پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی

word 1 MB 30146 116
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS)

    رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

    فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به بررسی راههای توسعه توریسم با تاکید آثار تاریخی و جذبی پرداخته است. و از روش تحلیلی- توصیفی و 611 پرسش نامه که همه بین شهروندان میبد و هم گردشگران توزیع گردیده استفاده شد. در قسمت بعد یافته های استنباطی از آزمون خی دو توسط SPSS به ارتباط بین گزینه ها پرداخته شد.

    واژگان کلیدی: نوسعه گردشگری، توریسم، جاذبه های گردشگری، عوامل موثر بر توسعه گردشگربی

     

    توسعه گردشگری می تواند توسعه همه جانبه در همه عرصه ها را فراهم آورد. توسعه ای که در یک فرایند ممتاز و معقول سطح زندگی مردم را ارتقا می بخشد. بررسی ها نشان می دهد برآورد آماری تقاضای گردشگران با تعدد و تنوع جاذبه ها بستگی دارد. و اگر بتوان به جای یک ویژگی واحد از جاذبه ها مجموعه ای از جاذبه ها را به گردشگران ارائه داد ضریب ماندگاری افزایش و نتیجه توسعه توریسم را در پی خواهد داشت.

    شهر میبد با توجه به فرهنگ بالا و اصیل مردم و سخت کوشی مردم شهر و قرار گرفتن در ترانزیت جنوب به شمال کشور و نزدیکی به مرکز استان و پتانسیل غنی و بالا و بی نظیر آثار تاریخی با ثبت ملی و معرفی شدن به عنوان منطقه ویژه گردشگری و توان برگزاری تورهای طبیعت گردی ، تاریخی، مذهبی ، بیابان گردی به طور همزمان می تواند با داشتن یک طرح جامع توسعه گردشگری به عنوان یک منطقه ویژه و مقصد مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

    بیان مسئله و ضرورت تحقیق :     

    گردشگری که به درستی صنعت قرن 21 نام گرفته کسب و کاری بسیار متنوع و در عین حال پیچیده تلقی میشود ،مجموعه فعالیتها وروابطی که در چارچوب گردشگری شکل میگرند در مجموع برای مردم چندان شناخته شده نیستند مسافران ظاهری جذاب و پسندیده از بخش هایی از فعالیت های این صنعت را در عمل ملاحظه می کنند بی آنکه بخش قابل ملاحظه ای از برنامه ریزی ها ،اقدامات و فعالیتهای پشت صحنه را بشناسند ،وبی آن که از ظرفیت و حساسیت های بسیار جدی و البته دقیق این صنعت آگاهی یابند گردشگری لحظه به لحظه همراه با پیشرفت فناوری و تحول در علایق شیوه زندگی و شرایط اجتماعی اقتصادی سیاسی جوامع مبداء و مقصد دیگرگون میشود بنابر این این صنعت نیز میباید بطور سنتی خود را همراه با این تحولات تازه نگه دارد و هر دم نو و تازه شود .(زاهدی ،1386 ،ص 7)

    گردشگری آثار و پیامدهای مثبت بسیاری بر وضیعیت اقتصادی طبیعی, اجتماعی, فرهنگی جهانی دارد و توانسته است توجه بخش عمومی و خصوصی را به خود جلب نماید . گردشگری زمینه افزایش فرصتهای شغلی و درآمدهای ارزی درآمدهای مالیاتی را فراهم می نماید.کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته توجه خاصی برای توسعه کشور از طریق امور مرتبط با توریسم دارند. یکی از کشورهای در حال توسعه جمهوری اسلامی ایران می باشد که سیاست گذاران کشور توجه و تلاش بسیاری برای توسعه بخش گردشگری بعنوان عاملی برای معرفی تمدن,میراث فرهنگی, تاریخی و طبیعی به جهانیان و وسیله ای برای دستیابی به توسعه اقتصادی نیز می باشد.منابع و جاذبه های غنی فرهنگی و طبیعی ایران که بسیاری از آنها منحصرد بفرد می باشد باعث شده است که ایران به عنوان یکی از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شود.از هنگامی‌که کورش و داریوش هخامنشی، جاده ی 2500 کیلومتری راه شاهی را با ملزمات مورد نیاز ( از جمله میله‌های راهنمایی مسافران، کاروانسرا و چاپارخانه‌های متعدد ، گماردن مأموران مخصوص برای نگهداری جاده و ...) احداث کردند، ایرانیان نشان دادند که توجهی خاص به مهمانداری و جهانگردی دارند. احداث جاده‌های متعدد در تاریخ ایران، از جمله جاده ی ابریشم در دوران اشکانیان و جاده ی مشهد

    _ کربلا در دوران صفویه ، با امکانات مورد نیاز، مؤید این سخن است . در تاریخ ، ایران یکی از بهترین کشور‌ها برای جهانگردان بوده و این مسأله در سفر نامه ی آنان بخوبی مشهود است . به عنوان مثال شاردن، سیاح مشهور فرانسوی در دوران صفویه ، در قسمتی از کتاب خود می‌نویسد : « در تمام جهان، کشوری مانند ایران برای سیاحت و جهانگردی وجود ندارد، خواه از لحاظ مخاطرات کم و امنیت جاده که مواظبت دقیقی ازآن می‌شود و خواه از جهت هزینه‌های پایین مخارج که معلول کثرت تعداد عمارات عمومی‌مخصوص مسافران در سرتاسر امپراتوری ، سکونت رایگان در آنها و وجود جاده‌های مسطح و پل‌ها در نقاط صعب العبور برای کاروانها و مسافران کشور است. »

     

    صنعت توریسم امروزه به قدری در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور‌ها اهمیت دارد که اقتصاد دانان آن را « صادرات نامرئی » نام نهاده اند.

     

    ضرورت اصلی این تحقیق بررسی جاذبه های گردشگری و ارائه استراژیهای توسعه گردشگری شهر میبد می باشدکه یکی شهرهای باستانی ایران است که  جاذبه هایمتنوعی در خود جا داده است ومتاسفانه گردشگران فراوانی برای بازدید ازآانها به این استان سفر نمی کنند.شهرمیبد دارای ویژگیهای مهم گردشگری , جغرافیایی, اقتصادی و مذهبی می باشد. شهر میبد دارای گنجینه ای گرانبها از آثار تاریخی انسان ساخت و آیین های مذهبی ارزشمندوبافت اجتماعی بکر و دست نخورده میباشد.طی یک دهه گذشته گردشگری میبد یکی از محورهای اصلی  مباحث بحث و برنامه ریزی استان یزد قرار گرفته است که این امر بنا به درخواست و همکاری مردم کوشا و فرهنگ دوست میبد که دربسیاری از موارد بصورت داوطلبانه و خود جوش به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی شهرشان مساعدت نمودند صورت گرفته است .

    این تحقیق در صدد است تا به بررسی ابعاد مختلف توسعه مقوله  گردشگری در میبد با تاکید بر آثار تاریخی و مذهبی بپردازد و گامی‌هر چند کوچک در این زمینه بر دارد.

     

     

     

     

     

     

    1-2 -اهداف تحقیق

    1-2-1-اهداف کلی : شناسایی عوامل توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی و مذهبی

    1-2-2- اهداف ویژه :

    1-2-2-1-شناسایی عوامل توسعه گردشگری شهر میبد

    1-2-2-2-تعیین فرصتها ی گردشگری از طریق شناخت توسعه گردشگری شهر میبد

    1-2-2-3- تعیین توانها و جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر میبد

    1-2-2-4- تعیین راهکارهای توسعه توریسم در شهر میبد

     

    1-3- سوالات و فر ضیه های تحقیق :

    1-3-1- سوالات تحقیق :

    1-3-1-1- آیا عوامل محیط طبیعی در توسعه گردشگری شهر میبد موثرند؟

    1-3-1-2- آیا عوامل زیر ساخت های فرهنگی- اجتماعی در توسعه گردشگری شهر میبد موثرند؟

    1-3-1-3- آیا عوامل زیر ساخت های حمل و نقل وتاسیسات اقامتی و توریستی  در توسعه گردشگری شهر میبد موثرند؟

    1-3-1-4- آیا آموزش و تبلیغات  در توسعه گردشگری شهر میبد موثرند؟

     

    1-3-2- فرضیات تحقیق:

    در این پایان نامه فرضیات تحقیق بر مبنای کارهای میدانی میباشد . عوامل توسعه عمده ای در جذب گردشگر در شهر میبد وجود دارد بنابر این سعی شده با کار های میدانی راهکارهای عمده جهت رفع این موانع ارایه گردد .

    در زمینه عوامل گردشگری شهر میبد میتوان چند فرضیه به شرح زیر عنوان نمود:

    1-3-2-1- بین توسعه گردشگری شهر میبدو عوامل محیط طبیعی رابطه وجود دارد .

    1-3-2-2- بین توسعه گردشگری شهر میبد و عوامل ساخت های فرهنگی و اجتماعی رابطه وجود دارد .

    1-3-2-3- بین توسعه گردشگری شهر میبدو عوامل زیر ساخت های حمل و نقل وتاسیسات             اقامتی و توریستی  رابطه وجود دارد.

    1-3-2-4- بین توسعه گردشگری شهر میبدو عوامل آموزش و تبلیغات رابطه وجود دارد.

    1-4 – روش تحقیق و مراحل آن : 

    1-4-1- روش تحقیق :

    در پژوهش حاضر روش کار عمدتا" توصیفی – تحلیلی میباشد .

    1-4-2- مراحل تحقیق :

    1-4-2-1- گرد آوری داده ها و اطلاعات :

    به منظور گرد آوری اطلاعات لازم سعی شده تا از دو شیو ه مشخص ومعین که عبارتند از :

    مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های میدانی استفاده گردیده است .

    1-4-2-2- ابزارگردآوری داده هاواطلاعات :

    در مطالعات کتابخانه ای از فیش برداری ،جدول ،نقشه ،و...ودر مطالعات میدانی مشاهده مستقیم،مصاحبه آزاد (تهیه پرسش نامه )ابزاری مانند دوربین عکاسی استفاده شده است .

    1-4-2-3- سازماندهی داده ها و اطلاعات :

    داده ها با استفاده از جداول ، نمودار و نقشه ها سازماندهی گردیده .

     

    1-4-2-4-تجزیه و تحلیل داده ها :

    تجزیه و تحلیل اطلاعات با استخراج از مطالعه نقشه ها ،جداول،فرمها،نمودار ها، مصاحبه ها صورت گرفته است.

    جهت صحت داده ها ازبازذید های میدانی و داده ها با نتایج مشاهدات مطابقت داده میشود سپس با استفاده از ابزارها و روشهای آماری و تجربی به تجزیه تحلیل داده ها پرداخته میشود.

    در این تحقیق از نرم افزار هایی نظیر  AUTOCADو ,EXCELدر محیط نرم افزاری GIS استفاده شده است .

     

     

    1-5- جامعه آماری ،نمونه  و حجم نمونه :

    1-5-1- جامعه آماری :

    جامعه آماری تحقیق را گردشگران ،شهروندان تشکیل میدهند و نحوه جمع آوری اطلاعات از گردشگران بصورت تصادفی و در محل جاذبه های گردشگری و از شهروندان در سطح محلات استخراج شده است .

    1-5-2- جامعه نمونه :

    1-5-3-حجم نمونه :

    طبق جمعیت محدوده مورد مطالعه که79965نفری با توجه به روش " کوچران "  611نفر بعنوان نمونه انتخاب گردید.

    1-6- شاخص ها و متغیر های تحقیق :

    1-6-1- شاخص های تحقیق :

    مهمترین شاخص استفاده شده در این پایان نامه از آزمون خی دو میباشد .

    1-6-2- متغیر های تحقیق :

    متغیر مستقل این تحقیق شامل آثار تاریخی و مذهبی و متغیر وابسته توسعه گردشگری میباشد.

    1-7- تعریف واژه ها و مفاهیم :

    1-7-1- گردشگری :

     گردشگری به مجموعه مسافرتهایی گفته می شود که بین مبداء و مقصدی با انگیزه های استراحتی ، تفریحی ، تفرجی ، ورزشی ، دیداری ، تجاری ، فرهنگی و یا گذران اوقات فراغت انجام می گیرد و در آن شخص گردشگر در مقصد اشتغال و اقامت دایم ندارد . بطور کلی مسافرتی که با انگیزه های فوق انجام می گیرد و حداقل یک شب اقامت در مقصد را به دنبال داشته باشد ، سفر توریستی یا گردشگری نامیده می شود . این تعریف یک تعریف قراردادی است و تاکنون چندین مسابقه برای ارائه یک تعریف جامع و کامل از گردشگری بی نتیجه مانده است . ( رهنما ،1381 ، 7 )

    در مارس 1993 ، کمیسیون آمار ملل متحد، تعریف ارائه شده از جهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت . بر اساس این تعریف ، جهانگردی عبارت است از : « مجموعه فعالیت های افرادی که به مکانهایی خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح و استراحت و انجام امور دیگر مسافرت می کنند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان ها نمی مانند . » ( راجر داس ویل ،1384 ،19)

      شاخص های تعریف گردشگری:

     برای تعریف گردشگری از ضوابط و شاخص های متعددی استفاده می شود که بر اساس آن می توان انواع گردشگری را تعریف و طبقه بندی نمود :

     شاخص زمان : که فعالیت های گردشگری را به اشکال کوتاه مدت ( کمتر از یک روز ) ، میان مدت   ( 1 تا 3 روز ) و دراز مدت ( بیش از 3 روز ) از یکدیگر تفکیک می کند .

    شاخص مکان : که گردشگری را به صورت فعالیت هایی در حوزه های نزدیک ، میانی و خارج یا دور تقسیم بندی می نماید .

    شاخص انگیزه : که بر اساس آن گردشگری با انگیزه های استراحتی، تفریحی ، درمانی، زیارتی ، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، ورزشی و ... از یکدیگر تفکیک می گردد .

     شاخص فصل : که گردشگری را بر اساس فصول سال طبقه بندی می کند .

     شاخص شکل و سازماندهی سفر : مانند انفرادی،گروهی،خانوادگی و ... که ترکیب گردشگری را مشخص می نماید .

    شاخص وسیله نقلیه مورد استفاده : که بر اساس نوع وسیله نقلیه طیقه بندی می شود .

    شاخص نوع و محل اقامت : که گردشگران را بر اساس نوع و محل اقامت هم از نظر کیفی و هم از نظرکمی طبقه بندی می کند . مانند گردشگران مقیم در هتل ها یا خانه های ویلایی و یا پانسیون های خانگی و غیره .

     

     

     

     

     


    1-7-2- گردشگری داخلی (یا بومی ):

    اشخاص مقیم یک کشور که حداکثر برای مدت 12 ماه به محلی در کشور خودشان که خارج از محیط معمول زندگی آنها می باشد،‌سفر کنند و هدف اصلی آنها از این سفر انجام کاری نیست که سرانجام آن در‌یافت مزد از محل مورد بازدید باشد.

     

    1-7-3- گردشگری خارجی (یا بین المللی ) :

     افرادی که برای حداکثر مدت 12 ماه به کشوری که که محل اقامت معمول آنها نیست وخارج از محیط معمول زندگیشان قرار دارد،‌سفر کنند و هدف اصلی آنها از این بازدید انجام کاری نیست که سرانجام اش دریافت مزد از کشور مورد بازدید باشد.

     

    1-7-4- گردشگری فرهنگی :

    گردشگری فرهنگی از دو عبارت گردشگری و فرهنگ تشکیل شده است.

    برطبق این تعریف گردشگری به فعالیت سفر یک شخص به منطقه ای خارج از محل زندگی خود که تا یک سال ادامه پیدا نکند و با هدف ترویج تجارت یا سایر اهداف باشد، گفته می شود. برطبق این تعریف می توان به راحتی حوزه گردشگران را از سایر مسافران جدا کرد. از فرهنگ نیز تعاریف متعددی ارائه شده است. مارگارت مید فرهنگ را مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنت های مشترک میان افراد می داند که به صورتی متوالی توسط فردی که وارد آن جامعه می شود آموخته و به کار گرفته می شود. ادوارد ساپیر نیز فرهنگ را مجموعه ای از معناها که یک گروه معین به مدد آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کند می داند. گرت هافسند فرهنگ را این گونه تعریف می کند: فرهنگ برنامه ریزی جامع ذهن است که به جداسازی اعضای یک گروه می انجامد اما شاید بهترین تعریف از فرهنگ تعریفی باشد که ادوارد تیلور ارائه داده است. ازنظر تیلور فرهنگ مجموعه ای پیچیده از باورها، هنرها، اخلاق ، حقوق، ارزش ها، آداب و رسوم و دیگر قابلیت ها و عاداتی است که انسان به عنوان عضوی از جامعه کسب می کند.

     

    Abstract

    The development of tourism in Meybod town is one of the major factors of identifying available related in tourism area and by remeoving the damaging cases we could have good benefits the tourism and investment potentiality in this region . in this thesis ,with identifying the major pathos in the tourism area , the methods and opportuninty to achieving the enconomy balance in the rejon areinvestigated.

    Considering of the development of tourism area in meybod town causes to have a continuous pride,creating demands and sloving coarsenss and available restrictions in the body tourism area .

     

    Keywords:

    Meybod town , tourism , development , identifying opportunity and restrictions 

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                              صفحه

     

     

    فصل اول-کلیات تحقیق

    1-1- بیان مسئله و ضرورت تحقیق......................................................................... 1

    1-2- اهداف تحقیق............................................................................................... 3

    1-2-1-اهداف کلی............................................................................................... 3

    1-2-2- اهداف ویژه............................................................................................. 3

    1-3-سوالات و فرضیه های تحقیق.......................................................................... 4

    1-3-1-سوالات تحقیق.......................................................................................... 4

    1-3-2- فرضیات تحقیق........................................................................................ 4

    1-4-1-روش تحقیق............................................................................................. 5

    1-4-2- مراحل تحقیق........................................................................................... 5

    1-4-2-2- ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات......................................................... 5

    1-4-2-3- سازماندهی داده ها و اطلاعات.............................................................. 5

    1-4-2-4- تجزیه و تحلیل داده ها......................................................................... 5

    1-5- جامعه آماری................................................................................................ 6

    1-5-2- جامعه نمونه............................................................................................. 6

    1-5-3- حجم نمونه.............................................................................................. 6

    1-6- شاخص ها و متغیرهای تحقیق....................................................................... 6

    1-6-2-متغیرهای تحقیق........................................................................................ 6

    1-7- تعریف واژه ها و مفاهیم................................................................................ 6

    1-7-1- گردشگری............................................................................................... 6

    1-7-2- گردشگری داخلی (یا بومی)...................................................................... 7

    1-7-3- گردشگری خارجی(یا بین المللی)............................................................. 8

    1-7-4- گردشگری فرهنگی................................................................................... 8

    1-7-5- گردشگری کارخانه ای.............................................................................. 10

    1-7-6 گردشگری مزرعه ای.................................................................................. 11

     

    فصل دوم- مبانی نظری تحقیق

    2-1- پیشینه تحقیق................................................................................................ 15

    2-2- مبانی نظری تحقیق........................................................................................ 16

    2-2-1- تعریف و مفهوم گردشگری....................................................................... 16

    2-2-2- اشکال گردشگری..................................................................................... 17

    2-2-2-1- گردشگری درمانی................................................................................ 17

    2-2-2-2- گردشگری ورزشی............................................................................... 18

    2-2-2-3- گردشگری فرهنگی و آموزشی.............................................................. 18

    2-2-2-4- گردشگری طبیعت گرا.......................................................................... 18

    2-2-3- تاریخچه توریسم درجهان......................................................................... 27

    2-2-4- تاریخچه توریسم درجهان......................................................................... 27

    2-2-5- تاریخچه گردشگری در شهر میبد............................................................... 33

    2-2-6- پیوند فعالیتهای گردشگری با جغرافیا.......................................................... 33

    2-2-7- تعریف توسعه و عوامل توسعه گردشگری................................................... 34

    2-2-8- اهمیت صنعت گردشگری......................................................................... 36

    2-2-9- شهرنشینی و گردشگری............................................................................ 37

    2-2-10- آثار منفی اجتماعی فرهنگی گردشگری.................................................... 39

    2-2-11- آثار منفی زیست محیطی ناشی از گردشگری............................................ 40

    2-2-12- آثار منفی اقتصادی ناشی از فعالیت گردشگری......................................... 40

    فصل سوم- مشخصات جغرافیایی عرصه پژوهش

    3-1- موقعیت جغرافیایی........................................................................................ 44

    3-2- مشخصات محیط طبیعی................................................................................ 46

    3-2-1- زمین شناسی............................................................................................ 46

    3-2-1-1- رسوبات بادی...................................................................................... 48

    3-2-2- توپوگرافی منطقه مورد مطالعه.................................................................... 49

    3-2-3- شیب....................................................................................................... 50

    3-2-4- ویژگیهای اقلیم شناسی شهر میبد................................................................ 50

    3-2-4-1- ویژگی حرارت در اقلیم شناسی............................................................ 51

    3-2-4-2- وضعیت بارش در شهر میبد.................................................................. 52

    3-2-4-3- وضعیت رطوبت نسبی در شهر میبد....................................................... 52

    3-2-4-4- وضعیت باد در شهر میبد...................................................................... 53

    3-2-5- وضعیت منابع آبی.................................................................................... 56

    3-2-5-1- آب زیرزمینی شهر میبد......................................................................... 56

    3-2-6- خاکشناسی شهر میبد................................................................................. 56

    3-2-7- پوشش گیاهی شهر میبد............................................................................ 57

    3-2-8- گونه های جانوری میبد............................................................................. 57

    3-3- ویژگی های اجتماعی و جمعیتی شهر میبد...................................................... 58

    3-3-1- مشخصات اجتماعی شهر میبد.................................................................... 58

    3-3-1-1-سواد و آموزش..................................................................................... 58

    3-3-1-2- دین و زبان......................................................................................... 58

    3-3-1-3- نحوه گذراندن اوقات فراغت................................................................. 59

    3-3-2- مشخصات جمعیتی شهر میبد..................................................................... 59

    3-3-2-1- تعداد جمعیت...................................................................................... 59

    3-3-2-2- توزیع و تراکم جمعیت بر حسب مساحت............................................. 59

    3-3-2-3- تراکم نسبتی(سیر صعودی)................................................................... 60

    3-3-2-4- نسبت جنسی و ترکیب سنی................................................................. 60

    3-3-2-5- مهاجرت............................................................................................. 61

    3-4- ویژگی اقتصادی........................................................................................... 61

    3-4-1- فعایت کشاورزی...................................................................................... 61

    3-4-2- فعالیت اقتصادی و صنعتی........................................................................ 62

    3-4-3- بخش صنایع دستی................................................................................... 62

    3-5- مشخصات فضایی کالبدی شهر میبد................................................................ 63

    3-5-1- نحوه استفاده از اراضی شهر....................................................................... 63

    3-5-2- وضع کمی و کیفی کالبدی کارکردهای مختلف شهری................................. 64

    3-5-2-1- درمان و بهداشت................................................................................. 64

    3-5-2-2- آموزش فنی و حرفه ای........................................................................ 64

    3-5-2-3- مذهبی................................................................................................ 64

    3-5-2-4- فضای سبز و پارک.............................................................................. 69

    3-5-2-5- آموزش عالی....................................................................................... 69

    3-5-2-6- موقعیت تاریخی شهر میبد.................................................................... 70

    3-5-2-7- وجه تسمیه میبد................................................................................... 77

    3-5-3- نحوه توزیع خدمات محله ای.................................................................... 77

    3-6- جاذبه های گردشگری میبد............................................................................ 78

    3-6-2-1- نارین قلعه........................................................................................... 81

    3-6-2-2-چاپارخانه............................................................................................. 82

    3-6-2-3- مسجد جامع میبد................................................................................. 84

    3-6-2-4- آب انبار کلار...................................................................................... 86

    3-6-2-5- یخچال خشتی..................................................................................... 87

    3-6-2-6- کاروانسرای شاه عباسی......................................................................... 87

    3-6-2-7- کبوتر خانه........................................................................................... 89

    3-6-2-8- آب انبار.............................................................................................. 89

    3-6-2-9- برج و بارو و دروازه شارستان............................................................... 90

    فصل چهارم- یافته های تحقیق

    4-1- محدودیت های طبیعی در توسعه گردشگری شهر میبد..................................... 115

    4-1-1- موقعیت جغرافیایی شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد..................... 115

    4-1-2- شرایط اقلیمی در جهت توسعه گردشگری شهر میبد.................................... 117

    4-1-3- کمبود منابع آب مورد نیاز بخش گردشگری در جهت توسعه گردشگری میبد. 119

    4-1-4- عدم حاصلخیزی خاک در جهت توسعه گردشگری میبد............................... 121

    4-1-5- کمبود پوشش گیاهی در جهت توسعه گردشگری میبد.................................. 123

    4-1-6- عدم تهیه و اجرای طرحهای آمایش سرزمین در جهت توسعه گردشگری شهر میبد     124

    4-2- محدودیت زیرساخهای اجتماعی بر توسعه گردشگری شهر میبد........................ 125

    4-2-1- روحیه پرخاشگری ساکنین شهر با گردشگران در جهت توسعه گردشگری شهر میبد   125

    4-2-2- نحوه برخورد ساکنین شهر با گردشگران در جه توسعه گردشگری شهر میبد... 127

    4-2-3- عدم اعتماد و پذیرش گردشگران از سوی ساکنین شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد  128

    4-2-4- عدم آشنایی ساکنین شهر از فواید و اثرات گردشگری در جهت توسعه گردشگری شهر میبد   129

    4-3- محدودیت زیر ساختهای فرهنگی بر توسعه گردشگری شهر میبد....................... 130

    4-3-1- سختگیری در اجرای حدود و موازین شرعی و عرفی توسط ساکنین شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد....................................................................................................................... 130

    4-3-2- آیا موانع فرهنگی در جهت توسعه گردشگری شهر میبد موثر است................ 131

    4-3-3- مشکل زبان ساکنین شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد..................... 132

    4-3-4- پایین بودن سطح آموزش ساکنین شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد.. 133

    4-3-5- پایین بودن سطح سواد و آگاهی شهروندان در جهت توسعه گردشگری شهر میبد      134

    4-4- محدودیت زیرساختهای سیاسی بر توسعه گردشگری شهر میبد......................... 135

    4-4-1- نبود حمایت تسهیلات بانکی دولتی از بخش گردشگری در جهت توسعه بخش گردشگری شهر میبد  135

    4-4-2- نبود حمایت تسهیلات بانکی دولتی از بخش گردشگری در جهت توسعه بخش گردشگری شهر میبد  136

    4-4-3- وجود موانع سیاسی در بخش گردشگری در جهت توسعه بخش گردشگری شهر میبد 137

    4-4-4- تعارض و ناهماهنگی قوانین و طرحهای مطالعاتی شهر با سایر طرحهای زیربنایی شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد................................................................................................ 138

    4-4-5- دخالت در امور شخصی و محدودیت در زمینه برنامه ریزی و گذراندن اوقات فراغت ساکنین شهر در جهت توسعه گردشگری شهر میبد...................................................................................... 139

    4-4-6- عدم مشارکت ساکنین شهر در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها در جهت توسعه گردشگری شهر میبد    140

    4-5- محدودیت زیرساختهای حمل و نقل و تاسیسات و خدمات اقامتی و توریستی... 141

    4-5-1- راههای دسترسی مناسب در توسعه گردشگری شهر میبد.............................. 141

    4-5-2- عدم وجود فرودگاه تجاری و خطوط پرواز به سایر مراکز استانهای کشور در توسعه گردشگری شهر میبد............................................................................................................................. 142

    4-5-3- کمبود شرکتهای خدمات گردشگری در توسعه گردشگری شهر میبد.............. 143

    4-5-4- آیا کمبود مراکز اقامتی مناسب موجد در شهر در توسعه گردشگری شهر میبد موثر است                  144

    4-5-5- آیا گران بودن هزینه اقامتی مناسب موجود در شهر در توسعه گردشگری شهر میبد موثر است  145

    4-5-6- کمبود سایر امکانات و خدمات بهداشتی مناسب موجود در شهر و مسیرهای ارتباطی به آن     146

    فصل پنجم- آزمون، فرضیه ها و نتیجه گیری، ارائه پیشنهادات

    5- جمع بندی، ارزیابی فرضیه ها، نتیجه گیری و ارایه پیشنهادات................................ 149

    5-1- جمع بندی مطالب......................................................................................... 149

    5-2- آزمون فرضیه ها............................................................................................ 155

    5-2-1- فرضیه اول............................................................................................... 155

    5-2-2- فرضیه دوم.............................................................................................. 158

    5-2-3- فرضیه سوم.............................................................................................. 161

    5-2-4- فرضیه چهارم........................................................................................... 164

    5-3- نتیجه گیری.................................................................................................. 173

    5-4- پیشنهادات و راهکارها................................................................................... 175

    منابع...................................................................................................................... 176

    منبع:

    منابع :

    1 – ابهری ، بهروز،1384 ،نقش صنعت توریسم بر متغییر های کلان اقتصادی ،مجموعه مقالات گردشگری ابران در بستر جهانی شدن ،جلد دوم

    2- اکبرزاده ابراهیمی، محمد حسن (1386)، "رشد گردشگری محلی توسعه گردشگری شهری"، مجله شهرداریها، شماره 78،

    3 - انوری، مینا و نساج، مینا (1378)، گردشگری شهری و آثار آن بر سیمای شهر و فضای شهری

    4 - پاپلی یزدی محمد حسین، سقایی، مهدی (1389)،  گردشگری( ماهیت و مفاهیم)، چاپ اول،انتشارات سمت ،تهران

    5 - دیناری، احمد ( 1389)، گردشگری شهری در ایران و جهان، چاپ دوم، مشهد: انتشارات واژگان خرد

    6 - سقایی، مهدی (1388)، گردشگری شهری،

    7 -  شورت، جان رنه 1381، نظم شهری، ترجمه اسماعیل چاووشی، تهران: انتشارت دانشگاه تربیت معلم تهران 

    8 - کازس ژرژ،پوتییه فرانسوا (1382)، جهانگردی شهری، ترجمه صلاح الدین محلاتی، چاپ اول، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    9 - کوپر کریس، جان فلچر، دیوید گیلبرت و استفان ون هیل (1380)، اصول و مبانی جهانگردی، ترجمه اکبر غمخوار، چاپ اول، تهران: انتشارات فرآماد

    10 - قلعه ای، محمد حسین،1387، نقش گردشگری در توسعه شهرها

    11 - محلاتی، صلاح الدین (1381)، جهانگردی پایدار شهری، مجله شهرداریها، شماره 46

    12 - موحد، علی (1386)،  گردشگری شهری، چاپ اول، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.

    13 - هاشمی، نژادعلی (1386)، "تأملی بر فرآیندهای توسعه گردشگری شهری"، روزنامه جهان صنعت به تاریخ 03/02/86.

    14 – مجنونیان هنریک. (1381). «راهنمای آماده سازی پارک ملی و مناطق حفاظت شده برای توریسم »، اتحادیه جهانی حفاظت

    15 - محمدی بیگدلی،سیاوش. (1386) .« بررسی توانمندیهای طبیعی و اکوتوریستی میبد با تاکید بر نقش اقلیم» ، اولین همایش منطقه ای جغرافیا ، گردشگری ، توسعه پایدار

    16 - کاظمی ، مهدی .(1386) . «مدیریت گردشگری »، تهران : انتشارات سمت ، چاپ دوم .

    17 - الوانی ، مهدی ، و زهره دهدشتی شاهرخ . (1373). «اصول و مبانی جهانگردی، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان

    18 - رضوانی ، علی اصغر . (1379). «جغرافیا و صنعت توریسم»، انتشارات پیام نور ، چاپ چهارم .

    19 - پاپلی یزدی ، محمد حسین . (1386) .گردشگری (ماهیت و مفاهیم)تهران : انشارات سمت ، چاپ دوم

    20 - شورای علمی،سعیدی،عباس .... و دیگران.(1387). «دانشنامه مدیریت شهری و روستایی»، تهران: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، چاپ اول

    21 - رنجبر محسن .(1386). «نقش توریسم و اکوتوریسم به عنوان بخشی از استراتژی کنترل در مناطق حفاظت شده»، اولین همایش منطقه ای جغرافیا ، گردشگری ، توسعه پایدار

    22 - آقایی هشجین ، منوچهر .(1388) .«برنامه ریزی توسعه ی توریسم ازطریق پهنه بندی قابلیت ها وجاذبه های گردشگری درشهرستان خلخال» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رشت.

    23 - داس ویل،راجر .(1384) . «مدیریت جهانگردی (مبانی ،راهبردهاو آثار)» ؛ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی ، تهران:دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ سوم.

    24 - وود،مگان اپلر.(1386) .«اکوتوریسم (اصول،تجربیات و سیاست ها) »،ترجمه نگار قدیمی، تهران: افکار.

     

    25 - سازمان جهانی جهانگردی.(1379) . «برنامه ریزی توریسم در سطح ملی و منطقه ای» ، مترجمان : بهرام رنجبریان،محمد زاهدی؛اصفهان : جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

    26 - تقوایی ، مسعود.(1386).«فرایند برنامه ریزی توریسم شهری» ، اولین همایش منطقه ای جغرافیا ، گردشگری ، توسعه پایدار واحد اسلامشهر.

    27 - سلطانی ، محمد علی.(1374). «اهمیت توسعه توریسم در جهان سوم»،مقالات برگزیده سمینار یزد و جاذبه های ایرانگردی و جهانگردی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،یزد.

    28 - زمانی ، احمد.(1373). «آثار درآمدی و اشتغال زایی جهانگردی و ایرانگردی »، مجموعه مقالات جهانگردی و توسعه ، مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی .

    29 - رهنما ،محمد تقی. (1381) . « مطالعات جامع استان اردبیل ».

    30- دریایی، محمد(1384) سیاحت و جهانگردی در فرآیند تمدن و قرآن، تهران: نشر سبحان نور، چاپ اول

    31 - الوانی، سید مهدی. پیروزبخت، معصومه(1385)فرایند مدیریت جهانگردی، تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول

    32 - همایون ، محمد هادی(1384) جهانگردی: ارتباطی میان فرهنگی،انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران، چاپ اول

    33 - یعقوب زاده، رحیم، برنامه ریزی توریسم،1388،تهران،  انتشارات کیان فردا،

    34 – آسایش،حسین،مشیری ،رحیم،1381 ،روش شناسی وتکنیکهای تحقیق علمی در علوم انسانی با تاکید برجغرافیا ،چاپ اول ،نشر قومس

    35 – افشار سیستانی،ایرج،میبد وتمدن دیرینه آن سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،چاپ اول

    36 – بدیع ،ربیعی،1376،جغرافیا مفصل ایران ،ناشر اقبال

    37 – بنا درویش ،فاطمه،1382 ،مطالعات جهانگردی،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

     

    Lumsdon,L(1997),Tourism Marketing,Thomson Business Press 1-

     

     2-Sharpley,Richard(2002), "Rural Tourism and the Challenge of Tourism Diversification",Tourism Management, Vol.23

     

    سایت ها:

    سایت مرکز آمار                              sci.or.ir                                                          

    سایت سازمان جهانگردی  www.itto                                                                         

    sharbatiyan@pnu.ac.ir

    http://anthropology.ir/node/10240

    http://anthropology.ir/node/11294

     

    http://iranmosadegh.persianblog.ir

    :tabrizim.mihanblog.com//http

    http//: sanatetourism.blogsky.com

    http//: business-iran.persianblog.ir

    http//: fa.wikipedia.org

    http//: touristy.blogfa.com

    http//: www.aftabir.com

    http//: urbanplaning.persianblog.ir

    http//: www.tak-tahghigh.com.

    http//: fazaandish.com

    http//: www.vefagh.co.ir

    http//:www .parstourism.ir

    http://iranmosadegh.persianblog.ir

    :tabrizim.mihanblog.com//http

    http//: sanatetourism.blogsky.com

    http//: business-iran.persianblog.ir

    http//: fa.wikipedia.org

    http//: touristy.blogfa.com

    http//: www.aftabir.com


موضوع پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, نمونه پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, جستجوی پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, فایل Word پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, دانلود پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, فایل PDF پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, تحقیق در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, مقاله در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, پروژه در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, پروپوزال در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, تز دکترا در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, پروژه درباره پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی, رساله دکترا در مورد پایان نامه توسعه گردشگری شهر میبد با تاکید بر آثار تاریخی

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تحصیلی: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش: مدیریت ورزش چکیده: یکی از راهبردهایی­­­­ ­­­­­که اخیراً در اغلب کشورهای جهان مورد توجه قرارگرفته، مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در مناطق دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش این صنعت است. گردشگری ورزشی شاخه­ای از گردشگری است که از دو بخش گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان و ورزش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: جغرافیا / گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

ثبت سفارش