پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum)

word 30 MB 32556 31
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۵۶,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.)

    چکیده

    ارکیدها در میان متنوع­ترین خانواده­ی گیاهان گلدار قرار دارند. این خانواده، بیش از 800 جنس و 25000 گونه دارد. ارکیدها تنوع زیادی در اندازه، شکل و رنگ دارند. طول عمر پس از برداشت گل­های ارکید نیز زیاد است. ازدیاد در مقیاس وسیع ارکیدها با استفاده از فنون کشت بافت گیاهی، به موقعیت این گیاه به­عنوان یکی از ده گل برتر جهان کمک می­کند. در این پژوهش، یک دستورالعمل برای ازدیاد درون­شیشه­ای ارکید (Orchis catasetum) ارایه می­شود. اجسام شبه­پروتوکورم (PLBs)، به­عنوان ریزنمونه بر روی محیط موراشیگ و اسکوگ (MS)، غنی­شده با غلظت­های مختلف بنزیل­آدنین (BA)، ایندول بوتیریک اسید (IBA) و نفتالن استیک اسید (NAA) کشت شدند. یک ترکیب از 5/0 میلی­گرم بر لیتر BA همراه با 5/0 میلی­گرم بر لیتر NAA برای القای بیش‌ترین باززایی PLBs  (40/20 در گیاهچه) مناسب بودند. همچنین در این محیط، بیش‌ترین تعداد ریشه (16/7 در گیاهچه) و برگ (10/10 در گیاهچه)، همچنین بالاترین طول گیاهچه (20/114 میلی­متر در گیاهچه) و ریشه (40/193 میلی­متر در گیاهچه) مشاهده شد.

    واژه­های کلیدی: ارکید، اکسین­ ها، ، اجسام شبه­پروتوکورم، ازدیاد درون ­شیش ه­ای سیتوکینین ­ها

    پیش گفتار

    یکی از مهم‌ترین تکنیک­های کشت بافت که به دلیل منافع قابل توجه آن گسترش زیادی پیدا نموده­است، ازدیاد گیاهان از طریق جنین زایی رویشی است و این روش بسیار مفید جهت تولید و باززایی در مقیاس زیاد گیاهان ارزشمند و با هزینه بسیار اندک می­باشد (مشایخی،1386). بیش از صد سال پیش  یعنی در سال 1902 هابرلنت فیزیولوژیست آلمانی ادعا نمود که تشکیل جنین از سلول‌های رویشی امکان پذیر می‌باشد و تحقیقاتی که توسط وی انجام شد منجر به بنا نهادن روش‌های کشت درون شیشه گردید (هالپرین، 1995؛ کیلنباچ، 1984). این نظریه به مدت 55 سال اثبات نگردید تا اینکه برای اولین بار توسط راینرت در آلمان و استوارد و همکارانش در دانشگاه کرنل آمریکا در سال 1958، بدون اینکه این دو محقق اطلاع از تحقیقات یکدیگر داشته باشند، درباره وقوع تشکیل جنین رویشی از طریق کشت کالوس و همچنین کشت تعلیقی سلولی ریشه هویج (Ducus carota) گزارش گردید (راینرت، 1958؛ استوارد، 1958).

    1-1-گیاه­شناسی و پراکنش اکولوژیکی

    ارکیده با نام علمی orchids catasetum از خانواده orchidaceae است. گلهای ارکیده به عقیده بسیاری از دانشمندان جزو تکامل یافته ترین گیاهان می‌باشد. خانواده ثعلب از نظر تنوع با بیش از 600 جنس و 2000 گونه در سطح جهان جزو غنی‌ترین گروه­های گیاهی محسوب می‌شود (محمدیان، 1376).

    خانواده ارکیده (Orchidaceae) از راسته ژیناندرالس( Gynandrales) گیاهان این خانواده تک لپه، علفی و پایا، هستند که  به صورت انگل، ساپروفیت وخاکزی مشاهده می‌شوند(محمدی، 1376).

    پراکنش اکولوژیکی این گیاه به مناطق جنوب شرق آسیا مانند کشورهایی مثل: چین، تایوان، هنگ­کنگ، تایلند، فیلیپین، مالزی و سنگاپور بر می‌گردد.

    ارکیده­ها امروزه در تمام دنیا به خصوص اروپا، آمریکا و آسیای دور از پر فروش ترین و جذاب ‌ترین گیاهان برای خانه­ها، آپارتمان­ها، رستوران­ها، هتل­ها و مراکز عمومی دیگر هستند. این محبوبیت به دو دلیل حاصل شده است. فصل گلدهی و زمان گلدهی ارکیده­ها متفاوت است معمولا از دسامبر (دی ماه) شروع می­شود و چند ماه گل دارند. پس از گلدهی مدتی استراحت و بازسازی نیاز هست تا دوباره به گل بنشیند. در خانواده  ارکیده­ها گونه­های گیاهی بسیار متنوعی وجود دارند. در کشور ما حدود 12 تا  15 رقم مختلف از ارکیده­ها کشت می‌شوند.(محمدیان و همکاران ،1376)

    1-2- اهمیت اقتصادی

    ارکیده­ها امروزه در تمام دنیا به خصوص اروپا، آمریکا و آسیای دور از پر فروش ترین و جذاب‌ترین گیاهان برای خانه­ها، آپارتمان ها، رستوران­ها، هتل­ها و مراکز عمومی دیگر هستند. این محبوبیت به دو دلیل حاصل شده است. اول اینکه این گیاهان بسیار کم توقع بوده و با نگهداری اندکی به محیط خومی­گیرند واز طرف دیگر وقتی گل دهی بکنند گل هاشان تا ماه­ها زیبا و درخشنده باقی­می­ماند­ (حدود سه تا شش ماه  بسته به محیط و شرایط).(خوشخوی ،1389)

    1-3- روش تکثیر

    ارکیده به دو طریق رویشی و زایشی،تکثیر می‌شود. درتکثیر رویشی، نتاج همانند والدین هستند؛ اما در تکثیر زایشی(به وسیله بذر) بندرت نتاج یکسان بدست می­آیند، و نگرانی عمدتا زمانی مطرح است که گونه­‌های وحشی، مد نظر هستند. بنابراین، اگراز بذور ارقام اهلی ارکیده استفاده شود که معمولا حاصل تلاقی‌ها هستند و شدیدا هتروزیگوس می‌باشند، نتاج بسیار غیر یکنواخت، و کمتر شبیه گیاهان اولیه، خواهند­ بود. اصولا ارقام ارکیده زراعی، فقط از طریق رویشی ازدیاد می‌شوند. تهیه کلون ارکیده به صورت این ویوو ، فرایندی بسیار کند است ، وگاهی اوقات ،برای حصول اندازه معینی از کلون ارکیده، احتیاج به 10 سال وقت است. بعد از سال 1960 انقلابی در تکثیر رویشی ارکیده ،صورت گرفت(محمدی وهمکاران).( مورل،1960) تلاش کرد که از طریق کاشت مریستم برگ Cymbidium عاری از ویروس را به دست آورد و برای انجام این منظور، از قسمت‌های انتهایی ساقه در کشت این ویترو، استفاده کرد. اشکال شبیه کورم اولیه که از اندام‌های هوایی به دست آمدند، خیلی شباهت به آن‌هایی داشتند که قبلا از بذر ، حاصل می­شده است. در بعضی موارد، این کورم های اولیه، خود به خود تقسیم می‌شوند؛ اما معمولا این عمل با بریدن کورمهای اولیه به قطعات کوچک‌تر، صورت می‌گیرد (مورل،1965). در گیاهCymbidium  طی شش هفته، امکان تولید 6 تا 8 کورم اولیه از یک کورم، وجود دارد. در اصل، تقسیم این کورم های اولیه، می­تواند به طور بی پایان ادامه یابد. هنگامی که کار تقسیم تمام شد هر کورم اولیه می‌تواند اندام‌های هوایی و برگ و ریشه تولید نماید. به این طریق مورل توانست در یک سال از یک سر شاخه هزاران گیاه (یک مریستم با چند برگ اولیه) تولید کند. تولید کلون ارکیده به وسیله کشت مریستم،اولین تکثیر غیر­جنسی تجارتی در محیط کشت این ویترو بود. این روش در ابتدا برای گیاه Cymbidium انجام شده که با تغییراتی در گیاه Cattleya و بسیاری از جنس‌های دیگر ارکیده استفاده می‌شود.                             

     هنگامی که بعد از جوانه­ زنی بذر ارکیده، کورم اولیه ایجاد شد، دارای وضعیت مورفولوژیکی حد واسط بین یک جنین تمایز نیافته و ساقه هوایی است. به وسیله تکثیر رویشی با کاشت مریستم نیز اشکال شبیه کورم اولیه، تشکیل می‌شود. در حقیقت بدین طریق قسمت انتهایی اندام هوایی یک گیاه بالغ دوباره جوان می‌شود (بازگشت از حالت بلوغ به حالت جوانی ). از آنجا که کورم های اولیه به دست آمده از جوانه زنی بذر بسیار شباهت به کورم های اولیه حاصل از کاشت مریستم دارند، به همین دلیل در کلون ارکیده به وسیله کشت مریستم از واژه اندام‌های شبه کورم اولیه استفاده می‌شود (چمپاگنت ، 1977). تکثیر رویشی ارکیده به وسیله کشت مریستم را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:

    1- تبدیل مریستم به اشکال شبه کورم اولیه

    2- تکثیر کورم های اولیه به وسیله بریدن آنها به قطعات کوچک‌تر

    3- رشد آن‌ها تا تولید ساقه‌های ریشه دار (تئو ،1978،1976). 

    1-4- بیان مسئله و هدف از انجام تحقیق 

    کشت بافت گیاه به رشد مواد گیاهی عاری از عوامل بیماری زا در شرایط گند زدایی شده و درون بستر غذایی استریل که در ظروف آزمایشگاهی مثل لوله آزمایش اطلاق می‌گردد. کشت بافت گیاهی شامل کشت پرتو­پلاست، سلول، بافت و اندام گیاهی است (باقری و همکاران،1383). بزرگ‌ترین مشوق برای استفاده از فنون کشت بافت گیاهی برای تکثیر بسیاری از گونه‌ها، ممکن است کار اولیه مورل روی تکثیر ارکیده در سال 1960 و کار موراشیک و اسگوک در 1964 در ایجاد محیط کشت جدیدی بوده باشد (معینی و کهریزی،1382).

     

    Abstract:

    The application of modern biotechnology for mass propagation of endangered species needs to develop a proper in vitro protocol. Here, a protocol was developed for high frequency in vitro multiplication of an endangered orchid, Orchis catasetum. Protocorms, as explants were cultured on Murashige and Skoog (MS) medium fortified with different concentrations of N6-benzyladenine (BA), α-naphthaleneacetic acid (NAA) and indole-3-butyric acid (IBA) either individually or in combination. A combination of 0.5 mg l-1 BA and 0.5 mg l-1 NAA was found to be suitable for maximum protocorm-like bodies (PLBs) regeneration (20.40/plantlet). The maximum number of root (7.16/plantlet) and leaf (10.10/plantlet), also the highest plant height (114.20 mm/plantlet) and root length (193.40 mm/plantlet) were obtained on MS medium supplemented with 0.5 mg l-1 BA a long with 0.5 mg l-1 NAA. Plantlets with well-developed leaves and roots were transplanted to pots filled with perlite, wood pieces, ionolite and mineral cartridge shell (1:1:1:1), also perlite individually and transferred to the greenhouse. Upon ex vitro transfer, 100% of plants survived.

    Keywords: orchid, Auxins, Cytokinins, Endangered species, Tissue culture, In vitro propagation, Protocorm like bodies (PLBs

     

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول: مقدمه

    1- پیش گفتار

    1-1- گیاه شناسی و پراکنش اکولوژیکی

    1-2- اهمیت اقتصادی

    1-3- روش تکثیر

    1-4- بیان مسئله و هدف از انجام تحقیق

    فصل دوم: بررسی منابع

    2-1- محیط‌های کشت در ریزازدیادی

    2-2- تنظیم کننده‌های رشد گیاه

    2-2-1- کاربرد اکسین ها در ریزازدیادی

    2-2-2- کاربرد سیتوکینین ها در ریزازدیادی

    2-2-3- زغال فعال

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1- منبع گیاهی مورد استفاده

    3-2- روش کار                                                                                          

    3-3- محیط کشت

    3-3-1- آماده کردن محیط کشت

    3-3-2- ضدعفونی وسایل مورد نیاز

    3-3-3- آماده سازی هود

    3-3-4- آماده سازی محیط کشت کورم ارکیده

    3-4-5- آماده سازی کورم ارکیده

    3-4- چگونگی اندازه گیری صفت‌ها

    3-5-شرایط گلخانه­ای                                                                                                           

    الف

     3-6- تجزیه وتحلیل داده ها                                                                                                                                                                                                                  

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- ارزیابی صفات در محیط کشت درون شیشه ای

    4-1-1- تعداد برگ

    4-1-2- تعداد ریشه

    4-1-3- طول ریشه

    4-1-4- طول گیاه

    4-1-5- تعداد کورم ها

    نتیجه گیری

    پیشنهادات

    منابع

    منبع:

    - امیری، م.ا. 1382. تولید انبوه نهال­های سالم موز (.Musa spp) و پاپایا (Carica papaya) از طریق کشت بافت. خلاصه مقالات سومین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه‌ی 125 تا 126.

    2- باقری، ع.، صفاری، م. (ترجمه). 1388. مبانی کشت بافت‌های گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 406 صفحه.

    3- باقری، ع.، زیارت نیا، م.، حسینی، م.1383.کشت بافت درختان.دانشگاه فردوسی مشهد.245صفحه.

    4- باقری، ع.، صفاری، م.1390.مبانی کشت بافت گیاهی.دانشگاه فردوسی مشهد.424 صفحه.

    5- برومند فرد، ز.، سعادت، ی.ع.، ابوطالبی، ع. و حاتمی، 1. 1390. ریز افزایی Gontscharaovia popovii . مجموعه مقالات هفتمین کنگره‌ی علوم باغبانی ایران صفحه‌ی 281 تا 284.

    6- خشخوی، م. 1386.فنون کشت بافت گیاهی برای گیاهان باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز. 437صفحه .

    7- خوشخوی، م. (ترجمه). 1389. گیاه افزایی (جلد سوم). انتشارات دانشگاه شیراز.

    8- رستمی، ا.ع. و شهسوار، ع. 1390. ریزافزایی زیتون (Olea europea L. cv. Mission) با استفاده از قطعات تک گره. مجموعه مقالات هفتمین کنگره‌ی علوم باغبانی ایران. صفحه‌ی 185 تا 188.

    9- فتحی، ق.ا. و اسماعیل پور، ب. 1379. مواد تنظیم کننده رشد گیاهی (اصول و کاربرد) انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 288 صفحه.

    10- قاسمی قهساره، م. و کافی، م.1389. گلکاری علمی وعملی .انتشارات مولف اول .313 صفحه.

    11- محمدی فر، ش. 1382. تکثیرگیاه توت فرنگی (Fragaria ananassa L.) از طریق کشت بافت. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد علوم گیاهی، دانشگاه شهید بهشتی . 158 صفحه.

    12- محمدیان، ح. 1376.گلهای ارکیده ایران . انتشارات رهنما.127 صفحه.

    13- مشایخی، ک. 1386. جنین زایی رویشی گیاهی، انتشارات مختوم­قلی­فراغی، 483 ص.

    14- معینی، ا. و کهریزی، د.1382. کشت بافت گیاهی.(انتشارات معاونت علمی بسیج دانشجویی تهران.163 صفحه.

    15- مقصودی، م.، بهلولی زنجانی، س.، و رمضانی صیاد، ع. 1390. اثر تنظیم کننده‌های رشد بر ریز ازدیادی به لیمو  (Lippia citriodora). مجموعه مقالات هفتمین کنگره‌ی علوم باغبانی ایران.  صفحه‌ی 197 تا 199.

    16- نگهدار، ن. 1391. بهبود ازدیاد و ریزازدیادی اقاقیا در شرایط طبیعی و درون شیشه­ای. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. 76 صفحه.

     

    17. Ault, J.R. and Sandy, S.S. 2008. Morphogenetic response of lilium michiganense to four auxin type plant growth regulators in vitro. Horticultural Science, 43(6): 1922-1924.

    18. Bach, A. and Cwcot, A. 1988. Micropropagation of Hyacinthus orientalis cv. 'Carnegie' in a double-phase culture medium and effect of cytokinins on growth and development. Acta Horticulturae,  22(6): 607-610.

    19. Bakhshaie, M., Babalar, M., Mirmasoumi, M. and Khalighi, A. 2010. Somatic embryogenesis and plant regeneration of lilium ledebourii an endangered species. Plant Cell Tissue and Organ Culture, 101(2): 229-235.

    20. Bhojwani, S.S. and Razdan, M.K. 1996. Plant tissue culture: Theory and practice. A Revised Edition. Elsevier. Amsterdam.

    21. Boltenkov, E.V. an d Zarembo, E.V. 2005. Invitro regeneration and Callogenesis in tissue culture of floral organs of the genus Iris (Iridaceae).  Biology Bulletin, 32 (2): 138-142.

    22. Champan, V.J. and Champan, D.J. 1977. Seaweeds and their uses. Champan & Hall, London. Pp 30-61.

    23. Chang C, Chang WC.1998. Plant regeneration from callus culture of Cymbidium ensifolium var. misericors. Plant Cell Report 17:521-255.

    24. Cozza R.D., Tureo Bati, C.B. and Bitoni, M.B. 1997. Influence of growth medium on mineral composition and leaf histology in micropropagted plants. Plant Cell Tissue and Organ Culture, 51: 215-223.

    25. Dudtis, D., Gyorgyey, J., Borge, L. and Bako, L. 1995. Molecular biology of somatic embryogenesis. Kkuwer Acadcmic Publishers. Pp 267-308.

    26- Ernest ,R. 1994 . Effects  of  thidiazuron  on in  vitro  propagation  of  Phalaenopsis   and  Doritaenopsis  (Orchidaceae ). Plant  cell Tiss. Organcult .,39:273-275.

    27. Gautam, K.V., Mittal, A., Nanda, K. and Gupta, C.S. 1983. In vitro regeneration of plantlets from somatic explants of Matthiola incana. Plant Science Letters, 29(1): 25-32.

    28. George, E.F. 1996. The components of culture media. George Plant Propagation by Tissue Culture, Exegetics Ltd. 1: 274-338.

    29. George, E.F. 1996. The components of culture media. George Plant Propagation by Tissue Culture, Exegetics Ltd. 1: 274-338.

    30. Griesbach RJ. 1983. The use of indoleacetylamino acids in the in vitro propagation of Phalaenopsis orchid. Scientia Horticulturae 19: 363-366.

    31. Gumuscu, A., Cocu, S., Uran Bey, S., Ipel, A., Caliskan, M. and Arslan, N. 2008. In vitro micropropagation of endangered ornamental plant. Neotchihat chewiaisatidea. African Journal of Biotechnology, 7(3):  234-238.

    32. Halperin.1969.Ann.Rev.Plant Physiol. 20:395-418.

    33. Hou, D.Q., Chai, C.M. & Zhuang, X.Y. 2006. Optimization of culture conditions for growth and rooting of protocorm like bodies of Dendrobium nobile in vitro. Journal of nuclear Agricultural Sciences,20(5):392-394.

    34. Imanishi, S., Masataka, S. and Hiura, I. 1976. Organogenesis from long term callus culture from hypocotyle in Lycopersicum esculentum.  Journal of Agricultural Science 7: 439-450.

    35. Jiang, L., Ding, P.& Zheng, Y.D. 2003. Effects of additives on tissue culture and rapid propagation of Dendrobium canducum.Journal of Chinese Medicinal Materials, 26(8):539-541.

    36. Kamstaityte, D. and Stanys, V. 2004. Micropropagation of onion (Allium cepa). Acta. Universititatis Latviensis Biology 67(6): 173-176.

    37. Kim KW, Kako S. 1982. Effect of plant growth regulator on organ formation in the Cymbidium shoot apex culture in vitro. Journal of the Japanese Society for Horticulture Science 51:106-114.

    38. Kohlenbach.1985. In:Schafer-Menuhr. 1985:101-109.

    39. Kong,Q.,Yuan,S.Y.,Vegvari,Gy.2007.Micropropagation of an orchid Dendrobium strongylanthum Rchb.f..journal of  Horticultural science.13(1):61-64

    40. Kordestani, G. and Karami, O. 2008. Picloram-induced Somatic embryogenesis in leaves of strawberry (Fragaria annanasa L.) Acta Biologica Cracoviensia Series Botanica, 50(1): 69-72.

    41. Kumar, S., Kashyap, M. and Sharma, D.R. 2005. In vitro regeneration and bulblet growth from lily bulb scale explants as affected by retardants, sucrose, and irradiance. Biologia Plantarum. 48 (2): 629-632.

    42. Lin, H.S., Dejeu, M.J. and Jacibsen, E. 1997. Direct shoot regeneration from excised leaf explants of in vitro grown seedlings of Alestroemeria spp. Plant Cell Reports, 16: 770-774.

    43. Mohanty, Sumi Paul, Meera, Das, Suman Kumaria and Pramod Tandon. 2012. A simple and efficient protocol for the mass propagation of Cymbidium mastersii: an ornamental orchid of northeast India.23(10):1093.

    44. Monteuuis, O. and Bon, M. 2000. Influence of auxins and darkness on In vitro Acacia mangium. Plant Cell Tissue and Organ Culture, 63: 173-177.

    45. Morel.1960. Am. Orchid Soc. Bull. 29: 495-497.

    46. Morel.1965. Gartenwelt 65: 350-352.

    47. Murashiage, T. and Skoog, F. 1962. A revised medium for rapid growth and bioassays with tobacco tissue culture. Physioly of Plants, 15: 473-479.

    48. Nayak, S., Jatwar, B. and Jain, A. 2010. Effect of cytokinn in and auxin on meristem culture of Bambusa aurandinacea. Der Pharmacia Lettre. 2(1): 408-414.

    49. Nhut, D.T. 1998. Micropropagation of lily (Lilium Longiflorum) via in vitro stem node and pseudo-bulblet culture. Plant Cell Report, 17: 913-916.

    50. Nhut, D.T. 1998. Micropropagation of lily (Lilium Longiflorum) via in vitro stem node and pseudo-bulblet culture. Plant Cell Report, 17: 913-916.

    51. Olson, D.F.  1974. Robinia seeds of woody plants in the United states. Agriculture Hand Bool. 450 p.

    52. Rahman, S. M., Hasan, F.M, Das, R., Hossain, S. M.,and Rahman, M. 2009. In vitro micropropagation of orchid (Vanda tessellatal.)from shoot tip explant . Journal of bio-sci.17:139-144,2009

    53. Reinert.1958. Naturwiss. 45:344-345.

    54. Roy, AR, Patel RS, Patel VV, Sajeev S, Deka CB.2011. Asymbiotic seed germination, mass propagation and seedling development of Vanda coerulea Griff ex. Lindl. (Blue Vanda): an in vitro protocol for an endangered orchid. Scientia Horticulture 128:325-331.

    55. Simmonds, J.A. and Cumming, B.G. 1976. Propagation and Lilium hybrids. Scientia Horticulture. 5: 77-83.

    56. Singh,S.K. and  syamal, M.M. 2001. A  shoot   preculture  soak  in  thidiazuron  for chlor  fenuron  improves  axillary  shoot  proliferation  in  rose  micropropagation . Scientia  Harticulture. 91:169-177.

    57. Steward.1958. Am.J.Bot. 45:709-713.

    58. Sumi Paul, Suman Kumaria and Pramod Tandon. 2011. An effective nutrient medium for asymbiotic seed germination and large-scale in vitro regeneration of Dendrobium hooketianum , a threatened orchid of northeast India.32(10):1093.

    59. Takayama, S. and Misaula, M. 1982. Regulation of organ formation by cytokinin and auxin in Lilium bulbscales growth in vitro. Plant and Cell Physiology, 23(1): 67-74.

    60. Teng, WL., Nicholson, L., Teng, MC. 1997. Micropropagation of Spathoglottis plicata. Plant Cell Reports 16:831-835.88.

    61. Teo. 1976-1978. Malayan Orchid Rev. 13: 56-59.

    62. Zaidi, N., Habib Khan, Z., Zafar, F. and Iqbal Zafa, R, S. 2000. Bulbous and cormous monocotyledonous ornamental plants in vitro. Science Vision 6(1): 58-72.


موضوع پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , نمونه پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , جستجوی پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , فایل Word پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , دانلود پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , فایل PDF پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , مقاله در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , پروژه در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , پروژه درباره پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum) , رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر غلظت‌ های مختلف برخی تنظیم کننده‌ های رشد گیاهی بر ریز ازدیادی گیاه ‌ارکیده (Orchids catasetum)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده زنیان (Carum copticum L.) گیاهی یکساله و متعلق به تیره چتریان است که در ایران، هند، مصر و اروپا می روید. در میان گیاهان دارویی و معطر، زنیان گیاهی است که مطالعات و تحقیقات کمی بر روی آن انجام گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی بهترین ژنوتیپ، مناسب ترین ریزنمونه، بهترین ترکیب هورمونی و شرایط ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: علوم باغبانی، گرایش: گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی تأثیر تنظیم کننده­های رشد گیاهی و رقم بر ریشه­زایی قلمه­های گاردنیا مطالعه­ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با سه فاکتور تنظیم کننده­ی رشد گیاهی شامل: IBA در 4 سطح (0، 2000، 4000 و 6000 میلی­گرم در لیتر) و NAA در 4 سطح (0، 2000، 4000 و 6000 میلی گرم در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی - علوم باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثرسدیم نیتروپروساید برعمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس مطالعه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو فاکتور سدیم نیتروپروساید در چهار سطح(0، 20، 40 و 60 میکرومولار) در 12 تیمار،3 تکرار و 36 کرت با 180 شاخه گل انجام شد. در این آزمایش ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده تنش خشکی یکی­ از ­­مهم­ترین عوامل محدود کننده رشد گیاهان در­مناطق خشک و نیمه خشک جهان، مانند ایران است. اهمیت استفاده از منابع آبی و بروز خشکسالی­های اخیر، روش­های متفاوتی را در مصرف بهینه آبی می­طلبد. به منظور بررسی تأثیر سوپرجاذب­های طبیعی و مصنوعی بر قابلیت ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه بیماری­ شناسی گیاهی چکیده یکی از عوامل محدود کننده کشت سیب زمینی در استان گلستان، بیماری های گیاهی میباشند که مهمترین آن ویروسها می باشند و در بین آنها، ویروس PVY) Potato virus Y )از مخربترین آنها میباشد. این ویروس بسیاری از گونه های خانواده سولاناسه به علاوه بیش از 60 گونه گیاهی دیگر را آلوده می کند. علائم این ویروس برحسب استرین و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده تنش‌ های محیطی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده الگوی پراکنش گیاهی در سطح جهان می‌باشد و تنش خشکی نیز به سهم خود تعیین‌کننده بخشی از این پراکنش است. سیر گیاهی ا‌ست که از قرن‌ها پیش اهمیت ویژه‌ای را از لحاظ غذایی و دارویی در زندگی انسان‌ها دارا بوده است. شناخت پارامتر‌های فیزیولوژیکی اکوتیپ‌های مختلف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی-گرایش باغبانی (گل وگیاهان زینتی) چکیده مایکروویو یا ریز موج نوعی از امواج الکترومغناطیس با طول موج کوتاه و تعداد نوسانات (فرکانس) بسیار بالا بین۳۰۰ مگاهرتز تا چند گیگاهرتز در ثانیه می باشد. در این تحقیق، از مگنترون2M226 با طول موج ۱۲سانتی مترو تابش امواج درباند فرکانس GHz۲.45 با حداکثر قدرت خروجی ۱۰۰۰وات (W) و تراکم ...

ثبت سفارش