پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L)

word 658 KB 32403 70
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی

    گرایش گیاهان داروئی

    چکیده

    ماریتیغال ( Silybum marianum L.)از خانواده کاسنی (Asteraceae) گیاهی دارویی، علفی و یکساله است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت میشود. مواد مؤثره دانه های گیاه ماریتیغال از نوع فلاونولیگنان ها هستند که این مواد5/1تا3 درصدوزن دانه ماریتیغال راتشکیل می دهند. مهمترین فلاونوئیدهای موجود در دانه های این گیاه عبارتند از: سیلیبین، سیلی کریستین وسیلی دیانین که مجموعه آنها تحت عنوان ترکیبات سیلیمارین شناخته می شوند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر سطوح مختلف پتاسیم و تاریخ کاشت های مختلف بر روی صفات کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال Silybum marianum L.))دراستان فارس، شهرستان اقلید بود. آزمایش درقالب فاکتوریل بر پایه طرح بلوکهای کامل تصادفی با 3 تکرار انجام شد. تیمارها شامل 3 تاریخ کاشت (20اردیبهشت,30اردیبهشت و10خرداد) و 3 سطح کود پتاسیم (150,100,0 کیلوگرم در هکتار) بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تیمارهای تاریخ کاشت و کود پتاسیم تاثیر معنی داری بر عملکرد و اجزاء عملکرد گیاه ماریتیغال دارند، اما اثرات متقابل این دو تیمار معنی دار نبود. بیشترین کمیت صفات رشدی همچون ارتفاع بوته، تعداد شاخه فرعی، تعدادگل آذین و قطر گل آذین در تاریخ کاشت دوم یعنی 30 اردیبهشت بدست آمد. شواهد نشان می دهد که تیمار کود پتاسیم بیشترین تاثیر را بر روی صفات کیفی گیاه از جمله درصد روغن، درصد سیلیمارین، عملکرد روغن و عملکرد سیلیمارین  داشت. همچنین، بالاترین مقدار روغن در تیمار 150 کیلوگرم  در هکتار پتاسیم بدست آمد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که تیمار تاریخ کاشت 30 اردیبهشت به همراه  تیمار 150 کیلوگرم در هکتار کود پتاسیم برای داشتن حداکثر رشد و نمو و بالاترین عملکرد گیاه مناسب می باشد و می توان برای مناطق جغرافیایی با شرایط زیست بوم مشابه توصیه نمود.

    کلمات کلیدی: ماریتیغال، صفات مورفولوژیکی، روغن دانه، سیلیمارین

     

     

    فصل اول

    مقدمه

     

     

    1-1 مقدمه:

    جوامع بشری از ابتدای شکل‌گیری در ارتباط نزدیک با محیط اطراف خود بوده و از اجزاء تشکیل دهنده محیط، برای بدست آوردن غذا و دارو استفاده کرده است، شناخت وکاربرد  گیاهان برای تهیه  غذا و دارو به طور مسلم از طریق آزمون و خطا بوده و به تدریج انسان توانست احتیاجات خود را از محیط اطراف خود تأمین نماید. با شکل‌گیری تمدن‌ها و فراهم آمدن امکانات بیشتر، شناخت انسان به تدریج کامل‌تر گشت.(جم زاده،1388 ). گیاهان دارویی یکی از منابع مهم برای درمان بیماری‌ها بوده‌اند و در تمدن‌های پیشین جمع‌آوری و کشت آن‌ها در مکان‌های مقدس نظیر دیرها و صومعه‌ها متداول بوده است (جم زاده،1388 ). استفاده از گیاهان در طب سنتی در ایران و سایر کشورهای جهان متداول بوده و بر اساس شواهد تاریخی، کشور ایران در این زمینه پیشتاز و از کشورهای مطرح جهان بوده است (جم‌زاد، 1388).

    استفاده از گیاهان دارویی به قدمت عمر انسان است چون بیماری­ها با پیدایش بشر متولد شده­اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاریخ طب و دارو­سازی حاوی تجربیات و اطلاعات ارزشمند گیاهان درمانی می­باشد،که تا چند دهه گذشته آنچه به  عنوان دارو مورد استفاده قرار می­گرفت از منابع طبیعی و به طور عمده از گیاهان به­دست می­آمد. با پیشرفت سریع علوم از یک سوء، و مسائل اقتصادی از سوی دیگر از مصرف گیاهان دارویی به صورت گذشته کاسته شد و داروهای شیمیایی در بسیاری موارد جایگزین آنها شدند(امیدبیگی،1376 ) اما تجربه چند دهه اخیر نشان می­دهد که داروهای شیمیایی با تمام کارایی که دارند، اثرات نا­مطلوب و ناگوار, بسیاری به همراه دارند،که  امروزه ثابت شده است  کمتر ماده خالصی وجود دارد که دارای اثرات سوء نباشد به همین دلیل در دو دهه اخیر بازگشت به استفاده از گیاهان دارویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است و دانشگاه­ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانه­ها و سازمان بهداشت جهانی  [1]برنامه­های وسیعی جهت استفاده گیاهان دارویی تدارک دیده، و نقش گیاهان دارویی را در قرن بیست و یکم سرنوشت ساز تلقی نموده­اند، با توجه به اینکه در حال حاضر مواد اولیه دارویی در ایران کمتر ساخته می­شود و در صنعت داروسازی به طور اساسی نیازمند به این مواد می­باشیم، استفاده از منابع گیاهان دارویی داخلی یکی از راه­های کاهش این نیاز است که از دیر زمان در ایران به طور سنتی رواج داشته است، اما استفاده­های صحیح از گیاهان دارویی مشروط به وجود اطلاعات دقیق و علمی است که متأسفانه بر اثر مرور زمان و به علت دخالت افراد نا­ آگاه و سود­جو منحرف گشته و افسانه­ها و مطالب غیر واقع به آن­ها اضافه شده است که باید آن­ها را از هم جدا نمود و این جدا­سازی احتیاج به افراد متخصص و صاحب نظر دارد تا نتایج حاصله قابل کاربرد باشد(امیدبیگی،1376 ). در اوایل قرن حاضر پیشرفت علم شیمی و کشف سیستم­های پیچیده­ی سنتز ارگانیک منجر به توسعه­ی صنعت دارو­سازی و جایگزینی شیمی درمانی شد، بدین طریق پزشکی مدرن توانست بسیاری از بیماری­ها غیر قابل علاج و غالباً مرگ آور را درمان کند. با وجود این گیاهان دارویی و داروهایی که از آن­ها تهیه می­­شدند هرگز به طور کامل کنار گذاشته نشدند(امیدبیگی،1376 ). طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی امروزه بیش از 80 درصد مردم جهان (نزدیک به 5 میلیارد نفر)، برای درمان بیماری­ها هنوز از داروهای گیاهی استفاده می­کنند، تقریباً یک چهارم دارو­های تهیه شده­ی دنیا داروی منشأ گیاهی هستند که یا مستقیماً از گیاهان عصاره گیری شده­اند و یا بر اساس ترکیب گیاهی، سنتز شده­اند(امیدبیگی،1376 ). واژه گیاهان دارویی تنها به تسکین دهنده آلام مردم اطلاق نمی­شود بلکه این گیاهان در زیر گروه غذا به عنوان طعم دهنده­ها، نوشنیدنی­ها، شیرین­کننده­ها، رنگ طبیعی و حشره­کش وهمچنین به عنوان ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند(امیدبیگی، 1376).با نظری اجمالی به فرهنگ مصرف داروهای گیاهی در ایران متوجه میراث با ارزش این گیاهان در طب غنی سنتی ایران می­شویم. از طرفی فلات وسیع ایران از اقلیم­ها و محیط­های گوناگون برخوردار است به همین دلیل بیش از 7500 گونه گیاهی مختص به ایران است، از این رو به حق فلور ایران یکی از منابع دارو خیز جهان محسوب می­شود (زارع زاده، 1383)

    1-2 تاریخچه گیاهان دارویی:

         ایرانیان از دیرباز و حتی پیش از دیگران در زمینه گیاهان دارویی و کاربرد درمانی آن­ها از دانش پیشرفته­ای برخوردار بوده­اند(دوازده امامی،1382 ). نمونه بارز آن کتاب اوستاست، در یکی از پنج کتاب تشکیل دهنده اوستا، بخش­های پرشماری به گیاه درمانی، معرفی گیاهان دارویی و کاربرد آن­ها اختصاص یافته است(دوازده امامی،1382 ). اما متاسفانه در لشکر کشی اسکندر مقدونی، کتابخانه مشهور اسکندریه در آتش سوزی عمدتاً نابود شدو بدین ترتیب، سوابق گیاه شناسی شرق کهن در دو تمدن ایران و مصر بر اثر این آتش سوزی­ها، فاقد هر گونه مدرک دیرینه شناخت گیاهان دارویی و خواص آن­ها گردید، متأسفانه بعد­ها نیز بر اثر تخریب فرقه اسماعیلیه و آتش زدن کتابخانه­های آن به­وسیله هلاکوخان مغول، بقیه آثار مکتوب گیاهان دارویی، که توسط این فرقه جمع­آوری شده بود، از میان رفت، تا اینکه در قرن هشتم و نهم میلادی، اطباء ایرانی رونق خاصی به طبابت ایران و جهان بخشیدند، به ­طوری­ که با پیدا شدن دانشمندان و نوابغی نظیر ابوعلی سینا و زکریای رازی با انتشار کتاب­های معروف خود (قانون و الحاوی) پیشرفت­های زیادی نصیب ملت ایران و جهانیان گردیدند (دوازده امامی، 1382).

    1-3 رویکرد جهانی در استفاده از گیاهان داروئی:

    رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیب‌های طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی و نیاز مبرم به تحقیقات پایه‌ای و کاربردی وسیعی را در این زمینه نمایان می‌سازد(علیرضاکشفی بناب،1380 ). گیاهان دارویی یکی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح می‌توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال‌زایی و صادرات غیر نفتی هر کشوری داشته باشند، تنوع آب و هوا و شرایط اکولوژیک مختلف، باعث تنوع و غنای گیاهان دارویی در سراسر ایران شده است، لزوم تحقیقات همه جانبه و بهره‌برداری صحیح از این گیاهان، به ویژه در زمانی که استفاده جهان از گیاهان دارویی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی شتاب بسیار بالایی گرفته است، لازم و ضروری است(علیرضاکشفی بناب،1380 ).

    برنامه‌ریزی جامع برای گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر دستیابی به مدیریت توسعه پایدار در این بخش بالاخص در ابعاد کلان توسعه اقتصادی، زیست محیطی، بهداشتی (خودکفایی دارویی)، اشتغال، امنیت غذایی و ذخایر ژنتیکی در عرصه ملی و جهانی به عنوان یک منبع درآمد ارزی برای کشور محسوب و ایفای نقش نماید. وجود برنامه‌ای جامع و هماهنگ بین مراکز تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی و همچنین وجود اعتبار لازم در این امر می‌تواند راه‌گشای توسعه در گیاهان دارویی باشد(علیرضاکشفی بناب،1380 ). در این ارتباط یک نظام مدیریتی و جامع‌نگر نیازهای تحقیقاتی و اجرایی کشور را تعیین نموده و در نهایت با کنار هم قرار دادن نتایج بدست آمده، راه‌حل‌های مناسبی را به منظور توسعه در امر تولید و فرآوری گیاهان دارویی و در نهایت داروهای گیاهی ارائه خواهد نمود(علیرضاکشفی بناب،1380 ).

     

    1-4 کشت و کار و تولید گیاهان دارویی:

     امروزه نیاز بیش از حد بشر به منابع داریی,غذایی وآرایشی وتقاضا برای گیاهان دارویی به شدت افزایش یافته است ودر حال حاظر کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، چین، مجارستان و هند بیش‌ترین تحقیقات و کار را در این زمینه انجام می‌دهند (رجحان، 1360).فراورده‌های گیاهی برای حفظ سلامت و تغذیه انسان‌ها و درمان بیماری‌ها به شکل داروها، آنتی‌اکسیدان‌ها، چاشنی‌ها، خوش‌ بو‌کننده‌ها، رنگ‌ها و حشره‌کش‌ها استفاده می‌شوند(امین،1380 ).در سال‌های اخیر، به علت اثر سوء داروهای سنتتیک، استفاده از داروهای گیاهی دوباره رونق یافته و تقاضای جهانی برای این مواد گیاهی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است و برخی از این داروها مانند داروهای گروه تروپان آلکالوئیدی، گروه اوپیوئیدی و داروهای ضد سرطانی بعضا جایگذین مناسب شیمیایی هم ندارند (امین، 1380).

    از آنجایی که اکثر گیاهان دارویی در مرحله گلدهی برداشت می‌شوند و به تولید بذر جهت زادآوری نمی‌رسند به تدریج باعث از بین رفتن یک یا چند گونه می‌شوند، بنابراین در کشورهای مختلف اقدام به تولید بذر و کشت انبوهی این گیاهان نموده‌اند به طوری‌که کشور پرو یک چهارم کل زمین‌های زراعی خود را به کشت این گیاهان اختصاص داده و یا کشور چین که انیستیتو و مراکز تحقیقاتی فراوانی جهت تولید بذر و کشت گیاهان دارویی دارد (توکلی صابری و صداقت، 1379). کشور ما نیز دارای یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی بوده که در نقاط مختلف ایران پراکنده شده‌اند، رجعت دوباره به استفاده از گیاهان دارویی و برداشت‌های بی‌رویه و مستقیم از طبیعت در دهه‌های اخیر از یک طرف و وقوع تنش‌های محیطی طبیعی از طرف دیگر موجب فرسایش شدید ژنتیکی در گونه‌های گیاهی پر ارزش گردیده است (امیدبیگی، 1376 ). این وضعیت تا جایی پیش رفته که برخی از گیاهان دارویی بومی یا از بین رفته و یا در معرض انقراض قرار گرفته‌اند (هویزه و همکاران ،

     

     

    Abstract:

     

    silybum marianum l.os of asteraceae family an annuality remedial and forage that found in different part of lignans that constitute 1/5-3% of its seed the most arailable flavonoids in this plant are silybin,sily Kristin and silydinin which know as silymarianum compounds .the search aim is survey the different level of potassium and plant history on quality and quantity featurs of s.marianum in fars province eqhlid town test conduct in format of factorial base on completely randomal block with 3 iterations cares include 3 plant history 20 th and 30 th ordibehsht april and 10 may khordad and 3 level of potassium o , 100,150 kg in hekta , the results show these two factors have a meaning ful effect of s.marianum function the most height,branch festoonery and its diameter obtain in second plant 30 th ordibehsht that using more potassium have meaning ful effect on quality features as oil percent silymarin percent oil function and silymarin function the most oil percent obtain in 15 okg according to result the plant date 30/2 with 150 kg potassium for maximum growth , develop and function in similar ecological condition recommendated .

    Key ords : silybum marianum , morphological features seed 

  • فهرست:

     

     

    چکیده 1

    1-1 مقدمه 3

    1-2 تاریخچه گیاهان دارویی 4

    1-3 رویکردجهانی دراستفاده ازگیاهان داروئی 5

    1-4  کشت وکاروتولیدگیاهان دارویی 6

    1-5 اهمیت اقتصادی گیاهان دارویی 6

    1-6 وضعیت گیاهان دارویی درایران 7

    1-7 استفاده ازکودها درمزارع 9

    1-8 اثرعناصرغذایی برعملکردگیاهان 9

    1-9 تیره کاسنی 10

    1-10 گیاه شناسی 10

    1-11 نوع مواد موثره 10

    1-12 موارد ستفاده 11

    1-13 پراکنش جغرافیایی 11

    1-14 کاشت 11

    1-15 خاک 12

    1-16 داشت 12

    1-17 برداشت 12

    فصل دوم 13

    2-1 پتاسیم 14

    2-1-1 اثرکودپتاسیم برارتفاع گیاهان 15

    2-1-2 اثرکودپتاسیم برعملکردبذر 16

    2-2  تاریخ کاشت 18

    2-2-1 اثرتاریخ کاشت برارتفاع گیاه 19

    2-2-2 اثرتاریخ کاشت برعملکردبذر 21

    فصل سوم 23

    3-1 بذرماریتیغال 24

    3- 2 محل انجام تحقیق 24

    3-3 خصوصیات فیزیکی وشیمائی خاک مزرعه 24

    3-4 مشخصات جغرافیایی واقلیم محل اجرای طرح 24

    3-5 آماده سازی زمین واجرای نقشه آزمایش 25

    3-6 عملیات کاشت 25

    3-8 اندازه گیری صفات 25

    3-9 درصدروغن ودرصدسیلیمارین 26

    3-10 محاسبات آماری 26

    فصل چهارم 27

    4-1 ارتفاع بوته 28

    4-2 تعدادشاخه فرعی درگیاه 29

    4-3 تعدادگل آذین 30

    4-4 قطرگل آذین 32

    4-5 درصدروغن 42

    4-6 عملکردروغن 43

    4-7 درصدسیلیمارین 35

    4-8 عملکردسیلیمارین 36

    فصل پنجم 37

    5-1 ارتفاع بوته 38

    5-2 تعدادشاخه فرعی درگیاه 39

    5-3 تعدادگل آذین 40

    5-4 قطرگل آذین 41

    5-5 درصدروغن 42

    5-6 عملکردروغن 43

    5-7 درصدسیلیمارین 44

    5-8 عملکردسیلیمارین 45

    نتیجه‌گیری کلی 46

    پیشنهادات 46

    فهرست منابع 48

    پیوستها: 55

    منبع:

     

    ابراهیمی ع. 1380. ضرورت اعمال نگرش سیستمیک در مدیریت توسعه پایدار گیاهان دارویی، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. مجموعه مقالات همایش ملی گیاهان دارویی، شماره 1380 – 280.

    آزادبخت م. 1378. رده‌بندی گیاهان دارویی، موسسه فرهنگی انتشاراتی تیمورزاده( نشر طبیعت)، 401 ص.

    امیدبیگی ر. 1376. تولید و فر­آوری گیاهان دارویی. بی تا. انتشارات آستان قدس رضوی.

    امید بیگی ر. 1376. بررسی جنبه‌های تولید آویشن و فرآوری مواد موثره آن. پژوهش و سازندگی، سال 10، (36)، ص 71-67.

    امید بیگی ر. 1379. رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی. چاپ دوم. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، 300 صفحه.

    امینغ. 1380، جایگاه گیاهان دارویی در درمان، انتشارات موسسهتحقیقات جنگلها و مراتع، مجموعه مقالات همایش ملی گیاهان دارویی، شماره 1380 - 280.

    ایلانی م، فرجی ه.1387. اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و درصد روغن چند ژنوتیپ کنجد در کازرون، دهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات، پایگاه مرجع دانش سیویلیکا.www.Civilica.com

    برنا ط، امید بیگی ر. 1388.ﺗﺎﺛﻴﺮﺍﺯﺕ،ﻓﺴﻔﺮﻭﺑﺎﺭﻭﺭﻱ ﭘﺘﺎﺱ ﺑﺮﮔﻴﺎﻩﺩﺍﺭﻭﻳﻲ ﻣﺎﺭﻳﺘﻴﻐﺎﻝ در منطقه پیکان شهر، مجله علوم باغبانی ایران، دوره 40، شماره 1، ص 107-115.

    پرهیزگار خاجانی ف، ایران نژاد ح، امیری ر، اورکی ح.ﺗﺎﺛﯿﺮﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﯿﺘﺮوژن، ﻓﺴﻔﺮوﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﺮﺧﺼﻮﺻﯿﺖﻫﺎی ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽﮐﺘﺎن روﻏﻨﯽ ، مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد 5، شماره 1، ص 37-51.

    توکلی صابریمر. و صداقتمر. 1379. گیاهان دارویی. (ترجمه)، انتشارات روز جهان، تهران، 264 صفحه.

    ثقه السلامی م ج، موسوی س غ. 1387.اﺛﺮﺗﺮاﻛﻢوﺗﺎرﻳﺦﻛﺎﺷﺖﺑﺮﻋﻤﻠﻜﺮدداﻧﻪوﮔﻞ همشه بهار، مجله پژوهش های زراعی ایران، جلد 6، شماره 2، ص 262-269

    جوانمرد ح ر، شیرانی راد ا ح، بنی طیا س ع، نادری درباغشاهی م ر.

    1386.ﺑﺮرﺳﯽاﺛﺮﺗﺎرﯾﺦﮐﺎﺷﺖﺑﺮﻋﻤﻠﮑﺮدواﺟﺰاءﻋﻤﻠﮑﺮد ارﻗﺎمﮐﻠﺰای ﺑﻬﺎره در ﻣﻨﻄﻘﻪ اﺻﻔﻬﺎن، ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎیﻧﻮﯾﻦ ﮐﺸﺎورزی، سال دوم، شماره 1، ص 27-44.

    جم زاد ز. 1388. آویشن‌ها و مرزه‌های ایران،انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، شماره انتشار 415.

    خواجه پور م ر، سیدی ف .1379. اثر تاریخ کاشت بر اجزای عملکرد و عملکرد های دانه و روغن ارقام افتابگردان، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 4، شماره2، ص 117-127

    دادیان ع، مدنی ح، وقایی م ر، میرزا خانی م، قرمهینی .ﺑﺮرﺳﻲﺗا ﺛﻴﺮﺗﺎرﻳﺦ ﻛﺎﺷﺖ ﺑﺮﻋﻤﻠﻜﺮد واﺟﺰاﻋﻤﻠﻜﺮد ﺳﻮﻳﺎ در ﻣﻪ ﻓﺮاﻫﺎن، فصلنامه دانش کشاورزی ایران، جلد 5، شماره 3، ص 281- 294.

    دوازده امامی س. 1382. کاربرد گیاهان دارویی. دانشگاه اصفهان. انتشارات اصفهان. 256 صفحه.

    دیندوست ص م. رشدی س. یوسف‌زاده و، علیزاده ا. 1386. تأثیر تنش خاکی و محلول‌پاشی عناصر ریزمغذی (روی، آهن و منگنز) بر خصوصیات کمی و کیفی آفتابگردان روغنی رقم هایسان 33، چکیده مقالات دومین همایش منطقه‌ای کشاورزی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، 148 صفحه.

    رجحان م ص. 1360. شفا با گیاهان دارویی. انتشارات خمام، 255 صفحه.

    رضوانی مقدم پ، احمدی مطلق م..ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺗﺎرﯾﺦ ﮐﺎﺷﺖوﺗﺮاﮐﻢ ﮔﯿﺎﻫﯽﺑﺮﻋﻤﻠﮑﺮد واﺟﺰاءﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﯿﺎﻫﺪاﻧﻪدرﺷﺮاﯾﻂ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻗﺎﯾﻨﺎت، پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، شماره 76، صفحه 62- 68

    رضوانی مقدم پ، برومند رضازاده ز، محمد آبادی ع ا، شریف ع. 1382. اثر تاریخ کاشت و تیمار های مختلف کودی بر عملکرد و اجزا عملکرد و درصد روغن دانه گیاه کرچک، مجله پژوهش های زراعی ایران، جلد6، شماره 3، صفحه 303-313

    زارع­زاده ع. 1383. دایره المعارف گیاهان دارویی. بی تا. انتشارات وصال. 278 صفحه.

    زینلی ح، باقری خولنجانی م، گلپرور م ر، جعفر پور م، شیرانی راد ا ح.1387. مجله علوم زراعی ایران، جلد 10، شماره 3، ص 220-230

    زینلی ح، مصلحی یزددلی ع، صفایی ل، جابر النصار ز، آخوندی ع، اسکندری ذ. 1393. ﺑﺮرﺳﻲﺗﺄﺛﻴﺮﻣﻘﺎدﻳﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒﻛﻮدﻫﺎی ﻧﻴﺘﺮوژن،ﻓﺴﻔﺮو ﭘﺘﺎﺳﻴﻢ ﺑﺮﺻﻔﺎت ﻛﻤﻲوﻛﻴﻔﻲ گیاه داروئی بابونه، ماهنامه علمی پژوهشی گیاهان داروئی و معطر ایران، جلد 30، شماره 4، ص 511-517.

    .سالاردینی  ع ا. 1382. حاصلخیزی خاک، انتشارات دانشگاه تهران، 428 صفحه.

    سام دلیری م، مظلوم پ، خدابنده ن. 1389.بررسی اثرات مقادیرمختلف کود نیتروژن وپتاسیم بر درصدروغن وپروتئین دانه درکلزا، مجله زارعت واصلاح نباتات، جلد 6، شماره 4، صفحه 85-91

    عبادی م ت، عزیزی م، امید بیگی ر، حسن زاده خیاط م. 1388. بررسی تاثیر تاریخ کاشت و میزان بذر مصرفی بر عملکردهای کمی و کیفی بابونه آلمانی (Matricaria recutita L.) اصلاح شده رقم پرسو (Persov)، فصانامه علمی پژوهشی تحقیقات گیاهان داروئی و معطر ایران، جلد 25، شماره 3، ص 296-308

    عصاره م ح، و سید اخلاقی م ج. 1388. توسعه تحقیقات منابع طبیعی ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور. شماره انتشار، ذ408، تعداد صفحات، 379

    غلامشاهی س. 1388. مسائل، تنگناها و راهبردی­های ترویج و توسعه صنعت گیاهان دارویی در ایران. خلاصه مقالات همایش علمی توسعه صنعت گیاهان دارویی ایران، تهران، 10 – 9 اسفند:CD  همایش.

    غنی ع، تهرانی فر ع، عزیزی م، عبادی م ت. 1390.اﺛﺮﺗﺎرﻳﺦﻛﺎﺷﺖﺑﺮﺻﻔﺎت مورفولوژیک، عملکرد و میزان اسانس بومادران هزار برگ در شرایط آب و هموایی مشهد، نشریه پژوهشهای زراعی ایران، جلد 9، شماره 2، ص 447-453

    فرهادی ن، سوری م ک، علی رضالو ا، ربی انگورانی ح. 1391. اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و خصوصیات فیزیکو شیمیایی روغن گیاه داروئی کرچک، نشریه علوم باغبانی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 26، شماره 3، ص 334-342

    قادری قهفرخی م، محمدی ا، ایرانی پور ر، فرزان م. 1389.ﺑﺮرﺳﯽاﺛﺮﮐﻢ آﺑﯿﺎری وﭘﺘﺎﺳﯿﻢ ﺑﺮﻋﻤﻠﮑﺮد داﻧﻪ وروﻏﻦ ﮔیاه کلزا در منطقه ﺷﻬﺮﮐﺮد، مجله پژوهش آب ایران، سال چهارم، شماره 6، ص 67-74

    قوامی ن،لبافی م،دهقانی مشکانی م و مهرآفرین ع،تعیین مهم ترین اجزای عملکردروغن ودانه در دو ژنوتیپ گیاه دارویی ماریتیغال بر مبنای تجزیه علیت ورگرسیون ،فصلنامه گیاهان دارویی ،پاییز1391 .

    کهراریان ب، فاطمی ر، علی محمدی ا، حبیبی د. 1389.بررسی اثرتاریخ کاشت برعملکرد وفنولوژی 5 رقم کلزا در منطقه کرمانشاه، مجله زارعت واصلاح نباتات، جلد 6، شماره 3، صفحه 76-78

    متین ا. 1382. گیاهان دارویی، طبیعت و طبابت با خوراک داروها. انتشارات اندیشه عالم. 428 ص.

    محمدی گلرنگ ب. 1380. جایگاه اقتصادی گیاهان دارویی در جهان و ایران. خلاصه مقالات همایش ملی گیاهان داروویی ایران، تهران، 26 – 24 بهمن: 268.

    معزاردلان م. و ثواقبی فیروزآبادی غ. 1381. مدیریت حاصلخیزی خاک برای کشاورزی پایدار، ترجمه، انتشارات دانشگاه تهران، 387 صفحه.

    مؤمنی ت. 1380. اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آنها، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

    میرزاخانی م، اردکانی م ر، شیرانی راد ا ح، عباسی فر ا ر. 1381. بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد واجزای عملکرد ارقام گلرنگ بهاره در استان مرکزی، مجله علوم زراعی ایران، جلد 4، شماره 2، ص 138- 149

    وقار م س، نور محمدی ق، شمس ک، پازکی ع و کبریایی س. 1388.ﺑﺮرﺳﯽﻋﻤﻠﮑﺮد واﺟﺰا ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﻪرﻗﻢ ﻧﺨﻮد دﯾﻢ درﺗﺎرﯾﺦﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎﺷﺖ درﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه، ﻣﺠﻠﻪ زراﻋﺖواﺻﻼحﻧﺒﺎﺗﺎت، جلد 5، شماره1 ، صفحه 1-18

    هویزه ح، صالحی ح، و دیناروند م. 1380. گزارش Atriplex semibaccata از ایران. مجله گیاهشناسی. سال هشتم. شماره 1 (پیاپی 15).

    یزدانی بیوکی ر، رضوانی مقدم پ، خزلئی ح ر، آستارایی  ع.1389.ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮﺧﯽﺻﻔﺎت ﮐﻤﯽوﮐﯿﻔﯽ ﮔﯿﺎه داروﯾﯽ مارﯾﺘﯿﻐﺎل درﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪﮐﻮدﻫﺎی آﻟﯽ،ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮏ وﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ، نشریه بوم شناسی کشاورزی، جلد 2، شماره 4، صفحه 548-555

     

    Abou El-Magd M. M, Zaki M. F, and Camilia Y. Eldewiny .2010. Effect of planting dates and different levels of potassium fertilizer on growth, yield and chemical composition of sweet fennel cultivars under newly reclaimed sandy soil conditions, Journal of American Science , 2010;6(7)

    AliMK, AlamMF, AlamMN, Islam MS, and Khandaker , S.M.A.T.  2007. Effect of Nitrogen and Potassium Level on Yield and Quality Seed Production of Onion, Journal of Applied Sciences Research, 3(12): 1889-1899.\

    Alinaghizadeh M, Movahedi Dehnavi M, Faraji H, Dehdari A, Azimi gandomani M. 2007. Effects of sowing dates on yield and yield components of different spring safflower (Carthamus tinctorius) cultivars as a double crop in Yasouj, Iran, 7th international safflower conference, p 1-4

    Baranyk P, ZelenyV, Zukalova H, and Horejs P. 1995. Oil content of some species of alternative oil plants. Rostlinna-Vyroba (UZPI)- Czech Republic. 41: 433-438.

    Barker A, Pilbeam  D. 2007. Hand book of plant nutrition (Books in soils, plants, and the environment): CRC Press (August 28, 2006), 632 pages

    Basak B, and Biswas D. 2009. Influence of potassium solubilizing microorganism (Bascillus mucilaginosus) and waste mica on potassium uptake dynamics by Sudan grass (Sorghum vulgare Pers.) grown under two Alfisols. Plant Soil. 317: 235-255

    Bosisio E, Benelli C, and Pirola O.1992. Effect ofthe flavanolignans of Silybum marianum L.on lipidperoxidation in rat liver microsomes and freshlyisolated hepatocytes. PharmacologicalResearch, 25(2): 147-154.

    Cakmak I. 2002. Plant nutrition research: Priorities to meet human needs for food in sustainable ways. Plant Soil, pp.3-24

    Cakmak I. 2005. K alleviates detrimental effects of abiotic stresses in plants J. Plant Nutr. 168: 521-530

    Daltalab B, Kazemi-Arbat H,  and  Khalilvand-Behrouzyar E. 2013. The Effect of Sowing Date on Yield, Yield Components and Oil Content of Three Spring Safflower Cultivars under Full Irrigation in Tabriz (Carthamus tinctorius  L.), International Journal of Farming and Allied Sciences, 2013 IJFAS Journal-2013-2-3/66-6

    El-Hag Z M.1996. Effect of planting date, seed rate and method of planting on growth, yield and quality of black cumin (Nigella sativa L.) ,University of Khartoum. Faculty of Agriculture, Department of Horticulture, Shambat (Sudan, http://agris.fao.org, [ acsses Jul 1996]

    El-Sayed A A, Shalaby  A S, El-Hanafy  H,  and Abd El-Razik T.M. 2012. Effects of Chemical Fertilizers on Growth and Active Constituents of Echinacea paradoxa L. Plants, Journal of Horticultural Science & Ornamental Plants 4 (2): 125-133

    Eshghi S, Safizadeh M R, Jamali B, Sarseifi M. 2012. Influence of Foliar Application of Volk Oil, Dormex, Gibberellic Acid and Potassium Nitrate on Vegetative Growth and Reproductive Characteristics of Strawberry cv. ‘Merak’, J. BIOL. ENVIRON. SCI., 6(16), 35-38

    Farhad I S M, Islam M N, Hoque S, and  Bhuiyan   M S I. 2010. Role of Potassium and Sulphur on the Growth, Yield and Oil Content of Soybean (Glycine max L), Academic Journal of Plant Sciences 3 (2): 99-103, 2010

    Ghavami N and Ramin AA. Grain Yield and Active substances of Milk Thistle as Affected by soil salinity communications in soil science and plant A   Analysis 2008;39:2608-18

    Garcia O J,  Duenez  E Y, Fischer  G, Chaves B, and Quintero O C. 2008. Effect of potassium nitrate, potassium phosphate, and ethephon in floral induction of pineapple guava (Acca sellowiana [O. Berg] burret). Rev. Bras. Frutic. 30:577-584.

    Geneva m, Stancheva I, sichanova M, Boychinova M. 2008. IMPROVEMENT OF MILK THISTLE (SILYBUM MARIANUM L.) SEED YIELD AND QUALITY WITH FOLIAR FERTILIZATION AND GROWTH EFFECTOR MD 148/II, Plant physiology, special issue, 34(3-4), 309-318

    Grant C A, and  Bailey L D. 1993. Fertility  management  in  canola production.Can. J. Plant Sci. 73:651-870

    Hadley P, and Summer field R J. 1983. Effect of temperature and photoperiod on reproductive development of selected grain legume: Field Crops Abstract. 19:43

    Haghighi H, Sam Daliri M, a Mobaser H R, and Moosavi A A. 2011. Effect of Different Nitrogen and Potassium Fertilizer Levels on Quality and Quantity Yield of Flue-Cured Tobacco (Coker 347), World Applied Sciences Journal 15 (7): 941-946, 2011

    Hatfield  J L, Thomas  J S,  and John H P. 2001. Managing soil to achieve greater water use efficiency: A review, Agron. J. 93: 271–280

    Haque  M M, Rahman A K M M, Ahmed M, Masud M M, and Sarker  M M  R. 2007. Effect of Nitrogen and Potassium on the Yield and Quality of Ginger in Hill Slope. J .Soil .Nature .1(3): 05-10

    Holmes M R.1985. Nitrogen top-dressing requirements of winter oilseed rape :J.Sci. Food and Agriculture. 31:119-12

    Hornok L.1992. Cultivation and processing ofmedicinal plants. Academy pub. Budapest, Hungary,240-243.

    Hossain A K M M, Islam M R, Bari M S, Amin M H A, and  Kabir M A. 2009. Effects of Mulching and levels of Potassium on Growth and yield of Carrot. Bangladesh Res. Pub. J. 3(2): 936-970. Retrieve.

    Ibrahim U, Usman U N, Hamma I L, and Pantami S A.  2012. Effect of Sowing Date and Time of Fertilizer Application on Yield, Yield Characters and Seed Ratio of Quality Protein Maize, Savannah Journal of  Agriculture, Volume 7(1); June, 2012

    Imogie A E, Oviasogie P O, Ejedegba B O, Udosen Cv. 2012. Effect of Potassium (K) Source on Oil Palm Yield at Okomu Oil Palm Plc, Ovia North East L.G.A. of Edo State, International journal of plant Research, 2(1), 35-38

    Katiyar SK. 2002. Treatment of silymarin, a plant flavonoid,    prevents ultraviolet light- induced immune suppression and oxidative stress in mouse skin.International Journal of Oncology 21: 1213-1222

    Kolodziej B. 1998. The effect of the time of sowing on fenugreek (Trigonella foenum gracum L.) yield. Herba Polonica, 44(4): 392-396

    Kren V, Ulrichova J, Kosina P, Stevenson D, Sedmera P, Prikrylova V, Halada P and Simanek V. 2000. Chemoenzymatic preparation of silybin β- glucoronides and their biological evaluation. Drag Metabolism and Disposition 28: 1513-1517.

    Leilah A, El-Kassaby  A, El-Hindi M, and Abu-Zaid T. 2003. Requirement of some flax cultivars from NPK fertilizers: Scientefic J. King Faisal University. 4(2):125-137

    Magliulo E, Gagliardi B. and Fiori G P. 1978.Result of a double blind study on the effect ofSilymarin in the treatment of acute viral hepatits, Carried out at two medical centers. 73: 1060-1065.

    Mahdi A, Amin S E M, and Ahmed F G. 2007. Effect of sowing date on the performance of sesame (Sesamum indicum L.) genotypes under irrigation conditions in northern Sudan. African Crop Sciences Conference Proceedings, 8: 1943-1946

    Majumdar D K. 1986. An overview of research on production technologies of lentil in India. Food Legume Research. 30: 1-13

    Maletic R, and Jevdjovic  R. 2007. Sowing date- the factor of yield and quality of fenugreek seed (Trigonella foenum gracum L.). Journal of Agricultural Sciences, Belgrade, 52(1): 1-8.

    Miri Y, and Bagheri H. 2013. Evaluation Planting Date on Agronomical Traits of Canola ( Brassica napus L.), International Research Journal of Applied and Basic Sciences, ISSN 2251-838X / Vol, 4 (3): 601-603

    Mobasser H R, and Sarhadi M. 2012. Effect of Potassium Sulfate and water deficit on quantitative and qualitative yield of Rapeseed ( Brassica napus L , Scholars Research Library , Annals of Biological Research, 2012, 3 (6):2575-2578

    Mullins GL, Burmester CH, Reeves DW.1991.Cotton response to the deep placement of potassium on Alabama soils. In Proceedings of the Beltwide Cotton Conferences, January 8-12. pp. 922-924.

    Omer E A, Refaat A M, Ahmed S S, Hammouda. 1993.Effect of Spacing and Fertilization on the Yield and Active Constituents of Milk Thistle, Silybum marianum Journal of Herbs Spices & Medicinal Plants 01/1993; 1(4):17-23.

    Omidbigi R. 2006. Approaches Processing Medicinal Plants. Vol.1, Astan Ghods Razavi publisher,Mashhad, Iran.


موضوع پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), نمونه پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), جستجوی پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), فایل Word پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), دانلود پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), فایل PDF پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر تاریخ کاشت و سطوح مختلف پتاسیم برعملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی ماریتیغال (.Silybum marianum L)

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی اکولوژیک چکیده به­منظور بررسی اثر دوره غرقابی و مقادیر مختلف فسفر و پتاسیم بر تثبیت زیستی نیتروژن در مرحله رویشی (V4) گیاه سویا رقم دی­پی­ایکس (کتول) آزمایشی به­صورت گلدانی در سال 1392 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در قالب طرح پایه کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل با سه تکرار انجام شد. فاکتورها شامل: 1) ...

رساله کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان داروئی چکیده به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه کرچک تحت تنش خشکی و کود ازت در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار در سال 1390 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان انجام­شد. در این طرح دو رقم کرچک اصلاح شده (V1) و محلی مشهد ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زراعت چکیده آویشن‌ها، گیاهانی چند ساله از خانواده نعناعیان و از جمله گیاهان دارویی با ارزش در دنیا می‌باشند. در جنس آویشن، 215 گونه در دنیا و 18 گونه در ایران پراکنش دارند که آویشن دنایی (Thymus daenensis L.) از گونه انحصاری در کشور ایران می‌باشد. به منظور بررسی تأثیر نانو کود کلات آهن و کود آهن (سولفات آهن) بر محتوای کلروفیل a، b، کل، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای حسن آباد کوچصفهان اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح(3، 10 و 17 اردیبهشت) و دو سطح استفاده از ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc.» رشته زراعت اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره 1: کلیات: 1-1: مقدمه: تنش های محیطی مهم ترین عوامل کاهش دهنده­ی عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش های محیطی حادث نمی شدند، عملکردهای واقعی باید برابر با عملکردهای پتانسیل گیاهان می­بود؛ در حالی که در بسیاری ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

گرایش فیزیولوژی واصلاح درختان میوه پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته: کشاورزی گرایش: باغبانی چکیده: بررسی روش‌های استفاده از عناصر پرمصرف درافزایش عملکرد کیوی استان گیلان، مطالعه موردی آستانه اشرفیه در این پژوهش، به منظور بررسی اثر منابع و مقادیر مختلف کودهای ماکرو NPK روی عملکرد و کیفیت میوه در درختان کیوی رقم هایوارد، آزمایش در قالب بلوک های کامل تصادفی با 10 تیمار و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد » « M.SC. گرایش : زراعت چکیده بررسی اثر تراکم کاشت و سطوح مختلف کود آهن بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 به منظور بررسی اثر تراکم بوته و سطوح مختلف کود آهن برروی عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 در سال 1388 آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه ای واقع در 2 کیلومتری نورآباد ...

ثبت سفارش