پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن

word 10 MB 31891 102
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر

    چکیده

    با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی روبرو شده است که زندگی ساکنان کره خاکی را تهدید می کند. آلودگی ناشی از انباشته شدن خاک و آب از ترکیبات سمی پایدارهمچون مواد شیمیایی، نمک ها، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو از جمله عوامل به وجود آمدن بیماری های بسیاری هستند که بر روی سلامت انسان ها و حیوانات و حتی گیاهان به شدت تاثیرگذار است. انتشار فلزات سنگین در محیط زیست به سبب صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی مشکلات بسیار زیادی را در جهان به همراه داشته است.

    در این مطالعه سعی شده است با استفاده از مواد پلیمری زیست سازگار و زیست تخریب پذیر همچون دانه های کیتوسان و استفاده از گرافن عامل دار شده با گروه‌های عاملی آمینی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین نانو ذرات در درون دانه های کیتوسان جذب یون‌های فلزی کادمیوم از محلول‌های آبی بررسی شود. بدین منظور دانه های نانوکامپوزیت کیتوسان/گرافن با درصدهای وزنی 0.5%، 1%، 2% و 5% با استفاده از روش محلولی تهیه شدند. نانو ذرات گرافن ابتدا با مخلوط اسید سولفوریک و اسید نیتریک اکسید شدند و سپس گروه‌های عاملی تری اتیلن تترامین بر روی آنها پیوند زده شد. گرافن های اصلاح شده با استفاده از آنالیزهای زیرقرمز تبدیل فوریه ، گرماوزن‌سنجی و آنالیز EDX میکروسکوپ الکترونی روبشی شناسایی شدند و نتایج حاکی از آن بود که واکنش اصلاح با موفقیت صورت گرفته است. در همین راستا منحنی های گرماوزن سنجی نشان داد که عملیات اکسید کردن و عامل دار کردن گرافن به درستی صورت پذیرفته است. همچنین ریخت‌شناسی نانو ذرات اکسیدشده و عامل دار شده به‌وسیله‌ی ریزبین الکترونی روبشی صورت پذیرفت و نمودارها و تصاویر EDX از پراکنش مطلوب گروه‌های عاملی اکسیژن دار و نیتروژن دار پیوند زده شده بر سطح گرافن حکایت داشت. در ادامه جذب یون‌های فلزی کادمیوم با دستگاه جذب اتمی صورت پذیرفت و نتایج آن از افزایش میزان جذب یون کادمیوم توسط نانو کامپوزیت‌های کیتوسان/گرافن نسبت به دانه های کیتوسان به میزان 20% حکایت داشت. دستگاه جذب اتمی نشان داد که بهینه میزان جذب یون کادمیوم در محلول50ppm  با pH برابر با 7 و مدت زمان تماس 2 ساعت و میزان جاذب 25mg اتفاق می افتد.

    1-        مقدمه

    آلودگی‌های محیط زیست از جمله گاز های گلخانه‌ ای و آلاینده‌های سمی محلول در آب باعث نگرانی‌های بسیاری در سراسر جهان شده است. به صورتی که در اجلاس جهانی اخیر سازمان ملل متحد درزمینه توسعه پایدار ریو +20 این مسائل مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت. در اجلاس ریو + 20، رهبران جهان، به همراه هزاران شرکت کننده از دولت های دنیا، بخش خصوصی، سازمان های غیر دولتی و گروه های دیگر، برای دستیابی به راه‌حل‌هایی جهت کاهش فقر، گسترش عدالت اجتماعی و حصول اطمینان از حفظ محیط زیست بر روی سیاره‌ای که از همیشه شلوغ‌تر است گرد هم  آمدند[1].

    یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد حفاظت از محیط زیست و سلامت انسانها، حیوانات و گیاهان  سلامت و پاکیزگی آب است.آب مهم‌ترین امر حیاتی برای تمامی موجودات زنده بر روی کره زمین است. آب را می‌توان از طریق چندین راه همانند آب‌شیرین‌کن، تصفیه، اسمز، ضدعفونی کردن و رسوب دادن آلاینده‌ها تصفیه کرد. در میان این روشها، روش جذب دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر روشهاست. روش جذب یک پدیده سطحی است که در طی آن آلاینده‌ها از طریق نیروهای فیزیکی به سطح جاذب جذب می‌شوند.جذب بستگی به عوامل بسیار زیادی ازجمله درجه حرارت، pH، غلظت آلاینده‌ها، زمان تماس فاز جاذب با آلاینده‌ها، اندازه ذرات فاز جاذب و آلاینده، دما و ماهیت آلاینده و ماده جاذب دارد. آلاینده‌های اصلی موجود در آب به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: آلاینده‌های آلی و آلاینده‌های یونی[2].

     آلاینده‌های یونی موجود در آب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

    الف- یون‌های فلزات سنگین مانند آرسنیک، جیوه، کادمیوم کروم، کبالت، مس، سلنیوم و سرب.

    ب- یون‌های غیرفلزی مانند فلوراید، فسفات، نیترات و سولفید.

    از جمله اساسی ترین مشکلات در ارتباط با یون‌های فلزات سنگین عدم تجزیه شدن آنها در بدن موجودات زنده می باشد. این امر بدین معنی است که این یون‌ها زیست تخریب پذیر نیستند و تمایل به تجمع در بافتهای موجودات زنده دارند. در واقع فلزات سنگین پس از ورود به بدن دفع نشده بلکه در بافت‌هایی مثل چربی، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل رسوب کرده و انباشته می گردند که همین امر موجب بروز بیماریها و عوارض متعددی در بدن می شود. در دهه گذشته ورود آلاینده‌ها با منشأ انسانی مانند فلزات سنگین به داخل محیط های دریایی، به مقدار زیادی افزایش یافته است که به‌عنوان یک خطر جدی برای حیات محیط های آبی به شمار می آیند. 

     تجمع فلزات سنگین در آب،هوا و خاک، یک مشکل زیست محیطی بسیار مهم می باشد. در جدول تناوبی به آن تعداد از عناصر که وزن اتمی بالایی داشته و در دمای اتاق خاصیت فلزی دارند،  فلز سنگین اطلاق می شود. ازآنجایی‌که تعاریف مختلفی برای این عناصر شده و در این طبقه عناصر مختلفی قرار داده شده اند،باید تنها از اصطلاح فلزات یا شبه فلزات استفاده نمود. بر اساس این تعاریف،فلزات مس تا بیسموت در جدول تناوبی که چگالی بیشتر از 4  دارند به‌عنوان فلزات سنگین تعریف شده اند. در جدول تناوبی به فلزات گروه 3 تا 16 در تناوب 4 و 4 به بعد فلزات سنگین می گویند. بسیاری از این عناصر نه تنها برای حیات ضروری نیستند، بلکه بسیار هم خاصیت سمی دارند. اندامگان‌های زنده به مقادیر بسیار کمی از فلزات سنگین برای رشد و بقا نیاز دارند که به اصطلاح به آنها عناصر ردیاب[1] می گویند مثل آهن، کبالت، مس، منیزیم، مولیبدن، وانادیوم، استرنیم و روی. میزان این یون‌ها در بدن اگر از  حداقل مورد نیاز و ضروری افزایش یابند، باعث اخلال در رشد می گردند. سایر فلزات سنگین همانند جیوه، سرب وکادمیوم عناصر حیاتی نبود و اثرات سودمندی بر حیات اندام های زنده ندارند؛ به طوریکه تجمع آنها در بدن موجودات زنده به خصوص پستانداران باعث بیماری های خطرناکی می گردد. مسیرهای ورود این یون‌ها به بدن پستانداران به طور معمول از طریق آب و مواد غذایی آلوده می باشد[2].

    کیتین وکیتوسان و مشتقات آنها با توجه به برخورداری از هزینه پایین و زیست تخریب پذیر بودن و همچنین داشتن میزان بالایی از گروه‌های عاملی حامل نیتروژن دار و کربوکسیل دار توجه گسترده ای را به‌عنوان یک جاذب مؤثر جهت حذف آلاینده‌های مختلف از آب به خود جلب کرده اند. از جمله این آلاینده‌ها می‌توان به کاتیون‌ها و آنیون‌های فلزی، مواد پرتوزا، رنگدانه های مختلف، فنول و همچنین آنیون‌های مختلف و آلاینده‌های دیگر اشاره کرد. کیتین و کیتوسان دارای پتانسیل بسیار بالایی جهت حذف این‌گونه آلاینده‌ها از آب می باشند. اما بااین‌حال هنوز هم نیاز برای یافتن ابزار عملی مانند جذب‌کننده‌های سطحی توسعه یافته در مقیاس تجاری وجود دارد[2].

    برای هر فرآیند جذب، داشتن سطح مقطع بزرگ، حجم منافذ بالا و همچنین داشتن گروه‌های عاملی مناسب از جمله نیازهای کلیدی و اولیه می باشد.جهت افزایش میزان جذب پلیمرها از نانو ذرات به علت داشتن ویژگی های ذکر شده استفاده می گردد. در حال حاضر بسیاری از نانو ذرات از جمله نانورس و نانولوله های کربنی جهت حذف آلاینده‌ها از آب توسعه یافته اند. نانوذره ای که به تازگی توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است، گرافن نام دارد. گرافن یک ورق مسطح با ضخامت 1 (یک اتم) است که از اتم‌های کربنی تشکیل شده است که در یک شبکه بلوری لانه‌زنبوری جای گرفته اند. گرافن عنصر مادر سایر آلوتروپ های کربن از جمله گرافیت، نانولوله های کربنی و فولرن است. ازجمله خواص بی نظیر گرافن می‌توان به برخورداری از انعطاف پذیری مکانیکی، گرمایی و شیمیایی بالا اشاره کرد. همچنین گرافن دارای سطح مقطع ویژه بسیار بالا در حدود  می باشد که آن را به یک نامزد بالقوه به‌عنوان یک جاذب با کارایی بالا تبدیل می کند. بااین‌حال گرافن در شکل اصلی خود به علت نداشتن گروه‌های عاملی مناسب از توانایی چندانی برای جذب برخوردار نیست. زیرا به علت داشتن اتم‌های 2Sp تنها قابلیت جذب آلاینده‌ها را با نیروهای واندروالسی دارا می باشد. بنابراین در این پروژه ابتدا گرافن اصلاح شده و برروی آن گروه‌های اکسیدی نشانده می شود و سپس گروه‌های آمینی را با سطح این ماده واکنش داده می شود. در انتها از این نانوذره در هیدروژل کیتوسان استفاده کرده و میزان جذب یون‌های فلزات سنگین را با استفاده از این نانوکامپوزیت هیدروژل، هیدروژل خالص کیتوسان مقایسه می شود.

     

     

     

     

     

     

     

     

     فصل دوم

     

     

     

     

     

     

     

    2-    مباحث نظری و مروری بر کارهای انجام‌شده

    در این بخش توضیحاتی در مورد ساختار کیتین و کیتوسان به‌عنوان یک ماتریس جاذب و همچنین گرافن به‌عنوان یک نانوذره جاذب جهت جذب یون‌های فلزات سنگین داده خواهد شد و به آزمایش‌های انجام گرفته بر روی این مواد پرداخته خواهد شد.

    2-1-                      کیتین و کیتوسان

    کیتین از فراوان ترین بایوپلیمرها بعد از سلولز می باشد. کیتین یک پلی ساکارید طبیعی است و به طور برجسته در پوسته سخت پوستانی مثل خرچنگ و میگو، کوتیکول حشرات و دیواره سلولی قارچ ها یافت می شود. تاریخچه کیتین و کیتوسان به قرن 19 برمی‌گردد. برای اولین بار یک دانشمند فرانسوی به نام براکونوت[2] کیتین را از قارچ استخراج کرد. سپس روگت در سال 1859 کیتوسان را از فرآیند استیل زدایی بازی کیتین در حضور پتاسیم هیدروکساید به دست آورد و در نهایت در سال 1950 ساختار آن به طور کامل کشف شد. کیتین و کیتوسان به‌عنوان یک آمینو پلی ساکارید طبیعی که دارای ساختمان بی نظیر و خصوصیاتی چند منظوره هستند به طور وسیعی در پزشکی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله خصوصیات بارز آنها می‌توان به زیست سازگاری بالا، زیست تخریب پذیر بودن و دارا بودن خواص ضد باکتری و ضدحساسیت در کنار سمیت پایین اشاره کرد.

    2-1-1-        ساختار کیتین و کیتوسان

    سلولز و کیتین هر دو پلی ساکاریدهایی هستند که نقش حفاظتی را به ترتیب برای گیاهان و جانوران ایفا می‌کنند به طوریکه گیاهان سلولز را در دیواره سلولی و حشرات و سخت پوستان کیتین را در پوسته خود تولید می کنند. ساختارهای سلولز و کیتین شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند در سلولز گروه‌های هیدروکسیل در موقعیت کربن شماره 2 با گروه های استامید جایگزین شده و در مورد کیتوسان گروه‌های آمین جایگزین گروه‌های هیدروکسیل در سلولز شده اند.

     

     Abstract

    Toxicities of water sources due to the discharge of industrial effluents, is a world-wide environmental problem. Industrial wastewater often contains considerable amount of heavy metal ions and organic pollutants, which would endanger to public health and the environment. Heavy metals are generally introduced into the environment through natural phenomena and human activities. Cadmium Cd(II) is a toxic heavy metal, normally found in industrial wastewater, especially from metal plating industries, Cd–Ni batteries, phosphate fertilizer, mining, pigments, stabilizers and alloys. Cd(II) adversely effects human health because of serious damage to kidney, renal disturbances and bones lesions. It also causes high blood pressure, skeletal deformity and muscular cramps.

    In this work, heavy metal ions were removed using biodegradable polymer based on chitosan and functionalized graphene with amine groups. Nanocomposite Samples containing 0.5%wt,1%wt,2%wt,5%wt graphene were obtained via solution method. At first, graphene was oxidized with sulphuric and nitric acid then triethylenetetramine was grafted on graphene surface. Functionalized graphene was characterized by FT-IR , TGA , EDX and SEM. Results showed functionalization of graphene was successfully accomplished. The thermogravimetric analysis curves showed The pristine, oxidized and functionalized graphenes are stable up to 400 , 250 , and 300 , respectively. The pristine graphenes are more stable than oxidized  graphenes and the oxidized graphenes are more stable than functionalized graphenes. The observed stabilized temperature is known to be strongly influenced by the step of the functionalization.  The morphology of nanocomposite was monitored by SEM. The sem images showed that the porosity was  reduced due to presence of nano graphenes. Adsorbing heavy metal ions such as Cadmium was investigated with FAAS and results showed that the nanocomposite samples have higher potential for ion metals adsorption than that of neat chitosan. The adsorption of nanosamples for cadmium was increased around 20% in comparison to neat chitosan.

  • فهرست:

    چکیده.................................................................................................................................................1

    مقدمه............................................................................................................................................2

    2-مباحث نظری و مروری بر کارهای انجام‌شده…  5

    2-1-کیتین و کیتوسان. 5

    2-1-1-ساختار کیتین و کیتوسان. 6

    2-1-2-خصوصیات کیتین و کیتوسان. 8

    2-1-3-خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کیتین و کیتوسان. 8

    2-1-4-کاربردهای کیتین و کیتوسان. 8

    2-2-گرافن. 9

    2-3-کاربرد کیتین و کیتوسان در حذف یون‌های فلزات سنگین. 10

    2-4-جذب یون‌های فلزات سنگین با استفاده از گرافن و مشتقات آن. 20

    2-5-فرآیند جذب.. 24

    2-5-1-جذب سطحی.. 24

    2-5-2-تعادل جذب سطحی.. 24

    2-5-3-عوامل مؤثر بر سرعت جذب سطحی.. 25

    2-5-3-ب‌- اثر pH................................................................................................................ 25

    2-5-3-ت‌-طبیعت فاز جذب شده. 25

    2-5-3-ث‌-کشش سطحی.. 25

    2-5-4-ترمودینامیک جذب سطحی.. 25

    2-5-5-سامانه‌های جذب سطحی   26

     

    2-5-6-جاذب ها…... 30

    2-6-روش‌های تهیه و سنتز گرافن. 32

    2-6-1-روش‌های پایین به بالا. 32

    2-6-2-روش‌های تولید بالا به پایین. 33

    2-6-2-ب‌-گرافیت اکساید. 35

    2-7-عامل دار کردن شیمیایی گرافن. 41

    2-7-1-عامل دار کردن کووالانسی.. 42

    2-7-2-عامل دار کردن غیرکووالانسی.. 50

    2-7-3-تثبیت کردن در یک محیط یونی.. 54

    2-7-4-به طور مستقیم از گرافیت.. 56

    2-8-نانو کامپوزیت‌های گرافن/پلیمر و روش تولید آنها 58

    2-8-1-پلیمریزاسیون درجای تعاملی.. 59

    2-8-2-تعامل حلالی.. 59

    2-8-3-روش تعاملی مذاب.. 60

    3-کارهای عملی...........................................................................................................................61

    3-1مواد.. 61

    3-1-1-کیتوسان..  61

    3-1-2-گرافن......................................................................................................................62

    3-1-3-تری اتیلن تترامین. 62

    3-1-4-پلی اتیلن گلایکول. 62

    3-1-5-فرمالدهید  62

    3-1-6-اتیل استات.. 62

    3-1-7-اسید سولفوریک    62

     

    3-1-8-اسید نیتریک... 63

    3-1-9-سود سوزآور 63

    3-1-10-نمک کادمیوم نیترات.. 63

    3-1-11-تیونیل کلراید. 63

    3-1-12-سدیم.....................................................................................................................63

    3-1-13-تتراهیدروفوران. 63

    3-1-14-دی متیل فرمامید. 64

    3-1-15-بنزوفنون  64

    3-2-تجهیزات.... 64

    3-2-1-رفلاکس... 64

    3-2-2-فیلتریزاسیون خلا.. 64

    3-2-3-همزن لرزان. 64

    3-2-4-دستگاه pH  متر. 65

    3-3-نمونه‌سازی. 65

    3-3-1-اکسید گرافن. 65

    3-3-2-آسیلاسیون نانو گرافن. 66

    3-3-3-عامل دار کردن نانوگرافن. 66

    3-3-4-دانه کیتوسان. 67

    3-3-5-نانوکامپوزیت دانه کیتوسان. 67

    3-3-6-خشک کردن دانه ها 68

    3-3-7-روش ساخت محلول یونی کادمیوم. 68

    3-3-8-روش خشک کردن دی متیل فرمامید. 68

    3-3-9-روش خشک کردن تتراهیدروفوران  69

     

    3-4-تعیین مشخصات.. 71

    3-4-1-دستگاه طیف‌سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه. 71

    3-4-2-تجزیه وزن سنجی گرمایی (TGA) 71

    3-4-3-ریزبین الکترونی روبشی (SEM) 72

    3-4-4- سیستم آنالیز عنصری EDX.. 74

    3-4-5-دستگاه طیف سنجی جذب اتمی شعله (FAAS) 74

    4-نتیجه‌گیری و بحث.....................................................................................................................76

    4-1-تعیین مشخصات گرافن عامل دار شده. 76

    4-1-1-طیف‌سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه. 76

    4-1-2-تجزیه وزن سنجی گرمایی.. 78

    4-1-3-ریخت‌شناسی نانو ذرات با استفاده از ریزبین الکترونی روبشی.....................................79

    4-1-4-بررسی تخلخل نانوکامپوزیت ها 82

    4-2-بررسی اثر تورم و جذب آب نانو کامپوزیت‌های کیتوسان. 85

    4-3-جذب یون کادمیوم از محلول‌های آبی توسط نانوکامپوزیت هیدروژل های کیتوسان گرافن عامل دار شده..............................................................................................................................................86

    4-3-1-به دست آوردن میزان جاذب بهینه جهت جذب یون کادمیوم. 86

    4-3-2-به دست آوردن میزان pH بهینه در جذب یون کادمیوم. 88

    4-3-3-به دست آوردن زمان تماس بهینه جهت جذب یون کادمیوم. 90

    4-3-4-به دست آوردن میزان غلظت یون کادمیوم جهت جذب بهینه یون کادمیوم. 91

    5-نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها..............................................................................................................93

    مراجع...........................................................................................................................................95

    منبع:

             Tollefson J., Gilbert N., “Earth summit: Rio report card.,” Nature, 7401, 20–3, Jun. 2012.

    [2]    Khor E., “Chitin: Fulfilling a Biomaterials Promise.”2001.

    [3]    Ravi Kumar M. N. ., “A review of chitin and chitosan applications,” React. Funct. Polym., 1, 1–27, Nov. 2000.

    [4]    Geim A. K., Novoselov K. S., “The rise of graphene.,” Nat. Mater., 3, 183–91, Mar. 2007.

    [5]    Singh V., Joung D., Zhai L., Das S., Khondaker S. I., Seal S., “Graphene based materials: Past, present and future,” Prog. Mater. Sci., 8, 1178–1271, Oct. 2011.

    [6]    Crini G., “Recent developments in polysaccharide-based materials used as adsorbents in wastewater treatment,” Prog. Polym. Sci., 1, 38–70, Jan. 2005.

    [7]    Benguella B., “Cadmium removal from aqueous solutions by chitin: kinetic and equilibrium studies,” Water Res., 10, 2463–2474, May 2002.

    [8]    Benguella B., Benaissa H., “Effects of competing cations on cadmium biosorption by chitin,” 143–150, 2002.

    [9]    Environ J., “sorption experiments , whereas a particle size of 328 | xm was used for column studies . Determination of pH zpc A procedure outlined by Huang and Ostovic ( 1978 ) was used to determine the pH of the zero point of charge ( pH zpc ) of chitosan . To each o,” 4, 962–974, 1989.

    [10]  Sillanpää M. E., Rämö J. H., “Decomposition of beta-alaninediacetic acid and diethylenetriamine-pentaacetic acid by hydrogen peroxide in alkaline conditions.,” Environ. Sci. Technol., 7, 1379–84, Apr. 2001.

    [11]  McKay G, Blair HS F. A., “Equilibrium studies for the sorption of metal ions onto chitosan,” indian J. Chem., 356–360, 1989.

    [12]  Svetlana Verbycha, Mykhaylo Bryka G. C. & B. F., “Removal of copper (II) from aqueous solutions by chitosan adsorption,” Sep. Sci. Technol., 8, 1749–1759, 2005.

    [13]  Mcafee B. J., Gould W. D., Nadeau J. C., Costa A. C. A., “BIOSORPTION OF METAL IONS USING CHITOSAN, CHITIN, AND BIOMASS OF RHIZOPUS ORYZAE,” Sep. Sci. Technol., 14, 3207–3222, Nov. 2001.

    [14]  BASSI R., PRASHER S. O., SIMPSON B. K., “Removal of Selected Metal Ions from Aqueous Solutions Using Chitosan Flakes,” Sep. Sci. Technol., 4, 547–560, Jan. 2000.

    [15]  Jeon C., Höll W. H., “Chemical modification of chitosan and equilibrium study for mercury ion removal.,” Water Res., 19, 4770–80, Nov. 2003.

    [16]  Department G. L. R. and T.-Y. H. J. D. W., “Synthesis of Porous-Magnetic Chitosan Beads for Removal of Cadmium Ions from Waste Water,” indian Eng. Chem. Res., 9, 2170–2178, 1993.

    [17]  Liu X., Hu Q., Fang Z., Zhang X., Zhang B., “Magnetic chitosan nanocomposites: a useful recyclable tool for heavy metal ion removal.,” Langmuir, 1, 3–8, Jan. 2009.

    [18]  Septhum C., Rattanaphani S., Bremner J. B., Rattanaphani V., “An adsorption study of Al(III) ions onto chitosan.,” J. Hazard. Mater., 1–2, 185–91, Sep. 2007.

    [19]  Schmuhl R., Krieg H. M., Keizer K., “Adsorption of Cu ( II ) and Cr ( VI ) ions by chitosan : Kinetics and equilibrium studies,” Water SA, 1, 1–7, 2001.

    [20]  Chen Y., Chen L., Bai H., Li L., “Graphene oxide–chitosan composite hydrogels as broad-spectrum adsorbents for water purification,” J. Mater. Chem. A, 6, 1992, 2013.

    [21]  Chandra V., Park J., Chun Y., Lee J. W., Hwang I., Kim K. S., “Water-dispersible magnetite-reduced graphene oxide composites for arsenic removal.,” ACS Nano, 7, 3979–86, Jul. 2010.

    [22]  Chandra V., Kim K. S., “Highly selective adsorption of Hg2+ by a polypyrrole-reduced graphene oxide composite.,” Chem. Commun. (Camb)., 13, 3942–4, Apr. 2011.

    [23]  Zhang N., Qiu H., Si Y., Wang W., Gao J., “Fabrication of highly porous biodegradable monoliths strengthened by graphene oxide and their adsorption of metal ions,” Carbon N. Y., 3, 827–837, Mar. 2011.

    [24]  Li L., Fan L., Sun M., Qiu H., Li X., Duan H., Luo C., “Adsorbent for chromium removal based on graphene oxide functionalized with magnetic cyclodextrin-chitosan.,” Colloids Surf. B. Biointerfaces, 76–83, Jul. 2013.

    [25]  Vasudevan S., Lakshmi J., “The adsorption of phosphate by graphene from aqueous solution,” RSC Adv., 12, 5234, 2012.

    [26]  Knaebel K. S., “ADSORBENT SELECTION.”

    [27]  Wang Y., Chen X., Zhong Y., Zhu F., Loh K. P., “Large area, continuous, few-layered graphene as anodes in organic photovoltaic devices,” Appl. Phys. Lett., 6, 063302, 2009.

    [28]  Wang X., You H., Liu F., Li M., Wan L., Li S., Li Q., Xu Y., Tian R., Yu Z., Xiang D., Cheng J., “Large-Scale Synthesis of Few-Layered Graphene using CVD,” Chem. Vap. Depos., 1–3, 53–56, Mar. 2009.

    [29]  Seung B., Chae J., Gu F., Kim K. K., Kim E. S., Han H., Kim S. M., Shin H., Yoon S., Choi J., Park M. H., Yang C. W., Pribat D., Lee Y. H., “Synthesis of Large-Area Graphene Layers on Poly-Nickel Substrate by Chemical Vapor Deposition : Wrinkle Formation,” 2328–2333, 2009.

    [30]  Li X., Cai W., An J., Kim S., Nah J., Yang D., Piner R., Velamakanni A., Jung I., Tutuc E., Banerjee S. K., Colombo L., Ruoff R. S., “Large-area synthesis of high-quality and uniform graphene films on copper foils.,” Science, 5932, 1312–4, Jun. 2009.

    [31]  Di B. C., Wei D., Yu G., Liu Y., Guo Y., Zhu D., “Patterned Graphene as Source / Drain Electrodes for Bottom-Contact Organic Field-Effect Transistors **,” 3289–3293, 2008.

    [32]  Dervishi E., Li Z., Watanabe F., Biswas A., Xu Y., Biris A. R., Biris A. S., “Large-scale graphene production by RF-cCVD method w,” 4061–4063, 2009.

    [33]  Li N., Wang Z., Zhao K., Shi Z., Gu Z., Xu S., “Large scale synthesis of N-doped multi-layered graphene sheets by simple arc-discharge method,” Carbon N. Y., 1, 255–259, Jan. 2010.

    [34]  Seyller T., Bostwick A., Emtsev K. V., Horn K., Ley L., McChesney J. L., Ohta T., Riley J. D., Rotenberg E., Speck F., “Epitaxial graphene: a new material,” Phys. status solidi, 7, 1436–1446, Jul. 2008.

    [35]  Sprinkle M., Soukiassian P., de Heer W. A., Berger C., Conrad E. H., “Epitaxial graphene: the material for graphene electronics,” Phys. status solidi - Rapid Res. Lett., 6, A91–A94, Sep. 2009.

    [36]  Rollings E., Gweon G.-H., Zhou S. Y., Mun B. S., McChesney J. L., Hussain B. S., Fedorov A. V., First P. N., de Heer W. A., Lanzara A., “Synthesis and characterization of atomically thin graphite films on a silicon carbide substrate,” J. Phys. Chem. Solids, 9–10, 2172–2177, Sep. 2006.

    [37]  Heer W. A. De, Berger C., Wu X., First P. N., Conrad E. H., Li X., Li T., Sprinkle M., Hass J., Sadowski M. L., Potemski M., “Epitaxial graphene,” 92–100, 2007.

    [38]  Mattausch A., Pankratov O., “Density functional study of graphene overlayers on SiC,” Phys. status solidi, 7, 1425–1435, Jul. 2008.

    [39]  Yang X., Dou X., Rouhanipour A., Zhi L., Räder H. J., Müllen K., “Two-dimensional graphene nanoribbons.,” J. Am. Chem. Soc., 13, 4216–7, Apr. 2008.

    [40]  Carissan Y., Klopper W., “Growing graphene sheets from reactions with methyl radicals: a quantum chemical study.,” Chemphyschem, 8, 1770–8, Aug. 2006.

    [41]  Zhi L., Müllen K., “A bottom-up approach from molecular nanographenes to unconventional carbon materials,” J. Mater. Chem., 13, 1472, 2008.

    [42]  Kim C., Min B., Jung W., “Preparation of graphene sheets by the reduction of carbon monoxide,” Carbon N. Y., 6, 1610–1612, May 2009.

    [43]  Jiao L., Zhang L., Wang X., Diankov G., Dai H., “Narrow graphene nanoribbons from carbon nanotubes.,” Nature, 7240, 877–80, Apr. 2009.

    [44]  Kosynkin D. V, Higginbotham A. L., Sinitskii A., Lomeda J. R., Dimiev A., Price B. K., Tour J. M., “Longitudinal unzipping of carbon nanotubes to form graphene nanoribbons.,” Nature, 7240, 872–6, Apr. 2009.

    [45]  Hirsch A., “Unzipping carbon nanotubes: a peeling method for the formation of graphene nanoribbons.,” Angew. Chem. Int. Ed. Engl., 36, 6594–6, Jan. 2009.

    [46]  Zhang W., Cui J., Tao C., Wu Y., Li Z., Ma L., Wen Y., Li G., “A Strategy for Producing Pure Single-Layer Graphene Sheets Based on a Confined Self-Assembly Approach,” Angew. Chemie, 32, 5978–5982, Jul. 2009.

    [47]  Kim H., Abdala A. a., Macosko C. W., “Graphene/Polymer Nanocomposites,” Macromolecules, 16, 6515–6530, Aug. 2010.

    [48]  Worsley K. A., Ramesh P., Mandal S. K., Niyogi S., Itkis M. E., Haddon R. C., “Soluble graphene derived from graphite fluoride,” Chem. Phys. Lett., 1–3, 51–56, Sep. 2007.

    [49]  Chen G., Wu D., Weng W., Wu C., “E xfoliation of graphite flake and its nanocomposites,” Carbon N. Y., 579–625, 2003.

    [50]  Carr K. E., “AND OXIDATION EFFECTS ON GRAPHITE OF A MIXTURE OF SULPHURIC,” 1969.

    [51]  Lee J. H., Shin D. W., Makotchenko V. G., Nazarov A. S., Fedorov V. E., Kim Y. H., Choi J., Kim J. M., Yoo J., “One-Step Exfoliation Synthesis of Easily Soluble Graphite and Transparent Conducting Graphene Sheets,” Adv. Mater., 43, 4383–4387, Nov. 2009.

    [52]  Kalaitzidou K., Fukushima H., Drzal L. T., “A new compounding method for exfoliated graphite–polypropylene nanocomposites with enhanced flexural properties and lower percolation threshold,” Compos. Sci. Technol., 10, 2045–2051, Aug. 2007.

    [53]  Kalaitzidou K., Fukushima H., Askeland P., Drzal L. T., “The nucleating effect of exfoliated graphite nanoplatelets and their influence on the crystal structure and electrical conductivity of polypropylene nanocomposites,” J. Mater. Sci., 8, 2895–2907, Oct. 2007.

    [54]  Novoselov K. S., Geim A. K., Morozov S. V, Jiang D., Zhang Y., Dubonos S. V, Grigorieva I. V, Firsov A. A., “Electric field effect in atomically thin carbon films.,” Science, 5696, 666–9, Oct. 2004.

    [55]  Bourlinos A. B., Georgakilas V., Zboril R., Steriotis T. A., Stubos A. K., “Liquid-phase exfoliation of graphite towards solubilized graphenes.,” Small, 16, 1841–5, Aug. 2009.

    [56]  Hernandez Y., Nicolosi V., Lotya M., Blighe F. M., Sun Z., De S., McGovern I. T., Holland B., Byrne M., Gun’Ko Y. K., Boland J. J., Niraj P., Duesberg G., Krishnamurthy S., Goodhue R., Hutchison J., Scardaci V., Ferrari A. C., Coleman J. N., “High-yield production of graphene by liquid-phase exfoliation of graphite.,” Nat. Nanotechnol., 9, 563–8, Sep. 2008.

    [57]  Liu N., Luo F., Wu H., Liu Y., Zhang C., Chen J., “One-Step Ionic-Liquid-Assisted Electrochemical Synthesis of Ionic-Liquid-Functionalized Graphene Sheets Directly from Graphite,” Adv. Funct. Mater., 10, 1518–1525, May 2008.

    [58]  Behabtu N., Lomeda J. R., Green M. J., Higginbotham A. L., Sinitskii A., Kosynkin D. V, Tsentalovich D., Parra-Vasquez A. N. G., Schmidt J., Kesselman E., Cohen Y., Talmon Y., Tour J. M., Pasquali M., “Spontaneous high-concentration dispersions and liquid crystals of graphene.,” Nat. Nanotechnol., 6, 406–11, Jun. 2010.

    [59]  Brodie B. C., “On the Atomic Weight of Graphite,” Philos. Trans. R. Soc. London, January, 249–259, Jan. 1859.

    [60]  Staudenmaier L., “graphie oxie preparation,” Ber. Dtsch. Chem. Ges, 1481–1487, 1898.

    [61]  Hummers W. S., Offeman R. E., “Preparation of Graphitic Oxide,” J. Am. Chem. Soc., 6, 1339–1339, Mar. 1958.

    [62]  Park S., Ruoff R. S., “Chemical methods for the production of graphenes.,” Nat. Nanotechnol., 4, 217–24, Apr. 2009.

    [63]  Boukhvalov D. W., Katsnelson M. I., “Modeling of graphite oxide.,” J. Am. Chem. Soc., 32, 10697–701, Aug. 2008.

    [64]  Gao W., Alemany L. B., Ci L., Ajayan P. M., “New insights into the structure and reduction of graphite oxide.,” Nat. Chem., 5, 403–8, Aug. 2009.

    [65]  Jeong H., Lee Y. P., Lahaye R. J. W. E., Park M.-H., An K. H., Kim I. J., Yang C., Park C. Y., Ruoff R. S., Lee Y. H., “Evidence of graphitic AB stacking order of graphite oxides.,” J. Am. Chem. Soc., 4, 1362–6, Jan. 2008.

    [66]  Cai W., Piner R. D., Stadermann F. J., Park S., Shaibat M. A., Ishii Y., Yang D., Velamakanni A., An S. J., Stoller M., An J., Chen D., Ruoff R. S., “Synthesis and solid-state NMR structural characterization of 13C-labeled graphite oxide.,” Science, 5897, 1815–7, Sep. 2008.

    [67]  Wang S., Sun H., Ang H. M., Tadé M. O., “Adsorptive remediation of environmental pollutants using novel graphene-based nanomaterials,” Chem. Eng. J., 336–347, Jun. 2013.

    [68]  Stankovich S., Dikin D. A., Piner R. D., Kohlhaas K. A., Kleinhammes A., Jia Y., Wu Y., Nguyen S. T., Ruoff R. S., “Synthesis of graphene-based nanosheets via chemical reduction of exfoliated graphite oxide,” Carbon N. Y., 7, 1558–1565, Jun. 2007.

    [69]  Wang G., Shen X., Wang B., Yao J., Park J., “Synthesis and characterisation of hydrophilic and organophilic graphene nanosheets,” Carbon N. Y., 5, 1359–1364, Apr. 2009.

    [70]  Lomeda J. R., Doyle C. D., Kosynkin D. V, Hwang W., Tour J. M., “Diazonium functionalization of surfactant-wrapped chemically converted graphene sheets.,” J. Am. Chem. Soc., 48, 16201–6, Dec. 2008.

    [71]  Si Y., Samulski E. T., “Synthesis of water soluble graphene.,” Nano Lett., 6, 1679–82, Jun. 2008.

    [72]  Wang G., Yang J., Park J., Gou X., Wang B., Liu H., Yao J., “Facile Synthesis and Characterization of Graphene Nanosheets,” J. Phys. Chem. C, 22, 8192–8195, Jun. 2008.

    [73]  Williams G., Seger B., Kamat P. V, “TiO2-graphene nanocomposites. UV-assisted photocatalytic reduction of graphene oxide.,” ACS Nano, 7, 1487–91, Jul. 2008.

    [74]  Zhou Y., Bao Q., Tang L. A. L., Zhong Y., Loh K. P., “Hydrothermal Dehydration for the ‘Green’ Reduction of Exfoliated Graphene Oxide to Graphene and Demonstration of Tunable Optical Limiting Properties,” Chem. Mater., 13, 2950–2956, Jul. 2009.

    [75]  Fan Z., Wang K., Wei T., Yan J., Song L., Shao B., “An environmentally friendly and efficient route for the reduction of graphene oxide by aluminum powder,” Carbon N. Y., 5, 1686–1689, Apr. 2010.

    [76]  McAllister M. J., Li J., Adamson D. H., Schniepp H. C., Abdala A. A., Liu J., Herrera-Alonso M., Milius D. L., Car R., Prud’homme R. K., Aksay I. A., “Single Sheet Functionalized Graphene by Oxidation and Thermal Expansion of Graphite,” Chem. Mater., 18, 4396–4404, Sep. 2007.

    [77]  Schniepp H. C., Li J., McAllister M. J., Sai H., Herrera-Alonso M., Adamson D. H., Prud’homme R. K., Car R., Saville D. A., Aksay I. A., “Functionalized single graphene sheets derived from splitting graphite oxide.,” J. Phys. Chem. B, 17, 8535–9, May 2006.

    [78]  Du X., Skachko I., Barker A., Andrei E. Y., “Approaching ballistic transport in suspended graphene.,” Nat. Nanotechnol., 8, 491–5, Aug. 2008.

    [79]  Park M. J., Lee J. K., Lee B. S., Lee Y.-W., Choi I. S., Lee S., “Covalent Modification of Multiwalled Carbon Nanotubes with Imidazolium-Based Ionic Liquids: Effect of Anions on Solubility,” Chem. Mater., 6, 1546–1551, Mar. 2006.

    [80]  Fang M., Wang K., Lu H., Yang Y., Nutt S., “Single-layer graphene nanosheets with controlled grafting of polymer chains,” J. Mater. Chem., 10, 1982, 2010.

    [81]  Bourlinos A. B., Gournis D., Petridis D., Szabó T., Szeri A., Dékány I., “Graphite Oxide: Chemical Reduction to Graphite and Surface Modification with Primary Aliphatic Amines and Amino Acids,” Langmuir, 15, 6050–6055, Jul. 2003.

    [82]  Lotya M., Hernandez Y., King P. J., Smith R. J., Nicolosi V., Karlsson L. S., Blighe F. M., De S., Wang Z., McGovern I. T., Duesberg G. S., Coleman J. N., “Liquid phase production of graphene by exfoliation of graphite in surfactant/water solutions.,” J. Am. Chem. Soc., 10, 3611–20, Mar. 2009.

    [83]  Hamilton C. E., Lomeda J. R., Sun Z., Tour J. M., Barron A. R., “High-yield organic dispersions of unfunctionalized graphene.,” Nano Lett., 10, 3460–2, Oct. 2009.

    [84]  Kuila T., Bose S., Mishra A. K., Khanra P., Kim N. H., Lee J. H., “Chemical functionalization of graphene and its applications,” Prog. Mater. Sci., 7, 1061–1105, Sep. 2012.

    [85]  Kuila T., Bose S., Hong C. E., Uddin M. E., Khanra P., Kim N. H., Lee J. H., “Preparation of functionalized graphene/linear low density polyethylene composites by a solution mixing method,” Carbon N. Y., 3, 1033–1037, Mar. 2011.

    [86]  Shan C., Yang H., Han D., Zhang Q., Ivaska A., Niu L., “Water-Soluble Graphene Covalently Functionalized by Biocompatible,” 26, 15343–15346, 2009.

    [87]  Bekyarova E., Itkis M. E., Ramesh P., Berger C., Sprinkle M., de Heer W. A., Haddon R. C., “Chemical modification of epitaxial graphene: spontaneous grafting of aryl groups.,” J. Am. Chem. Soc., 4, 1336–7, Feb. 2009.

    [88]  Stankovich S., Piner R. D., Nguyen S. T., Ruoff R. S., “Synthesis and exfoliation of isocyanate-treated graphene oxide nanoplatelets,” Carbon N. Y., 15, 3342–3347, Dec. 2006.

    [89]  Stankovich S., Dikin D. A., Dommett G. H. B., Kohlhaas K. M., Zimney E. J., Stach E. A., Piner R. D., Nguyen S. T., Ruoff R. S., “Graphene-based composite materials.,” Nature, 7100, 282–6, Jul. 2006.

    [90]  Zhang D., Zu S., Han B., “Inorganic–organic hybrid porous materials based on graphite oxide sheets,” Carbon N. Y., 13, 2993–3000, Nov. 2009.

    [91]  Hu H., Wang X., Wang J., Liu F., Zhang M., Xu C., “Microwave-assisted covalent modification of graphene nanosheets with chitosan and its electrorheological characteristics,” Appl. Surf. Sci., 7, 2637–2642, Jan. 2011.

    [92]  Choi J., Kim K., Kim B., Lee H., Kim S., “Covalent Functionalization of Epitaxial Graphene by Azidotrimethylsilane,” J. Phys. Chem. C, 22, 9433–9435, Jun. 2009.

    [93]  Georgakilas V., Bourlinos A. B., Zboril R., Steriotis T. a, Dallas P., Stubos A. K., Trapalis C., “Organic functionalisation of graphenes.,” Chem. Commun. (Camb)., 10, 1766–8, Mar. 2010.

    [94]  Zhao Y.-L., Stoddart J. F., “Noncovalent functionalization of single-walled carbon nanotubes.,” Acc. Chem. Res., 8, 1161–71, Aug. 2009.

    [95]  Nakayama-Ratchford N., Bangsaruntip S., Sun X., Welsher K., Dai H., “Noncovalent functionalization of carbon nanotubes by fluorescein-polyethylene glycol: supramolecular conjugates with pH-dependent absorbance and fluorescence.,” J. Am. Chem. Soc., 9, 2448–9, Mar. 2007.

    [96]  Stankovich S., Piner R. D., Chen X., Wu N., Nguyen S. T., Ruoff R. S., “Stable aqueous dispersions of graphitic nanoplatelets via the reduction of exfoliated graphite oxide in the presence of poly(sodium 4-styrenesulfonate),” J. Mater. Chem., 2, 155, 2006.

    [97]  Bai H., Xu Y., Zhao L., Li C., Shi G., “Non-covalent functionalization of graphene sheets by sulfonated polyaniline.,” Chem. Commun. (Camb)., 13, 1667–9, Apr. 2009.

    [98]  Xu Y., Bai H., Lu G., Li C., Shi G., “Flexible graphene films via the filtration of water-soluble noncovalent functionalized graphene sheets.,” J. Am. Chem. Soc., 18, 5856–7, May 2008.

    [99]  Choi E., Han T. H., Hong J., Kim J. E., Lee S. H., Kim H. W., Kim S. O., “Noncovalent functionalization of graphene with end-functional polymers,” J. Mater. Chem., 10, 1907, 2010.

    [100] Liu J., Yang W., Tao L., Li D., Boyer C., Davis T. P., “Thermosensitive graphene nanocomposites formed using pyrene-terminal polymers made by RAFT polymerization,” J. Polym. Sci. Part A Polym. Chem., 2, 425–433, Jan. 2010.

    [101] Yang H., Zhang Q., Shan C., Li F., Han D., Niu L., “Stable, conductive supramolecular composite of graphene sheets with conjugated polyelectrolyte.,” Langmuir, 9, 6708–12, May 2010.

    [102] Park S., An J., Piner R. D., Jung I., Yang D., Velamakanni A., Nguyen S. T., Ruoff R. S., “Aqueous Suspension and Characterization of Chemically Modified Graphene Sheets,” Chem. Mater., 21, 6592–6594, Nov. 2008.

    [103] Li D., Müller M. B., Gilje S., Kaner R. B., Wallace G. G., “Processable aqueous dispersions of graphene nanosheets.,” Nat. Nanotechnol., 2, 101–5, Feb. 2008.

    [104] Kim K. S., Zhao Y., Jang H., Lee S. Y., Kim J. M., Kim K. S., Ahn J., Kim P., Choi J., Hong B. H., “Large-scale pattern growth of graphene films for stretchable transparent electrodes,” Nature, 7230, 706–710, 2008.

    [105] Hao R., Qian W., Zhang L., Hou Y., “Aqueous dispersions of TCNQ-anion-stabilized graphene sheets.,” Chem. Commun. (Camb)., 48, 6576–8, Dec. 2008.

    [106] Ansari S., Giannelis E. P., “Functionalized graphene sheet-Poly(vinylidene fluoride) conductive nanocomposites,” J. Polym. Sci. Part B Polym. Phys., 9, 888–897, May 2009.

    [107] Zhang H., Zheng W., Yan Q., Yang Y., Wang J., Lu Z., Ji G., Yu Z., “Electrically conductive polyethylene terephthalate / graphene nanocomposites prepared by melt compounding,” Polymer (Guildf)., 5, 1191–1196, 2010.

    [108] Kim H., Thomas Hahn H., Viculis L. M., Gilje S., Kaner R. B., “Electrical conductivity of graphite/polystyrene composites made from potassium intercalated graphite,” Carbon N. Y., 7, 1578–1582, Jun. 2007.

    [109] Zheng W., Lu X., Wong S., “Electrical and mechanical properties of expanded graphite-reinforced high-density polyethylene,” J. Appl. Polym. Sci., 5, 2781–2788, Mar. 2004.

    [110] Ye L., Meng X., Ji X., Li Z., Tang J., “Synthesis and characterization of expandable graphite–poly(methyl methacrylate) composite particles and their application to flame retardation of rigid polyurethane foams,” Polym. Degrad. Stab., 6, 971–979, Jun. 2009.

    [111] Lee W. D., Im S. S., “Thermomechanical properties and crystallization behavior of layered double hydroxide/poly(ethylene terephthalate) nanocomposites prepared by in-situ polymerization,” J. Polym. Sci. Part B Polym. Phys., 1, 28–40, Jan. 2007.

    [112] Hussain F., “Review article: Polymer-matrix Nanocomposites, Processing, Manufacturing, and Application: An Overview,” J. Compos. Mater., 17, 1511–1575, Jan. 2006.

    [113] Liang J., Huang Y., Zhang L., Wang Y., Ma Y., Guo T., Chen Y., “Molecular-Level Dispersion of Graphene into Poly(vinyl alcohol) and Effective Reinforcement of their Nanocomposites,” Adv. Funct. Mater., 14, 2297–2302, Jul. 2009.

    [114] Lee J., Kim S. K., Kim N. H., “Effects of the addition of multi-walled carbon nanotubes on the positive temperature coefficient characteristics of carbon-black-filled high-density polyethylene nanocomposites,” Scr. Mater., 12, 1119–1122, Dec. 2006.

    [115] Kalaitzidou K., Fukushima H., Drzal L. T., “Mechanical properties and morphological characterization of exfoliated graphite–polypropylene nanocomposites,” Compos. Part A Appl. Sci. Manuf., 7, 1675–1682, Jul. 2007.

    [116] Kim S., Do I., Drzal L. T., “Thermal stability and dynamic mechanical behavior of exfoliated graphite nanoplatelets-LLDPE nanocomposites,” Polym. Compos., 5, 755–761, Jan. 2009.

    [117] Weng W., Chen G., Wu D., “Transport properties of electrically conducting nylon 6/foliated graphite nanocomposites,” Polymer (Guildf)., 16, 6250–6257, Jul. 2005.

    [118] Bourlinos A. B., Gournis D., Petridis D., Szabó T., Szeri A., Dékány I., “Graphite Oxide: Chemical Reduction to Graphite and Surface Modification with Primary Aliphatic Amines and Amino Acids,” Langmuir, 15, 6050–6055, Jul. 2003. 


موضوع پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, نمونه پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, جستجوی پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, فایل Word پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, دانلود پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, فایل PDF پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, تحقیق در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, مقاله در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, پروژه در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, پروپوزال در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, تز دکترا در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, پروژه درباره پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن, رساله دکترا در مورد پایان نامه جذب یون های فلزات سنگین با استفاده از نانو کامپوزیت‌ های کیتوسانگرافن

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش معدن چکیده: در این بررسی اثر استخلاف آمیدی روی سطح اکسید گرافن مورد مطالعه قرار گرفت. دو آمین برای تغییر سطح تماس و میزان جذب انتخاب شد. از یک دی آمین خطی مثل اتیلن دی آمین[1] و آمین حلقوی 6-آمینو اوراسیل[2] با دو مشخصه متفاوت مورد ارزیابی واقع شدند. بعد از سنتز و شناسایی محصولات در حضور یون های فلزی مس، سرب و کادمیم در محیط آبی میزان ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی چکیده در این پایان‌نامه، در زمینه فناوری خلأ، اهمیت، کاربرد و نقش این فناوری در صنعت و پیشبرد تحقیقات علمی، اصطلاحات فنی مرتبط با این فناوری، انواع پمپ‌های خلأ، کاربردها، مزیت و معایب هر یک از پمپ‌های خلأ، اهمیت مطالعه پمپ توربومولکولی محوری و کارهای انجام شده در این زمینه، مطالبی ارائه شده است. تمرکز عمده بر روش‌های شبیه‌سازی جریان ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی آلی چکیده امروزه سرطان ریه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان محسوب می شود و دارای بالاترین آمار مرگ‌ومیر در بین انواع سرطان است. لذا تشخیص زودهنگام این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. با توجه به اینکه روش‌های متداول برای شناسایی سرطان ریه پرهزینه و زمان‌بر می‌باشند، ارائه روش‌های ارزان‌تر و سریع‌تر مورد توجه ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي پليمر- صنايع پليمر ارديبهشت 1393 چکيده  با پيشرفت دانش‌ها و علوم مختلف، مرزهاي دانش به‌هم رسيده و در برخي از زمينه‌ها ما شاهد آمي

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: شیمی گرایش: شیمی تجزیه چکیده در سال های اخیر، استفاده از نانولوله ها به عنوان نانو حامل های انتقال دارو مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از نانولوله های کربنی CNT(5-5) و CNT(6-0) و BNNT(6-0) و BNNT(5-5) dopped Ga استفاده شده است. ابتدا نانولوله ها به‎وسیله نرم افزارهای Gauss View و Nanotube Modeler ترسیم شده و سپس ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

ثبت سفارش