پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)

word 1 MB 31753 122
مشخص نشده کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc.))

    گرایش:محیط زیست

    چکیده

    ارزیابی ریسک زیست محیطی بررسی خطراتی است که از رویداد های طبیعی، تکنولوژی، اعمال و روش­ها،   فرآیند­ها، تولیدات، عوامل شیمایی، بیولوژیکی، رادیولوژی و فعالیت­های صنعتی حاصل می­شود و ممکن است اکوسیستم­ها، حیوانات و مردم را تهدید نماید. تحقیق پیش روی در واحد انبار شرکت ملی پخش فرآورده­های نفتی یاسوج به انجام رسیده است، واحد انبار از جمله واحدهای مهم و با ارزش در بین دیگر واحد ها محسوب می­گردد و با اینکه از تکنولوژی بالایی برخوردار می­باشد باز هم از جنبه­های مختلف دارای مخاطرات زیست محیطی بالقوه و منحصر به فرد است. بروز نشتی می­تواند تبعات بسیار مخربی را ایجاد نماید از طرفی هم وجود ترکیباتی مثل     سولفید هیدروژن که خود عامل بسیاری از تلفات در این واحد است منجر به افزایش ریسک خطرات در این واحد گردیده است و ترکیبات متعددی در این واحد وجود دارد که در صورت تماس بلند مدت می­تواند منجر به تهدیدی برای سلامت افراد گردد. لذا در این پژوهش با توجه به هدف مورد مطالعه ارزیابی ریسک زیست محیطی واحد انبار جهت شناسایی جنبه­ها از دو روش Hazan and Frank & Morgan استفاده گردیده است. در این پژوهش در ابتدا با استفاده از روش HAZAN به شناسایی خطرات پرداختیم و بعد از طبقه­بندی شدت ریسک و احتمال وقوع ریسک، رتبه ریسک بدست می­آید که در این روش 6 فعالیت مورد شناسایی قرار گرفت که بعد از رتبه ریسک، با توجه به فراوانی تفکیکی رتبه ریسک­ها در شغل 90/61 درصد در گروه 4 قرار می گیردند (قابل قبول به شرط کنترل شدن). 33/33% در گروه 3 یعنی قابل قبول قرار دارند. 76/4% در گروه 2 یعنی گروه نامطلوب قرار می­گیرند. دوم با استفاده از روش Frank & morgan  با توجه به جداول موجود در این روش و نمره­دهی به خطر گروه و کنترل گروه، ریسک کلی بدست می­آید و در نهایت رده­بندی نهایی صورت می­گیرد. که در این بین بالاترین ریسک کلی مربوط به سر ریز فرآورده با نمره 5775 و رده­بندی نهایی با نمره 1 و شستشوی محوطه بارگیری و تخلیه با کمترین ریسک کلی با نمره 338 و رده­بندی نهایی با نمره 6 بدست آمد. در نهایت در جهت کاهش آلودگی­های زیست محیطی با ارایه راهکار­ها و برنامه مدیریتی و اقدامات اصلاحی خطرات موجود را به حداقل رساندیم.

    کلمات کلیدی: ریسک، مخاطرات زیست محیطی، هازان، فرانک و مورگان.

    فصل اول

    کلیات     1-1-  بیان مسأله

    با اختراع ماشین بخار بشر از مرحله­ی اقتصاد شبانی و کشاورزی پا به دوران انقلاب صنعتی گذاشت. با توسعه­ی صنعتی بافت سنتی جوامع دگرگون گردید، شهر­ها گسترش یافت و روستاها به سبب جذب نیروی کار توسط صنایع از رونق افتاد. صنعت برای ادامه­ی حیات خود دست به دامان طبیعت و انرژی شد که قسمت اعظم آن را سوختهای فسیلی تشکیل می­داد و از اینجا بود که هوای شهر­ها آلوده شد و بدنبال آن پسماند کارخانه­ها پاکی را از آب و خاک نیز گرفت. و انسان در اوج اعتلای دانش و فن­آوری به تخریب محیط زیست دست یافت و با رشد بی­رویه فعالیتهای صنعتی موجبات نابودی منابع طبیعی را فراهم آورد. (12)

    امروزه استفاده از روشهای ارزیابی ریسک در صنایع مختلف رو به گسترش است به طوریکه در حال حاضر بیش از 70 نوع مختلف کیفی و کمی روش ارزیابی ریسک در دنیا وجود دارد که این روشها معمولآ برای شناسایی، کنترل و کاهش پیامد­های خطرات به کار می­رود. عمده روشهای موجود ارزیابی ریسک مناسب جهت ارزیابی خطرات بوده و نتایج آنها را می­توان جهت مدیریت و تصمیم­گیری در خصوص کنترل و کاهش پیامد­های آن نگرانی به کار برد. سازمان­ها و صنایع مختلف نیاز به سیستمی دارند که علاوه بر ارزیابی فعالیت­ها و فرآیند هایشان بتواند در خصوص وضعیت ریسک، تعیین معیارهای ریسک قابل تحمل و مشخص نمودن دقیق ریسک فرآیند­هایشان و ... آنان را رهنمون نماید که بسته به پیچیدگی فعالیت هر نوع سیستمی که بتواند آنان را به هدف مذکور برساند متفاوت است. در غالب اوقات ریسک معرف اثر منفی بر پروژه تلقی می­گردد، در صورتیکه ریسک می­تواند دریچه­ای بر فرصتها، بهبود و یا تفکر جدید نیز باشد. ریسک پروژه حادثه یا شرایط نا مطمئنی است که اگر اتفاق بیفتد دارای اثر مثبت یا منفی بر پروژه است. مطالعات ارزیابی ریسک محیط زیستی مشتمل بر سه محور اصلی شناخت مخاطرات و پیامد­های حاصل از آنها با تأکید بر شناخت کامل از محیط زیست منطقه تحت اثر و میزان حساسیت آن و همچنین ارزشهای خاص محیط زیستی؛ تخمین و برآورد ریسک­های شناسایی شده و ارائه روشهای کنترل و کاهش ریسک می­باشد. شرکت ملی پخش فرآورده­های نفتی در شهرستان یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد می­باشد. این استان با وسعتی حدود 16361        کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران بین مدار 30 درجه و 9 دقیقه تا 31 درجه و 75 دقیقه تا 15 درجه و 42 دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ واقع شده است و با توجه به این که این استان و بالاخص شهرستان یاسوج دارای آب و هوای بسیار متفاوتی نسبت به استان­های همجوار خود می­باشد و این شهرستان یکی از مناطق گردشگری و توریستی کشور محسوب می­شود.

    لذا توجه به مسائل زیست محیطی در این شهرستان یکی از موارد مهم قلمداد می­شود. شهرستان یاسوج دارای  پتانسیل­های زیادی در جهت استفاده بهینه و صحیح از منابع طبیعی و محیط زیست می­باشد و می­توان از این     قابلیت­ها در جهت پیشرفت هر چه بیشتر در این منطقه استفاده نمود البته با رعایت مقررات و ملاحظلات          زیست محیطی (واقع شدن منطقه حفاظت شده دنا در این شهرستان می­تواند دلیلی بر این ادعا باشد). لازم به ذکر است که شرکت ملی پخش فرآورده­های نفتی یاسوج که در ورودی شهر یاسوج واقع شده است و با توجه به قرار گرفتن این شرکت در شهر و نزدیک به مناطق مسکونی بحث دیدگاه منظر و بحث گردشگری می­تواند مهم و مورد توجه باشد. همچنین از سایر دلایل توجه به مباحث زیست محیطی این شرکت قرار گرفتن در قلب جنگلهای درختان بلوط که از سرمایه­های این منطقه و استان می­باشد و بحث آلودگی­های ایجاد شده توسط این شرکت که می­تواند تخریب­های  غیر قابل جبرانی را برای این درختان و سایر گونه­های گیاهی و جانوری این منطقه داشته باشد. و در این مطالعه جهت اولویت­بندی و کمی­سازی احتمال وقوع پیامد­ها و مخاطرات زیست محیطی شرکت مد نظر از دو روش HAZAN و Frank & Morgan استفاده می­نماییم که در سطح اول ساختار اولویت­بندی، احتمال اثرات زیست محیطی در سطح دوم مخاطرات و آلاینده­ های احتمالی به تفکیک مد نظر قرار گرفته شود و در سطح سوم محیط پذیرنده اولویت­بندی شدت در روش HAZAN و Frank & Morgan بپذیرد در این مطالعه از نرم­افزاری مانند Excell نیز کمک      می­گیریم و با بکار­گیری همزمان سیستم طبقه­بندی احتمال و شدت خطر، درجه ریسک زیست محیطی، اجتناب، کاهش، اقدامات اصلاحی و ترمیمی در راستای هماهنگ و همگون کردن این گونه فعالیتها در توسعه­ی پایدار این منطقه و کشور ارائه گردد.

     

     

    Abstract

    Environmental risk assessment of the risks from natural events , technologies , practices and procedures , processes , products, chemical agents , biological , radiological and industrial activities , and may be obtained ecosystems, animals and people to the threat .Current research in the storage unit of the National Oil Products Distribution Company has performed Yassouj , storage units , including units are valuable for the other units and the the different aspects of the technology is high Again potential environmental risks and is unique .can lead to long-term threat to human health .The aim of this study was to assess the environmental risk of storage units to identify aspects of both methods have been used Hazan and Frank &Morgan .frequency separation rank risks on the job 90/61 % in group 4 are Gyrdnd              ( acceptable to the control condition ). 33/33 % in the 3 groups are acceptable. 76/4 % in group 2, the groups are undesirable .Second, using the table Frank & morgan according to the method of grading the risk group and the control group, the overall risk is obtained and the final rankings .That 's the highest overall risk of overflow Fravrh 5775 score and final ranking score of 1 and a washing area, loading and unloading with the lowest overall risk score was 338 and the final ranking score of 6 .Finally, in order to reduce environmental pollution solutions and corrective action management program lowered the risk .

    Key words: Risk, Hazan, Frank &Morgan, potential environmental risks.

  • فهرست:

    چکیده فارسی

                فصل اول: کلیات

    1-1 بیان مساله

    1-2اهمیت و ضرورت تحقیق

    1-3 هدفها

    1-3-1 هدف اصلی

    1-3-2 هدف جزیی

    1-4 فرضیه ها

    1-5 تعریف اصطلاحات و مفاهیم

    1-5-1 خطر

    1-6 – احتمال خطر

    1-7- شدت خطر

    1-9- مخاطره

    1-11- حادثه

    1-12- عدم انطباق

    1-15- ایمنی

    1-16- فرایند ایمنی سیستم

    1-17- ریسک

    1-19- شناسایی ریسک

    1-20- تکنیک­های شناسایی ریسک

    1-25- ارزیابی ریسک

    1-27- تجزیه و تحلیل ریسک زیست محیطی

    1-28- سوابق پژوهشی مرتبط با مسئله

                فصل دوم: آشنایی با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یاسوج

    2-1- موقعیت جغرافیایی و وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد

    2-2 مشخصات جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد

    2-3 وضعیت توپوگرافی منطقه

    2-4 هیدرولوژی منطقه

    2-5 موقعیت جغرافیایی یاسوج

    2-6  شرکت ملی پخش فراورده­های نفتی ایران

    2-7  معرفی واحد­های شرکت ملی پخش با توجه به چارت سازمانی

    2-7-1 واحد مهندسی فرآورده­های نفتی

    2-7-2 اداره کنترل کیفیت و سرویس­های آزمایشگاهی

    2-7-3 آزمایشگاه مرکزی

    2-7-4 کنترل کیفیت

    2-7-5 اداره سرویس­های صنعتی و استاندارد فرآورده

    2-7-6 استاندارد و فرآیند تولید

    2-7-7 سوخت و انرژی

     2-7-8 مهندسی فرآورده­های مناطق

    2-8 معرفی شرکت ملی پخش فراورده­های نفتی یاسوج

    2-9 معرفی فراورده­های نفتی در مخازن شرکت ملی پخش یاسوج

    2-10 وظایف مخازن

    2-11 معرفی مخازن شرکت ملی پخش یاسوج

                   فصل سوم: روش کار

    3-1- تشریح روش HAZAN

    3-1-1- تکنیک تجزیه و تحلیل خطرات به روش HAZAN

    3-1-2- نحوه ارزیابی پتانسیل آسیب رسانی

    3-2- تشریح روشFrank & Morgan

    3-2-1-تکنیک های تجزیه و تحلیل ریسک به روش فرانک و مورگان(Frank & Morgan)

    3-2-2- شاخص ریسک

    3-2-3- ریسک نسبی

    3-2-4- در صد شاخص ریسک

    3-2-5- تعیین کل سرمایه در معرض خطر هر واحد

    3-2-6- رده بندی نهایی

    3-3- روش کار

    3-3- 1- مبنای شناسایی و رتبه بندی جنبه ها در واحد انبار

    3-3-2- جامعه، نمونه و روش انتخاب فعالیت های مهم واحد انبار بر اساس طبقه بندی فرآیندی

    3-3- 3- فرآیند شناسایی جنبه های زیست محیطی

    3-4- شناسایی جنبه های زیست محیطی در واحد انبار

    3-5-طرح جمع آوری داده های تحقیق

    3-6-شیوه­ی تحلیل داده ها

     

     

    فصل چهارم: نتایج، بحث و نتیجه گیری

    4-1 نتایج روش هازان

    4-2- تفسیر ریسک­ها

    4-3 نتایج روش فرانک مورگان

    4-3-5- درصد شاخص ریسک

    4-3-6- ریسک کلی

             فصل پنجم: پیشنهادات و منابع

    5-1- برنامه مدیریت ریسک

    5-2- مدیریت ریسک محیط زیست در واحد انبار، راهکارهای مدیریتی جهت کنترل

    5-3- برنامه مدیریت آلودگی هوا در واحد انبار شرکت ملی پخش

    5-4- برنامه مدیریت آلودگی آب­های زیرزمینی و سطحی در واحد انبار

    5-5- برنامه مدیریت آلودگی خاک در واحد انبار

    5-6- کنترل مواد زائد

    5-7- ارائه برنامه­های آموزشی

    5-8- منابع

    5-9 چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    - رشتچیان، داوود و وحید هاشمی. 1386. مطالعات HAZOP در واحد آیزوماکس (هایدروکراکر) شرکت پالایش نفت بندرعباس.

    2-  محمد فام، ایرج.1382، مهندسی ایمنی. تهران: انتشارات فن آوران. چاپ دوم

    3-Jensen, C.N, M. Johansson, M. lindahl and Thomas Magnusson. 2001. Environmental Effect Analysis (EEA) – Principles and structure

    4- Tingstrom, J.N and R.E, Karlsson, 2006. The relationship between environmental analyses and the dialogue process in product development. Department of Technology, KTH/Machine Design, University of Kalmar, 100 44 Stockholm, Sweden

    5- Dahlstrom, J.N. 2006. Design for the Environment in context of environmental Demands and business opportunities.

    6- رشادی، نفیسه و فرشاد نورایی.1384. تعمیم روش FMEA با دیدگاه فرآیندی به عنوان جایگزین HAZOP در فرآیندهای پیچیده. سیویلیکا، اولین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE  

    7- نور محمدی، فرشید و همکاران .1386.  مدل کشف و بهبود علل خطاهای بحرانی در تولید لوله های گاز بر پایه تکنیک FMEA  و اصول تفکرناب. سیویلیکا: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی صنایع

    8- جوزی سید علی و همکاران .1385. ارزیابی و مدیریت ریسک و نقش آن در بهبود سیستم مدیریت HSE اولین کنفرانس بین المللی مدیریت وبرنامه ریزی انرژی، موسسه پژوهش درمدیریت وبرنامه ریزی انرژی و گروه مهندسی صنایع پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران ، 31-30 خردادماه 1385).

    9-  محمودی، ساناز و سید علی جوزی.1385. بررسی مزیتهای اقتصادی و زیست محیطی استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی (HSE) کارخانه آلومینیوم سازی المهدی (عج) بندرعباسبه روش FMEA . دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.

    10- جوزی، سید علی و سحر رضایان. 1385. ارزیابی ریسک محیط ز زیست (ERA) در بنادر و پایانه های آبی جمهوری اسلامی ایران با استعانت از روش FMEA

    11- رضا زاده نیاورانی، محمد.1383. کاربرد روش FMEA در شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی و معرفی EFMEA. ماهنامه روش: سال چهاردهم، شماره 88

    12- Jennings, brad. (2008): Radford Army Ammunition Plant's Environmental Failure Mode and Effects Analysis (EFMEA) process has been developed to provide for the systematic identification, Tracking and communication of environmental risks at the "task level". Us rmy/radford army ammunition plant

    13-Lindahl, M.S. 2000. Environmental Effect Analysis (EEA) an Approach to Design for Environmental Department of Technology university of Kalmar

    14-Widheden, J.N. 2002. Methods for environmental assessment, Akzo Nobel Surface Chemistry AB

     

    15- ستاره، هاشم و علیرضا کوهپایی.1384. ارزیابی ریسک حریق. تهران: انتشارات فن آوران. چاپ اول.

    16- ارقامی، شیرازه و مصطفی بویا. 1385. اصول ایمنی در صنعت و خدمات. چاپ اول. انتشارات فن آوران

    17- DQS شعبه خاور میانه. 1384. نظام های جهانی مدیریت. ترجمه فریدون فارغ. تهران: شرکت کیارنگ

    18- محمد فام، ایرج. 1384. تکنیک های آنالیز ایمنی: آنالیز ایمنی شغلی(JSA). تهران: انتشارات فن آوران. چاپ اول.

    19- جوزی، سید علی و امین پاداش. 1386. سامانه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS). چاپ اول، انتشارات کاوش قلم.

    20- جی آر، سی آرتو ویلیامز و ریچار دام هینز . 1385. مدیریت ریسک. ترجمه داور ونوس و حجت اله گودرزی. تهران: نگاه دانش. چاپ دوم.

    21- منوری، مسعود. 1384. ارزیابی اثرات زیست محیطی. چاپ اول. انتشارات میترا

    22- Five Winds International. 2004. Environmental Risk Assessment

    23-Fjeld, R.T. Eisenberg, N.n. Compton. K.H. 2007. QUANTITATIVE ENVIRONMENTAL RISK ANALYSIS FOR HUMAN HEALTH. Published simultaneously in Canada. www.wiley.com.

    24- رضایی، کامران، مجید سیدی و بهروز نوری. 1384. تجزیه و تحلیل حالات خطا و اثرات ناشی از آن FMEA. تهران: شرکت مشارکتی ار- و- توف ایران (RWTUV IRAN) با همکاری نشر آتنا. چاپ دوم

    25-Persianmachinaryfmea

    26- Danielsson, P.R and Gunnarsson, C.A. 2001. Design For Environment What, Why and how at Volvo? RAVEL conference, Stockholm 2001-11-14

    27-Principi, I.A, Susani, L.O, Loiselle, S.N. 2003. Life Cycle Analysis and the logistics issues. www.districtlogistics.net

    28- Quella, Ferdinand and Schmidt, Wulf-Peter. 2003. Integrating Environmental Aspects into Product Design and Development. Germany:

    DOI: http://dx.doi.org/10.1065/ehs2003.03.006

    29- دهقانی، محسن. 1382. شناسنامه زیست محیطی صنایع شهرستان بندرعباس، جلد اول، کار فرما : اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان

    30- واحد پژوهش آلودگی هوا. 1380. بررسی آلودگی هوای پالایشگاه بندرعباس،شرکت پالایش نفت بندرعباس

    31- شمشیری، محمد و همکاران. 1380. طرح مطالعات پایین انداختن سطح آب زیر زمینی پالایشگاه بندرعباس و اثرات و عواقب احتمالی ناشی از آن، شرکت پالایش نفت بندرعباس

    32- گودرزوند، فاطمه. 1386. بررسی و محاسبه  شاخص مصرف انرژی در شرکت پالایش نفت بندرعباس

    33- حق شنو، آرش. 1388. شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی.  m.domaindix.com/arashhagsheno/iso14.pps

    34- نوری، کاظم. 1388. سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE- MS) و جایگاه مدیریت HSE در مدیریت کلان سازمان ها، کارگاه آموزشی HSE- MS، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.

    35- جمشیدی، خدیجه. 1386. آمار و کاربرد آن در مدیریت قسمت اول فصل 2 آمار توصیفی صفحه 11-15. ناشر: انتشارات دانشگاه پیام نور چاپ نوزدهم.

    36- کریمیان، بهجت. 1386. اصول پیشگیری از بیماری های ناشی از کار.  www.hse.niordc.ir

    37- محرم نژاد، ناصر. 1385. مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست

    38- کریمیان، بهجت. 1386. بیماری های پوستی ناشی از کار . www.hse.niordc.ir

    39- کریمیان، بهجت. 1386. بیماری های چشمی ناشی از کار

    40- قلی زاده، رضا و امیر حسین آراسته. 1384. مشکلات و راهکارهای اجرایی در خطوط لوله آزبست سیمان، نخستین کنفرانس ملی تجربه های ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی 4و 5 تیرماه 1384، گروه مهندسی آبیاری و آبادانی دانشگاه تهران

    41- جوزی س.ع.، ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک، چاپ اول، انتشارات دانشگاه آزاد، (1388).

    42- حبیبی ا.، ایمنی کاربردی و شاخص­های عملکرد در صنعت، چاپ دوم، انتشارات نشر فن آوران،(1386).


موضوع پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), نمونه پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), جستجوی پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), فایل Word پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), دانلود پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), فایل PDF پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی ریسک زیست محیطی در انبار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc.)) گرایش:محیط زیست - بیان مسأله با اختراع ماشین بخار بشر از مرحله­ی اقتصاد شبانی و کشاورزی پا به دوران انقلاب صنعتی گذاشت. با توسعه­ی صنعتی بافت سنتی جوامع دگرگون گردید، شهر­ها گسترش یافت و روستاها به سبب جذب نیروی کار توسط صنایع از رونق افتاد. صنعت برای ادامه­ی حیات خود دست به دامان طبیعت و انرژی شد که قسمت اعظم آن را سوختهای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A گرایش : مالی چکیده هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی و غیر مالی شرکت های صنعتی استان گلستان است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها، از طریق پرسشنامه ای که حاوی 43 سئوال در زمینه مسئولیت اجتماعی کارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، جامعه، محیط زیست و تامین کنندگان می باشد، اندازه گیری شد. از اطلاعات 18 شرکت صنعتی ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی رودخانه چکیده کمبود منابع آبی و کیفیت نامناسب آب شرب شهر قم با توجه به پیش­بینی گرمتر شدن اقلیم و افزایش بیرویه جمعیت و همچنین عدم وجود منبع آبی قابل اتکا در محدوده این استان، ضرورت انجام طرح انتقال آب مورد نیاز شهر قم از سرشاخه­های غربی دز به قمرود را آشکار می­سازد. در این تحقیق، با جمع­آوری داده­ها و اطلاعات و انجام ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد MSc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک چکیده یکی از معضلات پیش­روی مدیریت مراتع و جنگل­ها در نواحی شمالی کشور، آتش­سوزی­هایی می­باشد که خسارت­های زیست محیطی و مالی سنگینی را تحمیل می­کند. مدیریت ریسک آتش­سوزی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه می­تواند عرصه طبیعی را از گزند بسیاری از زیان­های ناشی از آتش­سوزی محافظت کند. ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی امروزه ایجاد محیطی ایمن که در آن تمامی عوامل آسیب‌رسان شناسایی، ارزیابی، حذف یا کنترل گردیده تا سلامت افراد و تأسیسات را تضمین نماید از اولویت‌های مدیریت‌های صنعتی می‌باشد، علم ایمنی نیز همانند نگرش سنتی به ایمنی عکس‌العملی بوده است یعنی تا هنگامی که حوادث رخ نمی‌داد مدیران به فکر یافتن اشکالات و رفع آنها بر نمی‌آمدند. در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد M.A رشته مدیریت آموزشی چکیده اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از ویژگی های سرمایه ی انسانی و معنوی هر جامعه یا سازمان است اخلاق گرایی می تواند وسیله ای برا ی رشد معنوی افراد باشد. چرا که انسان معنوی نمی تواند اخلاقی زندگی نکند هوش معنوی نه تنها در حوزه های فردی بلکه در حوزه های سازمانی نیز مورد توجه است و علاوه بر حوزه های روانشناختی وارد سایر حوزه های علوم ...

ثبت سفارش