انسانی است: «الر کِتابٌ أَنزَلنَاهُ إِلَیکَ لِتُخرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» (ابراهیم/1) جامعه‌ای که در آن، برتری براساس ایمان به خداست، از زشتی و جنگ و وحشی گری به دور است، عدالت و رفاه همگانی محور آن است و پرستش کامل خداوند سبحان و خوشبختی حقیقی انسان مسلمان در آن به تحقق می‌رسد و نقدی که دنبال پاکسازی جامعه جدید از اعمال و رفتارهای اشتباه پیشین است، از این رو بیهوده نیست قرآن را کتابی نقدی به ویژه در زمینه اجتماعی به شمار آوردیم که با کمک آن بتوانیم به تصویری روشن از جامعه همزمان با نزول آن دست یابیم.

     

    1-2- بیان مسأله تحقیق

    قرآن مجید کتاب دینی مسلمانان است، اما در حقیقت کتابی است برای همه بشریت، معانی و مفاهیم آن در طول چهارده قرن از جهات مختلف در حیات فردی و اجتماعی ما تأثیر پنهان و آشکار نهاده است، به طوری که امروزه نمی‌توان جنبه‌ای از جنبه‌های مختلف زندگانی مسلمانان را یاد کرد که قرآن مجید و معانی والای آن به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم، درآن تأثیری نگذاشته باشد. 

    این کتاب مقدس که اوامر و خطاباتش، اختصاص به طایفه و نژاد و زمان و مکان معینی ندارد و احکامش یک پدیده اجتماعی نیست که معلول شرایط خاصی باشد که با از بین رفتن آن شرایط احکامش کهنه شود و از بین برود و چون قرآن مجید کتابی قابل فهم است که جهت تعلیم و تربیت و هدایت بشر نازل شده، لذا راه سعادت و حفظ مصالح دنیا و آخرت را نشان داده و بشریت را از بیماری‌های گوناگون اخلاقی، عقیدتی در حذر داشته است و این همان بشارت و انذاز است که قرآن بر آن تکیه می‌کرد (إِنَّآ أَرسَلنَاکَ بِالحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً (بقره/ 119) در اسلام برخلاف مکتب‌های مادی که تنها مشروعیت پیام را ملاک عمل می‌داند، علاوه بر تقدس پیام و مسائل آن هم مشروع باید باشد و حتی به شیوه‌های مختلف موارد خلاف مشروعیت را بیان می‌کند که از همان انذار شروع می‌شود تا برسد به سرزنش ملایم و سرزنش غیرمستقیم یا کنایی سپس نقد با نوعی تندی خالی از هر گونه سوء تلفظ، اما قاطع و محکم، زیرا هدف اصلاح و تربیت و تشخیص پدیده‌های زیان آوری است که فرد و جامعه را تهدید می‌کند. به عنوان مثال: («إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَیهِم ءَ أنذَرتَهُم أَم لَم تُنذِرهُم لایُومِنُونَ. خَتَمَ اللهُ عَلَی قُلُوبِهِم وَ عَلَی سَمعِهِم وَعَلَی أبصَارِهِم غِشَاوُه ٌ وَ لَهُم عَذَابٌ عَظِیمُ.» (بقره/ 7)، و «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلیِمُ بِمَا کَانُوا یَکذِبُونَ» (بقره /10)، «اللهُ یَستَهزِیُ بِهِم وَ یَمُدُّهُم فِی طُغیانِهِم یَعمَهُونَ» (بقره/15) و با تأمل در آیه‌های قرآن مجید، می‌بینیم که خداوند در راستای تعالی و کمال بشرجنبه‌های مثبت شیوه زندگی و جنبه‌های منفی بطور روشن نشان و تذکر داده است، علی هذا می‌توان گفت قرآن زمانی که موارد منفی و زشت را نکوهش و نقد می‌کند جایگزین و طرح برنامه مثبت همراه آن بیان می‌کند، پس نقد در قرآن شیوه‌های متعددی دارد و برای هرگروه از مخاطبین شیوه متناسب با شرایط آنها اتخاذ کرده است اغلب نقد در قرآن نقد اجتماعی یا موضوعی است و این هم امری طبیعی است، زیرا قرآن مجید کتابی الهی است هدفش حق و هدایت انسان است و چنانچه مواردی از نقد فردی اشاره شده باشد، بر می‌گردد به موضع‌گیری قرآن برحسب شرایط و شأن نزول آیه که در نتیجه‌ این هم قابل تطبیق بر همه مردم است.

    بلاشک نقد میزانی لازم برای جلوه دادن برتری و خوبی و ناظری هوشمند برای بیان نکات و جنبه‌های قبح و ضعف است و بطور کلی نقد امور را تحلیل و بررسی سپس احکام لازمه را بر آنها صادر می‌کند، اما نقد و موارد هجاء در قرآن مجید با نقد ادبی تفاوت‌های بسیاری دارد. خطاب نقدی قرآن به دور از احساسات یا منافع معینی انجام می‌گیرد، بلکه بر اساس مقتضیات نیازمند‌های انسان است که به شیوه‌‌های مختلفی منسجم با هدف خلقت و هدایت بنا می‌شود و نقد قرآن در واقع مبتنی بر صدق و کمال است، به طوری که برحسب جایگاه مخاطبین و موقعیت آنها طراحی شده است. قابل توجه است که بسیاری از آیه‌های نقد و سرزنش در قرآن به رفتار و موضعگیری های اهل الکتاب (یهود و نصاری- مشرکین -مسلمانان) بر می‌گردد و قسمتی معتنابه نیز به حال و احوال منافقان. سعی داریم در این رساله آیه‌های متعددی مورد بررسی قرار دهیم که در خلال آنها سبک قرآن در مجال انتقاد و بیان نکات ضعف فردی و اجتماعی در زمینه ‌های مختلف بیان کنیم.

     

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    اهمیت نقد در قرآن استواری و بی‌محدودیت است که همه جامعه بشری را در محک و حقیقت دو دنیا قرار می‌دهد. بیشترین شریح‌های بشری که در موضع لغزش و گمراهی قرار می‌گیرند در موضوع نقد و هجای قرآن واقع می‌شوند، تحقیق و بررسی این موارد تحول بزرگی در فکر انسان ایجاد می‌کند. لذا بررسی موارد نقدی و شیوه‌های طرح قرآنی این موارد، به منزلت جهش و حرکتی در مسیر آگاه شدن به معارف ارزشمند قرآنی است.

     

    1-4- مرور ادبیات و سوابق تحقیق

    در مورد نقد در قرآن بیشترین مباحث به سرزنش‌های قرآن که متوجه مخاطبین مختلف قرار گرفته توجه داشته است، اما مباحثی جهت بیان شیوه‌های مختلف نقد و هجاء در قرآن بسیار موجود نمی‌باشد و یا اندک است ولی بعضی‌ها در مقاله یا نوشته‌هایی در این مورد اشاره‌های به این موضوع داشته‌اند به عنوان نمونه 1-به گزارش خبرگزاری کتاب ایران نخستین همایش یک روزه قرآن کریم و هنر با سخنرانی حبیب‌الله آیت اللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان در تاریخ 25/5/1391 برگزار شده است، ایشان گفت: امروز عادت شده است که بسیاری از مطالب را که در قرآن مطرح شده با علوم امروزی تطبیق می‌دهند و با این کار بسیاری از مطالب درست در نمی‌آید، به دلیل وحی بودن قرآن باید علوم امروزی را با قرآن مطابقت داد، وی افزود: در قرآن گونه‌های مختلفی از نقد موجود است که به هیچ عنوان در دانش علوم انسانی در غرب مطرح نشده است. نقد یعنی جدا کردن خوب از بد، یا جدا کردن سره از ناسره. این لغت در عربی هم به معنای خرد کردن است. خوب و بد دو کلمه جامع هستند، یعنی در هر حوز‌ه‌ای می‌توان این دو را از هم جدا کرد؛ به عنوان مثال، حق و باطل، نور و ظلمات، دو عنصر متضاد خواه، نا‌خواه، یکی خوب است و یکی بد و این اساس نقد در قرآن است. 2- نمونه دیگری از مقاله‌ای با عنوان «روش نقد قرآنی»، نویسنده آن «حامد سلیمی» است که (در تاریخ 8/9/1390) در روزنامه کیهان، شماره 20047 به تاریخ 21/7/90 در موضوع علوم قرآنی انتشار یافت، ایشان در این مقاله می‌گویند شیوه نقد قرآنی بر این است که نقد همراه با طرح باشد، چرا که نقد واقعی به معنای جداسازی سره از ناسره است و شخصی که ناسره چیزی را بیان می‌کند، می‌بایست سره آن را نیز ارائه دهد. از این رو می‌توان گفت: که در بطن و جوهره نقد، طرح نیز نهفته است. البته این شیوه اختصاص به حوزه تحلیل و نظریه و ذهن ندارد، بلکه در همه امور از جمله امور عملی نیز مورد توجه قرارگرفته است. بنابراین هر انتقادی می‌بایست همراه با طرح و پیشنهادی بهتر باشد تا به عنوان جایگزین مطرح شود. این شیوه‌ای است که خداوند می‌پسندد و عقل و خرد در پیش می‌گیرد و بدان عمل می‌کند. 3- نمونه دیگر با عنوان دریچه‌ای بر نقد اجتماعی در قرآن به نویسندگی حسین ایمانیان دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه اصفهان، و عبدالغنی ایروانی‌زاده عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان که در مجله علوم و قرآن و حدیث سال چهلم شماره 3/81 پائیز و زمستان 1387 انتشار یافته است.

     

     1-5- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

     بیان تفاوت نقد ادبی رایج با نقد‌ های قرآنی و به تصویر کشیدن شیوه‌های آن با قرائتی جدید و نو.

     

    1-6- اهداف تحقیق

    1 آشنایی اهل ادب و علم به نکات ظریف شیوه‌های نقد در قرآن.

     2- مشخص کردن مرز نقد واقعی هدف‌دار و غیر‌محدود با نقد مبتنی بر اساس احساسات و معیار‌های موقت و زودگذر.

    3- پرده برداشتن از زیبائی‌های نقد در قرآن و عظمت شیوه‌‌های آن.

    4 مطرح کردن نقد اجتماعی در قرآن به عنوان الگوی جاویدان جهت تعامل انسانی.

     

    1-7- سؤالات تحقیق

    1 آیا در مباحث نقدی قرآن شیوه‌های مختلفی وجود دارد؟

    2 آیا در سبک ‌های نقدی قرآن خاص و عام و یا زمان مطرح است؟

    3 چه تفاوتی بین نقد ادبی و نقد قرآنی وجود دارد؟

    4 آیا نقد در قرآن همراه با هجاء است یا خیر؟

    5 نقد در قرآن ناظر بر چگونه مخاطبینی است و دنبال چه هدفی است؟

     

    1-8- فرضیات تحقیق

      1- نقد در قرآن به شیوه‌های مختلفی مطرح شده است.

    2 نقد در قرآن خاص و عام در زمان ندارد.

    3 نقد در قرآن تفاوت‌های با نقد ادبی رایج دارد.

    4 هر نقدی در قرآن هجاء نیست.

    5 در ورای نقد قرآنی اهداف انسانی وجود دارد.

     

     1-9- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی

    نقد اجتماعی: تحلیل و تجزیه امور جامعه بشری با طرح نظریه فکری و عملی جهت انتخاب اصلح

    هجاء در قرآن: بیان موارد ضعف و خطر در انسان و جامعه و تعریف آن برای دیگران و نوعی تصحیح مسیر به سمت خیر و نجات در دنیا و آخرت.

    هدف والا: رساندن انسان و جامعه به رستگاری با بیان نوع و شیوه‌های صعود بر قله آمان و اعتماد.

    شیوه‌های نقد: رویکرد‌های اعتراض آمیز هدف دار با توجه به نوع مخاطبین و جایگاه آنها.

     

    1-10 - روش شناسی و ابزار تحقیق

    کشف حقیقت، افزایش دانش و توضیح پدیده‌ها از جمله اهداف اساسی هرتحقیق علمی می‌باشد. تحقیق در علوم مفهومی و استدلالی بخصوص در زمینه ادبیات نیز هدف بررسی موضوعی موارد شیوه‌های نقد در قرآن که مورد مطالعه مسایل علوم قرآنی را دارد و نیز کشف اصول کلی یا تفسیر مستنداتی است که از آن برای تبیین، کنترل و پیش بینی رویدادهای عملی در عرصه قرآنی استفاده می‌شود.

    در این پژوهش، روش تحقیق ما از نوع توصیفی و تحلیلی که به صورت کتابخانه‌ای و فیش برداری صورت می‌گیرد. تحقیق توصیفی را برخی معادل تحقیق کیفی می‌گیرند؛ چرا که مشاهدات معمولاً به زبان عادی بیان می‌شود. در واقع، هدف تحقیقات توصیفی، اغلب آن است که مشاهده بر اساس چارچوب مرجع و قوانین جاری و شرایط کنونی افراد مورد بررسی انجام گیرد. استفاده از محاسبه نتایج تحقیقات نیز اعمال قوانین و مقررات در دو حوزه مختلف خواهد بود کتب و مقالات مزبور به موضوع تحقیق به منظور انجام کلیات و ادبیات تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضمن توصیف و تشریح در رابطه با موضوع تحقیق، به بررسی شیوه‌های نقد در قرآن پرداخته خواهد شد، داشتن اطلاعات کافی و ارزشمند درتمام مراحل تحقیق مورد نیاز است، به عبارت دقیق‌تر هر نوع تحقیق علمی تنها به میزان اطلاعات جمع آوری شده مفید مربوط به موضوع، ارزش دارد. بنابراین آن دسته اطلاعات که واجد ویژگی‌های سه گانه زیر باشد در این تحقیق مورد نیاز و توجه ما خواهد بود. 1- اطلاعات مربوط به موضوع باشد. 2- اطلاعات دقیق باشد 3- اطلاعات به روز باشد.

     Abstract

    Sometimes the truth of the Holy Quran without explicitly considering the item, pays And the reader learns that the truth is, sometimes there is no longer a critical view of what's And in addition, the full extent of existing beliefs in violation of the argument and to criticize it sits solution. The method and manner in which the facts are critiquing the Quran about the beliefs and attitudes of other laws Insight is adopted. Quran sometimes criticize something that's bad or good to express individual or group from neutral and does not justify unreasonable, So we can say that the Quran is the first book of the Muslims call for criticism. Hence, in this study is that the study of the most important ways of criticizing the Quran deals, Citing verses of the Qur'an enjoying the style of the Quranic concepts and facts to be heard and incorrect beliefs and Insight on the reading and analysis of the full extent of the Institute for their strong points to be considered.

    Keywords: Quran criticism procedures, Quran and criticism, Addressing criticism

     

     

     

  • فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه.. 3

    1-2- بیان مسأله تحقیق.. 3

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5

    1-4- مرور ادبیات و سوابق تحقیق.. 5

    1-5- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. 6

    1-6- اهداف تحقیق.. 6

    1-7- سؤالات تحقیق.. 6

    1-8- فرضیات تحقیق.. 6

    1- نقد در قرآن به شیوه‌های مختلفی مطرح شده است. 6

    1-9- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 7

    1-10 - روش شناسی و ابزار تحقیق.. 7

    1-10-1- ابزار گردآوری اطلاعات.. 7

    فصل دوم: نقد و انواع آن در تاریخ

    2-1- نقد در لغت... 9

    2-1-1- نقد در اصطلاح.. 10

    2-1-2- نقد در مفهوم و معنا 12

    2-1-3- انواع نقد.. 13

    2-2- تفاوت نظریه ادبی و نقد ادبی.. 16

    2-3- نقد در تاریخ... 18

    2-4- دگرگونی‌های نقد درتاریخ ادبیات عرب.. 19

    2-4-1- نقد در دوره جاهلی.. 19

    2-4-2- نقد در دوره صدر اسلام. 20

    2-4-3- نقد در عصر اموی.. 21

    2-4-4- نقد در عصر عباسی.. 22

    2-4-5- نقد در عصر انحطاط... 26

    2-4-6- نقد در دوره عصر معاصر. 26

    2-4-6-1- رویکردهای نقدی معاصر. 28

    2-4-6-1-1- نقد نفسی (روانکاوانه) 28

    2-4-6-1-2- نقد اجتماعی.. 29

    2-4-6-1-3- نقد بلاغی.. 29

    2-4-6-1-4- نقد اخلاقی.. 29

    2-4-6-1-5- نقد زیبایی شناسی.. 29

    2-4-6-1-6- نقد تطبیقی.. 29

    فصل سوم: بررسی جامعه جزیره العرب

    3 -1- جامعه جزیره العرب قبل از نزول قرآن. 31

    3-1-1- وضعیت سیاسی و اجتماعی.. 31

    3-2- خصوصیات اعراب.. 33

    3-2-1- فرهنگ و آداب و رسوم. 34

    3-3- تصویرهای ادبی جاهلی.. 34

    3-4- جنگ‌های دوران جاهلیت... 36

    3-5- زنان و نظام خانواده. 36

    3-6- وضعیت اقتصادی.. 37

    3-7- اوضاع دینی.. 38

    3-8- زبان عربی.. 39

    3-9- نزول قرآن. 41

    3-10- نظرات مهم در رابطه با آغاز نزول قرآن. 44

    3-10-1- نظر علامه معرفت... 44

    3-10-2- نظر علامه طباطبایی.. 44

    3-11- موضع گیری قرآن نسبت به شعر و شاعری.. 45

    3-11-1- اتهام شعر و شاعری.. 45

    فصل چهارم: نقد در قرآن کریم

    4-1- تأثیر قرآن بر جامعه جزیره العرب.. 52

    4-2- اسلوب نقد قرآنی.. 55

    4-3- شرایط نقد در قرآن. 57

    4-4- گروه‌های مورد خطاب نقدی در قرآن کریم.. 58

    4-5- استدلال به عدم امکان فرزند داشتن خداى تعالى.. 64

    4-6- عقاید و رفتارهای مشرکان و کافران از منظر نقد قرآنی.. 69

    4-7- اعتقاد به جبرگرایی.. 70

    4-8- قرآن و اتمام حجت با مشرکان. 71

    4-9- تفاوت نقد ادبی و نقد قرآنی.. 75

    4-10- نقد و هجاء در قرآن. 76

    4-11- طنز وهزل و هجو ولعن در مقایسه با معنای اصطلاحی نقد.. 76

    4-12- نقد اجتماعی در قرآن (جامعه جاهلی) 80

    4-13- نقد روان شناسی در قرآن. 85

    4-13-1- ارزیابی شخصیت براساس روان شناسی.. 85

    4-13-2- تقسیم شخصیت بر اساس عقیده. 86

    4-13-3- واکنش‌های روانی، افشاگر راز درون. 89

    4-13-4- خانواده از عوامل مؤثر در رشد انسان است. 89

    4-13-5- روانشناسی رنگ‌ها 90

    4-14- نقد و اعجاز قرآن. 90

    4-15- فصاحت و بلاغت... 93

    4-16- نقد فصاحت و بلاغت... 95

    4-17- نظریه نظم و اسلوب و سبک قرآن. 95

    4-18- بررسی نظریه نظم و اسلوب و سبک قرآن. 96

    4-18-1- وجوه ادعایى.. 97

    4-18-2- نقد اعجاز عددی.. 97

    4-18-3- اعجاز محتوایى قرآن. 97

    4-18-4- معارف عالی و حیرت انگیز در قرآن. 98

    4-18-5- نقد و بررسی دو وجه پیشین.. 98

    4-18-6- عدم وجود اختلاف و تناقض در قرآن. 99

    4-18-7- بررسی نظریه عدم وجود اختلاف در قرآن. 99

    4-18-8- اعجاز علمی.. 99

    4-18-9- اخبار غیبى.. 102

    4-18-9-1- نقد اخبار غیبى.. 102

    4-18-10- بررسی نظریه صرفه.. 103

    4-18-11- اعجاز قرآن از جهت آورنده آن. 104

    4-18-11-1- نقد نظریه اعجاز قرآن از جهت آورنده آن. 104

    4-18-12- دیدگاه راغب در اعجاز قرآن. 104

    4-18-12-1- نقد دیدگاه راغب... 106

    4-18-13- بررسی اعجاز فصاحتی.. 106

    4-18-14- بررسی قول به صرفه.. 108

    4-19- نتیجه‌گیری.. 110

    فهرست منابع ومآخذ.. 112

     

    منبع:

     

     قرآن کریم

     نهج البلاغه

    الف) منابع فارسی

    آیت اللهی، حبیب الله. (1384). شیوه‌های مختلف نقد هنری، چاپ دوم. حوزه هنری تبلیغات اسلامی. انتشارات جامی.

    آیینه وند، صادق. (1386). تاریخ سیاسی اسلام. تهران. س‍ازم‍ان‌ م‍طال‍ع‍ه‌ و ت‍دوی‍ن‌ ک‍ت‍ب‌ ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‍ه‍ا (س‍م‍ت‌)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.

    احمدی، علی اصغر. (1371). روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام. چاپ دوم، انتشارات کبیر.

    اصفهانی امین، سیده نصرت. (1361). مخزن العرفان فی التفسیر القرآن. تهران. جلدششم.

    ام اچ، ایبرمز. (1384). فرهنگ اصطلاحات ادبی، برگردان سعید سبزیان، انتشارات رهنما.

    امامی، نصرالله. (1377). مبانی و روش‌های نقد ادبی، چاپ دوم، انتشارات جامی.

    ایزد پناه، عباس. (1376). در قلمرو فلسفه ادبیات و ادبیات دینی. چاپ اول، تهران.

    بحرانی، سیدهاشم. (1416). البرهان فی التفسیر القرآن. تهران. بنیاد بعثت.

    برسلر، چارلز. (1386). درآمدی بر نظریه و روش‌های نقد ادبی ترجمه مصطفی عابدینی فرد، ویراستار حسین پاینده، انتشارات نیلوفر.

    پهلوان، منصور و شفیعی سعید. (1388). ارزیابی و نقد نظری اعجاز عددی قرآن کریم. شماره 1.

    پیشوایی، مهدی. (13839). تاریخ اسلام (ازجاهلیت تارحلت پیام اسلام). قم. دفتر نشر معارف.

    ثامنی، مصطفی. (1352). نظری به وجوه اعجاز قرآن. تبریز. مجله دانشکده ادبیات وعلوم انسانی.

    جعفریان، رسول. (1390). ازپیدایش اسلام تا ایران اسلامی. قم. موسسه انصاریان.

    جلالی پور، بهرام. (1385). نقد تئاتر به مثابه دستگاههای ارتباطی. فصلنامه هنر، شماره 69.

    حسینی ادیانی، سیدابوالحسن. (1375). پژوهشی درتاریخ پیامبر اسلام. انوارالهدی.

    حلبی، علی اصغر. (1364). مقدمه‌ای برطنز و شوخ طبعی در ایران. چاپ اول، تهران.

    رامیار، محمود. (1362). تاریخ قرآن. چاپ دوم، تهران. انتشارات سپهر.

    رضایی اصفهانی، محمدعلی. (1381). پژوهشی دراعجاز علمی قرآن. چاپ سوم، رشت.

    رمضانی گل افزانی، محسن. (1393). سیمای یهود در قرآن وروایات. پایگاه امام خمینی.

    زرین کوب، عبدالحسین. (1362). نقدادبی، چاپ سوم، تهران. انتشارات امیرکبیر.

    زرین کوب، عبدالحسین. (1367). آشنایی با نقد ادبی. چاپ چهارم، تهران. انتشارات مهارت.

    سعدی، مصلح الدین. (بی‌تا). کلیات. تصحیح محمد علی فروغی. نشراقبال.

    سلدن و رامان {و دیگران}. (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس پورمخبر. چاپ سوم تهران. انتشارات طرح نو.

    شایگان فر، حمید رضا. (1341). نقد ادبی و معرفی مکاتب نقد.

    شمسیا، سیروس. (1378). نقد ادبی. تهران. انتشارات فردوس.

    شهیدی، سیدجعفر. (1362). تاریخ تحلیلی اسلام. چاپ دوم، تهران. مرکز دانشگاهی.

    صانعی، سیدمهدی. (1382). اعجاز تشریعی قرآن. مجله دانشکده الهیات دانشگاه مشهد.

    صفایی، علی. (1381). روش نقد، چاپ اول، قم. انتشارات لیله القدر

    طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). المیزان. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ پنجم، دفتر انتشارات اسلامی.

    فوکویاما، میشل. (1368). نقد در فرآیند بررسی. برگردان الهام دادرس. تهران. انتشارات اندیشه.

    قوجهزاده، علیرضا. (1386). برگرفته از کتاب از دریچه نقد و گفتارها و جستارهای انتقادی ادبی استاد عبدالعلی دستغیب. چاپ اول، تهران. خانه کتاب.

    کرومبی، آسل آر. (1370). قواعد النقد الادبی –محمدعوش.

    گرجی، مصطفی. (1389). نقد و انتقاد، مجله اطلاع رسانی و کتابداری کتاب ماه 1

    گورین، ویلفرد. (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمه میهن خواه. تهران.

    لوبون، گوستاو. (1354). تاریخ تمدن اسلام و عرب. ترجمه سید هاشم حسینی. تهران.

    مجلسی، محمدباقر. (1386). بحارالانوار. مترجم ابوالحسن موسوی همدانی. تهران.

    مدرسی، سیدمحمدتقى. (1419). من هدى القرآن. چاپ اول، تهران. دار محبی ‌الحسین.

    مطهری، مرتضی. (1359). نظام حقوق زن در اسلام. دفتر انتشارات اسلامی.

    معرفت، محمدهادی، (1371). آموزش علوم قرآنی ترجمه التمهید فی القرآن. مترجم ابو محمد وکیلی. چاپ اول، قم.

    معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی، انتشارات سرایش، جلد چهارم. چاپ هشتم. تهران.

    مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. تهران. دارالکتب الاسلامیه.

    مودب، سیدرضا. (1378). دیدگاه راغب اصفهانی دراعجاز قرآن و نقد آن. شماره یک.

    ناس، جان. بی. (1375). تاریخ جامع ادیان. ترجمه علی اصغر حکمت. تهران. انتشارات علمی و فرهنگی.

    نجاتی، عثمان. (1369). قرآن و روان شناسی. ترجمه عباس عرب. بنیاد پژوهشهای اسلامی

    نوری، یحیی. (1360). اسلام و عقاید و آراء بشری یاجاهلیت و اسلام. تهران. بنیاد علمی و اسلامی مدرسه الشهداء.

    نیکوبحت، ناصر. (1380). هجو در شعر فارسی. چاپ اول، تهران.

    ولک، رنه. (1373). نظریه ادبیات. ترجمه ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران. انتشارات اندیشه‌های عصر نو.

    ویستر، راجر. (1382). درآمدی بر مطالعه نظریه ادبی. ترجمه الهه دهنوی، تهران. نشر روزنگار

    منابع عربی

    آملی، محمدبن الحسن. (1412). وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه. بیروت. موسسه آل البیت

    الآمدی، عبدالواحد. (1407). غررالحکم و درالکلم. بیروت. موسسه الاعلمی للمطبوعات

    ابن اثیر، عزالدین. (بی تا). اسدالغابه فی الصحابه. تهران. مکتبه الاسلامیه

    ابن خلدون، عبدالرحمن. (1988م). مقدمه ابن خلدون. دار احیاء التراث العربی.

    ادونیس، علی احمدسعید. (1974م). الثابت و المتحول. بیروت. دارالعوده.

    اصفهانی، راغب. (1405). مقدمه جامع التفاسیر. به تحقیق احمدحسن فرحات. دارالدعوه کویت

    اصفهانی، راغب. (1986م). المفردات فی غریب القرآن. استانبول ترکیه. انتشارات قهرمان.

    أمین، احمد. (1952م). النقدالادبی، جلداول. چاپ مصر.

    باقلانی، محمدبن طیب. (1988م. ). اعجازالقرآن. به تحقیق عماد الدین احمد حیدر. بیروت، دارالحیاء العلوم.

    البلاذری، احمد بن یحیی. (1367). فتوح البلدان. ترجمه محمد توکل. نشرنقره.

    التونخی، محمد، 1999م. المعجم المفصل فی الادب، الثانیه. دار الکتب العلمیه.

    الجزری، ابن اثیر. (1978م). الکامل فی التاریخ. دارالفکر.

    الحوفی، احمد محمد. (دون تا) الحیاه العربیه من الشعر الجاهلی. بیروت. دار القلم.

    الخفاجی، محمدعبدالمنعم. (1990م). الادب العربی و تاریخه فی العصرین. دارالجیل.

    الدسوقی، عمر. (2003م). فی الادب الحدیث. دار الفکر.

    الزوزنی، حسین بن احمد بن حسین. (2002م). شرح المعلقات السبع. الطبعه الثانیه، بیروت. عالم الکتب.

    الشاذلی، عبدالسلام. (1989م). الاسس النظریه فی منهج البحث. دارالحدثه بیروت

    الطریحی، فخرالدین. (1362). مجمع البحرین. کتابفروشی مرتضوی.

    الفاخوری، حنا. (1380). تاریخ الادب العربی. تهران. انتشارات توس

    القیروانی، ابن رشیق، 1988م العمده فی محاسن الشعر و آدابه، الطبعه الاولی، دار الفکر،

    بهی، محمد. (1974م). منهج القرآن فی تطویر المجتمع. الطبعه الاولی. بیروت. دار الفکر.

    جاحظ، عمروبن بحر. (1423). البیان و التبیین. البیروت. دار المکتبه هلال.

    جر، خلیل. (1381). فرهنگ عربی- فارسی، المعجم العربی الحدیث برگردان سید حمید طبیبیان، تهران. انتشارات امیر کبیر.

    حسین، طه. (1926م). فی الشعرالجاهلی. الطبعه الاولی، القاهره. دارالکتب المصریه

    حنفی، محمدشرف. (1390). اعجاز القرآن البیانی. الجمهوریه العربیه المتحده.

    خطابی، ابوسلیمان. (1976 م). ثلاث رسایل فی اعجازالقرآن. دار المعارف مصر

    خطیب، عبدالکریم. (1974م). الاعجاز فی الدراسات السابقین. الطبعه الاولی، دار الفکر العربی.

    خلیفه، حاجی. (1413). کشف الظنون عن اسامی الکتب و الفنون. بیروت. دار الکتب العلمیه

    دمشقی، ابوالفداء اسماعیل بن کثیر. (1407). البدایه و النهایه. بیروت دارالکتب العلمیه.

    رازی، فخر. (1985م). نهایه الایجازفی درایه الاعجاز. بیروت. دارالمعلم للملایین

    سیوطی جلال الدین. (1996م). الاتقان فی علوم القرآن. به تحقیق سعید المندوب. چاپ اول، لبنان. دارالفکر

    شکری آلوسی، سید محمود. (1342). بلوغ الارب فی معرفه احوال العرب. مصر. جلددوم

    شکری، عزیزالماضی. (2005م). فی نظریه الادب. قاهره

    طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن. (1408). مجمع البیان لعلوم القرآن. دارالمعرفه بیروت.

    طیب، سیدعبدالحسین (1378). اطیب البیان فی التفسیرالقرآن. چاپ دوم، تهران. انتشارات اسلام.

    عباس، احسان. (1993م). تاریخ النقدالادبی عندالعرب. دارالشروق.

    علی، جواد. (1970م). المفصل فی تاریخ العرب قبل ازاسلام. چاپ اول، بیروت.

    فروخ، عمر. (1964م). تاریخ الجاهلیه. چاپ اول، بیروت. دار العلم للملایین.

    فشوان، محمدسعد. (1985م). الدین و الاخلاق فی الشعر. قاهره. مکتبه الکلیات الازهریه

    فهمی، ماهرحسن. (بی تا). شوقی و شعره الاسلامی. قاهره. دار المعارف.

    قرطبی، محمدبن احمد. (1364). الجامع لاحکام القرآن. جلدپانزدهم

    مجدی، وهبه. (1994م). معجم مصطلحات الادب، مکتبه لبنان

    مسعودی، علی بن الحسین. (1409). مروج الذهب و معادن الجوهر. تحقیق محمد محی الدعین عبدالحمید. بیروت. دارالفکر.

    معالیقی، منذر. (1995م). صفحات مطویه من تاریخ عرب الجاهلیه. الطبعه الاول،. دار و مکتبه الهلال.

    معتزلی اسدآبادی، قاضی عبدالجبار. (1380). المغنی فی ابواب التوحید و العدل. قاهره. الدار المصریه و دارالکتب

    مندور، محمد. (1996م). النقد المنهجی عندالعرب. قاهره.

    موسی، سلامه. (1961م). الادب للشعب. مصر. مکتبه الخانجی

    یعقوبی، احمد بن محمد بن واضح. (1960م). تاریخ یعقوبی. جلد اول، بیروت.

    یوسفی غروی، محمدهادی. (1417ق). موسوعه التاریخ الاسلامی. چاپ اول، مجمع الفکر الاسلامی.


موضوع پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, نمونه پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, جستجوی پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, فایل Word پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, دانلود پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, فایل PDF پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, مقاله در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, پروژه در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, پروژه درباره پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی شیوه‌ های نقد در قرآن کریم

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده هرمنوتیک دانشی است که به فهم یک اثر می پردازد و با نقد فهم روش شناختی می کوشد تا راهی برای فهم بهتر اثر ارایه کند . شلایرماخر ، پدر الهیات مدرن پروتستان ، شکل نوینی از تفسیر شهودی بر پایه تجربیات دینی از عهدین را در غرب پایه گذاری کرد. به دلیل عمق اندیشه ، گستردگی مضامین بلند عرفانی دیوان حافظ و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده: قرآن کریم را کلامی از سوی خداوند می­دانیم در جهت هدایت انسان. لذا پژوهش­های فراوانی در قالب­های بسیار متنوع در یافتن کنه کلام و ظرافت­ها و اعجاز این کلام قدسی از زمان نزول و تدوین تا کنون صورت گرفته و روش­های دقیق تحقیقی و تفسیری هم در این مسیر توسط مفسرین و علما تدوین شده است. پژوهشگران قرآنی همواره با توجه به ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مقطع رشته زبان و ادبيات فارسي سال 1386 چکيده:   مجلس گويي در تصوّف سابقه اي طولاني دارد و بعضي از مشايخ صوفيه به مجلس گويي و برگزاري جلسات صوفيانه مع

چکیدہ: مباحثی که در این رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است از جمله مباحثی است که بشر امروز بیشتر به درک و فهم آن نیاز دارد۔ زیرا در پرتوی علوم روز و پیشرفته سوالاتی مطرح می شوند که حقایق و واقعیت را دگرگون می سازد و افکار خواننده را متغیر و متحیر کرده چه بسا موجب انحرافات می گردد. مباحث این اثر گرانبها، شبهات اساسی که درباره مطالب و فرمایشات قرآن از سوی بیگانگان از روی عناد و ...

درجه کارشناسي ارشد ادبيات دي ماه 1384 گزيده ي بحث:  هرچند که شعر اصيل با  بال وهم و خيال به پرواز درمي آيد ولي ابزار توانمندي است که با قدرت سحرآميزش عقلها را مي شکافد و کارگر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی چکیده قرآن، حدیث و ادبیات ارتباط نزدیکی با هم دارند. از نیمه قرن سوم هجری که سرودن شعر پارسی آغاز شد، کم کم و به مرور زمان، اندیشه های دینی و قرآن و حدیث بر شعر نیز تأثیر گذاشت به طوری که در قرن های بعد، کسانی چون سنایی، شعرشان آمیخته با قرآن و عرفان بود. از رهروان سبک سنایی، می توان از جمال­الدین اصفهانی نام برد. هرچند که ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش زمستان 93 چکيده: اين پژوهش به ‌منظور تحليل محتواي مفاهيم و مضامين اخلاقي در قرآن کريم و با هدف ارا

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات عرب سال 1385 موجز الرساله  (چکيده) : قرآن کريم به زبان عربي مبين نازل شد، تا اينکه معجزه آشکار براي جهانيان باشد، بر قومي که خود

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته­ اقتصاد اسلامي بهمن ماه 92 13   چکيده: اين پژوهش در پي توصيف تابع عرضه نيروي کار فرد مسلمان در فضايي است که جامعه متعهد به اجراي قواعد و قوانيني بر

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای تبیین سیره تبلیغی امام صادق(ع) برای نشر و گسترش معارف اسلامی و مخاطب­شناسی آن حضرت. در این پژوهش پس از تشریح مکاتب مختلفی ارتباطاتی، در نهایت تلفیقی از مکتب انتقال و ارتباطات آیینی برای تشریح سیره تبلیغی آن حضرت ارائه شده است. در ادامه مبتنی بر منظومه معرفتی اندیشمندان شیعه، سعی ...

ثبت سفارش