پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه

word 7 MB 30122 151
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

    این تحقیق با عنوان بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه صورت پذیرفته است.هدف از این تحقیق شناسایی و معرفی توانمندی ها و پتانسیل های طبیعت گردی در منطقه سوادکوه با هدف حفظ منابع طبیعی موجود و تداوم و پایداری آنها و تقویت توانهای اکوتوریستی منطقه،شناخت مشکلات و محدودیت های منطقه در بخش مرتبط با توریسم و اکوتوریسم در راستای افزایش تعداد گردشگران و رونق بیشتر در منطقه می باشد.در این تحقیق به دو سوال تحقیق پاسخ داده شد:

    1-آیا منطقه از نظر منابع و جاذبه های اکوتوریستی در موقعیت مناسبی قرار دارد؟

    2-آیا امکانات و زیر ساخت های موجود برای توسعه اکوتوریسم منطقه مناسب است؟

    تحقیق حاضرپژوهشی کاربردی می باشد و جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای-اسنادی و میدانی استفاده شده است و در تحلیل اطلاعات از روش swot استفاده شدهو بر این اساس نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.مطالعات و بررسی ها نشان داد منطقه از حیث منابع و جاذبه های اکوتوریستی بسیار غنی می باشد و توانایی جذب گردشگران و توسعه طبیعت گردی و تبدیل شدن به قطب طبیعت گردی در سطح منطقه ای و ملی و حتی بین المللی را داراست.در رابطه با زیر ساخت ها و امکانات موجود در منطقه باید گفت مشکلات و محدودیت هایی وجود دارد که در مجموع می توان با ایجاد امکانات و تسهیلات توریستی سازگار با محیط طبیعی و استقرار مناسب آن باعث ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد ساکنین از یک سو و توسعه اکوتوریسم منطقه گام سازنده برداشت.

    واژگان کلیدی:توانهای طبیعی،اکوتوریسم،سوادکوه،اکوتوریست

    امروزه گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت جهان معرفی شده و در عین حال به عنوان یکی از منابع اصلی مبادله و کسب درآمد ارزی و اشتغال در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می رود. رشد و توسعه گردشگری پیامدی دو جانبه دارد. این صنعت به دلیل قابلیت ذاتی خود، هم می تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی ، اجتماعی جامعه گشته و هم اینکه رشد سریع و غیر قابل مهار آن می تواند منجر به تخریب محیط زیست واز بین رفتن هویت بومی و فرهنگ سنتی گردد. اکوتوریسم گرایش نسبتا تازه در صنعت گردشگری است .محیط طبیعی، معیشت و شیوه های زیست سنتی، چم اندازها و مناظر زیبای طبیعت، هدف های اصلی وجاذبه های گردشگر پذیر این نوع از گردشگری هستند به منظور پایداری و توسعه این صنعت، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از فرهنگ سنتی در اولویت قرار دارد. اکوتوریست ها که با انگیزه های خاص خود به نواحی طبیعی و بکر کره زمین مسافرت می کنند تجارت سودمندی به دست خواهند آورد. آنان با زمینه های فرهنگی – زیست محیطی ، طبیعت هر منطقه و کشور آشنا شده و به دوستداران وحافظان طبیعت می پیوندند.

    طبیعت گردی معمولا دارای یک مفهوم و محتوای فرهنگی ومحلی با اهمیت است و انسان را به جامعه باز می گرداند و احساس تعهد به منظور حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ سنتی را در انسان بر می انگیزد. سازمان جهانی گردشگری پیش بینی نموده است در سال 2020 بالغ بر 50 درصد از گردشگران را اکوتوریست ها تشکیل خواهند داد. گردشگری پایدار و بیوتوریسم واژه های متنوعی هستند که برای گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم به کار برده می شوند.

    اکوتوریسم نوعی از گردشگری است که بر اساس مسافرت به مناطق طبیعی به نسبت بودن آسیب مانده می باشد( سجادیان، مهیار و ناهید، 1388) . این صنعت ابزار قدرتمندی در جهت توسعه اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته به شمار می رود . برای نمونه در فاصله سال های 2000-1990 ، درآمد خالص برخی از این کشورها از محل گردشگری ، سالانه 154 درصد رشد داشته که بیش از دو برابر رشد آن در کشورهای توسعه یافته است.(  هیقام،2007)

    معمولا از گردشگری طبیعی به عنوان توسعه پایدار، گردشگری پاک و دوستدار محیط زیست یاد و تفسیر می شود. از نظر انجمن بین المللی اکوتوریسم، طبیعت گردی سفری مسئولانه به نواحی طبیعی است. که به حفظ محیط زیست و پایداری رفاه مردم محلی می انجامد. در ایران نیز بر پایه رویکرد کنش گرایانه اکوتوریسم مبنی بر کاهش آثار منفی گردشگری طبیعت و توجه جدی به افزایش بار مثبت آن، ضرورتا باید به «اکوتوریسم جامعه محور» به عنوان یک راهبرد اساسی در توسعه و ترویج گردشگری طبیعی پرداخته و فرآیند سیاستگذاری ها، برنامه ریزی، اجرا و مدیریت طرح ها و پروژه های گردشگری طبیعی طوری سازماندهی وهدایت شوند تا از یک طرف رشد و بالندگی این بخش از صنعت گردشگری همراه با حفظ و ارتقای شاخص های پایداری زیست محیطی در مناطق و محورهای گردشگری طبیعی همراه باشد و از طرف دیگر علی الاصول بایستی کلیه امور اجرا و بهره برداری از جاذبه های گردشگری بر پایه حضور و با محوریت مشارکت فعال جمعیت و جوامع انجام گیرد.

    بدون تردید کشور ایران با جاذبه های فراوان طبیعی، گونه های مختلف فرهنگی، تنوع زیستی و اقلیم متناوت و داشتن چهار فصل، درآینده یکی از مقاصد طبیعت گردان خواهد بود، گر چه طبیعت گردی در کشور ایران در آستانه راه است، اما تجارب ارزشمند جامعه جهانی، قوانین ومقررات ، توصیه ها و الزامات بین الملل و دستاوردهای ناشی از تجارب مجموعه ممالک فعال و پیشرو در این حوزه به رایگان در اختیار ماست، این فرصت را باید مغتنم شمرد.

    1-2 بیان مسئله

    چنانکه می دانیم انسان و طبیعت ترکیبی جدایی ناپذیرند، آدمی در طبیعت به دنیا می آید، در طبیعت زندگی می کند و در طبیعت می میرد تمام جلوه های طبیعی اعم از جنگل های طبیعی، پارک های ملی و حیات وحش، رودخانه ها و طبیعت پیرامون آن ها گستره هایی از قسمتی از جهانگردی( گردشگری در طبیعت) را رقم می زند. اکوتوریسم را به طور خلاصه چنین تعریف می کنند. اکوتوریسم سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که ضمن حفاظت از محیط زیست سلامت جامعه محلی را نیز پایدار سازد. اکوتوریسم به مثابه عرصه ای مشترک برای خلق تشریک مساعی و هدایت مشترک مسیر گردشگرانی که قصد کسب تجربه و یادگیری درباره مناطق طبیعی و فرهنگهای مختلف دارند عمل می نماید. امروزه طبیعت گردی در میان گونه های مختلف گردشگری از جایگاه ویژه ای و رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است ودر بیست سال اخیر شاهد گسترش سریع فعالیت های طبیعت گردی در سراسر جهان بوده ایم و انتظار میرود برشدت این گسترش نیز افزوده شود.

    استان مازندران یکی از استان هایی است که دارای توانمندی های گردشگری بسیار بالایی می باشد. از آنجائیکه استان مازندران دارای طیف وسیعی از منابع طبیعی مناسب برای توسعه گردشگری است. لذا می توان با یک برنامه ریزی دقیق و با شاخت عوامل طبیعی( اقلیم، اشکال زمین شناسی، جنگل هاو...) عوامل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بستر مناسبی از توسعه پایدار گردشگری منطقه فراهم ساخت.

    گفته می شود دلیلاصلی برای انتخاب یک مقصد برای بازدید، جاذبه های آن است این جاذبه ها شامل اقامت ساحلی، ییلاقات حومه شهر، پارک ها، آثار فرهنگی ، تسهیلات ورزشی و سرگرمی می باشد.بازدید از نقاط دیدنی و جاذبه های جهانگردی هر منطقه مهمترین انگیزه هر گردشگر است.

    منطقه سواد کوه از حیث جاذبه های طبیعی بسیار غنی است. مناظر زیبای کوهستانی، رودخانه ها پیچ در پیچ تا آبشارهای زیبا، جنگل های سرسبز، غارهای تاریخی ، سدها و جاده های کوهستانی زیبا و مسیرهای کوهنوردی و ییلاقات خوش آب و هوا جلوه ای از عظمت خدادادی را به نمایش گذارده است که همه سالها علاقه مندان به طبیعت زیادی را به خود جلب می کند. شهرستان سواد کوه با دارا بودن سه شهر به نام های زیر آب، پل سفید و آلاشت دارای جاذبه های طبیعی و فرهنگی متعددی می باشد که پاسخگوی انواع گردشگر داخلی و خارجی با سلیقه های متفاوت است، از دوستداران طبیعت تا علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کهن، گردشگران سلامت و انواع تورهای طبیعت گردی را می توان نام برد. بالاخره می توان گفت برای هر سن و انگیزه و علاقه می توان برنامه ریزی سفر از نیم روزه و یکروزه تا چند روزه را طراحی نمود. از این رو سواد کوه می تواند به عنوان قطب بزرگی در فعالیت های اکوتوریستی کشور مطرح گردد. در این تحقیق علاوه بر شناسایی و بررسی پتانسیل های اکوتوریستی و امکانات گردشگری شهرستان سواد کوه سعی شده است با بررسی نقاط قوت، ضعف و تهدیدها، فرصت های پیش روی توسعه اکوتوریسم شهرستان سواد کوه با استفاده از مدل swot راهکارهای عملی جهت اکوتوریسم این منطقه ارائه  شود.

    1-3 اهمیت موضوع تحقیق:

    اکوتوریسم شاخه ای قابل توجه از صنعت عظیم توریسم است که در صورت مدیریت خوب می تواند یکی از منابع درآمدی و نیز روند توسعه در سطوح مختلف از جمله استانی و محلی باشد .

    این بخش از صنعت جهانگردی دارای دو ویژگی اصلی است.

    رشد و رونق آن رابطه مستقیم با عوامل و شرایط محیطی دارد.

    اکوتوریسم پیش از تأسیسات رفاهی واقامتی به منابع انسانی نیاز دارد و به همین دلیل نیازی به جذب سرمایه گذاری های سنگین ندارد و می تواند فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کند. اگر در قالب این دو وجه برجسته اکوتوریسم استان مازندران بویژه سواد کوه رابررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که برای رشد و توسعه صنعت توریسم منطقه بهره گیری از این شاخه کاملا مقرون به صرفه بوده و ما را در رسیدن به دست یابی اهداف مورد نظر کمک می کند. متأسفانه سواد کوه با دارا بودن پتانسیل های بالای گردشگری، هنوز نتوانسته از گردشگری به عنوان یک صنعت استفاده نماید. لذا در تحقیق حاضر هدف از انتخاب سواد کوه به عنوان مکان اصلی مورد مطالعه ، پتانسیل بالا و بکر بودن منطقه وتوانایی آن در جذب گردشگران طبیعت گرد داخل و خارجی می باشد. لذا با توجه به این مسائل سعی شده است تا با بررسی توان های طبیعت گردی سواد کوه به برنامه ریزی مناسب جهت توسعه و ساماندهی منابع گردشگری برای جذب گردشگر دست یافت.

    1-4 هدف های تحقیق:

    اهداف اصلی:

    شناسایی و معرفی توانمندیها و پتانسیل های طبیعت گردی شهرستان سواد کوه.

    شناخت مشکلات و محدودیت های شهرستان سواد کوه در بخش های مرتبط با توریسم و اکوتوریسم

    ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه اکوتوریسم منطقه.

    اهداف فرعی:

    معرفی اکوتوریسم به عنوان یک فعالیت مهم و سود آور برای توسعه منطقه.

    ایجاد مجموعه علمی و کاربردی برای استفاده سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها،وموسسات پژوهشی.

    1-5 پرسش های تحقیق:

    1- آیا منطقه از نظر منابع و جاذبه های اکوتوریستی در موقعیت مناسب قرار دارد.

    2- آیا امکانات و زیر ساختهای موجود برای توسعه اکوتوریسم منطقه مناسب است؟

    1-6 پیش فرض ها یا فرضیه های اصلی:

    1- به نظر میرسد منطقه از نظر منابع و جاذبه های اکوتوریستی در موقعیت مناسبی قرار دارد.

    2- احتمالا امکانات وزیر ساختهای موجودبرای توسعه اکوتوریسم منطقه مناسب است.

    1-7 پیشینه تحقیق:

    1- فانی ثانی( 1381) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده مازندران مطالعه موردی خشکه داران» اثر طبیعی ملی خشکه داران را در دو بخش مطالعات اکولوژیکی و اقتصادی اجتماعی و مطالعات  پرسشنامه ای مد نظر قرار داد. 

    نتایج حاصله از بررسی پارامترهای اکولوژیکی نشان داد که با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی منطقه همچنین دارابودن خاک هیدرو مرف این منطقه برای توسعه توریسم به صورت متمرکز مناسب نمی باشد. اما با اتخاذ تدابیری ماند زدن تریل در منطقه و .... می توان دسترسی به قسمت هایی با چشم اندازهایی زیبا و اکوتوریسم را به صورت گسترده و غیر متمرکز در منطقه توسعه داد.

    2- شایان و پارسایی( 1386) در مقاله ای تحت عنوان« امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان  کهکلیویه و بویر احمد» به شناسایی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهکلیویه و بویر احمد پرداخته اند. امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم با استفاده از مدل اکوتوریسم انجام شد. یافته های تحقیق دربخش اقلیم آسایش ، شهرستان های بویر احمد و دنا برای تفرج تابستانه و شهرستان های گچساران و کهکلیویه برای تفرج زمستانه مناسبند، همچنین هر یک از شهرستان های استان به لحاظ میزان برخورداری از زیر ساختهای توسعه توریسم مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، شهرستان گچساران و دنا برای ارائه خدمات  و پشتیبانی گردشگری، توانمندی بیشتری دارند.

    3- بیگ محمدی و حاتمی( 1389) در مقاله ای با عنوان« تحلیلی بر ظرفیت ها وارزش های اکوتوریستی سیستان و بلوچستان» ارائه شده در چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، که به روش اسنادی، توصیفی تحلیلی انجام شده است. به معرفی ظرفیت های اکوتوریستی منطقه، تشریح اهمیت آنها، ضرورت حفظ و نگهداری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی آنها پرداخته اند. محققین این مقاله از یافته های خود چنین نتیجه گرفته اند که با معرفی ظرفیت های اکوتوریستی منطقه، تشریح اهمیت توجه مسئولین، برنامه ریزان وسرمایه گذاران به این بخش و در نتیجه آماده سازی زیر ساخت های گردشگری و جلب سرمایه های خارجی و داخلی، علاوه بر تعامل فرهنگی، تولید ارز، افزایش ثروت و به جریان درآوردن پول در بخش های محروم این استان و رفع پاره ای از این محرومیت ها و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کرد.

    4- جهانیان و زندی( 1389) در مقاله ای تحت عنوان« بررسی پتانسیل های اکوتوریسم مناطق کویری و بیابان های اطراف استان یزد، با استفاده از الگوی تحلیل swot» به معرفی پتانسیل های اکوتوریستی بیابان ها ومناطق کویری استان یزد پرداخته اند و بر اساس الگوی swot  با ملاحظه نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها راهبردهایی راهمسو با توسعه پایدار گردشگری در این مناطق ارائه نمودند  . آنها این گونه نتیجه گرفتند با توجه به جاذبه های موجود در این منطقه ،اکوتوریسم یکی از موارد مهم در جهت توسعه آن است. به طور کلی می توان عنوان کرد که اکوتوریسم با برنامه ریزی اصولی، انجام تحقیقات جامع و توجه به راهبردهای حاصل از الگوی تحلیلswot می تواند عامل در جهت توسعه اقتصادی ملی و محلی این مناطق به شمار آید.

    5- عزتی و نامی و عباسی سمنانی (1392) در مقاله ای تحت عنوان « امکان سنجی توان مندی های اکوتوریسم مرز ایران و ترکمنستان به روش swot مطالعه موردی استان گلستان» به شناسایی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان گلستان پرداخته اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که صنعت اکوتوریسم در این استان به علت نزدیکی به دو استان پر جمعیت تهران و خراسان رضوی ، آب و هوای معتدل ، وجود جنگل های انبوه و وجود مردمی مهمان نواز می تواند جزء برترین، پر درآمدترین و پایدارترین صنایع این استان باشد.  در پایان پژوهش سعی شده است تا با نگرش سیستمی به نقاط ضعف و قوت همچنین فرصت ها و تهدیدها در چارچوب مدلswot راهکارهایی جهت بهبود وضعیت اکوتوریستی این استان ارائه گردید.

    6- در پژوهشی که در پایان نامه کارشناسی ارشد( 1388) توسط حسین باقری با عنوان «پتانسیل های گردشگری روستایی مورد مطالعه دهستان لفور شهرستان سواد کوه انجام یافته است . هدف از توسعه گردشگری روستایی، پاسخگویی به تقاضای روز افزون جمعیت شهری برای گذراندن اوقات فراغت وتفریحات و افزایش سکونتگاههای روستایی و نیز کاهش فقر روستایی، حل معضلات بیکاری و مهاجرت و افزایش خدمات رفاهی است.

    مطالعات نشان داد که پتانسیل  گردشگری روستایی در منطقه مورد مطالعه در حدی است که می تواند از مزایای مبتنی بر گردشگری بهره مند و تبدیل به قطب گردشگری درمنطقه شود.

    Abstract:

    The study was conducted to evaluate the ability of nature Savadkooh aim of this study was to identify the capabilities and potential of ecotourism in the region Savadkooh to preserve natural resources and continuity and stability and strengthen the powers of tourist region, identifying problems and restrictions related to tourism and ecotourism in the region Increase the number of tourists and prosperity in the region. In this study, two research questions were answered:
    1. Are the resources and tourist attractions is a perfect opportunity?
    2. Is the existing facilities and infrastructure for the development of ecotourism area is appropriate?

    studies show that the region is very rich in terms of resources and tourist attractions, and the ability Shdhv use swot analysis based on the strengths, weaknesses, opportunities and threats are analyzed studies and surveys show that the region is very rich in terms of resources and tourist attractions, and the ability Attract tourists and develop ecotourism and become the hub of ecotourism in the region and national and international development. and the development of ecotourism in a constructive step up There are limitations in general can be adapted to the natural environment and the creation of appropriate tourist facilities It creates jobs and increase the income of residents on the one hand and the development of ecotourism in a constructive step up.
    Key words: natural powers, ecotourism, Savadkooh, Ecotourism

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                                       صفحه

    فصل اول:کلیات

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مسئله. 3

    1-3 اهمیت موضوع تحقیق. 5

    1-4 هدف های تحقیق. 6

    1-5 پرسش های تحقیق. 6

    1-6 پیش فرض ها یا فرضیه های اصلی.. 6

    1-7 پیشینه تحقیق. 6

    1-8 قلمرو تحقیق. 10

    1-9 روش تحقیق. 11

    1-9-1 جامعه آماری.. 11

    1-9-2 روش نمونه گیری.. 11

    1-9-3 شیوه گردآوری اطلاعات.. 11

    1-9-4 ابزار گردآوری اطلاعات.. 11

    1-9-5 شیوه تجزیه و تحلیل یافته ها 12

    1-10 محدودیت های تحقیق. 12

    فصل دوم:چارچوب نظری پژوهش(ادبیات تحقیق)

    2-1 مفاهیم و اصطلاحات.. 14

    2-1-1 تعریف توریسم. 14

    2-1-2 برخی مفاهیم مرتبط با گردشگری.. 15

    2-1-3 عوامل عمده تأثیرگذار در صنعت توریسم. 17

    2-1-4 اهمیت گردشگری.. 17

    2-1-5 نوع شناسی توریسم. 18

    2-1-5-1 توریسم عادی.. 18

    2-1-5-2 توریسم طبیعت گرا 19

    2-1-6 اکوتوریسم(Ecotourism) 22

    2-1-7 تعریف اکوتوریسم. 22

    2-1-8 اصول اکوتوریسم. 24

    2-1-9 ویژگی های اکوتوریسم. 24

    2-1-10 چند تقسیم بندی از اکوتوریسم. 26

    2-1-11 گردشگری و توسعه اشتغال. 26

    2-1-12 توسعه پایدار. 28

    2-1-13 اکوتوریسم پایدار. 29

    2-1-14 راهکارهای عملی اکوتوریسم پایدار. 30

    2-1-15 انجمن بین المللی اکوتوریسم. 31

    2-1-16 اکوتوریسم در ایران و جهان. 31

    2-2 مبانی نظری ( مدل ها ، نظریات تحقیق وتئوریها) 33

    2-2-1 نگرش سیستمی به گردشگری.. 33

    2-2-2 عناصر صنعت گردشگری.. 34

    2-2-3 بازار طبیعت گردی.. 36

    2-2-4 اثرات اقتصادی اکوتوریسم. 37

    2-2-5 طبیعت گردی هم فرصت است و هم تهدید. 39

    2-2-5-1 طبیعت گردی به عنوان فرصت.. 39

    2-2-5-2 طبیعت گردی به عنوان تهدید. 40

    2-2-6 بیانیه کبک در خصوص اکوتوریسم. 41

    2-2-6-1 توصیه های بیانیه کبک به دولت ها در سطح ملی، منطقه ای و محلی.. 41

    2-2-7 دیدگاه سازمان جهانی گردشگری.. 43

    2-2-8 دید گاه گان. 44

    2-2-9 دیدگاه رای.. 45

    2-10 دیدگاه بویونز، نجیدا و مورالس... 46

    2-11 دیدگاه کاسپار. 47

    2-12 دیدگاه هولدن. 48

    2-2- 13 مدل تحلیلی swot 50

    2-2-14-1 ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف( swot) 50

    فصل سوم: ویژگی های جغرافیایی محدوده مورد مطالعه: شهرستان سواد کوه

    3-1 ویژگی های جغرافیای طبیعی.. 56

    3-1-1 موقعیت سواد کوه 56

    3-1-2 زمین شناسی.. 59

    3-1-3 توپوگرافی.. 60

    3-1-4 اقلیم. 65

    3-1-4-1 آب و هوا 65

    3-1-4-2 دما 66

    3-1-4-3 بارش... 67

    3-1-4-5یخبندان. 69

    3-1-4-6 تعداد ساعات آفتابی.. 70

    3-1-4-7 باد. 72

    3-1-5منابع خاک.. 73

    3-1-6 منابع آب.. 74

    3-1-6-1 منابع آبهای سطحی.. 75

    3-1-6-2 منابع آب زیر زمینی.. 75

    3-1-7 پوشش گیاهی.. 77

    3-1-7-1 جلگه و دشت.. 77

    3-1-7-2 بخشی کوهپایه ای.. 77

    3-1-7-3 بخش کوهستانی.. 78

    3-1-8 حیات جانوری.. 79

    3-2 ویژگی های جغرافیای انسانی.. 80

    3-2-1 ویژگی های تاریخی و وجه تسمیه شهرستان سواد کوه 80

    3-2-2 اجتماعی و جمعیت.. 82

    3-2-2-1 جمعیت و ویژگی های آن. 82

    3-2-2-2 ساختار جنسی.. 83

    3-2-2-3 شهرنشینی.. 83

    3-2-3 ویژگی های اقتصادی شهرستان سواد کوه 83

    3-2-3-1 کشاورزی.. 84

    3-2-3-2 صنعت.. 85

    3-2-4 کالبدی.. 87

    3-2-4-1منابع گردشگری سواد کوه 87

    3-2-4-1-1 منابع طبیعی.. 87

    3-2-4-1-1-1 غار اسپهبد خورشید. 87

    3-2-4-1-1-2 غار زنگیان. 88

    3-2-4-1-1-3 غار کیجاکچال. 88

    3-2-4-1-1-4 غار دیولیلم. 88

    3-2-4-1-1-5 دریاچه شورمست.. 88

    3-2-4-1-1-6 دریاچه گل پل. 89

    3-2-4-1-1-7 آبشار گزو. 89

    3-2-4-1-1-8 آبشار شورآب.. 89

    3-2-4-1-1-9 آبشار گلناب دره وآبشار شش رودبار. 89

    3-2-4-1-1-10 جنگل ترز. 89

    3-2-4-1-1-11 جنگل اسلام آباد. 90

    3-2-4-1-1-12 جنگل کاشی آباد( جمشید آباد) 90

    3-2-4-1-1-13 جنگل خی پوست ( خی بوس) 90

    3-2-4-1-1-14 جنگل کسلیان. 90

    3-2-4-1-1-15 جنگل چم چم. 90

    3-2-4-1-1-1-16 جنگل سرخ کلا.. 90

    3-2-4-1-1-17 جنگل پرو. 91

    3-2-4-1-1-18 ییلاقات و جاده های گردشگری.. 91

    3-2-4-1-1-19 منطقه دراسله. 91

    3-2-4-1-1-20 محله قدیمی آلاشت.. 92

    3-2-4-1-1-21 جاده شوسه سواد کوه 93

    3-2-4-1-1-22 جاده آلاشت.. 94

    3-2-4-1-1-23 جاده خطیر کوه 94

    3-2-1-1-24 جاده پل سفید، محمود آباد. 95

    3-2-4-1-1-25 جاده کسلیان. 95

    3-2-4-1-1-26  جاده سرتنگه. 95

    3-2-4-1-2 منابع فرهنگی( جاذبه های دست ساخت) 96

    3-2-4-1-2-1 اماکن و بقاع مذهبی.. 96

    3-2-4-1-2-2 برج لاجیم. 96

    3-2-4-1-2-3 برج دیده بانی باوند. 97

    3-2-4-1-2-4 قلعه کنگلو. 97

    3-2-4-1-2-5کلیسای اوریم رودبار. 98

    3-2-4-1-2-6 پل ورسک... 98

    3-2-4-1-2-7 پل شاپور. 99

    3-2-4-1-2-8 پل داخل شهر پل سفید. 100

    3-52-4-1-2-9 پل شاه عباسی روستای ورسک... 101

    3-2-4-1-2-10 پل راه آهن اوریم. 101

    3-2-4-1-2-11 پل بالو. 101

    3-2-4-1-2-12 سه خط طلا.. 101

    3-2-4-1-2-13 راه آهن.. 102

    3-2-4-1-3 منابع فرهنگ معنوی.. 102

    3-2-4-2 بررسی وضعیت زیر ساخت ها در محدوده مطالعاتی.. 104

    3-2-4-2-1 اقامتگاه ها( هتل، متل، مهمانپذیر...) و تأسیسات پذیرایی(رستوران، کافی شاپ و انواع غذاهای سنتی و مدرن) 104

    3-2-4-2-2 راهنمایان گردشگری.. 105

    3-2-4-2-3 دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی.. 105

    3-2-4-2-4 شبکه ارتباطی ، پایانه ها و ایستگاه های حمل و نقل. 105

    3-2-4-2-5 امکانات مخابراتی و اطلاعات و اخبار. 107

    3-2-4-2-6 بانک... 107

    3-2-4-2-7 تأسیسات و امکانات شهری.. 107

    3-2-4-2-8 امکانات ورزشی تفریحی.. 108

    3-2-4-2-9 بررسی و تحلیل تقاضای گردشگران منطقه سواد کوه: 108

    3-2-4-2-9-1 بازار تقاضای گردشگران درون استانی( ساکنان محلی) 108

    3-24-2-9-2 بازار تقاضای ملی( دیگر استان ها) 109

    فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها

    مقدمه. 111

    4-1معرفی اجمالی منطقه. 111

    4-2 منابع و جاذبه های موجود در منطقه. 112

    4-3 استفاده از مدل SWOT برای تعیین راهبرد توسعه گردشگری.. 114

    4-4 تحلیلSWOT از منابع زیر ساختمانها ، مدیریت و نیروی انسانی مرتبط با اکوتورسیم منطقه مورد مطالعه  114

    4-4-1 عوامل  درونی.. 114

    4-4-2 عوامل بیرونی.. 117

    4-5 استراتژی ها و راهبردها در بخش منابع ، زیر ساختمانها، مدیریت و نیروی انسانی. 121

    فصل پنجم:نتیجه گیری

    5-1 نتیجه گیری.. 130

    5-2 پیشنهادات و راهکارها 131

    منابع و ماخذ. 133

    منبع:

    -اکبری – علی . قرخلو ، مهدی. (1389) اکوتوریسم (مفهمومی نودر جغرافیای گردشگری)

    2-الوانی ، مهدی پیروزبخت ، محمد. ( 1385) فرایند مدیریت جهانگردی،تهران ،دفتر پژوهش گاههای فرهنگی

    3-الوانی ،مهدی ، دشتی شاهرخ ، زهره.(1373) اصول و مبانی جهانگردی ، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان

    4-اسدی امیری ، تهمینه .(1389) امکان سنجی گردشگری در محور سوادکوه با استفاده از سیستم GIS،پایان نامه کارشناسی ارشد.

    5-اکبری،علی . قرخلو،مهدی.(1389) اکوتوریسم مفهومی نو در جغرافیای گردشگری ، نشر انتخاب ، تهران

    6-اپلرود ، مگان .(1386) بوم گردی : مبانی ، راهکارها و تدابیر برای توسعهایدار مترجم سمیرا مرادی ، ویراستار ثریا بابایی . تهرن ، انتشارات طرلان بلند پرواز.

    7-بیگ محمدی ، حسن ،حاتمی ،مجتبی. (1389) مقاله با عنوان " تحلیلی بر ظرفیت ها و ارزش های اکوتوریستی   سیستان و بلوچستان " زاهدان.

    8-باقری ؛حسین. (1386)" پناسیل های گردشگری روستایی مورد مطالعه دهستان لفور شهرستان سوادکوه ، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    9-بزی،خدارحم ( بی تا).(2010) توریسم فرهنگی عامل توسعه پایدار منطقه ای با تاکید بربسیتان،مجموعه مقالات چپارمین کنگره بین الملی جغرافی دانان جوان اسلام.

    10- پاپلی یزدی ، محمد حسین . ( 1385) گدشگری ماهیت و مفاهیم ، سازمان مطالعه و ندوین انسانی دانشگاه ها ( سمت )

    11- پور علی استاد ، فاطمه. (1384) "برآورد و ساماندهی پتانسیل های طبیعی دره ها ی دار ابادو درکه و تاثیر آن در اکوتوریسم شمال تهران "

    12-پهلوان ، کیوان .(1382) فرهنگ مردم آلاشت و سوادکوه ، انتشارات آرون ،چاپ اول .

    13- تولایی ، سیمین .(1386)مروری بر صنعت جهانگردی ، انتشارات دانشگاه تربیت معلم .

    14-جهانیان ، منوچهر ، زندی ،  ابتهال. (1389) مقاله تحت "عنوان بررسی پتانسیل های اکوتوریسم مناطق کویری و بیابان های اطراف  استان یزد ، با استفاده از الگوی تحلیلی swot" یزد....

    15-رضوانی ،محمد علی. (1390) مقاله تحت عنوان " نقش توانهای طبیعی استان البرز در توسعه

    16-رخشانی نسب ف حمید رضا ضرابی . اصغر. (1388) " چالش و فرصت های توسعه اکوتوریسم در ایران " مجله فضای جغرافیایی ، سال نهم ف شماره 28

    17-زاهدی ،شمس السادات .(1385) مبانی توریسم پایدار (با تاکید بر محیط زیست ) چاپ اول ، دانشگاه علامه طباطبایی

    18- زاهدی ، شمس اسادات .(1376) توریسم و اکوتوریسم پایدار دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    19- سالنامه آماری استان مازندران ، 1390 ناشر : استانداری مازندران ،سازمان مدیریت و برنامه ریزی

    20-شایان. پارسایی ، اسماعیل .(1386) مقاله تحت عنوان " امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهکیلویه و بویر احمد"

    21- عسگر پور امامچایی ، الناز .(1390) " ارزیابی توانهای طبیعی شهرستان لواسانات به منظور توسعه فعاالیت های اکوتوریستی " پایان نامه کارشناسی ترشد.

    22-فنل. ای ، دیوید .(1385) مقدمه ای بر طبیعت گردی ، ترجمه جعفر اولادی قادیکلایی ، دانشگاهپ مازندران ، بابلسر.

    23- فانی ثانی ، فیروز. (1381) تحقیق تحت عنوان " بررسی اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده مازندران مطالعه موردی خشکداران "

    24- فرد . آر . دیویو. (1388) مدیریت استراتژیک ، علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ پانزدهم ، تهران .

    25- قرخلو، مهدی .(1386) جغرافیایی جهانگردی و برنامه ریزی اوقات ،انتشارات جهاد  دانشگاهی .

    26- قرخلو ، مهدی . رمضان زاده ، مهدی ، دینی ، شریف (1388) اثرات زیست محیطی گردشگری بر سواحل شهر رامسر ، فصلنامه جفرافیای انسانی .

    27-قرخلو ، مهدی. (1387) ایران قطب قدرتمند ژئوتوریسم آینده مجموعه مقالات همایش ملی جایگاه خلیج فارس در تحولات استراتژیک جهان ، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح .

    28-کاظمی ، مهدی کمالیان ، امین رضا. ( 1385) بررسی توانمندی ها و موانع توسعه صنعت گذدشگری در چابهار ،دانشگاه سیستان و بلوچستان ، معاونت پژوهشی و فناوری ، زاهدان

    29-کاظمی ، مهدی. (1386) مدیریت گردشگری ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت ) تهران

    30-گی ، جک ، وای .(1997) جهانگردی در چشم انداز جامع ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران

    31- مهندسین مشاور سامان. (1388) منطقه نمونه گردشگری دشت ، قال ، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان

    32-محمدی ده چشمه ، مصطفی زنگی آبادی ، علی. (1387) امکان سنجی توانمندی های اکوتوریسم استان چهار محال بختیاری به روش swot فصلنامه دانشکده جغرافیا ، دانشگاه تهران .

    33-موسویان ، سید جلال. (13719 مستاری در جغرافیای سوادکوه ، نشر موسسه بهشاد ، چا÷ اول

    34-نجفی کانی ، علی اکبر (1385) تنگه واشی نمادی از ژئوتوریسم در فیروزکوه ، ویژه نامه نخستین همایش توسعه گردشگری روستایی و عشایری

    35-یوسفی، فریده. (1380)فرهنگ و اداب و رسوم سواد کوه چاپ نیما بابلسر.

     

     

     

     

    منابع:

    1)Briones.1.abraham/tejoida.p.ricardo/morales m.oswald(2009) .toward the evlo ution of the tourisms conceptual system. Institutor.politecnico

    2)Dram  andy and moore allen .ecotourism   development- a manual for conservancy.

    3)Higham. James(2007) critical  issues in ecotourism  Elsevier ltd(uk)

    4)honey.martha(1991) ecotarism and sustain able development : who patadise? Washing ton d .c : island press.

    5)holden.anderew(2000)enriroment and rourism .rout lodge.

    6)gunn.clare.a(2002) tourism planning .rout ledge.

    7)kamaaro.ole.(2007)eastafrico: ecotourism suicide or  development .1.october.

    8)kaspar.c(1975) die fremden verk/hrslehre in Gruudriss.st.beitrage zum fre,ed en ver kehr undzut verkhreschaft . herausgegeben vom institiual fur fremdenverkehr and verkehrswirt-schaft and der hochschule st G allen unter der leitung von prof

    9)parahas .sina.c(2006) .global touriasm sustainable   tourism and ecotourism . india chaman enterprise .


موضوع پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, نمونه پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, جستجوی پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, فایل Word پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, دانلود پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, فایل PDF پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, پروژه در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, پروژه درباره پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه

پیشگفتار گسترش روز افزون شهرها و افزایش بی رویه جمعیت آنها موجب بروز مشکلات زیست محیطی متعددی شده و جوامع انسانی را با مشکلات روحی مختلفی مواجه ساخته است .از آنجا که در شرایط کنونی ،کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن ،اشتغالزایی ،حفظ محیط زیست ،تعامل فرهنگها و در نهایت توسعه پایدار از جمله دغدغه های پیش روی کشورهاست لذا گردشگری بویژه اکوتوریسم برای کشورهای در حال توسعه یک مزیت است تا ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی از ارکان صنعت گردشگری وجود جاذبه های گردشگری بویژه جاذبه های طبیعی است که سرمایه اولیه صنعت گردشگری را تشکیل می دهند. دریاها، جنگلها، مراتع، کوهها، دره ها، آبشارها، معادن، چشمه‎ها از جمله جاذبه ها ی اکوتوریستی می باشند. استان گیلا ن با مناظر دل انگیز طبیعی، کوه، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده محدوده مورد مطالعه در این تحقیق بخش های خاصی از مناطق کوهستانی دو شهرستان لاهیجان و ماسال در استان گیلان می باشد که به بام سبز معروف هستند. بام سبز لاهیجان که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته در وسط شهر لاهیجان در 40کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این بام سبز در قله ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم کشور ایران با برخورداری از انواع جاذبه های مهم جهانگردی جزء ده کشو رمهم توریستی جهان و پنجمین کشور اکوتوریستی جهان می باشد که می تواند نقش بسیار مهمی هم از نظر اقتصادی ، اجتماعی ،‌فرهنگی داشته باشد .شهرستان سنقر کلیاتی درقسمت شمال شرقی استان کرمانشاه واقع گردیده از توانهای اقتصادی اجتماعی ، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا- گرایش اکوتوریسم چکیده گذران اوقات فراغت یکی از نیازهای جامعه انسانی است. از اینرو روستا های پیرامون شهرهایکی از مقاصد اکوتوریسمی است که اساسا بر پایه جاذبه های طبیعی استوار است. از سوی دیگر روستاهای اطراف شهرها بطور روزافزونی با ساخت خانه های دوم و رشداینگونه گردشگری روبرو می باشد. از آن جا که، گسترش این پدیده با محیط طبیعی و فعالیت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده شرایط اقلیمی شهرستان صومعه سرا بدلیل شرجی بودن در فصل تابستان و یا کاهش درجه حرارت در فصول دیگر باعث شده تانگارنده بدنبال تقویم مناسبی برای این فصول درمنطقه مورد مطالعه برای طبیعت گردان بوده وبراین اساس این تحقیق با استفاده ازروش توصیفی- تحلیلی، با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی ...

ثبت سفارش