پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد

word 261 KB 32358 43
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۵۸,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۰,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    به منظور بررسی تأثیر تراکم­های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد (مغان – پلدشت – کرج) در خوی آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با 4 تکرار به اجرا درآمد. فاکتور اول شامل چهار سطح تراکم (5 ، 10 ، 15 ، 20 سانتی متر فواصل روی ردیف) و فاکتور دوم شامل 3 رقم کنجد (پلدشت، مغان و کرج) بود. نتایج تجزیه واریانس صفات مورد مطالعه نشان داد که هم رقم و هم تراکم در اکثر صفات مورد مطالعه تأثیر معنی­داری داشته است. با توجه به مقایسه میانگین داده­ها مشاهده گردید که بیشترین ارتفاع بوته از رقم پلدشت بدست آمد که اختلاف آماری معنی­داری با رقم مغان نداشت و کمترین ارتفاع نیز مربوط به رقم کرج بود. از لحاظ فواصل کشت نیز مشاهده گردید که بیشترین ارتفاع بوته مربوط به فاصله کاشت 20 سانتی متر بود و کمترین ارتفاع را فاصله 5 سانتی متر به خود اختصاص داد. بیشترین درصد روغن و پروتئین و عملکرد دانه از رقم پلدشت بدست آمد و کمترین درصد روغن و پروتئین و عملکرد دانه نیز مربوط به رقم کرج بود. از لحاظ فواصل کشت نیز مشاهده گردید که بیشترین درصد روغن مربوط به فاصله کاشت 10 سانتی متر بود و کمترین درصد روغن را فاصله 5 سانتی متر به خود اختصاص داد. همچنین بیشترین درصد پروتئین مربوط به فاصله کاشت 5 سانتی متر بود و کمترین درصد پروتئین را فاصله 15 سانتی متر به خود اختصاص داد. از لحاظ فواصل کشت نیز بیشترین عملکرد دانه مربوط به فاصله کاشت 15 سانتی متر بود که اختلافی با تیمار فاصله کاشت 10 سانتی متر نداشت و کمترین عملکرد دانه را فاصله 5 سانتی متر به خود اختصاص داد.

    کلامات کلیدی: ارقام کنجد، تراکم، عملکرد، درصد روغن و پروتئین.

     

     

    مقدمه و هدف

    کاشت دانه های روغنی از دیر باز مورد توجه کشاورزان در کشورهای شرقی بوده است و برخی از آنها جزو اقلام عمده صادراتی این کشورها محسوب می شدند . ایران از جمله کشورهایی است که کاشت برخی از دانه های روغنی انند کنجد، کرچک، گلرنگ و آفتابگردان در آن قدمتی طولانی دارد (بهدانی و راشد محصل، 1377). اما به رغم این سابقه دیرینه و وجود پتانسیل­های فراوان در زمینه تولید دانه های روغنی ، پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است . اخیرا با توجه به نیاز روز افزون کشور به روغن، کنجد می تواند بعنوان یک گیاه صنعتی و روغنی مهم مطرح باشد (دیلی و همکاران، 1991). جهت رسیدن به عملکرد مطلوب علاوه بر افزایش حاصلخیزی خاک و استفاده از ارقام اصلاح شده، تامین رطوبت کافی از طریق آبیاری و تنظیم تراکم گیاهی در واحد سطح لازم می باشد کارآیی جذب انرژی تابشی بستگی به میزان سطح برگ و توزیع برگ ها در داخل سایه انداز گیاه زراعی دارد) قوش، 2000). در این ارتباط مهمترین عامل گیاهی که بر واکنش گیاه به تراکم مؤثر است توانایی قدرت ترمیم و انعطاف پذیری آن در ایجاد شاخه های باردار است  (بهدانی و راشد محصل، 1377؛ کرپنتر و برد، 1997). در مورد اثر تراکمهای مختلف گیاهی بر عملکرد و اجزای عملکرد کنجد گزارشات متعددی وجود دارد (اشوک و همکاران ، 1992؛ چیمان شته و دوبله، 1992؛ کسانموتری و بالابرامانیان، 1992؛ دالی و سینگ، 1982). با افزایش تراکم تا 50 بوته در متر مربع افزایش عملکرد گزارش شده است . نتایج برخی مطالعات حاکی از اثر تراکم بوته در واحد سطح بر روی تعداد کپسول در بوته می باشد (اشوک و همکاران، 1992؛ سارکار و سانیال، 2000؛ قانگارد و همکاران، 1991). همچنین همبستگی مثبتی بین تراکم بوته در واحد سطح و تعداد کپسول در واحد سطح مشاهده شده است (چیمان شته و دوبله، 1992). در مورد اثر تراکم در واحد سطح بر ارتفاع بوته گزارشات متناقضی وجود دارد (دوتا و همکاران، 2000؛ اسی بنسو، 1977) بطوریکه اشوک و همکاران (1992) گزارش کردند که تراکم بوته در واحد سطح اثری بر ارتفاع بوته ندارد اما قانگارد و همکاران (1991) عنوان کردند که با افزایش تراکم بوته در واحد سطح ، ارتفاع بوته افزایش می­یابد. عملکرد روغن یک صفت ژنتیکی است اما تحت تاثیر شرایط محیطی و تراکم بوته قرار می گیرد (سارکار و سانیال، 2000؛ کومار و همکاران، 1996). عملکرد روغن با عملکرد دانه رابطه مثبتی دارد بطوریکه با افزایش عملکرد دانه در تراکم های بالا ، عملکرد روغن نیز افزایش می یابد (دیلیپ و روی، 1991؛ قانگارد و همکاران، 1991؛ خاروارا و بیندرا، 1992). قوش و همکارن (1994) با مطالعه اثر تراکم بر خصوصیات کنجد گزارش کردند که درصد روغن کنجد تحت تاثیر تراکم قرار نمی گیرد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     فصل اول:  کلیات و بررسی منابع

    1-1- کنجد

       کنجد Seasamum indicum   متعلق به راسته Tubiflorae  و از خانواده Pedaliaceae می باشد که دارای 16 جنس و حدود 60 گونه است.

     

    1-2- تاریخچه کشت کنجد

    کنجد یکی از قدیمی ترین دانه های شناخته شده توسط بشر است . هر چند که بنظر می رسد اصل و منشاء این دانه به هند و قاره آفریقا برمی گردد، اما نخستین دست نوشته های مربوط به این دانه به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح به تمدن  آشوری تعلق دارد. هرودوت مورخ یونانی (425-484  قبل از میلاد مسیح) در آثار خود به این گیاه در محدوده بین النهرین اشاره می کند و Watt منشاء اصلی کنجد را آسیا و ایران می داند. در قدیمی ترین اطلاعات می توان به کشت آن در ایران توسط حکام شهر اور در فواصل سالهای 2000-2130 قبل از میلاد یعنی 4000 سال پیش دسترسی یافت که اثبات می کند ایران یکی از نقاط عمده کشت کنجد بوده است (منصوری، 1381).

     

    1-3- ترکیبات دانه کنجد

    دانه کنجد به خاطر مقدار زیاد پروتئین و روغن آن ارزش غذائی بالائی دارد. دانه کنجد همچنین دارای مقادیر زیادی هیدرات­های کربن ،فیبر و مواد معدنی است. ترکیبات دانه کنجد در جدول شماره 1-1 آمده است (منصوری، 1381).

    دامنه تنوع مقدار روغن دانه کنجد (63-37 درصد ) بسته به اثرات ژنوتیپ و محیط بسیار گسترده است . دانه های سفید رنگ معمولا روغن بیشتری دارند. مقدار پوست با مقدار روغن همبستگی منفی دارد . دانه پوست­ کنده کنجد حدود 55 در صد روغن دارد .قریب 80-75 درصد از کنحد تولید شده در دنیا جهت استخراج روغن استفاده می شود. دو درصد تولید بعنوان مصرف بذر برای کاشت به کار می رود و بقیه بطور مستقیم به مصرف خوراک می­رسد (بی نام، 1378).

     

    1-4- کیفیت روغن کنجد

    روغن کنجد رنگ کهربائی یا زرد تیره دارد و بو و طعم آن مطلوب است. ارزش روغن کنجد از قدیم الایام برای پخت و پز و سایر مصارف به اثبات رسیده است. روغن کنجد جهت سرخ کردن مواد غذایی از دوامی استثنایی برخوردار است. خواص کلی روغن کنجد در جدول شماره 2 آمده است. 65 درصد از تولید جهانی کنجد به تولید روغن و 35 درصد آن بعنوان غذا مصرف می گردد (شکوه فر، 1390).

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    بابایی ابرقویی، غ. 1381 . تأثیر مقادیر مختلف کود نیتروژنه و تراکم بوته بر روی ویژگی های زراعی و عملکرد دانه کنجد در منطقه کوشکک استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی شیراز.

    بابایی ابرقویی ، غ. ١٣٨٢ . تاثیر مقادیر مختلف کود نیتروژنه و تراکم بوته بر عملکرد کمی و کیفی دو رقم کنجد . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. ٧١ صفحه.

    بهدانی،م. ع.، و م .ح.راشد محصل . 1377 . بررسی اثر تراکم بر عملکرد و اجزا ء عملکرد سه رقم کنجد . مجله علوم و صنایع .57- کشاورزی. ج. 12 . ص. 63

    بهروز، ز.، ن. خدابنده، ح. مدنی و م. ح. شیرزادی. 1389. اثر تراکم کاشت و تقسیط کود نیتروژن بر عملکرد دانه و اجزای عملکرد کنجدرقم محلی جیرفت. یافته های نوین کشاورزی. 4(2): 99-92.

    بی نام، 1378. کیفیت کاربرد دانه های روغنی (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی – معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی).

    بی نام، 1387.راهنمای کاشت، داشت و برداشت کنجد (اداره کل پنبه و دانه های روغنی)

    پاپری مقدم فرد، ا. 1379 . تأثیر مقادیر مختلف کود نیتروژنه و تراکم بوته بر ویژگی های زراعی، عملکرد دانه، درصد روغن و پروتئین دانه دو رقم کنجد در منطقه کوشکک استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. 89 ص.

    پاپری مقدم فرد، ا. 1379 . تأثیر مقادیر مختلف کود نیتروژنه و تراکم بوته بر ویژگی های زراعی، عملکرد دانه، درصد روغن و پروتئین دانه دو رقم کنجد در منطقه کوشکک استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. 89 ص.

    خدابنده، ن. 1376 ، زراعت گیاهان صنعتی، انتشارات دانشگاه تهران.

    رشیدی، م. 1385. گزارش کشت کنجد در استان فارس (مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس). سال 85-84.

    رضوانی مقدم، پ.، ق. نوروزپور، ج. نباتی و ع. ا. مجمدآبادی. 1384. بررسی خصوصیات مورفولوژیک، عملکرد دانه و روغن کنجد در تراکم های مختلف بوته و فواصل مختلف آبیاری. مجله پژوهشهای زراعی ایران.  3(1): 68-57.

    رضوانی مقدم، پ.، ق. نوروزپور، ج. نباتی و ع. ا. محمدآبادی. 1381. بررسی خصوصیات مورفولوژیک، عملکرد دانه و روغن کنجد در تراکم های مختلف بوته و فواصل مختلف آبیاری. مجله پژوهشهای زراعی ایران، 1(3): 15-22.

    ساکی حسینی، ع. 1375 . بررسی اثر تقسیط کود نیتروژن بر عملکرد و اجزاء عملکرد کنجد. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. 72 ص.

    سعیدی، ق. ا. 1387. تاثیر برخی عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف بر عملکرد دانه و دیگر صفات زراعی کنجد در اصفهان. 12(45): 390-379.

    شکوه فر، ع. 1390. اثر تنش خشکی بر اجزاء عملکرد ارقام مختلف کنجد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، گروه زراعت و اصلاح نباتات، اهواز، خوزستان، ایران.

    شکوه فر، ع.، س. عیقوبی نژاد. 1391. اثر تنش خشکی بر اجزاء عملکرد ارقام مختلف کنجد. مجله زارعت و اصلاح نباتات. 8(4): 29-19.

    صفحه.

    غفلتی، م. ورحیمیان مشهدی، ح. 1376. بررسی اثر تراکم کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد و اجزاء عملکرد 4 رقم کنجد. مجله علوم و صنایع کشاورزی جلد 11 . شماره 1. صفحات:114-97.

    غفلتی، م . ١٣٧٣ . بررسی اثر تراکم کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد و کیفیت ٤ رقم کنجد در منطقه فیض آباد . پایان نامه کا رشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد. ١١١ صفحه.

    فاضل کاخکی، س. ف.، ا. نظامی، م. پارسا و م. کافی. 1391. به گزینی برای تحمل به شوری در کنجد تحت شرایط مزطعه: 1-خصوصیات فنولوژیک و مورفولوژیک. نشزیه بوم شناختی کشاورزی. 4(1): 32-20.

    فلاح آملی، ه . 1384. بررسی تا ثیر تاریخ کاشت، تراکم بوته و مقادیر مختلف کود نیتروژن بر روی فنولوژی و شاخص های رشد لاین جدید امید بخش برنج 825. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. 117 صفحه.

    کوچکی، عوض و غ، سرمدنیا . 1376 . فیزیولوژی گیاهان زراعی، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد،  468

    گاردنر، پی. اف. و آر. بی. پی پرس و آر. ال. میشل . 1372 . فیزیولوژی گیاهان زراعی . ترجمه غ . سرمدنیا وع . کوچکی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. چاپ سوم. 467 ص.

    لازمی، ا.، ع. فرامرزی، ر. علیمحمدی. 1390. اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام کنجد در شرایط اقلیمی میانه. مجله دانش نوین کشاورزی. 3(8): 67-55.

    مطلبی پور، ش. ١٣٧٨ . یافته های تحقیقاتی دانه های روغنی در استان فارس. انتشارات سازمان کشاورزی استان فارس. ٣٥ صفحه.

    منصوری، س. 1381 ، بررسی رشد و عملکرد ارقام کنجد در شرایط تنش، مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی تهران.

    وضعیت کشت کنجد در کشور (اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی) سال 1385.

    Ashok, K. S., J. Adhar, G.V. Chavan, and S. R. Gungard. 1992. Geometry of sesame (Sesamumindicum) cultivar under rainfed condition .Indian .J .Agron. 37: 857-858.

    Balasubramaniyan, P., & V. Dharmalingam. 1996. Influence of irrigation and N levels on summer sesame (Sesamum indicum L.). Sesame and Safflower Newsletter. 11:45-49.

    Baloch, A, W.A.M. Soomro, M.A. Javed, and M. Ahmed. 2002. Optimum plant density for high yield in rice (Oryza Sativa L.). Asian Journal of Plant Sci. 1(1): 25-27.

    biofertilizer and growth-regulator. Indian. J. Agron. 45: 389-394.

    Boureima, S.  2011. Sensitivity of seed germination and seedling radicle growth to drought stress in Sesame (Seasamum Indicum L.), Research journal of environmental science 5 (6): 556-564, 2011. ISSN 1819-3412/ DOI: 10. 3923/rjes. 2011. 557. 564.

    Carpenter, A. C., and J. E. Board. 1997. Branched yield components controlling soybean across plant population. Crop. Sci. 37: 885-891.

    Channabasavanna, A. S. and R. A. Setty. 1992. Response of sesame (Sesamum indicum) genotypes toplant densities under summer conditions. Indian. J. Agron. 37: 601-602.

    Cnanmurty, P., and P. Balaubramaniyan. 1992. Spacing and nitrogen requirement of sesame (Sesamumindicum). Indian. J. Agron. 37: 858-859.

    Crock, J.E. 1999. Effect of nitrogen application and row spacing on Coriander (Coriandrum sativum L.) production under irrigated condition in semi arid Rajasthan. Indian Journal of Agriculture Science 58: 568-569.

    Daulay, H. S. and K. C. Singh. 1982. Effect of nand prates and plant densities on the yield of rainfedsesame. Indian. J. Agric. Sci. 52: 166-169.

    Dilip, K., M. Ajumdar, and S. Roy. 1991. Response of summer sesame (Sesamum indicum) to irrigation, row spacing and plant population. Indian. J. Agron. 37: 758-762.

    Dunald, R. R, Dilly. 1982. Rice Growth analysis. 74th Annual Progress Report Rice Experiment Station Crowely. Louisana. 159-172

    Dutta, P., K. Jana, P.Bandyopadhyay, and D. Maity. 2000. Response of summer sesame (Sesamumindicum) to irrigation. Indian. J. Agron. 54: 613-616.

    Food and agriculture organization of United Nations, 2011. Available at: http://www. fao. org/countries/55528/ en/irn/ Accessed Aug 1, 2011

    Ghangard, S. R., D. A. Chavana, U. N. Alse and G. V. Yeaonkar. 1991. Effect of plant density andvariety on yield of sesame (Sesamum indicum). Indian. J. Agron. 37: 380-385.

    Ghosh, D. C and A. K. Patar. 1994. Effect of plant density and fertilitry levels on productivity and economic of summer sesame (Sesamum indicum). Indian. J. Agron. 39: 71-75.

    Ghosh, D. C. 2000. Growth and productivity of summer sesame (Sesamum indicum) as influenced by

    Haji Christodoulou, A. 1991. The relationship of grain yield with harvest index and total biological yield of barley in dryland technical Bulletin No. 126. Agricultural Research Institute. Nicosia, Gyprus

    Hamidulsalam, M, and S.m.Altaf hossain. 2002. Effect of fertilization and planting density on the yield of two varieties of fine rice Pakistan Journal of Biological Sci. 5(5): 513-516.

    Kamel, M. S., Sabana. R. and Abu- hugaza, N. M. 1983. Population arrangements and fertility level effect on yield of seed oil irrigated sesame. Zeits Chirift Furacker and pflan Zehbav. 156(4): 252- 259.

    Kharwara, P.C. and A. D. Bindra. 1992. Effect of nitrogen and plant population on growth, uptake of nutrients and oil yield of spring sunflower (Helianthus annus ). Indian. J. Agron. 37: 398-390.

    Kumar, A. S., T. N. Prasad, and U.K. Prasad. 1996. Effect of irrigation and nitrogen on growth, yield/oil content, nitrogen uptake and water-use of summer sesame (Sesamum indicum). Indian. J. Agron. 41:111-115.

    Nandita, R., Abdullah Mamun, S.M., and Sarwar Jahan, M.D. 2009. Yield performance of sesame (Sesamum Indicum L.) varieties at varying levels of row spacing. Biol. Sci. 5: 823-827.

    Osei Bonsu, K. 1977. The effect of spacing and fertilizer application on the growth, yield and yield components of sesame (Sesamum indicum). Acta. Hort. 53: 355-374.

    Sarkar, S., and S. R. Sanyal. 2000. Production potential and economic feasibility of sesame (Sesamumindicum) based on intercropping system with pulse and oil seed crops on rice fallow land. Indian. J.Agron. 45: 545-555.

    Sharma, P.B., R.R. Parshar, G.R. Ambawatia, & P.V.A. Pillai. 1998. Response of sesame varieties to plant. population and nitrogen levels. Field Crop Abst. 51:481.

    Tang, W, and WU.Qingfa. 2000. Effect of sowing density and fertilizer application on hybrid carly rice cultivar. Zhegiang Nongue Kexue. No. 6: 269-273.

    vergara, B.S,B.V enkateswarler, M.Janoria, J.Kim, and R.M. Visperas. 1988. Rationale for a low littering rice plant type with high density grains. International Rice Research Inst. Los Banos, Languna. Phillippines. 15 (1): 33-40.

    Yazdifar, S., Amini, I., and Ramea, V. 2007. Evaluation of row spacing and seed rates effects on yield. Yield components and seed oil in spring canola (Brassica napus L.) cultivar. J. Agric. Sci. Natur. Resqur. 13: 58-65.


موضوع پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, نمونه پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, جستجوی پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, فایل Word پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, دانلود پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, فایل PDF پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, پروژه درباره پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر تراکم های کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام کنجد

رساله کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان داروئی چکیده به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه کرچک تحت تنش خشکی و کود ازت در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار در سال 1390 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان انجام­شد. در این طرح دو رقم کرچک اصلاح شده (V1) و محلی مشهد ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي کشاورزي-اصلاح نباتات(M.Sc.)     ارديبهشت 1385                   

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc.» رشته زراعت اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره 1: کلیات: 1-1: مقدمه: تنش های محیطی مهم ترین عوامل کاهش دهنده­ی عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش های محیطی حادث نمی شدند، عملکردهای واقعی باید برابر با عملکردهای پتانسیل گیاهان می­بود؛ در حالی که در بسیاری ...

چکیده این آزمایش به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف کود نیتروژن (50، 100، 150 و 200کیلوگرم در هکتار) و محلول پاشی عناصر کم مصرف روی، بور و اثرات متقابل روی و بور بر عملکرد کنجد، رقم محلی پلدشت در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوی در سال زراعی 1392 انجام شد. نتایج نشان داد که کاربرد کود اوره، روی ارتفاع بوته، ارتفاع اولین شاخه زایشی از زمین، تعداد شاخه جانبی، تعداد کپسول در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد » « M.SC. گرایش : زراعت چکیده بررسی اثر تراکم کاشت و سطوح مختلف کود آهن بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 به منظور بررسی اثر تراکم بوته و سطوح مختلف کود آهن برروی عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 در سال 1388 آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه ای واقع در 2 کیلومتری نورآباد ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی اکولوژیک چکیده به­منظور بررسی اثر دوره غرقابی و مقادیر مختلف فسفر و پتاسیم بر تثبیت زیستی نیتروژن در مرحله رویشی (V4) گیاه سویا رقم دی­پی­ایکس (کتول) آزمایشی به­صورت گلدانی در سال 1392 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در قالب طرح پایه کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل با سه تکرار انجام شد. فاکتورها شامل: 1) ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: زراعت چکیده زهکشی زیر زمینی اراضی شالیزاری با هدف خشک کردن زمین در زمان برداشت (بالابردن تحمل­پذیری خاک)، زهکشی میان­فصل و پایین آوردن سطح ایستابی پس از برداشت برنج (جهت کشت پاییزه و زمستانه) احداث می­گردد. به منظور بررسی اثر انواع زهکشی (سطحی و عمقی) و فواصل آنها بر عملکرد و اجزای عملکرد تریتیکاله به عنوان ...

پایان نامه جهت دریافت درجه فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی - تکثیر و پرورش آبزیان چکیده : هدف از مطالعه حاضر بررسی امکان و اثرات جایگزینی منابع گیاهی در جیره ماهیان قزل آلای رنگین کمان می باشد. به همین منظور ترکیبی از منابع پروتئین گیاهی با منبع اصلی گلوتن گندم به همراه گلوتن ذرّت و کنجاله سویا در 2 سطح 50 و 100 % و منابع روغن گیاهی ترکیبی از روغنهای کلزا(40%)، بزرک(30%) و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی موادغذایی خلاصه فارسی ایران زیستگاه اصلی گردواست. گردوی ایرانی یک گونه مهم اقتصادی است و دارای ارزش تغذیه ای فراوان است.در این پژوهش نمونه های گردوبه صورت تصادفی از 100 درخت گردو در دو منطقه باغستان واقع در استان تهران و ارنگه واقع در استان البرز، در مهر ماه 1393 جمع آوری شدند.همچنین طبق استاندارد شماره 18 ایران مغز ...

ثبت سفارش