پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران

word 2 MB 31258 143
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی – گرایش تولید

    چکیده

    از جمله مباحثی که مدت­هاست پیش روی تصمیم­گیران و سیاست­گذاران صنعت برق در بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد، تفکر تجدید ساختار این صنعت مطابق با روند افزایش کارایی و رقابت در دیگر صنایع است. صنعت برق ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و  از اوایل دهه 70 به تغییر ساختار سازمانی خود اقدام نموده­است و حال، هدف اصلی از انجام این مطالعه کاربردی بررسی و تعیین لزوم تداوم استراتژی­هایی است که تاکنون در زمینه­ی تجدیدساختار صنعت برق ایران اجرا ­شده­اند. جهت پاسخ به این سؤال، پرسش­نامه­ای حاوی 25 گویه طراحی­گردید و با استفاده از روش دلفی و از طریق نمونه­گیری قضاوتی و هدفمند در میان یک پنل تخصصی11نفره متشکل از چند تن از اساتید دانشگاهی متخصص در رشته های اقتصاد انرژی و برق، تعدادی از مدیران و معاونان بخش­های تولید، انتقال و توزیع برق و نیز صاحب­نظران در زمینه­ی خصوصی­سازی و تجدید ساختار استراتژیک توزیع­شد و پس از سه بار تکرار این فرایند سرانجام نتایج مورد نظر حاصل گردید. این نتایج که با استفاده از جدول­های توزیع فراوانی، درصدگیری و شاخص مد تحلیل گردید حاکی از آن است که با وجود کاستی­ها و نواقصی که درحال­حاضر گریبان­گیر صنعت برق ایران است، اما روند تجدید ساختار این صنعت مثبت ارزیابی می­شود و تداوم استراتژی­هایی که در این زمینه اتخاذ­شده­اند لازم­ و ضروری است.

     کلیدواژه­ها: اصلاحات­ صنعت­برق، تجدید ساختار، مقررات­ گذاری، مقررات­زدایی، خصوصی­ سازی.

    فصل اول

    کلیات

     

     

    1-1.مقدمه

    استفاده از انرژی به منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی و نیز بهبود کیفیت زندگی در همه کشورها امری ضروری است(هپ­باسلی[1]،2005 :314) به گونه­ای که امروزه برق(به عنوان یکی از مصادیق انرژی) به یک درونداد حیاتی مبدل گشته که طیف گسترده­ای از فعالیت­های مربوط به تولید، انتقال و مصرف را پشتیبانی می­کند(راجان و رام[2]،2000 :93). کنترل گازهای گلخانه­ای موجود در جو و دیگر انواع گازها نیز مستلزم تمرکز برروی کارایی تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی می­باشد(هپ­باسلی،2005 :314). امروزه تولید و توزیع برق به یکی از بزرگترین کسب و کارهای جهان تبدیل شده که عایدی سالانه­ی آن در حدود یک تریلیون دلار تخمین زده شده­است(راجان و رام،2000 :93).

    از جمله مباحثی که هم­اکنون پیش روی تصمیم­گیران و سیاست­گذاران صنعت برق در بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد، تفکر تجدید ساختار[3] این صنعت مطابق با روند افزایش کارایی و رقابت در دیگر صنایع است(سیاهکلی،سیامک،1381: 1). به عبارتی قانون­زدایی[4] و تجدید ساختار صنعت برق یکی ازمهم­ترین مقوله­های مربوط به توسعه­ی انرژی جهانی در قرن اخیر به شمار می­رود(مک­گاورن و هیکس[5]، 2004 : 321). به تعبیر طرفداران آن، لزوم حرکت در این مسیر به دلایل مختلفی چون سرمایه­بر بودن، ناکارایی اقتصادی، ساختار سنتی و انحصاری بودن آن غیر قابل انکار می­باشد. بررسی ساختار صنعت برق در کشورهای مختلف نشان می­دهد که تجدید ساختار این صنعت در بسیاری از کشورهای دنیا درحال انجام شدن و یا در دست بررسی است(سیاهکلی،سیامک،1381: 1). تا سال 1980 اغلب کشورهای دنیا متکی به انحصارات دولتی بودند اما در اواسط دهه­ی 1990 بیش از 30 کشور و یا نواحی گوناگون در کشورهای مختلف، سیاست­هایی را جهت اصلاح صنعت برق خود در پیش گرفتند(مک­گاورن و هیکس، 2004 : 321). به دیگر بیان، بیش از دو دهه است که صنعت برق در جای جای جهان دستخوش تحولات بنیادینی به صورت گذار از الگوی انحصار طبیعی و کنترل شده به سمت ساختار بازار رقابتی شده است(اُرن و جیانگ[6]، 2005 : 407). هدف استراتژی تجدید ساختار، جایگزینی شرکت­های انحصاری قدیمی و تحت کنترل دولت با شرکت­های خصوصی­سازی­شده­­ای است که با یکدیگر به رقابت پرداخته و به صورت کارایی سرمایه­گذاری می­کنند و دروندادهایی را با نازل­ترین و کاراترین قیمت فراهم­می­نمایند (پیتمن[7]، 2007 : 1872). تجارب کشورهای مختلف درخصوص تجدید ساختار، متفاوت و در پاره­ای موارد مغایر با یکدیگر است به گونه­ای که برخی به موفقیت و برخی به شکست انجامیده­است. با این وجود همواره این سؤال مطرح است که آیا تجدید ساختار، لازمه­ی پویایی صنعت برق است؟، آیا کشورهای گوناگون پس از طی فرایندهای تجدید ساختار توانسته­اند اهداف اصلی آن را که همانا خصوصی­سازی این صنعت، ایجاد بازارهای رقابتی، تولید و عرضه ی برق با قیمت هایی مناسب و در نهایت، کسب منفعت اقتصادی است تحقق بخشند؟ تجدید ساختار در ایران در چه مرحله­ای است و آیا تداوم آن برای صنعت برق ایران یک ضرورت محسوب می­شود؟   

    در این پژوهش هریک از مباحث ذکر شده در بالا به تفصیل مورد بحث و بررسی قرارخواهد­گرفت و ابهامات موجود در این زمینه برطرف می­گردد. در ادامه به بیان مسئله و تعریف متغیرهای اصلی پژوهش حاضر پرداخته می شود.

      1-2.شرح و بیان مسأله پژوهشی

    تجدید ساختار پدیده­ی رایجی است که سازمان­ها آن را بر اساس الگوی معینی اعمال می­کنند. این تجدید ساختار می­تواند با ملاحظات استراتژیک گوناگونی نظیر تمایل به اتخاذ شیوه­های جدید، پاسخگویی به محیط­های پویا با قابلیت انعطاف پذیری بالاتر، بهبود عملکرد کسب و کار و غیره ایجاد­شود(بالوگان[8]، 2007 : 81). از این رو اخیراً در برخی نقاط جهان صنایع دولتی کنترل شده مانند ارتباطات راه دور، خطوط هوایی، گاز و غیره تغییرات عمده­ای را که حاصل کاهش مقررات و افزایش رقابت است، تجربه کرده­اند(وو و وارائیا[9]، 1999 : 75). صنعت برق نیز یکی از صنایع انحصاری دولتی می­باشد که در حال تغییر است. به عبارت دیگر، در سراسر جهان نوعی انتقال از یکپارچگی عمودی[10] صنایع برق به سمت رقابتی شدن بازارها رخ داده­است(مک­گاورن و هیکس، 2004 : 323). تجدید ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی[11]دولت بر صنعت از طریق جداسازی زنجیره­ی یکپارچه­ی عمودی و برهم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخش­های رقابت­پذیر و رقابت­ناپذیر است(عبادی و دودابی­نژاد،1390: 137). موضوع یکپارچه­سازی عمودی که به صورت مالکیت مشترک تولید و کسب و کارهای جزئی(خرده­فروشی[12]) در زنجیره­ی عرضه تفسیر می­شود، مانعی است در برابر رقابت در بازار برق(بون و همکاران[13]، 2010 : 3710). این در حالی است که یکی از شاخص­ها(و مزایای) بازار رقابتی عدم قدرت گردانندگان بازار در سوءاستفاده از نوسانات تقاضا است. در محصولات ملموس، گردانندگان بازار با حربه­ی انبار توانایی سوءاستفاده از نوسانات را پیدا می­کنند و در مقابل آن­ها، دولت ها نیز از همین مکانیزم جهت تعادل بازار بهره برداری می­نمایند. ولی در صنعت برق امکان انبار نمودن کالا وجود ندارد. در این صنعت، افزایش و نوسانات قیمت مبادله­شده­ی برق که از نگرانی های عمده­ی تنظیم کنندگان بازار برق محسوب می­شود، ریشه در سوءاستفاده از قدرت بازار توسط بازیگران دارد. قدرت بازار عبارت است از توانایی یک فروشنده(یا عرضه­کننده) یا جمعی از فروشندگان انرژی در افزایش قیمت برق به سطحی بالاتر از مقدار رقابتی آن برای مدتی قابل توجه و به طوری که سود بیشتری را برای بازیگر مذکور به همراه داشته­باشد. مجموعه­ای از عوامل ذاتی و غیرذاتی چون کشش ناچیز تقاضای برق، عدم توانایی ذخیره­سازی اقتصادی برق، تراکم خطوط انتقال، دیربازده­ بودن سرمایه­گذاری در برق و غیره را می­توان به عنوان منشأ قدرت بازار دسته­بندی نمود(رزمی و همکاران، 1389: 42). بنابراین، در مجموع، غیررقابتی بودن بازار برق و وجود قدرت بازار در آن -که نتیجه­ی انحصارات دولتی و یکپارچگی عمودی است- نه­تنها سهولت ورود به بازار برق و یا خروج از آن را از سرمایه­گذاران سلب می­کنند، بلکه انگیزه­های آنان را نیز برای این امر زایل می­سازند.      

    اما با تجدید ساختار، تولیدکنندگان، خطوط انتقال و شبکه­ی توزیع از هم جدا می­شوند و هدف از این امر از طرفی کاهش نرخ انرژی برق و افزایش کیفیت آن برای مصرف­کننده و از طرف دیگر رقابت واحدهای تولیدی بر اساس سود خود می­باشد(نیرومندفام، 1390 : 45). اینکه تا چه حد بتوان اهداف مذکور را محقق ساخت چندان روشن نیست.

    با توجه به مباحث فوق، چنین به نظر می­رسد که تجدید ساختار صنعت برق یک ضرورت است. این در حالی است که تجربیات کشورهای گوناگون در این زمینه نتایج مختلف و بعضاً متناقضی را در پی داشته که برخی به موفقیت و برخی به شکست منجر شده­است. برای مثال سازماندهی مجدد بخش برق در هلند که از سال 1989آغاز شد کارایی مورد انتظار را به همراه نداشته­است و منافع احتمالی حاصل از آن نیز در هاله­ای از ابهام قرار دارد(کاستر[14]، 1998 : 661). به عنوان نمونه­ای دیگر، جمهوری فدرال نیجریه از سال 2006 به ایجاد یک روند رقابتی در صنعت برق خود اقدام نموده­است، در حالی که برخی محققان معتقدند که چنین روندی نه­تنها منفعتی برای این کشور به همراه نخواهد­داشت بلکه به تحمیل هزینه­های بیشتر خواهدانجامید(آموبی[15]، 2006 : 291). وو و همکاران[16](2003) نیز در بررسی­های خود بر روی اصلاحات بازار برق که تاکنون در بریتانیا، نروژ، آلبرتا(کانادا) و کالیفرنیا(ایالات متحده آمریکا) رخ داده­است به این نتیجه رسیده­اند که ایجاد بازار رقابتی تولید برق، به تنهایی، در ارائه­ی خدمات قابل اطمینان با قیمت­های پایین و پایدار با شکست مواجه شده­است. البته محققان دلایل متعددی را برای این شکست عنوان کرده­اند. در پیشینه­ی تجربی تحقیق به موارد بیشتری اشاره خواهدشد.

    صنعت برق ایران نیز از اوایل دهه 70 به تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکت­های مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق، همچنین شرکت­هایی در بخش­های اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات و غیره اقدام نموده است(توانیر، 1391پ). با این حال مطالعات و بررسی­های گوناگونی که در خصوص اصلاحات ساختاری و تجدیدساختار صورت پذیرفته حاکی از این است که صنعت برق ایران، پس از حدود بیست سال که از آغاز این اصلاحات می­گذرد، پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته­است. جداسازی عمودی ارکان صنعت که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقدامات در اصلاحات ساختاری صنایع‌ برق به­شمار می‌آید، در رویکرد اصلاحات صنعت برق در ایران کم‌رنگ است. به عبارت دیگر ارکان صنعت برق یعنی تولید، انتقال و توزیع در اصلاحات ساختاری این‌ صنعت در ایران هیچ‌گاه تحت یک فرایند تفکیک ساختاری قرار نگرفته‌اند تا از طریق‌ واگذاری، مدیریت و مالکیت این ارکان از یکدیگر جدا شود. ضمناً در این رویکرد، هیچ‌گونه نشانه‌ای از تفکیک‌ افقی اجزا مشاهده نمی‌شود(منظور و عسکری آزاد، 1387 :71). همچنین آمار و ارقام منتشر شده توسط وزارت نیرو بیانگر این موضوع است که میزان خصوصی سازی[17](که خود یکی از مراحل به وجودآوردن یک ساختار برق جدید است) در نیروگاه­های سیکل ترکیبی و گازی پس از گذشت بیست و یک سال، بسیار ناچیز است. مجموعه­ی این عوامل مانع از ایجاد یک بازار رقابتی برق در ایران شده­است؛ از سوی دیگر آینده­ی این اصلاحات و اینکه آیا به کسب منافع بیشتر منتج می­شود و یا تحمیل هزینه­های افزون­تر، نیز چندان روشن نیست.

    بنابراین بررسی مزایای تجدید ساختار صنعت برق، مقایسه­ی نتایج کوتاه­مدت و بلند­مدت حاصل از پیاده­سازی آن در کشورهای مختلف و نیز وضعیت فعلی روند اصلاحات و تجدید ساختار صنعت برق ایران، مسئله­ی اساسی پژوهش را روشن­تر می­نماید؛ اینکه آیا تداوم استراتژی­های تجدید ساختار صنعت برق ایران از ضروریات است؟ آیا نیاز است که بر تداوم چنین استراتژی­هایی اصرار ورزیم یا خیر؟

    Abstract

     

     

    SURVEY ON THE NECESSITY FOR CONTINUING IRAN ELECTRICITY INDUSTRY RESTRUCTURING PROGRAMS

     

     

    A discussion that have been going on between experts and decision makers in power industry in many countries for a long time, is the idea of this industry,s restructuring, to enjoy the increasing efficiency and competition of this industry just like other similar industries beeing restructured. Thereby, Iran,s power industry has not been any exception, and since early 1370s has acted to change its organizational structure. Now the main purpose of this applied study is to survey and determin the necessity for continuing Iran electricity industry restructuring programs. In order to answer this question, Using Delphi method, a questionnaire contained 25 questions were made, and distributed among a panel of 11 selected experts. After three rounds, final results were obtained. These results show that in spite of many shortcomings and problems present in Iran,s power industry, restructuring proccess of this industry is evaluated possitive and the continuation of the strategies that has been taken so far, is required and essential.

    Keywords: Electricity Industry Reform, Restructuring, Regulation, Deregulation, Privatization  

     

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات...............................................................................................................1                           

    1-1.مقدمه. 2

    1-2.شرح و بیان مسأله پژوهشی.. 4

    1-3.اهمیت و ارزش تحقیق.. 7

    1-4.اهداف تحقیق.. 9

    1-4-1.هدف اصلی پژوهش.... 9

    1-4-2.اهداف فرعی پژوهش.... 9

    1-5.سؤال­های تحقیق.. 9

    1-6.تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش.... 10

    1-7. دستاورد/نوآوری تحقیق.. 10

    1-8.خلاصه­ای از یافته­های پژوهش.... 11

    1-9.خلاصه­ی فصل.. 11

    فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق..................................................................12

    2-1. مقدمه. 13

    2-2. چارچوب نظری.. 14

    2-2-1. اصلاحات صنعت برق.. 14

    2-2-2.مؤلفه­های اصلی اصلاحات صنعت برق.. 17

    2-2-2-1. اصلاحات در ساختار 19

    2-2-2-1-1.تفکیک اجزا 20

    2-2-2-1-2. تجدید ساختار 22

    2-2-2-1-2-1.اهداف تجدید ساختار صنعت برق.. 24

    2-2-2-1-2-2.الزامات و نیازمندی­های تجدید ساختار صنعت برق.. 25

    2-2-2-1-2-3.بازار برق.. 31

    2-2-2-1-2-3-1.تعریف و فلسفه بازار برق.. 31

    2-2-2-1-2-3-2.مراحل تشکیل بازار برق.. 31

    2-2-2-1-2-3-3.موانع شکل­گیری و یا انحراف بازار رقابتی برق.. 33

    2-2-2-1-2-4.بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه تجدیدساختار صنعت برق.. 35

    2-2-2-1-2-4-1. بررسی تجارب برخی کشورهای توسعه­یافته در زمینه تجدید ساختار صنعت برق.. 36

    2-2-2-1-2-4-2.بررسی تجارب برخی کشورهای درحال­توسعه در زمینه تجدید ساختار صنعت برق.. 42

    2-2-2-1-2-5.صنعت برق ایران.. 47

    2-2-2-1-2-5-1.تاریخچه. 47

    2-2-2-1-2-5-2.وضعیت کنونی صنعت برق ایران.. 49

    2-2-2-1-2-5-3.اصلاحات صنعت برق در ایران.. 51

    2-2-2-1-2-5-3-1.اصلاحات ساختاری در صنعت برق ایران.. 52

    2-2-2-1-2-5-3-1-1.روند تجدید ساختار در صنعت برق ایران.. 54

    2-2-2-1-2-5-4.چالش­های فراروی صنعت برق ایران.. 58

    2-2-2-1-2-5-4-1. اشکالات ساختاری صنعت برق در ایران.. 59

    2-2-2-1-3.شرکتی­سازی.. 63

    2-2-2-2.اصلاحات در قانون.. 63

    2-2-2-2-1.مؤلفه­های اصلاحات در قانون.. 64

    2-2-2-2-1-1.قانون­زدایی.. 64

    2-2-2-2-1-2.قانون­گذاری(تجدید مقررات) 64

    2-2-2-3.اصلاحات در مالکیت... 65

    2-2-2-3-1.مؤلفه­های اصلاحات در مالکیت... 65

    2-2-2-3-1-1.خصوصی­سازی.. 65

    2-3. پیشینه تجربی.. 66

    2-3-1. پژوهش­های خارجی.. 66

    2-3-2. پژوهش­های داخلی.. 72

    2-4. خلاصه فصل.. 79

    فصل سوم : روش­شناسی تحقیق...................................................................................81

    3-1.مقدمه. 82

    3-2.مفهوم تحقیق.. 82

    3-3.روش تحقیق.. 83

    3-3-1. روش دلفی.. 83

    3-3-2. انواع دلفی.. 85

    3-4. تعریف عملیاتی مفاهیم. 85

    3-5. ابزار تحقیق.. 86

    3-5-1.روایی و پایایی ابزار تحقیق.. 87

    3-6. قلمرو تحقیق.. 87

    3-6-1. قلمرو زمانی تحقیق.. 87

    3-6-2. قلمرو مکانی تحقیق.. 88

    3-7. جامعه آماری تحقیق.. 88

    3-8. نمونه آماری تحقیق.. 89

    3-8-1. حجم نمونه آماری.. 89

    3-8-2.روش و طرح نمونه برداری.. 89

    3-9. روش اجرا و گردآوری اطلاعات.. 90

    3-10.روش تحلیل نتایج.. 91

    3-10-1.شرط توافق.. 91

    3-10-2. روش تجزیه و تحلیل نتایج.. 92

    3-11.خلاصه فصل.. 92

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها و یافته­های تحقیق.............................................93

    4-1. مقدمه. 94

    4-2. تحلیل نتایج.. 94

    4-2-1. یافته­های حاصل از دور اول توزیع پرسش­نامه بین اعضای پنل.. 95

    4-2-2. یافته­های حاصل از دور دوم توزیع پرسش­نامه بین اعضای پنل.. 97

    4-2-3. یافته­های حاصل از دور سوم توزیع پرسش­نامه بین اعضای پنل.. 98

    4-3.خلاصه فصل.. 99

    فصل پنجم : نتیجه­گیری و پیشنهادها.........................................................................100

    5-1. مقدمه. 101

    5-2. خلاصه­ای از مطالعه. 101

    5-3. بحث و بررسی.. 102

    5-4. نتیجه­گیری.. 111

    5-5. محدودیت­ها، مشکلات و پیشنهادهای تحقیق.. 112

    5-6. خلاصه فصل.. 113

    فهرست منابع.. 114

    1- منابع فارسی.. 114

    2- منابع انگلیسی.. 119

    پیوست­ها 127

    پیوست شماره 1 : پرسش­نامه. 127

    چکیده انگلیسی.. 130

     

     

    منبع:

    1- منابع فارسی

    احمدی، نسیبه(1388). "معرفی و نقد روش دلفی". نشریه اطلاع­رسانی و کتابداری-کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 22، صص108-100 .

    اخوان، پیمان(1383). "متدولوژی­های تجدید ساختار سازمانی در راستای تحقق استراتژی­های اولویت­دار". فصلنامه مدیریت فردا، سال دوم، شماره5 و6، صص87-71 .

    آذر، عادل، قلی­پور، رحمت­الله، الوانی، سیدمهدی، کمیجانی، اکبر و اسفندیار محمدی(1390). "طراحی مدل جامع خصوصی­سازی و واگذاری بنگاه­های دولتی در ایران با رویکرد خط مشی­گذاری : صنعت پتروشیمی". پژوهش­های مدیریت در ایران-مدرس علوم انسانی، دوره15، شماره4، صص49-29 .

    ببی، ارل(1387). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی، (رضا.فاضل، مترجم)، چاپ پنجم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها(سمت).

    پیلتن، امیر، قادری، سید فرید و مهدی پیلتن(1388)."مقررات­زدایی از صنعت برق: مجزاسازی عرضه از توزیع". بیست و چهارمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    توانیر(1386). آمار تفصیلی صنعت برق ایران، تولید نیروی برق در س‍ال‌۱۳۸۵، تهران: ش‍رک‍ت‌ م‍ادر ت‍خ‍ص‍ص‍ی‌ ت‍وان‍ی‍ر، م‍ع‍اون‍ت‌ م‍ن‍اب‍ع‌ ان‍س‍ان‍ی‌ و ب‍ه‍ب‍ود ب‍ه‍ره‌­وری‌ م‍رک‍ز اطلاع‌­رس‍ان‍ی، گ‍روه‌ ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ و ان‍ت‍ش‍ار آم‍ار.

    توانیر(1391). آمار تفصیلی صنعت برق ایران ویژه انتقال نیروی برق درسال 1390، تهران: شرکت مادر تخصصی توانیر.

    توانیر(1391). عملکرد سالیانه : ساختار و روند تجدید ساختار در صنعت برق، قابل دسترس در سایت:

    http://www.tavanir.org.ir/page_preview.php?page_id=p11

    توانیر(1391). طرح خصوصی­سازی صنعت برق، قابل دسترس در سایت:

    http://www2.tavanir.org.ir/privatization

    توانیر(1391). درباره توانیر: تاریخچه، قابل دسترس در سایت:

    http://www.tavanir.org.ir/page_preview.php?page_id=p11

    توانیر(1391). تولید، قابل دسترس در سایت:

    http://www2.tavanir.org.ir/info/stat83/sanatfhtml/economic/Foot.htm

    حیدری، کیومرث(1382). "پیرامون تجدید ساختار و شکل­گیری بازاردر صنعت برق با نگاهی به صنعت برق ایران". هجدهمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    خدادادکاشی، فرهاد(1388). "دیدگاه­های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت ایران". فصلنامه پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، سال هفدهم، شماره 51، صص40-25.

    دانایی­فرد، حسن، الوانی، مهدی و عادل آذر(1386). روش­شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع، چاپ دوم، تهران: صفار- اشراقی.

    راتول، جفری و توماس گومز(1388). اقتصاد برق : تنظیم مقررات و مقررات­زدایی، (ترجمه و آماده­سازی در بخش مطالعات اقتصادی و اجتماعی مرکز توسعه فناوری نیرو(متن))، چاپ اول، تهران: پیام متن.

    رزمی، جعفر، قادری، سید­فرید و امین ذکایی­آشتیانی(1389). "تحلیل شاخص­های ارزیابی رقابتی بودن بازار برق ایران: مطالعه موردی". نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 5، صص60-41 .

    سیاهکلی، حسن(1381). "مقایسه شاخص­های عمده در صنعت برق کشورهای تجدید ساختار­شده". هفدهمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    سیاهکلی، سیامک(1381). "تجدید ساختار در صنعت برق". مجله برق، سال پانزدهم، شماره 35، ص1.

    شرکت موننکو ایران - معاونت انتقال و دیسپاچینگ(1391). اصلاح ساختار مدیریتی صنعت برق، سلسله گزارشات تخصصی، گزارش شماره50.

    شَرما، دیپک، فتح­اله زاده، رضا و مصطفی توانپور پاوه(1384). "مروری بر اصلاحات صنعت برق استرالیا: درس­هایی برای ایران". سازمان توانیر، قابل دسترس در سایت :

    www.CIVILICA.com    (18/9/1391)

    شورای خصوصی­سازی وزارت نیرو(1391). روند خصوصی­سازی صنعت­برق ایران، قابل دسترس در سایت:

     http://mepc.moe.org.ir

    صادقی شاهدانی، مهدی و محمدرضا توکل­نیا(1390). "تحلیل پویای اثر اصلاحات ساختاری بر بهره­وری صنعت برق ایران". فصلنامه پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، سال نوزدهم، شماره 60 ، صص80-59 .

    عبادی، جعفر و امیر دودابی­نژاد(1390). "انتخاب مدل بهینه­ی تنظیم قیمت انگیزشی با در نظر گرفتن آثار خارجی برای توزیع برق ایران". فصلنامه­ی اقتصاد محیط زیست و انرژی، سال اول، شماره 1، صص172-133 .

    عبداللهی، امیر، واعظی، کاوه و سارا افاضاتی(1384). "تجدیدساختار در صنعت برق ایران". هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق، ایران، تهران.

    فاتح، عبدالرضا(1382). "خصوصی­سازی صنعت برق در ایران". دفتر مطالعات اقتصادی و تعرفه، سازمان توانیر، قابل دسترس در سایت:

    http://www2.tavanir.org.ir             (18/9/1391)

    فرهادخانی، مهدی و مرتضی شعبانزاده(1389). "مدیریت دارایی در بخش توزیع برق: ضرورت تجدید ساختار صنعت برق کشور". بیست و پنجمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    قهرمانی، سیامک(1382). "مقایسه تطبیقی تجدید ساختار صنعت برق در کشورهای پیشرفته و در­حال­توسعه". هجدهمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    لطفعلی­پور، محمدرضا، ذبیحی، اعظم و محمدعلی شعبانی(1389). "تأثیر تجدیدساختار بر بهره­وری در صنعت برق ایران". مجله دانش و توسعه(علمی­-­پژوهشی)، سال هفدهم، شماره32، صص26-1 .

    محمودی­عالمی، شجاع و حسن طالبی­خشکرودی(1387). "بررسی موانع توسعه بازار برق ایران(مطالعه موردی صنعت برق استان مازندران)". سیزدهمین کنفرانس شبکه­های توزیع نیروی برق، ایران، گیلان.

    مصدقی، حمید(1387). آسیب شناسی صنعت برق، چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.

    مطالعات مؤسسه تحقیقات برق آمریکا(1382). مسیر آینده فناوری برق در جهان(2050-2000)، چاپ اول، تهران: انتشارات پیام متن وابسته به مرکز تکنولوژی نیرو(متن).

    مکی­مبرا، ابراهیم، محمدی، جواد و الدوز رنجبر(1390). "بررسی صنعت برق با توجه به اصل 44 قانون اساسی با رویکرد سناریو­پردازی". اولین کنفرانس بین­المللی رویکردهای نوین نگهداشت انرژی، ایران، تهران.

    منظور، داود(1382). "اصلاحات در صنعت برق : تجربه ها و راهکارها". هجدهمین کنفرانس بین­المللی برق، ایران، تهران.

    منظور، داود و حمید عسکری­آزاد(1387). "ارزیابی الگوی اصلاحات صنعت برق در ایران با تمرکز بر اصل 44 قانون اساسی". مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 16، صص80-35.

    مؤمنی، منصور و علی فعال­قیومی(1391). تحلیل­های آماری با استفاده از spss، تهران: مؤمنی.

    ناظمی، علی، خوش­اخلاق، رحمان، عمادزاده، مصطفی و علیمراد شریفی(1390). "برآورد قدرت بازار در بازار برق عمده­فروشی ایران". فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره 4، صص55-31 .

    نیرومندفام، امیر(1390). "بررسی چگونگی کشف نرخ انرژی­الکتریکی بعد از تجدید ساختار یافتن صنعت برق". صنعت هوشمند، سال چهاردهم، شماره 7، صص55-44 .

    هریسون، جفری و کارن جان(1385). مدیریت استراتژیک، (زهرا.یاوری، مهدی.جمشیدیان، علیرضا.منصوری، مترجم)، چاپ اول، اصفهان: مؤسسه­ی آموزش عالی شیخ بهایی.

    یدوی، محمدرضا(1383). "تجدید ساختار صنعت برق". نهمین کنفرانس شبکه­های توزیع نیروی برق، ایران، زنجان.

     

     

     

     

    2- منابع انگلیسی

    Aghaei, M., Iranzadeh, S. & A. Zamani Moghadam(2012). "The Effects of Privatization on Productivity of Tabriz Electric Power Distributional Company", American Journal of Scientific Research, VOL.72, PP. 99-113.

    Amobi, M.C(2007). "Deregulating the electricity industry in Nigeria: Lessons from the British reform", Socio-Economic Planning Sciences, VOL.41, PP. 291–304.

    Anderson, K.L(2001). "Reconciling the electricity industry with sustainable development: backcasting­-­a strategic alternative", Futures, VOL. 33, PP.607–623.

    Anex, R.P (2002). "Restructuring and privatizing electricity industries in the commonwealth of independent states", Energy Policy, Vol.30, PP. 397–408.

    Arentsen, M.J. & R.W. Kiinneke(1996). "Economic organization and liberalization of the electricity industry In search of conceptualization",  Energy Policy, Vol. 24, No. 6, PP. 541- 552.

    Arocena, P(2008). "Cost and quality gains from diversification and vertical integration in the electricity industry: A DEA approach", Energy Economics, VOL. 30 , PP.39–58.

    Bacon, R.W. & J. Besant-Jones(2001). "Global Electric Power Reform, Privatization and Liberalization Of The Electric Power Industry In Developing Countries", Annual Reviews Energy & Environment, VOL.26, PP.331-359.

    Balogun, J(2007). "The Practice of Organizational Restructuring: From Design to Reality", European Management Journal, VOL. 25, No. 2, PP.81–91. 

    Banerjee, S.G. & D.A. Rondinelli(2003). "Does Foreign Aid Promote Privatization? Empirical Evidence from Developing Countries", World Development, Vol. 31, No. 9, PP. 1527–1548.

    Bradbury, M. E. & G. Hooks(2005). "Annual Report Disclosures Surrounding the Restructuring of the Electric Utility Industry", Journal of Contemporary Accounting & Economics,VOL.1, No.2 , PP. 217-234.

    Bunn, D.W., Martoccia, M., Ochoa, P., Kim, H., Ahn, N.S. & Y.B.Yoon(2010). "Vertical integration and market power:Amodel based analysis of restructuring in the Korean electricity market", Energy Policy, VOL. 38, PP. 3710–3716 .

    Campbell, S.M., Cantrill, J.A. & D. Roberts(2000). "Prescribing indicators for UK general practice: Delphi consultation study", BMJ, VOL.321, PP.1–5.

    Cavanagh, R(1996). "Restructuring for Sustainability: Toward New Electric Services Industries", The Electricity Journal, Vol.?, PP.70–79.

    Chao, H., Oren, S. & R.wilson(2008). Competitive Electricity Markets (first ed.), Oxford : Elsevier Ltd .

    Diesendorf, M(1996). "How can a "competitive" market for electricity be made compatible with the reduction of greenhouse gas emissions?", Ecological Economics, VOL.17, PP. 33-48.

    Dyner, I., & Larsen, E.R. (2001). "From planning to strategy in the electricity industry",Energy Policy, VOL. 29, PP.1145–1154.

    Emami­ Meibodi, A(1998).­ "Efficiency considerations in the Electricity Supply Industry:­ the case of Iran", Department of Economics, University of Surrey, Working Paper.

    Energy Information Administration(EIA)(2012). Glossary : Restructuring. Retrieved from http://www.eia.doe.gov (accesse 16-Nov-2012).

    Energy Information Administration (EIA) )(2012). Glossary : Un-bundling. Retrieved from http://www.eia.doe.gov (accesse 16-Nov-2012).

    Erdogdu, E(2009). "Some thoughts on the Turkish electricity distribution industry", Renewable and Sustainable Energy Reviews, VOL.13, PP.1485–1494.

    Erdogdu, E(2011) "The impact of power market reforms on electricity price-costmargins and cross-subsidy levels:A crosscountry panel data analysis", Energy Policy, VOL.39, PP.1080–1092.

    Erdogdu, E(2011). "What happened to efficiency in electricity industries after reforms?", Energy Policy, VOL.39, PP. 6551–6560.

    ESMAP(1999). Global Energy Sector Reform in Developing Countries: A Scorecard, Washington D.C: The World Bank.

    Fraser, D.M(1999), "Delphi technique: one cycle of an action research project to improve the preregistration midwifery curriculum", Nurse Education Today, Vol. 19, PP. 495-501.

    Haas, R. & H. Auer(2006). "The prerequisites for effective competition in restructured wholesale electricity markets", Energy, VOL.31, PP.857–864.

    Hanafin, S(2004). "Review of literature on the Delphi Technique", PP.1-51. Retrieved from:

    http://www.childrensdatabase.ie/documents/publications/Delphi_Technique_A_Literature_Review.pdf(accesse 24-April-2013)

    Hattori, T. & M. Tsutsui(2004)."Economic impact of regulatory reforms in the electricity supply industry: a panel data analysis for OECDcountries", Energy Policy, VOL.32, PP. 823–832.

    Hepbasli, A(2005)."Development and restructuring of Turkey’s electricity sector: a review", Renewable and Sustainable Energy Reviews, VOL.9, PP.311–343.

    Hirst, E. & B. Kirby(1995). "Restructuring The Devil Is in the Details", The Electricity Journal, VOL.?, PP.12-18.

    Hsu, C. & B.A. Sandford(2007). "The Delphi Technique: Making Sense Of Consensus",  Practical Assessment, Research & Evaluation, VOL.12, No.10, PP.1-8.

    http://WWW.businessdictionary.Com/definition/accountingseparation.html#ixzz2RU3LPWAY(accesse 24-April-2013).

    http://www.ict regulation toolkit.org/en/PracticeNote.3286.html, Separton(accesse 17-Nov-2012).

    Hyman, L.S(2010). "Restructuring electricity policy and financial models", Energy Economics, VOL. 32, PP.751–757.

    International Energy Agency(IEA)(2012). Chile: Energy Policy Review.2009. Retrieved from http://www.iea.org (accesse 16-Nov-2012).

    International Energy Agency(IEA)(2012). Technology Roadmap : Smart Grids. Retrieved from http://www.iea.org (accesse 16-Nov-2012).

    International Energy Agency(IEA)(2012). The IEA Applauds Korea’s Rapid Development to a Modern Energy System and Now Urges Reform of Energy Markets and Action on Environmental Concerns. Retrieved from http://www.iea.org (accesse 16-Nov-2012).

    Kamerschen, D.R., Klein, P.G. & D.V. Porter(2005). "Market structure in the US electricity industry: A long-term perspective", Energy Economics, VOL.27, PP.731– 751.

    Koster, J M.M(1998)."Organizing for competition: An economic analysis of electricity policy in the Netherlands", Energy Policy, VOL.26, No. 9, PP.661- 668.

    Lee, B.H. & H.H. Ahn(2006). "Electricity industry restructuring revisited: the case of Korea", Energy Policy, VOL. 34, PP.1115–1126.

    Loo, R(2002). "The Delphi Method : a powerful tool for strategic management", An International Journal Of Police Strategies & Management, VOL.25, No.4, PP.762–769.

    Ma, C. & L. He(2008). "From state monopoly to renewable portfolio : Restructuring China’s electric utility", Energy Policy, VOL.36, PP.1697–1711.

    McGovern, T. & C. Hicks(2004) ."Deregulation and restructuring of the global electricity supply industry and its impact upon power plant suppliers", Int. J. Production Economics, VOL. 89, PP. 321–337.

    Mullen, P.M(2003). "Delphi: myths and reality", Journal of Health Organization and Management, Vol. 17, No.1, PP.37-52.

    Newbery, D.M(2002). "European Deregulation : Problems of liberalising the electricity industry", European Economic Review, VOL.46 , PP.919 – 927.

    Oren, S. & J.N. Jiang(2005). "Challenges of restructuring the power industry Introduction to special issue of decision support system", Decision Support Systems, VOL. 40, PP. 407– 408.

    Paraskevas, A. & M.N.K. Saunders(2012). "Beyond consensus : an alternative use of Delphi enquiry in hospitality research", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24, No. 6, PP. 907-924.

    Penn, D.W(1995). "How Likely Is Long-Run Competition in Electricity Generation? Warning Signs", The Electricity Journal, Vol.?, PP. 12-20.

    Pineau, P.O(2002). "Electricity sector reform in Cameroon: is privatization the solution?", Energy Policy, VOL.30, PP. 999–1012 .

    Pittman, R(2007). "Restructuring the Russian electricity sector:Re-creating California?", Energy Policy, VOL.35, PP.1872–1883.

    Prandini, A(2007). "Good, BETTA, best? The role of industry structure in electricity reform in Scotland", Energy Policy, VOL.35, PP.1628–1642.

    Rajan, A.T. & V.A.  Ram(2000)." Towards developing a processual understanding of power sector restructuring: the case of Orissa State Electricity Board", Utilities Policy, VOL. 9, PP. 93–105.

    Roland, G. & S. Sekkat(2000). "Managerial career concerns, privatization and restructuring in transition economies", European Economic Review, VOL. 44, PP.1857-1872.

    Roques, F.A., Newbery, D.M. & W.J. Nuttall(2008). Analytical Methods for Energy Diversity and Security, London:  Springer.

    Sharabaroff, A., Boyd, R. & A.Chimeli(2009). "The environmental and efficiency effects of restructuring on the electric power sector in the United States: An empirical analysis", Energy Policy, VOL.37, PP.4884–4893.

    Shukla, U.K. & A.Thampy(2011). "Analysis of competition and market power in the wholesale electricity market in India", Energy Policy, Vol.39, PP.2699–2710.

    Skulmoski, G.J., Hartman, F.T. & J. Krahn(2007)."The Delphi Method for Graduate Research", Journal of Information Technology Education, Vol.6, PP.1–21.

    Steyn, G(1995). "Restructuring the South African electricity supply industry : Appropriate governance in a newly democratized South Africa", Utilities Policy, Vol. 5, No. 2, PP. 95-108.

    Tishler, A., Newman, J., Spekterman, I. & C.K. Woo(2006). "Cost–benefit analysis of reforming Israel’s electricity industry", Energy Policy, VOL.34, PP.2442–2454 .

    Tomain, J.P(1998). "electricity restructuring: a case study in government regulation", Tulsa law journal, Vol. 33, PP.827-846.

    Webb, M(2008). "Breaking up is hard to do: the emergence of functional separation as a regulatory remedy". 8th Global Symposium for Regulators, Pattaya, Thailand.

    Williams, J.H. & R.Ghanadan(2006). "Electricity reform in developing and transition countries: A reappraisal", Energy, Vol. 31 PP.815–844.

    Won, G.H(2007). "Electric power industry restructuring and ROE: The case of Korea Electric Power Corporation", Energy Policy, Vol.35, PP.5080–5090.

    Woo, C.K., Lloyd, D. & A.Tishler(2003). "Electricity market reform failures: UK, Norway, Alberta and California", Energy Policy, VOL. 31, PP. 1103–1115.

    Woychik, E.C(1995). "A California Restructuring Settlement:Will All the Parties Agree?", The Electricity Journal, VOL.?, PP. 32–37.

    Wu, F.F. & P. Varaiya(1999). "Coordinated multilateral trades for electric power networks:theory and implementation", Electrical Power and Energy Systems, VOL.21, PP.75–102 .

    Xiao, J., Douglas, D., Lee, A.H. & S.R. Vemuri(1997), "A Delphi evaluation of the factors influencing length of stay in Australian hospitals", International Journal of Health Planning and Management, Vol. 12, No. 3, PP. 18-207.

    Zarnikau, J(2005). "A review of efforts to restructure Texas’ electricity market", Energy Policy, VOL.33, PP.15–25.

    Zarnikau, J. & D. Whitworth(2006). "Has electric utility restructuring led to lower electricity prices for residential consumers in Texas?", Energy Policy, VOL.34, PP. 2191–2200.

    Zhang, Y.F., Parker, D. & C. Kirkpatrick(2008). "Electricity sector reform in developing countries: an econometric assessment of the effects of privatization, competition and regulation", J Regul Econ, VOL.33, PP.159–178.


موضوع پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, نمونه پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, جستجوی پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, فایل Word پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, دانلود پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی لزوم تداوم استراتژی های تجدید ساختار صنعت برق ایران

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی برق- قدرت چکیده: درسالیان اخیر توجه به بهره­وری و راندمان بالا درصنایع مختلف، دامنه کاربرد تجهیزات الکترونیک قدرت را به سرعت گسترش داده است. این تجهیزات بدلیل داشتن مشخصه غیرخطی، باعث افزایش مشکلات کیفیت توان در شبکه­های توزیع شده­اند. از طرف دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی واستفاده گسترده از کامپیوتر در کنترل سیستم­های صنعتی، ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A.» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی را در عملکرد بهتر شرکت‌ها بازی می‌کند. لذا تعیین سیاست‌های مناسب در این جهت می‌تواند تأثیر بیشتر و بسزائی داشته باشد. چراکه هرچه عملکرد شرکت‌ها بهتر گردد ارزش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. از این رو می‌تواند گفت ثروت سهامداران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تحقیق ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد «M.A.» گرایش صنعتی چکیده در شرایطی که شرکت‌های تولیدی تحت رقابت شدید مشغول فعالیت هستند، به تولید محصولات متنوع می‌پردازند و گاهی اوقات به عوارض زیست‌ محیطی استفاده از مواد مختلف توجهی ندارند. این در حالیست که اجرای شیوه‌های مدیریت زیست‌محیطی مانند مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)[1] می‌تواند علاوه بر حفظ مزیت رقابتی شرکت‌ها، به جلوگیری از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده عنوان پایان‎نامه بررسی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران این تحقیق به بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است .به این منظور تعداد 59 شرکت در طی دوره زمانی 1386-1390 انتخاب گردید. در این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : " بازاریابی بین المللی" چکیده پژوهش حاضر به بحث پیرامون تأثیرات ناشی از جهانی شدن بر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور می پردازد. فرضیه های مطرح شده در این پژوهش، توسط آزمون PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله بیانگر این است که عضویت به سازمان تجارت جهانی بر منابع داخلی صنعت، موقعیت در بازارهای جهانی و توان خلاقیت و ...

ثبت سفارش