پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس

word 339 KB 32363 44
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۵۹,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۱,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc)

    چکیده

     

    داوودی (Chrysanthemum morifolum L.)  جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید  فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم در لیتر(، اسانس گیاهی بهارنارنج در 3 سطح (10، 30 و 50 درصد) و نانو ذرات مس در 3 سطح (5، 10 و 20 میلی گرم در لیتر) همراه با شاهد، در 3 تکرار و 36 پلات و چهار شاخه گل در هر پلات درآزمایشگاه پس از برداشت دانشکده کشاورزی انجام شد. دراین آزمایش عمر گلجایی، کاهش وزن تر، درصد ماده‏ی خشک، میزان کلروفیل a و b، کاهش درجه‏ی بریکس، جمعیت باکتری­های انتهای ساقه و محلول گلجایی ، رنگیزه کاروتنوئید و فعالیت آنزیم‏های موجود در گلبرگ مورد ارزیابی قرار گرفته است.  با توجه به نتایج اثر تیمارهای مورد استفاده نشان داد که بیشترین عمر گلجایی مربوط به نانوذرات مس با میانگین 17 روز و کمترین آن از تیمار اسانس بهار نارنج با میانگین 14 روز  بوده است. مقایسه میانگین اثر تیمارهای آزمایشی بر تعداد باکتری‏های محلول نشان داد که بیشترین میزان مربوط به تیمار شاهد با میانگین 67/90 واحد بوده، و کمترین آن از تیمار N1 (5 میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین 33/49 واحد بدست آمد. مقایسه میانگین اثر تیمارهای آزمایشی بر کاهش درجه بریکس نشان داد که بیشترین کاهش درجه بریکس مربوط به تیمار N2 (10 میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین 39/1 درصد و کمترین آن از تیمار B2 (30 درصد اسانس بهار نارنج) با میانگین 53/0 درصد بدست آمده است.اثر تیمارهای مورد استفاده بر مقدار جذب آب نشان داد که بیشترین جذب آب به تیمار  B1(10 درصد اسانس بهارنارنج) با میانگین 20/1 میلی‏لیتر بر گرم وزن تر و کمترین آن به تیمار شاهد با میانگین 88/0 میلی‏لیتر بر گرم وزن تر اختصاص داشته است. همچنین بررسی تاثیر تیمارهای آزمایشی بر درصد ماده‏ی خشک نشان داد که بیشترین میزان مربوط به تیمار N1 (5 میلی‏گرم در لیتر نانوذرات مس) با میانگین 33/32 درصد و کمترین آن از تیمار شاهد با میانگین 33/11 درصد بدست آمده است. با توجه به نتایج بدست آمده، تاثیر تیمارها بر بهبود خصوصیات کیفی پس از برداشت گل داوودی  معنی‏دار  بوده است.

    کلمات کلیدی: عمر گلجایی، اسانس گیاهی، فولویک اسید، نانو ذرات مس،گل داوودی

    1 -1- کلیات و گیاه‏شناسی

    گل‏ های بریده عمر کوتاهی دارند و به­صورت تازه مصرف می­شوند و بهبود ماندگاری آنها یکی از اهداف اصلی صنعت گلکاری می­باشد (همت زاده و همکاران، 1386؛ احمد و همکاران، 2011).

    در سال 1389 بیش از یک میلیارد گل شاخه­ بریده در کشور تولید شد که 40% این میزان ضایعات بوده است (رستمی و راحمی، 1390). علیرغم اینکه گل­های شاخه ­بریده در بین محصولات باغی ارزش اقتصادی زیادی دارند، اما جزء فسادپذیرترین آنها به حساب می­آیند. تنفس بالا، حساسیت به آسیب­دیدگی و فسادپذیری سریع آنها باعث گردیده که به مراقبت بیشتری در مرحله پس از برداشت نیاز داشته باشند (چاناسوت و همکاران، 2003). با توجه به اهمیت کیفیت گل در تجارت گل­های بریده، باید تلاش شود تا گل­های بریده با کیفیت مطلوب به دست  مشتری برسند. یکی از مهم­ترین معیارها برای مصرف­کننده در انتخاب گل بریده، طول عمر آن می­باشد؛ به­ همین دلیل یک برنامه مناسب بعد از برداشت به حفظ کیفیت گل­های بریده در زمان طولانی­تر کمک می­کند (ایسون و همکاران، 2001؛ روئین و حسن­پور اصیل، 1390).

    طبق آخرین آمار رسمی جهانی در سال 2008 در مجموع 121 کشور، صادرات گل های شاخه بریده داشته اند و ایران در رتبه 67 قرار داشته است. ایران در سال 88 با تولید سالانه حدود دو میلیارد شاخه گل، از نظر تولید در رتبه 17 جهان و از نظر صادرات، با صادرات سالانه تنها 10 میلیون شاخه در بین 150 کشور دنیا، در رتبه 107 قرار گرفت (ادریسی، 1388).

    مهمترین گل های شاخه بریده تولیدی در ایران رز، گلایول، مریم، میخک، داودی، لیلیوم، استرلیتزیا، ژربرا، آنتوریم، مارگریت و آفتابگردان زینتی است (چیذری و همکاران، 1385).

         داوودی با نام علمی Chrysanthemum morifolium L. از خانواده کلاهپرک سانان[1]  می­باشد. رویشگاه اصلی اغلب گونه­های امروزی چین می­باشد. تولید هیبرید تجاری جهت اصلاح داوودی­ هنوز هم درآمریکا، آسیا و اروپا ادامه دارد. انتخاب آنها نه فقط  بر مبنای شکل و رنگ  گل­ها بلکه از لحاظ  قدرت گلدهی در تمام فصول  سال و کیفیت گلها پس ازبرداشت نیز انجام می‏گیرد)دول و ویلکینیز، 1999). گل داودی دارای عمر گلجایی طولانی است که به تولید کم اتیلن در دوران پیری آن نسبت داده می‏شود (بارتولی و همکاران، 1996). این گل از گروه گل‏های نافرازگرا است و پیری آن در پاسخ به تغییراتی است که در میزان کربوهیدرات‏ها رخ می‏دهد (آداچی و همکاران، 1999) و اتیلن در این فرایند نقش چندانی ندارد (نبی گل و همکاران، 1385). مهمترین مشکل پس از برداشت داوودی، زردی برگ‏ها و ناتوانی در جذب آب است که منجر به پژمردگی پیش از موعد برگ‏ها می‏شود (ادریسی، 1388).

     

    1 -2- بیان مسئله

    مهمترین مشکل پس از برداشت داوودی، زردی برگ ها و ناتوانی در جذب آب است که منجر به پژمردگی پیش از موعد برگ ها می شود (ادریسی، 1388). کاهش در کیفیت گل بریدنی داودی بیشتر به دلیل پژمردگی برگ های آن است (هالوی و مایاک، 1979) و تاخیر در پژمردگی برگ و به دنبال آن تاخیر در پیری سبب طولانی تر شدن عمر گلجایی داودی می شود (پتریدو و همکاران، 2001).

    تعادل آب، عامل اصلی تعیین کیفیت و ماندگاری گل های شاخه بریده است (داسیلوا، 2003). کمبود آب به طور معمول باعث انسداد آوندهای ساقه می شود (واندورن و پریک، 1990). تشکیل حباب های هوا درون آوندهای ساقه داودی سبب کاهش در کیفیت گل ها می شود. این حباب ها از انتقال آب در ساقه جلوگیری می کنند و در نتیجه مقاومت هیدرولیکی افزایش می یابد و منجر به تنش آبی شدید می شود (وان لیپرن و همکاران، 2001). انسداد آوندی ناشی از حباب های هوا را می توان به وسیله تیمارهای کوتاه مدت با محلول یک ماده شوینده برطرف نمود (ادریسی، 1388).

    عمر پس از برداشت گل­های بریده، عمدتاً تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله تولید اتیلن، دما، نور، رطوبت نسبی و میکروارگانیسم­های انتهای ساقه می‏باشد.اتیلن در گل­های شاخه بریده‏ی فراز گرا باعث کاهش طول عمر گل­های بریده از طریق تاٌثیر بر گیرنده‏های گیاهی می گردد (ادریسی،1388؛ هاشم آبادی،  1390). همچنین میکروارگانیسم­های ساقه باعث کاهش جذب آب و تاٌثیر منفی بر روابط آبی می گردد که باعث پژمردگی گل­ها و کاهش عمر گلجایی آن­ها می گردد (ادریسی،  1388؛ سلگی و همکاران، 2009). لذا یافتن راهکارهایی در این زمینه ضروری بنظر می‏رسد.

     

    1-3- اهداف تحقیق

    افزایش  عمر پس از برداشت  گل  بریده‏ی داوودی

    کاهش  باکتری‏های محلول گلجایی و انتهای ساقه‏ی گل بریده‏ی داوودی

    معرفی ترکیبات آلی و دوست با محیط زبست  به‏عنوان جایگزین مواد شیمیایی

    - اهمیت گل داوودی

    یکی از مهمترین گل­های بریدنی در دنیا بوده و دارای بیش از 200 گونه است که در بین گونه ها و رقم­های یک ساله علفی، چند ساله و درختچه­های کوچک و بوته‏ای وجود دارد (قهساره و کافی، 1384).  داوودی یکی از مهمترین گل­ها می­باشد که هم به صورت گلدانی و هم به صورت بریدنی در بازارهای جهانی داد و ستد می­شود به طوری که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می­باشد. از آنجایی که  ماندگاری گل­های بریدنی یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی می­باشد، بنابراین عمر طولانی مدت این گل‏ها بر میزان تقاضای مصرف کنندگان و همچنین بر ارزش گلهای بریدنی تأثیر به‏سزایی دارد (نبی گل و همکاران،1385).

     

    2-2- عمر گلدانی داوودی

    اتیلن در فرآیند پیری و زوال گل بریده‏ی داوودی نقش چندانی ندارد تشکیل حباب­های هوا درون آوندهای ساقه­ی داوودی سبب کاهش کیفیت گل­ها می­شود. این حباب­ها از انتقال آب در ساقه جلوگیری می­کنند و در نتیجه مقاومت هیدرولیکی افزایش می­یابد و منجر به تنش آبی شدید می­شود (وان لیپرن و همکاران، 2001). کاهش کیفیت گل بریدنی داودی بیشتر به دلیل پژمردگی برگ­های آن است (هالوی  و مایاک، 1979) و تأخیر در پژمردگی برگ و به دنبال آن تاخیر در پیری سبب طولانی تر شدن عمر گلجایی داودی می‏شود (پتریدو و همکاران، 2001). جلوگیری از جذب آب به عوامل دیگری از جمله بسته شدن آوندها به وسیله میکروارگانیسم‏ها نیز نسبت داده می‏شود (وان لیپرن و همکاران، 2001).

    2-3- انسداد آوندی

     

    برخی گونه ها چنانچه بعد از برداشت برای مدتی بدون آب نگهداری شوند، در جذب آب مشکل خواهند داشت . اما می‏توان برخی گونه­ها را برای مدت نسبتاً طولانی­تری به صورت خشک انبار نمود. به‏عنوان مثال اگر شاخه­های رز قبل از قرار گرفتن داخل آب مدتی به صورت خشک نگهداری شوند، گلبرگ‏ها نمی­توانند به اندازه­ی نهایی گل­های بدون تنش آبی برسند. در این وضعیت، باکتری­ها پس از قرار گرفتن گل­ها داخل آب از محل برش وارد آوندهای چوبی
    شده و در طول مدتی که گل­ها به صورت خشک نگهداری می­شوند، در داخل آوندها تکثیر می­یابند. هنگامی که گل­ها ابتدا مدتی در داخل آب قرار گرفته و سپس به صورت خشک انبار می­شوند، باکتری­های موجود در آب به سطوح خارجی ساقه­ها چسبیده و پس از طی دوره انبار به جمعیت باکتریهای موجود در محلول­های نگهداری گل اضافه شده و تکثیر می­یابند. باکتری­های باقیمانده ممکن است حتی با وجود بریدن انتهای ساقه پس از انبار کردن نیز به محلول جدید انتقال یابند (ادریسی، 1388).

     

    2-4-  ضدعفونی کننده­ها

    برای حذف میکروارگانیسم­ها، ضدعفونی کننده­های مختلفی به محلول­ها افزوده می­شوند. اکثر مواد میکروب‏کش هنگامی که در غلظت­های کافی برای کنترل میکروب­ها به‏کار می­روند، برای گل‏های شاخه بریده مسمومیت ایجاد می­کنند.  برخی از ضدعفونی کننده­های خانگی نیز برای گیاه سمی‏اند به‏ویژه موادی که بر پایه ترکیبات  ستریماید  یا کلرهگزیدن باشند (ادریسی،1388).

    مهمترین مواد میکروب‏کشی که بدون ایجاد مسمومیت باعث تأخیر در پژمردگی گل­ها می‏شود عبارتند از :

    1-  نمکهای مس، روی، کبالت و نیکل؛

    2- ترکیبات کینولین نظیر هیدورکسی کینولین سیترات (HQC) و هیدروکسی کینولین سولفات (HQS) ؛

    3- ترکیبات کلرین نظیر هیپوکلریت سدیم یا کلسیم، کلرآمینها و مواد شیمیایی که به تدریج کلر آزاد می‏کنند؛

    4- ترکیبات آمونیوم نظیر بنز آلکون؛

    5- اسانس‏های گیاهی (بوناتیرو همکاران،2007؛ شریفی‏فر و همکاران،2007).

    6- ترکیبات شبه هورمونی مانند هومیک اسید

    2-5- پیشینه تحقیق

     

    Abstract

     

    Chrysanthemum morifolum L. is among the world's major 10 top cut flowers & today it's the world's second cut flowers after rose. This study is based on a completely randomized design with 3 treatments fulvic acid, in 3 levels (50, 100 and 150 mgl-1), sour orange blossom essential oil in 3 levels (10, 30 and 50%) and copper nanoparticles 3 levels (5, 10 and 20 mgl-1), with a control plot with, totally in 3 replications and 36 plots with four flowers in each plot were transferred immediately after harvesting into postharvest laboratory of faculty of agriculture, Islamic Azad University of Rasht. The measured traits were vase life, fresh weight, dry matter, chlorophyll a and b and total chlorophyll content, Brix degree reduction, bacterial clonies population in stem end recut parts and in preservative solution, carotenoids content & enzymes activity. The results showed that the maximum vase life vas achieved in treatments with copper nanoparticles with an average of 17 days and the minimum vase life belongs to sour orange blossom essential oil treatment with an average of 14 days. The mean comparison results revealed that the least number of bacteria (49.33 units) in preservative solution belongs to N1 (5 mgl-1 copper nano-particles) treatment and the maximum one (90.67 units) belongs to the control. Also the mean comparison results about Brix degree reduction showed that the minimum reduction (0.53%) was observed in B2 (30% sour orange blossom essential oil) treatment and the highest reduction (1.39%) belongs to N2 (10 mgl-1 copper nano-particles) treatment. Treatments effects on water uptake indicated that the maximum uptake (1.2 mlg-1 F.Wt) belongs to B1 (10% sour orange blossom essential oil) treatment & the minimum uptake (0.88 mlg-1 F.Wt) was observed in control. The effect of treatments on dry matter showed that the highest rate (32.33%) was in N1 (5 mgl-1 copper nanoparticles) treatment and the lowest rate (11.33%) belongs to the control. According to the results, the effect of treatments on the postharvest quality characteristics of cut chrysanthemums flowers were significant.

    Keywords: vase life, essential oil, fulvic acid, copper nano-particles, Chrysanthemum morifolium

  • فهرست:

    چکیده............................................ 9

    فصل اول

     مقدمه........................................... 10

    1-1- کلیات و گیاه­شناسی........................... 11

    1-2-بیان مساله................................... 12

    1-3- اهداف تحقیق.................................. 12

    فصل دوم                                          

    بررسی منابع...................................... 13

    2-1- اهمیت گل داوودی.............................. 14

    2-2- عمر گلجایی گل داوودی........................ 14

    2-3- انسداد آوندی................................ 14

    2-4- ضدعفونی کننده‏ها............................. 14

    2-5- پیشینه تحقیق................................. 15

    2-5-1- نمکهای هیدروکسی کینولین.................... 15

    2-5-2- اسانسهای گیاهی............................ 17

    2-5-3- مس........................................ 17

    2-5-4- هومیک اسید................................ 18

    فصل سوم

    مواد و روش­ها..................................... 19

    3-1- مشخصات طرح.................................. 20

    3-2- مواد گیاهی.................................. 20

    3-3- معرفی تیمارها............................... 20

    3-4- نحوه آماده سازی گل‏ها......................... 20

    3-5- اندازه‏گیری صفات............................. 21

    3-5-1- طول عمر گلجایی............................ 21

    3-5-2- درصد ماده خشک در پایان عمر گلجایی......... 21

    3-5-3- کاهش مواد جامد محلول (درجه بریکس).......... 21

    3-5-4- جذب محلول.................................. 21

    3-5-5- کاهش وزن تر............................... 21

    3-5-6- شمارش باکتری  ساقه.......................... 21

    3-5-7- شمارش باکتری محلول........................... 22

    3-5-8- اندازه­گیری رنگیزه کاروتنوئید گلبرگ......... 22

    3-5-9- اندازه‏گیری کلروفیل a و b و کل برگ‏ها........ 22

    3-5-10- اندازه‏گیری پروتئین گلبرگ.................. 22

    3-5-11- اندازه‏گیری فعالیت آنزیم پراکسیداز........ 22

    3-5-12- اندازه‏گیری فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز 22

    3-6- تجزیه و تحلیل داده‏ها.......................... 22

    فصل چهارم

    نتایج............................................ 23

    4-1- عمر گلجایی.................................. 25

    4-2- شمارش باکتری محلول............................. 25

    4-3- شمارش باکتری ساقه............................. 26

    4-4- کاهش مواد جامد محلول (درجه بریکس)............ 27

    4-5- جذب محلول.................................... 27

    4-6- درصد ماده­ی خشک................................ 28

    4-7- کاهش وزن تر................................... 29

    4-8- کلروفیل کل................................... 29

    4-9- پروتئین گلبرگ................................. 30

    4-10- رنگیزه کاروتنوئید گلبرگ....................... 31

    4-11- فعالیت آنزیم پراکسیداز..................... 31

    4-12- فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز............ 32

    فصل پنجم

    بحث............................................... 33

    5-1- بحث.......................................... 34

    5-2- نتیجه‏گیری کلی............................... 38

    5-3- پیشنهادات................................... 38

    منابع

    منبع:

     

    ادریسی، ب. 1388. فیزیولوژی پس از برداشت گلهای بریده. انتشارات پیام دیگر. 150 صفحه.

    ادریسی، ب. و کلایی، ع. 1383. بررسی اثر تیمارهای شیمیایی بر طول عمر و برخی صفات کیفی گلهای شاخه بریده رز و میخک و مقایسه اقتصادی آنها. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی ایستگاه ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی.

    ادریسی، ب.، حسن زاده، س.، نادریخواه، ن.، انصاری، ف. و عربی، ا. 1386. بررسی تأثیر محلولهای نگهداری بر افزایش طول عمر پس از برداشت و شکوفایی گل میخک. سمپوزیوم ملی راهکارهای بهبود تولید و توسعه صادرات گل و گیاهان زینتی ایران. صفحات 3 تا 9.

    الله وردی زاده. ن. و نظری دلجو. م. 1393. تأثیر اسید هومیک بر شاخص های مورفوفیزیولوژیک، جذب عناصر غذایی و دوام عمر پس از برداشت گل شاخه بریده همیشه بهار (Calendula officinalis cv. Crysantha) در سیستم هیدروپونیک. مجله علوم و فنون کشت های گلخانه ای، سال پنجم،  شماره هجدهم،  صفحات 133 تا 142.

    امیری. م.، عرب. م.، آزادگان. ب. و مطلبی. م. 1392. بررسی اثر هومیک اسید بر اجزاء عملکرد و دوام عمر گل شاخه بریده ژربرا. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سال یازدهم، شماره 42، صفحات 46 تا 49.

    چیذری، ا.ح.، یوسفی، ع. و موسوی، ح. 1385. بررسی بازارهای هدف صادراتی گیاهان زینتی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال چهاردهم، شماره ۵۵.

    حسن پور اصیل، م.، حاتم زاده، ع. و نخعی، ف. 1383. بررسی اثر دما و تیمارهای مختلف شیمیایی جهت افزایش طول عمر پژوهشنامه علوم کشاورزی، گل های بریده رز رقم ʼباکارʼ. جلد چهارم شماره 1. صفحات 121 تا 128.

    حسینی درویشانی. س. ص. و چمنی. ا. 1392. بررسی امکان بهبود ماندگاری گل بریده رز رقم رد اولد با استفاده از برخی تیمارهای ارگانیکی و تیوسولفات نقره. مجله علوم باغبانی ایران، دوره 44، شماره 1، صفحات 31 تا 41.

    خلیقی، ا. و شفیعی، م. 1379. بررسی اثر تیمارهای شیمیایی، حرارتی و مرحله برداشت بر روی طول عمر و برخی صفات کیفی گل بریده میخک. مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 31. شماره 1. صفحات 119 تا 125.

    رستمی، ا. ع. و راحمی، م. 1390. افزایش عمر پس از برداشت گل بریده رز رقم  ‘Sweat Water’ با کاربرد نانو ذرات نقره و تنظیم کننده رشد بنزیل آدنین. خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحات 2405 تا 2408.

    روئین، ز. و حسن­پور اصیل، م. 1390. تاثیر ترهالوز بر عمر گلجایی و روابط آبی گل بریده آلسترومریا. خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحات 2361 تا 2363.

    سماوات، س. 1388. اثر پاشش هومیک اسید بر جذب عناصر، میزان پروتئین و خصوصیات پس از برداشت ژربرا رقم مالیبو . نشریه علوم باغبانی ایران، دوره 40، شماره 1. صفحات 25 تا 32.

    صدیقی دهکردی، ف.، معلمی، ن. و همت زاده، ا. 1388. افزایش عمر گلجایی گلایول با استفاده از محلولهای  نگهدارنده. ششمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    14. قاسمی قهساره، م. و کافی، م. 1384. گلکاری علمی و عملی. انتشارات گلبن. 335 صفحه.

    15. کریمی، ه. 1385. فرهنگ رستنیهای ایران، جلد 3، 212 صفحه.

    16. کمری شاهملکی. س.، پیوست. غ. و قاسم نژاد. م. 1391. تاثیر اسید هومیک بر صفات رویشی و عملکرد گوجه فرنگی رقم آیزابلا. نشریه علوم باغبانی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 26، شماره 4، صفحات 358 تا 363.

    17. مسکوکی، غ. و مرتضوی، س. ع. 1383. تأثیر اسانس های آویشن روی Aspergillus parasiticus  و زنیان در کنترل رشد قارچ گلابی در سردخانه. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. جلد دوم. شماره هشت. صفحات 207 تا 214.

    18. موسوی بزاز، آ.، تهرانی فر، ع. و نازدار، ط. 1390. تاثیر چند اسانس گیاهی جهت افزایش طول عمر گل بریده آلسترومریا ( Alestromeria peruviana). خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحات 2480 تا 2482.

    19. میردهقان، س، ح.، زیدآبادی، س.، روستا، ح، ر. 1391. برهمکنش اسانس گیاهان دارویی با کلرید کلسیم و نیترات نقره بر خصوصیات کیفی و عمر گل جایی گل بریده رز. فصلنامه تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد چهارم. شماره بیست و هشت. صفحات 669 تا 683.

    20. نبی گل، ا. 1390. تاثیرساکارز، هیدروکسی کینولین سیترات وسولفات آلومینیوم بر تغییرات کربوهیدراتهای درونی وتولید اتیلن درطی عمر پس ازبرداشت گلهای شاخه بریده رز.  هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    21. نبی گل، ا.، نادری، ر.، مصباح، ب. و کافی، م. 1385. افزایش عمر گلهای داودی  (Chrysanthemum morifolum L.) با استفاده از محلولهای نگهدارنده و انجام بازبرش انتهای ساقه. مجلهی علوم و فنون باغبانی ایران، جلد هفت. شماره چهار. صفحات 207 تا 216.

    22. نیکبخت. ع.، کافی. م.، بابالار. م.، اعتمادی. ن.، ابراهیم زاده. ح. و شیا. ی. 1386.  اثر هومیک اسید بر جذب کلسیم و رفتار فیزیولوژیکی پس از برداشت گل ژربرا. مجله علوم و فنون باغبانی ایران جلد ۸ شماره ۴ صفحات ۲۳۷ تا ۲۴۸.

     

    23. هادی زاده، م.، هنرور، م.، و بابادایی سامانی، ر. 1390. بهینه سازی فاکتورهای موثر بر عمر پس از برداشت گل لیسیانتوسو هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    24. هاشم آبادی، د. 1390. مقایسه ی نانوذرات نقره و تیوسولفات نقره روی کیفیت و عمر گلجایی گل بریده ی میخک رقم ‘تمپو’. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. 101 صفحه.

    25. همت زاده، ا.، صدیقی دهکردی، ف. و معلمی، ن. 1386. بررسی اثرات تراکم کاشت، زمان برداشت و محلول های نگهدارنده بر عمر گلجایی گل بریدنی گلایول رقم ‘کلوئه’ (Gladiolus grandiflorus cv. Chloe) مجله علمی کشاورزی، شماره 30(4)، صفحات 53 تا 66.

    26. Adachi, M., Kawabata,S. and Sakiyama,R.1999. Changes in carbohydrate content in cut chrysanthemum (Dendranthema grandiflorum (Ramat) Kitamura) 'Shuhou-no-chikara' stems kept at different temperature during anthesis and senescence. J. Japan. Soc. Hort. Sci.68:505-512.

    27. Ahmed, I., Joyce, D. C. and Faragher, J. D. 2011. Physical stem-end treatment effects on cut rose and acacia vase life and water relations. Postharvest Biol. Technol. 59: 258–264.

    28. Anju, B., Tripathi, S. N., Sehgal, O. P. and Bhat, A. 1999. Effect of pulsing, packaging and storage treatmants on vase life of chrysanthemum cut flowers. Advances in Horticulture and Forestry. (Absrtact).

    29. Bartoli, G.G., Guiamet , J.J. and Montaldi, E.R. 1996. Ethylene production and response to exogenous ethylene in senescing petals of Chrysanthemum morifolium RAM. cv. Uncei. Plant Sci. 124:15-21.

    30. Borochov, A. and Woodson,R. 1989. Physiology and biochemistry of flower petal senescence. Hort Rev. 11: 15-43.

    31. Bounatirou, S., Simitis, S., Miguel, M. G., Falerio, L., Rejeb, M. N., Neffati, M., Costa M. M., Figueiredo A. C., Barroso, J. G. and Pedro, L. G. 2007. Chemical composition antioxidant and antibacterial activities of the essential oils isolated from Tunisian Thymus capitatus Hoff. et link Food Chem. 105: 146-155.

    32. Bradford, M. M.  1976. A rapid sensitive method for the quantitation of microprogram quantities of protein utilizing the principle of protein-dye binding. Annual Biochemical, 72: 248-254.

    33. Butt, S.J., 2005. Extending the vase life of roses (Rosa hybrida) with different Preservatives. International Journal of Agriculture and Biology, 7: 97-99.

    34. Capdeville, G.D., Maffia, L.A., Finger, F.L. and Batista, U.G., 2003. Gray mold severity and vase life of rose buds after pulsing with citric acid, salicylic acid, calcium sulfate, sucrose and silver thiosulfate. Fitopatologia brasileira, 28(4): 380-385.

    35. Chanasut, U., Rogers, H.J., Leverentz, M.K., Griffiths, G., Thomas, B., Wagstaff, C. and Stead, A.D.2003. Increasing flower longevity in Alstroemeria. Postharvest Biol. Technol., 29: 324-332.

    36. Da Silva, H. C. M. 2003. The cutflower: Postharvest consideration. Online J. Biol. Sci. 3: 406-442.

    37. Damunupola, J.W., Qian, T., Muusers, R., Joyce, D.C., Irving, D.E. and Van Meeteren, U., 2010. Effect of S-carvone on vase life parameters of selected cut flower and foliage species. Postharvest Biology and Technology, 55: 66-69.

    38. Dole, J.M. and Wilkins, H.F. 1999. Floriculture: principles and species. Prentice Hall, inc. New jersey. 613p.

    39. Eason, J. R., Morgan, E. R., Mullan, A. C. and Burge, G. K. 2001. Postharvest characteristics of Santonia ‘Golden Lights’ a new hybrid cut flower from Sandersonia aurantiaca_Littonia modesta. Postharvest Biol. Technol. 22: 93-97.

    Giannopolitis, C. and Ries, N. 1977. Superoxide dismutases I: Occur-rence in higher plants. Plant physiol. 59:309-314.

    40. Halvey, A.H. and Mayak,S.1979. Senescence and postharvest physiology of cut flowers. Hort.Rev. 1:204-234.

    41. Hussein, H. A. A. 1994. Varietta response of cut flowers to different antimicrobial agents of bacterial contamination and keeping quality. Acta Hort. 368: 106-116.

    42. Ichimura, K., Kojima, K. and Goto, R. 1999. Effects of temperature, 8-hydroxyquinoline sulphate and sucrose on the vase life of cut rose flowers. Postharvest Biology and Technology 15:33-40.

    43. Majino, G. 1975. The healing hand: Man and wound in the ancient world. Harvard University Press, Cambridge.

    38. Mazumdar, B.C. and Majumder, K. 2003. Methods on physcochemical analysis of fruits. University college of Agriculture, Calcutta University.  136-150

    44. Mousavi Bazaz, A. and Tehranifar, A. 2011. Effect of ethanol, methanol and essential oil as novel agent to improve vaselife of Alstroemeria flowers J. Biol. Environ. Sci. 5: 41-46.

    45. Nowak, J., Rudnicki, R.M. 1990. Postharvest Handling and storage of cut flowers, florist, greens and potted plants. Timber Press, Inc. Pp. 39-43.

    46. Panou Filotheou, H., Bosabalidis, A. M. and Karataglis, S. 2011. Effect of copper toxicity on leaves of oregano (Origanum vulgave sub sp. ‘Hirtum’). Ann. Bot. 88: 207-274.

    47. Petridou, M., C. Voyiatzi and Voyiatzis,D. 2001. Methanol, ethanol and other compounds retardleaf senescence and improve the vase life and quality of cut chrysanthemum flowers. Postharvest Biol. Tech., 23:79-83

    48. Reddy, B. S., Single, K. and Single, A. 1995. Effect of sucrose, citric acid and hydroxy quinoline sulphate on postharvest physiology of tuberose. cv. ‘Single’. Advances  in Agricultural Research in India. 3: 161-167.

    49. Sharififar, F., Moshafi, M.H., Mansouri, S.H., Khodashenas, M. and Khoshnoodi, M. 2007. In vitro evaluation of antibacterial and antioxidant activities of the essential oil and methanol extract of endemic Zatoria multiflora Boiss. Food control. 18: 800-805.

    50. Sharififar, F., Moshafi, M.H., Mansouri, S.H., Khodashenas, M. and Khoshnoodi, M. 2007. In vitro evaluation of antibacterial and antioxidant activities of the essential oil and methanol extract of endemic Zatoria multiflora Boiss. Food control. 18: 800-805.

    51. Soad, M. M., Ibrahim, L., Taha, S. and Rawia, A. E. 2011. Extending postharvest life and keeping quality of gerbera cut flowers using some chemical preservatives. Journal of Applied Science Research. 7: 7233-7239.

    52. Solgi, M., Kafi, M., Taghavi, T.S. and Naderi, R. 2009. Essential oils and silver nanoparticles (SNP)as novel agents to extend vase-life of gerbera (Gerbera jamesonii cv. ‘Dune’) flowers. Postharvest Biol. Technol., 53: 155-158.

    53. Studenikina, F.G., Kosova, V.N., Denisova, V.P., 1993. Physicochemical properties and biological characteristics of some metals used in medica instruments. Biomed. Eng. 27, 281-284.

    54. Van Doorn, W. G. and Parik, R. R. 1990. Hydroxyquinoline  citrate and low pH prevent vascular blockage in stem of cut rose flowers by reducing the number of bacteria. J. Am. Soc. Hortic. Sci. 115: 979-981.

    55. Van Leperen, W., J. Nijsse, C. J. Keijzer and U. van Meeteren. 2001. Induction of air embolism inxylem conduits of pre-defined diameter. J. Exp. Bot. 52:981-991.

    56. Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. C., Chen, S. H. & Ko, C. H. 2007. Family factors of internet addiction and substance use experience in taiwanese adolescents. Cyberpsychology & Behavior,10 (3), 323-329.

    57. Zevenhuizen, L.P.T.M., Dolfing, J., Eshuis, E.J., Scholten-Koerselman, I.J., 1979. Inhibitory effects of copper on bacteria related to the free ion concentration. Microb. Ecol. 5, 139-146.


موضوع پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, نمونه پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, جستجوی پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, فایل Word پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, دانلود پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, فایل PDF پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, تحقیق در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, مقاله در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, پروژه در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, پروپوزال در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, تز دکترا در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, پروژه درباره پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهبود عمر گلجایی گل بریده داوودی Chrysanthemum morifolium L. با استفاده از اسانس بهار نارنج، اسید فولویک و نانو ذرات مس

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی و خصوصیات گیفی گل بریده آلسترومریا (Alstroemeria hybrida) آزمایش فاکتوریل 2 عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور شکاف انتهای ساقه در 2 سطح (شکاف 5 سانتی متری و بدون شکاف) و نانو ذرات نقره در 5 سطح (0، 5، 10، 20، و 30 میلی گرم در لیتر) با ...

گروه: تولیدات گیاهی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تولیدات گیاهی-باغبانی چکیده گل رز(Rosa hybrida) یکی از محبوب ترین گل ها در سطح جهانی محسوب می شود و شاخه گل بریده آن بیشترین مصرف را در بین سایر گل ها داراست. شاخه گل بریده رز به دلایل فیزیولوژیکی و فرازگرا بودن، در دوره عمر قفسه ای، شدیداً مستعد پژمردگی و کاهش طراوت و شادابی بوده و لازم است طول عمر شاخه بریده آن را تا حد امکان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : باغبانی گرایش گیاهان زینتی چکیده این مطالعه به منظور بررسی اثر نیکل بر عمر پس از برداشت گل ژربرا در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام شد. گل­های سالم ژربرا ((Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’ از یک تولید کننده تجاری خریداری گردید و فوراً به آزمایشگاه بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد رشت منتقل شد. گل­ها روی ارتفاع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی - علوم باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثرسدیم نیتروپروساید برعمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس مطالعه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو فاکتور سدیم نیتروپروساید در چهار سطح(0، 20، 40 و 60 میکرومولار) در 12 تیمار،3 تکرار و 36 کرت با 180 شاخه گل انجام شد. در این آزمایش ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به‌منظور بررسی تاثیر آب‌های مختلف روی عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار با دو فاکتور: انواع آب (آب مغناطیسی، آب مقطر، آب دیونیزه و آب شهری) و انواع گل (گل رز، داودی و ژربرا) به اجرا در آمد. در این آزمایش صفاتی از ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد مهندسی شیمی چکیده : در این تحقیق سعی بر آن است که جهت رفع یکی از معضلات بزرگ در زمینه ی تولید دارو یعنی ارتقای میزان حلالیت ذرات دارو در مایعات بدن[1] با استفاده از فرایند رسوب حلال / ضد حلال و تولید رسوبی در مقیاس نانو در میکرو کانال ᴧ شکل , تاثیر غلظت سورفاکتنت بر اندازه ی نانو ذرات تولیدی و پایداری محلول سوسپانسیون مورد بررسی قرار داده شود. ...

ثبت سفارش